Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ja, die ratings zijn wel lastig. Maar goed, je weet het toch nooit. Kocht pas bij het vinylarchief een op het oog mooie Meddle (Pink Floyd) maar dat ding ruist en tikt als de neten. Eigenlijk onspeelbaar. Via discogs heb ik dat nog niet gehad. Laatste aankoop was een live LP van Dave Brubeck, Live in Berlin, op VG gegrade maar speelt als nieuw (en dat voor een plaat uit midden jaren '60 vorige eeuw).

Ik neig de laatste tijd wel steeds vaker naar nieuw vinyl moet ik zeggen. Ook al vind ik het jammer dat je zo slecht kan achterhalen of het cd-op-vinyl is of een echt analoge uitgave. Zo'n microline stylus stelt toch wel erg hoge eisen aan de staat van je vinyl merk ik. Vuil of beschadigd vinyl wordt veel sneller afgestraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 16:59

Scighera

swim-bike-run

Die verkoperratings neem ik uiteraard mee (heb ervaring met ebay) dus dan bepaal ik wel of de verkoper goed is. Vervolgens in het aanbod kijken of er wat leuks bij zit voor mij (en betaalbaar, 5,-- per stuk is ongeveer de max, uitzonderingen daargelaten, heb meer dure hobbies) en op die manier even 15 platen bij elkaar zoeken en dan valt de porto ook nog wel mee.

Smetteloze hoezen hoeft voor mij ook niet perse, zijn oude jaren, dus beetje gebruikerssporen horen erbij

Nu even de basiscollectie van mij in excel zetten, zodat ik zeker weet dat ik niks dubbel krijg.

Problemen met zuiverheid en toeren zit hem in de 33rpm, niet in de 45 (die is stabiel en klinkt zuiver). tijd om hem eens te laten calibreren dus, en laat ik gelijk element even controleren. iemand een aanrader voor de SL-D2? er zit nu het standaard element, 270C .

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:23
Of ook meteen je collectie op discogs mikken ;)

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjorsjes schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:12:
Of ook meteen je collectie op discogs mikken ;)
Yep, en er dan een linkje van maken voor in je Tweakers forum signature ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb die signatures standaard uit staan, zit ik niet de hele tijd naar dezelfde repeterende regels bagger te kijken maar naar de berichten zelf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ervan uitgaande dat de berichten zelf geen bagger zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-09 06:50
MilaNL schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 21:39:
[...]

Wat me ook wel enigszins tegen valt is dat je heel duidelijk hoort wanneer de intro op kant B voorbij is. Er zijn 2 verschillende intro's, en ik dacht dat ze dan mooi zouden overlopen in de rest van het nummer, maar er zit echt even een hikje tussen. Is dat bij jou ook? (kan dat het maar bij 1 van de 2 is, maar ik heb er maar 1 gehoord).
Neuh, ik hoor geen hikje of zo , en ik heb beide intro's een keer of 5 doorgelopen. Alleen vind ik die accoustische intro veel beter. Met die viool die er langzaam insluipt/knalt. >:) Een duidelijk verschil met de versterkte intro waar de gitaar er ineens inknalt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Net bij stel bejaarden geweest die hun oude platencollectie op marktplaats hadden gezet incl platenspeler...

Laatste is zon plastic begin 90's speler, dus niet interessant, meeste platen ook niet, maar toch nog Joshua Tree van U2, Greatest hits van Fleetwood Mac, live album van Ry Cooder en een greatest hits iets van Roy Orbison meegenomen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:06

Nyarlathotep

Crawling Chaos

En de rest van die platencollectie belandt waarschijnlijk in... een kringloopwinkel. Daar staat zo veel van die uitgemeste bejaardenwoningmuziek :D

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Dat ja, of de stort of voor heel weinig naar een opkopertje die zoiets in een grabbelbak op de markt gooit.
Veel mensen denken nog dat omdat vinyl aan populariteit aan het winnen is ook die meuk wel graag door iemand gekocht wordt.. maar niemand zit daarop te wachten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verschrikkelijk he? aanbod van 90% van de kringloopwinkel: Nana mouskouri, Gerard Joling, Berdien Stenberg, Barbra Streisand pfffffffffff
En ze worden ook duurder merk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 11:26:
verschrikkelijk he? aanbod van 90% van de kringloopwinkel: Nana mouskouri, Gerard Joling, Berdien Stenberg, Barbra Streisand pfffffffffff
En ze worden ook duurder merk ik.
Bij de kringloop in ons dorp tref je ook veel Duitse schlager muziek aan buiten de "Hollandse hits" van weleer... Vaak is het qua platen bij onze dorps kringloop "jammer, maar helaas"...

[ Voor 4% gewijzigd door rcor op 25-06-2014 18:23 ]

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-09 09:54
Blijkbaar zijn er wel mensen die het kopen.. al ken ik er geen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal!

Inmiddels heb ik een aardige platencollectie maar het probleem is dat ik er niet naar kan luisteren.
Ik heb een Lenco L-3867 USB Draaitafel (goedkoop, I know) en ik heb hier de volgende problemen mee.

1. Hij weigert soms om af te spelen. Ik druk op het knopje dat de naald omhoog lift, zet de naald op het startpunt van de plaat, druk op het knopje dat de naald omlaag tilt.. en de platenspeler maakt een soort van knak-geluid en zet de naald weer terug op zijn basis. Dit kan hij heel lang achter elkaar doen.

2. Áls hij dan afspeelt gaat het een tijdje goed, maar naarmate de plaat vordert gaat hij heel veel overslaan. Dit doet hij bij alle platen, zelfs bij brand-new platen van nieuwe artiesten waar écht niks mis met de plaat zelf kan zijn.

Kortom, na een tijdje zet ik altijd uit pure frustratie de plaat maar af en luister ik muziek maar met mn laptop -.-

Welke slimmerd kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Judithje, lees even wat pagina's terug in dit topic. We hebben het hier uitgebreid over USB platenspelers gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 14:29:
Hallo allemaal!

Inmiddels heb ik een aardige platencollectie maar het probleem is dat ik er niet naar kan luisteren.
Ik heb een Lenco L-3867 USB Draaitafel (goedkoop, I know) en ik heb hier de volgende problemen mee.

1. Hij weigert soms om af te spelen. Ik druk op het knopje dat de naald omhoog lift, zet de naald op het startpunt van de plaat, druk op het knopje dat de naald omlaag tilt.. en de platenspeler maakt een soort van knak-geluid en zet de naald weer terug op zijn basis. Dit kan hij heel lang achter elkaar doen.

2. Áls hij dan afspeelt gaat het een tijdje goed, maar naarmate de plaat vordert gaat hij heel veel overslaan. Dit doet hij bij alle platen, zelfs bij brand-new platen van nieuwe artiesten waar écht niks mis met de plaat zelf kan zijn.

Kortom, na een tijdje zet ik altijd uit pure frustratie de plaat maar af en luister ik muziek maar met mn laptop -.-

Welke slimmerd kan mij helpen?
Dat komt door slechte toonarm lagering... Ik zou een mooie tweedehandse Technics SL-Q2 / Q3 gaan zoeken voor max. 50 euro... Goede speler die niet te duur is... Zet hier een Audio Technica AT95e op die je voor rond de 25 euro hier kunt bestellen: http://zum-shop.de/Audio-...-Tonabnehmer_p7361_x2.htm en kies hier een mooie cambridge audio 640P phono preamp bij en je bent klaar...

Of als het budget het toelaat kun je ook voor een Thorens gaan en daar een Audio Technica AT440Mla element op monteren met dezelfde phono preamp als eerder genoemd... Dat klinkt nog mooier, maar is ook duurder...

Overigens is die Phono preamp niet perse benodigd als je een versterker / receiver hebt met phono ingang, maar houdt wel in gedachten dat een losse phono preamp beduidend beter geluid geeft over het algemeen...

Succes ermee!

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 26-06-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmiddag meegenomen bij Plato :)

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3847/14512082594_5d47ccb939_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3911/14326873029_2ab2c148d3_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2900/14326809470_6102562c2b_b.jpg

Daarnaast deze nog nieuw, maar die zijn al weer van 2 weken geleden.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5484/14327202947_85f2d3a337_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3851/14327203347_1dba1b730c_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3919/14512542622_7cdc5910ef_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rcor schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 18:06:
[...]
Of als het budget het toelaat kun je ook voor een Thorens gaan en daar een Audio Technica AT440Mla element op monteren met dezelfde phono preamp als eerder genoemd... Dat klinkt nog mooier, maar is ook duurder...
Nou, dat is wel een heel klinisch elementje voor een muzikale Thorens vind ik. Ik begrijp het alom aanwezige enthousiasme echt niet ten aanzien van dat ding. Net als dat ik dat niet zie voor een Ortofon 2m Red. Het klinkt hees, weinig midden. Eéndimensionaal.
Ik zou eerder kijken naar een Denon DL 110 ofzo, of een ander leuk high output MC elementje. Tweedehandsjes zat op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 19:49:
[...]

Nou, dat is wel een heel klinisch elementje voor een muzikale Thorens vind ik. Ik begrijp het alom aanwezige enthousiasme echt niet ten aanzien van dat ding. Net als dat ik dat niet zie voor een Ortofon 2m Red. Het klinkt hees, weinig midden. Eéndimensionaal.
Ik zou eerder kijken naar een Denon DL 110 ofzo, of een ander leuk high output MC elementje. Tweedehandsjes zat op marktplaats.
Ik heb eerst de dl110 gehad en nu de 440mla op een TD166. Ik vond juist de denon erg saai, een prima element om bij in slaap te vallen ;). De AT bevalt me veel beter. Sprankelend , idd een tikkie analytisch maar daar hou ik wel van. Zou hem dus zeker aan kunnen raden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37
Mooie aanwinsten weer ReVision, ik wacht even op mijn Lazaretto editie uit TMR: The Vault Package # 20

Deze wordt as we speak verstuurd, en ontvang binnen 24 uur een shipping number. Ben benieuwd!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het ook van belang is wat voor speakers en versterker je gebruikt.
Mijn speakers en versterker klinken samen vanzichzelf al redelijk "warm" om het zo maar te zeggen. In combinatie met de AT440mla op mijn Thorens is dit een perfecte match. Als je een set hebt die van zichzelf al heel analistisch klinkt dan zal de AT mogelijk een mindere match zijn en het neutrale geluid alleen maar versterken.
loewie1984 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:23:
Mooie aanwinsten weer ReVision, ik wacht even op mijn Lazaretto editie uit TMR: The Vault Package # 20

Deze wordt as we speak verstuurd, en ontvang binnen 24 uur een shipping number. Ben benieuwd!
Nice! Wat ben je nu uiteindelijke kwijt aan die plaat? Je hebt daarnaast een lidmaatschap nodig neem ik aan?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:24:
Ik denk dat het ook van belang is wat voor speakers en versterker je gebruikt.
Mijn speakers en versterker klinken samen vanzichzelf al redelijk "warm" om het zo maar te zeggen. In combinatie met de AT440mla op mijn Thorens is dit een perfecte match. Als je een set hebt die van zichzelf al heel analistisch klinkt dan zal de AT mogelijk een mindere match zijn en het neutrale geluid alleen maar versterken.
Klopt denk ik helemaal. Zo zie je maar dat het een kwestie van mixen, matchen en smaak blijft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
De AT440MLa klinkt niet echt neutraal, maar wel "lekker". En het is de meester van de IGD en sibilance, wat op zichzelf ook wat waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:37
Verwijderd schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 21:24:
Nice! Wat ben je nu uiteindelijke kwijt aan die plaat? Je hebt daarnaast een lidmaatschap nodig neem ik aan?
80 usd per kwartaal. Maar ik heb me aangemeld, betaald en toen weer afgemeld.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elk schakeltje in de hele setup heeft natuurlijk invloed, dat is ook zo. Ik hoorde deze week een opname van een 440 (fleetwood mac nummer) op een ander forum (vinl.net) en was er niet kapot van. Mooi detail, maar weinig diepte.
Maar goed opinions are like assholes, everybody has one ;)

AT 440 opname: offline gehaald zie ik.
mijn Rondo Red opname: -genoeg gehoord denk ik-

Mijn geluidskaart is 16 bit 44100 hz, crappy ding, maar toch leuk om eens wat op te nemen. Die van de 440 geloof ik ook, dus daar gaat wat kwaliteit verloren.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2014 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook een voorkeur voor het Denon huisgeluid (DL-302, DL-301, DL-160) maar heb in het verleden ook een tijdje de AT440MLa gehad. Die klonk zeker goed, maar ik miste het ronde maar toch sprankelende geluid van de Denons.

Ik ben toen ook muziekfragmenten gaan opnemen om goed te kunnen A/B-en. De AT440MLa, hoewel niet schel, had een hard randje wat mij bij sommige passages wat minder luisterplezier opleverde. Bij de Denon DL-160 lag mijn focus elke keer vanzelf op de muziek. Nu ligt het allemaal best dicht bij elkaar, het is geen verschil van dag en nacht (we hebben het nog steeds over Hi-Fi). En natuurlijk is het element niet alleen verantwoordelijk voor de sound: de plaat zelf, de toonarm, koptelefoon, speakers en kamerakoestiek hebben ook invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Ik let altijd op de 'tap' factor bij het luisteren en beoordelen. Het is heel stom, maar van sommige setups ga ik vanzelf mee tappen met m'n voet ofzo en dan weet ik dat het een geluid is dat mij ligt. Ik had dat bij mijn hele oude Kenwood Trio versterker, super muzikaal ding, ik zat continue mee te doen en bewegen met de muziek. Daarna vervangen voor een ander ding, was dat gevoel opeens helemaal weg. Daarna kwam mijn Yamaha, was het weer helemaal terug.

Zo had ik dat dus ook bij de Denon DL-110. Prima geluid, je kunt het moeilijk lelijk of slecht noemen, maar het gevoel ontbrak bij bij. Ik hoorde de muziek, maar hij kwam niet binnen. Lastig uit te leggen. Ik ben ook absoluut niet op zoek naar een audiofiel neutrale setup maar iets wat bij mijn luistersmaak past :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
In dit topic heb ik diverse mensen gevonden die zelf een vervangende vloeistof voor hun Knosti brouwen. Waar scoor ik het makkelijkst de middelen om dat mee te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Laatst online: 06-09 21:24
Ik heb het (gedestilleerd water en isopropanol) bij Höfer Chemie gehaald. Bij elkaar was dat voor mij het goedkoopste.
Alleen de wetting agent heb ik bij Calumet gehaald.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-09-2022
Ik heb een klein probleempje met mijn pioneer speler denk ik. Het nieuwe element past niet op de arm. Hoe verbind ik deze?

https://www.dropbox.com/s...dkp5a/20140627_163823.jpg

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frank Mintjes schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:46:
Ik heb een klein probleempje met mijn pioneer speler denk ik. Het nieuwe element past niet op de arm. Hoe verbind ik deze?

https://www.dropbox.com/s...dkp5a/20140627_163823.jpg

Alvast bedankt!
Niet, de headshell ontbreekt waar je 'm in moet monteren... Ik zal zo eens kijken welke headshell bij jou speler hoort...

edit 17:59 uur:
zeker weten doe ik het niet, maar deze headshell zou moeten passen:
http://zum-shop.de/Universal-Headshell-mit-ADC-m-Anschluss_c192-196_p11972_x2.htm
Afbeeldingslocatie: http://www.nadel-shop.de/zubehoer/hs_adc_tonar3155_a.jpg

Mocht je na het zien van bovenstaande plaatje denken van: hè een soortgelijk onderdeel heb ik er vanaf gehaald daarstraks, dan heb je het benodigde onderdeel waarschijnlijk nog... Deze behoort gemonteerd te zitten op de arm en aan dat onderdeel monteer je je element (als er een oude aan vast zit deze eerst van de headshell afhalen)...

[ Voor 43% gewijzigd door rcor op 27-06-2014 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Huh? :? Da's lekker dan. Krijg je een platenspeler en dan is ie niet compleet. :)

Je moet dus eerst even die gitraarleraar van je op zijn schouder tikken en vragen waar ie de headshell gelaten heeft. Die hoort bij dit type draaitafel natuurlijk gewoon vast bij de draaitafel, het is geen universele uitwisselbare SME headshell zoals bijv die van de Technics s-armen: dat je hem van de arm kan verwijderen is alleen maar om het element gemakkelijker te kunnen monteren.

Anders moet je weer een passende headshell op de kop zien te tikken voor een betaalbare prijs.... en dan maar hopen dat de geometrie ook klopt (hoek + lengte afstand aansluiting tot montagepunten).

[ Voor 8% gewijzigd door Cap op 27-06-2014 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 18:22:
Huh? :? Da's lekker dan. Krijg je een platenspeler en dan is ie niet compleet. :)

Je moet dus eerst even die gitraarleraar van je op zijn schouder tikken en vragen waar ie de headshell gelaten heeft. Die hoort bij dit type draaitafel natuurlijk gewoon vast bij de draaitafel, het is geen universele uitwisselbare SME headshell zoals bijv die van de Technics s-armen: dat je hem van de arm kan verwijderen is alleen maar om het element gemakkelijker te kunnen monteren.

Anders moet je weer een passende headshell op de kop zien te tikken voor een betaalbare prijs.... en dan maar hopen dat de geometrie ook klopt (hoek + lengte afstand aansluiting tot montagepunten).
Voor niets gaat de zon op... Mensen geven niet voor niets iets gratis weg in deze tijd... Zodra er geld van te maken is doet iedereen dat tegenwoordig... Die SL-Q2 die ik een tijd terug gevonden had was volgens mij nog niet eens zo'n slechte deal... Zet daar die gekochte AT95e element onder en je bent ook klaar...

Ik bekijk het heel realistisch: als je 20 euro moet betalen voor de headshell excl. verzendkosten, dan zijn de kosten nu al ruim richting de 30 euro... Dat is exact de dag waarde van deze speler en je weet niet zeker of de headshell zal passen op de speler en of de speler als de headshell past daarna goed functioneert...

Nu ik er wat beter over nadenk: Frank Mintjes kan beter die Technics kopen als de beste man de headshell niet meer heeft en daar het gekochte AT95e element op monteren... Het element en speler zullen goed matchen en je hebt nog doorgroei mogelijk zat qua element... Alleen weet ik niet of die Technics nog te koop staat...

Edit 21:30 uur:
De SL-Q2 heeft de status gereserveerd... Maar deze zijn ook interessant:
http://link.marktplaats.nl/m820915544
http://link.marktplaats.nl/m821017422
http://link.marktplaats.nl/m820375282

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 27-06-2014 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
Oke bedankt, dan denk ik toch dat ik voor de SL-Q2 ga. Deze heb ik namelijk gereserveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frank Mintjes schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 21:33:
Oke bedankt, dan denk ik toch dat ik voor de SL-Q2 ga. Deze heb ik namelijk gereserveerd.
Mooi om te horen dat je wat geluk hebt nu, neemt niet weg dat je de Pioneer zeker nog niet weg moet doen... Mocht je nog via de gitaar leraar de originele headshell nog kunnen bemachtigen of via een tweedehands circuit goedkoop een passende headshell kunnen vinden issie als tweede speler ook zeker niet verkeerd!

En anders kun je hem dan alsnog verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rcor schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 21:22:
[...]

Voor niets gaat de zon op... Mensen geven niet voor niets iets gratis weg in deze tijd... Zodra er geld van te maken is doet iedereen dat tegenwoordig...
Ik heb laatst nog een SL-7 weggegeven in mint staat. Dat is geen speelgoed en in die staat gaan ze tegenwoordig weg voor veel euro's.
rcor schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 21:22:
[...]

Ik bekijk het heel realistisch: als je 20 euro moet betalen voor de headshell excl. verzendkosten, dan zijn de kosten nu al ruim richting de 30 euro... Dat is exact de dag waarde van deze speler en je weet niet zeker of de headshell zal passen op de speler en of de speler als de headshell past daarna goed functioneert...

Nu ik er wat beter over nadenk: Frank Mintjes kan beter die Technics kopen als de beste man de headshell niet meer heeft en daar het gekochte AT95e element op monteren... Het element en speler zullen goed matchen en je hebt nog doorgroei mogelijk zat qua element... Alleen weet ik niet of die Technics nog te koop staat...

Edit 21:30 uur:
De SL-Q2 heeft de status gereserveerd... Maar deze zijn ook interessant:
http://link.marktplaats.nl/m820915544
http://link.marktplaats.nl/m820375282
Eens, dat was ook de strekking van mijn verhaal, die platenspeler is al snel niet goedkoop meer als je er unubtanium en dus overprijsde onderdelen voor moet gaan aanschaffen.

Die 33x series zijn prima, wel zonder quartz lock maar de betere servo types (12/13/14/1500 mk1 en de 3300 series) zijn ook prima. De sl-1900 vind ik wel minder in vergelijk met de andere alternatieven.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 27-06-2014 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 16:59

Scighera

swim-bike-run

Die SL-D2 gaat naar zolder :P geen zin om te calibreren en naald te vervangen.... want....

Gisteren opgepikt voor 50 euro:
-Technics SL-D3
-calibratie goed
-naald/element goed
-stofkap en speler zelf: optische nieuwstaat

En wat klint ie goed!
-geen verloop in tempo
-goede bass en dynamiek i.t.t. de oude D2
-voorversterker kan gewoon op 0dB staan in ipv -6dB (D2 ging bij -5 al vervormen)

goede deal dus!

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t1.0-9/10417776_10152301414813541_8451632514612241925_n.jpg

en wat uitbreiding ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/v/t34.0-12/10477994_10152297586378541_1340205399_n.jpg?oh=1008d70abad783ef9a0292e7b3fad5d1&oe=53B07BCF&__gda__=1404056418_edc96714f3bdb0bfe7c258714d328563

Jammer genoeg zit er in 1 van de de cosmic gate sleeves de verkeerde record :( mja, ff mailen met verkoper dus :)

Ander vraagje trouwes, wachten met plaat wisselen tot de de platter volledig stil staat ? lijkt me niet goed voor mechanisme en het vinyl om hem eerder al eraf te halen, of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 10% gewijzigd door Scighera op 28-06-2014 10:59 ]

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:28
Vraagje: ik wil beginnen met vinyl. Ben geen audiofiel en een leek op het gebied van vinyl.

Wat rondgelezen hier en de Technics SL-D3 - Technics SL-D2 zouden goede opties moeten zijn (iemand aanvullingen?). Wat zijn goede prijzen voor een D3 of D2 met goede elementen? En wat zou een goede prijs zijn als er geen goede elementen bij zitten?

Wat heb ik verder nodig? Plan is om de platenspeler aan te sluiten op mijn Onkyo 507 + home cinema set. Geld en ruimte voor een aparte 2.0 set heb ik nog niet. Is een voorversterker nodig in deze situatie?

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Als ik zo snel google heeft jouw Onkyo geen ingang voor een platenspeler (een 'phono' ingang) dus je hebt inderdaad een voorversterker nodig.
Scighera schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 10:54:
Ander vraagje trouwes, wachten met plaat wisselen tot de de platter volledig stil staat ? lijkt me niet goed voor mechanisme en het vinyl om hem eerder al eraf te halen, of zie ik dat verkeerd?
Ik doe dat wel altijd, maar toen ik bij Dr Thorens was zag ik hem de platenspeler aanzetten en daarna al draaiende de platen erop/eraf doen. Hij had het er op een bepaald moment in het gesprek ook over dat je de speed knop toch maar 2x per dag gebruikt, 1x om aan te zetten en 1x om uit te doen, wat ik ook wel apart vond. Maar het kan dus blijkbaar vrij goed.

[ Voor 70% gewijzigd door Acolyte57 op 28-06-2014 12:24 ]

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
Zojuist bij mijn ouders een Pioneer PL-430 gevonden op zolder. Kan iemand me daar wat meer over vertellen?

Zit geen phono uitgang op zo te zien, komt een kabel uit met rode en witte tulp stekkers.

[ Voor 30% gewijzigd door PascalvE op 28-06-2014 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die SL-D2 gaat naar zolder :P geen zin om te calibreren en naald te vervangen.... want....

Gisteren opgepikt voor 50 euro:
-Technics SL-D3
-calibratie goed
-naald/element goed
-stofkap en speler zelf: optische nieuwstaat

En wat klint ie goed!
-geen verloop in tempo
-goede bass en dynamiek i.t.t. de oude D2
-voorversterker kan gewoon op 0dB staan in ipv -6dB (D2 ging bij -5 al vervormen)
Nette speler! Maar wat de klank betreft praat je hier toch met name over het element en niet over de speler. Dat verschil ligt toch echt niet aan die D2 (tenzij er iets echt stuk is) maar aan het element dat er op die D3 gemonteerd zit. Als je die op de D2 zet klinkt ie precies hetzelfde. ;)

Daar hoef je je bij een dergelijke direct drive geen zorgen over te maken, op veel direct drives zitten zelfs elektronische remmen die de motor even omgekeerd laten draaien en dus bewust extra kracht op het mechanisme zetten. En de overdracht van kracht vindt plaats op basis van een magnetisch veld tussen stator en rotor er is behalve de as zelf dus geen fysieke verbinding. Bij een belt drive zou je kunnen beargumenteren dat je iets voorzichtiger moet zijn, hoewel ik van mening ben dat het daar met een nette vertikale plaat verwijderingstechniek ook wel losloopt.
PascalvE schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:18:
Vraagje: ik wil beginnen met vinyl. Ben geen audiofiel en een leek op het gebied van vinyl.

Wat rondgelezen hier en de Technics SL-D3 - Technics SL-D2 zouden goede opties moeten zijn (iemand aanvullingen?). Wat zijn goede prijzen voor een D3 of D2 met goede elementen? En wat zou een goede prijs zijn als er geen goede elementen bij zitten?

Wat heb ik verder nodig? Plan is om de platenspeler aan te sluiten op mijn Onkyo 507 + home cinema set. Geld en ruimte voor een aparte 2.0 set heb ik nog niet. Is een voorversterker nodig in deze situatie?

Dank alvast!
Plusminus 50 -80 euro voor eentje met element in goede technische staat, die prijs is verder afhankelijk van de optische staat en de kwaliteit van het gemonteerde element en de staat van de naald. Of 25-50 euro voor eentje zonder element, en dan voor vanaf ongeveer 25 euro een nieuw MM element + naald kopen, bijv de AT95E . Vervang trouwens de D door een (Q2 / Q3) en je hebt een nog iets beter model met Quartz lock voor ongeveer hetzelfde geld. ;)
PascalvE schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 12:37:
Zojuist bij mijn ouders een Pioneer PL-430 gevonden op zolder. Kan iemand me daar wat meer over vertellen?

Zit geen phono uitgang op zo te zien, komt een kabel uit met rode en witte tulp stekkers.
Hoe denk jij dat een phono uitgang van een platenspeler eruit ziet? Dat zijn gewoon tulpstekkers hoor (of indien ouder en europees, DIN stekkers, maar dat is een ander verhaal). Dat zijn dus gewoon de pluggen waarop het signaal van het element staat van enkele millivolts. Dat moet dus versterkt worden naar een voor een versterker bruikbaar niveau.

2 mogelijkheden:
- je versterker heeft een (MM) phono ingang -> uitgangen versterker controleren. Zo ja, dan heb je naast de platenspeler met element en naald niks extra's nodig
- je versterker heeft geen phono ingang. Je hebt dan een platenspeler voorversterker oftewel phono pre nodig. Daar zijn tal van opties in vanaf 25 euro tot enkele duizenden euro's.

Edit: ik zou trouwens lekker beginnen met die PL-430, lijkt me een prima beginners direct drive speler, zeker als je hem gratis op zolder vindt. Kijken wat voor elementje eronder zit. Dan de arm afstellen op de juiste naalddruk voor dat element. Die afstelling klopt vast niet meer na verhuizing naar zolder. Dat betekent anti skating op 0 zetten, de arm van de armsteun halen en richting het plateau brengen, en dan door draaien aan het contragewicht de arm balanceren zodat ie vlak boven het plateau blijft zweven. Wel voorzichtig doen natuurlijk ivm de naald: met je linkerhand altijd lichtjes de headshell blijven ondersteunen tijdens dit proces totdat je voelt dat je bijna goed zit, dan volledig vrij laten zweven. Zweeft ie mooi vlak boven het plateau, dan de ring zo instellen dat ie op die stand "0" aangeeft, zonder dat je daarbij het gewicht zelf verdraait. Nu is je gewicht "gekalibreerd". indien dat aanTenslotte de juiste naalddruk voor de gemonteerde naald instellen door het gewicht tegen de klok in te draaien tot de ring de juiste naalddruk aangeeft, en de anti skating op dezelfde waarde zetten. Dan met een plaat luisteren of de naald nog ok is. Als je al een versterker met phono ingang hebt tenminste. ;)

http://www.audiocostruzio...30/pioneer%20pl%20430.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Cap op 28-06-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Dat is phono :) phono betekent alleen maar dat het signaal onversterkt is, en dat op de phono ingang van de versterker dus nog een pre-amp moet zitten.

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
Ah thanks, duidelijk!

Iemand bekend met de Pioneer PL-430? Is het wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie mijn reactie hierboven, lijkt me prima als gratis beginnersspeler. Specs 6 kg, 0.025% wow en flutter, 78 dB, direct drive, dat is niet meteen brol. Gewoon aansluiten en proberen!

http://www.vinylengine.com/library/pioneer/pl-430.shtml

Het kan best zijn dat je er met een SL-D2 maar weinig op vooruit gaat, hoewel ik nog wel iets meer vertrouwen heb in die speler.

[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 28-06-2014 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalvE
Dank voor de uitleg! Ik ga het inderdaad gewoon eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Succes. Mocht het standaard PC-220 element er onder zitten dan een naalddruk van 2 gram tot 2.2 gram instellen, dat is de aanbevolen naalddruk.

http://www.vinylengine.com/library/pioneer/pc-220.shtml

Vermoedelijk is dat trouwens een element dat gefabriceerd is door Audio Technica, iets in de buurt van een AT-3400, AT91 en de eerder genoemde AT95.

Edit: ah al iets in die richting gevonden: http://www.vinylengine.co....php?f=19&t=60285#p479257
https://www.flickr.com/photos/littlehouse66/3321633429/

[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 28-06-2014 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

't is net zoals Cap al aangeeft een prima speler om mee te starten... Geen Thorens of Technics, maar ook geen rommel zoals de moderne Lenco, Ion, Ricatech of Crosley spelers...

Letop: Lenco spelers van de jaren '70 of '80 waren van zeer goede kwaliteit en konden meten met merken zoals Dual, helaas is Lenco meegegaan in de massa productie en nu besteden ze zelfs veel (zo niet alles) qua productie uit... Platenspelers zijn daar een goed voorbeeld van... Complete troep van chinese fabrikaat die je platen slopen, maar dat is zo'n twee pagina's terug ook goed uitgelegd en verwoord door Wehmut met een stukje tekst dat hij vond op het internet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat ik hier als Thorens bezitter regelmatig heb lopen "haten" naar Technics SL 1200's. Net als je op het hele internet (amateur?) audiofielen hoort klagen over Technics. Deze week was ik weer een bij een vriend van me die een SL 1210 MK5 heeft staan. Elke keer ben ik daar stiekem jaloers op. Het wiebelt en schudt niet, loopt poepiestrak en je hoeft er niet spastisch voorzichtig mee om te gaan. Oh ja, het plateau draait en stopt heerlijk snel :)

Dus ik heb er toch een gekocht via marktplaats, MK5. Nooit gebruikt (zelfs het plastic beschermhoesje zat nog op het plateau!). Man wat ben ik er blij mee.

Hij klinkt mij meer dan prima in de oren. Heb mijn MC element er op gezet natuurlijk, zal ook wat helpen.
Hierbij excuses voor mijn vooroordelen, ik ben 180 graden omgedraaid :)

Afbeeldingslocatie: https://auubra.bl3302.livefilestore.com/y2pyQGIWrZStf6xSNzPHuCkNXBQYKH_28itDKRCG52OXzBdak4bxeYxBrQlVNtqznffP9lE0nFGQKW87gnI0njmSZZl9xMOZ36uUHug-ufNtoU/photo%2015.JPG?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooie speler toch? Begonnen met een Reloop een paar jaar geleden en met een omweg naar een SL1200. Daar heb je waarschijnlijk jaren geen omkijken meer naar. De vraag is alleen of je dat wil? ;)

SL-1200 = DJ = :X. Dat gebeurt wel vaker. Plus de gevolgtrekking dat daar nooit echt goed geluid uit kan komen. De muziekliefhebber wil zich natuurlijk graag onderscheiden van de plaatjesdraaier. ;) Vroeger had je dat ook al trouwens: zo'n Japanner dat kon nooit wat zijn. Je moest toch echt een Europeaan of Amerikaan hebben.

Als je alle zilversmederij en maanlicht eraf haalt is de realiteit natuurlijk dat al die Duals, Sony's, Thorensen, Garrards, Denons, Technicsen etc die een beetje gezond gebouwd zijn prima kunnen klinken, mits juist behandeld, gematcht en geinstalleerd. Verder heef de een veel plezier in het gewiebel van een Dual of Thorens met klik-klak toetsen, een opgepoetst draaiplateau en houten panelen, de ander in de snelstartende rotsvastheid van een Technics of Denon met techie looks. Of allebei. Moet kunnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt Cap. Ook ik deed mee aan dat "ja maar is voor dj's en klinkt nergens naar". Het is best leuk om snobby te doen met een vintage speler. Imago, imago.
Toch hoorde ik die MK5 elke keer van mijn maatje en vond dat eigenlijk heel prima klinken. En met de voordelen van snel start, degelijk, mooi uitziende kromme arm etc. Element maakt een groot verschil, heb mijn Rondo Red MC er nu op ziten, enige wat me wel opvalt is dat ik wat ruimtelijkheid/diepte heb ingeleverd naar de Technics. It's ok, ik kan de degelijkheid echt waarderen en ook de sound is meer dan degelijk :)

Dik element erop, kurk matje in plaats van rubber. Ik kijk het even lekker aan zo.

Heb best wat 45 toeren spul, dat was altijd bijduwen om het plateau op snelheid te krijgen zonder dat de riem van de pulley sprong. Zit nu binnen een seconde op 45 toeren, heer-luk!

PS: heb 2 kleine kinderen die vaak rennen en spelen rond mijn hi-fi, maak ik me stiekem ook iets minder zorgen om nu

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2014 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De SL1200mk is ook vintage, zeker de mk2. ;) 1978. Ook de mk5 is in essentie gewoon dezelfde speler met identiek chassis, motor, platter, arm.

Ik heb hier een 1600mk2 staan, qua motor, arm, platter ook exact dezelfde speler. Erg handig ivm de verkrijgbaarheid van SL1200 onderdelen. Het grote verschil is bij de 1600mk2 een verend subchassis ipv een massasysteem als de 1200mk2. Maar voor een houten vloer, gestamp etc is zo'n 1200 gewoon ideaal. Daarvan heb ik er ook een staan trouwens, ik vind het leuk er af en toe eentje op te knappen. Maar die gaat binnenkort weer in de verkoop, ik kan ze niet allemaal aansluiten. De 1600mk2 en 1300mk2 zijn mijn vaste draaitafels. Verder knap ik er geregeld eentje op van allerhande merken, zo leer je die spelers wel kennen.

Het beste kun je eigenlijk die Thorens en Technics een keer (dubbelblind) A/B-en, denk dat het wel meevalt met die verschillen in diepte. All things equal is het voornaamste verschil is natuurlijk welk element eronder gemonteerd zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Cap op 29-06-2014 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:52

masauri

aka qwybyte

Gisteren tot de verrassing gekomen dat TSOB ook een 10x12" vinylbox heeft uitgegeven. Lijkt me ook wel een boeiende reeks. Tijdens men korte zoektocht wel gezien dat het vanaf zo'n 120 euro begint. Terwijl ze apart goedkoper zijn. Is wel het overwegen waard...

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik herinner mij nog een discussie waarin ik aangaf dat een 1200 (en familie) echt, echt geen slechte is voor het geld. Daar werd idd ook heftig op gereageerd :+

Zet er een mooi element op en je hebt iets staan wat beter is dan de meeste nieuwe hedendaagse spelers.
Snelle verbeteringen: demp de arm, en maak desnoods de voeding extern.

Ik heb er nog steeds 2 staan als old school dj set up, en ik zoek nog een nette voor in de woonkamer.
* teacher is fanboy :Y

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 29-06-2014 12:29 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In geval van een draaitafel, in ieder geval een SL1200, vind ik een externe voeding onnodig. Als die voeding goed werkt is de brom te verwaarlozen. Ja, als je een phono pre hebt met een laag ruisniveau en je het frequentiespectrum bekijkt in idle toestand, dan zie je een klein bultje rond de 50 Hz. Die kan je uiteraard ook zachtjes horen als je je versterker helemaal tot de max opendraait en naar de idle output van je element luistert. Maar zodra de naald de groef raakt verdrinkt dit armzalige bultje in de rumble en overige plaatruis. Kortom, in praktijk is die 50 Hz brom gewoon niet hoorbaar. Hoor je wel duidelijk gebrom dan heb je een aardingsprobleem of staat je voeding zo heftig te klapperen dat ie echt aan service toe is.

Bij demping van de arm kan ik me op zich best iets bij voorstellen, maar het nadeel vind ik dan weer dan de meeste methodes significant massa aan de arm toevoegen, wat meestal weer suboptimaal is voor de plaats van de resonantiepiek van het naald-element systeem in het audiospectrum. In het zeldzame geval dat je een element gebruikt dat eigenlijk niet compliant genoeg is voor de Technics arm dan mag je natuurlijk gerust wat massa toevoegen.

PS vloeistofdemping mbv een badje siliconen is natuurlijk een ander verhaal, dat is een mooie oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 29-06-2014 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey cap, ja die MK2 versies van de 1600 en 1300 zijn zeker mooi. Zelfde toonarm als de 1200 he? in hoogte verstelbaar ook?

Teacher: zou best kunnen dat ik destijds een van de haters was. Ik ben helemaal over in ieder geval :) (sorry). Bij mij staat ie ook prominent in de woonkamer, hij mag er wezen.

Ik heb al een tijd een SL-Q2 beneden in mijn "mancave". Daar was ik ook al van gecharmeerd. Nu dus ook in mijn hoofd setup een Technics.

Technics SL 1210 MK5 met Ortofon Rondo Red
-Musical Fidelity V-LPS II pre-amp
-Tripath T-Amp versterker
-QED Quinix interlinks
-B&W 685 speakers
-QED Silver Anniversary XT speakerkabels

Dank voor jullie tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 1600mk2 (idem 1700mk2 semi-auto en 1800mk2 manual) heeft inderdaad exact dezelfde arm met dezelfde hoogteverstelling.

De 1300mk2 (idem 1400mk2 semi auto en 1500mk2 manual en armloze 150mk2) had een nog wat zwaarder draaiplateau en een nog wat sterkere motor, en digitale pitch. Deze was 1 a 2 jaar vroeger verkrijgbaar dan de 1200/1600mk2 met een nog iets zwaardere arm (met name door het gebruik van een met rubber gedempte headshell) en een ander type hoogteverstelling. De 1600mk2 serie was eigenlijk een doorontwikkeling daarop, met name de hoogteverstelling is daar mooier uitgedacht en het armmechaniek heeft een apart motortje gekregen. De 1300mk2 werd helaas geplaagd door een probleem met de armlift, dat een zwak onderdeel bevat dat na verloop van tijd breekt. Gelukkig is dit tegenwoordig goed te repareren, hoewel het een vrij moeilijke, tijdrovende reparatie is. Verder is de draaitafel probleemloos en zeer mooi.

Nog wat achtergrondinfo voor de geïnteresseerde:

In 79 en 80 was de 1300mk2 de bovenkant van de consumer range met direct daaronder de 1600mk2, gevolgd door de Q3. De SP range was de pro range gericht op radiostations e.d. De 1200mk2 bungelde een beetje tussen pro en semi-pro in, was dus grotendeels gelijk aan de 1600mk2 maar met zijn ongeveerde massauitvoering en pitchslider meer gericht op mixen.

Wat brochurewerk uit die tijd:

http://wegavision.pytalho...ics/1979-1/technics11.jpg
http://wegavision.pytalho...ics/1979-1/technics12.jpg
http://wegavision.pytalho...ics/1979-1/technics13.jpg

http://wegavision.pytalhost.com/Technics/1980-1/11.jpg
http://wegavision.pytalhost.com/Technics/1980-1/12.jpg
http://wegavision.pytalhost.com/Technics/1980-1/13.jpg

Naamgeving is sowieso verwarrend want de mk2 series hadden stuk voor stuk minder gemeen met hun gelijknamige mk1 voorganger dan met elkaar. Een 1200mk2 is echter een heel ander beestje dan een 1200mk1. En een 1600mk2 heeft veel meer gemeen met een 1300mk2 dan met een 1300 of 1600mk1. Je kunt mk1's qua bouw en techniek dus goed onderling vergelijken, en mk2's ook. Alle modellen van 1100 tot en met 1800 deugen en overtuigen in bouwkwaliteit, of het nu mk1 of mk2 is. Met als kanttekening dat je bij de 1300mk2 en 1400mk2 moet letten op die verdraaide armlift.

Verder deugen 1 categorie lager de Q series, de 3000 serie en de 5300 serie ook en zijn verrassend betaalbaar op de kop te tikken.

[ Voor 19% gewijzigd door Cap op 29-06-2014 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk stukkie geschiedenis Cap! Denk dat voor meer mensen geldt hier, tof. Persoonlijk weet ik weinig van Technics en haar historie. Dank voor het delen.
Afbeeldingslocatie: https://auubra.blu.livefilestore.com/y2pFhBsn_OLCuxKnfKuES_iecUOu10MpY-Hu9sO7oHPAFJSAiNIxlkAt4K0lwW8fMH9W39Df33Ui7bBJPT3CyutXdnQZYUzjYbWVcUy-9kTxTA/photo%202%202.JPG?psid=1

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
Beste forumleden,

Daar ben ik weer. En alweer opzoek naar een nieuwe platenspeler. Jammer genoeg heeft de meneer van marktplaats van de sl-q2 mijn reservering niet serieus genomen ofzo.

Nu ben ik dus weer opzoek naar een speler onder de 100 euro. En ik kwam deze tegen,

http://m.marktplaats.nl/a...abe740c1b&previousPage=lr

Ik heb al een nieuwe AT95E liggen dus de naald hoeft niet in orde te zijn.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frank Mintjes schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 17:49:
Beste forumleden,

Daar ben ik weer. En alweer opzoek naar een nieuwe platenspeler. Jammer genoeg heeft de meneer van marktplaats van de sl-q2 mijn reservering niet serieus genomen ofzo.

Nu ben ik dus weer opzoek naar een speler onder de 100 euro. En ik kwam deze tegen,

Ik heb al een nieuwe AT95E liggen dus de naald hoeft niet in orde te zijn.

Alvast bedankt
Deze is zeker de moeite waard:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
Deze meneer vraagt €50 voor zijn speler en wilt deze alleen laten ophalen en dat is voor mij helaas geen optie.

Wel bedankt voor het uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet hun bekendste maar wel een fijne (donkere :D) plaat:
The Cure - The Top
Afbeeldingslocatie: https://auubra.blu.livefilestore.com/y2pUSenwr6x3nDw4Go2emKdhnTVVfblNWYcu4Si46goAwArlQAKqbAgnu3BkjspYI2BFx2KxVDskCs4DKzeIu1XUGew-jUQlaJDRGEwigTp6EQ/photo%2016.JPG?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gisteren terug opgehaald bij Dr. Thorens nadat hij klaar was met het onderhoud en modificeren, mijn Thorens TD-318 MKI:

Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20140701_004_zps43dcd10d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20140701_005_zpsd3f24d0d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20140701_006_zps74d48521.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20140701_007_zpsb9f2ddf5.jpg

Het volgende heeft Dr. Thorens uitgevoerd:
- Bodem van de speler beplakt met Bitumen
- Onderhoud uitgevoerd
- Speling van de toon arm verwijderd
- Contra gewicht iets verzwaard met een stukje lood
- Nieuwe Audio Technica AT440Mla gemonteerd
- Een andere platen speler (Kenwood KD-42R) voorzien van het overgebleven AT95e element... Helaas bleek deze niet meer goed te zijn (de punt was niet meer intact en dus een echte platen sloper ipv speler)... Ook het originele Kenwood N52 naald was absoluut niet meer in goede conditie (zeer vuil en amper schoon meer te krijgen)... Dus toen maar direct een nieuwe Audio Technica AT95e er op gemonteerd... Speler klinkt nu weer goed en is ready for roll onder onze afdak audio installatie...

Tevens ook meteen wat zelfbouw tulp-bekabeling aangeschaft van Dr. Thorens, zeer de moeite waard! mijn hoog weergave is flink verbeterd ten aanzien van wat het eerst was met de andere bekabeling!

Ik zit nu dan ook te genieten van John Mayer... Vanavond uit proberen met de speakers in plaat van de hoofdtelefoon, dan kan ik het hoog pas echt goed bepalen...

Ps.: Zo zag mijn speler er uit voor het onderhoud:
Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20140615_002_zpsb10a7435.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20140615_001_zpse578bb8d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1303.photobucket.com/albums/ag159/Roel_Cornelissen/WP_20140511_003_zps45cc5d42.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door rcor op 02-07-2014 08:27 . Reden: Plaatjes van voor het onderhoud geplaatst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Looking good, rcor :). Altijd fijn om je tafel weer terug te hebben na zulk uitvoerig onderhoud. Dr. Thorens levert goed werk, ga je veel plezier van hebben. De 440mla heeft wel even nodig om in te spelen, maar ik vind het echt een genot dat element. Gisteren nog de Pallas 45rpm versie van Rumours geluisterd, had ik nog niet gedaan nadat de 440mla was gemonteerd maar ik was echt zwaar onder de indruk. Kippenvel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Netjes Rcor. Ook fijn dat je nu je eigen kabels erop kan zetten. En de wetenschap dat hij weer in topconditie is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
Heeft er iemand hier ervaring met een thorens TD 160 MKII en is deze te combineren met een AT95E? En wat is zo'n speler waard als deze geen element heeft en een slechte kap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanwaar de switch van SL-Q2 naar TD160 MKII? Totaal ander beestje namelijk.

Als die 160 MK II met een low mass arm als de TP16 MKII of TP16 MKIII komt dan niet, die arm heeft een effectieve massa van 7.5 gram en is gemaakt voor hoogcompliante elementen. De AT95E doet het goed armen rond de 10-12 gram, zoals veel Japanse S-armen. Zoek hier eerst je toonarm op:

http://www.thorens-info.de/html/tonarme.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Ach, ik was niet ontevreden over de AT95e op mijn 166. Maar ik ben dan ook geen echte audiofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je moet het zo zien, je zet ook geen stugge vering van een zware middenklasser op een lichtgewicht autootje. Het kan natuurlijk nog steeds zo zijn dat je het dan "prima" vindt rijden, maar optimaal is het niet voor het rijgedrag / wegcontact. Bij een bepaalde arm hoort een bepaalde vering van de naald.

Nog een antwoord op wat de waarde van een TD160 MKII betreft, dat is een moeilijkere. Je gaat al gauw rnaar 125-150 euro als ie op het eerste gezicht zowel technisch als uiterlijk in orde lijkt. Of meer, indien nog mooier.

Het zijn uitstekende platenspelers, maar mijn ervaring is dat bij een Thorens de (onderhouds)staat wat nauwer luistert. Het zijn geen typische "plug and play" platenspelers maar juist spelers waarbij onderhoud en goede afstelling / set up / plaatsing van de speler erg van belang is.

Een slechte kap is natuurlijk een uiterlijk minpuntje maar doet niets af aan de speelkwaliteiten. Net als een laagje stof. Doe mij voor hetzelfde geld maar een Thorens met wat krassen op de kap en een laagje stof, maar wel goed afgestelde vering van het subchassis, spelingsvrije armlagers, een schoon en glad plateaulager, en een nog goede (origineel Thorens) snaar. Als er nog van alles aan moet gebeuren ben je zo 100 euro verder, er vanuit gaande dat je dat zelf niet allemaal kan.

En een (goed) element moet je vaak eerder bij de waarde optellen dan het ontbreken van een element van de waarde aftrekken. Maar vaak wordt er een eenvoudig elementje met versleten naald "gratis" bijgeleverd, met moet er toch van af en het is weinig meer waard. ;)

Maar goed, zoals ik al zei is een draaitafel als een TD 160 MKII een heel ander beestje dan de SL-Q2 achtigen waar je eerst naar keek. De prijs is een stuk hoger en hij is veel minder "plug and play". Als alles op orde is qua onderhoud en set up dan heb je er een uitstekende draaitafel aan.

Ik zou dus eerst eens bedenken wat je ding is. Denk bij de SL-Q2 met zijn direct drive en s-arm aan goedkoop, betrouwbaar, "plug and play", robuust in gebruik. Denk bij de TD160 MK II met zijn snaaraandrijving, verend subchassis en lichtgewicht arm aan kostbaarder, verfijnd, elegant en gevoeliger in gebruik.

Let wel, uiteraard kan je ook een gare Q2 op marktplaats treffen of een perfecte Thorens. Want ook de armlagers van een Q2 kunnen stuk enzo. Maar het gaat om het idee. Ik denk dat je die Thorens uit Beverwijk op het oog hebt, op basis van de advertentie kan ik niet goed beoordelen wat de staat van onderhoud is.

[ Voor 86% gewijzigd door Cap op 02-07-2014 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
Cap:

Dankjewel voor het zoeken. Ik was inderdaad even die aan het bekijken omdat ik hem toch wel erg mooi vind maar als ik nu naar jou verhaal luister is dat inderdaad wat minder. Ik had niet verwacht dat er ook zoveel onderhoud bij komt kijken. Nu ben ik natuurlijk nogsteeds geïnteresseerd in een sl q2/3 maar deze zijn nogal moeilijk te vinden om marktplaats nu zie ik. Ik kwam wel deze tegen:
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Misschien een wat hoog prijsje?

Ik wil je wel heel erg bedanken voor deze uitgebreide reactie aangezien dit mij toch weer wat meer inzicht geeft in platenspelers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan bij een liefhebber of bekend adres een perfect opgeknapte Thorens kopen voor een paar honderd euro. Als je hem mooi vindt dan heb je misschien het extra geld er voor over?

Bij een zolderexemplaar op marktplaats is het afwachten. Het kan zijn dat er weinig aan hoeft te gebeuren. De kans is bij een zolderexemplaar wel groot dat je een nieuwe snaar moet kopen, die dingen zijn vaak uitgedroogd en uitgerekt. En een originele Thorens snaar kost volgens mij al snel 30 euro of meer. Namaak kan ook maar werkt vaak niet goed omdat ze net te slap zijn, bijv bij wisselen van toerental 33-45 rpm.

80 euro voor de Q2/3 is aan de hogere kant maar is niet per definitie raar, hangt erg af van de staat van onderhoud. Er zit ook al een element bij met naald zo te zien, waarvan de staat niet duidelijk is. Kan evt iets waard zijn. Volgens mij is er nog wel wat ruimte voor onderhandelen naar beneden, wellicht kom je op 50, 60 euro uit.

Een Q2 voor pakweg 25 euro is van de categorie zolderkoopje. Er staat er ook eentje (nou ja, de Q3 dan) van 175 euro op marktplaats die helemaal netjes gemaakt is. Uiterlijk dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Frank Mintjes schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 14:00:
Cap:

Dankjewel voor het zoeken. Ik was inderdaad even die aan het bekijken omdat ik hem toch wel erg mooi vind maar als ik nu naar jou verhaal luister is dat inderdaad wat minder. Ik had niet verwacht dat er ook zoveel onderhoud bij komt kijken. Nu ben ik natuurlijk nogsteeds geïnteresseerd in een sl q2/3 maar deze zijn nogal moeilijk te vinden om marktplaats nu zie ik. Ik kwam wel deze tegen:
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Misschien een wat hoog prijsje?

Ik wil je wel heel erg bedanken voor deze uitgebreide reactie aangezien dit mij toch weer wat meer inzicht geeft in platenspelers!
Dat is een hele mooie Technics SL-Q3... Even tip: zorg dat je 80 euro contant bij hebt als je de speler bij de verkoper langsgaat... Liefst in briefjes van 2x20 en 4x10 euro... Zeg tegen de man dat je er 60 euro voor geeft en laat de 60 euro op dat moment ook zien (die had je al vast zonder die overige 20 euro in het zicht)... Als je geluk hebt is het geen handelaar, maar een normaal persoon en die willen nog wel eens bij het zien van je geld toe happen onder het mom: dan issie weg en ben ik er voor een leuk bedrag vanaf...

Veel mensen vragen namelijk maar gewoon wat omdat ze niet weten wat het waard is...

Succes met bieden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank Mintjes
Dank voor de tip, alleen ik ben iemand die meteen al mailt met een prijs en deze me eer wou na onderhandelen toch echt niet lager gaan dan 75 en hij zegt er bij dat hij afgesteld en gesmeerd is. Hij lijkt er wel verstand van te hebben.

Iemand ervaring met het opsturen van platenspelers?

[ Voor 7% gewijzigd door Frank Mintjes op 02-07-2014 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb mijn Technics SL-1200 op laten sturen, maar dat komt omdat dat bij zo'n speler ook kan. En hij kwam bij een betrouwbare toko vandaan.

Echter: Deze Technics heeft niet de tank constructie van mijn speler. Ik raad je met klem aan om de speler af te halen, dan kun je meteen e.e.a. controleren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Aanrader!

Neil Young - A Letter Home.

Afbeeldingslocatie: http://cdn4.pitchfork.com/albums/20504/homepage_large.661d1953.jpg

Klinkt alsof je in een tijdmachine zit, Lijkt 60's mono, en Neil op z'n best. :) _/-\o_ to Jack White die dit mogelijk maakte.

In Noorwegen gekocht en speelt nu. Het label lijkt wel versleten na dik 50 jaar :+

[ Voor 92% gewijzigd door Bestla op 03-07-2014 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank Mintjes schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:28:
Dank voor de tip, alleen ik ben iemand die meteen al mailt met een prijs en deze me eer wou na onderhandelen toch echt niet lager gaan dan 75 en hij zegt er bij dat hij afgesteld en gesmeerd is. Hij lijkt er wel verstand van te hebben.

Iemand ervaring met het opsturen van platenspelers?
Zou ik nooit doen, behalve zoals Nyarlathotep zegt van een gerenommeerde verkoper/zaak met garantie & ervaring. En als de speler ook bekend staat als "tank":)
Het blijven delicate apparaten. Als die toonarm buigt of die lagertjes teveel druk krijgen, dat wil je niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2014 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
Frank Mintjes, ik heb nog een Technics SL-D2 staan met S arm en Headshell. Hij heeft speed problemen maar die kunnen redelijk makkelijk opgelost worden.( zie youtube voor de how to ) Je mag hem zo hebben. DM me maar.

Hij heeft jaren probleemloos gespeeld, maar sinds de cd is hij naar zolder verdwenen. maar nu is het omgekeerd, en staan de cd's en cd-speler op zolder. >:)

[ Voor 27% gewijzigd door Bestla op 03-07-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nyarlathotep schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:34:
Ik heb mijn Technics SL-1200 op laten sturen, maar dat komt omdat dat bij zo'n speler ook kan. En hij kwam bij een betrouwbare toko vandaan.

Echter: Deze Technics heeft niet de tank constructie van mijn speler. Ik raad je met klem aan om de speler af te halen, dan kun je meteen e.e.a. controleren ;)
Ik zou eerlijk gezegd eerder een Q3 op laten sturen dan een SL-1200. Heb beide hier staan en ze binnenstebuiten gekeerd (plus vele anderen) dus weet wel waar ik over praat. ;)

Waarom? De arm(lagers) en het plateaulager zijn van beide precies even kwetsbaar, net als de kap van acrylaat. Wat is de "tank" constructie van de SL1200? Een heel zwaar stuk fiber achtig plastic onderin de speler plus nog een heel zwaar stuk rubber eronder, plus een metalen bovenkant. En dat is heel erg zwaar. En iets wat heel zwaar is maakt een hardere klap bij slecht verpakken. Bovendien kan zoiets heel zwaars sneller iets kwetsbaars crushen (kap, arm, lager). Bovendien is de SL1200 een stuk kostbaarder dus het afbreukrisico is groter.

Kortom, all things equal laat ik veel liever een lichtgewicht platenspeler versturen dan een hele zware. Maar verzenden vind ik prima hoor, indien goed en vooral slim verpakt (plateau bijvoorbeeld niet gemonteerd maar los, liefst onder de speler, verpakt). In originele verpakking is het sowieso geen probleem SL-1200 of iets anders. Tenzij héél exotisch / "hai ent" ;)

@Mintjes: nog een tip http://link.marktplaats.nl/m824889639

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 03-07-2014 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob6115
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-03 22:47
Mijn nieuwe aanwinst, de Philips F7215 met een GP-401 II element. Hiervoor had ik een Akai ATT01U waar ik een beetje op uitgekeken was, het oog wil ook iets namelijk. :P

Afbeeldingslocatie: http://i1272.photobucket.com/albums/y397/rob6115/Platenspeler_zps6533688d.jpg

[ Voor 32% gewijzigd door rob6115 op 03-07-2014 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
Ziet er interessant uit. :). Kun je eens een foto posten van het gedeelte met al die knoppen? Ben benieuwd waar die allemaal voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob6115
Prachtig hoe mooi ze vroeger die apparaten maakte, veel metaal weinig plastic. :)
Afbeeldingslocatie: http://i1272.photobucket.com/albums/y397/rob6115/20140703_2205340_zps77af7578.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leuk die typische Philips look. Veel metaal weinig plastic is altijd een goed teken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
Volgens mij is die bovenkant juist plastic en dacht de knoppen ook :P

Vader heeft exact dezelfde staan... daar is de ellende mee begonnen. Maar wel grappig, pitch regeling met 3 lampjes en een ingebouwde naalddrukmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Philips had vanaf begin eighties een patent op apparaten waarbij de layout / belettering / belichting tegen het kermisgehalte aanschuurden, en veelvuldig gebruik van plastic inderdaad. Diametraal tegenovergesteld aan een merk als Thorens. Je moet er van houden. :) Maar het was echt niet allemaal troep. Voor die (oudere) 212 electronic met zijn groene tiptoetsen heb ik nog steeds wel een zwak bijv, dat vind ik uiterlijk een geslaagd ontwerp. http://www.magnatmuseum.nl/WP%20Vissenogen/?page_id=211

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob6115
Hout aan elektronica is inderdaad altijd +1 _/-\o_

Persoonlijk vind ik dit een erg mooie Philips. Deze heeft een digitale toerenteller. :D
Afbeeldingslocatie: http://www.vintagehifi.nl/mediapool/75/753669/resources/big_7898152_0_795-561.JPG

Maar ik ben het met jullie eens dat Thorens nummer 1 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ooit nog eens een Aristona gehad uit dezelfde periode, geen variant met lichtgevende ogen, maar wel iets soortgelijks... Ik heb er nu nog spijt van dat ik 'm niet heb opgelapt... Ik kreeg 'm ooit als klein jochie van m'n opa en ik heb er veel plezier mee gehad in die tijd...

Jammerlijk genoeg ooit afgevoerd naar de gemeente stort (moet in een verstandsverbijstering zijn beslist)... Achteraf snap ik nog steeds niet waarom ik 'm weg heb kunnen doen gezien de emotionele waarde die ik toch wel had met de speler, maar ja de connectors van de arm bekabeling waren kapot en de aandrijf snaar was aan vervanging toe... Eigenlijk was dat een lastige en dure reparatie... Maja, thuis zaten ze destijds te zeuren: ruim de rommel toch eens op... En toen heb ik 'm in verstandsverbijstering weg gedaan op last van m'n ouders...

Als ik 'm nog had, had ik 'm opgelapt voor de fun en met name de emotionele waarde die ik had met de speler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rob6115 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:23:

Maar ik ben het met jullie eens dat Thorens nummer 1 is.
Vind ik niet hoor, is gewoon "een van de goeie". Maar zo kan ik er met gemak nog 10 noemen. :)
rcor schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:24:
Ik heb ooit nog eens een Aristona gehad uit dezelfde periode, geen variant met lichtgevende ogen, maar wel iets soortgelijks... Ik heb er nu nog spijt van dat ik 'm niet heb opgelapt... Ik kreeg 'm ooit als klein jochie van m'n opa en ik heb er veel plezier mee gehad in die tijd...
Zo eentje? Die heb ik ook gehad, naast de Philips 212 en ook een Dual. Ook allemaal krijgertjes van opa en pa inderdaad... emotionele waarde.

http://www.grammofoon.com...a_SG1427.htm&ContentFrame

[ Voor 54% gewijzigd door Cap op 03-07-2014 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:26
Cap schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:25:
Vind ik niet hoor, is gewoon "een van de goeie". Maar zo kan ik er met gemak nog 10 noemen. :)
Dat dus. Toevallig zitten in dit topic vrij veel Thorens-liefhebbers, maar er is veel meer goed spul te koop. Zo ben ik al een hele tijd erg tevreden over mijn Pro-ject met Goldring 1012. En voor grotere budgetten is nog veel meer moois te koop. Een Micro Seiki is niet eens zo heel veel duurder. Roepen dat Thorens nummer 1 is geeft alleen aan dat je niet zo veel weet van platenspelers (maar wel genoeg om geen plastic Lenco te kopen).

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob6115
dreamscape schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:00:
[...]

Dat dus. Toevallig zitten in dit topic vrij veel Thorens-liefhebbers, maar er is veel meer goed spul te koop. Zo ben ik al een hele tijd erg tevreden over mijn Pro-ject met Goldring 1012. En voor grotere budgetten is nog veel meer moois te koop. Een Micro Seiki is niet eens zo heel veel duurder. Roepen dat Thorens nummer 1 is geeft alleen aan dat je niet zo veel weet van platenspelers (maar wel genoeg om geen plastic Lenco te kopen).
Ik weet inderdaad nog niet zoveel van platenspelers af, maar ik leer graag bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:26
rob6115 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:29:
[...]

Ik weet inderdaad nog niet zoveel van platenspelers af, maar ik leer graag bij ;)
En je hebt geen plastic Lenco gekocht, dus je bent sowieso op de goede weg :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:25:
[...]

[...]

Zo eentje? Die heb ik ook gehad, naast de Philips 212 en ook een Dual. Ook allemaal krijgertjes van opa en pa inderdaad... emotionele waarde.

http://www.grammofoon.com...a_SG1427.htm&ContentFrame
Nee, niet die... Deze had ik van Aristona (wegens gebrek aan een plaatje van de Aristona versie even een foto gepakt van de Philips versie):
Afbeeldingslocatie: http://www.grammofoon.com/Philips/images/Philips22GA108Open.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servor
  • Niet online
De Thorens revival is volgens mij vooral begonnen omdat het a) gewoon goede en leuke spelers zijn en b) er op een gegeven moment veel aanbod van was op Marktplaats e.d. sites voor een interessante prijs. Ondertussen denkt elke Marktplaatser dat hij goud in handen heeft wanneer hij een Thorens heeft en komt er automatisch 50-100 euro bij de vraagprijs.

Maar goed ik ben ook fan en erg blij met m'n TD166.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Oh my, die Philips is zo lelijk dat het weer grappig is, maar smaken verschillen :D

Ik vind persoonlijk een rechte toonarm echt foeilelijk staan... Geef mij maar een gebogen toonarm!

Zelf houd ik ook de kringloopwinkels een beetje in de gaten. Lijkt mij wel leuk om een oude (fatsoenlijke) speler op te lappen en te testen, en weer door te verkopen / weg te geven.
Helaas staan bij de kringloopwinkels meestal plastic fantastic spelers... Ik krijg het vermoeden dat steeds meer mensen weten wat platen en spelers nog waard zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Servor: Optelsom inderdaad: vroeger veel verkocht, te mooi gemaakt om zomaar weg te gooien dus naar zolder ermee, en ze blijven werken omdat het ontwerp en de materialen degelijk zijn (nieuw snaartje daar gelaten). Plus bij een merk als Thorens een bepaalde snobfactor vanwege de looks. Iets soortgelijks geldt voor Garrard, Linn. En ook voor Duals en Lenco's minus de snobfactor. Allemaal merken die bekend staan om hun draaitafels met klassieke looks.

Daarnaast heb je de Japanners die eerst (begin 70-er jaren) ook klassieker ogende spelers maakten met houten kasten en snaaraandrijving, maar al snel overgingen op een meer high-tech ontwerpen met direct drive en bijpassende looks. Technics, Denon, Sony, Pioneer, Micro Seiki, Yamaha, Sansui, JVC en Kenwood.

En dan heb je natuurlijk nog vreemde eenden in de bijt als Philips met de eigen (kermis)look en bijv. B&O met de understated tech-look.

Volgens mij heb ik er nu al 10 genoemd? :)

On a side note: Japanse fabrikanten maakten geregeld hun draaitafels (en ook veel andere apparatuur) niet zelf maar besteedden dat uit aan subcontractors, "naamloze" fabrieken die zich specialiseerden in bepaalde apparatuur en bouwden voor verschillende merken.
Eigenlijk waren alleen Sony, Technics, Pioneer en Yamaha groot genoeg (research, development en fabricage faciliteiten) om het helemaal zelf te doen. Sony en Technics deden dat met draaitafels dan ook. Dat vind ik het mooie aan deze merken, ze hebben echt hun eigen vingerafdruk.
Merken als Marantz besteedden heel veel uit aan subcontractors. Fujiya Audio was er zo eentje die bouwde voor merken als Marantz, Onkyo, Luxman en zelfs een draaitafelspecialist als Micro Seiki. Maar ook Yamaha, Pioneer en Denon lieten zich geregeld bedienen voor hun draaitafels. Weinig mis met die praktijk, want zo'n specialist kon natuurlijk prima draaitafels in elkaar zetten. Maar het verklaart wel waarom "A" soms niet anders / beter is dan "B", geregeld werd hetzelfde model schaamteloos onder verschillende merken verkocht, met soms een minieme uiterlijke aanpassing. Erg grappig natuurlijk dat mensen dan toch bleven roepen dat merk "A" veel beter was dan "B". :)
Deze praktijk was toch anders dan Philips / Aristona / Erres, wat natuurlijk ook merkjes plakken was maar wel binnen hetzelfde bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57

Acolyte57

Servor schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 08:41:
De Thorens revival is volgens mij vooral begonnen omdat het a) gewoon goede en leuke spelers zijn en b) er op een gegeven moment veel aanbod van was op Marktplaats e.d. sites voor een interessante prijs.
Ik heb m'n Thorens door dit topic gekocht en doorslaggevend argument hier was ook de modbaarheid van de tafels, en hoe makkelijk er al info beschikbaar was en communities bestonden. Dus het idee dat je een tafel kon kopen die sowieso al minstens even goed was als alles wat je nieuw kon kopen voor 5 a 10x zoveel geld, maar dan OOK nog eens geupgrade kan worden om 2x zo goed te klinken. Ik weet niet in hoeverre dat voor andere merken ook geldt, maar die werden zeker niet op die manier genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acolyte57 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:21:
[...]

Ik heb m'n Thorens door dit topic gekocht en doorslaggevend argument hier was ook de modbaarheid van de tafels, en hoe makkelijk er al info beschikbaar was en communities bestonden. Dus het idee dat je een tafel kon kopen die sowieso al minstens even goed was als alles wat je nieuw kon kopen voor 5 a 10x zoveel geld, maar dan OOK nog eens geupgrade kan worden om 2x zo goed te klinken. Ik weet niet in hoeverre dat voor andere merken ook geldt, maar die werden zeker niet op die manier genoemd.
kijk vooral naar het element bij upgraden. Tuurlijk, dempen en wat aansluitingen/kabeltjes modden helpt wat (mits goed uitgevoerd). Toch zit de meeste vooruitgang in een goed element.
Dus ga niet die hele tafel modden om er vervolgens alleen maar een AT95e of 2M Red op te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geldt inderdaad ook voor verschillende andere merken. ;) De mate waarin mods de boel verbeteren daarover zijn de meningen nogal verdeeld, en met welke factor is al helemaal subjectief natuurlijk. Er zijn natuurlijk zaken in onderhoud, modificatie en installatie die gewoon common sense zijn. Zoals schone, gladde en gesmeerde lagers, een goede uitlijning van arm / element, alles altijd zoveel mogelijk waterpas zetten op een stevige ondergrond, feedback waar mogelijk vermijden dus de speler niet tegen de subwoofer aanzetten, etc etc. En inderdaad zoals rcor zegt een element dat past bij de arm.

Daarnaast kan je met modificaties best iets bereiken maar je moet al snel uitkijken wat je doet. Plateau klinkt als een gong? Dempen is dan op zich best een plausibel idee. Maar de motor / snaar en het lager moet de extra massa wel trekken, en je moet ook heel goed uitkijken dat je de demping zo mooi aanbrengt dat het plateau nog goed gebalanceerd is, om maar een paar zaken te noemen. Een slecht gebalanceerd plateau brengt al snel meer problemen met zich mee dan een goed gedempt ongebalanceerd plateau. Dan heb ik het zowel over de slijtage aan lagers / motor als over de weergavekwaliteit (verminderde gelijkloop). Iets soortgelijks geldt voor het aanbrengen van lood of andere verzwaring op het verende subchassis. Dat subchassis heeft een bepaald gewicht en de veren zijn daarop gemaakt, het geheel heeft een bepaalde veerconstante. Etc etc.

Er kan dus veel mis gaan en men schiet naast de common sense modificaties al snel door in dubieuze modificaties. Althans dat is wat ik constateer als ik zo her en der lees.

Probleem is verder dat er zelden dubbelblind ge-A/B't wordt en dat de natuurlijke neiging na het doen van een modificatie en dus moeite is om iets sowieso mooier / beter te vinden. :) Daarbij zijn er een heleboel variabelen van toepassing zijn die maken dat iemand het een mooier vindt dan het ander, nog los van smaak. Hoe vaak lees je wel niet dat "merk A" veel beter klinkt dan "merk B", terwijl de luisteraar geen idee heeft dat hij op zijn draaitafel met merk B aan het luisteren is met een goedkoop, verkeerd afgesteld element met gare naald op een slecht gematchte (weerstand / capaciteit) phono pre, waar dat bij het element dat onder merk A gemonteerd zit toevallig niet of minder het geval is. Om maar eens wat variabelen te noemen.

Je moet dus eigenlijk voldoende kennis van zaken hebben plus nagegaan hebben of aan allerlei verschillende uitgangs voorwaarden is voldaan voordat je 1 op 1 gaat vergelijken en een stellige uitspraak gaat doen over de kwaliteit van een draaitafel (of element) ten opzichte van de ander.

[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 04-07-2014 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Keek daarnet op de website van Hi-Fi klubben, zie ik daar een Pro-Ject Debut kloon staan: http://www.hifiklubben.nl...on-tt-2-draaitafel-70734/

Met een glazen plateau...

Neem binnenkort zo'n 40 platen van mijn vader over, en de Pro-Ject Debut 3 lijkt me een mooie speler om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-10 10:13
Ik heb ook een pro-ject. Een Carbon USB met ingebouwde voorversterker. Zeer tevreden mee en ook goed geluid. Zeker een aanrader wat mij betreft.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
Die tafel wordt waarschijnlijk door Pro-Ject gemaakt. Arm, voetjes en stofkap zijn regelrecht van de Debut III gekopiëerd. De platter is wel anders. Je hebt voor dat geld ook een echte Debut III, dus waarom zou je dat dan niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-TECH schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:56:
Keek daarnet op de website van Hi-Fi klubben, zie ik daar een Pro-Ject Debut kloon staan: http://www.hifiklubben.nl...on-tt-2-draaitafel-70734/

Met een glazen plateau...

Neem binnenkort zo'n 40 platen van mijn vader over, en de Pro-Ject Debut 3 lijkt me een mooie speler om mee te beginnen.
De Pro-ject Debut 3 is een leuke standaard platenspeler, maar houdt er wel rekening mee dat er tweedehands al snel voor het bedrag dat je kwijt bent aan de Debut 3 een veel betere speler kunt vinden...

Ik noem er maar gelijk een paar die hoogst waarschijnlijk een Pro-ject Debut 3 alle hoeken van de kamer laten zien (mits een goed element erop gemonteerd zit) en die tweedehands amper duurder hoeven zijn of zelfs goedkoper te vinden zijn:
- Technics SL-Q2 / SL-Q3
- Technics SL-D serie
- Thorens TD-14X MKI / MII / MKIII
- Thorens TD-16X MKI / MII / MKIII
-Thorens TD-318 MKI / MII / MKIII

In sommige gevallen blijft er zelfs geld over welke je dan kunt besteden aan een betere Phono preamp en/of element... En daar boek je echt winst mee... Daarnaast zijn alle genoemde platenspelers meer platenspeler gevoelsmatig dan de Pro-ject Debut 3... Dit omdat er meer en betere componenten aan zitten...

Pagina: 1 ... 66 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic