Ik heb net mijn jaar weten af te maken. Hier is het verslag. Er kwam een siege maar toen crashte DF, waardoor ik een hoop FUN ben misgelopen

Nu mag de volgende het wapen in de praktijk testen
========================================================================
18th Hematite
Het fort puilt uit van de mechanismen. Blijkbaar heeft iemand de mechanismen shop op autorepeat gezet. Wat moet ik met 100 mechanismen?
3rd Malachite
Ik heb een monumentaal besluit genomen. Mijn tombe gaat verplaatst worden naar een andere plek. Het werd me toch al te krap met die kist van Semmy tegenover me.
27th Malachite
Een van de foodhaulers is bezeten! Ik haal er maar vast een exorcist bij, maar tot nu toe wil hij graag iets maken lijkt het. Dumed heet hij en hij heeft een magma forge geclaimed. Misschien maakt een van deze prutsers nog wat nuttigs.
6th Galena
Geschifte dwergen hier in dit fort! Waarom halen ze de vloer weg waar ze op staan onder het werken! Tijdens het bijwerken van wat slordig geplaatste vloeren op de binnenplaats zijn TWBMS en Zemtex met nog 4 anderen van het dak gevallen! Onze hammerer is hierdoor zwaargewond en ik betwijfel of hij de verwondingen overleeft.
9th Galena
Ze krijgen het weer voor elkaar! Wat is er mis met deze dwergen? Deze keer stortte een kind wat aan een vloertegel bezig was ineens door de grond heen. Gelukkig is het niet gewond geraakt. Een paard wat op dat moment onder de overkapping stond die gesloopt werd had minder geluk. Hij is dood.
De hammerer is er minder slecht vanaf gekomen dan ik dacht. Hij heeft beide armen gebroken. Dit betekent dat hij voorlopig niemand meer kan straffen.
23rd Galena
Countess heeft besloten dat er emmers gemaakt moeten worden. Waarom emmers?
1st Limestone

De herfst is er! Tijd voor een update over project T.W.B.M.S. Het is bijna klaar. Al het buitenwerk is af, alleen de laatste pomp moet er nog in. Daarna moet ik nog proberen om de pomp aan te sluiten op een mechanisch systeem. Dit zorgt ervoor dat project Teringveel Water Brengt Massieve Schade altijd klaar is voor gebruik!
Bovenop de watertoren heb ik een nieuwe tombe voor mezelf en mijn soldaten gebouwd. Hier moet ik nog wat finishing touches aan doen. Alle dwergen waar ik mee samenwerk hebben veel vijanden gedood en daarmee een plaats naast mij verdient op het kerkhof. De standbeelden staan voor de 5 dappere dwergen die er ooit zullen rusten.
De hauler die een maand terug bezeten is geraakt heeft eindelijk de spullen gevonden die hij nodig heeft. Ik ben benieuwd waar hij aan bezig is!
4th Limestone
De idiote bezeten dwerg heeft een gouden fles gemaakt met een afbeelding van een legendarische molensteen en een legendarische handschoen erop. Ik denk erover om hem met fles en al de vulkaankrater in te gooien, maar de hoge waarde van de fles maakt het weer een beetje goed.
5th Limestone
Countess heeft weer een kind uitgepoept. Geweldig gefeliciteerd hoor, nu hebben we nog meer nobles om te voeden. Over nobles gesproken, de hammerer loopt ook weer rond.
12th Limestone
De karavaan uit onze thuisstad is aangekomen samen met een diplomaat. Ik ben benieuwd wat ze te bieden hebben!
20th Limestone
De karavaan kan niet weg omdat ik aan de brug aan het werken ben. Ik hou ze even in het oog voordat ze misschien krankzinnig worden. Er ligt zoveel rotzooi in de weg dat het nog wel even kan duren, maar ik geef ze een glas plump helmet moonshine en stel ze gerust.
1st Sandstone
Countess wil nu weer dat er geen tafels het fort verlaten. Emmers en tafels. Volgens mij is ze teveel zwanger geweest.
12th Sandstone
Ik was aan het eten in de eetzaal toen ik ineens merkte dat ik tot aan mijn knieën in het water stond! Die vervloekte douche van TWBMS loopt niet goed door! De complete eetzaal bestaat nu uit muddy tiles. Dit wordt nog een klerewerk om op te ruimen! Ik ga eerst het mechaniek maar eens doorlopen om te kijken waar de fout zit.
2nd Timber
Een verslagen goblin ambush en weer een mood. Als de goblins vaker langskwamen zouden we onder de artifacts zitten! De farmer in kwestie betrekt een craftsdwarfworkshop. Wat voor nutteloos ding zou er nou weer uitkomen?
Het systeem van TWBMS lijkt veel meer water in te nemen dan dat het kwijt kan. Op zich is dit geen probleem, behalve dan als je een waterval door je eetzaal laat lopen waardoor het afvoerputje verstopt raakt. Mijn medefortbewoners lijken er niet echt mee te zitten, maar TWBMS kan maar beter even uit mijn buurt blijven!
5th Timber
Een praktisch waardeloze houten armband. Dat was het.
26th Timber
Project T.W.B.M.S. draait niet vanwege een designfoutje. Gelukkig had ik al rekening gehouden met die mogelijkheid en is het dankzij advies van Countess en TWBMS snel te herstellen door middel van het interne trappenhuis. Ik heb hem bijna vergeven voor het vies maken van de eetzaal. BIJNA!
Ondertussen begin ik vast met het ontmodderen van de eetzaal, aangezien er al een paar towercaps uit de grond omhoog schieten. Het gaat alleen lang duren vrees ik.
1st Moonstone
Het is winter! Verder niets nieuws te melden.
2nd Moonstone

De reparaties aan project T.W.B.M.S. zijn af. Nu alle floodgates sluiten en het kan beginnen met vollopen. Ik heb een aantal aanpassingen gedaan aan de binnenplaats, waarvan de belangrijkste zijn:
- De brug is nu een ophaalbrug. Als je hem ophaalt dan werkt hij als een luik wat voorkomt dat er water door de voordeur naar binnen kan komen.
- Ik heb een heleboel fortifications erbij gebouwd, zowel voor het mooie als voor praktisch nut.
- Ik heb de kennels gesloopt omdat ze in de weg stonden.
- Bij hoge uitzondering heb ik een hendel gelabeld, namelijk die om project T.W.B.M.S. te starten. Hij zit net boven de eetzaal.
22nd Moonstone
Weer een goblin ambush. Wanneer gaan die krengen nou eens hun best doen?
6th Opal
Het valt me op dat de karavaan uit ons thuisland nog steeds niet vertrokken is. Ze blijven maar staan in het tradedepot. De wachters vechten wel mee tegen goblins en ander ongedierte wat te dichtbij komt.
7th Opal
Project T.W.B.M.S. is gevuld! Dit betekent dat hij er minder dan een maand over doet om vol te lopen. Handig om te weten voor diegene die het gaat gebruiken.
20th Opal

Om de effectiviteit van project T.B.W.M.S. te vergroten ben ik van plan wat grote plateaus voor ons fort te laten instorten. Dit creëert een val van een paar verdiepingen. Ook zet ik een stop in de slotgracht, zodat het water met meer kracht dezelfde kant op zal stromen in plaats van meteen uit elkaar te drijven.
23rd Opal

De instorting is gelukt, maar heeft wel een ezel van de handelaren die weigeren te vertrekken geraakt. Eigen schuld. Hadden ze maar weg moeten gaan toen ik riep. Ik ga er nog een niveau afhalen, zodat iedereen die weggespoeld wordt minstens 4 levels valt.
30th Opal
Ik heb besloten de hendel toch niet over te halen voor de laatste instorting. Ik vermoed dat de instorting dankzij het watersysteem van TWBMS tot zeer diep in ons fort te voelen is. Iemand die meer lef heeft dan ik mag het natuurlijk altijd proberen, zolang hij zelf de rotzooi maar opruimt.
De handelaren zijn ondertussen eindelijk vertrokken. De dood van hun geliefde ezeltje was ze blijkbaar toch teveel.
1st Obsidian
Het jaar zit er bijna op. Hopelijk krijg ik de laatste vloer nog weg, anders wordt dit een taak voor mijn opvolger. Ik leg alvast de grondvesten voor een weg die via de eerstgegraven tunnel naar de rand van ons gebied loopt.
26th Obsidian
Countess verbiedt wederom de export van emmers. Wat heeft ze toch met emmers? Of zou dat iets te maken hebben met die kinky dwergenseks waar ze steeds kinderen aan overhoudt? VyperX is ondertussen opgegroeid tot kind en heeft ergens meer ervaring mee. Waarmee is niet duidelijk.
1st Granite 287

Mijn jaar zit erop. Zoals beloofd hebben ze mijn hamer opgepoetst en uitgedeukt, zodat ik er weer een tijdje tegenaan kan. Het fort ziet er een stuk verzorgder uit en de voedselvoorraden zijn gigantisch (+2000 ten opzichte van vorig jaar, fluistert TWBMS me toe, voordat hij wegduikt achter een pilaar). Plus we hebben een gigantisch wapen waarmee we onze vijanden kunnen laten verdrinken.
Het slechtere nieuws is dat onze eetzaal eruitziet als een paddestoelenkwekerij en dat ik het watervalsysteem nog niet heb kunnen maken. Ook zijn de jobs een zooitje, omdat ik het halve fort als steenhouwer heb laten werken. Ook zijn er dit jaar vreemd genoeg helemaal geen migranten gekomen. Ik denk dat de artifacts die gemaakt worden te waardeloos zijn om dwergen aan te trekken.
Savegame