Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:57

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem. Ik heb al enige tijd een WHS draaien. Werkt opzich prima. Nu heb ik het idee opgevat om mijn opslag te vergroten dmv een losse hardware raid controller. Ik heb hiervoor een Areca-1220 via V&A op de kop getikt. Deze wilde ik inbouwen in het volgende systeem;

Processor Intel Pentium G620
Moederbord Intel DH67BL
Ram Corsair CMX8GX3M2A1333C9
Videokaart n.v.t.
Voeding Nexus Value 430
Optical n.v.t.
Harddisk WD WD10ERZX
Sata controller Areca ARC-1220-X8
Kast Cooler Master CM 690 II Advanced
Besturingssysteem Windows Home Server 2011 64bit

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Het systeem boot niet. Ik kom zelfs niet in de bios van het moederboard. Als het systeen wordt aangezet geeft deze een piep en vervolgens gebeurd er niets meer.

Wat heb ik al geprobeerd?
Bios en drivers naar de nieuwste versie geupdate.
Met google kom ik een posting op het Intel board tegen met hetzelfde probleem. Hier is echter niet op geantwoord. Tips zijn welkom.

[ Voor 1% gewijzigd door jjust op 11-08-2012 18:54 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al eens geprobeert te booten terwijl je het eerste pci-e slot gebruikte voor een videokaart?

Overigens had ik, geloof ik, precies hetzelfde moederbordje icm een HP P420, en dat kreeg ik ook niet aan de praat, wat ik ook probeerde. Het kan dus zijn dat dat moederbord op de een of andere manier niet goed samenwerkt met raidcontrollers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:38
Verwijderd schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:41:
Het kan dus zijn dat dat moederbord op de een of andere manier niet goed samenwerkt met raidcontrollers.
Grote kans. Ik had het met een Gigabyte moederbord samen met een HP P410, uiteindelijk heeft Gigabyte een nieuwe bios geschreven zodat ik kon booten met deze raidcontroller.

Dit is best fucked up. Je denkt een PCI-e raidkaart + PCI-e slot = deal, maar in praktijk werkt het toch nog vaak net iets anders. Je kan vragen of Intel zou willen testen met deze setup en zodoende misschien ook een nieuwe bios voor je schrijft, maar kans is klein. Uit ervaring weet ik dat Intel een arrogante houding heeft en zegt dat je dan een serverboard moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Ik was daar ook al bang voor. Ik zal nog eens testen met een videokaart. Heeft iemand ervaring met een 1155 moederbord waar een raid controler wel op werkt? Ben zelf huiverig voor een serverboard omdat ik daar weinig ervaring mee heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:58

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

jjust schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 08:25:
Ik was daar ook al bang voor. Ik zal nog eens testen met een videokaart. Heeft iemand ervaring met een 1155 moederbord waar een raid controler wel op werkt? Ben zelf huiverig voor een serverboard omdat ik daar weinig ervaring mee heb.
Niet doen ;) , zoveel anders is een server- of workstation moederbord ookal weer niet. Veelal zijn ze wat robuster gebouwd, betere voedingcomponenten etc. Mogelijk extra controllers (RAID) of geheugen banken. Kijk gewoon goed naar de specificaties en naar de componenten die je al reeds in het bezit hebt, als je voor een ander moedebord gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door _Dune_ op 12-08-2012 13:03 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:38
Ik heb een ARC 1222 nu een jaar zonder enkel probleem op een Supermicro X9SCM-F draaien. Uitstekend stabiel bordje. Vooral iKVM is een dikke plus, geen gesleep meer met beeldschermen en toetsenborden maar gewoon vanaf je eigen pc het bootproces volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
@Dune Het lastige is dat je zou denken dat dit bord met deze specificaties zou moeten werken. Je kan dus niet alleen op specs afgaan.

@fcg123 Daar zat ik ook al naar te kijken. Begreep alleen dat er nog wat problemen zijn met de NICS. Heb jij daar ook last van? Plus dan moet ik ook aan ECC geheugen. Maar goed als het niet anders is dan moet het maar. Dat iKVM ziet er wel interessant uit. De server staat hier in principe headless. Als er dan wat mee is, is het nu elke keer een gedoe om weer een beelscherm etc te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalith
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:38
Ik heb geen enkel probleem met de NIC's. Alleen voor Vsphere 5 ben je een tweakje nodig om de 82579LM adapter aan de gang te krijgen, maar dat is omdat jij toch Windows gebruikt niet eens relevant. Ik heb hier ook een X9SCL-F draaien, ook met dat bord is niks mis. ECC geheugen is inderdaad wat duurder dan non ECC, en het bord slikt geen Registered DIMM's (!!), maar die zaken neem ik voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Klinkt goed. Ik zat nog ff wat reviews te lezen en die zijn ook positief. Nu even uitzoeken of het verstandig is om ook op een xeon processor over te stappen. Als ik toch alles overhoop ga halen kan ik het beter goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:32
jjust schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 18:53:
Het systeem boot niet. Ik kom zelfs niet in de bios van het moederboard. Als het systeen wordt aangezet geeft deze een piep en vervolgens gebeurd er niets meer.
als 'ie maar één piep geeft lijkt je voeding het probleem. Zitten de stekkers naar de 24-pins en 4-pins aansluitingen op de moederbord goed aangesloten en zit de kaart goed in het het PCI-e slot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Heb net alle stekkers nagelopen. Die zitten volgens mij goed. Het kaartje zit er ook goed in. De fans etc gaan wel draaien maar daar houd het mee op. Krijg geen enkel beeld op mijn scherm. Als ik het kaartje verwijder doet de pc het prima. Het is wel zo dat op het moment dat ik de aanknop indruk, ik meteen die piep krijg. Dus niet een paar seconden later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Voor de volledigheid. Ik had de casus ook voorgelegd op de intel supportcommunity.
Iemand van Intel heeft aangegeven dat dit bordje niet compatible is met raid controllers. Hij geeft ook aan dat het bordje niet goed zou werken met WHS2011 maar bij mij draait hij al enige maanden zonder problemen. Het ging pas mis toen ik de raid controller wilde installeren.

Zie hier voor het antwoord op het intel supportcommunity.

Ik denk dat ik het eerder genoemde supermicrobordje ga aanschaffen. Zit alleen te twijfelen of ik dan ook een xeon processor zal aanschaffen of gewoon de 620 erin laat. Iemand een suggestie?

Toevoeging;
De server wordt voornamelijk gebruikt als downloadbak, backup server voor twee workstations en een laptop en het centraal beschikbaar stellen van muziek, series, foto's en films.

[ Voor 12% gewijzigd door jjust op 17-08-2012 09:17 . Reden: Toevoeging taken server ]

Pagina: 1