Ok, hier gaat hij dan, mijn eerste review.
MacBook late 2009 / 2.26 GHz / 2GB / 320GB
Context:
Ik kom af van een aluminium macbook (voordat ze pro's werden) die ik van mijn werkgever te leen had. Die moest weer terug naar de baas, helaas.
Algemeen:
Ik ben erg tevreden over de macbook en vooral de update ervan. Door de toevoegingen zit alles wat ik wilde in een macbook nu ook in de goedkoopste versie. Ik heb het dan over het led backlit display, multitouch trackpad, accu die lang meegaat en een stevige behuizing (ik maakte me zorgen over de scheurtjes in het vorige model).
Aansluitingen:
Vergeleken met windows laptops zijn de aansluitingen wat karig, maar als ik eerlijk ben zit alles wat ik nodig heb er op. Ik gebruik geen firewire, alleen USB. Ik heb wel een hubje nodig, maar dat werkt prima. Het combineren van de audio in en uit vond ik een rare zet, maar in de praktijk zou ik een losse audio in toch niet gebruikt hebben. Voor SD kaartjes gebruik ik m'n camera (met USB).
Scherm:
Het scherm ziet er prima uit, helder en mooie kleuren. Je moet weten dat ik geen professioneel photoshopper ben, maar ik vind dit scherm duidelijk mooier dan de schermen van windows laptops in mijn omgeving. Het schijnt dat de Pro een groter kleurbereik heeft, maar dat viel mijn ongetrainde oog niet zo gauw op. Ignorance is bliss...
Iets anders over het scherm trouwens nog. Je hebt het glossy / matte debat. Zowel de macbook als de macbook pro hebben een glossy scherm. Maar bij de macbook is het veel minder glossy omdat er geen glasplaat voorzit. Waar ik er bij de aluminium macbook nogal eens last van had, valt dit bij de macbook veel minder op.
Software/performance:
Ik heb getwijfeld over 2GB of 4GB en heb gekozen voor 2GB omdat ik dat later zelf nog zou kunnen vervangen. Het werkgeheugen in combinatie met de 2.26GHz processor blijkt prima te zijn voor mijn bezigheden. Dit is dus gewoon internetten, e-mail, iTunes, iPhoto (incl. bewerken), Office, Logic en gitaar- en drumsoftware. Alles loopt lekker vlot en vaak ook door elkaar. Dit is ook de verdienste van Snow Leopard denk ik.
Accu:
7 uur is misschien wat optimistisch, maar ruim 5 uur haal ik zeker wel. Lekker!
Behuizing:
Hier is veel over geschreven, vooral in vergelijking met de macbook pro. De behuizing voelt solide aan. Ik verwacht geen problemen met scheurtjes door de unibody behuizing. Ik denk dat hij wel wat besmettelijker is en misschien wat krasgevoeliger dan de macbook pro. De krasgevoeligheid werd door Engadget wel overdreven als je die review misschien gelezen hebt. Maar ja... ik heb altijd gevonden dat producten die je gebruikt... die zullen gebruikerssporen tonen. Doordat het wit is valt het volgens mij nauwelijks op. En daarbij, de aluminiumbehuizing vertoonde na een jaar bij mij ook gewoon gebruikerssporen en ik ben echt best wel zuinig!
Overige:
Wat ik een absoluut minpunt vind is het gebrek aan infrarood poort waardoor de afstandsbediening niet meer te gebruiken is. Dit lijkt me nou niet echt een 'pro' feature. Als je een iPhone hebt een een draadloos netwerk thuis kan je de iPhone gebruiken... maar ik vind het jammer!
Conclusie:
Ik heb het in andere topics ook al gezegd. Ik vind gewoon dat je voor de MacBook waar voor je geld krijgt. Hedendaagse specs, technologie en Apple software voor 900 euro (en nog een printer ook). Als je dan ook nog studentenkorting krijgt wordt het helemaal een mooie deal. Het staat voor mij vast dat de Macbook Pro beter is. Die heeft meer aansluitingen, verlicht toetsenbord en een betere behuizing. Maar, voor mij was dit niet het extra geld waard, voor vele anderen wel. Ik heb het geld, maar ik besteed het liever aan andere dingen. Maar, zoals gezegd... ik ben dan ook maar een normale consument!
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.