• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Dadona schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:21:
Heb je die schijven nog liggen? Het grote verbruik zit in schijven. Ik veronderstel dat de drie in Raidz gaan draaien, neem dan 2x een 3TB WD30EZRX en je bent zo'n 20 Euro duurder uit, maar hebt wel een schijf minder. Voordelen: lager verbruik, mindere piekbelasting, ...
Voor raidz heb je toch minimaal 3 schijven nodig? 2x data+parity, of heb ik dat verkeerd begrepen? Ik dacht ook in dit topic gelezen te hebben dat western digital schijven niet aan te raden waren voor een nas/systeem dat lang aan staat.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:23:
Zo'n duur bordje hoeft écht niet hoor. Allemaal onnodige meuk wat het extra onzuinig maakt. En je hebt maar 5 SATA poorten. Dan beter de Asus E35M1-I of zelfs de C60 variant als je een simpele NAS wilt hebben zonder poespas. Wil je meer gaan doen, kijk dan eens naar een leuk AMD llano setup ofzo, dan heb je ook veel SATA/600 poorten. Bij Intel maar 2. Kan nog een overweging zijn.
Ik had dit bord gekozen vanwege zijn formaat ivm. wegwerken. Daarnaast zou het leuk zijn als ik hem zou kunnen inzetten voor het kijken van films via XMBC. Bedankt in ieder geval voor de tips, zal de andere boards een gaan bekijken!
En beter neem je de Samsung F4EG 2TB schijven. Zijn wel 4K schijven maar wel erg goed. Let op dat je niet de 'nep' Seagate versie neemt.

Als je je SSD voor meerdere zaken wilt gebruiken, moet je wel weten dat je een deel ongebruikt wilt laten. Van een 64GiB SSD wil je idealer maar 40GiB in gebruik hebben qua partities, en de rest lekker ongebruikt laten. Als dat niet gaat lukken kun je 128GiB overwegen. Weet dat Crucial M4 minder snel slijt dan Samsung 830, alhoewel Samsung 830 als voordeel heeft dat je minder aan overprovisioning hoeft te doen door agressieve garbage collection. Beide SSDs zijn ongeschikt voor SLOG feature, maar wel zeer geschikt voor boot en L2ARC en misschien opslaan van wat VM bestanden ofzo die je 100% op SSD wilt hebben.
In principe wordt alle data opgeslagen op de HDD's. SSD is meer voor het opstarten/gebruik als eea. geladen is.
Sniper geheugen raad ik af. Beter pak je 8GiB modules. Ik kan echter niet garanderen dat het op álle Brazos bordjes zal werken, maar ik denk eigenlijk van wel. Op mijn bordjes werkte dat in elk geval.
Hmm, toch weer lastig, heb dit setje(2x4GB) ook uit dit topic gehaald.
Verder: pak als het even kan SATA power splitters dus NIET met een Molex stekker. Bij voorkeur doe je alles met SATA power stekkers en gebruik je nergens die Molex stekker voor.
Goede tip! Dank u!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Voor raidz heb je toch minimaal 3 schijven nodig? 2x data+parity, of heb ik dat verkeerd begrepen? Ik dacht ook in dit topic gelezen te hebben dat western digital schijven niet aan te raden waren voor een nas/systeem dat lang aan staat.
RAID-Z werkt prima met 2 schijven, zelfs met één als je degraded draait. :+

Maar een RAID-Z van 2 schijven is inferieur aan een mirror, en dat is ook wat hij bedoelde: een 2-disk mirror ipv 3-disk RAID-Z.

Dat schijven niet voor 24/7 gebruik zijn is onzin. Het komt vaak neer op TLER ondersteuning, maar dat wil je juist niet hebben voor ZFS in de meeste situaties. Dus alle schijven zijn in principe geschikt. Wel zijn de WD 3TB schijven minder goed dan de 2TB versies; tenzij dit onlangs is veranderd.
Ik had dit bord gekozen vanwege zijn formaat ivm. wegwerken.
De door mij genoemde bordjes zijn ook Mini-ITX. Zelfde formaat dus, minder poespas dus zuiniger en goedkoper.
Hmm, toch weer lastig, heb dit setje(2x4GB) ook uit dit topic gehaald.
Van mij denk ik, want ik heb dit setje en heb er metingen mee verricht. Het is zeker goed geheugen; 1600MHz op 1.35V wauw! Dat kun je vrijwel nergens krijgen. Maar oh wat jammer!! Het zijn 4GiB modules dus je hebt er twee keer zoveel nodig. Daar gaat je energiewinst, tenminste als je eerlijk vergelijkt per GiB.

Als het even kan, raad ik dus 2x8GiB aan, gewoon 1.5v want lager is onbetaalbaar en nauwelijks te krijgen. Deze setjes zijn vrij goed te krijgen. Kijk even of je eentje met CAS 9 of desnoods CAS 10 kunt vinden, want er zijn ook oudere setjes met CAS 11 en dat is zonde denk ik.

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12 15:24
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:13:
[...]
Maar een RAID-Z van 2 schijven is inferieur aan een mirror, en dat is ook wat hij bedoelde: een 2-disk mirror ipv 3-disk RAID-Z.
Je bedoelt een mirror in ZFS neem ik aan dan? (Of zeg je dat je MDADM moet draaien?)
Als het even kan, raad ik dus 2x8GiB aan, gewoon 1.5v want lager is onbetaalbaar en nauwelijks te krijgen. Deze setjes zijn vrij goed te krijgen. Kijk even of je eentje met CAS 9 of desnoods CAS 10 kunt vinden, want er zijn ook oudere setjes met CAS 11 en dat is zonde denk ik.
LED-Maniak, als je een paar dagen kan wachten dan kan ik je vertellen of Crucial CT102464BA1339 8GB werkt op een Asus E45M1-I PRO. Ik heb ergens gelezen van iemand die ander 8GB geheugen op zijn E45M1 had geprikt dus ik heb een balkje besteld.

• LED-Maniak
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 22:13:
De door mij genoemde bordjes zijn ook Mini-ITX. Zelfde formaat dus, minder poespas dus zuiniger en goedkoper.
Ik heb de boards bekeken en ook Llano setups. Kijk ik echter naar het (idle) stroomverbruik, dan wint de asus nog steeds: 18.5Watt vs. 32Watt van een Asrock A75 PRO4-M wat al zuiniger was dan de asus F1A75-M. HDMI is wel een must overigens(de 35 van asus valt daarmee af). Het prijsverschil verdien ik met de huidige stroomprijzen in ongeveer 1 jaar terug. 5 sata poorten lijken mij ook genoeg: als ik er mee wil, dan moet je echt naar een separate nas+htpc setup. Dat is met 2 schijven in mirror nog voldoende.

[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 25-07-2012 19:33 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Afbeeldingslocatie: http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/s480x480/313974_412855355417564_168495514_n.jpg

Mijn speelgoed is binnen >:)

5x 3tb seagate en een 128gb samsung ssd voor caching _/-\o_
Deze komen in Raidz2 te draaien

(CiPHER hoever is je zfsgutu build :9)

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Verwijderd

LED-Maniak schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 19:30:
Ik heb de boards bekeken en ook Llano setups. Kijk ik echter naar het (idle) stroomverbruik, dan wint de asus nog steeds: 18.5Watt vs. 32Watt van een Asrock A75 PRO4-M wat al zuiniger was dan de asus F1A75-M.
Hm hoe kom je aan die cijfers? Als dat van reviews is; wees voorzichtig. Een reviewer kan een bordje wat 8W verbruikt prima als 50W testen. Er zijn eigenlijk geen reviews die de idle power echt goed testen op een kaal systeem. Je mag geluk zijn als je kunt zien wat er allemaal aangesloten was toen de idle power werd getest. Kortom, wees voorzichtig met reviews naast elkaar leggen.

Een Brazos bordje mag je niet hoger komen dan 15W idle, tenzij je hem volhangt met allemaal extra's. Maar hoger komen dan 15W doe je wat verkeerd denk ik. Althans, als je een ATX voeding nodig hebt dan ga je niet snel 15W aan het stopcontact halen; eerder 25-30W. ATX voedingen onderling kunnen erg veel verschillen. Zo heb ik een nieuwe ATX voeding omgewisseld van eentje die heel oud is (10 jaar ofzo?) en die oude doet het 10W zuiniger! Een supergroot verschil.

Llano, Intel en Brazos Mini-ITX zitten eigenlijk allemaal rond de 10W idle helemaal kaal. De verschillen die er zijn, zijn erg klein. Zaken als welke voeding maakt veel meer uit.
HDMI is wel een must overigens(de 35 van asus valt daarmee af).
Want je wilt geluid via de HDMI? Zo nee en je wilt gewoon HDMI, kun je natuurlijk ook een klein stekkertje op je DVI-I poort stoppen. Daar heb ik er nog 10 van liggen. :P

Dit is overigens passief dus zou geen extra stroom mogen vreten. Maar zet anders alle bordjes naast elkaar en kijk hoe geschikt ze zijn ongeacht stroomverbruik. Ga dan met wat er overblijft eens goed kijken of dat bord dan inderdaad meer stroom vraagt. Met je schijven erbij enzo zal het verschil denk ik wel meevallen.
(CiPHER hoever is je zfsgutu build :9)
Heel güt. :)
Wordt toch morgen :'(

• ronzelver
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-11 23:43
Ik heb helaas geen Asus E35M1-I meer kunnen krijgen (niet meer leverbaar) en ben 'teruggevallen' op een E45M1-I Deluxe. Grote nadeel van dit bordje is dat er maar 5 interne SATA-III aansluitingen op zitten. Ik had al 6
Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001 3GB schijven besteld en nu zou ik het toch op prijs stellen als ik alle bekabeling binnen de Fractal Design Array R2 kast zou kunnen houden. Eventueel zou ik dan ook nog een SDD willen kunnen toevoegen (voor boot en L2ARC), dus ben ik op zoek naar een SATA-III controller met 2 poorten die in het PCI-e slot van dit bordje kan (en liefst werkt :P ). Nu had al de Asus U3S6 gezien, maar heeft iemand hier al ervaring mee op een Asus Brazos bordje?

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

Verwijderd

Pas op met Marvell controllers met name voor Solaris en FreeBSD platforms. Maar sommige Marvell chips werken inmiddels wel goed, vraag me niet welke dat ben ik vergeten. :P

Er zijn overigens nog meer Brazos bordjes met 6x SATA. Zoals het bordje met C60 chip ipv E350. Maar wel een dilemma. Je kunt ook een goedkoop Silicon Image SiI-3132 PCIe x1 kaartje overwegen, maar dat gaat je wel snelheid kosten. Je SSD(s) moeten sowieso op de chipset SATA. Het is niet erg als je je HDD pool disks over meerdere controllers verspreidt. Echter als je een paar disks in je RAID-Z op een veel minder snelle controller hangt met hogere latencies, gaat je hele pool prestatie achteruit.

Heb je al iets gekocht of liggen je opties nog open?

• ronzelver
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:43:
Pas op met Marvell controllers met name voor Solaris en FreeBSD platforms. Maar sommige Marvell chips werken inmiddels wel goed, vraag me niet welke dat ben ik vergeten. :P

Er zijn overigens nog meer Brazos bordjes met 6x SATA. Zoals het bordje met C60 chip ipv E350. Maar wel een dilemma. Je kunt ook een goedkoop Silicon Image SiI-3132 PCIe x1 kaartje overwegen, maar dat gaat je wel snelheid kosten. Je SSD(s) moeten sowieso op de chipset SATA. Het is niet erg als je je HDD pool disks over meerdere controllers verspreidt. Echter als je een paar disks in je RAID-Z op een veel minder snelle controller hangt met hogere latencies, gaat je hele pool prestatie achteruit.

Heb je al iets gekocht of liggen je opties nog open?
Asus bordje, memory (16GB), HDD's en behuizing zijn gekocht en deels binnen.
Ik ben dus nog op zoek naar een SATA (liefst 600 Gb/s) controller en een SDD (voor boot en L2ARC).
Mijn plan is om FreeNAS of eigenlijk liever nog ZFSGuru te gaan draaien met een ZRAID2 pool op de 6 HDD's.
De Asus U3S6 heeft een Marvell 88SE9123 chip, is dat een bekend probleemgeval voor FreeBSD?

Grtz Ron

[ Voor 3% gewijzigd door ronzelver op 26-07-2012 15:57 . Reden: Aanvullende info ]

GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra

• victorb
Kan je de esata niet naar binnen brengen en daar de 6e hd op aansluiten? Want volgens mij is dat gewoon poort 6 van de chipset

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Verwijderd

Het is in elk geval geen superchip. :P

Maar ik durf het niet te zeggen. Een betere keuze wellicht zou zijn de IBM M1015 of een 4-poorts LSI controller. Misschien een 2e hands controller die kun je vaak goedkoop op te kop tikken. Misschien een Intel SASUC8i ofzo of SuperMicro USAS-L8i. Als je die 2e hands kunt krijgen lijkt me dat een betere oplossing. SATA/300 maakt niet uit, stop je daar je HDDs op. Weet wel dat de Intel SASUC8i en sommige andere 3Gbps LSI controllers niet met >2TiB schijven overweg kunnen. De 6Gbps versies zouden deze beperking niet mogen hebben.
victorb schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:07:
Kan je de esata niet naar binnen brengen en daar de 6e hd op aansluiten? Want volgens mij is dat gewoon poort 6 van de chipset
Dat is een goede ja, inderdaad! Maar hij wilt meer dan één poort. Maar misschien kan hij alvast zo beginnen. Alleen dan een custom kabel kopen van eSATA naar normaal SATA.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2012 16:09 ]

• ronzelver
victorb schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:07:
Ja, dat kan, maar dat stuit op een estetisch bezwaar en dan mis ik nog steeds een poort voor mijn SSD 8)7

• victorb
Ik zou gewoon voor 120 euro een ibm m1015 kopen ben je meteen van alle het gedoe af met cheapass trage kaarten.

Ik heb ff mijn array gebenchmarkt onder linux. 5x3tb = 600 mb per sec en 5x3tb raid5 is 500mb per sec :9 Lekker rap! :)

• ronzelver
victorb schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:17:
Ik zou gewoon voor 120 euro een ibm m1015 kopen ben je meteen van alle het gedoe af met cheapass trage kaarten.

Ik heb ff mijn array gebenchmarkt onder linux. 5x3tb = 600 mb per sec en 5x3tb raid5 is 500mb per sec :9 Lekker rap! :)
Dat kan natuurlijk ook, ik zal eens zien of en hoe dat allemaal in de Fractal Design Array R2 gaat passen.
Het PCIe slot op de Brazos bordjes hebben wel maar 4 lanes ter beschikking in het PCIe 2.0 slot, maar dat zou de pret niet mogen drukken :9

Verwijderd

Als je maar de LSI 6Gbps versie koopt, want die heeft PCI-express 2.0. Dus met 4 lanes zit je dan op 2GB/s wat prima is. De oudere LSI 3Gbps heeft PCI-express 1.0 en dan zit je met 4 lanes op 1GB/s.

Dus met die 4 lanes wordt het extra belangrijk dat je hem op PCIe 2.0 kunt draaien, wat normaliter ook lukt dus Brazos zou prima geschikt moeten zijn. SAS controllers werken echter niet op alle Brazos bordjes, maar wel op de bordjes die door mij getest zijn.

• ronzelver
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 16:56:
Als je maar de LSI 6Gbps versie koopt, want die heeft PCI-express 2.0. Dus met 4 lanes zit je dan op 2GB/s wat prima is. De oudere LSI 3Gbps heeft PCI-express 1.0 en dan zit je met 4 lanes op 1GB/s.

Dus met die 4 lanes wordt het extra belangrijk dat je hem op PCIe 2.0 kunt draaien, wat normaliter ook lukt dus Brazos zou prima geschikt moeten zijn. SAS controllers werken echter niet op alle Brazos bordjes, maar wel op de bordjes die door mij getest zijn.
Welke heb je allemaal succesvol op de Asus E45M1-I / E35M1-I kunnen testen? Liefst met Pricewatch referentie ;)

Verwijderd

Silicon Image SiI-3132. Weet niet zeker of ik mijn LSI controller ook op dat bordje (E35M1-I) heb getest. Weet dat de Deluxe variant anders is met ander BIOS dus daar kan het heel anders voor zijn.

Op mijn eigen MSI Brazos bordje werken alle controllers. Maar ik verwacht dat het gewoon werkt, zeker als je er niet van hoeft te booten. Maar 100% verificatie heb je dus niet. Maar je hebt wel een afkoeltermijn, desnoods kun je daarvan gebruik maken mocht het onverhoopt toch niet werken. Daar is zo'n periode voor bedoeld. Zorg wel dat je uiterst voorzichtig omgaat met de verpakking en het product zelf. Mocht het niet werken kun je het dan netjes retourneren.

Verwijderd

Mijn pa heeft nog ergens een dell dimension (8400 dacht ik) met pentium IV processor, 4gb geheugen en oorspronkelijk 2x 160GB Raid 0 waar een jaar of wat geleden een van de harddrives er de brui aan gaf. Toendertijd heb ik de nvidia 6800 gpu die erin zat eruit gesloopt voor een vriend die iets nog crappiers had. Nu wil hij wel eens aan een nas, waar hij naast muziek, films en foto's ook een backup van zijn bestanden op kan zetten. Hij kriijgt namelijk genoeg van de 4 1tb WD Elements en nog een die er op het bureau staan (1 voor muziek, 1 voor incremental data backup, 1 voor complete image en dan nog een voor foto's. Hij had zijn lesje wel geleerd nadat de raid 0 het begaf... :D ). Zou ik die oude dell met bijvoorbeeld 2x 2TB tot een RAID1 nas om kunnen toveren? Voor zover ik weet werkt alles verder wel, alleen zit er dus geen gpu in. Backupveiligheid is op zich geen probleem, hij houdt de andere externe hd's wel als extra backup en maakt ook iedere oaar maanden een complete systeemimage die hij op zijn werk opslaat.

• Durandal
Vanmiddag mijn Asus E45M1-M PRO bordje getest met 1x 8GB Crucial DIMM en voor de liefhebbers kan ik vertellen dat dit gewoon werkt. Lijkt er dus op dat de E45 bordjes ook 16GB aan kunnen. Leuk voor ZFS.

Wat voorlopige metingen hier. Een test met de IBM M1015 komt er ook aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Durandal op 27-07-2012 20:58 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 00:39:
Mijn pa heeft nog ergens een dell dimension (8400 dacht ik) met pentium IV processor, 4gb geheugen en oorspronkelijk 2x 160GB Raid 0 waar een jaar of wat geleden een van de harddrives er de brui aan gaf. Toendertijd heb ik de nvidia 6800 gpu die erin zat eruit gesloopt voor een vriend die iets nog crappiers had. Nu wil hij wel eens aan een nas, waar hij naast muziek, films en foto's ook een backup van zijn bestanden op kan zetten. Hij kriijgt namelijk genoeg van de 4 1tb WD Elements en nog een die er op het bureau staan (1 voor muziek, 1 voor incremental data backup, 1 voor complete image en dan nog een voor foto's. Hij had zijn lesje wel geleerd nadat de raid 0 het begaf... :D ). Zou ik die oude dell met bijvoorbeeld 2x 2TB tot een RAID1 nas om kunnen toveren? Voor zover ik weet werkt alles verder wel, alleen zit er dus geen gpu in. Backupveiligheid is op zich geen probleem, hij houdt de andere externe hd's wel als extra backup en maakt ook iedere oaar maanden een complete systeemimage die hij op zijn werk opslaat.
Een nieuw systeem op basis van een H61 chipset bordje en een Core i3-2100 processortje ofzo is waarschijnlijk na 1 of 2 jaar al goedkoper qua energie verbruik. Ik zou er zelf eerlijk gezegd niet meer aan willen beginnen met zo'n oud spul.

https://discord.com/invite/tweakers

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:52
redfoxert schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 21:07:
[...]

Een nieuw systeem op basis van een H61 chipset bordje en een Core i3-2100 processortje ofzo is waarschijnlijk na 1 of 2 jaar al goedkoper qua energie verbruik. Ik zou er zelf eerlijk gezegd niet meer aan willen beginnen met zo'n oud spul.
De aanschaf van een beetje simpele NAS met een G620T, Asus P8H67-I, Kingston ValueRam zou neerkomen op +/- 200 euro. Er vanuit gaande dat de kast, voeding en harde schijven hergebruikt kunnen worden.

Dus je hebt een 'gratis' computer die je niks kost maar misschien 100w gebruikt en een nieuwe computer die de helft zou verbruiken (incl. 3 à 4 harde schijven). Als energieprijs heb ik weer 0,22 euro per Kwh genomen.

Computer 1Computer 2
Aanschaf0,-200,-
Verbruik10050
Jaar 1192,72296,36
Jaar 2385,44392,72
Jaar 3578,16489,08
Jaar 4770,88585,44

Met cijfers wordt het allemaal wat duidelijker :) Het kan inderdaad geld schelen (mits je het eens bent met mijn gebruikte getallen :P).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Verwijderd

Tja, was ik al bang voor. In theorie zou het kunnen, maar het is verre van praktisch/zuinig. Toch bedankt!

• victorb
http://tweakers.net/price...razos-zacate-e350%29.html

Dat is wel heel goedkoop voor een brazos mobotje helaas alleen pci 32 bits en 4x sata :)

• LED-Maniak
22.22 euro? Lijkt me een typefout.

Ben zelf nog steeds druk bezig met samenstellen. Ben er alleen nog niet uit of ik nu een HTPC of een NAS behuizing wil: Ik kan die HTPC behuizing mooi in de kast plaatsen. De data wil je echter liever ergens opgeborgen hebben in een hoekje van een kast.

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 94,90€ 189,80
1MS-Tech MC-380€ 58,80€ 58,80
1Crucial CT102464BA1339€ 47,01€ 47,01
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 62,99€ 62,99
1AMD A6-3500 Boxed€ 62,75€ 62,75
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 70,95€ 70,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 492,30

Naar aanleiding van de review van durandal betreffende het stroomverbruik ben ik toch maar aan het kijken naar een losse CPU + Moederbord. Wat ik nu heb samengesteld scheelt 80 euro en is (volgens mij) krachtiger met weinig meer stroomverbruik.

• redfoxert
  • Niet online
CurlyMo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 22:26:
[...]

De aanschaf van een beetje simpele NAS met een G620T, Asus P8H67-I, Kingston ValueRam zou neerkomen op +/- 200 euro. Er vanuit gaande dat de kast, voeding en harde schijven hergebruikt kunnen worden.

Dus je hebt een 'gratis' computer die je niks kost maar misschien 100w gebruikt en een nieuwe computer die de helft zou verbruiken (incl. 3 à 4 harde schijven). Als energieprijs heb ik weer 0,22 euro per Kwh genomen.

Computer 1Computer 2
Aanschaf0,-200,-
Verbruik10050
Jaar 1192,72296,36
Jaar 2385,44392,72
Jaar 3578,16489,08
Jaar 4770,88585,44

Met cijfers wordt het allemaal wat duidelijker :) Het kan inderdaad geld schelen (mits je het eens bent met mijn gebruikte getallen :P).
Ik vermoed dat het verschil zelfs nog wat groter is en eerder richting de 150W gaat voor die oude P4. Terugverdientijd is dan nog eerder dan 2 jaar :)
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 22:29:
Tja, was ik al bang voor. In theorie zou het kunnen, maar het is verre van praktisch/zuinig. Toch bedankt!
Het kan inderdaad best maar qua zuinigheid is het het niet of nauwelijks waard. Om mee te experimenteren is het even leuk. Een nieuw systeem heeft dan ook direct het voordeel van meer power en eventueel goedkopere uitbreidingen (andere CPU, meer geheugen etc).

[ Voor 15% gewijzigd door redfoxert op 28-07-2012 15:22 ]

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 11:33
Ik heb in dit topic heel wat configuraties gezien, maar ik zie weinig ervaringen, dus dat zou ik graag horen :)

Zelf heb ik momenteel een synology 211j, maar hij voldoet duidelijk niet. Wat me echter neit duidelijk is, is wat er bij zelfbouw wel zou voldoen.

Minimale eisen (tegelijk draaiend, alles op volle 'kracht'):
  • 1080p film en muziek streaming
  • sabnzbd
  • sickbeard
  • couchpotato
  • headphones
  • mysql
Leuk als extra igv overhead:
  • Meerdere streams tegelijk
  • squeezebox
  • evt. toekomstige xbmc backend
  • mythtv achtige backend
De eerste lijst is hoe ik m'n synology zou willen gebruiken. Alle programma's draaien prima tegelijk, maar kunnen niet tegelijk werken. Sickbeard is een traag programma wat resource hungry is en veel problemen veroorzaakt bijvoorbeeld. En Sabnzbd is natuurlijk berucht, maar download nu simpelweg alleen maar 's nachts.

Ik zit te denken aan een setup als volgt:
  • AMD450 moederbord, zo stil mogelijk, liefst USB3.0.
  • 2GB geheugen oid
  • een SSD
  • M'n huidige 2 1,5 TB schijven
  • een zo klein mogelijke kast met zo zuinig mogelijke PSU
  • Ubuntu server
Mijn vragen zijn nu:
  1. Wat is nou de winst van zo'n pico PSU. Kwalitatief geloof ik dat ze efficienter zijn, maar ze zijn ook een stuk prijziger. Wat is de winst qua watt, is het het waard?
  2. Bestaan er NAS specifieke behuizingen ala die van synology. Het mag best iets groter, maar ik zie hier vooral liggende HTPC modellen langskomen, of kasten die zo 8 schijven huisvesten. Ik heb ze zelf nog niet echt kunnen vinden iig.
  3. Is het uberhaupt mogelijk om tegelijk goed te streamen e.d. EN sabnzbd te gebruiken bijvoorbeeld?
  4. Waarom is ubuntu server zo impopulair hier? Voor zover ik kan zien voldoet dit perfect aan de usecase
  5. Heeft het nut om een SSD groot te nemen, zodat sabnzbd eerst daar volledig naar download en dan pas wegschrijft naar de schijven? Mijn idee was dat zo de schijven lang in hibernate kunnen blijven en evt. streaming amper impact heeft. Verder heeft sab de optie om packages eerst naar het geheugen te schrijven, iemand enig idee wat de winst daar van is? Een ander voordeel leek me dat couchpotato e.d. dan de SSD kunnen scannen ipv de HD, zodat die niet 'wakker' blijven.
Veel vragen zoals je ziet, maar dit topic heeft het dan ook erg lastig voor me gemaakt :P
1. Bij *hele* lage verbruiken (<20W) is de PicoPSU nog steeds efficient, andere voedingen niet. De winst bij 10W is ongeveer 20-50% t.o.v. een gewone voeding, dus een normale voeding verbruikt dan iets van 15W AC en een PicoPSU iets van 11W.
2. Ja hoor, zat... http://www.mini-itx.com/store/nas
3. Ja hoor, zolang je maar weet wat de bottleneck is waardoor dingen niet werken. Als alle programma's op je NAS gezamelijk de disk aanspreken, moet die veel seeken, en dan stort de performance in. Wat veel helpt is om een sloot geheugen in je systeem te hangen en SabNZBd naar RAM te laten cachen. Ik heb zelf het article cache op 4GB staan, dat scheelt enorm. Tijdens uitpakken merk je het natuurlijk wel als je maar 2 diskjes hebt. Maar je kan onder Unix IONICE gebruiken om sabnzbd te limiteren in disk activiteit.
4. Waarom zou het impopulair zijn? Waar haal je dat vandaan? Ik draai het 2 maal hoor...
5. Dat had ik eerst ook, maar dan moet je soms wel een gigantische SSD hebben.. Vooral sickbeard heeft er nog wel eens een handje van om een compleet seizoen van een serie binnen te halen ala 60GB. Vind ik toch zonde om die ruimte alleen voor SAB vrij te houden... Maar het kan wel ja. Effectief scheelt het waarschijnlijk niet veel omdat je schijven dan maar een uurtje korter uit zijn ofzo. En bovendien moeten ze steeds opspinnen en weer in idle gaan op het moment dat je downloads de hele nacht aan staan.

@Laatste zin... Zeg niet ons de schuld geven he, wees blij dat dit topic er is :+

Even niets...

• LED-Maniak
@kingmob
Volgens mij hebben wij dezelfde eisen en zoeken we naar een vergelijkbaar systeem. Ik ben benieuwd waar jij mee komt :)

Zolang je geen bizarre internetverbinding hebt, voldoet elk systeem wel denk ik, zolang je het maar goed inricht...
Zorg dat je Incoming van Sab, sb, hp, cp allemaal op dezelfde disks (array) staan *los* van je data disk (array), en je kan naar hartelust downloaden en 1080p streamen tegelijk.

Zorg dat je een goed gigabit netwerk hebt en ook daar zou geen bottleneck moeten zijn.
Je kan affiniteit en prioriteit aan processen geven qua CPU, en dus samba of NFS (afhankelijk van wat je gebruikt) voorrang geven.

Even niets...

• kingmob
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 11:33
FireDrunk schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:49:
1. Bij *hele* lage verbruiken (<20W) is de PicoPSU nog steeds efficient, andere voedingen niet. De winst bij 10W is ongeveer 20-50% t.o.v. een gewone voeding, dus een normale voeding verbruikt dan iets van 15W AC en een PicoPSU iets van 11W.
2. Ja hoor, zat... http://www.mini-itx.com/store/nas
3. Ja hoor, zolang je maar weet wat de bottleneck is waardoor dingen niet werken. Als alle programma's op je NAS gezamelijk de disk aanspreken, moet die veel seeken, en dan stort de performance in. Wat veel helpt is om een sloot geheugen in je systeem te hangen en SabNZBd naar RAM te laten cachen. Ik heb zelf het article cache op 4GB staan, dat scheelt enorm. Tijdens uitpakken merk je het natuurlijk wel als je maar 2 diskjes hebt. Maar je kan onder Unix IONICE gebruiken om sabnzbd te limiteren in disk activiteit.
4. Waarom zou het impopulair zijn? Waar haal je dat vandaan? Ik draai het 2 maal hoor...
5. Dat had ik eerst ook, maar dan moet je soms wel een gigantische SSD hebben.. Vooral sickbeard heeft er nog wel eens een handje van om een compleet seizoen van een serie binnen te halen ala 60GB. Vind ik toch zonde om die ruimte alleen voor SAB vrij te houden... Maar het kan wel ja. Effectief scheelt het waarschijnlijk niet veel omdat je schijven dan maar een uurtje korter uit zijn ofzo. En bovendien moeten ze steeds opspinnen en weer in idle gaan op het moment dat je downloads de hele nacht aan staan.

@Laatste zin... Zeg niet ons de schuld geven he, wees blij dat dit topic er is :+
1. In zo'n geval win je dus pakweg 5 euro per maand? is een 80 watt voeding genoeg met 2 HDs en 1 SSD?
2. Thx, ik ga eens neuzen
3. Met ionice heb ik niet zo'n goeie ervaring op de synology, de keuzes waren of totaal onbruikbaar, of de huidige situatie :P Als je je article cache zo hoog gooit download hij gewoon meer articles? De manual van sabnzbd heeft het zelf immers alleen over settings voor 1 enkele article. Dat zou een ideale oplossing zijn en de SSD cache redelijk overbodig maken.
4. Gewoon omdat ik enkel discussie zag over Freenas en andere 16GB+ oplossingen.
5. Goed punt, ik zat enkel te denken aan de grootst mogelijke films. Ik ga eens kijken of daar evt. een oplossing voor is (alternatieve locatie bij grote files ofzo).

En dat laatste was uiteraard een geintje ;)
1. Zoiets, afhankelijk van de energieprijs :) / Ligt vooral aan het maximale verbruik van je CPU.
2. Succes
3. Ik heb er persoonlijk niet veel ervaring mee, omdat ik dat probleem niet heb, maar als je dat graag wil, kan ik wel eens uitzoeken wat beste settings zouden moeten zijn.
4. Oh, die zie ik niet hoor :)
5. Een alternative locatie afhankelijk van grootte kan naar mijn weten niet, maar wat je wel kan doen (wat ik ook doe) is categorien gebruiken. CouchPatato download in categorie movies en die komt in /mnt/data/Incoming/movies, sickbeard download in categorie tv, en dat komt in /mnt/data/Incoming/tv.
Gewone download komen gewoon in /mnt/data/Incoming. Dat helpt natuurlijk niet altijd, maar wel veel.

Even niets...

• CurlyMo
FireDrunk schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 18:12:
1. Zoiets, afhankelijk van de energieprijs :) / Ligt vooral aan het maximale verbruik van je CPU.
1.1 Het is heel efficiënt.
1.2 Het is stil (geen koeling).
1.3 Het is klein waardoor er meer mogelijkheden zijn qua behuizing.
1.4 Het is bestaat uit twee delen. Mocht je adapter kapot gaan hoef je alleen die te vervangen (wat ik al eens heb meegemaakt).

• Durandal
King, ik heb hier nu 3 HDs, 2 TV kaarten, een M1015 controller kaart en een Asus E45M1 PRO draaien en het piekvermogen (tijdens de spin-up van de HDs dus) is ongeveer 109W, op een 520W Coolermaster voeding. Neem je een kleinere voeding, zoals een picopsu, dan gaat daar nog wat vanaf, bij gelijke efficientie.
Ik wil zelf ong 8 disks aan kunnen dus ik denk aan zoiets.
80 W lijkt mij een beetje magertjes. Zoek even bij de fabrikant de datasheets van je disks voor het piekvermogen (spin-up).
1.1 Het is heel efficiënt.
1.2 Het is stil (geen koeling).
1.3 Het is klein waardoor er meer mogelijkheden zijn qua behuizing.
1.4 Het is bestaat uit twee delen. Mocht je adapter kapot gaan hoef je alleen die te vervangen (wat ik al eens heb meegemaakt).
Vooor zover ik kan zien zijn ze net zo efficient als alle andere voedingen (80+). Ze zijn wel kleiner in vermogen, dus heb je minder verlies. Voor zover ik begrijp heb je bv bij een 80% efficente voeding van 1000W al een verlies van 200W dat opgaat in warmte. Bij een van 100W@80% (over het algemeen een pico) is dat maar 20W.
Let wel, al die fabrikant specs worden gemeten bij kamertemperatuur en je raad het al; de PSU blijft niet op kamertemperatuur want die wordt warm en gaat dan slechter presteren.

Verder zijn (kleine) pico's wel stil, maar normale voedingen maken ook niet heel veel lawaai en als je de server niet in je woonkamer zet maakt het niet uit. Grotere pico's hebben een fan in de adapter.

Klein is ook relatief. 2/3 van je voeding zit buiten de kast. Is maar hoe je het ziet ;)

• matin112
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-12 16:30
Hallo, ik was van plan om de d-link dns 320 te nemen samen met een wd tv live smp. Vanuit de specs zouden deze dan 8+6 watt draaien in standby. Even de berekening van boven genomwn met 100 watt=€192 betekent 14 watt=€26 per jaar. Na de ibood van afgelopen dagen (de thecus n5550) zag ik dat je ook de nas als mediaspeler zou kunnen draaien.
Is het mogelijk om voor ongeveer €200-300 een zuinigere nas te bouwen met mediaspeler functies? Of beter gezegd: is het aan te raden om een nas te bouwen met mediaspeler functionaliteit?

• redfoxert
  • Niet online
matin112 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 02:49:
Hallo, ik was van plan om de d-link dns 320 te nemen samen met een wd tv live smp. Vanuit de specs zouden deze dan 8+6 watt draaien in standby. Even de berekening van boven genomwn met 100 watt=€192 betekent 14 watt=€26 per jaar. Na de ibood van afgelopen dagen (de thecus n5550) zag ik dat je ook de nas als mediaspeler zou kunnen draaien.
Is het mogelijk om voor ongeveer €200-300 een zuinigere nas te bouwen met mediaspeler functies? Of beter gezegd: is het aan te raden om een nas te bouwen met mediaspeler functionaliteit?
Heel veel zuiniger dan 8+6W ga je waarschijnlijk niet halen, eerder meer maar je hebt wel veel meer opties daarna en je bent niet gebonden aan een OS of Firmware. Per Watt continu 24/7 moet je ongeveer 2 euro rekenen, op jaarbasis. Dat is tot op heden nog altijd een goede "rule of thumb" geweest.

• ronzelver
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 17:38:
Silicon Image SiI-3132. Weet niet zeker of ik mijn LSI controller ook op dat bordje (E35M1-I) heb getest. Weet dat de Deluxe variant anders is met ander BIOS dus daar kan het heel anders voor zijn.

Op mijn eigen MSI Brazos bordje werken alle controllers. Maar ik verwacht dat het gewoon werkt, zeker als je er niet van hoeft te booten. Maar 100% verificatie heb je dus niet. Maar je hebt wel een afkoeltermijn, desnoods kun je daarvan gebruik maken mocht het onverhoopt toch niet werken. Daar is zo'n periode voor bedoeld. Zorg wel dat je uiterst voorzichtig omgaat met de verpakking en het product zelf. Mocht het niet werken kun je het dan netjes retourneren.
Het 'additionele SATA controller'-feestje (bv. M1015) gaat niet door, er simpelweg geen plaats in de Fractal Design R2 Array kast :'(

Zelfs niet als je een flexibele riser zou gebruiken?

V&A aangeboden: PCI-E Extension Cable 1X To 16X Riser Card Adapter

Even niets...

• ronzelver
Nee, helaas. En als er al plaats zou zij, dan zou het minimaal een 16x -> 4x adapter moeten zijn ;)

• ronzelver
Leuk probleempje met mijn Asus E45M1-I-Deluxe, ik kan hem niet automatisch laten booten van USB!?

En dit is het antwoord wat ik van Asus heb gekregen:
Thank you for your email.

This functions was indeed not implemented into the BIOS of this mainboard.
As we do not have any influence in adding more BIOS functions we also do not provide the possibility to add more functions.

My only suggestion would be to use the BIOS Overirde option as this should work if it detects your USB device.

Ik hoop u hierbij voldoende te hebben geinformeerd.
I hope to have informed you enough.
8)7 8)7 8)7

Dat betekent dat ik FreeNAS voorlopig kan vergeten, en ik mij maar eens op ZFSGuru moet gaan concentreren.
Nu zou ik in een ZFSGuru setup het liefst een SSD voor 'root-on-ZFS' en L2ARC cache willen installeren. Echter dan kom ik (met mijn 6x Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001 in een ZRAID2 configuratie) SATA poorten te kort.
Voor de SSD (en met name voor L2ARC functie) is het aanbevolen deze op een onboard SATA6 poort aan te sluiten. Voor de HDD's moet ik dan een controller bijzetten. Hierbij was ik aan het denken aan een Highpoint RocketRAID 640L, waarop ik dan (noodgedwongen) een of twee van de Seagate's moet gaan aansluiten. Een IBM 1015M past helaas niet in de kast :'(

Het hardware lijstje ziet er als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 154,95€ 154,95
6Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 138,-€ 828,-
1Fractal Design Array R2 Mini ITX€ 115,95€ 115,95
1G.Skill RipjawsX F3-10666CL9D-16GBXL€ 83,60€ 83,60
1Highpoint RocketRAID 640L€ 64,63€ 64,63
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 66,95€ 66,95

[ Voor 67% gewijzigd door ronzelver op 31-07-2012 13:00 . Reden: Typo's ]

• CurlyMo
Zover ik weet werkt root-on-zfs als volgt:

*De bootcode staat in de bootsector van je schijven
*Deze leest a.d.v. je boot map uit wat je root pool is.
*Hij mount de root pool en start verder op.

Naar mijn idee moet het dus prima kunnen dat je de bootcode op je data pool hebt staan maar vervolgens je root pool op je usb sticks. Daardoor heb je je data pool alleen nodig om te kunnen booten, maar zal je systeem vervolgens verder draaien vanaf usb.

Verwijderd

ronzelver, je moet geen Highpoint nemen hoor; als je één of twee poorten erbij nodig hebt kun je bijvoorbeeld Silicon Image SiI-3132 overwegen. Die hoor je voor 8 euro op te pikken maar sommigen zullen er behoorlijk wat geld voor vragen nu. Hij wordt onder allerlei merkjes verkocht als PCIe x1 SATA/300 controller. Je kunt vaak aan de drivers zien dat het om SiI-3132 gaat. Die werkt goed met FreeBSD alleen het is wel traag; max 120MB/s. Voor hardeschijf niet zo'n héél groot probleem natuurlijk.

Je kunt ook kiezen om nog geen SSD te nemen maar gewoon het met je pool te doen. Ook kun je met ZFSguru nog steeds vanaf USB booten. Technisch boot je van de HDD schijven maar je hebt je pool op de USB stick als bootable aangemerkt. Voorwaarde is wel dat je BIOS basic I/O doet voor USB storage. Als ze dat ook niet doen en je USB stick pas zichtbaar wordt nadat je OS er drivers op los laat, dan gaat het booten van USB niet lukken denk ik.

Booten van ZFS werkt ongeveer zo:
- BIOS boot van een hardeschijf; die leest MBR code in
- gptzfsboot neemt het over. die moet de zfsloader te pakken krijgen op de actieve boot pool
- zfsloader zoekt naar alle pools en kijkt welke bootable zijn met bootfs parameter
- er mag maar één bootable ZFS pool zijn, daarvan gaat zfsloader opstarten
- hij leest de kernel in van die pool en alle kernel modules volgens /boot/loader.conf
- hij boot de kernel; vanaf dat moment is het einde verhaal voor de bootcode; die doet niets meer

Er wordt dus geen ZFS 'gemount' of iets dergelijks. Maar door deze gang van zaken kun je dus wel van HDD booten volgens je BIOS maar uiteindelijk van USB opstarten. Dat zou kunnen werken, tenzij je BIOS helemaal niets met USB doet.

• ronzelver
Ok, dan ga ik dat maar eerst proberen. Ik heb een 16GB USB3 stick waarop ik nu FreeNAS heb staan.
Staat er ergens een instructie hoe ik deze installatie/boot-voortgang bij ZFSGuru geregeld krijg?

Verwijderd

Is eigenlijk vrij makkelijk:
1) zorg dat al je disks (HDDs) met GPT zijn geformatteert via de ZFSguru web-interface! Dit is nodig vanwege de bootcode.
2) maak een pool op je USB stick en installeer ZFSguru hiernaartoe. Je kunt ook alvast een pool maken op de HDD disks (RAID-Z2) maar dat is minder belangrijk.
3) stel je BIOS in om te booten van de hardeschijven; welke maakt niet uit.

Zorg dat je USB stick ingeplugd is zodra je gaat booten. Omdat ingesteld staat dat alleen de pool op je USB stick bootable moet/mag zijn, zou dit gewoon moeten werken. Je boot technisch van HDD, maar de bootcode gaat vervolgens met je USB stick aan de slag; die heeft als enige een bootable ZFS pool.

Voorwaarde is wel dat USB legacy support is ingeschakeld in je BIOS. Dat is nog wat anders dan USB boot support, maar zit vaak wel dicht tegen elkaar aan. Kort gezegd is dit wat zorgt dat je onder MS-DOS een USB stick kunt aanspreken; terwijl MS DOS natuurlijk geen USB drivers heeft.

• ronzelver
OK, thanks!

Verwijderd

Oh trouwens.. als je USB3 hebt kun je ook prima een schijf via USB3 aansluiten als je een extra SATA poort nodig hebt. Door je RAID-Z2 redundancy gaat dat ook prima zelfs al zou die uitvallen heb je nog redundancy. Kortom, in plaats van die Silicon Image controller kun je ook voor een USB3 behuizing shoppen. Dat lijkt mij tevens een veel toekomstbestendigere investering.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Zit je dan niet met access times en random I/O?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

USB3 kent een veel lagere latency dan USB2 dus is prima te doen. Het zal wel iets verschil uitmaken, maar tenzij je een brakke USB3 behuizing/chip gebruikt zou dat gewoon prima moeten gaan zonder significant snelheidsverlies.

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-12 16:41
Ok, eerste opzetje. Ik ben een HW raid systeem aan het samenstellen en kom hierop uit na veel gelezen te hebben.

- Intel CPU heeft de voorkeur boven AMD
- Mainboard ben ik niet merk gebonden, wel liefst 4xDDR, DVI, Gbps onboard
- Areca kaart twijfel ik over, mogelijk dat dit alsnog 12/16 poorts gaat worden. 1280ML bijv.
- Schijven staan er nog even niet tussen maar zal waarschijnlijk 8*4TB Hitachi worden

OS zal Win2K8 worden, NAS zal voornamelijk media opslag worden en machine zal gebruikt worden voor downloads (Sabnzb, sickbeard etc)

Comments? Tips? Kan ik beter andere componenten gebruiken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Areca ARC-1231ML SFF-8087 (12x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-e x8)€ 617,50€ 617,50
1Antec Twelve Hundred€ 151,57€ 151,57
1Intel Core i5 2400€ 167,70€ 167,70
1be quiet! Dark Power Pro 10 650W€ 127,60€ 127,60
1OCZ Vertex 4 128GB€ 105,90€ 105,90
1Corsair CMX16GX3M2A1600C11€ 82,05€ 82,05
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.379,27

• 0xygen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-12 13:19
Ik zit al een hele tijd te kijken voor een NAS. Dit omdat ik nu mijn hoofd computer daarvoor gebruik en wil dit graag gaan schijden. Mijn oog is bij deze zoektocht gevallen op de DS412+. Het probleem is, dat het volgensmij een heel stuk goedkoper (en leuker) kan door zelf te gaan bouwen.

Nu ben ik vrij nieuw met servers en NAS dingen, dus ben ik nogal onzeker over mijn ideeen.

Wat moet mijn NAS/server voor dienen / kunnen:
-Opslag
-Een verbinding met mijn "hoofd computer" willen hebben die sneller is dan Gigabit. (weet nog niet hoe, misschien iets dmv eSATA??)
-Download server (usenet & torrent)
-FTP
-Mogelijkheid zelf hosten van website
-Bluray's streamen
-Backup 2 laptops en een PC
-Zuinig en stil
-... Wake on Lan
-...

Ik heb deze opzet alvast gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Array R2 Mini ITX NAS Case€ 123,80€ 123,80
1Intel Core i3 2120T Boxed€ 111,10€ 111,10
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 20,45€ 20,45
1Zotac H67ITX-C-E€ 115,80€ 115,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,15

Ik ben niet gehecht aan de door mij gekozen hardware

Budget +/- 350 (kijk ik niet heel nou naar)

Ik ben al in bezit van 4 Seagate Barracuda 7200 schijven

Ik overweeg ook mijn I5 2500K (is wel overkill) erin te stoppen en dan mijn hoofd pc te upgraden.

Wie kan mij iets verder helpen?

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:46
0xygen schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:01:
-Een verbinding met mijn "hoofd computer" willen hebben die sneller is dan Gigabit. (weet nog niet hoe, misschien iets dmv eSATA??)
Dit wordt dan geen NAS/Server meer maar een DAS (direct-attached-storage). Overigens weet ik niet of je hierop de rest van de taken kunt doen, ik verwacht namelijk op een DAS dat de hoofdcomputer het werk dus doet.

Wat ook kan is via 10Gb netwerk kaarten een verbinding leggen, maar dat is a 150 euro per kaart (1 voor de server, 1 voor de hoofdpc) en dan heb je de kabels nog niet.

Thunderbold is nog niet gemeengoed en krijg je weer je DAS verhaal.

Gigabit lijkt mij op dit moment het meest haalbare, tenzij je gigabitkabels gaan vermenigvuldigen (trunken onder linux?)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je een concrete toepassing voor die hoger-dan-gigabit snelheden?

* Borromini is nieuwsgierig

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• ronzelver
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:44:
Oh trouwens.. als je USB3 hebt kun je ook prima een schijf via USB3 aansluiten als je een extra SATA poort nodig hebt. Door je RAID-Z2 redundancy gaat dat ook prima zelfs al zou die uitvallen heb je nog redundancy. Kortom, in plaats van die Silicon Image controller kun je ook voor een USB3 behuizing shoppen. Dat lijkt mij tevens een veel toekomstbestendigere investering.
Je bedoelt dan een USB 3.0 HDD die ik als system/boot drive gebruik?!?
Heb je overigens nog een handige tip hoe ik een USB installer voor ZFSGuru kan maken, ik heb namelijk geen CD-ROM drive in/aan mijn Fractal Design kast hangen :/
De bedoeling is dan om van deze USB stick te booten en vervolgens een root-on-zfs installatie doe op een andere USB (3.0) stick (eventueel HDD).

Grtz Ron

• redfoxert
  • Niet online
Ik zit al een hele tijd te kijken voor een NAS. Dit omdat ik nu mijn hoofd computer daarvoor gebruik en wil dit graag gaan schijden. Mijn oog is bij deze zoektocht gevallen op de DS412+. Het probleem is, dat het volgensmij een heel stuk goedkoper (en leuker) kan door zelf te gaan bouwen.

Nu ben ik vrij nieuw met servers en NAS dingen, dus ben ik nogal onzeker over mijn ideeen.
Skip die Core i3 T uitvoeringen, zinloos aangezien ze idle nauwelijks veel zuiniger zijn. Je beperkt er alleen de maximale head room die je eventueel nodig zou kunnen hebben.

• 0xygen
mijn concrete toepassing is eigenlijk het snel kunnen schrijven van grote video bestanden.

Momenteel heb ik dus alles in mijn hoofd pc zitten in RAID 10. Dit werkt als een tierelier. Nu vind ik het zonde om die snelheid te moeten beperken door een gigabit netwerk. Ik vroeg me dus eigenlijk af wat voor mogelijkheden er dan voor mij over bleven. Ik zie dan de DS412+ een dubbele gigabit aansluiting heeft. Valt met zo'n dubbele aansluiting geen winst te behalen (op een vrij makkelijke manier):P

• 0xygen
redfoxert schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:30:
[...]

Skip die Core i3 T uitvoeringen, zinloos aangezien ze idle nauwelijks veel zuiniger zijn. Je beperkt er alleen de maximale head room die je eventueel nodig zou kunnen hebben.
Wat zie jij als alternatief? Waar gaan de "headroom" het meest voor gebruikt worden?

• CurlyMo
0xygen schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:31:
[...]

Wat zie jij als alternatief? Waar gaan de "headroom" het meest voor gebruikt worden?
Naar mijn idee heb je sowieso geen SB proc nodig maar kan je prima uit de voeten met een G620 o.i.d. Echte headroom heb je pas bij virtualisatie/compressie/deduplicatie e.d. T versies zijn alleen interessant voor PicoPSU's anders inderdaad de normale versies.

• 0xygen
CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:46:
[...]

Naar mijn idee heb je sowieso geen SB proc nodig maar kan je prima uit de voeten met een G620 o.i.d. Echte headroom heb je pas bij virtualisatie/compressie/deduplicatie e.d. T versies zijn alleen interessant voor PicoPSU's anders inderdaad de normale versies.
Compressie en duplicatie wil ik ook niet uitsluiten;) dus daarom dacht ik lekker safe te zitten met de I3

Virtualisatie lijkt mij ook wel interessant. Dit omdat ik HBO Systeembeheer ga doen komend jaar en dan kan ik nog lekker wat spelen.

• CurlyMo
0xygen schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:55:
[...]

Compressie en duplicatie wil ik ook niet uitsluiten;) dus daarom dacht ik lekker safe te zitten met de I3

Virtualisatie lijkt mij ook wel interessant. Dit omdat ik HBO Systeembeheer ga doen komend jaar en dan kan ik nog lekker wat spelen.
Hou je er dan wel rekening met VT-d support.

• 0xygen
CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:58:
[...]

Hou je er dan wel rekening met VT-d support.
Dat heb ik even gemist, raad je die aan er wel/niet in te hebben?:P

• CurlyMo
Als je wilt gaan virtualiseren wel ja

Verwijderd

ronzelver schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:29:
Je bedoelt dan een USB 3.0 HDD die ik als system/boot drive gebruik?!?
Nee, gewoon één van je 6 disks die je als RAID-Z2 hebt, wordt via USB3 aangesloten. Dan hou je één plek vrij op je moederbord voor je SSD. Die hoeft geeneens als boot te fungeren als je dat niet wilt. Zo heeft je boot ook redundantie.
Heb je overigens nog een handige tip hoe ik een USB installer voor ZFSGuru kan maken, ik heb namelijk geen CD-ROM drive in/aan mijn Fractal Design kast hangen :/
Vrij simpel: behandel de USB stick als normale schijf en installeer daar ZFSguru op. Bij de laatste installatie-stap wel even de 'copy system image' checkbox aanvinken. Na installatie netjes afsluiten (!) en de USB-stick in de target system plaatsen. Deze opstarten, BIOS legacy USB support en boot opties inschakelen en booten van de USB stick!

Als dat werkt kun je naar de web-interface gaan en gewoon weer een installatie uitvoeren, maar dan voor het 'eggie'. Je zult bij de installatie stap3 een waarschuwing krijgen, je ziet daar een link dat je de 'override' kunt gebruiken. Doe dat en selecteer daarna je nieuwe pool (dus niet je USB-stick).

Dan zou alles moeten werken. :)
redfoxert schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:30:
Dat ze idle niet zuiniger zijn klopt, maar als je iets als PicoPSU gebruikt kan het noodzakelijk zijn dat je een lage TDP CPU gebruikt, ivm spinup power voor je disks. Zonder PicoPSU en ATX voeding kun je idle juist weer wel flink hoger zitten (in mijn geval tot 23 watt hoger!!)

Daarnaast kan lage TDP noodzakelijk zijn voor een passief gekoeld systeem, wat bij volle belasting over een redelijke periode wel de warmte moet kunnen afvoeren.

Verder wil ik er nog eens op wijzen dat de 'K' versies géén vt-d ondersteunen! Voor servers en virtualisatie wil je dus eigenlijk een 'gewone' Sandy Bridge of Ivy Bridge CPU. Vrijwell allemaal ondersteunen ze vt-d behalve de budget modellen (core i3). Dus ook de 2500T of 3770T. Alleen is die laatste alleen via Duitsland te krijgen.

• 0xygen
CurlyMo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 21:03:
Als je wilt gaan virtualiseren wel ja
Ik zit een beetje te zoeken en kom dan uit op een i5 2400. Zijn er voor mij nog andere alternatieven met In je achterhoofd mijn budget;)

EDIT: Ik heb bedacht dat ik de mogelijkheid tot virtualisatie laat schieten.

Dus ik ga denk dan voor een i3 2100 of voor mijn huidige 2500k

Of bied een vt-d meer voordelen dan een reguliere prosecor?

[ Voor 26% gewijzigd door 0xygen op 01-08-2012 09:10 ]

• 0xygen

Wat moet mijn NAS/server voor dienen / kunnen:
-Opslag
-Download server (usenet & torrent)
-FTP
-Mogelijkheid zelf hosten van website
-Bluray's streamen
-Backup 2 laptops en een PC
-Zuinig en stil
-Wake on Lan
-Compressen
-Mogelijkheid virtualisatie

Ik heb deze opzet alvast gemaakt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120T Boxed€ 111,10€ 111,10
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 20,45€ 20,45
1Zotac H67ITX-C-E€ 115,80€ 115,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 371,15

Ik ben niet gehecht aan de door mij gekozen hardware

Budget +/- 350 (kijk ik niet heel nou naar)

Ik ben al in bezit van 4 Seagate Barracuda 7200 schijven

Ik overweeg ook mijn I5 2500K (is wel overkill) erin te stoppen en dan mijn hoofd pc te upgraden.

Wie kan mij iets verder helpen?
Ik heb inmiddels mijn setupje wat aangepast.
Ben toch maar voor een processor met vt-d ondersteuning gegaan.
#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 32,10€ 32,10
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 43,95€ 43,95
1Asus P8H77-I€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 459,50

Wat vinden jullie daarvan?
Weet je zeker dat dat moederbord ook VT-d ondersteund?

Even niets...

• 0xygen
Nee, dus heb even gezocht en kom erachter dat het Mobo geen vt-d ondersteund...

hmmm... even zoeken naar een alternatief

EDIT: en dan kom ik op zoiets
Weet iemand anders nog een alternatief?

[ Voor 40% gewijzigd door 0xygen op 01-08-2012 12:19 ]

Mischien een beetje eigenbelang, maar deze? pricewatch: Asrock Q77M vPro
Ik zit erover te denken om deze te kopen.

En waarom trouwens geen Ivy Bridge CPU? (Een i5-3550 bijvoorbeeld).
Is weer een stukje sneller en zuiniger.

Even niets...

• 0xygen
dat Mobo past niet in de behuizing geloof ik...

Waarom geen Ivy? om mijn budget wat te ontzien. Ik ben bezig met een 2e hand 2400 processor.

• CurlyMo
Weet iemand waar je in Nederland een PicoPSU >= 150w kan kopen incl. AC-DC adapter. De enige plek die ik destijds kende die voor een redelijke prijs pico combo's (en trouwens nog steeds) verkocht was http://short-circuit.com. Tegenwoordig zijn ze ook goed in Nederland te verkrijgen en daardoor ook vaak goedkoper, maar zover ik heb gevonden niet in de hoge wattages.

Oh sorry, je zit naar ITX te kijken, even gemist.
Dan heb je inderdaad niet zo heel veel keus.

pricewatch: Intel DH77DF
Deze kan ook nog.

Even niets...

• 0xygen
FireDrunk schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:35:
Oh sorry, je zit naar ITX te kijken, even gemist.
Dan heb je inderdaad niet zo heel veel keus.

pricewatch: Intel DH77DF
Deze kan ook nog.
Ik kan helaas geen compacte kast vinden voor micro-ATX en minimaal 4 3.5" bay's.... zijn er nog suggesties?

• 0xygen
Ik heb nu deze kast gevonden, nu moet ik hier nog een voeding voor vinden die minimaal 4 schijven kan voeden...

• CurlyMo

• 0xygen
Ik denk dat die niet voldoet ivm. max vermogen.

Inmiddels heb ik weer mijn setup bij gewerkt:

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD06B€ 109,50€ 109,50
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,94€ 41,94
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 43,95€ 43,95
1Asrock Q77M vPro€ 106,60€ 106,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 469,69

• CurlyMo
Als je zorgt dat er een T processor in komt, dan ga je dat wel redden met 4 HDD's.

• 0xygen
Ik denk dat ik mezelf teveel beperk om voor een 80 Watt psu te gaan...
En ik heb nog even zitten dubben over de processor en denk dat ik voor een i5 3550 ga. net wat zuiniger en sneller.

Verwijderd

Je kunt ook de 150W set nemen van StreaCom, alhoewel ik denk dat Mini-Box beter is.

• 0xygen
Op 1 of andere manier heb ik daar niet een heel goed gevoel bij...

Over een kwartier ga ik mijn bestelling plaatsen dan hoop ik hem dit weekend in elkaar te zetten:)

Verwijderd

Ik kan wel zeggen dat de Streacom 150W set rustig 10 moderne schijven (dus geen oude) kan opspinnen op een Brazos systeem. Het schijven zijn EARX 2TB. Met een Intel Core systeem moet je meer TDP uittrekken voor de CPU maar 6 schijven zou nog steeds kunnen met een 77W max TDP CPU.

Bedenk ook dat die 150W continu is en je piekspanning tot 186W ofzoiets kon doen.

• 0xygen
praktisch vraagje: hoe zit het met de voeding naar mijn schijven toe? Zitten er voldoende sata aansluitingen bij of moet ik die er los bij komen?

Trekt hij een 3550?

Verwijderd

Er zit vaak één SATA en één Molex plug bij. En alleen de 150W versies hebben een P4-stekker volgens mij; in elk geval niet de lagere/oudere PicoPSU die ik had. P4 is die 4-polige stekker waarmee de CPU van stroom wordt voorzien, vrijwel altijd niet optioneel.

Als het even kan, ga dan niet die Molex plug gebruiken; maar koop SATA splitters die ook een SATA power stekker als 'bron' nemen. Dat is de beste setup omdat die stekkers VEEL beter zijn dan Molex.

• CurlyMo
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 14:55:
Er zit vaak één SATA en één Molex plug bij. En alleen de 150W versies hebben een P4-stekker volgens mij; in elk geval niet de lagere/oudere PicoPSU die ik had.
Mijn 90W pico heeft ook gewoon die P4 stekker.

Verwijderd

Die ik had was geloof ik 80W ofzo, kan dat? Die had geen P4 stekker.

• 0xygen
Ik laat het even bezinken en bestel vanavond;)

• CurlyMo
Heb jij CiPHER zelf ervaring met die StreaCom pico's? De 2 reviews zijn nogal elkaars inverse namelijk.

• pipo de C
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-12 16:41
Vermoed dat deze voorbij geslipt is.. maak ik rare keuzes met m'n HW in het lijstje.. kan er iets beter/anders/goedkoper?
pipo de C schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:50:
Ok, eerste opzetje. Ik ben een HW raid systeem aan het samenstellen en kom hierop uit na veel gelezen te hebben.

- Intel CPU heeft de voorkeur boven AMD
- Mainboard ben ik niet merk gebonden, wel liefst 4xDDR, DVI, Gbps onboard
- Areca kaart twijfel ik over, mogelijk dat dit alsnog 12/16 poorts gaat worden. 1280ML bijv.
- Schijven staan er nog even niet tussen maar zal waarschijnlijk 8*4TB Hitachi worden

OS zal Win2K8 worden, NAS zal voornamelijk media opslag worden en machine zal gebruikt worden voor downloads (Sabnzb, sickbeard etc)

Comments? Tips? Kan ik beter andere componenten gebruiken?

#ProductPrijsSubtotaal
1Areca ARC-1231ML SFF-8087 (12x SATA300 RAID, XOR, 256MB, PCI-e x8)€ 617,50€ 617,50
1Antec Twelve Hundred€ 151,57€ 151,57
1be quiet! Dark Power Pro 10 650W€ 127,60€ 127,60
1OCZ Vertex 4 128GB€ 105,90€ 105,90
1Corsair CMX16GX3M2A1600C11€ 82,05€ 82,05
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 126,95€ 126,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.379,27

Verwijderd

@CurlyMo: Ja heb die Streacom twee keer gebruikt voor andermans systemen. Lijkt goed te werken; voedingsblok is wel erg groot maar dat is eigenlijk voordelig ivm afvoer warmte. Verder lijkt het opspinnen goed te werken. Het idle verbruik is net iets hoger dan PicoPSU, ik geloof een watt ofzo. Ik zou er niet wakker van liggen; in elk geval veel zuiniger dan een ATX voeding. En 75 euro voor een combi PicoPSU + netvoeding is prima te doen.

@pipo: OCZ Vertex moet je natuurlijk niet doen. Verder waarom 1600MHz CAS11 RAM als die CPU toch maar officieel 1333MHz doet; neem dan CAS9 RAM wat op 1066 - 1333MHz draait.

Schijven heb je ook TLER nodig; dus de nieuwe WD Red serie zou je kunnen overwegen. Eigenlijk de enige overweging; want andere TLER schijven zijn of heel oud (toen TLER nog een 'gratis feature' was) of heel duur (enterprise).

• 0xygen
CurlyMo schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:19:
Heb jij CiPHER zelf ervaring met die StreaCom pico's? De 2 reviews zijn nogal elkaars inverse namelijk.
Die schrikken mij ook een beetje af..

Deze zal volstaan icm. 2120T?

Ps. toch weer besloten niet voor een vt-d optie te gaan... virtualiseren doe ik wel met mijn laptop.

[ Voor 32% gewijzigd door 0xygen op 01-08-2012 15:37 ]

• CurlyMo
0xygen schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 15:30:
[...]

Die schrikken mij ook een beetje af..

Deze zal volstaan icm. 2120T?

Ps. toch weer besloten niet voor een vt-d optie te gaan... virtualiseren doe ik wel met mijn laptop.
Als je niet gaat virtualiseren kan je prima af met een G620T, ik zou overigens voor de pricewatch: Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit gaan. Die 150w pico heeft totaal geen zin als je er geen 150w adapter bij hebt. Overigens kan je hem beter bestellen bij mijn eerdere suggestie http://short-circuit.com. Die hebben erg goede adapters en de prijs is (incl. verzending) hetzelfde als in Nederland. Service is trouwens ook uitstekend.

Ps. Als je in Amerika gaat bestellen, laat het dan even weten, misschien kunnen we dan samen een bestelling doen. Scheelt weer verzendkosten.

Edit:
Dit werkt niet echt in het voordeel van Streacom:
http://www.techpowerup.com/reviews/Streacom/FC5_OD/2.html

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 01-08-2012 18:36 ]

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 22:16
Op aanraden in mijn eigen topic ben ik erachter gekomen dat ik beter een zelfbouw NAS kan maken.

De bedoeling is dat het een fileservertje wordt met 4x3tb schijven, die zuinig is en in de meterkast kan staan. Nu heb ik al een mooi klein kastje op t oog (2ehands) maar wil graag jullie mening over of het bordje wat ik gevonden heb voldoet voor een NAS (downloaden en uitpakken wil ik denkik gewoon op de pc doen, en dan kopieren naar de NAS)

pricewatch: Asus C60M1-I

Dit samen met een bequiet 300watt voeding en 4 gig geheugen moet zijn zijn voor een programma als FreeNAS en 4x3tb schijven?

• CurlyMo
Killed-1 schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 22:42:
Op aanraden in mijn eigen topic ben ik erachter gekomen dat ik beter een zelfbouw NAS kan maken.

De bedoeling is dat het een fileservertje wordt met 4x3tb schijven, die zuinig is en in de meterkast kan staan. Nu heb ik al een mooi klein kastje op t oog (2ehands) maar wil graag jullie mening over of het bordje wat ik gevonden heb voldoet voor een NAS (downloaden en uitpakken wil ik denkik gewoon op de pc doen, en dan kopieren naar de NAS)

pricewatch: Asus C60M1-I

Dit samen met een bequiet 300watt voeding en 4 gig geheugen moet zijn zijn voor een programma als FreeNAS en 4x3tb schijven?
Vrijwel alle processoren van tegenwoordig kunnen prima softraid aan, zolang je maar geen fancy dingen doet zoals compressie/deduplicatie. Waarom zo'n heftige voeding en geen pico?

• TFDev
Goedkoper? En kwa zuinigheid zal het wel niet zo gek veel verschillen denkik...

• Dutchman01
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-03-2023
Quadro! schreef op maandag 13 april 2009 @ 02:42:
Het grote DIY NAS Topic
[afbeelding]
Al weer deeltje drie van "Het grote DIY RAID NAS" topic. Nog steeds blijken veel Tweakers geinteresseerd te zijn in het zelf maken van een NAS met RAID functionaliteit. Voordelen hiervan zijn de doorgaans hogere performance van een zelf gebouwd systeem t.o.v. een embedded oplossing en door het gebruik van een gangbaar OS is men flexibeler in de software die gebruikt wordt. Zo kan het NAS tevens eenvoudig ingezet worden als webserver, domain controller, gameserver, of welke toepassing dan ook die men op een regulier consumenten NAS niet aan de praat krijgt.

Uit het afgelopen topic blijkt dat voor een DIY RAID NAS veelal gebruik gemaakt werd van *NIX besturingssystemen. Een reden hiervoor is dat zodra je aan complexere RAID levels gaat denken als RAID5 en RAID6, dat Windows hier qua software RAID geen fatsoenlijk performende oplossing aanbiedt, terwijl de software RAID van besturingssystemen als Solaris, Linux en FreeBSD vrij goed performed. In dit topic gaan we weer verder met het discussieren over de laatste nieuwtjes die door het een of ander gerelateerd zijn aan het zelf maken van een NAS, vraagstukken behandelen met betrekking tot het aanschaffen van een nieuw NAS of als je gewoon even wilt patsen met je zojuist aangeschafte NAS. Zorg in dat geval wel voor foto's ;)

Lees trouwens voordat je eventueel specifieke RAID vragen wilt gaan stellen in ieder geval de RAID FAQ en de RAID wikidoor, aangezien daar waarschijnlijk veel van je vragen al worden beantwoord.

Over nu naar advies met betrekking tot het samenstellen van je NAS, uitgaande dat je met een schone lei begint.
Hardware:
Processor, moederbord en geheugen:
De kern van je NAS. Hiermee bepaal je in feite al of je een energiezuinige-, een überperformance-, een spotgoedkope- of een guldenmiddenwegfileserver wilt hebben.

Een NAS moet natuurlijk uiteindelijk data over het netwerk pompen. 100mbit trekken vrijwel alle courante CPU's tegenwoordig wel vol, maar wanneer je met gigabit aan de slag gaat, moet je toch wel wat meer cpu power in huis hebben. Een oude P3 of celeron die je eventueel nog hebt liggen zal hoogstwaarschijnlijk op gigabit niet veel sneller zijn dan op 100mbit, maar zal bovendien relatief niet erg zuinig zijn. Als je ouders de energierekening betalen en die het allemaal wel best vinden is dat natuurlijk geen probleem, maar voor de mensen die hun eigen rekening betalen is het wellicht aan te raden eens door te rekenen hoe lang het duurt eer je een nieuw, meer energiezuinig nas er al uit hebt. AMD heeft qua energieverbruik nog altijd een streepje voor op Intel. Mede dankzij de lage prijs is een systeem gebaseerd op een AMD platform ideaal voor een NAS.

Aangezien Software RAID wat ruimte in het geheugen wel prettig vindt en de prijzen ervan tegenwoordig zo belachelijk laag zijn, is 1GB toch echt wel het minimum wat je zou moeten willen.

SATA (RAID) Controllers:
In de meeste gevallen zal software raid wel voldoen, zeker als je RAID0, 1 of zelfs 1+0 gaat draaien. RAID5 is echter een ander verhaal. Hierbij moet immers bij elke write pariteit worden berekend en weggeschreven. Dat resulteert in een lagere write-performace. Zeker als je de standaard onboard RAID5 implementatie van je moederbord of die van windows gaat gebruiken kan de performance bedroevend zijn (minder dan 15MB/sec writes zijn eerder regel dan uitzondering). Gelukkig bestaan er wel goede implementaties, bijvoorbeeld geom_raid5 voor FreeBSD, MDADM voor Linux en de voor het ZFS filesystem beschikbare "RAID-Z".

Hardwarematige raid controllers zijn in de meeste gevallen voor een thuis NAS overkill, maar kunnen nuttig zijn in de volgende situaties.
Je wilt RAID5 of 6 draaien en:
• Je gebruikt Windows op je NAS (de softwarematige RAID5 alternatieven van windows lopen sterk achter op die van Linux en FreeBSD)
• Je móet beslist Online Capacity Expansion of Online Raid Level Migration functionaliteit hebben.
• Hoge IO concurrency (bijv. fileserver op een LAN-party waar veel mensen tegelijk leechen :+)
• Je hebt het geld ervoor en wilt een extra patsfactor aan je NAS toevoegen O-)

Als je tot de conclusie bent gekomen dat je inderdaad een hardwarematige raid controller nodig hebt én over voldoende budget beschikt, zijn bijvoorbeeld de controllers van het merk Areca aan te raden. Deze staan bekend om hun uitstekende performance, degelijkheid en goede support. Daarnaast zijn er natuurlijk voldoende andere aanbieders van raidcontrollers. Zorg in ieder geval dat je een koopt waarbij er een dedicated CPU op zit die de XOR berekeningen uitvoert. Anders wordt je main CPU alsnog lastig gevallen met XOR operaties waar die niet voor is geoptimaliseerd en is je prijs/performance ten opzichte van een goede software raid5 oplossing er veelal flink op achteruit gegaan

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je te weinig SATA poorten hebt en software RAID wilt draaien. In dat geval kun je een gewone, simpele sata controller gebruiken. Let er hierbij wederom wel op dat de PCI-bus vrij snel vol zit. Als je dus nog een leeg PCI-e x1 slot hebt doe je er beter aan een PCI-Express SATA controller te kopen.

Kast en voeding:
Voor een thuisserver is een stille kast in combinatie met een efficiënte voeding meestal de beste oplossing. Bij de drivebays is het ook handig om te weten dat je elke 5.25" met een simpel en goedkope bracket kunt gebruiken voor een 3.5" harde schijf. Enkele merken kasten waarbij je eigenlijk altijd wel goed zit, zijn Antec, Chieftec en CoolerMaster die alle drie ook nog eens stock erg degelijke voedingen meeleveren; niet onbelangrijk voor een fileserver.

Als je om wat voor reden dan ook een rackmount chassis wilt hebben, zou je eens kunnen kijken bij Chenbro. Die kasten zijn over het algemeen erg degelijk voor een relatief vriendelijke prijs.

Als je toch op de energiezuinige tour bent kun je evengoed even kijken naar Mini-ITX oplossingen. Deze kastjes zijn doorgaans voorzien van een redelijk laag wattage voeding en in combinatie met een intel atom 'achtig' systeem kun je dan voor erg weinig watt toch een NASje maken. Een andere optie is om in zo'n kast een moederbord te stoppen waar je een normale (energiezuinige variant van een) desktop CPU op kunt plaatsen om op erg weinig cm3 relatief veel performance te krijgen. Check de Pricewatch voor de mogelijkheden. Een kastje wat zich voor dit doel erg leent is overigens de Chenbro ES34069. Deze kast heeft ruimte voor 4 hot-swappable harde schijven, 1 2.5" harde schijf, 1 slim-drive optical drive en een Mini-ITX moederbord. Helaas is de leverbaarheid van de kast niet om over naar huis te schrijven en gaat de kast in dat geval een substantieel deel van de complete kosten van het NAS innemen.

Harde schijven:
Tenslotte natuurlijk hetgeen waar je de bestanden opslaat: de harde schijven. Er is veel keus en het is maar net hoeveel ruimte je nodig hebt en hoeveel budget je hebt. Over de hoeveelheid schijven en de grootte ervan valt wat te zeggen. Het is handig om allereerst na te gaan hoeveel schijfruimte je in totaal wilt hebben en of je RAID wil gaan draaien. Als je bijvoorbeeld minimaal 4TB schijfruimte wilt hebben EN RAID5 wilt draaien, maar slechts plek hebt voor 4 harde schijven, kun je er voor kiezen 4 harde schijven van 2TB te nemen. Netto houd je dan 6TB over, terwijl als je zat ruimte hebt, misschien beter 1 of 1.5TB schijven kunt gebruiken omdat die een betere prijs/grootte verhouding bieden. Tenzij je natuurlijk het verbruik wilt beperken, want 2 harde schijven verbruiken nog altijd meer dan 1.
Software:
Operating System:

Windows:
Hoewel ik het doorgaans voor een DIY RAD NAS niet zou aanraden is Windows natuurlijk een optie. Het kan prettig zijn als je geen zin hebt om energie en moeite te steken in het 'leren' van een nieuw besturingssysteem; alles is lekker vertrouwd en het is meestal ook nog vrij stabiel te noemen. De RAID5 implementatie van Windows is echter niet zo snel als die van de op *nix gebaseerde varianten. Als je er verder geen problemen mee hebt dat je schrijfsnelheden erg laag zijn ten opzichte van *NIX alternatieven, is Windows een reëele optie. De server edities van Windows ondersteunen standaard RAID5, maar Windows XP niet. Gelukkig hebben we daar de RAID hack voor.

FreeNAS:
FreeNAS is een OS gebaseerd op NanoBSD, speciaal gemaakt om een NAS te draaien. Het is zwaarder dan de oudere freenas 7 versies en redelijk simpel te configureren via de webinterface. Vrijwel alle standaardfeatures die je van een NAS verwacht zitten er in. Als je dus een OS zoekt waarbij je zo weinig mogelijk zelf hoeft te tweaken kan dit een goede optie zijn.

NAS4Free:
NAS4Free is een OS gebaseerd op FreeBSD 9, speciaal gemaakt om een NAS te draaien.
NAS4Free is een nieuwe naam maar een doorontwikkeling van de bekende freenas 7 series en ouder. Het is lightweight en simpel te configureren via de webinterface. Vrijwel alle standaardfeatures die je van een NAS verwacht zitten er in en biedt RAID5 ondersteuning via een oudere (maar stabiele) versie van geom_raid5, maar wel met minder RAM genoeg neemt dan ZFS wat nutuurlijk ook wordt ondersteund. Als je dus een OS zoekt waarbij je zo weinig mogelijk zelf hoeft te tweaken en die een kleine footprint heeft (het past op een 128MB CF kaart), kan dit een goede optie zijn..

FreeBSD:
Omdat FreeNAS een erg uitgeklede versie van FreeBSD is en speciaal gericht op files serven is, is het wat lastiger om er dingen als een webserver op te laten draaien. Wil je dus je NAS ook nog andere taken laten verrichten is het wellicht een goed idee om gewoon een FreeBSD installatie te doen. Let wel, als je dat doet moet je zelf de geom_raid5 module nog installeren. Bij de HOWTO's staan enkele tutorials hoe je een FreeBSD installatie kunt opzetten met geom_raid5 en hoe je bijvoorbeeld een webserver of Samba kunt installeren.

Linux:
Je DIY RAID NAS kun je prima baseren op Linux. MDADM biedt goede prestaties en is erg stabiel gebleken. De community is bovendien erg groot en er is daardoor veel informatie beschikbaar. Op http://linux-raid.osdl.org staat een mooie beschrijving over raid en dan met name de toepassing ervan op een linux machine. Welke distributie je wilt gebruiken is natuurlijk helemaal aan jou. Als je nog niet met een distro bekend bent, kijk dan even in Het grote welk OS (bijvoorbeeld linux distro) topic deel 7. Hieronder een aantal linux distributies die speciaal voor NASses ontwikkeld zijn:
Openfiler
SME Server

OpenSolaris:
Dit OS biedt out-of-the-box support voor ZFS, een erg vooruitstrevend filesystem. Echter zijn er in het vorige topic niet echt veel personen gebleken die hier gebruik van maakten, maar dat er wel interesse in is. Mocht iemand zin hebben hier een stukje over te schrijven: DM me dat even :)
Howto's:
Installatie van FreeBSD 7 met geom_raid5

Links:
Door FreeBSD 7 en FreeBSD 6/FreeNAS ondersteunde SATA en PATA chips
Linux software RAID optimalisaties
Installatie van ZFS onder FreeBSD (experimenteel!)

Even een update aangaande FreeNAS en NAS4Free

• 0xygen
Uiteindelijk heb ik deze setup besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
4Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 98,76€ 395,04
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 107,-€ 107,-
1Samsung 830 series 64GB€ 61,90€ 61,90
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 38,45€ 38,45
1Asus P8H77-I€ 91,95€ 91,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 818,14
Ik had deze schijven al in mijn bezit.

Een Pico PSU durfde ik eigenlijk niet zo aan...

Nu zit ik er alleen aan te denken om 2 extra netwerkkaarten te kopen om een directe verbinding naar mijn hoofd PC te maken (dus 1 apparte lijn voor internet zaken en 1 apparte lijn naar mijn NAS). Zijn daar mogelijkheden voor? Zitten er ook nog grote verschillen in gigabit netwerkkaarten in de prijsklasse 6,- t/m 30,-? Ik weet even niet waar ik naar moet kijken:P

En is het raadzaam mijn NAS in RAID 5 te laten draaien?

[ Voor 6% gewijzigd door 0xygen op 02-08-2012 11:10 ]

Verwijderd

Je kunt een Intel dualport gigabit adapter nemen. Die zijn wel PCIe x4 geloof ik. Maar x1 kan ook nog wel mits het PCI-express 2.0 is (500MT/s).

Welke software ging je draaien djrc18? Wat is natuurlijk cruciaal in welke configuratie je je NAS laat draaien.
Ben je niet in de wat met vt-x, normale virtualisatie-extensies die vrijwel alle CPUs hebben? vt-d is voor het doorgeven van een SAS controller bijvoorbeeld, vaak gebruikt om ESXi in te zetten voor zowel een workstation als een server OS. Hierbij kan de server native toegang krijgen tot de controller zonder rare emulatie op dit vlak.

Maar voor een laptop zie ik niet zo snel dat je een SAS controller met 8 schijven eraan doorgeeft; je snapt mijn punt wel. Als je verder niets met virtualisatie wilt doen, heb je het ook niet nodig. Later 200 euro extra uitgeven alleen voor vt-d ga je denk ik niet doen; dus beslis nu wat je wilt gaan draaien!
Zijn er al mensen die 10Gb hebben draaien onder FreeBSD?

Even niets...

Verwijderd

Ik wil graag mijn vinger opsteken, maar ik vind de 500 euro per NIC nog iets te veel, als ik me beperk tot 10GBaseT. Switches bestaan al helemaal niet; behalve een paar rackmounted switches. En dan nog heb ik ze gezien met maar een paar 10G poorten.

Goed nieuws is dat 10GBaseT-LOM ofwel LAN-on-Motherboard al wel aanwezig is; in feite een X540 geïntegreerd op moederbord. De duurste bordjes hebben dit nu af en toe. Als SuperMicro nu ook eens een leuk bordje ermee uitrust voor een redelijke prijs, zou het te overwegen kunnen zijn. Maar ik vind het natuurlijk maar jammer dat 'we' zo lang met gigabit moeten doen. In de begindagen van gigabit was het op een gegeven moment gewoon betaalbaar aan het worden. Maar ik heb nog geen Realtek 10GBaseT chip gezien. Ik vermoed dat pas zodra er concurrentie komt Intel wat aan de prijs gaat doen. Nu houden ze het gewoon lekker op 500 euro waarom zouden ze het verlagen?

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2012 12:08 ]

• TFDev
Stomme vraag misschien, maar ik kan nog niet echt een concreet antwoord vinden. Ik ga nu over op een zelfbouw nas. Maar is het ook mogelijk om 4 3tb drives in raid 5 te zetten, (effectief 9tb over) en dan vervolgens later uit te breiden met 1 of 2x 3tb extra (effectief 12 of 15tb?) Ik weet wel dat je de schijven kan vervangen door grotere dmw stuk voor stuk vervangen / rebuilden (iig gevonden tijdens mijn zoektocht)

• CurlyMo
Killed-1 schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:39:
Stomme vraag misschien, maar ik kan nog niet echt een concreet antwoord vinden. Ik ga nu over op een zelfbouw nas. Maar is het ook mogelijk om 4 3tb drives in raid 5 te zetten, (effectief 9tb over) en dan vervolgens later uit te breiden met 1 of 2x 3tb extra (effectief 12 of 15tb?) Ik weet wel dat je de schijven kan vervangen door grotere dmw stuk voor stuk vervangen / rebuilden (iig gevonden tijdens mijn zoektocht)
Met MDADM kan dat ja, maar ik zou nu voor RAID6 gaan en die vervolgens uitbreiden.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als aanvulling op de bovenstaande reactie wat verklarend leesvoer:

Why RAID 5 stops working in 2009

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:04:
Ik wil graag mijn vinger opsteken, maar ik vind de 500 euro per NIC nog iets te veel, als ik me beperk tot 10GBaseT. Switches bestaan al helemaal niet; behalve een paar rackmounted switches. En dan nog heb ik ze gezien met maar een paar 10G poorten.

Goed nieuws is dat 10GBaseT-LOM ofwel LAN-on-Motherboard al wel aanwezig is; in feite een X540 geïntegreerd op moederbord. De duurste bordjes hebben dit nu af en toe. Als SuperMicro nu ook eens een leuk bordje ermee uitrust voor een redelijke prijs, zou het te overwegen kunnen zijn. Maar ik vind het natuurlijk maar jammer dat 'we' zo lang met gigabit moeten doen. In de begindagen van gigabit was het op een gegeven moment gewoon betaalbaar aan het worden. Maar ik heb nog geen Realtek 10GBaseT chip gezien. Ik vermoed dat pas zodra er concurrentie komt Intel wat aan de prijs gaat doen. Nu houden ze het gewoon lekker op 500 euro waarom zouden ze het verlagen?
Of je kunt met IB aan de slag.. Met twee dual port HCA's van Mellanox heb je een 4 poorts 'switch' voor veel minder geld dan 10G ethernet.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1 ... 103 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.