Low ouput turntable

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-10 20:48
Goedemorgen!

Ik ben sinds kort in het bezit van een Marlux MX-146. Deze heb ik overgenomen van een collega i.c.m een Behringer PP400 (pre-amp) in de veronderstelling dat die prima zou gaan werken, aangezien dit bij hem ook zo het geval was.

Echter is dit niet zo. Ik heb een Yamaha HTR-4063 (handleiding) zonder phono input (vandaar de pre-amp). Volgens de FAQ van Yamaha zou er gewenst zijn dat er minimaal 150mV binnen komt. Nou is dit niet echt terug te vinden in de specs van Behringer zelf, maar een dude op vinylengine kwam er achter dat de output ~200mV is. Dit zou genoeg moeten zijn lijkt me.

Echter staat in de handleiding het volgende:
Ingangsgevoeligheid/ingangsimpedantie: 200 mV/47 kΩ

Normaal gesproken staat de volume op m'n yamaha op z'n -30dB (volgens het display) maar voordat ik ubderhaupt de speler ga horen moet ik deze naar de ~5dB draaien maargoed dan gaan m'n speakers blazen omdat hij veels te hard staat.

Hopelijk kan iemand mij hierbij helpen, adviseren? Moet ik kijken naar een andere pre-amp?

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Lijkt me een geval van onjuist aangesloten of een defecte pre-amp. Heb je 'm al eens zonder pre-amp getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Sluit de pre-amp eens op een andere ingang van de versterker aan, op een ingang die het wel doet met een andere bron. Zo kan je uitsluiten dat het aan de versterker ligt.

Je had er vast al naar gekeken, maar brandt het lampje op de pre-amp?

[ Voor 17% gewijzigd door TBTL op 02-06-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bedoel je deze post ?
On the outputs of the PP400, using a digital voltmeter set to the 200mv DC setting, the screen in showing values between 1.5 and 3.0. I guess this means there is something like 300mv - 600mv coming out (1.5 x 200 / 3.0 x 200)? I don't really know how these things work.
dara staat namelijk iets anders dan wat jij zegt. 600mv moet reuze meevallen
im zou kijken naar de pre amp lijkt wel alsof hij niet aanstaat ofzo

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Cap

Inderdaad, het zou gewoon moeten werken. Die ingangsgevoeligheid en impedantie van de Yamaha doen weinig ter zake, dat zijn standaard waarden. Die PP400 heeft volgens de specs een gain van 35 dB en dat is voldoende voor een MM element of high-output MC. Wat voor element zit er op de Marlux gemonteerd?

Een MM element geeft zo'n 3.5 mV output, bij versterker met een gain van 35 dB komt de line output dan op bijna 200 mV, en dat is prima. Bij een high-output MC als de Denon DL-110 zit je o 1.6mV output, dan komt het line signaal op 90 mV wat ook nog voldoende is. Een low-output MC heeft meer gain nodig, rond de 60 dB.

PS Ik gebruik als ik even snel signaal wil testen op te phono ingang iets met een variable output zoals de headphone uitgang van een mp3 speler of een smartphone. Deze is dan verbonden met de phono-pre ingang via 3,5mm jack naar tulp kabel. Muziekje afspelen de laagste volumestand (1 of 2 stapjes boven de mute stand). Uiteraard niet letten op de weergavekwaliteit ivm de door de phono pre toegepaste RIAA correctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Thanks allen!
Llewy schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:32:
Lijkt me een geval van onjuist aangesloten of een defecte pre-amp. Heb je 'm al eens zonder pre-amp getest?
Stom, niet aan gedacht. Zal ik vanavond eens testen.
TBTL schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:10:
Sluit de pre-amp eens op een andere ingang van de versterker aan, op een ingang die het wel doet met een andere bron. Zo kan je uitsluiten dat het aan de versterker ligt.

Je had er vast al naar gekeken, maar brandt het lampje op de pre-amp?
Ook op een andere ingang krijg ik hetzelfde resultaat, dat had ik wel al getest. Het lampje brand ook.
fish schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:20:
bedoel je deze post ? [...]
dara staat namelijk iets anders dan wat jij zegt. 600mv moet reuze meevallen
im zou kijken naar de pre amp lijkt wel alsof hij niet aanstaat ofzo
Oh oeps, had die post tijdje terug gelezen en verkeerd opgeslagen in mn koppie, alleen dat het genoeg mV zou moeten zijn.
Cap schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:33:
Wat voor element zit er op de Marlux gemonteerd?

[...]

PS Ik gebruik als ik even snel signaal wil testen op te phono ingang iets met een variable output zoals de headphone uitgang van een mp3 speler of een smartphone.
Dit is de naald die erop zit, http://www.needledoctor.com/Audio-Technica-95E-Cartridge

Ohja, dat kan ik ook nog wel ff testen natuurlijk, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
http://www.vinylengine.co...rum/viewtopic.php?t=13509
On the outputs of the PP400, using a digital voltmeter set to the 200mv DC setting, the screen in showing values between 1.5 and 3.0. I guess this means there is something like 300mv - 600mv coming out (1.5 x 200 / 3.0 x 200)? I don't really know how these things work.
Misschien heeft hij een andere meter, maar bij mij betekent 1.5 in de 200mV stand dat de gemeten spanning 1,5mV is. Dat is zo'n 40dB te zacht. Maar het lijkt me sterk dat het signaal zo zwak is.

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 02-06-2014 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja als er 300-600 mV uit komt. is dit ruim boven de minimale ingangs specs van de versterker.

Maar phono ik ben er geen expert mee . maar het maakt ook nog eens uit wat voor element je hebt md/mm of mc toch ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

TBTL, volgens mij zit jij DC te meten in plaats van AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Llewy schreef op maandag 02 juni 2014 @ 13:32:
Zonder pre-amp hoor ik helemaal niks. Platenspeler zit in de input en de output gaat naar m'n versterker. Kan niet veel aan fout gaan lijkt me.
Cap schreef op maandag 02 juni 2014 @ 14:33:
PS Ik gebruik als ik even snel signaal wil testen op te phono ingang iets met een variable output zoals de headphone uitgang van een mp3 speler of een smartphone.
Als ik op deze manier m'n iphone op de pre-amp aansluit en deze zachtje aanzet dan hoor ik wel degelijk geluid zonder dat ik die naar 5dB hoef op te schroeven. Klinkt wel beroerd maargoed dat hoort zo.

Lijkt er dan toch op dat het aan de speler ligt, raar want 2 weken terug draaide hij nog bij m'n collega zonder problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door sjorsjes op 02-06-2014 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:14
Heb je ook de voeding van de pre-amp aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Jep, het lampje brand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10 20:41
De iPhone heeft waarschijnlijk alsnog een veel hogere output level dan de platenspeler, dus is het logisch dat je hem minder ver hoeft open te draaien. Het kan dan dus nog steeds aan je preamp liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:10
Wellicht kun je op de versterker het ingangsvolume van de tulp ingangen verhogen? Dit kan ik namelijk met mijn Integra ook en hierdoor kan ik het volume van mijn platenspeler ongeveer gelijk leggen met bijv. de ingang waarop mijn cd-speler / minidisc / cassettedeck op aangesloten zit...

www.discogs.com/collection?user=rcor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Weet je zeker dat die pre-amp niet gewoon stuk is?

En, heb je in en uit mischien verwisseld?

Een pre-amp moet gewoonlijk genoeg signaal geven om een hoofdtelefoon aan te sturen; aangezien de jouwe ook een jack-uitgang heeft, probeer daar eens een hoofdtelefoon o.i.d. in te stoppen.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeR op 02-06-2014 21:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Gevonden in de handleiding:
http://www.gebruikershand...ing-547641.html?page=0045

Bij deze versterker noemen ze het volume trim en hiermee kun je de volume verschillen aanpassen zodat e.e.a. gelijk klinkt aan elkaar... Ik vermoed dat hier het probleem wel eens opgelost kan zijn...

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
CyBeR schreef op maandag 02 juni 2014 @ 21:07:
[...]
Weet je zeker dat die pre-amp niet gewoon stuk is?
En, heb je in en uit mischien verwisseld?
Een pre-amp moet gewoonlijk genoeg signaal geven om een hoofdtelefoon aan te sturen; aangezien de jouwe ook een jack-uitgang heeft, probeer daar eens een hoofdtelefoon o.i.d. in te stoppen.
Ik weet niet zeker of hij niet stuk is, maar omdat hij 2 weken geleden nog prima werkte zou ik dat gek vinden.
Nope, die zitten goed.
Helaas ben ik niet in het bezit van een koptelefoon met zo'n grote jack of een converter stekkertje.
rcor schreef op maandag 02 juni 2014 @ 21:10:
Bij deze versterker noemen ze het volume trim en hiermee kun je de volume verschillen aanpassen zodat e.e.a. gelijk klinkt aan elkaar... Ik vermoed dat hier het probleem wel eens opgelost kan zijn...
Dit gaf me heel even hoop, maar helaas :( Ik heb de trim(volume) nu op max staan (+6db) en ik merk niet veel verschil. Bedankt voor het opzoeken/meedenken iig!

Ik ga vd week eens langs mijn broer, die heeft een oudere versterker met phono ingang en dan kan ik het een en ander gaan uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cap
  • Niet online

Cap

MilaNL schreef op maandag 02 juni 2014 @ 20:19:
De iPhone heeft waarschijnlijk alsnog een veel hogere output level dan de platenspeler, dus is het logisch dat je hem minder ver hoeft open te draaien. Het kan dan dus nog steeds aan je preamp liggen.
Valt mee in vergelijk met een MM element op stapje 1 (AT95E in dit geval). Als je bezig gaat met een LO-MC dan is het inderdaad een ander verhaal. ;)

@sjorsjes: het lijkt erop dat de phono pre gewoon werkt. De bedrading van de platenspeler is ook niet stuk, want in dat geval zou je helemaal niks horen. Kans dat het element opgeblazen is is ook erg klein, tenzij je er iets heel vreemds gedaan hebt (op een uitgang aangesloten in plaats van ingang, en dan een lekker DC signaal erop zou het wel doen voor de spoeltjes in het element).

Wat ik nog kan bedenken: wellicht heb je de volumeaanpassing per kanaal toevallig maximaal staan voor je andere ingangen (+6dB?) en minimaal voor deze ingang (-6dB?). Er vanuit gaande dat er volume trim op je receiver zit dan he. Bij mijn Yamaha wel: option key, volume trim, aantal dB instellen. Zou wel heel suf zijn als dit de oorzaak is maar je weet nooit. :)

[ Voor 44% gewijzigd door Cap op 03-06-2014 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
@Cap toevallig heb ik die, dankzij de tip van rcor, op +6 gezet. De rest staat gewoon op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
Ik heb nog even rond gegoogled en kwam uit bij de handleiding van de Behringer phono preamp. Deze is hier te lezen: http://www.behringer.com/assets/PP400_P0492_M_NL.pdf

Controleer goed of je de in en out goed hebt aangesloten (in= de platen speler, out=de tulp kabel naar de receiver) en gebruik niet beide uitgangen te gelijk (zie de handleiding)...

Mocht dit ook niet helpen wordt het eens tijd om de phono preamp te vervangen door een andere die ook nog eens beter is... Enkele voorbeelden van goede Phono preamps zijn:

- Nad 640P
- Nad 651P
- Musical Fidelity V-LPSII
- Musical Fidelity V-90LPS
- Pro-ject Phonobox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Zover ik weet klopt de aansluiting gewoon, dus heb maar even een foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://gngr.nl/temp/behringer.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
sjorsjes schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 19:04:
Zover ik weet klopt de aansluiting gewoon, dus heb maar even een foto gemaakt.

[afbeelding]
hmm... die tulp bekabeling van je Marlux oogt wel aardig oud en het is wellicht verstandig om deze te (laten) vervangen door een goede nieuwe kabel... Hoe dan ook, de bekabeling is inderdaad goed aansloten, kijkend naar wat je erbij geschreven hebt...

Voor nu zou ik eens een andere phono preamp uitproberen... Je zou er eigenlijk eentje van iemand moeten kunnen lenen om te controleren of je dan wel goed geluid krijgt.. is het antwoord ja, dan is de phono preamp niet (meer) in orde en dient deze vervangen te worden door een nieuwe phono preamp...

[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 03-06-2014 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Erhh hij doet het!

Na de opmerking van rcor eens gekeken of de kabels kon vervangen, maar nadat ik de schijf (?) eraf had gehaald en ik teveel klein gespuis tegenkwam toch maar besloten dit niet te doen.

Hierna alles weer opnieuw aangesloten en dacht och laat ik het nog eens proberen, en ja hoor. Hij doet het opeens 8)7 Ik gok erop dat ik toch stiekem niet alles goed had aangedrukt ofzo, raar want ik heb het toch een aantal los en vast gehad, maargoed bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcor
sjorsjes schreef op dinsdag 03 juni 2014 @ 20:41:
Erhh hij doet het!

Na de opmerking van rcor eens gekeken of de kabels kon vervangen, maar nadat ik de schijf (?) eraf had gehaald en ik teveel klein gespuis tegenkwam toch maar besloten dit niet te doen.

Hierna alles weer opnieuw aangesloten en dacht och laat ik het nog eens proberen, en ja hoor. Hij doet het opeens 8)7 Ik gok erop dat ik toch stiekem niet alles goed had aangedrukt ofzo, raar want ik heb het toch een aantal los en vast gehad, maargoed bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik vermoed dat de oude tulp-bekabeling een los contact heeft... Ik zou deze (laten) vervangen door nieuwe tulp bekabeling die dubbel geïsoleerd is (bijv. HQ Silver Series)... Ik ben er vrij zeker van dat dit probleem dan niet meer terug keert... Fijn om te horen dat je probleem Voor nu is opgelost!

[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 03-06-2014 22:02 ]

Pagina: 1