Toon posts:

Duurzame energie deel 12 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 72.376 views

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik kwam net op boingboing.net een aardig boek tegen met allerlei weetjes en rekenvoorbeelden voor energiebesparing, van David JC MacKay: Sustainable Energy - without the hot air (te koop als hardcopy maar ook ter inzage/download op de gelinkte website).

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

JeroenH schreef op donderdag 09 april 2009 @ 11:31:
[...]

Dan nog... met dat regenwater zou je denk beter je wc kunnen voeden en veel energie besparen omdat je kostbaar drinkwater bespaart.

Maar ik heb makkelijk praten, onze PV-installatie wekt meer op dan we verbruiken, zonder koeling ;)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Bij het koelen zal ongetwijfeld een deel van het water verdampen maar er zijn ook mogelijkheden om het koelwater op te vangen en de warmte eraan te ontrekken. Als je dat laatste niet doet dan komt evengoed het water weer in je regenwater opslag terecht (mag ik hopen).
Spoelen voor toilet gebruik is eenmalig.
Beter is een toilet te bouwen waarbij niet gespoeld hoeft te worden. Urine en vaste fecalien apart opvangen. Met urine kan je mooi je tuin bemesten en uit de vaste fecalien kan je nog gas winnen voordat je het met je GFT vemengt en in de tuin als mest gebruikt. De geur is er dan al vanaf.

ZonneStroom

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
glambalk schreef op donderdag 09 april 2009 @ 18:52:
[...]

Beter is een toilet te bouwen waarbij niet gespoeld hoeft te worden. Urine en vaste fecalien apart opvangen. Met urine kan je mooi je tuin bemesten en uit de vaste fecalien kan je nog gas winnen voordat je het met je GFT vemengt en in de tuin als mest gebruikt. De geur is er dan al vanaf.
Dat bestaat al. Nonolet
Bleh! :X

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

En m'n eigen ontlasting gebruiken als mest? Nee bedankt. Lintwormen anyone? :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50
flitspaal.nl schreef op donderdag 09 april 2009 @ 21:42:
Heb jij varkens of koeien in je tuin rondlopen dan? En daarbij, ik zou er best eentje kunnen gebruiken en is goed tegen allergieen

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

flitspaal.nl schreef op donderdag 09 april 2009 @ 21:42:
Deze wil ik je niet onthouden; http://forum.peakoil.nl/viewtopic.php?f=5&t=1775

ZonneStroom

Anoniem: 287219

Mars Warrior schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:45:
Heeft iemand hier wel eens een gesplitste offerte gevraagd voor een zonneboiler: oftewel het plaatsen van de panelen op het dak + dakdoorvoer laten doen, en de rest van de leidingen zelf?

Gezien de tegenwoordige installatieprijzen vraag ik me af of dit loont. Ik heb nl. geen idee waar nu het werk in gaat zitten: op het dak, of binnen dus...
Ja die heb ik.
Een van de voorwaarden was wel dat de installateur de installatie in bedrijf kwam stellen en inregelen.
De offerte is een specificatie van onderdelen, en apart de kosten voor het plaatsen van de collectoren, de boiler en andere aanverwante zaken.

Komt er op neer als ik alles door de installateur laat doen en zelf hand en span diensten verleen, het ongeveer 1400 euro duurder is, ben me nog aan het beraden wat ik ga doen.

Voor die 1400 euro kan ik ook weer pv panelen kopen....

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
de stikstof voor kunstmest komt immers uit aardgas
Goed begin van zo'n thread. :Z In aardgas zit geen stikstof. De waterstof in kunstmest komt uit aardgas, de stikstof komt uit de lucht... (Haber-Bosch proces)

Maar ik heb ook gekeken naar dat soort wc's. Ik heb toch vrij veel verhalen voorbij zien komen dat 'geurloos' niet waar is. Ik hoef er thuis denk ik niet mee aan te komen, of om in term uit de domotica-wereld te spreken: de "wife-acceptancy-factor" is erg laag.

Doorspoelen met regenwater vind ik in onze situatie een betere optie. Dat blijft rondspelen in mijn achterhoofd tot ik een beter gedefinieerd plan heb.

[Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 10-04-2009 09:37]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
Zojuist mijn bekabeling van de PV geoptimaliseerd qua lengte.
Na installatie heb ik vele lussen mogen wegwerken, maar goed... TE veel is soms niet goed.
Je houdt toch je kabelverliezen aan de DC-zijde....

Dus de koe bij de horens gevat en de bekabeling pas gemaakt.
Resultaat: 19 meter DC-bekabeling (afkomstig van 2 van de 3 strings PV-panelen) MINDER op het dak.
Bij maximale omstandigheden (12 uur per dag licht, 7,89Ampere vanaf PV-panelen afkomstig etc),
zou hier een verlies van ruim 22kWh op jaarbasis in zitten.

Als iemand nog DC-bekabeling (zonder connectoren) nodig heeft (oppervlak 4mm2) dan PM maar.
1 string (suntech) heb ik ongemoeit gelaten, om te zien of een en ander meetbaar is.
(2 strings zijn Suntech, 1 string is MSK)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het klonk ook te mooi om waar te zijn:

Ik voel het al aankomen dat door het valen van de overheidssubsidies de stroomverbruiker dus voor de kosten van de '20% duurzame energie' moet gaan dokken. Als die 20% in gevaar dreigt te komen (*kuch* regelgeving *kuch*) dan verhogen we toch gewoon de subsidie (over de kosten van de consumerende medemens)....

http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=44137
De Stimulering Duurzame Energieproductie (SDE) omvormen tot een Duits model? Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken was er dinsdag in de Tweede Kamer duidelijk over: "Nee, dat gaan we niet doen." Het enige dat verandert is de vorm van financiering, die van binnen de rijksbegroting naar daarbuiten verschuift. Overigens zal dit nog wel tot 2012 op zich laten wachten.

Toen Jan Peter Balkenende eind maart eindelijk de kabinetsplannen ontvouwde die de economische crisis moeten bekorten, viel in energieland één zin vooral op. De SDE zou "ruimer en robuuster worden gefinancierd uit een opslag op het elektriciteitstarief". Het succesvolle Duitse feed-in systeem dus, hoopten veel voorstanders van duurzame energie. Maar -zoals Energeia ook toen al schreef- van vervanging van de SDE is geen sprake. Wat er dan wel bedoeld werd, bleef hangen in een waas van mist.

In de Tweede Kamer schiep Van der Hoeven dinsdag iets meer duidelijkheid. De SDE blijft gewoon de SDE. De verschillende subsidie-categorieën blijven bestaan, de regeling krijgt geen open einde, de budget-plafonds blijven gewoon in tact. Dat laatste noemde de bewindsvrouw ook belangrijk om als overheid te kunnen sturen in de vorm van de Nederlandse elektriciteitsopwekking.

Het enige dat verandert is waar het geld vandaan komt. Nu komt de hele subsidiepot uit de rijksbegroting, en straks is het de bedoeling om buiten de begroting om met een financiering te komen. Elke stroomverbruiker betaalt straks een opslag per kilowattuur, en dat geld vloeit direct de SDE-pot in. Daarmee wordt de regeling 'robuuster', want minder gemakkelijk het slachtoffer van de bezuinigingsgrillen van het kabinet.

Over het 'ruimer' hield Van der Hoeven nog even de lippen op elkaar. Volgens PVDA-Tweede Kamerlid Diederik Samsom kan een andere zin uit het crisisakkoord -"langjarige zekerheid over de beschikbaarheid van voldoende middelen om 20% duurzame energie in 2020 te realiseren"- niet anders worden geïnterpreteerd dan dat er tussen 2012 en 2020 tussen de EUR 6 mrd en EUR 8 mrd extra wordt uitgetrokken voor de stimulering van duurzame energieproductie, maar CDA'er Liesbeth Spies is dit met hem oneens.

Beide parlementariërs zaten dinsdag in de kamerbankjes gezellig te keuvelen, wat reden was voor VVD'er Halbe Zijlstra om de minister te vragen of er al uitsluitsel was gegeven over "de kleine ruzie" tussen Spies en Samsom. Maar de CDA-minister zei eerst een rapport van ECN af te willen wachten, waarin wordt voorgerekend welke extra kosten gemaakt moeten worden om in 2020 een duurzaam aandeel in de elektriciteitsproductie te hebben van 35%. Het is niet ondenkbaar dat als die cijfers meevallen -rond Pasen wordt het rapport verwacht- dat deze kosten via een opslag op de elektriciteitsverbruikers worden verhaald.

Als dat rapport deze maand nog verschijnt, zal dat nog steeds veel onduidelijk laten. Van der Hoeven zal de rest van 2009 nodig hebben om de nieuwe financieringswijze uit te werken. Vervolgens zal deze niet voor 2012 ingaan, zo is de verwachting. Tot 2011 is er volgens Van der Hoeven geen probleem met de financiering van de SDE. Maar hoe draagt deze maatregel dan eigenlijk bij aan het oplossen van de crisis, die toch nu aan de gang is? Volgens EZ-woordvoerder Jan van Diepen leidt de nu gegeven duidelijkheid over de robuuste financiering van straks nu al tot meer economische activiteit.

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

NielsTn schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:32:
Zojuist mijn bekabeling van de PV geoptimaliseerd qua lengte.
Na installatie heb ik vele lussen mogen wegwerken, maar goed... TE veel is soms niet goed.
Je houdt toch je kabelverliezen aan de DC-zijde....

Dus de koe bij de horens gevat en de bekabeling pas gemaakt.
Resultaat: 19 meter DC-bekabeling (afkomstig van 2 van de 3 strings PV-panelen) MINDER op het dak.
Bij maximale omstandigheden (12 uur per dag licht, 7,89Ampere vanaf PV-panelen afkomstig etc),
zou hier een verlies van ruim 22kWh op jaarbasis in zitten.

Als iemand nog DC-bekabeling (zonder connectoren) nodig heeft (oppervlak 4mm2) dan PM maar.
1 string (suntech) heb ik ongemoeit gelaten, om te zien of een en ander meetbaar is.
(2 strings zijn Suntech, 1 string is MSK)
Heb ik vorige week ook gedaan. In totaal 31 meter ertussen uit gehaald. Plat dak geeft zowiezo altijd meer kabels. Ik heb de panelen iets dichter bij elkaar gezet waardoor de reeds voorgemonteerde kabels (waarom maken ze die nou net niet 7,5cm langer) aan de panelen direct met elkaar verbonden konden worden tussen de verschillende rijen in.
Daar hebben we dus ook weer wat winst gehaald.
Volgens mij valt er nog veel meer winst te halen als je in staat bent om (natuurlijk duurzaam) de panelen te koelen. Volgens mij haal je daar op jaarbasis 15% extra opbrengst uit.
Heb laatst een verhaal gelezen van iemand die panelen in de vorm van een ouderwetse model molen had gemonteerd. Door het ronddraaien konden de panelen afkoelen ook bij bijna geen wind.

ZonneStroom

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

IJsbeer schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 13:13:
Het klonk ook te mooi om waar te zijn:

Ik voel het al aankomen dat door het valen van de overheidssubsidies de stroomverbruiker dus voor de kosten van de '20% duurzame energie' moet gaan dokken. Als die 20% in gevaar dreigt te komen (*kuch* regelgeving *kuch*) dan verhogen we toch gewoon de subsidie (over de kosten van de consumerende medemens)....

http://www.duurzaamnieuws.nl/bericht.rxml?id=44137

[...]
Dit is een van de essentiele onderdelen van de EEG regeling in Duitsland. Juist erg goed dat alle consumenten automatisch meebetalen aan de financiering van duurzaam opgewekte stroom doordat ze een opslag betalen op afgenomen stroom. Stimuleert ook om zelf stroom op te gaan wekken.
Ik juig het toe als dat zou gaan gebeuren.
Dan nog twee zaken regelen; duurzaam gaat voor grijs (zit er aan te komen) en een vast tarief gedurende de loop periode. Dan lijkt onze SDE regeling opeens heel erg op de EEG uit Duitsland; het voorbeeld voor alle landen om ons heen.
Ik verwacht dat het laatste waarschijnlijk niet zal gaan gebeuren (vast subsidie tarief per opgewekte kWh) maar dat is nog de minst erge. Straks als de stroomprijs boven de 56 eurocent uitkomt lachen wij zonnestroomproducenten om de niet verkregen subsidie.

ZonneStroom

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

NielsTn schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 12:32:

..................................

..................................
Woon je in de buurt van Amsterdam? Zet ik er even een paar connectoren aan en dan kan je ze misschien als geheel kwijt.
Ik heb nog 4mm2 ; 3 x 6m, 2 x 4m en 2 x 2m. Allen met connectoren.

ZonneStroom

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 20:52
glambalk schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 14:20:
[...]

Dit is een van de essentiele onderdelen van de EEG regeling in Duitsland. Juist erg goed dat alle consumenten automatisch meebetalen aan de financiering van duurzaam opgewekte stroom doordat ze een opslag betalen op afgenomen stroom. Stimuleert ook om zelf stroom op te gaan wekken.
Ik juig het toe als dat zou gaan gebeuren.
Dan nog twee zaken regelen; duurzaam gaat voor grijs (zit er aan te komen) en een vast tarief gedurende de loop periode. Dan lijkt onze SDE regeling opeens heel erg op de EEG uit Duitsland; het voorbeeld voor alle landen om ons heen.
Ik verwacht dat het laatste waarschijnlijk niet zal gaan gebeuren (vast subsidie tarief per opgewekte kWh) maar dat is nog de minst erge. Straks als de stroomprijs boven de 56 eurocent uitkomt lachen wij zonnestroomproducenten om de niet verkregen subsidie.
Het kritieke punt is nu net dat niet de EEG wordt, deze regeling draait vrijwel zelfstandig en met een minimum aan overhead. Zoals ik het lees mag de gebruiker betalen om de subsidiepot te vullen zoals de EEG, maar vervolgens (blijf je) via de belasting ook betalen voor een leger ambtenaren. :X Daarmee wordt imho een van de sterkste punten van de EEG de nek omgedraaid.

Ik ben geen voorstander van subsidies oa omdat vaak veel verloren gaat aan overhead. Als we toch aan subsidies moeten, dan liefst volgens het KISS principe, waaraan de EEG voldoet. Niet zoals de nederlandse "EEG" waarin werkverschaffing voor het ambtenarenleger wordt ingebakken.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• styno
  • Laatst online: 11-05 09:00

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

CCS: de stiefmoeder van sneeuwitje.

Het is iets wat we allemaal al weten natuurlijk: CCS is niet de oplossing van ons CO2 probleem maar een subsidie melkkoe van de gevestigde belangen. Hieronder een korte samenvatting op basis van recente nieuwsberichten op de Energieraad website.

Volgens de Italiaanse energiemaatschappij Eni kost het afvangen van CO2 zoveel energie dat het rendement van een kolencentrale met 8 tot 10% afneemt, dus van 40% rendement naar ca 30%, met als gevolg dat er 25% méér kolen gestookt moeten worden om de levering van elektriciteit op peil te houden. Deze extra kolenstook heeft weer andere nadelige bijwerkingen als extra landschapsvervuiling en oliegebruik bij de winning en uitstoot van andere stoffen als fijnstof en SOx.

De (bij vergassing of verbranding) vrijkomende CO2 moet worden afgevangen, gecomprimeerd, getransporteerd met hercompressie (om drukverlies tegen te gaan) en geinjecteerd worden om permanent buiten de koolstof cyclus te geraken. Alleen het injecteren kost al 8 Euro per ton CO2. Het totale traject van afvangen, transporteren en injecteren wordt geschat op 90 tot 150 Euro per ton.

Nu komt er bij de elektriciteitsproductie ongeveer 1 ton CO2 vrij per MWh. CCS aanpassingen voor kolencentrales kosten dus 12 ct/kWh (120 Euro/1000kWh). Normale opwek van kolenstroom kost ongeveer 6ct/kWh, dus een CCS kolencentrale kan daardoor elektriciteit produceren voor circa 18ct/Kwh wanneer alle kosten worden doorberekend. Hiermee is kolenstroom in één klap net zo duur geworden als de duurste vorm van duurzame elektriciteitsopwekking: photovoltaïsche zonnestroom en daarmee zonder compensatie totaal niet competatief in de huidige markt. Windenergie is bij een prijs van 6ct/kWh al praktisch concurrerend

Doordat de Nederlandse overheid en Europese Unie honderden miljoenen subsidie gaat geven voor ontwikkeling van CCS en het ombouwen van bestaande centrales en doordat belasting geld maar eenmalig uitgegeven kan worden is CCS de stiefmoeder van Sneeuwitje, de duurzame elektriciteit productie: Een verouderde techniek van een traditionele sector die het niet kan verdragen dat er mooiere oplossingen zijn en probeert deze te onderdrukken.

Duitsland heeft de afgelopen 9 jaar laten zien dat met de juiste wetgeving en politieke wil in een land met sneltreinvaart grote hoeveelheden duurzame elektriciteit productie kan realiseren. We hebben nu dus niet de 50 tot 60 jaar uitstel van afschaffing van fossiel gestookte centrales nodig maar hooguit 10 jaar. In deze 10 jaar kan CCS maar met de grootste moeite uitontwikkeld en uitgerold worden waarbij CCS direct daarna zo goed als overbodig is. Gelet op de prijsontwikkelingen van duurzame oplossingen als wind en zonne energie is kolenstook en CSS tegen die tijd niet meer rendabel.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• JeroenH
(jarig!)
Ik kan het mailtje hier niet plaatsen, maar ik ontving zojuist een mailtje van Greenchoice met daarin een complete mailwisseling tussen GC and Alliander over onze EAN (meteraansluiting). Het blijkt dus dat Alliander compleet niet om kan gaan met de negatieve elektriciteits-meterstanden die wij over 2009 gaan hebben.

Aan de ene kant goed om te zijn dat er voor mijn recht gevochten wordt, aan de andere kant in en in triest dat het nodig is.

Korte quote:
Overigens ga ik er vanuit (en hoop ik) dat in de toekomst bij steeds meer klanten
dergelijke negatieve jaarverbruiken gaan voorkomen. Graag zien wij dat de
netbeheerders dit ook als zodanig verwerken. Indien dat niet zo is, zou dit immers
het toepassen van zonnepanelen en andere vormen van opwekking negatief beinvloeden.
Groot gelijk d:)b

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 16:38:
Ik kan het mailtje hier niet plaatsen, maar ik ontving zojuist een mailtje van Greenchoice met daarin een complete mailwisseling tussen GC and Alliander over onze EAN (meteraansluiting). Het blijkt dus dat Alliander compleet niet om kan gaan met de negatieve elektriciteits-meterstanden die wij over 2009 gaan hebben.
Hebben ze dan nog 9 maanden voor om dat recht te trekken.

ZonneStroom

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

styno schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 15:54:

.....................................

Duitsland heeft de afgelopen 9 jaar laten zien dat met de juiste wetgeving en politieke wil in een land met sneltreinvaart grote hoeveelheden duurzame elektriciteit productie kan realiseren. We hebben nu dus niet de 50 tot 60 jaar uitstel van afschaffing van fossiel gestookte centrales nodig maar hooguit 10 jaar. In deze 10 jaar kan CCS maar met de grootste moeite uitontwikkeld en uitgerold worden waarbij CCS direct daarna zo goed als overbodig is. Gelet op de prijsontwikkelingen van duurzame oplossingen als wind en zonne energie is kolenstook en CSS tegen die tijd niet meer rendabel.
Hermann Scheer maakte eens een mooie vergelijking;
Frankrijk heeft van 1965 tot 1980 (15 jaar) zoveel kerncentrales neergezet dat ze in 1980 voor 65% aan de Franse electriciteits behoefte konden voldoen. Wat met kernenernergie kan, kan vele male sneller en makkelijker met zonneenergie en ander duurzame oplossingen. De techniek is er, al verwacht ik dat die nog vele male beter zal worden.

ZonneStroom

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 16:38:
Ben ik nou de enige die denkt, dat we deze ongein van onnodige naamsveranderingen als consument gewoon betalen, terwijl we niets te zeggen hebben over nut of noodzaak. Wat was er mis met het GEB?

A'dam ZonPHP PVOutput

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:56
Wij zijn van plan om zonnepanelen te leggen, 10 sunpower SPR-225.
Er zijn 2 versies, de WHT (witte) en de BLK (zwarte) uitvoering. Volgens mij, hoe klein het effect ook is, is het "beter" om de WHT-versie aan te schaffen. Wit neemt toch minder warmte op dan zwart, wat dus leid tot minder weerstand. Nu is de vraag, hoe "groot" zal dit effect zijn?
BLK-uitvoering
WHT-uitvoering

Anoniem: 127603

Ik volg met belangstelling de onderwerpen op dit forum en zit met de volgende vraag. Is het (technisch/praktisch) haalbaar om tapwater uit een zonneboiler na te verwarmen mbv stadsverwarming??
Een optie zou kunnen zijn om de stadsverwarmings-warmtewisselaar na te laten verwarmen. Qua montage ziet dit er simpel uit maar in de praktijk moet je van de zolder naar de meterkast (lange leidingen). Niet alle wisselaars kunnen standaard met "voorverwarmd koud water" overweg. Een andere optie is om de 2e spiraal in het vat (waar ook wel een CV-ketel op wordt aangesloten) te koppelen met het stadsnet. Ik weet niet of dit mag (ivm dubbele isolatie die vereist is???) en of dit duurzaam is.

Heeft er iemand ervaring met een boiler icm stadsverwarming??

• NielsTn
mastadizzy schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 19:49:
Wij zijn van plan om zonnepanelen te leggen, 10 sunpower SPR-225.
Er zijn 2 versies, de WHT (witte) en de BLK (zwarte) uitvoering. Volgens mij, hoe klein het effect ook is, is het "beter" om de WHT-versie aan te schaffen. Wit neemt toch minder warmte op dan zwart, wat dus leid tot minder weerstand. Nu is de vraag, hoe "groot" zal dit effect zijn?
BLK-uitvoering
WHT-uitvoering
Ik denk dat eea vooral op de markt is gezet uit oogpunt van esthetische zaken: de zwarte uitvoering ziet er uniformer uit, en is mogelijk makkelijker te accepteren door lokale bestuurders (ambtenaren), dan een flink /druk opvallende witt uitvoering....

Ik kan je niet vertellen hoe groot het effect is, maar goed... gevoelsmatig zou ik de witte nemen. Bedoel je betaald er voor, dus dan mogen omstanders het ook wel zien dat het PV is >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Mistraller
Anoniem: 127603 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 22:33:
Ik volg met belangstelling de onderwerpen op dit forum en zit met de volgende vraag. Is het (technisch/praktisch) haalbaar om tapwater uit een zonneboiler na te verwarmen mbv stadsverwarming??
Een optie zou kunnen zijn om de stadsverwarmings-warmtewisselaar na te laten verwarmen. Qua montage ziet dit er simpel uit maar in de praktijk moet je van de zolder naar de meterkast (lange leidingen). Niet alle wisselaars kunnen standaard met "voorverwarmd koud water" overweg. Een andere optie is om de 2e spiraal in het vat (waar ook wel een CV-ketel op wordt aangesloten) te koppelen met het stadsnet. Ik weet niet of dit mag (ivm dubbele isolatie die vereist is???) en of dit duurzaam is.

Ten eerste; ik weet zeker dat het mogelijk moet zijn.

Hangt een beetje af van het systeem of het makkelijk of moeilijk is.
Als je een boiler hebt dan is het ubersimpel. Daar zit immers gewoon een thermostaat in. Inkomend water warm zat? Dan blijft de stadsverwarmingsklep dicht.

Met een ander systeem zal je moeten kijken of hij reageert op warmwatervraag of op temperatuur.

Het ligt er maar net aan verder waar je installatie staat. Vroeger had ik hem in Nieuwegein beneden (de boiler), maar mijn ouders hebben hem op zolder staan. (was een boiler, nu een doorstroomtoestel oid)

---------------

Mistraller schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 00:02:
[...]

Ten eerste; ik weet zeker dat het mogelijk moet zijn.

Hangt een beetje af van het systeem of het makkelijk of moeilijk is.
Als je een boiler hebt dan is het ubersimpel. Daar zit immers gewoon een thermostaat in. Inkomend water warm zat? Dan blijft de stadsverwarmingsklep dicht.

Met een ander systeem zal je moeten kijken of hij reageert op warmwatervraag of op temperatuur.

Het ligt er maar net aan verder waar je installatie staat. Vroeger had ik hem in Nieuwegein beneden (de boiler), maar mijn ouders hebben hem op zolder staan. (was een boiler, nu een doorstroomtoestel oid)
Mijn huidige warmtewisselaar is een HS-TARM met dubbele spiraal. Koud water in en warm uit. Deze werkt niet meer naar behoren en ik heb een AGH-Vitron op het oog als vervanger http://www.fortesimport.nl/Library/Assets/danfossvitron3.pdf
Op de koud water temperatuur in de aanvoer wordt geregeld en hier zie ik een mogelijk probleem met 40deg water in.
Maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een boiler met 2 spiralen waarvan de bovenste het vat bijverwarmd indien nodig. En deze zou ik op het stadsnet willen aansluiten. Dit lijkt me installatie-technisch exact overeen te komen met een HR-CV aansluiting. Maar ik ben er niet zeker van dat dit is toegestaan in NL of dat er nog andere praktische details spelen.??

• hhints
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
ericplan schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 18:48:
[...]
Over de onwil bij netbeheerders om teruggeleverde stroom uit te betalen.

Ben ik nou de enige die denkt, dat we deze ongein van onnodige naamsveranderingen als consument gewoon betalen, terwijl we niets te zeggen hebben over nut of noodzaak. Wat was er mis met het GEB?
Het GEB hoeft niet terug te komen. De technieken voor elektriciteit zijn nu zo gemeengoed, dat het oprichten van een lokale cooperatie voldoende is.
Lid worden van de Windvogel kan ook.

Maar bij een eigen cooperatie zit je echt zelf aan de knoppen.
Jij bepaalt dan welke diensten je van wie inkoopt voor je leden. En voor alle leden samen kun je dan van leer trekken tegen wangedrag van een monopolist van de overheid, de nethebeerder.

• hhints
De inverter van mijn Zonnestroom installatie deed vanmorgen niets.
Het is een Delta 3300 SI, zonder enige communicatie mogelijkheden.

Ik heb een simpele energiemeter aan een dik snoer buiten de meterkast hangen, daarop kan ik gemakkelijk zien hoeveel de zonnestroom installatie levert. Na een half jaar kan ik goed zien of die hoeveelheid past bij de helderheid van de dag, zon of bewolkt.
Vanmorgen had hij al op een paar honderd Watt moeten staan, maar het was 0, NUL.

Nu heeft het gisteravond ge-onweerd, ik vermoed dat dat de elektronica in de war heeft gestuurd.
Jammer dat een Delta 3300 SI daar niet tegen kan. Het was een licht onweer dat op afstand langs trok.

Het uittrekken van de netstekker hielp niet, de panelen bleven de elektronica onder spanning houden, en gevangen in de verwarde toestand.
Pas toen zowel de netspanning als de paneelspanning er af was geweest, gedroeg hij zich weer normaal.

Als ik er niet naar gekeken had was deze volledige stop van de inverter onopgemerkt gebleven.
Ook een duidelijke indicatie dat een Delta 3300 SI ongeschikt is voor stand alone gebruik zonder monitoring, bij consumenten thuis.
Helaas is die monitoring peperduur bij een Delta inverter.

Eisen voor een goede zonnestroom installatie:
- De Delta 3300 SI, of welke inverter dan ook, moet niet in de war raken van een onweer
- Een goede inverter controleert zichzelf en herstart zelf als hij in de war is geraakt.
- En mocht dat niet lukken, dan moet hij een signaal kunnen geven, zonder dat je daar 1000 EUR voor moet betalen.

Op het ODE wiki Zonnestroom Inverter heb ik een pagina ingericht om deze eisen verder uit te werken

[Voor 7% gewijzigd door hhints op 11-04-2009 15:25]

• JeroenH
(jarig!)
Sowieso snap ik niet dat zonnestroomomvormers niet standaard met veel betere en veel eenvoudigere monitoringmogelijkheden worden verkocht. Niet iedereen is een tweaker die (veel) geld over heeft voor een meetapparaat en die ook daadwerkelijk in de gaten houdt.

Hoe moeilijk en duur kan het zijn: rust elke omvormer uit met bluetooth of wifi (of desnoods iets van 'ethernet over stroomdraden') en een display in de woonkamer. Massaproductie, niet ingewikkeld en dus niet duur. Laten we zeggen dat het € 50 bovenop de prijs doet. Maar zodra je het optoneel maakt gaan leveranciers het weglaten omdat ze op prijs concurreren. Standaard bijleveren dus, zonder uitzondering. Dan betrek je mensen ook veel meer bij hun elektriciteitsproductie denk ik.

• mkleinman

mkleinman

JeroenH schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:13:
Sowieso snap ik niet dat zonnestroomomvormers niet standaard met veel betere en veel eenvoudigere monitoringmogelijkheden worden verkocht. Niet iedereen is een tweaker die (veel) geld over heeft voor een meetapparaat en die ook daadwerkelijk in de gaten houdt.

Hoe moeilijk en duur kan het zijn: rust elke omvormer uit met bluetooth of wifi (of desnoods iets van 'ethernet over stroomdraden') en een display in de woonkamer. Massaproductie, niet ingewikkeld en dus niet duur. Laten we zeggen dat het € 50 bovenop de prijs doet. Maar zodra je het optoneel maakt gaan leveranciers het weglaten omdat ze op prijs concurreren. Standaard bijleveren dus, zonder uitzondering. Dan betrek je mensen ook veel meer bij hun elektriciteitsproductie denk ik.
Helemaal mee eens. En op zo'n moment gaat het ook echt leven bij mensen. Als ik nu zie dat mijn vriendin regelmatig in de meterkast aan het kijken is om te zien hoeveel opbrengst we hebben van ons afdakje. En daarnaast ook regelmatig op het display van de zonneboiler kijkt. Het zien dat alle "dure" investeringen nut hebben maakt het extra leuk.

Wij gaan nu trouwens ons glas achter vervangen voor HR++ glas. Dat wordt hopenlijk begin volgende week geplaatst. En dit gaan we betalen met het geld wat we niet hebben uitgegeven aan de Nuon. Dus zeg maar besparingen betalen met Besparingen! :) :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Anoniem: 127603 schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 22:33:

Ik zit hier met dezelfde situatie, mijn warmtewisselaar zit ook in de meterkast.
Van zolder moet ik rechtstreeks naar beneden en daar met warm water de w.w. in.
Water van de stadsverwarming is 65''C dus waarom zou je niet kunnen invoeden met water van 65'C uit de zonneboiler?
De warmtewisselaar hoeft op deze manier niets te doen, alleen naverwarmen als het toevoerwater <65'C is.
Offerte van een ZEN 200L zonneboiler (vlakke plaat met terugloop) is 5000 euro incl montage, hier gaat dan nog weer 1000 euro subsidie van af.
Het is alleen lastig om in een rechte lijn van zolder naar beneden te gaan want in de badkamer zit een betegelde koof waar ik dan door heen zou moeten.
Het liefst zou ik dit gaan doen met een wiku buis aan 1 stuk zodat ik geen tussenkoppelingen hoef te gebruiken.
Nog even puzzelen nog maar.

[Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-04-2009 14:55]

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• hhints
Op het ODE wiki Zonnestroom Inverter Monitoring heb ik een pagina ingericht om de eisen voor gebruiksvriendelijke monitoring verder uit te werken.
Hulp is welkom.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 17:19

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik snap niet waarom er nu specifiek geklaagd wordt over een Delta SI 3300 omvormer.
Ik heb er zelf ook een en je hoort mij niet klagen. Mijn Evergreen zonnepanelen moesten DC negatief geaard worden dus ik was aangewezen op een transformator omvormer. Delta heeft speciaal voor mij een omvormer aangepast zodat die geschikt was. Met een rendement van 96%, passieve cooling, galvanisch gescheiden systeem en aantrekkelijke prijs hoor je mij niet klagen. Tot nu toe ben ik er heel blij mee.
Als je graag een omvormer wilt hebben met alle snufjes erop (bluetooth enz) dan zul je een paar honderd euro meer moeten neerleggen voor bijv. de nieuwste SMA TL-20 omvormers.
Verder noteer ik dagelijks de meterstanden en opbrengsten in de meterkast dus bij defect heb ik dat snel in de gaten.

www.sunsolar.nl

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Het lijkt mij heel nuttig als een inverter via Open-Therm kan communiceren.
Op deze manier kun je ook de verwarming en zonneboiler in de energie-meting / monitoring betrekken.
Een interface naar een PC, liefst via Ethernet of RS232 is dan ook eenvoudig.
Vanuit de PC kunnen dan alle andere functionaliteiten worden geregeld.

Guus Assmann

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:44:
[...]
.....
Wij gaan nu trouwens ons glas achter vervangen voor HR++ glas. Dat wordt hopenlijk begin volgende week geplaatst. En dit gaan we betalen met het geld wat we niet hebben uitgegeven aan de Nuon. Dus zeg maar besparingen betalen met Besparingen! :) :P
Gelijk vooroplopen en kiezen voor triple-glazed ramen >:)

Naast hogere isolatiewaarde, ook nog eens flink geluidsabsorberend ! :)

• mkleinman

mkleinman

guus.assmann schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 16:36:
Het lijkt mij heel nuttig als een inverter via Open-Therm kan communiceren.
Op deze manier kun je ook de verwarming en zonneboiler in de energie-meting / monitoring betrekken.
Een interface naar een PC, liefst via Ethernet of RS232 is dan ook eenvoudig.
Vanuit de PC kunnen dan alle andere functionaliteiten worden geregeld.
Het vervelende van Opentherm is dat het, in tegenstelling tot z'n naam, absoluut geen open protocol is. Naar wat ik begrijp moeten bedrijven die met OpenTherm willen werken een aanzienlijk bedrag betalen om uberhaupt van het protocol gebruik te mogen maken. }:O

Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 14:53:
[...]

Ik zit hier met dezelfde situatie, mijn warmtewisselaar zit ook in de meterkast.
Van zolder moet ik rechtstreeks naar beneden en daar met warm water de w.w. in.
Water van de stadsverwarming is 65''C dus waarom zou je niet kunnen invoeden met water van 65'C uit de zonneboiler?
De warmtewisselaar hoeft op deze manier niets te doen, alleen naverwarmen als het toevoerwater <65'C is.
Offerte van een ZEN 200L zonneboiler (vlakke plaat met terugloop) is 5000 euro incl montage, hier gaat dan nog weer 1000 euro subsidie van af.
Het is alleen lastig om in een rechte lijn van zolder naar beneden te gaan want in de badkamer zit een betegelde koof waar ik dan door heen zou moeten.
Het liefst zou ik dit gaan doen met een wiku buis aan 1 stuk zodat ik geen tussenkoppelingen hoef te gebruiken.
Nog even puzzelen nog maar.
Tapwater invoeren in de warmtewisselaar zou met mijn huidig type ook moeten kunnen. Deze is echter al 23 jaar oud en een nieuwer exemplaar zou het beter kunnen doen. De huidige verbruikt nogal wat energie vanwege het op 65 graden houden van de warmtespiraal. Nu is mijn temperatuurvoeler defect aan het raken en regelt niet meer goed. Nieuwere types WW hebben bv een 2e voeler om het standby verbruik te reduceren (zie dit type: http://www.fortesimport.n...sets/danfossvitron3.pdf). Dit type wordt ook door Essent/ om te leasen. Hier kun je niet met >35 graden water in omdat de 1e regeling dan niet werkt (inschatting van mijn kant en gelezen in de documentatie; ben overigens geen expert!!). Ik begrijp dat men in Duitsland een boiler gewoon met de bovenste spiraal aansluit op stadsverwarming... Als er hier geen voorschriften zijn die dit verhinderen dan lijkt me het de gemakkelijkste oplossing voor het naverwarmen.

Of zie ik hier wat over het hoofd???

Heb je trouwens al eens hier gekeken: http://www.dutchsolarsystems.com ?? Waarschijnlijk prijs-technisch een gunstiger verhaal.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op onderstaande installatie gaat ie ook weer lekker 8)

http://www.solarwebseiten...usen/live_holzhausen.html

• JeroenH
(jarig!)
Dat linkervat kookt bijna! 94,6 gr bovenin...

• mkleinman

mkleinman

Zijn er hier mensen toevallig met RSM100 panelen van Shell? Er staat op Marktplaats een interessante aanbieding ( 10 RSM100 panelen zonder omvormer ). Totale set is 980Wp.

Ik ben bezig met SunnyDesign en ik kom er niet uit. Zelfs een SB 1700 is niet voldoende om deze set op aan te sluiten. ( System in Danger met 10 panelen ). Pas met een 2100TL komt het systeem veilig uit met 10 panelen. Alleen dan zit je met een Nominal Power Ratio van 224% ( wat best wel overkill is ).

Hetzelfde geldt overigens voor Soladin 600 ( maximaal 3 panelen?! ) StecaGrid 300 ( maximaal 2 ) Stecagrid 500 ( maximaal 4 ).

Wat is er zo speciaal aan deze RSM 100 panelen dat het een nachtmerrie is om er een juiste omvormer bij te krijgen?

Anoniem: 281733

Dit is pas het echte werk.
De controller die deze bezitters gebruiken is de UVR1611 van Technische Alternative uit Oostenrijk.
Geweldige controller welke vrij programmeerbaar is.
Nadeel, het is niet voor leken want het is niet gebruiksvriendelijk.
Maar de mogelijkheden _/-\o_
Datalogging kan er dus realtime mee.

Een ander nadeel is het prijskaartje, maar ja een hobby mag iets kosten 8)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 127603 schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 17:24:
[...]

Heb je trouwens al eens hier gekeken: http://www.dutchsolarsystems.com ?? Waarschijnlijk prijs-technisch een gunstiger verhaal.
Dat bedrijf zit bij mij in Enschede maar heeft volgens mij kleine boilervaten en men praat steeds over een standaard aansluiting op de cv die op zolder naast de boiler moet zitten.
Eigenlijk wil ik het water wat uit de zonneboiler komt na-verwarmen door de warmtewisselaar van de stadsverwarming, volgens mij de goedkoopste oplossing.
Als je namelijk de stadsverwarming door een tweede warmtewisselaar laat stromen die in de boiler zit ben je steeds het boilervat op temperatuur aan het houden ook als er geen vraag is naar warm water.
In deze situatie krijg je dan een hoog sluip verbruik.

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 22:13:
Wat is er zo speciaal aan deze RSM 100 panelen dat het een nachtmerrie is om er een juiste omvormer bij te krijgen?
Volgens de specificaties van de Soladin 600 (volgens mij op dit moment de meeste gebruikte omvormer in het 600Wp-segment) moet de ingangsspanning tussen de 45 en 120 V DC liggen, bij een stroom van 0 tot 8 A. Dat zal voor andere omvormers in die vermogensklasse waarschijnlijk wel vergelijkbaar zijn.

De RSM-100 panelen zitten als ik het me goed herinner (kan nu niet kijken) rond de 30V @ 3A. Als je er daar dus tien van in serie zet heb je dus een veel te hoge spanning en een te lage stroom. Dat komt natuurlijk omdat deze panelen ooit als 'AC-panelen' op de markt gebracht zijn; elk paneel had zijn eigen omvormertje - de probleemgevoelige OK4. Op sommige panelen die tweedehands aangeboden worden zie je op de achterkant nog de aluminium klem zitten waar je die omvormer in kunt schuiven.

Volgens mij komt het doordat de cellen in moderne panelen veel groter zijn dan die van de RSM-100's. Je hebt dan dus een gelijke spanning en een veel hogere stroom, en dat is dus ook waar moderne omvormers op begroot zijn. Mogelijk zijn RSM-100's destijds ook wel gebruikt in grotere installaties, en ik kan me dan niet voorstellen dat daar OK4tjes gebruikt zijn. Misschien kun je er achter komen of er toen grotere omvormers gebruikt zijn die wel geschikt zijn voor deze panelen, en wie weet is daar ook nog wel aan te komen.

Wat je misschien zou kunnen doen is vier panelen in serie schakelen, en dan twee series parallel (of drie in serie en drie series parallel - dan is je stroom wat hoog voor de S600 maar dat merk je alleen bij zeer zonnig weer). Ik weet echter niet of dit nadelen heeft, mogelijk zorgen kleine verschillen in opbrengst tussen de panelen voor een verminderde totaalopbrengst o.i.d. Dat zou ik eerste even met zekerheid uitzoeken.

Als laatste kun je natuurlijk ook nog aan tien tweedehands OK4's kunnen denken, hang ze dan wel binnen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
Wat je misschien zou kunnen doen is vier panelen in serie schakelen, en dan twee series parallel (of drie in serie en drie series parallel - dan is je stroom wat hoog voor de S600 maar dat merk je alleen bij zeer zonnig weer). Ik weet echter niet of dit nadelen heeft, mogelijk zorgen kleine verschillen in opbrengst tussen de panelen voor een verminderde totaalopbrengst o.i.d.
Of nog gevaarlijker, dat de stroom die opgewekt wordt door de beter belichte panelen gaat lopen via de andere panelen en dat je die dus sloopt.
Als je dat doet moet je dus per keten een diode aanbrengen om dit te voorkomen. Echter een diode die continue zo'n 4Amp moet verwerken kan dus best wel warm worden. (spanningsval is zo'n 0,6V x 4A = 2,4Watt) oftewel een exemplaar gebruiken wat een schroefbevestiging heeft voor de koeling.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mkleinman

mkleinman

Bedankt JeroenH en TD-er.

Ik had nog niet gedacht aan twee strings parallel. 2x3 RSM 100 panelen in parallel willen prima op een Soladin600. Daarnaast zou ik de overgebleven 4 RSM100 panelen op een Stecagrid 500 kunnen aansluiten.

Nu proberen mijn vriendin te overtuigen ;)

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-04 08:55
Nou het is hier voor elkaar hoor. De Zonneboiler (Nefit Solarline 2-110) heb ik gisteren aangesloten op de panelen en gevuld. Zojuist zag ik dat de pomp automatisch aangeslagen was.
Ik zit nog wel met wat lucht in het systeem, dus dat moet er nog uit. Je hoort in de pomp nog wat belletjes zitten. Ik twijfel trouwens wel aan die automatische ontluchter, moet je daar nog iets mee doen, behalve openzetten en weer dicht? Ik heb er nog geen lucht uit horen ontsnappen...
Al met al toch nog een flinke klus moet ik toegeven. Dat is grotendeels te wijten aan onervarenheid aan mijn kant, maar het is in ieder geval geen simpele doe-het-zelf klus. Het plaatsen van de panelen op het dak vond ik nog het meest lastige, vooral omdat wij heel weinig ruimte hebben. Ik zal kijken of ik nog ergens wat foto's neer kan gooien :)

Op de fiets vervuil je niets!

• Mike70
  • Laatst online: 26-05 13:47

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 23:52:
[...]

Dat bedrijf zit bij mij in Enschede maar heeft volgens mij kleine boilervaten en men praat steeds over een standaard aansluiting op de cv die op zolder naast de boiler moet zitten.
Eigenlijk wil ik het water wat uit de zonneboiler komt na-verwarmen door de warmtewisselaar van de stadsverwarming, volgens mij de goedkoopste oplossing.
Als je namelijk de stadsverwarming door een tweede warmtewisselaar laat stromen die in de boiler zit ben je steeds het boilervat op temperatuur aan het houden ook als er geen vraag is naar warm water.
In deze situatie krijg je dan een hoog sluip verbruik.
Het bedrijf zit bij mijn werk op de hoek. Heb er zelf ook één.
Het principe werkt inderdaad als voorverwarmen van het water.
De CV c.q. stadsverwarming kan de temperatuur verder ophogen tot de gewenste instelling.
Zie ook: linkje van DSS
Wil je uitleg kun je ook een keer bij mij langskomen.
Ik leg het graag uit. Tweaker hé.

www.mijnzon.info

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat voor installatie heb je precies van DSS.
Collectoroppervlak/Boiler inhoud/Terugloopsysteem?
De lastige component aan deze kant blijft de leiding vanaf zolder naar de warmtewisselaar in de meterkast, door twee betonvloeren.
De offerte van Redenko met z'n ZEN zonneboiler heb ik inmiddels gehad, maar het kan nooit kwaad om er ook een aan te vragen bij DSS.

[Voor 22% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-04-2009 12:50]

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op zondag 12 april 2009 @ 12:48:
Wat voor installatie heb je precies van DSS.
Collectoroppervlak/Boiler inhoud/Terugloopsysteem?
De lastige component aan deze kant blijft de leiding vanaf zolder naar de warmtewisselaar in de meterkast, door twee betonvloeren.
De offerte van Redenko met z'n ZEN zonneboiler heb ik inmiddels gehad, maar het kan nooit kwaad om er ook een aan te vragen bij DSS.
Ik heb een DSS ZB 120 TX
Boilerinhoud = 120 L
Collectoroppervlak = 2,37 m2
En het is een terugloopsysteem.

Zoals ik hier al vaker heb gezegd, ben ik er zeer tevreden over.

Leidingen door betonvloeren krijg ik binnenkort ook nog mee te maken.
Ik moet nog een electragroep naar zolder hebben een een buis met UTP-verbindingen schakeldraden etc. aanleggen.

www.mijnzon.info

Mike70 schreef op zondag 12 april 2009 @ 14:06:
[...]

Ik heb een DSS ZB 120 TX
Boilerinhoud = 120 L
Collectoroppervlak = 2,37 m2
En het is een terugloopsysteem.

Zoals ik hier al vaker heb gezegd, ben ik er zeer tevreden over.
Hoe werkt het terugloopsysteem in de winter?? Gaat het systeem dan niet in vorst beveiliging?? Wat als het een koude heldere dag is (min 10 of zo), doet het systeem dan nog iets?? Heeft de pomp een toerental regeling of werkt dit met 3 standen??

120L zou voor mij te klein zijn; denk zelf aan een 250L vat en 5 m2 collectoroppervlak.

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Anoniem: 127603 schreef op zondag 12 april 2009 @ 16:39:
[...]

Hoe werkt het terugloopsysteem in de winter?? Gaat het systeem dan niet in vorst beveiliging?? Wat als het een koude heldere dag is (min 10 of zo), doet het systeem dan nog iets?? Heeft de pomp een toerental regeling of werkt dit met 3 standen??

120L zou voor mij te klein zijn; denk zelf aan een 250L vat en 5 m2 collectoroppervlak.
In de winter komt de boilertemp. niet onder de 10 graden.
Het systeem begint pas te lopen bij een collectortemp. die 10 graden hoger ligt dan de boilertemp.
In dit geval dus een collectortemp. van 20 graden.
Als het systeem afslaat dan loopt al het water vanuit de collector terug in het opslagvat, dat zich in de boiler bevind.
Zodoende gaat er geen warmte verloren via de collector.
Het systeem kan niet bevriezen.
Als het -10 is buiten en de zon schijnt dan zal het systeem gewoon werken mits de collectortemp. dus maar 10 graden warmer is dan de boilertemp.
Dus geen glycol e.d. nodig.

www.mijnzon.info

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
De vragen die ik gesteld heb aan een aantal kamerleden over de extra productiemeter voor SDE2009 als je ook al meedoet aan SDE 2008 zijn inmiddels gesteld aan minister van der Hoeven.
Zie http://parlis.nl/v009z06522.
Ik ben benieuwd of dit iets opleverd. Ik heb mijn aanvraag voor 700 Wp uitbreiding op 6 april ingediend.
Overigens werd tijdens de aanvraag vermeld dat een extra productiemeter nodig is. Als dat niet veranderd ga ik zeker niet uitbreiden. Ik wil de extra panelen op de reeds aaanwezig omvormer (Sunny Boy 3300) aansluiten. Een aparte meter is dan uiteraard niet mogelijk.

• Mistraller
QuestionMarc schreef op zondag 12 april 2009 @ 10:44:
Nou het is hier voor elkaar hoor. De Zonneboiler (Nefit Solarline 2-110) heb ik gisteren aangesloten op de panelen en gevuld. Zojuist zag ik dat de pomp automatisch aangeslagen was.
Ik zit nog wel met wat lucht in het systeem, dus dat moet er nog uit. Je hoort in de pomp nog wat belletjes zitten. Ik twijfel trouwens wel aan die automatische ontluchter, moet je daar nog iets mee doen, behalve openzetten en weer dicht? Ik heb er nog geen lucht uit horen ontsnappen...
Al met al toch nog een flinke klus moet ik toegeven. Dat is grotendeels te wijten aan onervarenheid aan mijn kant, maar het is in ieder geval geen simpele doe-het-zelf klus. Het plaatsen van de panelen op het dak vond ik nog het meest lastige, vooral omdat wij heel weinig ruimte hebben. Ik zal kijken of ik nog ergens wat foto's neer kan gooien :)
Eindelijk.... :)

De automatische ontluchter heb je niet meer nodig als de lucht er eenmaal uit is. Je moet de kraan dichtdraaien vanwege mogelijk stoom tijdens stagnatie, en die kan namelijk wel door de ontluchter ontsnappen. Ik heb wel wat lucht gehoord bij mij, maar niet veel, omdat ik de vloeistof flink heb laten circuleren. Ik heb verder nog een extra ontluchtingspijpje gemaakt, want mijn automatische ontluchter zit buiten op het dak.
Lucht in de pomp kan je eruit krijgen door de schroef op de kop van de pomp los te draaien. Zet de pomp in de hoogste stand, en draai dan aan de schroef tot hij sist en pruttelt. (Staat op de laatste bladzijde van de handleiding van de pomp overigens, beetje cryptisch met een plaatje.)
Bij mij bleef hij naderhand minimaal bubbelen, maar na een weekje draaien was dat ook weg. Opgelost denk ik. Kijk overigens even goed naar de stand van je manometer, zo kan je zien of je echt geen lekkages hebt :)

Wij hebben hier weer wat metingen gedaan trouwens. De wasmachine op koud water, 60 graden programma: 1.61kWh. hotfill: 0,57 kWh. Dat is dus een volle kWh besparing!

Verder de modem (speedtouch 780) gemeten: 12 Watt! Mijn provider deelt gratis fritzbox modems uit, ik heb er nu eentje hier, en hij trekt 6Watt. Al moet ie nog wel aangesloten worden, wellicht wordt het iets hoger als ie in bedrijf is.

Verder ben ik nog niet zo heel veel verder met het verwerken van de meetgegevens van de zonneboiler. Ik wil de toestand van onze pompregelaar ook inzichtelijk maken, daar heb ik al een plan voor. Verder zijn de benodigde artikelen besteld. Ik heb al wel mijn site aangepast voor de uitbreiding.

Ik vraag me verder nog steeds af of zo'n rood neonlampje een sluipverbruiker is, of dat dat in de orde van milliwatts valt...?

---------------

• JeroenH
(jarig!)
Mistraller schreef op zondag 12 april 2009 @ 20:57:
Ik vraag me verder nog steeds af of zo'n rood neonlampje een sluipverbruiker is, of dat dat in de orde van milliwatts valt...?
Voorzover ik weet heeft een neonlampje een nauwelijks meetbaar verbruik, inderdaad in de orde van milliwatts.

• Mistraller
Gelukkig ;) Er branden er hier 3 continu...

Verder nog leuk nieuws voor allen die bij XS4ALL zitten; Vraag die fritz box (7170)aan! Dit duitse product is duidelijk door energiebewuste mensen gemaakt.
Zomaar wat features die je naar believen kan gebruiken:
Auto standby 's nachts
Reduce WLAN power dynamically
Reduce CPU power during Idle
Wake on lan support
Zeer uitgebreid stroomverbruik weergave (weergave gescheiden voor ADSL/USB/Telefonie gebruik etc)
veel mogelijkheden om bepaalde acties op bepaalde tijden te laten gebeuren.
En tot nu toe lijkt het er dus op dat het ding toch al minder stroom verbruikt dan zo'n speedtouch...

Goed product om dus het stroomverbruik op modems verder in te perken!

XS4all klanten krijgen hem gratis (in bruikleen) bij een jaar verlenging. De overige kan ik het product aanraden om aan te schaffen.

Er zitten ook andere leuke features op maar die zijn niet helemaal onder dit topic te groeperen (zoals printerserver/storage support/fax to email/built in answerring machine etc) Al zijn natuurlijk die features wel weer erg duurzaam als je daarvoor je echte fax/ftp server/antwoordapparaat de deur uit kan doen :)

---------------

• mkleinman

mkleinman

Goed nieuws.

Mijn vriendin is om, er gaan nog dit jaar zonnepanelen komen :) ( lees, ik heb lang genoeg gezeurd :P )

Oveigens, mijn boilervat is vannacht van 38 naar 35 graden onderin afgekoeld.

[Voor 25% gewijzigd door mkleinman op 13-04-2009 10:57]

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:31:
Goed nieuws.

Mijn vriendin is om, er gaan nog dit jaar zonnepanelen komen :) ( lees, ik heb lang genoeg gezeurd :P )
Dat was een slimme actie van je, één klein zonnestroompaneeltje naar binnen glippen en haar daarmee lekker maken :P

• mkleinman

mkleinman

JeroenH schreef op maandag 13 april 2009 @ 10:49:
[...]

Dat was een slimme actie van je, één klein zonnestroompaneeltje naar binnen glippen en haar daarmee lekker maken :P
Het afdakje heeft in elk geval geholpen, overigens kwam ze daar zelf ook al mee toen ze jouw afdakje zag. Er staat nu een mooie 2e hands set te koop in Dronten, hier nog geen 20km vandaan. Bestaande uit 10 Shell RSM100 panelen, totale set is 980Wp.

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:01:
Het afdakje heeft in elk geval geholpen, overigens kwam ze daar zelf ook al mee toen ze jouw afdakje zag. Er staat nu een mooie 2e hands set te koop in Dronten, hier nog geen 20km vandaan. Bestaande uit 10 Shell RSM100 panelen, totale set is 980Wp.
Ik heb je mailtje gehad, ik zal het paneel straks even opmeten. Ik moet toch de ladder tegen de gevel zetten om een rotte vensterbank opnieuw te kleien van houtrotvuller :(

• mkleinman

mkleinman

JeroenH schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:10:
[...]

Ik heb je mailtje gehad, ik zal het paneel straks even opmeten. Ik moet toch de ladder tegen de gevel zetten om een rotte vensterbank opnieuw te kleien van houtrotvuller :(
Ik had inmiddels begrepen dat de RSM100 panelen precies hetzelfde formaat hebben als het RSM93 paneel ( 132,8cm x 71cm ). Dit is overigens indirecte informatie. de PDF's / specs terugvinden van dit paneel is een bijna onmogelijke opgave. Op de Shell site is er niets over terug te vinden en zelfs met Google is informatie terugvinden van dit paneel erg lastig.

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:27:
Ik had inmiddels begrepen dat de RSM100 panelen precies hetzelfde formaat hebben als het RSM93 paneel ( 132,8cm x 71cm ). Dit is overigens indirecte informatie. de PDF's / specs terugvinden van dit paneel is een bijna onmogelijke opgave. Op de Shell site is er niets over terug te vinden en zelfs met Google is informatie terugvinden van dit paneel erg lastig.
Er is inderdaad nauwelijks iets over terug te vinden met Google... heel raar. Ik heb net de maat opgenomen en ons paneel is 133 x 71 cm, dat lijkt dus wel enigszins overeen te komen met jouw bevindingen :)

Op de achterkant zit ook niet eens een typeplaatje van spanning/stroom etc., maar omdat het paneel 36 polykristallijne cellen heeft verwacht ik een nominale spanning van zo'n 20-24V.

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op maandag 13 april 2009 @ 11:27:
[...]

Ik kreeg een URL-letje aangereikt, daar staat wat over de RSM95-100-105 serie beschreven. Wellicht heb je er IETS aan?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zelfs het derde vat van 800L 78'C onderin. _/-\o_

Hier kan een mens alleen maar van dromen.

• mkleinman

mkleinman

Hier doe ik het ietsje bescheidener. Mijn boilervat staat op dit moment op 49 graden onderin and rising.

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
82 graden! Nu net wat warm water gepakt, is gezakt tot 77,1

• mkleinman

mkleinman

Ik heb daarnet op mijn pompgroep dmv een stelschroef de flow naar de collector nog iets teruggeschroefd. Flow was iets te snel waardoor ( ondanks dit mooie weer ) mijn collectorpomp constant aan/uit slaat.

Eens kijken wat dit verlaagde debiet doet.

UPDATE : Dat verschil is dus onmiddelijk zichtbaar. In plaats van nu langzaam terug te lopen in temperatuur van 7 --> 3 graden blijft het verschil nu strak 9 graden .

Update 2 : Dat werkt dus echt waanzinnig. boilerpomp blijft nu draaien en delta T is nu veel hoger.

[Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 13-04-2009 16:44]

• deejeebv
Ik heb de configuratie van mijn zonneboilerinstallatie aangepast. Ik heb een Solesta in combinatie met een extra opslagvat van 120 l. Ik had het zo geregeld dat ik bij het bereiken van een ingestelde temperatuur in de Solesta boiler ging rondpompen naar mijn opslagvat. Het schema heb ik eerder gepost.
De prestaties van het systeem vielen echter tegen. Dit bleek meerdere oorzaken te hebben.
In de eerste plaatst stroomde het water vanuit de Solesta te snel door de collector, waardoor de warmteafgifte onvoldoende was. Bovendien werd er als er water getapt werd voorverwarmd water door de Solesta gestuurd. Het temperatuursverschil tussen onder- en bovenin de Solesta werd daardoor te klein.
De Solesta heeft geen delta-T regeling. Er zijn 3 sensoren, één onderin het vat, één bovenin en één in de collector. Bij een temperatuur van 60 graden onderin de boiler werd deze uitgeschakelt, om pas bij zo'n 42 graden weer in te schakelen. Op een zonnige dag stopte de boiler er rond 4 uur mee, om die dag niet meer in te schakelen. Dat kon niet de bedoeling zijn.
Ik heb op advies van Solesta een extra restrictie (doorstroombegrenzer) geplaatst waardoor het debiet naar de collector beperkt is. Ook heb ik de configuratie zo gemaakt dat er nooit meer voorverwarmd water door de Solesta komt (tenzij het water onderin het voorraadvat al op temperatuur is).
Ik tap het warme water nu altijd uit het voorraadvat.
De eerste ervaringen zijn positief, hoewel naar mijn idee de flow naar de collector nog iets lager zou mogen. Het water dat uit de collector komt kan volgens mij nog warmer. Is nu zo'n 65 graden. Ik heb al eens geprobeerd de pomp even uit te schakelen, toen kwam er water van 94 graden uit.

• QuestionMarc
Hier vandaag ook een prima dagje. De collector was op zijn hoogst tegen de 90 graden, de boiler (helaas maar 110 liter) is ongeveer 80 graden geworden. Nu kan ik dat laatste alleen checken door even wat water af te tappen zodat het langs mijn tempmeter loopt. De Nefit zonneboiler heeft nl alleen een delta-T regeling.
Dat is eigenlijk ook het enige dat nogal jammer is aan de combi (naast dat de boiler eigenlijk 200 liter moet zijn), en dat is de regeling. Die is uit oogpunt van bezuiniging echt zo simpel mogelijk gemaakt. Standaard weet je dan dus niet wat de temperaturen van de boiler en collector zijn :(
Ik vind dat dat soort info gewoon op zo'n meter af te lezen moet zijn. Zeker omdat dat nu juist het leuke is van dit systeem, je ziet dat het werkt en boven de 60 graden slaat de boiler niet meer aan...

Speksteenkachel schreef op maandag 13 april 2009 @ 14:43:
Zelfs het derde vat van 800L 78'C onderin. _/-\o_

Hier kan een mens alleen maar van dromen.
Als je de diverse installaties bekijkt op deze site valt mij iets op.

In tegenstelling tot wat wij hier in Nederland doen staat de boiler in de Duitse systemen centraal.
Wat bedoel ik:

De cv-ketel, collectoren, olie-ketel, warmtepomp, pelletkachel of houtkachel worden allemaal direkt aangesloten aan de boiler.
Vanuit de boiler wordt dan het cv-circuit verwarmd.
Dus bijv de cv-ketel verwarmd alleen de boiler en NIET het cv-circuit want dat loopt via de boiler.

Dit heeft als resultaat dat de diverse apparaturen beter aan te sturen zijn, je hebt alleen een soort cascade-regeling.
Prio1 zonneboiler
Prio2 bijv houtkachel
Prio3 cv-ketel

Voorbeeld:
http://www.solarwebseiten.../Live_Marl/live_marl.html

Dit is denk ik een van de reden waarom een Nederlands installateur met de handen in het haar zit.
Hoe moeten we dat toch aansturen? 8)7

Daarbij komt dat de regelaar die deze klanten gebruiken veel meer mogelijkheden hebben dan wij hier gewend zijn.
In deze installaties zit veel kennis waar wij nog wat van kunnen leren.
Daarbij zijn de visualisatieprogramma's een echte toevoeging tot het systeem.

IN NEDERLAND LOPEN WE ACHTER!!!

• JeroenH
(jarig!)
Mijn schoonvader zit te denken aan een amorfe/thinfilm PV-installatie. Ik moet eerlijk zijn en toegeven dat ik daar bar weinig verstand van heb. Twee vragen die mij gesteld zijn:

- Hoe zit het met de levensduur? Ik heb vroeger met kleine paneeltjes van Conrad gespeeld en die verloren al vrij snel rendement. Hoe zit dat met de 'echte' PV-panelen van nu?
- Zijn er behalve SolarNRG nog meer bedrjven die dit leveren?

• NielsTn
Anoniem: 281733 schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:08:
[...]

....
En daarom opteer ik om binnenkort eens net over de grens te gaan shoppen bij installateurs die wel ervaring en expertise hebben bij zonneboiler-systemen :9

NielsTn schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:21:
[...]

En daarom opteer ik om binnenkort eens net over de grens te gaan shoppen bij installateurs die wel ervaring en expertise hebben bij zonneboiler-systemen :9
Ik geef je groot gelijk.
Hier praten ze alleen over zonneboiler met tapwater.
"CV-ondersteuning met een zonneboiler dat heeft hier in Nederland geen zin" wordt hier in koor geroepen door de installateurs.
Zelfs Nefit roept dit (eigen ervaring met servicedesk van Nefit).

Wordt wakker mensen het kan echt wel.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
QuestionMarc schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:58:
Hier vandaag ook een prima dagje. De collector was op zijn hoogst tegen de 90 graden, de boiler (helaas maar 110 liter) is ongeveer 80 graden geworden. Nu kan ik dat laatste alleen checken door even wat water af te tappen zodat het langs mijn tempmeter loopt. De Nefit zonneboiler heeft nl alleen een delta-T regeling.
Dat is eigenlijk ook het enige dat nogal jammer is aan de combi (naast dat de boiler eigenlijk 200 liter moet zijn), en dat is de regeling. Die is uit oogpunt van bezuiniging echt zo simpel mogelijk gemaakt. Standaard weet je dan dus niet wat de temperaturen van de boiler en collector zijn :(
Ik vind dat dat soort info gewoon op zo'n meter af te lezen moet zijn. Zeker omdat dat nu juist het leuke is van dit systeem, je ziet dat het werkt en boven de 60 graden slaat de boiler niet meer aan...
Bij de Remeha Zenta is het precies hetzelfde gedoe. Standaard is er helemaal niets af te lezen op een display, alleen 1t/m5 LED's. Mbv. een Celcia Gateway kan ik nu wel op de thermostaat beneden aflezen wat de boiler temperatuur is, maar dat is maar 1 sensor (zit geloof ik bovenin).

Ik heb van Guus.Assmann software gehad om de Delta T regeling van het systeem aan te passen, maar dan moet ik zelf temperatuursensors installeren op de aan- en afvoerleidingen + (wat nog moeilijker is) een telefoonstekker zien te vinden die 6W6P is (6 ways, 6 pins). De standaard telefoonstekker is 6W4P en zo snel heb ik nog steeds geen tang kunnen vinden die een 6 pins connector kan krimpen.
In het schema om mbv deze stekker op een seriële stekker te eindigen, valt op dat pin 2 en 5 niet worden gebruikt, dus van de 6 pins worden er maar 4 gebruikt. Waarom dan niet pin 2 en 5 weggelaten op dat 'basis' printje op de boiler? :? Volgens mij is dat alleen maar om te zieken.
(hints waar je een 6 draads 'telefoon stekker' incl. bedrading kan kopen zijn aanbevolen)

Misschien toch maar eens met hulp van een collega van onze elektronica afdeling zelf een regeling in elkaar knutselen die aan de hand van de Delta T de pompsnelheid regelt.

• QuestionMarc
[...]

Sterker, in Nederland zitten we in het stenen tijdperk als je kijkt naar deze installaties. In Nederland wordt volgens mij eerst het huis ontworpen en dan op het eind nog eens gekeken van oh ja er moet ook nog een verwarmingsketel in, die gooien we maar op zolder....
In Duitsland reserveren ze een complete kamer voor de verwarming en die is ergens onder het huis. Daarom zie je hier in Nederland ook geen grote installaties met bijv 1000 liter boilers omdat dat gewoonweg niet past!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:30

Mars Warrior

Earth, the final frontier

[...]
Als je de diverse installaties bekijkt op deze site valt mij iets op.

In tegenstelling tot wat wij hier in Nederland doen staat de boiler in de Duitse systemen centraal.
Wat bedoel ik:

De cv-ketel, collectoren, olie-ketel, warmtepomp, pelletkachel of houtkachel worden allemaal direkt aangesloten aan de boiler.
Dus bijv de cv-ketel verwarmd alleen de boiler en NIET het cv-circuit want dat loopt via de boiler.

Dit heeft als resultaat dat de diverse apparaturen beter aan te sturen zijn, je hebt alleen een soort cascade-regeling.
Prio1 zonneboiler
Prio2 bijv houtkachel
Prio3 cv-ketel

Voorbeeld:

Dit is denk ik een van de reden waarom een Nederlands installateur met de handen in het haar zit.

Daarbij komt dat de regelaar die deze klanten gebruiken veel meer mogelijkheden hebben dan wij hier gewend zijn.
In deze installaties zit veel kennis waar wij nog wat van kunnen leren.

Zijn al die installaties feitelijk niet volgens het hot-top principe? Zoiets als de Nefit 300 liter HotTop zonneboiler? Het schema is me nl. even iets te ingewikkeld om het zomaar te begrijpen :X

Verder zie ik net in de lijst van senternovem dat HRSolar zijn 200l systeem ook in de lijst heeft weten te krijgen. Wel jammer dat de opbrengst niet hoog wordt ingeschat:
  • HR Solar HRS 200/5 AR - 6,1GJ - €1.220,00 subsidie
  • Hrsolar Hrs100/2,5AR - 4,5GJ - €900,00 subsidie
Een 2x zo grote collector en 2x zo grote boiler moet dan toch simpelweg 9GJ opleveren :? :?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Is het jullie ook opgevallen dat die Duitsers met veel hogere temperaturen werken.
Tot 98,8gr in de boiler!
Collector temperaturen van 108 gr vinden ze vrij normaal.
Nu heeft dat waarschijnlijk ook wel met de giga-oppervlaktes te doen maar toch.
Toch vind ik de flow bij hun niet al te groot, vanmiddag zag ik bij eentje 580l/h (9,7l/min) ik zit hoger 12l/min
Ik mag toch aannemen dat hun leidingen 'ietsje' dikker zijn (DN25 ofzo)

• mkleinman

mkleinman

Anoniem: 281733 schreef op maandag 13 april 2009 @ 21:58:
Is het jullie ook opgevallen dat die Duitsers met veel hogere temperaturen werken.
Tot 98,8gr in de boiler!
Collector temperaturen van 108 gr vinden ze vrij normaal.
Nu heeft dat waarschijnlijk ook wel met de giga-oppervlaktes te doen maar toch.
Toch vind ik de flow bij hun niet al te groot, vanmiddag zag ik bij eentje 580l/h (9,7l/min) ik zit hoger 12l/min
Ik mag toch aannemen dat hun leidingen 'ietsje' dikker zijn (DN25 ofzo)
Ik heb mijn flow naar de collector geknepen naar ongeveer 5 liter per minuut. Dat was inderdaad 12l/min. Met 5l/min is mijn deltaT veel hoger en blijft mijn systeem ook langer draaien.

Nu hopen dat ik ook verschil merk in eindtemperaturen :)

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
flitspaal.nl schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:08:
[...]

Ik heb mijn flow naar de collector geknepen naar ongeveer 5 liter per minuut. Dat was inderdaad 12l/min. Met 5l/min is mijn deltaT veel hoger en blijft mijn systeem ook langer draaien.

Er zal toch ergens een optimum zijn tussen flow en Delta T?

• Mistraller
QuestionMarc schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:58:
Koop gewoon een losse sensor, dat ding wat ik heb gekocht van de conrad werkt super (16 euro en kan van -10 tot 110 graden). Ik heb de sensor bovenin onder de kap van de anticorrosie anode tegen het vat geklemd. De temp komt exact overeen met de watertemp van het uitgaande water.

Als je een paar knopjes aan die module soldeert heb je ook nog eens netjes geheugenwaardes voor min en max, en eventueel alarmfuncties bij het bereiken van de waarden. Die knopjes zaten er helaas niet standaard op, en ik heb ook geen bijbehorende artikelen gevonden toen...Dus alles maar zelf even gemod.

Op termijn ga ik overigens meten met een andere sensor. De waarden worden dan continu gelogged en in een grafiekje weggeschreven. De status van de nefit regelaar ga ik ook uitlezen, via de spanning die op de ledjes staat moet dat lukken denk ik.

---------------

JakeNL schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:23:
[...]

Een verhouding tussen circuit-inhoud en collectoroppervlak(GJ), pompcap, opvoerhoogte, diameter leiding
ongeveer?

• Mistraller
[...]

Als je kijkt naar de adviezen van nefit voor de solarline, heb je daar wat aan?

De flow voor de set met 1 paneel is 1 liter per minuut. Mijn set, met 2 panelen (4,6GJ) staat op 2 liter/minuut. Dat is dus niet zoveel, in feite is 15 mm buis al behoorlijk overbemeten.

Volgens mij is 5 liter/minuut eigenlijk nog aan de hoge kant.

---------------

sorry, correctie bij mij staat de flow op 16l/min (net op de zolder gekeken)
En toch zie ik nog geregeld dat de controller de pomp 100% aanstuurd.
Dit gebeurd als er wordt overgeschakeld naar de 1000l en de collectortemperatuur hoog is.
Aan de pompsturing te zien heeft het systeem deze flow ook wel nodig.
De pomp schakelt tussen 30 en 100% en ik zie alle waarden voorbij komen.

Heb de flow zojuist wat teruggezet om te kijken wat er morgen gaat gebeuren.

De hogere collectortemperaturen worden veroorzaakt door de hogere boileronderin plus de delta-t.
Delta-t=8 Boileronderin=78 Boilerbovenin=79 Boilermax=80
Hiervoor is een collectortemperatuur van minimaal 86gr nodig om die laatste druppels in die boiler te krijgen

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 13-04-2009 23:07]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 20:49
[...]

...

Prio1 zonneboiler
Prio2 bijv houtkachel
Prio3 cv-ketel

Voorbeeld:

...
Om te beginnen waar ik werk passen we dit systeem al jaren toe. (Minimaal al 15 jaar). De KIWA norm is er toen zelfs voor aangepast om het toen mogelijk te maken om dit systeem toe te passen.
Echter om jullie hoop de grond in te boren: We doen alleen industriële toepassingen.
Het systeem zoals wij het gebruiken is voornamelijk voor warmte terugwinning van koel- en vriesinstallaties, warmte van compressorenen en rookgas van naverbranders. Hieraan knopen we gasgestookte HR-ketel(s) erbij.
We beginnen bij 45kW(mini) en gaan door tot >500kW. Tanken zijn dan >10.000 liter.

Echter dit systeem heeft veel nadelen:
1. Prijs
2. Benodigde ruimte
3. Moeilijkheidsgraad (prijs)
4. Continue lopende pompen (kosten)
5. Regels betrekking KIWA (prijs)

De KIWA heeft zulke normen dat het schema waar naar gelinkt is helemaal niet mogelijk is in Nederland. Hier moeten er dan extra warmtewisselaars tussen, met alle nadelen daarvan(extra pomp etc.).

BTW: de besturing is simpel en stelt eigenlijk niet veel voor, echter je moet de kneep even begrijpen.
[...]

Wil niet zeggen dat je er meer energie uit haalt!
Dit is afhankelijk van je boiler temperatuur!
Als je boiler al warm is kun je beter een hoge temperatuur hebben met een lage flow. Als je boiler koud is (20 graden bv). Is een hogere flow beter. Dit is ook weer afhankelijk van collector warmte en basis temperaturen.

[Voor 14% gewijzigd door FireWood op 13-04-2009 23:17]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Mistraller
Als je led's in een systeem hebt en die wil gebuiken voor status indicate, dan is er een eenvoudige methode.
Zet een opto-coupler in. De led van de optocoupler en die van het systeem gewoon in serie zetten.
Er hoeft verder niets bij. De originele led heeft al een stroombegrenzing.
Op deze manier kom je niet in problemen met spanningsverschillen.

@JakeNL
Het optimum is heel eenvoudig.
De collector heeft een bepaals oppervlak. En dat vangt dus zonlicht = warmte op.
Daardoor is er een hoeveelheid energie beschikbaar. Als er meer water langs komt, dan wordt die energie over meer water verdeeld.
Kleinere hoeveelheid, dan warmer.
Maar dan is er nog een andere factor, namelijk de geleiding van de warmte. De collector koelt af door het langsstromende water.
Optimum? Verhoog de pompsnelheid net zo lang tot het temperatuurverschil tussen instromende water en retourkomend begint af te nemen.

Guus Assmann

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
guus.assmann schreef op maandag 13 april 2009 @ 23:29:
@Mistraller
Als je led's in een systeem hebt en die wil gebuiken voor status indicate, dan is er een eenvoudige methode.
Zet een opto-coupler in. De led van de optocoupler en die van het systeem gewoon in serie zetten.
Er hoeft verder niets bij. De originele led heeft al een stroombegrenzing.
Op deze manier kom je niet in problemen met spanningsverschillen.
[...]
Een LED heeft een spanningsval van ongeveer 2-3Volt (afhankelijk van de kleur LED).
Door meerdere LED's in serie te zetten verhoog je dus die spanningsval (bij elkaar optellen) en dus zal de spanning over de stroombegrenzende weerstand afnemen en dus ook de stroom door de LED's. (U = I x R)
Hierdoor neemt de helderheid van de LED's af en in het meest ongunstige geval komt de totale spanningsval boven de aanwezige spanning uit en dan doet geen enkele LED in die keten het meer.

Rekenvoorbeeld:
- LED met 2.5V spanningsval
- 5V voedingspanning.
- begrensd op 20mA

De weerstand is dan: (R = U / I) 2.5 / 0.02 = 125 Ohm.
Zet je nu 2 LEDs in serie, dan moet de spanningsval al minder dan 2.5V zijn om uberhaupt iets te doen.
Stel deze 2e LED is 2.0 V, dan staat er nog maar 0.5V over de weerstand en met een weerstand van 125Ohm gaat er dan nog maar een stroom van 4 mA door de LED's, ipv 20mA.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mkleinman

mkleinman

JakeNL schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:23:
[...]

Waarschijnlijk van nog veel meer variabelen zelfs maar flow en DeltaT zijn denk ik de belangrijkste zeg ik als leek zijnde.
Mistraller schreef op maandag 13 april 2009 @ 22:42:
[...]

Als je kijkt naar de adviezen van nefit voor de solarline, heb je daar wat aan?

De flow voor de set met 1 paneel is 1 liter per minuut. Mijn set, met 2 panelen (4,6GJ) staat op 2 liter/minuut. Dat is dus niet zoveel, in feite is 15 mm buis al behoorlijk overbemeten.

Volgens mij is 5 liter/minuut eigenlijk nog aan de hoge kant.
Als ik ga knijpen naar die waarden dan begint mijn systeem behoorlijk wat herrie te maken, daarnaast heb ik geen idee wat de "perfecte" verhouding is.

Ik heb overigens wel het idee van het knijpen gekregen door iemand op het forum van zonstraal.be. Die postte een foto van z'n pompgroep met daarop een stelschroef. Naar het blijkt is mijn pompgroep nagenoeg identiek alleen zit mijn stelschroef aan de zijkant.

Na een paar douches gisteren staat de boiler nu onderin op 35 graden, daar stond mijn boiler gisterochtend ook op. De weersomstandigheden voor vandaag zijn redelijk overeenkomstig met gisteren dus *misschien* valt er iets te vergelijken aan het einde van de dag.
h.edink schreef op maandag 13 april 2009 @ 23:10:
[...]

Wil niet zeggen dat je er meer energie uit haalt!
Dit is afhankelijk van je boiler temperatuur!
Als je boiler al warm is kun je beter een hoge temperatuur hebben met een lage flow. Als je boiler koud is (20 graden bv). Is een hogere flow beter. Dit is ook weer afhankelijk van collector warmte en basis temperaturen.
Ik geloof je op je woord ;) Wat ik hoop te bereiken is dat mijn boilerpomp op een dag langer blijft draaien in plaats van steeds "AAN", temperatuur val onder deltaT grens, "UIT", deltaT hoog genoeg, "AAN".

Overigens is de hoeveelheid energie die de collector invangt ook van belang volgens mij, dus waarschijnlijk is er zelfs nog een verschil tussen 's zomers en 's winters, denk ik.

Ik hoop dat de pomp nu langer blijft draaien met een grotere DeltaT, dwz de boiler warmt bovenin sneller op en komt hopenlijk sneller bovenin op 60+ uit waardoor de CV ketel niet aanslaat.

Ik blijf de komende tijd lekker tweaken aan mijn boiler in elk geval.

• Mars Warrior

Mars Warrior

De KIWA heeft zulke normen dat het schema waar naar gelinkt is helemaal niet mogelijk is in Nederland. Hier moeten er dan extra warmtewisselaars tussen, met alle nadelen daarvan(extra pomp etc.).
Kun je vertellen waarom de KIWA dit blokkeert?

Er zijn nl. best wat installateurs die bijv. een Wolf BSP Hybride leveren, en daar is ook de boiler de centrale plek om water, cv etc. op aan te sluiten.

• mkleinman

mkleinman

Trouwens, hier mensen met een electra achtergrond? Ik wil/moet een extra groep hebben voor mijn zonnepanelen die binnenkort gaan komen. Mijn meterkast ziet er nu als volgt uit :

- Moeten de zonnepanelen achter een groep met aardlek?
- Zou eventueel het linkerblok ( met groep 1 ) nog uitgebreid kunnen worden met een groep?
- Worden er uberhaupt nog uitbreidingen gedaan met oude "porcelein" groepen?
- Mag een hybride situatie bestaan tussen oud/nieuw?
- Ben ik verplicht nu ik een extra groep wil om de groepenkast op te waarderen naar de laatste NEN normen?

Deze vragen zijn overigens ook al onderweg bij een paar offerte aanvragen.

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 08:50:
Trouwens, hier mensen met een electra achtergrond? Ik wil/moet een extra groep hebben voor mijn zonnepanelen die binnenkort gaan komen. Mijn meterkast ziet er nu als volgt uit :
- Moeten de zonnepanelen achter een groep met aardlek?
- Zou eventueel het linkerblok ( met groep 1 ) nog uitgebreid kunnen worden met een groep?
- Ben ik verplicht nu ik een extra groep wil om de groepenkast op te waarderen naar de laatste NEN normen?

Deze vragen zijn overigens ook al onderweg bij een paar offerte aanvragen.
Extra groep voor PV? dus het wordt een installatie groter dan 600Wp :+ cool!
Hoe e.e.a. zit met combinatievormen van oude porcelein en huidige moderne variant (op DIN-rails) weet ik niet exact. Dat moet de vakman zo kunnen vermelden. Wellicht overwegen (kijk naar prijsverschil) om evt. de meterkast te upgraden naar volledige stand van zaken (met DIN-rails). Wellicht zal dat net zo duur zijn als nu iets aparts er 'tussen' knopen, EN het oogt gelijk strak en moderner :)
Volgens mij kun je op linkerblok (met code '1') nog wel een paar groepen kwijt.
PS: denk je ook aan de kabel die van PV naar meterkast gaat lopen? Deze zou ik zeker op 4 mm2 aanhouden (just in case...)
En ik zou zeker de PV-panelen achter een aardlek zetten. Ook handig om in geval van onderhoud het geheel even snel 'spanningsloos' te leggen. Ik meen zelfs dat bij grote installaties een aparte hoofd-schakelaar zelfs verplicht gesteld wordt....
natuurlijk kun je op 2,5mm2 ook wel 16 Ampere jassen, maar goed: hoe groter de diameter van de koperen leiding, hoe lager de verliezen hierin.... :)

[Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 14-04-2009 11:35]

• JeroenH
(jarig!)
NielsTn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:33:
Extra groep voor PV? dus het wordt een installatie groter dan 600Wp
Of SDE natuurlijk.....

• mkleinman

mkleinman

NielsTn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:33:
[...]

Extra groep voor PV? dus het wordt een installatie groter dan 600Wp :+ cool!
Hoe e.e.a. zit met combinatievormen van oude porcelein en huidige moderne variant (op DIN-rails) weet ik niet exact. Dat moet de vakman zo kunnen vermelden. Wellicht overwegen (kijk naar prijsverschil) om evt. de meterkast te upgraden naar volledige stand van zaken (met DIN-rails). Wellicht zal dat net zo duur zijn als nu iets aparts er 'tussen' knopen, EN het oogt gelijk strak en moderner :)
Volgens mij kun je op linkerblok (met code '1') nog wel een paar groepen kwijt.
PS: denk je ook aan de kabel die van PV naar meterkast gaat lopen? Deze zou ik zeker op 4 mm2 aanhouden (just in case...)
En ik zou zeker de PV-panelen achter een aardlek zetten. Ook handig om in geval van onderhoud het geheel even snel 'spanningsloos' te leggen. Ik meen zelfs dat bij grote installaties een aparte hoofd-schakelaar zelfs verplicht gesteld wordt....
natuurlijk kun je op 2,5mm2 ook wel 16 Ampere jassen, maar goed: hoe groter de diameter van de koperen leiding, hoe lager de verliezen hierin.... :)
Inderdaad extra groep voor PV. Drie mogelijkheden tot dusverre

10x Shell RSM100 = 980Wp
8x Conergy A165P = 1320Wp
10x Yingli Solar 175Wp = 1750Wp

Welke van de drie het wordt is nog niet zeker.

Ik ga zelf nog uit van 2,5mm2 AC kabel naar de zolder toe. Dat is standaard kabel wat ik in m'n hele huis heb gebruikt ( en ook bij de Gamma verkrijgbaar ;) ).

Volgens Sunny Design is mijn verlies 0,31% ( 3,15W ) met 2,5mm2 kabel en 0,2% ( 1,97W ) met 4mm2 kabel. ( hierbij ga ik uit van de 1320Wp set ).
SDE, nee. Deze set doen we compleet buiten de SDE om. Ik heb geen zin/trek in die paarse krokodil strijd met diverse partijen. Ik heb het liever zelf allemaal in de hand.

[Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 14-04-2009 11:47]

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50

Punkrocker

Mostly harmless

flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 08:50:

[afbeelding]

Ik zou de complete aansluitkast (laten) vernieuwen.
Voor zo'n 310 euro heb je al een 3-fase aansluitkast met 6 groepen, 2 aardlekschakelaar, hoofdschakelaar en beltrafo (ABB) (mischien nog wel goedkoper).

Heb je een 1-fase aansluiting kan het nog goedkoper. (260 euro)

"What do you get if you multiply six by nine..."

• mkleinman

mkleinman

Punkrocker schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 12:29:
[...]

Ik zou de complete aansluitkast (laten) vernieuwen.
Voor zo'n 310 euro heb je al een 3-fase aansluitkast met 6 groepen, 2 aardlekschakelaar, hoofdschakelaar en beltrafo (ABB) (mischien nog wel goedkoper).

Heb je een 1-fase aansluiting kan het nog goedkoper. (260 euro)
Als het inderdaad zo "weinig" is dan is dat zeker een optie. Ik ging ervanuit dat 1 extra groep al 200+ euro zou kosten. Overigens heb ik een 1x 35A aansluiting op dit moment en die hoeft van mij absoluut niet verzwaard te worden.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21

ericplan

5180 Wp PV

@flitspaal
Per 4 groepen is een aardlek verplicht, maar je kan ook kiezen voor een AardLekAutomaat, dat is een combinatie van aardlekschakelaar en automatische zekering. Groot voordeel van een ALA is dat niet je halve huis stroomloos is bij een aardlekstoring. Uiteraard zijn die duurder, maar aardlekstoringen zijn vaak heel lastig te vinden. (plaatje paar pagina's terug) De kast waar nu groep 5 in zit kan met een andere deksel mooi dienen voor een hoofdschakelaar.

A'dam ZonPHP PVOutput

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 12:53:
[...]

Als het inderdaad zo "weinig" is dan is dat zeker een optie. Ik ging ervanuit dat 1 extra groep al 200+ euro zou kosten. Overigens heb ik een 1x 35A aansluiting op dit moment en die hoeft van mij absoluut niet verzwaard te worden.
Je zou zelfs kunnen overwegen naar 1x 25A om te schakelen. scheelt ook weer in de aansluitkosten op je energienota (als je thuis geen zware machines hebt dan red je dat zeker wel).

just my 2 eurocents... :+

• mkleinman

mkleinman

NielsTn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:13:
[...]

Je zou zelfs kunnen overwegen naar 1x 25A om te schakelen. scheelt ook weer in de aansluitkosten op je energienota (als je thuis geen zware machines hebt dan red je dat zeker wel).

just my 2 eurocents... :+
Hmm. Randgeval. Electrische oven, vaatwasser, wasmachine, droger... Dat zijn de 4 zware verbruikers in huis. Ze staan overigens nooit allemaal tegelijk aan maar stel. ALle 4 om en nabij de 2100W aan verbruik = 8400W totaal = 8400 / 230 = 36A.

Dus zo gek is die 1x35A aansluiting denk ik nog niet. :)

• deejeebv
NielsTn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:13:
[...]

t/m 3*25A is het (in elk geval bij Liander) hetzelfde tarief (€11,95 + 1,63 + 1,79 per maand). Er is alleen nog een tarief 1x6A geschakelt net, maar dat lijkt me niet van toepassing.
Dus of je nu 1*25A, 1*35A of 3*25A hebt maakt niet uit in de maandelijkse kosten.

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:20:
[...]

Hmm. Randgeval. Electrische oven, vaatwasser, wasmachine, droger... Dat zijn de 4 zware verbruikers in huis. Ze staan overigens nooit allemaal tegelijk aan maar stel. ALle 4 om en nabij de 2100W aan verbruik = 8400W totaal = 8400 / 230 = 36A.

Dus zo gek is die 1x35A aansluiting denk ik nog niet. :)
droger.....tssss "real men dry their clothes in open air" :P
oh, btw... zojuist een extra spaarrekening (naast betaalrekening en internet spaarrekening) bij Triodos geopend om het sparen te promoten: de Rekening Maand Sparen. dus weer een stukje duurzamer bankieren in het land :) Kan daar die 100EUR per maand heen, die ik uitgespaard heb tov 2006 aan voorschot bedragen....

[Voor 24% gewijzigd door NielsTn op 14-04-2009 14:56]

• mkleinman

mkleinman

NielsTn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:54:
[...]

droger.....tssss "real men dry their clothes in open air" :P
oh, btw... zojuist een extra spaarrekening (naast betaalrekening en internet spaarrekening) bij Triodos geopend om het sparen te promoten: de Rekening Maand Sparen. dus weer een stukje duurzamer bankieren in het land :) Kan daar die 100EUR per maand heen, die ik uitgespaard heb tov 2006 aan voorschot bedragen....
Yep, we hebben nog steeds een droger. Die gelukkig nu bijna niet meer gebruikt wordt. Sinds het mooie weer gaat alles weer aan de lijn buiten en dat is onmiddelijk merkbaar in de energiekosten. Scheelt maar liefst 1kWh per dag gemiddeld

Wij hebben een soortgelijke spaarrekening, maar dan nog bij de ING bank. saldo staat na 1 jaar al op 1300 euro ( inclusief subsidie van de zonneboiler ).

Straks met de zonnepanelen daalt ons maandbedrag aan de Nuon ruim onder de 100 euro :)

[...]

Om te beginnen waar ik werk passen we dit systeem al jaren toe. (Minimaal al 15 jaar). De KIWA norm is er toen zelfs voor aangepast om het toen mogelijk te maken om dit systeem toe te passen.
Echter om jullie hoop de grond in te boren: We doen alleen industriële toepassingen.
Het systeem zoals wij het gebruiken is voornamelijk voor warmte terugwinning van koel- en vriesinstallaties, warmte van compressorenen en rookgas van naverbranders. Hieraan knopen we gasgestookte HR-ketel(s) erbij.
We beginnen bij 45kW(mini) en gaan door tot >500kW. Tanken zijn dan >10.000 liter.

Echter dit systeem heeft veel nadelen:
1. Prijs
2. Benodigde ruimte
3. Moeilijkheidsgraad (prijs)
4. Continue lopende pompen (kosten)
5. Regels betrekking KIWA (prijs)

BTW: de besturing is simpel en stelt eigenlijk niet veel voor, echter je moet de kneep even begrijpen.
Waar wil je dan nog meer een warmtewisselaar plaatsen?
In het schema zit er 1 aan de collector en ook een warmtewisselaar aan de tapwatervoorziening.

Wat is dan niet mogelijk in Nederland?
Volgens mij heb je als je met een houtkachel cv stookt te maken met het stoomwezen? (veiligheden)

De continu lopende pompen valt toch wel mee.
Als de zonnecollectoren het doen, doet de cv-ketel en de houtkachel het toch niet.
Als er geen verwarmingsvraag is doet de pomp van het cv-circuit het ook niet.
In Duitsland gebruikt men vaak een circulatie-circuit voor het tapwater ( vanwege dat er meerdere families in een groot huis wonen) daar kan ik me inderdaad strengere regels voor denken, maar dat is in Nederland niet van toepassing.

De prijs is natuurlijk duurder maar er zitten ook meer voordelen aan het systeem en ook besparingen.

De gemiddelde huis en tuin-installateurs hebben er toch terdege moeilijkheden mee om een zonneboiler met cv-ondersteuning in te passen in een bestaande cv-systeem.

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 15:00:
[...]
Straks met de zonnepanelen daalt ons maandbedrag aan de Nuon ruim onder de 100 euro :)
Ja, maar als ik het goed begrijp dan geef je voor de zwaarste set ff €8000,-- uit, en bespaar je zo'n €350,-- pj.
Da's met de huidige prijzen en zonder teruglopend rendement al een terugverdientijd van 20-25jr, en dan heb ik de rentederving (€320,-- pj bij 4%) nog niet eens meegenomen die dus bijna even hoog is als de besparing :X

Ik blijf zonnepanelen een mooi iets vinden, zeker voor de natuur, maar tevens een aardig dure hobby ;(

• styno
  • Laatst online: 11-05 09:00

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Mars Warrior schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:25:
Ja, maar als ik het goed begrijp dan geef je voor de zwaarste set ff €8000,-- uit, en bespaar je zo'n €350,-- pj.
Da's met de huidige prijzen en zonder teruglopend rendement al een terugverdientijd van 20-25jr, en dan heb ik de rentederving (€320,-- pj bij 4%) nog niet eens meegenomen die dus bijna even hoog is als de besparing :X

Ik blijf zonnepanelen een mooi iets vinden, zeker voor de natuur, maar tevens een aardig dure hobby ;(
De energieprijzen verdubbelen zo'n beetje iedere 10 jaar is de laatste 20 jaar gebleken. Dat is een parameter die al behoorlijk wat jaartjes van je terugverdientijd afknabbelt. Als je kunt salderen (je ontvangt voor de geleverde kWh-tjes net zoveel als dat je voor het afnemen betaald) dan worden de inkomsten ook steeds hoger.

De rente van 4% op je spaargeld nu is ook ruim boven het langjarig gemiddelde. Door de crediet crisis zal de rente weer lager worden (is nu al gaande). Een langjarig gemiddelde van 2.5 à 3% is realistischer. Mocht je die 8000 Euro bij de rest van je spaargeld op de bank zetten en je komt hierdoor boven de belastingvrije voet dan mag je ook nog eens 1.5% vermogensbelasting gaan betalen over het 'teveel' waardoor dat deel nauwelijks rendeert door de inflatie (ook ongeveer 1.5%).

Al met al zullen zonnepanelen zich zo rond 16 jaar terug verdienen (voor normale economische investeringen geldt meestal dat deze binnen 10 jaar terugverdien moeten zijn). Zonnepanelen doen het dus helemaal niet zo gek, zeker als je al redelijk ruim in de slappe was zit.

Edit: En na die 16 jaar zullen zonnepanelen een flinke vetpot zijn want de energie prijzen zijn tegen die tijd hoog terwijl je dan gratis (afbetaalde) kWh-tjes van je panelen krijgt. Fabrikanten geven nu al 20 tot 25 jaar vermogens garantie waardoor je er vanuit mag gaan dat na 30 jaar je panelen nog steeds stroom leveren, alhoewel wat minder (+/- 30%) dan toen ze nieuw waren.

Je kunt dus niet tegen de verhogingen van de energie prijzen op sparen, terwijl na een terugverdien periode van 16 jaar je panelen nogmaals 16 jaar gratis stroom leveren. Het alternatief is 30 jaar de volle mep energie betalen minus de rente op 8000 Euro. Doe zelf maar eens een rekensom, dan kom je er al snel achter wat slimmer is....

[Voor 18% gewijzigd door styno op 14-04-2009 18:02]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee