Waar besteld?B2 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:33:
Zojuist besteld.. als het goed is vrijdag geleverd. Coldplay - Ghost Stories
[afbeelding]
Hier de knoop doorgehakt om de AT 440mla te bestellen voor mijn Thorens TD166 en binnenkort (hopelijk) even langs te rijden bij dr Thorens voor vakkundige montage en afstelling. Er moeten gelijk wat minor issues opgelost worden (headshell kraakje, toerenomschakeling) bekeken worden dus dan kan ik er weer even tegen.
die AT 440 valt nog goed mee kwa prijs,
Ik ben even aan't kijken naar een fris element, mbt upgrade van mijn stock Goldring Electra. Is een tussenstapje Ortofon 2M red het waard of toch maar gelijk wat meer uitgeven?
Ik ben even aan't kijken naar een fris element, mbt upgrade van mijn stock Goldring Electra. Is een tussenstapje Ortofon 2M red het waard of toch maar gelijk wat meer uitgeven?
Yup, zojuist besteld bij de duitse vrienden van william thakker zodat ik hopelijk snel langs kan bij Dr. Thorens. De gedachte van het missen van mijn TD166 voor een week ofzo stemt mij niet vrolijk.Bestla schreef op maandag 12 mei 2014 @ 15:53:
Heerlijk, weer een AT 440mla gebruiker erbij.

Ik heb ook een AT440Mla klaar liggen voor montage op mijn Thorens speler... Halverwege Juni ben ik aan de beurt voor het onderhoud van mijn speler en dan zal de AT440Mla afgemonteerd gaan worden... Ben benieuwd hoe die zal gaan klinken...
Zelf onlangs de AT440 geplaatst op mijn 160mk2, klinkt uitstekend!
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
AT440MLa is ook een mooi element. Past ook op de gemiddelde Japanse S-arm. Spoort bij goed uitrichten ook goed, ook bij de binnenste groeven. Is alleen wel wat kieskeurig wat betreft de muziek. Wil nog wel eens een hard en schel tintje aan de muziek geven als de producer niet goed zijn best heeft gedaan. Dat kan je wel wat onderdrukken door met ingangsweerstand / -capaciteit te gaan stoeien, maar toch.
Ik koos op mijn Technics spelers na direct vergelijk uiteindelijk voor de Denon DL-160 en de DL-110, die echt bijna elke plaat acceptabel doen klinken en in praktijk net zo goed sporen. Hetzelfde geldt trouwens voor de DL-301, echt een heerlijk element dat nog wat ruimtelijker klinkt. Helaas zijn zowel de 160 als de 301 MK1 niet meer verkrijgbaar.
Het allermooist klinkt hier echter een T4P element. Nu hoor ik sommigen al denken, T4P, dat kan toch niet goed klinken? Jawel dus. Technics EPC-310MC. Deze laat verrassend genoeg ook de EPC-P205CMK3 achter zich. Boron cantilever (de 205 zelfs tapered), extreem lage effectieve massa waar de meeste moderne elementen een puntje aan kunnen zuigen en een fantastisch mooi geslepen diamant tip.
Wel even een klacht over de enorme inflatie die er op elementen zit: 8 jaar geleden kocht ik de AT440MLa voor 85 dollar. En nu kost de DL-110 meer dan wat mij 8 jaar geleden de DL-160 kostte. Kam de bonnen laatst nog tegen: 85 dollar voor de AT440MLa bij LPgear en 107 euro voor de DL-160 bij WilliamThakker.
Ik koos op mijn Technics spelers na direct vergelijk uiteindelijk voor de Denon DL-160 en de DL-110, die echt bijna elke plaat acceptabel doen klinken en in praktijk net zo goed sporen. Hetzelfde geldt trouwens voor de DL-301, echt een heerlijk element dat nog wat ruimtelijker klinkt. Helaas zijn zowel de 160 als de 301 MK1 niet meer verkrijgbaar.
Het allermooist klinkt hier echter een T4P element. Nu hoor ik sommigen al denken, T4P, dat kan toch niet goed klinken? Jawel dus. Technics EPC-310MC. Deze laat verrassend genoeg ook de EPC-P205CMK3 achter zich. Boron cantilever (de 205 zelfs tapered), extreem lage effectieve massa waar de meeste moderne elementen een puntje aan kunnen zuigen en een fantastisch mooi geslepen diamant tip.
Wel even een klacht over de enorme inflatie die er op elementen zit: 8 jaar geleden kocht ik de AT440MLa voor 85 dollar. En nu kost de DL-110 meer dan wat mij 8 jaar geleden de DL-160 kostte. Kam de bonnen laatst nog tegen: 85 dollar voor de AT440MLa bij LPgear en 107 euro voor de DL-160 bij WilliamThakker.
[ Voor 3% gewijzigd door Cap op 12-05-2014 19:17 ]
Ik heb de DL-110 gehad maar vond hem erg, eh, ingetogen. Beetje saai, zelfs. Let op, geen slecht geluid maar mijn persoonlijke voorkeur ligt gewoon elders (en dat was dus op mijn Thorens, wat een heel ander beestje is dan jouw Technics). Van wat ik ervan gehoord heb bevalt de AT 'sound' mij veel beter. De schelheid schijnt vooral een probleem van de 440ML te zijn geweest, de versie zonder 'a' aanduiding welke voor de 440MLa kwam.
De 440MLa staat volgens mij nog steeds wel bekend om zijn temperament, net als inderdaad zijn voorganger. Maar dat is niet per se negatief. Naast de intrinsieke kwaliteiten van het element is het namelijk ook een kwestie van matchen met de rest van het systeem, zoals jij terecht aangeeft.
Standaard zaken zijn daarbij de betoning van de luidsprekers en de kamerakoestiek - niet de versterker: een beetje versterker zou niet schel of dof mogen klinken, dan voldoet ie simpelweg niet aan de eisen die je aan een hifi versterker mag stellen. Daarnaast is er natuurlijk het gevaar van een eventuele mismatch van het element met de arm, met als gevolg mechanische resonantie in het verkeerde lage frequentiegebied en verminderde spoorprestaties.
Maar misschien nog wel belangrijker, en vaak over het hoofd gezien, is de elektrische frequentiekarakteristiek met de hoogfrequente resonantiepiek veroorzaakt door het elektrische circuit waaruit het systeem van (element)spoel, (ingangs)weerstand en (kabel)capaciteit bestaat.
Dit totale capaciteit die het element ziet is de opgetelde capaciteit van headshell draden+ toonarmdraad + interlink + capaciteit ingang phono pre. Hoe lager de capaciteit van de phono pre, des te meer zal de resonantiepiek afvlakken en verschuiven naar een hogere (onhoorbare) frequentie.

Nu zijn veel elementen getuned op een bepaalde middle-of-the-road capaciteit en klinken ze dientengevolge dof als je ze gebruikt in een systeem met lage capaciteit van de bedrading (vaak aangetroffen bij de wat betere apparatuur).
Veel phono pre's hebben mede daarom al standaard capaciteit aan de ingang hangen. Ik ben daar geen voorstander van omdat je naar mijn mening in eerste instantie vooral moet tunen met de ingangsweerstand. De totale bedrading vanaf het element tot de phono pre zorgt al snel voor 100-150 pF, dat is normaalgesproken al zat. Dus hoe minder capaciteit je toevoegt hoe beter. Het tunen van de resonantiepiek doe je vervolgens met de ingangsweerstand:

Is meer capaciteit aan de ingang echt onontkoombaar voor een vlak frequentieverloop, laat dit dan aan de gebruiker om dit toe te voegen middels een capacitor switch of door losse pluggen met weerstand/capaciteit.
Bron grafieken: http://www.hagtech.com/loading.html
Standaard zaken zijn daarbij de betoning van de luidsprekers en de kamerakoestiek - niet de versterker: een beetje versterker zou niet schel of dof mogen klinken, dan voldoet ie simpelweg niet aan de eisen die je aan een hifi versterker mag stellen. Daarnaast is er natuurlijk het gevaar van een eventuele mismatch van het element met de arm, met als gevolg mechanische resonantie in het verkeerde lage frequentiegebied en verminderde spoorprestaties.
Maar misschien nog wel belangrijker, en vaak over het hoofd gezien, is de elektrische frequentiekarakteristiek met de hoogfrequente resonantiepiek veroorzaakt door het elektrische circuit waaruit het systeem van (element)spoel, (ingangs)weerstand en (kabel)capaciteit bestaat.
Dit totale capaciteit die het element ziet is de opgetelde capaciteit van headshell draden+ toonarmdraad + interlink + capaciteit ingang phono pre. Hoe lager de capaciteit van de phono pre, des te meer zal de resonantiepiek afvlakken en verschuiven naar een hogere (onhoorbare) frequentie.

Nu zijn veel elementen getuned op een bepaalde middle-of-the-road capaciteit en klinken ze dientengevolge dof als je ze gebruikt in een systeem met lage capaciteit van de bedrading (vaak aangetroffen bij de wat betere apparatuur).
Veel phono pre's hebben mede daarom al standaard capaciteit aan de ingang hangen. Ik ben daar geen voorstander van omdat je naar mijn mening in eerste instantie vooral moet tunen met de ingangsweerstand. De totale bedrading vanaf het element tot de phono pre zorgt al snel voor 100-150 pF, dat is normaalgesproken al zat. Dus hoe minder capaciteit je toevoegt hoe beter. Het tunen van de resonantiepiek doe je vervolgens met de ingangsweerstand:

Is meer capaciteit aan de ingang echt onontkoombaar voor een vlak frequentieverloop, laat dit dan aan de gebruiker om dit toe te voegen middels een capacitor switch of door losse pluggen met weerstand/capaciteit.
Bron grafieken: http://www.hagtech.com/loading.html
Wat heb je er nu eigenlijk op zitten?rcor schreef op maandag 12 mei 2014 @ 17:53:
Ik heb ook een AT440Mla klaar liggen voor montage op mijn Thorens speler... Halverwege Juni ben ik aan de beurt voor het onderhoud van mijn speler en dan zal de AT440Mla afgemonteerd gaan worden... Ben benieuwd hoe die zal gaan klinken...
Grappig toch hoeveel TD16x gebruikers er in dit topic zitten
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Komt ook wel door het fanatisme van de Thorensgebruikers
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Plus dat als je een retro tafel zoekt, je al snel bij de TD16x-jes uitkomt. Die worden veel aangeboden, zijn betaalbaar, makkelijk aanpasbaar of tunebaar.
Anoniem: 481702
Vooropgesteld: kwestie van smaak. Maar die AT440 klinkt mij veel te analytisch en schel. Ik hou meer van muzikale elementen. Dan maar iets minder hoog en detail.
Als ik een uur naar een AT440 luister beginnen mijn oren "moe" te worden.
Als ik een uur naar een AT440 luister beginnen mijn oren "moe" te worden.
Ik ben op zoek naar een nieuwe platenspeler, nu heb ik mijn oog laten vallen op een Pioneer PL-12D en een Dual CS-450. Beide zijn goed onderhouden.
Ik weet dat het vrij verschillende spelers zijn, maar kan iemand me vertellen waarom ik het beste de een boven de ander kan verkiezen?
De muziek die ik draai is voornamelijk 60's en 70's progrock en hardrock maar ik heb ook wel wat funk, pop en soul platen uit die periode. Daarnaast moet de wat modernere stoner rock er ook goed op klinken.
Ik weet dat het vrij verschillende spelers zijn, maar kan iemand me vertellen waarom ik het beste de een boven de ander kan verkiezen?
De muziek die ik draai is voornamelijk 60's en 70's progrock en hardrock maar ik heb ook wel wat funk, pop en soul platen uit die periode. Daarnaast moet de wat modernere stoner rock er ook goed op klinken.
[ Voor 3% gewijzigd door SD5k op 13-05-2014 12:25 ]
Leeftijd: begin seventies vs begin nineties
Looks: PL-12D echte vintage retro vs de modernere Dual look
Gewicht: Dual de lichtgewicht
Specs: lagere rumble / wow&flutter voor de Dual
Ik vermoed dat de Dual met zijn modernere arm en betere rumble/w&f specs out of the box beter presteert, maar aan de Pioneer valt weer veel te verbeteren door te modden (net als bij de Thorens modellen zeg maar).
Een belangrijk punt lijkt me welk element er in beide spelers zit / komt. Naast de kwaliteit van de naald heb ik het dan ook over de match met de arm, dwz. de match van de compliance v.h. element met de effectieve massa van de arm.
Looks: PL-12D echte vintage retro vs de modernere Dual look
Gewicht: Dual de lichtgewicht
Specs: lagere rumble / wow&flutter voor de Dual
Ik vermoed dat de Dual met zijn modernere arm en betere rumble/w&f specs out of the box beter presteert, maar aan de Pioneer valt weer veel te verbeteren door te modden (net als bij de Thorens modellen zeg maar).
Een belangrijk punt lijkt me welk element er in beide spelers zit / komt. Naast de kwaliteit van de naald heb ik het dan ook over de match met de arm, dwz. de match van de compliance v.h. element met de effectieve massa van de arm.
Momenteel een Audio Technica AT95e... Naaldje van dat element wil ik gaan plaatsen op een Kenwood KD-42R platen speler welke elders is ingezet zodra de Thorens zijn onderhoud gehad heeft en de AT440Mla er op zit...
Geluidskwalitatief gezien: direct voor de Pioneer gaan... Ik durf bijna zeker te zeggen dat hij de Dual alle hoeken van de kamer laat zien als het er op aan komt (uiteraard met goede element afgemonteerd, zoals Audio Technica AT95e, AT440Mla of Goldring 2100MM)...SD5k schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 12:24:
Ik ben op zoek naar een nieuwe platenspeler, nu heb ik mijn oog laten vallen op een Pioneer PL-12D en een Dual CS-450. Beide zijn goed onderhouden.
[ Voor 6% gewijzigd door rcor op 13-05-2014 18:15 ]
1. Duals staan er om bekend nog al wollig te klinken door het veelal toegepaste Shure (ik meen dat ze veel de V15 MK2 toepasten) element... En dat is niet altijd prettig om aan te horen... De details van de muziek zitten dan meer op de achtergrond en dat is jammer...Cap schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:34:
Waarom denk je dat, rcor?
2. Veel Duals hebben een ULM toon arm waar je niet zonder meer elk element onder kunt monteren (heeft te maken met de maximale compliance die mogelijk is)... Mocht je dus een upgrade op dat vlak willen doen wordt je door de arm ernstig belemmerd... Daar heeft de Pioneer ook een streepje voor op de Dual...
[ Voor 5% gewijzigd door rcor op 13-05-2014 19:18 ]
Als je de elementkeuze meeneemt ben ik het wel met je eens ja, hoewel de Duals prima kunnen klinken met een typische Ortofon OM. Daarom vroeg ik ook naar de elementen die in de draaitafels zitten komen.
Hoewel ik kwa looks de vintage PL-12D prefereer is het wel een hele oude bak van begin 70-er jaren (72-74), ook een budgetmodel. Voor de prijs schijnen ze destijds heel goed te zijn geweest, maar de specs vind ik met Rumble -47dB en Wow and Flutter 0.1% wrms ook niet echt geweldig.
Zelf zou ik eerlijk gezegd wat budget model betreft eerder kiezen voor een iets recentere direct drive (dan denk ik wel aan de goede implementaties zoals die van Technics, Pioneer, Denon uit de hoogtijdagen 75-85), die staan ook voor 5 tientjes of minder op marktplaats. Of anders de bekende Thorensen. Maar goed, ik weet niet wat deze draaitafels hem gaan kosten.
Hoewel ik kwa looks de vintage PL-12D prefereer is het wel een hele oude bak van begin 70-er jaren (72-74), ook een budgetmodel. Voor de prijs schijnen ze destijds heel goed te zijn geweest, maar de specs vind ik met Rumble -47dB en Wow and Flutter 0.1% wrms ook niet echt geweldig.
Zelf zou ik eerlijk gezegd wat budget model betreft eerder kiezen voor een iets recentere direct drive (dan denk ik wel aan de goede implementaties zoals die van Technics, Pioneer, Denon uit de hoogtijdagen 75-85), die staan ook voor 5 tientjes of minder op marktplaats. Of anders de bekende Thorensen. Maar goed, ik weet niet wat deze draaitafels hem gaan kosten.
In de Dual zit een DN 251E, geen idee wat dat is, ik kan er niks over vinden op google. Hier wordt ongeveer 70 euro voor gevraagd.
In de Pioneer zit een Audio technica AT91E, kan dus inderdaad ook worden vervangen door een AT95E wanneer ik later wil upgraden. Voor deze speler wordt 55 euro gevraagd.
Vooralsnog gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de Pioneer, maar dat komt grotendeel door de looks om eerlijk te zijn.
In de Pioneer zit een Audio technica AT91E, kan dus inderdaad ook worden vervangen door een AT95E wanneer ik later wil upgraden. Voor deze speler wordt 55 euro gevraagd.
Vooralsnog gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar de Pioneer, maar dat komt grotendeel door de looks om eerlijk te zijn.
Zijn nog genoeg leuke elementen voor de toon armen met meer massa:
-Denon DL 103R
-Denon DL 160
-Benz Micro Silver
-Nieuwe serie Ortofon Quintet
-Sumiko Blue Point Special Evo III
En natuurlijk een Ortofon Rondo Red. Staat hier heerlijk een plaat van The Only Ones te spelen nu:

-Denon DL 103R
-Denon DL 160
-Benz Micro Silver
-Nieuwe serie Ortofon Quintet
-Sumiko Blue Point Special Evo III
En natuurlijk een Ortofon Rondo Red. Staat hier heerlijk een plaat van The Only Ones te spelen nu:
Dan ga je er wel heel flink op vooruitrcor schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 18:11:
[...]
Momenteel een Audio Technica AT95e... Naaldje van dat element wil ik gaan plaatsen op een Kenwood KD-42R platen speler welke elders is ingezet zodra de Thorens zijn onderhoud gehad heeft en de AT440Mla er op zit...
Dat is ook de bedoeling... Zeker als de speler onderhoud heeft gehad... Ik zal zodra het onderhoud gedaan is een paar foto's laten zien van zoals de speler nu is en hoe hij er na het onderhoud van Dr. Thorens uitziet..
70 euro voor die Dual met incourant element lijkt me niks. Die Pioneer met de AT91E voor 55 euro is dan een betere deal, dat is best een leuk elementje mits de naald nog goed is én de originele van Audio Technica (0.4 x 0.7mil elliptical diamond) of vergelijkbaar, geen sferische vervangingsbrol.SD5k schreef op dinsdag 13 mei 2014 @ 19:43:
In de Dual zit een DN 251E, geen idee wat dat is, ik kan er niks over vinden op google. Hier wordt ongeveer 70 euro voor gevraagd.
Maar er staat op marktplaats nog zat voor die prijs of minder. Laat ik de direct drive modellen van Technics als voorbeeld nemen. Die zijn nu eenmaal goed verkrijgbaar, betaalbaar en goed. Veel betere stabiliteit in de snelheid en lagere rumble. Wel eentje met S-arm uitkiezen, die armen lijken allemaal op die van de bekende SL1200 en zijn voor het geld prima, en er passen veel elementen op die middelzware (middellichte
- rond de 50 euro: de betere servo DD versies van Technics, bijv. SL-D1, D2, D3, D33, D202, D303.
- rond de 75-100 euro: nog mooier, zwaarder gebouwd, sterkere motor: SL-1300 t/m 1800 en 1310 t/m 1810's. De MK1's dan he, de MK2's zijn duurder. En misschien wel de beste prijs prestatie is voor de modellen met quartz-lock: SL-Q2, Q3, Q33, Q202, Q303, SL-1301,1311,1301,1411 Die zijn ook degelijk gebouwd, en voor die prijzen verkrijgbaar.
Allemaal wat modernere, beter presterende spelers dan die Pioneer in standaard toestand, imho.
Maar als je voor de looks van die Pioneer valt, gewoon doen, heb je ook geen slechte koop aan mits ie in orde is.
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 15-05-2014 01:06 ]
Bedankt voor de tips, heb interdaad ook naar Technics spelers gekeken maar dat is niet helemaal mijn ding, ook al weet ik dat ze technisch goed aangeschreven staan.
Ik ben inmiddels voor de Pioneer gegaan, de vorige eigenaar heeft onlangs onder andere de snaar vervangen, de ophanging verbeterd en het AT91E element geplaatst.
Denk dat ik er later nog een AT95E in plaats om te testen, kosten toch niet veel in Duitsland.
Verder ga ik eens kijken/luisteren hoe dit gaat, ik kom van een plastic fantastic Sony dingetje wat echt waardeloos klnkt, dus dit lijkt me sowieso al een behoorlijke upgrade.
Ik ben inmiddels voor de Pioneer gegaan, de vorige eigenaar heeft onlangs onder andere de snaar vervangen, de ophanging verbeterd en het AT91E element geplaatst.
Denk dat ik er later nog een AT95E in plaats om te testen, kosten toch niet veel in Duitsland.
Verder ga ik eens kijken/luisteren hoe dit gaat, ik kom van een plastic fantastic Sony dingetje wat echt waardeloos klnkt, dus dit lijkt me sowieso al een behoorlijke upgrade.
Heel mooi, veel plezier ermee! Die AT91E is zo slecht nog niet indien voorzien van de juiste naald.
Anoniem: 251512
Vanmiddag weer even langs Plato in Utrecht geweest. Ze hadden dit keer helaas niet alles op voorraad wat ik zocht, maar als nog thuis gekomen met twee LP's

Goedemorgen
Ik heb onlangs een plaat (12inch) verkocht via marktplaats. Nu wil de koper dat ik hem verzend. Hebben jullie weleens een plaat verzonden? Hoe verpak ik hem het best/makkelijkst (niet te duur)? Ik heb geen karton of ander verpakkingsmateriaal in huis.
Ik heb onlangs een plaat (12inch) verkocht via marktplaats. Nu wil de koper dat ik hem verzend. Hebben jullie weleens een plaat verzonden? Hoe verpak ik hem het best/makkelijkst (niet te duur)? Ik heb geen karton of ander verpakkingsmateriaal in huis.
Postagentschap heeft speciale grote kartonnen enveloppen waar precies een LP inpast. Ik koop regelmatig LP's en ze komen stuk voor stuk in deze kartonnen enveloppen.
De pizzadoos van de excellent verse pizza's van de AH werkt.
Zal voor de volgende keer eens naar die enveloppen kijken. Thanks!
Een LP inpakken is een kunst. De hoeken buigen best snel.
YouTube: DA BIZ: How to ship a vinyl record (the CORRECT way)
En toch vind ik dat het spul van William Thakkker bizar lange bezorgtijden kent, zo vanuit Duitsland. Iets waar ze waarschijnlijk zelf weinig aan kunnen doen overigens want de Duitse tracking code leert me dat het element maandag is verstuurd. Maar waarom het er dan minstens een week moet duren voordat het in nl is, is me een raadsel. Zelfs pakjes uit Engeland of verder zij er sneller. Begin me zelfs af te vragen of het dat verschil in prijs wel waard is.
Bol.com verpakt ze in dozen waar je best 3 lp's in kwijt kan.MilaNL schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 14:27:
Een LP inpakken is een kunst. De hoeken buigen best snel.
Omgebogen hoeken is altijd mogelijk. Wanneer je geen passende doos kunt vinden, dan kun je van wat kleinere dozen toch iets maken zolang je maar let op het volgende : Een kartonnen doos haalt zijn sterkte uit het feit dat het bestaat uit ribbelkarton. Als je iets verpakt zoals een lp, dan moet je opletten dat de voor en achterkant van de verpakking 'haaks'op elkaar staan wat ribbel uitlijning betreft. Leg maar eens 2 lagen op die manier op elkaar. Vrij stijf te noemen, en vormen zo een goede bescherming van een lp.
Ik ben sinds kort opzoek naar een LP speler, een beetje ingelezen en kwam deze speler tegen op marktplaats.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Wat is deze zo ongeveer waard? Iemand een schatting? Dank!
gezien de modificaties een mooie en nette prijs... Gewoon voor gaan zou ik zo zeggen!daafffe schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 19:09:
Ik ben sinds kort opzoek naar een LP speler, een beetje ingelezen en kwam deze speler tegen op marktplaats.
Plaatje van een platenspeler , en de prijs? Gelijk meenemen die speler.
Idd je kan er vast een goedkoper scoren, Maar dan ben je achteraf alsnog net zoveel kwijt want dan kom je erachter dat riem op is en de naald versleten connectors vergaan en dat soort gein.
Alleen geen stofkap, Die zou ik persoonlijk erg missen.
[ Voor 14% gewijzigd door h4ze op 18-05-2014 16:04 ]
Dat is zeker... Dr. Thorens vraagt 95 euro voor onderhoud met originele aandrijfsnaar... je kunt een tientje besparen door onderhoud + namaak snaar te kiezen, maar namaak snaren staan niet zo straks als het origineel en daar kunnen de meeste Thorensen niet tegen (de meeste Thorensen die ik gezien heb met namaak snaar weigerden op de juiste snelheid te draaien en hadden veelal last van wow en flutter)..h4ze schreef op zondag 18 mei 2014 @ 16:02:
Idd je kan er vast een goedkoper scoren, Maar dan ben je achteraf alsnog net zoveel kwijt want dan kom je erachter dat riem op is en de naald versleten connectors vergaan en dat soort gein.
De aansluit terminals waren daar 40 euro meen ik me te herinneren... En dan zit je nu al aan de 135 zonder de aangepaste bodemplaat en plint... Dus als je hem voor 100 euro vindt krijg je er met een beetje pech voor 170 euro aan opknap kosten bij... Althans, als je hem naar het niveau van deze wilt tillen...
't enige wat ik per direct zelf zou veranderen is het Shure element... Die klinken zo goed als altijd wollig en dat vindt ik persoonlijk niet fijn klinken... Maar dat is persoonlijke smaak van klank kleur...
[ Voor 18% gewijzigd door rcor op 18-05-2014 16:20 ]
Ik zou die TD 145 MK II heel snel kopen
Het is dat ik al voorzien ben, maar das echt een topding voor redelijke prijs!
Blijft grappig, de overhypte TD 160 gaat over de toonbank in matige staat voor meer dan waar je deze keurige 145 voor kan hebben. En deze 145 is in alle opzichten beter.
Anyways.
Lekker geslaagd dit weekend:

2 x Siouxsie & the Banshees
2x Comsat Angels
The Sisters of Mercy
Blancmange (enige en dan ook gelijk echt goede single van ze IMO)
Au Pairs
Blijft grappig, de overhypte TD 160 gaat over de toonbank in matige staat voor meer dan waar je deze keurige 145 voor kan hebben. En deze 145 is in alle opzichten beter.
Anyways.
2x Comsat Angels
The Sisters of Mercy
Blancmange (enige en dan ook gelijk echt goede single van ze IMO)
Au Pairs
Nice, Sisters en Siouxsie,
Ik moet me ook maar eens melden in dit topic.
Op dit moment nog plaat,- en spelerloos, maar mijn schoonouders hebben nog een 40 jaar oude Dual 1216 op zolder staan. Geen idee of het een goede speler is...
Ik krijg hem as zondag pas. Eerst maar even opknappen, DIN-stekker vervangen voor Tulp, Nieuwe voedingskabel, Motor smeren etc. Uiteraard ook een nieuw elementje.
Iemand nog tips? Is die Dual 1216 het upgraden waard?
Op dit moment nog plaat,- en spelerloos, maar mijn schoonouders hebben nog een 40 jaar oude Dual 1216 op zolder staan. Geen idee of het een goede speler is...
Ik krijg hem as zondag pas. Eerst maar even opknappen, DIN-stekker vervangen voor Tulp, Nieuwe voedingskabel, Motor smeren etc. Uiteraard ook een nieuw elementje.
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Ik heb de 1218, mooi ding hoor met dat hout.Voronwë schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:55:
Upgraden heb ik nog niet hoeven doen, de vorige eigenaar was er heel zuinig op en hij klinkt prima.
3xAnoniem: 481702 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 10:41:
Ik zou die TD 145 MK II heel snel kopenHet is dat ik al voorzien ben, maar das echt een topding voor redelijke prijs!
Anyways.
[afbeelding]
Nocturne live album heb ik vroeger grijs gedraaid, nice.
Zolang er geen ULM arm op zit heb je veel mogelijkheden qua element bij een Dual... Wel een puntje van aandacht is de idler wheel die toegepast is bij dit model... De rubbers om het Idler wheel willen wel eens hard worden na jaren stilstaan... William Thakker in Duitsland kan er nog een leveren van Dual: http://zum-shop.de/Dual-I...019_c192-625_p4521_x2.htmVoronwë schreef op maandag 19 mei 2014 @ 12:55:
Mocht het nodig zijn en is deze de juiste kun je hem met deze wiel vervangen...
Succes in ieder geval met je op knap project...!
Ps.: Nog even een tip: meld je aan op het Vinl forum op www.vinl.net... Hier zitten mensen met veel kennis over platen en platen spelers... Ik ben er ook actief en uit ervaring weet ik dat er genoeg mensen zijn die je kunnen helpen bij het opknappen van je Dual (advies geven enzo.)...
Lijkt me een beetje reclame voor dat forum
Ik heb even gekeken en zo te zien zijn er maar een handvol gebruikers, waarvan de meesten zo te lezen toch weinig kaas hebben gegeten van platenspelers, elementen en armen, en nog volop aan het leren zijn. Hartstikke leuk natuurlijk die ontdekkingsfase. Ik ken wel een ander forum waar enkele echte oude rotten zitten die over het algemeen wel van de hoed en de rand weten.
Op dat forum zitten Stijn en Sodeju (in werkelijkheid heet hij Roger) en die weten veel van platen spelers, elementen en overige audio componenten af... Daarnaast is het er gewoon ook gezellig en wordt er lekker gediscussieerd over muziek soorten en concerten, dus om die reden ook de moeite waard...Cap schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 01:00:
Lijkt me een beetje reclame voor dat forumIk heb even gekeken en zo te zien zijn er maar een handvol gebruikers, waarvan de meesten zo te lezen toch weinig kaas hebben gegeten van platenspelers, elementen en armen, en nog volop aan het leren zijn. Hartstikke leuk natuurlijk die ontdekkingsfase. Ik ken wel een ander forum waar enkele echte oude rotten zitten die over het algemeen wel van de hoed en de rand weten.
Overigen praten we momenteel over het nut van een goede stroomvoorziening voor de audio installatie... Erg zinvol tot nog toe... Want dat heeft zeker nut, alleen de vraag is daarbij: hoever moet je hier in gaan?
Ja ziet er gezellig uit. Sodeju ken ik wel van andere fora, die is wel goed bekend met de materie. Stijn ken ik niet, lijkt me vooral de forum eigenaar / promotor?
Ik ben meer iemand van redelijke inspanning en 99% resultaat, dus rigoreuze maatregelen in de stroomvoorziening geloof ik wel. Echt hoorbare problemen op zinvolle volumes (dus niet met volledig opengedraaide versterker!), zoals aardlussen of 50Hz inwerking van andere apparaten, dat los ik natuurlijk op. Zo ook met tweaken van de draaitafel. Er zijn per model echt verschillende tweaks die nog wel zin hebben, juist omdat er met weinig inspanining veel resultaat te behalen is (een galmende platter dempen bijvoorbeeld,). Maar veel hobbyisten belanden in een moeras van twijfelachtige en zeer kostbare "tweaks" omdat ze lijden aan de audiofiele ziekte. Ondertussen hebben ze dan een element onder hun arm gemonteerd dat totaal niet bij die arm past. Tja. Niet erg verder als ze het leuk vinden om te hobbyen en hun resultaat op het internet te plaatsen, maar je moet als lezer wel leren dat wat er allemaal in tweakland beweerd wordt met een hele dikke korrel zout genomen moet worden.
Ik ben meer iemand van redelijke inspanning en 99% resultaat, dus rigoreuze maatregelen in de stroomvoorziening geloof ik wel. Echt hoorbare problemen op zinvolle volumes (dus niet met volledig opengedraaide versterker!), zoals aardlussen of 50Hz inwerking van andere apparaten, dat los ik natuurlijk op. Zo ook met tweaken van de draaitafel. Er zijn per model echt verschillende tweaks die nog wel zin hebben, juist omdat er met weinig inspanining veel resultaat te behalen is (een galmende platter dempen bijvoorbeeld,). Maar veel hobbyisten belanden in een moeras van twijfelachtige en zeer kostbare "tweaks" omdat ze lijden aan de audiofiele ziekte. Ondertussen hebben ze dan een element onder hun arm gemonteerd dat totaal niet bij die arm past. Tja. Niet erg verder als ze het leuk vinden om te hobbyen en hun resultaat op het internet te plaatsen, maar je moet als lezer wel leren dat wat er allemaal in tweakland beweerd wordt met een hele dikke korrel zout genomen moet worden.
Je hebt gelijk 3x.Cap schreef op maandag 19 mei 2014 @ 20:46:
[...]
3x
Nocturne live album heb ik vroeger grijs gedraaid, nice.
Wat Vinl.net betreft, zit ik zelf ook op. Met plezier overigens. Gaat veel over budget oplossingen die soms meer de hemel in geprezen worden dan hoe ik dat zie. Toch van Sodejuu en Stijn waardevol advies en info gekregen.
Dat houdt het inderdaad leuk, die budget oplossingen die leiden tot groot plezier. Iemand die (weer) enthousiast raakt van lp's draaien en daarvoor voor enkele tientjes een mooie klassieker op marktplaats aanschaft en er veel plezier mee heeft. En wat mensen die hem daarbij op weg helpen met wat tips. Dat vind ik mooi. Want koop je het goede model draaitafel, zorg je dat de essentiële zaken in orde zijn dan zit je al op die 98, 99%. Dus aandrijving, lagers en kabel in orde, matchend element erin en goed uitgelijnd. Dan de laatste hobbel, de juiste phono voorversterker met redelijke impedantie / capaciteit match. Spelen maar!
De discussie ging over aarding, wat aantoonbaar veel invloed heeft op gebrom en fouten, en is nu beland in stroomkabels, wat nooit aangetoond is en waar ik persoonlijk ook helemaal niets van geloof. In mijn ogen is het dan eerder geld weggooien dan een leuke budget oplossing.rcor schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 07:04:
[...]
Overigen praten we momenteel over het nut van een goede stroomvoorziening voor de audio installatie... Erg zinvol tot nog toe... Want dat heeft zeker nut, alleen de vraag is daarbij: hoever moet je hier in gaan?
Op zich interessant om over te discussiëren als je er veel mee bezig bent, maar of dat nou zo geschikt is om je als beginner door te laten beïnvloeden...

't is helemaal waar MilaNL, maar het is wel een onderwerp wat speelt... Zo zien buitenstaanders dat forum leeft... Want hier wordt momenteel met enige regelmaat updates geplaatst (mede dankzij mij)...MilaNL schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:36:
[...]
De discussie ging over aarding, wat aantoonbaar veel invloed heeft op gebrom en fouten, en is nu beland in stroomkabels, wat nooit aangetoond is en waar ik persoonlijk ook helemaal niets van geloof. In mijn ogen is het dan eerder geld weggooien dan een leuke budget oplossing.
Op zich interessant om over te discussiëren als je er veel mee bezig bent, maar of dat nou zo geschikt is om je als beginner door te laten beïnvloeden...
Overingens ben ik er van overtuigd dat een stabiele voeding positieve invloed heeft op het geluid tot op zekere hoogte... In principe maakt het in een apparaat niet uit welke voeding erin zit, zolang hij maar flink sterker is dan nodig en gestabiliseerd... Ringkern trafo of normale trafo maakt in principe niets uit... Ringkern trafo schijnt minder het geluid te beïnvloeden door strooivelden en mechanische brom, maar als een (gestabiliseerde) blok trafo sterk genoeg is en er een metalen afscherming omheen zit heb je uiteindelijk bijna het zelfde resultaat... Ware het niet dat een blok trafo dan wel groter is dan een ringkern trafo...
[ Voor 29% gewijzigd door rcor op 20-05-2014 18:03 ]
Anoniem: 251512
Wederom wat nieuw vinyl mogen ontvangen, collectie blijft zich in een mooi tempo uitbreiden zo

Valt me trouwens nu (pas) op dat er nieuwe Pro-Ject Debut Carbons zijn. Ze hebben nu ineens allemaal een ingebouwde quartz-gestuurde DC voeding zoals in de SpeedBox. Vreemd is wel dat de wow/flutter specs niet veranderd zijn.
Bedankt voor de goede reacties met betrekking tot mijn zoektocht naar een Thorens. Helaas was de 145 met cognac houten plinten al vergeven.
Nu heb ik deze op het oog, is 175 een redelijke prijs?
Zijn de plinten op dit model makkelijk te vervangen als je een beetje handig bent?
Zijn de plinten op dit model makkelijk te vervangen als je een beetje handig bent?
Ik zou voor die speler hooguit voor 150 euro willen kopen in jou geval, vragen ze meer? Mooi laten staan, meer issie namelijk niet waard als er geen onderhoud of interessante verbeteringen zijn doorgevoerd...daafffe schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:35:
Bedankt voor de goede reacties met betrekking tot mijn zoektocht naar een Thorens. Helaas was de 145 met cognac houten plinten al vergeven.
Dit zijn mijn inziens betere keuzes:
http://link.marktplaats.nl/m811809591
Absoluut mijn nr. 1 keus uit dit lijstje..
http://link.marktplaats.nl/m807619893
Ook een leuke speler als je hem voor maximaal 150 euro kunt bemachtigen...
Mocht je budget wat meer toelaten is zijn deze Thorensen ook interessant:
http://link.marktplaats.nl/m799685663
http://link.marktplaats.nl/m774313790
Mijn voorkeur gaat sowieso zelf meer uit naar de TD-3XX serie spelers en de mooiste is natuurlijk de 200 euro kostende TD-318 MKI uit Rotterdam... Nette prijs, prima staat alleen jammerlijk genoeg geen stofkap... Maar daar is de prijs dan ook naar... Zo'n stofkap kom je ook nog wel aan, wellicht via Dr. Thorens of via marktplaats... En als het dan echt mee zit blijf je dan ruim onder de 250 euro... Ben je ook nog eens goedkoper uit dan ik was met m'n TD-318 MKI...
En geloof me: het is een fantastische speler met veel mogelijkheden...
[ Voor 20% gewijzigd door rcor op 22-05-2014 06:50 ]
Damn, ik had een jaar geleden nog moeite om mijn Mint Thorens TD 318 te verkopen voor € 200.rcor schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 22:02:
[...]
Ik zou voor die speler hooguit voor 150 euro willen kopen in jou geval, vragen ze meer? Mooi laten staan, meer issie namelijk niet waard als er geen onderhoud of interessante verbeteringen zijn doorgevoerd...
Dit zijn mijn inziens betere keuzes:
http://link.marktplaats.nl/m811809591
Absoluut mijn nr. 1 keus uit dit lijstje..
http://link.marktplaats.nl/m807619893
Ook een leuke speler als je hem voor maximaal 150 euro kunt bemachtigen...
Mocht je budget wat meer toelaten is zijn deze Thorensen ook interessant:
http://link.marktplaats.nl/m799685663
http://link.marktplaats.nl/m774313790
Mijn voorkeur gaat sowieso zelf meer uit naar de TD-3XX serie spelers en de mooiste is natuurlijk de 200 euro kostende TD-318 MKI uit Rotterdam... Nette prijs, prima staat alleen jammerlijk genoeg geen stofkap... Maar daar is de prijs dan ook naar... Zo'n stofkap kom je ook nog wel aan, wellicht via Dr. Thorens of via marktplaats... En als het dan echt mee zit blijf je dan ruim onder de 250 euro... Ben je ook nog eens goedkoper uit dan ik was met m'n TD-318 MKI...
En geloof me: het is een fantastische speler met veel mogelijkheden...
Geserviced door Rik Stoet, nieuwe snaar, nieuwe cinch aansluitingen direct op de toonarm.
Nagelopen en optimaal afgesteld. Stofpap zonder ook maar 1 krasje.
Ik verkies de hele TD 3xx serie in de basis boven de overhypte TD 16x en 14x serie. Any day..
Dit was hem:

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 481702 op 22-05-2014 11:01 ]
Maar dan zit je over het algemeen ook over 3x zoveel geld te praten, qua tweedehands markt toch?Anoniem: 481702 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:33:
Ik verkies de hele TD 3xx serie in de basis boven de overhypte TD 16x en 14x serie. Any day..
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Qua pricing heb je wel een puntAcolyte57 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:12:
[...]
Maar dan zit je over het algemeen ook over 3x zoveel geld te praten, qua tweedehands markt toch?
Ik denk 1,5 keer het geld voor de 316, 318's en misschien 2 x zoveel voor de 320's of MKII en MKIII's
De prijsstijging van de laatste jaren is volgens mij steiler bij de 16x en 14x serie dan de 300 serie..
Toch: de factor prijs haal je er in factor kwaliteit denk ik wel uit (10-20 jaar meer doorontwikkeling en innovatie etc.)
[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 481702 op 22-05-2014 11:19 ]
Je houdt de vaart er goed in! Ik ben langzaamaan wat aan het matigen. Na een periode van relatieve rust is er nu met regelmaat toch wel weer een LP die wekelijks op de mat valt. Maar vanwege de verkoop van mijn woning moet ik even prioriteren. Laatste aangekochte LP's waren:Anoniem: 251512 schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 09:34:
Wederom wat nieuw vinyl mogen ontvangen, collectie blijft zich in een mooi tempo uitbreiden zo![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
The War On Drugs - Lost in the Dream
Navarone - Vim & Vigor
Triggerfinger - By Absence of the Sun
En een shitload aan RSD2014 releases
Zal mss ook wel mijn bias zijn omdat ik redelijk weinig heb betaald voor mijn 16x tafels (onder de 70) en 3xx tafels alleen voor 200+ eu voorbij zie komenAnoniem: 481702 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:16:
Qua pricing heb je wel een puntDenk alleen dat het verschil minder groot is dan driemaal de prijs.
Goed gedaanAcolyte57 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 15:29:
[...]
Zal mss ook wel mijn bias zijn omdat ik redelijk weinig heb betaald voor mijn 16x tafels (onder de 70) en 3xx tafels alleen voor 200+ eu voorbij zie komen
Ik heb bij mijn grootouders een oeroude scott installatie gekregen. Helaas klonk het geluid van de platenspeler naar de boxen altijd erg zacht. Ik denk dat dit aan de versterker ligt die zijn beste dagen heeft gehad.
Ik heb altijd wat gehad met het warme analoge geluid van vinylplaten. Nu ik van school af ben en werk heb ga ik de sprong wagen. Eerst wou ik een nieuwe installatie kopen, maar blijkbaar was Scott vroeger een heel erg goed merk. Mijn versterkertype staat nu op marktplaats voor meer dan 250 euro !!!
Ik ga nu proberen hier in Limburg een restaurateur te vinden. De stekkers moeten vervangen worden en ik ben er zeker van dat het probleem met het geluid vanuit de versterker komt (FM tuner werkt namelijk ook met zeer laag geluid, volledige scott set
). Ook de platenspeler is een scott. Die werkt nog goed, maar is helaas een klein beetje stuk.
Iemand een idee van een restaurateur in Limboland?
Ik heb altijd wat gehad met het warme analoge geluid van vinylplaten. Nu ik van school af ben en werk heb ga ik de sprong wagen. Eerst wou ik een nieuwe installatie kopen, maar blijkbaar was Scott vroeger een heel erg goed merk. Mijn versterkertype staat nu op marktplaats voor meer dan 250 euro !!!
Ik ga nu proberen hier in Limburg een restaurateur te vinden. De stekkers moeten vervangen worden en ik ben er zeker van dat het probleem met het geluid vanuit de versterker komt (FM tuner werkt namelijk ook met zeer laag geluid, volledige scott set
Iemand een idee van een restaurateur in Limboland?
Consultant - Autogek
Scott
Daar heb ik hier de speakers van staan! Echt superdingen!
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik moet eigenlijk eens de garage van m'n ouders induiken en kijken of hun oude installatie er nog staat (daar was de eindversterker lastig van aan het doen en toen werd ie vervangen). Was een WEGA uit de '70s, een geheel geintegreerd apparaat waar draaitafel, cassettedeck, receiver enz allemaal in 1 zat. Heeft wel iets weg van deze van hun:

Maar dan mooier afgewerkt, niet zo lomp vierkant. Heb 'm jaren lelijk gevonden als klein kind, maar misschien heeft het wel weer oldschool charme om 'm tot leven te wekken

Maar dan mooier afgewerkt, niet zo lomp vierkant. Heb 'm jaren lelijk gevonden als klein kind, maar misschien heeft het wel weer oldschool charme om 'm tot leven te wekken
Als je hem nog had gehad toen ik nog op zoek naar zo'n speler was, had ik hem zo overgenomen van je... Maja toen had je hem al niet meer... Ik vindt 'm erg mooi uitzien... Ik weet alleen niet of de TD-2001 die je nu hebt qua staat beter / slechter is... Wat ik wel zeker weet is dat die TD-2001 een zeer degelijke en mooie speler is die waarschijnlijk de TD-318 alle hoeken van de kamer laat zien als het om de sound quality gaat...Anoniem: 481702 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 10:33:
[...]
Damn, ik had een jaar geleden nog moeite om mijn Mint Thorens TD 318 te verkopen voor € 200.
Geserviced door Rik Stoet, nieuwe snaar, nieuwe cinch aansluitingen direct op de toonarm.
Nagelopen en optimaal afgesteld. Stofpap zonder ook maar 1 krasje.
Dit was hem:
[afbeelding]
Wauw, wat een set

Kost wel 325 euro + verzenden... Maar ga er denk ik wel voor. Toch iets mooier dan de Die-hard versie van deze set op transparant vinyl...

Kost wel 325 euro + verzenden... Maar ga er denk ik wel voor. Toch iets mooier dan de Die-hard versie van deze set op transparant vinyl...
Nieuwe aanwinst!!..

Tubes....It's what make music music!
Denk dat het wel meevalt hoor. Die 318 is errug goed. Fijnere arm wat betreft elementjes dan die TP90 die ik nu heb. Kan je niet alle elementen op zetten helaas. Ik had mijn Rondo Red MC element nog en die gaat top met de zware TP90 arm.rcor schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:48:
[...]
Als je hem nog had gehad toen ik nog op zoek naar zo'n speler was, had ik hem zo overgenomen van je... Maja toen had je hem al niet meer... Ik vindt 'm erg mooi uitzien... Ik weet alleen niet of de TD-2001 die je nu hebt qua staat beter / slechter is... Wat ik wel zeker weet is dat die TD-2001 een zeer degelijke en mooie speler is die waarschijnlijk de TD-318 alle hoeken van de kamer laat zien als het om de sound quality gaat...
Ik liep tegen die TD 2001 aan op Marktplaats een jaar terug. je ziet ze bijna nooit, zeker niet in mijn Mahoniehout kleur. Werd nauwelijks op geboden en toen heb ik hem een leuk bod gedaan per telefoon € 430. Die dag nog opgehaald in Scheveningen. Van liefhebber geweest die alweer nieuwe tafel gekocht had, dus hij wilde hem wel kwijt.
Hij verkeert in mint staat. Geen gebruikerssporen, ook niet op de kap. Zelf nieuwe Thorens riem erop gezet en ook zelf lager gereinigd en opnieuw gesmeerd met Thorens lager olie.
Bodemplaat modificatie (verzwaard) en demping met Isomat TS. Staat op 3 Soundcare Superspike voetjes.
[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 481702 op 23-05-2014 10:27 ]
Hallo,
Ik heb een akai ap-307 platenspeler en nu kan ik een dual 701 platenspeler kopen voor 125€. Ik heb een orofon red element op mijn akai speler. Is het het het waard om de dual platenspeler te kopen en daar mijn ortofon element op te zetten? m.a.w. is de dual met ortofon een veel betere combinatie voor het geld? Ik vind op internet dat de dual een goede speler is maar ik vind het lastig om in te schatten of hij veel beter is dan mijn akai speler. Bij voorbaat dank voor jullie advies.
Ik heb een akai ap-307 platenspeler en nu kan ik een dual 701 platenspeler kopen voor 125€. Ik heb een orofon red element op mijn akai speler. Is het het het waard om de dual platenspeler te kopen en daar mijn ortofon element op te zetten? m.a.w. is de dual met ortofon een veel betere combinatie voor het geld? Ik vind op internet dat de dual een goede speler is maar ik vind het lastig om in te schatten of hij veel beter is dan mijn akai speler. Bij voorbaat dank voor jullie advies.
[ Voor 4% gewijzigd door PeterC86 op 24-05-2014 00:30 ]
Zolang de Dual geen ULM-arm heeft kun je er veel elementen op afmonteren, ook de Ortofon Red... Zit op de Dual een ULM-arm wordt het een ander verhaal, want dan is de keus flink beperkter... Kan alleen zo even niet vinden of op de 701 een ULM-arm zit... Wat ik wel vond is een stukje tekst die mij vertelde dat het de eerste direct drive platen speler vanuit europa was:PeterC86 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 00:30:
Hallo,
http://www.hifi.nl/artikel/2260/Vintage-Dual-701.html
Dankjewel, dat had ik ook gevonden. Volgens Google is de Ortofon 2M Red redelijk high compliant en de arm van de Dual 701 een low mass. Dus ik heb het erop gegokt en de platenspeler vanochtend opgehaald. Hij werkt nog uitstekend. Heb hem even schoon gemaakt en element gemonteerd. Element matcht best goed met de arm, geluid is beduidend beter dan met de AKAI. Snel ff paar foto's genomen.

Heerlijke weekend porno PeterC86!
De Ortofon 2M werken inderdaad perfect met lichte armen. Veel plezier!
Als je geen last hebt van vervormingen of slissende bijgeluiden zal het element inderdaad samen gaan met de arm... Die Ortofon 2M red zal zeker beter zijn dan de Shure of Ortofon die Dual normaal standaard mee levert... Nog een voordeel van de 2M red: je komt het naald ook nog nieuw aan via Ortofon zelf... Vervangingsnaalden van Tonar of welk ander kloon fabrikant dan ook zal altijd beduidend slechter klinken dan het origineel van de fabrikant zelf en zo'n 2M red is toch weer 30 a 40 jaar verder qua innovatie... Dus in theorie mag je aannemen dat de 2M red beter is...PeterC86 schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 16:31:
Dankjewel, dat had ik ook gevonden. Volgens Google is de Ortofon 2M Red redelijk high compliant en de arm van de Dual 701 een low mass. Dus ik heb het erop gegokt en de platenspeler vanochtend opgehaald. Hij werkt nog uitstekend. Heb hem even schoon gemaakt en element gemonteerd. Element matcht best goed met de arm, geluid is beduidend beter dan met de AKAI. Snel ff paar foto's genomen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Oeh, kwam net de opname van het Crossroads festival tegen op vinyl... 4 lp's vol gitaarmuziek... Kon hem niet laten liggen ondanks de prijs (50 euro), hopelijk klinkt ie net zo lekker als de dvd's die ik al heb.
Verder nog het nieuwe album van Triggerfinger en gisteren van War on Drugs gekocht.
Verder nog het nieuwe album van Triggerfinger en gisteren van War on Drugs gekocht.
Vandaag heb ik Debussy - Kocsis-Zoltán-Suite-Bergamasque-Pour-Le-Piano-Les-Estampes-Images-Oubliées gekocht toen ik voor het eerst Music Machine (Sittard) ging checken.

Eigenlijk alleen maar omdat: A1.3 Clair De Lune 5:45 mijn alltime favorite nummer genoemd mag worden
Tevens mijn eerste LP buiten mijn Sensation LP's voor de collectie.

Eigenlijk alleen maar omdat: A1.3 Clair De Lune 5:45 mijn alltime favorite nummer genoemd mag worden
Tevens mijn eerste LP buiten mijn Sensation LP's voor de collectie.
hee! zie ik daar So?
Mijn scores vandaag:

Peter Gabriel - So (1986),
Salt 'n Pepa - Push it (1988) ,
Thelonious Monk - The Man I love (1971)
Babar het olifantje
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Wat is de cat. nr? ik zoek de discogs link
Wist niet dat die bestond
Mocht vanmiddag op audiëntie bij Dr. Thorens om mijn 440MLa te laten monteren en wat kleine issues (slechte omschakeling naar 45rpm, kleine kraak/ruis bij bewegen headshell) aan te pakken. Kreeg de Thorens fiets weer mee om even de stad in te kunnen (echt, wat een aardige sociale man is het toch ook!) en heb even bij het Vinyl Archief rondgehangen, twee Pink Floyd platen gevonden die ik al een tijdje wilde (Meddle, The Final Cut) in mooie staat. Op het gemakje teruggefietst maar helaas had Dr. Thorens een minder leuke mededeling bij terugkomst, 1 van de armwires was gesneuveld toen hij met de 'kraak in de headshell' klacht bezig was en dit kon hij even niet 1 2 3 repareren (ook omdat ik een deadline had qua terugreis). Hij vond het echt heel, heel vervelend (nog vervelender dan ik geloof ik!) en was druk bezig een vervangtafel af te stellen toen ik terug kwam maar ook die had kuren
. Soort van murphy middagje dus.
TD166 daar dus achter gelaten zodat hij van de week op zijn gemak er naar kan kijken, zou er gelijk nog wat onderhoud tegen aan gooien dus straks (vrijdag) is hij weer spik en span. Maar toch naar, die lege plek op de kast
.
TD166 daar dus achter gelaten zodat hij van de week op zijn gemak er naar kan kijken, zou er gelijk nog wat onderhoud tegen aan gooien dus straks (vrijdag) is hij weer spik en span. Maar toch naar, die lege plek op de kast
haha, exact mijn vraag. Ik kan hem ook niet vinden. Is van een serie van Philips.masauri schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 20:22:
[...]
Wat is de cat. nr? ik zoek de discogs link![]()
Wist niet dat die bestond
Op een site vond ik
Knappe jongen die hem vindt op Discogs.De geschiedenis van het olifantje Babar
tekst van Jean de Brunhoff
muziek van Francis Poulenc
in het nederlands verteld door Annie de Lange
Vertaling: H. Cornelissen
Vertelling met muziek
Annie de Lange | Aan de piano: Sas Bunge
Philips S 05000 R (Philips Jeugd Serie) 1957?
25 cm grammofoonplaat | 33 toeren
Met op de achterzijde een inleidende tekst van Annie M.G. Schmidt
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Nou laat je ff gaan zou ik zeggenJazzper schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 21:13:
[...]
haha, exact mijn vraag. Ik kan hem ook niet vinden. Is van een serie van Philips.
Op een site vond ik
[...]
Knappe jongen die hem vindt op Discogs.
Gooi m erop
hehe... Shit happens! Wel zwaar vervelend voor je Servor... Ik hoop dat je platen speler snel weer in orde is en dat je weer mag genieten van je platen...Servor schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 20:53:
Mocht vanmiddag op audiëntie bij Dr. Thorens om mijn 440MLa te laten monteren en wat kleine issues (slechte omschakeling naar 45rpm, kleine kraak/ruis bij bewegen headshell) aan te pakken. Kreeg de Thorens fiets weer mee om even de stad in te kunnen (echt, wat een aardige sociale man is het toch ook!) en heb even bij het Vinyl Archief rondgehangen, twee Pink Floyd platen gevonden die ik al een tijdje wilde (Meddle, The Final Cut) in mooie staat. Op het gemakje teruggefietst maar helaas had Dr. Thorens een minder leuke mededeling bij terugkomst, 1 van de armwires was gesneuveld toen hij met de 'kraak in de headshell' klacht bezig was en dit kon hij even niet 1 2 3 repareren (ook omdat ik een deadline had qua terugreis). Hij vond het echt heel, heel vervelend (nog vervelender dan ik geloof ik!) en was druk bezig een vervangtafel af te stellen toen ik terug kwam maar ook die had kuren. Soort van murphy middagje dus.
TD166 daar dus achter gelaten zodat hij van de week op zijn gemak er naar kan kijken, zou er gelijk nog wat onderhoud tegen aan gooien dus straks (vrijdag) is hij weer spik en span. Maar toch naar, die lege plek op de kast.
Over iets meer dan twee weken ben ik aan de beurt bij Dr. Thorens, mits zijn planning nog uitkomt...
Aangezien ik Dr. Thorens vandaag niet kon bereiken ga ik hem maandag ook nog bellen... Even wat afspraken maken omtrent het brengen van mijn Thorens speler tegen die tijd...
Wow, hij is er alweer klaar mee. Er is een nieuwe (wel dezelfde soort uiteraard) arm gemonteerd om alle kraakjes en dingen definitief uit te sluiten, de lagers zijn gespoeld en met nieuwe olie gevuld, vering is weer afgeregeld en het element is gemonteerd en afgeregeld. Heb ook gelijk een nieuwe snaar, had er anderhalf jaar geleden zelf een noname snaar opgezet maar die is net een tikkie groter dan een originele kennelijk, wat er mede voor zorgde dat de omschakeling naar 45 rpm niet goed verliep.
Morgenavond ophalen al!
Morgenavond ophalen al!
Kijk! Dat is nou top service! Ik heb Dr. Thorens nog proberen te bereiken vandaag zonder succes... Wellicht straks nog proberen...Servor schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:27:
Wow, hij is er alweer klaar mee. Er is een nieuwe (wel dezelfde soort uiteraard) arm gemonteerd om alle kraakjes en dingen definitief uit te sluiten, de lagers zijn gespoeld en met nieuwe olie gevuld, vering is weer afgeregeld en het element is gemonteerd en afgeregeld. Heb ook gelijk een nieuwe snaar, had er anderhalf jaar geleden zelf een noname snaar opgezet maar die is net een tikkie groter dan een originele kennelijk, wat er mede voor zorgde dat de omschakeling naar 45 rpm niet goed verliep.
Morgenavond ophalen al!
Je kan tot morgen alvast op deze manier je records spelenServor schreef op zondag 25 mei 2014 @ 13:27:
Morgenavond ophalen al!
Kan het zijn dat ze bij doorlopende opnames (bv live) tussen de verschillende tracks de sporen iets verder uit elkaar trekken? Zodat je alsnog je naald goed kan cueen tussen de nummers in?
Stom dingetje wat me net ineens opviel/te binnen schoot
Samen met de Dual 701 komt hier echt een majestueus geluid uit. Hoe meer platen ik luister hoe meer ik ervan onder de indruk raak. Ik heb ook ergens gelezen dat je een andere 2M naald op een Ortofon element kan monteren. Dwz een 2M blue naald op een Red element. Weet je toevallig of dit klopt?rcor schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 17:27:
[...]
Als je geen last hebt van vervormingen of slissende bijgeluiden zal het element inderdaad samen gaan met de arm... Die Ortofon 2M red zal zeker beter zijn dan de Shure of Ortofon die Dual normaal standaard mee levert... Nog een voordeel van de 2M red: je komt het naald ook nog nieuw aan via Ortofon zelf... Vervangingsnaalden van Tonar of welk ander kloon fabrikant dan ook zal altijd beduidend slechter klinken dan het origineel van de fabrikant zelf en zo'n 2M red is toch weer 30 a 40 jaar verder qua innovatie... Dus in theorie mag je aannemen dat de 2M red beter is...
Zover bij mij bekend zijn de body's gelijk en moet het plaatsen van een 2m blue naald zeker mogelijk zijn op de body van de 2m red... Of de 2M Bronze ook zal gaan passen weet ik niet zeker...PeterC86 schreef op zondag 25 mei 2014 @ 22:50:
[...]
Samen met de Dual 701 komt hier echt een majestueus geluid uit. Hoe meer platen ik luister hoe meer ik ervan onder de indruk raak. Ik heb ook ergens gelezen dat je een andere 2M naald op een Ortofon element kan monteren. Dwz een 2M blue naald op een Red element. Weet je toevallig of dit klopt?
Dit trucje heb ik zelf ook ooit eens toegepast op een Goldring 2100MM... Deze had ik destijds voorzien van een 2300MM naald, wat een verschil! Zeker de moeite waard...
Ik denk het wel. Bij de laatste Ayreon plaat zit ook vrij veel ruimte tussen alle korte nummers. Ik dacht al: waarom doen ze dat? Als ze die ruimte verkleinen scheelt dat weer kwaliteit omdat de muziek dan niet zo ver op de binnenring staat (al hoor ik zelf nooit kwaliteitsverlies).KeRsTmAnNeKe schreef op zondag 25 mei 2014 @ 22:08:
Kan het zijn dat ze bij doorlopende opnames (bv live) tussen de verschillende tracks de sporen iets verder uit elkaar trekken? Zodat je alsnog je naald goed kan cueen tussen de nummers in?
Maar inderdaad wel handig als je een bepaald nummer wilt horen, ook al doe ik dat zelf eigenlijk nooit...
Ah bedankt. Valt alleen een red naald, zonder houder, weer niet zo makkelijk te verkopen natuurlijk. Dus maar de vraag of het financieel gezien interessant is.
Tsja... Voor wat hoort wat he... Bovendien is het uiteraard een fijne reserve naald voor als de 2M blue naald per ongeluk zou sneuvelen... Kun je die tijdelijk terug plaatsen tot je nieuwe 2M blue naald gearriveerd is...PeterC86 schreef op maandag 26 mei 2014 @ 20:02:
Ah bedankt. Valt alleen een red naald, zonder houder, weer niet zo makkelijk te verkopen natuurlijk. Dus maar de vraag of het financieel gezien interessant is.
[ Voor 9% gewijzigd door rcor op 26-05-2014 21:23 ]
Gisteravond even heen en weer gecrossed naar Dr. Thorens en de TD166 opgehaald, in totaal 2 uur in de auto gezeten maar dan staat -ie in ieder geval weer thuis
. Nog niet echt goed kunnen luisteren natuurlijk maar op het eerste gehoor klonk het allemaal erg goed. De 400MLa is een wereld van verschil met de AT95e en het onderhoud heeft de speler ook weer goed gedaan. De 'nieuwe' arm doet het goed, geen kraakjes of ruisjes meer.
Kortom, weer een tevreden klant
. En nu maar veel draaien...
Kortom, weer een tevreden klant
Yes! Mijn tafel meegenomen naar het werk (muziekzender) alwaar Thelonious Monk zijn rondjes spint momenteel. Improvement!
Zo, daar was ik weer. Vanochtend lekker kunnen luisteren naar de Thorens icm de 440MLa en er vallen me een paar dingen op. De muziek klinkt fantastisch, diep, gedetailleerd. Ik snap waar de opmerkingen over 'bright' vandaan komen wel, dit is wel het meest 'heldere' element dat ik hoor (heb een Grado Blue, Denon Dl110 en AT95e gehoord op deze tafel) maar persoonlijk hou ik erg van die sound. Daarnaast schijnt hij na een uur of 100 inspelen aardig in te binden. Ik kan over de sound werkelijk niets negatiefs zeggen.
Maaaaaaar (jullie zaten er op te wachten he
)... ik weet niet wat het is, maar ik hoor tikjes. Alsof er krasjes op de plaat zitten. Dr. Thorens had me wel gezegd dat de 440MLa gevoelig is voor vuile platen ivm de micro line naald maar zo had ik het niet verwacht. Ik maak mijn platen schoon met de Knosti dus echt vies zijn ze zeker niet. En nieuw vinyl klinkt goed, ook al heb je daar het incidentele tikje. Dit is eigenlijk niet wat ik verwacht had. Ik zal Dr. Thorens ook nog even raadplegen, om te zien of er qua afstelling nog iets gedaan kan worden maar ondanks het fantastische geluid dat er uit komt ontnemen de tikjes me redelijk het luisterplezier... het lijkt me toch sterk dat 440Mla bezitters standaard een Okki Nokki moeten aanschaffen toch?
Maaaaaaar (jullie zaten er op te wachten he
Ik heb zelf de 440MLa op mijn SL-1200 zitten en afgesteld met een protractor. Ik ervaar jouw tikjesprobleem niet, tenzij ik er een oude, stoffige plaat op leg. Met nieuwe platen is het toch wel een juweeltje hoor...
Op nieuwe platen heb je dit probleem dus niet begrijp ik? Dan zal het toch aan de oudere platen moeten liggen... Platen die veel zijn afgespeeld vertonen hoe dan ook slijtage, hoe goed je ze ook schoonmaakt...
Op nieuwe platen heb je dit probleem dus niet begrijp ik? Dan zal het toch aan de oudere platen moeten liggen... Platen die veel zijn afgespeeld vertonen hoe dan ook slijtage, hoe goed je ze ook schoonmaakt...
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic