@BlauwKeut, CrossFire is ook geen garantie, maar de allerlichtste vorm van Crossfire is 2 PCIe sloten met x8/x8 opstelling. Dat is precies genoeg voor 2 M1015's 
Maar wees gerust, x4 zou ook nog wel voldoende zijn. Dat ga je in de praktijk niet merken bij gebruik, je ziet het heel misschien in benchmarks.
Over die backup: Je kan nog steeds de 'ruwe' data uit een snapshot backuppen. Wat jij zegt met "Het snapshot zelf backuppen" is een beetje een vage benadering. ZFS snapshots zijn geen losse files (of filesystems) die je gewoon als bestand kan kopieren. Het zijn datastructuren die dwars door je gewone array heen gaan, en nemen dan ook weinig ruimte in (alleen het verschil met je huidige data).
Als je dus een snapshot wil backuppen betekend dat, dat je die inclusief de huidige data moet backuppen. Als je alle relevante Snapshot data wil bewaren (om zo een snapshot restore te kunnen doen met zfs) moet je NAAR een ZFS machine backuppen met ZFS send en recieve volgens mij.
Wil je echt alleen de data hebben, die je later gewoon weer uit kan lezen, voldoet elk ander filesystem (maar is ZFS natuurlijk cooler vanwege zijn data-integriteit).
Wat je dus kan doen is:
ZFS main machine met RAIDZ2 met een filesystem "BELANGRIJK" wat je wil backuppen.
Dit filesystem kan je dan gewoon backuppen dmv het doen van een ZFS SEND naar een andere pool (die in jou geval uit 1 eSATA disk bestaat) sturen.
Dan krijg je datzelfde Filesytem in die andere pool.
Daarna kan je met wat andere ZFS send commando's de boel syncen.
Vrij simpel allemaal. Wil je geen ZFS op de eSATA schijf, maar EXT4 ofzo, moet je met andere backup tools gaan werken (of bash scripts / tar / w/e)
Maar wees gerust, x4 zou ook nog wel voldoende zijn. Dat ga je in de praktijk niet merken bij gebruik, je ziet het heel misschien in benchmarks.
Over die backup: Je kan nog steeds de 'ruwe' data uit een snapshot backuppen. Wat jij zegt met "Het snapshot zelf backuppen" is een beetje een vage benadering. ZFS snapshots zijn geen losse files (of filesystems) die je gewoon als bestand kan kopieren. Het zijn datastructuren die dwars door je gewone array heen gaan, en nemen dan ook weinig ruimte in (alleen het verschil met je huidige data).
Als je dus een snapshot wil backuppen betekend dat, dat je die inclusief de huidige data moet backuppen. Als je alle relevante Snapshot data wil bewaren (om zo een snapshot restore te kunnen doen met zfs) moet je NAAR een ZFS machine backuppen met ZFS send en recieve volgens mij.
Wil je echt alleen de data hebben, die je later gewoon weer uit kan lezen, voldoet elk ander filesystem (maar is ZFS natuurlijk cooler vanwege zijn data-integriteit).
Wat je dus kan doen is:
ZFS main machine met RAIDZ2 met een filesystem "BELANGRIJK" wat je wil backuppen.
Dit filesystem kan je dan gewoon backuppen dmv het doen van een ZFS SEND naar een andere pool (die in jou geval uit 1 eSATA disk bestaat) sturen.
Dan krijg je datzelfde Filesytem in die andere pool.
Daarna kan je met wat andere ZFS send commando's de boel syncen.
Vrij simpel allemaal. Wil je geen ZFS op de eSATA schijf, maar EXT4 ofzo, moet je met andere backup tools gaan werken (of bash scripts / tar / w/e)
62W verschil door spindown van 4 schijven? Das wel heel veel... Dat is eerder 30W. En waarschijnlijk nog minder.Rooke schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 17:36:
Het lezen van een aantal zuinige topics heeft me aan het denken gezet. Temeer daar al maanden/jaren mijn hoeveelheid data gelijk is gebleven, namelijk 1-2TiB.
Mijn huidige opstelling is een br10i doorgemapt naar een vm op een esxi host icm freenas. In de laatst genoemde krijg ik het alleen nog niet voor elkaar om mn hardeschijven te laten sleepen door de controller(een te grote bsd noob, en geen tijd).
Het plan is nu om mn storage los te trekken van mn esxi server en deze te herbergen in een nieuwe build, puur en alleen voor storage. Aangezien het gekozen mobo genoeg sata poorten heeft kan dus ook de br10i dus ook vertrekken. Dat alleen al bespaart mij al 10w, dat gecombineerd met de schijven die wel in sleep/standby gaan scheelt mij 62watt.
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Celeron G1610 Boxed € 37,40 € 37,40 1 ASRock B75 Pro3-M € 56,45 € 56,45 4 Western Digital Green WD20EARX, 2TB € 82,- € 328,- 1 Delock Nano Memory stick 4GB Zwart € 8,06 € 8,06 1 G.Skill RipjawsX F3-10666CL9D-16GBXL € 82,70 € 82,70 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 512,61
*heb nog een 150w pico psu liggen
*16GB komt uit esxi bak
*schijven komen ook uit esxi bak
Dus ik zou mijn investering er binnen 1 jaar uithebben(helemaal als ik de br10i verkocht krijg). Mis ik nou iets of heb ik jaren teveel zitten verstoken met mn grootheidswaanzin?
[ Voor 49% gewijzigd door FireDrunk op 06-02-2013 18:09 ]
Even niets...
.