Je moet het zo zien, je zet ook geen stugge vering van een zware middenklasser op een lichtgewicht autootje. Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat je het dan "prima" vindt rijden, maar optimaal is het niet voor het rijgedrag / wegcontact. Bij een bepaalde arm hoort een bepaalde vering van de naald.
Nog een antwoord op wat de waarde van een TD160 MKII betreft, dat is een moeilijkere. Je gaat al gauw rnaar 125-150 euro als ie op het eerste gezicht zowel technisch als uiterlijk in orde lijkt. Of meer, indien nog mooier.
Het zijn uitstekende platenspelers, maar mijn ervaring is dat bij een Thorens de (onderhouds)staat wat nauwer luistert. Het zijn geen typische "plug and play" platenspelers maar juist spelers waarbij onderhoud en goede afstelling / set up / plaatsing van de speler erg van belang is.
Een slechte kap is natuurlijk een uiterlijk minpuntje maar doet niets af aan de speelkwaliteiten. Net als een laagje stof. Doe mij voor hetzelfde geld maar een Thorens met wat krassen op de kap en een laagje stof, maar wel goed afgestelde vering van het subchassis, spelingsvrije armlagers, een schoon en glad plateaulager, en een nog goede (origineel Thorens) snaar. Als er nog van alles aan moet gebeuren ben je zo 100 euro verder, er vanuit gaande dat je dat zelf niet allemaal kan.
En een (goed) element moet je vaak eerder bij de waarde optellen dan het ontbreken van een element van de waarde aftrekken. Maar vaak wordt er een eenvoudig elementje met versleten naald "gratis" bijgeleverd, met moet er toch van af en het is weinig meer waard.
Maar goed, zoals ik al zei is een draaitafel als een TD 160 MKII een heel ander beestje dan de SL-Q2 achtigen waar je eerst naar keek. De prijs is een stuk hoger en hij is veel minder "plug and play". Als alles op orde is qua onderhoud en set up dan heb je er een uitstekende draaitafel aan.
Ik zou dus eerst eens bedenken wat je ding is. Denk bij de SL-Q2 met zijn direct drive en s-arm aan goedkoop, betrouwbaar, "plug and play", robuust in gebruik. Denk bij de TD160 MK II met zijn snaaraandrijving, verend subchassis en lichtgewicht arm aan kostbaarder, verfijnd, elegant en gevoeliger in gebruik.
Let wel, uiteraard kan je ook een gare Q2 op marktplaats treffen of een perfecte Thorens. Want ook de armlagers van een Q2 kunnen stuk enzo. Maar het gaat om het idee. Ik denk dat je die Thorens uit Beverwijk op het oog hebt, op basis van de advertentie kan ik niet goed beoordelen wat de staat van onderhoud is.
[
Voor 86% gewijzigd door
Cap op 02-07-2014 14:00
]