[PC Indie] Dwarf Fortress

Pagina: 1 2 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 19:46
Mede-auteur:
  • hayate666
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-02 03:57

hayate666

Dwarf Fortress

Losing is Fun!

Inleiding/FAQ vooraf

:? Welk Fortress? Wat is dit? :?

Dwarf Fortress. Een op het oog erg simpele freeware game, verkrijgbaar op de site van Bay 12 Games, een 1-mans bedrijfje.

:? Waar gaat het dan over? Ik zie alleen screenshots van wat gekleurde letters :?

Over dwergen. In een fort. Duh!
Het is een soort kruising tussen Simcity en Dungeon Keeper, maar dan vele malen realistischer en gedetailleerder.
De programmeur is een echte hardcore nerd, en onbelangrijke dingen als graphics en interface worden dus zo basic mogelijk gehouden. Dit zegt echter NIETS over de diepgang; alles is extreem gedetaillerd. Zo worden bijvoorbeeld de organen van de dwergen gemodelleerd, waterdruk speelt een rol, het maken van luxe kleren heeft een geheel proces (plant-->draad-->gewoven draad-->kleding-->gekleurde kleding-->gekleurde kleding met diamanten), en zo kan ik nog wel even doorgaan.

*O* Ok dan, een echt Tweakers-spel dus! Maar wat is het doel? :?

Die is er eigenlijk niet. Maak mooie kastelen/grotten, weer vijanden af, maak je dwergen blij, blijf zo lang mogelijk leven. Uiteindelijk verlies je dan toch (meestal een stomme fout, zoals het per ongeluk weggraven van een stuk rots wat magma tegenhoudt :X ), en begin je weer opnieuw.

Inhoud

Succession games
Algemene info
Tutorials
Screenshots
Linkjes
F.A.Q.

Succession games

Een succession game is een spelletje Dwarf Fortress wat jaarlijks door een andere speler bestuurt wordt. De spelers schrijven een verslag met plaatjes bij dit jaar en geven het door aan de volgende. Het is een leuke manier om te leren wat er allemaal bij Dwarf Fortress mis kan gaan en een feeling voor het spel te krijgen.

De huidige oefening in pijn game speelt zich af in Zonnekut, oftwel Helmssecret. Het belooft een dolle boel te worden met de ondode dromedarissen en de ontluikende vriendschap tussen VyperX en Bornhald.

Spelers:"Reserve lijst": Semmy, Countess, Hydra, Bornhald, Teutates

Dwarfed:
  • Awsom
  • Crayun (ongewapend neergestoken door goblin dief)
  • Zhalix
  • Grafgraver (gedood tijdens goblin ambush), opgevolgd door Grafgraver Junior. (_H_G_)
  • Glorhil (Andiaen)
  • Jarrean
  • Amplicon
  • Teutates
Dwarfing Requests:
  • Ecor

Vorige game

De vorige game speelde zich af in Zurzulsigun, oftwel Chewtours, wat geteisterd wordt door beperkte voorraden levensmiddelen, goblins, ondode berggeiten, lavabewoners en TWBMS de boekhouder.

Eerste beurt: TWBMS - Verslag 279
Tweede beurt: hayate666 - Verslag 280
Derde beurt: Semmy - Verslag 281
Vierde beurt: DeadKennedy - Verslag 282 eerste halfjaar tweede halfjaar
Vijfde beurt: VyperX - Verslag 283 deel 1 deel 2 deel 3
Zesde beurt: Countess - Verslag 284 deel 1 deel 2
Zevende beurt: TWBMS - Verslag 285 inleiding deel 1 deel 2 deel 3 deel 4 deel 5 deel 6
Achtste beurt: hayate666 - Verslag 286 deel 1 deel 2 deel 3
Negende beurt: DeadKennedy - Verslag 287
Tiende beurt: VyperX - Verslag 288 deel 1 deel 2 deel 3 deel 4
Elfde beurt: Bornhald - Verslag 289 deel 1 deel 2
Twaalfde beurt: hayate666 - epiloog

Algemene Info

Het spel bestaat uit 3 delen: Adventure, Fortress, en Legends. Adventure is een soort nethack clone, en in Legends mode kan je de legendes die je zelf hebt gespeeld of ontdekt nalezen. Deze 2 modussen worden niet besproken in de post, enkel Fortress mode.
In Fortress mode ga je met een groepje dwergen op expeditie naar een gebied wat je zelf genereert. Je begint met een klein aantal dwergen en supplies, en er is geen direct doel, behalve overleven. Je kan wel enorm veel doen: bergen uitgraven, eetkamers maken, dieren slachten, kleding maken, metaal smelten, een economie opstarten, handel drijven... ga zo maar door.

Het spel is nog in alpha-stage, maar werkt virtueel bugvrij, en is al zeer compleet. De reden dat het nog in alpha is is omdat de developer een werkelijk gi-gan-ti-sche lijst aan dingen heeft die hij wil implementeren in Dwarf Fortress. Alles wat er inzit is gewoon af, en compleet, maar eens in de zoveel tijd komt er een nieuwe versie met een flink aantal toevoegingen. De graphics zijn een designkeuze van de developer. In plaats van tijd te besteden aan de graphics, besteed hij dus tijd aan de details. Heel veel details.

Het spel bevat, mede door de alpha-status, nauwelijk documentatie. Alle documentatie is geschreven door fans, en is niet helemaal compleet, maar compleet genoeg om het spel goed te kunnen spelen.

Tutorials

Wat heb je nodig om dit spel te spelen? De leercurve is vrij steil, maar er zijn meer manieren door de community gemaakt om het spel te leren kennen. Recentelijk is ook de nieuwe versie van Dwarf Fortress uitgekomen: DF:2010 genaamd. Er zijn een aantal grote aanpassingen in gedaan, met name op het gebied van soldaten, boerderijen en ziekenverzorging. De Dwarf Fortress wiki is hier erg behulpzaam bij.

Het helpt ook om een succession game te volgen voordat je aan het echte werk begint. Hier krijg je al een kennismaking met veel begrippen en handelingen die nodig zijn om een fort te laten draaien. Op GoT loopt er regelmatig een succession game. De huidige is afgerond en nog van de oude versie van Dwarf Fortress, maar nog steeds leuk om te lezen!

Voor vragen kun je ook altijd in dit topic terecht!
Hints & Tips
• Met SHIFT- -> kan je 10 stappen naar rechts doen ipv 1 stap naar rechts, erg handig bij minen enzovoorts.
• Met Numpd3 en Numpd9 kan je sneller door de ALT-menu's heenscrollen.
• Met TAB kan je de schermindeling aanpassen.
• Als je tegen de 80-90 dwarfs aanzit: Zorg ervoor dat je veel basic rooms maakt: 2x2 met 1 deur, 1 bed en 1 coffer. De volgende immigratieronde zal namelijk de economie activeren, en grotere/gegraveerde rooms met goede kwaliteit meubels zullen te duur zijn voor je simpele werkers.
• Als je veel zeurende nobles hebt: Maak 1 hele grote kamer, laat deze door een master engraver helemaal pimpen, zet het vol met luxe dingen, en plaats AL je nobles hierin. De kamers overlappen wat voor wat minpunten zorgt, maar de pluspunten werken veel sterker, waardoor dit veel micro'en scheelt. Of roei ze uit met een creatieve inzet van een van de vele gevaren die Dwarf Fortress te bieden heeft!

• Tips om de waarde van een kamer snel te verhogen:
  • Iedere tile die een kamer groot is voegt een bepaalde waarde toe. Een standaard tile weinig, een masterfully engraved tile veel. Dit geldt ook voor de muren.
  • Levers bouwen met masterful mechanisms is de meest efficiente manier om een kamer veel waarde te geven. Klinkt stom, maar werkt wel.
  • Overlappende kamers (bv 2 bedrooms in hetzelfde stuk) verlagen de waarde.

Linkjes

Dwarf Fortress Wiki- De Dwarf Fortress wiki. Deze bevat uitgebreide beschrijvingen van iedere handeling in het spel. Ook staan er wat beginner walkthroughs op. Weet je niet hoe het moet, dan kun je zeer waarschijnlijk hier terecht.

Dwarf Therapist- Onmisbare tool om de toegewezen werkzaamheden van je dwergen te managen.

Stonesense - De enige 3d visualizer die werkt met de nieuwe versie van Dwarf Fortress. Leuk om in 3d te zien waar je precies mee bezig bent!

SoundSense - Voegt een geluidsengine aan de game toe die je geluid laat horen bij verschillende gebeurtenissen. Bij regen hoor je dus het geluid van regen!

Deze links gaan over 40:d, de oude versie van Dwarf Fortress! Nog steeds leerzaam, maar niet actueel meer!

TinyPirate's DF Client- De DF client, inclusief beginregio, extra tools, en een tileset.

TinyPirate's Tutorial- Een erg fijne tutorial, waar ik het spel mee geleerd heb. De meest belangrijke basis wordt uitgelegd, en een prettige regio wordt meegeleverd.

Captain Duck's video's- Alle onderwerpen worden behandeld in deze tutorials, supergoede video's met duidelijk commentaar.

reveal.exe- Een minitooltje om stukken grond te laten zien, zonder af te graven. Eigenlijk een cheat dus, maar wel erg handig als je niet veel tijd kwijt wil zijn aan nutteloos afgraven.

Screenshots

Het standaard spel ziet er uit als een wirwar van cijfers en letters. Sommige mensen vinden dit leuk, anderen geven de voorkeur aan door de community gemaakte graphic packs. Hieronder staan de meest gebruikte.

Standaard:
Afbeeldingslocatie: http://www.dwarffortresswiki.net/images/thumb/9/92/Dft135.png/800px-Dft135.png

Mike Mayday tileset
Afbeeldingslocatie: http://mayday.w.staszic.waw.pl/files/DF/DFG13.png

Ironhand's Graphics Set
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eXXns.png

Phoebus' Graphics Set
Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/dNxFE.png

F.A.Q.

Wat zijn de systeemeisen? Lekker weinig zeker, gezien de graphics.

Nee, de systeemeisen zijn vrij hoog. Details staan op de site, maar zorg voor een moderne snelle processor en plenty RAM. Alle kleine dingetjes worden realtime berekend, en dit vreet resources.

Systeemeisen volgens de maker (flink onderschat mijn inziens):
v0.28.181.40d, 5.5 MB, posted September 6, 2008. Requires Windows 98+, ~100MB Disk Space, 512MB RAM
Andere besturingsystemen: OSX, Linux.

Ok, tof spel! Ik heb een best fort gemaakt, goed verdedigd, maak veel spulletjes, dwergen zijn tevreden... en nu?
Nou, doen wat je wil! Je bent bij de "endgame" beland. DF heeft (nog) geen doel, het is ook nog een alpha versie. Je kan een waterval gaan maken, een giga-toren, de hele wereld onder laten lopen met magma, zo lang mogelijk overleven, het fort hermetisch afsluiten en kijken hoelang je het overleeft, alles laten overstromen, enzovoorts. Doe wat je wil!

Tot Slot

Deze startpost is origineel geschreven door Samopsa. Nu is hij wat minder actief en wordt de startpost bijgehouden door hayate666. Vragen/suggesties dus bij hem deponeren!
Er is ook een IRC kanaal: #DF op (natuurlijk) irc.tweakers.net!

En onthoudt: Losing is fun!

[ Voor 147% gewijzigd door hayate666 op 05-05-2011 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Die graphics maken het nogal onspeelbaar, nee dankje. Ik heb een ondergrens en ik heb niet echt een streven om mijn oude C64 gevoel terug te krijgen.

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 14:11

Brons

Fail!

Volgens mij was er al een topic over DF op GoT.

@Postius, ik kan mij voorstellen dat je graag super graphics wil zien. Maar DF leunt helemaal op de goede gameplay die het heeft. Het hele concept en de uitvoering zijn zo goed dat een moderne RTS er nooit aan kan tippen.

EDIT: misschien even een tip voor de TS. Het spel heeft aardig wat resources nodig. Dat zou je niet zeggen als je naar de graphics kijkt maar het groot aantal items en alle details zoals waterdruk zorgen er voor dat je na verloop van tijd telkens meer power uit je PC moet trekken.

[ Voor 35% gewijzigd door Brons op 04-04-2009 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Brons schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:34:

@Postius, ik kan mij voorstellen dat je graag super graphics wil zien. Maar DF leunt helemaal op de goede gameplay die het heeft. Het hele concept en de uitvoering zijn zo goed dat een moderne RTS er nooit aan kan tippen.

EDIT: misschien even een tip voor de TS. Het spel heeft aardig wat resources nodig. Dat zou je niet zeggen als je naar de graphics kijkt maar het groot aantal items en alle details zoals waterdruk zorgen er voor dat je na verloop van tijd telkens meer power uit je PC moet trekken.
Ik heb gezocht, vond alleen een antiek topic vol met dingen over een oude versie, leek me zinvoller een nieuwe te starten 8). De startpost wordt uiteraard nog wel een stuk uitgebreid.
En dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Brons schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:34:

Er zit een verschil tussen, als graphics rot genoeg worden beinvloed het de gameplay, negatief. er is een grens, ik heb een vrij oude pc dus meteen met het graphics whore argument komen is een beetje flauw en niet terecht want je kan zelf ook wel zien dat dit soort graphics echt het onderste van het onderste zijn, en er is een ondergrens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Postius schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:42:
[...]

Er zit een verschil tussen, als graphics rot genoeg worden beinvloed het de gameplay, negatief. er is een grens, ik heb een vrij oude pc dus meteen met het graphics whore argument komen is een beetje flauw en niet terecht want je kan zelf ook wel zien dat dit soort graphics echt het onderste van het onderste zijn, en er is een ondergrens.
Deze graphics beinvloeden de gameplay niet, geloof me maar. Het feit dat alles er zo simpel uitziet is lekker duidelijk, je ziet meteen wat er aan de hand is ook al rennen er 100 dwergen rond met allemaal iets in hun hand. Verder is het wel extreem gedetailleerd, je kan bv muren laten graveren, en er komt ook daadwerkelijk een lap text op die je kan lezen. De schoonheid zit niet in de graphics, maar in de details. Het ziet er mijn inziens niet lelijk uit, vooral niet met de tileset, alleen simplistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Samopsa schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 15:47:
[...]

Deze graphics beinvloeden de gameplay niet, geloof me maar. Het feit dat alles er zo simpel uitziet is lekker duidelijk, je ziet meteen wat er aan de hand is ook al rennen er 100 dwergen rond met allemaal iets in hun hand. Verder is het wel extreem gedetailleerd, je kan bv muren laten graveren, en er komt ook daadwerkelijk een lap text op die je kan lezen. De schoonheid zit niet in de graphics, maar in de details. Het ziet er mijn inziens niet lelijk uit, vooral niet met de tileset, alleen simplistisch.
Om eerlijk te zijn begint het na een tijd zelfs goed uit te zien. Als je weet wat alles is gaat het allemaal een stuk makkelijker. En ik ben ook van mening dat de graphics geen negatieve invloed hebben op de gameplay. Maar goed, ieder zijn eigen natuurlijk.

Misschien ook leuk om te vermelden: de maker van dit spel doet dit full time. Hij leeft van de donaties die mensen aan hem geven. En hij maakt overigens nog meer games dan alleen DF, al is DF wel zijn grootste 'hit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:48
hmm, wat? geen link naar de website van het spel?
http://www.bay12games.com/dwarves/index.html

Ik kan trouwens niet wachten op de volgende versie van DF, zie hun dev blog voor meer info. Deze word overigens bijna dagelijks geupdate met activiteiten van die dag. Hier kan je een lijstje vinden met alle punten die veranderen/aangepast gaan worden in de volgende release.

Je kan ook een stem uit brengen in de "Eternal Suggestion Voting", maar je heb dan wel een forum account nodig. Toady One (dev) gebruikt deze lijst om te bepalen wat er in de volgende release gaat komen, al is dat geen garantie.

Overigens zijn er een hoop spelers die het leuk vinden om bij voorbeeld community games te spelen. In zo'n spel neemt iedereen een jaar van een fort voor hun rekening, meestal met een tijd limiet van een week.
Met als doel het fort zo lang mogelijk "in leven" te houden. De spelers houden een logboek bij met daarin de activiteiten in het spel/fort en posten deze voor andere om te lezen. Humor gegarandeerd, zeker als je mensen heb die goed kunnen schrijven. Boatmurdered is waarschijnlijk het meeste bekende onder de DF spelers. Voor meer verhalen verwijs ik je hier heen.

@postius
Ik raad je aan om het spel gewoon een keer te proberen, volg gewoon deze guide om je te helpen met je eerste fort. Als je het dan nog niks vind, pech gehad :P.

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postius
Ach het ziet er leuk uit om op mijn usb stick te zetten zodat ik tijdens college nog is wat te doen hebt ^^ al is javabowl ook altijd een goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik zit weer even het boatmurdered verhaal te lezen. Blijft leuk al die engravings van smeltende olifanten enzo :).

Zou het trouwens mogelijk zijn om een doorgeef spel te starten hier op GoT? Geintresseerden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-04 15:00
Een interessant spel! Ik kan nu het spel gespeeld te hebben, me ook niet voorstellen hoe zo'n complex spel met moderne 3d graphics weergegeven zou moeten worden zonder dat het super onoverzichtelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Brons schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:21:
Ik zit weer even het boatmurdered verhaal te lezen. Blijft leuk al die engravings van smeltende olifanten enzo :).

Zou het trouwens mogelijk zijn om een doorgeef spel te starten hier op GoT? Geintresseerden?
Ik heb wel interresse, vraag me af hoeveel turns het fort zal overleven. :D

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

TWBMS schreef op maandag 06 april 2009 @ 01:49:
[...]

Ik heb wel interresse, vraag me af hoeveel turns het fort zal overleven. :D
Hopelijk niet al te lang! :). Zal ik anders deze week een game beginnen en kijken waar we eindigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Brons schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:51:
[...]

Hopelijk niet al te lang! :). Zal ik anders deze week een game beginnen en kijken waar we eindigen?
Ik vind het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-04 15:00
Het is wel een verslavend spel zeg!
Ik heb de tutorial uit de startpost gevolgd (tinypirats tutorial) en ik ben het spel nu al aardig onder de knie te krijgen.
Ik heb onder andere water weggeleid naar een plek ondergronds, zodat mijn dwergen veilig water kunnen halen en ook een ophaalbrug gemaakt bij mijn ingang. Bij een een siege ben ik dus onafhankelijk. Het enige waar ik dan niet aan kan komen is hout, maar daar leg je dan van tevoren een grote voorraad aan.

Ik heb ook een toren gemaakt voor mijn ingang vanaf waar ik marksdwarfen laat schieten. Zeer handig!

De ingang met de toren
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/8666/entranceg.jpg

De toren gezien van af Z+1
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/img8/4151/toren.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Diman op 08-04-2009 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Nice, King! Ik heb zelf een flinke structuur om mijn ingang heengebouwd. (gebruik overigens nu ook de regio van die tutorial!)

Ik ben net klaar met de aanleg van een flink pompsysteem, door alle Z-levels heen! Was een hele klus om in 1x goed te krijgen, maar het is gelukt!

Stap 1: Eerst laat ik de rivier meer richting mijn fort stromen, hiervoor heb ik een groot kanaal gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2vvrpfk.jpg

Stap 2: Het water dat hierinkomt, pomp ik omhoog. De pomp staat 1 Z-level hoger. De grote bruine staven die je door het beeld zit zijn axles, waarmee ik power van mijn waterschoepen naar de rest van mijn pompen transporteer.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/29pduh5.jpg

Stap 3: Nog een stukje omhoog, naar mijn main Z-level. Hier komt het in een gracht en deze wordt om mijn fort heen geleid. Uiteindelijk komt het bovenop mijn fort terecht.
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/e62821.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2hpq51x.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/334utsi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2d5dhv.jpg

Stap 4: Vanaf de berg, totaan mijn allerlaagste Z-level, heb ik op iedere verdieping een channel gegraven, met daarop een grate. Het water valt dus van boven naar beneden, door de grates, en door de grates ontstaat er mist, wat mijn dwergjes leuk vinden! De waterval loopt door het midden van de grote trap, dus in feite komt iedereen er altijd langs.
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/r6wx8k.jpg

Stap 5: Maar goed, nu komt er dus een enorme bult water op mijn laagste Z-level. Wat moet ik daarmee? Juist, weer omhoogpompen natuurlijk! Ik heb op iedere verdieping deze constructie staan. Uiteindelijk komt het dan weer op de Z-level van Stap 2, waar het hele proces weer opnieuw begint!
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/w14ty0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/28vey4i.jpg

Als je meer wil weten hoe dat moet kan ik er ook wel een tutorialtje over schrijven.

Verder nog wat plaatjes van mijn fort:
Eetzaal en kamers:
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/315xz5k.jpg

Meer kamers (zie waterval linksonder!):
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1zvsoep.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Goed laat ik maar een succession game beginnen:

De map heb ik van http://www.bay12games.com...867634da99c&topic=32682.0 gedownload. Hier zit aardig wat in. Inclusief lava en een chasm. Pas op voor de enge beestjes als Giant Cave Spiders en Fire Imps dus. Ik speel het eerste jaar (tot spring dus) en iemand anders pakt het weer op voor een jaar. Hopelijk zal snel iemand het spel verder willen spelen.

Dit is waar wij onze dwergen naar toe sturen om ons allemaal rijkdom te geven. Het ziet er eng uit maar het is een ideale plek om onze honger naar nieuwe grondstoffen te stillen.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/1.jpg

Na een lange trip zijn wij er. Strike the Earth!
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/2.jpg

Onze lastdieren hebben ons hier neer gezet. Verder gaan wij dus niet. Dit is ook meteen een mooie plek om ons in te graven. Er is een stroompje in de buurt welke wij kunnen gebruiken om aanvallers te laten verdrinken (of om de handelaren van de elven te laten verdrinken, niet door vertellen). Jammer dat de directe omgeving geen bomen heeft, de houthakker zal wat verder moeten lopen of zelfs een berg op moeten om hout te halen. Als wij maar niet hout gaan halen in de buurt van het magma of de 'chasm'. Er komen rare geluiden daar vandaan en wij vertrouwen het niet.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/3.jpg

Er is een begin gemaakt aan onze tunnel. Er is een plekje gemaakt voor onze handelspost. De oplettende dwerg is er al achter dat er ruimte is overgelaten om sluizen voor de handelspost te plaatsen. Dit voor als een toekomstige leider/lijder op het idee komt om een waterval te maken richting de handelspost als er toevallig elven zijn.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/4.jpg

Hier zijn wij al een goed stuk naar beneden gegaan. Als eerste maken wij ruimte voor onze appartementen. Het appartementencomplex heeft meteen 2 verdiepingen gekregen, zodat wij in de toekomst ook nog een paar extra dwergen kwijt kunnen.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/5.jpg

Helaas was de grondsoort niet wat wij hadden verwacht. Het was zo dicht bij de rivier, die hier al honderden jaren door stroomt, dat wij hadden verwacht dat wij onder de grond meteen konden beginnen met het verbouwen van plump helmets. Dit was echter niet het geval. Voordat wij boerderijen kunnen beginnen moeten wij eerst irrigatie aanleggen. Omdat wij zo min mogelijk voedsel hebben meegenomen waren wij bang dat er een tekort zou komen. Wij zijn maar begonnen met vissen. De dwerg met de langste baard, en dus de meeste kans om een vis te vangen, is het water in gestuurd.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/6.jpg

Hier is te zien hoe wij onze eerste slaapkamers, zonder deuren, klaar hebben. Ook is aan de linkerkant te zien waar onze eerste boerderij komt. De grond is echter kurkdroog, dus wij kunnen nog niks
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/7.jpg

Er is besloten om boven de boerderij grond weg te halen om de watervoorziening op gang te kunnen brengen. Een dwerg heeft de opdracht gekregen om water, met een emmer, te halen en hier te dumpen.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/8.jpg

Wij komen er achter dat er een Gigantic Cave Spider op de berg boven ons leeft. Twee dwergen stellen voor om alles weer in te laden en te vertrekken. 2 andere dwergen willen het beest met rust laten zodat wij geen problemen krijgen. 3 willen echter dat wij vallen gaan maken om de spin te vangen. Er zijn mensen die grof geld betalen voor de zijde die wij kunnen maken van het web van de spin. Uiteindelijk gaan ze allemaal overstag nadat ze zichzelf al zagen rollen in het geld.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/9.jpg

De voorraadkamer voor het eten is klaar. Er is meteen plek gemaakt voor een keuken en een brouwerij. Het leven van een dwerg moet natuurlijk wel aangenaam zijn.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/10.jpg

Het is besloten dat het te lang duurt om met emmers de boerderij te irrigeren. De vloer moet weer dicht gemaakt worden.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/11.jpg

Er is een ander plan: wij gaan water uit de rivier in ons fort brengen.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/12.jpg

Een dappere dwerg heeft de opdracht gekregen om de muur tussen ons fort en de rivier open te breken. Gelukkig was dit een van de snelste dwergen in het fort. Hij kon snel genoeg wegrennen voor het stromende water. Hoe dan ook, het water komt naar binnen, gelukkig is er een sluis gemaakt die het water kan stoppen als wij genoeg hebben.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/13.jpg

Er is opdracht gegeven om aan de hendel die het water moet tegenhouden te trekken.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/14.jpg

Uiteindelijk heeft er iemand aan de hendel getrokken. Het duurder jammer genoeg dusdanig lang dat er nu te veel water staat. Onze boer kan nog steeds niet aan de gang met zijn boerderij. Gelukkig kwam een van onze dwergen op het idee om een gat in de grond te maken waar het water doorheen kan stromen. Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/15.jpg

Als eerste verdedigingslinie, na de cage traps, is er een systeem bedacht dat water laat stromen in de lobby. Het is niet de beste manier om slechte wezens uit ons fort te houden, het werkt echter wel.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/16.jpg

Een handelaar komt langs. Hij laat weten wat hij graag zou willen hebben.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/17.jpg

Onze handeldwerg komt niet zo goed over bij de handelaren. Hij zegt, door slechte vertaling, dat ze alle spullen moeten laten liggen omdat ze anders gebraden worden. Dit was niet zijn bedoeling aangezien het meeste wat de handelaren hebben toch niet handig is voor ons. Echter door deze miscommunicatie komt er wel veel rotzooi buiten het fort terecht. Een irritante aap kwam meteen wat rotzooi stelen.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/18.jpg

Er is in het fort ruimte gemaakt voor de spullen, alle dwergen die niks te doen hebben stromen naar buiten om deze mooie spullen naar binnen te slepen.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/19.jpg

Het is weer lente. Wij zijn er nu een jaar maar wij hebben nog geen belangrijke dingen uit deze berg mogen halen. Hopelijk gaa nwij volgend jaar onze industrie opzetten.

Wij hebben wel aardig wat kunnen bouwen. Rechts onderin hebben wij een barak, een 'shooting range' en kantelen waardoor wij kunnen schieten op indringers. Er zijn 2 dwergen uitgekozen om soldaten te worden. Ze zijn nu nog bezig met worstelen maar in de toekomst moeten ze met kruisbogen schieten op de vijand.

Onze boerderij is ook vergroot. Tevens hebben wij een opslag plaats gemaakt voor alle dingen die wij niet meer willen, zoals botten. Hier kunnen ook de botten in van de kittens die wij niet meer willen hebben.
Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/df/20.jpg

Laat de volgende leider er iets moois van maken. Hopelijk kan het fort binnen 2 jaar de lava gebruiken om de industrie op gang te brengen. Pas echter op voor de fire imps e.d die daar wel eens uit willen komen.

De save:
http://plaatjes.sukkels.org/df/region1.rar

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 20:17
ik vind je verhaal echt schitterend, en ik heb het spel nog nooit gespeeld. ik wil het echt morgen eens gaan proberen, ben dan toch vrij. ik hoop heel hard dat ik me over de graphics heen kan zetten.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

King_NL schreef op woensdag 08 april 2009 @ 14:39:
De ingang met de toren
[afbeelding]

De toren gezien van af Z+1
[afbeelding]
Tip: maak een channel om je toren. Fortifications geven een bonus aan dwergen die dicht bij de fortifications staan en een penalties aan baddies die er ver van af staan. Dus je wil dat je tegenstander zo ver mogelijk van je fortifications staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Ik claim het tweede jaar wel.

Brons, ik zie dat jij nog geen dwerg gekozen heb waar je naam aan vast zit.
Heb je voorkeur of zal ik er random voor je kiezen?

Ik zal deze post update met de voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Doe maar een van de twee soldaten die ik gemaakt heb. Grote kans dat ik als een van de eerste sterf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Brons schreef op donderdag 09 april 2009 @ 22:46:
Doe maar een van de twee soldaten die ik gemaakt heb. Grote kans dat ik als een van de eerste sterf.
Ok, of je heb mazzel en je word een uber dwarf die alles slacht wat ie tegenkomt.
"Likot Råshkol" heb ik voor je gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 09:13
Heerlijk spel dit. Ben nu bezig de tutorial door te lopen, en het doet me weer helemaal denken aan Dungeon Keeper van vroeger. (Maar dan beter! :P)

Ik heb alleen nu een probleempje... Er was op een gegeven moment een raccoon mijn fort binnen geslopen, en deze is aan stukken gerukt door de honden in mijn dining hall... Alleen niemand haalt de resten weg, waardoor er elke 2 minuten een miasma wolk ontstaat... Is er nog iets wat ik hier aan kan doen, of kan ik beter terug gaan naar een eerdere save?

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Ja, maak een dump zone buiten:
i --> maak een gebied --> markeer als dump zone

Mark daarna de corpse aan om te dumpen:
k-->op corpse gaan staan-->selecteer corpse uit de lijst met ALT+pijltjes--> druk op d.

Verder zou iedere dwerg met Refuse Hauling de troep op de refuse pile moeten gooien, die je ook buiten moet maken met:
p--> refuse pile.

Het dumpen/opruimen van shit staat erg laag op de ranglijst van dwergen, dus maak 1 dwerg tijdelijk zo dat hij enkel refuse hauling aan heeft staan en verder niets, dan ruimt hij het spoedig op, en daarna zet je zijn jobs weer op normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 08-06 22:26
Ik vind dit soort spellen best wel leuk.

Alleen ook zit best met de graphics; ga ik mij wel overheen proberen te zetten.
Vanaf morgen ga ik de tutorial volgen (heb hem al in PDF gezet, en uitgeprint). Dus binnenkort horen jullie mijn ervaringen.

Nog even een vraagje: hoeveel GB aan RAM heb je nodig voor het spel op 'normale' grote wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Samopsa schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 15:56:
Verder zou iedere dwerg met Refuse Hauling de troep op de refuse pile moeten gooien, die je ook buiten moet maken met:
p--> refuse pile.
Eh sorry, maar dat is gewoon onzin. Je refuse pile kan je rustig binnen plaatsen.
Enige waar je zorg voor moet dragen is dat je miasma niet naar buiten kan, wat simpel te regelen is met 2 deuren.

PS: update voor de succession game komt er aan. Het zal alleen in het engels zijn, hoop dat het niet al te groot probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 08-06 22:26
TWBMS schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 21:17:
[...]
PS: update voor de succession game komt er aan. Het zal alleen in het engels zijn, hoop dat het niet al te groot probleem is.
Juist leuk als het in het Engels is; dat voelt wat 'echter' aan op een of andere manier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
[...]

Eh sorry, maar dat is gewoon onzin. Je refuse pile kan je rustig binnen plaatsen.
Enige waar je zorg voor moet dragen is dat je miasma niet naar buiten kan, wat simpel te regelen is met 2 deuren.

Dat is waar, ik vind het zelf altijd makkelijker de pile gewoon buiten te plaatsen, bv door een channel te graven een paar Z-levels diep mijn fort in. Komen mijn dwergjes ook nog eens buiten ;) Ik bedoelde meer dat je het niet zomaar binnen moet plaatsen omdat je dan nog steeds het miasma probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik wou 'm eerst ook in het engels doen. Maar uiteindelijk toch niet gedaan omdat GoT nou eenmaal Nederlands is. Nederlands klinkt natuurlijk een stuk slechter.

Ik heb mijn refuse meestal binnen. Gewoon een deurtje er voor. Probleem is echter wel dat als je dwergen nooit buiten komen dat ze cave addaption krijgen. Ze kunnen dan niet meer naar buiten, ze worden dan misselijk. Lastig als je een hele zooi hout naar binnen wil halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Ze kunnen wel naar buiten, het enige wat dat kots doet is je dwergen ongelukkig maken. Ik maak altijd een superkwaliteit statue garden buiten (omringd door muren etcetera natuurlijk) zodat mn dwergen daar vaak gaan chillen, in het zonnetje.

Overigens is het soms wel erg komisch als je dwergen niet naar buiten gaan, en dan ineens een dikke muur aanleggen. Dan krijg je een enorme plas kots voor de uitgang van je fort!

Het mooiste wat ik daarmee heb meegemaakt was met een goblin aanval. mijn champion axedwarfs trainde altijd binnen, goblins kwamen eraan, en ik stuurde ze naar buiten. Ze kotste eerst over de goblins heen, om ze vervolgens in mootjes te hakken. Ge-wel-dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Lezen jullie trouwens Toad One's dev blog wel eens? http://www.bay12games.com/dwarves/dev_now.html

Hij is de laatste tijd bezig met het damage systeem. Guts kunnen er nu bijvoorbeeld uit hangen, en creatures kunnen de guts die uit het lichaam hangen ook weer aanvallen. More Gore in een ASCII spel ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Samopsa schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 15:56:
i --> maak een gebied --> markeer als dump zone
k-->op corpse gaan staan-->selecteer corpse uit de lijst met ALT+pijltjes--> druk op d.
p--> refuse pile.

Het dumpen/opruimen van shit staat erg laag op de ranglijst van dwergen, dus maak 1 dwerg tijdelijk zo dat hij enkel refuse hauling aan heeft staan en verder niets, dan ruimt hij het spoedig op, en daarna zet je zijn jobs weer op normaal.
Ik weet niet zeker of het met de dump zone te maken had of niet, maar de corpses zijn inmiddels opgeruimd... Zal de tips iig onthouden voor de toekomst. Thanks! :)
GoTCoast schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 21:15:
...

Nog even een vraagje: hoeveel GB aan RAM heb je nodig voor het spel op 'normale' grote wereld?
Ik ben ook bezig met de tutorial (halverwege gok ik) en dwarf fortress gebruikt nu zo'n 150MB... Valt dus best mee... Processor kracht is de belangrijkste factor in ieder geval... (Gelukkig haal ik met mijn E8400 makkelijk de (gecapte) 100 FPS. (Hierbij is een frame dus niet zozeer gelimiteerd qua graphics, maar qua simulatie 'frame'.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Wacht maar tot je met water en magma gaat spelen en je een catplosion hebt gehad ;). Dan gaat zelfs de snelste consumenten PC uiteindelijk onderuit. Overigens valt er veel performance te halen door 40d11 te downloaden, te vinden op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Inderdaad, als je net zoals ik water 20 Z-levels rond gaat pompen en ~100 dwergen rond hebt lopen gaat ie soms erg traag. Vooral als je ineens een groep van 20 dwergen een ander baantje geeft (bv ineens allemaal houthakken ipv muren bouwen). Dan loopt ie wel even half vast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Ok, mijn verslag(je).
de savegame: linkje

Success aan de volgende beheerder :D
1st granite, 202

Goed, begin van nieuwe jaar. Kijken waar we komen.

2nd Granite,

Op dit moment heeft de fort 16 dwergjes, waarvan de helft uit zijn baard staat te eten, terwijl andere bijna kapot gaan van al het werk dat ze hebben. Het fort is een chaos, overal en nergens werkplaatsen. Het ergste was nog wel de slachterij, die is geplaatst in een druk publieke rijke plaats. Het laatste dat we willen is dat de dwergen weten waar hun vlees vandaan komt, of van af wat!
Niet te vergeten dat ik helemaal geen eetkamer heeft kunnen vinden.

3rd Granite,
Het lijkt er op dat de vorige beheerder iets heeft met hout ofzo. Deuren, floodgates en zelfs armor en weapon racks van hout. Enige waar hout beetje nuttig voor is voor bedden, bins & barrels. Vooral dat laatste, moeten ergens onze alcohol in opslaan!

Het ergste is nog wel de ongedocumenteerde hendel bij de slaapkamers. Bij wat navragen kwam ik er achter dat het bedoeld is om het water naar binnen te laten om de bouwgrond te wateren.
Bij inspectie van het irrigatie systeem kon ik maar tot een conclusie komen, death trap!
Waarom? het water word nergens afgevoerd. Als een van de idioten de hendel omtrekken tijdens een dronken bui verzuipen. Voor nu heb ik er maar een bordje bij gehangen.

Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/irrigation_note.png

6nd Granite,

Ik hoorde vandaag een ontrustende gerucht van verschillende dwergen. Het schijnt dat er niet ver van onze fort een echt cave spider leeft. Iedere dwerg weet dat het zijde dat deze spinnen produceren veel op leveren.
Punt is dat op dit moment wij geen ene mogelijkheid hebben om deze veilig kunnen verzamelen. Een andere beheerder mag zich daar op stuk bijten, dus tot die tijd heb ik het verboden om spinnen webben te verzamelen.

9th Granite,

Eindelijk klaar met het herindelen van de werkzaamheden. Dit zorgt er hopelijk voor dat de dwergjes wat minder rond hangen en mij aan me kop zitten te zeuren voor werk.

11th granite,

Onze scout heeft mij net verteld dat er een Elven karavaan in aantocht is.
Dat komt goed uit, wat extra stof om kleding uit te maken is nooit weg.

14th Granite,

De elven karavaan was aangekomen bij onze handelspost, na kort inspectie heb ik verschillende bakken met stoffen en 25 houten pijlen geclaimd. Dit viel natuurlijk niet in goede aarde bij de elven, en ging boos weg. haha!

Voortgang met de herindeling van het fort gaat zijn gangetje.

22nd granite,

Vandaag hadden we bezoek van een kobold, verder dan de handelspost kwam ie niet. De elven jaagde hem weg. Dit zullen ze ongetwijfeld bij hun volgende bezoek er in wrijven.
Ik overweeg om wachttorens te bouwen voor onze boogschutters, die dood en verderf kunnen sturen op alles wat stom genoeg is om dicht bij te komen.

8th Slate, Mid-Spring,

Het herindelen gaat gestaagd door. Op een gegeven moment wist een dwerg zich zelf klem te zetten tijdens het verwijderen van een brug.
Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/stuck_Dwarf.png

Ondertussen heb ik een inventarisatie gedaan van wat we allemaal hebben. Je weet wel, naast alle verdomde houten troep. Geloof het of niet, maar ik vond een ijzeren aambeeld achter een paar floodgates.

18th Slate,

Als of ik niet genoeg verveelde dwergen heb! Onze scout melde mij vandaag dat hij immigranten heeft gezien die hier naar op weg zijn.

21st Slate,

Alle immigranten zijn binnen, we hebben nu een totaal van 36 dwergjes. Geweldig, een begon meteen te zeuren dat we een Sheriff nodig hadden. Ik heb ze maar even kort en krachtig verwezen richting de verzamel plek en daar te wachten tot ik ze nodig heb.

Wat wel goed van pas kan komen, er is nog een hoop te doen. Al die stenen mogen van mij ook wel eens uit het gang pad vandaan gehaald worden.

7th Felsite, Late Spring,

Gadverdamme! een van de immigranten heeft een kat met zich meegenomen. Het simpele beest heeft zijn vangsten gewoon in het gang pad laten liggen. Wat een stank! Maar snel een afval berg maken, want deze lucht is niet te harden.
Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/darn_cats.png

12th Felsite,

Olin Mamotrigoth & "brons" Råshkol hebben genoeg ervaring op gedaan om Legendarische worstelaars te worden. En zijn nu dus kampioenen van het fort. Gefeliciteerd!

16th Felsite

Ah, mijn kamer is eindelijk klaar! Nou kan ik eindelijk goed mijn werk eens goed doen.
Heb de rollen van administratie over genomen van Atis Egbezum, die had het al druk genoeg met andere werkzaamheden.

2nd Hematite, Early Summer,

Thob ustethilun had een rare bui vandaag. Hij Claimde een werkplaats en begon te zoeken naar botten.
Joost mag weten waarom, maar hij heeft gevonden wat ie nodig heeft en is nu druk aan het werk.

3rd Hematite,

Plannen zijn gemaakt voor de gezamenlijke eetkamer met waterval! Dit zal ze hopelijk blij houden.

4th Hematite,

Werd wakker vandaag van een nachtmerrie waar we allemaal in verzopen. Uit voorzorg heb ik orders geplaatst om een stevige muur achter de floodgate te zetten van het irrigatie systeem. Dat zal mijn wat rust brengen hoop ik.

6th Hematite,

Thob ustuhilun is klaar met werken, en hij liet vol trots het item zien dat hij gemaakt heeft.
Wat ik zag, trok mijn mond open van verbazing! Dit is een legendarisch item!
Ik kan mij verhalen herinneren van dwergen die vreemd doen, werkplaatsen claimen en materialen beginnen te verzamelen met legendarische items als gevolg. Nooit had ik gedacht dat ik dit met mijn eigen ogen mocht aanschouwen!
Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/legendary_item1.png

4th Malachite, mid-summer,

Onze scout melde, dat er bosbrand was uitgebroken. Bij navraag bleek een vuur imp de schuldige te zijn.
Dat is wat minder gezien ik de bomen nodig heb voor de pomp installatie.
Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/fire1.png
Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/fire2.png
Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/fire3.png

16th Malachite,

De schade door de bosbrand is niet zo ernstig als eerst gedacht. De bomen zijn nog steeds bruikbaar.
Ik heb onze houthakker een stel honden gegeven zodat ze veilig hout kan hakken buiten. Al zou ik niet de gene willen zijn die dichtbij haar staat als ze met die bijl rond zwaait.

De herindeling gaat nog steeds stevig door, maar alle dwergjes aan het werk houden is lastiger dan het lijkt.
Goed, ik had ook niet verwacht dat ik zo veel nieuwe immigranten zou hebben zo snel.
Als voorbereiding voor de karavaan in de herfst, heb ik de craftshop opgezet zodat we items hebben om mee te handelen.

De voedsel productie is verplaatst naar een meer rustige locatie, en de productie pakte op zonder al te veel problemen. Kwam precies op tijd, begonnen wat laag te raken op alcohol!

28th Malachite,

Als je dacht dat de bos brand niet al erg genoeg was, nou is mijn droom bezig om uit te komen!
Tijdens de graag werkzaamheden voor de waterval zijn onze gravers op grondwater gestuit!
Ik heb alle werkzaamheden opgeschort en probeer nu met man en macht het stijgende water tegen te gaan.

8th Galena, Late Summer,

Ik heb de orde gegeven om de leeft ruimte te ontruimen, en deze hermetisch af te sluiten. En net op tijd ook.
Twee dwergjes waren te koppig om hun kamers te verlaten en zitten nu gevangen in hun kamers. Al hoewel buiten direct levens gevaar, moeten ze wel snel gered worden om ze van een hongerdood te redden.
Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/water_damage.png

Er word gewerkt om het water naar de nabij gelegen chasm afgevoerd.

26th Galena,

Het water probleem is nu volledig onder controle, en de 2 dwergen zijn gered.
Ik heb orders gegeven voor het maken van nieuwe leefruimte.

1st Limestone, Early Autumn,

Herfst is aangekomen, en de productie van handel items is in volle gang.
We zullen een aardige hoeveelheid hebben tegen de tijd de karavaan hier aankomt.

16th Limestone,

Onze scout heeft de karavaan gespot, en ze zijn rustig op weg naar onze handelspost.

17th Limestone,

Asmel Arrosasmel heeft een werkplaats geclaimd, zou er weer een Legendarisch item worden gemaakt?
Ik kan haast niet wachten om te zien wat er dit keer gemaakt word!

- vervolg:
Dat waardeloze leger van ons! We hadden verschillende Kobalds IN onze fort op zoek naar dingen op te stelen. Tegen de tijd dat ze eindelijk wakker waren waren ze al dood gemaakt door de honden en een burger.
Misschien interessant om de burger onderdeel van het leger te maken, Urdim Lazcog was heeft zich al bewezen.

- Vervolg:
We waren nog bezig met het opruimen van de restanten toen we de melding kregen dat de karavaan was aangekomen. Ik heb meteen de order gegeven om de items naar de handelspost te verplaatsen.
Ik hoop dat ze wat nuttige items hebben.

25th Limestone,

Asmel Arrosasmel is klaar met haar werk en liet ons een piccolo zien.
Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/legendary_item2.png
Het handelen met de karavaan is afgerond, we hebben leer, hout, eten en nog wat dingen gekregen.

2nd Sandstone, mid Authum,

Goblins! We waren bezig met het verplaatsen van de items dieper het fort in toen ze in eens verschenen.
Een raid! Gelukkig schoten de bewakers van de karavaan te hulp, tegen de tijd dat onze eigen leger aankwam was alles (weer) dood. Zucht..

15th Sandstone,

Erush ZesDodok, een kat, bedacht dat het leuk zou zijn om nieuwsgierigheid uit te dagen tot een spelletje.
Ze verloor, en eindige op als een kleine maaltijd voor de plaatselijke cave spider. Ik heb het verboden om de stoffelijke resten op te halen.

9th Timber, Late Authum,

Nog meer immigranten, als of we niet genoeg nietsnutten hier hebben rond hangen.
Het fort heeft nu een totaal van 44 dwergen, gezellig.

16th Timber

Damn, ik wist dat ik beter zicht op de nieuwe dwergen moest houden. Er zat een jager tussen, ja zat. Ze is dood nu. Maar ze heeft wel de vuur imp wel weten te doden. Jammer genoeg voor haar is het te dichtbij de leef omgeving van de cave spider. Dus het claimen van haar stoffelijke resten en items zit er niet in.
Laatste waar ik zin in heb is een huisbezoek van de spin.

23rd Moonstone, early Winter,

Een visser was vandaag het doel van Goblins, ik heb direct orders naar het leger gestuurd om te assisteren.
Ik kon mijn orders niet eens afronden en ze waren al op weg. Na een kort gevecht waren alle goblins dood.
Beide soldaten hebben kleine verwondingen opgelopen, maar niks ernstig. Een paar dagen rust en ze zijn weer als goed als nieuw. Voorlopig heb ik buiten activiteiten opgeschort, tot het gebied veiliger is gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/massacre.png

8th Opal, Mid Winter,

Asob heeft vandaag een werkplaats geclaimed en begon materialen te verzamelen. Ik hoeft niet meer te vertellen wat dit betekend. We kijken allemaal uit wat Asob zal gaan maken.

12th Opal,

Asob is klaar en liet ons een hoge kwaliteit kleding stuk zien.
Afbeeldingslocatie: http://twbms.nl.eu.org/got_df/legendary_item3.png

27th Opal,

Ik heb het leger uitgebreid met twee burgers. Recente gebeurtenissen hebben het wel duidelijk gemaakt dat onze leger wat meer kan gebruiken. Overigens viel mij op dat ze niet eens beschermende kleding dragen..

28th Opal, Late Winter,

Ezum Melbilmondul & Vakbok Melbillecad zijn getrouwd en breken nu de tent af in de gezamenlijke eetruimte.

1st Obsidian,

De nieuwe recruiten maken goede vooruit gang. Ik heb daarom beide 3 honden gegeven.

1st Granite, 203,

Ah, mijn tijd is voorbij.
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63800

Geweldig om dit alles te lezen.

Ik ben dus ook maar begonnen.

Misschien dat iemand me op msn SemT_X at Hotmail punt com
wat extra hints en tips buiten de tutorial kan geven.

Echt feestelijk vermaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Post het hier in het topic, kunnen andere newbies er ook van leren! :+

EDIT: Stukje toegevoegd aan de hints en tips, en stukje Gedachten toegevoegd. Als er foutjes in staan, laat het me weten! Typ dit uit mn hoofd, geen algemene internetacces hier helaas.

[ Voor 57% gewijzigd door Samopsa op 12-04-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op zondag 12 april 2009 @ 19:01:
Post het hier in het topic, kunnen andere newbies er ook van leren! :+
zal ik zeker doen maar wat directere communicatie over het spel is wel lekker.

Kom je toch een stuk sneller opgang.
Ik ben net maarweer overnieuw met de tutorial begonnen om het spel goed onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Ik raad tinypirate's tutorial aan om mee te beginnen inderdaad, dat is echt de snelste en beste manier om het onder de knie te krijgen! Bijna alles legt bij wel uit, en als je het kwijtbent kan je het zo weer nalezen. Zo heb ik het ook geleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op zondag 12 april 2009 @ 19:42:
Ik raad tinypirate's tutorial aan om mee te beginnen inderdaad, dat is echt de snelste en beste manier om het onder de knie te krijgen! Bijna alles legt bij wel uit, en als je het kwijtbent kan je het zo weer nalezen. Zo heb ik het ook geleerd ;)
klopt de eerste keer had ik de pauze knop niet gevonden waren al mijn dwergen met vanalles bezig d-;

terwijl ik de tutorial zat te lezen d-;

maar even een kladblok erbij gepakt voor aantekeningen kan ik iedereen aanraden. d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Nog een stuk getypt: Verdedigen. Commentaar is welkom!

[ Voor 25% gewijzigd door Samopsa op 12-04-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

http://www.bay12games.com/forum/index.php?topic=28477.0 . Ook handig.

Wie gaat het fort overnemen? Het ziet er voorspoedig uit. Op zich is het niet erg als een onervaren speler het spel overneemt. Het is juist leuk als alles mis gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brons schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:51:
http://www.bay12games.com/forum/index.php?topic=28477.0 . Ook handig.

Wie gaat het fort overnemen? Het ziet er voorspoedig uit. Op zich is het niet erg als een onervaren speler het spel overneemt. Het is juist leuk als alles mis gaat :)
haha als hij dinsdag of woensdag nog niet overgenomen is en ik het spel doorheb zal ik mer er misschien aan wagen.

momenteel ben ik me super aan het vermaken met de tutorial \-:
ben hem nu gewoon lezen zonder het spel erbij om vervolgens zelf te beginnen.

Spelen jullie random kaarten ofwat doen jullie??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Ik speel nog steeds op de map van die tutorial, vond ik wel fijn spelen! Wel gewoon opnieuw begonnen, zonder tutorial, en mn eigen ding gedaan. De map die hier in dit topic wordt gespeeld is ook erg tof, die komt van het forum van Bay12.

PS: Ik heb niet veel tijd om DF te spelen/verslagje te schrijven, dus ik doe op dit moment niet mee met de succession game helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:09:
Ik speel nog steeds op de map van die tutorial, vond ik wel fijn spelen! Wel gewoon opnieuw begonnen, zonder tutorial, en mn eigen ding gedaan. De map die hier in dit topic wordt gespeeld is ook erg tof, die komt van het forum van Bay12.

PS: Ik heb niet veel tijd om DF te spelen/verslagje te schrijven, dus ik doe op dit moment niet mee met de succession game helaas.
Nog een vraag.

Hoeveel plantage heb je nodig om te zorgen dat je genoeg voedsel blijft houden voor je dwergen of welke vuistregel berekening houden jullie erop na.

Tevens doen jullie grote slaapruimtes maken of assignen jullie persoonlijke bedrooms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Ik maak gewoon een zooi farms, maar je hebt niet echt veel nodig. 2x een 8x8 farm is zo'n beetje genoeg voor je eerste paar jaar, als je ieder seizoen dimple cups verbouwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:17:
Ik maak gewoon een zooi farms, maar je hebt niet echt veel nodig. 2x een 8x8 farm is zo'n beetje genoeg voor je eerste paar jaar, als je ieder seizoen dimple cups verbouwt
okay want met het volgen van de tutorial zei die bij de eerste plant dat hij niet genoeg zaden had *6 *7 ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Anoniem: 63800 schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:26:
[...]

okay want met het volgen van de tutorial zei die bij de eerste plant dat hij niet genoeg zaden had *6 *7 ofzo
Dat maakt niet veel uit. Na het eten van de planten blijven de zaden achter, dus na een paar oogsten heb je zat zaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:32:
[...]

Dat maakt niet veel uit. Na het eten van de planten blijven de zaden achter, dus na een paar oogsten heb je zat zaden.
echt ik moet de grootste noob zijn totnutoe d-;

Die dwarfmanager kan ik die tijdens het draaien van het spel gebruiken of moet ik telkens df afsluiten en opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Moet je blijven draaien. Dwarfmanager haalt zijn informatie uit je geheugen, dus je kan het alleen gebruiken als beide programma's tegelijk draaien. De wijzigingen zijn ook instantaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:44:
Moet je blijven draaien. Dwarfmanager haalt zijn informatie uit je geheugen, dus je kan het alleen gebruiken als beide programma's tegelijk draaien. De wijzigingen zijn ook instantaan.
das wel errug relaxed en gaat het leven binnen df erg makkelijk maken.

Ik ben nu zelf bezig om mijn storage op de eerste verdieping onder de main floor te maken.

Hier komt echt alleen maar storage.
Hieronder komen gigantse craftrooms te staan.
En daaronder ben ik bezig om grote hoeveelheid living rooms uit te graven met in het midden een mooie dining/meeting hall.

Tevens heb ik besloten om nobel 3 rooms van 3*3 te geven die op deze manier

xxx xxx xxx
xxxxxxxxxxxxx
xxx xxx xxx

Die liggen dus allemaal aan 1 kant van de gang en zijn diepgaande kamers.
Wat ik erin moet gooien weet ik nogniet maar verzin ik nogwel wat op d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Tip: maak ze een stuk groter. Zoals in de TS te lezen valt, worden kamers meer waard naarmate ze groter zijn / meer engraved tiles hebben. Dit is veel makkelijker te realiseren dan masterful meubels enzo. Dus beter grote goed ge-engravede kamers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:56:
Tip: maak ze een stuk groter. Zoals in de TS te lezen valt, worden kamers meer waard naarmate ze groter zijn / meer engraved tiles hebben. Dit is veel makkelijker te realiseren dan masterful meubels enzo. Dus beter grote goed ge-engravede kamers!
Maar is dat niet zonde van je ruimte op de lange duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Je hebt ruimte genoeg, geloof me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik be nu met de tutorial bezig die in de OP staat, ik heb er nu al meer plezier in dan in de meeste rts spellen die ik de laatste jaren gespeeld heb :p

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

kom ik weer met een nog dommere vraag hoe gebruik ik een andere map??

zoals degene die voor de succesion game is gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorion3
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 20:21

Gorion3

ABC++

Dit spel is echt geweldigd :D De graphics zijn zwaar onder de maat, maar met die tileset is het nog wel te doen :)

Maar de gameplay, oh jezus wat is die goed zeg! Dit is een voorbeeld waar gameplay > graphics.

Heb de tutorial zo'n 2x gedaan nu, elke keer toch weer anders. Maar snap het spel nu wel aardig, alleen nog niet echt verder gegaan dan de basics zoals een leger creeren en dan erop uit gaan om iets te doden.

Zijn er misschien nog meer tutorials die de moeite waard zijn, of leuke kaarten?

Awesomenauts! Swords & Soldiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
http://www.youtube.com/view_play_list?p=5A3D7682BDD48FC2
Dit zijn CaptDuck's tutorials. Een nederlander die een heleboel video's over DF heeft gemaakt, hij behandelt eigenlijk alles, per onderwerp. Dus genoeg tutorials!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op zondag 12 april 2009 @ 22:56:
http://www.youtube.com/view_play_list?p=5A3D7682BDD48FC2
Dit zijn CaptDuck's tutorials. Een nederlander die een heleboel video's over DF heeft gemaakt, hij behandelt eigenlijk alles, per onderwerp. Dus genoeg tutorials!
Ik heb net 2 stills gebouwd.

Nou zeggen die beide
Waiting For Construction
Needs brewing or plant gathering
Construction inactive

Nu heb ik mijn farmers zowel brewing als plant gathering gegeven.

Hoe krijg ik die gebouwen nu gebouwd?
Zit er al vrij lang naar te staren zegmaar d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Die farmers zijn waarschijnlijk ook nog ergens anders mee bezig. Zorg ervoor dat je bij 1 farmer even tijdelijk ALLEEN brewing aan hebt staan, en verder niets. Hij zal even idle zijn, misschien wat gaan eten, en dan dat ding gaan bouwen. Daarna zet je hem weer terug op z'n normale baantjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op zondag 12 april 2009 @ 23:55:
Die farmers zijn waarschijnlijk ook nog ergens anders mee bezig. Zorg ervoor dat je bij 1 farmer even tijdelijk ALLEEN brewing aan hebt staan, en verder niets. Hij zal even idle zijn, misschien wat gaan eten, en dan dat ding gaan bouwen. Daarna zet je hem weer terug op z'n normale baantjes.
Het begin van je post is erg uitgebreid aan het worden.

Geweldige uitleg allemaal en zeer bedankt voor de vragen.

Ik ben net overnieuw begonnen met een nieuwe map nu ik het allemaal wat beter snap.
Hierdoor bouw ik dus ook niet al teveel gekke dingen en gebruik ik mijn kamers een stuk effectiever.
d-;
Was voorheen een zooitje
Anoniem: 63800 schreef op zondag 12 april 2009 @ 22:19:
kom ik weer met een nog dommere vraag hoe gebruik ik een andere map??

zoals degene die voor de succesion game is gebruikt?
Tevens zou iemand die nog even kunnen beandwoorden.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 63800 op 13-04-2009 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Neem hier eens een kijkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Ik moet eigenlijk gaan slapen maar ik kan niet stoppen met spelen :p
Het is heeeeeel lang geleden dat ik dat had :)

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ScrooLoose schreef op maandag 13 april 2009 @ 03:58:
Ik moet eigenlijk gaan slapen maar ik kan niet stoppen met spelen :p
Het is heeeeeel lang geleden dat ik dat had :)
Inderdaad als je niet uitkijkt begin je zo 10 keer overnieuw d-;

Maar goed ik heb nu zegmaar

Prive slaapkamers een livingroom wat brewery's masonary's en carpenters met voldoende opslag eromheen klaar.
Ik zit helaas nogsteeds met al mijn begin dwergen. Het immigranten event moet nogwel komen.

Wat is nou een goede volgende stap om te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Als je de tutorial volgt van tinypirate heb je een goede build. Zorg vooral dat je op het begin veel stonecrafts maakt, zodat je veel kan gaan traden, dit levert namelijk goede winst op, en hoe meer winst je maakt, hoe meer migranten er komen. Dus produceer lekker veel dingen! Laat je masons hard werken aan deuren, tafels en stoelen, laat je carpenters veel bedden, bins en barrels maken, en je farmers voedsel vergaren en drank brouwen. Binnen no time heb je veel wealth, en komen in de herfst migranten je fort bewonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:24:
Als je de tutorial volgt van tinypirate heb je een goede build. Zorg vooral dat je op het begin veel stonecrafts maakt, zodat je veel kan gaan traden, dit levert namelijk goede winst op, en hoe meer winst je maakt, hoe meer migranten er komen. Dus produceer lekker veel dingen! Laat je masons hard werken aan deuren, tafels en stoelen, laat je carpenters veel bedden, bins en barrels maken, en je farmers voedsel vergaren en drank brouwen. Binnen no time heb je veel wealth, en komen in de herfst migranten je fort bewonen.
ah okay kicke.

Ik ga er voor het gemak van uit dat traders in je eerste seizoen pas na je migranten komen want heb nognooit het eerste seizoen migranten gehad en nog geen traders gezien tot en met de zomer.

Tevens voor traders heb je alleen een 3 brede gang nodig en een tradepost toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Ja, dat klopt allemaal. De eerste trade caravan komt in de herfst aan. De eerste migranten komen in het 2e jaar in de herfst, of als je echt goed bezig bent, komen er al een paar in de lente.

Zie ook:
algemeen: http://www.dwarffortresswiki.net/index.php/Trade
Detail uitleg voor newbies: http://www.dwarffortressw...Your_first_fortress#Trade
Migranten: http://www.dwarffortresswiki.net/index.php/Migrants

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:33:
Ja, dat klopt allemaal. De eerste trade caravan komt in de herfst aan. De eerste migranten komen in het 2e jaar in de herfst, of als je echt goed bezig bent, komen er al een paar in de lente.

Zie ook:
algemeen: http://www.dwarffortresswiki.net/index.php/Trade
Detail uitleg voor newbies: http://www.dwarffortressw...Your_first_fortress#Trade
Migranten: http://www.dwarffortresswiki.net/index.php/Migrants
helemaal geweldig dit spel

En hardstikke bedankt voor je gedult en uitleg allemaal samopsa.

Begin aardig bezig te zijn d-;
Zogauw mijn fort ergens op gaat lijken ga ik vast nog 20 vragen hebben haha.

Hmmmmz mijn eerste stomme fout gemaakt.

Ik hou van een opgeruimt fort.
Dus ben ik ook met een stockpile voor stones begonnen
MAYOR ZUCHT
De kamers die ik daarvoor uitgraaf bevatten 75% zelf stenen d-;
Dus ben aan mijn 4e kamer van 12 bij 12 bezig om stones te stockpilen d-;
Maarja je wil graag een mooi fort ofniet moet er wat voor overhebben d-;

Trouwens nog 2 vraagjes d-;
JAJA ik weet het kom ik weer.
op de eerste pagina zag ik iemand met een mooie tower
Hoe maak je die?
En kan je ook deuren maken voor 3 brede wegen?

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 63800 op 13-04-2009 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Op de Wiki is erg veel te vinden, kijk daar ook even ;)
Toren maken: http://www.dwarffortresswiki.net/index.php/Tower

Verder heeft een stone stockpile om je fort op te ruimen niet zo veel zin.. je zou een stockpile moeten hebben die net zo groot is als je uitgegraven fort! Je kan ze wel dumpen, lees bv de Wiki, maar het kost zoveel manuren om dat op te ruimen dat het niet aan te raden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Anoniem: 63800 schreef op zondag 12 april 2009 @ 21:12:
[...]

Nog een vraag.

Hoeveel plantage heb je nodig om te zorgen dat je genoeg voedsel blijft houden voor je dwergen of welke vuistregel berekening houden jullie erop na.

Tevens doen jullie grote slaapruimtes maken of assignen jullie persoonlijke bedrooms
Voedsel is niet zo moeilijk, misschien zelfs te makkelijk. Het is aan te raden dat je als beginner alleem plump helmets maakt. Verbied in het kitchen menu (z -> kitchen) de plump helmets voor het gebruik om te koken. Maak eerst alcohol (Dwarven Wine dacht ik) van de plump helmets en gebruik de alcohol om weer te koken. Als je eerst alcohol maakt krijg je namelijk 5 wine units per plump helmet en je kan met de wine gewoon dwarven wine biscuits maken. Je vervijfvoudigd je eten voorraad dus op een simpele manier. Een 6x6 plot met alleen plump helmets en 1 brouwerij en 1 keuken zou een fort van 100 dwergen overeind moeten kunnen houden.

Ohja, en bij het koken krijg je geen zaadjes uit je plump helmets, bij het maken van alcohol wel.

Over de bedrooms: ik maak voor de gewone dwergen prive ruimtes met 3 tiles ruimte. Dat is zat. Ik maak er alleen een bedroom van maar assign het niet aan een dwerg. Er zal vanzelf een dwerg langskomen om de kamer te claimen (wist ik ook pas sinds gisteren :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Het claimen van kamers gebeurt toch pas als je baron er is, en je dus een economie krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op maandag 13 april 2009 @ 12:07:
Het claimen van kamers gebeurt toch pas als je baron er is, en je dus een economie krijgt?
ik assign bedrooms vanaf het begin persoonlijk aan mijn dwergen inplaats van grote baracken

Die dwarfgen whine biscuits maak je gewoon in je kitchen toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 63800 op 13-04-2009 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Samopsa schreef op maandag 13 april 2009 @ 12:07:
Dat dacht ik eerst ook. Echter als je met 'r' van een bed een bedroom maakt maar niet assigned neemt een dwerg zonder slaapkamer deze vanzelf als zijn eigen kamer. Scheelt je veel assign werk.
Anoniem: 63800 schreef op maandag 13 april 2009 @ 12:09:
[...]

ik assign bedrooms vanaf het begin persoonlijk aan mijn dwergen inplaats van grote baracken

Die dwarfgen whine biscuits maak je gewoon in je kitchen toch?
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Ah, weer wat geleerd :+

Ik krijg nu voor het eerst last van dikke FPS drops. Waterval over ieder Z-level + bouwen grote toren + minen groot stuk met iron ore + bouwen van heel veel dingen tegelijk = dood aan de CPU. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

Erm leek me een leuk spelletje. Afgezien van de graphics die letterlijk uit het jaar 0 zijn :)
Alleen ik ben vastgelopen in de tutorial :(

Alles ging goed, ik was net aan me eerste aardbeientuintje begonnen O+
En toen viel me opeens een hele stroom aan rode mesages op
"RandomDwerg was interupted bij DwergMetMoeilijkeNaam"

Na zoeken blijkt mijn dat halve fort moeiljk staat te doen bij de ingang van mijn hoofd opslag ruimte
Aan het einde daarvan is DwergMetMoeilijkeNaam aan het beserken.
De wiki zegt "aanvalshonden pakken hem wel aan" maar ik heb helemaal geen hondjes :(
En alsnog een kennel bouwen gaat ook niet. want iedereen is bij de opslag aan het pannieken :(

[ Voor 53% gewijzigd door heuveltje op 13-04-2009 15:04 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heuveltje schreef op maandag 13 april 2009 @ 15:00:
Erm leek me een leuk spelletje. Afgezien van de graphics die letterlijk uit het jaar 0 zijn :)
Alleen ik ben vastgelopen in de tutorial :(

Alles ging goed, ik was net aan me eerste aardbeientuintje begonnen O+
En toen viel me opeens een hele stroom aan rode mesages op
"RandomDwerg was interupted bij DwergMetMoeilijkeNaam"

Na zoeken blijkt mijn dat halve fort moeiljk staat te doen bij de ingang van mijn hoofd opslag ruimte
Aan het einde daarvan is DwergMetMoeilijkeNaam aan het beserken.
De wiki zegt "aanvalshonden pakken hem wel aan" maar ik heb helemaal geen hondjes :(
En alsnog een kennel bouwen gaat ook niet. want iedereen is bij de opslag aan het pannieken :(
hem dichtbouwen met een muur eromheen

en vervolgens een nieuwe uitgang graven voor je andere dwergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Ha, ik zou even opnieuw beginnen als ik jou was. Dwergen worden sowieso niet snel gek. In het begin is het eigenlijk alleen als ze een Strange Mood krijgen en ze hun artifact niet kunnen maken omdat je niet de juiste items op voorraad hebt. In dat geval staan er tips in de tutorial:
We were lucky this time with our moody dwarf. He was able to get everything he needed to make his artifact. If he couldn’t find it he would go quite crazy in the workshop, or if a suitable workshop isn’t available, in his room. When you see the dwarf start to go crazy (flashing down arrows and not moving from their workshop are a good sign) it’s time to either assign the dwarf some war dogs (more on that later) or to construct some walls and wall them in to their workshop, or to lock the door on their quarters. At some point the dwarf will go beserk and either get attacked by nearby military dwarfs or war dogs, or if locked inside, slowly starve to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zover was ik geloof ik nog niet in de tutorial.
Had wel gezien dat die dwerg obsessed werd ofzo. maar dacht dat negeer ik wel :(
MMM nu aan het proberen een muur te bouwen, maar die ventjes staan alleen nog maar als kip zonder kop rond te rennen :(

Dan maar opnieuw :(
jeez wat is dat savegame overzicht een zooitje.......................................

[ Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 13-04-2009 15:27 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Savegames zijn vrij overzichtelijk ;-) Georderd per jaar, per seizoen. Maar het begin van je fort is zo opnieuw gemaakt! En onthou, je hebt zo veel meer Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op maandag 13 april 2009 @ 15:41:
Savegames zijn vrij overzichtelijk ;-) Georderd per jaar, per seizoen. Maar het begin van je fort is zo opnieuw gemaakt! En onthou, je hebt zo veel meer Fun!
Ik heb die tower tut even gedaan.

maar nu mijn vraag moet ik op mijn 2e laag muren nu echte walls plaatsen of fortifications?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Je kan geen fortifications bouwen, alleen maar muren. Die kan je dan later met het "d" menu omzetten naar fortifications. Voor het bouwen van de toren maakt het geen klap uit of het muren of fortifications zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op maandag 13 april 2009 @ 15:47:
Je kan geen fortifications bouwen, alleen maar muren. Die kan je dan later met het "d" menu omzetten naar fortifications. Voor het bouwen van de toren maakt het geen klap uit of het muren of fortifications zijn.
Ah ok

ik dacht dat fortifications die dingen waren waar ze zich achter verstopten d-;
Maar blijkbaar verstoppen ze zicht dus achter een stukje muur d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168987

Ik wil hier ook best wel met beginne, ik heb de nieuwste versie gedownload, maar het instaleren van een tileset lukt niet zo goed =/. ik probeer op resolutie 1680*1050 te spelen maar dat gaat precies moeilijk=/

Kan iemand een goede tileset aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Samopsa schreef op maandag 13 april 2009 @ 15:47:
Fortifications: b->C->F volgens mij.
Anoniem: 168987 schreef op maandag 13 april 2009 @ 16:13:
Ik wil hier ook best wel met beginne, ik heb de nieuwste versie gedownload, maar het instaleren van een tileset lukt niet zo goed =/. ik probeer op resolutie 1680*1050 te spelen maar dat gaat precies moeilijk=/

Kan iemand een goede tileset aanraden?
In de OP staat wel een goede client met een mooie tileset. Echter 1680*1050 ga je volgens mij nooit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Brons schreef op maandag 13 april 2009 @ 16:38:
[...]

Fortifications: b->C->F volgens mij.
Verrek, je hebt gelijk! :D Dat scheelt m'n dwergjes weer een seizoen fortifications hakken. :+
[...]
In de OP staat wel een goede client met een mooie tileset. Echter 1680*1050 ga je volgens mij nooit halen.
Kan wel, maar ziet er niet uit. Beter speel je windowed op 1280x800 ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168987

Ik heb ondertussen mooie tileset juist kunnen installeren ^^, mede door die client, beetje liegen klooien met files te vervangen enzo (A), zo heb ik de nieuwste versie met mooie tileset :).

Even een vraagje,

Ik heb bij preparing my journey zo 2 miners gezet, maar hoe kan ik nu nog een dwarf miner maken ingame?
ik vind het menutje niet.

Dit is echt wel verslavend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Lees de tutorial van Tinypirate even door, dan kom je vanzelf op het punt waar hij baantjes geven enzo uitlegt, uiteindelijk ook Dwarf Manager, een supertool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Semmy, ik wil na jou de doorgeef-game wel een jaartje doen. :)

Ben zelf ook nog enigszins beginnend (tutorial nu bij deel 9 ofzo, eerste military opzetten), maar vind het wel erg vet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zit er trouwens een undo functie in dat spel ?
zou zeer handig zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VyperX schreef op maandag 13 april 2009 @ 17:59:
Semmy, ik wil na jou de doorgeef-game wel een jaartje doen. :)

Ben zelf ook nog enigszins beginnend (tutorial nu bij deel 9 ofzo, eerste military opzetten), maar vind het wel erg vet. :)
je mag hem nu al nemen vyperx...
ik ben nog erg druk bezig het onder de knie te krijgen en met een puppy thuis gaat het nog net niet zo snel als ik zou willen d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

heuveltje schreef op maandag 13 april 2009 @ 18:27:
Zit er trouwens een undo functie in dat spel ?
zou zeer handig zijn :)
Wat wil je precies ongedaan maken? Een designation? D->x. Of bijvoorbeeld een uitgehakte muur terug zetten? Dat kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Een undo functie haalt alle fun uit het spel! Probeer je probleem op een dwarfmanier op te lossen, daar gaat het om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:31:
Een undo functie haalt alle fun uit het spel! Probeer je probleem op een dwarfmanier op te lossen, daar gaat het om!
Fun FUN FUNNNNNNNNN
ik ben ondertussen grijs aan het worden.
Maak je klein foutje hier klein foutje daar
kan je weer overnieuw ben nog geen goblin of fire imp of whatever tegengekomen d-;

Vraag me af of die in de random mappen zitten of dat ik gewoon geluk heb d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
TWBMS schreef op zondag 12 april 2009 @ 17:03:
Ok, mijn verslag(je).
de savegame: linkje

Success aan de volgende beheerder :D
[...]
Anoniem: 63800 schreef op maandag 13 april 2009 @ 18:38:
je mag hem nu al nemen vyperx...
[...]
Bij deze: ik neem jaar 3 op me... :X Wish me luck! Ik hoop donderdag/vrijdag jullie een verslag te kunnen geven... :)
Ik hoop dat ik onze dwergjes niet teleur ga stellen... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VyperX schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:51:
[...]

[...]

Bij deze: ik neem jaar 3 op me... :X Wish me luck! Ik hoop donderdag/vrijdag jullie een verslag te kunnen geven... :)
haha succes ermee d-;
Is er trouwens een goede manier om screenshots te maken of is gewoon prtscrn en dan paintshop de makkelijkste manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
VyperX schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:51:
Ach, je moet maar zo zien. Ik heb ze al proberen te verzuipen :D
Veel erger dan dat kan je het niet maken, tenzij je het met lava probeert.

In elk veel succes, ik kijk uit naar je verslag(je) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TWBMS schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:14:
[...]

Ach, je moet maar zo zien. Ik heb ze al proberen te verzuipen :D
Veel erger dan dat kan je het niet maken, tenzij je het met lava probeert.

In elk veel succes, ik kijk uit naar je verslag(je) :D
Zo ik ga maar eens aan de slag.
Een random map een plekkie zoeken van 5*5 ofzo en dan gaat ik eens voor het echie beginnen.
De fouten die ik maak laten zitten en me er maar omheen vechten zegmaar d-;

Warriors enzo aanmaken heb ik nog geen verstand van maar de tinypirate tutorial staat op de achtergrond open.
langleven 24"breedbeeld.

Maak me alleen druk over de eerste aanvallen hoe gaan we die afslaan d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

In het begin zijn traps ruim voldoende. Gewoon je fort open laten en de ingang vol met cage en weapon traps leggen. Niemand die er door komt. Als je wat verder bent is het misschien makkelijker om geen traps te leggen maar gewoon een leger te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Brons schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:19:
[...]

Wat wil je precies ongedaan maken? Een designation? D->x. Of bijvoorbeeld een uitgehakte muur terug zetten? Dat kan niet.
Met D->X kan dat idd ook. maar ik heb nog al eens dat ik idd iets neerzet of een stuk land of een workshop.
En dan 0.1 sec later het hele ding weer wegzet ivm verkeerde plek ofzo. Zou makkelijker zijn als ik gewoon ctrl-z kon doen dan het hele ding handmatig verwijderen :(

Ow en mijn eerste pogingen tot een magnasmelter hebben tot nu toe 1 heel hete verdiepig en 11 dode dwergen opgeleverd :)

Iemand trouwens al eens geprobeerd een sauna te maken ? benieuwd of die dwergen daarvan houden :)

[ Voor 17% gewijzigd door heuveltje op 14-04-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heuveltje schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:27:
[...]
Iemand trouwens al eens geprobeerd een sauna te maken ? benieuwd of die dwergen daarvan houden :)
Sauna maken betekent dat dat ze nog minder doen d-;

Ik heb momenteel nogsteeds problemen om een moat aan te leggen.
Zegmaar een soort met water gevult kanaal met een drawbridge erover om mijn fort te beschermen.
Tevens wil ik een indoor waterreservoir maken maar wil me ook niet lukken

Misschien dat iemand me hiermee kan helpen?
Hebben we toevallig een irc kanaal ofzo?
Pagina: 1 2 ... 26 Laatste