Toon posts:

Duurzame energie deel 12 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 72.377 views

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:35
Mars Warrior schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:25:
Ja, maar als ik het goed begrijp dan geef je voor de zwaarste set ff €8000,-- uit, en bespaar je zo'n €350,-- pj.
Da's met de huidige prijzen en zonder teruglopend rendement al een terugverdientijd van 20-25jr, en dan heb ik de rentederving (€320,-- pj bij 4%) nog niet eens meegenomen die dus bijna even hoog is als de besparing :X
Na 15-20 jaar is je hobby dus gratis. Daarna nog een jaartje of 5 tot 10 gratis energie. Maar, idd wel alleen een optie als je het geld voor zo'n periode kan missen.

En als SDE-sletje wordt het financiële plaatje alweer anders, de hobbyfactor daalt echter ook aanzienlijk.

@ flitspaal, ik las stukje terug dat je toch 2x 314 euro subsidie had aangevraagd, toch geen 3e paneel? Voor de pv paneeltjes denk ik?

Ik neem aan dat alle zb bezitters volledig douchen uit de zb?

[Voor 10% gewijzigd door SpiceWorm op 14-04-2009 18:36]

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:30

Mars Warrior

Earth, the final frontier

styno schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:46:
[...]
Je kunt dus niet tegen de verhogingen van de energie prijzen op sparen, terwijl na een terugverdien periode van 16 jaar je panelen nogmaals 16 jaar gratis stroom leveren. Het alternatief is 30 jaar de volle mep energie betalen minus de rente op 8000 Euro. Doe zelf maar eens een rekensom, dan kom je er al snel achter wat slimmer is....
Ik snap je punt. Je gaat ervan uit dat de verhoging van de energieprijzen ruim hoger is dan de langejaars rente.
Met een gemiddelde verhoging van 10% pj zit je dan inderdaad met een terugverdientijd tussen de 13 en 19jr, afhankelijk van de rente die ik even tussen de 1% en 4% heb gesteld.
Pas bij een gemiddelde verhoging van 20% pj kom je op een terugverdientijd uit van 10-12jr.

Het ziet er dus inderdaad een stukje beter uit dan ik initieel had berekend, maar persoonlijk vind ik dat nog steeds wat lang en gaat deze berekening voor mij niet op: gas/licht staat voor 5jr vast :D, al kan het natuurlijk zijn, zoals in de afgelopen jaren, dat voornamelijk de leveringstarieven lekker de hoogte ingaan, en die staan nou net niet vast |:(

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
SpiceWorm schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 18:34:
[...]

Ik moet wel mijn CV uitschakelen, omdat het me niet lukt het water uit de Solesta boven de 60 graden te krijgen. Bij een temperatuur van 60 graden onderin schakelt hij uit, bovenin is het dan zo'n 65 graden.
Omdat het een doorstroomtoestel komt het tapwater dan niet op de 60 graden.
Helaas kan is de enige manier om de Solesta te regelen het beperken van de flow, door het plaatsen van doorstroombegrenzers. Ik heb er al één toegevoegd en zit zo ongeveer op het voorgeschreven debiet.
Ik kan wel een extra restrictie plaatsen, maar dat lijkt me slecht voor het rendement bij slechter weer.
Iemand enig idee, of soortgelijke ervaringen?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:20:
[...]

Hmm. Randgeval. Electrische oven, vaatwasser, wasmachine, droger... Dat zijn de 4 zware verbruikers in huis. Ze staan overigens nooit allemaal tegelijk aan maar stel. ALle 4 om en nabij de 2100W aan verbruik = 8400W totaal = 8400 / 230 = 36A.

Dus zo gek is die 1x35A aansluiting denk ik nog niet. :)
Overigens is een investering in de meterkast ook niet onverstandig. Wil je ooit je huis verkopen, dan is het showen van de meterkast een verplicht nummer. En met de huidige meterkast gaat er bij jou zomaar een flink bedrag af, vanwege een gedateerde elektrische installatie.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
guus.assmann schreef op maandag 13 april 2009 @ 23:29:
@Mistraller
Als je led's in een systeem hebt en die wil gebuiken voor status indicate, dan is er een eenvoudige methode.
Zet een opto-coupler in. De led van de optocoupler en die van het systeem gewoon in serie zetten.
Er hoeft verder niets bij. De originele led heeft al een stroombegrenzing.
Op deze manier kom je niet in problemen met spanningsverschillen.
Daar zat ik ook aan te denken maar dan eerder in het kader van ontkoppeling en beveiliging. Ik had er toevallig al een stel opgezocht in de rommelbak :) Of het op jouw manier werkt is wel een twijfelgeval, zoals TD-er ook al stelt. Maar dat is gewoon even uittesten. Ik maak het ding eerst wel een keer open, want ik moet eerst even zien of ik het led signaal ergens kan oppikken zonder echt te moeten "modden". Ik wil liever niet meteen mijn garantie verspelen...
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 08:12:
[...]

Waarschijnlijk van nog veel meer variabelen zelfs maar flow en DeltaT zijn denk ik de belangrijkste zeg ik als leek zijnde.

[...]

Als ik ga knijpen naar die waarden dan begint mijn systeem behoorlijk wat herrie te maken, daarnaast heb ik geen idee wat de "perfecte" verhouding is.
Bij mij hoor je het systeem ook iets meer door het lagere debiet. Heeft je pomp ook een standenschakelaar? Bij mij wel, en hij staat in de laagste, stand 1 (30Watt). Als ik de flowregelaar laat staan, en ik zet hem een stand hoger, dan giert de tyfocor letterlijk door de leidingen ;)
Misschien kan je de pompsnelheid nog verlagen dus?

Ja! En de ZB pomp wordt weer keurig gevoed door PV *O*

Vandaag 76,4oC gezien op de meter! En dat met de panelen op 10 graden hellingshoek op ZW 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

[...]

@ flitspaal, ik las stukje terug dat je toch 2x 314 euro subsidie had aangevraagd, toch geen 3e paneel? Voor de pv paneeltjes denk ik?

Yes, inderdaad "maar" 628 euro. Die derde collector had ik niet kwijt gekund, ik wil op die locatie nog ergens een dakraam kwijt in de toekomst. Aan de andere kant ( op oost ) had betekend dat de aansturing een stuk complexer was geworden. En in beide gevallen was mijn 300 liter boiler veel te klein geweest voor 72 buizen.

Ik douche inderdaad nu praktisch gratis. Dekkingsgraad nu 90+%. Vandaag 61 graden onderin gehaald over volle 300 liter.

Overigens kost deze PV set ( 1320Wp ) mij ongeveer 4000 euro inclusief een extra electragroep. Dus net iets meer dan 3 euro per Wp. "Terugverdientijd" is om en nabij de 9 jaar zonder SDE. Daarnaast bespaar ik tussen de 1000-1100kWh per jaar op m'n stroomrekening. De stroomrekening komt daarmee uit onder de 1000kWh per jaar voor ons. Met nog wat kleine besparingen zit ik straks op 70 a 80 euro in de maand aan energieverbruik.

Als ik niets had gedaan was onze stroomrekening nu 215 euro per maand geweest. Ik bespaar elke maand geld wat ik aan iets anders uit kan geven :) En ik heb er een geweldige hobby bij :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Mars Warrior schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:14:
[...]

Ik snap je punt. Je gaat ervan uit dat de verhoging van de energieprijzen ruim hoger is dan de langejaars rente.
Met een gemiddelde verhoging van 10% pj zit je dan inderdaad met een terugverdientijd tussen de 13 en 19jr, afhankelijk van de rente die ik even tussen de 1% en 4% heb gesteld.
Pas bij een gemiddelde verhoging van 20% pj kom je op een terugverdientijd uit van 10-12jr.

Het ziet er dus inderdaad een stukje beter uit dan ik initieel had berekend, maar persoonlijk vind ik dat nog steeds wat lang en gaat deze berekening voor mij niet op: gas/licht staat voor 5jr vast :D, al kan het natuurlijk zijn, zoals in de afgelopen jaren, dat voornamelijk de leveringstarieven lekker de hoogte ingaan, en die staan nou net niet vast |:(
Stel, je neemt een installatie van SolarNRG van 1452 Wp; kosten een kleine 5400 euro. Opbrengst rond de 650 euro per jaar (beetje afgerond). Laat je de opbrengst op 600 euro p/j houden (incl SDE) (door meetkosten, meterplaatsen ed) Dan heb je het in 9 jaar terug. (dan ga ik er van uit dat je in de meterkast verder niet te veel kosten hoeft te maken door zelf een extra groep aan te brengen. Neem je gederfde rente mee, duurt het plm 2-3 jaar langer: in 11-12 jaar zou je de boel dan terug kunnen hebben.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
cool... leuke woordspeling ;)
uiteraard met knipoog bedoelt, voor hen die toch bewust kiezen voor SDE-subsidie

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• deejeebv
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:53:
[...]

Overigens kost deze PV set ( 1320Wp ) mij ongeveer 4000 euro inclusief een extra electragroep. Dus net iets meer dan 3 euro per Wp. "Terugverdientijd" is om en nabij de 9 jaar zonder SDE.
Mag je me toch eens voorrekenen hoe je aan de 9 jaar komt.
Zelfs zonder rente te rekenen kom je daar volgens mij niet aan, tenzij je met extreme prijsstijgingen rekening houd.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 14:54:
[...]

droger.....tssss "real men dry their clothes in open air" :P
oh, btw... zojuist een extra spaarrekening (naast betaalrekening en internet spaarrekening) bij Triodos geopend om het sparen te promoten: de Rekening Maand Sparen. dus weer een stukje duurzamer bankieren in het land :) Kan daar die 100EUR per maand heen, die ik uitgespaard heb tov 2006 aan voorschot bedragen....
Tja, niet iedereen woont zo ruim dat er een tuin met waslijn bij kan ;) . Voor ons, twee werkende ouders met sportende pubers, in een huis zonder zolder en zonder tuin en een veel te kleine CV-kast, is die droger pure noodzaak, en daarom dus wel een gasdroger.
We wonen dan wel weer zo dicht bij het centraal station van Amsterdam dat een auto volstrekt overbodig is :+ En over banken gesproken, nog twee weken, dan zeg ik m'n ING rekening op en dan is het alleen nog maar Triodos.

A'dam ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Mistraller schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 20:42:
[...]

Bij mij hoor je het systeem ook iets meer door het lagere debiet. Heeft je pomp ook een standenschakelaar? Bij mij wel, en hij staat in de laagste, stand 1 (30Watt). Als ik de flowregelaar laat staan, en ik zet hem een stand hoger, dan giert de tyfocor letterlijk door de leidingen ;)
Misschien kan je de pompsnelheid nog verlagen dus?
Hij staat al op de laagste stand, en dat was dus nog te hoog.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• mkleinman

mkleinman

deejeebv schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:04:
[...]

Mag je me toch eens voorrekenen hoe je aan de 9 jaar komt.
Zelfs zonder rente te rekenen kom je daar volgens mij niet aan, tenzij je met extreme prijsstijgingen rekening houd.
Ik ga uit van een prijsstijging ( electra ) van 10% per jaar in mijn geval :) ( percentage is instelbaar )

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:18:
[...]

Hij staat al op de laagste stand, en dat was dus nog te hoog.
Ik zou me dan afvragen of de toegepaste pomp niet te zwaar is voor het gewenste debiet? Jouw set is toch geplaatst door een bedrijf? Moet je die er niet op aanspreken?

---------------

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:20:
[...]

Ik ga uit van een prijsstijging ( electra ) van 10% per jaar in mijn geval :) ( percentage is instelbaar )
Ik hoop het niet. Dat zou namelijk met en jaar of 10 dusdanige prijzen voor energie opleveren die je als Jan Modaal niet meer kunt opbrengen. (zo'n 6500 euro per jaar met het huidige gemiddelde verbruik per huishouden)
Daar komen nogal onrusten van, om het maar voorzichtig uit te drukken.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Anoniem: 281733

De 200ltr is bij hier iedere dag 80gr bovenin en 78gr onderin en dat geregeld voor de middag al.
De 1000ltr was vandaag 70gr onderin.
Van de 3 weken dat de zonneboiler in gebruik is heb ik al 2 weken met 0m3 gasverbruik, alleen een klein beetje voor het fornuis.
Nog steeds staat de tapwaterfunctie op de cv-ketel uit.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik verbaas me er toch een beetje over dat al die circulatiepompen van het "ouderwetse" type zijn, d.w.z. veel meer energie verbruiken dan perse nodig. Alle pompfabrikanten, ook Wilo en Grundfoss hebben zuinige "eco" versies. Ook is het in mijn ogen raar dat je het debiet van een pomp gaat knijpen door het verkleinen van de doorlaat. Het aanpassen van het toerental ligt meer voor de hand. Ik krijg de indruk dat omwille van de prijs te vaak gekozen wordt voor een "te simpele" oplossing. Zoals die ΔT regeling van de Nefit, daar had toch wel iets meer in geïnvesteerd mogen worden.

A'dam ZonPHP PVOutput

• deejeebv
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:20:
[...]

Dit is geen antwoord op mijn vraag, ik vroeg je het me voor te rekenen. Als ik de huidige prijs bij Nuon neem: 0,2071 per kWh inclusief energiebelasting, een opbrengst van 1100 kWh, dan kom ik na 9 jaar op 3093 €.
Om op de 4000 € uit te komen moet je 12 jaar rekenen met die (volgens mij te hoge) prijsstijging van 10%.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je je geld niet in PV moet stoppen, maar de 'terugverdientijd' moet niet het hoofdmotief zijn.
SDE helpt overigens wel de 'terugverdientijd' te bekorten, maar je moet wel zin hebben in de rompslomp. Ik heb er wel voor gekozen. 3.5 kWp SDE 2008, mogelijk uitgebreid met 700 Wp SDE 2009.
Met een prijsstijging van 10% per jaar zou er overigens na 12 jaar geen subsidie meer uitbetaald worden.

• mkleinman

mkleinman

Mistraller schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:26:
[...]

Ik zou me dan afvragen of de toegepaste pomp niet te zwaar is voor het gewenste debiet? Jouw set is toch geplaatst door een bedrijf? Moet je die er niet op aanspreken?
Het is de standaardpomp die meegeleverd wordt bij de zonneboilerset van SunSystems. Dus veel keuze had ik niet. Maar je hebt gelijk de pomp kan het werk "te" gemakkelijk af. Het knijpen heeft trouwens een klein positief effet op het verbruik. Het verbruik van de pomp gaat omlaag bij het knijpen van het debiet.

Hij staat trouwens op 5 liter per minuut op het moment.
deejeebv schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:43:
[...]

Dit is geen antwoord op mijn vraag, ik vroeg je het me voor te rekenen. Als ik de huidige prijs bij Nuon neem: 0,2071 per kWh inclusief energiebelasting, een opbrengst van 1100 kWh, dan kom ik na 9 jaar op 3093 €.
Om op de 4000 € uit te komen moet je 12 jaar rekenen met die (volgens mij te hoge) prijsstijging van 10%.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je je geld niet in PV moet stoppen, maar de 'terugverdientijd' moet niet het hoofdmotief zijn.
SDE helpt overigens wel de 'terugverdientijd' te bekorten, maar je moet wel zin hebben in de rompslomp. Ik heb er wel voor gekozen. 3.5 kWp SDE 2008, mogelijk uitgebreid met 700 Wp SDE 2009.
Met een prijsstijging van 10% per jaar zou er overigens na 12 jaar geen subsidie meer uitbetaald worden.
Ik ga uit van 31 cent per kWh op dit moment als startpunt in mijn Excel. Gemakshalve getal van vorig jaar gepakt en maal 1,21 gedaan ( nuon ging 21% omhoog met electra ). Met capaciteitstarief klopt dat getal idd niet meer. *NOTED*

Verder is het een mega standaard Excel berekening per jaar waarin ik uitga van 0,4% opbrengstverval door veroudering en ongeveer 1000kWh als rekeneenheid. Zonder prijsstijging is de terugverdientijd in mijn geval dan een jaar of 14.

Trouwens terugverdientijd is hier absoluut *NIET* het motief. Het is voor mij absoluut een hobby/verslaving. ( statistiekjes anyone ;) ). Daarnaast goed voor het milieu, goed voor mijn portemonee ( besparingen van dag 1 )en het is een solide investering in mijn huis.

En daarbij ik heb nu het geluk dat ik het geld ervoor heb op dit moment.

[Voor 56% gewijzigd door mkleinman op 14-04-2009 21:56]

• SpiceWorm
ericplan schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:31:
Ik verbaas me er toch een beetje over dat al die circulatiepompen van het "ouderwetse" type zijn, d.w.z. veel meer energie verbruiken dan perse nodig. Alle pompfabrikanten, ook Wilo en Grundfoss hebben zuinige "eco" versies.
Eens.

Maar probeer ze maar eens te krijgen via je installateur. Maar de pomp van sunsystems op 35 watt + moduleren, ben je al een heel eind. Moet je wel de uitgebreide regeling voor hebben (plm 100 euro duurder). Het zou me niet verbazen dat enkel op de besparing op de stroomrekening al uit kan.

[Voor 40% gewijzigd door SpiceWorm op 14-04-2009 21:53]

SpiceWorm schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:49:
[...]

Maar de pomp van sunsystems op 35 watt + moduleren, ben je al een heel eind. Moet je wel de uitgebreide regeling voor hebben (plm 100 euro duurder). Het zou me niet verbazen dat je de meerprijs alweer terug verdiend.
Zou best kunnen, maar ja het ziet er naar uit dat ik toch nog aan een andere controller toe kom.
De huidige kan het werk software-matig niet aan.
Heeft genoeg aansluitingen.
Kent de diverse functies die ik nodig heb maar kan ze helaas niet als een totaalplaatje voor mijn situatie combineren (2 boilers met verwarmingsondersteuning).
Dat valt dus tegen.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 20:49
Mars Warrior schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 08:24:
[...]

Kun je vertellen waarom de KIWA dit blokkeert?

Er zijn nl. best wat installateurs die bijv. een Wolf BSP Hybride leveren, en daar is ook de boiler de centrale plek om water, cv etc. op aan te sluiten.
Ik heb niet gezegd dat ze het systeem blokkeren. Ik zei dat er strenge regelgeving op zit, waarbij je goed moet opletten wat je doet. Het is wel degelijk mogelijk om het toe te passen.
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 17:21:
[...]

Waar wil je dan nog meer een warmtewisselaar plaatsen?
In het schema zit er 1 aan de collector en ook een warmtewisselaar aan de tapwatervoorziening.

Wat is dan niet mogelijk in Nederland?
Volgens mij heb je als je met een houtkachel cv stookt te maken met het stoomwezen? (veiligheden)

De continu lopende pompen valt toch wel mee.
Als de zonnecollectoren het doen, doet de cv-ketel en de houtkachel het toch niet.
Als er geen verwarmingsvraag is doet de pomp van het cv-circuit het ook niet.
In Duitsland gebruikt men vaak een circulatie-circuit voor het tapwater ( vanwege dat er meerdere families in een groot huis wonen) daar kan ik me inderdaad strengere regels voor denken, maar dat is in Nederland niet van toepassing.

De prijs is natuurlijk duurder maar er zitten ook meer voordelen aan het systeem en ook besparingen.

De gemiddelde huis en tuin-installateurs hebben er toch terdege moeilijkheden mee om een zonneboiler met cv-ondersteuning in te passen in een bestaande cv-systeem.
KIWA bemoeit zich alleen met het tapwater. Je moet een dubbel gescheiden wisselaar kopen om het volgens de regels te doen. Echter dit kost rendement. Beter is dan nog twee losse wisselaars met een tussen circuit er tussen.
In eerste instantie zat ik daar an te denken, maar misschien is dat voor consumenten idd overdreven, aangezien bij die vermogens een dubbelgescheiden wisselaar qua prijs nog wel meevalt.

In veel woningen in Nederland waar de ketel op zolder staat is een ringleiding eigenlijk ook verplicht. Maar dit wil op papier weleens worden verdoezeld, zodat alles toch wordt goedgekeurd. Details te lezen in het KIWA boek hoofdstukken over: water snelheden in leidingen en wachttijden voor warm water.

Dat installateurs het er moeilijk mee hebben snap ik niet, dan moeten ze maar hun vak gaan leren. De basis oplossingen staan meestal gewoon in de CV-ketel handleiding en KIWA boek.

KIWA werkbladen:
http://www.kiwa.nl/werkbladen.aspx?id=6086

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpiceWorm schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:49:
[...]

Eens.

Maar probeer ze maar eens te krijgen via je installateur. Maar de pomp van sunsystems op 35 watt + moduleren, ben je al een heel eind. Moet je wel de uitgebreide regeling voor hebben (plm 100 euro duurder). Het zou me niet verbazen dat enkel op de besparing op de stroomrekening al uit kan.
Als die installateurs niet willen, moet je hier bestellen. Ook de verzendkosten vallen erg mee.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:57:
[...]

Zou best kunnen, maar ja het ziet er naar uit dat ik toch nog aan een andere controller toe kom.
De huidige kan het werk software-matig niet aan.
Heeft genoeg aansluitingen.
Kent de diverse functies die ik nodig heb maar kan ze helaas niet als een totaalplaatje voor mijn situatie combineren (2 boilers met verwarmingsondersteuning).
Dat valt dus tegen.
Dat verhaal krijg ik ook nog, als ik de circulatiepomp tussen zonneboiler en ketelboiler ga plaatsen. Dat, en de niet uitleesbare nefit regeling heeft me al doen kijken naar de deltasol reeks van Resol en de eerdergenoemde universele van Technische Alternative. Ik ben er nog niet uit.

A'dam ZonPHP PVOutput

ericplan schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:13:
[...]

Dat verhaal krijg ik ook nog, als ik de circulatiepomp tussen zonneboiler en ketelboiler ga plaatsen. Dat, en de niet uitleesbare nefit regeling heeft me al doen kijken naar de deltasol reeks van Resol en de eerdergenoemde universele van Technische Alternative. Ik ben er nog niet uit.
Resol Deltasol M, TA UVR1611 of de Steca 603MC.
Als ik zie wat er voor moois met de UVR1611 kan :9
Maar ja het kost ook wel wat.
De Deltasol en de UVR zijn al wat oudere en minder gebruiksvriendelijke controllers( wel leuk om mee te hobbieen).

De Steca is wel een gebruikersvriendelijke maar de analisesoftware is minder en beperkt.

Ik verwacht eigenlijk de komende tijd dat er wel nieuwe betere controllers op de markt gaan komen.
Met steeds meer mogelijkheden (misschien tijdens de Solar 2009).
Datalogging, warmtemeting, genoeg aansluitingen, vrij functies toe kunnen voegen en poorten toewijzen en een netwerkaansluiting en gebruiksvriendelijk.

h.edink schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:57:
[...]

KIWA bemoeit zich alleen met het tapwater. Je moet een dubbel gescheiden wisselaar kopen om het volgens de regels te doen. Echter dit kost rendement. Beter is dan nog twee losse wisselaars met een tussen circuit er tussen.
In eerste instantie zat ik daar an te denken, maar misschien is dat voor consumenten idd overdreven, aangezien bij die vermogens een dubbelgescheiden wisselaar qua prijs nog wel meevalt.
Mij valt iets op:
http://www.kiwa.nl/upload...icatie_september_2007.pdf
Artikel 10

Dan moeten er toch veel mensen met een zonneboiler een probleem hebben?

• Mistraller
ericplan schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:31:
Ik verbaas me er toch een beetje over dat al die circulatiepompen van het "ouderwetse" type zijn, d.w.z. veel meer energie verbruiken dan perse nodig. Alle pompfabrikanten, ook Wilo en Grundfoss hebben zuinige "eco" versies. Ook is het in mijn ogen raar dat je het debiet van een pomp gaat knijpen door het verkleinen van de doorlaat. Het aanpassen van het toerental ligt meer voor de hand. Ik krijg de indruk dat omwille van de prijs te vaak gekozen wordt voor een "te simpele" oplossing. Zoals die ΔT regeling van de Nefit, daar had toch wel iets meer in geïnvesteerd mogen worden.
Helemaal eens. Maar nou moet ik wel zeggen dat ik de Nefit set niet duur vond. Uitgaande van de prijs van 2008, want in de prijzen in 2009 zit een hoop lucht vanwege de subsidieregeling.
Ik betaalde in 2008 1719 euro, daar zit dan dus de winst van de winkel, en de winst van Plieger (distributeur) al in verwerkt. Voor dat geld kan je ook geen hele luxe set verwachten, en daarom ben ik tevreden.

De solarline is natuurlijk ook een soort van "Take it or leave it" setup, voor de gewone man zeg maar, die wat minder tweakerig is. De echte fan koopt een eigen regelaar, met meer sensoren, en is (veel) meer geld kwijt, of die tweakt erop los, (zoals ik).

Onze pomp trekt in stand 1, 25 watt. Ik heb hem maar een klein beetje hoeven knijpen. Overigens zag ik geen verschil of ie nu open of dicht geknepen stond. (1 watt, maar dat zit in de marge lijkt me)

---------------

• Mistraller
Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:52:
[...]

Mij valt iets op:
http://www.kiwa.nl/upload...icatie_september_2007.pdf
Artikel 10

Dan moeten er toch veel mensen met een zonneboiler een probleem hebben?
tyfocor is toch Kiwa ATA? dus dan is enkelwandig toch geen probleem?

Mij viel vooral puntje 4.4 f en G op.

Puntje F: de solarline boiler is niet te ledigen via een aftapkraan. Via het handgat kan je hem leegpompen. (Indien geplaatst met de leidingen boven)
Zelfs in de handleiding van onze ketelboiler die er al jaren hangt, staat dat de boiler nooit geheel leeg kan lopen, omdat er altijd wat water onder de aanvoerleiding achterblijft. Foutje van Nefit?

Puntje G: De warmte van onze ketel was nooit af te lezen voorheen. Nu wel, maar ook alleen omdat ik er zelf voor gekozen heb om sensoren te plaatsen.

Beetje raar dus, dat een erkend installateur en een gerenommeerd bedrijf zich niet aan de normen zou houden?

[Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 14-04-2009 23:03]

---------------

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 09:00

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Mars Warrior schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 19:14:
Ik heb er nooit goed naar gekeken maar ik geloof er niks van dat je met de x-jaar vast regelingen goedkoper uit bent. Een energie maatschappij is geen liefdadigheids instelling, zij willen winst maken. Aangezien er maar weinig mensen overstappen op een andere leverancier hoeven ze ook geen kortingen te geven voor klantenbinding, dus waarom dan goedkoper met 5 jaar vast? Ik denk dat je daardoor veel meer aan randzaken kwijt bent die de opbrengst voor de leverancier op peil houden, ook als de feitelijke levering voor jou goedkoper uitvalt...
TD-er schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:30:
Ik hoop het niet. Dat zou namelijk met en jaar of 10 dusdanige prijzen voor energie opleveren die je als Jan Modaal niet meer kunt opbrengen. (zo'n 6500 euro per jaar met het huidige gemiddelde verbruik per huishouden)
Daar komen nogal onrusten van, om het maar voorzichtig uit te drukken.
Nah, mensen zijn makke schapen. Je bleef halverwege vorig jaar toch ook gewoon je auto voltanken?

Het onderstaande grafiekje van het prijsverloop van elektriciteit komt van ECN (energie.nl):

Jammer genoeg is daarin nog niet de cijfers van 2007 en 2008 verwerkt...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• Mars Warrior

Mars Warrior

styno schreef op woensdag 15 april 2009 @ 09:51:
[...]
Ik heb er nooit goed naar gekeken maar ik geloof er niks van dat je met de x-jaar vast regelingen goedkoper uit bent. Een energie maatschappij is geen liefdadigheids instelling, zij willen winst maken. Aangezien er maar weinig mensen overstappen op een andere leverancier hoeven ze ook geen kortingen te geven voor klantenbinding, dus waarom dan goedkoper met 5 jaar vast? Ik denk dat je daardoor veel meer aan randzaken kwijt bent die de opbrengst voor de leverancier op peil houden, ook als de feitelijke levering voor jou goedkoper uitvalt...
Blijft altijd koffiedik kijken, net als met hypotheken, maar wij betalen nu nog geen 20ct/kWh (5,8ct ex btw, ex energiebelasting), dus tenzij de prijzen de komende jaren NIET stijgen, maar juist dalen dan hebben we pech O-)
Het onderstaande grafiekje van het prijsverloop van elektriciteit komt van ECN (energie.nl):
[afbeelding]
Jammer genoeg is daarin nog niet de cijfers van 2007 en 2008 verwerkt...
Mooi grafiekje waarin perfect de overgang van vastrecht naar leveringstarieven (de oplichting van de consument) is te zien.

Los daarvan zie je heel goed de prijsstijgingen:
  • 2001-2007: van 14ct naar 18,5ct: gemiddeld 4,8% prijsstijging pj
  • 1997-2007: van 10ct naar 18,5ct: gemiddeld 6,5% prijsstijging pj (dus inclusief de piekstijging 2000/2001)
  • 1992-2007 : van 8ct naar 18,5ct: gemiddeld 5,8% prijsstijging pj
Waarom mensen dan blijven rekenen met een gemiddelde stijging van 10-15% pj is mij een raadsel :?

Disclaimer:
Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
Mars Warrior schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:50:
[...]
Waarom mensen dan blijven rekenen met een gemiddelde stijging van 10-15% pj is mij een raadsel :?
Soms komt het op mij over als een wanhopige poging om een investering FINANCIEEL verantwoord te maken. Ik heb er dan ook moeite mee dat sommige mensen hopen op een exorbitante stijging van energiekosten, alleen maar om het rendement van besparingen verder op te zien lopen.
Helaas zijn veel mensen in flats en etagewoningen niet in staat om als individu in te zetten op duurzame energie.

Toch vergelijk ik zelf ook glimlachend verbruikscijfers van 2007 en 2009, waarbij ik een maisonnette (CV 1993) vergelijk met een tussenwoning, voorzien van nieuwe ketel, zonneboiler, glaspui op zuid-westen en houtkachel. Daarnaast nieuwe keuken met A++ koelkast en A+ vriezer. ;)

Vanaf 1-1 tot 15-4:
2007 ---> 2009
Gas: 55m3/week ---> 27m3/week
El.:94kWh ---> 44kWh

[Voor 11% gewijzigd door JakeNL op 15-04-2009 12:07]

• mkleinman

mkleinman

JakeNL schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:06:
[...]

Soms komt het op mij over als een wanhopige poging om een investering FINANCIEEL verantwoord te maken. Ik heb er dan ook moeite mee dat sommige mensen hopen op een exorbitante stijging van energiekosten, alleen maar om het rendement van besparingen verder op te zien lopen.
Heb je misschien wel voor een deel gelijk in. Zou zelfs een goede quote zijn voor in de openingspost. Ik beken, ik ben ook gedeeltelijk schuldig hieraan. Ik doe het zelf ook.

Meteen mijn leven maar beteren :) ( zie onder ).

Ik heb van de Nuon/Liander site alle gegevens gehaald wat betreft mijn rekening. Ik hoop dat ik het goed gedaan heb, misschien dat sommige bedragen inc/ex btw zijn. En de energiekosten zijn van 01-01-2009, ik hou dus nog geen rekening met de verlaging.

Ik heb het verbruik opgedeeld in variabele en vaste kosten. Verbruikscijfers zijn verrekend naar een volledig jaar. Met eigen verbruik.

Electriciteit
(NuonBudgetStroom)
Laag : 0,2016 cent inclusief energiebelasting inc btw ( 910kWh verbruik )
Hoog : 0,2526 cent inclusief energiebelasting inc btw ( 1290 kWh verbruik )

Electrakosten totaal variabel : 509,31

Vaste kosten

Vastrecht : 1,99 p/m
Teruggave energiebelasting : -31,59 p/m
Aansluitdienst ( 1x35A ) : 1,63 ( inc btw p/m )
Vastrecht transport : 1,79 ( p/m inc btw )
Capaciteitstarief : 11,947 ( p/m inc btw )
Meetdienst : 2,5039 ( p/m inc btw )

Electrakosten totaal vast : -140,75

Totaal energiekosten electriciteit op de rekening : 386,56

gas
(NuonBudgetGas)
Standaard ( regio C ) : 0,6945 inclusief energiebelasting inc btw. 1300 m3

gaskosten totaal variabel : 902,85

Vaste kosten

Vastrecht : 2,49 p/m
Aansluitdienst : 2,25 ( inc btw p/m )
Vastrecht transport : 1,79 ( p/m inc btw )
Capaciteitstarief : 6,8927 ( p/m inc btw )
Meetdienst : 1,9 ( p/m inc btw )

Totaal vaste kosten gas : 183,87

Totale kosten voor energie voor ons huishouden : 1.455,28 = 121,27 per maand. ( we betalen nu 151 euro voorschot )

Als ik nu 5,8% prijsstijging toepas op mijn "terugverdientijd" op de zonnepanelen toepas. ( 5,8% is gemiddelde stijging kWhprijs van 1992-2007 zoals hierboven is vermeld ). Dan kom ik in mijn geval uit op een economische terugverdientijd van circa 11 a 12 jaar.

Hierbij ga ik uit van een start KWh prijs van 0,244 cent ( 5/7 deel hoog tarief ma-vr ) en 2/7 deel laag tarief ( za/zo ).

Tot zover mijn gepruts in Excel :P

Update:

Ook meteen maar gekeken naar enkel/dubbeltarief. Volgnes Liander? maakt het niet meer uit of je een enkele of een dubbele meter hebt, de meetdienst blijft voor zover ik kan lezen gelijk.

Met mijn huidige verbruik dag/nacht zou ik met een enkel tarief (0,2312 cent/kWh ) maar liefst 67 cent goedkoper uit zijn. Met mijn PV straks en ruwe aanname met opbrengst dan is mijn dubbeltarief meter maar liefst 6,75 goedkoper :P ( 5/7 opbrengst in hoog, 2/7 in laag ).

Overigens zijn al die vaste lasten best hoog.

Electriciteit ruim 238 euro, gas 183 euro ruim. Alleen door de teruggave energiebelasting a 379,- wordt dit verdoezeld.

[Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 15-04-2009 14:28]

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:38:
[...]
Als ik nu 5,8% prijsstijging toepas op mijn "terugverdientijd" op de zonnepanelen toepas. ( 5,8% is gemiddelde stijging kWhprijs van 1992-2007 zoals hierboven is vermeld ). Dan kom ik in mijn geval uit op een economische terugverdientijd van circa 11 a 12 jaar.
Vind ik nog netjes. Ik zag al dat je een goede prijs hebt betaald, €4000 voor 1320Wp toch?. Waar heb je ze vandaan? Dat soort prijzen ken ik enkel vanuit Duitsland nl, €3000 - €3500 per KWp incl. omvormer enzo.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
JakeNL schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:06:
Ik hoop (of liever gezegd: verwacht) zeker op een exorbitante stijging van energiekosten, niet om rendement van besparingen op te zien lopen, maar om mensen met hun neus op de feiten te drukken dat het bijna uit is met de (energie-)pret. Het enige probleem wat ik zie is dat de armsten hier de dupe van zullen worden omdat die over het algemeen al in de slechtst geïsoleerde woningen wonen, oudere apparaten in huis hebben, minder makkelijk geld kunnen vrijmaken voor investeringen in duurzame hardware, etc.

Voor mij persoonlijk blijf ik erbij: ik wil het pas over terugverdienen hebben als het normaal is dat men om mij heen praat over terugverdienen van de plasma-TV of het stuk blik wat bij mij voor de deur geparkeerd wordt. Maar dat schijnt een heel rare visie te zijn.
Helaas zijn veel mensen in flats en etagewoningen niet in staat om als individu in te zetten op duurzame energie.
Besparen is het duurzaamste wat je kunt doen, en daarbij is het wonen in een flat geen enkel probleem. Zonnestroompanelen e.d. zijn moeilijk maar zeker niet onmogelijk, echter daarvoor moet je samenwerken met je buren en in 90% van de flats waar het gros niet eens weet hoe zijn of haar buurvrouw heet is dat een probleem. Lid worden van een windturbinevereniging e.d. kan natuurlijk ook prima, wonende in een flat.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• mkleinman

mkleinman

Mars Warrior schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:00:
[...]

Vind ik nog netjes. Ik zag al dat je een goede prijs hebt betaald, €4000 voor 1320Wp toch?. Waar heb je ze vandaan? Dat soort prijzen ken ik enkel vanuit Duitsland nl, €3000 - €3500 per KWp incl. omvormer enzo.
Nog niet heb betaald, gaat betalen. De panelen zijn voor mij gereserveerd. Ik heb nu een e-mail naar Conergy uitstaan over (fabrieks)garantie mbt de panelen. Overigens verwacht ik geen problemen aangezien de panelen splinternieuw zijn en nog in de originele verpakking zit.

Panelen komen van Marktplaats van, Conergy A165P panelen voor 360 euro per stuk. Inclusief een Sunnyboy 1100 + clickfit en extra groep kom ik inderdaad in de buurt van de 4000 euro, omgerekend iets meer als 3 euro per Wp.

Ik hoop op een positief bericht van Conergy mbt de garantie.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 20:49
Mistraller schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 23:02:
[...]

tyfocor is toch Kiwa ATA? dus dan is enkelwandig toch geen probleem?

Mij viel vooral puntje 4.4 f en G op.

Puntje F: de solarline boiler is niet te ledigen via een aftapkraan. Via het handgat kan je hem leegpompen. (Indien geplaatst met de leidingen boven)
Zelfs in de handleiding van onze ketelboiler die er al jaren hangt, staat dat de boiler nooit geheel leeg kan lopen, omdat er altijd wat water onder de aanvoerleiding achterblijft. Foutje van Nefit?

Puntje G: De warmte van onze ketel was nooit af te lezen voorheen. Nu wel, maar ook alleen omdat ik er zelf voor gekozen heb om sensoren te plaatsen.

Beetje raar dus, dat een erkend installateur en een gerenommeerd bedrijf zich niet aan de normen zou houden?
De richtlijnen zijn richtlijnen. De waterleidingmaatschappijen moeten er alleen op toe zien dat de installatie veilig is, deze gebruiken daarvoor de richtlijnen. Nu moet de waterleidingmaatschappijen natuurlijk dan wel gaan controleren. 8)

Probleem bij ons bedrijf is dat we werken in de industrie en dan ook nog in vleesverwerkende bedrijven. Deze staan boven aan het prioriteiten lijstje van de waterleidingmaatschappijen. Als het verkeerd is hebben ze gewoonweg het recht om je af te sluiten...

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• gatgda
  • Laatst online: 17-01-2019
bij ons zit er - net als waarschijnlijk bij iedereen - de temperatuursensor van de zonnecollector en boiler op de zolder. Graag zou ik daar zelf iets voor op de begane grond willen maken, zodat ik dat daar uit kan lezen, iets als een LCD-tje waarop de temperatuur van de boiler en collector op weergegeven kan worden. Heeft een van jullie daar ervaring mee? Het gaat om iets wat dan stand-alone moet draaien, liefst zelf in elkaar te zetten.

gatgda schreef op woensdag 15 april 2009 @ 20:33:
bij ons zit er - net als waarschijnlijk bij iedereen - de temperatuursensor van de zonnecollector en boiler op de zolder. Graag zou ik daar zelf iets voor op de begane grond willen maken, zodat ik dat daar uit kan lezen, iets als een LCD-tje waarop de temperatuur van de boiler en collector op weergegeven kan worden. Heeft een van jullie daar ervaring mee? Het gaat om iets wat dan stand-alone moet draaien, liefst zelf in elkaar te zetten.
Ik heb de display beneden geplaatst.
Moest wel een aantal leidingen naar de zolder toe brengen (gelijk ook een aantal loze voor ev uitbreidingen later).
Bij elke sensor heb ik een lasdoos geplaatst ( ook makkelijk bij reparaties) en ben van daaruit dus naar de controller onder gegaan.
Eigenlijk simpel alleen moet je wel de plaatst hebben voor de leidingen ( bij mij 8 stuks plus 2 solarleidingen)
om naar beneden te brengen. (denk ook aan betondek)
In het totaal volgens mij 95mtr kabel getrokken door het hele huis.
3-Aderig voor pomp en kleppen en 2-aderig (0,75mm2) voor de sensoren.

• mkleinman

mkleinman

Ik heb mijn display ook beneden geplaatst. Ik heb de bekabeling door de bestaande buis gelegd van de CV thermostaat. Daar was meer dan zat ruimte in. Volgens de handleiding kon ik tot 100meter kabel gebruiken tussen de controller en de collector.

Mijn display hangt nu boven de Remeha Celcia 20 thermostaat.

• SpiceWorm
Mars Warrior schreef op woensdag 15 april 2009 @ 10:50:
Los daarvan zie je heel goed de prijsstijgingen:
  • 2001-2007: van 14ct naar 18,5ct: gemiddeld 4,8% prijsstijging pj
  • 1997-2007: van 10ct naar 18,5ct: gemiddeld 6,5% prijsstijging pj (dus inclusief de piekstijging 2000/2001)
  • 1992-2007 : van 8ct naar 18,5ct: gemiddeld 5,8% prijsstijging pj
Het is maar net met wat voor periode je rekent en hoe je het uit rekent. Als je van 1992 t/m 2009 bekijkt, zie een stijging van 8 ct naar 20 ct. Dat is een stijging van 250%. Als je dat deelt door het aantal jaren kom je op 14%. Maar dat is natuurlijk fout. Ik heb mensen in dit topic wel eens zo zien rekenen volgens mij.
Een stijging van 14% per jaar voor 17 jaren is 1,14^17 = 9,3x zoveel.

De afgelopen 5 jaar bedraagt de stijging gemiddeld (per jaar dus) zo'n 5%.

[Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 15-04-2009 22:11]

• Mistraller
gatgda schreef op woensdag 15 april 2009 @ 20:33:
Het schijnt dat je daar in sommige gevallen zelfs een buitensensor voor kan gebruiken die je op je thermostaat kan aflezen. (Schijnt met een moduline 30 te kunnen) De thermostaat moet dan zo ingesteld staan dat ie de waarde verder moet negeren. Ik weet er het fijne niet van echter.

Je kan voor 15,99 deze module bij conrad aanschaffen en kijken of de meetwaarde nog klopt als je de kabel verlengt. Je kan min en max waarden opslaan, je moet er alleen wel knopjes aan solderen.

Het probleem met verlengen van sensorkabels is dat de meetwaarde verandert doordat de weerstand hoger wordt bij een langere draad. Afhankelijk van het type NTC/PTC heb je daar meer of minder last van.

Voor 15,99 kan je natuurlijk altijd de gok wagen.

Andere oplossingen zijn een I2C module maken en die seriëel aansluiten op een pc. Nog mooier is natuurlijk een lowend routertje tweaken zodat er linux op draait waar je dan die i2C module aan koppelt. Als je van flash draait kost dat nauwelijks energie, en kan je geweldige logs maken.

---------------

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 18:20

Cheese_man

Waarom kiezen?

In het kader "terugverdientijd" heeft de CEO van Shell nogal aparte ideeen. Hij zou 104 moeten zijn voordat zijn eigen set panelen terugverdiend zijn en dus zijn panelen geen optie.

http://player.omroep.nl/?aflID=9287171

Dit is de aflevering via uitzending gemist. Het groene stukje begin rond de 34:30 min.

reserveringshouder Tesla Model 3

• mkleinman

mkleinman

Stap 1 is gezet.

We gaan de volledige meterkast moderniseren, er komt een Holec groepenkast in te hangen met 2x4 groepen met uiteraard 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar.
Cheese_man schreef op donderdag 16 april 2009 @ 10:16:
In het kader "terugverdientijd" heeft de CEO van Shell nogal aparte ideeen. Hij zou 104 moeten zijn voordat zijn eigen set panelen terugverdiend zijn en dus zijn panelen geen optie.

http://player.omroep.nl/?aflID=9287171

Dit is de aflevering via uitzending gemist. Het groene stukje begin rond de 34:30 min.
Van de veer is nu 61. Als zijn installatie pas is terugverdiend als hij 104 is dan zou hij dus volgens zijn berekening nog 43 jaar bezig zijn. Ik weet niet wat zijn rekenmethode is maar ik kom aan hele andere cijfers

Als ik uitga van een investering van 13000 euro voor 2500Wp ( 5,2 euro/Wp ) en uitga van de huidige energieprijs gemiddeld ( 0,244cent gemiddeld hoog/laag ) EN daarbovenop nog eens uitga van *GEEN* enkele prijsstijging voor de electriciteitsprijs en :

- 850kWh/kWp opbrengst
- 0,40% verval per jaar
- Geen enkele subsidie.
- Omvormers blijven 40+ jaar werken.

tromgeroffel : een terugverdientijd van 26 a 27 jaar. In dat geval is Jeroen 87 en absoluut nog geen 100+'er

Als de energieprijs met 5% stijgt dan ligt dat al na 18 jaar.

[Voor 76% gewijzigd door mkleinman op 16-04-2009 13:15]

• JakeNL
flitspaal.nl schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:00:
Stap 1 is gezet.

We gaan de volledige meterkast moderniseren, er komt een Holec groepenkast in te hangen met 2x4 groepen met uiteraard 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar. :)
Misschien gelijk een 3 fase meterkast aanschaffen en dan de 2 niet aanwezige fasen doorlussen? De kosten zijn volgens mij maar een klein beejte hoger.
Onze meterkast is vervangen door een 3 fasen geval en pas een aantal weken daarna is de aansluiting zelf vervangen. In de tussentijd is fase 1 doorgelust naar fase 2 en 3 in de meterkast zelf ( Heeft dus geen gevolgen voor je aansluiting op het net)

• mkleinman

mkleinman

JakeNL schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:13:
[...]

Misschien gelijk een 3 fase meterkast aanschaffen en dan de 2 niet aanwezige fasen doorlussen? De kosten zijn volgens mij maar een klein beejte hoger.
Onze meterkast is vervangen door een 3 fasen geval en pas een aantal weken daarna is de aansluiting zelf vervangen. In de tussentijd is fase 1 doorgelust naar fase 2 en 3 in de meterkast zelf ( Heeft dus geen gevolgen voor je aansluiting op het net)
Wat zouden daar de voordelen van zijn?

• JakeNL
flitspaal.nl schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:17:
[...]

Wat zouden daar de voordelen van zijn?
Wanneer je nog eens over wil naar een 3 fasen aansluiting, je niet weer je meterkast moet vervangen. Zelf heb ik een 3 fasen aansluiting ivm inductiekookplaat (aansluitwaarde 7.2kW), oven (3.6kW) die tegelijk het net te zwaar zouden belasten.

• mkleinman

mkleinman

JakeNL schreef op donderdag 16 april 2009 @ 13:23:
[...]

Wanneer je nog eens over wil naar een 3 fasen aansluiting, je niet weer je meterkast moet vervangen. Zelf heb ik een 3 fasen aansluiting ivm inductiekookplaat (aansluitwaarde 7.2kW), oven (3.6kW) die tegelijk het net te zwaar zouden belasten.
Hmm, we koken op gas en dat bevalt prima. Verder een oven op electriciteit, vaatwasser, wasmachine, droger. En dan heb ik alle grootverbruikers gehad. Vooralsnog hebben we nog nooit problemen gehad met onze aansluiting.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Stap 1 is gezet.

We gaan de volledige meterkast moderniseren, er komt een Holec groepenkast in te hangen met 2x4 groepen met uiteraard 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar.
Je kan ook nog steeds kiezen voor aardlekautomaten, iets duurder, maar aan de andere kant spaar je weer ruimte uit in je groepenkast, waardoor je beltrafo e.d. kwijt kan.

Voordeel is vooral dat bij een aardleksluiting er maar één groep uit ligt, waardoor je nieuwe zonnepanelen keurig blijven terugleveren :)

(zeker nog nooit een aardlekprobleem gehad? Berucht zijn de buitenlampen e.d. Enorm lastig te vinden, waardoor je langdurig zonder stroom kan zitten)

A'dam ZonPHP PVOutput

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ericplan schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:24:
[...]

(zeker nog nooit een aardlekprobleem gehad? Berucht zijn de buitenlampen e.d. Enorm lastig te vinden, waardoor je langdurig zonder stroom kan zitten)
offtopic:
Praat me niet over aardlekken. Ik heb twee aardlekschakelaars en er hoeft maar een halve bliksemflits te komen of er ligt er eentje uit.
Aan de buitenlampen ligt het niet, die heb ik al een keer afgekoppeld, geen verbetering.
Van het weekend nog een dikke onweersbui gehad, de bliksem is ingeslagen in een huis hemelsbreed 1 km van me af, bij mij gingen met die donderslag beide aardlekschakelaars er uit. In het half uur erop ging de meest gevoelige er nog eens twee keer uit.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• mkleinman

mkleinman

ericplan schreef op donderdag 16 april 2009 @ 14:24:
[...]

Je kan ook nog steeds kiezen voor aardlekautomaten, iets duurder, maar aan de andere kant spaar je weer ruimte uit in je groepenkast, waardoor je beltrafo e.d. kwijt kan.

Voordeel is vooral dat bij een aardleksluiting er maar één groep uit ligt, waardoor je nieuwe zonnepanelen keurig blijven terugleveren :)

We hebben gelukkig nog maar 1x last gehad van de aardlek, dat was bij een blikseminslag in de buurt ( ik gok dichterbij dan 100 meter ). De aardlek lag er toen uit en 1 zekering is toen gesprongen. Ik had gelukkig toen uit voorzorg alle electronica al uit de stopcontacten gehaald en we hebben daar verder geen schade aan overgehouden.

Ik heb nu deze op het oog ( voorbeeld, let even niet op de winkel waar ze vandaan komen )

HOLEC : http://www.elektra-onderd...1744/Holec-8-groepen.html
HAGER : http://www.elektra-onderd...2-aardlekschakelaars.html

Beide zijn voor zover ik kan zien voorzien van gewone aardlekschakelaars

Anoniem: 165002

Als ik uitga van een investering van 13000 euro voor 2500Wp ( 5,2 euro/Wp ) en uitga van de huidige energieprijs gemiddeld ( 0,244cent gemiddeld hoog/laag ) EN daarbovenop nog eens uitga van *GEEN* enkele prijsstijging voor de electriciteitsprijs en :

- 850kWh/kWp opbrengst
- 0,40% verval per jaar
- Geen enkele subsidie.
- Omvormers blijven 40+ jaar werken.

tromgeroffel : een terugverdientijd van 26 a 27 jaar. In dat geval is Jeroen 87 en absoluut nog geen 100+'er

Als de energieprijs met 5% stijgt dan ligt dat al na 18 jaar.
Je kan die aanschafprijs ook wel alvast aanpassen. Die 5.20 per Wp is nog van vorig jaar.
Prijzen voor goede systemen liggen nu zo rond de 4.25 per Wp (zonder installatie dan; maar ga er vanuit dat je dit wel zelf kan ;) )

Wat is dan de terugverdientijd?

• mkleinman

mkleinman

Anoniem: 165002 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:24:
[...]

Je kan die aanschafprijs ook wel alvast aanpassen. Die 5.20 per Wp is nog van vorig jaar.
Prijzen voor goede systemen liggen nu zo rond de 4.25 per Wp (zonder installatie dan; maar ga er vanuit dat je dit wel zelf kan ;) )

Wat is dan de terugverdientijd?
Zonder prijsstijging in energie circa 24 jaar, met prijsstijging van 5% 15 a 16 jaar.

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 13:47

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Nou, ik heb ze hier in Enschede op het stadhuis even wakker gemaakt met de vraag of ik bouwvergunningplichtig ben als ik zonnepanelen (3x) boven de voordeur wil plaatsen.
Zoals we allen weten volgens VROM niet.
De beste ambtenaar en ik, hebben samen op de site van VROM gekeken en wat we ook invulden we kwamen steeds op "geen bouwvergunning nodig" uit.
Echter de beste man denkt dat ik er wel één nodig heb omdat ik de panelen aan de voorzijde van het huis boven de voordeur wil plaatsen.
Je mag volgens hem niet zomaar van alles aan de voorzijde van je huis plakken.
Er hangt echter al een afdak boven mijn deur en ik wil ze er graag boven plaatsen.
Hij gaat het even uitzoeken en belt mij dinsdag terug.
Ben benieuwd wat het gaat worden.
Ondertussen heeft een buurvrouw van 2 deuren verder al te kennen gegeven dat ze het idee niet goed vind voor de uitstraling van de buurt.
Hoezo vooringenomen, er hangt nog niets.
Wordt vervolgd....

www.mijnzon.info

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ai, ik dacht bijna mijn ideale paneel gevonden te hebben:

Een combi van een PV paneel en zonneboiler paneel:
- door koeling met koud water wordt opbrengst PV tot 35% verhoogd
- opgewarmd water komt terug en is bruikbaar voor tapwater en bijverwarming

Maar behalve dat massaproductie nog niet gestart is (prijs schat men in 10% boven een standaard 160wp PV paneel) is de spec ook niet duidelijk vwb de zonneboiler functie: volgens de plaatjes kan de boiler hoge temperaturen bereiken, maar volgens de FAQ is 60graden toch wel de absolute max en moet je eerder rekening houden met 30-40graden :(

Desalniettemin lijkt het toch wel een heel goede vinding om je PV productie tot 35% op te schroeven!

• mkleinman

mkleinman

Mike70 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:00:
Nou, ik heb ze hier in Enschede op het stadhuis even wakker gemaakt met de vraag of ik bouwvergunningplichtig ben als ik zonnepanelen (3x) boven de voordeur wil plaatsen.
De beste ambtenaar en ik, hebben samen op de site van VROM gekeken en wat we ook invulden we kwamen steeds op "geen bouwvergunning nodig" uit.
Echter de beste man denkt dat ik er wel één nodig heb omdat ik de panelen aan de voorzijde van het huis boven de voordeur wil plaatsen.
Er hangt echter al een afdak boven mijn deur en ik wil ze er graag boven plaatsen.
Ondertussen heeft een buurvrouw van 2 deuren verder al te kennen gegeven dat ze het idee niet goed vind voor de uitstraling van de buurt.
Wordt vervolgd....
Hoezo gaat de buurt er dan op achteruit? Je plaatst gewoon een afdak bij je voordeur. In plaats van dat dat ding van plastic / kunststof / metaal of glas is is het ding nu van silicium wat plastic in een aluminium frame.

Laat haar deze foto maar eens zien:

Als dat slecht is voor de buurt zou ik *HEEL* snel verhuizen :P

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50

Punkrocker

Mostly harmless

flitspaal.nl schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:06:
[...]

Ik heb nu deze op het oog ( voorbeeld, let even niet op de winkel waar ze vandaan komen )

HOLEC : http://www.elektra-onderd...1744/Holec-8-groepen.html
HAGER : http://www.elektra-onderd...2-aardlekschakelaars.html

Beide zijn voor zover ik kan zien voorzien van gewone aardlekschakelaars
Even wat zoeken opinternet levert al voordeel op:

http://www.sandervunderink.nl/index1.html

http://www.troublesavers.nl/

Kan vast nog goedkoper.

Maar ik zou ook meteen voor een 3-fasen kast gaan.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• Mistraller
Mike70 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:00:
Wordt vervolgd....
Voorzijde is inderdaad aan meer regelgeving gebonden. De bewoners voor ons hebben vóór en achter een overkapping geplaatst met bouwvergunning. Aan de achterzijde mocht alles, maar aan de voorzijde mocht de carport niet meer dan 1 meter voor de gevels uitsteken...Dus nu staat onze auto altijd met z'n kont in de regen.

Vergeet niet, dat als er iemand nu al begint te klagen, dat je dan beter wél een vergunning kan hebben, want dan is er immers geen discussie!
Mars Warrior schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:04:
Ai, ik dacht bijna mijn ideale paneel gevonden te hebben:

[afbeelding]

Een combi van een PV paneel en zonneboiler paneel:
- door koeling met koud water wordt opbrengst PV tot 35% verhoogd
- opgewarmd water komt terug en is bruikbaar voor tapwater en bijverwarming

Maar behalve dat massaproductie nog niet gestart is (prijs schat men in 10% boven een standaard 160wp PV paneel) is de spec ook niet duidelijk vwb de zonneboiler functie: volgens de plaatjes kan de boiler hoge temperaturen bereiken, maar volgens de FAQ is 60graden toch wel de absolute max en moet je eerder rekening houden met 30-40graden :(

Desalniettemin lijkt het toch wel een heel goede vinding om je PV productie tot 35% op te schroeven!
Je verkijkt je verschrikkelijk op 1 punt.

Stel: jouw boiler is 50 graden. Dat betekent dat het circulatiewater met 50 graden retour loopt naar de collector, om dan met een graad of 60/70 weer terug te komen. Dwz: Zelfs tijdens een briesje is jouw hele collector behoorlijk heet!

De PV productie zal dus, op de perioden dat het koelen echt zinvol is, geen procentje beter presteren, ik verwacht zelfs slechter. Tenzij het windstil is, en je boiler is helemaal koud.

Natuurlijke circulatie van lucht is in mijn ogen het meest effectief en goedkoopst.

---------------

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:06:
[...]
Hoezo gaat de buurt er dan op achteruit? Je plaatst gewoon een afdak bij je voordeur. In plaats van dat dat ding van plastic / kunststof / metaal of glas is is het ding nu van silicium wat plastic in een aluminium frame.

Laat haar deze foto maar eens zien:

[afbeelding]

Als dat slecht is voor de buurt zou ik *HEEL* snel verhuizen :P
Bij dit huis vind ik de panelen (zowel op dak als als afdak) goed passen qua kleur en stijl, iets dat zeker niet voor elk huis / locatie geldt. Daarom vind ik eerlijk gezegd panelen in veel gevallen echt lelijk omdat er simpelweg met de huidige paneelontwerpen absoluut niet kan worden voldaan aan ontwerp/architectuur regels die normaal voor andere onderdelen (raam/deur/dak) van een huis wel worden meegenomen.

Architecten onderkennen dit al, nu nog de producenten, en dan krijgen we:
  1. Natuurlijke integratie van zonnepanelen
  2. Panelen moeten architectonisch mooi ogen binnen totaal bouwconcept
  3. Goede totaalcompositie van kleuren en materialen
  4. Panelen moeten harmoniëren met lijnenspel en patroon van het ontwerp
  5. Ze moeten in overeenstemming zijn met de sfeer van het gebouw
  6. Het PV-systeem moet fraai geïntegreerd worden in overige bouwtechniek
  7. PV-systeem moet leiden tot innovatieve ontwerpen
En een plaatje zegt meer dan duizend woorden:

Vooral het NIET naleven / beseffen van punten 3 en 5 resulteert voor mij nogal eens in het oordeel lelijk tot spuuglelijk en kan ik me in ieder geval de weerstand van gemeente/omwonenden volledig voorstellen 8)

[Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 16-04-2009 21:21]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

JeroenH schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:35:
[...]
Voor mij persoonlijk blijf ik erbij: ik wil het pas over terugverdienen hebben als het normaal is dat men om mij heen praat over terugverdienen van de plasma-TV of het stuk blik wat bij mij voor de deur geparkeerd wordt.
Je zult elke dag maar met het openbaar vervoer naar de bioscoop moeten om een filmpje te zien.
Dan zijn die plasma en daihatsu cuore snel terug verdiend :+

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• mkleinman

mkleinman

Mars Warrior schreef op donderdag 16 april 2009 @ 21:17:
[...]

Bij dit huis vind ik de panelen (zowel op dak als als afdak) goed passen qua kleur en stijl, iets dat zeker niet voor elk huis / locatie geldt. Daarom vind ik eerlijk gezegd panelen in veel gevallen echt lelijk omdat er simpelweg met de huidige paneelontwerpen absoluut niet kan worden voldaan aan ontwerp/architectuur regels die normaal voor andere onderdelen (raam/deur/dak) van een huis wel worden meegenomen.

Architecten onderkennen dit al, nu nog de producenten, en dan krijgen we:
  1. Natuurlijke integratie van zonnepanelen
  2. Panelen moeten architectonisch mooi ogen binnen totaal bouwconcept
  3. Goede totaalcompositie van kleuren en materialen
  4. Panelen moeten harmoniëren met lijnenspel en patroon van het ontwerp
  5. Ze moeten in overeenstemming zijn met de sfeer van het gebouw
  6. Het PV-systeem moet fraai geïntegreerd worden in overige bouwtechniek
  7. PV-systeem moet leiden tot innovatieve ontwerpen
En een plaatje zegt meer dan duizend woorden:
[afbeelding]

Vooral het NIET naleven / beseffen van punten 3 en 5 resulteert voor mij nogal eens in het oordeel lelijk tot spuuglelijk en kan ik me in ieder geval de weerstand van gemeente/omwonenden volledig voorstellen 8)
Ik kan gedeeltelijk met je meegaan, alleen dan moeten de regels ook stukken strenger worden gehandhaaft. Als ik hier al in de buurt kijk naar de wildgroei aan diverse afdakjes ( recht / vierkant / glas / zonnepaneel :P ) of naar de kleurstelling van de huizen.

In onze straat is het een ratjetoe aan kleuren, van de originele blauw/wit combinatie ook zwart/wit en wit/zwart, beige, geel/appelgroen, rood/wit, wit/rood en ga zo maar door. Ook over de verschillende stijlen in kunststof kozijnen / houten kozijnen, mensen die met allerlei frutsels de voorgevel "versieren".

2 huizen hier in de buurt spannen de kroon. 1 heeft bovenaan op de nokplaat een groot scheepsanker gemonteerd terwijl zijn buurman de nokplaat heeft verwijderd en erachter netjes heeft gemaakt met standaard bakstenen.

Mijn punt die ik wil maken is de redelijke willekeur wanneer iets wel mag en wanneer niet, misschien zelfs wel afhankelijk hoe de desbetreffende ambtenaar die ochtend uit bed is gestapt.

Daarnaast het belangrijke argument dat iedereen een eigen smaak heeft en zijn/haar huis hier toch wel een beetje naar aanpast, als dat betekend dat er "lelijke" zonnepanelen of zonneboilers worden gemonteerd dan kan ik daar niet mee zitten. Overigens om nog maar over de "smaak" van sommige architectecten te zwijgen :P

Voor nieuwbouw kan je er als architect rekening mee houden voor het inpassen van duurzame middelen bijvoorbeeld blauwe/zwarte dakpannen met daartussen PV panelen verwerkt om tot 1 mooi geheel te komen. maar wat gaan we doen in bestaande bouw? Ik heb rode dakpannen, hoe kan ik, rekening houdende met de architectuur, daar zonnepanelen in verwerken?

Voor nieuwbouw werkt het misschien geweldig, maar wat gaan we doen met die paar miljoen bestaande woningen die we in Nederland al hebben, daar zal je hoe dan ook consessies moeten doen op het gebied van architectuur.

Plus de vraag die je je ook nog kan stellen, hebben we uberhaupt nog een keuze op dit moment? Er moet nu wat gebeuren, als we rekening proberen te blijven houden met alles en iedereen dan is de kans groot dat er helemaal niets gebeurd, en dat is denk ik op dit moment het laatste wat we moeten laten gebeuren.

Just my 2 eurocents :P

• Mars Warrior

Mars Warrior

flitspaal.nl schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 08:19:
[...]
[verhaal over kleuren, wildgroei, bestaande / nieuwbouw, architecten die hun vak niet waardig zijn en ambtenaren met verkeerde benen uit bed]
[...]
Ben het met je eens dat het niet eenvoudig is om hier een goede oplossing voor te verzinnen. Wij hebben toevallig antracietkleurige dakpannen (zoals op de foto die je postte), en dan passen in-dak zonneboilers en black-line zonnepanelen (ook liefst in-dak) best goed, zonder het totaalaanzicht te verkl*ten.

Ik snap dat het (nog) niet mogelijk is om bijv. rode/oranje panelen te bouwen die mooi op een rood/oranje dak passen, maar hoe moeilijk is het nu om bijv. die aluminium randen in een RAL kleurtje af te leverern? Waarom moet dat nu vaak aluminium zijn?
Plus de vraag die je je ook nog kan stellen, hebben we uberhaupt nog een keuze op dit moment? Er moet nu wat gebeuren, als we rekening proberen te blijven houden met alles en iedereen dan is de kans groot dat er helemaal niets gebeurd, en dat is denk ik op dit moment het laatste wat we moeten laten gebeuren.
Da's een lastige. Ik heb niet het idee dat het nu echt leeft onder de mensen dat het hard nodig wordt om zelf energie te gaan opwekken. Als ik hier nu even uit het zolderraam kijk, dan zie ik heeeeeel veel daken, zowel schuin als plat (van schuren, parkeergelegenheden, winkels), maar nergens ook maar één paneeltje te bekennen afgezien van 1 huis (dat ik zo niet kan zien) waarvan ik weet dat ze 3 zonneboilerpanelen op het dak hebben liggen...

Onze oosterburen daarentegen denken er blijkbaar anders over:

[Voor 3% gewijzigd door Mars Warrior op 17-04-2009 10:43. Reden: Oosterburen toegevoegd]

• mkleinman

mkleinman

Mars Warrior schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 10:09:
[...]

Ben het met je eens dat het niet eenvoudig is om hier een goede oplossing voor te verzinnen. Wij hebben toevallig antracietkleurige dakpannen (zoals op de foto die je postte), en dan passen in-dak zonneboilers en black-line zonnepanelen (ook liefst in-dak) best goed, zonder het totaalaanzicht te verkl*ten.

Ik snap dat het (nog) niet mogelijk is om bijv. rode/oranje panelen te bouwen die mooi op een rood/oranje dak passen, maar hoe moeilijk is het nu om bijv. die aluminium randen in een RAL kleurtje af te leverern? Waarom moet dat nu vaak aluminium zijn?

[...]

Da's een lastige. Ik heb niet het idee dat het nu echt leeft onder de mensen dat het hard nodig wordt om zelf energie te gaan opwekken. Als ik hier nu even uit het zolderraam kijk, dan zie ik heeeeeel veel daken, zowel schuin als plat (van schuren, parkeergelegenheden, winkels), maar nergens ook maar één paneeltje te bekennen afgezien van 1 huis (dat ik zo niet kan zien) waarvan ik weet dat ze 3 zonneboilerpanelen op het dak hebben liggen...

Onze oosterburen daarentegen denken er blijkbaar anders over:
[afbeelding]
Ik heb er geprobeerd rekening te houden met mijn zonneboiler. Het frame + manifold van mijn zonneboiler is mat zwart. Ik had de keuze uit blauw/zwart/alu kleur. Zwart leek mij het mooist.

Groot voordeel wat ik overigens heb is het feit dat je aardig wat moeite moet doen om mijn dak te zien aangezien hij een kwart slag gedraaid op m'n huis zit ( nok aan de voorzijde en achterzijde. Enige die dus naar mijn dak kunnen kijken zijn de buren vanuit hun dakkoepel op hun zolder :P

Ik heb trouwens geluk, ik kan via mijn pa 6mm2 VD-draad flexibel bestellen per meter voor de aansluiting naar de omvormer toe. En als ik dan toch bezig ben leg ik meteen een extra buis aan naar de zolder voor de wasdroger, die krijgt dan ook zijn eigen groep. Indeling globaal

aardlek 1.

1. Zonnepanelen
2. bestaande groep 2 ( gedeelte woonkamer, slaapkamers en gang )
3. bestaande groep 3 ( gedeelte woonkamer, badkamer, toilet beneden, slaapkamer )
4. bestaande groep 4 ( keuken / vaatwasser, magnetron, verlichting, bijkeuken, schuur, CV ketel, ZB )

aardlek 2.

5. (vrij, vaatwasser?????)
6. Wasdroger
7. Keuken ( electrische oven, ontsteking gaskookplaat )
8 Wasmachine
"9" beltrafo :-)

Enige groep die dan nog druk is is groep 4, en laat dat ook de enige groep zijn waar ik bijna nergens bij de buizen/bekabeling kan komen :S Mogelijke optie zou nog zijn om onder de vloer door een gat door de vloer heen te boren en hierdoor de buis/kabel aan te leggen, speciaal voor de vaatwasser.

Totale installatie van ABB komt uit op 345 euro inclusief BTW ex verzendkosten. Vind ik ontzettend netjes qua prijs.

Iemand nog op/aanmerkingen over de groepenverdeling? Ik blijf overigens op 1 fase zitten.

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 10:23
flitspaal.nl schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:35:
[...]

Ik heb er geprobeerd rekening te houden met mijn zonneboiler. Het frame + manifold van mijn zonneboiler is mat zwart. Ik had de keuze uit blauw/zwart/alu kleur. Zwart leek mij het mooist.

Groot voordeel wat ik overigens heb is het feit dat je aardig wat moeite moet doen om mijn dak te zien aangezien hij een kwart slag gedraaid op m'n huis zit ( nok aan de voorzijde en achterzijde. Enige die dus naar mijn dak kunnen kijken zijn de buren vanuit hun dakkoepel op hun zolder :P

Ik heb trouwens geluk, ik kan via mijn pa 6mm2 VD-draad flexibel bestellen per meter voor de aansluiting naar de omvormer toe. En als ik dan toch bezig ben leg ik meteen een extra buis aan naar de zolder voor de wasdroger, die krijgt dan ook zijn eigen groep. Indeling globaal

aardlek 1.

1. Zonnepanelen
2. bestaande groep 2 ( gedeelte woonkamer, slaapkamers en gang )
3. bestaande groep 3 ( gedeelte woonkamer, badkamer, toilet beneden, slaapkamer )
4. bestaande groep 4 ( keuken / vaatwasser, magnetron, verlichting, bijkeuken, schuur, CV ketel, ZB )

aardlek 2.

5. (vrij, vaatwasser?????)
6. Wasdroger
7. Keuken ( electrische oven, ontsteking gaskookplaat )
8 Wasmachine
"9" beltrafo :-)

Enige groep die dan nog druk is is groep 4, en laat dat ook de enige groep zijn waar ik bijna nergens bij de buizen/bekabeling kan komen :S Mogelijke optie zou nog zijn om onder de vloer door een gat door de vloer heen te boren en hierdoor de buis/kabel aan te leggen, speciaal voor de vaatwasser.

Totale installatie van ABB komt uit op 345 euro inclusief BTW ex verzendkosten. Vind ik ontzettend netjes qua prijs.

Iemand nog op/aanmerkingen over de groepenverdeling? Ik blijf overigens op 1 fase zitten.
Misschien een wissel van de woonkamergroepen met een andere aardlek. En welke aardlek gaat er, als je kijkt naar de aangesloten apparaten, waarschijnlijk het eerst uit. Een zaagmachientje in de schuur? Je zonnepanelen? Wat doet je vriezer dan of je koelkast?

• mkleinman

mkleinman

tw_eek schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 14:19:
[...]

Misschien een wissel van de woonkamergroepen met een andere aardlek. En welke aardlek gaat er, als je kijkt naar de aangesloten apparaten, waarschijnlijk het eerst uit. Een zaagmachientje in de schuur? Je zonnepanelen? Wat doet je vriezer dan of je koelkast?
Dat wisselen is misschien inderdaad geen slecht idee, dan heb ik in elk geval nog wel wat licht in de woonkamer wanneer er 1 aardlek z'n werk doet.

Ik heb nu welgesteld 1x aardlekproblemen gehad, dat was toen mijn vriendin de gaskookplaat schoonmaakte en er water in de ontsteking kwam. Aangezien we de ontsteking toch nooit gebruiken heb ik de stekker eruit getrokken om het probleem op te lossen.

Verder nog nooit problemen gehad verder met de aardlek en/of mijn bestaande groepenkast.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Voor de zoveelste keer is het Ode forum vervuild, ik heb al een paar keer de webmaster gemaild, maar steeds is er sprake van verse aanvoer en blijkbaar wordt het probleem niet aangepakt. Zo wordt het natuurlijk nooit wat.

De zooi is nu weer weg, de webmaster heeft ingegrepen.

[Voor 22% gewijzigd door ericplan op 18-04-2009 13:24]

A'dam ZonPHP PVOutput

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
ericplan schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 19:21:
Voor de zoveelste keer is het Ode forum vervuild, ik heb al een paar keer de webmaster gemaild, maar steeds is er sprake van verse aanvoer en blijkbaar wordt het probleem niet aangepakt. Zo wordt het natuurlijk nooit wat.
[..]
Dit is dan nog "gewone porno", wat nog enigszins als doelgericht spammen gezien kan worden.
Echter zie ik op diverse wiki's regelmatig posts terug die vanaf heel veel IP's bewerkt zijn en telkens met semi-random domeinnamen volgespammed worden.
Soms heb ik echt het idee dat Conficker-achtige bots dit gebruiken om informatie uit te wisselen.

Oh en deze gasten zijn kennelijk ook bezig geweest (heb de link van een eigen wiki geplukt) met een proof-of-concept om wiki-sites te bekladden.
Prima dat ze aan het spelen zijn, maar richt dan zelf een paar sites in en laat andermans sites met rust.

[Voor 18% gewijzigd door TD-er op 17-04-2009 19:51]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mcaklein
  • Laatst online: 22:38
Op basis van de software en ideeen van http://zon.wieggers.org/ heb ik een geintegreerde datalogger gemaakt voor zowel mijn PV-panelen als zonnecollector-systeem.

De basis is een Arduino-boardje met een ethernet uitbreiding, gekoppeld aan DS1820 temperatuursensoren en een kWh-teller met pulse uitgang. De datalogger meet continu de collector-, boiler- en buitentemperatuur (op het dak). De pulsen van de kWh-meter worden geteld, en bij iedere puls wordt het actuele vermogen dat de panelen leveren berekend door te tijd tussen de pulsen te gebruiken. Deze informatie wordt getoond op een LCD schermpje.

Arduino-boardje.met ethernet-shield.

LCD scherm met actuele informatie (eerste regel: actueel vermogen, dagopbrengst, tweede regel: collector-temp, boiler-temp, externe temperatuur).

Het LCD schermpje toont ook of de pomp van het zonnesysteem draait: dan knippert afwisselend een '+' en '*' als laatste karakter op het schermpje (i.p.v. 'o').

Iedere vijf minuten wordt alles via een HTTP request gelogd in een externe MySQL database. Een aantal php-scriptjes zorgen voor mooie visualisaties van zowel de opbrengst als het temperatuurverloop. Zie http://www.cs.vu.nl/~mcaklein/solar/ voor een overzichtje; tot nu toe zijn alleen van 11, 16 en 17 april de data beschikbaar.

Ik zal de webpagina nog wat beschrijvender maken, maar wilde dit al vast met jullie delen.

Ter info: ik heb 1040Wp aan panelen en een Nefit Solarline 2-110 zonneboiler-systeem.

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

@mcaklein
Ik wou dat ik iets meer kennis van dit had.
Ziet er goed uit en leuk dat je diverse systemen combineerd. _/-\o_

• Mistraller
ericplan schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 19:21:
Gebruik een goede Captcha en je bent er vanaf. beetje offtopic overigens.
mcaklein schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 20:44:
Op basis van de software en ideeen van http://zon.wieggers.org/ heb ik een geintegreerde datalogger gemaakt voor zowel mijn PV-panelen als zonnecollector-systeem.

De basis is een Arduino-boardje met een ethernet uitbreiding, gekoppeld aan DS1820 temperatuursensoren en een kWh-teller met pulse uitgang. De datalogger meet continu de collector-, boiler- en buitentemperatuur (op het dak). De pulsen van de kWh-meter worden geteld, en bij iedere puls wordt het actuele vermogen dat de panelen leveren berekend door te tijd tussen de pulsen te gebruiken. Deze informatie wordt getoond op een LCD schermpje.

[afbeelding]
Arduino-boardje.met ethernet-shield.

[afbeelding]
LCD scherm met actuele informatie (eerste regel: actueel vermogen, dagopbrengst, tweede regel: collector-temp, boiler-temp, externe temperatuur).

Het LCD schermpje toont ook of de pomp van het zonnesysteem draait: dan knippert afwisselend een '+' en '*' als laatste karakter op het schermpje (i.p.v. 'o').

Iedere vijf minuten wordt alles via een HTTP request gelogd in een externe MySQL database. Een aantal php-scriptjes zorgen voor mooie visualisaties van zowel de opbrengst als het temperatuurverloop. Zie http://www.cs.vu.nl/~mcaklein/solar/ voor een overzichtje; tot nu toe zijn alleen van 11, 16 en 17 april de data beschikbaar.

Ik zal de webpagina nog wat beschrijvender maken, maar wilde dit al vast met jullie delen.

Ter info: ik heb 1040Wp aan panelen en een Nefit Solarline 2-110 zonneboiler-systeem.
Tjonge, impressive. Ik ben zelf bezig met een linux based asus router die nu mijn PV al monitort, zie website in onderschrift. Zonneboiler komt er nog bij, al monitor ik straks alleen de boilertemperatuur, en de status van de pomp. Zo mooi als jouw grafieken gaat me niet lukken, daar heb ik de tijd niet voor vrees ik...

Ik gebruik overigens RRDtool voor grafieken, dat heeft als voordeel dat je database niet groeit. De long-term statistieken worden dan gemiddeld, er vanuitgaand dat je de stats van een jaar geleden niet meer op hetzelfde detailnivo wilt opvragen als de dag van gisteren...

---------------

Anoniem: 239001

mcaklein schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 20:44:
[...]

[afbeelding]

Ziet er leuk uit! Hoe heb je de temperatuur van je boiler en collector gemeten? Ik heb dezelfde setup maar heb geen plek gevonden voor een extra sensor zonder die van mijn regelunit (TCU) eruit te halen....

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als het goed is wordt mijn installatie nog voor koninginnedag geplaatst! Daarbij heb ik nog een vraagje. Hoe leg je kabels netjes over een plat dak zonder grind. Het gaat om een RS485 kabel, PV-kabels naar de inverter toe en 230V kabels vanaf de inverter naar de meterkasten. De kabels komen overigens niet bij elkaar, het zijn drie afzonderlijke stukken.

A'dam ZonPHP PVOutput

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 239001 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 11:54:
[...]

Ziet er leuk uit! Hoe heb je de temperatuur van je boiler en collector gemeten? Ik heb dezelfde setup maar heb geen plek gevonden voor een extra sensor zonder die van mijn regelunit (TCU) eruit te halen....
Ik ben ook heel benieuwd! Ik krijg ook een Nefit

A'dam ZonPHP PVOutput

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Ericplan

Volgens mij kun je die kabels het best vastzetten met hetzelfde spul als waarmee het dak bedekt is.
Of zet "hostalit" (Grijze slagvaste installatiebuis) vast met bitumen.
Op die manier kun je de kabels nog vervangen.
Zorg ervoor dat ze niet in het vocht blijven liggen.
Maar waterdicht maken is lastig, zorg in plaats daarvan dat het water goed kan weglopen.

Guus Assmann

• mkleinman

mkleinman

Trouwens,

Past het clickfit systeem op elk type zonnepaneel? En hoeveel dakhaken/beugels zijn er nodig per meter?

En, de panelen zijn 128cm lang, op welke afstanden moeten dan de dakrails zitten? 30cm vanaf boven en 30cm vanaf beneden?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

guus.assmann schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 14:24:
@Ericplan

Volgens mij kun je die kabels het best vastzetten met hetzelfde spul als waarmee het dak bedekt is.
Of zet "hostalit" (Grijze slagvaste installatiebuis) vast met bitumen.
Op die manier kun je de kabels nog vervangen.
Zorg ervoor dat ze niet in het vocht blijven liggen.
Maar waterdicht maken is lastig, zorg in plaats daarvan dat het water goed kan weglopen.
Ik wilde ze eigenlijk vrij van het dak leggen, in slagvaste buis, om de meter oid vastgezet op kleine poertjes, zoals je ook wel ziet bij bliksemafleiders. Ik kan alleen niets vinden, weet ook geen naam. Zoiets dus, maar dit is duits.

[Voor 6% gewijzigd door ericplan op 18-04-2009 21:00]

A'dam ZonPHP PVOutput

• mcaklein
[...]
Ik heb losse DS1820 sensortjes gekocht, die zien er uit als een transistor (half cilindertjes). De pootjes heb ik gesoldeerd aan twee adertjes uit een UTP kabel en de rest daarvan heb ik de eerste 30 cm weggeknipt. Om de losse adertjes heb ik een hittebestendige tape geplakt. Door nu de DS1820 sensor direct boven de regelunit-sensor te plaatsen en een beetje om te buigen, paste het precies naar binnen. De breedte is hetzelfde als de originele sensor + de dikte van een UTP adertje. Het enige nadeel is dat de regelunit-sensor niet tot de aanslag in de collector en boiler zit, maar ik heb de indruk dat dat nauwelijks verschil maakt.

Ik ben wel benieuwd hoe lang de kabeltjes heel blijven in de hitte van de collector, maar tot nu toe gaat het goed. Vandaag steeg de temperatuur in de collector voor het eerst tot boven de 127 graden (max temp DS1820), maar tot nu toe werkt alles nog steeds (zie http://www.cs.vu.nl/~mcaklein/solar/ rond 14:00 uur).

• mcaklein
Anoniem: 281733 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 22:07:
@mcaklein
Ik wou dat ik iets meer kennis van dit had.
Ziet er goed uit en leuk dat je diverse systemen combineerd. _/-\o_
De kennis die je nodig hebt valt heel erg mee. De software van http://zon.wieggers.org/ verzorgde al alle grafieken, en met de tutorials en voorbeelden op de Arduino-site kwam ik een heel eind (al kon ik al wel programmeren en ken ik SQL). Ik zal mijn software ook online zetten, dan kunnen anderen daar weer verder mee.

Anoniem: 239001

mcaklein schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 20:36:
[...]

Ik heb losse DS1820 sensortjes gekocht, die zien er uit als een transistor (half cilindertjes). De pootjes heb ik gesoldeerd aan twee adertjes uit een UTP kabel en de rest daarvan heb ik de eerste 30 cm weggeknipt. Om de losse adertjes heb ik een hittebestendige tape geplakt. Door nu de DS1820 sensor direct boven de regelunit-sensor te plaatsen en een beetje om te buigen, paste het precies naar binnen. De breedte is hetzelfde als de originele sensor + de dikte van een UTP adertje. Het enige nadeel is dat de regelunit-sensor niet tot de aanslag in de collector en boiler zit, maar ik heb de indruk dat dat nauwelijks verschil maakt.

Ik ben wel benieuwd hoe lang de kabeltjes heel blijven in de hitte van de collector, maar tot nu toe gaat het goed. Vandaag steeg de temperatuur in de collector voor het eerst tot boven de 127 graden (max temp DS1820), maar tot nu toe werkt alles nog steeds (zie http://www.cs.vu.nl/~mcaklein/solar/ rond 14:00 uur).
OK, Dat moet te doen zijn, ik heb er ook nog een paar liggen en die kunnen mooi bij de rest van het 1-wire netwerk. Nu nog wat tijd vinden....

• JeroenH
(jarig!)
Weet iemand een adres waar de PM16AR voor niet al te veel geld te krijgen is? Ik zie 'm in diverse webshops voor €30-40 maar dat vind ik toch nog enigszins prijzig....

Na het plugwise-fiasco ga ik maar ouderwetsch handmatig meten aan ons zonnestroomafdakje...

[Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 18-04-2009 22:39]

• NielsTn
JeroenH schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 22:37:
Weet iemand een adres waar de PM16AR voor niet al te veel geld te krijgen is? Ik zie 'm in diverse webshops voor €30-40 maar dat vind ik toch nog enigszins prijzig....

Na het plugwise-fiasco ga ik maar ouderwetsch handmatig meten aan ons zonnestroomafdakje...
enne een gewone (geijkte) ferraris is dat niets? Zelfs conrad levert ze nog steeds! 8)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 281733 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 22:24:
[...]

Resol Deltasol M, TA UVR1611 of de Steca 603MC.
Als ik zie wat er voor moois met de UVR1611 kan :9
Maar ja het kost ook wel wat.
De Deltasol en de UVR zijn al wat oudere en minder gebruiksvriendelijke controllers( wel leuk om mee te hobbieen).

De Steca is wel een gebruikersvriendelijke maar de analisesoftware is minder en beperkt.

Ik verwacht eigenlijk de komende tijd dat er wel nieuwe betere controllers op de markt gaan komen.
Met steeds meer mogelijkheden (misschien tijdens de Solar 2009).
Datalogging, warmtemeting, genoeg aansluitingen, vrij functies toe kunnen voegen en poorten toewijzen en een netwerkaansluiting en gebruiksvriendelijk.
Er is nog een minder bekend merk TEM. Levert veel in OEM versies, bijvoorbeeld hier. Misschien is de DC32 wat voor jou?

A'dam ZonPHP PVOutput

• Mistraller
[...]

Ik heb mijn 2e boiler sensor bij de anode bout geduwd. De temp komt erg goed overeen met het uitstromende water.

@mcaklein: Ik neem aan dat je die programma's op je nlslu2 hebt draaien? Ik ben ook aan het testen met OpenWRT op mijn 2e router. Heb je die MySQL database op flash of harddisk draaien?

[Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 19-04-2009 13:23]

---------------

ericplan schreef op zondag 19 april 2009 @ 12:25:
[...]

Er is nog een minder bekend merk TEM. Levert veel in OEM versies, bijvoorbeeld hier. Misschien is de DC32 wat voor jou?
?????
En waar zit TEM allemaal gevestigd?
Aha ook in Nederland.
Waar dan?
8)7 5km van mij vandaan in Broekhuizenvorst

Helaas heb ik nog geen prijzen kunnen vinden
Inderdaad de PS5512 zou misschien wel eens kunnen.

Gasverbruik deze week: 0,2 m3 (alleen het koken)
Sinds de zonneboiler in bedrijf (4 weken) is heb ik nu al 91m3 tov vorig jaar bespaard.
Dat gaat goed zo!!!
Dat zal Essent volgend jaar niet leuk vinden.

Eens verder bestuderen want ik heb nog niks over software gelezen

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 19-04-2009 13:47]

• JeroenH
(jarig!)
NielsTn schreef op zondag 19 april 2009 @ 01:15:
enne een gewone (geijkte) ferraris is dat niets? Zelfs conrad levert ze nog steeds! 8)
Hebben die niet een vrij hoog eigenverbruik?

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

En ik maar denken dat jullie al aan een volgend deel duurzame energie deel 13 waren begonnen.

Ben ik daarvoor helemaal naar Denemarken geweest, tuttuttut. Valt me toch een beetje tegen van jullie.

Toch een cadeau'tje dan maar, al was het wel aan de DUITSE kant van de grens, in Schleswig Holstein.

Daar laat een lokale verzekeringsman met windstroom in de met eurotekens gevulde ogen nu al van die 6 megawatt kneiters (lees: per stuk!) bouwen, opgeleverd februari 2009, 3 stuks, naast nog wat Siemens grut (4x 2,3 MW) en een zestal lekkere Bonus machientjes (6x 1,3 MW). En dat is nog maar een klein stukske Duitsland. Je raakt de tel kwijt als je door het ostfriesische Landschaft treint of radelt. Maar goed, let op de schaal (dragline onderaan):

Verhaaltje d'r bij...

... op naar deel dertien "hoe bouw ik mijn eigen 6 MW windgenerator"... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Anoniem: 124325

[quote]zonnigtype schreef op zondag 19 april 2009 @ 14:51:
En ik maar denken dat jullie al aan een volgend deel duurzame energie deel 13 waren begonnen./quote]

Leuk molentje!
... op naar deel dertien "hoe bouw ik mijn eigen 6 MW windgenerator"... ;)
1 miljoen fietsdynamo's aan elkaar koppelen?

• mkleinman

mkleinman

WAUW! Wat een waanzinnige apparaten! Ik ben ontzettend benieuwd hoeveel kWh deze molens op jaarbasis opwekken.

• JeroenH
(jarig!)
We zijn nog niet bij de 1000 posts he :) Ik hou het in de gaten, als vanavond of mrogen de teller op 1000 gaat zal ik deeltje 13 starten. Hopelijk brengt het ons geen ongeluk...

Die 6MW apparaten zijn schitterend, en gelukkig staat hij op een 'normale' mast en niet op zo'n vakwerkmast. Dat laatste vind ik wel zo lelijk, dit is een geweldig mooi ding. Cool om het in het echt te zien denk ik.

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op zondag 19 april 2009 @ 15:10:
WAUW! Wat een waanzinnige apparaten! Ik ben ontzettend benieuwd hoeveel kWh deze molens op jaarbasis opwekken.
Zijn ze beetje cryptisch over (gebeurt wel vaker). Op het nieuwste bordje (er stonden verschillende, van diverse leeftijden), met mededeling dat deze 3 nog niet draaiende big-boys in februari waren opgeleverd, staat:

Jaarlijkse opbrengst van 3 x 6 MW REpower (let wel: op deze landlokatie, veel meer op zee, waar ze voor zijn ontworpen) goed voor stroomverbruik van "10.500 4-Person Haushalte". Nou is het natuurlijk juist de crux wat een "Schleswiger Haushalt" van 4 personen op jaarbasis gebruikt. Als ik uitga van de Nibud site voor NL: deze pagina, zou dat al op 4.304 kWh/jaar neerkomen.

Extrapolerend naar de Duitse situatie (niet noodzakelijkerwijs meer verbruikend) en genoemd getal: totale opbrengst 10.500 x 4.304 = 45,2 miljoen kWh/jaar voor de drie turbines, 15,1 miljoen kWh/jaar (15,1 GWh/jaar) per turbine.

Dat is ongeveer het equivalent van 16.000 Polder PV's per turbine.. :'( :+

Je kunt ook zeggen: zet er meteen 265 neer om de jaarlijkse opwek van Borssele (4 Terawattuur = 4.000 GWh per jaar) mee te genereren...

Ik ga maar weer gauw door met zonnestroom bakken met 950 kWh/jaar opbrengst (und mehr Lust zu kaufen...). Ik doe het natuurlijk in eerste instantie voor mezelf [en in de zomer ter vergroening van de stroommix van mijn buren...]. Die schattige REpower dingeskes doen het vooral voor de 20 jaar durende wettelijk vastgelegde Einspeise Vergütung... >:)

@JeroenH:
Die 6MW apparaten zijn schitterend, en gelukkig staat hij op een 'normale' mast en niet op zo'n vakwerkmast. Dat laatste vind ik wel zo lelijk, dit is een geweldig mooi ding. Cool om het in het echt te zien denk ik.
Cool wis en waarachtig, was soppuh, de hele vakantie lang (begon natuurlijk al in Denemarken, alleen lijken de turbines daar verspreider in het landschap te staan/kleinschaliger, om dorpen direct van zoveel mogelijk schone stroom te voorzien. In Duitsland is alles grootschaliger, ik heb parken van 30 tot 60 turbines (!!!) bij elkaar gezien. En ook: jawohl, vakwerkmasten. Führlander is een bekende bouwer. Ik vind ze wel mooi. Niemand heeft het over die hoogspanningsmasten die allemaal "nodig" zijn, en onder de grond proppen van zelfs maar kleine stukkies is reteduur. Wen d'r maar alvast aan. Wel afwegen wat kosten/baten van het "niet doen" zijn. Maakt me dan verder niet uit of het een vakwerkmast met geelgroenoranje banden (wie weet straks de nieuwe mode) of een witte "sierlijke paal" met rode stippen d'r op wordt. Beetje overtrokken gesteld, maar je snapt de bedoeling misschien. Wellicht kunnen we wat graffiti spuiters hun kunsten laten uitleven op een paar van die turbinemasten. Klagers dienen eerst hun elektranota te overhandigen voordat ze mogen gaan sputteren... ;)

[Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 19-04-2009 15:38. Reden: cool]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 281733 schreef op zondag 19 april 2009 @ 13:42:
[...]

?????
En waar zit TEM allemaal gevestigd?
Aha ook in Nederland.
Waar dan?
8)7 5km van mij vandaan in Broekhuizenvorst
Een nederlandse vertegenwoordiger, maar voor zover ik weet geen vestiging
Helaas heb ik nog geen prijzen kunnen vinden
Inderdaad de PS5512 zou misschien wel eens kunnen.
Hier een engelstalige gebruiksaanwijzing (met de naam DC32) met de 80 mogelijke hydraulische schema's, overigens van een site in Zuid Afrika :)

A'dam ZonPHP PVOutput

• kockie
  • Laatst online: 21:50
ericplan schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 13:22:
Hoe leg je kabels netjes over een plat dak zonder grind.
Bij Wirelessleiden deden ze dat op de volgende manier:

Slagvaste electrabuis nemen, evt met sokken.
Schroef deze met bijbehorende beugels op een aantal bakstenen en leg het hele zaakje op dak. Door het gewicht van de bakstenen blijft het zaakje wel liggen.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• NielsTn
JeroenH schreef op zondag 19 april 2009 @ 13:47:
[...]

Hebben die niet een vrij hoog eigenverbruik?
Wordt veelal overdreven: de beweging is namelijk puur door de magnetische krachtveld die evenredig met de stroom door de meter loopt...

en wat is eigenverbruik? zelfs de soladin heeft micro-amperes nodig s'nachts... dus alles is relatief. Voor zover ik weet valt 't reuze mee.

• zonnigtype

zonnigtype

Net even de "zonnestroom stand" zitten opnemen. Ook met scheef oogje naar de dagcurves van hooggeschatte collega Blauwe Hoek in Spijkenisse zitten kijken voor de weersimpact, dat was hier/in het westen des polderlands ook grotendeels genieten geblazen gezien zijn mooie parabooltjes...

9 dagen weggeweest. 43,6 kWh totaal opgewekt, 4,8 kWh/dag gemiddeld, is 3,92 kWh/kWp per dag gemiddeld (dat is een mooie aaneengesloten score voor het nog redelijk prille [astronomische] voorjaar).

Ferrarismeter enkeltarief in die tijd (uitsluitend mech. ventilatie op basisstand, koelkast was uitgezet, verder geen verbruik) 36 kWh teruggedraaid, 4 kWh/dag gemiddeld. Blijft "vreten", die minimaal 0,8 kWh/dag (292 kWh/jaar) basisstand van de mechanische ventilatie terwijl we weg zijn... (nog niet meegerekend het deel wat de ventilatie direct heeft opgevroten aan productie). Maar goed, staat wel weer bijna 44 kWh schone kWh tegenover die voor groot deel de stroommix van de buren weer een tikkie groener heeft gemaakt tijdens onze afwezigheid, en dat telt allemaal mee voor de ecologische voetafdruk van ons huishouden. Count your blessings... :P

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:48:
Hij staat trouwens op 5 liter per minuut op het moment.
Wat is de dikte van jouw leiding?

Las op Belgisch forum dat 20mm+ werd aangeraden, maar als ik zo nadenk en een beetje inschat vind ik 15 mm ook al redelijk dik. Zeker aangezien een debiet van 25l/m2/uur al voldoende is, wat op 3l/min neerkomt. Als jij met een geknepen pomp op 5 liter /min uitkomt is dat misschien al wel meer dan wenselijk.
Van 15mm naar 22 betekent 70 euro meerprijs (koper + isolatie).

En hoe dik hebben jullie (ZB eigenaren) het isolatiemateriaal? 13 mm of 19 mm? 19 mm is in onze situatie +/- 25 euro duurder. Dit betreft Kautschuk Solar isolatiemateriaal (bij solar spar shop).

Armaflex HT is sowieso duur; voor 10 mm meerprijs: 25 euro (dus zelfde prijs als 19 mm Kautschuk HT iso), of 13 mm isolatie meerprijs 50 euro.

Owja, subsidie van 2268 euro is toegekend! We hebben tot ergens in februari 2010 om de boel te installeren. Zou moeten lukken, toch?

• SpiceWorm
Gister heeft de PV 17,5 kwh opgeleverd, vandaag 15 kwh. Netjes toch?

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:06:
Blijft "vreten", die minimaal 0,8 kWh/dag (292 kWh/jaar) basisstand van de mechanische ventilatie terwijl we weg zijn...
Heeft dat ding geen stekker dan? Ik bedoel, als hij op je eigen meter is aangesloten. Of gewoon de aardlek 'testen' voordat je op vakantie gaat?

SpiceWorm schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:13:
[...]

Las op Belgisch forum dat 20mm+ werd aangeraden, maar als ik zo nadenk en een beetje inschat vind ik 15 mm ook al redelijk dik. Zeker aangezien een debiet van 25l/m2/uur al voldoende is, wat op 3l/min neerkomt. Als jij met een geknepen pomp op 5 liter /min uitkomt is dat misschien al wel meer dan wenselijk.

En hoe dik hebben jullie (ZB eigenaren) het isolatiemateriaal? 13 mm of 19 mm? 19 mm is in onze situatie +/- 25 euro duurder. Dit betreft Kautschuk Solar isolatiemateriaal (bij solar spar shop).

Armaflex HT is sowieso duur; voor 10 mm meerprijs: 25 euro (dus zelfde prijs als 19 mm Kautschuk HT iso), of 13 mm isolatie meerprijs 50 euro.

Owja, subsidie van 2268 euro is toegekend! We hebben tot ergens in februari 2010 om de boel te installeren. Zou moeten lukken, toch?
De dikte van je leiding hangt van de capaciteit van je collectoren af.
Veel productie = dikke leidingen
Weinig productie = dunne leidingen

Ik heb 22mm inwendige maat en nog staat de pomp geregeld 100% te draaien.

Kijk eens voor leidingen en iso in Engeland, door de pond is het daar nu goedkoop.
http://www.thesolarshop.e...lar_Connection_Lines.html

Ik heb daar ook besteld.
Goede service, denkt met je mee en levert snel.
19mm isolatie Eurobatex AT (Italiaans) heb ik genomen.
Je installatie valt of staat door isolatie.
Op korte termijn kost het meer, maar op de lange termijn verdien je het zeker terug.

• SpiceWorm
En hoe zit het met installatieboekjes / handleidingen bij de sunsystems set?
Wat voor temperatuur is de set afgesteld? (bij welke temperatuur slaat de pomp af?)
Hoe zit het met kalkafzetting? Solar2all laat z'n boiler tot 99c opwarmen.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-10-2022
SpiceWorm schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:21:
[...]

Heeft dat ding geen stekker dan? Ik bedoel, als hij op je eigen meter is aangesloten. Of gewoon de aardlek 'testen' voordat je op vakantie gaat?
Gewoon zorgen dat je toch nog ergenst in het huis een raampje open kunt zetten, is volgens mij nog gezonder ook dan een mechanische luchtververser....

• SpiceWorm
Anoniem: 281733 schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:29:
De dikte van je leiding hangt van de capaciteit van je collectoren af.
Veel productie = dikke leidingen
Weinig productie = dunne leidingen
Hmm ja alleen is 25l/m2/uur een prima oogst waarde. Bij 7m2 kom ik dan uit op plm 175l/uur, 3 liter per minuut. De pomp van flitspaal doet nog steeds 5 liter per minuut, dus dat is het dubbele, welke praktisch maximaal geknepen is.
Ik heb 22mm inwendige maat en nog staat de pomp geregeld 100% te draaien.
Je hebt 3x zoveel panelen als flitspaal hè. 14 m2 zit je op 350l/uur, 5,8 liter per minuut. Dus dan is 5l/minuut aan de krappe kant.
Kijk eens voor leidingen en iso in Engeland, door de pond is het daar nu goedkoop.
http://www.thesolarshop.e...lar_Connection_Lines.html

Ik heb daar ook besteld.
Goede service, denkt met je mee en levert snel.
19mm isolatie Eurobatex AT (Italiaans) heb ik genomen.
Idd, interessante site, leuke prijzen. Ook flexibele RVS leiding, iets duurder dan koper, maar veel makkelijker te installeren lijkt me.
Je installatie valt of staat door isolatie.
Op korte termijn kost het meer, maar op de lange termijn verdien je het zeker terug.
Tuurlijk, wel isoleren, maar vraag me af hoeveel het extra helpt om 19mm ipv 13 mm te isoleren.
Isoleren wordt belangrijker als het temperatuurverschil groter wordt, en hoge temperaturen worden vooral in de zomer gehaald; als er toch al voldoende warmte is. Als je boiler in de winter 40c haalt mag je je in je handjes knijpen. 20c in huis/ 40 leiding 20c verschil, is al flink anders dan 90-30, 60c verschil. Warmteverlies is dan 3x zo groot.

• mkleinman

mkleinman

SpiceWorm schreef op zondag 19 april 2009 @ 19:13:
[...]

Mijn collectorcircuit is gemaakt van 22mm koperen leidingen. Dus vrij fors, waarschijnlijk had ik met 15mm ook met gemak uitgekund. Dat is acheraf. Het knijpen van mijn pomp bevalt me tot nu toe prima. Misschien ooit een andere aansturing zodat ik de pomp kan moduleren.

Om eerlijk te zijn weet ik zo de dikte van mijn Armaflex niet, dat zou ik moeten opmeten.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee