Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 21:40
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 10:07:
Ik ben van plan een MacBook aan te schaffen voor mijn studie, nadat ik er vele goede verhalen over gehoord hebt. Maar, ik was een beetje aan het Googlen, en stuitte er op dat er in september een nieuwe OS op alle Macs meegeleverd wordt, Snow Leopard.

Is het dus wel slim om nu een MacBook te kopen, of kan ik beter afwachten tot Snow Leopard er bij geleverd wordt? Of is het mogelijk als ik nu een MacBook koop om in september gratis te updaten? Ik heb de laptop eigenlijk al op 1 september nodig, maar ik neem aan dat het ergens midden in september is dat Snow Leopard zijn intrede maakt..

Ik hoop dat iemand me hier wat duidelijkheid over kan bieden. :)
Volgens mij ging de update van Leopard naar Snow Leopard 25 of 30 euro kosten. Wat mij betreft het wachten niet waard :)

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het ook niet zo dat er met de introductie van Snow Leopard de MacBooks andere hardwarespecs krijgen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin40
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:24
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 10:07:
Ik ben van plan een MacBook aan te schaffen voor mijn studie, nadat ik er vele goede verhalen over gehoord hebt. Maar, ik was een beetje aan het Googlen, en stuitte er op dat er in september een nieuwe OS op alle Macs meegeleverd wordt, Snow Leopard.

Is het dus wel slim om nu een MacBook te kopen, of kan ik beter afwachten tot Snow Leopard er bij geleverd wordt? Of is het mogelijk als ik nu een MacBook koop om in september gratis te updaten? Ik heb de laptop eigenlijk al op 1 september nodig, maar ik neem aan dat het ergens midden in september is dat Snow Leopard zijn intrede maakt..

Ik hoop dat iemand me hier wat duidelijkheid over kan bieden. :)
Als je nu een macbook koopt kan je via het apple up to date programma voor 8,95 snow leopard krijgen zodra deze uitkomt in september ;)

Verwijderd

Ik ben mijn macbook inmiddels flink beu aan het worden..
Ik ga er echt supernetjes mee om maar toch zitten er flink wat scheuren aan de binnenkant. Vooral op de front bezel (gebied langs isight etc.)
Ook kraken de zijkanten en dat is echt heel irritant. De muisknop zit onder de rare plekken en dat is er niet af te krijgen.
Macbook is anderhalf jaar oud en de bovenkant heeft nog geen enkel krasje, ben wel erg teleurgesteld over de bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga vanavond voor het eerst met men MacBook White (2.4, 2GB, WD500BEVT) draaien, het is nog niet zo serieus dus ik ga niet heel mijn set op CD branden. Ik zou ook graag heel wat nummers recht van Traktor draaien. Iemand tips hoe ik mijn MB hier voor klaarmaak, zodat ik zeker ben dat er geen haperingen voorkomen en dat hij soepel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:05:
Ik ben mijn macbook inmiddels flink beu aan het worden..
Ik ga er echt supernetjes mee om maar toch zitten er flink wat scheuren aan de binnenkant. Vooral op de front bezel (gebied langs isight etc.)
Ook kraken de zijkanten en dat is echt heel irritant. De muisknop zit onder de rare plekken en dat is er niet af te krijgen.
Macbook is anderhalf jaar oud en de bovenkant heeft nog geen enkel krasje, ben wel erg teleurgesteld over de bouwkwaliteit.
Dan ga je er toch echt niet supernetjes mee om. Heb ook zo'n ding van een 2 jaar oud en die is nog supernetjes. Pas een keer goed schoongemaakt en het ding is nog erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:07:
[...]

Dan ga je er toch echt niet supernetjes mee om. Heb ook zo'n ding van een 2 jaar oud en die is nog supernetjes. Pas een keer goed schoongemaakt en het ding is nog erg mooi.
Dat lijkt me heel sterk, ik ken niemand die zo zuinig is op zijn spullen als mij. De scheuren zitten ook echt op superrare plekken. Ik ga binnenkort Apple toch maar eens mailen, want ik vind dit niet kunnen bij een apparaat wat nog geen 1,5 jaar oud is. Misschien heb ik wel een slechte serie gekregen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zo, ik meld me ook hier eventjes. Gisteren me Macbook 2.0Ghz Unibody opgehaald. Nog met 2GB Ram en 160GB HDD erin. Maar die upgragde ik binnenkort wel. Tot nu toe niets van lof voor het apparaat.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:17:
[...]

Weet iemand wanneer de nieuwe macbooks/macbook pro's uit komen?
Les 1 op het gebied van Apple's roadmap: niemand behalve een klein groepje mensen bij Apple in Cupertino kan jou met zekerheid vertellen wanneer nieuwe Macs komen, en wat er in gaat zitten. De mensen die het je wel kunnen vertellen, mogen het niet. Kortom: giswerk. Verder dan een educated guess gaat het nooit komen.

De vraag 'weet iemand wanneer de nieuwe <Apple product> komen' is dus volledig zinloos, want niemand weet het.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
Ik ben mijn Macbook (nu iets meer dan een jaar oud) ook een beetje zat aan het raken. Een tijdje geleden was er al een geheugenmodule kapot. Dat kan gebeuren natuurlijk, en het is niet de fout van Apple. Een week later ging mijn draadloze Mighty Mouse echter ook kapot! Het balletje "dacht" constant dat het werd ingedrukt, waardoor elke klik (links of recht) werd geïnterpreteerd als een klik met het balletje ingedrukt.

Nu heb ik een tijdje geleden opgemerkt dat de luchtuitgang aan de achterkant barstjes begint te vertonen door de hitte. Ook is er een stuk in datzelfde ventilatierooster dat verbuigt, waarschijnlijk ook door de warmte. Hierdoor ontstaat een lelijke bobbel tussen het scharnier en het toetsenbord. Dit kan beide natuurlijk makkelijk verholpen worden door de onderkant te vervangen. Ik zag later ook barsten (die heel erg lijken op de barsten in de laptop zelf) in de adapter, tegen de plek aan waar je de kabel of de stekker erop kan klikken. Die zal dan dus ook vervangen moeten worden. De grijze plaat rond toetsenbord en touchpad begint inmiddels ook wat te kieren van de witte onderkant, dus misschien moet daar ook nog naar gekeken worden.

Een week of twee geleden zag ik ook dat mijn iSight constant aanstond. Met wat Googlen zag ik dat de SMC gereset moest worden, zo gezegd zo gedaan, dus alles leek het weer te doen. Ware het niet dat ik vandaag wéér mijn iSight aan zag staan! Uiteraard zou een reset het weer verhelpen, maar voor hoe lang? Ik begin nu dus te denken dat mijn SMC ook aan het overlijden is. Dit gevoel wordt versterkt doordat mijn Macbook af en toe raar doet tijdens het wakker worden na slaap. Zo wordt hij soms niet wakker als ik hem openklap, en andere keren wordt hij wel wakker, maar geeft hij alleen beeld op het externe VGA-scherm. Na even laten slapen en dan weer aanzetten wordt hij dan meestal wél goed wakker. Een laatste slaap-gerelateerd probleem is dat hij soms wel aangaat, maar lijkt te weigeren het loginscherm te laten zien. Als ik hem dan weer dichtklap om het opnieuw te proberen, snapt het apparaat er helemaal niks meer van!

Ik weet dat de problemen niet allemaal wat met elkaar te maken hebben, maar ik wordt het toch goed zat. Na een paar maanden dat ik de laptop had, kreeg ik al problemen, en sinds die tijd is het bijna niet meer probleem-vrij geweest.

Na deze redelijk lange intro heb ik ook een paar vragen:
  • Kunnen de problemen in de laatste alinea veroorzaakt worden door een kapotte SMC?
  • Wat zal de waarschijnlijke reactie zijn van een Apple Service Provider? (Ik weet dat ik daar wel naartoe kan gaan, maar ook de dichtstbijzijnde is nog niet echt dichtbij hier, en ik reis liever niet zo ver om te horen dat ik Apple maar moet bellen)
  • Heb ik meer kans op een goede behandeling van het probleem door een telefoontje met Apple of juist door direct langs te gaan bij de Premium Reseller / Service Provider? (Met een "goede behandeling" bedoel ik zo gunstig mogelijk voor mij, dus een reparatie op afspraak zodat ik het apparaat maar een paar uur hoef te missen, en zo min mogelijk "gezeik" of ik wel goed heb omgegaan met de Macbook)

• Jo-re-mi
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Whollabilla schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:55:
  • Kunnen de problemen in de laatste alinea veroorzaakt worden door een kapotte SMC?
  • Wat zal de waarschijnlijke reactie zijn van een Apple Service Provider? (Ik weet dat ik daar wel naartoe kan gaan, maar ook de dichtstbijzijnde is nog niet echt dichtbij hier, en ik reis liever niet zo ver om te horen dat ik Apple maar moet bellen)
  • Heb ik meer kans op een goede behandeling van het probleem door een telefoontje met Apple of juist door direct langs te gaan bij de Premium Reseller / Service Provider? (Met een "goede behandeling" bedoel ik zo gunstig mogelijk voor mij, dus een reparatie op afspraak zodat ik het apparaat maar een paar uur hoef te missen, en zo min mogelijk "gezeik" of ik wel goed heb omgegaan met de Macbook)
1. Durf ik niet te zeggen
2. Zij zullen zeggen dat ze waarschijnlijk niks mee kunnen doen. Hoogstens tegen hoge kosten repareren of "Niet hier gekocht" (indien van toepassing).
3. JA! Bel eerst met Apple. Die zijn erg behulpzaam en coulant is mijn ervaring. Ik heb na 2 jaar een nieuwe batterij en na 2,5 jaar een compleet nieuwe topcase gekregen. Dankzij een telefoontje met en eerlijke uitleg aan Apple. Die batterij en topcase wel bij een ASP van iCentre gefixt.
Dus doen. Eerst bellen.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Klinkt sowieso erg als een maandagmorgen exemplaar. Je kunt bijna het complete apparaat vervangen als ik het zo hoor, en zo hoort het toch niet.

(Ik heb zelf ruim een jaar een witte MacBook gehad, en daar mankeerde nooit iets aan. De vriend die em van me over kocht heeft er ook nog steeds geen problemen mee, en die heeft hem nu ook een jaar.)

Tesla Model Y RWD (2024)

• Whollabilla
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-03-2021
Ik denk dat ze er niet van zullen zeggen dat ze er echt niks mee kunnen doen, want mijn uitgebreide garantie is nog gewoon geldig, en de vorige keer hadden ze ook zonder zeuren de muis en geheugenmodule vervangen.

Ik zal inderdaad eerst nog even bellen met Apple. Het lijkt me trouwens sterk dat ze het hele apparaat zouden gaan vervangen, ook al zijn de reparaties ook wel dure grappen. Scherm e.d. hoeven nu natuurlijk (nog) niet vervangen te worden. Als ze wel de hele laptop gaan vervangen wil ik natuurlijk wel zo'n mooie aluminium versie ;)

Verder nog: ik lees soms dat Apple onofficieel een regeling heeft dat na drie reparaties je apparaat wordt vervangen, maar dat zal wel gebeuren als drie keer hetzelfde onderdeel kapot is, niet?

offtopic:
Ik wist dat ik m'n bestelling niet op maandag moest plaatsen maar ik deed het toch :+

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Ze net een upgrade gekocht voor de Macbook.

Seagate Momentus 7200.3 320GB | ST9320421ASG
Kingston 4GB Kit | KTA-MB1066K2/4G

En dan gaat de 160GB hdd die ernu inzit naar de Airport Extreme. Zodat die gebruikt kan worden voor time machine backup. Ben echt benieuwd hoeveel sneller hij gaat werken. Nu met vmware fusion is hij een beetje traag :(

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Sterkte met de Kingston kit. Ik heb er 3 versleten in mijn unibody, en toen maar iets anders gekocht dat wel werkt. Ik had veel vertrouwen in Kingston, maar voorlopig koop ik geen Kingston meer.

Launching containers into space

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Iemand ervaring met de 0x80020006E foutmelding?
Ik krijg het als ik een DVD wil branden. Superkut. Internet staat er vol mee. Maar er is geen eenduidige oplossing.

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Whieee schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:29:
Sterkte met de Kingston kit. Ik heb er 3 versleten in mijn unibody, en toen maar iets anders gekocht dat wel werkt. Ik had veel vertrouwen in Kingston, maar voorlopig koop ik geen Kingston meer.
Hmmm oke. Dat is wel ruk. Nouja gelukkig zit er garantie op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren bij het opstarten van de mac was de tijd terug gezet naar 1-1-2001, daarna weer gewoon terug gezet maar wat is dit? Iemand ervaring mee?

Is een uitbreiding naar 4gb aan te raden met de nieuwe osx opkomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:37

Nitai

Live the life you love.

Gisteren kwam ik erachter dat m'n Macbook late 2008 beschadigingen had in de rubberen rand op het display. Aan de linkerkant is de rubberen rand beschadigd alsof er in gesneden is.

Volgens mij komt door de Alu body wanneer ik de Macbook in een sleeve zet. Blijkbaar raakt het elkaar en is de rand beschadigd door druk die uitgeoefend werd. Van het weekend maar langs een Service Provider, kijken of dit een bekend fenomeen is en of dit onder garantie valt.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik heb een 40 maanden oude Macbook 1.1 en ik erger mij mateloos aan het apparaat. Tijdens normaal gebruik is ie altijd aan het blazen. Ben ik aan het surfen, dan gaat ie blazen. Staat ie idle, dan hoor ik de cpu whine. Speel ik HD bestanden af, dan komt de fan sowieso niet onder de 6200 toeren. Datzelfde geldt voor filmpjes bekijken op Dumpert/Youtube e.d. Terwijl ik dit aan het typen ben, blaast de fan met 4100 toeren p/m. Ik heb geen printopdrachten die in de wachtrij staan.

Nu ben ik benieuwd of Snow Leopard hier verschil in zal maken. Zal ik bv. Youtube filmpjes kunnen bekijken zonder dat m'n fans het geluid overstemt? Nu draaien de fans op 2000 toeren en hoor ik de cpu whine... Start ik een programma om cpu whine tegen te gaan, dan gaan de fans blazen... Ik gebruik al SMC fan control. Ingesteld op 2000 toeren.

Ik wil dus van het geluidsniveau af. Gaat dat lukken met deze Mac? Zo ja, hoe?

M'n Mac gebruik ik:
-op m'n Externe scherm (1080*1920)
-voor surfen
-Office, met name Word
-Films, al is het niet prettig kijken met HD films icm 6200 rpm...

Edit: ik ben verder gegaan met surfen, bekeek het PS3 topic en terwijl ik scroll, gaat de fan weer naar 5000 toeren... Denk dat het niet lang duurt voordat dit ding een zweefduik richting stoep zal maken.

[ Voor 8% gewijzigd door wilmundo op 23-08-2009 13:16 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Prozac
  • Laatst online: 19-08 23:16
Blazen tijdens Flash gebruik is redelijk normaal. Zo ook bij HD films bekijken want de Intel GMA's doen niet zoveel om de CPU te ontlasten. De fan gaat in mijn ervaring (net even) eerder blazen bij gebruik van de chipset/GMA dan bij gebruik van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je nu een MB koopt bij de Appleshop in Eindhoven (in de Media Markt) krijg je iWork of Office 2008 voor €1,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-09 17:28
Ik zit er over na te denken om een macbook aan te schaffen.
Vanmiddag ben ik bij mediamarkt geweest en zag daar een witte Macbook 13".

Nu wil ik niet gelijk +/- 1000 euro neerleggen maar een 2e hands op bijv. marktplaats .
Ik zie dat er een aantal macbooks van 2006 en 2007 worden aangeboden.

Zijn deze qua uiterlijk hetzelfde als de witte macbook bij de mediamarkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:52
wilmundo schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:11:
Ik heb een 40 maanden oude Macbook 1.1 en ik erger mij mateloos aan het apparaat. Tijdens normaal gebruik is ie altijd aan het blazen. Ben ik aan het surfen, dan gaat ie blazen. Staat ie idle, dan hoor ik de cpu whine. Speel ik HD bestanden af, dan komt de fan sowieso niet onder de 6200 toeren. Datzelfde geldt voor filmpjes bekijken op Dumpert/Youtube e.d. Terwijl ik dit aan het typen ben, blaast de fan met 4100 toeren p/m. Ik heb geen printopdrachten die in de wachtrij staan.

Nu ben ik benieuwd of Snow Leopard hier verschil in zal maken. Zal ik bv. Youtube filmpjes kunnen bekijken zonder dat m'n fans het geluid overstemt? Nu draaien de fans op 2000 toeren en hoor ik de cpu whine... Start ik een programma om cpu whine tegen te gaan, dan gaan de fans blazen... Ik gebruik al SMC fan control. Ingesteld op 2000 toeren.

Ik wil dus van het geluidsniveau af. Gaat dat lukken met deze Mac? Zo ja, hoe?

M'n Mac gebruik ik:
-op m'n Externe scherm (1080*1920)
-voor surfen
-Office, met name Word
-Films, al is het niet prettig kijken met HD films icm 6200 rpm...

Edit: ik ben verder gegaan met surfen, bekeek het PS3 topic en terwijl ik scroll, gaat de fan weer naar 5000 toeren... Denk dat het niet lang duurt voordat dit ding een zweefduik richting stoep zal maken.
Ik heb ook een Macbook1,1 (al sinds mei 2006 :)). De fan slaat inderdaad vrij snel aan, waarbij de zomerse temperaturen helpen nu ook niet echt helpen natuurlijk. Snow Leopard gaat dit echt niet veranderen. Het systeem zal niet extreem veel minder belast worden en de warmte zal toch weg moeten.

Om dit bericht toch nog met een positieve noot te eindigen: de idle whine is makkelijk te verhelpen op een redelijk elegante manier. Hiervoor moet je ShhMBP installeren. Ik draai dit intussen al iets van 2 jaar en het werkt prima. Het levert geen extra processorbelasting op, maar doordat dit een energiebesparende functie van je processor uitschakelt gaat je accu wel sneller leeg (niet merkbaar imo).

Verwijderd

De Appleshops hebben deze week een leuke aanbieding.
Het is de "Best" uit de voorlaatste MacBook Unibody 13" voor €999,-
Volgens mij zijn dit de enige verschillen:

Batterij 4 ipv 7 uur.
Ontbreken Firewireport.
Ontbreken SD Cardslot.
Scherm zou ook iets mee moeten zijn, maar ik zie het niet als ik ze naast elkaar zie.

Daarnaast is dit de Best en ik vergelijk hem even met de beter uit de nieuwe 13" Pro serie.
En zie ik nog een 250GB iv de 160 en een 2,4ghz ipv een 2,26Ghz.

Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een 2.16 GHz (Core 2 Duo) 13'' MacBook ongeveer 2 jaar geleden als cadeau gehad.
Ik gebruikte mijn Macbook vroeger erg veel en vond hem erg handig, maar ik gebruik hem het laatste jaar nog maar nauwelijks.
Dit komt omdat als ik een programma, als bijvoorbeeld firefox gebruik, dit programma al na 4-5 minuten al vastloopt, daarna loopt elk ander programma ook vast totdat de hele macbook dan vastloopt.
Met vastlopen bedoel ik dat dat icoontje van dat gekleurde rondje ronddraait en het programma niks doet.

In het begin viel dit mee en duurde het alleen bij echt langdurig gebruik van de macbook maar het werd steeds erger en erger en ik gebruikte mijn macbook daarop steeds minder.
Ik weet echt niet wat het probleem is en heb weinig geld voor een reparatie, weet iemand toevallig wat het probleem is en hoe ik het zelf kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:15:
Ik heb een 2.16 GHz (Core 2 Duo) 13'' MacBook ongeveer 2 jaar geleden als cadeau gehad.
Ik gebruikte mijn Macbook vroeger erg veel en vond hem erg handig, maar ik gebruik hem het laatste jaar nog maar nauwelijks.
Dit komt omdat als ik een programma, als bijvoorbeeld firefox gebruik, dit programma al na 4-5 minuten al vastloopt, daarna loopt elk ander programma ook vast totdat de hele macbook dan vastloopt.
Met vastlopen bedoel ik dat dat icoontje van dat gekleurde rondje ronddraait en het programma niks doet.

In het begin viel dit mee en duurde het alleen bij echt langdurig gebruik van de macbook maar het werd steeds erger en erger en ik gebruikte mijn macbook daarop steeds minder.
Ik weet echt niet wat het probleem is en heb weinig geld voor een reparatie, weet iemand toevallig wat het probleem is en hoe ik het zelf kan oplossen?
Heb je hem al eens helemaal opnieuw geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42
Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 15:15:

Ga er nou niet meteen vanuit dat het hardwarematig is, en er iets gerepareerd moet worden, zonde van je geld, tijd en de tijd van de lokale PC boer.

Je omschrijving is nogal karig en daar valt dan ook niks uit op te maken.
Begin eens zoals boven mij gezegd, met een verse installatie.
Maak een mooie backup, doe je originele DVD erin, installeer opnieuw, en zet je gegevens terug.
Heb je de issue nog steeds? Dan pas naar hardwarematige defecten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn MacBook (eerste versie unibody 13") ligt nu al ruim twee weken ter reparatie bij de Apple store. Probleem is dat het scharnier haarscheurtjes begon te vertonen en langs de rand van het scharnier begon af te bladderen. Ondanks dat ik altijd erg zuinig ben geweest (nooit gevallen, gestoten etc..) zegt Apple dat het niet onder de garantie valt.

Zijn er meer mensen die probleem met het scharnier hebben? Hoe is dit bij jullie opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:43:
Mijn MacBook (eerste versie unibody 13") ligt nu al ruim twee weken ter reparatie bij de Apple store. Probleem is dat het scharnier haarscheurtjes begon te vertonen en langs de rand van het scharnier begon af te bladderen. Ondanks dat ik altijd erg zuinig ben geweest (nooit gevallen, gestoten etc..) zegt Apple dat het niet onder de garantie valt.

Zijn er meer mensen die probleem met het scharnier hebben? Hoe is dit bij jullie opgelost?
Hmmm ik kijk net, en zie dat ik ook behoorlijk veel haarscheurtjes heb rond het scharnier. Ook heb ik veel scheurtjes in de topcase, die is een paar maanden terug vervangen, dus ik gok dat die niet goed gemonteerd is ofzo. Ik vind dit wel echt waardeloos voor een laptop van net 1,5 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Niet online
tweak_dude schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:46:
[...]

Ik heb ook een Macbook1,1 (al sinds mei 2006 :)). De fan slaat inderdaad vrij snel aan, waarbij de zomerse temperaturen helpen nu ook niet echt helpen natuurlijk. Snow Leopard gaat dit echt niet veranderen. Het systeem zal niet extreem veel minder belast worden en de warmte zal toch weg moeten.

Om dit bericht toch nog met een positieve noot te eindigen: de idle whine is makkelijk te verhelpen op een redelijk elegante manier. Hiervoor moet je ShhMBP installeren. Ik draai dit intussen al iets van 2 jaar en het werkt prima. Het levert geen extra processorbelasting op, maar doordat dit een energiebesparende functie van je processor uitschakelt gaat je accu wel sneller leeg (niet merkbaar imo).
M'n Macbook blaast na SL nog steeds als een mo'fo-er.... Nu 5300 toeren terwijl ik dit tik, heb zojuist wat gesurft met FF met zo'n 8-10 tabbladen. Eerder op de dag m'n Macbook open gemaakt en de fan schoon gemaakt (voor zover deze schoon te maken viel, want hij was al aardig stofvrij). Helaas werkt ShhMBP niet icm SL...

Bedankt voor de tip, though, ik houd een update in de gaten.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thaan schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 16:28:
[...]
Ga er nou niet meteen vanuit dat het hardwarematig is, en er iets gerepareerd moet worden, zonde van je geld, tijd en de tijd van de lokale PC boer.

Je omschrijving is nogal karig en daar valt dan ook niks uit op te maken.
Begin eens zoals boven mij gezegd, met een verse installatie.
Maak een mooie backup, doe je originele DVD erin, installeer opnieuw, en zet je gegevens terug.
Heb je de issue nog steeds? Dan pas naar hardwarematige defecten kijken.
Ik heb hem al eens opnieuw geïnstalleerd, en het probleem leek iets minder te zijn maar kwam daarna weer gewoon terug..
Het klinkt raar maar het enige wat er mis is aan mijn macbook is dat hij gewoon steeds vastloopt. Het programma doet niks, er verschijnt een ronddraaiend gekleurd cirkeltje. Soms doet het programma het dan weer na 10 minuten maar loopt dan binnen een minuut weer vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 19:15:
De Appleshops hebben deze week een leuke aanbieding.
Het is de "Best" uit de voorlaatste MacBook Unibody 13" voor €999,-
Volgens mij zijn dit de enige verschillen:

Batterij 4 ipv 7 uur.
Ontbreken Firewireport.
Ontbreken SD Cardslot.
Scherm zou ook iets mee moeten zijn, maar ik zie het niet als ik ze naast elkaar zie.

Daarnaast is dit de Best en ik vergelijk hem even met de beter uit de nieuwe 13" Pro serie.
En zie ik nog een 250GB iv de 160 en een 2,4ghz ipv een 2,26Ghz.

Zie ik nog iets over het hoofd?
Dat is hem wel. Het verschil van het verlichte toetsenbord is er immers niet meer. Qua beeldscherm valt nog het volgende te zeggen: Toen de MacBook Unibody vorig jaar werd geïntroduceerd (14 oktober) waren er wel 'klachten' op internet waaruit bleek dat het LED-scherm van de MacBook slechter zou zijn dan van de MacBook Air en MacBook Pro.

Vanaf april schijnt Apple wel betere LED-schermen te gebruiken in de MacBook Unibody. Die kun je herkennen aan de leverancierscode (bron)

Verwijderd

Ik heb een Macbook 13 inch allu 2.53 GH (2009)
Ben daar heel tevreden over maar kom een minpuntje tegen.

Als ik type kan het trackpad perongeluk worden geraakt met gevolgen.
In mijn vorige laptop kon ik de trackpad uitschakelen. (windows)
Ik las in een gebruiksaanwijzing van de 17 inch dat daar wel een oplossing is en instelbaar bij systeemvoorkeuren.

Misschien zie ik iets ove het hoofd en kan ik het wel instellen..
Of is er een utility die dit probleem oplost?

tnx

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 19:22:

Ik las in een gebruiksaanwijzing van de 17 inch dat daar wel een oplossing is en instelbaar bij systeemvoorkeuren.

tnx
Verdwijnt je cursor niet als je aan het typen bent? Als ik daarna (zonder iets met trackpad te doen, als in bewegen) het trackpad indruk dan gebeurd er gewoon niets. :)

Edit; ah, sorry, ik merk dat hij inderdaad wel nog gewoon wat doet. Maar ik raak m'n trackpad nooit tijdens het typen, zodoende.

[ Voor 10% gewijzigd door graceful op 12-09-2009 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:52
Ik heb het idee dat de batterij van mijn MacBook niet helemaal is zoals ie zou moeten zijn. Ik heb mijn (unibody) MacBook sinds januari, maar de capaciteit is inmiddels al onder de 80% gedaald volgens Coconut Battery. Als ik de Apple-site bekijk, dan zou de batterij nog lang zo gaar moeten zijn (80% capaciteit bij circa 300 cycles, wat ik nog niet heb gehaald).

Hebben meer mensen deze ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terugkomend op mijn haarscheurtjes probleem in het scharnier van mijn unibody MacBook:

De winkel (MacMe) zei dat het ze het niet onder garantie mochten vervangen van Apple. Ze wilde het gaan oplossen met een 2de hands scharnier, maar hieraan zouden wel kosten verbonden zijn (terwijl de MacBook nog geen jaar oud is en naar mijn mening gewoon onder garantie vervangen zou moeten worden). Ik ben hiermee niet akkoord gegaan en heb m'n MacBook opgehaald om deze vervolgens naar een andere Apple winkel te brengen (Dalsheim). Daar hebben ze wat foto's van de laptop gemaakt (Apple Nedl. kende het probleem niet en wilde bewijs dat de laptop verder geen schade had door bv. vallen). Binnen een week kreeg ik het verlossende telefoontje dat het gewoon onder de garantie valt en kosteloos vervangen gaat worden!

Wellicht is bovenstaande handig voor de paar andere mensen in dit topic die ook last van haarscheurtjes hebben (bij mij ging het plastic hierdoor schilferen, dus wellicht verstandig dit te laten repareren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Wordt nu je scharnier vervangen, of krijg je een nieuwe (gerepareerde) MacBook? Wel goed dat het alsnog geregeld wordt.

[ Voor 20% gewijzigd door Emile|IA op 14-09-2009 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze gaan het scharnier voor een nieuw scharnier vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerdiV
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-06 09:20
Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 19:22:

tnx
Vreemd dat je daar last van hebt. Als je je pols op je trackpad legt zou hij niet moeten reageren. Dit gebeurt natuurlijk wel als je je vingers er overheen beweegt, maar tijdens het typen heb ik die ergens anders... Ik begrijp niet hoe je dat dan doet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn polsen op de vlakken naast het pad.
Dan raken mijn duimen soms het pad en zit ik ineens op een ander plek te typen.

In de oudere type MacBook kan bij instellingen.. toesenbord/muis een vinkje geplaatst worden om het pad ongevoeliger te maken.
Bij mijn versie (laatste versie) staan toetsenbord en muis apart en kan ik het niet aanvinken.

Voor Windows zijn hier utilitys voor dus dacht misschien voor de Apple MB ook maar kan niets vinden.

Vandaar mijn vraag.. weet iemand waar ik zo een utility kan vinden en downloaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Niet online
wilmundo schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 17:25:
[...]

M'n Macbook blaast na SL nog steeds als een mo'fo-er.... Nu 5300 toeren terwijl ik dit tik, heb zojuist wat gesurft met FF met zo'n 8-10 tabbladen. Eerder op de dag m'n Macbook open gemaakt en de fan schoon gemaakt (voor zover deze schoon te maken viel, want hij was al aardig stofvrij). Helaas werkt ShhMBP niet icm SL...

Bedankt voor de tip, though, ik houd een update in de gaten.
Wellicht ten overvloede, maar het is mogelijk om ShhMbp te draaien op SL. Voor zover ik heb kunnen nagaan, is de whine zo goed als verdwenen. Gelukkig maar, want onder SL leek deze luider dan ooit (MB 1.1).

Ik heb ShhMbp werkend gekregen via deze stappen:

To prevent Snow Leopard security problem with ShhMBP, just type in Terminal:

sudo chown -R root /Library/StartupItems/ShhMBP
sudo chgrp -R wheel /Library/StartupItems/ShhMBP

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:17

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb een witte macbook 5.2, sinds mei dit jaar. Nu ben ik daar altijd erg tevreden over geweest, tot ik laatst een soort brandvlek onder het plastic van de deksel (aan de bovenkant, als de laptop dicht is) tegenkwam. Ik zeg 'een soort' omdat het natuurlijk geen brandvlek is. Niet van buitenaf tenminste. De plek zit duidelijk onder de buitenste plasticlaag, en is niet veroorzaakt door mij.

Daarnaast weigert de mini-DVI poort, als ik er een mini-dvi naar tv adapter aanhang (die adapter is getest, en werkt prima op een andere MB)

Daarnaast kreeg ik de laatste tijd steeds vaker kernel Panics.

Ik heb contact gehad met apple, die heeft me aangeraden om leopard opnieuw te installeren, dus dat heb ik gedaan. (dat zou in ieder geval de dvi- en kernel problemen op moeten lossen) Dit heeft niet geholpen, dvi probleem bleef (werkt wel met dvi-vga adapter, daarvoor ook al) en de kernel panics bleven ook komen.

Gewacht op SL, geinstalleerd, ook de problemen niet verholpen.
Afgelopen maandag de mac dus maar meegegven bij de machouse in hilversum, mijn vermoeden is in ieder geval een nieuwe lidcover, maar misschien ook een nieuw beeldscherm?

Ik vermoed dat de kernel panics en het dvi-probleem hardwarematig zijn (aangezien het opnieuw installeren niks veranderd) en er dus een nieuw logicboard in gaat.

heeft iemand hier ervaring met deze problemen/reparaties, of een andere tip/advies voor me?
Is Apple vatbaar voor omruilen? Als ze dit ding van allerlei nieuwe onderdelen gaan voorzien, bieden ze me dan aan om met een beetje bijbetalen over te stappen naar een alu macbook?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Verwijderd

heeft iemand voor mij een link naar een overzicht met alle macbook generaties? ooit wel gehad maar kan het nergens meer terugvinden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:02:
heeft iemand voor mij een link naar een overzicht met alle macbook generaties? ooit wel gehad maar kan het nergens meer terugvinden.
http://mactracker.dreamhosters.com/

Verwijderd

dank je! die kende ik niet, maar ik ga eens even studeren hier :)

Verwijderd

hoe zijn de ervaringen met de de wat oudere macbooks met de intel x3100 chip? Is de nieuwe generatie met de 9400M een pre, of is het verschil te verwaarlozen voor het meeste werk? Ik hoef geen 1080p en zware beeldprocessing te doen, maar zoek wel een fatsoenlijk performend systeem.

• thaan
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:28:
hoe zijn de ervaringen met de de wat oudere macbooks met de intel x3100 chip? Is de nieuwe generatie met de 9400M een pre, of is het verschil te verwaarlozen voor het meeste werk? Ik hoef geen 1080p en zware beeldprocessing te doen, maar zoek wel een fatsoenlijk performend systeem.
Ik heb nu een MacBook Unibody met 9400M, en hiervoor een MacBook met X3100 gehad.

De X3100 wordt altijd van geroepen dat het bagger is, maar met de juiste player (Plex) was er 1080P mee af te spelen. Hij blaast dan echter wel als een stofzuiger.

Spellen hoefde je het eigelijk niet over te hebben, dan trok hij niet.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik zeker voor de 9400M gaan, het verschil is zeker te merken, een X3100 is tegenwoordig echt niet meer fatsoenlijk performend. Eigelijk had dat ding nooit in de witte MacBook van 2008 mogen komen, hij was echt niet meer van deze tijd.

Verwijderd

dank je, goed om te weten. hhhm, dat wordt dus zoeken naar een recente 2ehands waar de kop ook nog van de prijs af is. zal lastig worden ;)

• thaan
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:39:
dank je, goed om te weten. hhhm, dat wordt dus zoeken naar een recente 2ehands waar de kop ook nog van de prijs af is. zal lastig worden ;)
Tis maar net waar je hem voor gebruikt, ga je hem echt alleen voor tekstverwerken gebruiken dan is het zonde om te investeren in een videokaart, maar ik moet zeggen dat exposé er ook iets responsiever van is geworden (al is dat minimaal).

Dus je moet zelf de overweging maken.
Ga je echt helemaal nooit een spel draaien, en echt nooit van je leven een HD film kijken (dmv GPU acceleratie oid) dan vooral niet extra investeren in een 9400M.

Maar ze zijn te krijgen hoor, vandaag was er nog een witte MacBook met 9400M te koop aangeboden op V&A, voor 750.

Verwijderd

ja, die zag ik, mooi prijsje, leuk beestje. beetje ver weg alleen, vind het altijd wat oncomfortabel om dat soort dingen over de post te verzenden. moet ik nog eens even over nadenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-08 17:23
Na een kleine 3 jaar is er een klein reepje van mijn case afgevallen. Een welbekend probleem zo lijkt, het is opzich niet echt storend, maar gezien ik nog apple care heb, vraag ik me af of het daaronder valt. Iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:31
Pixeltje schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 21:24:
Ik heb een witte macbook 5.2

Daarnaast weigert de mini-DVI poort, als ik er een mini-dvi naar tv adapter aanhang (die adapter is getest, en werkt prima op een andere MB)
Hier ook een MB5.2 en de mini-DVI naar TV werkt inderdaad niet meer. Deze is niet compatible met de MB's, aldus Apple. Zie ook deze pagina.

Heeft iemand al een VGA naar S-Video kabel geprobeerd? Ik mis de optie om onze MB op de TV aan te sluiten heel erg :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:31
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:45:
ja, die zag ik, mooi prijsje, leuk beestje. beetje ver weg alleen, vind het altijd wat oncomfortabel om dat soort dingen over de post te verzenden. moet ik nog eens even over nadenken :)
marktplaats een optie? Ik zie daar nl regelmatig MB's staan voor (relatief) weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

MC Taz Man schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 13:57:
[...]

Hier ook een MB5.2 en de mini-DVI naar TV werkt inderdaad niet meer. Deze is niet compatible met de MB's, aldus Apple. Zie ook deze pagina.

Heeft iemand al een VGA naar S-Video kabel geprobeerd? Ik mis de optie om onze MB op de TV aan te sluiten heel erg :'(
Dat zou echt heel heel vervelend zijn; Zowel machouse in hilversum (is certified reparatie-centrum) als die in frankrijk (waar ik het probleem ontdekte) als de apple-support-line hebben daar helemaal niks over gezegd. Besides, er wordt nergens vermeld dat die adapter niet voor macbook 5.2 is, er staat 'macbook' op de verpakking. In frankrijk heeft'ie ook gewoon gewerkt op een andere macbook 5.2..

Ik ben het wel met je eens dat het erg vervelend is dat het niet werkt, zou het ook wel een beetje treurig vinden van de winkel waar ik de adapter gekocht heb. Ik heb die man zelf snog mijn macbook laten zien (ivm. die "brandvlek")..

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 20-09-2009 13:17 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• IHG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 23:21

IHG

sjobiscity schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 13:41:
Na een kleine 3 jaar is er een klein reepje van mijn case afgevallen. Een welbekend probleem zo lijkt, het is opzich niet echt storend, maar gezien ik nog apple care heb, vraag ik me af of het daaronder valt. Iemand ervaring mee?
misschien is dit wat? [MacBook] Scheuren in de case
heb zelf onlangs mijn macbook onder garantie kunnen laten repareren, gratis gloednieuwe topcase gekregen

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

IHG schreef op donderdag 24 september 2009 @ 01:45:
[...]

misschien is dit wat? [MacBook] Scheuren in de case
heb zelf onlangs mijn macbook onder garantie kunnen laten repareren, gratis gloednieuwe topcase gekregen
Idem hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

De laptop van mijn vriendin is overleden, een Fujitsu.... Is de MB466B/A voor 899 een nette prijs? Nieuw dan. Of krijg ik hier snel spijt van omdat je voor iets meer of als je even wacht iets beters kan krijgen?

Gaat dus om unibody 13" 2.0 GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat die 13" een goeie koop is, zeker omdat het een unibody is. het is niet het allernieuwste model, als je dat graag wil moet je meer neertellen. Met wat extra geheugen kan je toch lange tijd vooruit lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb sinds eergister het probleem dat ik mijn externe monitor niet meer op 1680x1050 kan zetten. Het kan alleen op hogere of lagere resoluties wat resulteert in een onscherp beeld. Heb geprobeerd om via timemachine de oude bestanden van de beeldscherm configuratie terug te plaatsen maar dit heeft ook geen effect.

Kan iemand me aub helpen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mijn macbook is terug van reparatie (nu ongeveer anderhalve week) en alles was prima, dacht ik.

Nu heb ik echter het volgende probleem:

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/2eofgx3.jpg

Op de afbeelding zie je dat het serienummer van mijn mac niet meer is. Het serienummer is nu: Serial #
De macbook is ingeleverd en opgehaald bij de Machouse in Hilversum, ik dacht dat zij hun repair centre in Woerden of Gouda hebben zitten.

Bij de reparatie is het logic board vervangen. Is dit een probleem waarmee ik terugmoet? Ik heb nu dus geen serial number meer van mijn mac, en kan 'm dus ook niet meer op reparatie sturen lijkt me...

Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RHE123
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-09 10:25

RHE123

Edubits

MacBooks zijn weer geupdate, en hoe!
  • Unibody
  • 7 uur batterij
  • LED scherm
  • Zelfde soort trackpad als op de aluminium MacBooks
Afbeeldingslocatie: http://images.apple.com/euro/macbook/images/design_screen_20091020.jpg
http://www.apple.com/nl/macbook/

[ Voor 65% gewijzigd door RHE123 op 20-10-2009 18:49 ]

Canon 1D X + 16-35 f/2.8L + 24-70 f/2.8L + 70-200 f/2.8L IS + 135 f/2.0L + 430EX II | iMac | MacBook Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

En goedkoper ;) 899 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Geen firewire. FAIL.

Ze moeten daar nu echt mee ophouden..
Pixeltje schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:34:
Mijn macbook is terug van reparatie (nu ongeveer anderhalve week) en alles was prima, dacht ik.

Nu heb ik echter het volgende probleem:

[afbeelding]

Op de afbeelding zie je dat het serienummer van mijn mac niet meer is. Het serienummer is nu: Serial #
De macbook is ingeleverd en opgehaald bij de Machouse in Hilversum, ik dacht dat zij hun repair centre in Woerden of Gouda hebben zitten.

Bij de reparatie is het logic board vervangen. Is dit een probleem waarmee ik terugmoet? Ik heb nu dus geen serial number meer van mijn mac, en kan 'm dus ook niet meer op reparatie sturen lijkt me...

Anyone?
Nee, dit is normaal voor een laptop waarvan het moederbord vervangen is. Vervangende moederborden worden geleverd zonder serienummer en de AASP's hier kunnen dat niet aanpassen. Apple zelf in de VS wel.

[ Voor 89% gewijzigd door CyBeR op 20-10-2009 19:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y-Foxy
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08 13:01
Een ding snap ik dan niet, de specs (cpu/ram/scherm resolutie) zijn gelijk aan de unibody macbook 13.3" en die is 250 euro duurder met als enige verschil een verlicht toetsenbord and alu behuizing. Welke gek gaat dan nog een alu unibody kopen als het nauwelijk meer meerwaarde bied ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andries.t.net
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09-2020
Y-Foxy schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:12:
Een ding snap ik dan niet, de specs (cpu/ram/scherm resolutie) zijn gelijk aan de unibody macbook 13.3" en die is 250 euro duurder met als enige verschil een verlicht toetsenbord and alu behuizing. Welke gek gaat dan nog een alu unibody kopen als het nauwelijk meer meerwaarde bied ?
firewire? maar het lijkt mij dat de MBP's in janurai of februari geupdate worden, anders koopt iedereen een MB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serenity
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-01-2023
Geen MBP willen kopen. FAIL. :)
---
Ik vind ze erg mooi, en inderdaad begint de prijs mooi laag (zeker met studentenkorting). Zal weer een goede periode worden voor Apple met de komende feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Serenity schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:34:
[...]

Geen MBP willen kopen. FAIL. :)
Ik vind 't belachelijk dat je een pro product met een hogere prijs moet kopen om firewire te hebben, iets wat al 10 jaar standaard op elke mac zit en waar veel mac-gebruikers dus apparatuur voor hebben, veelal in de vorm van harde schijven.

Een Mac hoort gewoon niet zonder Firewire geleverd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:09:
Nee, dit is normaal voor een laptop waarvan het moederbord vervangen is. Vervangende moederborden worden geleverd zonder serienummer en de AASP's hier kunnen dat niet aanpassen. Apple zelf in de VS wel.
Onzin, ook hier kunnen ze de nieuwe logicboards reserializen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Ik zou de alu behuizing niet meer willen missen, hij voelt en is zo veel steviger dan welk plastic laptop. En uiteraard is een verlichte keyboard ook erg handig. De meerwaarde van 250 euro zou ik er zelf zo weer voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

CyBeR schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:09:
Geen firewire. FAIL.

Ze moeten daar nu echt mee ophouden..
Mee eens. Firewire hoort op een mac. Aan de andere kant is de macbook wel een beetje het instapmodel, niet bedoeld voor de diehard-video bewerkers, bijvoorbeeld. De gemiddelde student op mijn opleiding heeft een USB harde schijfje, een USB camera en snapt niet eens wat firewire is.

De gemiddelde multimediastudent heeft waarschijnlijk ook een USB schijfje, maar alleen om de firewire poort vrij te houden voor video/audioapparatuur.
[...]

Ze kunnen het wel, althans, dat is mij verteld door de machouse vanmiddag. Mijn macbook is dus weer op reparatie, en heb een 'leenmac' meegekregen. Een macbook Air. Andere optie was een Powerbook, maar gebruik Bootcamp voor Autocad, dus heb een Intel mac nodig.

Alleen jammer dat deze leopard is, dus mijn Snow leopard time machine backup kan niet teruggezet worden. verder prima service van de machouse.

Het nieuwe model ziet er ook wel hip uit, de unibody is wel val kunststof begrijp ik. Dat vindt ik voornamelijk jammer; een aluminium model was waarschijnlijk nog beter aangeslagen. Het verschil met de MBP valt dan waarschijnlijk teveel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Verlicht tobo + alu + firewire + SD cardslot (en meer configuratie opties, oa snellere proc, meer geheugen, SSD). Ik vind de alu behuizing toch wel behoorlijk belangrijk, qua robuustheid.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:39:
[...]

Onzin, ook hier kunnen ze de nieuwe logicboards reserializen.
Dat moet iets heel recents zijn dan, want alle Macs die ik heb laten voorzien van een nieuw moederbord zijn met 'SystemSerialNumber' afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:52:
[...]

Verlicht tobo + alu + firewire + SD cardslot (en meer configuratie opties, oa snellere proc, meer geheugen, SSD). Ik vind de alu behuizing toch wel behoorlijk belangrijk, qua robuustheid.
Inderdaad... Vooral het verlichte tobo en behuizing. Maar €250... tja, wellicht dat ik toch wacht op de volgend update :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
In December komt er bij mij ook zo een te staan :) eerst maar eens het geld bij elkaar werken. Vind die nieuwe rondingen wel erg mooi en dat het nu unibody is vind ik ook erg mooi :P

EDIT:

Vervalt je garantie nu wel als je het geheugen vervangt ? Of mag ik nog steeds zelf er in porren ?

[ Voor 23% gewijzigd door Megajr op 20-10-2009 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 22:25
Je mag net als bij de macbook pro je geheugen gewoon vervangen lijkt me.

Belangrijkste van deze update vind ik dat het probleem met scheuren waarschijnlijk (eindelijk) is opgelost. Groot trackpad is ook relaxt. Alleen de rubberen onderkant van de macbook lijkt me nogal een vlekkenmagneet.

Weet iemand trouwens of nu hetzelfde scherm gebruikt wordt als in de macbook pro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:49
sheepdog schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 11:20:
Weet iemand trouwens of nu hetzelfde scherm gebruikt wordt als in de macbook pro?
Engadget spreekt over een "dimmer version of the MBP-screen", dus grote kans dat het helaas niet hetzelfde zal zijn (misschien zoals in de vorige unibody-MacBooks?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Megajr schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 21:01:
Vervalt je garantie nu wel als je het geheugen vervangt ? Of mag ik nog steeds zelf er in porren ?
Zowel de hdd als het geheugen zijn user-replaceable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
hoe is van een mooi aluminium unibody naar een wit stuk plastic een vooruitgang??? kan iemand mij dit uitleggen want ik begrijp er echt niets van. Waarom stappen ze weer terug naar het oude model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze stappen niet terug, maar ze verbeteren het oude model. Dit is echt de "budget" macbook. "budget" omdat dit nu eigelijk een prima keuze is. Maar in januari / februari worden de MBP's weer geupdate en dan zal het wel weer een ander verhaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeR schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 19:55:
[...]

Dat moet iets heel recents zijn dan, want alle Macs die ik heb laten voorzien van een nieuw moederbord zijn met 'SystemSerialNumber' afgeleverd.
Als je een zoekactie doet hierop dan kom je toch echt diverse malen tegen dat mensen nadien alsnog een serial erin gezet krijgen. Het schijnt alleen zo te zijn dat niet iedereen dit kan maar een aantal dealers. Dat jij het zonder hebt afgeleverd zegt niets over de rest van de dealers, nogal een arrogante denkwijze.

Zouden ze niet gewoon nog wat moederbordjes hebben liggen van de oude aluminium MacBook en deze nu door hebben geschoven in de witte MacBook? Echt erg is dat gemis van die firewire niet, dat was destijds ook te zien met die alu MacBook zonder firewire, ook die verkocht goed. Fail? Gezien de verkopen dus absoluut niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag de nieuwe macbook even bekeken, is een mooi apparaat, een waardige opvolger van de vorige serie. Design is weer strakker, mooi scherm en specificaties zijn voor de macbook koper erg netjes.

Goed nieuws op zich dus, in mijn geval vooral omdat ik begin volgend jaar een MBP wil kopen en hierdoor verwacht dat deze ook wel een update zullen krijgen over een paar maandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat ik over een paar maandjes ook maar zo'n nieuwe macbook aanschaf. Voor 'erbij'. Oh, the decadence ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ppl schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:40:
[...]

Als je een zoekactie doet hierop dan kom je toch echt diverse malen tegen dat mensen nadien alsnog een serial erin gezet krijgen. Het schijnt alleen zo te zijn dat niet iedereen dit kan maar een aantal dealers. Dat jij het zonder hebt afgeleverd zegt niets over de rest van de dealers, nogal een arrogante denkwijze.
Jouw aanname hier is veel arroganter. Ik heb het uiteraar aan de reparateur zelf gevraagd, en die vertelden mij dat zij dat niet konden vanwege verschillende garantiefraudemogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppl heeft wel vaker last van die houding. Het feit dat hij daar af en toe op aangesproken wordt zet 'm blijkbaar niet aan het denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:27
Ik zit nu met een persoonlijk dilemma. Ik was vandaag met mijn pa in een Reseller Store in Innsbruck en mijn pa vroeg of het nu slecht was als je je MacBook dichtklapte en mee ging zeulen. Iets wat ik dagelijks doe; dichtklappen, meenemen in de rugzak en naar school. Maar die gast van de Store zei dat het slecht was om dat te doen, mocht je ergens tegen aanstoten i.v.m. de HDD. Is die kans nu zo groot, of is het dom gelul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
me_mrtn schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 21:18:
Ik zit nu met een persoonlijk dilemma. Ik was vandaag met mijn pa in een Reseller Store in Innsbruck en mijn pa vroeg of het nu slecht was als je je MacBook dichtklapte en mee ging zeulen. Iets wat ik dagelijks doe; dichtklappen, meenemen in de rugzak en naar school. Maar die gast van de Store zei dat het slecht was om dat te doen, mocht je ergens tegen aanstoten i.v.m. de HDD. Is die kans nu zo groot, of is het dom gelul?
Tja heel goed is het sowieso niet, maar zelfs als je ergens tegenaan stoot en de lees/schrijfkop van de hdd van zijn plaats raakt is de kans klein dat dat ook echt schade aanbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

me_mrtn schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 21:18:
Dom gelul maal 300, een laptop is gemaakt om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Is het niet zo, dat als je je mac dichtklapt, hij gaat sluimeren? Ofwel; actieve sessie wordt in geheugen gestampt, harde schijf spint down. Als je de mac opendoet klapt hij het geheugen terug op de harde schijf, en is je sessie er weer.

Tijdens vervoer staat de HDD stil, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Laatst online: 11:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Notebookharddisks zijn ervoor gemaakt om vervoerd te worden. Mits ze stil staan! Dit is het geval als je je MacBook dichtklapt en dus in slaapstand zet, dus niets om je zorgen over te maken. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 22:15:
[...]

Dom gelul maal 300, een laptop is gemaakt om mee te nemen.
Geen dom gelul maal 300...
NOTICE:
Wait a few seconds until the sleep indicator light starts pulsing (indicating
that the computer is in sleep and the hard disk has stopped spinning) before you
move your MacBook. Moving your computer while the hard disk is spinning can
damage it, causing loss of data or the inability to start up from the hard disk.
Bron: manuals van alle draagbare Macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:35
P'cies, wel eventjes wachten dus!

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frietsaus schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 22:34:
[...]

Geen dom gelul maal 300...

[...]

Bron: manuals van alle draagbare Macs.
Die kerel van bovengenoemde reseller vertelde iets heel anders zoals het beschreven werd. Dus wat mij betreft nog steeds dom gelul. Dat je even moet wachten op sluimer moge logisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:13
Idd, dat vind ik zo fijn aan een macbook (pro)!
Scherm dicht, even wachten tot het ledje dimt en in de tas met die handel.
Opstarten gaat nog sneller; klep open en gaan met die banaan!

Helaas duurt het na de upgrade naar Snow Leopard bij mij wel iets langer (>10 sec) dan voorheen voordat mijn book gaat sluimeren. Vreemd, aangezien de juist claimen dat het met SL 1,5x sneller moet gaan.

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me_mrtn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:27
Ah, mooi, dat bevestigde wel wat ik dacht. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

Vandaag deze nieuwe macbook mogen bewonderen. Mijn eerste indrukken:

Even de test gedaan en de macbook opgepakt en proberen de behuizing te buigen. Geen krakend geluid zoals je dat bij de oude modellen had.

Geluid is werkelijk om te janken. Ik heb itunes aangezet en even geluisterd. Misschien was de muziek wel van slechte kwaliteit.

Ik heb het idee dat het scherm van de MBP beter is. Maar dat is op het oog gemeten. Er stond een Macbookpro naast de Macbook. Ik moet bekennen dat ik niet de beste ogen heb.

trackpad gaat erg lekker en valt goed te bedienen.

Doordat de hele onderkant nu van rubber is trekt die vuil aan als een magneet. De Macbook stond nog maar twee uren in de winkel en er zaten al de eerste vlekken onder.

Ik had moeite om de (vernieuwde) magsafe connector er makkelijk erin te krijgen. Ik heb vrij grote vingers en heb het idee dat ik een beetje stond te priegelen. Misschien moet zoiets wel wennen.

Voor de rest een erg leuk apparaat. Ik probeer voor mezelf nog op een rijtje te krijgen waar die 250 euro verschil tussen deze en de PRO inzit.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y-Foxy
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-08 13:01
Van wat ik onderhand heb begrepen in diverse reviews is dat het kleurenspectrum van het macbook pro scherm een stuk groter is dan dat van de nieuwe macbook, en de pro heeft een SD-Cardreader, verlicht toetsenbord en Firewire erop zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 22:25
En nog iets: de remote werkt niet meer, omdat er geen IR-ontvanger in zit |:(

Lekker als je je macbook gebruikt voor presentaties of als mediacenter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 18:13

KoudeAardbei

Moderator

sheepdog schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:11:

wtfack?
geen ir meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

sheepdog schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 11:11:

??? Als je je macbook gebruikt voor presentataties of mediacenter.... Dan heb je hem dus al... En heb je dus al een IR-ontvanger.... Beetje onzin dus wat je nu zegt.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste