Voor raidz heb je toch minimaal 3 schijven nodig? 2x data+parity, of heb ik dat verkeerd begrepen? Ik dacht ook in dit topic gelezen te hebben dat western digital schijven niet aan te raden waren voor een nas/systeem dat lang aan staat.Dadona schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:21:
Heb je die schijven nog liggen? Het grote verbruik zit in schijven. Ik veronderstel dat de drie in Raidz gaan draaien, neem dan 2x een 3TB WD30EZRX en je bent zo'n 20 Euro duurder uit, maar hebt wel een schijf minder. Voordelen: lager verbruik, mindere piekbelasting, ...
Ik had dit bord gekozen vanwege zijn formaat ivm. wegwerken. Daarnaast zou het leuk zijn als ik hem zou kunnen inzetten voor het kijken van films via XMBC. Bedankt in ieder geval voor de tips, zal de andere boards een gaan bekijken!Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 20:23:
Zo'n duur bordje hoeft écht niet hoor. Allemaal onnodige meuk wat het extra onzuinig maakt. En je hebt maar 5 SATA poorten. Dan beter de Asus E35M1-I of zelfs de C60 variant als je een simpele NAS wilt hebben zonder poespas. Wil je meer gaan doen, kijk dan eens naar een leuk AMD llano setup ofzo, dan heb je ook veel SATA/600 poorten. Bij Intel maar 2. Kan nog een overweging zijn.
In principe wordt alle data opgeslagen op de HDD's. SSD is meer voor het opstarten/gebruik als eea. geladen is.En beter neem je de Samsung F4EG 2TB schijven. Zijn wel 4K schijven maar wel erg goed. Let op dat je niet de 'nep' Seagate versie neemt.
Als je je SSD voor meerdere zaken wilt gebruiken, moet je wel weten dat je een deel ongebruikt wilt laten. Van een 64GiB SSD wil je idealer maar 40GiB in gebruik hebben qua partities, en de rest lekker ongebruikt laten. Als dat niet gaat lukken kun je 128GiB overwegen. Weet dat Crucial M4 minder snel slijt dan Samsung 830, alhoewel Samsung 830 als voordeel heeft dat je minder aan overprovisioning hoeft te doen door agressieve garbage collection. Beide SSDs zijn ongeschikt voor SLOG feature, maar wel zeer geschikt voor boot en L2ARC en misschien opslaan van wat VM bestanden ofzo die je 100% op SSD wilt hebben.
Hmm, toch weer lastig, heb dit setje(2x4GB) ook uit dit topic gehaald.Sniper geheugen raad ik af. Beter pak je 8GiB modules. Ik kan echter niet garanderen dat het op álle Brazos bordjes zal werken, maar ik denk eigenlijk van wel. Op mijn bordjes werkte dat in elk geval.
Goede tip! Dank u!Verder: pak als het even kan SATA power splitters dus NIET met een Molex stekker. Bij voorkeur doe je alles met SATA power stekkers en gebruik je nergens die Molex stekker voor.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.