NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM
Even niets...
Specs:
Fractal Design Core 1000
Corsair CX430 Watt V2
Asus F1A75-M LE
AMD A6-3500
8GB Corsair Vengeance
IBM M1015 SAS 2.0 controller (pci bracket is onderweg)
2x 300GB Seagate 15k.7 SAS 2.0 schijven
Het uiteindelijke OS word Server 2008 X64 R2 icm een losse installatie van Exchange 2010.
De schijven staan in RAID1 geconfigureerd.
Excuses voor de crappy iphone foto's...
(Plaatjes zijn allemaal klikbaar)

Het verbruik is op dit moment Idle: 73.5 Watt
Ik ben benieuwd of dit na wat bios aanpassingen lager kan?
Ik heb een paar dingen kunnen disablen en het idle verbruik is nu 71.0 Watt.
[ Voor 8% gewijzigd door Birdie_NL op 30-08-2012 21:24 ]
Hardware alleen? Ik heb je laatst al aangegeven dat ik graag van jouw hand eens een mooie uitgebreide blogpost / artikel / .. zou zien. Je bent met zo allemachtig veel bezig, daar moet vast wel iets interessants over te vertellen zijn waar anderen wat van kunnen opsteken.FireDrunk schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:49:
Om even aan te sluiten bij jou verhaal. Is er veel vraag naar simpele tutorials op het gebied van NAS/ZFS en hardware? Want ik kan er best een paar maken...
@hieronder, bij ZFSguru hoop ik niet op een tutorial, maar simpelweg op een goede documentatie. Aan de andere kant, dat is misschien juist een leuke taak voor de community. Misschien eens een balletje opgooien op het ZFSguru forum. (Wiki oid.)
[ Voor 18% gewijzigd door Dadona op 30-08-2012 21:25 ]
Er is wel veel intresse in. Ik denk dat het ZFS guru project wel goede tutorials kan gebruiken. Want daar is niet zoveel info over qua tutorialsFireDrunk schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:49:
Om even aan te sluiten bij jou verhaal. Is er veel vraag naar simpele tutorials op het gebied van NAS/ZFS en hardware? Want ik kan er best een paar maken...
NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM
Toffe build. Mijn build is vergelijkbaar zie de link naar het filmpje onder en hij gebruikt 80 tot 90 watt idle met 5x hd en 1xssdbrndst schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:01:
Specs:
Fractal Design Core 1000
Corsair CX430 Watt V2
Asus F1A75-M LE
AMD A6-3500
8GB Corsair Vengeance
IBM M1015 SAS 2.0 controller (pci bracket is onderweg)
2x 300GB Seagate 15k.7 SAS 2.0 schijven
Het verbruik is op dit moment Idle: 73.5 Watt
Ik ben benieuwd of dit na wat bios aanpassingen lager kan?
Ik heb een paar dingen kunnen disablen en het idle verbruik is nu 71.0 Watt.
Zou je de sas disken willen benchmarken? Ik heb wel intresse hoe snel ze nou zijn!
Ook een toffe build! Interessant filmpje, goed in elkaar gezet.victorb schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:27:
[...]
Toffe build. Mijn build is vergelijkbaar zie de link naar het filmpje onder en hij gebruikt 80 tot 90 watt idle met 5x hd en 1xssd
Zou je de sas disken willen benchmarken? Ik heb wel intresse hoe snel ze nou zijn!
Ik zal dit weekend 2 benchmarks voor je maken, van de raid1 configuratie en 1 van een losse disk.
EDIT: hier een benchmark van de raid1 configuratie.
Als iemand een andere tool kent die ik kan gebruiken om de schijven flink te testen, graag.
Ik heb namelijk niet echt een idee of dit een goede snelheid is?
SAS controller: IBM M1015
Schijven: Seagate 300GB 15k.7 ST3300657SS
[ Voor 25% gewijzigd door Birdie_NL op 30-08-2012 22:18 ]
Nou, dat zou nog best interessant kunnen zijn, met bijvoorbeeld specs voor specifieke doeleinden (ultra-zuinig, ZFS/ESX all-in-one oplossing, etc.). Bovendien weet ik niet hoe het tegenwoordig is, maar ik kan me herinneren dat er bordjes waren waarbij de HBA niet wilde werken in de PCIe 16x sloten (zie ook hieronder)FireDrunk schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 16:49:
Zelf ben ik eigenlijk op zoek naar een vervangende mobo/proc combi voor mijn NAS. Die draait nu op een SuperMicro X8SIL-F, maar die zou ik liever voor ESX gaan gebruiken.
Ik zat te denken om iets met een zuinige/goedkope pricewatch: Intel Celeron G530 Boxed te maken, de vraag is alleen welk moederbord ik daarbij zou moeten nemen.
De eisen/wensen:
- Support voor minimaal 16GB DDR3 RAM (geen ECC, 32GB zou ook leuk zijn)
- Minimaal 6 onboard SATA poorten
- Ik wil er 2 HBAs (SASUC8i en/of IBM 1015) in kunnen prikken, voor een totaal van 20 disks
Vooral dat laatste vind ik nogal een probleem, ik vind veel micro/mini-ATX bordjes, met vaak maar 1 PCIe 16x slot. Bovendien vraag me ik af (zie hierboven) of de HBAs gaan werken als er wel twee van deze sloten zijn (omdat ze meestal bedoeld zijn voor Crossfire/SLI).
Iemand een aanrader voor een leuk, goedkoop, zuinig bordje wat aan bovenstaande eisen voldoet?
Verwijderd
Wil je ESXi gebruiken, dan zit je ook vast een de Core i5 3550 ofzoiets, vanwege vt-d. Want een ESXi setup met RDM zal ik niet zo snel aanraden.
Kortom, je setup is goed voor een NAS t/m 14 disks (één controller + onboard poorten) zoals één RAID-Z2 van 10 disks plus nog wat SSDs voor caching enzo. Maar wil je meer dan zou ik het niet met budgetonderdelen doen maar ook een stevigere server neerzetten.
Hoe vallen deze APUs te vergelijken met de AMD E350 en E450 setjes? Want als ik dit zo zie en wat ervaringen lees her en der, kun je dus beter zo'n A6-3500 of zelfs beter nemen, want dan heb je nog heel wat cpu ruimte EN 3 of zelfs 4 cores bij vergelijkbaar idle verbruik?Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 14:17:
[...]
Zal ik doen, maar het is een vrij constant gegeven dat ASRock in reviews boven MSI en Intel uitkomen, vaak in de hogere regionen. Dat kan te verklaren zijn door de overclock orientatie van ASRock. Door meer op overclocken te richten, is het mogelijk dat het moederbord uiteindelijk onzuiniger wordt. Denk aan veel VRM fasen en onderdelen die wel goed zijn voor overclocking maar minder goed voor lage idle power.
Maar ik zal kijken hoe ASRock het tegenwoordig doet, ben wel benieuwd. Toch zal het me zeer verbazen als er grote veranderingen zijn versus een paar jaar terug, omdat het speelveld nauwelijks is veranderd.
[...]
De CPU's van Intel verbruiken rond de 1W in idle. Dus de 10W aan het stopcontact komt ergens anders door. Het is een vrij bekend gegeven dat de chipsets van AMD qua TDP misschien redelijk overeenkomen, maar qua idle power een stuk beter presteren. Dit was met name zo in het tijdperk dat de IGP in de chipset zat (780G, 790GX). Misschien kun je je de eerste Atom herinneren waarvan de CPU 1W verbruikte maar de chipset rond de 20W? Dat zijn natuurlijk uitschieters, en tegenwoordig valt het met single-chip chipsets wel aardig mee. Maar bijvoorbeeld de volgende generatie Haswell chipsets zouden qua idle power weer een flink stuk zuiniger moeten zijn.
CPU verbruik kun je een tijd geleden zien dat AMD aardig superieur was:
[afbeelding]
Sinds de 45nm HighK MetalGate procédé van Intel is Intel echter heer en meester. Zo is Brazos nog niet power gated; maar bulldozer en trinity wel dacht ik.
Dit plaatje is wat recenter, en laat duidelijk zien dat Intel qua CPU minder verbruikt maar het systeem (lees:chipset) weer meer.
[afbeelding]
Zoals je weet ben ik erg geïnteresseerd in idle power. Mocht je zaken zien die je kunt verbeteren of in elk geval een ander standpunt toelichting verdient, sta ik daar zeer voor open.
[edit]En die i3's zien er ook ineens niet zo slecht uit, al lijkt meer cores mij nuttiger?
Maar eigenlijk moet je tegenwoordig vooral kijken naar wat je aansluit. Als je een beetje recent moederbord neemt zul je zien dat de grootste verliezen vooral in die extra HDD, die wat oude voeding, .. gaan zitten.
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Asus F1A75-M | € 66,95 | € 66,95 |
| 2 | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 94,99 | € 189,98 |
| 1 | Fractal Design Arc Midi Tower | € 78,70 | € 78,70 |
| 1 | PC Power & Cooling Silencer MK III | € 49,90 | € 49,90 |
| 1 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C10 | € 97,- | € 97,- |
| 1 | AMD A6-3500 Boxed | € 62,95 | € 62,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 545,48 | |
Met wat kunst en vliegwerk kan ik direct 2 disks van 2TB uit m'n huidige server gebruiken en de andere 2 disks van 2TB daarna toevoegen. Aangezien deze disks niet allemaal 4K sectors aankunnen, gaan we dat ook niet gebruiken. Verder zijn ook niet alle disks SATA-600 maar ik vind het nogal zonde om deze disks niet te gebruiken.
Ben ik nog iets vergeten? De voeding heeft 6 SATA aansluitingen dus ik hoef geen verloopjes te bestellen.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Ziet er goed uit!kdbruin schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:05:
Zo, na alles nog eens bekeken te hebben, ben ik tot de volgende samenstelling van m'n nieuwe server gekomen:
# Product Prijs Subtotaal 1 Asus F1A75-M € 66,95 € 66,95 2 Western Digital Green WD20EARX, 2TB € 94,99 € 189,98 1 Fractal Design Arc Midi Tower € 78,70 € 78,70 1 PC Power & Cooling Silencer MK III € 49,90 € 49,90 1 Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C10 € 97,- € 97,- 1 AMD A6-3500 Boxed € 62,95 € 62,95 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 545,48
Met wat kunst en vliegwerk kan ik direct 2 disks van 2TB uit m'n huidige server gebruiken en de andere 2 disks van 2TB daarna toevoegen. Aangezien deze disks niet allemaal 4K sectors aankunnen, gaan we dat ook niet gebruiken. Verder zijn ook niet alle disks SATA-600 maar ik vind het nogal zonde om deze disks niet te gebruiken.
Ben ik nog iets vergeten? De voeding heeft 6 SATA aansluitingen dus ik hoef geen verloopjes te bestellen.
Met een efficiënte voeding +- 20 watt schat ik, als de HDD in spindown gaat.JT schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:18:
Wat moet ik me voorstellen qua stroomverbruik bij een NAS met een E350 bordje, 1 HDD, 4gb geheugen en Linux?
Ik kan je binnenkort metingen geven van een Asus C60M1-I (bijna gelijk aan een E350). Wel wil ik er FreeBSD (FreeNAS of ZFSGuru) op draaien, maar ik kan altijd even testen met debian netinstall o.i.d.
Ja dat is dan wel weer waar.. Maar het is wel erg goedkoop voor een modulaire voeding.kdbruin schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:41:
Thanks! Ik zal eens kijken wat deze voedingen bieden. Het voordeel van de gekozen voeding is dat deze modulair is, single rail 12V en 6 SATA connectoren heeft.
Alhoewel de bequiet en de corsair modellen ook een niet al te grote kabel bos hebben is de keuze natuurlijk aan jou. Succes en hopelijk show je hem hier zodra je het geheel in huis hebt.
De BeQuiet L7 ziet er ook wel leuk uit maar mist een single rail 12V en heeft ook maar een beperkt aantal SATA aansluitingen. Deze is ook wel wat stiller dan de Silencer MK III.
Een andere optie is de Cooler Master Silent Pro M2 420W. Single rail 12V, modulair en 6x SATA. Reviews zijn ook erg positief.
Nieuwe configuratie (met Cooler Master Silent Pro M2 420W):
| 1 | Asus F1A75-M | € 66,95 | € 66,95 |
| 2 | Western Digital Green WD20EARX, 2TB | € 94,99 | € 189,98 |
| 1 | Cooler Master Silent Pro M2 420W | € 56,90 | € 56,90 |
| 1 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C10 | € 97,- | € 97,- |
| 1 | AMD A6-3500 Boxed | € 62,95 | € 62,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 552,48 | |
[ Voor 70% gewijzigd door kdbruin op 31-08-2012 17:07 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Ok....dat is toch wel significant meer dan een Synology ofzo en met een efficiente voeding ben je niet veel goedkoper uit. Dat gaat wel tellen als de NAS ws meer niks staat te doen dan werk verricht. Wel snellere CPU en meer mogelijkheden uiteraard, maar of ik die ga gebruiken is een tweede. Daarnaast vraag ik me ook af of die AMD bordjes WOL ondersteunen?sloth schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:41:
[...]
Met een efficiënte voeding +- 20 watt schat ik, als de HDD in spindown gaat.
Ik kan je binnenkort metingen geven van een Asus C60M1-I (bijna gelijk aan een E350). Wel wil ik er FreeBSD (FreeNAS of ZFSGuru) op draaien, maar ik kan altijd even testen met debian netinstall o.i.d.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
een HP SAS expander kopen kun je 8 x 4 sata schijven aansluiten, zie http://www.servethehome.c...ost-jbod-enclosures-raid/.pipo de C schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 11:39:
Mocht ik meer dan 8 schijven willen aansluiten, zit ik dan vast aan een SAS expander of zou ik ook een port multiplier kunnen gebruiken aangezien ik toch SATA gebruik? Bijvoorbeeld de Addonics AD5SAPM 5X1 Internal SATA Port Multiplier? (Ik weet dat er ook x12, x16 en x24 controllers bestaan - het gaat om het principe)
Ik heb nu een 10 disk RAIDZ2 set, maar ik wil er in de toekomst nog 10 aan toe kunnen voegen, ik zoek 6 SATA ports on bord, zodat ik er nog 2 SSDs (in RAID1) voor OS/L2ARC/ZIL op kwijt kan.Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 13:24:
Als je gaat voor 22 disks zou ik toch een betere CPU nemen en nog meer geheugen. Dan heb je het wel over grote builds. Doorgaans werkt 2x controller prima, inderdaad niet in alle bordjes maar vooral de eerste Brazos bordjes hadden daar moeite mee. Normale AMD/Intel bordjes (mainstream desktop) heb ik daar het minste problemen over gehoord.
Het verbaast me eigenlijk dat je het over een betere CPU hebt, wat is er zo CPU intensief aan een ZFS systeem wat niks anders hoeft te doen dan wat files serven via CIFS/NFS. Er komt verder niks op te draaien, geen services, ik ga ook geen deduplication gebruiken ofzo.
Qua geheugen wil ik net als nu 16GB er in prikken, met optie tot nog eens 16GB toevoegen als ik ook de 10 disks toevoeg.
ESX gaat dan draaien op mn SuperMicro met Xeon 3440 en 32GB ECC RAM (wat ik voor een fileserver eigenlijk wel overkill vindt), maar misschien is die gedachte dus foutWil je ESXi gebruiken, dan zit je ook vast een de Core i5 3550 ofzoiets, vanwege vt-d. Want een ESXi setup met RDM zal ik niet zo snel aanraden.
Ik zou ipv de Celeron nog een i3 of een i5 kunnen nemen als dat beter is?Kortom, je setup is goed voor een NAS t/m 14 disks (één controller + onboard poorten) zoals één RAID-Z2 van 10 disks plus nog wat SSDs voor caching enzo. Maar wil je meer dan zou ik het niet met budgetonderdelen doen maar ook een stevigere server neerzetten.
Verwijderd
Dat lijkt mij een prima plan. Je hebt dan ook geen vt-d nodig. De reden om toch voor een stevigere processor te gaan is dat de CPU load wel vrij hoog is als ik op mijn Brazos dingetje bezig ben. Met een goedkoop Intel systeem zit je qua CPU performance al gauw vele factoren horen dan Brazos (of Atom). Voorbeeld hiervan is:
pricewatch: Intel Pentium G630T Boxed (35W dualcore 2,3GHz)
Met een leuk en goedkoop 60-series Micro-ATX bordje kom je dan een heel eind, en toch vrij goedkoop dan. 35W zodat je passief kunt koelen. Gewoon een Scythe Big Shuriken - of een andere geschikte koeler met een aardig heatsink-oppervlak - en de fan eraf halen. Kan een stoer systeempje worden met wel een iets hogere prijs maar dat valt dan te rechtvaardigen omdat je wel heel veel meer krijgt voor niet zo heel veel meer geld. En met zo'n stevige configuratie wil je misschien ooit wel meer CPU kracht. Het is altijd fijn om te hebben, en zo'n Intel setup is even zuinig (tot ~10W superkaal) als Brazos, dus voor idle power hoef je het niet echt te laten.
Eén overweging dan is of je een CPU met AES-NI wilt. Mocht je ooit bijvoorbeeld grote stukken data willen encrypten (bijvoorbeeld je iSCSI images) of misschien wel alles, dan is AES-NI een groot voordeel zodat je hardwarematig kan encrypten/decrypten. Dit wordt ondersteund in FreeBSD.
Waarom wil je die 16GB later nog kunnen toevoegen?Sleepie schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:58:
[...]
Qua geheugen wil ik net als nu 16GB er in prikken, met optie tot nog eens 16GB toevoegen als ik ook de 10 disks toevoeg.
[...]
Ik ga voor deze post even uit van je wenslijst waarbij je geen switch me LACP of Quad port NIC danwel 10GbE NIC hebt gekozen.
Als je het systeem bouwt met 10 disks en 16GB geheugen, dan trek je met gemak een 1GbE verbinding dicht. Wat wil je voor meerwaarde krijgen als je eens nog 16GB geheugen toevoegt als je naar 20 disks in je build gaat?
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Ga ik helemaal niet mee akkoord.JT schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 19:00:
[...]
Ok....dat is toch wel significant meer dan een Synology ofzo en met een efficiente voeding ben je niet veel goedkoper uit. Dat gaat wel tellen als de NAS ws meer niks staat te doen dan werk verricht. Wel snellere CPU en meer mogelijkheden uiteraard, maar of ik die ga gebruiken is een tweede. Daarnaast vraag ik me ook af of die AMD bordjes WOL ondersteunen?
Ik ga even uit van m'n eigen build, die ik in zowat alle opzichten superieur t.o.v. een doorsnee Synology vind.
| 1 | Asus C60M1-I | € 65,76 | € 65,76 |
| 1 | Lian Li PC-Q08 Zwart | € 91,50 | € 91,50 |
| 1 | be quiet! Pure Power L7 300W | € 33,45 | € 33,45 |
| 1 | Kingston KVR1333D3N9/8G | € 34,64 | € 34,64 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 225,35 | |
Ter referentie kies ik een pricewatch: QNAP TS-659 Pro II omdat deze ook plaats biedt aan 6 3,5" hdd's.
Prijs
De Qnap is meer dan 3x zo duur als de DIY oplossing. Voor het prijsverschil van 615 euro koop je vandaag 12TB storage om je NAS gelijk helemaal te vullen.
Verbruik
Ik verwacht (metingen volgen nog) onder de 20 watt te komen. De QNAP verbruikt ongeveer evenveel:
GeluidsproductiePower Consumption (W) Sleep mode: 22W
De QNAP heeft 2 90mm fans, terwijl de DIY oplossing een 140 mm intake en 120mm outtake fan heeft. Grotere fans kunnen over het algemeen meer lucht bij een lager toerental verplaatsen. Hierdoor krijg je een veel stiller systeem.
Ik denk zelfs dat het niet eens nodig zal zijn de fans aan te sluiten. In dat geval krijg je een haast geruisloos systeem met enkel de voeding en hdd's als bewegende onderdelen.
Prestaties
De processor van de QNAP heeft een iets hogere kloksnelheid van 1,8Ghz t.o.v. 1,33Ghz van de Amd C-60. Of dit er belangrijk voor de prestaties zal zijn valt af te wachten.
In de DIY build heb je wel 8GB aan ram (eventueel met uitbreidmogelijkheid tot 16GB, hangt af van of 8GB dimms ondersteunt worden, maar dit werkt vaak gewoon bij brazos moederborden) i.t.t. 1GB bij de QNAP.
Software
Vrij simpel. Bij de QNAP heb je proprietary bijgeleverde software ..en daar blijft het bij
Met een DIY oplossing heb je de keuze en als tweaker is dat een verademing.
Belangrijker vind ik dat er zo goed als geen enkele NAS is die ZFS ondersteuning heeft. Je wil in 2012 gewoon een filesystem als ZFS als je data je lief is.
Zou vorige post een verwijzing kunnen krijgen in de topicstart van dit topic en Het grote ZFS topic ? Ik mis namelijk een stel kitlists ter referentie aangezien dit topic te schrikbarend groot is om *even* te doorzoeken
[ Voor 10% gewijzigd door webfreakz.nl op 31-08-2012 21:09 ]
"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!
Verwijderd
Serieus: ik ben van plan alle topicstarts te vervangen, en ik zal deze en andere posts dan ook apart houden. Zou leuk zijn om quotes te gebruiken in de topicstart met links naar de volledige post, bijvoorbeeld.
In het geval van 6 schijven ga ik helemaal mee in je verhaal. Ik wil echter 2bay waarvan in eerste instantie maar 1 bay gebruikt zal worden. Daarnaast is vrije tijd voor mij momenteel redelijk schaars. Al met al wordt de overweging dan al heel anders en de argumenten ook. Kijk maar eens naar een. Synology DS213 ofzo.
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2012 23:05 ]
Ecodan warmtepomp
Klopt, het SuperMicro/Xeon systeem is nu mijn ZFS bak, maar dat vind ik wat overkill en wil ik gaan gebruiken als dedicated ESX bak.Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:23:
Oke dus je hebt een SuperMicro systeem voor ESXi wat je niet als fileserver gebruikt, in plaats daarvan bouw je een dedicated systeem voor ZFS storage en deel je NFS/Samba/iSCSI via het netwerk, correct?
De nieuwe ZFS machine zou dan puur en alleen een ZFS storage server zijn die CIFS/NFS shares aanbiedt, alle andere dingen maak ik VMs voor.
Eerste idee was een all-in-one ESX/ZFS machine, maar daar ben ik vanaf gestapt ten faveure van twee dedicated systemen, dat lijkt me gewoon prettiger werken.
Ok. ik vroeg het me af. Files serven leek me niet zo CPU intensief, maar dat kan met ZFS anders zijn. een G630T klinkt ook prima.Dat lijkt mij een prima plan. Je hebt dan ook geen vt-d nodig. De reden om toch voor een stevigere processor te gaan is dat de CPU load wel vrij hoog is als ik op mijn Brazos dingetje bezig ben. Met een goedkoop Intel systeem zit je qua CPU performance al gauw vele factoren horen dan Brazos (of Atom). Voorbeeld hiervan is:
pricewatch: Intel Pentium G630T Boxed (35W dualcore 2,3GHz)
Voor de zekerheid bedoel je dan die bovengenoemde proc of toch een i3 of i5 procje?Met een leuk en goedkoop 60-series Micro-ATX bordje kom je dan een heel eind, en toch vrij goedkoop dan. 35W zodat je passief kunt koelen. Gewoon een Scythe Big Shuriken - of een andere geschikte koeler met een aardig heatsink-oppervlak - en de fan eraf halen. Kan een stoer systeempje worden met wel een iets hogere prijs maar dat valt dan te rechtvaardigen omdat je wel heel veel meer krijgt voor niet zo heel veel meer geld. En met zo'n stevige configuratie wil je misschien ooit wel meer CPU kracht. Het is altijd fijn om te hebben, en zo'n Intel setup is even zuinig (tot ~10W superkaal) als Brazos, dus voor idle power hoef je het niet echt te laten.
Even een micro-ATX bordje zoeken waar 2 PCI 16x slotjes op zitten dan, want er moeten natuurlijk nog steeds twee IBM 1015s of vergelijkbaar ingestoken kunnen worden. Dat zou wel te vinden moeten zijn lijkt me.
Daar had ik nog nooit van gehoordEén overweging dan is of je een CPU met AES-NI wilt. Mocht je ooit bijvoorbeeld grote stukken data willen encrypten (bijvoorbeeld je iSCSI images) of misschien wel alles, dan is AES-NI een groot voordeel zodat je hardwarematig kan encrypten/decrypten. Dit wordt ondersteund in FreeBSD.
Al denk ik niet dat ik echt iets wil encrypten, zoveel geheimen heb ik niet en ik woon alleen...
Die wenslijst is meer iets voor 'als-ik-toch-eens-rijk was, Ik was benieuwd wat zo'n setup die ik in mijn hoofd had nieuw zou kostenwebfreakz.nl schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:39:
Waarom wil je die 16GB later nog kunnen toevoegen?
Ik ga voor deze post even uit van je wenslijst waarbij je geen switch me LACP of Quad port NIC danwel 10GbE NIC hebt gekozen.
Ik heb al wel gedacht over Dual (of Quad) port NICs, maar die zijn voor leuke prijsjes op eBay te krijgen ook. Vandaar niet opgenomen.
Niet teveel naar mijn wenslijstjes kijken, dat zijn meer ideetjes en soms ook systeempjes voor vrienden/bekenden
Ik meende ooit eens ergens gelezen te hebben dat 1GB per disk bij ZFS een aardige stelregel is.Als je het systeem bouwt met 10 disks en 16GB geheugen, dan trek je met gemak een 1GbE verbinding dicht. Wat wil je voor meerwaarde krijgen als je eens nog 16GB geheugen toevoegt als je naar 20 disks in je build gaat?
Met 16GB en 20 disks zit je hier net onder, DDR3 (geen ECC) is niet overdreven duur, dus vandaar het idee om er bij 20 disks ooit nog eens 32GB van te maken.
Ik hou er nu liever alvast rekening mee, dan dat ik later merk dat het niet kan en ik weer nieuwe hardware moet kopen.
Dat klopt wel aardig, maar dat is vanwege prefetching als je tientallen users gebruikt laat maken van je fileserver.Sleepie schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 22:02:
[...]
Ik meende ooit eens ergens gelezen te hebben dat 1GB per disk bij ZFS een aardige stelregel is.
Als je <5 gebruikers hebt, die sporadisch werken (dus zeker geen iSCSI), en uiteindelijk toch gelimiteerd gaan zijn aan een 1GbE netwerkverbinding, dan gaat IMHO die 16GB extra geheugen niks-noppes-nada toevoegen
Tuurlijk! Meer geheugen is zeker niet slechter, maar een échte rechtvaardiging behalve "because I canMet 16GB en 20 disks zit je hier net onder, DDR3 (geen ECC) is niet overdreven duur, dus vandaar het idee om er bij 20 disks ooit nog eens 32GB van te maken.
Ik hou er nu liever alvast rekening mee, dan dat ik later merk dat het niet kan en ik weer nieuwe hardware moet kopen.
Ik heb een vraagje over m'n eigen systeempje.
Ik heb serieus al de eerste 20 tot 40 pagina's doorgelezen, maar om alle 430 te doen, kost me veel te veel tijd
Ik heb laatst zelf een NAS zitten bouwen, een simpele.
Het enige wat ik wil wat het ding moet doen, is al NAS functioneren
Hij moet simpel als netwerkschijf geconfigureerd worden.
1 klein probleem: Ik weet bijna totaal niets van enig soort Linux of FreeBSD af...
Wat ik wil voor mijn nasje is dat mijn bestanden, in RAID 1, kan delen met iedereen in het netwerk zonder dat iemand een wachtwoord of wat dan ook moet hebben. Puur delen, al die andere dingen maken me niets uit...
Owja, hij moet ook nog kunnen streamen naar een mediaplayer (geen idee of dat lost staat van bestanden delen verder
De specs van m'n systeem zijn denk ik ook wel nodig, dus ik zal ze er meteen eventjes onder zetten:
AMD Sempron 140 2.7Ghz @ 2.0Ghz Single Core (stroomverbruik moet laag blijven & minder hitte)
BioStar MCP6P3 ver. 6.0
Onboard videokaart
Onboard 100Mbit/s netwerkkaart (wordt wss nog ge-upgraded naar 1Gb/s)
2x 1TB WDC Green 3Gb/s
1x 40GB Samsung als opstartschijf (overkill voor FreeBSD, maar sneller dan een USB apparaat
4GB Kingston DDR3-1333 geheugen (evt te upgraden naar 6 of 8GB)
HP 185Watt voeding van behuizing, wat aangepast, wordt gloeiend heet, maar daar komt nog wat anders voor of ik pas hem nog meer aan
En ik heb hem zitten in een hele strakke HP D530 SFF behuizing zitten
Dus het enige wat deze moet kunnen is media streamen (1080p MOET hij kunnen streamen
Duidelijk genoeg?
Met vriendelijke groet,
Tom Pecht
Ps. ZFS en al die dingen, snap ik geen r**t van
[ Voor 0% gewijzigd door SilentDecode op 01-09-2012 00:00 . Reden: Iets vergeten :$ ]
Plezant. Krokant. Galant.
Voor het streamen heb je een mediaserver nodig.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Ik snap je reactie maar laat ik eens aardig zijn en deze meneer als doorsnee NAS consument van advies voorzien.JT schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:54:
Als je er allemaal geen reet van snapt dan moet je het gaan leren. Installeer eens een gewone Linux distributie (Ubuntu ofzo) en ga daar eerst eens mee aan de slag.
Nou dat kun je simpel oplossen door er FreeNAS, OpenMediaVault of ZFSguru op te knallen. Ik zelf werk aan dat laatste, en wat jij wilt is gewoon doodeenvoudig. Je wilt gewoon in Windows een X: drive letter die naar je ZFS NAS wijst, dat is gewoon kinderlijk eenvoudig! Dus dat kan jij ook gewoon.Tompecht schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:50:
Ik heb laatst zelf een NAS zitten bouwen, een simpele.
Het enige wat ik wil wat het ding moet doen, is al NAS functioneren
Hij moet simpel als netwerkschijf geconfigureerd worden.
1 klein probleem: Ik weet bijna totaal niets van enig soort Linux of FreeBSD af...
Je moet het zo zien: die kant en klare NAS operating systems stellen je in staat om het meest geavanceerde filesystem wat nu volwassen is, te gebruiken, zonder dat jij techneut hoeft te zijn. Dat is in dit tijdsbestek simpelweg de beste keus. In de toekomst zullen betrouwbare filesystems wijdverspreid worden, maar nu is dat nog iets wat zeldzaam is. Wil je echt veilige opslag, dan is ZFS je enige échte praktische keuze. Met zo'n kant en klaar FreeNAS of ZFSguru systeem kun je dan simpelweg iets installeren wat bij jou in windows werkt om bestanden op te slaan.
De voordelen zijn heel kort gezegd dat je geen omkijken hebt naar de opslag. Het corrigeert zichzelf en is tolerant voor defecten van je hardeschijf, een probleem wat steeds groter wordt en niet alle aandacht krijgt die het verdient. Kortom, onze ouderwetse filesystems zijn niet goed genoeg voor de opslagproducten van vandaag. ZFS is daarvoor de praktische oplossing en zorgt dat je een hoog niveau van bescherming geniet voor je bestanden. Nog meer dan dat, wéét je of er iets mis is ja of nee. Geen problemen meer die onopgemerkt blijven, dat opeens je .zip of .rar corrupt is, of foto's die artifacten vertonen, of een volume wat opeens vraagt of hij geformatteerd moet worden. Dat niet meer! Veilige opslag. Dat zou de hoofdreden zijn om tóch iets te gebruiken wat normaliter buiten je confortzone ligt. En je zult zien dat het qua moeilijkheid allemaal erg meevalt. Een web-interface met een wizard volgen is toch ongeveer wat je op je modem doet als je een port forward instelt? Als je dat niveau aankunt, kun je ook een NAS opzetten met FreeNAS of ZFSguru.
Ik denk dat jouw systeem héél wat minder zuinig is dan jij zelf denkt. Zo'n ouderwetse 40GB schijf bijvoorbeeld verbruikt ongeveer 8W DC als hij niets doet. Je moederbord wat iets ouder is zal ook meer verbruiken dan een nieuw zuinig systeem. Maar je kunt het prima als 'instap NAS' gebruiken om het concept te testen en als je meer performance of mogelijkheden wilt kun je later alsnog uitbreiden met een klein, zuinig, goedkoop maar modern systeem louter voor opslag. Dat systeem draait dan ZFS en in Windows doe je de rest. Je hoeft niet/nauwelijks op je NAS te zijn of ouderhoud te verrichten, alleen als de pleuris uitbreekt.De specs van m'n systeem zijn denk ik ook wel nodig, dus ik zal ze er meteen eventjes onder zetten:
(..)
HP 185Watt voeding van behuizing, wat aangepast, wordt gloeiend heet, maar daar komt nog wat anders voor of ik pas hem nog meer aan
Heb je het over uPNP mediastreaming? Want dat is mogelijk wel een zware feature als er video transcoding bij komt kijken. Niet onmogelijk, trouwens. Maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee. Of bedoel je gewoon dat je 1080p filmpjes op je desktop kunt bekijken? Mediaplayer suggereert van niet. Misschien dat je hier nog iets over kunt zeggen. Heb je een apparaatje wat aan je televisie is gekoppeld?Dus het enige wat deze moet kunnen is media streamen (1080p MOET hij kunnen streamen)
Ik wou een systeempje bouwen die ondanks dat er een AMD en wat iets oudere hardware inzit, toch wel redelijk zuinig is. Die extra schijf maakt het wel erger, bij zo'n 10 watt, maar dat maakt mij niet heel veel uit. Ik heb gemeten dat dit systeem met bootable USB stick met FreeNAS erop, zo'n 30 watt idle gebruikt. Dat is toch erg veel verschil met wat ik verder nog dagelijks heb draaien
Ik heb verder geen idee waar "uPNP" voor staat... Dus daar ga ik nog achteraan.
Wat ik wel wil, is dat ik er een mediaspeler, zoals een Conceptronic Grab 'n Go en een XBMC bak, media kan laten afspelen. En ook wil ik graag dat het graag voor Windows gebruikt kan worden om bijvoorbeeld foto's en muziek op te slaan.
Kort maar krachtig:
Energieverbruik is lager dan de rest van m'n computers
en ik heb nu 1 mediaspeler en wil er later nog een XBMC pc aan hangen, die beiden 1080p moeten kunnen streamen vanaf m'n NAS.
en ik moet er met Windows spul op kunnen zetten en eraf kunnen halen.
[ Voor 3% gewijzigd door SilentDecode op 01-09-2012 00:50 . Reden: Forgot something :P ]
Nou, dat je iig de basics kent van Linux. Ga eens een app uit de repository installeren, maak een directory aan, wijzig eens wat rechten en eigenaren van bestanden met chown en chmod. Als je op die dingen zoekt met Google dan kom je al een eindje en ga je de basics een beetje leren.Tompecht schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:56:
Opzich wel een slimme reactie, maar waar moet ik me dan helemaal op gaan focussen? want ik kan Ubuntu of zoiets wel installeren en dan ga ik denken: en nu?
Je hebt gelijk, die laatste zin uit zijn post triggerde mij een beetjeVerwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 00:25:
[...]
Ik snap je reactie maar laat ik eens aardig zijn en deze meneer als doorsnee NAS consument van advies voorzien.
Ecodan warmtepomp
Dit is voor mij echt de eerste keer dat ik met linux werk
[ Voor 99% gewijzigd door onox op 03-09-2012 17:02 ]
Kun je dit onderbouwen? Wat ik zo lees bij de diverse reviews haal ik dat er niet uit.-The_Mask- schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:29:
De PC Power & Cooling is sowieso stukken beter dan de Coolermaster en Be Quiet!....
Vrij eenvoudig als je alleen voorlopig wil fileserven. Zet eerst een openssh server op op ubuntu via apt-get zodat je er van afstand op kan werken. Maak daarna samba shares aan voor datgene dat je wil sharen en je bent klaar.Tompecht schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:56:
Opzich wel een slimme reactie, maar waar moet ik me dan helemaal op gaan focussen? want ik kan Ubuntu of zoiets wel installeren en dan ga ik denken: en nu?
Stop dat soort termen gewoon in google en je zult de howto's vinden incl beschrijvingen wat het doet
Verwijderd
Het verhaal van onox laat zien dat een 'standaard distributie' zoals Linux of FreeBSD wel heel veel kan, maar dat dit inderdaad iets is wat je eerst onder de knie moet krijgen. Je moet dan heel veel bijleren.Tompecht schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 01:17:
En wat zijn de basics van linux?![]()
Dit is voor mij echt de eerste keer dat ik met linux werkop FreeNAS en NAS4Free na dan...
Ga je nou voor een NAS operating system zoals dus FreeNAS, NAS4Free of ZFSguru dan is de installatie en configuratie om alles werkend te krijgen een stuk minder. Je hoeft dan niet de werking van het OS te kennen om het te kunnen gebruiken. Dat lijkt me eigenlijk de beste eerste stap; ga het gewoon gebruiken.
Pas als je je comfortabel voelt met ZFS en de web-interface kun je misschien ooit wat meer gaan doen, maar hou het lekker simpel en concentreer je op wat je nodig hebt is mijn advies.
Bedenk ook dat je de genoemde operating systems in Virtualbox kunt 'emuleren' om ze zo uit te proberen.
Ps ik heb twee reacties hierboven verwijderd; hou het ontopic en gezellig mannen.
- raid does not fix stupid -
De PC Power & Cooling is een Seasonic S12II design wat een double forward design is met group regulation.kdbruin schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 07:51:
[...]
Kun je dit onderbouwen? Wat ik zo lees bij de diverse reviews haal ik dat er niet uit.
De Corsair is een CWT DSA II design, ook een double forward design met group regulation, de prestaties van beide zijn dan ook aardig vergelijkbaar. De PC Power & Cooling heeft als voordeel dat het betere condensators gebruikt dan de Corsair wat zorgt voor een langere levensduur, de fan is alleen wat minder. Yate Loon sleeve bearing fans zijn namelijk wat beter dan die van ADDA. Maar de PC P&C is daarentegen weer modulair wat de Corsair niet is, maar daar is het prijsverschil dan ook na.
http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/CX430_V2/
http://www.techpowerup.co...ooling/Silencer_MK3_400W/
Let er wel dat je de conclusie niet zo één op één naast elkaar kan leggen, zit een half jaar tussen beide.
Van de Be Quiet en Coolermaster zijn geen goede reviews verschenen, dus ik vraag mij sowieso al af welke reviews dan.
Maar de Be Quiet Pure Power L7 is een FSP APN design, welke een minder design is qua prestaties en kwaliteit in vergelijking met de vorige twee voedingen.
Van de Coolermaster is helemaal weinig bekend, maar die is gemaakt door Seventeam en Seventeam met Coolermaster is een best wel ongelukkige combinatie. Die twee weten samen bijna altijd erg slechte voedingen te produceren...
AMD Nieuwsdiscussie
Voor FreeNAS bestaat er AFAIK geen werkende plugin, tenzij je je eigen image wil compilen. Vermits ZFSGuru gebouwd is op een volledige FreeBSD install lijkt het me met bv. deze howto niet zo moeilijk om werkend te krijgen i.c.m. ZFSGuru.
Het zou uiteraard nog mooier zijn een plugin te hebben voor ZFSGuru, benieuwd of CiPHER hier aan wil werken
[ Voor 12% gewijzigd door sloth op 01-09-2012 13:49 ]
Ja, nee. Dat kun je vooralsnog schudden, simpelweg omdat Crashplan op zich al niet zonder meer op FreeBSD draait. Crashplan draait op Windows, OSX, Linux en Solaris. De ontwikkelaars hebben meerdere malen aangegeven dat FreeBSD nog niet op de planning staat.Patatjemet schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 13:32:
Weet iemand (CiPHER?) of er een plugin beschikbaar is (of komt) voor Freenas / ZFSguru voor crashplan? Ik zou graag een offsite backup maken (een tweede server hier is mij te kostbaar) en crashplan klinkt ideal, behalve dan dat restoren een eeuwigheid zal duren, maar voor echt belangrijke files heb ik zo ie zo een locale backup.
Dat neemt niet weg dat je het er wel op kunt krijgen.
Wat je ook kunt doen (dat doe ik), is een virtuele machine opzetten en daarin te Crashplan draaien. Ik maak hierbij gebruik van een iSCSI-target om Crashplan een 'harde schijf' te geven.
Ik heb momenteel een AMD X2 5050e met een PERC5i draaien. Aan de Perc zitten 5 2TB schijven en daarnaast heb ik nog een losse bootschijf waar Windows Server 2008 op draait. Dit alles verbruikt zo'n 95 watt idle.
Na het lezen van dit topic ben ik eens gaan testen met een testserver, een viertal hardeschijven en ZFS.
Het volgende idee van CiPHER stond mij wel aan:
Op deze manier houdt je je OS altijd ter beschikking. Alleen de eerste twee schijven van je array zijn meestal wakker en de de rest van de schijven kunnen gewoon down spinnen.Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 15:21:
Toch nog een mogelijkheid...
Nu ik even doordenk... de volgende setup zou wél mogelijk zijn en best leuk als je veel disks hebt:
disk1:
10GB partitie voor systeem pool waar ZFSguru op staat (geen spindown)
X GB data partitie voor grote pool
disk2:
10GB partitie voor systeem pool waar ZFSguru op staat (geen spindown)
X GB data partitie voor grote pool
disk3/4/5/6/7/8/9/10/11/12:
X GB data partitie voor grote pool (spindown)
In deze opstelling heb je alleen op de eerste twee disks een extra partitie voor de systeem pool die dan in mirror draait. Daar boot je van. Deze schijven gaan niet in spindown omdat het OS er regelmatig naar schrijft. Ik zou op deze schijven ook geen spindown instellen. Maar op alle andere disks kun je dan wel spindown gebruiken!
Enig nadeel is dat je 10GB ofzo verliest, maar dat hoeft niet zo uit te maken. Bedenk ook dat je voor alle disks behalve de eerste twee dan enkel de laatste 10GB op je schijf niet meer gebruikt; dus het meest langzame gedeelte. Die kun je best overboord pleuren.
Tweede onderzoek in mijn tests was het ontbreken van de Online Capacity Expansion van Raid-Z. Ik heb bekeken wat de alternatieven zijn.
Ik ben begonnen met 2 schijven van 160GB. Deze heb ik gepartitioneerd zoals in CiPHER's voorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Schijf 1: ----------------------------------------------------------------------------- | OS_ZFS_1 | Storage_1 | | 10GB | 150GB | ----------------------------------------------------------------------------- Schijf 2: ----------------------------------------------------------------------------- | OS_ZFS_2 | Storage_2 | | 10GB | 150GB | ----------------------------------------------------------------------------- |
Ik had overigens eerst de OS-partitie achteraan op de schijf gezet, maar nadat ik meerdere pools op de schijf had aangemaakt, wou het systeem niet meer booten. Dit wou alleen van de pool op de eerste partitie. Ik heb daarom dus de OS-partitie naar het begin van de schijf geschoven. Mogelijk is de bootvolgorde met wat meer FreeBSD kennis wel te wijzigen.
Ik heb een pool aangemaakt op OS_ZFS_1 en OS_ZFS_2 (mirror). En een Raid-z pool op Storage 1 en 2.
3 Manieren om je pool te vergroten:
1. Nieuwe array naast je huidige array
Ik heb ter test 2 750GB schijven in Raid-Z gezet en toegevoegd aan de array. De beschikbare ruimte op de storage nam toe van 300GB bruto naar 1800GB bruto.
2. Disk replacement
In een tweede test heb ik de 2 750GB schijven hetzelfde geformateerd als de al in gebruik zijnde 160GB modellen. Eerst een partitie van 11GB (ter test 1GB groter dan op de 160GB's) en een storage partitie van ongeveer 740 GB.
Via de commandline in ZFSguru heb ik volgende commando uitgevoerd: zpool set autoexpand=on [POOL]. Dit zorgt ervoor dat als je schijven vervangt, eventuele extra beschikbare ruimte wordt toegekend aan je pools.
Vervolgens heb ik zowel voor de OS-pool als de Storage-pool de gekoppelde schijven gereplaced. Hierbij kun je zelf aangeven welke partitie gebruikt moet worden. Feitelijk vervang je dus bijvoorbeeld de eerste partitie op de eerste schijf, met de eerste partitie op de vervangende schijf. Na het resilveren doe je hetzelfde trucje met de tweede schijf.
Gevolg:
Zowel de OS-pool als de Storage-pool zijn nu geplaatst op de twee 750GB schijven. Na het loskoppelen van de 2 160GB schijven, blijkt zonder verdere instellingen de PC nog gewoon te booten. Nu dus vanaf de 750GB schijven.
De beschikbare ruimte op de Storage-pool is toegenomen van bruto 300GB naar 1480GB.
3. RAID5 expansion
Dit kan dus simpelweg gewoon niet. Voor bedrijven niet zo erg, omdat dit toch te veel risico is, voor thuisgebruikers toch wel een gemis.
Conclusie
Van de drie manieren om een pool te vergroten zijn er twee mogelijk met ZFS. Je kunt dus kiezen voor het plaatsen van een nieuwe array naast je bestaande array óf het vervangen van je disks. Het is niet mogelijk om een single-disk toe te voegen aan je huidige array.
Het replacen van je schijven is natuurlijk wel een beetje dubieus. Hoe wordt daar hier op het forum tegenaan gekeken? Not done? Of prima voor thuisgebruik?
Ervaringen met OS op zelfde schijven als storage:
Op een bepaald moment deed het scenario zich voor dat ik 50GB data van en naar dezelfde pool kopiëerde. Tegelijkertijd was ik aan het expirimenteren met VirtualBox op de ZFSguru installatie. Daarbij viel het op dat de besturing van de webinterface wel zeer traag werd en navigeren niet meer echt mogelijk was. Ik heb niet kunnen testen of dat beter ging wanneer het OS op een aparte schijf stond.
Ik wou bovenstaande onderzoek niet alleen voor mijzelf houden. Mogelijk hebben anderen er ook wat aan. Bovendien ben ik benieuwd naar jullie mening over het vergroten van je pool door middel van disk-replacement. Done, or not done
SRK35ZS-W
Duidelijk verhaal. Inderdaad was er over de CoolerMaster niet veel te vinden maar erg negatief (of overdreven positief) was het ook allemaal niet.
Ik zal beide reviews eens bekijken.
1.) Wil je 2 schijven max gebruiken (ook in de toekomst)? Zo nee, veel voordeel financieel van DIY NAS bij meer dan 2 schijven, zelf maken bespaart je veel geld. Anders valt het verschil nog mee. Zo ja:
2.) Heb je zin om er toch zeker wel meerdere uren in te steken om alles onder de knie te krijgen? Zo nee: koop voor een relatief klein verschil in aanschafprijs een kant en klare NAS. Zo ja:
3.) Heb je er ook tijd voor? Zo nee: koop voor een relatief klein verschil in aanschafprijs een kant en klare NAS. Zo ja: bouw je eigen NAS
Uiteraard allemaal imho, maar dit is de overweging waar ik nu tegenaan loop. Ik ken Linux al wel een beetje en ik vind het leuk om er nog meer over te leren maar zit krap in tijd en het financieel verschil is minimaal bij 2 schijven. Daarnaast gebruikt een DIY NAS bij 2 schijven of minder, minder stroom.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Wil je simpelweg opslag hebben dan moet dat kunnen lukken in 10 minuutjes, net zoals je een kant en klare NAS ook even moet 'leren' om de web-interface te gebruiken en op een paar knopjes drukken. Dus wat is precies het verschil in moeilijkheidsgraad en tijdsbestek tussen een simpele zelfbouw NAS en een kant en klare NAS? Het bouwen van het systeem is een duidelijk verschil; maar om via je Windows/Mac bestanden op je NAS te kunnen opslaan is iets wat met een paar muisklikken gebeurd zou moeten kunnen zijn.
Daarom dat ik zeg: als je het niveau aankunt om bijvoorbeeld je modem web-interface te configureren, kun je ook een kant en klare NAS of zelfbouw NAS configureren voor simpele storage. Als je ingewikkelde dingen wilt doen kost dat meer tijd, maar de simpele basis is in een paar minuutjes te doen.
Voorbeeld: je stopt een ZFSguru cd in een systeem, je doorloopt de welcome wizard en je gaat naar Files en klikt op Share. Dan heb je een werkende NAS heel kort gezegd. Dus overdrijf je het nu niet een beetje als je stelt dat zijn enige keuze is om óf een klant en klare NAS te nemen óf een groot OS zoals Linux of FreeBSD uit zijn hoofd te leren. Dat laatste gaat gewoon niet gebeuren, op korte termijn althans. En het voorziet ook nauwelijks in zijn behoefte.
Keep it simple, stupid?
Sleeve bearing fans? Die moet je toch nooit horizontaal mounten of ben ik nu gek?-The_Mask- schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 13:41:
[...]
De PC Power & Cooling heeft als voordeel dat het betere condensators gebruikt dan de Corsair wat zorgt voor een langere levensduur, de fan is alleen wat minder. Yate Loon sleeve bearing fans zijn namelijk wat beter dan die van ADDA. Maar de PC P&C is daarentegen weer modulair wat de Corsair niet is, maar daar is het prijsverschil dan ook na.
Sowieso degradeert een sleeve bearing fan naar verloop van tijd en kan deze veel minder goed tegen de wat hogere temps.
Zelf heb ik een Seasonic X-560 vanwege de extreme betrouwbaarheid, geluidsloosheid op laag vermogen (de fan staat simpelweg stil), zeer laag geluidsniveau op hoger vermogen en natuurlijk de 80+ Gold efficiency, die volgens diverse reviews ook ruim wordt gehaald. Maar goed, het kost dan ook wat.
[ Voor 15% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-09-2012 16:12 ]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Hierbij een aantal benchmarks:victorb schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 21:27:
[...]
SAS controller: IBM M1015 (RAID0)

SAS controller: IBM M1015 (RAID1)

SAS controller: IBM M1015 (Enkele disk)
Schijf: Seagate 300GB 15k.7 ST3300657SS
[ Voor 28% gewijzigd door Birdie_NL op 01-09-2012 19:32 ]
Ik heb al een eigen NAS gebouwd, daarom staan de specs er ook bij..

en

@CiPHER
Ik hoef niet heel linux te kennen, ik vroeg me alleen af wat ik moest weten van FreeBSD om het stabiel en goed te laten draaien. De rest snap ik wel, ik wou het alleen weten hoe de opties werken...
Ik weet bijvoorbeeld niet hoe ik dit systeem perfect kan laten draaien en hoe alle opties van FreeNAS of NAS4Free werken, maar oefening baart kunst
Wel heel erg bedankt dat jullie me hebben geholpen!
Ik heb nooit heel Linux gezegd en dan heb je aan 2 dagen nog niet genoeg. Maar als je Linux moet installeren en met dingen als apt-get enzo aan de slag moet (mediaserver) dan is het wel handig als je een klein beetje thuis bent in Linux
[ Voor 4% gewijzigd door JT op 01-09-2012 20:34 ]
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Dus, ga je met een normale distro zoals Linux, FreeBSD, Solaris, Windows aan de slag dan is het wel even wat meer werk ja. Maar kies je voor een kant en klare distro dan ben je snel klaar. Denk hierbij aan:
- FreeNAS (BSD)
- NAS4Free (BSD)
- ZFSguru (BSD)
- OpenMediaVault (Linux)
- Nexenta (Solaris)
En binnen 5 minuten heb je niet uitgezocht wat je wilt aan onderdelen, besteld, uitgezocht wat voor software je wilt, alles gebouwd, uitgeprobeerd, geinstalleerd en ingesteld wat je in de GUI niet kan doen
[ Voor 48% gewijzigd door JT op 01-09-2012 21:05 ]
Ecodan warmtepomp
Dankjewelbrndst schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 18:57:
Hierbij een aantal benchmarks:
SAS controller: IBM M1015 (RAID0)
Heb je ook benchmarks van de accestime? HDTACH kan dat benchmarken die maakt ook mooie grafiek.
Verwijderd
Dat mediastreaming is inderdaad belangrijk, maar hij kan eerst met files serven beginnen en kijken wat hij precies nodig heeft en hoe dat geïnstalleerd kan worden. Ik ben het type: begin simpel met iets werkends en breidt het later uit met extra functionaliteit. Dat vind ik beter dan iemand in diepwater duwen en dan maar zien of hij zich redt.
On-topic:
Ik heb inderdaad m'n nasje al helemaal klaarstaan en ik heb al al met al een halve dag aan alleen al uitproberen erop zitten.
Ik heb veel lopen stoeien met de 2 DIY NAS distro's genaamd FreeNas en Nas4Free.
Het heeft 1 keer gewerkt na dik 2 uur stoeien met de webinterface maar toen ging m'n bootable crap usb stick kapot
Om het fftjes kort te houden:
Wat ik nu ga proberen op m'n pctje, is via VirtualBox een paar distro's te installeren en dan kijken hoe dat uitpakt.
Ben op mezelf niet heel erg vindingrijk met software en al helemaal niet met BSD of Linux distro's.
Ik ga eventjes kijken wat er van te maken valt
* Het willen inzetten van allerhande hardware die alleen nodig is voor de XBMC kant die de rest van de dag niet nodig is en zodoende het energieverbruik onnodig hoog laat zijn. Hierbij valt te denken aan TV kaarten, audio insteekkaarten, ...
Grappig om te zien dat random 4K op een losse disk sneller is dan op een RAID0 volume...
Sequentieel, maar qua random 4K bestandjes is deze 15K schijf toch ongeveer twee keer zo snel.victorb schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:03:
[...]
Dankjeweleen 15k sas schijf is dus een fractie sneller qua doorvoer dan een 3tb seagate
Heb je ook benchmarks van de accestime? HDTACH kan dat benchmarken die maakt ook mooie grafiek.
Tip: https://www.youtube.com/user/FreeNASTeamTompecht schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:31:
Ik heb veel lopen stoeien met de 2 DIY NAS distro's genaamd FreeNas en Nas4Free.
Freenas heeft youtube kanaal met perfecte howto's. Maak een nieuwe usb stick met freenas en ga aan de hand van deze pagina opnieuw proberen
Wel mooi dat je het zegt, maar ik wil alleen een nas functionaliteit op de pc laten draaien. Daarvoor heb ik hem gebouwd. Ik had het er laatst over dat ik misschien er nog een XBMC pc naast zou zetten, maar niet dat die op hetzelfde systeem komen te draaien.Dadona schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:45:
Hoewel het vaak niet goed gaat* is het toch aardig om eens iets uitgebreider in te gaan op hoe XBMC in dit geheel zit. Per slot van rekening is er ook een kant en klare versie van XBMC met Ubuntu als basis. Zoek even een tutorial op het internet op over Samba op Ubuntu en je kunt de XBMC en NAS misschien combineren.
Laat ik je maar verwijzen naar de post onder de jouweVerwijderd schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:13:
@JT: hij heeft een server al staan, draaiende, zie zijn screenshot. Dus nu nog een livecd erin pleuren en 5 minuten later kan hij files opslaan van zijn Windows 7 op zijn nieuwe NAS. Dát is mijn punt. Dat is een andere weg dan een algemeen OS als Linux installeren en 'from scratch' gaan leren, grofweg gezegd. Aangezien hij vrij simpele eisen had, leek mij de makkelijke weg ook de juiste weg.
Dat mediastreaming is inderdaad belangrijk, maar hij kan eerst met files serven beginnen en kijken wat hij precies nodig heeft en hoe dat geïnstalleerd kan worden. Ik ben het type: begin simpel met iets werkends en breidt het later uit met extra functionaliteit. Dat vind ik beter dan iemand in diepwater duwen en dan maar zien of hij zich redt.
Ecodan warmtepomp
HDTACH is er alleen voor Windows 2000, XP. Ben niet zo bekend met andere tools, heb je ideeen om een goede te gebruiken?victorb schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:03:
[...]
Dankjeweleen 15k sas schijf is dus een fractie sneller qua doorvoer dan een 3tb seagate
Even niets...
DankjeFireDrunk schreef op zondag 02 september 2012 @ 11:43:
HDTune kan ook prima access times meten.
victorb schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 21:03:
[...]
Even niets...
Nog even terugkomen hierop.Verwijderd schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 20:23:
Met een leuk en goedkoop 60-series Micro-ATX bordje kom je dan een heel eind, en toch vrij goedkoop dan. 35W zodat je passief kunt koelen. Gewoon een Scythe Big Shuriken - of een andere geschikte koeler met een aardig heatsink-oppervlak - en de fan eraf halen. Kan een stoer systeempje worden met wel een iets hogere prijs maar dat valt dan te rechtvaardigen omdat je wel heel veel meer krijgt voor niet zo heel veel meer geld. En met zo'n stevige configuratie wil je misschien ooit wel meer CPU kracht. Het is altijd fijn om te hebben, en zo'n Intel setup is even zuinig (tot ~10W superkaal) als Brazos, dus voor idle power hoef je het niet echt te laten.
Zijn er wel micro-ATX bordjes waar je 2 HBA's in kwijt kunt?
Ik ben wat aan het zoeken in de pricewatch, maar ik kan ze niet vinden, er moet dan toch minimaal een PCIe 16x en een PCIe 4x slot (liever 8x of 16x) op zitten.
Normale ATX borden kan ik wel vinden, maar ik vraag me af of die niet veel minder zuinig zijn (en alle overclock features en dergelijke heb ik toch niet nodig voor een simpele ZFS machine)
Iemand een ideetje voor een Socket 1155 micro-ATX bord wat aan bovenstaande eis voldoet?
Verwijderd
Bijvoorbeeld: pricewatch: MSI Z77MA-G45
Die MSI ziet er prima uit, thanks voor de tip.
Verwijderd
pricewatch: Asrock H77M
Alleen krijg je er bij ASRock en andere fabrikanten van die zielige PCI poorten bij. Dan nog liever VESA Local Bus uit nostalgie...
Idem voor:
pricewatch: Asus P8Z77-M
pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H
pricewatch: Asus Maximus V Gene
pricewatch: Asrock Z77 Pro4-M
pricewatch: Asrock Z77 Extreme4-M
Kortom, er zijn TIG bordjes die minimaal twee PCIe slots hebben op Micro-ATX. Een goed bordje heeft gewoon vier PCI-express poorten.
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2012 15:58 ]
Verwijderd
Kort gezegd: het is steeds meer de SSD die de positie inneemt van hoge rpm voor mensen die IOps performance zoeken. Er zijn wel uitzonderingen. Zo zijn SAS enterprise HDDs heel goed in multistream reads en writes. Op dat gebied kunnen die disks nog steeds duidelijk beter zijn dan de huidige SSDs die bij continu writes wel snel 'op' zijn bij dit type gebruik.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Pas wel op dat niet alle pci slots raid kaarten ondersteunen. Dit geldt in ieder geval voor bepaalde intel bordjes. Zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1512581Verwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 15:55:
Hm ik klik op het eerste de beste bordje en ook gewoon twee maal PCIe x16 slots hoor:
Alleen krijg je er bij ASRock en andere fabrikanten van die zielige PCI poorten bij. Dan nog liever VESA Local Bus uit nostalgie...
Idem voor:
Kortom, er zijn TIG bordjes die minimaal twee PCIe slots hebben op Micro-ATX. Een goed bordje heeft gewoon vier PCI-express poorten.
Ik ben zelf overgestapt naar een supermicro bordje.
Verwijderd
Maar er kunnen altijd BIOS issues zijn waardoor zaken niet werken, dus je waarschuwing is wel terecht.
@HamoniousVibe: wat bedoel je precies? Multi-stream read is zeer specifiek en geldt juist voor fileservers die bijvoorbeeld (HD) videostreams opslaan die door meerdere clients tegelijk worden aangesproken. Laatst nog iemand met 50 clients die full HD will kunnen streamen. Dat soort dingen. Dus wel sequential I/O maar vele streams tegelijk.
/LOL mode onVerwijderd schreef op zondag 02 september 2012 @ 15:55:
Hm ik klik op het eerste de beste bordje en ook gewoon twee maal PCIe x16 slots hoor:
Idem voor:
VESA is for pussies
/LOL mode off
Wellicht is de Asrock B75 Pro3-M een optie (32 GiB ondersteuning en net zoals de H77 variant een PCIe x16 en een x4 slot), inderdaad wel jammer van die PCI meuk, kunnen ze er beter twee stuks PCIe x1 op solderen.
Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R
Jammer! Ik maak geen virtualisatie dus dat gaat ook over. Heb al wel naar rsync gekeken maar dat is in verhouding weer erg duur (~$60 per 100 gb/m geloof ik). Is er nog een andere cloud service beschikbaar voor freenas?Dadona schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 13:47:
[...]
Ja, nee. Dat kun je vooralsnog schudden, simpelweg omdat Crashplan op zich al niet zonder meer op FreeBSD draait. Crashplan draait op Windows, OSX, Linux en Solaris. De ontwikkelaars hebben meerdere malen aangegeven dat FreeBSD nog niet op de planning staat.
Dat neemt niet weg dat je het er wel op kunt krijgen.Er zijn een aantal tutorials op het internet te vinden van mensen die Crashplan op FreeBSD 8 en 9 hebben draaien. Maar de ondersteuning en garantie is er dus zeker niet.
Wat je ook kunt doen (dat doe ik), is een virtuele machine opzetten en daarin te Crashplan draaien. Ik maak hierbij gebruik van een iSCSI-target om Crashplan een 'harde schijf' te geven.
Edit:
Ik ga een nieuwe set-up op basis van 2.5" hdd's te beginnen. Heb er 7 van 640 gb gekocht voor raidz-2 van ~ 3 tb. De case (sugo sg05) zal plaats bieden aan 16 schijven na modden, dus kan er desgewenst nog een array aan toevoegen (onboard + m1015 -> iemand nog 1 te koop?). Wel prijzig ten opzichte van de opslag die ik er voor terug krijg, maar het blijft een hobby he
[ Voor 17% gewijzigd door Patatjemet op 03-09-2012 23:11 . Reden: toevoeging ]
Deel1: http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY
Ik ben echt blij met alle likes en feedback had ik nooit verwacht dat het zoveel al zou zijn
Mijn plannen voor deel2 zijn:
1. Stroom verbruik gemeten met simpele meter
2. LACP laten zien hoer het geconfigureerd moet worden onder zfs guru
3. Benchmarks in zfsguru laten zien.
4. Smart status laten zien en hoe simpel dat werkt met zfsguru
5. De config laten zien qua software en wat er mogelijk is
6. En de interface van ZFSguru laten zien. en er door heen lopen zodat je kan zien hoe het opgebouwd is
Hebben jullie ook nog dingen die je wil zien? Dus kom maar op met ideeen
Even niets...
Ok dat is prima te doen
http://www.ebay.co.uk/itm...m3f1bf828fc#ht_500wt_1288
Helaas alleen verzending binnen uk, het is dus nodig dat je iemand kent die het pakketje voor je in ontvangst kan nemen.
Edit: aaaand it's gone! Iemand hier nog 1 of meerdere gekocht?
[ Voor 7% gewijzigd door Patatjemet op 05-09-2012 11:13 ]
Ik heb anderhalve week geleden een M1015 op Ebay.DE moeten kopen. Ik was voor 100,00 euro inclusief verzending klaar. Diegene had er meerdere te koop staan maar inmiddels zie ik de hele aanbieding niet meer staan.Patatjemet schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 22:12:
Heb de afgelopen dagen aardig gespeurd naar een IBM m1015. Hij is blijkbaar zo populair geworden dat de prijzen gigantisch zijn gestegen. Ik heb er toch nog gevonden voor 70 euro (inclusief verzenden en full size bracket) en dit wou ik hier even delen (nog 3 beschikbaar).
http://www.ebay.co.uk/itm...m3f1bf828fc#ht_500wt_1288
Helaas alleen verzending binnen uk, het is dus nodig dat je iemand kent die het pakketje voor je in ontvangst kan nemen.
Edit: aaaand it's gone! Iemand hier nog 1 of meerdere gekocht?
| 1 | Intel Pentium G630 Boxed | € 52,45 | € 52,45 |
| 1 | Seagate Spinpoint M8 ST250LM004, 250GB | € 40,95 | € 40,95 |
| 6 | Western Digital Green WD30EZRX, 3TB | € 137,- | € 822,- |
| 1 | be quiet! Straight Power E9 400W | € 61,55 | € 61,55 |
| 1 | Corsair XMS3 CMX16GX3M2A1333C9 | € 77,65 | € 77,65 |
| 1 | Asrock B75 Pro3-M | € 63,45 | € 63,45 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.196,75 | |
Gekozen voor een extra systeem hdd waardoor ik de storage pool (RAIDZ2) gemakkelijker in spindown kan zetten. Ik vraag me alleen af wat het effect is wanneer niet alle hdd's uit de storage pool via SATA-600 zijn aangesloten? Het moederbord heeft namelijk maar 3x SATA-600. Ik neem aan dat de snelheid wat omlaag gaat met dat het verder geen problemen zal opleveren.
Ook heb ik gekozen voor de BeQuiet Straight Power E9. Deze wordt hoog aangeschreven op de diverse fora en ook bij een laag opgenomen vermogen is de E9 toch redelijk efficient.
pricewatch: Super Flower Golden Green SF-400P14XE
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
Zijn kwalitatief en ook qua prestaties veel betere voedingen.
AMD Nieuwsdiscussie
kunnen jullie mij helpen met het samenstellen van een energie zuinige nas?
Het systeem dient voornamelijk dienst te doen als nas, maar een 1080p video afspelen naar een tv zou ook geen probleem mogen opleveren.
Ik heb momenteel volgende configuratie op het oog:
| 6 | Western Digital Green WD30EZRX, 3TB | € 137,- | € 822,- |
| 1 | Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case | € 123,80 | € 123,80 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 34,60 | € 34,60 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 980,40 | |
Maar ik twijfel nog tussen de cpu en mobo (voorwaarden: energiezuinig, tamelijk stil en 1080p video kunnen afspelen).
Voor een processor dacht ik aan een AMD a4-a6 of een Intel i3? Volgens want ik lees zou een AMD zuiniger zijn als een intel? Het moederbord is afhankelijk vd processor (met support voor de 6 hd's), dus hopelijk kunnnen jullie me helpen om een geschikte configuratie te vinden.
Even niets...
gewoon dat hij via de vga-out/hdmi naar een tv kan afspelen? Ik dacht linux te draaien icm. vlc player ofzo? Indien dit echter niet mogelijk zou zijn, zou het niet echt een bezwaar zijn, maar tegenwoordig groeien nas en htpc toch nauw naar elkaar toe, of ben ik hier mis?FireDrunk schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:54:
1080p afspelen op een NAS? Hoe wil je dat inrichten? Wil je er Windows 7 op draaien, of heb je het alleen over streamen?
Zie ook: productreview: Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case review door TheGreatAtuin
[ Voor 16% gewijzigd door scatman op 06-09-2012 13:03 ]
NAS en HTPC kunnen inderdaad wel in 1 kast zitten, maar of het ook een goede synergie is...
Ik vind eerlijk gezegd van niet, maar dat is mijn mening.
Je kan inderdaad gewoon Ubuntu draaien met X (en eventueel XBMC) en op de achtergrond een grote MD array maken om je data op te zetten.
Even niets...
nu zoveel maakt dit toch niet uit? Een amd a6 processor kan toch zonder probleem 1080p encoden, als het mobo hdmi heeft zie ik ook niet echt een probleem.FireDrunk schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:03:
Dat is wel een ingewikkelde constructie, maar theoretisch gezien kan het.
NAS en HTPC kunnen inderdaad wel in 1 kast zitten, maar of het ook een goede synergie is...
Ik vind eerlijk gezegd van niet, maar dat is mijn mening.
Je kan inderdaad gewoon Ubuntu draaien met X (en eventueel XBMC) en op de achtergrond een grote MD array maken om je data op te zetten.
Blijft dus de vraag: wat is de beste cpu/mobo combinatie die energiezuinig is en toch ook nog wat power heeft?
De vraag is natuurlijk hoeveel performance je nog náást 1080p afspelen op het zelfde moment nodig hebt...
Als dat je verder niet uit maakt, kan je voor een Celeron Gxx gaan of als je nét iets meer power wil, de nieuwe i3 ivy bridge CPU's
[ Voor 20% gewijzigd door FireDrunk op 06-09-2012 13:11 ]
Even niets...
Fixed for ya.scatman schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:08:
[...]
nu zoveel maakt dit toch niet uit? Een amd a6 processor kan toch zonder probleem 1080p encoden decoden, als het mobo hdmi heeft zie ik ook niet echt een probleem.
Blijft dus de vraag: wat is de beste cpu/mobo combinatie die energiezuinig is en toch ook nog wat power heeft?
En ja, het kan inderdaad allemaal wel natuurlijk maar of je het ook graag wilt is een tweede. In principe kan vrijwel elke moderne IGP prima 1080p content decoden en over HDMI uitsturen. Als je systeem toch al continu aan staat kan je het mooi met elkaar integreren.
Als je wilt weten wat energie zuinig is en toch wat power heeft zou ik ook eens in het Zuinige Server topic kijken als ik jou was.
Even niets...
Waarom heb je gekozen voor een extra systeem hdd en geen ssd (een Samsung 830 ofzo) voor het OS?
Ik ben ook wel benieuwd naar het antwoord op de SATA600/300 vraag?
kdbruin schreef op donderdag 06 september 2012 @ 12:20:
Zo, "even" de laatste 50 pagina's van het Nieuwe Zuinige Server topic doorgelezen en wat laatste wijzigingen gemaakt aan m'n configurate:
<Config gestript>
Gekozen voor een extra systeem hdd waardoor ik de storage pool (RAIDZ2) gemakkelijker in spindown kan zetten. Ik vraag me alleen af wat het effect is wanneer niet alle hdd's uit de storage pool via SATA-600 zijn aangesloten? Het moederbord heeft namelijk maar 3x SATA-600. Ik neem aan dat de snelheid wat omlaag gaat met dat het verder geen problemen zal opleveren.
Ook heb ik gekozen voor de BeQuiet Straight Power E9. Deze wordt hoog aangeschreven op de diverse fora en ook bij een laag opgenomen vermogen is de E9 toch redelijk efficient.
De andere disks zijn nog gewoon goed en het is zonde om deze niet te gebruiken. Ook staat hier data op die niet redundant hoeft te worden opgeslagen. Dus is het een beetje overkill om hier dan 6x 3TB disks voor aan te schaffen.
Het idee is nu dan ook om 2x 3TB in RAID1 te plaatsen voor het opslaan van de back-ups. Dit moet later ook bij CrashPlan offsite opgeslagen worden. De andere 4x 2TB disks kunnen dan of als een RAIDZ1 pool samengevoegd worden of als 4x een losse disk erbij geplaatst worden.
Wat betreft een SSD als systeem disk, dat is inderdaad een mogelijkheid. Ik wil de systeem disk ook als een soort intermediate storage gebruiken (downloads, etc) en ik weet niet of dat wel zo handig is met een SSD.
O ja, en ik zit nog steeds te twijfelen over welke voeding het gaat worden. De Seasonic van The Mask ziet er ook goed uit.
Ben uiteindelijk voor de ASUS A75-V PRO gegaan met een IBM M1015.
Maar ik heb een probleem met deze combinatie.
Ik heb de IBM geflashed naar IT mode in mijn andere computer (met een asrock 880GMH mobo) en daar lijkt hij prima te werken.
Maar op de ASUS kan ik niet eens booten, krijg totaal geen beeld of wat dan ook.
Ik heb wat zitten lezen en ergens een post gezien op een ander forum van iemand die de IBM alleen werkend kreeg op een ASUS mobo als deze in IR mode geflashed was.
Dat ga ik straks dus ook proberen (kan nu niet omdat ik unraid ga gebruiken en de eerste 2 schijven aan het preclearen zijn.)
Maar als iemand anders andere ideeen heeft wat het probleem zou kunnen zijn dan hoor ik dat graag.
3 x Marstek Venus 5.12KW V151. CT003 V114 en HW P1
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.