Hoeveel lanes je hebt maakt niets uit hoor; zo'n kaart hoort ook op 1 lane te werken. Op Brazos heb je altijd PCIe 2.0 x4 dus 2GB/s bandbreedte. Voldoende lijkt me.
Als hij een nieuwe voeding zou kopen, zou ik gelijk voor PicoPSU gaan. Daarbij is wel belang dat je niet boven een bepaald piekvermogen komt bij het opspinnen van je disks. Een Brazos build met 6 moderne schijven kan prima, ik denk zelfs wel met 80W voeding al wordt dat wel krap. De Steacom 150W kit is een alternatief waarbij je met brazos toch zeker wel 10-12 moderne schijven kunt opspinnen. Niet oudere schijven die verbruiken het dubbele bij het opspinnen. Met PicoPSU kun je tot 20W maximaal besparen; maar daarvoor moet je dan wel rond de 15W idle zitten. Dat ga je met zoveel schijven niet redden. Wil je dus kunnen uitbreiden met zeker meer dan 10 schijven, dan is een PicoPSU niet zo nuttig. Ook zou ik dan niet zo snel voor Brazos gaan maar een normale Intel/AMD setup.
Zien jullie cruciale fouten? OS komt overigens op een USB stick te staan. Of is er een betere manier hiervoor?
USB stick is niet zo geweldig als je ZFSguru neemt totdat de Embedded distributie weer functioneert. USB sticks zijn héél slecht met random writes. Bij FreeNAS werkt het wel goed; die heeft een embedded distro voor USB sticks.
Qua verbruik ... spinnen schijven automatisch down op ZFS? Of kan dat ingesteld worden?
Spindown kun je instellen via APM als je schijven dat ondersteunen. Dit kan echter niet via de SAS controller; je moet je schijven dan (eenmalig) aan de chipset controller aansluiten en dan APM power management instellen. Dit kan met ZFSguru via de web-interface (disks->advanced). Eenmaal APM ingesteld kun je de disks op je SAS controller zetten en spinnen ze zichzelf down na een bepaalde periode van inactiviteit.
Spindown werkt niet goed als je OS ook op de pool staat, zoals bij ZFSguru kan. Zou je ZFSguru direct op je pool installeren, of op een mirror partitie-pool, dan kun je beter geen spindown gebruiken. Bedenk ook dat die 1TB-platter disks waarschijnlijk vrij zuinig zijn idle (3W gok ik?) Bij spindown zakt dit tot 0.5 tot 1.0 watt.
Toch nog een mogelijkheid...
Nu ik even doordenk... de volgende setup zou wél mogelijk zijn en best leuk als je veel disks hebt:
disk1:
10GB partitie voor systeem pool waar ZFSguru op staat (geen spindown)
X GB data partitie voor grote pool
disk2:
10GB partitie voor systeem pool waar ZFSguru op staat (geen spindown)
X GB data partitie voor grote pool
disk3/4/5/6/7/8/9/10/11/12:
X GB data partitie voor grote pool (spindown)
In deze opstelling heb je alleen op de eerste twee disks een extra partitie voor de systeem pool die dan in mirror draait. Daar boot je van. Deze schijven gaan niet in spindown omdat het OS er regelmatig naar schrijft. Ik zou op deze schijven ook geen spindown instellen. Maar op alle andere disks kun je dan wel spindown gebruiken!
Enig nadeel is dat je 10GB ofzo verliest, maar dat hoeft niet zo uit te maken. Bedenk ook dat je voor alle disks behalve de eerste twee dan enkel de laatste 10GB op je schijf niet meer gebruikt; dus het meest langzame gedeelte. Die kun je best overboord pleuren.
[
Voor 18% gewijzigd door
Verwijderd op 06-08-2012 15:28
]