Hij reageerde denk ik op de Crosleys hoor. Met een Thorens TD 160 MKII een mp3 speler maken is doodzonde (en niet echt mogelijk).Mektheb schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 18:49:
[...]
Ach ik heb hem voor niks dus mag niet klagen, heb al een vintage radio van Phillips als MP3 bak
Alles kan zeg ik altijd, maar dan heb ik het verkeerd begrepen sorryMilaNL schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:16:
[...]
Hij reageerde denk ik op de Crosleys hoor. Met een Thorens TD 160 MKII een mp3 speler maken is doodzonde (en niet echt mogelijk).
In navolging van: loewie1984 in "Het Grote Vinyl Topic"
Belgom Alu *Bitch*

Even een uurtje kwaad aangemaakt. Ik ga het nog eens dunnetjes overdoen maar het resultaat mag er wezen. Keerzijde is wel dat ik de vastgelijmde slipmat eraf heb moeten trekken, dus daar moet ik nog maar eens even wat op vinden, mede omdat de Dual 1219 zoals te zien is op de eerdere foto's geen standaard slipmat heeft, maar een groter gat heeft omdat de single-play spindle afneembaar is.
Langzaam aan begin ik te denken over het maken van een eigen handgemaakte plint van hardhout en het toevoegen van:
- RCA female chassis
- AC connector chassis
- Vervangen element
- Aanbrengen bitumen en extra gewicht
- Verder reviseren van de tafel
Als ik iets te melden heb de komende tijd, zien jullie dat wel vanzelf!
Belgom Alu *Bitch*

Even een uurtje kwaad aangemaakt. Ik ga het nog eens dunnetjes overdoen maar het resultaat mag er wezen. Keerzijde is wel dat ik de vastgelijmde slipmat eraf heb moeten trekken, dus daar moet ik nog maar eens even wat op vinden, mede omdat de Dual 1219 zoals te zien is op de eerdere foto's geen standaard slipmat heeft, maar een groter gat heeft omdat de single-play spindle afneembaar is.
Langzaam aan begin ik te denken over het maken van een eigen handgemaakte plint van hardhout en het toevoegen van:
- RCA female chassis
- AC connector chassis
- Vervangen element
- Aanbrengen bitumen en extra gewicht
- Verder reviseren van de tafel
Als ik iets te melden heb de komende tijd, zien jullie dat wel vanzelf!
[ Voor 3% gewijzigd door loewie1984 op 11-06-2014 22:46 ]
Mooi Loewie!
Dat moet ik ook nog doen op mijn 1216!
Ik heb de mijne inmiddels intern helemaal opgelapt en geolied (zie vorige post).
De behuizing is inmiddels voorzien van RCA en een nieuwe Netentree (Dag DIN!). Idler wheel moet nog even iets worden opgeruwd zodat hij wat beter loopt. Elementje (AT95) is besteld, dus nog even wachten en dan kunnen we weer gewoon spelen!
Nieuwe massief houten behuizing heb ik ook al aan zitten denken! Voorlopig voldoet deze wel.
Zal binnenkort weer wat foto's posten!
Ik heb de mijne inmiddels intern helemaal opgelapt en geolied (zie vorige post).
De behuizing is inmiddels voorzien van RCA en een nieuwe Netentree (Dag DIN!). Idler wheel moet nog even iets worden opgeruwd zodat hij wat beter loopt. Elementje (AT95) is besteld, dus nog even wachten en dan kunnen we weer gewoon spelen!
Nieuwe massief houten behuizing heb ik ook al aan zitten denken! Voorlopig voldoet deze wel.
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Mocht het nodig zijn Voronwë, kun je hier een nieuwe Dual Idler wheel bestellen (zeer aan te bevelen)....Voronwë schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 00:22:
Mooi Loewie!
Voor zowel jouw speler als die van Loewie geld dat beiden zeer geslaagd ogen... Ik hoop dat jullie beiden straks veel plezier beleven aan jullie eigen platen speler...
Damn, daar heb ik gisteren net mijn elementje besteld!
Maar toch eerst eens kijken of dat opruwen met wat schuurpapier goed werkt (las goede berichten op een amerikaans forum). Dan later maar eens kijken naar een nieuwe.
Maar toch eerst eens kijken of dat opruwen met wat schuurpapier goed werkt (las goede berichten op een amerikaans forum). Dan later maar eens kijken naar een nieuwe.
Around here, something radiates. (Counting Crows)
4 drukklemmetjes loshalen ( very easy ) en 2 tellen werk, en ja er passen dubbelalbums in, want dat heb ik nu in zo'n gladsax zitten.Verwijderd schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 10:58:
Die hebben ze al een aantal jaartjes in hun assortiment![]()
Het is een mooie oplossing als je enkel de hoezen wilt ophangen, het is namelijk niet heel makkelijk om te wisselen. Weet overigens niet of er ook dubbelalbums in passen. Volgens mij zijn er hier wel een aantal mensen die ze gebruiken en het je kunnen vertellen.

Als je deze alleen deze hoezen wilt ophangen hoe bewaar je de platen dan netjes? Lijkt me wel een leuk idee namelijk.
Binnenhoes in een plastic beschermhoes met een A4 erbij met LP info.
Verwijderd
Score van vandaag:
-Roxy Music (€ 1 per stuk kringloop, mint)
-Fleetwood Mac - Tusk (€ 1 kringloop)
-Anne Clark - Changing Places (€ 4 Concerto)
-The Church - Heyday (€ 10 Concerto)
-Propaganda (€ 2 Concerto)
-Roxy Music (€ 1 per stuk kringloop, mint)
-Fleetwood Mac - Tusk (€ 1 kringloop)
-Anne Clark - Changing Places (€ 4 Concerto)
-The Church - Heyday (€ 10 Concerto)
-Propaganda (€ 2 Concerto)
Idd, aardige platen en geen 'hype-prijzen', lokale kringloop heeft besloten alles wat maar semi-bekend klinkt flink duur te maken. En zo geweldig is hun aanbod niet, hoop Abba ed.
Bij kringloop Amsterdam oost had ik Dire Straits - Communiqué en China Crisis - Working with Fire and Steel, vinyl near-mint, samen voor 1,50. Dat gaat dan nog wel.
Maar het aanbod is werkelijk om te huilen. Er staan best veel platen en ze staan gesorteerd op genre, maar driekwart is klassiek (meestal de easy listening pulp), verzamel, nederlandse schlager en andere bagger.
Dan heb je nog een kwart over. Kom je bij "pop" dan zijn het nog wel 2 volle rijen, maar daar staat dan echt alleen bagger tussen die eigenlijk geen pop mag heten. Rock is helemaal triest, dat is een heel dun stapeltje, ik schat 20 lp's. Hetzelfde geldt voor Soul/Funk en Blues en Jazz.
Ik kom daar niet meer, het is mij de moeite niet waard.
PS dat Roxy Music album heet trouwens Country Life.
Maar het aanbod is werkelijk om te huilen. Er staan best veel platen en ze staan gesorteerd op genre, maar driekwart is klassiek (meestal de easy listening pulp), verzamel, nederlandse schlager en andere bagger.
Dan heb je nog een kwart over. Kom je bij "pop" dan zijn het nog wel 2 volle rijen, maar daar staat dan echt alleen bagger tussen die eigenlijk geen pop mag heten. Rock is helemaal triest, dat is een heel dun stapeltje, ik schat 20 lp's. Hetzelfde geldt voor Soul/Funk en Blues en Jazz.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 13-06-2014 11:52 ]
Hier in de kringloop Utrecht is er niet echt veel mooi aanbod (vooral omdat er veel mensen komen, dus het mooie is zo weg) en zijn de prijzen vergelijkbaar met Discogs (ik vermoed ook dat ze daar hun prijzen op baseren).
Misschien is er iemand hier die weet of de kringlopen in de regio (de Bilt, Zeist, Nieuwegein, etc.) misschien fijner zijn. Of anders Hilversum of Almere.
Offtopic edit: de cd's daarentegen zijn wel mooi. Daar staat niemand
Misschien is er iemand hier die weet of de kringlopen in de regio (de Bilt, Zeist, Nieuwegein, etc.) misschien fijner zijn. Of anders Hilversum of Almere.
Offtopic edit: de cd's daarentegen zijn wel mooi. Daar staat niemand
[ Voor 9% gewijzigd door MilaNL op 13-06-2014 13:54 ]
Echt goede spul gaat via de achterdeur al weg of mannekes die regelmatig al vroeg gaan kijken en precies weten waar ze op moeten letten.Cap schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 10:56:
Bij kringloop Amsterdam oost had ik Dire Straits - Communiqué en China Crisis - Working with Fire and Steel, vinyl near-mint, samen voor 1,50. Dat gaat dan nog wel.
Denk dat het grootste aanbod aan (bijna) gratis platen ook bestaat uit (mindere) klassiek, schlager, alle 13 goed en 13-in-dozijn pop. Dat raak je aan de straatstenen niet kwijt, marktplaats wil niemand het, stort kost geld... dan maar de kringloop.
Verwijderd
Het is een kringloop in Amsterdam Oud-Zuid, genaamd "Mevius". Soms hebben ze niks, meestal alleen de gebruikelijke klassieke muziek en Nana Mouskouri.KeRsTmAnNeKe schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 10:41:
Idd, aardige platen en geen 'hype-prijzen', lokale kringloop heeft besloten alles wat maar semi-bekend klinkt flink duur te maken. En zo geweldig is hun aanbod niet, hoop Abba ed.
We lopen met een paar collega's elke dag langs daar in de pauze. Af en toe zit er een doos mooi spul bij, daarom moet je eigenlijk elke dag langs
Meeste kringloopwinkels zijn om te janken wat aanbod en prijs betreft..
Andere fijne zaak, geen kringloop: de Lonely Hunter in de Burgsteeg in Leiden. Heel veel nette platen in allerlei genres voor € 4 per stuk. Daar heb ik echt veel mooi spul weggehaald de laatste maanden. Die kan ik echt van harte aanraden.
En bij Concerto in Amsterdam hebben ze beneden ook een ruim assortiment met platen die 2-4 euro per stuk kosten. Maar let op krassen, altijd ff je plaat uit de hoes halen en goed kijken
Ben ze nu aan het wassen. Daarvoor gebruik ik 2 Disco Antistat bakken één met QS record cleaner, 1 spoelbak met gedemineraliseerd water vor naspoelen. Want er blijft altijd wat vuil zitten
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2014 15:38 ]
Hm, ik dacht dat die QS cleaner er juist om bekend stond geen stof en pluisjes achter te laten? Is jouw ervaring anders, Wehmut? Heb nog een fles staan om van het weekend even wat platen te poetsen namelijk.
Heeft het anders zin om een fles ged. water te halen en na het wassen met QS cleaner *in dezelfde bak* met ged. water na te spoelen? Wil echt van het weekend die platen schoonhebben maar een 2e bak scoren gaat me uiteraard niet meer lukken.
Heeft het anders zin om een fles ged. water te halen en na het wassen met QS cleaner *in dezelfde bak* met ged. water na te spoelen? Wil echt van het weekend die platen schoonhebben maar een 2e bak scoren gaat me uiteraard niet meer lukken.
Verwijderd
Hi Servor, Het zal geen zichtbaar residu achterlaten. Maar ik ben gewoon geobsedeerd
Wil naspoelen, want er blijft altijd wat troep achter. Punt is, omdat je platen in een droogrek drogen (verticaal) zakt het vuil dat over blijft naar 1 an van je groef en drogt daar op. Mogelijk krijg je daardoor last van een verstoord stereo beeld.
Ook: na een paar keer dezelfde QS cleaner of welk middel dan ook gebruikt te hebben, wordt het smerig.
Bij mij zweefde er na 40 platen al een bruine drap onderin de fles na het teruggieten van de vloeistof in het filter in de fles. Daar wil je alleen platen mee reinigen als je goed naspoelt, anders maak je al snel platen 'schoon' met gore reinigingsvloeistof.
Knosti reinigt ook goed, maar daar blijft echt duidelijk residu achter. Het bekende witte pluisje aan je naald. Zal geen kwaad kunnen, maar goed.
Ook: na een paar keer dezelfde QS cleaner of welk middel dan ook gebruikt te hebben, wordt het smerig.
Bij mij zweefde er na 40 platen al een bruine drap onderin de fles na het teruggieten van de vloeistof in het filter in de fles. Daar wil je alleen platen mee reinigen als je goed naspoelt, anders maak je al snel platen 'schoon' met gore reinigingsvloeistof.
Knosti reinigt ook goed, maar daar blijft echt duidelijk residu achter. Het bekende witte pluisje aan je naald. Zal geen kwaad kunnen, maar goed.
Check, duidelijk. Probeer ik het van het weekend eerst eens met alleen QS ipv Knosti, kijken hoe dat bevalt.
Beste Tweakers,
Mijn platenspeler (ION Profile LP) speelt opeens platen te snel af. Dit geeft een erg raar geluid en ik weet niet precies hoe dit komt. Kan ik dit gemakkelijk maken? Of is het maar beter om een nieuwe te kopen?
Als ik een nieuwe koop, hoeveel geld zou ik dan uit moeten besteden om een mooie speler te krijgen? Ik ben nog maar net nieuw in de wereld van vinyl dus ik weet er nog niet zoveel vanaf.
Alvast bedankt!
Mijn platenspeler (ION Profile LP) speelt opeens platen te snel af. Dit geeft een erg raar geluid en ik weet niet precies hoe dit komt. Kan ik dit gemakkelijk maken? Of is het maar beter om een nieuwe te kopen?
Als ik een nieuwe koop, hoeveel geld zou ik dan uit moeten besteden om een mooie speler te krijgen? Ik ben nog maar net nieuw in de wereld van vinyl dus ik weet er nog niet zoveel vanaf.
Alvast bedankt!
Verwijderd
Hi Frank, lees even de laatste paar pagina's over tips bij kopen van en nieuwe speler. Staat genoeg info in dit topic. Die ION zou ik heel snel weg doen als je platen je lief zijn.
Hier sluit ik mij helemaal bij aan... Die ION heeft een beitel als naald... En dat laat ik nooit toe op mijn platen... Wellicht dat voor Frank deze speler interessant is:Verwijderd schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 17:22:
Hi Frank, lees even de laatste paar pagina's over tips bij kopen van en nieuwe speler. Staat genoeg info in dit topic. Die ION zou ik heel snel weg doen als je platen je lief zijn.
http://link.marktplaats.nl/m814431930
Deze Technics SL-Q2 moet nog wel voorzien worden van een goed element met naald, maar als dat eenmaal gedaan is heb je hier een puike platen speler aan die zeer muzikaal is... Vooral in combinatie met de Audio Technica AT95e welke hier te te bestellen is voor om en nabij de 25 euro:http://zum-shop.de/Audio-..._c32-317-339_p7361_x2.htm
Met dat Technics element haal je al betere resultaten dan met die ION.
Waarschijnlijk heb je nog wel een voorversterker nodig, zie die ION makkers ervoor aan gewoon line-niveau signaal uit te sturen.
Waarschijnlijk heb je nog wel een voorversterker nodig, zie die ION makkers ervoor aan gewoon line-niveau signaal uit te sturen.
Haha dank voor de komische reacties. Ik ga deze Ion speler maar snel uit het raam gooien denk ik. Nu opzoek naar een nieuwe. Ik zal even die marktplaats verkoop bekijken en deze Ion heeft inderdaad gewoon line out volgens mij.
Verwijderd
Komisch, maar echt: die dingen slopen je platen collectie. Ik denk dat Rcor een hele goede tip gaf, zo'n Technics SL-Q2 is echt een pri-ma speler. Niet duur en op alle vlakken een grote stap voorwaarts vergeleken met zo'n usb ding. (Ik heb naast mijn Thorens ook een SL-Q2
)
Uitstekende speler ja...Quartz direct drive is ideaal...heb zelf de SL1700 MK2 (zelfde uiterlijk maar dan met pitch control) en het is heerlijk...rcor schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:52:
[...]
Hier sluit ik mij helemaal bij aan... Die ION heeft een beitel als naald... En dat laat ik nooit toe op mijn platen... Wellicht dat voor Frank deze speler interessant is:
[afbeelding]
http://link.marktplaats.nl/m814431930
Deze Technics SL-Q2 moet nog wel voorzien worden van een goed element met naald, maar als dat eenmaal gedaan is heb je hier een puike platen speler aan die zeer muzikaal is... Vooral in combinatie met de Audio Technica AT95e welke hier te te bestellen is voor om en nabij de 25 euro:http://zum-shop.de/Audio-..._c32-317-339_p7361_x2.htm
Het toerental van die speler is zo ontzettend stabiel...zal je echt een verademing zijn...
You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.
Oke oke dank voor de tips. Als ik deze via marktplaats zou willen kopen wat zou ik dan moeten bieden? En heeft iemand ervaring met dingen laten opsturen?
Oh en moet ik hierbij nog een voorversterker?
Alvast veel dank!
Alvast veel dank!
[ Voor 13% gewijzigd door Frank Mintjes op 14-06-2014 09:53 ]
Frank Mintjes schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 09:53:
Oke oke dank voor de tips. Als ik deze via marktplaats zou willen kopen wat zou ik dan moeten bieden? En heeft iemand ervaring met dingen laten opsturen?
Alvast veel dank!
Een ingebouwde phono preamp (zodat hij gelijk op een lijn ingang aangesloten kan worden) heeft die Technics niet, dus daar zul je dan een phono preamp tussen moeten zetten als je versterker / receiver geen phono ingang heeft...Frank Mintjes schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 22:57:
Haha dank voor de komische reacties. Ik ga deze Ion speler maar snel uit het raam gooien denk ik. Nu opzoek naar een nieuwe. Ik zal even die marktplaats verkoop bekijken en deze Ion heeft inderdaad gewoon line out volgens mij.
Enkele voorbeelden van goede tweedehanndse phono preamps:
- Musical Fidelity V90-LPS (http://link.marktplaats.nl/m814925572)
- Musical Fidelity V-LPSII (voorganger van de V90-LPS, ook te vinden op marktplaats incl. V-PSU voeding upgrade: http://link.marktplaats.nl/m814791910)
- Project Phonobox (http://link.marktplaats.nl/m813563470)
Voor die Technics SL-Q2 zou ik inzetten op de vraag prijs, hij is niet te duur en tegenwoordig wordt dit model speler vaak voor veel meer geld aangeboden... Veel al in slechtere staat dan deze en soms zit er dan ook geen naald of element bij...
[ Voor 23% gewijzigd door rcor op 14-06-2014 10:00 ]
Ik heb nu een Akai AM-17 met een phono ingang dus dat zou betekenen dat ik geen voorversterker hoef.
Wel heel erg bedankt voor het uitzoeken rcor.
Dan is een phono preamp niet perse nodig... Vaak is het wel zo dat losse phono preamps beter klinken dan de ingebouwde varianten van versterker of receivers... De beste uit mijn lijstje van phono preamps is de Musical Fidelity V-LPSII met V-PSU upgrade... Die voeding upgrade doet namelijk wonderen... Ik zou hem zelf er niet los bij kopen nieuw (hij kostte nieuw namelijk 199 euro en dat is gewoon te duur voor het geen wat je krijgt)... Als die er niet bij zat zou ik je ook adviseren om een gestabiliseerde 850Mah adapter er bij te kopen... Maar in dit geval zit de voeding upgrade erbij en als je hem voor de juiste prijs kunt krijgen is het altijd de moeite waard...Frank Mintjes schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 10:02:
Ik heb nu een Akai AM-17 met een phono ingang dus dat zou betekenen dat ik geen voorversterker hoef.
Ik spreek uit ervaring, want ik heb ook een Musical Fidelity V-LPSII en deze heb ik ook voorzien van een gestabiliseerde 850Mah adapter...
Nummer 2 voor mij is de opvolger van de V-LPSII, de V90-LPS... Deze heeft de voeding upgrade uit V90 serie niet erbij zitten, dus hier zou zo'n losse gestabiliseerde 850Mah voeding wonderen kunnen verrichten als het je om een goede stabiele sound te doen is...
Desondanks klinken beide phono preamps met de standaard meegeleverde adapter ook zeker niet slecht!
Edit 10:17 uur:
Ik zie net op de musical fidelity website dat er nog geen voeding upgrade is voor de V90-LPS... Dus dan ben je sowieso aangewezen op een losse gestabiliseerde 850Mah adapter...
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 14-06-2014 10:17 ]
Rcor zeer bedankt voor het reageren. Ik twijfel nog of ik er een voorversterker bij zal nemen aangezien ik nog niet echt een kenner ben. Maar wel bedankt voor het uitzoeken. Ik vraag me dus alleen af of je als geen kenner het verschil ook echt goed hoort.
En jij had het over de vraagprijs van de Technics SL-Q2, maar ik kan nergens een goede prijs indicatie vinden. Misschien kan ik gewoon niet zoeken hoor.
En jij had het over de vraagprijs van de Technics SL-Q2, maar ik kan nergens een goede prijs indicatie vinden. Misschien kan ik gewoon niet zoeken hoor.
De speler is gewoon die 50 euro waard... Mocht je echt iets goeds willen om mee te beginnen is dit je eerste en beste stap... Geloof me...Frank Mintjes schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 10:21:
Rcor zeer bedankt voor het reageren. Ik twijfel nog of ik er een voorversterker bij zal nemen aangezien ik nog niet echt een kenner ben. Maar wel bedankt voor het uitzoeken. Ik vraag me dus alleen af of je als geen kenner het verschil ook echt goed hoort.
Verwijderd
Eens, ik heb een paar maanden geleden voor € 60 een zwarte gekocht in mint conditie. Zware kwaliteit speler, echt een fijne aankoop geweest. Staat beneden in mijn tweede (bier kamerrcor schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 10:26:
[...]
De speler is gewoon die 50 euro waard... Mocht je echt iets goeds willen om mee te beginnen is dit je eerste en beste stap... Geloof me...
Mooi hoor, inclusief verkleed-jezelf-als-sgt-peppers insteek kaart?
Dat Technics 207c element dat ik op de foto gemonteerd zie is prima. Nog wel een naald kopen. Zo'n Q2 gaat incl standaard element weg tussen de 25 en 90 euro, natuurlijk ook afhankelijk van de staat, maar het blijft een beetje wat de gek er voor geeft.rcor schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 18:52:
[...]
PS zou zelf liever meteen de volautomaat hebben: http://link.marktplaats.nl/m818963427
Als je bruinzwart te pruimen vindt tenminste.
[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 14-06-2014 17:29 ]
Verwijderd
Volautomaat is dat hij ook zelf de naald laat zakken bij start?Cap schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 17:16:
[...]
Dat Technics 207c element dat ik op de foto gemonteerd zie is prima. Nog wel een naald kopen. Zo'n Q2 gaat incl standaard element weg tussen de 25 en 90 euro, natuurlijk ook afhankelijk van de staat, maar het blijft een beetje wat de gek er voor geeft.
PS zou zelf liever meteen de volautomaat hebben: http://link.marktplaats.nl/m818963427
Als je bruinzwart te pruimen vindt tenminste.
De SL-Q2 is in ieder geval autostop en autoreturn..
Ja dat is het. Werkt goed bij de betere technics modellen, ik vind het erg fijn. Met alleen auto-return is het een halfautomaat, natuurlijk ook prima. Alleen een einde-plaat stop + evt lift is het een auto-stop, zoals veel Thorensen.
Ik houd meer van de "hoe minder functies, hoe minder er stuk kan gaan".
Ach, goede degelijke japanse techniek laat je niet snel in de steek ;p
Die Q2's en Q3's lopen ook al snel richting de 35-40 jaar...
Zit soms te bedenken hoe ik mijn setup nog wat kan upgraden, maar volgens mij gaat een upgrade voor m'n Sony aardig wat kosten... en een upgrade van m'n Rega preamp ook. Beide gekocht voor 5 tientjes/stuk, meer/beter lijkt me al snel richting dubbele bedrag of meer te gaan?
Kan nog wel speakers/versterker aanpakken, maar ik ga niet die home-cinema set eruit gooien (wel met aardige zuilen als fronts)
Die Q2's en Q3's lopen ook al snel richting de 35-40 jaar...
Zit soms te bedenken hoe ik mijn setup nog wat kan upgraden, maar volgens mij gaat een upgrade voor m'n Sony aardig wat kosten... en een upgrade van m'n Rega preamp ook. Beide gekocht voor 5 tientjes/stuk, meer/beter lijkt me al snel richting dubbele bedrag of meer te gaan?
Kan nog wel speakers/versterker aanpakken, maar ik ga niet die home-cinema set eruit gooien (wel met aardige zuilen als fronts)
Het klopt in zekere zin wel, want het ideale apparaat is natuurlijk het apparaat dat die functies bevat die jij waardeert. Dat verschilt van persoon tot persoon, en kan in de loop van de tijd zelfs veranderen. Vervolgens is elke functie die je niet apprecieert overbodige ballast. Kan inderdaad alleen maar stuk. 
Maar de vaker voorkomende gedachte dat automaten niet deugen een dogma dat ontstaan is door de slechte implementatie ervan bij veel, veelal goedkope, draaitafels. Zelfde verhaal als bij de halfautomaten / auto-stop: slechte implementaties waarbij de arm een of ander schakelaartje moest indrukken aan het einde van de plaat, met natuurlijk negatieve gevolgen voor het spoorgedrag van de arm aan het einde van de plaat. Of neem de discussie direct drive vs belt vs idler. Of neem MM vs MC elementen, er zijn MM elementen gemaakt die wat betreft de gebruikte techniek (cantilever, magneet, tipmassa) het gros van de MC elementen doen verbleken. Of neem de discussie over op-amps vs discreet. Etc, etc.
Vaak is het uitgangspunt niet het probleem, de implementatie des te meer. Door onkunde, meestal verkeerde zuinigheid.
Maar de vaker voorkomende gedachte dat automaten niet deugen een dogma dat ontstaan is door de slechte implementatie ervan bij veel, veelal goedkope, draaitafels. Zelfde verhaal als bij de halfautomaten / auto-stop: slechte implementaties waarbij de arm een of ander schakelaartje moest indrukken aan het einde van de plaat, met natuurlijk negatieve gevolgen voor het spoorgedrag van de arm aan het einde van de plaat. Of neem de discussie direct drive vs belt vs idler. Of neem MM vs MC elementen, er zijn MM elementen gemaakt die wat betreft de gebruikte techniek (cantilever, magneet, tipmassa) het gros van de MC elementen doen verbleken. Of neem de discussie over op-amps vs discreet. Etc, etc.
Vaak is het uitgangspunt niet het probleem, de implementatie des te meer. Door onkunde, meestal verkeerde zuinigheid.
Eens. Maar ik ben toch wel jaloers op halfautomaten, want het zal niet de eerste keer zijn dat ik afgeleid ben en dan ontdek dat m'n Thorens al 2 uur rondjes draait op de laatste groef.Bestla schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 23:40:
Ik houd meer van de "hoe minder functies, hoe minder er stuk kan gaan".
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Dat gebeurd bij mij nu nooit. Ik mis de muziek al snel.
Je kunt zo'n liftje kopen dat de arm omhoog haalt aan het einde van de plaat.Acolyte57 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 10:16:
[...]
Eens. Maar ik ben toch wel jaloers op halfautomaten, want het zal niet de eerste keer zijn dat ik afgeleid ben en dan ontdek dat m'n Thorens al 2 uur rondjes draait op de laatste groef.
Zelf ben ik er geen fan van. Ik heb een halfautomaat gehad, maar vond het toch niet echt wat. Al is het maar om de uitloopgroef van een zekere plaat in een paar posts hierboven te horen
Een volautomaat lijkt me wel grappig om een keer te kopen. En er dan een afstandsbediening aan koppelen zodat je niet hoeft op te staan.
ja, en het kant wisselen dan 
* Bestla zet de jukebox maar eens aan.
Janis Joplin - Little Girl Blue
The Pogues - Wild Rover
* Bestla zet de jukebox maar eens aan.
Janis Joplin - Little Girl Blue
The Pogues - Wild Rover
[ Voor 74% gewijzigd door Bestla op 15-06-2014 15:00 ]
En elke plaat dus 2x
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Verwijderd
Ik neig nog wel eens in slaap te sukkelen of afgeleid te worden. Ik wil niet meer zonder de luxe van autostop. Zonde als dat uren stuk staat te draaien Mijn element kostte ook € 519. Kan er ook mee te maken hebben.
Ik mag toch aannemen dat voor dat geld, het element dan wel tegen dat doordraaien kan, en hooguit de plaat aan gort helpt.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Uiteindelijk heeft ieder element een gelimiteerde levensduur... Nouja, de naald vooral, al kan je die niet altijd los vervangen... Toch zonde als je dan enkele van die uren kwijtraakt.
Het zijn juist de duurdere naalden die extra gevoelig zijn... Dus dat door draaien is dan zeker ongewenst... Uiteraard kun je zelf ook in de gaten houden of de LP op het einde van de plaat is (heb ik ook jaren gedaan met m'n McCrypt) maar met mijn huidige Thorens moet ik toegeven dat de auto stop functie toch wel erg handig is...The Eagle schreef op zondag 15 juni 2014 @ 23:16:
Ik mag toch aannemen dat voor dat geld, het element dan wel tegen dat doordraaien kan, en hooguit de plaat aan gort helpt.
Ik heb hier een automatische draaitafel waarbij ik met een simpele druk op de knop het mechanisme geheel kan uitschakelen. Dan heb je een volkomen handmatige speler. Het is dus 2 in 1.MilaNL schreef op zondag 15 juni 2014 @ 13:38:
[...]
Zelf ben ik er geen fan van. Ik heb een halfautomaat gehad, maar vond het toch niet echt wat. Al is het maar om de uitloopgroef van een zekere plaat in een paar posts hierboven te horen
Hoewel ik het echt handig vind kan ik auto-start wel missen, en ook auto-return. Auto-stop is voor mij echter wel een must. Gelukkig is daar bij vintage modellen zat keus in, ook onder de draaitafels met wat meer "audiofiele" pretenties.
[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 16-06-2014 10:08 ]
Gisteren een stapeltje platen gewassen. Heb nu eens de QS reiniger gepakt en heb daarna nagespoeld met ged. water. Ik heb dezelfde bak gebruikt aangezien ik maar 1 knosti heb. Heb eerst alle platen met QS gereinigd, toen de bak uitgespoeld met ged. water, daarna gevuld met ged. water en de platen daar nog een keer doorheen gehaald. Wat me opviel was dat op 1 of 2 platen een heel klein wit streepje (0,5 cm) ontstond, een soort waasje. Dat liet zich er vrij makkelijk afpoetsen en heeft zo te horen geen invloed op het afspelen. Wellicht heeft dat er mee te maken dat ik dezelfde bak gebruik voor beide vloeistoffen.
Daarnaast moet ik zeggen dat de platen werkelijk wonderschoon worden en er bij en na het afspelen geen enkel pluisje of stofje aan de naald zichtbaar is. Wat dat betreft dus een zinvolle actie, alleen wellicht even op zoek naar een 2e bak. Of zo'n spuitflesje waarmee je de QS vloeistof van de plaat kunt spoelen.
Daarnaast moet ik zeggen dat de platen werkelijk wonderschoon worden en er bij en na het afspelen geen enkel pluisje of stofje aan de naald zichtbaar is. Wat dat betreft dus een zinvolle actie, alleen wellicht even op zoek naar een 2e bak. Of zo'n spuitflesje waarmee je de QS vloeistof van de plaat kunt spoelen.
Yup, ben blij met het resultaat. Nog een paar dingen die ik me afvroeg: ik ben die filtertjes kwijt die je kunt gebruiken bij het teruggieten van de vloeistof in de fles, bij Knosti kreeg je die meegeleverd maar bij de QS cleaner niet. Wat kan ik als alternatief gebruiken? Koffiefilter? Of is dat te simpel gedacht?
.
Daarnaast zoek ik nog een *goede* borstel welke ik kan gebruiken om voor het spelen van een plaat even snel de laatste stofjes en haartjes van de plaat te vegen. Ik had daar een el-cheapo platenborsteltje voor, welke op zich prima werkte maar nu wat minder. Op een gegeven moment gaan die haartjes ook wat wijken en slijten heb ik het idee. Wat gebruiken jullie daarvoor?
Daarnaast zoek ik nog een *goede* borstel welke ik kan gebruiken om voor het spelen van een plaat even snel de laatste stofjes en haartjes van de plaat te vegen. Ik had daar een el-cheapo platenborsteltje voor, welke op zich prima werkte maar nu wat minder. Op een gegeven moment gaan die haartjes ook wat wijken en slijten heb ik het idee. Wat gebruiken jullie daarvoor?
Ik gebruik keukenpapier als filter, na elke schoonmaakbeurt gooi ik die dan weer weg.
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
Verwijderd
Een koffiefilter lijkt me eigenlijk best een goeie, dubbelgevouwen voor extra "filtervermogen". Ik gebruik zelf een simpele koolstofborstel, deze:

Koffiefilter gebruik ik ook, keukenpapier is ook een goed idee.
Die koolstofborstel werkt goed, ik heb dezelfde maar dan met een ander naampje erop geplakt, Beco of Tonar geloof ik. Maar als de platen iets meer stof hebben bevalt me de combiborstel van vilt en koolstof beter:
http://www.conrad.nl/medi...628_BB_00_FB.EPS_1000.jpg
http://static.mijnwebwink...ldenshop/full21234872.jpg
http://static.mijnwebwink...enshop/full21264330_b.jpg
(even klikken op de linkjes ter voorkoming van nodeloze afbeeldingenspam hier)
Ook hier wordt er druk aan labeltjesplakken gedaan: verkrijgbaar onder lollige namen als Groov-Kleen en Dust Jockey, Dustaway, Super Extatic. Zijn tegenwoordig wel iets duurder, goedkoopste dat ik tegenkwam is 16 euro bij conrad.
Die koolstofborstel werkt goed, ik heb dezelfde maar dan met een ander naampje erop geplakt, Beco of Tonar geloof ik. Maar als de platen iets meer stof hebben bevalt me de combiborstel van vilt en koolstof beter:
http://www.conrad.nl/medi...628_BB_00_FB.EPS_1000.jpg
http://static.mijnwebwink...ldenshop/full21234872.jpg
http://static.mijnwebwink...enshop/full21264330_b.jpg
(even klikken op de linkjes ter voorkoming van nodeloze afbeeldingenspam hier)
Ook hier wordt er druk aan labeltjesplakken gedaan: verkrijgbaar onder lollige namen als Groov-Kleen en Dust Jockey, Dustaway, Super Extatic. Zijn tegenwoordig wel iets duurder, goedkoopste dat ik tegenkwam is 16 euro bij conrad.
Ik zat nog even te kijken naar de marktplaats aanbiedingen voor de Technics spelers. En vroeg me nou af wat nou eigenlijk het verschil is tussen deze 2:
http://www.marktplaats.nl...a557deff636f4f8b9c5b7a618
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Alvast bedankt!
Alvast bedankt!
Verwijderd
Zijn er meer mensen die behoorlijke sibiblance ondervinden met de LP 'Peter Gabriel - So'?
Ik dacht eindelijk mijn cardridge goed afgesteld te hebben tot ik bij kant 2 van deze LP kwam.. Echt heel overdreven S klanken. Ik ben niet de enige die het heeft, maar wil wel uitsluiten of het aan mijn uitlijnkunsten ligt..
Ik heb dit vooral bij het nummer In your eyes, maar ook bij de meeste andere nummers..
Hier een ander topic erover: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=368572
----
Edit: in de youtube video zitten ook overdreven S klanken.. blijkbaar zingt hij zo?
YouTube: In Your Eyes - Peter Gabriel
Op mijn plaat is het net zo (misschien een heel klein beetje meer), maar ik dacht dat het aan mij lag
Ik dacht eindelijk mijn cardridge goed afgesteld te hebben tot ik bij kant 2 van deze LP kwam.. Echt heel overdreven S klanken. Ik ben niet de enige die het heeft, maar wil wel uitsluiten of het aan mijn uitlijnkunsten ligt..
Ik heb dit vooral bij het nummer In your eyes, maar ook bij de meeste andere nummers..
Hier een ander topic erover: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=368572
----
Edit: in de youtube video zitten ook overdreven S klanken.. blijkbaar zingt hij zo?
Op mijn plaat is het net zo (misschien een heel klein beetje meer), maar ik dacht dat het aan mij lag

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2014 19:30 ]
De SL-Q2 is een half-automaat (arm gaat automatisch terug na het afspelen) en de SL-Q3 is een volautomaat (naald wordt automatisch op de plaat gezet en komt automatisch terug).Frank Mintjes schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:52:
Ik zat nog even te kijken naar de marktplaats aanbiedingen voor de Technics spelers. En vroeg me nou af wat nou eigenlijk het verschil is tussen deze 2:
Alvast bedankt!
Het ligt waarschijnlijk aan een combinatie van de plaat en de naald. Sommige LP's (vooral nieuwere) zijn echt gemaakt om afgespeeld te worden op shibata/microline/etc. naalden. Een gewone (bonded) elliptische naald kan de S-klanken niet volgen en dan krijg je die vervorming. Persoonlijk vind ik het echt belachelijk dat ze LP's niet zo masteren dat elke redelijke naald (laten we zeggen vanaf de AT95E) 'm gewoon af kan spelen, maar ik bepaal het helaas niet. Bij een 80s LP vind ik het wel opvallend want alles wat ik uit de late 70s en 80s heb werkt geweldig op alle naalden.Verwijderd schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:58:
Zijn er meer mensen die behoorlijke sibiblance ondervinden met de LP 'Peter Gabriel - So'?
----
Aan jou zal het in ieder geval waarschijnlijk niet liggen. Tenzij je 'm echt verkeerd hebt afgesteld, ga je met afstelling niet zulke enorme sprongen maken dat dit soort sibilance verdwijnt.
edit: Ik heb het filmpje even bekeken en vind het met de sibilance wel meevallen. Lang aanhoudende s-klanken zijn geen sibilance!
Ik vond ook nog deze voor 35 euro. Is dat een betere deal dan de sl q2 voor 50 euro?Frank Mintjes schreef op maandag 16 juni 2014 @ 18:52:
Alvast bedankt!
http://m.marktplaats.nl/a...abe740c1b&previousPage=lr
Deze is zeker niet beter en hij belemmert je keuze vrijheid in elementen flink, mocht deze vervangen moeten worden... Als je het mij vraagt is de SL-Q2 of SL-Q3 nog altijd de beste keuze... Ik weet niet in welke staat de SL-Q3 zich bevindt, maar als een half automaat al voldoende is zou ik voor de SL-Q2 gaan... De SL-Q3 zal waarschijnlijk al meer dan 50 moeten gaan opbrengen alvorens de verkoper er wellicht mee akkoord wil gaan...Frank Mintjes schreef op maandag 16 juni 2014 @ 22:16:
[...]
Ik vond ook nog deze voor 35 euro. Is dat een betere deal dan de sl q2 voor 50 euro?
http://m.marktplaats.nl/a...abe740c1b&previousPage=lr
[ Voor 21% gewijzigd door rcor op 16-06-2014 23:14 ]
LOL, but seriously, verkeerde muziekkeuzeVerwijderd schreef op zondag 15 juni 2014 @ 21:04:
Ik neig nog wel eens in slaap te sukkelen of afgeleid te worden. Ik wil niet meer zonder de luxe van autostop. Zonde als dat uren stuk staat te draaien Mijn element kostte ook € 519. Kan er ook mee te maken hebben.
De welbekende Expedit is eruit en de Kallax lijkt eruit te zijn. Iemand al zoiets gehaald voor zijn platen?
http://www.ikea.com/nl/nl...ducts/80275887/#/80278838
Ziet er op het oog vergelijkbaar uit namelijk.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Als zowel de Expedit als de Kallax eruit zijn, is er geen betaalbare en goede kast voor de vinyl liefhebber meer over... Ik neem aan dat je je afvraagt of de Kallax net zo goed is als de Expedit omdat deze er voor in de plaats terug gekomen is... En het antwoord op deze vraag is:Touchdomex schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 21:04:
De welbekende Expedit is eruit en de Kallax lijkt eruit te zijn. Iemand al zoiets gehaald voor zijn platen?
ja, ik heb een rest partij van Expedit mogen aanvoelen en bekijken bij de Ikea in Eindhoven en de Kallax... In principe zijn beiden ongeveer net zo degelijk...
Lijkt me stug dat de Kallax er uit is, per 1-4-2014 is namelijk de update van Expedit naar Kallax van kracht geworden:
http://www.ikea.com/ms/nl...er_nl%7Cexpedit_kallax_nl
http://www.ikea.com/ms/nl...er_nl%7Cexpedit_kallax_nl
Ja precies, de Kallax is juist in de plaats gekomen voor de Expedit
Ja dat is wat ik bedoelloewie1984 schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 15:45:
Ja precies, de Kallax is juist in de plaats gekomen voor de Expedit
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Beste forumleden,
Ik heb laatst om hulp gevraagd voor een nieuwe platenspeler. Toen kwamen jullie op de Technics SL Q2.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr. Deze meneer heb ik inmiddels een mailtje gestuurd, maar hij is momenteel op vakantie en kan hem wel voor mij reserveren.
Nu kwam mijn gitaarleraar met de volgende speler, de Pioneer PL-640. Deze kan ik gratis krijgen alleen heeft hij wel een nieuw element nodig. Is deze beter met een nieuw element dan de Technics? Ik heb dan wel meer budget over voor een element namelijk zo'n €100.
Hier zijn nog wat foto's van een soort element wat ik nodig heb. Het deel vanaf het schroefje is zegmaar volledig weg.
https://www.dropbox.com/s...2014-06-19%2018.21.22.jpg
https://www.dropbox.com/s...2014-06-19%2018.21.14.jpg
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Ik heb laatst om hulp gevraagd voor een nieuwe platenspeler. Toen kwamen jullie op de Technics SL Q2.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr. Deze meneer heb ik inmiddels een mailtje gestuurd, maar hij is momenteel op vakantie en kan hem wel voor mij reserveren.
Nu kwam mijn gitaarleraar met de volgende speler, de Pioneer PL-640. Deze kan ik gratis krijgen alleen heeft hij wel een nieuw element nodig. Is deze beter met een nieuw element dan de Technics? Ik heb dan wel meer budget over voor een element namelijk zo'n €100.
Hier zijn nog wat foto's van een soort element wat ik nodig heb. Het deel vanaf het schroefje is zegmaar volledig weg.
Makkelijkste is om hem eerst compleet te maken. Die headshell is ook vastgezet met niet het juiste materiaal om het maar lief te zeggen.
Ik zou zeggen haal een simpel element en ga er eerst wat mee spelen en jezelf erin verdiepen. dit is een leuke basis
Ik zou zeggen haal een simpel element en ga er eerst wat mee spelen en jezelf erin verdiepen. dit is een leuke basis
Ja dit was een van de creatieve oplossingen van mijn gitaarleraarTouchdomex schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 20:11:
Makkelijkste is om hem eerst compleet te maken. Die headshell is ook vastgezet met niet het juiste materiaal om het maar lief te zeggen.
Bedankt!
Nieuw element is 21 tot 25 euro (Audio technica) ofzo en je moet nog wat schroeven hebben afaik. Betekent dus dat je voor nog geen 20 tot 30 euro klaar kan zijn en je een gegarandeerd nieuw element en nieuwe naald hebt. Hiermee kun je dus voorlopig vooruit. Mocht die naald af zijn dan zie je weer verder naar of een nog betere tafel zoals de hier veel genoemde DUAL's
Thorens mag ook heur
Zo zou ik persoonlijk stapje voor stapje upgrades uitvoeren.
Oke thanks! Ik vraag me alleen nog af wat het verschil zal zijn als ik beide tafels van dit audio technica element voorzie. Wat maken deze tafels dan beter?
Verwijderd
Artikeltje gevonden:

FEITEN OVER GOEDKOPE DRAAITAFELS.
Nu de plaat weer wat populairder wordt, groeit het aanbod van goedkope draaitafels. Over het design is goed nagedacht maar de geluidskwaliteit is altijd bedroevend. Ook zijn de gebruikte elementen heel slecht voor je kostbare platen. RecordFriend maakt zich zorgen. Wat is er aan de hand ?
- Een platenspeler die in de winkel euro 119,95 kost is voor maximaal 20 euro gefabriceerd in China. Wat mag je daar van verwachten ?
- Deze draaitafels maken altijd gebruik van een keramisch element. Deze verouderde techniek bespaart heel veel kosten omdat er geen aparte voorversterker met RIAA correctie nodig is. Nadeel is de slechte geluidskwaliteit, de slechte tracking en de hoge naalddruk die slecht is voor je platen. De frequentie eigenschappen van een keramisch element lijken op de RIAA curve. Maar zijn het niet. Een keramisch element kost ongeveer 1 dollar inkoop.
- Goedkope draaitafels hebben geen constante draaisnelheid waardoor de muziek dus alitjd vals klinkt.
- De ingebouwde luidsprekers hebben niets met HIFI te maken.
Dus wat nu ? Als je op niveau van vinyl wilt genieten, probeer dan een goede tweedehands draaitafel uit de jaren zeventig of tachtig op de kop te tikken. Met een nieuwe snaar en een nieuwe naald heb je vaak een verrassend goed geluid. Goede nieuwe draaitafels zijn te koop vanaf zo'n 250 euro. Heb je wel een versterker en boxen bij nodig. Kost een paar centen maar dan heb je ook echte muziek en geen geruis made in China.

Nu de plaat weer wat populairder wordt, groeit het aanbod van goedkope draaitafels. Over het design is goed nagedacht maar de geluidskwaliteit is altijd bedroevend. Ook zijn de gebruikte elementen heel slecht voor je kostbare platen. RecordFriend maakt zich zorgen. Wat is er aan de hand ?
- Een platenspeler die in de winkel euro 119,95 kost is voor maximaal 20 euro gefabriceerd in China. Wat mag je daar van verwachten ?
- Deze draaitafels maken altijd gebruik van een keramisch element. Deze verouderde techniek bespaart heel veel kosten omdat er geen aparte voorversterker met RIAA correctie nodig is. Nadeel is de slechte geluidskwaliteit, de slechte tracking en de hoge naalddruk die slecht is voor je platen. De frequentie eigenschappen van een keramisch element lijken op de RIAA curve. Maar zijn het niet. Een keramisch element kost ongeveer 1 dollar inkoop.
- Goedkope draaitafels hebben geen constante draaisnelheid waardoor de muziek dus alitjd vals klinkt.
Dus wat nu ? Als je op niveau van vinyl wilt genieten, probeer dan een goede tweedehands draaitafel uit de jaren zeventig of tachtig op de kop te tikken. Met een nieuwe snaar en een nieuwe naald heb je vaak een verrassend goed geluid. Goede nieuwe draaitafels zijn te koop vanaf zo'n 250 euro. Heb je wel een versterker en boxen bij nodig. Kost een paar centen maar dan heb je ook echte muziek en geen geruis made in China.
Goed gevonden Wehmut! Dit is wel de keiharde waarheid over goedkope platenspelers... .:Verwijderd schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 22:08:
Artikeltje gevonden:
[afbeelding]
Ik durf niet te zeggen dat de SL-Q2 beter is of slechter dan deze Pioneer, maar mijn eerste gevoel zegt dat in theorie nog steeds de SL-Q2 beter zou moeten klinken... Maar dit hoeft niet de praktijk te zijn... Een gratis speler is altijd mooi mee genomen en dus zinvol om te doen...Frank Mintjes schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 19:48:
Beste forumleden,
Even een vraag: is dit een belt-drive of direct drive?
In het geval van een belt-drive wordt de speler aangedreven door een snaar. Deze snaar zou aan vervanging toe kunnen zijn als deze oud is en al een ruime tijd stil heeft gaan gestaan... Het element moet, zoals anderen ook al zeiden goed vast gezet worden of vervangen worden door een nieuw element...
Hoe dan ook: mijn voorkeur blijft staan voor Technics SL-Q2 / Technics SL-Q3...
Ik zou voor de PL-640 gaan als ie gratis is. Heeft best veel gemeen met de Q2, zoals veel Japanners uit die tijd. Heeft ook een quartz-DD motor. Heeft precies dezelfde gelijkloop en rumble specs. Heeft ook een vergelijkbaar gegoten alu plateau. Wat dat betreft ziet het er gewoon goed uit.
De Technics is iets ouder, staat echt bekend als een kwaliteit/prijs tip, dat vind je overal op het internet. De Pioneer heeft die status niet en is echt zo'n eighties model, toen het de fabrikanten al minder voor de wind ging en materiaalbesparing zijn intrede had gedaan. Vergelijk de kunststoffen kast, knoppen (lijkt wel regenpijp pvc?) en rechte arm met de metalen kast, knoppen en s-arm van de Technics.
Maar dat is vooral een kwestie van uitstraling, het wil dat niet zeggen dat het geluidstechnisch meteen minder is. Daarvoor zou je hem uitvoerig aan de tand moeten voelen.
Hier foto's van een heel net exemplaar waarop ie maximaal tot zijn recht komt (niet op de buitensporige prijs letten):
http://www.ebay.nl/itm/PI...XT-SHURE-8X-/321383456570
Mijn voorkeur heeft ook de Q3 of Q2, of andere Q met S-arm. Maar als die PL-640 gratis is dan zou ik het wel weten.
De Technics is iets ouder, staat echt bekend als een kwaliteit/prijs tip, dat vind je overal op het internet. De Pioneer heeft die status niet en is echt zo'n eighties model, toen het de fabrikanten al minder voor de wind ging en materiaalbesparing zijn intrede had gedaan. Vergelijk de kunststoffen kast, knoppen (lijkt wel regenpijp pvc?) en rechte arm met de metalen kast, knoppen en s-arm van de Technics.
Maar dat is vooral een kwestie van uitstraling, het wil dat niet zeggen dat het geluidstechnisch meteen minder is. Daarvoor zou je hem uitvoerig aan de tand moeten voelen.
Hier foto's van een heel net exemplaar waarop ie maximaal tot zijn recht komt (niet op de buitensporige prijs letten):
Mijn voorkeur heeft ook de Q3 of Q2, of andere Q met S-arm. Maar als die PL-640 gratis is dan zou ik het wel weten.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 20-06-2014 09:27 ]
Oke bedankt voor deze nuttige informatie. Ik denk dat ik dus beter die pioneer kan nemen en een nieuw element er op kan zetten. En dan met het rest geld investeren in andere dingen. Gelukkig is het dus een Direct Drive en hoef ik dus niet de snaar te vervangen.
http://zum-shop.de/Audio-..._c32-317-339_p7361_x2.htm
Is dit apparaat van Audio Technica voldoende om er op de maken (en is dit een beetje kwaliteit?) of heb ik nog wat nodig?
Alvast bedankt!
http://zum-shop.de/Audio-..._c32-317-339_p7361_x2.htm
Is dit apparaat van Audio Technica voldoende om er op de maken (en is dit een beetje kwaliteit?) of heb ik nog wat nodig?
Alvast bedankt!
Die AT95 is perfect voor zo'n Japanse middenklasser, een echte prijs-prestatie tip. dan heb je voor 25 euro een belachelijk veel betere platenspeler dan je voor het veelvoudige nieuw kan kopen.
Helemaal top dan gaan we dat doen denk ik. Heel erg bedankt voor het mee denken!
Bij die AT95 worden ook meteen schroefjes geleverd, dus ik denk dat je zo klaar bent. Ben alleen even kwijt of je wel of niet een phono-ingang hebt en je misschien nog een voorversterker moet kopen?
Voor het juist plaatsen van het element moet je maar even in dit topic zoeken op protractor. Dan kom je vast genoeg tips tegen hoe je het element precies onder de arm moet zetten. Dat komt wel even precies
Voor het juist plaatsen van het element moet je maar even in dit topic zoeken op protractor. Dan kom je vast genoeg tips tegen hoe je het element precies onder de arm moet zetten. Dat komt wel even precies
[ Voor 34% gewijzigd door kraats op 20-06-2014 09:38 ]
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Ik heb nu een Akai AM-17 met Phono ingang. En ik denk dat dat voor nu wel voldoende is om even verder mee te kunnen. Dan kan ik later misschien nog kijken naar de voorversterkers die RCOR had uitgezocht.
Oh en nog een vraagje. Moet ik om dit element vast te maken nog iets speciaals hebben zoals solderen ofzo? Of hoe maak je dit element vast aan de arm?
Oh en nog een vraagje. Moet ik om dit element vast te maken nog iets speciaals hebben zoals solderen ofzo? Of hoe maak je dit element vast aan de arm?
[ Voor 27% gewijzigd door Frank Mintjes op 20-06-2014 09:47 ]
Die AM-17 lijkt me helemaal niet verkeerd, dat gaat lukken.
Niks solderen. Als het goed is komen de draadjes met connectoren zo uit de headshell:
http://s1206.photobucket....9176_zpsff0cba7c.jpg.html
Kwestie van de headshell van de arm halen, de draadjes voorzichtig op de pinnen van het element schuiven dus. Manual download met daarin de instructies voor monteren element:
http://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-640.shtml
Niks solderen. Als het goed is komen de draadjes met connectoren zo uit de headshell:
http://s1206.photobucket....9176_zpsff0cba7c.jpg.html
Kwestie van de headshell van de arm halen, de draadjes voorzichtig op de pinnen van het element schuiven dus. Manual download met daarin de instructies voor monteren element:
http://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-640.shtml
Verwijderd
Zeker weten!Cap schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:33:
Die AT95 is perfect voor zo'n Japanse middenklasser, een echte prijs-prestatie tip. dan heb je voor 25 euro een belachelijk veel betere platenspeler dan je voor het veelvoudige nieuw kan kopen.
Ik ben sinds een weekje in bezit van een tweedehands Denon DP-37F.
Een kennis van mijn ouders deed hem weg en ik was lucky genoeg om hem over te nemen.
Zit niet meer de originele naald in volgens mij, maar hij klinkt erg goed. Een ''kleine'' upgrade vanaf een €120 Akai
Ik heb hem momenteel aangesloten op een Denon DR-825 en twee Elipson Orphee speakers. Deze kon ik beide ook overnemen van die kennis.

Al met al, erg blij er mee!
Een kennis van mijn ouders deed hem weg en ik was lucky genoeg om hem over te nemen.
Zit niet meer de originele naald in volgens mij, maar hij klinkt erg goed. Een ''kleine'' upgrade vanaf een €120 Akai
Ik heb hem momenteel aangesloten op een Denon DR-825 en twee Elipson Orphee speakers. Deze kon ik beide ook overnemen van die kennis.

Zeer mooie en goede speler... Veel plezier met de speler Solitice...Solictice schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:03:
Ik ben sinds een weekje in bezit van een tweedehands Denon DP-37F.
[afbeelding]
De demping van de PL-640 zal waarschijnlijk een stuk minder goed zijn dan van de Technics en daar win je enorm veel mee als het om de geluidskwaliteit gaat... In veel gevallen zal een speler van plastic eerder hol klinken omwille van de mindere demping en zal hij eerder ongewenste bij geluiden (zoals o.a. resonaties) oppikken via je naald en doorsturen naar je receiver / versterker en uiteindelijk je speakers... Neemt niet weg dat de prijs / kwaliteit verhouding van "gratis" altijd goed is...Cap schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:24:
Ik zou voor de PL-640 gaan als ie gratis is. Heeft best veel gemeen met de Q2, zoals veel Japanners uit die tijd. Heeft ook een quartz-DD motor. Heeft precies dezelfde gelijkloop en rumble specs. Heeft ook een vergelijkbaar gegoten alu plateau. Wat dat betreft ziet het er gewoon goed uit.
[ Voor 58% gewijzigd door rcor op 20-06-2014 18:51 ]
2 vragen 
-waar kan ik vinyl halen (behalve MP en ebay), gaat mij om trance, heb nu een "basis" collectie van 200+ platen maar ben nog op zoek naar specifieke titels. zijn er markten hiervoor? haalde vroeger wel eens vinyl bij Midtown in Utrecht, maar is voor mij erg uit de richting aangezien ik in twente woon
-ik heb een SL-D2 gekocht met een redelijke goede tussenversterker maar heb de volgende problemen
1. bekende static soms wat je met name in rustige gedeeltes hoort
2. klinkt niet helemaal zuiver soms en heeft dan de neiging om in snelheid te gaan varieren, de pitch controle is ook extreem gevoelig naar mijn zin, kleine tikje is drastische snelheids verandering.
Geen idee hoe ik kan controleren of een naald versleten is trouwens
-waar kan ik vinyl halen (behalve MP en ebay), gaat mij om trance, heb nu een "basis" collectie van 200+ platen maar ben nog op zoek naar specifieke titels. zijn er markten hiervoor? haalde vroeger wel eens vinyl bij Midtown in Utrecht, maar is voor mij erg uit de richting aangezien ik in twente woon
-ik heb een SL-D2 gekocht met een redelijke goede tussenversterker maar heb de volgende problemen
2. klinkt niet helemaal zuiver soms en heeft dan de neiging om in snelheid te gaan varieren, de pitch controle is ook extreem gevoelig naar mijn zin, kleine tikje is drastische snelheids verandering.
www.triathlete.nl
Meestal zijn de potmeters en / of schuif regelaars dan vuil... Wat je kunt doen is het volgende: koop een spuitbusje kontakt 60 welke hier te koop is: http://www.bax-shop.nl/onderhoudsmiddelen/kontakt-60-kontaktreiniger/product-details.html?gclid=CJ7FmKf1iL8CFW_LtAodXR0AKQScighera schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 18:50:
2 vragen
Spuit de Kontakt 60 in de potmeter(s) of schuifregelaars en beweeg deze links en rechtsom of beweeg de schuif regelaar heen en weer... Stel met de potmeters de loop snelheid opnieuw af (want die is door het draaien verloren gegaan) voor zowel de 45-toeren en de 33-toeren tot deze exact klopt (kun je zien met een stroboscoop die je bij Vinyl Engine hier kunt downloaden: http://www.vinylengine.com/strobe-discs.shtml)...
Mocht dit niet helpen moeten de potmeters of schuifregelaar vervangen worden... Mocht je dit zelf niet kunnen laat het dan doen door professionals... Dit zelfde geldt voor het afstellen van de afspeelsnelheid of het reiningen van de schuifregelaar / pot meters: als je het zelf niet kunt doen, laat het dan doen...
Wat betreft de platenzaak:
Sounds in Venlo is een hele goede winkel met veel LP's... Daar zullen zeker ook trance lp's tussen zitten... Maar dat is niet regio Twente helaas...
Succes!
Thanks! hier kan ik zeker wat mee
zit gelukkig ook een technics specialist in de buurt. Denk dat het geen kwaad om hem daar eens te laten nakijken, als ik er zelf niet uirkom 
Venlo... Thanks voor de tip
mocht ik een keer in die hoek zitten dan loop ik daar in ieder geval naar binnen!
Venlo... Thanks voor de tip
www.triathlete.nl
Ik heb Lazaretto van Jack White (de Ultra LP), maar kant A heeft helemaal geen "inloop"groef. Kant B ook maar een hele kleine. Je moet de naald echt in de muziek laten zakken. Best vreemd.
Jack White IS vreemd, maar wel erg goed.MilaNL schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 00:25:
Ik heb Lazaretto van Jack White (de Ultra LP), maar kant A heeft helemaal geen "inloop"groef. Kant B ook maar een hele kleine. Je moet de naald echt in de muziek laten zakken. Best vreemd.
Klopt, je moet op kant A de naald op het einde van de groeven laten zakken. Vreemd, maar het is niet anders.
Online bij www.discogs.com is ook veel te vindenScighera schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 18:50:
2 vragen
Wat me ook wel enigszins tegen valt is dat je heel duidelijk hoort wanneer de intro op kant B voorbij is. Er zijn 2 verschillende intro's, en ik dacht dat ze dan mooi zouden overlopen in de rest van het nummer, maar er zit echt even een hikje tussen. Is dat bij jou ook? (kan dat het maar bij 1 van de 2 is, maar ik heb er maar 1 gehoord).Bestla schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 08:28:
[...]
Jack White IS vreemd, maar wel erg goed.![]()
Klopt, je moet op kant A de naald op het einde van de groeven laten zakken. Vreemd, maar het is niet anders.
SUPER!!!!Frank Mintjes schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 14:43:
[...]
Online bij www.discogs.com is ook veel te vinden
thanks! Heb net in bij een Duitse verkoper een stapel besteld. volgende maand even bij een UK verkoper ff shoppen.
oa
Cosmic Gate: o.a. Raging
Yanou ft Do : On and On
Tiesto: Suburbain Train
Rank 1: Such is Life
Moby: Extreme Ways
Saint Etienne: Action
Gouryella: Walhalla
Nogmaals, dat was zoiets wat ik zocht: veel aanbod, en goede prijzen (16 stuks in VG+ of NM condition voor 58,-- incl porto)
www.triathlete.nl
Mooi, laat me weten hoe jouw ervaring is. Ik heb op de website zelf nog nooit wat besteld namelijk.
Verwijderd
Over Discogs: Zit er al jaren op. Ook verkoop ik er eigen platen (miskopen en dubbel).
Heb er nu ongeveer 70 gekocht via Discogs over de jaren, 1 x is er en dwars door midden gebroken aangekomen (uit Frankrijk).
Let vooral op de seller rating (minstens 95% positive houd ik aan). En kijk wat en waarom ze negatieve ratings hebben gekregen.
Tegenwoordig zie je vaak dat de beschreven staat niet klopt. Dat "Near Mint" in werkelijkheid "Very Good" is.
Heb er nu ongeveer 70 gekocht via Discogs over de jaren, 1 x is er en dwars door midden gebroken aangekomen (uit Frankrijk).
Let vooral op de seller rating (minstens 95% positive houd ik aan). En kijk wat en waarom ze negatieve ratings hebben gekregen.
Tegenwoordig zie je vaak dat de beschreven staat niet klopt. Dat "Near Mint" in werkelijkheid "Very Good" is.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic