Wat zou je precies willen weten? Want ik vraag me af wanneer jij dan vind dat ze snel genoeg zijn :+

Even niets...

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Real world sequential read en write snelheden.

Red's zijn ook 4K toch?
Bij ZFS is dan de ideale grootte voor een RAIDZ 3,5 en 9 disks. 3 disks is te weinig voor me, 5 dan weer te veel. 4 drives wordt als niet ideaal gezien met prestatieverlies tot gevolg. Alleen had ik graag geweten aan wat ik me dan in praktijk kan verwachten.

• Megalith
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:22
Jottem, vandaag (tweedehands/)nieuw speelgoed binnengekregen :-)
Ga de point to point FibreChannel verbindingen maar eens vervangen door een switch, een Brocade Silkworm 200e. 16 poorts, 4Gbit per poort en alle 16 poorten zijn voorzien van een SFP.

Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2pzi807.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i48.tinypic.com/2lizjuf.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Megalith op 12-02-2013 14:56 ]

Leuk speelgoed :+ enig idee wat zo'n silkworm verbruikt?

Even niets...

• Megalith
Ik dacht dat ik in de specificaties 40 Watt zag staan. En wie weet heeft hij zelfs wat power optimization functies :+
Kan alleen nog niet in de webinterface komen, weet het IP adres niet 8)7 En heb hierzo natuurlijk ook geen COM kabel liggen
Ff sniffen met WireShark?

Even niets...

• Megalith
Zoiets schoot mij net ook te binnen, zal er eens werk van gaan maken.

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-12 20:33
Heb hier nu bijna 2 jaar een linux mdadm raid5 lopen (3 x 2 TB). Werkt nog steeds perfect, nog geen problemen gekend.

Toch denk ik er aan om eventueel enkele 2 TB harde schijven + behuizing te kopen om via een cron iedere week een keertje alles te backuppen (/clichémodus: RAID is geen backup ). Dit kost me natuurlijk wel een kleine 100-200 EUR. Verloren investering of zijn er onder jullie die iets gelijkaardigs doen?

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:13
SanderH_ schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 16:23:
Heb hier nu bijna 2 jaar een linux mdadm raid5 lopen (3 x 2 TB). Werkt nog steeds perfect, nog geen problemen gekend.

Toch denk ik er aan om eventueel enkele 2 TB harde schijven + behuizing te kopen om via een cron iedere week een keertje alles te backuppen (/clichémodus: RAID is geen backup ). Dit kost me natuurlijk wel een kleine 100-200 EUR. Verloren investering of zijn er onder jullie die iets gelijkaardigs doen?
Dit is precies wat mijn backup is ;). Alleen backup ik een grotere hoeveelheid en op externe schijven zodat ik ze makkelijk mee kan nemen (mocht ik dat willen). Een nieuwe NAS maken voor te backuppen kan ook goed zijn maar bliksem gaat roet in het eten gooien ;)

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Nu je het daarover hebt, wat doet de NAS'ende tweaker hier om zijn hardware te beschermen tegen bliksem ?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Backups maken :)
Hoop hebben...

Even niets...

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:52

Edd

Een bliksemafleider op je dak zetten?

-

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:53

Compizfox

Bait for wenchmarks

Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:31
Phuncz schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 17:31:
Nu je het daarover hebt, wat doet de NAS'ende tweaker hier om zijn hardware te beschermen tegen bliksem ?
Als de bliksem echt knoer op je huis inslaat mag je blij zijn als er uberhaupt nog IETS werkt. Daar helpt zelfs de meest veilige UPS niet tegen... Een kennis van mij heeft eens een blikseminslag gehad in zijn huis, de stopcontacten lagen uit de muur, om je maar een idee te geven...

Wat betreft stroomuitvallen, pieken (ook eens gehad hier, problemen met een transfo cabine verderop) en onregelmatigheden vang ik op met een UPS, is nog een "erfenis" van toen ik een QNAP had en die beschermt nu mijn thuis-server (waarin mijn NAS zit).

• mux

mux

99% efficient!

Compizfox schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:10:
Stekkerdoos met overspanningsbeveiliging.
Tja, dat doet dus geen ene moer tegen blikseminslag. Sterker nog, niks doet iets tegen blikseminslag. Dat is de hele grap.

Het risico is miniem, misschien dat het gerechtvaardigd is om een paar euro per jaar aan preventie te besteden, maar de minimumkosten die je moet maken om iets écht bliksemproof te maken zijn veel hoger dan elk reëel risico. Beste actie is dus: geen actie.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Wat versta je onder inslag?

Inslag op je huis/vlak ernaast, nee dan mag je blij zijn dat je huis nog staat.

Maar inslag enkele kilometers verderop wat voor een overspanning zorgt op het elektriciteitsnet, daar helpt een overspanningsbeveiliging toch wel tegen?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dit vind ik wel een interessante discussie want naast de zuinigheid van een NAS, stel ik me de vraag of het wel nut heeft om x Euro aan een UPS te investeren die ook nog eens de efficientie omlaaghaalt.

Een vriend van me heeft al tweemaal pech gehad dat bliksem op zijn huis is geslaan, met zelfs een gat in het dak.

[ Voor 29% gewijzigd door Phuncz op 12-02-2013 19:58 ]

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11 18:11

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

mux schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:37:
[...]

Tja, dat doet dus geen ene moer tegen blikseminslag. Sterker nog, niks doet iets tegen blikseminslag. Dat is de hele grap.

Het risico is miniem, misschien dat het gerechtvaardigd is om een paar euro per jaar aan preventie te besteden, maar de minimumkosten die je moet maken om iets écht bliksemproof te maken zijn veel hoger dan elk reëel risico. Beste actie is dus: geen actie.
Het enige dat helpt is, uitschakelen en de stekker uit t stopcontact trekken.
Bij mijn ouders destijds een inslag in het achterhuis gehad, tot ca. halverwege van het woonhuis hingen de stopcontacten uit de muur en diverse waren geblakerd.
Ik had wel braaf de stekker uit de stereo getrokken maar geen moment over de FM antenne gedacht die tegen de schuinlopende plafondwand hing. De inslag in de kap was voldoende krachtig om de windveren van de dak randen te blazen, de kap constructie te beschadigen en de stereo via de FM antenne te molesteren (was mijn eerste kennismaking met 'magic smoke' :( ).

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• mux

mux

99% efficient!

Compizfox schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:55:
Wat versta je onder inslag?

Inslag op je huis/vlak ernaast, nee dan mag je blij zijn dat je huis nog staat.

Maar inslag enkele kilometers verderop wat voor een overspanning zorgt op het elektriciteitsnet, daar helpt een overspanningsbeveiliging toch wel tegen?
Elke inslag direct in het elektriciteitsnet is dodelijk voor alles in een wijde omtrek. Dat betekent dus dat de elektrische energie uit een blikseminslag direct het stroomnet (of communicatienet) in wordt gepompt. De destructie hiervan is niet iets dat 'minder' wordt als er veel draad aan hangt, het stopt pas op plekken waar het netwerk galvanisch gescheiden wordt, bijvoorbeeld transformatorhuisjes (die overigens ook vrolijk exploderen op dat soort momenten).

Je hebt ook andere effecten op het netwerk zoals inductieve stromen (het 'EMP-effect'). Dit is veel milder in de zin dat er minder energie het netwerk in wordt gepompt, maar nog steeds niet iets waar die ene MOV in een overspanningsbeveiliging tegen helpt als het gevaarlijke vormen aanneemt. Het is namelijk nog steeds een heel erg 'snelle' event die in combinatie met de inductiviteit van het elektriciteitsnet gemakkelijk voor hele hoge spanningen (en dus vonkoverslag) kan zorgen.

Het is niet zo dat je je niet *kunt* beveiligen tegen blikseminslag, het is alleen dat het het niet waard is. Je kunt die investeringen beter in een goede backupstrategie steken, want dat is iets waar een backup veel kosteneffectiever tegen beschermt. Immers, de hardware krijg je toch wel van de verzekering vergoed.

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

mux schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:23:
[...]

Elke inslag direct in het elektriciteitsnet is dodelijk voor alles in een wijde omtrek. Dat betekent dus dat de elektrische energie uit een blikseminslag direct het stroomnet (of communicatienet) in wordt gepompt. De destructie hiervan is niet iets dat 'minder' wordt als er veel draad aan hangt, het stopt pas op plekken waar het netwerk galvanisch gescheiden wordt, bijvoorbeeld transformatorhuisjes (die overigens ook vrolijk exploderen op dat soort momenten).
Duidelijk.
Je hebt ook andere effecten op het netwerk zoals inductieve stromen (het 'EMP-effect'). Dit is veel milder in de zin dat er minder energie het netwerk in wordt gepompt, maar nog steeds niet iets waar die ene MOV in een overspanningsbeveiliging tegen helpt als het gevaarlijke vormen aanneemt. Het is namelijk nog steeds een heel erg 'snelle' event die in combinatie met de inductiviteit van het elektriciteitsnet gemakkelijk voor hele hoge spanningen (en dus vonkoverslag) kan zorgen.
Dit is inderdaad waar ik op doelde.

Maar jij zegt nu in feite dat overspanningsbeveiligingen niet werken? :?

• redfoxert
  • Niet online
Compizfox schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:19:
[...]
Maar jij zegt nu in feite dat overspanningsbeveiligingen niet werken? :?
Niet tegen bliksem, wel tegen een piekje in de stroomtoevoer vanuit de leverancier.

De garanties dat zo'n overspanningsbeveiliging ook tegen bliksem gegarandeerd zijn kloppen voor geen meter. Ik heb er nog niet een goed zien werken en toch al twee keer een indirecte blikseminslag te verwerken gehad. Beide keren bijna alle aangesloten elektronica in huis gefrituurd.

Een van de keren was het een bolbliksem in de schoorsteen van de overburen. Halve straat ging op zwart en de schoorsteen van de overburen lag op straat. Van binnen was het hele rookkanaal geexplodeerd. Nog een geluk dat er niemand thuis was :)

https://discord.com/invite/tweakers

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

onox schreef op maandag 11 februari 2013 @ 23:55:
[...]

Heb je ook al eens naar tmux gekeken? Deze kan windows verticaal en horizontaal splitsen en gebruikt een BSD licentie ;)
Dit kan GNU Screen ook:

Vertical split = CTRL+a + | (pipe)
Horizontal split = CTRL+a + S

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-12 23:39
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2011 @ 16:39:
Een populaire keuze is de Intel SASUC8i controller, die ook werkt met FreeNAS. Die kun je met IT-firmware flashen zodat je een non-RAID controller krijgt. Die kun je vervolgens gebruiken voor ZFS. Maar er zijn meer mogelijkheden. Enige wat je dus niet moet doen is iets op basis van PCI of PCI-X, iets met expanders of port multipliers, of iets met RAID. Een non-RAID controller wordt een HBA (Host bus adapter) genoemd, dat is dus wat je wilt.
Ik heb mijn SASUC8I geflasht naar IT firmware, maar nu ben ik over op een Areca kaart en heb ik de SASUC8I in de verkoop. Kan ik de SASUC8I weer teruggeflashen naar (originele) IR firmware? Kan daar met wat googlen niets over vinden.

• Pantagruel

Pantagruel

-Moondust- schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 22:05:
[...]

Ik heb mijn SASUC8I geflasht naar IT firmware, maar nu ben ik over op een Areca kaart en heb ik de SASUC8I in de verkoop. Kan ik de SASUC8I weer teruggeflashen naar (originele) IR firmware? Kan daar met wat googlen niets over vinden.
Op de webpagina van de SASUCI8 vind je zowel de IT als de IR firmware, bijbehorende info lezen en flashen lijkt het devies.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-11 23:44
Oops.. green WD's intellipark of intellibreak?

lifetime van een paar uur en nu al over de 200 LLC's - de pool is nog leeg, behalve een paar benchmarks is er niet veel mee gebeurd.
Ik kan zo niet snel achterhalen hoe ik de head park uitschakel middels APM. Wel lees ik dat het interval verhogen met de wdidle3 tool niet de juiste oplossing is (minder lcc counts, maar performance-wise niet ok).

Hoe is dit te disablen? hdparm -B 255? Aangezien dit de PM niveaus instelt, zullen de disks dan nog wel downspinnen?

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/7598/schermafbeelding2013021.png

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:21
spectator schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 00:18:

Ik kan zo niet snel achterhalen hoe ik de head park uitschakel middels APM. Wel lees ik dat het interval verhogen met de wdidle3 tool niet de juiste oplossing is (minder lcc counts, maar performance-wise niet ok).

[afbeelding]
Zelf heb ik op een WD20EARS schijf met wdidle3 die timer naar de max (300 seconden geloof ik) gezet en heb geen performance degradatie gemerkt. Het houd de load cycles nu goed in bedwang en het verbaasde me dat het stroomverbruik niet merkbaar toenam (Ik dacht dat het aggresieve parkeren juist daarvoor bedoeld was). Ik zou het gewoon proberen. Je kan het altijd weer terugzetten naar de default 8 seconden.

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik gebruik al een tijdje naar tevredenheid Hitachi 5K3000 2TB schijven. In de pricewatch heeft een winkel nu voorraad van de 5K4000 4TB's die toch redelijk zeldzaam zijn. Omdat m'n huidige NAS al een tijdje vol zit op de groei nu wat bijgekocht omdat ik niet verwacht er binnenkort veel betere 4TB opties komen:
Huidig:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100T Boxed€ 113,74€ 113,74
1Asus P8H67-I€ 0,-€ 0,-
4Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 85,45€ 341,80
2Western Digital Caviar Green WD10EACS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 124,50€ 124,50
1Scythe Big Shuriken€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 20,19€ 20,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 600,23
Upgrade met:
#ProductPrijsSubtotaal
4Hitachi Deskstar 5K4000, 4TB€ 160,23€ 640,92
1Lian Li PC-Q25B€ 103,-€ 103,-
1Prolimatech Samuel 17€ 39,93€ 39,93
1Conceptronic PCI Express Card SATA 600€ 24,22€ 24,22
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 61,-€ 61,-
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 96,80€ 96,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 965,87
De Conceptronic heb ik besteld omdat de ASM1061 chipset hopelijk in Linux direct ondersteund wordt en je geen drivers hoeft te compileren voor Marvell 9128 gebaseerde controllers (SiL 3132 is te traag). Helaas valt de huidige Big Shuriken over m'n PCIe slot dus een andere koeler... Ook een upgrade naar de Q25 met meer ruimte en een stillere voeding dan de opzich uitstekende Array R2. De bedoeling is twee mdadm raid5 arrays (4 x 4TB en 3 x 2TB) op Debian. Netto van 7 TB (4 x 3TB raid5 en 2 x 1TB raid1) naar 16 TB met wat schijven over voor backups in een ander systeem.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-12 23:25
Als je inderdaad die 4TB schijven nog wil bestellen voor de gunstige prijs van EUR 160, zou ik snel bestellen. Eergister hadden ze een voorraad van 70, nu is dat 28. Ik neem aan dat ze in de loop van het weekend weer op gaan, als ik dat zo extrapoleer.

Ze worden nog maar mondjesmaat geleverd aan de shops.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
Vorige week terug uit skivakantie en ik boot men NAS: heerlijk vuil geluid van de fanwall in mijn Norco RPC2208. Alweer een voorbeeld van goeikoop is duurkoop. Ik had "basic" sharkoon fans gekocht om de delta tornado's te vervangen. Straks toch maar eens Noctuas bestellen. Kosten wel wat maar je krijgt er wat voor.

Ben er nog steeds niet uit wat ik met mijn 5e disk ga doen die nu op mijn bureau ligt. Momenteel een 4x Raid5. Iemand tips?
- 5disk Raid6 maken voor extra redundancy
- 5disk Raid5 maken voor de extra capaciteit
- Extra disken bijhalen voor R10
- ...
Ligt er aan waar je het voor gaat gebruiken?

Even niets...

• Jormungandr
Momenteel is het gewoon een fileserver voor films/iso's/fotos/exe's. De home directories staan op een Intel 320 met backup naar synology dus die zijn out of the picture.
Ik gebruik hem ook als NFS datastore voor mijn ESX whitebox.

Had al gedacht om een tweede 4disk Raid5 te maken voor mijn ESX datastore, maar ik ben zo geen fan van harde limieten met maar 8 hdd slots. als ik tegen een grens aan loop is het knap lastig om dat allemaal opnieuw te redesignen.
Tja, als je performance wil, moet je SSD's kopen... Andere oplossing is er niet...

RAID10 van SSD's is het beste voor ESX, maar geeft je inderdaad het minste ruimte..

Even niets...

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
fonsoy schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 12:33:
Als je inderdaad die 4TB schijven nog wil bestellen voor de gunstige prijs van EUR 160, zou ik snel bestellen. Eergister hadden ze een voorraad van 70, nu is dat 28. Ik neem aan dat ze in de loop van het weekend weer op gaan, als ik dat zo extrapoleer.
...aaaand they're gone :*)

• casss
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11 05:25
Mijn 64GB ssd heeft het begeven, als vervanger heb ik een 128GB Crucial M4. Deze wil ik gebruiken voor OS en L2ARC.

OS & overige - 60GB
L2ARC - 40 GB
rest vrij laten

Is dit een verstandige indeling of is het beter meer toe te wijzen aan L2ARC/over provisioning? Gaan bijv. bij verhoging van L2ARC de prestatie flink vooruit of is dit verwaarloosbaar?

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12 21:42
Jormungandr schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 13:20:
5disk Raid5 maken voor de extra capaciteit
voor jouw toepassing naar mijn idee de meest logische keuze. Pas bij raid sets van 8 of groter zou ik meer redundantie overwegen. Raid zie ik als het mogelijk overleven van een defecte harddisk en zo groot is die kans niet.

• Pantagruel

Pantagruel

BartNL schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 20:45:
[...]

voor jouw toepassing naar mijn idee de meest logische keuze. Pas bij raid sets van 8 of groter zou ik meer redundantie overwegen. Raid zie ik als het mogelijk overleven van een defecte harddisk en zo groot is die kans niet.
De kans dat je array het overleefd ;) of het heen gaan van een disk?
Je kunt niet zonder meer stellen dat het of meteen fout gaat (DOA) of nooit meer fout gaat. Persoonlijk heb ik door de jaren heen zo'n 5 a 6 stuks doa's gehad, andere defecte of uitvallende hardeschijven rangereerde tussen de 2 maanden en 4 jaar. Vrolijke uitzondering was een WD raptor (36 Gb exemplaar), die na dikke 7 jaar dienst er onlangs de brui aan gaf, te veel rotte plekken op de disk.

Let me state the obvious....

Backups?

Even niets...

• Jormungandr
Ik ga dezelfde strategie toepassen als toen ik van 3 naar 4 disks gegaan ben. De overige disk als spare instellen tot ik ruimte tekort begin te komen. Zo laten doorgrooien tot alle slots vol zitten en dan ipv 7disk R5+HS naar R6 converteren. 8disk R5 met 2TB disks is niet meteen een avontuur dat mathematisch gezien goed afloopt. Ik heb al teveel dual disk failures met DL als gevolg gezien om grote R5 arrays te betrouwen. (en niet alleen op consumer 2TB SATA's)

DOA's heb je altijd, maar daarvoor dient dan ook het testen van disks voor ze falen. Als je echt een brakke schijf hebt komt die zo tevoorschijn als je ze een schop onder de kont geeft. Zelfs onder enterprise disks zitten rotte exemplaren. Testen dus vooraleer er live data op komt.

Backup is het magische woord! Ik heb tijdelijk een Dell R710 2U met 6x 1TB disks kunnen versieren (moet helaas ooit eens terug) waar ik een backup server van ga maken om een en ander te testen.

De setup ziet er dan zo uit:

- Norco 2208 als NAS met een Intel 320 als boot/home en 6TB SATA pool voor media.
- Synology met 2x 1TB in Raid1 als backup voor de home directories. (primary)
- Dell R710 met Avamar 6.1 als tweede backup.

Verwijderd

Door veel mensen hier wordt ZFS gebruikt.
Alle opties lijken heel handig.
Ik ben nu alleen op zoek naar de snelheid van verschillende configuraties.
Van sommige RAID-5 achtige oplossingen m.b.v. ZFS zijn wel te vinden maar ik ben eigenlijk op zoek naar onderste van de kan.
Nu heb ik een RAID-10 oplossing m.b.v. MDADM en verbonden met 10Gb/s ethernet.
Zou misschien wel soortgelijk iets willen met ZFS maar zou dan wel willen weten hoe ik die snelheid moet halen.

Kleine aanvulling, het zijn voornamelijk bestanden in de size 2 - 8 MB en bestanden van 200 tot 500MB

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 11:08 ]

Wat was voorheen de primaire reden om voor RAID10 te gaan? Want als je RAIDZ gebruikt met een optimaal aantal schijven en een SLOG device kan je vaak al aan de prestaties van een gewone RAID10 array komen.

Als je 2 gemirrorde VDEV's in 1 pool zet (effectief RAID10) met ZFS, en daar een SLOG op configureert, heb je zelfs nog betere prestaties dan een normale RAID10 array (zoals MDADM doet).

Dus de vraag is eerder, wat heb je nodig?

Even niets...

Verwijderd

De reden was dat ik snelheid wilde en uptime. Nu heb ik 6 drives in RAID-10 met 1 spare onder linux.
Voldoet op zich prima en spare gelukkig nog maar 1x nodig gehad maar beetje over de horizon kijken naar andere oplossingen is nooit weg. Clients hebben ssd's in raid-0 en 10Gb/s weet het allemaal redelijk bij te houden.
En nu zou ik misschien overstappen op ZFS vanwege de mogelijkheid tot snapshots, en andere opties maar kan niet echt een goed voorbeeld vinden waar op te letten om snelheid te halen.
4K schijven in een macht van 2 zetten,
Goede controllers met voldoende bandbreedte nemen,
SLOG / ZIL nemen, met voldoende random write performance (let op de Queue depth bij reviews)
UPS om je ZIL te beveiligen.

Wat wil je nog meer weten? :)

Even niets...

• kabonacha
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06-2021
Awesome topic!

Voor ik mijn hardware aanschaf had ik dit graag eerst eens met jullie besproken.
Nog niet alles ligt vast maar ik twijfel een beetje tussen welke socket ik zou nemen, zijnde S1156 of de nieuwere S1155.

RAM: 16gb 4*4gb Geil GD38GB1333C9DC
CPU: goedkoopste I3 of celeron, of i7?
MOBO: afhankelijk van CPU maar zal 6 onboard sata poorten moeten hebben en ondersteuning voor sata 6GB/s en 4 memory slots.
HDD: 2 x WD RED 3TB, 1 x 1,5 TB samsung 154UI, 2 x 320GB seageate barracuda
PSU: maakt niet veel uit, denk een tweedehands modulaire voeding te kopen van corsair

Ik weet dat velen zullen schrikken als ze de schijven zien die ik er in ga proppen, maar het probleem is dat ik deze schijven echt niet meer verkocht krijg en ze dus hier gewoon liggen rotten.
Het plan is om de schijven in RAIDZ te steken en van zodra er eentje faalt gewoon te vervangen.

Heb voor de zekerheid twee duurdere WD RED's gekocht van 3TB, de andere schijven zouden moeten vervangen worden door iets goedkopere modellen. Ik denk dat de markt voor schijven nog sterk zal veranderen dit jaar dus hopelijk houden die oudere schijven het nog een jaartje uit.

Het struikelblok over de socket van mobo en CPU gaat em vooral dan over prijs/kwaliteit en stroomverbruik. Deze server zal voornamelijk gebruikt worden voor opslag van data zijnde films/muziek en backups. Maar daarnaast zou het ook wel leuk zijn om een SQL server te kunnen draaien of paar andere applicaties/servers zoals anysync of owncloud.
Het probleem is ook dat ze bij syncany en owncloud geen echte hardware specs kunnen geven aangezien dit sterk afhankelijk is van het aantal gebruikers en dergelijke.

De hardware zal voornamelijk uit tweedehands materiaal bestaan aangezien deze PC toch maar gedumped word achterin de garage of beneden in de kelder maar denk dat het daar iets te vochtig is.
Op verscheidene forums worden CPU's zoals een I7 860/920 verkocht voor 50-120 euro.(socket 1156)
Processoren zoals een I5 2500 of een nieuwere I3 van socket 1155 starten pas bij 100€ en bijhorende mobo's zijn ook stukken duurder...

Ik dacht er eerst aan freenas te draaien in ESXi server maar als ik dat doe, dan heb ik iets raars aan de hand..
Ik had voorlopig de twee schijven van 320gig in stripe gezet en freenas als een VM gedraaid met 2gb ram. Van zodra ik op een windows client de CIFS share benaderde en files transferde dan verloor de client na x aantal seconden zijn verbinding met het hele netwerk. Ik moest dan de client rebooten ofwel gewoon de tcp/ip socket opnieuw initialiseren door gewoon eens zijn settings te togglen.

Heb er even zitten op zoeken maar niets gevonden, heb nu freenas draaien in virtual box op windows 8 host. Eerst wou ik hier raw disk access enablen maar dit is me ten sterkste afgeraden op de freenas forums. Heb dan maar als test paar virtual hard disks toegevoegd aan de VM en die in stripe geplaatst, 6TB en 6gb ram asigned aan VM. CIFS shares blijken nu perfect te werken maar performance is ver te zoeken. Bij writes heb ik pieken van 35MB/s en reads pieken van 45MB/S. deze laatste test was uitgevoerd van op een windows client met een SSD, de schijven toegekend aan freenas waren de twee WD RED.

Thuisnetwerk is 100% gigabit, als ik van windows client naar windows client een file overzet haal ik gemakkelijk 80MB/s.
Het doel is voor de volle 125MB/s te gaan, ik wil ook genoegen nemen met de 80-100 die ik vroeger had maar liever alles op 100%.

Aangezien het ten sterkste afgeraden is ZFS te gebruiken onder VM's zou ik dus niet langer voor freenas gaan maar voor freeBSD.

• spectator
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-11 23:44
tsjoender schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 08:41:
[...]

Zelf heb ik op een WD20EARS schijf met wdidle3 die timer naar de max (300 seconden geloof ik) gezet en heb geen performance degradatie gemerkt. Het houd de load cycles nu goed in bedwang en het verbaasde me dat het stroomverbruik niet merkbaar toenam (Ik dacht dat het aggresieve parkeren juist daarvoor bedoeld was). Ik zou het gewoon proberen. Je kan het altijd weer terugzetten naar de default 8 seconden.
Dit is wat ik zojuist ook heb gedaan. De cycles zijn zo inderdaad onder controle; als het < 10k per jaar zullen zijn, dan is het wat mij betreft prima. Ik zou zo ook niet weten waarom headparking het verbruik omlaag kan halen. Het enige wat merkbaar kan besparen is het downspinnen. Hier zo'n 10watt op 3 disks.

• CooleSmurf
  • Laatst online: 20-12 21:09
Help! ik zie door de (hardware) bomen het bos niet meer.

Ik probeer al enige tijd een moederbord + CPU te vinden om mijn ESXI 5.0 Server mee te upgraden (huidige moederbord en CPU ondersteunen VT-d niet)

Doel is om mijn SAS controller via Pass-Through door te geven aan OpenIndiana als ZFS server, dus een VT-d CPU is een vereiste. Uiteraard gaan er een aantal VM's op draaien die gebruik gaan maken van de ZFS server.

Het moederbord moet VT-d ondersteunen en verder lijkt het erop (op basis van wat ik gelezen heb) dat er ECC memory in moet.

Ik ben uitgekomen op de E3-1275 V2 als CPU, echter heb ik geen idee welk moederbord (moet op HCL lijst van ESXI staan) ik moet kiezen en of het echt nodig is om ECC geheugen te gebruiken (gezien de prijs...).

Heeft er iemand ervaring met een E3-1275 V2 met ESXI en kan me vertellen welk moederbord ik het beste kan kiezen?

• redfoxert
  • Niet online
- Waarom een Xeon?
- Waarom moet er ECC geheugen in?
- Waarom moet het moederbord persee op de HCL van ESX staan?

Zie eventueel ook nog Zuinige ESXi Server

Genoeg setups die zuinig zijn en VT-d supporten, zonder te moeten voldoen aan rare eisen. VT-d heb je al vanaf een Core i5 (non-K) uitvoering.

• CooleSmurf
Goede vragen.

Waarom Xeon: Omdat deze mij geadviseerd is in de combinatie ESX en VT-d
Waarom ECC: Omdat Xeon dit vereist (klopt dit?)
Waarom moederbord op HCL van ESX: Omdat ik geen hardware wil aanschaffen die later niet blijkt te werken.

Dank voor de URL.

• Delta1981
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-12 19:52
mdevaal schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:33:
Heeft er iemand ervaring met een E3-1275 V2 met ESXI en kan me vertellen welk moederbord ik het beste kan kiezen?
Misschien kun je eens kijken naar een moederbord van Supermicro of Tyan.
Zelf heb ik de X9SCM-IIF met een Xeon 1230V2 en dit werkt prima met ESXI, de M1015 kaart wordt goed doorgegegeven via VT-D en tot op heden nog geen problemen gehad.

Je moet dan wel een cpu nemen waar geen video controller inzit (12..0V2)

Een tweede voordeel is dat je gebruik kunt maken van remote KVM.

[ Voor 5% gewijzigd door Delta1981 op 19-02-2013 08:28 ]

@Mdevaal, ik stel inderdad voor dat je je vragen even verhuist naar het Zuinige ESXi topic. Daar is wat meer te vinden.

Goedkoopste oplossingen die werken met ESXi:

ASRock B75-Pro3-M met een i5-3330.

SATA Controller(s), CPU, geheugen en netwerkkaarten werken met ESXi 5.1
Waarom je voor 5.0 zou willen gaan weet ik niet, maar dat zal misschien iets met VT-d te maken hebben, waar ik overigens nog geen problemen mee gehad heb ik 5.1.

Verder is ECC leuk, maar duurder.

Even niets...

• Delta1981
FireDrunk schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 08:38:
Waarom je voor 5.0 zou willen gaan weet ik niet, maar dat zal misschien iets met VT-d te maken hebben, waar ik overigens nog geen problemen mee gehad heb ik 5.1.
Misschien niet het juiste topic maar is de licentie bij 5.1 (gratis versie) niet veranderd waardoor je geen VM's meer op afstand kunt starten / stoppen e.d.?

Alleen bij 5.0 kan ik namelijk nog gebruik maken van IVmcontrol en vsphere client voor de ipad.

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 20:44
Mijn projectje hier ook maar eens plaatsen. Ik ben al een tijd bezig met het opbouwen van een NAS systeem. Eerst een ASUS C60 ITX bordje gekocht met 6x SATA met als gedacht om hier een ZFS opstelling mee te maken. Maar gaandeweg zijn de plannen steeds groter geworden. Eerst heb ik er een Highpoint RocketRAID 2720SGL bij gekocht aangezien ik hier wel veel positieve verhalen over kon vinden. De volgende stap was de upgrade naar een Norco behuizing met drivebays. Hierbij ben ik voor een 16-bay exemplaar gegaan en ontstond de noodzaak voor een tweede RAID controller.

Echter was dit niet mogelijk met het ITX bordje dus heb ik gisteren een ASRock B75 Pro3-M met een Core i3 3220T (35W) CPU besteld. Nu maar hopen dat het gaat lukken om daar twee controllers in te prikken.

Onderstaande heb ik tot nu toe binnen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220T Boxed€ 105,-€ 105,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 56,45€ 56,45
4Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,98€ 327,92
1Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 129,89€ 129,89
1Kingston HyperX KHX1600C9D3B1K2/8GX€ 48,45€ 48,45
1Highpoint RocketRAID 2720SGL€ 160,26€ 160,26
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 63,-€ 63,-
1Norcotek RPC-4116----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 890,97

Wat ik nog moet aanschaffen is 4x 2TB Green, 7x 3TB Red en nog een extra RAID controller.

Als OS ga ik Windows 2008 R2 Std gebruiken. Ik gebruik hem eigenlijk alleen als storage voor films en series zodat m'n Mede8er en als extra "back-up" van bepaalde data. Met robocopy heb ik op verschillende systemen kopiëen van deze data dus er zal altijd wel ergens een bruikbare back-up staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Dualdude op 19-02-2013 10:14 ]

Verwijderd

Begrijp ik dit goed? Je begon met ZFS, maar nu zijn je plannen groter geworden en ga je Windows draaien? :P

Ik wil je er wel op wijzen dat je hardwarekeuze enorm belangrijk is. Zo zijn RAID controllers niet wenselijk voor ZFS, en zijn Green schijven niet gewenst op RAID controllers. ZFS kun je beter niet WD Red voor gebruiken tenzij je de TLER naar standaardwaarde weer terugzet, maar dan heb je wel betaald voor een feature die je niet gebruikt.

Kortom, je hardware sluit niet helemaal aan bij één van de twee keuzes: of 'legacy' RAID met TLER disks, of de nieuwe weg met ZFS en non-RAID controllers en normale non-TLER Green disks.

• Neptunus
  • Laatst online: 13-11 10:50
Dualdude schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:11:
De volgende stap was de upgrade naar een Norco behuizing met drivebays. Hierbij ben ik voor een 16-bay exemplaar gegaan en ontstond de noodzaak voor een tweede RAID controller.
Vraagje: waar heb jij de Norcotek RPC-4116 vandaan gehaald (en prijs)?

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:33
Neptunus schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:21:
Vraagje: waar heb jij de Norcotek RPC-4116 vandaan gehaald (en prijs)?
Gokje
@Neptunus
offtopic:
ri-vier.nl heeft Norco

@Dualdude, waarom geen Server 2012 met storage spaces? Als je dan toch nieuw koopt...

Even niets...

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 20:44
@ CiPHER
Plannen groter als in meer capaciteit. ZFS ga ik niks meer mee doen. Dus heb een semi-raid controller gekocht (de RocketRAID 2720SGL) waarvan zelfs alleen de green disks op de qualified list staan, de red drives niet. De RocketRAID met green is geteste combo volgens Highpoint. Voor de tweede controller moet ik nog even kijken wat voor een het gaat worden. Ik heb nu nog maar 1 Red en daarmee heb ik nog drie opties. Of ik koop een 2e controller die TLER disks nodig heeft en hang ze daar aan, ik probeer red drives aan een 2e 2720SGL of ik doe de red weer weg en koop een 2e 2720SGL en 8x 3TB Green)

@Neptunus
De RPC-4116 heb ik bij Ri-Vier besteld. (http://cybershop-ri-vier.nl)

[ Voor 7% gewijzigd door Dualdude op 19-02-2013 10:51 ]

• Neptunus
@Dualdude & FireDrunk & Sleepie
Was inderdaad off-topic. Maar thanks voor jullie snelle reacties!

• DrFlash
  • Laatst online: 14-12 13:36
Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:21:
ZFS kun je beter niet WD Red voor gebruiken tenzij je de TLER naar standaardwaarde weer terugzet.
CiPHER, waarom zou TLER niet goed werken met ZFS ? de WD Red schijven worden aangeraden voor zowel software (md/zfs alsmede hardware raid) op zo'n beetje alle sites waar ik hier info over kon vinden. Op basis daarvan heb ik gisteren 2 wd reds gekocht voor mijn nas, op zich niet eens voor TLER maar ook voor de extra garantie en service.

TLER zou er voor moeten zorgen dat de schijf een kleinere timeout heeft op het proberen te recoveren van data op de disk in slechte sectoren. Mocht dit falen (en dus een IO error geven) dan zou ZFS de data gewoon moeten kunnen pakken van z'n parity of mirror disk dus eigenlijk geen probleem.

Graag jouw gedachte en/of wat sites met info.

Wowhead profiel

Verwijderd

Het is helemaal niet zo stellig dat je WD Red niet moet gebruiken met ZFS. Het is alleen minder wenselijk. Op internet zwerven veel verhalen over TLER die vaak maar deels waar zijn.

Dat ZFS zijn data van een redundante bron pakt gebeurt altijd, ongeacht instelling van de hardeschijf. Het draait er allemaal om wat er gebeurt als ZFS zijn redundantie kwijt is: een degraded RAID-Z bijvoorbeeld. Als één van je resterende schijven dan een bad sector tegenkomt, heb je geen enkele bescherming meer en is de recovery van de hardeschijf dus je last line of defense. Als je die min of meer uitschakelt door recovery te beperken tot 7 seconden, kan dat je dataveiligheid aantasten. Nogmaals: dus alleen in een niet-redundante configuratie zoals een degraded RAID-Z. Voor redundante configuraties maakt het eigenlijk niets uit of je TLER of non-TLER disks gebruikt. ZFS zal na een soft timeout (die los staat van TLER) automatisch schrijven naar de disk die er langer over doet. Dus mocht het een bad sector geweest zijn, is die automatisch overschreven en daarmee ook direct opgelost.

Het is dus vanuit mijn perspectief wenselijk dat TLER niet ingeschakeld is in combinatie met ZFS. Dat verbetert je kansen op recovery in gevallen waarbij ZFS je data niet meer kan beschermen. Bovendien moet je voor TLER min of meer betalen (WD Red is gelijk aan WD Green met 1000GB platters). In die zin kun je dus stellen dat WD Red voor 'legacy' RAID is (hardware RAID / Windows onboard RAID) terwijl normale green schijven zonder TLER geschikt zijn voor ZFS. Dat was ook de originele gedachte van RAID: goedkope schijven die in een slimme configuratie netto betrouwbaarder zijn dan dure schijven zonder RAID. Helaas proberen fabrikanten een slaatje te slaan uit de tekortkomingen van veel legacy RAID implementaties.

De HighPoint RR controller valt volgens mij dus onder de categorie die disks eruit gooit als ze bad sectors ontwikkelen. Dus een oplossing op basis hiervan in combinatie met Windows filesystem en RAID kan gevaarlijk zijn in die zin dat disks blijven detachen en je regelmatig moet rebuilden. Zo'n opstelling werkt vaak prima, totdat de disks bad sectors gaan ontwikkelen en pas dan beginnen de problemen.

Aan de andere kant biedt WD Red ook een jaar extra garantie. Maar als je geen TLER nodig hebt zou ik liever een schijfje extra hebben dan schijven met TLER en een jaar extra garantie. Wat je kunt doen is TLER uitschakelen op de WD Red; alleen heb ik geen bevestiging gehoord of dat ook kan zoals dat vroeger kon met WDTLER.exe.

• DrFlash
TLER uitzetten gaat nog hetzelfde als voorheen als je dat wilt. Overigens scheelt de prijs weinig meer, tis nu een euro of 10 duurder dan z'n green tegenhanger, dat is mij dat extra jaar garantie zowiezo wel waard.

Wat betreft de Highpoint controller de wd10eacs staat op de compatibility lijst voor deze kaart. http://www.highpoint-tech...xx_Compatibility_List.pdf. Vraag me af hoe ze dat regelen, misschien wachten ze wel gewoon 120 seconden bij een lees/schrijffout :P

Wowhead profiel

• Neptunus
Weet iemand of je voor de HUA723020ALA641 TLER kan aanpassen of uitzetten. Ben al een tijdje aan het zoeken. Maar helaas geen goed resultaat.
@DrFlash,

Maar compatible en niet uit een array flikkeren heeft NIETS met elkaar te maken.
Volgens de filosofie van Controller fabrikanten hoort dat namelijk...

Als een disk op de compatibiliteitslijst staat, wil dat dus absoluut niet zeggen dat een disk niet uit een array gegooit kan worden!

Even niets...

Verwijderd

EACS is ook een oude schijf volgens mij die misschien nog wel TLER ondersteunt. EADS is de laatste van die serie namelijk; nieuwere EADS na een bepaalde datum mocht je niet meer de TLER-instelling van aanpassen. Die compatibility lists zijn maar zelden nuttig. Er staat vaak vooral verouderde hardware op en dan kopen mensen speciaal dat oude spul 'omdat het op de HCL' staat. Maar die HCL wordt niet regelmatig bijgehouden en bestaat ook maar uit wat testjes door de fabrikant zelf. Als gedurende die tests geen bad sectors voorkomen; wat test je dan precies? Want elk SATA apparaat hoort op een SATA controller te werken dus als je toch oppervlakkig test kun je wel alle schijven op de HCL gooien.

Prijzen WD Red versus WD Green 3TB:
pricewatch: Western Digital Green WD30EZRX, 3TB
pricewatch: Western Digital Red WD30EFRX, 3TB

Voor die 15 euro kun je inderdaad overwegen een extra jaar garantie te nemen. Of een extra schijf als je er 10 neemt. 15 euro blijft toch 10% van de prijs van een 3TB schijf. Maar het verschil is groter geweest, dat punt is duidelijk. En als je nu WD Red hebt gekocht, heb je denk ik geen slechte keus gemaakt het scheelt allemaal niet zo heel erg veel. WD Red weet je in elk geval zeker dat je de nieuwste 1000GB platters krijgt; de Green versie bestaat uit versies met 750GB platters en 1000GB platters. Alleen TLER zou ik persoonlijk dus wel uitschakelen (120 sec instelling) just in case.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2013 11:37 ]

• DrFlash
Ik kan je alleen vertellen dat de Seagate Barracuda ST2000DM001 absoluut niet op de compatibility lijst staat van freebsd met ZFS :P
Dit gaat dan om de 667 platter versie op de 2tb disk. zowel op de interne sata controller als op een m1015 worden de disken uit de raid gegooid na een tijdje. op de m1015 krijg ik in m'n system log in ieer geval nog wel fouten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
(da0:mps0:0:0:0): WRITE(10). CDB: 2a 0 e8 e0 88 58 0 0 8 0 length 4096 SMID 177 terminated ioc 804b scsi 0 state c xfer 0
(da0:mps0:0:0:0): WRITE(10). CDB: 2a 0 e8 e0 86 58 0 0 8 0 length 4096 SMID 176 terminated ioc 804b scsi 0 state c xfer 0
(da0:mps0:0:0:0): WRITE(10). CDB: 2a 0 0 40 4 58 0 0 8 0 length 4096 SMID 175 terminated ioc 804b scsi 0 state c xfer 0
(da0:mps0:0:0:0): WRITE(10). CDB: 2a 0 0 40 2 58 0 0 8 0 length 4096 SMID 174 terminated ioc 804b scsi 0 state c xfer 0
(da0:mps0:0:0:0): WRITE(10). CDB: 2a 0 0 40 2 58 0 0 8 0 length 4096 SMID 178 terminated ioc 804b scsi 0 state 0 xfer 0
(da0:mps0:0:0:0): WRITE(10). CDB: 2a 0 0 40 4 58 0 0 8 0 length 4096 SMID 179 terminated ioc 804b scsi 0 state 0 xfer 0
(da0:mps0:0:0:0): WRITE(10). CDB: 2a 0 e8 e0 86 58 0 0 8 0 length 4096 SMID 180 terminated ioc 804b scsi 0 state 0 xfer 0
(da0:mps0:0:0:0): WRITE(10). CDB: 2a 0 e8 e0 88 58 0 0 8 0 length 4096 SMID 181 terminated ioc 804b scsi 0 state 0 xfer 0
mps0: mpssas_alloc_tm freezing simq
mps0: mpssas_remove_complete on handle 0x0009, IOCStatus= 0x0
mps0: mpssas_free_tm releasing simq
(da0:mps0:0:0:0): lost device - 4 outstanding, 1 refs

Elke andere disk die ik geprobeert heb werkt wel prima. Daarom heb ik gisteren dus ook de wd reds gekocht om 2 seagates te vervangen. Het schijnt overigens wel zo te zijn dat de 1tb platter versies wel goed werken.

Wowhead profiel

Verwijderd

Krijg je die problemen ook met andere disks, of alleen die ene disk? Mag ik daarvan de SMART data zien, of heb je niet paraat op het moment dat je die meldingen kreeg?

Wat draai je verder qua operating system; oudere mps drivers waren namelijk niet compleet en dat kan nog problemen geven. Als je tijd hebt voor tests ben ik benieuwd of je het probleem kunt reproduceren op de onboard chipset controller.

Het is namelijk mogelijk dat je een issue los van schijven tegenkomt. Dat is althans vaak mijn ervaring dat het gaat om bugs of andere tekortkomingen, soms in een specifieke combinatie. Dan wordt gezegd dat het niet 'compatible' is, en als men geen problemen tegenkomt is het wel 'compatible'. Het probleem hiermee is dat de problemen iets teveel als algemene waarheid wordt aangenomen en niet iets wat zich met specifieke hardware in specifieke situaties voordoet.

• Neptunus
Even voor de duidelijkheid, in welke mode gebruik je de m1015?

• DrFlash
Uiteraard tijd voor tests.

- de m1015 draait in IT modus uiteraard.
- OS is freenas 8.3 (FreeBSD 8.3 p4)
- De problemen doen zich voor op Beide seagate disken, andere disken (2 types Hitachi) werken prima. ook op de poorten waarop de seagates falen.
- De schijf heb ik in eerste instantie op interne controllers geprobeert, samen met een set Hitachi Deskstar disken. De hitachi's doen het prima. de seagates vielen eruit, daarna heb ik ze verplaatst naar de m1015 op poorten waar andere deskstars aan hingen in een testpool. deze testpool schijven omgewisseld met de seagates (dus de hitachi's naar de interne port, de seagates naar de gebruikte poorten op de m1015) nu werken de hitatchi's prima op de poorten waar eerst de seagates op zaten, de seagates falen op de poorten waar eerst de hitachi's het prima op deden.
- De schijven draaien de laatst beschikbare firmware, CC24. er zijn nieuwere firmwares van seagate, maar deze werken niet op deze schijven.
- SmartCTL data (zoals je ziet, ook een short test gedaan 100% OK)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
smartctl 5.43 2012-06-30 r3573 [FreeBSD 8.3-RELEASE-p4 amd64] (local build)
Copyright (C) 2002-12 by Bruce Allen, http://smartmontools.sourceforge.net

=== START OF INFORMATION SECTION ===
Model Family:     Seagate Barracuda (SATA 3Gb/s, 4K Sectors)
Device Model:     ST2000DM001-1CH164
Serial Number:    Z2F0HHFS
LU WWN Device Id: 5 000c50 04ecb4fe5
Firmware Version: CC24
User Capacity:    2,000,398,934,016 bytes [2.00 TB]
Sector Sizes:     512 bytes logical, 4096 bytes physical
Device is:        In smartctl database [for details use: -P show]
ATA Version is:   8
ATA Standard is:  ATA-8-ACS revision 4
Local Time is:    Tue Feb 19 12:14:18 2013 CET
SMART support is: Available - device has SMART capability.
SMART support is: Enabled

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART overall-health self-assessment test result: PASSED

General SMART Values:
Offline data collection status:  (0x00) Offline data collection activity
                                        was never started.
                                        Auto Offline Data Collection: Disabled.
Self-test execution status:      (   0) The previous self-test routine completed
                                        without error or no self-test has ever
                                        been run.
Total time to complete Offline
data collection:                (  600) seconds.
Offline data collection
capabilities:                    (0x73) SMART execute Offline immediate.
                                        Auto Offline data collection on/off support.
                                        Suspend Offline collection upon new
                                        command.
                                        No Offline surface scan supported.
                                        Self-test supported.
                                        Conveyance Self-test supported.
                                        Selective Self-test supported.
SMART capabilities:            (0x0003) Saves SMART data before entering
                                        power-saving mode.
                                        Supports SMART auto save timer.
Error logging capability:        (0x01) Error logging supported.
                                        General Purpose Logging supported.
Short self-test routine
recommended polling time:        (   1) minutes.
Extended self-test routine
recommended polling time:        ( 255) minutes.
Conveyance self-test routine
recommended polling time:        (   2) minutes.
SCT capabilities:              (0x3085) SCT Status supported.

SMART Attributes Data Structure revision number: 10
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x000f   117   099   006    Pre-fail  Always       -       163701936
  3 Spin_Up_Time            0x0003   095   095   000    Pre-fail  Always       -       0
  4 Start_Stop_Count        0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       46
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   010    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x000f   054   052   030    Pre-fail  Always       -       38656621753
  9 Power_On_Hours          0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       835
 10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   097    Pre-fail  Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   020    Old_age   Always       -       33
183 Runtime_Bad_Block       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
184 End-to-End_Error        0x0032   100   100   099    Old_age   Always       -       0
187 Reported_Uncorrect      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
188 Command_Timeout         0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
189 High_Fly_Writes         0x003a   100   100   000    Old_age   Always       -       0
190 Airflow_Temperature_Cel 0x0022   079   071   045    Old_age   Always       -       21 (Min/Max 21/22)
191 G-Sense_Error_Rate      0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       44
193 Load_Cycle_Count        0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       91
194 Temperature_Celsius     0x0022   021   040   000    Old_age   Always       -       21 (0 18 0 0 0)
197 Current_Pending_Sector  0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0010   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x003e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
240 Head_Flying_Hours       0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       150830661501691
241 Total_LBAs_Written      0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       572733124
242 Total_LBAs_Read         0x0000   100   253   000    Old_age   Offline      -       59210234

SMART Error Log Version: 1
No Errors Logged

SMART Self-test log structure revision number 1
Num  Test_Description    Status                  Remaining  LifeTime(hours)  LBA_of_first_error
# 1  Short offline       Completed without error       00%       811         -

SMART Selective self-test log data structure revision number 1
 SPAN  MIN_LBA  MAX_LBA  CURRENT_TEST_STATUS
    1        0        0  Not_testing
    2        0        0  Not_testing
    3        0        0  Not_testing
    4        0        0  Not_testing
    5        0        0  Not_testing
Selective self-test flags (0x0):
  After scanning selected spans, do NOT read-scan remainder of disk.
If Selective self-test is pending on power-up, resume after 0 minute delay.

Wowhead profiel

• CooleSmurf
@FireDrunk: Ik wil mijn vragen best verplaatsen naar het Zuinige ESX topic, echter heb ik geen vragen over een zuinige ESX server, maar over een RAID (ZFS) NAS.
Delta1981 schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 08:21:
[...]

Misschien kun je eens kijken naar een moederbord van Supermicro of Tyan.
Zelf heb ik de X9SCM-IIF met een Xeon 1230V2 en dit werkt prima met ESXI, de M1015 kaart wordt goed doorgegegeven via VT-D en tot op heden nog geen problemen gehad.

Je moet dan wel een cpu nemen waar geen video controller inzit (12..0V2)

Een tweede voordeel is dat je gebruik kunt maken van remote KVM.
@Delta1981: Ik weet dat het laatste cijfer van de type aanduiding van een xeon CPU aangeeft of de CPU voorziet in video. Ik begrijp je opmerking niet dat ik een CPU zonder video moeten kiezen. Ga je er dan vanuit dat er een aparte videokaart ingezet wordt, of kan ik de server beheren zonder video via remote KVM?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
mdevaal schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 17:09:

@Delta1981: Ik weet dat het laatste cijfer van de type aanduiding van een xeon CPU aangeeft of de CPU voorziet in video. Ik begrijp je opmerking niet dat ik een CPU zonder video moeten kiezen. Ga je er dan vanuit dat er een aparte videokaart ingezet wordt, of kan ik de server beheren zonder video via remote KVM?
IPMI/Remote KVM van Supermicro is altijd met geintergreerde video op moederbord.

• Delta1981
jadjong schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 17:34:
[...]

IPMI/Remote KVM van Supermicro is altijd met geintergreerde video op moederbord.
Een cpu met video werkt idd niet op deze moederborden waarbij reeds een onboard video aanwezig is.

• kabonacha
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06-2021
ik zie dat veel mensen pass through inschakelen op een raid controller onder esxi. Is dit de enige manier om een VM physical disk acces te geven? Ik zou ZFS willen gaan gebruiken maar ik lees overal hetzelfde, ZFS heeft physical disk access nodig.

• CooleSmurf
@Delta1981: Welk geheugen heb je gekozen voor je X9SCM-IIF met een Xeon 1230V2?

@kabonacha: Het wel degelijk mogelijk om een virutele schijf door te geven aan ZFS (dus zonder pass through). Echter kan ESXI maar virtuele schijven doorgeven van maximaal 2 TB. Tevens gaat het ten koste van performance en stabiliteit.

Verwijderd

Dat is dus wel het grote punt, kabonacha. Ik ben zelf niet supergecharmeerd van ESXi om ZFS binnen te draaien. ESXi met vt-d PCI passthrough is opzich wel geschikt omdat ZFS en het guest operating system dan wel rechtstreeks de SAS/SATA controller ziet en zijn eigen drivers gebruikt om daarmee te communiceren. Dat is wat nodig is om native toegang tot I/O te krijgen.

Zonder vt-d (of AMD IOMMU/AMD-Vi) moet je zeg maar een controller emuleren. Met RDM zal ESXi dan zijn eigen LSI SAS nepcontroller gebruiken. Het probleem is dat de geëmuleerde firmware hiervan niet goed compatible is met FreeBSD 9.1+ met nieuwe mps driver. Met FreeBSD 9.0 werkt het wel goed voor zover ik weet. We hadden in het verleden wat testjes gedaan met RDM in combinatie met bad sectors; de uitkomst daarvan kan ik me niet zo heel goed herinneren.

Maar ik blijf erbij dat hoe minder complex je opstelling is, des te minder de kans op problemen. Eén box helemaal aan storage wijden en een andere box als ESXi host gebruiken kan daarom de voorkeur genieten bij serieuze setups waarbij de gebruiker zo min mogelijk hoofdpijn met rare stabiliteits of performanceproblemen. Een simpele setup kan dus de voorkeur genieten, maar dat hangt helemaal af van je persoonlijke voorkeuren en wensen.

Zelf kijk ik erg uit naar FreeBSD 10 met Xen dom0 ondersteuning. Dit zou moeten betekenen dat je FreeBSD als host operating draait met ZFS dus 100% native toegang tot alle hardware, terwijl je Xen gebruikt om andere operating systems te virtualiseren. Xen is opzich vrij deftige virtualisatie, maar het werkt vooralsnog vooral goed onder Linux. Zodra dit goed werkt onder BSD met ook virtio (werkt nu al) dan kan dit een geduchte concurrent worden van ESXi voor ZFS setups. Je zou bijvoorbeeld theoretisch je videokaart kunnen doorgeven en dus ZFSguru als host draaien en met Xen een Ubuntu Linux vm gebruiken om full-screen in te gamen met goede performance. Zodra dat werkt, noem ik virtualisatie volwassen heb ik al eens gezegd. :P

• redfoxert
  • Niet online
mdevaal schreef op maandag 18 februari 2013 @ 22:46:
Goede vragen.

Waarom Xeon: Omdat deze mij geadviseerd is in de combinatie ESX en VT-d
Waarom ECC: Omdat Xeon dit vereist (klopt dit?)
Waarom moederbord op HCL van ESX: Omdat ik geen hardware wil aanschaffen die later niet blijkt te werken.

Dank voor de URL.
1. Dan is het advies verkeerd geweest. ESX draait prima op een Core i5 met een moederbord dat ook VT-d ondersteund. BIOS moet ervoor support bieden (hoeft niet expliciet vermeld te staan!!)
2. Xeons kunnen ook met non-ECC geheugen werken
3. Als je goed onderzoek pleegt zul je merken dat alleen de dure en vaak ook totaal onbereikbare merken moederborden op de HCL van VMware staan.

Dus dan komen we terug bij de vragen :) Zoals ik al aangaf, in het Zuinige ESX topic staan legio voorbeelden van goed werkende ESX builds met daarin ZFS gevirtualiseerd. Ik wil je wel nog meegeven dat je een goed ondersteunde SAS controller nodig hebt om je disken aan te hangen. Dat is belangrijker dan je te houden aan de HCL van VMware.

• CooleSmurf
@Redfoxert: Dank voor de uitleg.

Ik kan dus kiezen voor een i5 (b.v. I5-3330) of meer investeren en gaan voor een E3-1230 V2 zoals Delta1981 aangegeven heeft. De meerwaarde van een Xeon moet dan liggen in hogere performance en betrouwbaarheid (Xeon zonder ECC lijkt me dan geen handige keuze).

Hardwarlijstje Xeon ziet er dan als volgt uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 201,10€ 201,10
1Supermicro X9SCM-IIF€ 201,99€ 201,99
4Supermicro MEM-DR380L-SL01-EU16€ 77,85€ 311,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 714,49

Mijn SAS controller is een Supermicro Add-on Card AOC-USAS2-L8e.

[ Voor 67% gewijzigd door CooleSmurf op 19-02-2013 21:42 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De enige reden om een Xeon te kiezen is de hoeveelheid geheugen die dat ding aan kan. Een I7 werkt met 128GB, een E5 met 512GB. Als je slechts 32GB erin stopt is Xeon/ECC meer hobby dan nut. :P

• redfoxert
  • Niet online
Een Xeon heeft geen hogere performance (tenzij hoger geklokt). Het is vrijwel dezelfde processor als de Core i5/7. Zelfde architectuur etc.

Zie http://ark.intel.com/compare/65732,65509 voor verschillen.

ECC geheugen is leuk. Waartegen ga je je beschermen? Enige waar tegen ECC beschermt zijn bitflips in het geheugen van de server waarin je het ECC geheugen plaatst: Je wilt ZFS gaan draaien voor je fileserver? ZFS heeft ingebouwde corruptie preventie technieken. Maar nu komt het. ALLE clients die jij naar die ZFS fileshare laat schrijven hebben 99 van de 100 keer GEEN ENKELE protectie tegen al dit soort dingen die je op 1 plek probeert te voorkomen. Met andere woorden, zodra een client corrupte data stuurt naar je server zal die server het voor zoete koek slikken en heb je aan al die bescherming geen fluit.

Dus voor betrouwbaarheid hoef je het al zeker niet te doen en is je setup enorme overkill en daarnaast veel te duur.

• redfoxert
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 21:49:
De enige reden om een Xeon te kiezen is de hoeveelheid geheugen die dat ding aan kan. Een I7 werkt met 128GB, een E5 met 512GB. Als je slechts 32GB erin stopt is Xeon/ECC meer hobby dan nut. :P
Een i7/E5 op het 2011 platform. In dit geval is het gewoon Socket 1155 en dus gelimiteerd aan 32GB memory. Daarnaast heeft ESX free edition een keiharde limiet van 32GB fysiek geheugen (en dat is heel iets anders dan de "no limit on vMem" in ESX).

• CooleSmurf
Dank je redfoxert, ECC biedt inderdaad onvoldoende meerwaarde. Dit scheelt me veel geld zo!

Op het zuinige ESX topic vind ik inderdaad werkende systemen met een I5. Echter die zijn gericht op zuinigheid, en minder op performance.

Nu heb ik de volgende vergelijking gemaakt tussen een I5-3330 en I7-3770: http://ark.intel.com/compare/65509,65719

Als ik ze qua performance vergelijk op www.cpubenchmark.net zie ik grote verschillen in de uitkomst van 'Average CPU Mark', zie:
I5: http://www.cpubenchmark.n...-3330+%40+3.00GHz&id=1475
I7: http://www.cpubenchmark.n...7-3770+%40+3.40GHz&id=896

Ik ga maximaal 32GB Memory plaatsen (free version limit), dus het gaat me niet om het te adresseren geheugen, maar om de snelheid.

Is het 'real world' snelheidsverschil echt zo groot als de scores doen vermoeden?

En een laatste vraag: hoe bepaal ik welk moederbord geschikt is voor b.v. de I7-3770?

• redfoxert
  • Niet online
Die i7 is een Socket 1155 dus elk moederbord met die socket en die VT-d support (werking confirmed vanuit community) is een geschikte kandidaat. Aan jou de taak om een moederbord te vinden welke voldoet aan je eisen.

Ben je er overigens wel van bewust dat, zodra je gaat virtualiseren, je processor als laatste de bottleneck is. I/O op je storage (sub)systeem is vrijwel altijd de eerste bottleneck, daarna de hoeveelheid geheugen in je virtualisatie host. Ik kan je grafieken laten zien waarbij processoren 90% van de tijd niks doen terwijl geheugen en storage I/O voor vrijwel 100% benut worden. Geheugen zelfs meer dan die 100% vanwege oa ballooning en swapfile gebruik.

• CooleSmurf
Ja, ik realiseer me dat de CPU vaak niet de bottleneck is.

Mijn huidige server (Zonder VT-d support op CPU en moederbord) is een I5-3450 en het leek me logisch dat als ik ga upgraden, ik kies voor een CPU die krachtiger is. Vandaar de vraag over de I7.

Ook omdat in mijn huidige configuratie de CPU onder Openindiana (zonder virtualisatie dus) tijdens heavy-load 70%+ belast wordt. Deze belasting komt o.a. van ZFS server met 10Gbit infiniband connectie (sustainable read 800 MByte/s en write 600 Mbyte/s).

Ik wil niet het risico lopen dat straks de CPU de beperkende factor is. Als ik straks ook nog een ZIL en L2ARC ga toevoegen, dan zal dit de CPU belasting waarschijnlijk ook doen stijgen.

Verwijderd

i7 is toch gelijk aan de i5 tegenwoordig, behalve HyperThreading? Dat is nu juist iets wat niet zo goed werkt op ESXi dacht ik en wellicht ook niet voor ZFS omdat het vooral latencyverhogend werkt. Hyperthreading is goed voor grote berekeningen waarbij latency niet uitmaakt, zoals rendering en transcoding met oneindig veel threads. De CPU kan dan de onderdelen die ongebruikt worden 'vullen' met een andere thread, simpel gezegd. Dus je haalt meer uit je vier cores op die manier. Maar alleen voor specifieke workloads.

Hyperthreading kan dus juist vertragend werken, en als je die feature hebt zou ik hem dus ook uitschakelen. Bovendien is het nog een heel klein veiligheidsrisico (door FreeBSD developers ontdekt, by the way). Op basis hiervan lijkt het me duidelijk dat i5 3570 de snelste reguliere chip is. Extra betalen voor de i7 lijkt mij dus onzin. Dat was vroeger leuk toen i7 nog een triple channel memory controller had en je dus 6 reepjes RAM op ie i7-750 kon gooien bijvoorbeeld.

Nu zit je vast aan 32GiB RAM en dat is momenteel gewoon dé bottleneck van ZFS. Grote configuraties willen iets tussen 64-128GB en dat is momenteel enorm kostbaar omdat je dan naar server quadrank registered ECC modules moet grijpen. Maar 16GiB UDIMM (non-ECC non-registered / unbuffered) zouden er binnenkort aankomen dus dat kan nog een uitkomst bieden. Of dat ook werkt op de huidige generatie bordjes is mij onbekend. Maar 8GiB modules werken officiëel ook niet op Brazos maar dat werkt verder prima.

• redfoxert
  • Niet online
Een i7 is niet meer dan een i5 met HyperThreading. Volgens mij kunnen we over de voor- en nadelen van HT ook nog wel een heel topic volschrijven :) Ik ben niet echt een voorstander van het gebruik van HT in een VMhost. Staven aan meetresultaten kan ik echter niet op dit moment. Het is een gevoel ...

Je hebt een behoorlijk exotische configuratie (voor thuis gebruik) vind ik persoonlijk.

Weet je waar de CPU load vandaan komt? Hoe ziet je ZFS config er uit? Mijn kennis van ZFS gaat niet erg ver maar hier in het topic vertoeven genoeg mensen die er wel dieper op in kunnen gaan. Wellicht dat je nog wat winst kunt halen uit het tunen van je ZFS config :)

• CooleSmurf
Ok, I7 is geschrapt, wederom dank voor de info.

Mijn ZFS config bestaat uit 8 schijven(Seagate: ST3000DM001) in configuratie: 4 gemirrorde vdev's.
De CPU-load lijkt te komen uit het verwerken van de throughput.
Straks moet deze config iSCSI targets gaan serveren. Daarom wil ik ook SSD cache schijven (ZIL en L2ARC) gaan toevoegen. Nog wel een puzzel welke SSD's dit moeten gaan worden omdat ZIL klein en snel (qua IOPS) moet zijn en de L2ARC groter mag zijn, maar ook weer niet te groot omdat het anders ten koste gaat van de ARC.

Verwijderd

Als je met 600MB/s over het netwerk pompt dan zal dat wel CPU-load kunnen opleveren. Interessant hierbij is dat als je normaal 10GBaseT zou krijgen in de toekomst (als dit eindelijk goedkoper wordt) je 'netmap' in FreeBSD kunt gebruiken wat het heel makkelijk zou moeten maken om je bandbreedte vol te krijgen met minimale CPU-belasting. Enig nadeel is dat er dan geen firewall of andere laag tussen kan zitten. Ik heb het zelf nog niet gebruikt, maar klinkt zeker interessant.

Zie het plaatje midden deze pagina: http://info.iet.unipi.it/~luigi/netmap/

Klinkt in elk geval veelbelovend voor toekomstige setups met 10GBaseT ethernet. Ik verwacht namelijk niet dat dit met InfiniBand werkt. Edit: nog wat info over netmap:
netmap (available for FreeBSD) consists of about 2000 lines of code for device
functions (ioctl, select/poll) and driver support, plus individual driver modifications
(mostly mechanical, about 500 lines each) to interact with the netmap rings. To date,
netmap support is available for the Intel 10 Gbit/s adapters (ixgbe driver), and for
various 1 Gbit/s adapters (Intel, RealTek, Nvidia), more are being added.
Intel en Realtek dekt eigenlijk al de belangrijkste adapters, vooral Realtek wordt vaak onboard gebruikt en Intel bij addon netwerkadapter of onboard op supermicro bordjes bijvoorbeeld.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2013 23:38 ]

• CooleSmurf
Van netmap had ik nog nooit gehoord. Ziet er veelbelovend uit. Inderdaad nog even wachten totdat 10GbaseT ethernet betaalbaar wordt voor privé gebruik. Een firewall verwacht ik binnen een LAN omgeving niet, dus dat zou geen beperking mogen zijn.

Op mijn roadmap staat ook de migratie van Openindiana naar FreeBSD. Dit omdat de ontwikkeling aan Openindiana met het vertrek van hun project-lead stil lijkt te liggen. Echter mijn huidige zfs POOL is versie 5000 (feature), dus binnen FreeBSD stable nog niet beschikbaar voor zover ik weet.
Als deze later wel beschikbaar is binnen FreeBSD kan ik eenvoudig omschakelen.

Verwijderd

ZFSguru krijgt binnenkort zijn eerst 10.0 systeemversie. Dat zou je nog wel kunnen proberen, al weet ik niet of je features hebt enabled die FreeBSD mogelijk nog niet heeft. Maar een tijd terug waren er weer aardig wat ZFS patches van IllumOS. FreeBSD 10 zou ook patches hebben om ZFS beter te laten presteren door meer zaken parallel uit te voeren waarbij je dus meer multicore kunt doen. Dat heb ik echter nog niet gebenchmarked.

Dat terzijde... dit heb ik zien aankomen. OpenSolaris en afgeleiden zijn ten dode opgeschreven. Een heel OS in stand houden alleen voornamelijk voor goede ZFS support met een klein clubje vrijwilligers en een grotere groep community eromheen, dat gaat niet werken. Dat gaat uitsterven, de betere mensen nemen stilletjes afscheid omdat ze zien dat het voornamelijk op hen aankomt en het project voor hen te weinig kan bieden om goede vooruitgang te boeken.

FreeBSD in tegenstelling heeft een vaste kerngroep van gebruikers van uit de hostingwereld tot overheid tot universiteiten en een groep oude rotten in het vak, die elk hun stempel op het Operating System hebben gedrukt. FreeBSD is er niet enkel voor ZFS. Het is juist andersom, ZFS is een mooie toevoeging aan FreeBSD, waar UFS toch wel karig is qua filesystemondersteuning. Dit terwijl de GEOM infrastructuur wel uitmuntend goed is in FreeBSD, de beste van alle operating systems. Nu heeft FreeBSD dus goed geïntegreerde en geverifiëerde ZFS support wat wordt onderhoudoen door een aantal heel goede developers (pawel, martin). FreeBSD heeft duidelijk de liefde verklaard aan ZFS door ook veel aandacht te schenken aan extra features zoals bootcode speciaal voor ZFS en zaken als automatische swap ZVOLs en andere integratie (zfs in jails).

Kortom, mijn punt is dat FreeBSD wel eens hét operating system kan gaan worden voor ZFS. Eigenlijk denk ik dat ze daar al een jaartje zijn, omdat Solaris uit elkaar valt sinds de overname en vooral nadat het overlegorgaan van OpenSolaris uit elkaar is gevallen. Vanaf toen was duidelijk dat het erg moeilijk zal worden voor open source Solaris-afgeleiden om te overleven. Dat wordt rond deze tijd dus wel pijnlijk duidelijk.

• CooleSmurf
Ik denk dat je gelijk hebt. Nog los van het feit dat ik het zonde vindt van zo'n mooi OS.

Wat ik nog mis in FreeBSD (of niet weet dat het bestaat) is het eenvoudig beheer (iSCSI, samba) via een GUI zoals dat nu met Napp-IT op OpenIndiana wel beschikbaar is. Nu is puur ZFS op de prompt prima te regelen gezien hun eenvoud, echter iSCSI en samba zijn (voor mij) minder eenvoudig en zal me moeite kosten om te implementeren.

Voorzie je ook een soort Napp-It voor FreeBSD? Dat zou een nog grotere doorbraak van FreeBSD een enorme duw in de rug geven namelijk.

• Pantagruel

Pantagruel

mdevaal schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 23:54:
Ik denk dat je gelijk hebt. Nog los van het feit dat ik het zonde vindt van zo'n mooi OS.

Wat ik nog mis in FreeBSD (of niet weet dat het bestaat) is het eenvoudig beheer (iSCSI, samba) via een GUI zoals dat nu met Napp-IT op OpenIndiana wel beschikbaar is. Nu is puur ZFS op de prompt prima te regelen gezien hun eenvoud, echter iSCSI en samba zijn (voor mij) minder eenvoudig en zal me moeite kosten om te implementeren.

Voorzie je ook een soort Napp-It voor FreeBSD? Dat zou een nog grotere doorbraak van FreeBSD een enorme duw in de rug geven namelijk.
Samba is op zich niet zo ingewikkeld, samba.org biedt voldoende info. Je kunt tussen de diverse GUI's kijken welke onder FreeBSD zou kunnen werken.
Webmin bijv. is een veelzijdige management oppervlakte en biedt ook een samba plugin.
Persoonlijk heb ik geen probleem met het handmatig aanpassen van de smb.conf, maar ieder zo zijn meug.

iSCSI is inderdaad andere koek en voelt weinig intuïtief aan, OI en Napp-it maken dat wel makkelijker.

Het is inderdaad jammer dat sinds Oracle de stekker uit OpenSolaris getrokken heeft, de boel aan het afbrokkelen is gegaan. Als je voor een OpenSolaris derivaat zou moeten kiezen kom je bij Illumos uit, OpenIndiana en zet je er Napp-it op voor het gebruiksgemak. Nexenta is ook goed bezig, de pech blijft wel dat de 'free' versie een beperking van de opslag omvang op legt (18 TB, weet niet zeker of dit rauwe capaciteit is of de bruikbare capaciteit van de array).

Verwijderd

Ik heb zelf 10GBaseT draaien en een MDADM raid array via Samba benaderbaar.
Alles draait nu op een i5-2500.
Ik merk dat voornamelijk Samba de CPU load oplevert en tot op heden nog niet echt goed naar beneden weten te krijgen. Ik kom dicht tegen maximum transfer van de raid array 900MB/s read en 300MB/s write maar het is voornamelijk Samba wat de bottleneck is.
Sendfile opties helpen wel iets maar niet zoals ik zou willen.
Pure IOZone cpu load ligt tussen de 10% en 25%

Ik heb ook tijden gekeken naar een clustered file system als oplossing maar met windows clients is dit lastig en sommige drivers nogal duur.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 11:42 ]

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20-12 20:33
(mss niet meteen het juiste topic)

Maar wat wordt er eigenlijk het meest gebruikt binnen bedrijven? SAN (met FC) neem ik aan..?

Wat heb je eigenlijk nog naast SAN en NAS? DAS, cloud storage, ..?

• redfoxert
  • Niet online
Hangt helemaal af van de grote van het bedrijf en de grote van de storage behoefte, inclusief IOps behoefte.

SAN is FiberChannel of over iSCSI, al dan niet met een fysiek gescheiden iSCSI netwerk.

iSCSI valt vaker onder de categorie NAS dan SAN. SAN kan ook zijn: InfiniBand, SAS JBOD met Dual port disks en dat soort fratsen.

NAS is meer FCoE (Fiber Channel over Ethernet), NFS, iSCSI, SMB, en alle andere 'reguliere' storage protocollen als FTP.

Ik heb bij verschillende bedrijven gekeken, en meestal is het NetApp of EMC (dus een combinatie van SAN en NAS afhankelijk van hoe je het aansluit). Soms 3PAR.

Als je wat meer naar de kleinere bedrijven kijkt is het vaak HP LeftHand of MSA (of hoe heet het tegenwoordig) of Dell Equillogic. En dat is veelal NAS (iSCSI en NFS).

Even niets...

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

HP MSA en LeftHand zijn toch SAN's ? Deze zijn meestal voorzien van fibre via SAN switches lijkt me. Het wordt misschien voor een NAS gebruikt, maar het zijn toch SAN-oplossingen, tenzij ik het helemaal fout begrijp.
Klopt, maar je kan ze voorzien van iSCSI controller en FC controllers. Dat is inderdaad een beetje misleidend.

De grens tussen NAS en SAN is ook niet zo heel duidelijk met de komst van FCoE enzo...

De allergrootste jongens hebben NetApp vanwege het volume beheer, caching mogelijkheden, allerhande 10Gb ondersteuning enz.

Even niets...

• CooleSmurf
Ik loop stuk op het zoeken naar een geschikt moederbord voor een I5-3570. Bord moet VT-d voor ESXI 5.1 ondersteunen, 32GB kunnen adresseren en ruimte bieden aan minimaal 2 maal PCI-e*4 en 1 maal PCI-e*8. Dit laatste voor de AOC-USAS2-L8i SAS controller die ik middels VT-d wil doorgeven aan OpenIndiana. Tevens moet de onboard NIC(s) herkent worden door ESX.

In mijn (online) zoektocht zie ik in het zuinige ESX topic dat er veel gebruik gemaakt wordt van Intel borden als het gaat om de combinatie I5 en VT-d. Echter de genoemde borden aan het begin van dat topic zijn uit 2011 en ik vraag me af of dit voldoende 'toekomst proof' is.
Modernere borden (op basis van de Z77 chipset) van ASRock en Gigabyte(b.v. GA-Z77X-UD5H) kom ik regelmatig tegen in verband met ondersteuningsproblemen met ESX. Of de onboard NIC wordt niet herkent of het doorgeven via VT-d werkt niet goed of het opstarten vanaf onboard SATA controller werkt niet. Sommige van deze problemen lijken op te lossen met additionele drivers, maar werkt dus niet standaard.

Ik ben op zoek naar een zo zeker mogelijke optie voor een (up-to-date) moederbord met ongeveer de bovenin genoemde configuratie. Dit moederbord hoeft niet perse het zuinigste/goedkoopste bord te zijn wat er te krijgen is, ik vind het belangrijker dat het werkt en snel is.

Suggesties?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Intel DZ77RE-75K
Intel DZ77GAL-70K

Voldoen aan al je eisen.
Voldoen aan je eisen als je manueel de community driver installed.

[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 23-02-2013 18:37 ]

Weet je zeker dat die NIC's direct in ESXi herkent worden? Want volgens mij is er wel een VIB hack voor nodig om die NIC's werkend te krijgen. (niet dat dat heel moeilijk is, maar toch).

Als je echt safe wil, waarom ga je dan niet voor een serverbord ala SuperMicro of Tyan? Die werken altijd?

Even niets...

• CooleSmurf
Dank Phuncz!

De DZ77GA-70K en de DZ77GAL (verschil zit in de L) lijkt te zitten in WIFI wat ik i.d.d. niet nodig heb. Echter de DZ77GAL staat niet op Link en ook online zie ik geen bevestiging dat VT-d wel ondersteund is. Kan je dit wel bevestigen?

Verder zie ik (los van dual display) geen verschillen tussen je genoemde borden, zie: Link Dit terwijl er wel prijsverschil is. Valt de DZ77RE-75K daarmee af?
Pagina: 1 ... 121 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.