Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Volgens mij is-ie dat ook.RappieRappie schreef op woensdag 01 april 2009 @ 14:47:
[...]
De naam in die PDF klinkt Nederlands: Erwin Coumans?
Z'n trackrecord:
- Guerilla Games
- Havok
- Sony Computer Entertainment
http://www.linkedin.com/in/erwincoumans
[ Voor 88% gewijzigd door CJ op 01-04-2009 15:06 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
http://www.theinquirer.ne...reviewers-mythical-gt275s
Ook ik had al gehoord dat er van de GTX275 slechts zo'n 5000 verkrijgbaar zullen zijn... puur om wat grote webshops te kunnen vullen en het beeld te kweken dat deze kaart 'echt' is. Van de HD4890 zullen er zo'n 45000-50000 verkrijgbaar zijn vanaf de launchdag en men verwacht aan het einde van Q2 er zo'n 250.000-300.000 te hebben verkocht. Daarnaast zijn de versies van de GTX275 die de reviewers krijgen ook erg twijfelachtig (GTX280 based volgens nVidia ipv GTX260 based volgens AIBs)... nVidia ten top.
[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 01-04-2009 15:08 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Dat is natuurlijk onzin. Er zijn geen reference kaarten. De fabrikanten mogen zelf de kaarten maken.Edmin schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:12:
Dus de review samples van de GTX275 zullen beter presteren dan de daadwerkelijke uitvoering? Begrijp ik dat goed?
Verder is de GTX 275 natuurlijk geen nieuw ontwerp. Het is een kruising tussen de GTX 260 55nm en de GTX 285 en past daarmee prijstechnisch precies tussen die 2 in. Je kunt 'm zien als een GTX 260 met meer streamprocessors of een GTX 285 met minder geheugen. En wat hier mee mis is? Toch helemaal niks.
Ik verwacht daarom dat deze kaart ook gewoon leverbaar zal zijn en blijven.
[ Voor 19% gewijzigd door luckyjan op 01-04-2009 15:18 ]
Anoniem: 286793
Ik snap dat wel maar peakabo zegt dat hij zijn hd4870x2 gaat houden ondanks dat er 1gb op zit (op die hd4890). Ik zet er mijn vraagtekens bij wat hij daarmee bedoelt. Misschien heb ik iets gemist of ben ik onwetend.Edmin schreef op woensdag 01 april 2009 @ 14:46:
[...]
FAIL. Lees de techniek eens na. Er staat wel 2GB op de doos en er zit wel voor 2GB aan chips op de kaart, maar beide GPU's moeten uit een eigen mempool putten, waardoor in feite twee keer dezelfde data op de kaart wordt gezet. Resultaat: 1GB effektief gebruik.
En TheInquirer beweert dat waar de review 275 280-based is, de verkoop 275 260-based. Dat is het gevolg van geen reference board. De vraag is dus wat dit voor de performance betekent.luckyjan schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:17:
[...]
Dat is natuurlijk onzin. Er zijn geen reference kaarten. De fabrikanten mogen zelf de kaarten maken.
Het zal me een zorg zijn wat de exacte specs en pedigree van de kaart zijn, zolang ik straks maar een eerlijke vergelijking in de reviews kan zien.Verder is de GTX 275 natuurlijk geen nieuw ontwerp. Het is een kruising tussen de GTX 260 55nm en de GTX 285 en past daarmee prijstechnisch precies tussen die 2 in. Je kunt 'm zien als een GTX 260 met meer streamprocessors of een GTX 285 met minder geheugen. En wat hier mee mis is? Toch helemaal niks.
Daarom? Sorry, maar ik zie geen logische gevolgtrekking in je betoog. Uiteindelijk moeten de GPU's door NV geleverd worden, niet door de AIB's. En zolang jij je bronnen niet prijsgeeft, schat ik de waarde van je voorspelling in op 0.Ik verwacht daarom dat deze kaart ook gewoon leverbaar zal zijn en blijven.
Hehe.luckyjan schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:17:
[...]
Ik verwacht daarom dat deze kaart ook gewoon leverbaar zal zijn en blijven.
Net zoals de GTX295 gewoon erg goed leverbaar is en daarom deze maand al EOL is gegaan om ergens in Mei vervangen te worden door de nieuwe GTX295?
En er zal wel wat verschil in de verschillende boards kunnen zijn...
GTX280 based: native 512-bit PCB
GTX260 based: native 448-bit PCB
We hebben al gezien dat nVidia voor de nieuwere PCBs minder hoogwaardige kwaliteit materialen gebruikt tov de originele versies puur omdat ze kosten willen besparen. Als een GTX275 gebruik maakt van het hoogwaardige GTX280 PCB dan kan dit wel degelijk een vertekend beeld geven wanneer het bv aankomt op stabiliteit, overklokbaarheid en andere zaken... zeker wanneer de GTX275 die de consument straks kan kopen gebaseerd is op de GTX260. Het verschil in prestatie zal waarschijnlijk niet erg groot zijn, maar toch... netjes is het niet om product A1 te laten testen en dan uiteindelijk toch product A2 bij de consument te laten eindigen.
[ Voor 75% gewijzigd door CJ op 01-04-2009 15:35 ]
[ Voor 5% gewijzigd door oeLangOetan op 01-04-2009 15:32 ]
Idd, ik zie nu al Guru3D stuiteren dat de GTX275 zó geweldig presteert en als beste uit de bus zal komen.Edmin schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:25:
[...]
Het zal me een zorg zijn wat de exacte specs en pedigree van de kaart zijn, zolang ik straks maar een eerlijke vergelijking in de reviews kan zien.
Gegarandeerd dat er weer hele volkstammen zullen zijn die "zijn pro-nVidia verhaaltje" weer als zoete koek nemen.
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Ik zie anders dat de GTX 295 volop leverbaar is via de pricewatch. Er komt een nieuw design waarbij 2 chips op een pcb zitten en die heet dan nog steeds GTX 295. Dit omdat het dan waarschijnlijk een stuk goedkoper zal zijn voor nvidia.CJ schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:26:
[...]
Hehe.
Net zoals de GTX295 gewoon erg goed leverbaar is en daarom deze maand al EOL is gegaan om ergens in Mei vervangen te worden door de nieuwe GTX295?
En er zal wel wat verschil in de verschillende boards kunnen zijn...
GTX280 based: native 512-bit PCB
GTX260 based: native 448-bit PCB
We hebben al gezien dat nVidia voor de nieuwere PCBs minder hoogwaardige kwaliteit materialen gebruikt tov de originele versies puur omdat ze kosten willen besparen. Als een GTX275 gebruik maakt van het hoogwaardige GTX280 PCB dan kan dit wel degelijk een vertekend beeld geven wanneer het bv aankomt op stabiliteit, overklokbaarheid en andere zaken... zeker wanneer de GTX275 die de consument straks kan kopen gebaseerd is op de GTX260. Het verschil in prestatie zal waarschijnlijk niet erg groot zijn, maar toch... netjes is het niet om product A1 te laten testen en dan uiteindelijk toch product A2 bij de consument te laten eindigen.
En nogmaals voor de GTX 275 mogen de fabrikanten hun eigen bord maken. Bijv. sparkle heeft voor de GTX 260 een eigen pcb gemaakt dat beter is dan het reference design van Nvidia. Kan me voorstellen dat ze dat dan ook voor de GTX 275 gebruiken.
We zullen zien van welke kaarten (en van welke fabrikanten) er morgen reviews uitkomen. Met de GTX 275 kunnen de fabrikanten zich namelijk meteen profileren (met bijv. OC versies en eigen koelers).
Maar het is natuurlijk makkelijk je vast in te dekken als morgen blijkt dat de GTX 275 sneller is dan de ATI 4890 dan kan je gaan roepen dat ze vals spelen.
In de pricewatch staan is wat anders dan ook "volop leverbaar" zijn.luckyjan schreef op woensdag 01 april 2009 @ 15:50:
[...]
Ik zie anders dat de GTX 295 volop leverbaar is via de pricewatch.
Controleer de links maar eens... 0 op voorraad, een levertijd van 2 weken, kleine voorraad (6 stuks) wat uit een landelijke database komt en die op -tig winkels gelinkt wordt.....
Er is amper nog iets op voorraad leverbaar en dat is ook wat ik van m'n bronnen binnen de GPU wereld hoor... en wat overigens ook al bekend was, dus om nog verder in te gaan op het leverbaar zijn van de GTX295 is eigenlijk een beetje kansloos... Wereldwijd dus slecht verkrijgbaar....
Het was een product dat het een maand of 2 moest kunnen uitzingen om de kroon van de HD4870X2 weg te halen (na 6 maanden en dan nog vaak met minimaal verschil), maar de leverbaarheid van dit ding is erg afgenomen de laatste paar weken. Er zijn de laatste tijd zelfs geen nieuwe GTX295 chips meer geproduceerd en dat is iets wat al bekend is in de wandelgangen.
Je hoeft me niet te vertellen dat er een nieuw design uit komt... dat wist ik al lang...Er komt een nieuw design waarbij 2 chips op een pcb zitten en die heet dan nog steeds GTX 295. Dit omdat het dan waarschijnlijk een stuk goedkoper zal zijn voor nvidia.
Als je echt zo zeker weet dat de GTX275 goed beschikbaar zal zijn, dan mag je me de bronnen waar je dit gehoord hebt wel in PM sturen... ben erg benieuwd.... Ik hoor namelijk volledig andere berichten van bronnen die je zou kunnen beschouwen als 'boven op het vuur zittend'.
Maar goed straks zijn er nog wel HD4890's te krijgen en de GTX275 na 2 weken al niet meer.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik ben trouwens de first post een klein beetje aan het aanpassen. Heb wat pics vervangen en de spec-sheet van de HD4890 online gezet.
Edit: Natuurlijk moest een grote site de eerste zijn met leaks:

[ Voor 26% gewijzigd door CJ op 01-04-2009 17:22 ]
Ik heb geen geheime bronnen over de beschikbaarheidCJ schreef op woensdag 01 april 2009 @ 16:37:
[...]
In de pricewatch staan is wat anders dan ook "volop leverbaar" zijn.
Controleer de links maar eens... 0 op voorraad, een levertijd van 2 weken, kleine voorraad (6 stuks) wat uit een landelijke database komt en die op -tig winkels gelinkt wordt.....
Er is amper nog iets op voorraad leverbaar en dat is ook wat ik van m'n bronnen binnen de GPU wereld hoor... en wat overigens ook al bekend was, dus om nog verder in te gaan op het leverbaar zijn van de GTX295 is eigenlijk een beetje kansloos... Wereldwijd dus slecht verkrijgbaar....
Het was een product dat het een maand of 2 moest kunnen uitzingen om de kroon van de HD4870X2 weg te halen (na 6 maanden en dan nog vaak met minimaal verschil), maar de leverbaarheid van dit ding is erg afgenomen de laatste paar weken. Er zijn de laatste tijd zelfs geen nieuwe GTX295 chips meer geproduceerd en dat is iets wat al bekend is in de wandelgangen.
[...]
Je hoeft me niet te vertellen dat er een nieuw design uit komt... dat wist ik al lang...En de reden dat-ie uit komt heeft niet alleen te maken met het feit dat het een stuk goedkoper zal zijn voor nVidia. Het heeft ook te maken met toekomstige GPUs die eventueel gebruik kunnen gaan maken van dit PCB. Zie het als een testpilot.... de GX2 sandwich PCBs waren een dure aangelegenheid voor nVidia.
Als je echt zo zeker weet dat de GTX275 goed beschikbaar zal zijn, dan mag je me de bronnen waar je dit gehoord hebt wel in PM sturen... ben erg benieuwd.... Ik hoor namelijk volledig andere berichten van bronnen die je zou kunnen beschouwen als 'boven op het vuur zittend'.
Er is geen GTX275 ASIC. Er is geen reference design behalve dan een halve GTX295. Wat denk je nou zelf... is het gemakkelijk voor AIBs om een kaart te maken waar een reference design van is, of om zelf maar iets in elkaar te flansen? Laat staan wat ze liever hebben... En de GTX275 niks speciaals?? Het is een videokaart die last-minute in het leven is geroepen als hybride model tussen de GTX285 en GTX260... dat noem ik toch wel even iets speciaals. Ik denk dat iemand hier bepaalde zaken flink onderschat...
[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 01-04-2009 17:22 ]
Ik zit namelijk te overwegen de 4890 te kopen, ter vervanging van mijn oude 4870, omdat ik dankzij de waterkoeling wel voldoende koel vermogen heb om die kaart makkelijk over de 1Ghz+ te laten lopen, en het ook wel een redelijke upgrade is vanaf 512MB naar 1GB.
En zou ik eventueel een HD4890 in Crossfire kunnen plaatsen met een HD4870? Ja toch, dankzij Crossfire X?
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Is die HD4200 GPU nog iets speciaals of is het gewoon een 780G like core en dus een RV6xx. Want dan mogen ze die eigenlijk de naam HD4xxx niet geven.AMD zal voor september zijn nieuwe 'Pisces'-platform introduceren. Het platform is bedoeld voor het budgetsegment en maakt gebruik van de Propus-, Rana- en Regor-cpu's. AMD's aandeel in de cpu-markt zou ondertussen gestaag groeien.
Chipontwerper AMD zou aan zijn Taiwanese moederbordpartners hebben laten weten dat het Pisces-platform nog voor september op de markt moet komen. Het platform omvat de combinatie van de nieuwe 880G-chipset en de nog uit te komen Athlon-processors met de codenamen Propus, Regor en Rana. Propus en Rana zijn met respectievelijk 45nm- en 65nm-procestechnologie gebakken dualcores, die het zonder L3-cache moeten stellen. Regor is de verzamelnaam voor een aantal 45nm-dualcores die wel over L3-cache beschikken.
Moederborden op basis van de nieuwe chipset zouden al in april de design validation test kunnen doorlopen. Tijdens de Computex in juni moeten vervolgens de eerste Pisces-moederborden worden getoond. ECS heeft overigens al een moederbord met de 880G-chipset getoond. Hoewel deze chipset is gebaseerd op de 780G-chipset, is de igp van de 880G fors hoger geklokt. De gpu is dan ook getooid met de naam HD 4200, in plaats van HD 3200.
Digitimes weet ook nog te melden dat AMD's cpu-marktaandeel weer in de lift zit. De lage prijzen van de Phenom II X3 700-serie en de Phenom II X4 920-cpu's zouden ten grondslag liggen aan de hoge vraag naar deze processors. Volgens moederbordfabrikanten zou AMD's marktaandeel voor desktop-cpu's in het tweede kwartaal van 2009 dan ook op dertig procent komen te liggen. Het huidige marktaandeel voor desktop-cpu's wordt op twintig procent geschat.
En over de HD4890. In sommige tests scoort i wel erg goed. BV stalker. Daar is de gain hoger dan 15%. En in andere tests is hij weer lager dan 10%.
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 01-04-2009 17:52 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
http://www.tomshardware.c...V790-GPU-Radeon,7432.html
http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=12940&Itemid=1CJ schreef op woensdag 01 april 2009 @ 17:19:
Dat bedoel ik dus.... persoonlijke aannames vs industrie bron.
Er is geen GTX275 ASIC. Er is geen reference design behalve dan een halve GTX295. Wat denk je nou zelf... is het gemakkelijk voor AIBs om een kaart te maken waar een reference design van is, of om zelf maar iets in elkaar te flansen? Laat staan wat ze liever hebben... En de GTX275 niks speciaals?? Het is een videokaart die last-minute in het leven is geroepen als hybride model tussen de GTX285 en GTX260... dat noem ik toch wel even iets speciaals. Ik denk dat iemand hier bepaalde zaken flink onderschat...
"In stores
The GTX 275 should launch on April 2nd and the cards should be available directly on the launch day, or worst case scenario the next day.
There is a big rumour that Nvidia plans to release a limited number of cards and that this product is there simply to mess up Radeon HD 4890. We can confirmed that Nvidia plans to fight and sink Radeon 4890 sales, but we are not sure about the number of the cards.
GTX 275 should be selling for about €250 suggested etail price in Europe while the overclocked cards will get at least €20+ more expensive. The big problem of GTX 275 is that it will sit too close to GTX 285 price-wise, but in the end the market will decide. "
http://www.gamestar.de/ha.../test_radeon_hd_4890.html
[ Voor 4% gewijzigd door nFo op 01-04-2009 18:09 ]

Leuke performance. Die 1 GHz OC scores vallen me soms wat tegen. Je had gewoon meer winst verwacht van zo'n OC. Maar overall verslaat hij de GTX285 wel
Jammer dat er geen HD4870 X2 en een HD4890 CF setup mee genomen is. Maar die reviews zien me morgen denk ik wel.
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 01-04-2009 18:11 ]
kan je wel vanuit gaan, het is nu al jaren weer hetzelfde. Crossfire X moet ook wel kunnen, maar een 512mb met een 1gb combineren en dan de 512dan ook nog op lagere speed hebben lopen lijkt me niet echt een sterke keus.Darkasantion schreef op woensdag 01 april 2009 @ 17:23:
Is de pin/gaten-layout van de koeling van de HD4890 gelijk aan die van de HD4870?
Ik zit namelijk te overwegen de 4890 te kopen, ter vervanging van mijn oude 4870, omdat ik dankzij de waterkoeling wel voldoende koel vermogen heb om die kaart makkelijk over de 1Ghz+ te laten lopen, en het ook wel een redelijke upgrade is vanaf 512MB naar 1GB.
En zou ik eventueel een HD4890 in Crossfire kunnen plaatsen met een HD4870? Ja toch, dankzij Crossfire X?
Nukezone FTW
[ Voor 71% gewijzigd door Grozno op 01-04-2009 18:15 ]
Advocatus ineptias | Free Speech Online
[ Voor 7% gewijzigd door CJ op 01-04-2009 18:59 ]
Gemakshalve nemen we maar aan dat je dit forum nog niet zo lang volgt, anders had je wel geweten dat CJ (en zijn bronnen) uiterst betrouwbaar is gebleken dat afgelopen jaren.luckyjan schreef op woensdag 01 april 2009 @ 17:58:
[...]
http://www.fudzilla.com/i...sk=view&id=12940&Itemid=1
"In stores
The GTX 275 should launch on April 2nd and the cards should be available directly on the launch day, or worst case scenario the next day.
Daarnaast zou je inmiddels moeten weten dat je niet altijd moet geloven wat de media je voorhoudt....
Hier een stukje media die met betrekking tot de beschikbaarheid van de GTX275, juist het tegenovergestelde beweert:
bron: http://www.theinquirer.ne...reviewers-mythical-gt275sWe hear there will be only 5,000 or so made, just enough to seed the tame press and put a few on Newegg. Cards in this price range normally have initial shipments more than 10 times that, and go on from there. When you don't have something to counter a competitor, make something up, lose money on each, and claim the high ground, just not in the ethical sense of the word.
Can it get worse? Sure it can, since there is no 275 ASIC, NV is telling OEMs that they can make it from either a 280 or 260 board. One costs much more, and one performs better, so guess what everyone is going to use? That isn't necessarily bad, but how NV is seeding reviewers is. They are only going to be giving out a very special run of ONLY 280 based parts.
Quite special 280 based parts at that. Reviewers beware, what you are getting is not what you can buy, if you consider the 275 to be a real part to begin with. In any case, NV is seeding ringers, and claiming they are what the OEMs are going to make. Again. This is clearly not the case, but multiple reviewers told me they were specifically told by NV that the cards are not going to be 260 based. AIBs say otherwise, and documentation we have seen backs up the AIBs.
That brings us to the launch strategy. Nvidia will be allowing reviewers to write about the 275 on April 2, but there will be no cards. Etailers can 'sell' them from that date, but they are warned that cards won't be available until the 14th... maybe. This is because they don't really exist... yet.
So what you end up with is sadly typical: fake parts, ringers given to reviewers, and implied threats that if they write any of this, they will get cut out.
If you think the hardware review industry is cynical and gamed, you are right
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Wat moet dat eigenlijk doen ? Extra performance ? of gewoon handig voor mensen die apps programmeren ?CJ schreef op woensdag 01 april 2009 @ 18:58:
Ik heb de first post aangepast (morgen de uiteindelijke versie). De RV790 ondersteunt geen burst memory reads. AMD heeft een fout gemaakt in de documentatie en zal dit zo snel mogelijk aanpassen. De RV790 bevat wel tweaks tov de RV770 maar burst memory reads is er niet een van.
[ Voor 66% gewijzigd door Astennu op 01-04-2009 19:19 ]
Anoniem: 59888
Oh kom op. CJ voorziet ons al jaren van betrouwbare informatie, Fudzilla staat er om bekend er regelmatig naast te zitten.
Refreshen voor je post is ook wel handig

Indy91 was me dus voor.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 59888 op 01-04-2009 19:14 ]
Hier de interessante cijfers op een Core i7 965. De OC versie van de HD4890 liep op 970 Mhz core en 1200Mhz mem. D'r zitten wat vage cijfers tussen met enorm grote sprongen. Kan zijn dat de HD4870 een 512MB versie is of dat de drivers voor een grote boost zorgen op de HD4890. Of misschien hebben ze gewoon iets verkeerds gedaan.
Vantage
HD4850X2: 13228
HD4870: 9859
HD4890: 11317 (+14%)
HD4890 OC: 12699 (+28%)
GTX285: 13254
Devil May Cry 4, 1920x1200 Ultra, 8xAA
HD4850X2: 152
HD4870: 105
HD4890: 117 (+11%)
HD4890 OC: 137 (+30%)
GTX285: 129
Crysis Warhead, 1680x1050 Enthusiast
HD4850X2: 27
HD4870: 22
HD4890: 26 (+18%)
HD4890 OC: 29 (+32%)
GTX285: 27
Far Cry 2, 1920x1080, Ultra, 4xAA
HD4850X2: 57
HD4870: 26
HD4890: 43 (+65%)
HD4890 OC: 50 (+92%)
GTX285: 48
Assassin's Creed, 1920x1200, Ultra
HD4850X2: 76
HD4870: 57
HD4890: 63 (+10%)
HD4890 OC: 70 (+22%)
GTX285: 70
GTX280: 63
Company Of Heroes, 1680x1050, Ultra, 4xAA
HD4850X2: 87
HD4870: 59
HD4890: 73 (+23%)
HD4890 OC: 95 (+61%)
GTX285: 106
GTX280: 98
World in Conflict, 1680x1050, Ultra, 4xAA, 4xAF
HD4850X2: 52
HD4870: 41
HD4890: 46 (+12%)
HD4890 OC: 53 (+29%)
GTX285: 56
GTX280: 52
Stroomverbruik: Idle vs Load
HD4850X2: 116W - 266W
HD4870: 112W - 201W
HD4890: 95W - 210W
GTX285: 93W - 261W
GTX280: 106W - 277W
De Turkse site laat in ieder geval zien dat hier een echte RV790 gebruikt is met de juiste drivers/bios, want het stroomverbruik is lager dan bij een HD4870. Zie je reviews waar dit niet het geval is, dan klopt daar gewoon iets niet (heb ik ook al eerder gezegd). In dat geval is er een bug of men heeft een HD4870 overgeklokt naar reference HD4890 snelheden... De RV790 zit zo in elkaar dat-ie minder verbruikt dan de RV770 in idle toestand.
Over die gesimuleerde review van Legion Hardware zegt Brent van Hard OCP het volgende:
Maar dat had ik ook al gezegd over die 'review'.Looking at several things here, I would not put any weight on that joke of a "review."
[ Voor 107% gewijzigd door CJ op 02-04-2009 04:45 ]
Ik houd niet zo van dit soort fratsen. 7800 GTX 512 Anyone ?
[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 02-04-2009 08:02 ]
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Ja maar die zijn onbetaalbaar voor de meeste. Bijna niemand kan zo'n ding betalen. Dat is bij de GTX275 wel even wat andersIllidan schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:09:
Ahh, van een Ferrari Enzo werden er ook maar een beperkt aantal gebouwd
"One debate that has come up for both of these cards is their livelihood for the future – are these cards simply fly-by-the-night additions to the road map to spark up the GPU world or are they long term graphics cards that you’ll be able to find (and potentially upgrade in a multi-GPU system) for many months? The obvious answer to this is that while the HD 4890 looks to be a longer term product, all indications show that the GTX 275 was really invented as an answer to the RV790 and has not been planned for all that well.
I spoke with several NVIDIA partners that stated the same thing: orders were surprisingly high from retailers and e-tailers for the GTX 275 though it didn’t appear that the card was going to be available for more than a couple of months before being replaced by a lower cost GTX 285, for example. AMD calls this a “review spoiler” meaning that NVIDIA only wanted to steal some of the spotlight from AMD on today’s release. I tend to call it a nice one-time purchase option for the enthusiast gamer."
Volgens mij is er niks mis met dit soort limited editions (wat het dus ws. in de praktijk zal zijn)
[ Voor 9% gewijzigd door Illidan op 02-04-2009 08:31 ]
Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802
Altijd zo fijn lezen..... bij iedere test weer een andere kleur voor dezelfde kaartIndy91 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 07:20:
Guru3D heeft een tweetal reviews online gezet
GTX275 review (inclusief HD4890)
HD4890 review

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Ik houd hier ook niet van want in plaats van dat je een goed product in je eigen product aflevert, probeer je alleen maar de verkoopcijfers van je tegenstanders kapot te maken. Dit deden ze met de gtx 295 en het was echt een topkaart. Hij versloeg de hd4870x2 echt wel hoewel sommigen dat nog steeds ontkennen (de hd4870x2 is ook een half jaar oud). Nu proberen ze de helft van de gtx295 te recyclen (het kost ze dus weinig), vervolgens reviewers om de tuin te leiden en uiteindelijk de consument te verwarren. Wat een geweldig bedrijf dat nVidia. Het doet mij alleen een beetje aan nazipropaganda denken, maar goed...
Dit keer is het ze bijzonder slecht gelukt trouwens. De hd4890 houdt de gtx275 goed bij.
Edit: @ hierboven,
idd wat was dat vervelend te lezen.
Ja maar het gaat niet om die paar mensen die er een te pakken krijgen. Ik denk dat dit over een tijd wel duidelijk zal worden. Die mensen kopen dan een HD4890. Maar goed als mensen gaan zoeken naar reviews van een HD4890 zal i vergeleken worden met een GTX275 die sneller is maar vervolgens niet te krijgen is. Maar daardoor heeft de HD4890 wel imago schade opgelopen. Een hele slimme zet van nVdiia. Maar niet helemaal eerlijk tov het grootste deel van hun mogelijke klanten.Illidan schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:26:
Eerlijk, wat kan ons dat als consument schelen, als ze in hun line-up één product hebben waar ze nauwelijks winst op maken? In dit kader is dit een mooie quote:
"One debate that has come up for both of these cards is their livelihood for the future – are these cards simply fly-by-the-night additions to the road map to spark up the GPU world or are they long term graphics cards that you’ll be able to find (and potentially upgrade in a multi-GPU system) for many months? The obvious answer to this is that while the HD 4890 looks to be a longer term product, all indications show that the GTX 275 was really invented as an answer to the RV790 and has not been planned for all that well.
I spoke with several NVIDIA partners that stated the same thing: orders were surprisingly high from retailers and e-tailers for the GTX 275 though it didn’t appear that the card was going to be available for more than a couple of months before being replaced by a lower cost GTX 285, for example. AMD calls this a “review spoiler” meaning that NVIDIA only wanted to steal some of the spotlight from AMD on today’s release. I tend to call it a nice one-time purchase option for the enthusiast gamer."
Volgens mij is er niks mis met dit soort limited editions (wat het dus ws. in de praktijk zal zijn)De voldoening voor de consument is alleen maar groter als hij één van deze 'unieke 5000' kaartjes kan bemachtigen. Maar goed, dat is meer voer voor het nV forum
Misschien daalt de prijs van de GTX285 wel richting de 250 euro...Astennu schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:42:
[...]
Ja maar het gaat niet om die paar mensen die er een te pakken krijgen. Ik denk dat dit over een tijd wel duidelijk zal worden. Die mensen kopen dan een HD4890. Maar goed als mensen gaan zoeken naar reviews van een HD4890 zal i vergeleken worden met een GTX275 die sneller is maar vervolgens niet te krijgen is. Maar daardoor heeft de HD4890 wel imago schade opgelopen. Een hele slimme zet van nVdiia. Maar niet helemaal eerlijk tov het grootste deel van hun mogelijke klanten.
Sneller dan de HD4890, maar wel iets duurder.
Edit; ik vind de HD4890 dan toch nog de iets betere optie als je niet merkgebonden bent. Die zal ook wel richting de 200 gaan op korte termijn.
[ Voor 80% gewijzigd door Format-C op 02-04-2009 08:55 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
crossfire review! ook staan er 2 4890 reviews op deze site samen met een gtx 275 review waarin ook word aangegeven dat deze slecht verkrijgbaar is/zal zijn.
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Dan gaan de mensen bij nVidia denk ik huilen. Die GTX285 is zo veel duurder om te maken dan een HD4890. Dat moet gewoon pijn doen + AMD gaat dan gewoon met de prijs omlaag.RappieRappie schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:53:
[...]
Misschien daalt de prijs van de GTX285 wel richting de 250 euro...
Sneller dan de HD4890, maar wel iets duurder.
Laat ze maar lekker huilen bij nV...Ze maken alweer met 1 "soortgelijke chip" 80 verschillende kaarten.En het lachwekkende is; een overklokte GTX280 doet het nog steeds net zo goed als een GTX285 of HD4890.Astennu schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:55:
[...]
Dan gaan de mensen bij nVidia denk ik huilen. Die GTX285 is zo veel duurder om te maken dan een HD4890. Dat moet gewoon pijn doen + AMD gaat dan gewoon met de prijs omlaag.
[ Voor 11% gewijzigd door Format-C op 02-04-2009 09:10 ]
Nee dat is ook zo. Ik zeg ook echt niet dat ik het zielig vind voor nVRappieRappie schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:57:
[...]
Laat ze maar lekker huilen bij nV...Ze maken alweer met 1 soortgelijke chip 80 verschillende kaarten.
Beetje slechte review. De HD4870 1G is regelmatig sneller dan de HD4890. Dan gaat er volgens mij toch echt iets fout. + ook daar wordt die GTX275 weer genoemd als concurrent echter niet dat er weinig van zullen zijn. Maar dat weten de meeste misschien gewoon niet.Splinter Cell schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:48:
Hardware.info 4890 review:
http://www.hardware.info/.../ATI_Radeon_HD_4890_test/
Ik zit naar die Techpowerup review te kijken maar HD4890 CF is 20% sneller dan een HD4870 X2
Edit:
Computerbase review is ook online: http://www.computerbase.d...rformancerating_qualitaet
Op 256x1600 4xaa en 16xaf (Alle tests bij elkaar en daar het gemiddelde van):
HD4890 12% sneller dan de HD4870 1G
HD4890 CF 27% sneller dan de HD4870 X2
HD4890 4% sneller dan de GTX275 (ik weet niet hoe dit komt. De HD48070 X2 is daar ook sneller dan de GTX295)
Die 27% is echt geniaal op die reso. Dit is pressies waar ik op speel
Losse kaarten HD4890 Idle 3 watt minder dan de HD4870 1GB en 9 watt minder dan de 512 MB. En load is het verschil 12 watt meer dan de HD4870 1G. Die load weer zuiniger is dan de 512 MB. de GTX275 is idle wel 25 watt zuiniger dan de HD4890. Het lijkt me dat dit nog wat beter moet kunnen.
Over het overclocken:
De Asus en de XFX haalde beide 980 core. Een andere 930. De XFX kon zijn mem op 2350 clocken waar de Asus 2250 haalde. De XFX was 17% sneller dan de Stock ATi die 850 draaide. De GTTX275 werd na OC 11% sneller.
Coolers maken iets meer lawaai dan bij de HD4870 maar temps zijn een heel stuk lager. Ik ben benieuwd naar de eerste mensen die er zelf een testen. Eventueel gooi ik er gewoon een Twin turbo op. Ik ben er achter dat je die rode plaat van de stock cooler gewoon kunt blijven gebruiken met de Twin turbo. Dat coolt een stuk beter dan die heatsinks die er bij zitten.
[ Voor 61% gewijzigd door Astennu op 02-04-2009 09:25 ]
TweakTown:
http://www.tweaktown.com/..._graphics_card/index.html
Hardware Canucks:
http://www.hardwarecanuck...n-hd-4890-1gb-review.html
PCGames hardware: (Duits)
http://www.pcgameshardwar...GTX-275/Grafikkarte/Test/
DriverHeaven.net:
http://www.driverheaven.net/reviews.php?reviewid=745
Hardwarezone.com:
http://www.hardwarezone.c...ew.php?id=2849&cid=3&pg=1
[ Voor 12% gewijzigd door Splinter Cell op 02-04-2009 09:37 ]
Gezien het stroomverbruik moet je je afvragen of ze wel de juiste drivers hebben gebruikt.Astennu schreef op donderdag 02 april 2009 @ 09:02:
[...]
Computerbase review is ook online: http://www.computerbase.d...rformancerating_qualitaet
Op 256x1600 4xaa en 16xaf (Alle tests bij elkaar en daar het gemiddelde van):
HD4890 12% sneller dan de HD4870 1G
HD4890 CF 27% sneller dan de HD4870 X2
HD4890 4% sneller dan de GTX275 (ik weet niet hoe dit komt. De HD48070 X2 is daar ook sneller dan de GTX295)
.. Heel verhaal
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
In de conclusie van het doorgaans toch zeer kritische X-Bit Labs staat bij de negatieve kanten: "No Serious Drawbacks Found". De standaardkaart wint 6 van de 16 tests tegen de GTX285. En overgeklokt wint-ie er 11 van de 16...
En ook niet oninteressant:

Firingsquad: http://firingsquad.com/ha...0_nvidia_geforce_gtx_275/
Een andere troef is de Mix 'n Match mogelijkheid om de HD4890 met de HD4870 of HD4850 in CFX te gooien. Daarom valt de chip ook nog in de HD4800 reeks. Of het handig is om te mix'n matchen is een tweede.
Sommige partners gaan slim om met de marketing. Powercolor noemt hun OC versie de "HD4890+" als verwijzing naar de nVidia praktijken met de 9800GTX+. Mensen associeren door deze kaart de term + met een snellere variant (brand recognition), dus springt Powercolor netjes op dezelfde trein en lift mee op dat succes.
[ Voor 48% gewijzigd door CJ op 02-04-2009 10:52 ]
Ja, vanaf de GT3xx en RV8xx wordt het weer interessant voor ons, hoewel de HD4890 soms verrassende perf. verbeteringen neerzet...RappieRappie schreef op donderdag 02 april 2009 @ 08:57:
[...]
een overklokte GTX280 doet het nog steeds net zo goed als een GTX285 of HD4890.
Overigens zitten er enorme verschillen in de resultaten (zelfde benchmarks?) van de reviewsites onderling.
Niet op voorraad.
edit: het is trouwens pcs+ en begon bij de 4850 als ik het goed heb gevonden
[ Voor 12% gewijzigd door superwashandje op 02-04-2009 11:51 ]
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Hij krijgt van mij echter voor opslaggemak zero pointsCJ schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:26:
Hebben jullie die XFX doos gezien van de HD4890? Nu voegt dat natuurlijk helemaal niks toe aan de performance van de HD4890, maar wat betreft presentatie krijgt deze van mij douze points!
[ Voor 33% gewijzigd door Edmin op 02-04-2009 11:34 ]
Anoniem: 287880
Mja, het is duidelijk dat sommige sites pro ATi zijn, en andere Pro nV.edward2 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:03:
Overigens zitten er enorme verschillen in de resultaten (zelfde benchmarks?) van de reviewsites onderling.
Het is duidelijk dat de GTX285 sneller is dan de HD4890. Al is het niet echt veel. (Logisch ook, als je naar de prijs kijkt) Als je beide kaarten overklokt blijft de GTX285 het snelste. In sommige games wint ATi, in andere nV.Het is algemeen bekend dat ATi en nV in bepaalde games gewoon sneller zijn dan de ander. Voor mij is de performance van de HD4890 geen echte verrassing. +10 tot 15%. En ik neem reviews maar met een korrel zout. Helemaal nu de marges zo klein zijn is het meer en keuze voor een bepaald merk dan voor snelheid. Het verschil is te klein om een duidelijke winnaar aan te wijzen.
Als neutraal iemand zou ik kiezen voor een ATi, omdat die goedkoper is en aardig in de buurt van de GTX285 komt voor minder. Maar goed; ik ben niet echt neutraal. Ik zou dus zowieso de GTX285 pakken.
Zoals jij ook al zei Edward; het wordt voor ons (mensen die een GTX2xx of HD48xx hebben) pas weer interessant om te upgraden als de nieuwe kaarten er zijn; RV8xx en GT3xx.
Helaas.
ATi heeft de HD4890 gewoon op de markt gebracht om nog even wat meer winst te maken (of iig om die wat proberen op te krikken) heb ik het idee. De HD4870 zal wel iets minder goed verkopen omdat die er al een tijdje is, en dus brengen ze een iets snellere kaart uit die eigenlijk alleen een clockboost is om de verkopen nog even te boosten. Niks mis mee. Ik vind het wel slim. Beter dan hoe nV het doet met hun kansloze gecounter en ge-rename.
Het enige verbeterpunt dat ik graag zou willen zien zijn nog wat betere Linux drivers. Hoewel ik er prima mee kan werken (ze hebben de laatste twee jaar een gigantische sprong voorwaarts gemaakt met de Linux drivers), is het nog niet perfect. Het gaat echter de goede kant op en daarnaast worden de open source drivers ook steeds beter door de hulp en documentatie die AMD biedt.
Eventueel overweeg ik zelfs nog wel een upgrade van mijn HD4870 512Mb (die dan verhuisd naar mijn tweede pc om een nVidia 7600GT te vervangen, als dit niet zo was zou ik het zeker niet doen) naar een HD4890. Echter heb ik er op dit moment eigenlijk niet echt het geld voor.
The Flying Dutchman
Je moet de HD4890 zien als een gebaar richting de enthusiast/OC markt. Die markt krijgt een zeer overklokbare kaart die, zoals de X-Bit Labs review bijvoorbeeld laat zien, zonder problemen over te klokken is en dan zelfs een GTX285 in de meeste tests weet te verslaan op de hoogste instellingen en dat voor een lager prijskaartje.RappieRappie schreef op donderdag 02 april 2009 @ 11:46:
[...]
ATi heeft de HD4890 gewoon op de markt gebracht om nog even wat meer winst te maken (of iig om die wat proberen op te krikken) heb ik het idee.
AMD heeft de engineers van de RV790 één opdracht mee gegeven: Zorg dat de RV770 architectuur op minimaal 900Mhz wil draaien en houdt rekening met het stroomverbruik/hitte. En volgens mij zijn ze daar redelijk goed in geslaagd.
Daarnaast is het zo zomer en tijd voor de volgende generatie....
Edit: In de review van Guru3D zag ik trouwens een interessante test. HAWX op DX10 en DX10.1 mode: http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4890-review-test/8
nVidia kan zeuren wat ze willen, maar DX10.1 brengt wel degelijk voordeel. Dat zagen we al in Assassin's Creed en nu ook in o.a. HAWX, Stormrise en Battleforge. En vergeet niet bij het kijken naar de STALKER: Clear Sky benchmarks dat de Radeons daar meer werk verzetten aangezien DX10.1 daar gebruikt wordt om het beeldkwaliteit te verbeteren ipv meer performance te leveren. Verder zijn er nu zo'n beetje meer games die DX10.1 ondersteunen dan dat er games zijn die GPU PhysX gebruiken....
[ Voor 26% gewijzigd door CJ op 02-04-2009 12:19 ]
Niet op voorraad.
Als die kaart zou betouwbaar wil overklokken, waarom wordt dat niet standaard gedaan vanuit de fabriek, met die hogere clocks als basis (en dus minder overclock potentieel)? Geeft ze meteen een performance boost t.o.v. de 275, plus een verdere uitloop op de 4870, wat mogelijk betere verkoopresultaten geeft (en dan denk ik aan het gewone "ik wil liever niet zelf overklokken" publiek).CJ schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:13:
[...]
Je moet de HD4890 zien als een gebaar richting de enthusiast/OC markt. Die markt krijgt een zeer overklokbare kaart die, zoals de X-Bit Labs review bijvoorbeeld laat zien, zonder problemen over te klokken is en dan zelfs een GTX285 in de meeste tests weet te verslaan op de hoogste instellingen en dat voor een lager prijskaartje.
Of zijn niet alle kaarten "gegarandeerd" te overklokken en kun je thuis dus ook met een slecht overklokbaar exemplaar zitten terwijl je hier constant leest dat de kracht van deze kaart het overklok potentieel is?
Mail vanochtend was nog € 222,-
Het doel was dat alle GPUs minimaal op 900Mhz moesten kunnen draaien en in de reviews zal je zien dat alle RV790 GPUs dit ook wel halen. Dit was onmogelijk met de RV770 zonder extra kunstgrepen. Daarnaast laat dit partners extra ademruimte om met OC versies te komen die dit keer 'echt' flink overgeklokt zijn, want tot op heden waren OC versies van Radeons niet bijster veel overgeklokt.
Het leuke aan de Radeons is dat zelfs het gewone "ik wil liever niet zelf overklokken"-publiek, zoals je dat noemt, zonder gevaren kan overklokken door simpelweg in de Catalyst Drivers de Overdrive functie te laten scannen naar maximaal stabiele waardes. Overklokken is nog nooit zo simpel geweest en het valt allemaal binnen de garantie. Gewoon effe op het Overdrive slotje aanklikken... et voila...
Ik heb overigens de meeste reviews toegevoegd in het overzicht in de firstpost:
HD4890 REVIEWS
- Benchmark Reviews
- Computerbase
- Driverheaven Gold Award
- Elite Bastards
- Extreme Tech
- Guru3D
- Firingsquad
- Gamestar
- Guru3D Recommended
- HardOCP Gold Award
- Hardware Canucks
- Hardware Zone
- Hexus
- Hot Hardware
- Overclock 3D - Asus HD4890
- Overclock 3D - XFX HD4890
- Overclockers Club
- PC Games Hardware
- PC Perspective
- Phoronix
- Tech Powerup CrossFireX review
- Tech Powerup 9.0 Recommended
- Tech Radar
- Toms Hardsware
- Tweaktown
- X-Bit Labs
En voor de RUBY liefhebbers heeft PC Games Hardware een complete verzameling met Ruby wallpapers online gezet:
http://www.pcgameshardwar...=999113&article_id=680542
[ Voor 19% gewijzigd door CJ op 02-04-2009 12:57 ]
De 4890 zou toch 20% sneller zijn volgens ATi dan de 4870? Ik meende dit ergens gelezen te hebben.
Of zit ik er naast?
TPU zou eens moeten proberen om Overdrive het OC-en te laten doen ipv te gaan zitten prutsen met ATiTool...
Na het lezen van de meeste reviews moet ik tot de conclusie komen dat het me absoluut niet tegen valt dat veel sites de DX10.1 games in hun test arsenaal opnemen. Stormrise, HAWX, Assassin's Creed, Battleforge, Stalker: Clear Sky, ze komen allemaal wel voorbij.
Hardware Canucks heeft net als Guru3D een uitgebreide HAWX DX10 vs DX10.1 vergelijking... in DX10 mode is de HD4890 langzamer dan de GTX285... in DX10.1 mode is de HD4890 ineens sneller:

Het zou me niks verbazen als de HD4870 ook sneller is dan de GTX285 in DX10.1 mode.
[ Voor 5% gewijzigd door CJ op 02-04-2009 13:26 ]
Bij de xbitlabs review is de hd4890 1gb op stock tussen de 12 en 20% sneller en met overclock nog eens 15% dan de hd4870 1gb.Splinter Cell schreef op donderdag 02 april 2009 @ 13:16:
Mooi werk CJ. Na wat reviews gelezen te hebben, is het verschil tussen de 4870 en 4890 (nog) niet erg groot.
De 4890 zou toch 20% sneller zijn volgens ATi dan de 4870? Ik meende dit ergens gelezen te hebben.
Of zit ik er naast?
Ik vind dat toch erg netjes.
Het probleem van intelligentie is dat je problemen voorziet die er nooit zullen zijn.
Vraag me af wat 2 van die kaartjes presteren t.o.v. mijn 4870x2.
[ Voor 36% gewijzigd door peakaboo op 02-04-2009 13:28 ]
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539
Kijk naar de computerbase review. In mijn geval zou ik met een oc van 950 Mhz core er 35% op vooruit gaan op 2560x1600 4x aa en 16x af.peakaboo schreef op donderdag 02 april 2009 @ 13:26:
Zeker gezien dat die prijs van 4890 1GB elk dagdeel zakt
Vraag me af wat 2 van die kaartjes presteren t.o.v. mijn 4870x2.
Thnx voor de link, alleen jammer dat computerbase de 1920x1200 resolutie weg laatAstennu schreef op donderdag 02 april 2009 @ 13:55:
[...]
Kijk naar de computerbase review. In mijn geval zou ik met een oc van 950 Mhz core er 35% op vooruit gaan op 2560x1600 4x aa en 16x af.
Ik hoop dat dit een geintje was van hun review:nFo schreef op donderdag 02 april 2009 @ 13:49:
Anandtech Review 4890 vs GeForce GTX 275
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539
Video Drivers
Catalyst 8.12 hotfix
ForceWare 185
peakaboo schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:00:
[...]
Thnx voor de link, alleen jammer dat computerbase de 1920x1200 resolutie weg laat? Aan die 2500x1600 heb ik wel iets, als het daar sneller is zal dat 1 stapje terug ook wel zo zijn, maar toch. Tja je bent wel 430eu kwijt voor 2 kaarten, die denk ik bij elkaar voor meer hitte in je kast zorgen dan 1 losse 4870x2 niet? En hoe zit het met het vebruik? 4890 CF 'zuiniger' dan 1 losse X2?
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/HD_4890_CrossFire/
crossfire review! ook staan er 2 4890 reviews op deze site samen met een gtx 275 review waarin ook word aangegeven dat deze slecht verkrijgbaar is/zal zijn.
Ach ik pas die bios wel aan of ik knal er een Twin Turbo oppeakaboo schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:43:
Pfoe die performance is niet mis, maar het idle verbruik en geluidsproductie staat me echt niet aan. Jammer dat er niet 1 kaart gewoon uitgeschakeld kan worden in 2D mode... Maarja dat roepen we nu al zo lang.
Neh, kost ook allemaal geld en tijd, stock koeler is inbegrepen en je kunt meteen aan de gang. 209eu is niet duur, als ie richting 200eu gaat dan wordt het wel interessant in CF.. Maar denk dat ik mijn X2 gewoon hou tot de 5xxx serie, wil gewoon weer een X2 variant ervoor terug, bevalt goed, nogsteeds.Astennu schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:44:
[...]
Ach ik pas die bios wel aan of ik knal er een Twin Turbo op+ je kunt altijd handmatig de fan speed aanpassen.
Wat helemaal nergens op slaat in die test is dat ze de Radeon HD4890 OC meenemen in de resultaten, en dat de de 275 niet overklokt testen, en meenemen in de resultaten... Maar goed.edward2 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 12:32:
Af en toe is de 4890 toch wel flink sneller dan de 4870, vooral in CF. Het lijkt erop dat de laatste(?) oneffenheidjes van de 4xxx zijn weggepoetst. Zie http://www.pcgameshardwar...GTX-275/Grafikkarte/Test/
Ik zie trouwens geen CF results in het artikel die jij laat zien... Of ik kijk er overheen.
Trouwens; die Duitsers hebben 3 HD4890's getest, en ze wilden geen van allen op 1GHz draaien. 950 was de max.
Edit; ik vind het wél leuke kaartjes die HD4890's.
Dit zal wel weer pijn doen bij nV.
[ Voor 19% gewijzigd door Format-C op 02-04-2009 15:17 ]
Dat heeft een reden... Als ik het goed gelezen heb, dan wacht PC Games Hardware op retailkaarten zoals je die in de winkel kan kopen om een goed oordeel te vellen over de OC-baarheid van de GTX275. Referencedesigns die aangeleverd worden door een IHV (in dit geval dus nVidia) zouden wel eens cherry-picked kunnen zijn en dus geen goede indicatie kunnen geven van het product dat je koopt in de winkel. De 3 Radeons daarentegen zijn wel kant-en-klare retailversies die mensen zo kunnen kopen.RappieRappie schreef op donderdag 02 april 2009 @ 15:10:
[...]
Wat helemaal nergens op slaat in die test is dat ze de Radeon HD4890 OC meenemen in de resultaten, en dat de de 275 niet overklokt testen, en meenemen in de resultaten... Maar goed.
Om 1Ghz te bereiken heb je ook wel een beetje geluk nodig.... de doelstelling van AMD was immers "minimaal 900Mhz" en dat halen al deze drie kaarten.Trouwens; die Duitsers hebben 3 HD4890's getest, en ze wilden geen van allen op 1GHz draaien. 950 was de max.
Ja, ik zie het. Daarin geef ik ze gelijk... Al weet een kenner wel dat ze allemaal wel zo'n 700MHz doen. Dat deden GTX280's EN GTX285's ook, dus dat hadden ze wel mee kunnen nemen. Maar goed. Hun punt is terecht.CJ schreef op donderdag 02 april 2009 @ 15:17:
[...]
Dat heeft een reden... Als ik het goed gelezen heb, dan wacht PC Games Hardware op retailkaarten zoals je die in de winkel kan kopen om een goed oordeel te vestigen over de OC-baarheid van de GTX275. Referencedesigns die aangeleverd worden door een IHV (in dit geval dus nVidia) zouden wel eens cherry-picked kunnen zijn en dus geen goede indicatie kunnen geven van het product dat je koopt in de winkel. De 3 Radeons daarentegen zijn wel kant-en-klare retailversies die mensen zo kunnen kopen.
Yep. 950 zelfs.CJ schreef op donderdag 02 april 2009 @ 15:17:
[...]
Om 1Ghz te bereiken heb je ook wel een beetje geluk nodig.... de doelstelling van AMD was immers "minimaal 900Mhz" en dat halen al deze drie kaarten.
Edit; we zijn op een punt aanbeland dat de kaarten van nV en ATi echt nagenoeg net zo snel zijn... LOL. Meestal scheelt het maar een paar FPS. Wat ik nu echt heel interssant vind is de CF vs SLi performance. HD4890 CF vs GTX285 SLi.
[ Voor 10% gewijzigd door Format-C op 02-04-2009 15:23 ]
De meeste mensen deugen!
Ja precies en niet alleen dat. Ik vind het ook eens een keer netjes dat die kaart voldoende beschikbaar is, op de afgesproken launch date. Dat was voorheen nog wel eens heel anders...Cassius schreef op donderdag 02 april 2009 @ 15:22:
Nu al €209 op launch dag, zeer netjes, echt een convincing card qua prijs weer. En dan te bedenken dat hij nog snel onder de 200 zal gaan aangezien launch dag prijzen niet de laagste zijn. Purrrdy.
Alleen komt hier wel heel duidelijk uit dat de clock voor clock performance helemaal niet vooruit is gegaan
De meeste mensen deugen!
http://www.dailytech.com/...+Shipped/article14743.htm
En de info pagina bij ATi staat ook online:
http://ati.amd.com/products/radeonhd4800/overview-4890.html
[ Voor 25% gewijzigd door Splinter Cell op 02-04-2009 15:55 ]
een review van een 4800 kaart
"Hi Iam fernando i from holland i have december 2008 this card buy in a excellent pc shop the performance van this card is perfect Im game Crysis of very high or 8xaa I have before this card te nvidia 8400gs.MAAR de hd 4850 its very nicer . go amd the best"
http://www.amd.com/us/reviews/read/Pages/read_102.aspx
Further out, ATI will be launching its first DirectX 11 parts in late summer.
En ik bedoel dan echt een orde van zo'n 10%... Of meer.
[ Voor 60% gewijzigd door Format-C op 02-04-2009 16:18 ]
Nee, ik had computerbase moeten linken ipv pcgameshardware, zie dat nu pas.RappieRappie schreef op donderdag 02 april 2009 @ 15:10:
[...]
Ik zie trouwens geen CF results in het artikel die jij laat zien... Of ik kijk er overheen.
Niet op voorraad.
Hieruit begrijp ik dat de kaart het ook gewoon doet met 2x 6-pins connector, maar ik kom er nergens achter of de 8-pins connector een vereiste is om te overclocken. Iemand?Despite the increased capacity of the GPU voltage regulator, this Radeon HD 4890 OC series product carries a couple of ordinary 6-pin PCIe 1.0 connectors with a max load capacity of 75 watts. The bottom seat has two additional pins and can be used to install an optional 8-pin PCIe 2.0 connector.
Alle exemplaren die op dit moment verkrijgbaar zijn hebben een 2x 6-pins connector. Het PCB laat echter al wel zien dat er een mogelijkheid is voor partners om op eventuele super OC versies een 8-pins connector naast een 6-pins connector te gebruiken.
2 x 6 pins is beter.
Ah, ok. Ik zal eens koekeloeren.edward2 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:21:
[...]
Nee, ik had computerbase moeten linken ipv pcgameshardware, zie dat nu pas.
Edit; in de meeste gevallen is HD4890 CF zo'n 10% tot 15% sneller dan de HD4870X2. Soms iets meer. Dus HD4890 CF is gewoon de kloksnelheid sneller. 13% hogere clocks, en 10 tot 15% betere performance. Vooral op de extreem hoge reso's laten de HD4890's in CF hun power zien. Dus echt boven de 1920x1200...
-> Normaal gesproken is een kaart als je hem 10% overklokt niet automatisch 10% sneller, dus ze hebben idd wel wat zitten tweaken in die core, waardoor de HD4980 dit tov de HD4870 wel is.
[ Voor 107% gewijzigd door Format-C op 02-04-2009 16:52 ]
Afhankelijk van de reso. Waar ik op speel is hij 20% sneller.RappieRappie schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:37:
2 x 6 pins is ook veel klantvriendelijker. Zo hebben mensen niet het gekloooi met hun voeding en het aansluiten met allerlei losse stekkers e.d.
2 x 6 pins is beter.
[...]
Ah, ok. Ik zal eens koekeloeren.
Edit; in de meeste gevallen is HD4890 CF zo'n 10% tot 15% sneller dan de HD4870X2. Soms iets meer. Dus HD4890 CF is gewoon de kloksnelheid sneller. 13% hogere clocks, en 10 tot 15% betere performance. Vooral op de extreem hoge reso's laten de HD4890's in CF hun power zien. Dus echt boven de 1920x1200...
-> Normaal gesproken is een kaart als je hem 10% overklokt niet automatisch 10% sneller, dus ze hebben idd wel wat zitten tweaken in die core, waardoor de HD4980 dit tov de HD4870 wel is.
Check tweaker: stensol
nieuws: Strijd tussen GeForce GTX275 en Radeon HD 4890 barst los
Na dat mooie staatje over RMA's, weet ik niet of je als persoon blij moet zijn met een Palit. Maar goed, op zich niet helemaal vreemd dat Palit al in Nederland kan leveren. De vraag is alleen hoeveel het er werkelijk zijn die daadwerkelijk uitgeleverd kunnen worden.nFo schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:29:
Die Palit GTX275 is wel leverbaar btw.![]()
Check tweaker: stensol
nieuws: Strijd tussen GeForce GTX275 en Radeon HD 4890 barst los
De HD4890 lijkt in ieder geval goed leverbaar te zijn van meerdere merken, dat is een goed teken.
Dit topic is gesloten.
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!