[PC Indie] Dwarf Fortress

Pagina: 1 2 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-04 15:00
Anoniem: 63800 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:37:
[...]

Sauna maken betekent dat dat ze nog minder doen d-;

Ik heb momenteel nogsteeds problemen om een moat aan te leggen.
Zegmaar een soort met water gevult kanaal met een drawbridge erover om mijn fort te beschermen.
Tevens wil ik een indoor waterreservoir maken maar wil me ook niet lukken

Misschien dat iemand me hiermee kan helpen?
Hebben we toevallig een irc kanaal ofzo?
Dat is zeer simpel. Maak waar je de moat wil een channel aan! (d -> h )
Bij een channel maken wordt de huidige tile die je selecteert weggegraven (wordt een gat) en de tile daaronder mined, dus gewoon gegraven. Hou hiermee rekenening mee, dat je niet per ongeluk een channel over bestaande gangen laat lopen en dan met water vult!
Dat heb ik gedaan, ik kon nog net op tijd een floodgate maken :P

Ik kan je aanraden om eerst een muur te maken met bij de doorgang een channel en een bridge.
Nadat je een lever bouwt en die linkt naar de bridge, kan je niet meer aangevallen worden, althans ze komen niet binnen.

Nu kan je beginnen aan een moat.
Stap 1 is om de moat te graven.
Stap 2 is om toegang tot je moat te graven en die toegang daarna af te sluiten met een floodgate + lever.
Stap 3 is om de floodgate te openen.
Stap 4 is om een pad van je moat naar de dichtsbijzijnde rivier te graven.
Stap 5 is je dwerg de tijd te geven om terug te komen in je fort.
Stap 6 is snel de lever om te schakelen en de floodgate in te schakelen.

Zo ziet het er bij mij uit.
Z0 niveau
Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/131/moatz0.jpg

Z-1 niveau
Als je goed kijkt, zie je rechts nog 2 floodgates en een muur die het water tegenhouden van een ondergelopen ruimte. Ik had eerst een moat links gemaakt en vol laten lopen met water. Daarna ben ik die moat gaan uitbreiden. Hierbij heb ik niet nagedacht dat die moat over een van ruimtes (een farm) zou lopen. Het gat is toen snel gedicht en niemand is verdronken :|

Een waterreservoir kan je maken door van te voren een kanaal van de moat naar de binnenkant van je fort graven. Daarna kan je boven dat reservoir 1 tile selecteren voor een channel. Op die channel bouw je dan een well. Dwergen drinken liever uit een well. Met een well halen dwergen water uit de tile eronder.

Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/6369/moatz1j.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Diman op 14-04-2009 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 19:46
Een makkelijkere manier dan snel wegrennen: Maak een moat compleet los van de rest van je fort. Begin met een stairs down, of een ramp, en ga graven. Laat 1 vakje vrij tussen je moat en de rivier/waterbron. Laat je dwerg weer omhooggaan. Haal dan van bovenaf dat ene vakje weg, door channel te gebruiken. Erg handig!

En ipv Floodgates te gebruiken kan je beter deuren gebruiken; hier kunnen je dwergen door ontsnappen, en zodra ze eruit zijn lock je de deur en je hebt er nooit meer last van. Het enige voordeel van floodgates is dat vijanden ze niet in kunnen nemen, en dat je er meer naast elkaar kan plaatsen.. ik gebruik altijd deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 09:13
Samopsa schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 13:05:
Een makkelijkere manier dan snel wegrennen: Maak een moat compleet los van de rest van je fort. Begin met een stairs down, of een ramp, en ga graven. Laat 1 vakje vrij tussen je moat en de rivier/waterbron. Laat je dwerg weer omhooggaan. Haal dan van bovenaf dat ene vakje weg, door channel te gebruiken. Erg handig!

En ipv Floodgates te gebruiken kan je beter deuren gebruiken; hier kunnen je dwergen door ontsnappen, en zodra ze eruit zijn lock je de deur en je hebt er nooit meer last van. Het enige voordeel van floodgates is dat vijanden ze niet in kunnen nemen, en dat je er meer naast elkaar kan plaatsen.. ik gebruik altijd deuren.
Hoe werkt dat precies met vijanden en deuren? Je kan deuren "dicht" doen, maar voor vijanden maakt dat niet uit?

My Dwarf Fortress ASCII Reward: ~~@~~####,.".D",.B""

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-06 23:12

Brons

Fail!

Gewone vijanden kunnen niet door deuren. Vijanden met 'siege engines' echter wel. Trollen kunnen bijvoorbeeld voor gobblins deuren open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-06 10:44
Dit spel is echt afschuwelijk...

...verslavend 8)7

Ik snap er nog niet zoveel van maar heb 3/4e van de tutorials van Tiny~ doorgelezen. Alleen had ik last van miasma uitbraken. Eerst in de woonkamer, daarna over de gehele stockpile kamer. Hoe voorkom ik die miasma uitbraken?

PS: Erg tof trouwens, 3Dwarf Visualizer. Je fortress in 3d bekijken blijft tof :)

[ Voor 24% gewijzigd door Brian op 14-04-2009 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

Brian schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:54:
Dit spel is echt afschuwelijk...

...verslavend 8)7

Ik snap er nog niet zoveel van maar heb 3/4e van de tutorials van Tiny~ doorgelezen. Alleen had ik last van miasma uitbraken. Eerst in de woonkamer, daarna over de gehele stockpile kamer. Hoe voorkom ik die miasma uitbraken?

PS: Erg tof trouwens, 3Dwarf Visualizer. Je fortress in 3d bekijken blijft tof :)
Vergeten om je refuse pile te maken ? of misschien geen pad er naar toe ?

2e poging om magnamelter te maken :
18.15 dooie dwergen (koppige eikels) + werkende magnamelter _/-\o_ Heuveltje helemaal gelukkig
18.20 3 fireimps zijn me halve fort aan het uitroeinen :( Back to the drawingboards |:(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63800

heuveltje schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 18:31:
[...]

18.15 dooie dwergen (koppige eikels) + werkende magnamelter _/-\o_ Heuveltje helemaal gelukkig
18.20 3 fireimps zijn me halve fort aan het uitroeinen :( Back to the drawingboards |:(
Fireimps blijven heerlijk.

Kan ik alleen maar van genieten ze gaan wel snel dood trouwens.
De 2 fireimps die bij mij naar binnen renden werden in no time door mijn toffe dwerg met grijze baard oftewel THE MASSIVE TOUGHGUY engraver d-; uitgemoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diman
[...]

Regel 1: Zorg altijd voor een grate tussen de magma-bron en de magma-aanvoerkanalen. De grate laat vloeistoffen door, maar geen wezens. Hetzelfde principe geldt voor water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brian
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14-06 10:44
[...]
Hmm. Dat lijkt mij sterk, er loopt een trap van drie breed en een gang van drie breed naar de refuse pile toe. En nee, de refuse pile zit ook niet vol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Tips mbt Fire Imps: als je een magma pipe hebt (verticale 'pijp' met magma die soms boven de grond komt) die boven de grond komt er zsm een muur omheen bouwen. Als je magma aan het channelen bent voor je forges in het pad van het magma fortifications bouwen om de imps te filteren.

EDIT: grate mag ook, maar fortification is makkelijker en doet hetzelfde.

[ Voor 12% gewijzigd door Brons op 14-04-2009 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

is er trouwens iemand die de complete tinypirates tutorial in pdf heeft?

Zou erg fijn zijn kan ik op mijn werk doorlezen d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 11:05
Anoniem: 63800 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:16:
is er trouwens iemand die de complete tinypirates tutorial in pdf heeft?

Zou erg fijn zijn kan ik op mijn werk doorlezen d-;
Ik heb hem wel compleet in PDF.
Heb hem zelf zo gemaakt.

Als je wilt hebben, stuur maar mailtje naar computergekkie AT hotmail DOT com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

GoTCoast schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:31:
[...]

Ik heb hem wel compleet in PDF.
Heb hem zelf zo gemaakt.

Als je wilt hebben, stuur maar mailtje naar computergekkie AT hotmail DOT com.
Oops mezelf tegen een damp spot aangegraven...

Is dit gevaarlijk of is dit pas gevaarlijk als ik verder graaf? dit stuk zegt nu damp spot als muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Het is pas gevaarlijk als je opnieuw de opdracht geeft om dat stukje uit te graven. Dan komt er water vrij en in je fort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

King_NL schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:00:
[...]

Regel 1: Zorg altijd voor een grate tussen de magma-bron en de magma-aanvoerkanalen. De grate laat vloeistoffen door, maar geen wezens. Hetzelfde principe geldt voor water.
Die zat er wel. alleen als je het goed begrepen had moest ik een stukje channel doen 1 verdieping boven mijn gegraven kanaal. en dat ging dus wel goed fout :(

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168987

Ik heb nu al een paar kleine frotresses gehad :), en al veel geleerd van kleine foutjes. Maar nu lees ik net op de wiki over offices en dergelijk, ik ga maar eens opnieuw beginnen en een aparte werkvloer maken voor men sherrif en militaire zaken :). mijn laatste fortress bestond uit 14 levels, maar nog niet allemaal volgebouw :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Hier mijn eerste update... Kost meer tijd dan ik had verwacht! :P
Dit is met een uurtje of 2 aan tijd, waarbij ik tussendoor ook het verslag heb getypt... Latere update komt nog, daar zal ik dit deel weer herhalen.
1st Granite, early spring, 203
Ik heb weer een aanvaring gehad met 'Twbms', zoals hij tegenwoordig genoemd wil worden. Die clerk titel is hem echt naar z'n hoofd gestegen!
Maar goed, ik probeerde hem weer uit te leggen waar het in dit fort aan ontbreekt... Discpline en nijverheid! De helft van de andere dwergen zit in de eetkamer (eet-paleis mag je eerder zeggen!) te feesten alsof er geen morgen is, en de andere helft zorgt dat er drank is om mee te feesten. Twbms had het helemaal gehad met mij, en zei: "Als jij het zo goed weet, verrotte juwelier, dan mag je het zelf regelen!" *succes!*

Ik heb je de vorige keer mijn plannen nog uitgelegd, dus je weet de hoofdpunten vast nog wel:
- Betere taakverdeling
- Efficientere voedselvoorzieningen
- Metaal-industrie opstarten

Ik ga kijken of ik de miners kan onderbreken bij hun feestje... ze hebben heel wat werk te verzetten!

3rd Granite, early spring, 203
Ik heb nog maar 1 miner aan het werk gezien... de andere 2 liggen hun roes uit te slapen. Prutsers! Ik wil eigenlijk onze 'militairen' vragen om hun wat echt discpline te tonen... maar ik ben een beetje bang van hun uiterlijk. Ze lopen rond met alleen een lendedoek! Brrrr...

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2hoa1rb.jpg(1 Miner aan het werk, 1 ligt te slapen)

4th Granite, early spring, 204
Goud! We hebben goud gevonden! Ik hoop dat er ook nog edelstenen in de buurt zitten...
Verder heb ik na zitten denken over een beter werkschema voor de andere dwergen... Er zijn gewoon te weinig werkplaatsen om iedereen goed bezig te houden.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/35c342r.jpg(Goud erts iets ten noorden van de rechter miner.)

8th Granite, early spring, 204
Ik heb het helemaal met die feestgangers gehad! Ik had opdracht gegeven om de loot die nog bij de traderspost lag op te halen... zie ik tot mijn stomme verbazing een van de miners ermee lopen. "Ja, er was niemand anders om het op te pakken..." De luiwammessen! Ik heb direct het rooster waar ik mee bezig was ingevoerd. Het is misschien niet perfect, maar het zal er in ieder geval voor zorgen dat er geen miners meer rondlopen om kledingstukken op te ruimen!

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2ypb6l1.jpg(Nieuwe werkrooster!)

9th Granite, early spring, 204
*groan* Ze organiseren een feestje ter ere van mijn nieuwe werkschema... GA WERKEN SUKKELS!!

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/15g9tdu.jpg(Feestjes!? Ga in je eigen tijd feesten!)

10th Granite, early spring 204
Joy!! De eerste juwelen zijn gevonden! Ik heb meteen een kamer aan laten leggen waar ze veilig bewaard kunnen worden. We willen tenslotte niet dat een stinkende Kobold met z'n klauwen aan onze juwelen komt! Ik denk dat een kamertje achter de barakken een goede plek wordt.

16th Granite, early spring, 204
Deel 1 van mijn project "Magma powerrrrr" is bijna klaar. De miners zijn bezig de laatste gangetjes uit te graven waar straks onze magma door gaat stromen. Ik wil perse magma forges hebben, omdat ik het weinige hout dat we hebben niet wil verspillen door kolen ervan te branden...
Omdat ik niet zeker weet of het magma door overdruk omhoog kan komen zetten, heb ik maar besloten om aan het oppervlak onze metaal-productie te baseren. Dit vereist straks wel een omheinde dependance... Ik heb geen zin dat er nog een vuur-imp langskomt en dit keer onze metaal-arbeiders in de fik zet.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/et5lrs.jpg(Magma kanalen!)

19th Granite, early spring, 204
De miners zijn nu bezig met een by-pass onderlangs de huidige woonruimtes. Ik ben bang dat het nieuws van ons ontdekte goud straks een hoop immigranten zal aantrekken, en ik wil voorbereid zijn om ze vriendelijk te kunnen ontvangen... De free-loading bastards!

Verder zijn de elven langsgekomen met een kleine karavaan. Ik zal die tree-hugging hippies nooit begrijpen... _Wij_ mogen geen bomen kappen... Maar als de elven hout nodig hebben dan mag het opeens weer wel! Naja, ik hoop maar dat ik wat van onze stenen bekers kan ruilen tegen het hout... We kunnen het hard gebruiken! (En toch goed dat ik heb gezegd dat ze die stenen zooi maar moesten blijven maken... Weet zeker dat we het kwijt kunnen aan die domme boom-woners.)

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/33bic85.jpg(Stomme elven met hun hout...)
toon volledige bericht
Geef even aan of jullie het verhaal nog steeds zo gedetailleerd willen hebben... Kost verdomd veel tijd! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-06 10:22
jajaja :D

btw, Lava komt niet omhoog onder druk.
zie hier voor meer info.

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Goed leesvoer!

Ik las daar ook dat firesnakes spontaan in de omgeving van een vulkaan kunnen opduiken... Misschien toch nog maar overdenken of ik mijn productie bovengronds wil doen... Heb nog niks geflood met magma, dus ik kan het nog wat uitgebreider channelen naar dieper gelegen lagen... (8>

Ik wil in ieder geval wel daar naar boven graven om een extra uitgang te hebben in de buurt van hout...

Vanavond een nieuwe update, en dan wel in-character. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Let op: op het oppervlakte in de buurt van de magma pipe zijn er enge beestjes. Misschien is het een goed idee om een muur om de pipe te bouwen? Al gaan er waarschijnlijk wel wat dwergen dood, maar je hebt er waarschijnlijk toch te veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Brons schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:16:
Let op: op het oppervlakte in de buurt van de magma pipe zijn er enge beestjes. Misschien is het een goed idee om een muur om de pipe te bouwen? Al gaan er waarschijnlijk wel wat dwergen dood, maar je hebt er waarschijnlijk toch te veel.
gaat dit om gelijkvloerse oppervlakken?
Of ook om de verdieping erboven?
Ik probeer namelijk ook een magma powered smelter te bouwen in mijn nieuwe fort to be d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Overal waar het magma komt spawnen enge beesten. Dus als de magma pipe open is aan de boven kant komen daar beesten uit, deze kunnen vrij naar elke verdieping lopen (vliegen in het geval van de fire imp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Anoniem: 63800 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 11:24:
[...]

gaat dit om gelijkvloerse oppervlakken?
Of ook om de verdieping erboven?
Ik probeer namelijk ook een magma powered smelter te bouwen in mijn nieuwe fort to be d-;
Valt geloof ik wel mee :)
Poging 4 tot magna-smelter heeft bij mij nu iig werkende magnasmelters opgeleverd :)
De firesnakes lijken zicht tot nu toe alleen te beperken tot de laag eronder :)

Waarom hebben dwergen die kanalen moeten afsluiten 100% precisie om aan de verkeerde kant van het blok te belanden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorion3
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-05 20:21

Gorion3

ABC++

heuveltje schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:23:
[...]

Valt geloof ik wel mee :)
Poging 4 tot magna-smelter heeft bij mij nu iig werkende magnasmelters opgeleverd :)
De firesnakes lijken zicht tot nu toe alleen te beperken tot de laag eronder :)

Waarom hebben dwergen die kanalen moeten afsluiten 100% precisie om aan de verkeerde kant van het blok te belanden :(
hahaha, ja ik heb hetzelfde probleem, maarja, gewoon 2 naast elkaar bouwen, dan gaat het meestal wel goed, en daarna 1tje cancellen.

Heb nu een ondergrondse water supply gemaakt voor mijn fort, het gaat best aardig, alleen geen flux te zien :(, genoeg magenite of platinum, maar geen flux om steel te maken. Daarnaast ook geen magma, maar gelukkig meer dan genoeg hout :)

Had per ongeluk een verkeerde channel gedigt, waardoor mijn steen productie onder water lag, gelukkig geen probleem omdat ik alle benodigdheden voor een pomp al had gemaakt, dus kon snel het water weg pompen naar het juiste gebied.. Gelukkig staat alles er nog :)

Lekker spel om te spelen :)

Awesomenauts! Swords & Soldiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Je kan hout verbranden om charcoal te krijgen, dat is ook flux materiaal ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Charcoal heb je in het proces om steel te maken nodig. Het is echter geen flux materiaal.

De volgende materialen zijn flux materiaal:

Limestone
Calcite
Dolomite
Chalk
Marble

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Huh, inderdaad, sorry, niet goed gelezen. ;)

De enige manier verder zover ik weet ik van dwarven traders flux kopen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op woensdag 15 april 2009 @ 14:10:
Huh, inderdaad, sorry, niet goed gelezen. ;)

De enige manier verder zover ik weet ik van dwarven traders flux kopen dan.
pffffffffffft ik ga nu proberen een well aan te leggen in mijn fort.

Ik probeer dit nu al vrij aan het begin zit bij mijn 2e zomer.
waarom?
Heel simpel omdat als ik het goed aanleg ik niet kwa ruimte in de problemen kom en ik het in combinatie met mijn moat wil doen d-;

Maar eens kijken wat we ervan gaan maken of we het met een leiding doen of een kanaaltje

OMFG

net van 7 dwergen naar 35 gegaan met migranten NEEEEEEEEEE

daar had deze jongen toch ff geen rekening mee gehouden

ow shit

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 63800 op 15-04-2009 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
En mijn tweede update... Ben nu halverwege het jaar. Lees en huiver! ;)
Ik heb weer een aanvaring gehad met 'Twbms', zoals hij tegenwoordig genoemd wil worden. Die clerk titel is hem echt naar z'n hoofd gestegen!
Maar goed, ik probeerde hem weer uit te leggen waar het in dit fort aan ontbreekt... Discpline en nijverheid! De helft van de andere dwergen zit in de eetkamer (eet-paleis mag je eerder zeggen!) te feesten alsof er geen morgen is, en de andere helft zorgt dat er drank is om mee te feesten. Twbms had het helemaal gehad met mij, en zei: "Als jij het zo goed weet, verrotte juwelier, dan mag je het zelf regelen!" *succes!*

Ik heb je de vorige keer mijn plannen nog uitgelegd, dus je weet de hoofdpunten vast nog wel:
- Betere taakverdeling

Ik ga kijken of ik de miners kan onderbreken bij hun feestje... ze hebben heel wat werk te verzetten!

Ik heb nog maar 1 miner aan het werk gezien... de andere 2 liggen hun roes uit te slapen. Prutsers! Ik wil eigenlijk onze 'militairen' vragen om hun wat echt discpline te tonen... maar ik ben een beetje bang van hun uiterlijk. Ze lopen rond met alleen een lendedoek! Brrrr...

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2hoa1rb.jpg(1 Miner aan het werk, 1 ligt te slapen)

4th Granite, early spring, 203
Goud! We hebben goud gevonden! Ik hoop dat er ook nog edelstenen in de buurt zitten...
Verder heb ik na zitten denken over een beter werkschema voor de andere dwergen... Er zijn gewoon te weinig werkplaatsen om iedereen goed bezig te houden.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/35c342r.jpg(Goud erts iets ten noorden van de rechter miner.)

8th Granite, early spring, 203
Ik heb het helemaal met die feestgangers gehad! Ik had opdracht gegeven om de loot die nog bij de traderspost lag op te halen... zie ik tot mijn stomme verbazing een van de miners ermee lopen. "Ja, er was niemand anders om het op te pakken..." De luiwammessen! Ik heb direct het rooster waar ik mee bezig was ingevoerd. Het is misschien niet perfect, maar het zal er in ieder geval voor zorgen dat er geen miners meer rondlopen om kledingstukken op te ruimen!

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2ypb6l1.jpg(Nieuwe werkrooster!)

9th Granite, early spring, 203
*groan* Ze organiseren een feestje ter ere van mijn nieuwe werkschema... GA WERKEN SUKKELS!!

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/15g9tdu.jpg(Feestjes!? Ga in je eigen tijd feesten!)

10th Granite, early spring 203
Joy!! De eerste juwelen zijn gevonden! Ik heb meteen een kamer aan laten leggen waar ze veilig bewaard kunnen worden. We willen tenslotte niet dat een stinkende Kobold met z'n klauwen aan onze juwelen komt! Ik denk dat een kamertje achter de barakken een goede plek wordt.

16th Granite, early spring, 203
Deel 1 van mijn project "Magma powerrrrr" is bijna klaar. De miners zijn bezig de laatste gangetjes uit te graven waar straks onze magma door gaat stromen. Ik wil perse magma forges hebben, omdat ik het weinige hout dat we hebben niet wil verspillen door kolen ervan te branden...
Omdat ik niet zeker weet of het magma door overdruk omhoog kan komen zetten, heb ik maar besloten om aan het oppervlak onze metaal-productie te baseren. Dit vereist straks wel een omheinde dependance... Ik heb geen zin dat er nog een vuur-imp langskomt en dit keer onze metaal-arbeiders in de fik zet.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/et5lrs.jpg(Magma kanalen!)

19th Granite, early spring, 203
De miners zijn nu bezig met een by-pass onderlangs de huidige woonruimtes. Ik ben bang dat het nieuws van ons ontdekte goud straks een hoop immigranten zal aantrekken, en ik wil voorbereid zijn om ze vriendelijk te kunnen ontvangen... De free-loading bastards!

Verder zijn de elven langsgekomen met een kleine karavaan. Ik zal die tree-hugging hippies nooit begrijpen... _Wij_ mogen geen bomen kappen... Maar als de elven hout nodig hebben dan mag het opeens weer wel! Naja, ik hoop maar dat ik wat van onze stenen bekers kan ruilen tegen het hout... We kunnen het hard gebruiken! (En toch goed dat ik heb gezegd dat ze die stenen zooi maar moesten blijven maken... Weet zeker dat we het kwijt kunnen aan die domme boom-woners.)

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/33bic85.jpg(Stomme elven met hun hout...)

22nd Granite, early spring, 203
Hoppa! We zijn weer een hoop stenen meuk kwijt... En we hebben de elven een paar kisten stof afhandig gemaakt... En HOUT!

Pfft, het was nodig ook... We hadden nog maar 3 houten balken liggen, en er moeten nog een heel stel bedden gemaakt worden. Ik heb de steenhouwers ook maar opdracht gegeven om te stoppen met stenen kasten te maken, en weer over te gaan op deuren.

EINDE EERSTE UPDATE

10th Slate, mid-spring, 203
De miners hier in het fort hebben al meer ervaring met magma. Volgens hen kunnen we beter het lava diep naar beneden leiden om zo weg te blijven van de gevaarlijke goblins bovengronds... (Goblins, ik spuug op ze!) Volgens hun is het magma zo stroperig dat het nooit omhoog zal kruipen, behalve direct boven de hot-spot waar het natuurlijk van onderaf wordt verwarmd.

Tijdens het graven van de nieuwe magma schacht naar beneden stuiten ze toevallig op nog meer gems! We hebben de pocket meteen leeg gegraven. Ik hoop dat we nog meer Chrysopraas (Prase) vinden op andere plekken...

Anyway, we leiden het magma nu naar beneden tot hetzelfde niveau als de nieuwe slaapkamers. Het zal er daar heet aan toe gaan! ;) :X

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/316ugeu.jpg(Meer gems!)

14th Slate, mid-spring, 203
Ral-verdomme! Er is een firesnake gespot in de grote hal die ik had bedacht voor onze magma-faciliteiten... De dieren-specialisten (het teerhartige zooitje) durven hem niet te vangen omdat "dat het magma-eco-systeem instabiel zou maken."

Er zit niks anders op dan de ingangen weer dicht te zetten met deuren... We willen het goud dat er ligt natuurlijk niet zomaar opgeven.

We gaan nu maar verder noordelijk een nieuwe productie-hal graven... Nog meer vertraging voor onze magma-forges. Oh ja, en het zakken van de magma gaat ook nog een maand duren ofzo voordat we eindelijk een stabiele warmtebron hebben...

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/6qzdpg.jpg(Verrote fire-snakes!)

1st Felsite, late spring, 203
Er is _weer_ een bosbrand uitgebroken aan de rand van de vulkaan. Ben nu wel erg blij dat we onze doorgang naar boven nog niet hebben gemaakt.

Ik heb een extra order van stenen deuren aangezet... Mocht er een keer binnen brand uitbreken dan wil ik het vuur kunnen tegenhouden met goede brand-deuren!

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2u4hus0.jpg(Fire!!)

2nd Felsite, late spring, 203
Er komen nieuwe immigranten... Ik hoop dat deze niet zo'n feest-beesten zijn als de huidige bewoners.

4th Felsite, late spring, 203
18 nieuwe immigranten. Dit brengt onze huidige populatie op 61. De nieuwkomers begonnen meteen eisen te stellen. Ze willen een burgemeester en een sherrif. Beide baantjes werden meteen ingepikt voordat ik iets kon zeggen. Gelukkig is de burgemeester voorlopig nog wel bezig met het inrichten van z'n nieuwe vertrekken.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/szjuxh.jpg(Onze huidige inwoners)

6th Felsite, late spring, 203
Ik kwam vandaag twee nieuwe immigranten tegen in de gang die een beetje verdwaald om zich heen aan het kijken waren. Ik zag

dat ze kruisbogen bij zich droegen en vroeg waar ze naar op zoek waren. Ze vroegen waar ze het beste wat wild konden schieten! Ik heb ze duidelijk gemaakt dat er niet gejaagd word zolang er nog steeds goblins hier rondlopen.

Goblins? Dat hadden ze niet in de verhalen over ons mooie Yortown gehoord! In Gingkubuk gaat blijkbaar het gerucht dat de bedden hier van goud en de dekens van spider-silk zijn! *zucht* Dat gaat ons vast nog meer immigranten opleveren...

De hunters heb ik maar verwezen naar het groepje militairen... Die bleken blij verrast te zijn door mensen die wel weten wat de gevaarlijke kant van een kruisboog is.

In other news: so much work... so few workers!

20th Felsite, late spring, 203
De miners hebben zich lang genoeg van het permanente feest in de eetzaal weten te onttrekken om deel 2 van project 'Magma Powerrrr" af te maken. Ik ga nu nog wat hekwerk in de gangen installeren, zodat er geen rare beesten op de een of andere manier binnen weten te komen... Hopenlijk is onze productie nu ver genoeg weg van de magma-pit om het 'eco-systeem' niet te verstoren... Stomme animalisten! Ik heb ze nu maar aan het werk gezet om de kamers van de burgemeester te decoreren... Kunnen ze mooi al hun dierenkennis voor gebruiken om plaatjes van konijntjes te tekenen!

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/21cv3mb.jpg(Onze lege magma pipes.)

1st Hematite, early summer, 203
Ter ere van mijn eerste seizoen van bestuur heb ik besloten om iedereen een eigen kast en kist te geven... Ok, ok, het feit dat onze meubel-opslagplaats propvol lag had hier wel iets mee te maken, maar dat hoeft de rest niet te weten! :P

De miners zijn zich ondertussen aan het vervelen nu hun grote klus is geklaard... Ik heb ze maar opdracht gegeven om een stuk van de goud-ader verder uit te graven. Aan de andere kant van de valei schijnt nog natuurlijk aluminium te zitten volgens een van de (voormalige) hunters... Het is echt een klere eind weg om te graven... Maar we moeten natuurlijk wel grondstoffen hebben tegen de tijd dat onze smelters klaar zijn... Op dit moment kunnen we alleen nog maar koper- of goud-erts smelten.

Keuzes, keuzes....

8th Hematite, early summer, 203
Aaaah... rust... Iedereen is zo druk bezig met het versieren van de hoofd-gang, en het plaatsen van hun nieuwe spulletjes, dat er voor de verandering _geen_ feest is... Ik wou dat alle dagen zo rustig waren, maar ik zie het alweer gebeuren dat ze straks gewoon weer verder gaan.

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/11ajzih.jpg(Alle andere mensen druk bezig! Wat een rust in de eetzaal!)

Tot op heden nog geen oplossing voor het hout probleem... We zullen toch _eens_ naar buiten moeten gaan om hout te kappen...

Misschien moeten de militairen eerst maar weer eens luchten, zodat ze ons straks in ieder geval snel ter verdediging kunnen schieten...

14th Hematite, early summer, 203
Asmel Aliseshtan was vandaag met zijn groepje bezig in onze hoofd-gang toen hij opeens stil viel en een rare blik in zijn ogen kreeg. Hij rende meteen weg... Wij keken elkaar aan met betekenisvolle blikken... Waar zou hij mee bezig gaan!?

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/9uqbt1.jpg(Asmel is raar bezig! :P)

Appendum:
Nog meer goed nieuws vandaag! We hoorden in de verte een hoorn blazen... Een human karavaan is in aantocht! Ik hoop dat ze weer hout mee hebben gebracht en wat vlees... Die dwergen-bier koekjes zijn echt wel lekker, maar na 2 maanden wil je toch echt wel weer wat anders! :P

Verder hebben we op weg naar het aluminium nog meer malachite gevonden... Jeuh voor koper! 7(8)7

17th Hematite, early summer, 203
Booping goblins! Ze lagen in een ambush voor de karavaan... Terwijl de eerste twee ossen al aan het uitladen waren vielen ze de achterste twee aan... Onze militairen vliegen naar buiten om ze te helpen... Terwijl ze met z'n tweeen 1 goblin aanvallen, verschijnen er opeens nog 3 uit een tweede hinderlaag! Boop! Boop! Boop! Waar zijn de andere 2 militairen!?

19th Hematite, early summer, 203
Het gevecht was hevig, maar Olin Mamotrigoth en Ingish Athelkab hebben zich danig geweerd, en zijn zonder kleerscheuren uit het gevecht gekomen. De andere troepen onder 'leiding' van Brons zijn niet op komen dagen, omdat Brons zijn roes lag uit te slapen... Grrrrr!!! |:(

Ik verwacht niet dat er snel nog een aanval komt, dus ik stuur nu snel een heel stel dwergen naar buiten om alle loot op te pakken, en snel wat berries verderop in de valei te plukken... Daarna is het tijd om 'Twbms' instructies te geven over wat we willen hebben van de traders. >:)

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2n9fats.jpg(Overblijfselen van het gevecht.)

26th Hematite, early summer, 203
Het handelen met de humans is klaar... Volgens mij hebben ze het idee dat ze ons hebben afgezet... Ze wilden zo graag 5 paar zijden sokken... Ik heb er nog 1tje af kunnen troggelen, en daarmee gingen ze akkoord. We hebben nu weer een lading hout, vlees, stof en leer tot onze beschikking... Oh, en nog een aanbeeld dat een van hen 'per ongeluk' had laten vallen toen hij aangevallen werd door de goblins. Ik denk niet dat de andere humans het hebben gemist. O-)

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/263ekau.jpg(Onze nieuwe stock!)

7th Malachite, mid-summer, 203
We zijn bijna klaar om de channel te gaan graven en fase 3 van project 'Magma Powerrrrr' in werking te zetten. Tot mijn verbazing krijgen we _alweer_ nieuwe immigranten. Maar goed dat ik nog wat extra kamers aan het uitgraven was, want het kamer tekort is nu echt nijpend! De vorige lading heeft al een paar maanden in de extra bedden in de barakken geslapen, maar dat gaat nu echt niet meer. *Rings for room-service* ;)

19th Malachite, mid-summer, 203
Het is eindelijk zo ver... Er zijn 2 miners naar boven om snel een kanaaltje te graven, waarna het magma de laaaaaange weg naar beneden zal maken... Ik hoop dat we over een maand al onze magma-furnaces in gebruik kunnen nemen... *cross fingers*

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/wvze3d.jpg(So close!!)

16th Galena, late summer, 203
Wow, al een hele tijd niks meer geschreven... Ik ben druk bezig geweest met het slijpen van de diverse gems die we tot nu toe hebben ontdekt... Tussendoor ga ik kijken bij het magma wat nu onder de werkplaats door stroomt. De werkplaatsen zelf zijn al klaar, maar de metaal-lui zeggen dat het magma nog te laag staat om te kunnen gebruiken. We kunnen niet meer doen dan wachten op dit moment. :Z

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/24nfjfk.jpg(Magma stroomt langzaam.. :z )
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2nr1wro.jpg(Magma bijna in gebruik!)
toon volledige bericht

[ Voor 200% gewijzigd door VyperX op 15-04-2009 22:48 . Reden: Plaatje met stromende magma vergeten, edit 2: plaatjes op de verkeerde plek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
btw, ik had de dwerg karavaan gevraagd om hout mee te nemen, ze moeten ergens tijdens de authum langs komen. Zo kom ik aan 90% van het hout dat nodig is.

Succes met de andere helft!

Saru mo ki kara ochiru | Even monkees fall from trees | jabber: twbms.ate.jabber.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Haha, gaat wel goed komen met het hout denk ik. :)
We hebben het hout alleen nodig voor beds, bins en barrels... Vind het nog steeds zonde dat er in het begin zo veel houten deuren zijn gemaakt, maar goed daar kunnen we nu niks meer aan doen. (Wel om van te leren voor mijzelf. :) )

Is het trouwens handiger als ik telkens mijn hele verslag post, of juist alleen de aanvulling? Heb nu maar halverwege een separator gezet, maar vind het nog niet ideaal...

Semmy, wou jij nou het volgende jaar gaan overnemen? (Heb je al ideeen wat je wil doen? :P)

Zijn er nog gegadigden voor daarna? Brons? King_NL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-06 21:18
ik ben net klaar met de tutorial, helaas op korte termijn weinig tijd om het spel verder te leren. klote scriptie.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VyperX schreef op donderdag 16 april 2009 @ 08:55:
Haha, gaat wel goed komen met het hout denk ik. :)
We hebben het hout alleen nodig voor beds, bins en barrels... Vind het nog steeds zonde dat er in het begin zo veel houten deuren zijn gemaakt, maar goed daar kunnen we nu niks meer aan doen. (Wel om van te leren voor mijzelf. :) )

Is het trouwens handiger als ik telkens mijn hele verslag post, of juist alleen de aanvulling? Heb nu maar halverwege een separator gezet, maar vind het nog niet ideaal...

Semmy, wou jij nou het volgende jaar gaan overnemen? (Heb je al ideeen wat je wil doen? :P)

Zijn er nog gegadigden voor daarna? Brons? King_NL?
Ik ga hem MISSCHIEN overnemen na jou.

Kom erachter dat er zoveel te leren is in het spel dat ik bang ben het compleet te verpesten en dat wil ik ECHT niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Haha, maakt niet uit joh... Hoe erg kan het mis gaan in 1 jaar? :P En dan nog, als het mis gaat is het alleen maar leuker/interessanter. :P

We hebben op het moment toch genoeg dwergen over (naja, ik hoop over een half jaar game-time ook nog steeds ;) ), dus was verliezen zouden niet al te veel uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VyperX schreef op donderdag 16 april 2009 @ 09:41:
Haha, maakt niet uit joh... Hoe erg kan het mis gaan in 1 jaar? :P En dan nog, als het mis gaat is het alleen maar leuker/interessanter. :P

We hebben op het moment toch genoeg dwergen over (naja, ik hoop over een half jaar game-time ook nog steeds ;) ), dus was verliezen zouden niet al te veel uit moeten maken.
Ik ga toch wat meer ervaring opdoen

Er zijn nog zoveel dingen die ik niet door heb d-;
En alles maar hier in het topic vragen vind ik ook niks

het is momenteel dus vooral vallen en opstaan vallen en opstaan
veel overnieuw beginnen dus ook d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Fair enough. :)

Was zelf ook beetje bang in eerste instantie om het fort over te nemen... Maar met de tutorials (en een paar links van TWBMS (waarvoor nog dank!)) ben ik toch een eind gekomen.

Anyway.... Wie wil dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diman
Dan neem ik het fort wel na jouw over. Dan ga ik een goede verdediging opzetten. Aangezien de economie zo te zien al bijna helemaal draaiende is. Ik bedoel de magma-workshops zijn aangesloten. Alles wat nodig is, kan nu inhouse-gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Yup, gaat helemaal goed komen... Moet nog wel wat betere ores zien te vinden, maar voorlopig hebben we nog wel wat koper-erts... Zal er bij de volgende update even aan denken om ore-inventaris te posten.

Ik heb de voormalige hunters nu als militair ingedeeld, en hun wapens afgenomen... Als ik het goed heb begrepen gaan ze dus nu aan het worstelen om hun strength en agility omhoog te krijgen... Als ze een beetje klaar zijn krijgen ze leather armor en hun kruisbogen terug om te gaan oefenen op de archery range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn89
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-03 12:21
Goed om hier ook ineens een topic over te zien, ik wou er ook een beginnen :P

Dit spel is echt zo verslavend als je voorbij de graphics kijkt.

Een 3d-variant zou probably zo goed verkopen dat het een van de best verkochte games is, maar het wordt waarschijnlijk een te complex spel dan(en een te lange ontwikkelingstijd). Met alleen al 2d zou ik tevreden zijn :)

Ik zou wel het DF fortress over willen nemen, maar ik zit met examens nu dus dat moet nog even wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 251423

Bjorn89 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 12:56:
Goed om hier ook ineens een topic over te zien, ik wou er ook een beginnen :P

Dit spel is echt zo verslavend als je voorbij de graphics kijkt.

Een 3d-variant zou probably zo goed verkopen dat het een van de best verkochte games is, maar het wordt waarschijnlijk een te complex spel dan(en een te lange ontwikkelingstijd). Met alleen al 2d zou ik tevreden zijn :)

Ik zou wel het DF fortress over willen nemen, maar ik zit met examens nu dus dat moet nog even wachten ;)
Ik heb in ieder geval wel addons gezien met sprites, die graphics zijn namelijk het enige wat me echt tegenhoud om te spelen. Niet zozeer dat ze lelijk zijn, maar omdat ik er amper wat van snap :P Die screenshots bijvoorbeeld in dat (hele leuke) logboek van VyperX, daar snap ik 9/10 keer geen snars van :P Met (volgens mij 16-bit) sprites is dat probleem al grotendeels opgelost. Overigens denk ik dat dit spel, ook in full 3D, veel te complex is om 'de massa' te bereiken. Maar goed who cares, ik ga DF in ieder geval ook maar eens onder de knie proberen te krijgen ;)

PS: Succes met je examens :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Heh, om die zelfde reden kan ik dus niet spelen met een tileset, ben aan de standaard graphics gewent geraakt.
Heb het geprobeerd met die van mayday, maar krijg steeds het gevoel dat ik informatie mis en dat irriteert mij.
Zit allemaal tussen de oren, maar goed :P

@Semmy: Gewoon een jaartje spelen, van fouten leer je het meeste.
Kleine fouten zijn niet erg, grootste uitdaging vind ik voornamelijk om de fouten proberen weg te werken.

Overigens, zo bang hoef je niet eens te zijn voor fouten. Eerste jaar is er te veel hout gebruikt voor dingen waar ze niet voor nodig waren. In het tweede jaar heb ik zelf bijna het fort laten vol lopen met water.
Het lijkt er voor nu als nog op dat het 3e jaar redelijk foutloos zal doorkomen, dus hup over die drempel en pak een jaartje >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
@Assassinator
Ben blij dat je het leuk vind. :) Probeer m'n best te doen om het een beetje interessant/humoristisch leesvoer te houden. Oh, en veel plaatjes. :P Ik zal proberen om bij de rest nog wat meer text bij de plaatjes te plaatsen (waar nuttig). Maakt het herkennen van onderdelen een stuk makkelijker.

@Bjorn89
Succes met je examens! Wanneer ben je klaar ermee? Op tijd om een later jaar mee te spelen? ;)

@Semmy
Ben het helemaal eens met TWBMS... Gewoon proberen :)
En mocht het echt dramatisch mis gaan (complete Goblin invasie ofzo), dan kunnen we altijd nog kijken om te reloaden (hoewel dat het echt een stuk minder leuk maakt).

Zowiezo, op het moment dat iemand zijn jaar niet binnen afzienbare tijd (+- 3 weken ofzo) kan afmaken, dan schuiven we het door naar iemand anders. Dan hoeft de rest iig geen maanden te wachten. :)

Als mijn jaar afgelopen is zal ik ook wel een Tourist Guide to Yortown maken met de meest pitoreske plekjes van ons mooie (ahum) fort. :D

[ Voor 7% gewijzigd door VyperX op 16-04-2009 14:13 . Reden: Tourguide suggestie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapTVK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
(overleden)
DF is een van de meest complexe spellen die ik ooit ben tegengekomen. Een soort 3D ant farm maar ipv zand opgebouwd uit diverse sedimenten met een specifieke samenstelling en zijn de ants dwergen met elk hun persoonlijke besognes en skill set. Het lijkt moeilijk maar het valt wel mee zolang je niet teveel wil micromanagen. Zorg gewoon voor een goede setup, weet hoe je moet graven en areas designaten en de rest wijst zich vanzelf.

Was leuk om te lezen VyperX, hopelijk volgt je opvolger in jouw voetstappen. :) Heb je trouwens specifiek naar een vulkaan lopen zoeken? Je hebt wel magma maar meestal mis je bij een vulkaan wel bepaalde mineralen die in de omgeving simpelweg niet voorkomen.

TF2 GoT http://www.teamfortress.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Ik heb de doorgeef game niet gestart... Weet niet precies waarom Brons exact die locatie heeft gekozen om te settlen. Ik merkte inderdaad wel dat ik tot nu toe geen ijzer-erts ben tegengekomen (terwijl ik er in omkwam bij de TinyPirates tutorial locatie). Naja, dan maar koper. :D

Zowiezo is mijn verslag alleen nog maar van het eerste half jaar... Ik hoop in het tweede half jaar nog wat meer kan bereiken voordat King_NL het overneemt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VyperX schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:34:
Ik heb de doorgeef game niet gestart... Weet niet precies waarom Brons exact die locatie heeft gekozen om te settlen. Ik merkte inderdaad wel dat ik tot nu toe geen ijzer-erts ben tegengekomen (terwijl ik er in omkwam bij de TinyPirates tutorial locatie). Naja, dan maar koper. :D

Zowiezo is mijn verslag alleen nog maar van het eerste half jaar... Ik hoop in het tweede half jaar nog wat meer kan bereiken voordat King_NL het overneemt. :)
ik ben iets te perfectionistish voor spelletjes zoals dit.
En met een puppy om je heen stuiterend alles uit moeten zoeken maakt het moeilijk d-:

vandaar dat ik al om een irc en msn vroeg maakt mijn vragen makkelijker als uitzoeken d-;

Maargoed ik zal er eens over nadenken.
Volgend weekend zal ik hem wel kunnen nemen als hij dan vrij is (24 25 26 27 april praten we dan over)

En als de game al dood is start ik wel een nieuwe op in te tutorial locatie d-;

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63800 op 16-04-2009 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn89
VyperX schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:06:
@Assassinator
Ben blij dat je het leuk vind. :) Probeer m'n best te doen om het een beetje interessant/humoristisch leesvoer te houden. Oh, en veel plaatjes. :P Ik zal proberen om bij de rest nog wat meer text bij de plaatjes te plaatsen (waar nuttig). Maakt het herkennen van onderdelen een stuk makkelijker.

@Bjorn89
Succes met je examens! Wanneer ben je klaar ermee? Op tijd om een later jaar mee te spelen? ;)

@Semmy
Ben het helemaal eens met TWBMS... Gewoon proberen :)
En mocht het echt dramatisch mis gaan (complete Goblin invasie ofzo), dan kunnen we altijd nog kijken om te reloaden (hoewel dat het echt een stuk minder leuk maakt).

Zowiezo, op het moment dat iemand zijn jaar niet binnen afzienbare tijd (+- 3 weken ofzo) kan afmaken, dan schuiven we het door naar iemand anders. Dan hoeft de rest iig geen maanden te wachten. :)

Als mijn jaar afgelopen is zal ik ook wel een Tourist Guide to Yortown maken met de meest pitoreske plekjes van ons mooie (ahum) fort. :D
toon volledige bericht
Haha, volgende week. Zit op HBO dus moet het eigenlijk tentamens noemen ;) Dus volgende week dinsdag/woensdag kan ik wel eens een poging doen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn89
Anoniem: 63800 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:15:
[...]

ik ben iets te perfectionistish voor spelletjes zoals dit.
En met een puppy om je heen stuiterend alles uit moeten zoeken maakt het moeilijk d-:

vandaar dat ik al om een irc en msn vroeg maakt mijn vragen makkelijker als uitzoeken d-;

Maargoed ik zal er eens over nadenken.
Volgend weekend zal ik hem wel kunnen nemen als hij dan vrij is (24 25 26 27 april praten we dan over)

En als de game al dood is start ik wel een nieuwe op in te tutorial locatie d-;
Ik stel voor om een tweakers.net irc kanaal aan te maken :) Er is ook een officieel kanaal, maar 80% van de mensen die daarin aanwezig is vindt het leuk om oneindige discussies te maken, en zijn over het algemeen echt "flamers"(zitten wel wat leuke gasten tussen ;)).

Dus als iemand even een kanaaltje aanmaakt zie je mij er ook binnenkort :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

VyperX schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:34:
Als je goed zoekt is er ook ore te vinden :). Overigens heb ik deze locatie gekozen om zijn features. Oa HFS en een magma pipe.

[ Voor 67% gewijzigd door Brons op 16-04-2009 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diman
Je kan zelf ook makkelijk een kanaaltje maken. Het probleem is dat er te weinig tweakers zijn die het spelen. Maar ik zal af en toe kijken of iemand een channel heeft aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
VyperX schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:06:
3 Weken vind ik wel iets te lang, ik heb dan liever ~1,5 week, meer heb je niet nodig.
Meeste succession games houden een max van een week aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TWBMS schreef op donderdag 16 april 2009 @ 21:43:
[...]

3 Weken vind ik wel iets te lang, ik heb dan liever ~1,5 week, meer heb je niet nodig.
Meeste succession games houden een max van een week aan.
Ik wil hem dus volgende week vrijdag wel op me neemen heb ik lang weekend dus alle tijd van de wereld.

hoop dat ik tegen die tijd niet teveel kan verpesten anders verstop ik me wel gewoon IN het fort d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
King_NL schreef op donderdag 16 april 2009 @ 21:39:
Je kan zelf ook makkelijk een kanaaltje maken. Het probleem is dat er te weinig tweakers zijn die het spelen. Maar ik zal af en toe kijken of iemand een channel heeft aangemaakt.
Ik heb hem ontvoert uit #dwarffortress en meegenomen naar #DF op irc.tweakers.net
Dus kom gezellig rond hangen in het IRC channel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
@Brons: HFS? Hidden Fun Stuff? Ik ben benieuwd... :)

@TWBMS: Anderhalve week is idd beter... Ik heb vanavond helaas niet verder kunnen spelen, maar ik hoop morgenmiddag/avond de laatste update te kunnen spelen... 1 week is al snel te krap voor mensen (lijkt mij) als je ook nog andere verplichtingen hebt zoals cursussen of sport...

IRC... pfft, da's lang geleden... Ik zal mIRC weer eens opzoeken en komen kijken in het kanaal morgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 293789

Ben met dit spel een aantal keren al begonnen en ook tutorials gelezen enz. het heeft echter een veel te steepe learning curve imo. opzet is wel leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoeveel verdiepingen omhoog verwarmt lava?

ik weet dat geluid 3a4 verdiepingen ofzo overdraagt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Anoniem: 63800 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:02:
hoeveel verdiepingen omhoog verwarmt lava?

ik weet dat geluid 3a4 verdiepingen ofzo overdraagt
Ik dacht gelezen te hebben dat het 4 Z levels was. Maar ik kan het niet meer terugvinden. Zelf bouw ik altijd direct boven het magma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Er moet in het z-level DIRECT onder de smelter een laagje van magma zijn, en die moet minimaal 4/7 hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 15:27:
Er moet in het z-level DIRECT onder de smelter een laagje van magma zijn, en die moet minimaal 4/7 hoog zijn.
verdomme dan begin ik maar weer eens overnieuw d-;

Achja ik ben in ieder geval bijna uit alles wat er moet gebeuren heb de meeste dingen gelukkig door nu.

Misschien maar even kijken of ik dezelfde map kan gebruiken als de succesiongame.
Die ziet er leuk en challenging uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-06 12:02

.je

Hmm,

Ik lijk wat incidenten te hebben met het draaien van dit alles op mijn macbook.
Omdat ik nogal een noob ben qua dit spel wilde ik eerst de tutorial proberen, die op de mainpage te zien is.

De tutorial geeft aan dat het handiger is om een bepaalde versie te downloaden (download linkjes aangeboden) waar savegames e.d. inzitten die tijdens de tutorial behandeld worden. Ik heb dit gedownload en van het mapje "save" onder "data" de bestanden overgezet naar de mac versie. Hier gaat het e.e.a mis lijkt het :(

Het laden (ofnouja, eigelijk gewoon de functie "continue play") van deze maps lijkt niet helemaal vlekkeloos te gaan. Ik zit nu al een half uur te staren naar het "load" screen. De muziek op de achtergrond gaat wel gewoon door, waaruit ik kan herleiden dat het spel niet hangt of vast is gelopen....

De mac versie die ik draai is "0.28.181.40d". De versie die voor de tutorial (en save's) wordt gebruikt is me onduidelijk. Misschien dat daar dan ook gewoon de error plaatsvindt (save's ouder dan huidige versie).
Weet iemand allicht waar ik de versie van de tutorial weg kan halen of kan vinden? De tutorial is hier te vinden.

Als mud fanaat wil ik dit toch even proberen, misschien blijf ik er (te) lang bij hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Dat is apart, je zou gewoon de savegame moeten kunnen gebruiken.
Zeker gezien de gegeven DF de zelfde versie is.

Voor de allerlaatste versie kan je hier kijken. Als het goed is krijg je dan meteen een boost in de snelheid (fps) en wat bug fixjes.

Misschien dat dat je probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je

.je

TWBMS schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:55:

Voor de allerlaatste versie kan je hier kijken. Als het goed is krijg je dan meteen een boost in de snelheid (fps) en wat bug fixjes.

Het ziet er naar uit dat de .40d11 versie voor de mac de save-dir niet meepakt. Als enige optie heb ik nu "Create a new world now!" en "Design new world with parameters".

De optie "Continue" staat er niet meer bij :(

(wel is hij ook tijdens het opstarten aanzienlijk sneller geworden, vooral het logo met die 2 juichende geluiden klinkt wat apart nu :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
Dan staat je save game niet goed, vermoed ik.
Savegames worden opgeslage in "/data/save" van je DF map je.
De tutorial save heet "region1-spr-201", deze moet je dan in je save map van je mac client plaatsen.

Als je dit wel gedaan heb is er iets anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je

.je

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
macbook:save Peter$ ls
current         region1         region1-spr-201
macbook:save Peter$ pwd
/Users/Peter/Downloads/df_osx/save
macbook:save Peter$ ls -lah
total 0
drwxr-xr-x    5 Peter  Peter   170B Apr 17 17:04 .
drwxr-xr-x   19 Peter  Peter   646B Apr 17 17:03 ..
drwxr-xr-x    2 Peter  Peter    68B Feb  8 19:32 current
drwxr-xr-x  174 Peter  Peter   5.8K Feb  8 19:27 region1
drwxr-xr-x  174 Peter  Peter   5.8K Feb  8 19:27 region1-spr-201

Check, daar staat het (zie bovenstaande), de "region1-spr-201" dir zit propvol met allemaal .dat bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
je save staat verkeerd, verplaats hem naar de data map.

/Users/Peter/Downloads/df_osx/data/save < daar moet ie staan :)

dus eh "mv save ./data/save" ofzo ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zo druk druk druk

weer lekker overnieuw begonnen.

Alles is voorgepland
na 5 gestrande pogingen d-;

[ Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 63800 op 17-04-2009 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn89
TWBMS schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:55:

Hoe kan je deze release gebruiken met de graphical tilesets, ben er nog niet echt achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bjorn89 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 21:14:
[...]

Hoe kan je deze release gebruiken met de graphical tilesets, ben er nog niet echt achter?
ik heb het idee dat de versie van de tutorial site de allerlaatste is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je

.je

TWBMS schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 19:30:
je save staat verkeerd, verplaats hem naar de data map.

/Users/Peter/Downloads/df_osx/data/save < daar moet ie staan :)

dus eh "mv save ./data/save" ofzo ? :D
Hip... waar pastebin toch soms goed voor is :)

Dank voor de hulp, nu lekker het spel wat verkennen _/-\o_ _/-\o_ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 20:12

rimpeldinky

nani?

hmm, ik had een kamer in mijn fort per ongeluk laten vollopen met water, deze dus snel afgesloten.. wilde die nu leeg pompen maar dat ging zo hard dat die kamer en mijn hele moat nu op een open veld uitgespreid liggen :')

*burp*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Yay... mijn jaar is voorbij... Kost toch echt veel tijd :)

Veel succes, King_NL!

GoT_succesion_203-204

- Betere taakverdeling

4th Granite, early spring, 203

http://i39.tinypic.com/35c342r.jpg(Goud erts iets ten noorden van de rechter miner.)

8th Granite, early spring, 203

[img=640,231]http://i42.tinypic.com/2ypb6l1.jpg[/url](Nieuwe werkrooster!)

9th Granite, early spring, 203

http://i39.tinypic.com/15g9tdu.jpg(Feestjes!? Ga in je eigen tijd feesten!)

10th Granite, early spring 203

16th Granite, early spring, 203

http://i44.tinypic.com/et5lrs.jpg(Magma kanalen!)

19th Granite, early spring, 203

http://i40.tinypic.com/33bic85.jpg(Stomme elven met hun hout...)

22nd Granite, early spring, 203
Hoppa! We zijn weer een hoop stenen meuk kwijt... En we hebben de elven een paar kisten stof afhandig gemaakt... En HOUT!

Pfft, het was nodig ook... We hadden nog maar 3 houten balken liggen, en er moeten nog een heel stel bedden gemaakt worden. Ik heb de steenhouwers ook maar opdracht gegeven om te stoppen met stenen kasten te maken, en weer over te gaan op deuren.

EINDE EERSTE UPDATE

10th Slate, mid-spring, 203
De miners hier in het fort hebben al meer ervaring met magma. Volgens hen kunnen we beter het lava diep naar beneden leiden om zo weg te blijven van de gevaarlijke goblins bovengronds... (Goblins, ik spuug op ze!) Volgens hun is het magma zo stroperig dat het nooit omhoog zal kruipen, behalve direct boven de hot-spot waar het natuurlijk van onderaf wordt verwarmd.

Tijdens het graven van de nieuwe magma schacht naar beneden stuiten ze toevallig op nog meer gems! We hebben de pocket meteen leeg gegraven. Ik hoop dat we nog meer Chrysopraas (Prase) vinden op andere plekken...

Anyway, we leiden het magma nu naar beneden tot hetzelfde niveau als de nieuwe slaapkamers. Het zal er daar heet aan toe gaan! ;) :X

http://i39.tinypic.com/316ugeu.jpg(Meer gems!)

14th Slate, mid-spring, 203
Ral-verdomme! Er is een firesnake gespot in de grote hal die ik had bedacht voor onze magma-faciliteiten... De dieren-specialisten (het teerhartige zooitje) durven hem niet te vangen omdat "dat het magma-eco-systeem instabiel zou maken."

Er zit niks anders op dan de ingangen weer dicht te zetten met deuren... We willen het goud dat er ligt natuurlijk niet zomaar opgeven.

We gaan nu maar verder noordelijk een nieuwe productie-hal graven... Nog meer vertraging voor onze magma-forges. Oh ja, en het zakken van de magma gaat ook nog een maand duren ofzo voordat we eindelijk een stabiele warmtebron hebben...

http://i44.tinypic.com/6qzdpg.jpg(Verrote fire-snakes!)

1st Felsite, late spring, 203
Er is _weer_ een bosbrand uitgebroken aan de rand van de vulkaan. Ben nu wel erg blij dat we onze doorgang naar boven nog niet hebben gemaakt.

Ik heb een extra order van stenen deuren aangezet... Mocht er een keer binnen brand uitbreken dan wil ik het vuur kunnen tegenhouden met goede brand-deuren!

http://i42.tinypic.com/2u4hus0.jpg(Fire!!)

2nd Felsite, late spring, 203
Er komen nieuwe immigranten... Ik hoop dat deze niet zo'n feest-beesten zijn als de huidige bewoners.

4th Felsite, late spring, 203
18 nieuwe immigranten. Dit brengt onze huidige populatie op 61. De nieuwkomers begonnen meteen eisen te stellen. Ze willen een burgemeester en een sherrif. Beide baantjes werden meteen ingepikt voordat ik iets kon zeggen. Gelukkig is de burgemeester voorlopig nog wel bezig met het inrichten van z'n nieuwe vertrekken.

http://i44.tinypic.com/szjuxh.jpg(Onze huidige inwoners)

6th Felsite, late spring, 203
Ik kwam vandaag twee nieuwe immigranten tegen in de gang die een beetje verdwaald om zich heen aan het kijken waren. Ik zag dat ze kruisbogen bij zich droegen en vroeg waar ze naar op zoek waren. Ze vroegen waar ze het beste wat wild konden schieten! Ik heb ze duidelijk gemaakt dat er niet gejaagd word zolang er nog steeds goblins hier rondlopen.

Goblins? Dat hadden ze niet in de verhalen over ons mooie Yortown gehoord! In Gingkubuk gaat blijkbaar het gerucht dat de bedden hier van goud en de dekens van spider-silk zijn! *zucht* Dat gaat ons vast nog meer immigranten opleveren...

De hunters heb ik maar verwezen naar het groepje militairen... Die bleken blij verrast te zijn door mensen die wel weten wat de gevaarlijke kant van een kruisboog is.

In other news: so much work... so few workers!

20th Felsite, late spring, 203
De miners hebben zich lang genoeg van het permanente feest in de eetzaal weten te onttrekken om deel 2 van project 'Magma Powerrrr" af te maken. Ik ga nu nog wat hekwerk in de gangen installeren, zodat er geen rare beesten op de een of andere manier binnen weten te komen... Hopenlijk is onze productie nu ver genoeg weg van de magma-pit om het 'eco-systeem' niet te verstoren... Stomme animalisten! Ik heb ze nu maar aan het werk gezet om de kamers van de burgemeester te decoreren... Kunnen ze mooi al hun dierenkennis voor gebruiken om plaatjes van konijntjes te tekenen!

http://i41.tinypic.com/21cv3mb.jpg(Onze lege magma pipes.)

1st Hematite, early summer, 203
Ter ere van mijn eerste seizoen van bestuur heb ik besloten om iedereen een eigen kast en kist te geven... Ok, ok, het feit dat onze meubel-opslagplaats propvol lag had hier wel iets mee te maken, maar dat hoeft de rest niet te weten! :P

De miners zijn zich ondertussen aan het vervelen nu hun grote klus is geklaard... Ik heb ze maar opdracht gegeven om een stuk van de goud-ader verder uit te graven. Aan de andere kant van de valei schijnt nog natuurlijk aluminium te zitten volgens een van de (voormalige) hunters... Het is echt een klere eind weg om te graven... Maar we moeten natuurlijk wel grondstoffen hebben tegen de tijd dat onze smelters klaar zijn... Op dit moment kunnen we alleen nog maar koper- of goud-erts smelten.

Keuzes, keuzes....

8th Hematite, early summer, 203
Aaaah... rust... Iedereen is zo druk bezig met het versieren van de hoofd-gang, en het plaatsen van hun nieuwe spulletjes, dat er voor de verandering _geen_ feest is... Ik wou dat alle dagen zo rustig waren, maar ik zie het alweer gebeuren dat ze straks gewoon weer verder gaan.

http://i43.tinypic.com/11ajzih.jpg(Alle andere mensen druk bezig! Wat een rust in de eetzaal!)

Tot op heden nog geen oplossing voor het hout probleem... We zullen toch _eens_ naar buiten moeten gaan om hout te kappen...

Misschien moeten de militairen eerst maar weer eens luchten, zodat ze ons straks in ieder geval snel ter verdediging kunnen schieten...

14th Hematite, early summer, 203
Asmel Aliseshtan was vandaag met zijn groepje bezig in onze hoofd-gang toen hij opeens stil viel en een rare blik in zijn ogen kreeg. Hij rende meteen weg... Wij keken elkaar aan met betekenisvolle blikken... Waar zou hij mee bezig gaan!?

http://i44.tinypic.com/9uqbt1.jpg(Asmel is raar bezig! :P)

Appendum:
Nog meer goed nieuws vandaag! We hoorden in de verte een hoorn blazen... Een human karavaan is in aantocht! Ik hoop dat ze weer hout mee hebben gebracht en wat vlees... Die dwergen-bier koekjes zijn echt wel lekker, maar na 2 maanden wil je toch echt wel weer wat anders! :P

Verder hebben we op weg naar het aluminium nog meer malachite gevonden... Jeuh voor koper! 7(8)7

17th Hematite, early summer, 203
Booping goblins! Ze lagen in een ambush voor de karavaan... Terwijl de eerste twee ossen al aan het uitladen waren vielen ze de achterste twee aan... Onze militairen vliegen naar buiten om ze te helpen... Terwijl ze met z'n tweeen 1 goblin aanvallen, verschijnen er opeens nog 3 uit een tweede hinderlaag! Boop! Boop! Boop! Waar zijn de andere 2 militairen!?

19th Hematite, early summer, 203
Het gevecht was hevig, maar Olin Mamotrigoth en Ingish Athelkab hebben zich danig geweerd, en zijn zonder kleerscheuren uit het gevecht gekomen. De andere troepen onder 'leiding' van Brons zijn niet op komen dagen, omdat Brons zijn roes lag uit te slapen... Grrrrr!!! |:(

Ik verwacht niet dat er snel nog een aanval komt, dus ik stuur nu snel een heel stel dwergen naar buiten om alle loot op te pakken, en snel wat berries verderop in de valei te plukken... Daarna is het tijd om 'Twbms' instructies te geven over wat we willen hebben van de traders. >:)

http://i43.tinypic.com/2n9fats.jpg(Overblijfselen van het gevecht.)

26th Hematite, early summer, 203
Het handelen met de humans is klaar... Volgens mij hebben ze het idee dat ze ons hebben afgezet... Ze wilden zo graag 5 paar zijden sokken... Ik heb er nog 1tje af kunnen troggelen, en daarmee gingen ze akkoord. We hebben nu weer een lading hout, vlees, stof en leer tot onze beschikking... Oh, en nog een aanbeeld dat een van hen 'per ongeluk' had laten vallen toen hij aangevallen werd door de goblins. Ik denk niet dat de andere humans het hebben gemist. O-)

http://i44.tinypic.com/263ekau.jpg(Onze nieuwe stock!)

7th Malachite, mid-summer, 203
We zijn bijna klaar om de channel te gaan graven en fase 3 van project 'Magma Powerrrrr' in werking te zetten. Tot mijn verbazing krijgen we _alweer_ nieuwe immigranten. Maar goed dat ik nog wat extra kamers aan het uitgraven was, want het kamer tekort is nu echt nijpend! De vorige lading heeft al een paar maanden in de extra bedden in de barakken geslapen, maar dat gaat nu echt niet meer. *Rings for room-service* ;)

19th Malachite, mid-summer, 203
Het is eindelijk zo ver... Er zijn 2 miners naar boven om snel een kanaaltje te graven, waarna het magma de laaaaaange weg naar beneden zal maken... Ik hoop dat we over een maand al onze magma-furnaces in gebruik kunnen nemen... *cross fingers*

http://i40.tinypic.com/wvze3d.jpg(So close!!)

16th Galena, late summer, 203
Wow, al een hele tijd niks meer geschreven... Ik ben druk bezig geweest met het slijpen van de diverse gems die we tot nu toe hebben ontdekt... Tussendoor ga ik kijken bij het magma wat nu onder de werkplaats door stroomt. De werkplaatsen zelf zijn al klaar, maar de metaal-lui zeggen dat het magma nog te laag staat om te kunnen gebruiken. We kunnen niet meer doen dan wachten op dit moment. :Z

http://i44.tinypic.com/24nfjfk.jpg(Magma stroomt langzaam.. :z )
http://i40.tinypic.com/2nr1wro.jpg(Magma bijna in gebruik!)

EINDE TWEEDE UPDATE

1st Limestone, early autumn, 203
Omdat onze huidige eetzaal wat klein aan het worden is, zijn onze miners verder naar beneden gaan graven voor een nieuwe ruimte. Toen ik vanochtend even kwam inspecteren zag ik een klein plasje water in een van de hoeken liggen. Schijnbaar zit hier vlak boven een oude gang die nu als afvoer wordt gebruikt... Met als gevolg dat onze eetkamer lekt! *zucht*

Ik heb ze maar opdracht gegeven om het lekkende deel dicht te metselen, hopenlijk zorgt dat er voor dat er alleen bier zal vloeien in onze nieuwe eethal... en geen water!

[img]http://tinypic.com/1r51nn2b[/url](Lekkende eethal!)

2nd Limestone, early autumn, 203
Wat moeten we aan met Brons? Ik ben vandaag bij hem langsgeweest op ziekenbezoek, maar er lijkt nog steeds geen verbetering te zijn. De wond aan zijn linkerhand is gaat etteren en heeft hem van alle kracht beroofd. Hij ligt al maanden op bed, maar lijkt maar niet beter te worden... We hebben al geprobeerd om hem uit zijn kamer te lokken door hem een tijd geen bier te geven (Brrr, wat een gruwelijke marteling...), maar hij blijft maar apatisch op bed liggen... Ik heb z'n collega Deduk Eszaneg nu maar ondergebracht bij de andere squad... Ik hoop dat Brons er nog bovenop komt, maar ik ben mijn twijfels...

9th Limestone, early autumn, 203
Door een overschot aan meubilair staat onze storeroom helemaal vol ermee... Tijd om een verdieping lager een nieuwe kamer ervoor te graven.

Verder maken we ons klaar voor de aankomende karavaan vanuit onze hoofdstad Gingkubuk. Ik hem met Twbms overlegd en we zijn van plan om meer metal bars te kopen... Koper- en goud-erts hebben we genoeg gevonden, maar ijzer ontbreekt nog steeds...

http://i44.tinypic.com/24lk7ic.jpg(Volle meubel-storage)

17th Limestone, early autumn, 203
De karavaan is gisteren aangekomen en we zijn meteen begonnen met onderhandelen. We hebben nog steeds een hoop stenen meuk welke we hebben kunnen ruilen tegen een zooi hout... Verder nog lege en gevulde vaten. (Eindelijk weer eens wat lekkere rum! Ik heb meteen een vat naar m'n eigen kamer gedragen. >:) )
Ook nog de gebruikelijke dingen als extra vlees en andere ingredienten. Maar goed dat ik nog 2 extra keukens erbij heb geplaatsd voor het maken van maaltijden. :)

Verder heeft Twbms nog een stel metalen balken weten te aftroggelen... Mmmm... zilver, goud, juwelen... Ik heb al helemaal zin erin!

19th Limestone, early autumn, 203
Yes!! De magma-smelters zijn eindelijk operationeel! Eentje is permanent op het smelten van koper gezet, de ander voor goud... Een derde is nu in aanbouw, die we straks gaan gebruiken voor het smelten van diverse geclaimde ijzeren spullen... Dan maar omsmelten naar nuttigere dingen. :)

http://i43.tinypic.com/zk2zw8.jpg(Magma powerrrrr compleet!! _/-\o_ )

22nd Limestone, early autumn, 203
Waarom hebben we geen dokters meegenomen uit Gingkubuk?? |:( Ik ben vanochtend weer even kijken bij Brons, die nog steeds met armor er al in bed lag... Omdat het mij wat oncomfortabel leek, was ik begonnen met delen van z'n armor af te doen... Nadat ik z'n gauntlets af deed zag ik tot mijn grote verbazing opeens nog een pijl-hoofd in z'n hand zitten! Vandaar dat het ding nog steeds ontstoken was! Ik heb meteen een van de dwergen opdracht gegeven om het ding eruit te halen. (Brrr, ik ga daar niet zelf aan zitten...) Hopenlijk kan Brons nu weer beter worden. En leert de rest van de dwergen om eerst te kijken of er nog pijlen half uit mensen steken!

1st Sandstone, mid-autumn, 203
Ik zie het alweer gebeuren dat we straks een nieuwe lading immigranten en nobles krijgen, dus ik ben wat nieuwe kamers aan het laten uithakken... Verder gaan de voorbereidingen voor onze nieuwe eetzaal gestaag door... Nieuwe tafels en stoelen worden gemaakt... De eerste koperen vaten zijn ook opgeleverd, dus daar hoeven we ook geen hout meer voor te gebruiken...

Ik zit nu te denken of we het trade-depot dieper binnen ons fort kunnen krijgen... Ook moeten er nog bruggen worden gebouwd om hopelijk grotere karavanen te kunnen ontvangen...

4th Sandstone, mid-autumn, 203
Ral! Waarom moet Sibrek Thikutzas nu weer een van onze magma-forges innemen? Ik had net een mooi gouden beeld besteld (om te decoreren met wat nieuwe gems... Hij zit daar maar wat te praten tegen zichzelf... Ik ving half iets op van 'metaal' en 'kleur', maar ik heb geen idee wat hij verder zoekt... Ik hoop maar dat hij tevreden is met ons koper en goud...

12th Sandstone, mid-autumn, 203
Ik heb opdracht gegeven om de eerste tafels en stoelen richting de nieuwe eetzaal te sturen. Het is er erg mooi geworden vind ik zelf, hoewel het oostelijke deel van de zaal nog steeds erg kaal is. Misschien wat leuke gouden statues om het op te fleuren...?

http://i41.tinypic.com/2jc7uys.jpg(Eerste inrichting nieuwe eetzaal)

22nd Sandstone, mid-autumn, 203
Sibrek is begonnen met het smeden van diverse metalen blokken die hij had verzameld. Ik ben eigenlijk blij hem aan het werk te zien, want ik begon echt erg bang te worden dat hij gek zou worden. Dat constante gepraat tegen hemzelf hield de hele werkplaats in spanning. Niet dat het nu opgehouden is... Het enige wat we hem nu nog horen zeggen is 'Govosromek'... Ik ben benieuwd!

26nd Sandstone, mid-autumn, 203
'Govosromek' is klaar! Het is een aluminium scepter geworden! Gaaaaf!! *O*

http://i41.tinypic.com/10531ua.jpg

1st Moonstone, early winter, 203
We hebben een voedsel overschot! Dit lijkt op eerste gezicht natuurlijk helemaal niet erg... Behalve op het moment dat het eten zo lang in de keuken blijft liggen dat het gaat rotten... Brrr... Ik wist niet dat Plump Helmet stew er zo paars uit kon zien...

http://i42.tinypic.com/ibeuxt.jpg (Verrote stew... Eewww!! :r )

5th Moonstone, early winter, 203
De nieuwe eetzaal is echt mooi aan het worden. Asmel Kisssmith leidt het groepje dwergen wat de vloeren en wanden aan het decoreren is. Er zijn al zo veel verschillende mooie kunstwerken uit hun handen ontstaan, ik zou zelf bijna mee willen doen.

13th Moonstone, early winter, 203
Rakust Wounddream, onze burgemeester, heeft vandaag zijn ban op het exporteren van valluiken opgeheven... Ik snapte zowiezo niet waarom het er uberhaupt was, aangezien we nog geen valluik hebben gemaakt in onze (bijna) 3 jaar van bestaan. Oh well. :)

In ander nieuws: ik heb onze boeren opdracht gegeven om onze beplanting aan te passen... Er zijn toch nog wel andere groenten dan Plump Helmets? Dit zou er ook voor moeten zorgen dat onze drank-voorraad wat meer variatie krijgt...

16th Moonstone, early winter, 203
Dief!! Een Kobold dief is ons fort binnen geslopen! Gelukkig zijn onze markdwarves in de buurt om hem tegen te houden...

http://i43.tinypic.com/15duhxj.jpg(Kobold dief!! Kill it till it dies!!)

Na een kort gevecht ligt onze mooie hal onder het bloed... *zucht* Tijd om weer op te ruimen...
http://i43.tinypic.com/2ilfnn4.jpg(Dode kobold dief! Clean it till it's shines!)

1st Obsidian, late winter, 203
Project 'Get rid of the stoneys' is nu bijna afgerond... We zijn heel druk bezig geweest met het opruimen van alle overbodige stenen uit de diverse werk- en opslagplaatsen. Onze metaal-productie werkt nu weer optimaal, evenals de keukens. De extra grote voorraadkamer boven de nieuwe eetzaal heeft erg veel bijgedragen aan het opruimen van onze keukens.

http://i42.tinypic.com/b8rf41.jpg (Nette metal piles)

Ik begin het gevoel te krijgen dat ik mijn werk hier (voorlopig) weer heb gedaan... Het is tijd dat iemand met een lange termijn visie het fort over gaat nemen...

De derde smederij is bijna klaar, er zijn genoeg metalen blokken... Het wordt tijd dat er wat meer wapens en armor worden gemaakt door mijn opvolger. Het is bijna tijd om de goblins terug te drijven!

19th Obsidian, late winter, 203
Net op het moment dat ik ontspannen het einde van het jaar in wil gaan, komt Rakust Wounddream naar mij toe. Haar man, Zefon Splatteredpainted, is al dagen niet meer thuis geweest, en heeft zich gebaricardeerd in een Craftdwarf's werkplaats... Ik heb haar gerust gesteld door te zeggen dat we haar man alle materialen tot beschikking zullen stellen om de geest die hem bezeten heeft te laten verdwijnen... *zucht* Ook dat weer!

http://i41.tinypic.com/e3ix0.jpg(Zefon possessed!)

24th Obsidian, late winter, 203
Terwijl ik bij Zefon om uit te puzzelen _wat_ voor soort hoekige dingen hij nodig heeft, bevalt Ezum Tomesgraves van een dochtertje: Morul Laboredclutches.... in de voorraadkamer! Waarom kunnen die vrouwen niet gewoon in hun eigen kamer bevallen, in plaats van deze onmogelijke plekken! *zucht* Cleaning crew to storage room 5, please!

http://i42.tinypic.com/25f1vgz.jpg(Onze nieuwe aanwist: inwoner nr. 70.)

26th Obsidian, late winter, 203
Ik gebruik mijn laatste dagen als leider om een overzicht van ons fort te maken voor de volgende... Ik hoop dat hij ons uit de sleur kan trekken waar we op dit moment in vast zitten. Alvast succes!

http://i39.tinypic.com/dwou86.jpg(Ingang van het fort... weinig bewaking... :/ )
http://i44.tinypic.com/16hrwwo.jpg(Hoofdhal met meubel opslag, kleine eetzaal en workshops)
http://i43.tinypic.com/op5r8n.jpg(1 verdieping lager, hoofd-slaapvertrekken, voedselvoorraad)
http://i43.tinypic.com/14noldu.jpg(Nog 1 verdieping lager, hoofd-eetzaal, gedecoreerd met beelden van goud en roze goud.)

28th Obsidian, late winter, 203 (Oudejaarsdag)
Ik ben weer bij Brons langsgeweest... Ondanks het verwijderen van de pijlhoofd zo veel maanden geleden is hij er nog steeds niet bovenop... Zelfs zijn titel als 'Captain of the Guard' heeft hem niet uit bed kunnen laten opstaan.. Beterschap, Brons...

http://i44.tinypic.com/hvdlz4.jpg(Brons... waarom nou jij? :'( )

Leuk verhaaltje, maar het was euhm... *nogal* veel scrollen, en nogal groot met al die embedded plaatjes. Ik heb even wat forumvriendelijker gemaakt. Wil je het echt allemaal lezen moet je inderdaad maar even het zipje downloaden.

[ Voor 0% gewijzigd door TheZeroorez op 18-04-2009 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

errrrug kicke vyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
TheZeroorez schreef op zaterdag 18 april 2009:
[mbr]Leuk verhaaltje, maar het was euhm... *nogal* veel scrollen, en nogal groot met al die embedded plaatjes. Ik heb even wat forumvriendelijker gemaakt. Wil je het echt allemaal lezen moet je inderdaad maar even het zipje downloaden.[/mbr]
Oeps, sorry TheZeroorez... Het was inderdaad wat... euh... "modem-onvriendelijk" geworden. Als je het niet erg vind ga ik even van een paar plaatjes thumbnails maken en die terugplaatsen in de orginele post... Specifiek de 4 plaatjes bijna aan het einde waar het fort een beetje wordt geshowd.

[/offtopic]
Ben erg benieuwd wat King_NL er van gaat maken... :D Spannend om zo je eigen dwergjes door te geven aan iemand anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorn89
VyperX schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 17:55:
[...]

Oeps, sorry TheZeroorez... Het was inderdaad wat... euh... "modem-onvriendelijk" geworden. Als je het niet erg vind ga ik even van een paar plaatjes thumbnails maken en die terugplaatsen in de orginele post... Specifiek de 4 plaatjes bijna aan het einde waar het fort een beetje wordt geshowd.

[/offtopic]
Ben erg benieuwd wat King_NL er van gaat maken... :D Spannend om zo je eigen dwergjes door te geven aan iemand anders. :)
Ik vond het eigenlijk wel fijn met alle screenshots, nu val je buiten het verhaal :( Dat is nu ook het hele idee van een ongoing verhaal. Dus als je het gaat inkorten. Mischien dat je een warning tag vooraan kunt maken ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Bjorn89 op 18-04-2009 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ok spel blijft heerlijk, maar blijf tegen probleempjes aanlopen :(

Ik heb de tutorial redelijk doorgewerkt . en dacht eens een eigen wereld gegenereerd
Eerste indrukken, dat scherm is vaag !
uiteindelijk via de "find"optie een plek gevonden die water. berg bomen EN een magnawel zouden moeten hebben.

Probleem 1
Ik zie die magnawel niet, dus ik ben maar dwergjes elle lange gangen laten graven in de hoop iets te vinden :0
Nu vinden ze alleen om de 4 normale steentjes 1 of ander stom geel steentje waar je dus helemaal niks mee kan :(
maar het spel word wel elke keer op pauze gegooid en ingezoemd op wat ie nu weer gevonden heeft :(
dus hoe zet ik dat uit :?

Probleem 2
Diezelfde gele flutstenen. Me halve fort ligt er vol mee. en zelf me masons en stonecrafters kunnen/willen er niks van maken. Dus ik heb er een stuk of 50 via K een dump opdracht gegeven. en een refuse pile er langs gebouwd
maar niemand ruimt ze op ? :( heb 2 dwergen specifiek op "refuse hauling" gezet. maar die zeggen zelf dat ze "no job" hebben. en die stenen blijven maar liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWBMS
heuveltje schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 18:52:
Probleem 1
Ik zie die magnawel niet, dus ik ben maar dwergjes elle lange gangen laten graven in de hoop iets te vinden :0
Nu vinden ze alleen om de 4 normale steentjes 1 of ander stom geel steentje waar je dus helemaal niks mee kan :(
maar het spel word wel elke keer op pauze gegooid en ingezoemd op wat ie nu weer gevonden heeft :(
dus hoe zet ik dat uit :?
Zo ver ik weet kan je dat niet uitzetten.
Probleem 2
Diezelfde gele flutstenen. Me halve fort ligt er vol mee. en zelf me masons en stonecrafters kunnen/willen er niks van maken. Dus ik heb er een stuk of 50 via K een dump opdracht gegeven. en een refuse pile er langs gebouwd
maar niemand ruimt ze op ? :( heb 2 dwergen specifiek op "refuse hauling" gezet. maar die zeggen zelf dat ze "no job" hebben. en die stenen blijven maar liggen :(
Het kan zijn dat de stenen niet gebruikt mogen worden omdat het zo genaamde "economische stenen" zijn.
Deze zijn meer waard dan de normale stenen, dit kan je aanpassen ik weet alleen even uit mijn hoofd niet waar.

Als voor de refuse, stones zijn geen refuses. Als je van je stenen af wil moet je met dump plaats maken en dan je stones markeren om te dumpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Zones zitten onder de 'i' key... En dan idd buiten een 'dump' zone aanmaken...

Nog even snel wat thumbnails van de overzicht plaatjes, met toestemming :D :

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2rh0olw.jpg
(Ingang van het fort... weinig bewaking... :/ )
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/xqkebl.jpg
(Hoofdhal met meubel opslag, kleine eetzaal en workshops)
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2nvrt3s.jpg
(1 verdieping lager, hoofd-slaapvertrekken, voedselvoorraad)
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/1zcfjhu.jpg
(Nog 1 verdieping lager, hoofd-eetzaal, gedecoreerd met beelden van goud en roze goud.)

[ Voor 82% gewijzigd door VyperX op 18-04-2009 19:29 . Reden: Thumbnails toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Het kan zijn dat de stenen niet gebruikt mogen worden omdat het zo genaamde "economische stenen" zijn.
Deze zijn meer waard dan de normale stenen, dit kan je aanpassen ik weet alleen even uit mijn hoofd niet waar

kijk weer iets geleerd . stond idd op economisch :? kan ik nu me fort eens uitmesten :)
VyperX schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 19:13:
Zones zitten onder de 'i' key... En dan idd buiten een 'dump' zone aanmaken...
Ah much obliged :)
dacht allemaal dat het een refuse hoop moest zijn, kende heel die zones nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heuveltje schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 19:28:
Deze zijn meer waard dan de normale stenen, dit kan je aanpassen ik weet alleen even uit mijn hoofd niet waar

kijk weer iets geleerd . stond idd op economisch :? kan ik nu me fort eens uitmesten :)

[...]

Ah much obliged :)
dacht allemaal dat het een refuse hoop moest zijn, kende heel die zones nog niet :)
Ken het gevoel.
Zit echt teveel in het spel.
Ik ben nu met een magistraal project bezig waar ik zelfs rekening ga houden met geluidsoverdracht naar de slaapruimtes.
maar eens even kijken wat het word d-;

Stap 1 farm met carpenter en still gemaakt.
Stap 2 direct mijn moat aangelegd zodat het niet met toekomstige projecten in de knoop komt
Stap 3 Een centrale mijnschacht helemaal naar beneden gegraven.
en als stap vier op de allerlaagste level de slaapvertrekken bouwen (-:

Dwergen horen onder de grond en zo diep mogelijk d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Hmmm dat zal me leren valsspelen

Had ik een mooi macro'tje aangemaakt om me magna wel te vinden.
liet me g15 tobo om om de 8 blokjes een trap 15 lvl's naar beneden te graven.

Is dat kurrie ding een gang door een onderaardse rivier gaan graven :( :(
nu staan de onderste 3 lvls van me fort blank :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diman
Ik heb de save binnen. Hier de eerste update.

1ste granite
Na een moeizame tocht van 2 maanden, kom ik eindelijk in de buurt van Okangamost, ook wel bekend als Yortown. Een fort die een moeizaam begin heeft gehad, aldus de geruchten me vertelden. Er zou een grootse waterlekkage geweest zijn.

Ik krijg het fort eindelijk in zicht. Geen enkele dwerg in zicht. Waar zouden ze toch zijn? Ik enter de grot, links van me zie ik een ongebruikte trade depot. Waar zijn toch de bewakers? Er is zelfs geen waaktoren voor de ingang!

Ah er is een trap, gelukkig beveiligd met een paar kooi-vallen. Laat ik maar naar beneden gaan, meer kooi-vallen en een paar wapen-vallen, voldoende om een kobold dievenbende tegen te houden, maar niet de goblins. Ja, op mijn weg naar het fort ben ik langs goblinkampen geslopen; en ik heb ze horen praten over hoe ze Yortown met de grond gelijk willen maken.
Als dwerg voel ik me verplicht daar wat aan te doen. Ik zal daarom een fatsoenlijke verdediging opzetten één van mijn eerste prioriteiten maken, zodat we ervoor kunnen zorgen dat goblins hier alleen de dood zullen vinden. Immers, een goede goblin kan alleen maar een dode goblin zijn!

Het is goed om te zien, dat er een ophaalbrug is. In noodgevallen kan de ingang gesloten worden. Ik ga de nietsnut dwerg die de leiding heeft opzoeken en hem ervan overtuigen dat de verdediging beter kan.

wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

TWBMS schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 19:07:
[...]

Zo ver ik weet kan je dat niet uitzetten.
Onder 'o' volgens mij.
Deze zijn meer waard dan de normale stenen, dit kan je aanpassen ik weet alleen even uit mijn hoofd niet waar.

Als voor de refuse, stones zijn geen refuses. Als je van je stenen af wil moet je met dump plaats maken en dan je stones markeren om te dumpen.
Inderdaad. Als je iets dumpt gaat het niet naar de refuse pile maar naar de garbage pit. Deze maak je met 'z' volgens mij (ik begin ondertussen alle toetsen uit het hoofd te leren, speel het dan ook al een aantal maanden :)).

Hebben de dwergen in het GoT fort wel buckets? Ik dacht dat ik ze wel gemaakt had, dit om water aan mij te geven:). Overigens kan het healen erg lang duren, iedere seizoensverandering is er een roll. Je kan dus de pech hebben dat een gebroken hand jaren duurt om te healen. Overigens is Toady One voor de volgende update onder andere bezig met het veranderen van het heal systeem.

EDIT: niet gekeken of er meer op de volgende pagina was :X. Om deze post toch nog nuttig te maken:

Snel dumpen kan met d->b->d. Op deze manier kan je hele forts met 1 opdracht leeg laten halen. Het kan natuurlijk gebeuren dat je per ongeluk iets handigs weg dumpt. In dat geval kan je gewoon na de dump actie d->b->c gebruiken om de dump weer te claimen. Je kan oneindig veel storen op een garbage dump, dus alle stenen dumpen en direct weer claimen kan handig zijn. Dan pakken ze wel iets als ze het nodig hebben.
heuveltje schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 21:16:
Hmmm dat zal me leren valsspelen

Had ik een mooi macro'tje aangemaakt om me magna wel te vinden.
liet me g15 tobo om om de 8 blokjes een trap 15 lvl's naar beneden te graven.

Is dat kurrie ding een gang door een onderaardse rivier gaan graven :( :(
nu staan de onderste 3 lvls van me fort blank :(
Leuk dat je het over macro's hebt. Op het officiële forum heeft iemand een AHK script gemaakt waar je gigantische slaapkamers kan laten maken door het script. Kan handig zijn voor de perfectionisten die graag fractals gebruiken in hun fort :).

[ Voor 33% gewijzigd door Brons op 18-04-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Daemon
  • Laatst online: 03-06 13:34

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Een ontzettende newbe-vraag: met welke toetsen kan ik in het Farm screen selecteren welk gewas ik wil planten? Zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: http://lilith.cc/~victor/temp/Screenshot-Dwarf%20Fortress.png

Ik begrijp niet waar ik op moet drukken om van Dimple cups naar Plump helmets te komen. :o

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Lord Daemon schreef op zondag 19 april 2009 @ 11:19:
Een ontzettende newbe-vraag: met welke toetsen kan ik in het Farm screen selecteren welk gewas ik wil planten? Zie screenshot:

[afbeelding]

Ik begrijp niet waar ik op moet drukken om van Dimple cups naar Plump helmets te komen. :o
Lees de tutorial van de startpagina.
Maar omdat ik in zo'n goede bui ben: Alt + Cursor Up/Cursor Down

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Je bent al in het goede menu. Met + en - (dit kan anders zijn door keybinding verschillen) kan je door het menu scrollen en met enter selecteer je. 3 keer + en enter en je maakt dus Plump helmets in spring. Vergeet het niet voor de andere seizoenen ook te doen (a/b/c/d).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Ook ik ben door dit topic verleid het spel eens te proberen. Ik was al langere tijd op zoek naar een simcity/tycoon-achtige met wat meer diepgang. Allereerst zag ik er erg tegenop vanwege de graphics maar met een tileset valt het me nog enorm mee.

Ben nog druk bezig de tutorial door te lezen. Tot nu toe gaat alles koek en ei, maar ben erg benieuwd wat me nog te wachten staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ben eigenlijk wel aan een nieuwe uitdaging toe binnen dit spel.

Dr komt af en toe een groepje goblins aan, dat vervolgens recht in de traps loopt.
De sporadische kobold dief word meteen afgeslacht door 4 soldaatjes.
En dan heb ik me moat/bridge nog niet eens fatsoenlijk werkend :(

Waar zijn die rampagende olifanten en siege's uit boatmurdered gebleven :?

[ Voor 12% gewijzigd door heuveltje op 19-04-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Als je een uitdaging wilt moet je geen traps maken. Op dit moment zijn traps redelijk overpowered. En als je olifanten wilt moet je op een minder vriendelijk gebied embarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Inderdaad, in een minder vriendelijk gebied beginnen. Ook beginnen de echte grote aanvallen pas als je een groot fort hebt, dus bijvoorbeeld als je al ~100 dwergjes hebt ofzo, en je baron ook al is gearriveerd.
Of: Val de elven caravan aan, dan komen de elven je ook aanvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Samopsa schreef op zondag 19 april 2009 @ 12:10:
Inderdaad, in een minder vriendelijk gebied beginnen. Ook beginnen de echte grote aanvallen pas als je een groot fort hebt, dus bijvoorbeeld als je al ~100 dwergjes hebt ofzo, en je baron ook al is gearriveerd.
Of: Val de elven caravan aan, dan komen de elven je ook aanvallen.
inderdaad neem een wat gevaarlijker gebied en dan ben je druk zat d-;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sja dat kan ook. maar ik bedoelde meer dat ik een beetje in de "waarom zou ik" periode ben aangekomen.
heb nu iets van 95 dwergen en Niemand zeurt (hard) :z

Ik kan wel een hele keuken-chain op gaan zetten, maar "waarom zou ik" dwergen overleven blijkbaar prima op bier
Ik kan wel een hele kleding-chain op gaan zetten, maar "waarom zou ik" dwergen overleven blijkbaar prima in een paar ondergoed en een vest.
Ik kan wel een hele noble-ruimte op gaan zetten, maar "waarom zou ik" Die nobles zeiken toch wel. en het werk gebeurt toch nog.
Ik kan wel magma gaan zoeken, maar "waarom zou ik" dat beetje metaal dat ik nodig heb kan ook wel met hout.
Traders zeiken wel dat ze meer verschillende spullen willen, maar ondertussen nemen ze toch weer iedere keer genoegen met 15 vaten rock craft.

AL met al heb ik 4 soldaatjes, 3 boeren, 2 brewers en 2 rockcrafters die continu aan het werk zijn. en die andere 80 dwergen kunenn rustig allemaal idlen en feesten in de hall. en toch blijft alles zijn gangetje gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Tsja, dat is Dwarf Fortress. Je moet zelf doelen stellen aangezien er (nog) geen doelen zijn. Ik vind het bijvoorbeeld mooi om zelf een leger te maken met bijvoorbeeld steel armor/wapens. Dan ben je nog wel even bezig.

Overigens is dit nog een alpha versie van Dwarf Fortress. Het doel is dat je uiteindelijk dat de wereld buiten je eigen gebied tot leven komt. Dat er op de grote map (waar je kiest waar je wil embarken) ook echt dingen gebeuren, legers die bewegen, caravanen die echt handelen en zo verder. Dan zal er wel meer uitdaging komen nadat je het fort helemaal 'af' hebt.

Wat je overigens nog kan doen is bijvoorbeeld een fort maken zonder steen en zonder te graven. Van glas ofzo :). Je kan ook een Giant Cave Spider proberen te vangen om een silk boerderij te maken. Er is genoeg te doen, je moet het echter wel zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VyperX
Suggestie: Mega constructions :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je echt wat te doen wil hebben.
Raad ik je aan je dwergen buiten inplaats van binnen te laten leven.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Morgen ga ik echt fanatiek bezig met de tutorial.
Maar ik las al in een verder pagina dat het saven van het spel niet goed gaat. Hoe moet ik dan tussendoor stoppen eigenlijk?

Kan iemand mij dat uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Je kan gewoon op ESC drukken, en dan Save Fortress doen. Het spel sluit af, en je progress wordt opgeslagen. Verder wordt ieder seizoen (lente, zomer, herfst winter) een extra savegame aangemaakt. Deze blijven allemaal in de lijst. Het saven werkt dus perfect, maar de lijst is wel rommelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06 21:17
Ik begreep uit de tutorial dat je geen goede manier zou hebben om terug te komen in het main menu. De schrijver geeft aan altijd gewoon het proces te killen.
Nieuwsgierig als ik was heb ik eens op "Abandon fortress" geklikt, waarna je een waarschuwing krijgt dat je fort verlaten wordt, en je alles kwijt bent. Ijverig 'yes' gezegd, en ik was terug in het main menu.
De save-games blijven vervolgens gewoon intakt, dus het bericht klinkt iets enger dan dat het is.

Heb vrijdag en zaterdag met de tutorial tot het 6de deel gespeeld, en dacht vandaag wel een keer zonder te kunnen.
Grot uitgehakt. Carpenter workshop gemaakt. Wat bomen gehakt en planten geplukt. Een barrack met bedden. Een farm met vruchten. En toen was ik er wel weer ongeveer.. dacht ik.
Vervolgens kwamen er jaar na jaar maar geen nieuwe immigranten bij, en zat ik na een uur of 4 nog steeds met 7 dwarfs :? Misschien toch nog een keer overnieuw met de tut's want volgens mij ben ik iets cruciaals vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samopsa
Jaaa, je moet crafts maken, traden, of metalen dingen maken, engraven, enzovoorts. De waarde van je fort bepaalt het aantal migranten. Zie: Samopsa in "[PC Indie] Dwarf Fortress"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

frickY schreef op zondag 19 april 2009 @ 23:03:
Ik begreep uit de tutorial dat je geen goede manier zou hebben om terug te komen in het main menu. De schrijver geeft aan altijd gewoon het proces te killen.
Nieuwsgierig als ik was heb ik eens op "Abandon fortress" geklikt, waarna je een waarschuwing krijgt dat je fort verlaten wordt, en je alles kwijt bent. Ijverig 'yes' gezegd, en ik was terug in het main menu.
De save-games blijven vervolgens gewoon intakt, dus het bericht klinkt iets enger dan dat het is.

Heb vrijdag en zaterdag met de tutorial tot het 6de deel gespeeld, en dacht vandaag wel een keer zonder te kunnen.
Grot uitgehakt. Carpenter workshop gemaakt. Wat bomen gehakt en planten geplukt. Een barrack met bedden. Een farm met vruchten. En toen was ik er wel weer ongeveer.. dacht ik.
Vervolgens kwamen er jaar na jaar maar geen nieuwe immigranten bij, en zat ik na een uur of 4 nog steeds met 7 dwarfs :? Misschien toch nog een keer overnieuw met de tut's want volgens mij ben ik iets cruciaals vergeten.
jaar naar jaar lijkt me heel sterk in 4 uur d-; zal wel een paar seizoenen geweest zijn
Je eerste jaar is erg moeilijk om immigrants te krijgen.
In het 2e jaar krijg je ze meestal.
Speel gewoon de tutorial door dan heb je in je 2e jaar zeker 15 immigrants erbij

Tevens wat samaposa zij
en kijk uit dat je geen hout met elven verhandelt tenzij je ruzie wil

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 63800 op 19-04-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Je MOET een dwarven caravan hebben gehad (en deze moet veilig je fort weer hebben verlaten) om migranten te krijgen. Heb je een trade depot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298762

Hoeft niet hoor ,ik heb de caravan gehad maar ik had geen trade depot, toch had ik 6 migranten.
Pagina: 1 2 ... 26 Laatste