'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'
Aangezien ik bang was voor een water overschot had ik een "ruime" afwaterings ruimte gemaaktCountess schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:16:
5th sandstone
de eerste tower-cap's zijn klaar om te oogsten. zie er goed uit?
maar waar is die ruimte onder de towercaps farm eigenlijk voor? ik ben begonnen met hem op te ruimen. dan kunnen we er in theorie nog een farm maken mocht dat nodig zijn.
Met inderdaad het idee dat er eventueel een tweede towercap farm zou kunnen komen.
Leuke verhaal verder, Countess
Zo staan we er weer goed voor om weer wat FUN te hebben met TWBMS
My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""
ik heb ook een doorgang gemaakt van de towercap farm naar de farming opslag, maar daar heb ik dus een trap gebruik. dan kan er nooit water doorheen. tenminste niet op het zelfde nivo als de rivier.
bij de andere ingang zouden we dat als nog kunnen doen door een muurtje en wat trappen te bouwen.
maar misschien is wat overstromingsgevaar wel leuker?
ik hoop maar dat de rest het niet zo ver verkloot voor ik weer aan de beurt ben.
@semmy, ja die heb ik zeker laten staan, ik vond het wel een mooi geheel zo inclusief de nieuwe muur.
[ Voor 10% gewijzigd door Countess op 10-02-2010 12:43 ]
mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!
Dit bedoeld hij daarmee:Awsom schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 23:43:
Je hebt het over een winkelcentrum; wat bedoel je daarmee?
http://dwarffortresswiki.net/index.php/Shops
Mooie update Countess! Mijn beurt! Zal ASAP een update plaatsen!
Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org
Tot die tijd: ga zo door met het doorspelen van de gedeelde save :)!
[ Voor 0% gewijzigd door EcoR op 10-02-2010 14:19 . Reden: typo's ]
Toch wel een dag om de tutorials / youtube filmpjes goed door te nemen...EcoR schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 13:17:
Moet toch even melden dat ik deze thread met veel plezier volg, ook al heb ik zelf nog geen minuut DF gespeeld. De verhalen vind ik geweldig om te lezen en ook de diepgang en diversiteit in het spel klinken me goed in de oren...Nu nog een keer de moed en tijd verzamelen om het toch maar eens te proberen. Hoeveel tijd moet je ongeveer uittrekken om die tutorials in de OP goed door te spelen en een beetje feeling te krijgen voor het spel? De stijle leercurce icm met tijdgebrek + een Xbox hebben mij voorlopig weerhouden aan dit spel te beginnen.
WEBN & chill (@IBKR)
Verwijderd
de tutorial opzich zal je een goede middag kosten.EcoR schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 13:17:
Moet toch even melden dat ik deze thread met veel plezier volg, ook al heb ik zelf nog geen minuut DF gespeeld. De verhalen vind ik geweldig om te lezen en ook de diepgang en diversiteit in het spel klinken me goed in de oren...Nu nog een keer de moed en tijd verzamelen om het toch maar eens te proberen. Hoeveel tijd moet je ongeveer uittrekken om die tutorials in de OP goed door te spelen en een beetje feeling te krijgen voor het spel? De stijle leercurce icm met tijdgebrek + een Xbox hebben mij voorlopig weerhouden aan dit spel te beginnen.
Voor je het spel compleet door hebt.
HA wat is compleet doorhebben d-;
Neem je tijd geniet ervan. En wacht even tot de nieuwe release (-:
Maar het grootste punt: Try, and have FUN.
1st Granite, 285
Mijn naam is ZenTex Ókmeng (FingerLash), ik werkte als hauler in 'Zursùlsigun'.
Ja, dat leest u goed, werkte! Ik was zo stom, zo nieuwsgierig om te gaan kijken waarom er zo hard
gelachen werd in TWBMS's zijn vertrek. Nog voor ik de kans kreeg om in de kamer te kijken, kwam TWBMS er uit gestormd schreeuwend "Dit zullen jullie berouwen!".
Het scheelde niet veel of hij liep mij onderste boven! Hij had mij duidelijk gezien en schreeuwde naar mij "Dus jij bent zo nieuwsgierig naar wat er gebeurt hier! MOOI!" TWBMS's smeet een boek naar mijn hoofd, waar ik nog steeds een bult van op mijn hoofd heb zitten, en schreeuwde "Dan mag jij de hele dag mij volgen en alles noteren wat ik doe en wat er in het fort gebeurd! En wee de gebeente als het niet goed gedaan word!"
Hij draaide zich om, gaf een blik in zijn vertrek en het lachen hield spontaan op. Hij zei: "Ik ga het fort bekijken, die gasten in mijn vertrek zullen je verder inlichten wat er is gebeurd." en vertrok. Ik krabbelde overeind en liep zijn vertrek in waar in drie wel heel bekende dwergen stonden, namelijk: Hayata, Dead Kennedy & Semmy. De meeste hadden nog tranen in hun ogen, vermoedelijk van het lachen. Ze vertelde mij plaats te nemen achter het bureau, ik was blijkbaar niet snel genoeg, want Semmy gaf mij en zet zodat ik in de stoel terecht kwam met een plof. Ze begonnen toen uit te leggen wat er was gebeurd en wat er van mij verwacht werd.
Blijkbaar hadden zij genoeg van al het gefeest van TWBMS en wilde hem een lesje leren. Ze wachten tot hij weer ging feesten en zorgde er voor dat hij meer dan genoeg te drinken had. Een van hun, ze willen niet zeggen wie het is geweest, heeft toen aan hem gevraagd om bepaalde resources vrij te geven. Dit bleek dus achter af een verklaring te zijn om het fort te leiden in het jaar 285. De reden waarom ze zo moesten lachen was de gezichtsuitdrukking die TWBMS gaf tijdens het lezen van de verklaring. Hier op stond TWBMS op en stormde de kamer uit. "De rest van het verhaal weet je" zei Semmy met een glimlach op zijn gezicht.
Toen ik vroeg waarom Countess niet aanwezig was, vertelde zij dat het haar simpel weg niet zou interesseren. Niet te vergeten dat TWBMS haar absoluut niet mag, hoofdreden is het inbeslag nemen van zijn vertrek. Als laatste argument vertelde zij dat TWBMS de founder is van dit fort en Countess hier nog geen jaar aanwezig is geweest wat voor extra wrijving zorgt tussen de twee.
Ik stelde nog een aantal vragen betreffende wat er wel of niet genoteerd moest worden en op welke manier ik dat het beste kon doen. Toen was het jammer genoeg tijd om afscheid te nemen. Zij moesten weer verder met hun werk, en wijste mij er op dat ik nog een hoop te doen had. Om te beginnen dit verhaal op te schrijven. Ik bedankte hun voor de tijd en moeite en ging aan de slag.
Nu is het wachten tot TWBMS terug komt van zijn toer in het fort, hopelijk duurt het niet al te lang.
En nou moeten jullie wachten op de update.
[ Voor 0% gewijzigd door TWBMS op 10-02-2010 15:05 . Reden: spelling & grammatica.. jeej ]
Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org
Een echte dwerg laat dit soort dingen niet op zich zitten!
Verwijderd
Ik heb er nu al zin in..
Kan niet wachten op jullie verhalen..
Gaan we zodra de goede nieuwe versie uit is en werkend met tileset over naar een nieuwe game of?
Dan wil ik wel het eerste jaar starten (-;
Ik denk dat het nog wel even duurt, niet vergeten dat na de release er een hoop bug fixes gaan uit komen.Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 15:38:
haha geweldig.
Ik heb er nu al zin in..
Kan niet wachten op jullie verhalen..
Gaan we zodra de goede nieuwe versie uit is en werkend met tileset over naar een nieuwe game of?
Dan wil ik wel het eerste jaar starten (-;
Wat de lol kan bederven, plus iedereen zal zich bekend moeten maken het met het nieuwe systeem
Daarnaast, ons fort leeft nog. Al kunnen we dat snel genoeg fixen.
Verwijderd
dat bekend maken is des te leuker spelenderwijs.TWBMS schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 15:55:
[...]
Ik denk dat het nog wel even duurt, niet vergeten dat na de release er een hoop bug fixes gaan uit komen.
Wat de lol kan bederven, plus iedereen zal zich bekend moeten maken het met het nieuwe systeem
Daarnaast, ons fort leeft nog. Al kunnen we dat snel genoeg fixen.
Er dus de hard way achterkomen wat ondergrondse FUN betreft d-;
Hmm, daar zit wat in. Maar daar hebben we het nog wel over als Toady de release publiekelijk heeft gemaakt.Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:24:
dat bekend maken is des te leuker spelenderwijs.
Er dus de hard way achterkomen wat ondergrondse FUN betreft d-;
*Gaat verder met het fort*
Verwijderd
ga jij inderdaad maar eens druk verder ben errug benieuwd naar wat er allemaal uitgespookt word.TWBMS schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 17:28:
[...]
Hmm, daar zit wat in. Maar daar hebben we het nog wel over als Toady de release publiekelijk heeft gemaakt.
*Gaat verder met het fort*
Ik zal voorlopig geen beurt kunnen nemen aangezien ik al mijn energie in re-integreren op het werk moet steken.
Beginnen na pfeiffer hebben gehad is niet altijd even makkelijk kom ik achter )-:
De inleiding is wel geweldig trouwens. Het belooft al een mooi verhaal te worden! Hayata is ook een leuke naam voor mijn dwergje trouwens. Aangezien het een vrouw is klinkt dat beter dan Hayate
Jammer om te horen Semmy, maar ik hoop dat je je snel beter voelt. Re-integreren na lange ziekte heb ik ook eens moeten doen en het is geen pretje kan ik je vertellen.
Ik zet DeadKennedy wel voor de beurt na mij neer dan. Verder is het lijstje met verslagen weer geupdate, dus iedereen kan de enerverende gebeurtenissen weer via de links opnieuw beleven.
Aanmeldingen tot nu toe:
- hayate666
- Semmy
- Sjaakwortel
- TWBMS
- Gammro
- VyperX
- DeadKennedy
- heuveltje
- Nick_S
- Brons
- Countess
- Woeste Woerd
Eerste beurt: TWBMS - Verslag 279
Tweede beurt: hayate666 - Verslag 280
Derde beurt: Semmy - Verslag 281
Vierde beurt: DeadKennedy - Verslag 282 eerste halfjaar tweede halfjaar
Vijfde beurt: Sjaakwortel
Vijfde beurt: VyperX - Verslag 283 deel 1 deel 2 deel 3
Zesde beurt: Nick_S
Zesde beurt: heuveltje
Zesde beurt: Countess - Verslag 284 deel 1 deel 2
Zevende beurt: TWBMS - Verslag 285 inleiding
Achtste beurt: hayate666
Negende beurt: DeadKennedy
As it turned out, the stone was mightier than both the sword and the pen
Ik ben benieuwd naar de rest.
Ik heb DF weer eens opgepakt en probeer nu eindelijk eens abstracte zaken als het aanleggen van channels voor indoor wells (nouja, op een dusdanig manier dat m'n fort niet onderloopt dan)enzo. Nu nog een outdoor fort proberen. De vorige keer ging het mis doordat ik maar geen trappen naar boven geplaatst kreeg.

M'n arme mason is toen verhogert bovenop die toren. Arme ziel.
edit:(ja er was ruimte open waar die trap was. maar hij vertikte het om weer naar beneden te gaan)
[ Voor 9% gewijzigd door ZenTex op 10-02-2010 22:12 ]
Ooooh ik wil graag een dwergje genaamd Zhalixhayate666 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:56:
De positieve respons van mensen die niet spelen is wel leuk om te zien. Vergeet niet dat je jezelf kan aanmelden om een dwerg naar je vernoemd te krijgen he! Zeg hoe hij/zij moet heten en naar welk beroep je voorkeur uitgaat.
De inleiding is wel geweldig trouwens. Het belooft al een mooi verhaal te worden! Hayata is ook een leuke naam voor mijn dwergje trouwens. Aangezien het een vrouw is klinkt dat beter dan Hayate![]()
Jammer om te horen Semmy, maar ik hoop dat je je snel beter voelt. Re-integreren na lange ziekte heb ik ook eens moeten doen en het is geen pretje kan ik je vertellen.
Ik zet DeadKennedy wel voor de beurt na mij neer dan. Verder is het lijstje met verslagen weer geupdate, dus iedereen kan de enerverende gebeurtenissen weer via de links opnieuw beleven.
[...]
Er leven vele beesten, arenden, gemlins, vleermuizen, ratmensen, grotinwoners, spinnen etc.. Wel een coole map. Mijn doel is nu om de lava van de andere kant van de berg (ik zit links en de lava rechts) terug te leiden naar mijn fort.

Done, je bent een Metalworker!Zhalix schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 19:58:
Ooooh ik wil graag een dwergje genaamd ZhalixLiefst als een metalworker of iets dergelijks! Mason is ook goed.
Hmm, nee niet echt. Metalworker maakt meubels en "crafts" van metaal.
Geen probleem, zo opgelost. Done, je bent nu een Smith.
Het kan mij ook niet bommen hoorTWBMS schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:12:
[...]
ik dacht dat ik die vrijwel universeel uitwisselbaar had ingesteld... of heb je dat weer helemaal omgegooid?TWBMS schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:12:
[...]
mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!
Ja, sorryCountess schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 00:27:
[...]
ik dacht dat ik die vrijwel universeel uitwisselbaar had ingesteld... of heb je dat weer helemaal omgegooid?
edit: The story continue's
2nd Granite, 285
TWBMS's kwam lachend zijn vertrek binnen. Ik vroeg wat hem in zo'n goede stemming heeft gebracht en
hij zei: "Een of andere diplomaat van de Elven genaamd Senama etiniimici, kwam bij Countess op bezoek om haar te melden dat wij te veel bomen hebben omgehakt. Die Elven denken zeker dat ze iedereen kunnen commanderen!". Terwijl hij dit zei, liep hij op mij af en lachte nog eens hard toe.
Toen hij klaar was met lachen drukte hij een stappel papieren in mijn handen en gebaarde mij te vertekken.
"Ik heb tijd nodig om wat plannen te maken" Zei hij. "Wat voor plannen?" Vroeg ik nieuwsgierig, maar hij liet niks los. "Ga jij nou maar die notities doornemen" Zei TWBMS lichtelijk geïrriteerd. "Dan kan je daarna de nieuwe werkschema's maken en uitdelen." Ik kreeg een flinke set en stond meteen buiten TWMBS's vertrek, voor ik mij kon omdraaien om wat te vragen ging de deur dicht met een knal.
"Geen tijd voor vragen!" Schreeuwde hij door de deur. "Ma-Maar!" Stammelde ik nog, maar er kwam geen gehoor meer van de andere kant van deur.
Gezien de gezammelijke eetzaal niet zo ver bij TWBMS's vertrek vandaan is, ben ik daar aan een tafel gaan zitten om de notities door te nemen. Een aantal jobs worden simpel weg hernoemt, waarvan een mijn zegen krijgt. De minion's heten voortaan Hauler's, zijn we eindelijk van al de gepest af. Ik was dan ook zeer blij om dit te mogen mededelen aan de mijn gewaardeerde ex-collega's.
Volgende opmerkelijke verandering is die in de mijners groep, blijkbaar bestond deze volledig uit vrouwen, vier vrouwen om precies te zijn. Er is 1 vrouw bij gekomen en 5 mannen, maar waarom TWBMS zo veel mijners nodig heeft is mij een raadsel.
De ijzer werkers zijn ook op de schop gegaan, nu hebben we nog maar 2 smelters. Het zijn er 3 als Dead Kennedy zin heeft om werk te verrichten. Er is maar één dedicated Armorer en een Smith genaamd Zhalix. In de kant lijn stond geschreven dat er anders nooit genoeg ervaring op gedaan kan worden om hoog kwaliteit wapens en armor te kunnen maken. Verder hebben is er nog een metaal werker al is het niet zeker dat hij zijn baan blijft houden, tijd zal dat duidelijk maken of hier verandering in moest komen.
Laatste opmerkelijk verandering is dat er nu een dedicated groep dwergen zich bezig houden met het planten van zaadjes, oogsten en het verwerken hier van. De rest van de dwergen kunnen zich bezig houden met hun eigen werk.
Verder zag ik dat we geen butcher hebben op dit moment, dat zal gecorriceerd moeten worden zodra TWBMS uit zijn vertrek komt. Al hebben we nu wel een drie man sterke schoonmaak groep, hopelijk houd dit in dat we geen wolken Miasma meer tegen komen in de gangen.
Ik zie nog wat opmerkingen over het verplaatsen van wat workshops en wat rare tekeningen met betrekking tot de eetzaal. Al kan ik daar op dit moment geen touw aan vast knoppen wat het precies betekend.
Als afsluiter heeft TWBMS onze kerkhof gecontrolleerd en de boekhouding daar in orde gebracht en wat meer graf kisten besteld om geplaatst te kunnen worden. Ik vraag me af waarom eigenlijk...
[ Voor 87% gewijzigd door TWBMS op 11-02-2010 02:08 ]
Wa Doede Nou
Dat terzijde. Ben zelf nu ook bezig met dezelfde map.
Het gaat verassend goed. De eerste 3 jaar geen problemen gehad met tuig, maar ook geen enkele immigrant. Daarna kwamen elke keer 25 stuks zij het om de 2 jaar. Enfin, bijna 80 dwarves in mijn fortje, en al enkele aanvallen afgeslagen, goed voor de trade, die narrow iron en Giant cave spider silk spullen.
Ik ben nu bezig een pad naar de lava te vinden om eindelijk eens aan de agma forges te beginnen. Als dat maar goed gaat.
2 dwarves verloren, een glassmaker in een mood (ik heb nog niet eens zand gevonden!) en 1 overijverige recruit die alleen op een ambush afstormde. De idioot was net 1 minuut daarvoor gerecruteerd. Des te verbazingwekkender was het dat een hunter het aan de stok kreeg met een fire imp, en nog won ook, zonder ook maar een schrammetje op te lopen. Aangezien ik een hekel heb aan jagers die veel meer vlees naar binnen slepen dan er gebutcherd kan worden en dat een vreselijke luch door het hele fort heen oplevert heb ik hem ook maar gerecruteerd.
Dit is trouwens het 1e fort waarbij ik een vrije toegang voor de traders hun wagens heb. Op alle andere maps waren er blijkbaar nogal wat (onzichtbare) obstakels. dat scheelt enorm, eindelijk kan ik naar hartelust traden. Als die ambushes maar blijven komen heb ik die magma forges helemaal niet nodig. Ik koop de spullen wel.
Verwijderd
volgens mij met shft dZenTex schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 03:02:
Ik zie mijn nick niet vaak genoeg!
Dat terzijde. Ben zelf nu ook bezig met dezelfde map.
Het gaat verassend goed. De eerste 3 jaar geen problemen gehad met tuig, maar ook geen enkele immigrant. Daarna kwamen elke keer 25 stuks zij het om de 2 jaar. Enfin, bijna 80 dwarves in mijn fortje, en al enkele aanvallen afgeslagen, goed voor de trade, die narrow iron en Giant cave spider silk spullen.
Ik ben nu bezig een pad naar de lava te vinden om eindelijk eens aan de agma forges te beginnen. Als dat maar goed gaat.
2 dwarves verloren, een glassmaker in een mood (ik heb nog niet eens zand gevonden!) en 1 overijverige recruit die alleen op een ambush afstormde. De idioot was net 1 minuut daarvoor gerecruteerd. Des te verbazingwekkender was het dat een hunter het aan de stok kreeg met een fire imp, en nog won ook, zonder ook maar een schrammetje op te lopen. Aangezien ik een hekel heb aan jagers die veel meer vlees naar binnen slepen dan er gebutcherd kan worden en dat een vreselijke luch door het hele fort heen oplevert heb ik hem ook maar gerecruteerd.
Dit is trouwens het 1e fort waarbij ik een vrije toegang voor de traders hun wagens heb. Op alle andere maps waren er blijkbaar nogal wat (onzichtbare) obstakels. dat scheelt enorm, eindelijk kan ik naar hartelust traden. Als die ambushes maar blijven komen heb ik die magma forges helemaal niet nodig. Ik koop de spullen wel.
kan je de route van de traders bekijken.
En trade narrow iron items niet.
Melt ze zodat je het iron voor je eigen snode plannetjes kan gebruiken.
Wooh!... wait.. wut! Derka deeerp!TWBMS schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 00:42:
[...]
Ja, sorry
edit: The story continue's
[...]
Verwijderd
neem de mike mayday set dan heb je meteen d16 erbij (-;EcoR schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 08:52:
Ik heb mezelf voorgenomen om vanavond uit te trekken voor de 'eerste kennismaking' met DF. Ga denk ik wel direct een tileset gebruiken, dat lijkt me iets duidelijker dan meteen te moeten leren waar alle tekens voor staan. Heb al wat ideeën voor een mooi fort, dus ik ben benieuwd. Mocht ik zover komen dat ik het spel ook maar een beetje snap, wil ik uiteindelijk ook wel een beurt op me nemen, maar voorlopig kijk ik alleen nog even hoe jullie het doen
of need de tinypirate tutorial versie die voldoet ook
5th Granite, 285
"ZENTEX!!" Hoorde ik terwijl ik wakker schrok van de bonken op de deur. "BEN AL WAKKER!" screeuwde ik richting de deur, terwijl ik uit bed kwam en mij begon aan te kleden. "PAK DIE NOTITIES EN KOM NAAR MIJN VERTREK!" en toen werd het stil, tegen de tijd dat ik aangekleed was en de deur open deed was er niemand meer op de gang.
Aangekomen bij TWBMS's vertrek kreeg ik niet eens de kans om op zijn deur te kloppen. Ongeduldig trok hij mij zijn vertrek in en gebaarde mij te gaan zitten. "Zijn er punten die beter kunnen in de nieuwe werkschema?" Vroeg TWBMS aan mij. Ik melde hem over de afwezigheid van een slachter en tanner, en dat de metaalwerker niet helemaal optimaal zou zijn. TWBMS kinkte zijn hoofd en vroeg daarna om de notities die hij mij had gegeven.
TWBMS's legde aan mij uit dat voor hij hier heen werd gebracht, hij een volledige mijn onder beheer had. Hij kan het daarom niet uitstaan hoe de huidige smelters en forges er bij staan. Hij bladderde door de notities heen en haalde er een vel tussen uit. "We gaan de smelters en forges verplaatsen, van hier naar daar" Vertelde TWBMS al wijzend op een kleine schetch op het blad. Nieuwsgierig vroeg ik hem wat hij van plan was met de eetzaal, maar hij liet niks los.
"BAM! BAM!" klonk het toen er op de deur werd geklopt. TWBMS deed de deur open, daar stond een van de mijners. "We zijn klaar met de kamer onder de lege noble vertrek." Melde de mijner. "Mooi, dan zal ZenTex jullie begeleiden naar jullie nieuwe werk plaats!" zei TWBMS triomfantelijk terwijl hij naar zijn bureau toe liep. Daar trok hij een van de lades open en haalde daar een schema uit. Hij overhandigde deze aan mij terwijl hij zei: "Zorg jij er voor dat de mijners de nieuwe locatie voor de smelters en forges uitgraven, dan ga ik de nieuwe ruimte bekijken en inrichten". Hij was amper klaar met spreken en stond al buiten zijn vertrek op weg naar de nieuwe kamer.
Ik stond op en stelde mij voor aan de mijner, "De naam is Rakust" Zei ze, "Ik ben de hoofdmijner van onze groep". We gingen op weg naar de nieuwe locatie, terwijl we de schema doornamen. Aangekomen stonden de andere mijners ongeduldig te wachten op hun orders. Rakust nam direct de leiding en dirigeerde de mijners zodat ze snel aan het werk konden. Ze keek mij nog een keer aan en ging toen zelf aan de slag. Het was duidelijk welke mijners de meeste ervaring hadden.

Back on-topic:
Klinkt alsof je grote plannen hebt, TWBMS.... Ben erg benieuwd
En dat is toch het leukste aan zo'n fort... Grote projecten opzetten
Zhalix's dwerg specs, al is hij nu een Smith en geen metalworker.

De nieuwe locatie in aanbouw.

Met shift D was de gehele map rood.Verwijderd schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 06:28:
[...]
volgens mij met shft d
kan je de route van de traders bekijken.
En trade narrow iron items niet.
Melt ze zodat je het iron voor je eigen snode plannetjes kan gebruiken.
En ik verkoop de meeste iron spullen gewoon, de opbrengst is genoeg zodat ik er steel wapens/armour en andere zaken van kan kopen. Scheelt weer smelten en hout.
Ik vraag me af wat TWBMS van plan is.
(ik vraag me al de hele tijd af waar TWBMS voor staat, in mijn gedachten spreek ik het uit als "TWoBuMS"
[ Voor 194% gewijzigd door DeadKennedy op 11-02-2010 14:18 ]
WEBN & chill (@IBKR)
Staat hier ergens op het forum, succes met zoeken(ik vraag me al de hele tijd af waar TWBMS voor staat, in mijn gedachten spreek ik het uit als "TWoBuMS")
Denk ook niet dat iemand gezegd heeft dat daar wel de nieuwe features inzitten.DeadKennedy schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:13:
De "nieuwe versie" (40d17) die nu te downloaden is heeft trouwens de nieuwe features nog niet.
Daarnaast heeft die versie last van bugs en dwarf Therapist werkt er ook nog niet mee.
Verwijderd
Overigens TWBMS = Telkens Weer Beneden Moeten Slapen?
Of Trippende Weerman Bij Moordende Storm?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2010 20:54 ]
Magma forges. Hoe leg ik die aan? Ik heb begrepen dat ze, net als een well, boven de magma moeten "zweven"?
Kan ik gewoon net als bij water, een channel graven, dus 2 lagen diep, zonder dat de boel overstroomd?
Archery targets. Mijn dwarves vertikken het ze te gebruiken. Ik heb 2 recruits een crossbow gegeven. De targets staan echter niet in mijn barrack vanwege ruimtegebrek. Hie kan ik ze toch laten trainen? En hoe vertel ik ze om bone bolts te gebruiken ipv waardevolle steel bolts?
Hoe vertel ik mijn andere dwarves (wrestlers, champions) om zilveren wapens te gebruiken?
Hoe kan ik war dogs aan champions assignen? Wapens gaat nog met dwarf therapist, maar war dogs???
De torenkwestie (floors) heb ik inmiddels opgelost. Stairs werken niet, een ramp wel.
Op dit moment heb ik 101 dwarves, inmiddels zijn er een stuk of 10 gevallen. (hoe het komt weet ik niet, maar ze besloten ineens allemaal om lekker even naar de lava pit te gaan om te picknicken. De ratmen en de fire imps hebben ze een kopje kleiner weten te maken, maar tegen de giant cave spider legden ze het af. Totdat ineens 1 van mijn wrestlers langskwam. hoe hij daar ineens terechtkwam weet ik niet, maar hij trok 1 voor 1 de spider de poten uit zonder een schrammetje op te lopen. Exit cave spider dus. wel jammer)
Verwijderd
je moet een path graven voor de magma laten door te stromen, maar plaats wel magma proof floodgates zodat je de magma toevoer kan stoppen door er een lever aan te linken, overigens zou ik er ook een pressure plate aan linken, zet deze pressure plate in het verste hoekje van je magma path. En stel deze plate in op magma pressure (4-7) dan zal vanaf het moment er tussen de 4 en 7 hoeveelheid magma op die tile is er een trigger gebeuren naar die floodgatesZenTex schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:50:
I(k ga weer lekker verder met DF (jaar 205 nu) maar heb nog een paar vragen.
Magma forges. Hoe leg ik die aan? Ik heb begrepen dat ze, net als een well, boven de magma moeten "zweven"?
Kan ik gewoon net als bij water, een channel graven, dus 2 lagen diep, zonder dat de boel overstroomd?
Ik hoop dat je het begrijpt
Dit kan je nog niet toewijzen, in de komende versie kan je zelfs trainings outfits en dergelijk toewijzen inclusief wapens en bolts. Zodat je een perfect schema kan opstellenZenTex schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:50:
Archery targets. Mijn dwarves vertikken het ze te gebruiken. Ik heb 2 recruits een crossbow gegeven. De targets staan echter niet in mijn barrack vanwege ruimtegebrek. Hie kan ik ze toch laten trainen? En hoe vertel ik ze om bone bolts te gebruiken ipv waardevolle steel bolts?
War dogs kan je niet meer aan champios assignen moet je doen als ze nog recruit of wrestler zijn ofzoZenTex schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:50:
Hoe vertel ik mijn andere dwarves (wrestlers, champions) om zilveren wapens te gebruiken?
Hoe kan ik war dogs aan champions assignen? Wapens gaat nog met dwarf therapist, maar war dogs???
zo lang jij wood of bone bolts hebt zullen ze trainen als jij je archery targets goed hebt ingesteld.. steel zullen ze nooit gebruiken voor training.ZenTex schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 21:50:
zorg dat je je archery targets wel als room hebt ingesteld (q) en dat je die zeker 3 vakjes breed of hoog maakt. (en de goede richting aan geeft: left to right of right to left ect)
[ Voor 3% gewijzigd door Countess op 11-02-2010 22:52 ]
23rd Granite, 285
De voortgang voor de nieuwe locatie gaat gestaagt verder. Er is niet veel gebeurt op het moment, er is een Elven caravaan langs geweest een paar dagen terug. Ironisch genoeg hadden de Elven een lading hout mee waar je 'u' tegen zegt.. en dan peeuwen zij als wij er een paar omhakken. TWBMS's heeft ze alles afhandig gemaakt voor wat fodden die we snel verzameld hebben van de goblin lijken. Enige waar we op moesten letten was dat er geen vlekken op zaten.
16th Slate, 285
"Het is klaar!" Brulde ik terwijl ik TWBMS's vertrek binnen liep. TWBMS kijk op van een lading documenten en schema's en vroeg "En de werkplaatsen?". "Die zullen deze maand nog verplaatst zijn." Antwoordde ik terwijl ik een verwoede poging deed om de documenten en schema's te bekijken, dit werd helaas beantwoord met het gooien van een stenen beker naar mijn hoofd. En ik was net zo blij dat om van die eerste bult af te zijn.
Hij ruimde snel alle documenten & schema's op en zei "Kom, ik wil de nieuwe locatie inspecteren" en duwde mij voor zich uit richting de nieuwe locatie. Na het de inspectie zei TWBMS: "Zorg dat je genoeg rust heb gehad, morgen beginnen er grotere werkzaamheden.". "Wat ga je nou precies maken?" Vroeg ik nieuwsgierig, "Een zwembad" was TWBMS's zijn antwoord terwijl hij zich omdraaide en op weg ging naar zijn vertrek.
Archery targets: Opgelost. Mijn luie dwarves hadden gewoon geen zin om om te lopen. Zonder veranderingen zijn ze dus aan de slag gegaan.
Magma: Obsidian is semi-magma proof niet? Dus een pressure plate beter uit staal maken?
Andere vraag:
Mij dwarves buiten worden maar niet begraven, en dat terwijl ik een hele mooie tomb voor zelfs de simpelste dwarves gemaakt heb (ja incl receptacles)
Nu begin ik weer te twijfelen aan het claim/forbid verhaal. Is het nu claimen als er "F=claim" staat, of andersom? {{naam}} is forbidden toch? en {naam} is claim?
Het omsmelten van metalen items: De smelter heeft als optie "smelt a metal object". Maar ik kan vervolgens niet kiezen om welk object het gaat. Is dit dan de manier om te funrace operator te vertellen dat 'ie kan beginnen om de spulletjes die ik als te smelten heb aangemerkt gaat omsmelten?
Best omslachtig aangezien ik een hoop spullen in bins heb zitten.
Overigens 3 ambushes in 1 minuut gehad. Het ergste is dat de Goblins hulp hadden. Van Elven!
Aangezien ik ruim in mijn voorraden zit gaan die hippie-traders wat meemaken!

@ TWBM's verhaal:
Lol... 1 plaatje zegt meer dan 1000 woorden...
verwarmd zwembad!
[ Voor 12% gewijzigd door ZenTex op 11-02-2010 23:01 ]
de smelter zal gewoon of random iets uitkiezen of iets dat het dichte bij is van de spullen die jij als melt hebt aangemerkt.ZenTex schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:58:
Andere vraag:
Mij dwarves buiten worden maar niet begraven, en dat terwijl ik een hele mooie tomb voor zelfs de simpelste dwarves gemaakt heb (ja incl receptacles)
Nu begin ik weer te twijfelen aan het claim/forbid verhaal. Is het nu claimen als er "F=claim" staat, of andersom? {{naam}} is forbidden toch? en {naam} is claim?
Het omsmelten van metalen items: De smelter heeft als optie "smelt a metal object". Maar ik kan vervolgens niet kiezen om welk object het gaat. Is dit dan de manier om te funrace operator te vertellen dat 'ie kan beginnen om de spulletjes die ik als te smelten heb aangemerkt gaat omsmelten?
Best omslachtig aangezien ik een hoop spullen in bins heb zitten.
en in het stock menu is met een F ervoor forbid ( de f van Forbid.)
de { } zijn altijd voorbidden
er staan ook soms () omheen, en dat betekend dat dit item is geïmporteerd.
en soms moet je gewoon even wachten tot je dwergen iets doen. vaak zijn ze nog druk met andere dingen.
je moet misschien even in het o menu kijken naar het claimen van own dead(zit onder refuge geloof ik)
[ Voor 8% gewijzigd door Countess op 12-02-2010 07:29 ]
TWBMS - Gaat dat bad van jou ook een glazen koepel hebben? Pretty please?

Ik weet wel nuttige dingen te maken van hout.VyperX schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 07:36:
TWBMS - Gaat dat bad van jou ook een glazen koepel hebben? Pretty please?
Ik heb in elk geval genoeg glas om Countess zijn dak af te maken.
met k op het item en dan enter en dan m kan je ze idd aanmerkenVyperX schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 07:36:
Je kan ook dingen specifiek markeren dat ze gesmolten mogen/moeten worden. Ik dacht dat je het op het item zelf kon doen met M, maar in ieder geval zeker vanuit het stockpile menu. (Z en dan 3 naar rechts.)
en volgens mij heeft d-b ook nog wel een optie misschien om alles in een bepaald gebeid om te laten smelten(mits van metaal gemaakt)
en in Z moet je misschien even opletten dat je niet alle zelfde dingen laat omsmelten als je niet wilt. met tab kan je switchen van stacks naar individuele weergave
edit : zou hij niet een zwembad aan het maken zijn om te laten vallen op wat magma?
[ Voor 17% gewijzigd door Countess op 12-02-2010 11:59 ]
Hoe kun je het laatste resterende stukje muur naar een magma bron doorbreken zonder dat hierbij een dwarf het loodje legt?
Ik heb nu bij mijn goede miners "mining" uitgezet, en een compleet waardeloze peasant dorf dit aangezet. maar die heeft er blijkbaar geen zin in om geroosterd te worden.
Cages: Ik heb nu stapels cages met goblins. Nu leek een pitfight me wel wat, een paar wilde beesten tegen de goblins en zien wie er overblijft om vervolgens als target practice voor m'n marksdwarves te dienen.
Alleen, ik krijd geen optie om ze vrij te laten. Volgens de DwarfWiki zou ik een menu te zien moeten krijgen met "Q". Helaas.
Buiten dat heeft een of andere sukkel een Artifact als cage trap ingezet. Die wil ik terug, maar dan zonder die aap erin.
Als ik die cages nou kon plaatsen als zoo, tsja.
Fortificaties word nu ook aan gewerkt. Ik heb 2 torens staan met een moat ertussen en een drawbridge eroverheen. In het geval van een siege is het dus de bedoeling om mijn marksdwarves alvast flink huis te laten houden voordat ik mijn wrestlers inzet.
Net een legendary wrestler kwijtgeraakt omdat hij in zijn enthousiasme in een pond is gestapt tijdens een gevecht. (m'n lievelingsdwarf ook nog, hij wist het voor elkaar te krijgen om een goblin in 6 stukken te scheuren!)
het gemakkelijkste is van boven af met een channel opdracht maar dat is soms lastig halverwege een magma pipe.ZenTex schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 20:57:
Nog een paar vragen...
Hoe kun je het laatste resterende stukje muur naar een magma bron doorbreken zonder dat hierbij een dwarf het loodje legt?
Ik heb nu bij mijn goede miners "mining" uitgezet, en een compleet waardeloze peasant dorf dit aangezet. maar die heeft er blijkbaar geen zin in om geroosterd te worden.
een andere optie is om eerste de muur glad te maken (smooth) en dan er een fortification van maken.
als de dwerg gelijk daarna een andere opdracht heeft zal hij ruim voor het magma weer weg kunnen zijn.
nadeel is dan dat de magma niet heel hard stroomt door dat ene gat, maar dan heb je wel ook gelijk een afdichting waar geen gevaarlijke magma creatures doorheen kunnen.
je kan alle cages verbinden aan 1 lever, en als je die overhaalt dan gaan alle cages open. (moeten ze wel gebouwd zijn via b en dan ik geloof j.)Cages: Ik heb nu stapels cages met goblins. Nu leek een pitfight me wel wat, een paar wilde beesten tegen de goblins en zien wie er overblijft om vervolgens als target practice voor m'n marksdwarves te dienen.
Alleen, ik krijd geen optie om ze vrij te laten. Volgens de DwarfWiki zou ik een menu te zien moeten krijgen met "Q". Helaas.
Buiten dat heeft een of andere sukkel een Artifact als cage trap ingezet. Die wil ik terug, maar dan zonder die aap erin.
met die aap het zelfde, als die kooi is gebouwd kan je bepalen we er in zit... en dus ook wie niet.
dus eerst bouwen, dan met Q en dan kan de aap opzoeken en hem eruit halen.
ja dwergen zijn niet altijd even slim jammer genoeg... je zou toch zeggen dat een legendary wrestler zijn omgeving ook in de gaten houdt tijdens een gevecht.Fortificaties word nu ook aan gewerkt. Ik heb 2 torens staan met een moat ertussen en een drawbridge eroverheen. In het geval van een siege is het dus de bedoeling om mijn marksdwarves alvast flink huis te laten houden voordat ik mijn wrestlers inzet.
Net een legendary wrestler kwijtgeraakt omdat hij in zijn enthousiasme in een pond is gestapt tijdens een gevecht. (m'n lievelingsdwarf ook nog, hij wist het voor elkaar te krijgen om een goblin in 6 stukken te scheuren!)
de ingang klinkt goed, een klassieke verdediging.
Verwijderd
lol zie dat countess en ik echt tegelijk replyen voor j zentex d-;ZenTex schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 20:57:
Nog een paar vragen...
Je kan hem een tweede keer de dig designaten en vergeet hem niet een pickaxe te geven d-;
De beste manier is een verdieping hoger dat stukje weg te laten channelen.
Zorg wel voor wat floodgates endergelijke van magmabestendig materiaal zodat je hem altijd wee raf kan sluiten
Cages: Ik heb nu stapels cages met goblins. Nu leek een pitfight me wel wat, een paar wilde beesten tegen de goblins en zien wie er overblijft om vervolgens als target practice voor m'n marksdwarves te dienen.
Je kan cages bouwen op een plek.
Bouw ze daar en bij het plaatsen mag je het type cage selecteren.
Kies voor de optie weet niet precies de naam waarbij je een uitgebreidere lijst krijgt. En selecteer de goblin cages.
Bouw buiten je pit een lever.
En koppel al de goblin cages aan die lever
TADAAAAAAA
Fortificaties word nu ook aan gewerkt. Ik heb 2 torens staan met een moat ertussen en een drawbridge eroverheen. In het geval van een siege is het dus de bedoeling om mijn marksdwarves alvast flink huis te laten houden voordat ik mijn wrestlers inzet.
hier nog wat linkjes
http://dwarffortresswiki.net/index.php/Cage#Arena
http://dwarffortresswiki.net/index.php/Channel
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2010 22:28 . Reden: linkjes toevoegen ]
dat werkt alleen als je ook met bauxite mechismes hebt.Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 22:23:
zodat je hem altijd wee raf kan sluiten
anders werkt water laten vallen op de magma ook, dan word het obsidian.
Verwijderd
klopt zal je hem nogsteeds af moeten sluiten ergens anders loopt hij net zohard weer vol als je hem leeggraaft d-;Countess schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 22:28:
[...]
dat werkt alleen als je ook met bauxite mechismes hebt.
anders werkt water laten vallen op de magma ook, dan word het obsidian.
Al m'n mechanisms zijn gemaakt uit obsidian, en dat smelt gewoon in magma, nutteloos voor een pressure plate dus. Uit staal maken is blijkbaar geen optie. Nu maar hopen dat de traders Bauxite kunnen leveren.
Het zou kunnen als ik maar een paar levels hoger zou kunnen bouwen. Helaas kun je om onbegrijpelijke redenen geen trap naar boven installeren (dwz, niet van beneden naar boven graven). Ik heb op dit moment even geen zin m'n minders naar de andere kant van de berg te sturen om vanaf daar van boven naar beneden te minen. Ik wacht wel op de traders. (vindt ik gewoon een meer dwergse manier
Dat van die cages is me nu duidelijk. dat was me nooit opgevallen in het B menu.
Aan de arena word gewerkt.
Ik neem aan dat mijn dwergen het niet op prijs zouden stellen als ik de Goblins tentoon zou stellen. Vinden ze Macaques wel leuk om naar te kijken?
Nog maar een paar traps opstellen om meer beesten in het strijdgewoel op te kunnen stellen.
Bedankt voor de antwoorden.
Oja, ook wel grappig, 1 van mijn dwarves heeft in een mood een leuke anvil gemaakt ter waarde van 156000.
[ Voor 4% gewijzigd door ZenTex op 12-02-2010 23:42 ]
Als ik dan bauxite ter beschikking krijg, worden mijn mechanisms dan automatisch van bauxiet gemaakt?
Er is nergens een optie dit te selecteren, tot dusver wordt elk mechanisme van Obsidian gemaakt.
Stap 1: Je graaft gewoon een lange gang op Z-lvl 0 tot aan de magma pipe en carve fortifications aan het uiteinde waar de magma doorheen moet lopen.
Maak ook op dit level de grote kamer waar het magma zich in moet verzamelen.
Maak de gang minstens 3 vakjes breed en de kamer zo groot als je wilt.
Sluit vervolgens de gang af met een muur waar je gravers door naar binnen zijn gekomen, zodat de magma niet je fort inloopt.
Stap 2: Ga nu naar Z-lvl 1 en maak een kanaal dat begint na de fortifications die je uitgegraven hebt. Je moet hier even goed voor kijken, maar het moet zoiets worden:
Zlvl 1 = ===================================0%%[magma hier!]
Zlvl 0 = ===================================||%%[magma hier!]
= --> GEGRAVEN GANGEN
% --> plek waar het kanaal komt
|| --> fortifications
0 --> Muur
Stap 3: Om binnenvallende magmamen en fireimps te voorkomen bouw ik ook het uitgegraven kanaal altijd nog even in.
Stap 4: Wacht tot je kamer ondergelopen is en graaf op Z-level 1 een paar kanalen parallel aan elkaar, met minstens 3 vakjes tussen ieder kanaal en de muur.
Verwijderd
trap omhoog kan je inderdaad niet graven.ZenTex schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 23:55:
Zoals ik zei... Ik heb geen (nog) bauxite om magma proof mechanisms voor de pressure plate te bouwen, en ik ook niet van bovenaf graven om overstroming te voorkomen. (Het principe van de communicerende vaten geldt toch in DF?)
Als ik dan bauxite ter beschikking krijg, worden mijn mechanisms dan automatisch van bauxiet gemaakt?
Er is nergens een optie dit te selecteren, tot dusver wordt elk mechanisme van Obsidian gemaakt.
Maar je kan wel dat stukje weggraven en een trap bouwen d-:
vergeet niet daarna het vakje erboven een up/down of minimaal een downtrap te maken
als je het onder al uitgegraven hebt dan moet je een trap bouwen. en dat kan met b-C- en ik geloof de laatste u, maar dat is een korte lijst dus dat moet je zelf kunnen vinden.Helaas kun je om onbegrijpelijke redenen geen trap naar boven installeren (dwz, niet van beneden naar boven graven)
als je het nog niet hebt uitgegraven kan je gewoon een up stairs laten uitgraven.
(en dan zoals gezegd, in beide gevallen daarboven een up/down of down stairs laten uitgraven)
in de tiny-pirate tutorial versie is het trappen maken wat moeilijker omdat je niet een up/down stairs op een al uitgegraven down stairs kan maken.
ik zou toch even zoeken naar dit eigenlijkZlvl 1 = ===================================0%%R[magma hier!]
= --> GEGRAVEN GANGEN
% --> plek waar het kanaal komt
|| --> fortifications
0 --> Muur
Zlvl 1 = ===================================0%%R[magma hier!]
R=rotsen
zonder die R loop Zlvl1 ook vol namelijk
dus je moet even een plek vinden waar je de magma tunnel meer uitsteekt op het onderste niveau dan die erboven.
en voor water geld wel de wet van communicerende vaten wel, maar voor magma niet.
zie plaatjes hier http://dwarffortresswiki.net/index.php/Magma
(op het onderste plaat zijn die gedeeld door tekens pompen.)
nee, een workshop zal altijd het dichtbijzijnde materiaal gebruiken.Als ik dan bauxite ter beschikking krijg, worden mijn mechanisms dan automatisch van bauxiet gemaakt?
wat dan dus het beste kan doen is zorgen dat je een beetje achteraf een mechanics workshop bouwt en er langs een bauxite stockpile maakt (en zorgt dat je andere workshops die steen gebruiken of geen opdrachten hebben of voldoende steen dichterbij hebben liggen.
[ Voor 68% gewijzigd door Countess op 13-02-2010 10:06 ]
Goed dat je dat er nog even bij vermeld, dat was ik vergeten aan te geven. Hoewel het wel opgevangen zou zijn als hij de muur had gebouwd om het kanaal af te sluitenCountess schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 09:52:
ik zou toch even zoeken naar dit eigenlijk
Zlvl 1 = ===================================0%%R[magma hier!]
R=rotsen
zonder die R loop Zlvl1 ook vol namelijk. veel fun misschien maar niet wat je wilt
17th Slate, 285
Het was vroeg in de ochtend toen ik aankwam bij de het vertrek van TWBMS. Ik hoorde stemmen door de deur, en ging zonder kloppen naar binnen. TWBMS en Rakust keken op van de vele documenten en schema's die op het bureau lagen. "Goedemorgen!" zei TWBMS grinnikend. Ik moppelde wat terug,
waar op de twee in lachen uit barste. "Niet een ochtend persoon?" vroeg Rakust plagend. Ik hield wijselijk mijn mond.
TWBMS ging nog een keer met Rakust over de nieuwe werkzaamheden heen en stuurde haar toen op pad. "Zentex" Zei TWBMS terwijl hij mij een lijst overhandigde, "Kan jij er voor zorgen dat deze items op voorraad zijn?". Ik bestuurdeerde de lijst aandachtig en zei: "ja, dat moet wel lukken. Maar waar heb je deze dingen voor nodig?". "Dat is nog een verrassing." zei TWBMS. "Zorg jij er nou maar voor dat die items op voorraad zijn, dan regel ik de rest.".
"Ow ja" zei TWBMS, "Het dak van Countess's kas is bijna klaar, ze leggen nu de laatste 4 stukken in. Kan jij het door geven aan Countess?" Ik knikte en werd meteen het vertrek uit gewerkt. "Mooi, dan wil ik nu met rust gelaten worden. Ik moet de boekhouding bijwerken." Zei TWBMS nog voor hij de deur achter mij dicht deed.
18th Slate, 285
We kregen vandaag 20 Immigranten op bezoek, een stelde zich voor als filosoof.
Grof zijn de meeste zijn meteen aan het werk gezet als Haulers, gezien we daar nooit genoeg van hebben.
De houthakker bleek achteraf dus een soldaat te zijn, dus die is richting hayata gestuurd. De mijners zijn druk bezig overal en nergens tunnels en ruimtes te graven, dag en nacht door. Ik vraag me toch af wat hij nou van plan is te gaan maken.
Ugh, het is gelukkig geen colossus of Hydra10th Hematite, 285
Het mijnen gaat gestaagt verder, heb wat schetsen bij gevoegd om te laten zien wat er is gebeurd.
Het wat info van Rakust weten los te peuteren, maar zij wist alleen waar de ruimtes voor onder het depot voor waren.
Hier worden wat kamers uit gegraven voor de soldaten.
Een van de mysterieuse gangen.
Ons kerkhof, met wat engravers die aan het werk zijn.
Nog een mysterieuse ruimte.
Nog meer gangen
De "barracks" schieten wat op, wat ook wel begrijpelijk is sinds TWBMS de loon van mijners met 50% heeft verhoogt.
TWBMS wil nog steeds niks lo.. Een dwerg kwam net binnen gerend, de globins vallen ons aan!
Update
^---- updated. Dat ook weer voorbijDe goblins zijn verslagen! Het was gewoon volledig eenzijdige slachtpartij!
Een van de eerste goblins werd van de brug af geslagen over de de volledige gracht heen, en kwam toen tegen de berg tot stilstand. Ik weet in elk geval zeker dat ik hun niet tegen mij wil hebben.
Ow en de colossus mag pas komen als de nieuwe versie uit is.
[ Voor 14% gewijzigd door TWBMS op 13-02-2010 22:35 ]
Verwijderd
vind ik het wel tijd voor d-;TWBMS schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 21:54:
[...]
[...]
[...]
Ugh, het is gelukkig geen colossus of Hydra
Aanmeldingen tot nu toe:
- hayate666
- Semmy
- Sjaakwortel
- TWBMS
- Gammro
- VyperX
- DeadKennedy
- heuveltje
- Nick_S
- Brons
- Countess
- Woeste Woerd
Zevende beurt: TWBMS - Verslag 285 inleiding deel 1 deel 2 deel 3 deel 4
14th Hematite, 285
Ok, zo'n slachtpartij was wel leuk om te zien. Maar blijkbaar was Hayata het er niet zo mee eens dat ik er zo enthousiast over deed. Ik kreeg de walgelijke eer om alle goblin lijken te controleren op metalen items die omgesmolten konden worden en deze als doende te markeren.
Toen ik dit vertelde aan TWBMS barste deze in lachen uit. "Ja, Hayata houd daar niet zo van." Zei TWBMS toen hij klaar was met lachen. Op de vraag waarom kreeg ik de melding dat ik dat maar aan Hayata zelf moest vragen, gezien ik geen zin heb om nog meer van dat soort klusjes te krijgen, laat ik het maar voor wat het is.
Een dwerg kwam naar ons toe en melde dat onze leerwerker zich had opgesloten in haar werkplaats en eist allerij items. TWBMS was kort en krachtig, "Zentex, zorg er voor dat die dwerg alles krijgt wat zij nodig heeft" en ging terug naar zijn vertrek.
Tegen de tijd dat ik daar aankwam was de dwerg al druk bezig met 2 stukken leer iets aan het maken.
Ze had niet eens door dat ik er stond, vraag me af wat hij aan het maken is.
17th Hematite, 285
Een scout melde dat een Menselijk Diplomaat is gespot in de beurt van het fort.
De verkiezingen zijn geweest, TWBMS is weer verkozen tot mayor.
19th Hematite, 285
De leerwerker is klaar met wat ze aan het maken was. Toen zij het liet zien lachte een hoop dwergen haar uit, wat ik mij kan voorstellen. Wat moeten wij met een headscarf? Maar goed zij heeft wel de nodige ervaring aan overgehouden, dus ze zal waarschijnlijk de gene zijn die het laatste lacht.
20th Hematite, 285
Ik kwam er achter dat Rakust ergens anders al weer druk bezig is met het uit graven van een nieuwe ruimte. Ik vroeg of ze wist waar de kamer voor gebruikt zal worden. Ze zei dat TWBMS het de "Hall of Legends" gaat noemen, maar wat het precies gaat doen wist ze niet. Ik weet in elk geval wel dat TWBMS houd van dingen geheim houden. Ik heb een aantal schets van de nieuwe locatie bijgevoegd.
1 2 3 4
9th Limestone, 285
Er gaan geruchten rond dat er weer een aanval van de goblins, je zou denken dat ze na de eerste er wel genoeg van hebben gehad. Ik wil het gevecht wel zien, maar heb niet echt veel zin om weer de lijken door te moeten zoeken.
19th Limestone, 285
We hebben de eerste gevecht weten te winnen, maar er schijnen nog eens 2 groepen goblins te zijn die beide op weg zijn naar ons fort. Gezien we twee man hebben verloren tijdens het eerste gevecht en een aantal soldaten verwondingen hebben opgelopen is er besloten om de ophaalbrug op te halen.
Je kon aan Hayata's gezicht zien dat ze dat besluit niet leuk vond, maar meer soldaten verliezen konden we op het moment niet hebben.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
10Th Sandstone, 285
TWBMS's project gaat gestaagd verder, al snap ik er nog steeds geen hout van wat het allemaal gaat doen. Tulon Mistêmmonang heeft een zeer indrukwekkende mitten gemaakt, alleen kan ie zich niks meer van het proces herinneren. Wat ik wel weet is dat er een hoop items in verbruikt zijn.
TWBMS schat dat de mitten 109800¤ waard is.
De Goblins zijn erg geduldig aan het wachten tot wij naar buiten komen, wat voorlopig niet gaat gebeuren.
De Hall of Legends is af! TWBMS wilde daar onze geschiedenis van ons fort in bewaren door middel van engravings. Zo zijn er afbeeldingen die gevechten beschrijven, maar ook het overlijden van dwergen tijdens aanvallen.
Maar hoe komt het dat je soldaten verliest tegen een groepje goblins?
Het is mijzelf eindelijk gelukt de magma te channelen... Op een of andere manier had ik in mijn hoofd dat de opening op de hoogste laag ipv de onderste laag moest.

Enfin, alles loopt lekker. Komt ineens een titan langswandelen. Enfin, m'n soldaten hebben nu wel genoeg lopen lanterfanten. Nu is het tijd voor actie.
Hij is welkom, want ik ben door een tekort aan botten nu bezig onze houtvoorraad te verkwisten aan bolts voor m'n marksdwarves.
Edit:
Oh god, wat zijn die dorfs af en toe ook STOM!
Iedereen moest binnenblijven zodat ik de ophaalbrug open kon doen, maar nee, enkele militairen renden naar buiten omdat daat blijkbaar nog wat armour lag. Dit kostte me een marksdwarf, die tot overmaat van ram ook nog 's in de moat viel met z'n dure stalen uitrusting.
De titan vondt het ook een goed idee, en zo kwam ik erachter dat de moat in verbinding staat met de channel voor de well. Dus daar maar een troep soldaten gestationeerd. Titan komt bij de well naar boven, rent weer weg, en 1 van mijn champions rent erachteraan, baby en al.
Zo'n kort leven en wat een tragisch einde. Die champion zelf is er ook niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen, de trut!
[ Voor 40% gewijzigd door ZenTex op 14-02-2010 19:51 ]
[ Voor 62% gewijzigd door hayate666 op 15-02-2010 00:27 ]
Jij blijkbaarhayate666 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 00:22:
Fijn he, dat ik die brug heb laten installerenZe lachten me eerst uit, maar wie lacht er nu! Bwahahahaha!
Ik geloof dat we 13~ soldaten hadden, dus stuk of 11 nu.Hoezo zijn we soldaten verloren aan de goblins? Hoeveel hebben we er nog over?
Maar er liggen er een paar, geen idee hoeveel precies, op bed met lichte verwondingen.
Ik hoop in elk geval dat de siege snel afgelopen is zodat ik de dwergen weer buiten kan laten spelen.
Ik zei nog zo dat ik niks wou doen met het leger
90% van mijn tactiek bestaat uit het ophalen van de brug en de goblins uit te lachen.
Nu alleen nog een pakkende naam voor het project
[ Voor 11% gewijzigd door hayate666 op 15-02-2010 01:06 ]
Succes, ik vraag me af of ik het ga redden om mijn hoofd project af te krijgen.hayate666 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 01:04:
Ach ik denk dat Hayata het tijd vindt voor een project om het goblin gevaar voorgoed uit te roeien! Ik heb de bouwtekeningen al liggen hier, als het goed is dan moet het binnen een jaar te doen zijn.
Nu alleen nog een pakkende naam voor het project
Als die siege niet snel weg gaat, kan ik dat in elk geval wel vergeten.
Btw, als ik alvast wat jobs voor je aan kan zetten kan je het melden via DM.
Oh crap... ik wou me weer aanmelden, maar ik ga niet NOG een keer direct na DK...hayate666 schreef op zondag 14 februari 2010 @ 17:26:
Tijd voor een nieuw overzichtje met TWBMS zijn laatste verslagen toegevoegd.
[...]
Zevende beurt: TWBMS - Verslag 285 inleiding deel 1 deel 2 deel 3 deel 4

Dus.... 11de beurt voor mij?
Beloofd!hayate666 schreef op maandag 15 februari 2010 @ 12:06:
Als je DeadKennedy lief aankijkt mag je misschien wel eerst, maar in feite heeft hij het recht om eerst te gaan. Je kan hem ook laten beloven dat hij nu niet expres iedereen laat verhongeren
WEBN & chill (@IBKR)
- Je laat ze niet verhongeren
- Je laat ze niet zonder alcohol
- Je laat niet expres goblins/raiders binnen het fort
- Je laat niet expres water/lava overstromen binnen het fort
10de beurt is voor mij
Misschien wel Goblins e.d. in het fort, maar dan alleen om ze te martelen. Deal?VyperX schreef op maandag 15 februari 2010 @ 15:50:
- Je laat ze niet verhongeren
- Je laat ze niet zonder alcohol
- Je laat niet expres goblins/raiders binnen het fort
- Je laat niet expres water/lava overstromen binnen het fort
![]()
10de beurt is voor mij
WEBN & chill (@IBKR)

Na Vyper dus?
Haha sterkteZenTex schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:52:
Zet mij dan ook maar op de lijst. Ik heb flink getraind de afgelopen dagen, en ik denk dat ik inmiddels net zoveel manieren weet om een fort ten gronde te richten als DeadKennedy!![]()
Na Vyper dus?
WEBN & chill (@IBKR)
Verslag van het dagelijks leven in Zurzulsigun
Zevende beurt: TWBMS - Verslag 285 inleiding deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 deel 5
Tiende beurt: VyperX
Elfde beurt: ZenTex
DealDeadKennedy schreef op maandag 15 februari 2010 @ 16:36:
[...]
Misschien wel Goblins e.d. in het fort, maar dan alleen om ze te martelen. Deal?
[ Voor 41% gewijzigd door sjaakwortel op 16-02-2010 15:24 ]
Weather en Heat uitzettensjaakwortel schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 15:04:
wat is het best om zo veel mogelijk FPS uit Df te krijgen.? want ik ben op het moment een beetje teleur gesteld in mijn 200 dwarf fort.
WEBN & chill (@IBKR)
24th Sandstone, 285
Ik werd wakker vandaag door het meeste gevreesde geluid voor dwergen, een instorting. Gelukkig was het vals alarm, het bleek onderdeel te zijn van TWMBS's zijn werkzaamheden. Toen het stof was verdwenen liet hij mij de 'zwembad' zien, "Kijk, dit is het zwembad" zei hij trotst tegen mij. "Is dat niet wat diep voor ons dwergen?" vroeg ik aan hem.
pic
TWBMS lachte en zei dat het met de tijd wel duidelijk zal worden.
17th Timber, 285
Countess is bevallen van een jongen vandaag, hun tweede zoon. TWBMS vroeg mij een aantal formulieren naar Countess te bregen met betrekking tot het benoemen van het kind. Weet niet waarom, maar ik kreeg kippeval toen ik zijn vertrek verliet.
9th Moonstone, 285
De goblins hebben het eindelijk opgegeven! Daarin tegen is er een flinke oorlog in het fort aan de gang.
Blijkbaar zat er tussen de formulieren die ik bracht een formulier voor het wijzigen van hun eerste zoon's naam in "VyperX". Countess heeft blijkbaar niet op zitten letten tijdens het ondertekenen van de formulieren en op die manier de naams wijziging goed gekeurd. Dus nu probeert Countess de naam gewijziged te krijgen en TWBMS houd zijn poot stijf.
Toen TWBMS hoorde dat de goblins weg waren, gaf hij meteen orders om dingen te bouwen buiten.
Hayata daarin tegen stond te popelen om de lichamen van de gevallen soldaten te kunnen claimen, of wat er nog van over is. Ik blijf wijselijk ver uit de buurt, geen zin om weer door alle lichamen te moeten zoeken voor metalen.
Stonesense ftw: 1 2 2 3 4 5 6 730th Obsidian, 285
Ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over de verslagen die ZenTex heeft geschreven. Al kan ik mij voorstellen dat hij er niks snapte van mijn project. Ik heb hem vandaag meegenomen op een toer om hem uit te leggen wat het precies allemaal ging voorstellen. Al dit werk was bedoeld om 4 watervallen in de eetzaal te krijgen. Het 'zwembad' waar ik het over had is het reservoir dat het water bevat dat rond gepompt moet worden. Helaas was er niet genoeg tijd om het project af te kunnen ronden.
Boven de eetkamer waar het water in gepompt moeten nog vloer grates geplaatst worden, zodat er geen stenen naar beneden kunnen vallen die voor lekkage kunnen zorgen. De grates zijn al besteld, kwestie van ze plaatsen en klaar. De handels hebben allemaal een beschrijving gekregen, die ik geplaatst heb althans, en een reeks pompen zijn klaar voor gebruik. Oorspronkelijk was de bedoeling 3 reeks pompen te hebben om voldoende water boven te krijgen, maar daar hadden we simpel weg de resources niet voor.
Na de de toer nam ik ZenTex mee richting the nobelhoek, bij mijn oude kamer. Daar was nog een lege ruimte over. "Deze kamers zijn voor jouw, je zal ze nodig hebben als de nieuwe 'captain of the guard'." is wat ik zei. "Je heb een office, eetkamer en een slaapkamer tot je beschikking." Ging ik verder met uitleggen, "via je office kan je bij een lege ruimte komen waar je cages kan laten plaatsen om 'criminele' dwergen in te stoppen."
Denk niet dat ik eerder een dwerg zijn kaak heb zien proberen op te rapen van de grond, maar ik heb alle vertrouwen er in dat hij zijn werk goed zal doen.
Maar goed, ik ben eindelijk van dit gezeik af. Dat word feesten! Wooohooo!
~TWBMS
De savegame: download
Zo, op naar de volgende.
Verder: Mist in de Dining Room! Erg nice gedaan TWBMS!
[ Voor 12% gewijzigd door DeadKennedy op 16-02-2010 22:34 ]
WEBN & chill (@IBKR)
HAHAHAHAHA, dat is wel heel erg jammerDeadKennedy schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 22:21:
Ik heb eventjes de save gestart om de waterworks te starten, en Zhalix heeft bijna direct een Artifact Crossbow gemaakt en is daarmee Legendary Weaponsmith gewordenJammer dat deze niet telt he?
Thanks! Vraag me af hoeveel van jullie al door hadden wat ik van plan was te gaan maken en wat jullie tipte.Verder: Mist in de Dining Room! Erg nice gedaan TWBMS!
Nee, even wat grates plaatsen en de twee intake hendels omhalen iig. Verder had bij mij de pomp geen power, heb wat geklooid met de bovenste mechanisms en toen werkte het.hayate666 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 00:21:
Ik dacht aan een drowningchamber met je zwembadplannen, maar ik denk meestal in de zin van moorddadige projectenIk snap trouwens niet hoe ik het apparaat moet starten. Voor mijn gevoel sloop ik het halve fort als ik de verkeerde hendel overhaal. Is dat nog mogelijk?
Je kan iig niks fout doen, het afwateringssysteem is behoorlijk elegant, het water komt terug in het reservoir en eventueel extra water wordt afgevoerd naar de rivier.
WEBN & chill (@IBKR)
Verwijderd
klinkt wel als een geweldig systeem hoeveel pompen zijn er in het systeem verwerkt?DeadKennedy schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 08:38:
[...]
Nee, even wat grates plaatsen en de twee intake hendels omhalen iig. Verder had bij mij de pomp geen power, heb wat geklooid met de bovenste mechanisms en toen werkte het.
Je kan iig niks fout doen, het afwateringssysteem is behoorlijk elegant, het water komt terug in het reservoir en eventueel extra water wordt afgevoerd naar de rivier.
lijkt me toch niet dat het met 1tje gelukt is toch???
Het gaat met een hele hoop pompen omhoog, maar het effect is wel dat van één pomp.Verwijderd schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 09:06:
[...]
klinkt wel als een geweldig systeem hoeveel pompen zijn er in het systeem verwerkt?
lijkt me toch niet dat het met 1tje gelukt is toch???
Verder: een Marble stockpile is niet mogelijk? Onhandig! Het moet nu 9 levels omhoog om Pig Iron van te maken!
[ Voor 6% gewijzigd door DeadKennedy op 17-02-2010 09:14 ]
WEBN & chill (@IBKR)
Net wat KD zegt, is bijna onmogelijk.hayate666 schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 00:21:
Ik dacht aan een drowningchamber met je zwembadplannen, maar ik denk meestal in de zin van moorddadige projectenIk snap trouwens niet hoe ik het apparaat moet starten. Voor mijn gevoel sloop ik het halve fort als ik de verkeerde hendel overhaal. Is dat nog mogelijk?
Je kan de intake op 2 plaatsen sluiten, en je kan het water weer naar buiten af voeren, moest er werkzaamheden gebeuren. Het enige zwakke punt is die kuil boven de eetzaal, maar de grates moeten er voor zorgen dat stenen geen gat kunnen maken in het plafon/vloer als ze daar naar beneden vallen.
En ja, voor de lieve mensen die het nog niet wisten, water kan en zal voorwerpen vooruit duwen als het genoeg heeft. Er zijn zelfs mensen die complete transport systemen mee gebouwd hebben.
Ik zou meer zorgen maken over lekkage's die muddy tiles maken dan over het verzuipen van het fort.
Ow, en wat je ook doet, haal die 3 pompen op de onderste rij NOOIT weg. Als je die weghaalt kan water het fort in komen. Daarnaast heb je kans dat alle pompen erboven uit elkaar vallen.
In die zelfde kamer heb je de 3 handels op een rij staan, boven naar beneden. De bovenste had je moeten om halen. Daar kon je de pomp mee in aan zetten, de andere 2 handels zijn bedoeld voor de 2 incomplete stacks. Kwestie van de een pomp stack bouwen en mechanisme er boven te zetten en die aan de handel koppelen.DeadKennedy schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 08:38:
[...]
Nee, even wat grates plaatsen en de twee intake hendels omhalen iig. Verder had bij mij de pomp geen power, heb wat geklooid met de bovenste mechanisms en toen werkte het.
Het enige wat roet in het eten kan gooien zijn towercaps die het water blokkeren. Die krengen kunnen zelfs onderwater groeien.Je kan iig niks fout doen, het afwateringssysteem is behoorlijk elegant, het water komt terug in het reservoir en eventueel extra water wordt afgevoerd naar de rivier.
Maar hoe komt het dat het spel op de plaatjes zo goed uitziet?
Ik heb de Tiny Pirate versie eens gedownload, maar juist nog door de graphics (en ik dacht dat ik er niet zo omgaf), ben er mee gestopt. Maar dit ziet er erg goed uit.
Kan iemand mij hiervoor de link sturen?
Dat is Stonesense, dat draait náást je Dwarf Fortress om het in isometrisch perspectief te laten zien. Je kan er niét in spelen, het is puur een visualisatie.GoTCoast schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 21:56:
Misschien een domme vraag;
Maar hoe komt het dat het spel op de plaatjes zo goed uitziet?
Ik heb de Tiny Pirate versie eens gedownload, maar juist nog door de graphics (en ik dacht dat ik er niet zo omgaf), ben er mee gestopt. Maar dit ziet er erg goed uit.
Kan iemand mij hiervoor de link sturen?
Over visualisatie gesproken, stel je voor hoe dít er uit ziet:

Én maar iron ore smelten in z'n blote jodokus met die wanten aan!
[ Voor 15% gewijzigd door DeadKennedy op 17-02-2010 22:12 ]
WEBN & chill (@IBKR)
Nee, dat wil je inderdaad niet zien, een dwerg heeft te weinig oppervlak om al die zooi te herbergen.
Dwergen wassen zich echt nooit. Er liep net eentje rond met kots en bloed echt OVERAL. Kots én bloed in z'n ogen terwijl hij met Golden Statues aan het zeulen is... Niet echt arbo verantwoord.ZenTex schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 00:13:
Over die kotsvlekken, vanmiddag een dwarf met 3 pagina's aan bloed/kots/ander spul op z'n kleren.
Nee, dat wil je inderdaad niet zien, een dwerg heeft te weinig oppervlak om al die zooi te herbergen.
Verder: Wat moet je met 220 dwergen in je fort? Een leger van 100 man natuurlijk! En dan allemaal in full steel plate & hamers. Zie die goblins vliegen!
[ Voor 13% gewijzigd door DeadKennedy op 18-02-2010 03:16 ]
WEBN & chill (@IBKR)
Ik heb liever een leger haulers.
Wat mij trouwens irriteert is dat marksdwarves zo langzaam trainen.
Het ging al langzaam, maar nu ben ik een nieuw fort gestart, en is de progressie bijna helemaal nihil. Flink balen want ik ben een uit de kluiten gewassen toren aan het bouwen voor m'n marksdwarves, de toren schiet op, maar de marksdwarves missen nog.
Over torens gesproken, nog steeds kommer en kwel hier.
Ben er inmiddels achter dat een "trap" uit moet komen op een muur, (niet op een floorgedeelte)anders kunnen ze niet omhoog. Nu werken stairs bij mij gewoon niet. punt. Ramps dan maar. Maar wat me dan weer overkomt is dat een paar sukkels stones op een ramp laten liggen, en daarmee is 'ie geblokkeerd blijkbaar. Dump order duurt extreem lang. Ik ben meer tijd kwijtgeweest aan het slopen van secties van de toren om mijn hongerige masons te bevrijden dan aan het bouwen ervan.
Wat me ook mateloos irriteert zijn de savegames.
Heb ik in bijv. summer 207 gesaved, is de summer 207 save niet de summer 207 save, maar moet ik bijv die van 205 laden. Rampzalig dat ik een stuk of 10 saves moet laden om de meest recente te vinden.