Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Was jij je platen ook met de Knosti en Knosti vloeistof? Denk toch dat het 'probleem' hem daar ergens in zit. Heb net 1 kant van een plaat (een vrij nieuwe, maar wel gewassen) een paar keer achter elkaar gedraaid en nu na 4 a 5 keer draaien en tussendoor de naald schoonvegen is er bijna niets meer te zien na het draaien van het befaamde/beruchte knosti pluisje. En geen tikjes meer ook. Ga straks hetzelfde experiment herhalen met een wat oudere plaat.

Heb zelf altijd geloofd (en ervaren!) dat het knosti pluisje geen invloed heeft op het geluid maar met dit element ga ik daar wel even anders over denken geloof ik. Prachtig zo'n extreem dunne, scherpe naald, maar die komt kennelijk op plaatsen waar een elliptisch element niet kan komen en waar kennelijk wel veel (knosti?) stof zit.

Helaas ben ik zo'n trouwe platenwasser dat ik nu even niks heb liggen wat niet gewassen is, maar ik zal de eerstvolgende binnenkomende platen eens níet wassen. Kijken wat dat scheelt. En laten we het probleem niet groter maken dan het is, de 440MLa klinkt echt ge-wel-dig. Maar ik luister ook nogal vaak met een goede hoofdtelefoon op en dan zijn al die tikjes nogal opvallend opeens. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Knosti is op zich het probleem niet mits goed gebruikt. Ik spoel altijd even na met demiwater, de knosti vloeistof (of selfmade alcohol oplossing) raakt natuurlijk altijd een beetje vervuild, ondanks het filteren bij het teruggieten.

Het pluisje duidt natuurlijk op troep in de groeven, maar verder kunnen zaken als te lage VTF (liever wat aan de hoge kant voor stabielere tracking en minder bijgeluiden), frequentiekarakteristiek (iha minder hoogafval met de fijnere naalden) en slechte persingen ook roet in het eten gooien. Bij sommige platen werkt het gewoon beter om er even een eenvoudiger element op te gooien. Maar dat is natuurlijk wel een gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Servor schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:25:
Zo, daar was ik weer. Vanochtend lekker kunnen luisteren naar de Thorens icm de 440MLa en er vallen me een paar dingen op. De muziek klinkt fantastisch, diep, gedetailleerd. Ik snap waar de opmerkingen over 'bright' vandaan komen wel, dit is wel het meest 'heldere' element dat ik hoor (heb een Grado Blue, Denon Dl110 en AT95e gehoord op deze tafel) maar persoonlijk hou ik erg van die sound. Daarnaast schijnt hij na een uur of 100 inspelen aardig in te binden. Ik kan over de sound werkelijk niets negatiefs zeggen.

Maaaaaaar (jullie zaten er op te wachten he :P )... ik weet niet wat het is, maar ik hoor tikjes. Alsof er krasjes op de plaat zitten. Dr. Thorens had me wel gezegd dat de 440MLa gevoelig is voor vuile platen ivm de micro line naald maar zo had ik het niet verwacht. Ik maak mijn platen schoon met de Knosti dus echt vies zijn ze zeker niet. En nieuw vinyl klinkt goed, ook al heb je daar het incidentele tikje. Dit is eigenlijk niet wat ik verwacht had. Ik zal Dr. Thorens ook nog even raadplegen, om te zien of er qua afstelling nog iets gedaan kan worden maar ondanks het fantastische geluid dat er uit komt ontnemen de tikjes me redelijk het luisterplezier... het lijkt me toch sterk dat 440Mla bezitters standaard een Okki Nokki moeten aanschaffen toch?
Ik herken het probleem wel ja van toen ik een 2300MM naald op m'n Goldring 2100MM element afmonteerde... Dat was ook een zeer dunne naald tip die alles laat horen... Vuiltjes, stof, vettige vingers en (kleine) krassen niet te vergeten... 't een hoorde je wat duidelijk dan het andere, maar ik kan wel redelijk tegen kleine tikjes... 't hoort ook een beetje bij de Charme van het platen draaien... :+

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahnee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-10-2023
Gister heb ik een LP van Nirvana's Nevermind met blauw vinyl (en poster) bij de locale platenboer meegenomen. Nu heb ik de LP toegevoegd aan mijn discogscollectie maar op discogs geven ze aan dat het een namaak is. Dus toch maar de LP er bij gepakt en bestudeerd.
Wat vooral opvalt zijn de scherpe randen aan de vinyl. Er zijn naast de nummers totaal geen platenmaatschappij (bv. Geffen) op de vinyl label te vinden. Ook is de vinyl best dun.
Audiotechnisch valt de LP best vies tegen als je het vergelijkt met een flac rip :S. Als meneer Cobain uithaalt dan is er een merkbare distortion te horen in zijn stem (bijna een soort ruis).

Kan ik deze LP terug brengen naar mijn locale platenboer omdat het niet bevalt?

[ Voor 6% gewijzigd door Tahnee op 28-05-2014 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Lijkt mij dat je die gewoon terug moet brengen. Laat de eigenaar van de shop desnoods de Discogs entry lezen. Zeker als het een beroerde persing is (is bij unofficial releases lang niet altijd het geval) moet je deze gewoon kunnen inleveren.

Ik heb bij de lokale platenzaak een paar maanden terug Mutter van Rammstein op vinyl meegenomen. Discogs vertelt mij ook dat dit een unofficial release is, maar hij klinkt prima. De plaat zelf is zwaar off-centre geperst (toonarm gaat zo mooi heen en weer), en op kant B zit helemaal geen label. Ik heb 'm toch maar gehouden :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:41
Servor schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 13:25:
Maaaaaaar (jullie zaten er op te wachten he :P )... ik weet niet wat het is, maar ik hoor tikjes. Alsof er krasjes op de plaat zitten. Dr. Thorens had me wel gezegd dat de 440MLa gevoelig is voor vuile platen ivm de micro line naald maar zo had ik het niet verwacht. Ik maak mijn platen schoon met de Knosti dus echt vies zijn ze zeker niet. En nieuw vinyl klinkt goed, ook al heb je daar het incidentele tikje. Dit is eigenlijk niet wat ik verwacht had. Ik zal Dr. Thorens ook nog even raadplegen, om te zien of er qua afstelling nog iets gedaan kan worden maar ondanks het fantastische geluid dat er uit komt ontnemen de tikjes me redelijk het luisterplezier... het lijkt me toch sterk dat 440Mla bezitters standaard een Okki Nokki moeten aanschaffen toch?
Het zou ook kunnen dat je Knosti vloeistof gewoon te veel vervuild is geraakt. Het gaat nu eenmaal niet voor eeuwig mee. En je krijgt inderdaad steeds meer tikjes naarmate het vuiler wordt.
Zoals rcor al zei hoor het ook een beetje bij het vinyl. Helemaal tikvrij ga je het niet krijgen. Je kunt je beter concentreren op de muziek ipv telkens aan de tikjes te denken, dan stoort het niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Hm, ik gebruik de vloeistof echt maar heel weinig. Doe meestal een wat grotere batch platen in 1x en giet de vloeistof daarna weg, soms gebruik ik hem een 2e keer maar dat is het dan wel. Ik ga de QS vloeistof eens bestellen denk ik, lees ik goede verhalen over.

En over die tikjes, helemaal mee eens dat de muziek belangrijker is. En nogmaals, de 440 doet echt fenomenale dingen met platen, het klinkt geweldig. Maar het voelt toch een beetje als 1-stap-vooruit-en-1-stap-naar-achteren zo ;). Vooral omdat ik het 'probleem' hiervoor helemaal niet had (zit nu zelfs te denken of de 120 nog een goede best-of-both-worlds keuze zou kunnen zijn... volgens mij past de stylus op de cartridge van de 440....). Maar: de muziek staat altijd voorop! Dat sowieso!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Dan is de vloeistof in ieder geval niet het probleem. Ik heb echt minstens 5 volle batches gedaan voor de vloeistof enigszins merkbaar slechter werd.
Het kunnen natuurlijk ook gewoon kleine krasjes zijn. Die krijg je er nooit uit gewassen. Zitten er soms/vaak al in als het vinyl nieuw uit de doos komt.

[ Voor 34% gewijzigd door MilaNL op 29-05-2014 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik zei, bij sommige platen is een wat "minder" naaldje gewoon beter. ;)

Ik heb hier een Denon DL-301 MC die weliswaar wat verfijnder klinkt dan een eenvoudige oude Audio Technica AT-72E MM, maar waarbij plaatruis duidelijk sneller te horen is. Die AT-72E speelt echt uitstekend en doet verrassend weinig onder voor de Denon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekker aan het pielen geweest vandaag. Eiken panelen gekocht bij Praxis en daar op maat laten zagen.
Het wordt een kast waarop ik mijn platenspeler en versterking zet. Dan ook lekker wat ruimte voor mijn platen eronder. Had eerst een kleine expedit kast, nu een eigen versie gemaakt, breder, 10 cm hoger en mooi blank eiken hout. Toch zelf nog wat plintjes zelf gezaagd met cirkelzaag. Veel ijzeren hoekprofieltjes vastgezet. Zeer stevige constructie nu, Morgen gaan de tussen schotjes erin.

Afbeeldingslocatie: https://auubra.blu.livefilestore.com/y2pb2tfLpdmmtN7aORiLD2n0hQDnBpCq7bkYAIKR8twVWKpiANzeICS1vU90t6A_q58CKHi8vj1Oi5b62o7g_eNV26E6KzqYLOXUqykdDKx3_U/photo%201%202.JPG?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://auubra.blu.livefilestore.com/y2p_c6aJ-vO367oy182jKUNPPn-o4-NFUP10hJl8ZqSPDqFZB-pQSmKXEBtsFI2eTCQIltLLBY9VhKazzwbdeYq8Y6uDORcXBue0kVWZsFfXEg/photo%202%201.JPG?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://auubra.bl3301.livefilestore.com/y2pT0sBYFRhD3T-r0Cs9hxsdDaGRWwqQzG-xr1sgSZvXzDljObYK1C7pxihcQGbnsGodm7YYe3VoeCeWFK-a84B6TLWrvubldLFnaIAKhPwBfw/photo%203%201.JPG?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://auubra.bl3301.livefilestore.com/y2pm5FJEjKXxMD4xeMLS0MyO6cL2EfOIhJYdSkG19ma8BJ0dCla-JgTItDsy1F3FgQcbd9hNZSydwyHc1VCeMlPtnP1nW50CWuZJoDZdIWtn7Y/photo%204%201.JPG?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klaar :)
Afbeeldingslocatie: https://auubra.bl3301.livefilestore.com/y2pUuuU3nnW3DRtu6kDuZSINJ9UIZ50HV5zVG-FE_Llg0XitxvOoyIAFUQ5lvWv5_HHYUDXZOnS5WR2jpyuOqP4Q1JAetn-reQbiii_hcJ3fbQ/photo%2011.JPG?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:05

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ziet er goed uit. Wat zijn dat voor kastjes zijn dat naast je platenspeler? Een voorversterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je Coenen. Die kastjes zijn inderdaad een voorversterker (Musical Fidelity VLPS-II) en een versterker (Tripath T Amp).
Van den Hul en Qed (de paarse) shortlinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dat is een heel mooi meubel geworden! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:15

masauri

aka qwybyte

Ziet er inderdaad leuk uit, de moeite om er zelf wat tijd in te steken ja!

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks mannen. Ik kwam op het idee toen ik deze kast zag
http://www.castorinterieu...sten/lp-kast-2-x-3-vakken
En toen zag ok de prijs :(
De looks spraken me wel aan, ff zelf wat gemaakt ;) Leuk om te doen ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Mooi hoor Wehmut :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moltisanti
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 13:38
Ziet er echt goed uit Whemut.

Ben zelf nog steeds opzoek naar een nieuwe speler.

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

Vind het prima om wat aanpassingen en onderhoud te doen. Deze TD160 ziet er beter uit dan de TD165 maar zal wel meer onderhoud nodig hebben. Kan iemand zijn mening delen over deze twee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey daafffe, die TD 160 is weg zie ik. Zelf zie ik op marktplaats best wat TD 166 en TD 145 modellen staan. Ook best de moeite waard denk ik (met automatische afslag geloof ik, ook fijn!):
http://link.marktplaats.nl/m814731115
http://link.marktplaats.nl/m800589325

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Vriendin wilde vandaag de stad in... iets met Primark enzo, dus heb andere bronnen van vermaak moeten zoeken... uiteindelijk met deze 4 thuis gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/2014-06-01%2020.29.54.jpg

Dire Straits is het laatste studio album van ze dat ik nog niet had... nu ook gelijk de enige van de nieuwe remaster serie.. achja :p

Vorige week nog deze 3 jongens gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/884252/2014-06-01%2020.30.28.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Mooie vangst, kerstmanneke. :).

Ik heb me de afgelopen dagen ook vermaakt met het draaien van flink wat platen en ben ondertussen wel over de tikjes-obesessie heen ;). Ik blijf toch een verband zien met het knosti-verhaal, platen waarbij aan het eind van de rit de naald erg vies is, tikken wat meer, sommige helemaal niet. Na 1 of 2 keer een plaat draaien is het stof wel weggeharkt ;) en is het voor 90% over. En kennelijk had ik ook net de verkeerde platen gepakt om mee te beginnen na het monteren van de 440mla, de Meddle die ik gekocht heb is écht in hele slechte staat helaas. In het juiste licht zie je echt alleen maar krasjes. Die moet dus even vervangen worden.

Anyway, genoeg daarover dus :). Ben verder echt extreem tevreden over de sound van de 440, precies wat ik zocht. Ben nu klaar voor de volgende stap en dat is mijn speakers (Dali Zensor 1's) eens vervangen voor echt serieuze jongens. Niet gelijk, eerst de 440 goed inspelen en dan de 2e helft van dit jaar eens op het gemakje gaan luisteren en zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:33

kraats

Ik rol

Ze noemen het de daily deal vandaag, maar weet niet of hij normaal duurder is. Maar voor de liefhebber: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/345296 Knosti Disco Antistat LP wasapparaat antistatisch voor € 29,99

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

kraats schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:15:
Ze noemen het de daily deal vandaag, maar weet niet of hij normaal duurder is. Maar voor de liefhebber: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/345296 Knosti Disco Antistat LP wasapparaat antistatisch voor € 29,99
Ja dat wil ik ook wel is weten, nog niet naar kunnen kijken helaas maar is het een koopje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05
Ik heb er destijds 50 eu voor betaald, dus 30 eu is echt wel een koopje!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker een koopje! Prijzen liggen rond de € 50 her en der.
Bij Conrad kosten ze normaal € 40, dus een tientje goedkoper en gratis verzending erbij, zou ik zeker doen!

Sterker nog: koop er twee. Dan heb je ook een spoelbak. Na een tijdje gaat er vuil in je knosti vloeistof zitten en dat droogt weer op op je plaat. Aan één kant van de groef.

Ik spoel altijd na in een tweede bak, met gedemineraliseerd water,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Overigens gisteren een op een rommelmarkt gestaan, was niet zo'n hele grootte en tussen het aanbod in, slechts 2 platenspelers gezien. Nu ben ik zelf al voorzien maar vind ik het knutselen eraan steeds leuker.

Dus toen ik deze Dual CS1219 tegenkwam bedacht ik me geen moment. € 5 eu later.. /databundel alert >:)

Dual CS1219

Dual CS1219

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mMko8VL1kDuPNeuIHn43AONU/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UKYpLFV48NJS4otTMyYCRCEo/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hO8hqnwFA1lQDwPQL9moL9zp/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eaTMMFoI7YIi0Ki9mBNZTBtW/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GV0GsiFhBXGHq4tCxWMIZagh/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4AyulaWzIGV4r7hNqaPwsoPd/full.jpg
Helaas heeft een of andere onverlaat geprobeerd de platter eraf te halen maar wist niet hoe. De platter zit vergrendeld met een veer rond om de 'poulie'? en er zit een stukje gereedschap in de front plint om de veer er vanaf te krijgen.

In ieder geval, heeft ie een schoonmaak beurt gekregen, worden er nog even fatsoenlijke kabels aan gesoldeerd en dan kijk ik even wat ik doe.

De CS1219 kenmerkt zich oa. door de mogelijkheid om tot 6 lp's te stapelen en continue af te kunnen spelen.

Videotje hier:

[ Voor 12% gewijzigd door loewie1984 op 02-06-2014 12:00 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

loewie1984 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:59:
Overigens gisteren een op een rommelmarkt gestaan, was niet zo'n hele grootte en tussen het aanbod in, slechts 2 platenspelers gezien. Nu ben ik zelf al voorzien maar vind ik het knutselen eraan steeds leuker.

Dus toen ik deze Dual CS1219 tegenkwam bedacht ik me geen moment. € 5 eu later.. /databundel alert >:)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Helaas heeft een of andere onverlaat geprobeerd de platter eraf te halen maar wist niet hoe. De platter zit vergrendeld met een veer rond om de 'poulie'? en er zit een stukje gereedschap in de front plint om de veer er vanaf te krijgen.

In ieder geval, heeft ie een schoonmaak beurt gekregen, worden er nog even fatsoenlijke kabels aan gesoldeerd en dan kijk ik even wat ik doe.

De CS1219 kenmerkt zich oa. door de mogelijkheid om tot 6 lp's te stapelen en continue af te kunnen spelen.

Videotje hier:

[video]
_/-\o_ _/-\o_

Wat een gave platenspeler blijft dat toch!!
En dat voor 5 euro _O-

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

loewie1984 schreef op maandag 02 juni 2014 @ 11:59:

Who cares about databundel :9~ drewl, ziet er goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• broekmanm
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-09 16:37
@sjorsjes: ik kwam erachter dat op mijn 2e hands gekochte platenspeler een MC element zat en dat mijn voorversterker (marantz) alleen compatible was voor MM. Ik moest het volume bijna helemaal open draaien om het enigzins geluid te krijgen.

Na een aparte voorversterker (MC compatible) te hebben gekocht was het probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is hier niet het probleem, 't is een MM met 3.5 mV output, zie zijn antwoord in het andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 10:13
Ik heb een Pro-ject Carbon met een ingebouwde voorversterker, maar ik moet nog steeds het geluid een stukje harder zetten dan bij een CD. Ik vind het niet storend, maar opvallend is het wel.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Een stukje harder is normaal, maar veel harder zoals bij sjorsjes is niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@loewie1984, leuke speler, m'n vader had er vroeger ook een staan. Geen idee, helaas, waar ie gebleven is.
Ik zag de foto's, toen vroeg me gelijk af of er een foto zou zijn met de voorkant open. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Kan ik wel even voor je maken als je dat wilt?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-08-2020
Gaaf ding Loewie! En dat voor... 5€...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@Loewie, dat is niet nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb een Technics SL1200 aan een wat ouder NAD versterkertje hangen. Ook ik moet het volume wat hoger zetten dan bij andere bronnen. Sterker nog: het verschilt zelfs per plaat!
Heb je al eens verschillende LP's geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 08:16
Nyarlathotep schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:05:
[...]

Ik heb een Technics SL1200 aan een wat ouder NAD versterkertje hangen. Ook ik moet het volume wat hoger zetten dan bij andere bronnen. Sterker nog: het verschilt zelfs per plaat!
Heb je al eens verschillende LP's geprobeerd?
Ik heb dat zelfs met een normale versterker. Mijn TD166 MKII moet (standaard) op 45 staan, daar mijn CD speler aan 55 al voldoende heeft. Mijn versterker telt van 0 (hard) naar 80 (zacht). Dit was ook al het geval met mijn Philips 777 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja maar wat MilaNL al heeft gezegd:
MilaNL schreef op maandag 02 juni 2014 @ 16:25:
Een stukje harder is normaal, maar veel harder zoals bij sjorsjes is niet normaal.
We praten hier over -30 dB normaal en -5 dB plaat en dan nog zacht hoorbaar. Da's echt veel. Dat analoge bronnen wat verschillen in volume is op zich doodnormaal.

[ Voor 9% gewijzigd door Cap op 03-06-2014 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 10:59:
Ja maar wat MilaNL al heeft gezegd:

[...]

We praten hier over -30 dB normaal en -5 dB plaat en dan nog zacht hoorbaar. Da's echt veel. Dat analoge bronnen wat verschillen in volume is op zich doodnormaal.
sjorsjes schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:41:
Erhh hij doet het!

Na de opmerking van rcor eens gekeken of de kabels kon vervangen, maar nadat ik de schijf (?) eraf had gehaald en ik teveel klein gespuis tegenkwam toch maar besloten dit niet te doen.

Hierna alles weer opnieuw aangesloten en dacht och laat ik het nog eens proberen, en ja hoor. Hij doet het opeens 8)7 Ik gok erop dat ik toch stiekem niet alles goed had aangedrukt ofzo, raar want ik heb het toch een aantal los en vast gehad, maargoed bedankt voor het meedenken allemaal!
Het lijkt erop dat de problemen zijn opgelost bij Sjorsjes... Hoewel ik vermoed dat het probleem nog gaat terugkeren in de toekomst.. Dit omwille van een oude tulp-kabel waarvan ik vermoed dat deze een los contact heeft en dus vervangen moet worden... Zodra dit gebeurt is zal het probleem zich waarschijnlijk niet meer gaan voordoen...

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 03-06-2014 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:49
Vorige week bij mijn schoonouders een 40 jaar oude Dual1216 van zolder gehaald.
Onder het stof uiteraard. Na hem wat schoongemaakt te hebben, open gemaakt en de binnenkant vetvrij gemaakt (40 jaar oud vet smeert nl niet meer) en alles opnieuw afesteld. Alles loopt nu weer soepel. :*)

Nog te doen:

- Nieuw vet/olie
- vaste kabel met DIN stekker vervangen voor een inbouw cinch in de behuizing
- Nieuwe netentree ipv vaste oude kabel.
- aan/uit schakelaar.
- Nieuw element
- Voorversterker bestellen (mijn Marantz SR6004 heeft geen phono ingang grr) :(
- Platen aanschaffen!!!!

Misschien in de toekomst nog een nieuwe massieve houten kast maken.

Wat foto's:
Net van zolder...
Afbeeldingslocatie: http://perikt.home.xs4all.nl//Dual1216/image_tb012.jpg

Afbeeldingslocatie: http://perikt.home.xs4all.nl//Dual1216/image_tb013.jpg

Afbeeldingslocatie: http://perikt.home.xs4all.nl//Dual1216/image_tb014.jpg

Druk aan het schoonmaken...
Afbeeldingslocatie: http://perikt.home.xs4all.nl//Dual1216/image_tb005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://perikt.home.xs4all.nl//Dual1216/image_tb006.jpg

Afbeeldingslocatie: http://perikt.home.xs4all.nl//Dual1216/image_tb010.jpg

Afbeeldingslocatie: http://perikt.home.xs4all.nl//Dual1216/image015.jpg

Afbeeldingslocatie: http://perikt.home.xs4all.nl//Dual1216/image016.jpg

Afbeeldingslocatie: http://perikt.home.xs4all.nl//Dual1216/image017.jpg

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Goed bezig geweest zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Wat een werk, ik vind het ingewikkelder dan een pc, mooi gedaan wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lekkere roestbak, die trafo. :D

Maar nostalgie! Leuk als zo'n ding weer in gebruik genomen wordt. Kleine broertje (lichter plateau) van de CS1219 van Loewie hierboven. Dat was ooit als klein jongetje mijn eerste platenspeler. Een van de krijgertjes van mij vader, die in de 70-er en 80-er jaren nog om de paar jaar nieuwe apparatuur kocht. Daarna kwam van alles van Pioneer, Marantz, Sony en Philips ook mijn kant op. Zowel mijn vader als opa deden regelmatig een upgrade. Maar ik ben begonnen met een Philips HF10 buizenamp plus de Dual. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 04-06-2014 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
Is geen roest, dat is een verkleurd papieren opleg/bescherm/iets anders. Maar geen roest!!
Inmiddels weer ingevet. Had vandaag de aansluitingen binnenverwacht, maar dat wordt waarschijnlijk morgen. Dan krijg ik ook de Project phonobox binnen. Aansluiten en spelen maar!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat er om de wikkelingen van de trafo vergeeld papier zit is natuurlijk duidelijk, maar op de randen van het trafo frame is toch echt wel roest te zien!! Toch? Bruine spikkels op het platte buitenframe. Of ben ik nou gek? ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 05-06-2014 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
Ja! O-)

Het is toch echt een heel dun verkleurd laagje papier.
Ik heb de hele motor uit elkaar gehad en ben geen roest tegengekomen!
Ik zal vanavond een close-up foto voor je maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Twee aanwinstjes.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2nk44up.jpg

:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voronwë schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 09:36:
[...]

Ja! O-)

Het is toch echt een heel dun verkleurd laagje papier.
Ik heb de hele motor uit elkaar gehad en ben geen roest tegengekomen!
Ik zal vanavond een close-up foto voor je maken!
Ok ik geloof je! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg mooi kastje Wehmut erg strak en netjes geworden!
Stiekem wil ik nu eigenlijk ook wel zo'n kast gaan maken, mijn andere kast is inmiddels wel vol ;)

Zojuist weer wat leuks via de post gekregen

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5495/14171446417_0cc41c678c_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3876/14334819546_36c9e5429f_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3878/14356384822_373e2006cd_b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3845/14357929805_4b1ca104a3_b.jpg

de 7" kreeg ik gratis bij mijn bestelling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet eruit als een mooie release ReVision! Ik vond het in ieder geval erg leuk om zelf te bouwen, zo'n kast. Ook inderdaad meer ruimte voor mijn uitdijende collectie nu ;)
Hoop jouw foto's hier binnenkort ook te zien hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
Iemand toevallig een huis, tuin en keuken oplossing voor het vervangen van de zogenoemde steuerpimpel voor een dual (701)? Ik heb er nu het speakerdraadrubber op gemonteerd, maar dat werkt nog niet helemaal perfect. Google geeft me ook niet echt een bruikbaar antwoord. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterC86 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 08:27:
Iemand toevallig een huis, tuin en keuken oplossing voor het vervangen van de zogenoemde steuerpimpel voor een dual (701)? Ik heb er nu het speakerdraadrubber op gemonteerd, maar dat werkt nog niet helemaal perfect. Google geeft me ook niet echt een bruikbaar antwoord. Alvast bedankt.
Dat onderdeel is te bestellen via William Thakker in Duitsland. Je vindt het onderdeel op deze pagina:
http://zum-shop.de/Dual-G...-777-223777_p14870_x2.htm
Levertijd is gemiddeld 1 tot 1,5 week als je bij William Thakker bestelt... Kijk overigens goed rond op zijn site, want hij kan nog meer onderdelen voor Dual spelers leveren... Waaronder aandrijfsnaren...

Succes met het oplappen / repareren van je Dual!

[ Voor 10% gewijzigd door rcor op 07-06-2014 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Was gister in de IKEA en tot mijn verbazing hebben ze daar nu ook frames om je LP hoezen in op te hangen:
http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/80177066/

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/us/en/images/products/gladsax-frame__0251564_PE390180_S4.JPG

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Acolyte57 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 10:51:
Was gister in de IKEA en tot mijn verbazing hebben ze daar nu ook frames om je LP hoezen in op te hangen:
http://www.ikea.com/us/en/catalog/products/80177066/

[afbeelding]
Ik had ze daar inderdaad laatst ook gezien... En ze waren niet duur... Ooit bij mij ook eens doen, wat LP's aan de muur ophangen... Ziet er altijd super gaaf uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die hebben ze al een aantal jaartjes in hun assortiment ;)
Het is een mooie oplossing als je enkel de hoezen wilt ophangen, het is namelijk niet heel makkelijk om te wisselen. Weet overigens niet of er ook dubbelalbums in passen. Volgens mij zijn er hier wel een aantal mensen die ze gebruiken en het je kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:13

Polycom

Poes van goud

Bij de Flying Tiger kosten ze €4,-

http://www.flying-tiger.n...st_voor_lps_20092173.html

laatsts 10 gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Ah dacht dat het een nieuwe ontwikkeling was, IKEA ook inspringt op de vinyl hype :) die van Tiger gebruik ik zelf ook.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Vanavond maar eens kijken wat voor fratsen Jack White allemaal in z'n nieuwe plaat heeft ingebouwd... Net alleen al daarom gekocht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Netjes! Ga binnenkort ook maar eens langs om wat in te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
rcor schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 10:37:
[...]

Dat onderdeel is te bestellen via William Thakker in Duitsland. Je vindt het onderdeel op deze pagina:
http://zum-shop.de/Dual-G...-777-223777_p14870_x2.htm
Levertijd is gemiddeld 1 tot 1,5 week als je bij William Thakker bestelt... Kijk overigens goed rond op zijn site, want hij kan nog meer onderdelen voor Dual spelers leveren... Waaronder aandrijfsnaren...

Succes met het oplappen / repareren van je Dual!
Bedankt, ik zal het in mijn achterhoofd houden als ik niks anders vind, maar ben eigenlijk op zoek naar een goedkope/gratis oplossing. Het stukje rubber is niet groter dan 3mm bij 4 mm, dus wil daar eigenlijk geen €8,50 voor neerleggen. Iemand met een Dual die hier zelf iets op verzonnen heeft?

[ Voor 3% gewijzigd door PeterC86 op 07-06-2014 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterC86 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 14:42:
[...]

Bedankt, ik zal het in mijn achterhoofd houden als ik niks anders vind, maar ben eigenlijk op zoek naar een goedkope/gratis oplossing. Het stukje rubber is niet groter dan 3mm bij 4 mm, dus wil daar eigenlijk geen €8,50 voor neerleggen. Iemand met een Dual die hier zelf iets op verzonnen heeft?
't is de enige en juiste manier van repareren... Zelf iets in elkaar hobbyen is gewoon doodzonde en uiteindelijk is dit mijn inziens een halve reparatie omdat meestal het probleem dan na een tijdje weer terugkeert... Bovendien: wat is nu € 8,50 (dat zijn de kosten toch niet)? Ik zou alleen al om die reden het alleen goed willen repareren (zo geld dat eigenlijk altijd voor mij: ik repareer iets in een keer goed of ik repareer niets.. Ik heb in het verleden te veel ellende gehad door goedkope halve reparaties... Ook de goedkoopste producten mijdt ik tegenwoordig omdat ze vaak eerder stuk gaan)...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 07-06-2014 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterC86
Je hebt helemaal gelijk natuurlijk, maar ben beetje eigenwijs :) Denk voor dit, toch maar even 'professioneel' oplossen en zo'n rubbertje bestellen. Dankjewel

Edit*

Toch zelf een oplossing gevonden. Klein stukje speakerdraad omhulsel gepakt en daarop een stukje zachter rubber gelijmd. Works like a charm

[ Voor 32% gewijzigd door PeterC86 op 07-06-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 06:50
Leuke plaat die nieuwe van Jack White - Lazaretto

Dat 'hologram' is echt weird om te zien.
Afbeeldingslocatie: http://s16.postimg.org/yajwyi5cl/20140608_175604.jpg
Kant A speelt af van binnen naar buiten en kant B kent 2 verschillende intro's die wel weer in 1 track samen komen. 8)7 En onder het label zit ook muziek verstopt. Alleen af te spelen met een oude gare naald wat mij betreft. Maar echt een coole plaat, muziek is ook weer een dikke d:)b

Dat van binnenuit starten is nogal een uitdaging. Het gaat er echt om op de goede gok ergens aan het eind van de groeven de naald te laten zakken. :+ Het is onmogelijk om deze plaat te draaien met een automatische arm terugkeerfunctie.
Daarom al blij met mijn SL1210 en SL1810 <3

[ Voor 44% gewijzigd door Bestla op 08-06-2014 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:21

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/T8dZpAD9y4RKBGUdss9qoaiY/medium.jpg

Gisteren gehaald bij de kringloop O+ <3

Alleen merk ik duidelijk dat mijn Marantz binnenkort een opknapbeurt nodig heeft :+ Het selecteren van de Phono gaat niet zo makkelijk meer als dat ik graag wil :'(

2 euro _/-\o_ _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 08-06-2014 21:10 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Touchdomex schreef op zondag 08 juni 2014 @ 21:10:
[afbeelding]

Gisteren gehaald bij de kringloop O+ <3

Alleen merk ik duidelijk dat mijn Marantz binnenkort een opknapbeurt nodig heeft :+ Het selecteren van de Phono gaat niet zo makkelijk meer als dat ik graag wil :'(

2 euro _/-\o_ _O-
Lekkere plaat, toevallig vandaag ook opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Bestla schreef op zondag 08 juni 2014 @ 18:03:
Leuke plaat die nieuwe van Jack White - Lazaretto

Dat 'hologram' is echt weird om te zien.
[afbeelding]
Kant A speelt af van binnen naar buiten en kant B kent 2 verschillende intro's die wel weer in 1 track samen komen. 8)7 En onder het label zit ook muziek verstopt. Alleen af te spelen met een oude gare naald wat mij betreft. Maar echt een coole plaat, muziek is ook weer een dikke d:)b

Dat van binnenuit starten is nogal een uitdaging. Het gaat er echt om op de goede gok ergens aan het eind van de groeven de naald te laten zakken. :+ Het is onmogelijk om deze plaat te draaien met een automatische arm terugkeerfunctie.
Daarom al blij met mijn SL1210 en SL1810 <3
Ik mag toch hopen dat de naald op kant A in de buitenste groef blijft en niet van je plaat af stuitert :P

Het is jammer dat ik zijn muziek saai vindt, anders had ik de plaat ook wel gekocht! Ik houd wel van die malle trucjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Hij hoort ook in de buitenste groef te blijven, die is ook locked, blijft constant geluid maken :p

Label op kant A kan je afspelen op 78 toeren, kant B op 45... vraag me idd ook af hoe goed dat voor je naald is. Daarbij wil mijn arm niet zover naar binnen, dan slaat ie af :p

Behalve hologram gechecked eigenlijk nog niks gedaan met die plaat.

Kant B heeft ook een matte afwerking, best mooi om te zien vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 06:50
Kant A eindigt in een loop, en het geluid wat je dan hoort lijkt alsof de naald een stukje tegen het label aan komt. Weird :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsled
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 08:16
Van 't weekend een paar platen gekocht, onder andere twee verzamelaars van the Four Tops en Ray Charles. Nu heb ik ook al wat werk van Otis Redding staan, wat zijn nog meer must haves als het op soul aan komt? Erg fijn om naar te luisteren, dus tips zijn altijd welkom als newbie :) (Uiteraard staat Songs in the Key of Life al in hyper, super, extra deluxe in m'n kast...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Vind 'What's going on' van Marvin Gaye echt lekker om te luisteren... Afgelopen weekend opvolger gekocht, 'Let's get it on', maar die is toch een stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Ik zal binnenkort weer even wat DSBM platen bij elkaar gaan schrapen, heb nog wel wat te verzamelen!
Ik moet van Shining nog V:Halmstad hebben maar die kan ik nergens vinden, iemand zin om een BEETJE te helpen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartsled schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:57:
Van 't weekend een paar platen gekocht, onder andere twee verzamelaars van the Four Tops en Ray Charles. Nu heb ik ook al wat werk van Otis Redding staan, wat zijn nog meer must haves als het op soul aan komt? Erg fijn om naar te luisteren, dus tips zijn altijd welkom als newbie :) (Uiteraard staat Songs in the Key of Life al in hyper, super, extra deluxe in m'n kast...)
Curtis Mayfield - Superfly !!
En natuurlijk de eerder genoemde Marvin Gaye platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:02
Ik heb gisteren mijn eerste platenspeler gekregen van mijn opa, een Garrard Zero 100SB.
Hij komt zo uit de kelder, dus schoon is hij nog niet, en het stof staat op de platen, maar het moet binnenkort wel lukken daar wat aan te doen.

Foto's (klik voor groter):
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5482733/Quickdrop/photo_2014-06-10_20-17-28%20THUMB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5482733/Quickdrop/photo_2014-06-10_20-17-39%20THUMB.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/5482733/Quickdrop/photo_2014-06-10_20-17-42%20THUMB.jpg

Het oplettend oog heeft natuurlijk allang gezien dat er geen element op de arm zit en dat is waar (voor nu) het enige nadeel ligt, de naald is gaar ;( Was natuurlijk te verwachten dat zo'n oud ding niet meer 100% zou werken. Het element dat er op zat is een Shure M95ED, ik heb geen idee of het de moeite waard is daar nu een nieuwe naald voor te kopen, of dat een ander element met naald aanschaffen goedkoper is. Gezien ik momenteel nog niet eens eigen platen heb en weet of ik er echt iets mee wil gaan doen zou ik dus het liefst een goedkope oplossing willen.

Iemand suggesties voor een leuk goedkoop element + naald? of is dit element dermate fijn dat ik daar beter een nieuwe naald voor kan zoeken (met de kans dat het element ook niet goed meer is)? tweedehands ook geen probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nilsepils schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 20:32:
Ik heb gisteren mijn eerste platenspeler gekregen van mijn opa, een Garrard Zero 100SB.
Hij komt zo uit de kelder, dus schoon is hij nog niet, en het stof staat op de platen, maar het moet binnenkort wel lukken daar wat aan te doen.

Foto's (klik voor groter):
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Het oplettend oog heeft natuurlijk allang gezien dat er geen element op de arm zit en dat is waar (voor nu) het enige nadeel ligt, de naald is gaar ;( Was natuurlijk te verwachten dat zo'n oud ding niet meer 100% zou werken. Het element dat er op zat is een Shure M95ED, ik heb geen idee of het de moeite waard is daar nu een nieuwe naald voor te kopen, of dat een ander element met naald aanschaffen goedkoper is. Gezien ik momenteel nog niet eens eigen platen heb en weet of ik er echt iets mee wil gaan doen zou ik dus het liefst een goedkope oplossing willen.

Iemand suggesties voor een leuk goedkoop element + naald? of is dit element dermate fijn dat ik daar beter een nieuwe naald voor kan zoeken (met de kans dat het element ook niet goed meer is)? tweedehands ook geen probleem!
Mooie Garrard speler Nilsepils... Een leuk en goed element om mee te starten is de Audio Technica AT95e welke hier niet alleen goedkoop te bestellen is, maar ook nog eens erg muzikaal is voor het geld... Succes en veel plezier met je nieuwe hobby...

Ps.: Nog even een tip: meld je aan op www.vinl.net... Op dit forum wordt constant gediscussieerd over platen, platen spelers en analoge audio... Daarnaast kunnen veel mensen je daar helpen met het "oplappen" van je mooi Garrad speler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:02
Dankjewel Rcor!
Leuk prijsje bij die winkel en verzendkosten vallen ook nog alleszins mee.
Ik zag toevallig dat ze ook een vervangende snaar voor de Garrard aanbieden voor 9 euro, is het verstandig die ook meteen mee te bestellen? De speler draait op het oog nog prima, maar misschien dat hij nergens naar klinkt op het moment dat ik het element er op heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nilsepils schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 22:55:
Dankjewel Rcor!
Leuk prijsje bij die winkel en verzendkosten vallen ook nog alleszins mee.
Ik zag toevallig dat ze ook een vervangende snaar voor de Garrard aanbieden voor 9 euro, is het verstandig die ook meteen mee te bestellen? De speler draait op het oog nog prima, maar misschien dat hij nergens naar klinkt op het moment dat ik het element er op heb zitten.
Als de speler langzaam op gang komt of als de muziek van de speler niet constant op de juiste snelheid afspeelt (goed te merken bij muziek waar accordeons of viool stukken in zitten) is de snaar aan vervanging toe... Er van uit gaande dat de speler heel lang stil heeft gestaan raad ik je aan om wel een snaar mee te bestellen, 't liefst een originele snaar van Garard zelf... Deze zorgt voor de minste ellende en heeft de beste pasvorm... Maar als 't origineel niet aan te komen valt zijn de vervangingssnaren van William Thakker zelf ook goed...

Voor ik het vergeet: een belangrijke resource is http://www.vinylengine.com/... Hier kun je veel informatie vinden over elementen en platen spelers... Ze hebben er meerdere databases waar je in kunt kijken...

Die van jou komt er ook in voor: http://www.vinylengine.com/library/garrard/zero-100sb.shtml... Ze hebben dan wel geen servicemanual, maar de user manual kun je er zo downloaden nadat je je (gratis) geregistreerd hebt...

Een andere belangrijke pagina op deze website is deze http://www.vinylengine.co...ignment-protractors.shtml... Hier vindt je alle middelen om een element correct af te stellen... Je kunt hier ook de tool Templategen voor gebruiken welke hier te downloaden is...

Succes!

[ Voor 28% gewijzigd door rcor op 11-06-2014 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-10 17:46
Even een vraagje, ik heb een dual 1218.

Nu begrijp ik er niet heel veel van, maar ik denk dat ik een dm103 m-e heb.
Nu klinkt hij verder aardig, maar de naald is een beetje bruin(verroest) en vroeg ik mij dus af of ik de naald/element moet en kan vervangen?
Wat raden jullie mij aan en is het een beetje te doen voor een leek als ik?

Bedankt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-08-2020
Mensen, ik heb jullie advies nodig in de wondere wereld van de platenspelers. Het is simpel: ik wil een platenspeler aanschaffen om vinyl af te spelen. Het liefst koop ik een speler met ingebouwd stereo geluid. Kosten mogen maximaal zo'n 150 euro zijn.

Nu heb ik op bol.com een platenspeler gevonden, maar wil graag weten of dit een beetje een prima koop is of dat er misschien wel merken zijn die 10 keer beter zijn dan mijn keuze op dit moment. Ik heb er vrij weinig verstand van, dus als er iemand wat handige tips heeft dan hoor ik het graag!

http://www.bol.com/nl/p/c...a-brown/9200000028095521/

Ook wil ik graag weten of ik nog accessoires nodig heb om de platen te onderhouden.

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-09 09:54
Ik zal in ieder geval niet te veel verwachten van de geluiskwaliteit van zo'n all-in-one setje. Wel leuk voor een hipsterpicknick :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Daar is het ook precies voor :p

Nieuwe platen is zonde, die sloop je, idem voor oude classics... Beide zijn al snel enkele tientjes waard, dus zonde. Mocht je hoop simpel spul willen afspelen wat je voor een paar centen op rommelmarkten koopt is het goed.

Verder kan je vaak voor 30-50 euro al hele goede eind 70/begin 80 spelers kopen, soms nog met goed element, anders zet je er voor 25 euro een AT95e onder en heb je een speler die beter werkt en klinkt. Nadeel is wel dat je hier nog een losse versterker bij nodig hebt. Voordeel van het laatste is dat het al snel een stuk beter klinkt dan een ingebouwd speakertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 06-09 21:24
Navuri schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 12:51:
Nu heb ik op bol.com een platenspeler gevonden, maar wil graag weten of dit een beetje een prima koop is of dat er misschien wel merken zijn die 10 keer beter zijn dan mijn keuze op dit moment.
Doe jezelf (en je platen) een plezier en koop een echte platenspeler. Als je op een budget zit, dan is de kringloop misschien wel een idee, voor €20-30 zijn er platenspelers te vinden die vele malen beter zijn dan dit soort gimmicks. Doe er nog eens €50-100 bij voor een versterker (natuurlijk met phono ingang)+boxen, dan ben je compleet.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
Dit weekend me Thorens TD 160 MKII ophalen bij me broer die hem helemaal vernieuwd heeft :D.
Kan niet wachten !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
"Ik heb er maar een mp3 speler van gemaakt, heb je meer aan"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
yodeluxe schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:05:
[...]

Doe jezelf (en je platen) een plezier en koop een echte platenspeler. Als je op een budget zit, dan is de kringloop misschien wel een idee, voor €20-30 zijn er platenspelers te vinden die vele malen beter zijn dan dit soort gimmicks. Doe er nog eens €50-100 bij voor een versterker (natuurlijk met phono ingang)+boxen, dan ben je compleet.
Ok, dus een platenspeler zoals degene die ik linkte is niet zo best begrijp ik. Ik ga misschien een gekke vraag stellen, maar kan iemand me ook uitleggen waarom een speler zoals deze mijn platen zou beschadigen? Is zo'n ding echt zo slecht? Zoals gezegd, ik heb er 0,0 verstand van en wat mij betreft zijn alle opties dan ook open op dit moment. Dus dan kun je maar beter vooraf weten wat prut is en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Ik heb de laatste tijd echt nooit meer platenspelers voor 2 a 3 tientjes gezien bij de kringloop. Ja, plastic fisher price spelers misschien. Een beetje redelijke pioneer (die staan hier met enige regelmaat) gaat wel voor het dubbele, 40 tot 50 euro minstens. En idd, er moet 9 vd 10 keer een nieuw element en/of nieuwe snaar op. Het zal ongetwijfeld verschillen van kringloop tot kringloop maar de meeste weten nu echt wel van de vinyl re-hype...

Als je 100+ euro te verbranden hebt aan een platenspeler zou ik ook op de tweedehands markt zoeken hoor, daar niet van. Maar reken je, mazzeltjes daargelaten, niet rijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Navuri schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:42:
[...]

Ik ga misschien een gekke vraag stellen, maar kan iemand me ook uitleggen waarom een speler zoals deze mijn platen zou beschadigen? Is zo'n ding echt zo slecht?
Vaak kan je bij dit soort het element niet vervangen (het deel waar de naald op zit). En vaak hebben dit soort spelers een element/naald dat nogal veel druk uitoefent op de plaat. Aangezien het een contactmedium is (de naald tast de groef fysiek af), is het aan slijtage onderhevig. Hoe meer gewicht, hoe hoger de slijtage. Als ik het me goed herinner, heeft deze naald een druk nodig van 3 gram, misschien zelfs meer. Dat is best veel, de eerdergenoemde AT95E heeft bijvoorbeeld al genoeg aan 2 gram. Daarnaast zal de naald bij die speler niet echt gemaakt zijn voor hifi-toepassingen. Het zou zelfs kunnen dat de naald(punt) niet eens van diamant is maar van saffier. En saffier naalden gaan maar 100 uur mee (diamant naalden halen 1000 uur). Een verleten naald beschadigt je platen zelfs nog veel meer.
Servor schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:47:
Ik heb de laatste tijd echt nooit meer platenspelers voor 2 a 3 tientjes gezien bij de kringloop. Ja, plastic fisher price spelers misschien. Een beetje redelijke pioneer (die staan hier met enige regelmaat) gaat wel voor het dubbele, 40 tot 50 euro minstens. En idd, er moet 9 vd 10 keer een nieuw element en/of nieuwe snaar op. Het zal ongetwijfeld verschillen van kringloop tot kringloop maar de meeste weten nu echt wel van de vinyl re-hype...
Klopt, de meesten weten intussen wel dat er aan platenspelers te verdienen valt. Toch kom ik ze soms nog wel eens tegen, met een beetje geduld lukt het vast wel. Zo ben ik nog niet zo lang geleden een Technics DD platenspeler tegengekomen voor slechts een tientje, was zo goedkoop omdat er geen element en headshell op zat. En een nieuwe headshell en AT95E kosten niet echt veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
yodeluxe schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 15:11:
[...]

Vaak kan je bij dit soort het element niet vervangen (het deel waar de naald op zit). En vaak hebben dit soort spelers een element/naald dat nogal veel druk uitoefent op de plaat. Aangezien het een contactmedium is (de naald tast de groef fysiek af), is het aan slijtage onderhevig. Hoe meer gewicht, hoe hoger de slijtage. Als ik het me goed herinner, heeft deze naald een druk nodig van 3 gram, misschien zelfs meer. Dat is best veel, de eerdergenoemde AT95E heeft bijvoorbeeld al genoeg aan 2 gram. Daarnaast zal de naald bij die speler niet echt gemaakt zijn voor hifi-toepassingen. Het zou zelfs kunnen dat de naald(punt) niet eens van diamant is maar van saffier. En saffier naalden gaan maar 100 uur mee (diamant naalden halen 1000 uur). Een verleten naald beschadigt je platen zelfs nog veel meer.

[...]

Klopt, de meesten weten intussen wel dat er aan platenspelers te verdienen valt. Toch kom ik ze soms nog wel eens tegen, met een beetje geduld lukt het vast wel. Zo ben ik nog niet zo lang geleden een Technics DD platenspeler tegengekomen voor slechts een tientje, was zo goedkoop omdat er geen element en headshell op zat. En een nieuwe headshell en AT95E kosten niet echt veel :)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien dat de kringloop op het platteland nog wel eens wat heeft staan, maar wat ik tegenwoordig in grote steden (randstad) bij de kringloop zie staan aan audio apparatuur is allemaal bagger. Ook bij zaken als Used Products is het meestal nogal duur óf bagger. Iedereen in die handel heeft nu wel door dat als je een gewichtig apparaat in handen hebt even op internet moet kijken of het nog wat waard is. Particulier en wederverkoper. Daardoor komt er überhaupt minder moois binnen bij de kringloop (men zet het zelf wel online te koop) en dat wat binnenkomt ontkomt ook niet aan de internetcheck van het kringloop personeel.

De aangewezen plek voor een goede goedkope platenspeler is marktplaats. Ik zag gisteren nog een paar prima spelers voor 25 euro staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Cap op 11-06-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
Cap schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 15:54:
Misschien dat de kringloop op het platteland nog wel eens wat heeft staan, maar wat ik tegenwoordig in grote steden (randstad) bij de kringloop zie staan aan audio apparatuur is allemaal bagger. Ook bij zaken als Used Products is het meestal nogal duur óf bagger. Iedereen in die handel heeft nu wel door dat als je een gewichtig apparaat in handen hebt even op internet moet kijken of het nog wat waard is. Particulier en wederverkoper. Daardoor komt er überhaupt minder moois binnen bij de kringloop (men zet het zelf wel online te koop) en dat wat binnenkomt ontkomt ook niet aan de internetcheck van het kringloop personeel.

De aangewezen plek voor een goede goedkope platenspeler is marktplaats. Ik zag gisteren nog een paar prima spelers voor 25 euro staan.
Duidelijk verhaal.

Zijn er specifieke merken die met kop en schouders boven de rest uitsteken en waar ik naar zou moeten zoeken? Ik heb overigens een Logitech Z-5500 home cinema set staan, dus als het even kan zou ik de platenspeler daar het liefst op aan willen sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Navuri op 11-06-2014 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
Navuri schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:28:
[...]

Duidelijk verhaal.

Zijn er specifieke merken die met kop en schouders boven de rest uitsteken en waar ik naar zou moeten zoeken?
Voor niet al te veel geld zou je bijvoorbeeld naar Technics kunnen kijken, de direct drive modellen zijn goed, de quartz modellen vaak nog wat nauwkeuriger. Bijvoorbeeld:

Technics SL-Q2

Technics SL-2000 "gewone" direct drive.
Ik heb overigens een Logitech Z-5500 home cinema set staan, dus als het even kan zou ik de platenspeler daar het liefst op aan willen sluiten.
Daar zit geen platenspeler ingang op, zelfs geen cinch aansluiting. Dat gaat daardoor lastig worden. Je hebt namelijk een voorversterker nodig (die zit vaak nog in oudere versterkers geintegreerd, anders moet je een losse voorversterker kopen). En ik weet niet of er voorversterkers zijn met een 3,5mm uitgang, anders zal je toch moeten kijken naar een losse versterker (met phono ingang dus) of met een voorversterker plus verloop (van cinch naar 3,5mm) gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Verloopkabeltjekost ook niks, natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echt niet lullig bedoeld, maar lees eerst even dit topic door. Met name de openingspost. Staan al zo veel tips in. Alle vragen zijn volgens mij al eens voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Navuri schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:42:
[...]

Ok, dus een platenspeler zoals degene die ik linkte is niet zo best begrijp ik. Ik ga misschien een gekke vraag stellen, maar kan iemand me ook uitleggen waarom een speler zoals deze mijn platen zou beschadigen? Is zo'n ding echt zo slecht? Zoals gezegd, ik heb er 0,0 verstand van en wat mij betreft zijn alle opties dan ook open op dit moment. Dus dan kun je maar beter vooraf weten wat prut is en wat niet.
yodeluxe schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 15:11:
[...]

[...]

Vergeet niet te vermelden dat de broodnodige anti-skating ontbreekt en dat de naald daardoor ook heel erg tegen de binnenkant van de groef aan loopt te duwen...

P.s.: koop ook geen spelers van Ricatech, Ion of (moderne) Lenco spelers (jaren '70 '80 spelers van Lenco zijn juist van zeer goede kwaliteit)... Er zijn zo nog wel meer merken die geen zak waard zijn, maar deze zie je het meest...

Wel van goede kwaliteit: Technics, Thorens, Dual, Garard, Linn of Era... Alleen sommigen zijn peper duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navuri
Verwijderd schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:47:
Echt niet lullig bedoeld, maar lees eerst even dit topic door. Met name de openingspost. Staan al zo veel tips in. Alle vragen zijn volgens mij al eens voorbij gekomen.
No offense taken. Ik had me werkelijk waar nog nooit verdiept in de wereld van de platenspelers, maar er komt nog best veel bij kijken als je wat verder kijkt dan je neus lang is. Ik heb een Logitech Z-5500 set en hoopte daar een relatief goedkope en kwalitatief goede speler op aan te sluiten zodat ik m'n platen kan afspelen. Hoeft allemaal niet high-end te zijn maar wil ook niet dat de boel binnen een maand kaduuk is, daarom twijfel ik een beetje over tweedehands platenspelers. Omdat ik er weinig ervaring mee heb is het ook lastig in te schatten wanneer je een slechte aankoop doet via marktplaats o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Navuri schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:58:
[...]

No offense taken. Ik had me werkelijk waar nog nooit verdiept in de wereld van de platenspelers, maar er komt nog best veel bij kijken als je wat verder kijkt dan je neus lang is. Ik heb een Logitech Z-5500 set en hoopte daar een relatief goedkope en kwalitatief goede speler op aan te sluiten zodat ik m'n platen kan afspelen. Hoeft allemaal niet high-end te zijn maar wil ook niet dat de boel binnen een maand kaduuk is, daarom twijfel ik een beetje over tweedehands platenspelers. Omdat ik er weinig ervaring mee heb is het ook lastig in te schatten wanneer je een slechte aankoop doet via marktplaats o.i.d.
Dan wordt het eens tijd dat je je registreert op het www.vinl.net forum (net zoals ik vorig jaar gedaan heb)... Hier is o.a. Stijn actief en hij heeft een grote verzameling platen spelers staan die hij opgekocht heeft... Hij lapt ze op en verkoopt ze zelf thuis of (daar gaan de meeste spelers heen) via The Music Machine in Sittard weer door... Gegarandeerd dat hij nog een leuke speler heeft staan voor je... 100% betrouwbaar en de speler die je krijgt sloopt zeker geen platen...

Nog een voordeel: Stijn is koning in het vinden van betaalbare hifi producten en weet precies wat je nodig hebt om met een beperkt budget een leuke set te creëren...

Succes met het opstarten van een 100% zeker verslavende platen hobby...

[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 11-06-2014 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

masauri schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 19:56:
Vandaag heb ik Debussy - Kocsis-Zoltán-Suite-Bergamasque-Pour-Le-Piano-Les-Estampes-Images-Oubliées gekocht toen ik voor het eerst Music Machine (Sittard) ging checken.

[afbeelding]

Eigenlijk alleen maar omdat: A1.3 Clair De Lune 5:45 mijn alltime favorite nummer genoemd mag worden :p
Tevens mijn eerste LP buiten mijn Sensation LP's voor de collectie.
Ik had op 24 mei die plaat gekocht, echter lukt het me niet om ze op de normale snelheid af te spelen. De plaat lijkt te snel afgespeeld te worden als ik deze al op 33 rpm heb staan. Waar ligt dit aan en wat zou ik kunnen doen? Andere platen die ik heb spelen wel probleemloos af. Via google en in het topic heb ik echter nog geen antwoord kunnen vinden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-09 23:33
KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 13:53:
"Ik heb er maar een mp3 speler van gemaakt, heb je meer aan"
Ach ik heb hem voor niks dus mag niet klagen, heb al een vintage radio van Phillips als MP3 bak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Snap ik helemaal natuurlijk Navuri. Ook ik raad een Technics SLQ2 o.i.d. Aan. Niet duur, stevig en goed. Met een AT95E klinkt dat met een beperkt budget heel leuk! Lekker platen gaan draaien en vanuit daar evt gaan upgraden. Moet niet meer dan € 70 zijn bij elkaar.
Pagina: 1 ... 64 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic