webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Had je dan niet beter een Ortofon 2M Blue / bronze naald kunnen afmonteren op de 2M element? Met name de bronze editie heeft een betere tracking ability en klinkt veel beter dan de Red... Of hij ook beter zou zijn dan de Audio Technica AT440Mla weet ik niet, maar als de sound van de Ortofon je beter bevalt, zou dit dan wellicht niet een logischere stap zijn geweest?MilaNL schreef op woensdag 23 april 2014 @ 18:11:
Ook maar eens de AT440MLa gemonteerd. Was eigenlijk al een jaar geleden het idee, maar die Ortofon 2m Red klonk ook wel lekkerDe tonale balans van de 2m Red vind ik nog steeds beter, maar ik hoef me in ieder geval niet meer te ergeren aan de matige tracking ability.
Zie ook onderstaande website voor iemand die de naalden van de body continue omwisselde om het resultaat te horen (en vooral ook op te merken als verbetering):
http://www.theapplechap.webspace.virginmedia.com/TheAppleChap/Blog/Entries/2011/7/28_Upgrading_to_the_Ortofon_2M_Bronze_or_Black.html
[ Voor 38% gewijzigd door rcor op 23-04-2014 21:12 ]
De 2M Bronze heb ik wel eens gehoord, en die is zeker mooi, maar hij is helaas ook bijna twee keer zo duur als de AT440MLa (body zou ik ook moeten vervangen want de bronze naald kan niet op de red body). De 2M Blue heb ik overwogen, is ietsje goedkoper omdat ik dezelfde body had kunnen houden, maar het is 'maar' een nude elliptical stylus, terwijl de AT440MLa een veel mooiere naaldvorm heeft (MicroLine noemen ze het zelf, een line contact), wat ook de zeer goede tracking ability verklaart. Van die line contact naalden zie je normaal niet voor 175 euro (paar jaar geleden wel, maar ja, toen kocht ik m niet). Ik denk dat je voor dat geld dan ook geen betere tracker vindt.rcor schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:00:
[...]
Had je dan niet beter een Ortofon 2M Blue / bronze naald kunnen afmonteren op de 2M element? Met name de bronze editie heeft een betere tracking ability en klinkt veel beter dan de Red... Of hij ook beter zou zijn dan de Audio Technica AT440Mla weet ik niet, maar als de sound van de Ortofon je beter bevalt, zou dit dan wellicht niet een logischere stap zijn geweest?
Ik heb voor het monteren netjes gebruik gemaakt van de juiste protractor om de cartridge optimaal af te stellen. Ook gewicht en skating juist afgesteld.
Echter merk ik iets vreemds op: Wanneer ik met het hendeltje de arm omhoog doe als een plaat is afgelopen, zwenkt de arm soms iets terug (dus mijn richting op).
Ik heb direct weer even de anti-skating setting gechecked, maar dit lijkt in orde. Tenminste, als je deze afsteld door de naald midden op de 'kale' kant van een LP te zetten. Aan de binnen- en buitenkant is er wel 'speling'.
Waar kan dit aan liggen en belangrijker: kan het kwaad??
Weet je zeker dat je de anti-skating niet te hoog hebt staan? Wat meestal gesuggereerd wordt is namelijk dat de anti-skating gelijk moet staan aan de naalddruk... Ik heb dit ook een tijd gedacht, maar dit klopt niet... De anti-skating moet in vrijwel alle gevallen anders afgesteld staan.. Ik raad je dan ook aan om de anti-skating op 0 te zetten zodat hij moet gaan vervormen...Nyarlathotep schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:46:
Sinds een tijdje geniet ik van mijn Technics SL1210 met een AT440Mla gemonteerd.
Ik heb voor het monteren netjes gebruik gemaakt van de juiste protractor om de cartridge optimaal af te stellen. Ook gewicht en skating juist afgesteld.
Echter merk ik iets vreemds op: Wanneer ik met het hendeltje de arm omhoog doe als een plaat is afgelopen, zwenkt de arm soms iets terug (dus mijn richting op).
Ik heb direct weer even de anti-skating setting gechecked, maar dit lijkt in orde. Tenminste, als je deze afsteld door de naald midden op de 'kale' kant van een LP te zetten. Aan de binnen- en buitenkant is er wel 'speling'.
Waar kan dit aan liggen en belangrijker: kan het kwaad??
Dan stap je voor stapje verhogen tot dat de arm terug beweegt bij het om hoog komen of tot wanneer hij opnieuw gaat vervormen... Als dit gebeurt een stapje terug gaan met de anti-skating zodat hij dit niet meer vervormd... Als alles goed is, zou hij ook niet mogen terug bewegen bij het omhoog komen van de naald... Controleer dus goed of de juiste instelling gemaakt is, dus goed naar luisteren en vooral de oude waarde goed noteren voor het geval je nog terug wilt naar de huidige instelling...
[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 23-04-2014 22:00 ]
Nu is mijn element volgens mij behoorlijk licht... Dus misschien is het natuurlijk dat de arm af en toe een klein stukje terug draait bij het omhoog komen. Ik merk in ieder geval geen hoorbare vervorming in de binnenring van een willekeurige LP. Maar het kan ook zijn dat het mij niet opvalt. Ik houd van goed geluid maar ik kan mijzelf geen audiofiel noemen
Ik zal dit weekend toch eens gaan kijken naar de anti-skate setting om te zien of ik dit probleempje kan verhelpen.

U ziet:
Revere - My Mirror/Your Target (12" transparant) (overigens een echte aanrader)
Jet Rebel - Venus (10" splattered transparant rood) (Nederlandse held die wel wat steun verdient)
Blaudzun - PONML (10" black) alternatieve versie
Elbow - Charge (7")
Chef Special - Day is Done (7" zwart)
Balthazar - Leipzig (7" zwart)
Go Back To The Zoo - Head Up (7" geel)
En dan zijn nog onderweg:
Triggerfinger - By Absence of the Sun
Hallo Venray - Show
Temples - Sun Structures
Ik kan weer even vooruit
[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 24-04-2014 19:59 ]
Het omhoog komen van de naald en het bewegen van de arm hebben niets met de antiskating te maken.rcor schreef op woensdag 23 april 2014 @ 21:56:
[...]
Dan stap je voor stapje verhogen tot dat de arm terug beweegt bij het om hoog komen of tot wanneer hij opnieuw gaat vervormen... Als dit gebeurt een stapje terug gaan met de anti-skating zodat hij dit niet meer vervormd... Als alles goed is, zou hij ook niet mogen terug bewegen bij het omhoog komen van de naald... Controleer dus goed of de juiste instelling gemaakt is, dus goed naar luisteren en vooral de oude waarde goed noteren voor het geval je nog terug wilt naar de huidige instelling...
Het klopt inderdaad dat de afstelling van antiskating gelijk aan de naalddruk nooit de juiste is omdat er geen juiste antiskating bestaat.
De benodigd antiskating kracht varieert met de plaat, met het muziekstuk, de plek op de plaat, de naald zelf, de slijtage van de naald etc etc etc.
Dezelfde antiskating instelling als de naalddruk is dan ook een gemiddelde.
Wil je het goed afstellen, dan moet je dat doen met een testplaat (met speciale testtrack), en bij voorkeur met een scoop (maar op het gehoor kan soms ook).
Of met een zgn groefloos gedeelte.
Gewoon op het oor met een normaal muzieksignaal is m.i. nooit een goede methode, want je zal in een aanzienlijk bereik komen waar er nog geen hoorbare vervorming aanwezig is, maar waar de naald wel een zijdelingse (skating) kracht ondervindt. Dat zorgt dus ook voor een asymetrische slijtage, wat de levensduur van je naald beperkt.
De benodigde antiskatingkracht is ter compensatie van de skatingkracht (duh), en dat is een krachtresultante die voortkomt uit de hoek (offsethoek) die de headshell/naald maakt tov de arm (meestal iets van 20-25 graden) en de wrijvingskracht die de naald ondervindt van de plaat.
Die laatste is dus afhankelijk van 1001 variabelen.
[ Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 24-04-2014 20:27 ]
"man is not truly one, but truly two,"
Dit komt toch vooral veel voor bij "club" vinyl waar vaak harder mee gedraaid wordt en/of de groeven groter moeten zijn om de relatief hoge hoeveelheid bas te herbergen? Mijn plaat van Phaeleh is in ieder geval ook 1 track per kant, 45 RPM.KeRsTmAnNeKe schreef op woensdag 23 april 2014 @ 08:52:
Als er maar 1 track per kant op staat kan je er haast vanuit gaan dat het 45 toeren is...

en die heb ik gisteren gehaald

Foutheid
haal dit weekend vermoedelijk een camera dan kan ik ze voortaan op foto zetten
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Ik heb hier een 7" liggen waarvan het label zegt dat de B kant 33rpm , en de A kant 45rpm is. Het gaat hier om Coldplay -the Scientist b/w I ran Away. Afkomstig uit de boxset The singles 1999-2006citruspers schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 02:57:
[...]
Dit komt toch vooral veel voor bij "club" vinyl waar vaak harder mee gedraaid wordt en/of de groeven groter moeten zijn om de relatief hoge hoeveelheid bas te herbergen? Mijn plaat van Phaeleh is in ieder geval ook 1 track per kant, 45 RPM.
Nu blijkt dat de beide kanten toch echt op 33rpm gedraaid moeten worden. Een misprintje van het label.
Maar 45rpm en 33rpm samen op 1 singletje komen ook voor.
[ Voor 26% gewijzigd door Bestla op 25-04-2014 07:54 ]
45 toeren zou in theorie toch een betere kwaliteit moeten opleveren? Omdat er meer informatie onder de naald door gaat... Of is dit onzin?
Je kan een hele lange speelduur krijgen als je een zacht en gecomprimeerd signaal gebruikt.
Dus als een 45rpm kant net zo lang duurt als een 33rpm kant, dan kan het wel eens gelijk zijn
Maar in de regel duurt een 45rpm plaat veel korter, dus gaat er meer muzieksignaal (minder compressie/verlies) per rotatie op, dus klinkt hij beter.
Ook heeft 45rpm meer potentie tot het goed weergeven van hoge tonen, omdat de golflengte altijd langer is (plaat draait sneller), en een naald dat makkelijker kan volgen.
Lage tonen (bij <50hz) zou een 33rpm plaat wellicht beter weer kunnen geven (wellicht ook minder rumble etc)
- Akai AP-A1 semi automatic speler voor 3 euro. Cut/return zou stuk zijn. Zal het eens onderzoeken. Volgens mij niet zo'n hele goede speler ben ik bang
- Twee (!) sets Knosti-disco antistat in doos. Voor 4 euro per set. Dat is factor 10 goedkoper dan nieuw
- Twee platenhouders (van die L-vormen) voor 1,50
- twee singles en twee 12" platen voor paar euro.
Ben vooral blij met die Knostis. Kun je daar ook homebrew meuk ingooien? Zit geen flesje bij.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ja, daar staan al heel wat pagina's vol mee in dit topic. Doe maar eens goed zoeken op: gedemineraliseerd water of demi water, alcohol en daarnaast mr_petit heeft er ook genoeg over gezegd net als vele anderen.Jazzper schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:22:
Ben vooral blij met die Knostis. Kun je daar ook homebrew meuk ingooien? Zit geen flesje bij.
Mijn recept (en van veel anderen): 2/3e demiwater (supermarkt, kost niks), 1/3e isopropylalcohol (hier gekocht), en beetje afwasmiddel. Voordelen tov originele vloeistof: goedkoop, geen residu. Nadelen: druipt niet zo lekker als origineel (blijven soms wat druppeltjes hangen).Jazzper schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:22:
Ik gebruik vooral de QS audio vinyl cleaner... O.a. hier te bestellen.... Voordeel van dit schoonmaak middel is dat het gegarandeerd je platen niet sloopt... Zeker als je nog nooit een zelf gemaakt middeltje hebt gemaakt een verstandigere keus voor die 18,49 euro... Daarnaast laat deze ook geen residu achter, iets wat de knosti vloeistof wel doet (resulteert in een pluisje aan de naald wat je muziek laat vervormen als er veel van aan je naald komt te zitten, bloed irritant)...Jazzper schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 13:22:

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dat weet je nooit zeker want ze geven niet de precieze samenstelling.rcor schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:25:
[...]
Ik gebruik vooral de QS audio vinyl cleaner... O.a. hier te bestellen.... Voordeel van dit schoonmaak middel is dat het gegarandeerd je platen niet sloopt...
Het enige wat ze aangeven is dat er 40% ethanol in zit.
Ik gebruik voor m'n eigen brouwseltje isopropylalcohol (wat minder agressief is dan ethanol) in een lagere concentratie (ca. 30%).
Als je iets zelf maakt kan je volledig onderzoeken of er risico bestaat op beschadiging omdat je zelf de exacte samenstelling bepaalt. Dat vergt natuurlijk wel kennis cq. moeite.
We mogen hopelijk toch aannemen dat dit veel gebruikt platen wasmiddel niet schadelijk is voor je platen... Ik hoor namelijk nooit mensen klagen over QS audio vinyl cleaner... Iets wat ik niet kan zeggen over de Knosti platen wasmiddel... Daar hoor je (en heb ik zelf ook ervaring mee) veel meer minder goede verhalen over... En dan met nadruk om het pluisje aan je naald dat ontstaat tijdens het afspelen van een LP die gewassen is met de Knosti vloeistof...mr_petit schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 19:47:
[...]
Dat weet je nooit zeker want ze geven niet de precieze samenstelling.
Het enige wat ze aangeven is dat er 40% ethanol in zit.
Ik gebruik voor m'n eigen brouwseltje isopropylalcohol (wat minder agressief is dan ethanol) in een lagere concentratie (ca. 30%).
Als je iets zelf maakt kan je volledig onderzoeken of er risico bestaat op beschadiging omdat je zelf de exacte samenstelling bepaalt. Dat vergt natuurlijk wel kennis cq. moeite.
Dat klopt, maar het is en blijft een aanname zoals je zelf al zegt.rcor schreef op zaterdag 26 april 2014 @ 20:03:
[...]
We mogen hopelijk toch aannemen dat dit veel gebruikt platen wasmiddel niet schadelijk is voor je platen... Ik hoor namelijk nooit mensen klagen over QS audio vinyl cleaner...
Dat je 'nooit iets hoort' kan natuurlijk ook betekenen dat je het nog niet gehoord hebt
Als je zelf je brouwsel maakt, dan pas heb je (volledige) controle wat er wel en wat er niet ingaat.
En dan kan je een 'recept' van internet hanteren, maar je kan natuurlijk ook je eigen grijze massa aan het werk zetten
[ Voor 7% gewijzigd door mr_petit op 27-04-2014 12:18 ]
ik hoop al doende meer te weten te komen over deze techniek die nog aanwezig was in elke huiskamer toen ik geboren was.
nu wou ik net een plaat bestellen bij amazon. Maar ik von dit maar verdacht goedkoop. waar moet ik op letten bij de aanschaf van nieuwe platen? is er veel verschil in, zijn er veel slechte kwaliteit platen te koop?
http://www.amazon.com/gp/...used&me=&qid=&seller=&sr=
$6,5 thuisgestuurd. is dat veel of weinig? kan ik beter nieuw kopen, hopelijk hebben jullie enkele tips voor mij.
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Dat is een CDMikeVM schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:47:
ik heb vrijdag een mooie Dual 701 opgehaald in leuven voor 50 euro, ik heb hem gekocht zonder enige echte kennis over platenspelers, maar visueel is hij in vrij goede staat. aangezien ik niet handig ben in het opmaken van de optische staat van toestellen, vond ik dit belangrijker dat de staat van de mechaniek.
ik hoop al doende meer te weten te komen over deze techniek die nog aanwezig was in elke huiskamer toen ik geboren was.
nu wou ik net een plaat bestellen bij amazon. Maar ik von dit maar verdacht goedkoop. waar moet ik op letten bij de aanschaf van nieuwe platen? is er veel verschil in, zijn er veel slechte kwaliteit platen te koop?
http://www.amazon.com/gp/...used&me=&qid=&seller=&sr=
$6,5 thuisgestuurd. is dat veel of weinig? kan ik beter nieuw kopen, hopelijk hebben jullie enkele tips voor mij.
En die speler is erg mooi
hier vind ik andere prijzen, dit lijkt me wel een goede site.
http://www.discogs.com/marketplace?release_id=4087&ev=rb
Hierbij nog een tweede tip: meld je aan op het www.vinl.net forum... Hier zijn veel mensen actief met kennis van zaken (zowel over platen spelers als over het vinyl zelf)... Zeker de moeite waard... Evenals een account op www.vinylengine.com forum... Bij die laatst genoemde zijn namelijk veel downloads te vinden die je kunnen helpen in het afstellen, gebruiken of servicen van je platen speler... Ik wens je in ieder geval succes met de start van een leuke, maar vooral verslavende hobby!MikeVM schreef op zondag 27 april 2014 @ 22:02:
oh, goed dat ik dan hier even een post gemaakt heb.
hier vind ik andere prijzen, dit lijkt me wel een goede site.
http://www.discogs.com/marketplace?release_id=4087&ev=rb
De voorwaarde waarop ik hem mee mocht nemen, was dat ik mijn vader's lp's zou digitaliseren. Laat ik nu net in het bezit zijn van een Focusrite Saffire pro 24, dus dat mag geen probleem zijn. Na eerst een weekje uitgezocht te hebben hoe ik dit nou eens allemaal zou aansluiten (en de benodigde kabels bestellen) ben ik tot de volgende setup te komen.
Platenspeler (Thorens TD125 mkII) --> Voorversterker (MF V-LPS II) --> Versterker via Zone 2 (Marantz SR5007) ---> ADC Converter (Saffire Pro24) --> PC (Audacity software)
Het eerste resultaat is een feit. Het sample is compleet onbewerkt en ik ben tevreden met de opname. Mogelijk dat er nog wel iets meer uit te halen is, door het en ander aan filters toe te passen?
Wie heeft ervaring met lp's digitaliseren en kan me wat pointers geven, waar mogelijk nog wat te verbeteren valt?
Doe het dan goed en bestel bij Amazon.de, de Duitse dus. Gratis verzending boven de 20 euro en geen douane. De prijzen die ze hanteren zijn, vanwege de gratis verzending, gemiddeld.MilaNL schreef op zondag 27 april 2014 @ 21:52:
[...]
Ik zou trouwens op Amazon UK kijken: (goedkope) verzending naar NL, geen douaneverrassingen (als je goed oplet).
Maar geen gratis verzending bij third party sellers. Dan is de verzending naar NL meteen 6 euro per plaat, waar het bij Amazon UK (omgerekend) €2,20 is. De UK zit in de Europese Unie dus je betaalt geen inklaringskosten.nomar109 schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:54:
[...]
Doe het dan goed en bestel bij Amazon.de, de Duitse dus. Gratis verzending boven de 20 euro en geen douane. De prijzen die ze hanteren zijn, vanwege de gratis verzending, gemiddeld.
Waarom je reciever ertussen? Die voegt eigenlijk niks toe.newbreed schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:40:
Zoals eerder vermeld heb ik een nieuwe platenspeler. Een beetje googlen heeft mij geleerd dat ik er een Stanton 681 element op zit. Niet echt geweldig, maar ik kan altijd nog een keer upgraden.
De voorwaarde waarop ik hem mee mocht nemen, was dat ik mijn vader's lp's zou digitaliseren. Laat ik nu net in het bezit zijn van een Focusrite Saffire pro 24, dus dat mag geen probleem zijn. Na eerst een weekje uitgezocht te hebben hoe ik dit nou eens allemaal zou aansluiten (en de benodigde kabels bestellen) ben ik tot de volgende setup te komen.
Platenspeler (Thorens TD125 mkII) --> Voorversterker (MF V-LPS II) --> Versterker via Zone 2 (Marantz SR5007) ---> ADC Converter (Saffire Pro24) --> PC (Audacity software)
Het eerste resultaat is een feit. Het sample is compleet onbewerkt en ik ben tevreden met de opname. Mogelijk dat er nog wel iets meer uit te halen is, door het en ander aan filters toe te passen?
Wie heeft ervaring met lp's digitaliseren en kan me wat pointers geven, waar mogelijk nog wat te verbeteren valt?
Zelf zou ik gewoon het signaal pakken zoals uit de voorversterker komt, niet bewerken anders dan juiste gain en klaar. Maar weet niet hoe anderen dit doen.
newbreed schreef op maandag 28 april 2014 @ 14:40:
Zoals eerder vermeld heb ik een nieuwe platenspeler. Een beetje googlen heeft mij geleerd dat ik er een Stanton 681 element op zit. Niet echt geweldig, maar ik kan altijd nog een keer upgraden.
Als ik LP's omzet zit er soms mijn receiver ook tussen, maar dan is dat alleen omdat ik anders alles moet los koppelen, bij een binding van de kabels ongedaan moet maken (veel werk) en verplaatsen alvorens ik de LP kan digitaliseren... Maar als je de receiver op de lijn eenvoudig weg kunt laten, zou ik dat zeker doen, elke vorm van overgangsweestand die je kunt voorkomen is meegenomen en bevorderd de geluidskwaliteit... En die Focuesrit Saffire Pro 24 snap ik eigenlijk ook niet, een normale goede geluidskaart (denk hierbij aan de ESI Juli@ XTe PCIe inbouw audio interface of Asus Xonar Essence STX stereo geluidskaart PCIe heb je meer dan voldoende en beiden klinken zeer goed... Dat had je ongeveer 80 - 100 euro kunnen besparen...KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:46:
[...]
Waarom je reciever ertussen? Die voegt eigenlijk niks toe.
Zelf zou ik gewoon het signaal pakken zoals uit de voorversterker komt, niet bewerken anders dan juiste gain en klaar. Maar weet niet hoe anderen dit doen.
moet ik nu blij zijn hiermee, of is het shure element een betere fit voor de 701? of gewoon anders?
ik vind hier weinig informatie over.
Die Saffire Pro had ik alrcor schreef op maandag 28 april 2014 @ 18:02:
[...]
[...]
Als ik LP's omzet zit er soms mijn receiver ook tussen, maar dan is dat alleen omdat ik anders alles moet los koppelen, bij een binding van de kabels ongedaan moet maken (veel werk) en verplaatsen alvorens ik de LP kan digitaliseren... Maar als je de receiver op de lijn eenvoudig weg kunt laten, zou ik dat zeker doen, elke vorm van overgangsweestand die je kunt voorkomen is meegenomen en bevorderd de geluidskwaliteit... En die Focuesrit Saffire Pro 24 snap ik eigenlijk ook niet, een normale goede geluidskaart (denk hierbij aan de ESI Juli@ XTe PCIe inbouw audio interface of Asus Xonar Essence STX stereo geluidskaart PCIe heb je meer dan voldoende en beiden klinken zeer goed... Dat had je ongeveer 80 - 100 euro kunnen besparen...
In eerste instantie had ik ook de versterker uit de equation gehaald, maar om 1 of andere reden was die opname zwaar overstuurd. Ik zal nog eens proberen om die er tussenuit te halen. Bedankt voor de tips.
En dat is ook weer waar. Kortom: goed vergelijken dus.MilaNL schreef op maandag 28 april 2014 @ 15:34:
[...]
Maar geen gratis verzending bij third party sellers. Dan is de verzending naar NL meteen 6 euro per plaat, waar het bij Amazon UK (omgerekend) €2,20 is. De UK zit in de Europese Unie dus je betaalt geen inklaringskosten.

Deze heeft wat te lang gebakken, en ondanks dat het een prima LP zal zijn, vind ik het toch een beetje shebby dat ze zo'n exemplaar durven op te sturen en in te pakken. Anyways ik krijg een nieuwe opgestuurd, en dan verzin ik nog wel eens wat mee.
Hoe klinkt die linker LP? Het materiaal moet toch wel zijn aangetast...
Elvis Costello - Armed Forces
Black - Wonderful life
Spandau Ballet - Through the barricades
Bronski Beat - Age of consent
Paar/hoop goede eruit en rest weer verpatst via marktplaats voor een paar tientjes.
De TP62 arm was niet echt lastig, maar wel bewerkelijk. De VTF bleek spot on, de anti-skate (op basis van een blanco plaat) moest behoorlijk ver open.
[ Voor 32% gewijzigd door ijdod op 01-05-2014 18:10 ]

Voor de new-beat platen moet je uiteraard belg zijn
[ Voor 18% gewijzigd door w00Dy op 01-05-2014 18:59 ]
Weet niet of je de docu gezien hebt ? Vond em best leuk
Is die niet te reinigen of is dat de plaat zelf die zo vergaan is?loewie1984 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:10:
Ik heb gisteren een "Triggerfinger - By Absence of the Sun" - Extra Crispy mogen ontvangen:
[afbeelding]
Deze heeft wat te lang gebakken, en ondanks dat het een prima LP zal zijn, vind ik het toch een beetje shebby dat ze zo'n exemplaar durven op te sturen en in te pakken. Anyways ik krijg een nieuwe opgestuurd, en dan verzin ik nog wel eens wat mee.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Ken de reeks ja, TSOB gaat verder zelfs dan enkel New Beat, ff wachten nog tot de prijs zaktKeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 22:27:
TSOB serie niks voor je ?
Weet niet of je de docu gezien hebt ? Vond em best leuk
Het zit letterlijk ingebakken. Inclusief zwarte spikkeltjes, dus dat gaat hem niet wordenJoopieboy schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 10:25:
[...]
Is die niet te reinigen of is dat de plaat zelf die zo vergaan is?
Prijs is idd een 'tegenvaller', al zijn het wel 10 platen oid?w00Dy schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 13:19:
[...]
Ken de reeks ja, TSOB gaat verder zelfs dan enkel New Beat, ff wachten nog tot de prijs zakt
Volgens mij begon het hele verhaal daarvan met New Beat.. (nouja, eigen dancings met orgelmuziek...)
Collectie nieuw vinyl is hier ook wat gegroeid... alsof ik na die 10tallen 2e hands platen ik nog plek had ... (sommigen al weken in bestelling)
Heb nu eindelijk Moon Safari van Air (zo'n album die ik altijd wilde hebben, maar steeds vergat)
Moderat - II
Elbow - Seldom seen kid
Naked and Famous - Passive me Aggressive you op picture disc
Beck - Morning Phase
London Grammar - If you wait
En ik zat laatst een beetje te lachen van binnen om de persoon hier die een 45 rpm plaat op 33 rpm wat gek vond klinken... dat had ik net dus ook
London Grammar is 45rpm... stond ik lekker op 33 af te spelen
Elbow ook 45... maar viel nu sneller op
[ Voor 51% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 03-05-2014 09:01 ]
hoe wist je dat deze beurs gisteren was? ben je ergens geabboneerd op deze informatiew00Dy schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 18:57:
Vandaag platenbeursje in Heist-op-den-Berg
Er zijn diverse sites waar platenbeurzen op staan, Google is your friendMikeVM schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 22:55:
[...]
hoe wist je dat deze beurs gisteren was? ben je ergens geabboneerd op deze informatie
Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!
http://www.platenbeurzen.com/ leef je uitMikeVM schreef op vrijdag 02 mei 2014 @ 22:55:
[...]
hoe wist je dat deze beurs gisteren was? ben je ergens geabboneerd op deze informatie
Daar is gewoon wat plastic van een andere kleur per ongeluk bij gekomen.loewie1984 schreef op donderdag 01 mei 2014 @ 12:10:
Ik heb gisteren een "Triggerfinger - By Absence of the Sun" - Extra Crispy mogen ontvangen:
[afbeelding]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Zelf heb ik ook veel gekleurd vinyl, en zeker bij de bijvoorbeeld geheel witte of gele platen zie je wel eens spikkeltjes of zwemen van een andere kleur (of gewoon zwart).
Het is natuurlijk allemaal een handmatig proces, en dat maakt ook elke plak vinyl uniek!
Ik zeg: Afspelen die plaat en kijken hoe het klinkt (daar koop je ze toch ook voor??). En als ie goed klinkt heb je er een leuk collector's item bij, want hij hoort immers transparant te zijn
Daarnaast snap ik ook nog steeds niet waarom vinyl in de fabriek niet eerst door een anti statisch badje gaat. Lijkt me een extreem kleine moeite die erg veel plezier oplevert.
Afgelopen week ben ik weer flink bezig geweest met bij de kringloop/op de vrijmarkt platen kopen. M'n vrouw begint een beetje wanhopig te worden, in 1 week heb ik ruim 40 LP's gekocht
Er zitten wel een paar leuke exemplaren tussen, zoals:
Deep Purple - Made In Japan
Wings - Wings Over America
Genesis - Invisible Touch
Genesis - ... And Then There Were Three
U2 - The Unforgettable Fire
Elton John - Goodbye Yellow Brick Road
Drs. P - Over Land En Zee Met Drs. P
Niet allemaal in de beste staat, maar na wassen zijn zelfs de slechtste exemplaren toch wel goed afspeelbaar.
Alleen is een Okki Nokki gelijk gruwelijk duur... zag er afgelopen week een 2e hands op marktplaats voor 150 euro... bleek dat ze daar met bieden al dik overheen zaten
Heb hier nog een hele berg die ik moet wassen van mijn platenkoopfrenzy van afgelopen week ... en dan moet ik ze ook nog luisteren en als het meuk is weer verkopen.
Over stof op nieuwe platen: Ook ik ervaar dat. Het zijn vaak kleine papiersnippertjes trouwens. Zeker als het van die dikke stevige kartonnen hoezen zijn zit er regelmatig papierstof op de plaat, en zijn de platen statisch. Een borsteltje doet wonderen en haalt het meeste stof wel weg.
Bij één plaat had ik zelfs een soort van gruis op de plaat. Een sticker op de hoes waarschuwde mij al daarvoor. Het label waarvan ik 'm kreeg doet alleen maar in exclusief vinyl, dit was een soort 'swirl' effect. Dat laat schijnbaar een zanderig residu achter. Maar buiten wat minimale kleine krasjes was er niets aan de hand.
Ook ik wil trouwens zo'n Knosti kopen, want ik heb een stapeltje behoorlijk stoffige 2e-hands platen. Welke site is het goedkoopst hiervoor? Ik weet wel dat Conrad 'm heeft.
Verwijderd
Goedkope oplossing en reken maar dat die platen tiptop schoon worden!
Gewoon zo'n extra afwasbak kopen (kan op ebay) en daar de platen nogmaals door demi. water halen.
Net nog een stapel plastic gatefold covers besteld, het lijkt wel alsof de laatste tijd alles in gatefold uitkomt. Had er zeker nog een stuk of 20 liggen die in een single cover gepropt zitten maar daardoor pak je ze toch minder snel aangezien het meestal net niet past.
Ook nog een kurken 'slip'mat besteld, in een lichte kleur, aan de ene kant omdat ik benieuwd ben wat het scheelt qua geluid ivm standaard zwart rubberen Thorens mat (ik verwacht weinig tot niks), aan de andere kant omdat ik denk dat het gewoon mooi staat
En een fles Knosti vloeistof omdat ik toch bezig was en ik het restant van gisteren maar weggemikt heb. Kan er weer ff tegen dus!
Dat ander spul heet QS Audio Vinyl Cleaner... Deze laat inderdaad veel minder residu achter... Conrad is zo'n beetje het goedkoopst als het om de Knosti platen wasser gaat... Vooral de combo setjes met hoezen erbij die regelmatig daar in de aanbieding is, is zeker de moeite waard...Nyarlathotep schreef op maandag 05 mei 2014 @ 08:12:
Ik lees overal dat je ook niet die Knosti vloeistof moet gebruiken, maar een ook breed verkrijgbaar alternatief. De naam is mij even ontschoten, maar het werd een paar pagina's terug nog genoemd. Met dat spul is de hoeveelheid residu dat achterblijft schijnbaar nihil.
Ook ik wil trouwens zo'n Knosti kopen, want ik heb een stapeltje behoorlijk stoffige 2e-hands platen. Welke site is het goedkoopst hiervoor? Ik weet wel dat Conrad 'm heeft.
Dat QS spul hebben ze niet, maar af en toe een pluisje van mijn naald halen met het naaldborsteltje is niet echt vervelend. Sowieso heb ik er al een gewoonte van gemaakt om elke keer mijn naald te controleren voordat ik plaatjes ga draaien.
En wellicht helpt het om een gedroogde plaat een keer met de borstel schoon te vegen
Dat schoon vegen helpt niet... Dat residu zit namelijk diep in de groef op een locatie waar de borstel niet bij komt... Het meest irritante er aan is dat het pluisje aan de naald ontstaat tijdens het afspelen en dat de pluis aan de naald alleen maar groter wordt bij het spelen van een plaat... En als het afspelen maar lang genoeg duurt gaat de LP vanzelf vervormen en ontzettend slecht klinken... Ik moest op een gegeven moment halverwege de LP (in het midden van een nummer) m'n naald omhoog halen om deze schoon te maken, zoveel vervorming veroorzaakte dat pluisje... En geloof me: na 5 keer afspelen was het residu nog niet weg van de LP...Nyarlathotep schreef op maandag 05 mei 2014 @ 16:05:
Ik zie inderdaad een set met 10 extra binnenhoezen en een borstel. De borstel heb ik al, dus ga alleen de Knosti set bestellen met eventueel een extra fles reinigingsmiddel.
Dat QS spul hebben ze niet, maar af en toe een pluisje van mijn naald halen met het naaldborsteltje is niet echt vervelend. Sowieso heb ik er al een gewoonte van gemaakt om elke keer mijn naald te controleren voordat ik plaatjes ga draaien.
En wellicht helpt het om een gedroogde plaat een keer met de borstel schoon te vegen
't is niet voor niets dat ik ben overgestapt naar QS Audio Vinyl Cleaner...
[ Voor 3% gewijzigd door rcor op 06-05-2014 06:55 ]
Nog 1 vraag: Hoe vaak maken jullie de platen schoon? Of is dat gewoon op gehoor en zicht?
Het is bij mij nog niet voorgekomen dat ik een plaat nog een keer moest wassen, in de 2 jaar dat ik nu weer aan het vinylen ben...
Verwijderd
Same here. Bij binnenkomst. En na wassen gaan ze een nieuwe, gevoerde binnenhoes in.Servor schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 10:41:
Ik doe het alleen bij binnenkomst zeg maar. Tweedehands platen voornamelijk voor het vuil, nieuwe platen voornamelijk om ze anti-statisch te maken. Heb altijd zo'n hekel aan die ontladingen als je een plaat op de draaitafel legt...
Het is bij mij nog niet voorgekomen dat ik een plaat nog een keer moest wassen, in de 2 jaar dat ik nu weer aan het vinylen ben...
Daarna denk ik gewoon op zicht en gehoor. Nog niet nodig geweest, ben pas 2 jaar geleden begonnen met de vinyl gekte.
Moet ik dan anders schoonmaakspul erbij kopen, want ik lees hier dus ook dat er troep achterblijft op je vinyl.
Bedankt weer!
Het is inderdaad raadzaam om een fles QS audio vinyl cleaner erbij te kopen... Mocht je zelf verstand van zaken hebben kun je uiteraard zelf ook een middeltje maken... Mr_Petit heeft al vaker vertelt over zijn zelfgemaakte reinigingsmiddel... Maar als je niet weet wat je doet: ga niet staan klooien en maar hopen dat je het goed gedaan hebt... Want als het mis gaat is het een eeuwig zonde voor je vinyl...jovael schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:36:
Ik ben ook van plan om een Disco Antistat aan te schaffen, maar jullie raden deze dus aan wat ik zo lees?
Moet ik dan anders schoonmaakspul erbij kopen, want ik lees hier dus ook dat er troep achterblijft op je vinyl.
Bedankt weer!
20 liter (meermaals) gedestilleerd water (€25)
6 liter isopropanol (€28)
250ml wetting agent (€9)
Ik mix nu 1 deel isopropanol met 3 delen water (soms iets meer isopropanol als het vinyl erg vuil is). Daar komt dan enkele ml's wetting agent bij en een klein drupje dreft. Als ik me aan dit recept hou, kost dit me per liter zo'n €2,25. En dat is veel goedkoper dan Knosti (dat toch al snel €18 of meer kost).
En ander voordeel: ik ververs nu veel vaker. Bij de Knosti vloeistof vond ik het al snel zonde van die 18 euro om het snel weg te gooien. Maar nu maak ik om de 5 schoonmaakbeurten een nieuwe fles.
[ Voor 12% gewijzigd door yodeluxe op 06-05-2014 17:53 ]
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Je kunt het een voordeel noemen, maar ik merk wel dat ik met mijn eigen gemaakte vloeistof gewoon minder lang KAN doen dan met de knosti vloeistof. Met de knosti vloeistof heb ik echt tientallen platen kunnen doen voor het hoorbaar slechter werd, en met de eigen gemaakte is het na een paar batches al minder geworden.yodeluxe schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 17:50:
En ander voordeel: ik ververs nu veel vaker. Bij de Knosti vloeistof vond ik het al snel zonde van die 18 euro om het snel weg te gooien. Maar nu maak ik om de 5 schoonmaakbeurten een nieuwe fles.
Welke wetting agent gebruik je?
Zelf een brouwsel maken is idd kinderlijk goedkoop vergeleken met commerciele producten. Je gaat dan idd ook vaker verversen (wat het wasresultaat uiteraard ten goede komt)
Nog cooler als ze in het gele vinyl een paar muggen hadden meegegotenAcolyte57 schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 18:05:
Voor de Jurassic Park fans
http://www.wired.com/2014/05/jurassic-park-vinyl/
Ik gebruik Tetenal Mirasol 2000, gekocht bij Calumet Duitsland (9 euro inclusief verzenden).
Na een aantal wasbeurten was mijn Knosti vloeistof ook al aardig bruin, ondanks het filteren. Maar het zal ook wel met de platen te maken hebben gehad, er zijn nogal wat vieze exemplaren mee schoongemaakt. Hoewel, dat pluisje blijft lang een probleem. Ik durf soms mijn nieuwe element niet te gebruiken als ik vermoed dat ik de plaat met Knosti vloeistof heb schoongemaakt. Die platen moet ik later nog eens wassen met m'n eigen vloeistof.MilaNL schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 16:33:
[...]
Je kunt het een voordeel noemen, maar ik merk wel dat ik met mijn eigen gemaakte vloeistof gewoon minder lang KAN doen dan met de knosti vloeistof. Met de knosti vloeistof heb ik echt tientallen platen kunnen doen voor het hoorbaar slechter werd, en met de eigen gemaakte is het na een paar batches al minder geworden.
Nieuwe plaat van Jack White met nogal wat fratsen op vinyl
Punctuality is the politeness of kings
Ik denk niet dat het knosti pluisje direct een gevaar voor je naald is... Wel is het bloed irritant, want de muziek gaat na een tijdje spelen als het pluisje groot genoeg is steeds meer vervormen... Uit eindelijk als het echt een dik pluisje is kan ik me voorstellen dat als je het maar lang genoeg laat spelen je naald er wel sneller van zal slijten...Servor schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:17:
Waar baseer je je op als je aanneemt dat het knosti pluisje slecht voor je naald / element zou zijn?
Maar als je de naald tijdig schoon maakt (schoon blazen) lijk het mij geen probleem...
[ Voor 7% gewijzigd door rcor op 07-05-2014 23:10 ]
Yip stond al in de pre-order
edit, althans gepre-ordered als onderdeel van "The Vault" releases, dus krijg ik een half blauw half zwart gebakken LP als het goed is. Voor 80 USD per kwartaal krijg je allemaal Third Man Records shizzle toegezonden.
[ Voor 22% gewijzigd door loewie1984 op 07-05-2014 20:34 ]
Het is niet zozeer het pluisje zelf wat direct slecht is, maar het schoonmaken van de naald. Het is toch best wel kwetsbaar, dus wil ik het niet na elke kant (20 minuten!) een borstel langs de naald halen. Zelfs na een aantal afspeelbeurten blijft dat pluisje terugkeren. Dus doe ik nu niet meer zo moeilijk en maak ik met eigen vloeistof schoon: net zo goed, veel goedkoper en geen pluisje meer.Servor schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:17:
Waar baseer je je op als je aanneemt dat het knosti pluisje slecht voor je naald / element zou zijn?
Valt wel mee dat schoonmaken van de naald. Is zelfs beter. Het is niet omdat je geen pluis ziet; dat je naaldtip schoon is. Vergeet niet dat we over diamant praten - gewoon op een correcte, zorgzame manier de cantilever + tip behandelen. Ik doe het bij iedere kant met het borsteltje dat bij een DL103 bijgeleverd was. Zorgt (merkbaar!) voor minder distortion.yodeluxe schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 20:30:
[...]
Het is niet zozeer het pluisje zelf wat direct slecht is, maar het schoonmaken van de naald. Het is toch best wel kwetsbaar, dus wil ik het niet na elke kant (20 minuten!) een borstel langs de naald halen. Zelfs na een aantal afspeelbeurten blijft dat pluisje terugkeren. Dus doe ik nu niet meer zo moeilijk en maak ik met eigen vloeistof schoon: net zo goed, veel goedkoper en geen pluisje meer.
Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition
http://www.theverge.com/2...te-bring-vinyl-up-to-date
Edit: Fuck, ben ontzettend spuit 11 zie ik nu. Sorry
[ Voor 8% gewijzigd door Acolyte57 op 09-05-2014 15:16 ]
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Accountje aanmaken is gratis. Geen idee of het voor deze pagina (over de Dual 701) nodig is.
De databases zijn vrij toegankelijk... Dus die pagina kan hij zienNyarlathotep schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 16:46:
Op Vinylengine kun je ook een hoop informatie vinden over jouw speler, wellicht kun je daar (alvast) beginnen.
Accountje aanmaken is gratis. Geen idee of het voor deze pagina (over de Dual 701) nodig is.
Met computers kan je de problemen via een forum makkelijker oplossen als bij vinyl, omdat geluid heel persoonlijk is, iemand die al vaker een nieuwe naald tov een versleten naald heeft gehoord, die weet dat direct, ook als de snelheid. anders zal ik naar een audio winkel moeten vrees ik.

[ Voor 28% gewijzigd door B2 op 11-05-2014 14:33 ]
Als je dat pluisje niet op tijd schoonmaakt en een tijdje doorspeelt, dan wordt het een heel lastig verwijderbaar goedje. Een soort van harde drab. Dat heb ik zelf meegemaakt. En je moet dan goed met alcohol weken en borstelen wil je het wegkrijgen.Servor schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 19:17:
En elke vorm van vloeistof kàn je naald of cantilever beschadigen. Alle varianten van alcohol zijn bijv. sterk hydrofiel. dat houdt in dat er altijd water in de oplossing zit. (eventueel onttrokken vanuit de lucht).
Je cantilever is hol en heeft capilaire werking. Die kan zich dus volzuigen met alcohol. Het alcohol verdampt en het water blijft achter. Dat kan het dunne aluminium aantasten.
Daarom ben in nooit zo'n fan van schoonmaakvloestoffen icm naalden. Alleen als het echt moet.
Normaal is een goed droog naaldborsteltje voldoende, bijvoorbeeld die van clearaudio/analogis:
http://www.conrad.nl/ce/n...tel?queryFromSuggest=true
De volgende releases worden toegevoegd (discog links):
Fred Baker – Forever Friends
Mr Puta – Green Stuff
Sensation - The Anthem 2002 (White Edition)
Sensation - The Anthem 2002 (Black Edition)
Sensation - The Anthem 2003 (White Edition)
Sensation - The Anthem 2004
Ik heb al heel wat uren liggen spenderen met het denken en zoeken welke speler ik zou kunnen kopen.
Persoonlijk zou ik ook graag willen overzetten naar de pc dus usb is meegenomen.
Ik schop hiermee waarschijnlijk tegen menig vinyl liefhebber en ja ik wil ook graag een sl-1200 mk2 maar je moet moeilijke keuzes in het leven maken.
Om te beginnen zat ik te kijken naar de Numark TT USB. Maar misschien heeft iemand een betere suggestie?
Me 2.B2 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 14:33:
Zojuist besteld.. als het goed is vrijdag geleverd. Coldplay - Ghost Stories
[afbeelding]
Vooral voor mijn vrouw sinds ik haar meenam naar het concert op het Mailieveld in Den Haag.
Die Numark ziet er echt plastic fantastic uit... Als je vinyl wil digitaliseren kun je nog altijd het beste een gewone platen speler kopen... Even een lijstje van leuke platen spelers die nu te koop zijn op marktplaats:masauri schreef op zondag 11 mei 2014 @ 15:04:
Ik heb al heel wat uren liggen spenderen met het denken en zoeken welke speler ik zou kunnen kopen.
Persoonlijk zou ik ook graag willen overzetten naar de pc dus usb is meegenomen.
Ik schop hiermee waarschijnlijk tegen menig vinyl liefhebber en ja ik wil ook graag een sl-1200 mk2 maar je moet moeilijke keuzes in het leven maken.
Om te beginnen zat ik te kijken naar de Numark TT USB. Maar misschien heeft iemand een betere suggestie?
http://link.marktplaats.nl/m804996447
Duur maar wel ontzettend goed, ook het element is meteen een goed model als deze niet versleten is
http://link.marktplaats.nl/m807915964
Voor 120 euro geen verkeer deal...
http://link.marktplaats.nl/m808472532
Geen idee of het element wat is, maar voor die 100 euro kun je haast geen miskoop doen... Eventueel na de aanschaf een Audio Technica AT95e er op monteren en (zeer muzikaal) spelen maar!
http://link.marktplaats.nl/m808385857
Wel wat duur, maar zeker een hele mooie Thorens... Prima arm, element is niet de beste, maar zeker niet slecht...
http://link.marktplaats.nl/m803928831
Weer een goede speler voor een leuke prijs...
http://link.marktplaats.nl/m799685663
Deze gemodificeerde TD-320MKII is ook zeker de moeite waard en zal door de modificaties nog mooier klinken dan hij standaard al doet...
Koop een losse phone preamp bij de speler die gewoon goed klinkt (Cambridge Audio Azure 640 / 651P, Musical Fidelity V-LPSII / V-90LPS)... Sluit de speler vervolgens aan op de lijn ingang van je onboard geluidskaart (of nog beter: schaf een Asus Xonar Essence ST aan voor een nog mooiere geluidskwaliteit) en knallen maar!
Dit topic is gesloten.
Voor vinyl vraag en aanbod is er nu een apart topic: Het grote vinyl vraag & aanbod topic