JakeNL schreef op woensdag 15 april 2009 @ 12:06:
[...]
Soms komt het op mij over als een wanhopige poging om een investering FINANCIEEL verantwoord te maken. Ik heb er dan ook moeite mee dat sommige mensen hopen op een exorbitante stijging van energiekosten, alleen maar om het rendement van besparingen verder op te zien lopen.
Heb je misschien wel voor een deel gelijk in. Zou zelfs een goede quote zijn voor in de openingspost. Ik beken, ik ben ook gedeeltelijk schuldig hieraan. Ik doe het zelf ook.
Meteen mijn leven maar beteren

( zie onder ).
Ik heb van de Nuon/Liander site alle gegevens gehaald wat betreft mijn rekening. Ik hoop dat ik het goed gedaan heb, misschien dat sommige bedragen inc/ex btw zijn. En de energiekosten zijn van 01-01-2009, ik hou dus nog geen rekening met de verlaging.
Ik heb het verbruik opgedeeld in variabele en vaste kosten. Verbruikscijfers zijn verrekend naar een volledig jaar. Met eigen verbruik.
Electriciteit
(NuonBudgetStroom)
Laag : 0,2016 cent inclusief energiebelasting inc btw ( 910kWh verbruik )
Hoog : 0,2526 cent inclusief energiebelasting inc btw ( 1290 kWh verbruik )
Electrakosten totaal variabel : 509,31
Vaste kosten
Vastrecht : 1,99 p/m
Teruggave energiebelasting : -31,59 p/m
Aansluitdienst ( 1x35A ) : 1,63 ( inc btw p/m )
Vastrecht transport : 1,79 ( p/m inc btw )
Capaciteitstarief : 11,947 ( p/m inc btw )
Meetdienst : 2,5039 ( p/m inc btw )
Electrakosten totaal vast : -140,75
Totaal energiekosten electriciteit op de rekening : 386,56
gas
(NuonBudgetGas)
Standaard ( regio C ) : 0,6945 inclusief energiebelasting inc btw. 1300 m3
gaskosten totaal variabel : 902,85
Vaste kosten
Vastrecht : 2,49 p/m
Aansluitdienst : 2,25 ( inc btw p/m )
Vastrecht transport : 1,79 ( p/m inc btw )
Capaciteitstarief : 6,8927 ( p/m inc btw )
Meetdienst : 1,9 ( p/m inc btw )
Totaal vaste kosten gas : 183,87
Totale kosten voor energie voor ons huishouden : 1.455,28 = 121,27 per maand. ( we betalen nu 151 euro voorschot )
Als ik nu 5,8% prijsstijging toepas op mijn "terugverdientijd" op de zonnepanelen toepas. ( 5,8% is gemiddelde stijging kWhprijs van 1992-2007 zoals hierboven is vermeld ). Dan kom ik in mijn geval uit op een economische terugverdientijd van circa 11 a 12 jaar.
Hierbij ga ik uit van een start KWh prijs van 0,244 cent ( 5/7 deel hoog tarief ma-vr ) en 2/7 deel laag tarief ( za/zo ).
Tot zover mijn gepruts in Excel
Update:
Ook meteen maar gekeken naar enkel/dubbeltarief. Volgnes Liander? maakt het niet meer uit of je een enkele of een dubbele meter hebt, de meetdienst blijft voor zover ik kan lezen gelijk.
Met mijn huidige verbruik dag/nacht zou ik met een enkel tarief (0,2312 cent/kWh ) maar liefst 67 cent goedkoper uit zijn. Met mijn PV straks en ruwe aanname met opbrengst dan is mijn dubbeltarief meter maar liefst 6,75 goedkoper

( 5/7 opbrengst in hoog, 2/7 in laag ).
Overigens zijn al die vaste lasten best hoog.
Electriciteit ruim 238 euro, gas 183 euro ruim. Alleen door de teruggave energiebelasting a 379,- wordt dit verdoezeld.
[Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 15-04-2009 14:28]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.