Sometimes life's just cruel for no reason at all!!!!!
5D MK II | 24-105L | 35 1.44 Art | 50 1.8 MKII | 100L | 15" RMBP
Dat ga je alleen merken in synthetische benchmarks van voornamelijk de GPU, omdat die heel erg op het werkgeheugen leunt. Ik zou me er niet te druk over maken hoor.klomp schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 00:22:
Ik ga me wel redelijk genaaid voelen als die nieuwe witte macbook nou echt merkbaar sneller blijkt te zijn. Ik heb net een week geleden één gehaald namelijk. En nu ligt er een nieuwe in de Macstore..
Die upgrade van 2.0ghz naar 2.13ghz geloof ik wel, dat vind ik niet schokkend. Maar over die 800mhz ddr2'jes die er in kunnen vraag ik me af of dat merkbaar is..
Tesla Model Y RWD (2024)
Verwijderd
Een nieuwe macbook 2.4 ghz uit GB voor 920 pond (inclusief verzendkosten van 70 pond). Omgerekend 1080 volgens mij via de wisselkoers van Paypal.
das nog steeds meer dan 400 euro goedkoper dan hier!
ben benieuws, mijn eerste mac, als hij niet bevalt verkoop ik hem gelijk weer door. Denk dat er zat mensen zijn die dit ding voor meer dan 1100 euro willen hebben!
Verwijderd
Waar heb je die gevonden? Moet je ook niet nog 19% BTW over dit bedrag betalen?!Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 16:27:
Sow heb denk ik een supergoede aankoop gedaan.
Een nieuwe macbook 2.4 ghz uit GB voor 920 pond (inclusief verzendkosten van 70 pond). Omgerekend 1080 volgens mij via de wisselkoers van Paypal.
Ja dus
Zie ook: [MacBook] Scheuren in de case
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
Verwijderd
Over de GB hoef je geen BTW meer te betalen, is allemaal Europa.Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 19:40:
[...]
Waar heb je die gevonden? Moet je ook niet nog 19% BTW over dit bedrag betalen?!
Had op marktplaats een bieding gewonnen.
Is de nieuwe unibody sneller in 2.4ghz? Dit omdar hij DDR 3 heeft?
Zit er over na te denken om de nieuwe te halen. Maar als hij niet sneller is dan is het zonde...
De nieuwe 2,4 GHz zal vast sneller zijn, vanwege het DDR3-geheugen en de hogere bussnelheid (1,08 GHz), maar of je het verschil gaat merken is de vraag. Volgens mij is het snelheidsverschil marginaal. Ik heb zelf de 2,0 GHz unibody. Als ik de verschillen bekijk bij de benchmarks van Xbench tussen de MacBook4,1 (vorige model) en de MacBook5,1 (mijn MacBook) dan merk ik erg weinig verschil.Daros schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:56:
Ik heb nu de witte. 2.4ghz.
Is de nieuwe unibody sneller in 2.4ghz? Dit omdar hij DDR 3 heeft?
Zit er over na te denken om de nieuwe te halen. Maar als hij niet sneller is dan is het zonde...
Verwijderd
- Ok, aan het design kunnen er weinig laptopbouwers tippen.
- OSX ziet er natuurlijk verre van slecht uit.. maar quasi _alles_ draait op windows.. en niet op MAC (virtualiseren buiten beschouwing gelaten).
- Ik heb ook het gevoel dat de hardware ook een beetje overrated wordt. Voor mij is het duidelijk dat je een veel krachtiger windows gebaseerd systeem kan kopen, tegen een veel lagere prijs.
In wat vertaalt die hoge kostprijs zich dan juist... ? Dat appeltje met een stuk uit, het "macgevoel"?
Toch.. denk er misschien aan om er één te kopen. Ik ben nu al een tijdje gestopt met gamen, en die desktop staat hier nu maar. Ik gebruik hem nog wel en ben er tevreden van.. maar hij was eigenlijk bedoelt om te gamen. Verkopen en mij een macbook aanschaffen?
op apple.be ziek hem staan voor 1.269,00 €, daar gaat normaalgezien nog een studenenkorting vanaf?
Tja, als je niet gamed zou ik die pc vandaag nog te koop zetten. Voor elk Windows programma is een beter open scource alternatief.
Kwa hardware specificaties kun je voor hetzelfde bedrag inderdaad een betere windows laptop kopen. Wat Apples echter zou mooi maken is dat (in tegenstelling tot windows) OSX is geoptimaliseerd voor de hardware.Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 16:47:
Enkele kenissen van mij hebben een macbook pro en schreeuwen het als het ware van de daken hoe formidabel deze wel niet is. Zelf ben ik nog niet meteen van plan om een Mac te kopen aangezien mijn desktop nog maar 1.5 jaar oud is en nog gerust meekan op hardwareniveau.
- Ok, aan het design kunnen er weinig laptopbouwers tippen.
- OSX ziet er natuurlijk verre van slecht uit.. maar quasi _alles_ draait op windows.. en niet op MAC (virtualiseren buiten beschouwing gelaten).
- Ik heb ook het gevoel dat de hardware ook een beetje overrated wordt. Voor mij is het duidelijk dat je een veel krachtiger windows gebaseerd systeem kan kopen, tegen een veel lagere prijs.
In wat vertaalt die hoge kostprijs zich dan juist... ? Dat appeltje met een stuk uit, het "macgevoel"?
Toch.. denk er misschien aan om er één te kopen. Ik ben nu al een tijdje gestopt met gamen, en die desktop staat hier nu maar. Ik gebruik hem nog wel en ben er tevreden van.. maar hij was eigenlijk bedoelt om te gamen. Verkopen en mij een macbook aanschaffen?
op apple.be ziek hem staan voor 1.269,00 €, daar gaat normaalgezien nog een studenenkorting vanaf?
Hierdoor draait het systeem stabieler, sneller, en zuiniger (niet onbelangrijk voor een laptop)
Zelf vind ik de bouwkwaliteit erg belangrijk om ik hem toch overal mee naartoe sleep en ik heb nog niks gevonden wat aan die van Apple kan tippen. Ook de stabiliteit vind ik een groot pluspunt.
Edit: Studenten korting in de Apple edustore is 5-6%, niet 10%
Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |
Waar ik dus tussen zit te twijfelen is de 2.13Ghz versie of de "verouderde" 2.0Ghz versie, die laatste staat voor 100 euro minder te koop. Wat zijn buiten de CPU nog meer verschillen, want ik kan dat niet 1,2,3 terug vinden.
Edit:
Welk geheugen kan ik er het best in doen?
pricewatch: Corsair VS4GSDSKIT667D2 is dit prima?
En welke ssd is aan te raden?
[ Voor 15% gewijzigd door Scr33x0r op 04-06-2009 08:52 ]
http://macme.nl/sale
en
http://www.apple.com/nl/macbook/white/specs.html (de nieuwe dus)
DDR3 geheugen
9400 NVIDEA videokaart
Zou persoonlijk voor de duurdere gaan de betere videokaart scheelt een hoop kwa performance in
films etc
Voor zover ik kan zien hebben ze allebij een 9400M hoor? Het grote verschil is idd DDR2 vs DDR3. En 40GB hdd verschil, maar die wil ik denk ik toch vervangen voor een SSD hdd..raytje192 schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 09:49:
Grote verschillen zijn:
DDR3 geheugen
9400 NVIDEA videokaart
Zou persoonlijk voor de duurdere gaan de betere videokaart scheelt een hoop kwa performance in
films etc
Bij de nieuwe MacBook white is de FSB wel hoger (1067 MHz in plaats van 800 MHz)Scr33x0r schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 09:56:
[...]
Voor zover ik kan zien hebben ze allebij een 9400M hoor? Het grote verschil is idd DDR2 vs DDR3. En 40GB hdd verschil, maar die wil ik denk ik toch vervangen voor een SSD hdd..
Early 2009 model had ook al een FSB van 1066 MHz.
[ Voor 7% gewijzigd door rclahsen op 04-06-2009 10:02 ]
Edit: Er zit dus geen DDR3 geheugen in, dat zie je ook op de Apple site.
[ Voor 22% gewijzigd door Grote Schurk op 04-06-2009 10:07 ]
[ Voor 95% gewijzigd door JottemJ op 04-06-2009 11:19 ]
Ik heb het dus over de vorige macbook white vs de huidige macbook white.. niet over de alu macbook.JottemJ schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:10:
[...]
Het verschil is: 2,13GHz vs 2GHz, DDR2 800MHz ipv DDR3 1066MHz & led backlight voor de unibody.
Maar dat staat natuurlijk ook heel netjes in de prachtige startpost
Thnx voor de apple insider.. dat is duidelijk. Voor die 100 euro ga ik denk ik toch voor de goedkopere. Kan ik mooi het geheugen van upgraden.
Is er een SSD in te bouwen in de white macbook? en welke kan ik het best inbouwen?
Sorry, slecht gelezenScr33x0r schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:14:
[...]
Ik heb het dus over de vorige macbook white vs de huidige macbook white.. niet over de alu macbook.
Thnx voor de apple insider.. dat is duidelijk. Voor die 100 euro ga ik denk ik toch voor de goedkopere. Kan ik mooi het geheugen van upgraden.
Is er een SSD in te bouwen in de white macbook? en welke kan ik het best inbouwen?

Een SSD kan wel, maar waarom zou je daar nu al voor kiezen? Prijs per GB is echt enorm en om een beetje nuttig gebruik te maken van OS X moet je toch minimaal 60GB hebben (en dan is er weinig opslagruimte over). Als je het toch wilt zou ik je aanraden naar de Intel X25 te kijken of de OCZ Vertex serie.
reviews: OCZ Vertex getest
[ Voor 5% gewijzigd door JottemJ op 04-06-2009 11:24 ]
Ik dacht dat die rotdingen inmiddels wel al wat goedkoper zouden worden. Merk ik performancewise veel van die 5400rpm?JottemJ schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:18:
[...]
Sorry, slecht gelezen![]()
Een SSD kan wel, maar waarom zou je daar nu al voor kiezen? Prijs per GB is echt enorm en om een beetje nuttig gebruik te maken van OS X moet je toch minimaal 60GB hebben (en dan is er weinig opslagruimte over). Als je het toch wilt zou ik je aanraden naar de Intel X25 te kijken of de OCZ Vertex serie.
reviews: OCZ Vertex getest
Ik heb er zelf een 7200rpm/16MB Seagate van 160GB Momentus in gegooid, de versie zonder G-force beveiliging gebeuren. Ik merkte in het installeren van OS-X wel wat snelheidswinst. Verder merk ik, ook al kan het natuurlijk het placebo effect zijn, dat mijn bestanden, foto's, muziek etc etc sneller gevonden zijn in de finder. Indexering duurt minder lang. Programma's openen wat rapper (hoewel dat ook door de 4GB ram kan komen)
Verwijderd
Enorm, sinds een paar dagen van een 250gig 5400rpm naar een vertex 120gig SSD over gestapt en wat een verademing. Het is stiller (dat een SSD geen geluid maakt is niet waar) en zo bizar sneller dat het niet meer te vergelijken valt.Scr33x0r schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:39:
[...]
Ik dacht dat die rotdingen inmiddels wel al wat goedkoper zouden worden. Merk ik performancewise veel van die 5400rpm?

helaas ben ik mijn link kwijt naar mijn benchmark van de 5400 rpm schrijf.
Voor reference zie topic. hardeschrijf vervangen onder apple rubriek.
Ik teken nergens meer voor
Verwijderd
Kan ik beter de WD scorpio blue 500 GB nemen of de Seagate momentus 7200.4 500 gb?
Het verschil is 5400 rpm en 8mb cache voor de WD en de seagate is 7200 rpm met 16 mb cache.
Mij lijkt de WD beter omdat die minder energie verbruikt vanwege zijn 5400 toeren, en heeft iemand ervaringen met deze schijven?
"Multi-Touch gestures in older Mac models.
All Mac notebooks with Multi-Touch trackpads now support three- and four-finger gestures. "
Zie: http://www.apple.com/maco...finements.html#systemwide
Dus ook de oude Witte Macbooks kunnen profiteren van de nieuwe gestures bij Snow Leopard?
vogelaarke135
Dat is wel relaxt ja.Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:48:
Het goedkoopste Unibody model heeft nu ook een verlicht toetsenbord, als ik het goed begrijp.
Ik heb even zitten berekenen, als ik mijn huidige witte Macbook 2,4 GHz 2gig RAM verkoop, en ik koop de goedkoopste Pro, dan kost het me uiteindelijk 300 à 400 euro. Alleen ik ga er automatisch vanuit dat ik mijn Macbook voor een stevige prijs op Marktplaats kwijt kan, wat natuurlijk te betwijfelen is.
Wat kan je er eigenlijk voor vragen op Marktplaats? Ik kom een beetje uiteenlopende prijzen tegen.
En nog een vraag, in mijn huidige Mac zit een 2,4 GHz proc, terwijl in de nieuwste, goedkoopste Pro een 2,26 GHz zit. Zijn die vergelijkbaar qua snelheid? Want jammer genoeg houdt Apple nog altijd vast aan de kloksnelheden, terwijl ik liever typenummers van de processoren zie.
NOSIG
"All Mac notebooks with Multi-Touch trackpads now support three- and four-finger gesture"vogelaarke135 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:04:
Nog een dingetje, wat ik niet eerder heb gehoord over Snow Leopard mbt Macbooks:
All Mac notebooks with Multi-Touch trackpads now support three- and four-finger gestures. "
Dus ook de oude Witte Macbooks kunnen profiteren van de nieuwe gestures bij Snow Leopard?
Alle oude witte MB's, en MBP's van vóór januari 2008 zullen er niet van kunnen profiteren ben ik bang?
En dat was het dan... WWDC '09: een vernieuwde lijn MacBook Pro's.
Ik heb nu bijna 2 jaar een iMac 20" 2,4Ghz 20", maar vind het wel stoer en leuk om een MacBook Pro te kopen, 13" of 15", aan jullie de vraag wat jullie zouden doen in mijn geval. Wat ik doe?
Veelal internetten, muziek en films downloaden, chatten en mailen en online TV kijken.
Muziek heb ik voor 20GB, video's voor 10GB, opslagruimte genoeg, maar deze heb ik nu op een losse HD, inclusief mijn backup via Time Machine.
Eigenlijk ben ik nooit onderweg, woon naast mijn werk.
Ben ik stom als ik een MacBook koop, aangezien het scherm toch wel een stukje kleiner is en ik er qua processor ook minimaal op achteruit ga? Help mij uit mijn 'droom'!
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
Zou toch raar zijn als nieuwe feature: die macbooks hebben die ondersteuning al..."All Mac notebooks with Multi-Touch trackpads now support three- and four-finger gesture"
Alle oude witte MB's, en MBP's van vóór januari 2008 zullen er niet van kunnen profiteren ben ik bang?
Multitouch wil toch ook zeggen: two-finger scrolling? En dat zijn al stukken oudere witte macbooks die dat kunnen.
vogelaarke135
Waarom zou je een laptop kopen als je'm waarschijnlijk toch zo goed als nooit lang onderweg bent of persé je data overal mee naartoe moet nemen?THE_BASE schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:46:
Sorry voor crossposting, had dit topic niet gezien!
En dat was het dan... WWDC '09: een vernieuwde lijn MacBook Pro's.
Ik heb nu bijna 2 jaar een iMac 20" 2,4Ghz 20", maar vind het wel stoer en leuk om een MacBook Pro te kopen, 13" of 15", aan jullie de vraag wat jullie zouden doen in mijn geval. Wat ik doe?
Veelal internetten, muziek en films downloaden, chatten en mailen en online TV kijken.
Muziek heb ik voor 20GB, video's voor 10GB, opslagruimte genoeg, maar deze heb ik nu op een losse HD, inclusief mijn backup via Time Machine.
Eigenlijk ben ik nooit onderweg, woon naast mijn werk.
Ben ik stom als ik een MacBook koop, aangezien het scherm toch wel een stukje kleiner is en ik er qua processor ook minimaal op achteruit ga? Help mij uit mijn 'droom'!
Als ik in jouw schoenen stond zou ik m'n iMac verkopen en het geld daarvan combineren met het geld dat je aan een MacBook (Pro) uit zou geven en een Mac Pro halen
Een andere optie is een Apple MacMini voor bij de tv!
Een Mac Pro, nooit aangedacht. Ik ben best tevreden over mijn iMac, aangesloten op mijn LCD TV, gaat prima. Maar vind een MacBook Pro wat stoerder. Maar kan beter wachten tot ik weer onderweg ga zijn of als mijn iMac er over tig jaar mee ophoudt!Zegato schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:52:
[...]
Waarom zou je een laptop kopen als je'm waarschijnlijk toch zo goed als nooit lang onderweg bent of persé je data overal mee naartoe moet nemen?
Als ik in jouw schoenen stond zou ik m'n iMac verkopen en het geld daarvan combineren met het geld dat je aan een MacBook (Pro) uit zou geven en een Mac Pro halen
Een andere optie is een Apple MacMini voor bij de tv!
Kia EV3 GT LR iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2
het gaat hier dus om de keyboard layout van een macbook
Daarvoor ga je naar: Systeemvoorkeuren > Toetsenbord en muis > Toetsenbord > en daar dan het vinkje weghalen bij "gebruik de toetsen f1, f2, enzovoort, als standaardfunctietoetsen"ECiftci schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 09:08:
Vriend van me heeft het probleem dat zijn geluid harder, zachter enz toesten reageren als andere funtion keys zoals show dashboard ed. Iemand enig idee wat er mis is?
het gaat hier dus om de keyboard layout van een macbook
Systeemvoorkeuren > Delen > Computernaam (bovenaan in het scherm)!Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 20:23:
[afbeelding]
Wss een heel dom iets maar vind het toch niet direct. Hoe krijg ik die "(2)" weg? Hij is er denk ik gekomen nadat ik een restore had gedaan van mijn TimeMachine schijf.
Ik gebruik de nieuwste driver binnengehaald via windows update.
Wat me verder opvalt is dat ik best veel geheugen beschikbaar heb:
Total Available Graphics Memory: 358 MB
Deticated Video Memoery: 0 MB
System Video Memory: 64 MB
Shared System Memory: 294 MB
Dit is geloof ik meer als dat je normaal via bootcamp kan gebruiken.
Iemand enig idee hoe ik van de knipperende beelden afkom?
heb een macbook 4.1: Intel x3100
Het valt me op dat als ik de verlenge stekker gebruik het apparaat nagenoeg niet warm word. Maar als ik dat korte dingetje er op schuif (die zonder kabel dus) dat het apparaat binnen een paar minuten echt onaangenaam heet is.
Die blijven gewoon te koop hoor...Sn0wblind schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:49:
best irritant dat ze die geintegreerde accu;s ook bij de 13inch unibody's hebben ingevoerd. hoe zal dat gaan als ik voor de originele uniboy in de toekomst een vervanger moet kopen
http://store.apple.com/nl/product/MB771G/A?mco=NDcxMjAyMA
Je kunt nu nog steeds batterijen bestellen voor iBook G4's.
Nee, want die hebben geen Multi-Touch trackpad (nee, two finger scrolling wordt niet gezien als Multi-Touch). Deze feature is o.a. voor de Early 2008 MacBook Pro's.vogelaarke135 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:04:
Nog een dingetje, wat ik niet eerder heb gehoord over Snow Leopard mbt Macbooks:
[ Voor 44% gewijzigd door Frietsaus op 19-06-2009 13:02 ]
Verwijderd
Over de Multi-Touch voor de oude MacBooks, ik hoorde dat ook de oude MacBooks (voor 2008) deze zouden krijgen.
http://image.redblue.de/doi/pbdmz-pixelboxx-19470640
Maar, als ik het goed heb is dat dus de oudere versie?
En met andere woorden ik kan beter de MBP 13" van de apple website kopen, die met studentenkorting op grofweg 1200 euro uitkomt met ongeveer (betere proc) dezelfde specs:
# 2.26GHz Intel Core 2 Duo
# 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x2GB
# Serial ATA-schijf van 250 GB (5400 rpm)
# SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)
# Geen
# Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
Heuj!
De MBP 13" is vanaf 1149 euro dus met studentenkorting ben je juist nog voordeliger uit. Bovendien hebben ze een beter scherm dan de vorige unibody MacBooks en een beter accu. Tenzij je per se een verwisselbare accu wil hebben, kan je volgens mij veel beter voor de nieuwe gaan.Euc- schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 17:46:
En met andere woorden ik kan beter de MBP 13" van de apple website kopen, die met studentenkorting op grofweg 1200 euro uitkomt met ongeveer (betere proc) dezelfde specs:
Net zoals meestal, zo'n aanbieding klinkt leuk, maar is het meestal niet echt.
Tesla Model Y RWD (2024)
"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell
i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2
[ Voor 7% gewijzigd door Lau26 op 21-06-2009 11:10 ]
13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /
Opstarten met OS X schijf erin en de c ingedrukt houden.Lau26 schreef op zondag 21 juni 2009 @ 11:09:
Ik wil binnenkort de hd van m'n Macbook vervangen met een 320Gb model maar had nog een vraag. Kan ik nu gewoon m'n interne hd (van 60Gb) met Leopard erop zonder problemen verwijderen, of start hij niet meer op als ik hem daarna weer terug erin doe?
Okee, dus als ik hem eenmaal eruit heb kan ik er daarna nog gewoon van booten?JeroenGans schreef op zondag 21 juni 2009 @ 11:12:
[...]
Opstarten met OS X schijf erin en de c ingedrukt houden.
13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /
Tsja... wat is leuk?Cidolfas schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 20:09:
Hebben ze ergens nog leuke inruil acties? Zit er over te denken om mijn paar maanden oude MB unibody te verkopen en een 13" pro te halen, vooral voor het betere scherm..
Bij Macbizz doen ze aan inruilen, ik was wel benieuwd wat ze voor de mijne zouden teruggeven (alu 2.0, 2GB, 160GB nieuwstaat) en ze kwamen met 700e op de proppen.
Ook als ik op marktplaats kijk zie ik dat er aardig wat alu macbookjes vertoeven,denk dat ik met de mijne aan een verkooprijs van 800e moet denken.
Voor mij de moeite niet iig om over te stappen op de nieuwe pro. Voor dat geld haal ik dus liever een mooie externe monitor (die dus ook al onderweg is
Verwijderd
Ik weet wel dat de garantie via apple gaat en dat je daarvoor niet per se een bon nodig hebt (toch?), maar dalijk blijkt zo'n ding gestolen. De prijs is zeer strak en ik ben firm believer van "If something sounds too good to be true, it probably is.", tja...
https://www.strava.com/athletes/10490675
Is het niet een idee om te vragen naar de nummers op de doos en te controleren bij apple zelf of je garantie heeft of dat hij te boek staat als gestolen?estorino schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:26:
Ik kan via marktplaats een macbook (late 2008, unibody, 2GHz) kopen, nieuw in dichte verpakking aldus de verkoper. Ik heb een aantal keer gemaild met de verkoper en gevraagd waarom deze weggaat (geldnood) en hoe hij eraan gekomen is (verjaardagscadeau). Hij kan ook geen aankoopbewijs/factuur overleggen, dat vind ik raar, wie koopt er nou zo'n duur apparaat om de bon vervolgens niet te bewaren? Ik vermoed dat dit niet helemaal in de haak is, wat denken jullie daarover?
Ik weet wel dat de garantie via apple gaat en dat je daarvoor niet per se een bon nodig hebt (toch?), maar dalijk blijkt zo'n ding gestolen. De prijs is zeer strak en ik ben firm believer van "If something sounds too good to be true, it probably is.", tja...
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Mocht ie gestolen zijn, geeft de database van apple dat dan aan? Je hebt wel van die 3rd party databases voor gestolen macs, maar dan moet de eigenaar hem daar wel ingevuld hebben. Maar bedankt voor de tip, ik heb de verkoper gevraagd of hij het serienummer (moet op de doos staan) naar me wil mailen.Touchdomex schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:29:
[...]
Is het niet een idee om te vragen naar de nummers op de doos en te controleren bij apple zelf of je garantie heeft of dat hij te boek staat als gestolen?
Geen idee, maar als hij nieuw in de verpakking zit en je hebt een nummer is er een kans dat hij gejat is van ofwel de vrachtwagen ofwel misschien uit de apple winkel ofzo. Wie weet staat hij er dan gewoon in hun database als gestolen. Vragen kan nooit kwaad en zoeken ook niet. Als de prijs er tenminste naar is!estorino schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:42:
[...]
Mocht ie gestolen zijn, geeft de database van apple dat dan aan? Je hebt wel van die 3rd party databases voor gestolen macs, maar dan moet de eigenaar hem daar wel ingevuld hebben. Maar bedankt voor de tip, ik heb de verkoper gevraagd of hij het serienummer (moet op de doos staan) naar me wil mailen.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Of iets gestolen is zul je nooit echt zeker kunnen weten, maar persoonlijk zou ik bij zo'n grote aanschaf wel een aankoopfactuur willen zien. En als ik een computer aan iemand zou geven als cadeau dan zou ik ook de aankoopbon meegeven aan de gelukkige zodat ie eventueel garantie kan claimen als er iets stuk gaat. Dat dan die persoon weet wat ik/wij ervoor betaald dat is dan pech hebben.estorino schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:26:
Ik kan via marktplaats een macbook (late 2008, unibody, 2GHz) kopen, nieuw in dichte verpakking aldus de verkoper. Ik heb een aantal keer gemaild met de verkoper en gevraagd waarom deze weggaat (geldnood) en hoe hij eraan gekomen is (verjaardagscadeau). Hij kan ook geen aankoopbewijs/factuur overleggen, dat vind ik raar, wie koopt er nou zo'n duur apparaat om de bon vervolgens niet te bewaren? Ik vermoed dat dit niet helemaal in de haak is, wat denken jullie daarover?
Zelf zou ik wel een aankoopfactuur willen zien. Je koopt ook geen auto als iemand niet alle 3 delen van een kentekenbewijs kan overhandigen...
Ik vond het maar niks dat er geen bon was, dus dacht ik, laat ik een lekker laag bod doen. Zowaar, de verkoper wou hem aan mij verkopen voor 750,-. Wat natuurlijk een prachtige prijs is voor een nieuwe macbook... Ok, dus ik apple bellen; "kunnen jullie mij vertellen waar en wanneer deze macbook gekocht is?" Even wachten terwijl de telefoondame ging checken en voila; gekocht in Zwitserland...
Anyway, koop afgeblazen, verkoper weer met macbook naar huus. Ik heb zo'n vermoeden dat hij dit wel wist, maar hoopt op een koper die daar geen moeite mee heeft.
Schrok nogal van de prijs voor een nieuwe batterij (139,-!). Ik ben binnenkort een tijdje in Canada, en daar zijn ze omgerekend goedkoper.
Vraag: Zijn de batterijen in Canada & Europa exact hetzelfde?
Iemand anders wiens MacBook moeite heeft met de hitte?
Verwijderd
niet met een macbook maar dat lijkt me toch normaaal met deze temparturen.NickvdB schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:42:
Mijn macbook late 2006 heeft een beetje moeite met het warme weer, hier op de zolder is 't ruim 35 graden. Kan dit kwaad? de fans draaien nu continu op 6200 rpm en de temperatuur van de CPU schommelt tussen de 77º en 83º.
zit op zolder kamper temp 38 laptop gemideld 80graden
Verwijderd
Op mijn kamer is het ook vrij warm.NickvdB schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:42:
Mijn macbook late 2006 heeft een beetje moeite met het warme weer, hier op de zolder is 't ruim 35 graden. Kan dit kwaad? de fans draaien nu continu op 6200 rpm en de temperatuur van de CPU schommelt tussen de 77º en 83º.
Gisteren behoorlijk muziek aan het luisteren etc. op mn MacBook (late 2008) en toen tikte hij ook de 80 graden aan.
Lijkt me dus niet extreem. (nu is de cpu 66 graden).
Verwijderd
Het is mijn eerste macbook, maar ik was van tevoren al overtuigd dat ik het een verademing zou vinden t.o.v. mijn vista laptop. Eenmaal in gebruik maakt het beestje de verwachtingen meer dan waar. OSX is zoveel logischer en makkelijker. Programma installeren? Gewoon downloaden en naar de map programma's slepen en klaar! Programma verwijderen? Gewoon naar de prullenmand slepen (legen) en klaar ben je!
Heb voornamelijk ook de overstap gemaakt voor ableton live. Dat loopt ook echt als een zonnetje! Voorlopig voor mij dus geen noodzaak om er 4gig geheugen in te hebben.
Kortom voor mij geen windows meer
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2009 09:20 ]
1 uur remaining met nog 34% is dan weer niet zo veel, met 37% kan ik nu nog 1u57minuten doen. Met 237 cycles trouwens.Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:28:
Zat zojuist even op mijn moeder macbook te kijken, was aardig onder de indruk :
[afbeelding]
Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)
Verwijderd
Hij staat inderdaad op betere prestaties zoals hierboven gezegd maar opzich kun je dan niet echt onderling vergelijken. Als ik buiten zit met het scherm op maximale brightness geeft dat een ander resultaat dan wanneer je gedimd in het donker zit bijvoorbeeld. Het ging me meer om de cycles en de staat van de accu.Aiolos schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 23:41:
[...]
1 uur remaining met nog 34% is dan weer niet zo veel, met 37% kan ik nu nog 1u57minuten doen. Met 237 cycles trouwens.
Het probleem is dat mn mighty mouse en keyboard(beide wireless) opeens niet meer werken als ze een paar minuten niet worden gebruikt. Ik krijg dan geen melding van connection lost ofzo. Het enige dat ik dan kan doen is met mn trackpad op mn macbook mn bluetooth uitzetten. Dan krijg ik de melding dat de connection lost is met mn keyboard en muis. Dan zet ik bluetooth weer aan en dan werkt het weer een tijdje(paar uur).
Weet iemand hier een permanente oplossing voor?
Zijn het niet gewoon de batterijen (die een niet kloppende status door geven)? Ik heb het zelf ook wel eens maar dat betekent in mijn geval gewoon dat ik nieuwe oplaadbare batterijen erin moet doen daarna werkt het weer gewoon prima. probeer het is met andere batterijen zou ik zeggen en anders proberen alle bluetooth apparaten te verwijderen en opnieuw laten connectenPhyth0n schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:50:
Ik heb nu een half jaar een macbook unibody en er is een probleem dat ik maar niet permanent kan oplossen.
Het probleem is dat mn mighty mouse en keyboard(beide wireless) opeens niet meer werken als ze een paar minuten niet worden gebruikt. Ik krijg dan geen melding van connection lost ofzo. Het enige dat ik dan kan doen is met mn trackpad op mn macbook mn bluetooth uitzetten. Dan krijg ik de melding dat de connection lost is met mn keyboard en muis. Dan zet ik bluetooth weer aan en dan werkt het weer een tijdje(paar uur).
Weet iemand hier een permanente oplossing voor?
“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War
Verwijderd
Ik heb gister bij de mediamarkt een late 2008 unibody gekocht en ik vind 160gb toch wat aan de krappe kant. Nu wil ik dus graag mijn hdd vervangen, dat is opzich niet z'n probleem maar ik was benieuwd of een 7200rpm hdd daadwerkelijk zoveel meer stroom verbruikt dan een 5400rpm.
Je zat in de goede richting, vanavond kapte mijn keyboard er helemaal mee, mn muis en keyboard vielen zoals vaker beide uit, dus ik mn bluetooth resetten. Mijn muis kwam weer tot leven maar mn keyboard was dood, geen groen lampje meer niets, batterijen vervangen(100% zeker vol, nagemeten met multimeter) hielp niet. Dus ik dat ding uit elkaar gehaald en het lijkt inderdaad aan de spanning te liggen, heb het draadje doorgeknipt wat van de batterijen afkomt en daar staat geen spanning over... en ik zie ook geen manier om daar makkelijk bij te komen om er wat aan te solderen. (hoe zoiets zomaar kapot gaat is me een raadsel)Underworld schreef op zondag 26 juli 2009 @ 21:35:
[...]
Zijn het niet gewoon de batterijen (die een niet kloppende status door geven)? Ik heb het zelf ook wel eens maar dat betekent in mijn geval gewoon dat ik nieuwe oplaadbare batterijen erin moet doen daarna werkt het weer gewoon prima. probeer het is met andere batterijen zou ik zeggen en anders proberen alle bluetooth apparaten te verwijderen en opnieuw laten connecten
Dus morgen maar een nieuw keyboardje kopen, ik neem maar met draad en nummeriek gedeelte, want dat mis ik toch wel.
Verwijderd
Klopt het dat apple weer is afgestapt van de Unibodies bij het instapmodel Macbook?
Kan hem namelijk niet meer vinden op de site.
Zo'n plastic mac is natuurlijk 3 x niks.
grtz
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Ik merk geen verschil.Verwijderd schreef op maandag 27 juli 2009 @ 08:45:
Heeft iemand hier ervaring met 7200rpm hardeschijven en het batterij verbruik daarvan?
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Plastic veert gewoon mee en vormt vervolgens weer zonder een enkel spoortje naar de originele staat?Rivanov schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:58:
Waarom is plastic niets? Deuk in je Unibody en hij gaat er nooit meer uit..
Homer, de Unibody 13.3 inch heet nu MacBook Pro, daar moet je ze dus ook zoeken. Ook het instapmodel Unibody.
Zeker niet, maar het aluminium van de unibody is ook niet heilig, dat wil ik er mee zeggen.thaan schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:04:
[...]
Plastic veert gewoon mee en vormt vervolgens weer zonder een enkel spoortje naar de originele staat?
Homer, de Unibody 13.3 inch heet nu MacBook Pro, daar moet je ze dus ook zoeken. Ook het instapmodel Unibody.
Al met al is het een degelijker product, maar de witte MacBook stelt ook zeker niet teleur.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Verwijderd
Lange tenenRivanov schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:05:
[...]
Zeker niet, maar het aluminium van de unibody is ook niet heilig, dat wil ik er mee zeggen.
Al met al is het een degelijker product, maar de witte MacBook stelt ook zeker niet teleur.
Dat ik hem niet mooi vindt moet voor jou niks uitmaken kerel
anywayz... Ik typ dit op de macbook van mijn oom... unibody, damn dat ding is fucking mooi! Op de site van apple een leuke aanbieding... Een iPod Touch erbij voor 34 euro, naast de korting voor Macbook pro... begint wel te kriebelen zo.
Weet iemand wanneer de nieuwe macbooks/macbook pro's uit komen?
Verwijderd
Ik snap niet wat je bedoeld? Ze zijn net pas vernieuwt op de vorige WWDCVerwijderd schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:17:
[...]
Weet iemand wanneer de nieuwe macbooks/macbook pro's uit komen?

Doet hij ook zeker niet, de witte heeft hier een jaar gestaan voor me Unibody. Is bij mij ook nooit iets kapot aan gegaan en vond hem prachtig, maar de Unibody voelt simpelweg steviger, logisch ook.Rivanov schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 15:05:
[...]
Zeker niet, maar het aluminium van de unibody is ook niet heilig, dat wil ik er mee zeggen.
Pff das minder man! Naja, je hebt iig je best gedaan...Hopen dat het niet nog een keer gebeurt met de volgende keyboardPhyth0n schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 00:31:
[...]
Je zat in de goede richting, vanavond kapte mijn keyboard er helemaal mee, mn muis en keyboard vielen zoals vaker beide uit, dus ik mn bluetooth resetten. Mijn muis kwam weer tot leven maar mn keyboard was dood, geen groen lampje meer niets, batterijen vervangen(100% zeker vol, nagemeten met multimeter) hielp niet. Dus ik dat ding uit elkaar gehaald en het lijkt inderdaad aan de spanning te liggen, heb het draadje doorgeknipt wat van de batterijen afkomt en daar staat geen spanning over... en ik zie ook geen manier om daar makkelijk bij te komen om er wat aan te solderen. (hoe zoiets zomaar kapot gaat is me een raadsel)
Dus morgen maar een nieuw keyboardje kopen, ik neem maar met draad en nummeriek gedeelte, want dat mis ik toch wel.
Kijken of ik in de Appleshop nog iets eraf kan snoepen
Verschilt het trouwens ook nog in welke apple store ik ga?Zelf woon ik in Den Bosch (aMac shop), ouders in de buurt van Maastricht, maar kan hem ook in Amsterdam of Utrecht halen...weet alleen niet of dat wel zin heeft.
pff inderdaad zeg...via de Surfsport site had ik gewoon 24 euro minder voor mijn MacBook Pro betaaldAight! schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 01:24:
Wel grappig, via Apple store met studentenkorting ben ik voor een Macbook Pro 15 inch (2,66, 4 GB, 320 7200 RPM, en 9600GT + printer) 1785,50 kwijt, via surfgespot is het 1750
Kijken of ik in de Appleshop nog iets eraf kan snoepen. Volgende week ga ik me hem halen, hoor alleen van vrienden dat die 13 inch, zooo relax is. Maja heb nu ook 15 inch en niet vervelend groot, daarnaast is de printer ook met korting alleen bij de 15 inch modellen.
Verschilt het trouwens ook nog in welke apple store ik ga?Zelf woon ik in Den Bosch (aMac shop), ouders in de buurt van Maastricht, maar kan hem ook in Amsterdam of Utrecht halen...weet alleen niet of dat wel zin heeft.
ik zou het gewoon doen met een beetje afwasmiddel op een doekje, werkt bij mij altijd perfect. Daarvoor deed ik het altijd met de lcdcleaner voor het scherm. Dit werkte niet altijd super, dus vandaar overgestapt op de afwasmiddelTouchdomex schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:31:
Hoe kan ik netjes de witte cover van mijn Macbook white schoonmaken? Vind dat alles nogal snel verkleurdNa een week al lichte verkleuringen en nu na vrij veel werken op dat ding(is bijna mijn daily met school) zijn de plekken waar ik mijn handpalmen opzet gewoon verkleurd. Net als toetsen die ik veel gebruik
is dat makkelijk schoon te maken of niet? Vind eht wel jammer na 5 maanden gebruiken. Vond dat witte zo mooi
Maar afwasmiddel werkt ook op de topcase dus? Het scherm is ook altijd lastig imhotom_aagten schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:32:
[...]
ik zou het gewoon doen met een beetje afwasmiddel op een doekje, werkt bij mij altijd perfect. Daarvoor deed ik het altijd met de lcdcleaner voor het scherm. Dit werkte niet altijd super, dus vandaar overgestapt op de afwasmiddel

Daar kun je wat aan doen natuurlijkTouchdomex schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:01:
[...]
Al was het alleen om het feit dat hij een 320GB hardeschijf had en er linux op stondMijn Macbook heeft beide niet
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Werk toch liever met OSX op de macbook
Wie het kleine niet eerdUnderworld schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 08:50:
[...]
pff inderdaad zeg...via de Surfsport site had ik gewoon 24 euro minder voor mijn MacBook Pro betaald
Maja op zo een bedrag maakt het eigenlijk niks uit, dus denk dat ik gewoon naar de Apple store ga, en dan hem ik hem hopelijk ook meteen.
Vaker schoonmaken, want op een gegeven moment gaat het permanent verkleuren is mijn ervaring. "Gelukkig" ging mijn toetsenbord kapot en kreeg ik daardoor een nieuwe topcase, maar de oude was aan de rechterkant al aardig aan het verkleuren.Touchdomex schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:31:
Hoe kan ik netjes de witte cover van mijn Macbook white schoonmaken? Vind dat alles nogal snel verkleurdNa een week al lichte verkleuringen en nu na vrij veel werken op dat ding(is bijna mijn daily met school) zijn de plekken waar ik mijn handpalmen opzet gewoon verkleurd. Net als toetsen die ik veel gebruik
is dat makkelijk schoon te maken of niet? Vind eht wel jammer na 5 maanden gebruiken. Vond dat witte zo mooi
Heb net wat glassex met Action System gepakt en een doek die bij mijn LCD TV zat schoongemaakt. Bijna perfect wit weerFrietsaus schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:14:
[...]
Vaker schoonmaken, want op een gegeven moment gaat het permanent verkleuren is mijn ervaring. "Gelukkig" ging mijn toetsenbord kapot en kreeg ik daardoor een nieuwe topcase, maar de oude was aan de rechterkant al aardig aan het verkleuren.

Maar hoe krijg ik in godensnaam een glossy scherm netjes streeploos schoon? Ik zie altijd nog streepjes op het scherm....

Pak 2 microvezel doeken. Maak de eerste doek net niet nat (dus wel goed vochtig) met water. Veeg snel over het scherm zodat er een laagje water op zit zeg maar. Pak snel de droge microvezel doek en veeg het scherm droog. Draai de droge microvezel doek een keer om en ga nog een keer over het scherm, opgedroogde strepen van water veeg je zo weg. Schoonmaakmiddelen heb je nergens voor nodig.
Werkt altijd bij mij.
[ Voor 5% gewijzigd door Frietsaus op 31-07-2009 15:13 ]
Ga ik dat vanavond wel proberen. Klinkt idd wel enigzins logisch om het zo te doen. Kan ik ook direct pics posten van mijn nieuwe cribFrietsaus schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:12:
Ik doe het zo:
Pak 2 microvezel doeken. Maak de eerste doek net niet nat (dus wel goed vochtig) met water. Veeg snel over het scherm zodat er een laagje water op zit zeg maar. Pak snel de droge microvezel doek en veeg het scherm droog. Draai de droge microvezel doek een keer om en ga nog een keer over het scherm, opgedroogde strepen van water veeg je zo weg. Schoonmaakmiddelen heb je nergens voor nodig.
Werkt altijd bij mij.
Verwijderd
Is het dus wel slim om nu een MacBook te kopen, of kan ik beter afwachten tot Snow Leopard er bij geleverd wordt? Of is het mogelijk als ik nu een MacBook koop om in september gratis te updaten? Ik heb de laptop eigenlijk al op 1 september nodig, maar ik neem aan dat het ergens midden in september is dat Snow Leopard zijn intrede maakt..
Ik hoop dat iemand me hier wat duidelijkheid over kan bieden.