Duurzame energie deel 12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 74.392 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

@StevenK. Waar ga je die Solarlog800 plaatsen? Misschien is mijn kabel lang genoeg. >:)

IRP_MJ_WRITE A1 00 FF FF B6 00 00 00 55
IRP_MJ_READ A1 00 FF FF B6 00 00 00 55
FF FF A1 00 B6 DC 00 80 = ?????????
3F 01 = Udc = 319V
7D 00 = Idc = 125 = 1,25A
88 13 = Fgrid = 5000 = 50,00Hz
E8 00 = Uac = 232V
A4 00 = Iac = 164 = 1,64A
74 01 = ACPower = 372
91 7500 = Egrid = 30097 = 300,97kWh
20 = temp = 32C
38 F800 = Runtime = 63544minuten = 1059 uur en 4 minuten
0000 00 60 = ???????????

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
flitspaal.nl schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:46:
Hij is bij mij 3 dagen bezig geweest. 1 ervaren man, 1 leerling. De laatste dag ( vrijdag ) was de ervaren man in z'n 1tje en heb ik al het electrawerk aangelegd die dag.
Als hij 3 dagen bezig is geweest, plus een stageloper voor 2 dagen, dan is 1700+ euro niet zo'n gek bedrag. Misschien heeft hij zich bij jouw installatie zich erop verkeken hoeveel werk het was (en heb je het verpest voor de rest :o )?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-08 21:32
Iemand anders ook net Planet Mechanics op NGC gekeken? Zeer interessante aflevering waarbij men uit de zee energie probeerde op te wekken. Het principe is eigenlijk ontzettend simpel:

Zet een lange buis vast in de zee (aan een pilaar, pier etc.). Zet hier bovenop een trechter. Door de golven wordt lucht uit de buis geduwd. Bovenop wordt dan een ventilator met generator geplaatst en voila er wordt energie gegenereert. Het zag er allemaal erg solide uit en men wist 30mph windsnelheid te meten (zegt natuurlijk nog niet zoveel). Grootste probleem was natuurlijk het feit dat lucht die uit de buis geduwd wordt ook weer teruggezogen wordt. Dankzij een speciale fan welke altijd dezelfde kant op draait (naam alweer vergeten 8)7 ) werd de neerwaatse luchtstroom ook gebruikt voor de energieopwekking!

Het is jammer dat men verder niet echt andere meetresultaten meedeelde maar ik vond het een erg gaaf idee wat ook goed leek te werken, in tegenstelling tot sommige van hun oplossingen :+

Hier moeten wij toch ook wel wat mee kunnen in Nederland? :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:07
gatgda schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:05:
[...]

misschien zie ik iets verkeerd, maar als je geen grotere collector hebt dan normaal, warmt de boel toch gewoon langzamer op? Volgens mij is het veel handiger om de naverwarming van je ketel domweg uit te zetten. Het enige dat je dan moet doen is de mengverhouding van je kraan wat aanpassen. En voor heel veel dingen heb je toch echt niet altijd water van 60 graden nodig (voor douchen kan je ook prima aan de slag met water van 40 graden uit de boiler, zonder naverwarmen. Dat doen wij namelijk wel. De mengkraan staat dan wel helemaal op warm, maar dat boeit niet, de CV slaat niet aan.) En nee, gevaar voor legionella is er niet.
Afwassen met water van 50 graden is ook erg goed te doen. Bij ons staat de tapwaterstand al 1,5-2 weken uit, en als het goed is, hebben we die tot oktober gewoon helemaal niet meer nodig. (is soms een heel klein tikje schuiven met een afwasje of een hotfill-was. Bij een afwas kan je soms ook veel efficienter nog een klein beetje met een waterkoker wat bijverwarmen dan de CV (met een veeeeel lager rendement voor tapwater) bij laten springen.
De kans is klein als je regelmatig water verbruikt, maar er is bij temperaturen onder de 50 graden altijd een kleine kans op legionella. Je mag er niet vanuit gaan dat je hele boiler netjes continu doorspoelt. Het kan best zo zijn dat een deel niet echt meegaat in de stroming. Het is immers geen dunne leiding of zo.

De kans is erg klein, maar nooit 0. Zeker niet als je niet naverwarmt tot 60 graden.
Een CV ketel een lager rendement dan een waterkoker? Dat is de wereld op z'n kop. Water verwarmen met electriciteit is qua rendement echt de meest verspillende vorm.
Je doelt waarschijnlijk op het feit dat je je ketel niet aan wilt laten springen, omdat dan het hele vat warm gehouden wordt.
In mijn ogen is het in elk geval verkeerde zuinigheid om warm water niet na te verwarmen als het geen 60 graden is.
Als je oude leidingen openmaakt, dan zie je nogal eens wat kalkaanslag op oneffenheden (bv soldeer- of knelkoppelingen.). Op die plaatsen kan ongewenste bacteriegroei ontstaan.
Mijn vrouw werkt op een bacteriologisch lab, en ze weet uit ervaring dat bacteriën onder de 50 graden feest vieren. Als ik het keukendoekje afspoel en het water is nog niet heet, dan krijg ik er bij wijze van spreken goed van langs...

Verder, als je wasmachine op hotfill draait, dan is het nog altijd voordeliger om bij een 60 graden was de ketel het water te laten verwarmen dan de machine zelf.
gatgda schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:12:
een ander puntje waar ik nog even mee zit: de mengkraan die net na je zonneboiler zit, mengt die het warme en koude water altijd in dezelfde verhouding, of probeert ie zoveel mogelijk op 60 graden uit te komen. Oftewel: staat ie (normalerwijs gesproken) zo ingesteld dat als het tapwater 85 graden is, dat het water wat naar de CV en verder gaat altijd 60 graden blijft (dus: past ie dan de mengverhouding zelf aan). Of is het een vaste mengverhouding: in de standaardstand bijv 3 delen warm op 1 deel koud?

Als het nl een mengkraan met een vaste verhouding is, dan heb je nl bij boilerwater onder de 60 graden altijd een 'probleem', dat ie niet het max resultaat behaalt. als je bijv met dezelfde mengverhouding van 3 op 1 werkt, zou je met boilerwater van 60 graden best wel eens water naar je warme kraan kunnen hebben van zo'n 40 graden. Terwijl hij eigenlijk niet bij zou moeten stoken.

Je kan natuurlijk wel iedere keer zelf met het handje aan die kraan gaan zitten, maar dat is ook niet altijd handig.
Het is een thermostatisch mengventiel. Doorgaans kan je die het beste na je verwarmingstoestel plaatsen. De meeste kan je instellen van 30 tot 65 graden oid. (de onze van 40 tot 62 graden)
ericplan schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:11:
[...]

Ik zit met zo'n zelfde situatie, met een ingebouwde boiler van 50 liter in een Daalderop Combifort. De Combifort heeft drie standen voor de heetwatertemperatuur, 60, 65 en 70 graden. In z'n nachtverlaging houdt hij de temperatuur 30° lager dan de ingestelde temperatuur. Als de zonneboiler er is ga ik de ketel instellen op 70° en in permanente nacht. De ketelboiler wordt dan op 40° gehouden. Dan zal de ketel (hoop ik) niet vaak aan slaan, maar de kans op een koude douche is daarmee effectief nul. Wel ben ik nog op zoek naar een regeling om circulatie te krijgen tussen zonneboiler en ketelboiler, zodat ik meer warmte kan opslaan.
Werken met circulatieleidingen is volgens mij gebonden aan behoorlijk strikte voorwaarden. Zorg dat je goed advies krijgt, voor je zulke dingen toepast.
Ik had er ook over gesproken met een erkend installateur, hij raadde het me ten zeerste af. Af en toe water tappen is immers voldoende om het vat te vullen. Je wasmachine en vaatwasser op hotfill scheelt al een hoop, zeker als je kinderen hebt ;)
glambalk schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:14:
Ik kwam trouwens veel berichten tegen over het uitlezen van de Soladin 600. Ik heb een SolarMaster XS3200 van Mastervolt en ben inmiddels wel achter de commando’s die naar de omvormer gestuurd moeten worden.
Ik ben echter geen programmeur en al zeker niet met Linux. Heb wel al Solget geprobeerd aan de praat te krijgen maar dat wil me niet lukken. Weet iemand een methode, script, programma voor XP om de gegevens uit de omvormer te trekken en vervolgens naar een csv bestand te schrijven in decimaal uiteraard? We beginnen met gratis 
Op dit moment gebruik ik QS Data Control maar de gegevens die ik op kan slaan zijn erg summier.
Ik heb in Solget een checksum gebouwd, dat de data controleert voor de verwerking. Verder ga ik natuurlijk uit van de juiste bitjes op de juiste plekken. Het is dus heel specifiek gemaakt voor de Soladin.
Maar verder is het niet zo heel spannend wat Solget doet.
In principe zou ik zeggen dat het wel om te bouwen is. Bedenk dat ik vóór Solget ook nog geen enkel linux commando kende. Na 3 maanden ploeteren was ik toch wel wat verder ;)
Ik kan je wel in contact brengen met wat anderen die ook bezig zijn met de XS3200. (Ook onder linux)

Solget is eigenlijk maar de basis, ik wilde eigenlijk nog veel meer moois bouwen met de verkregen data. Het is er alleen nooit meer van gekomen, en ik vrees dat dat ook niet meer gaat gebeuren...

Lijkt me een schone taak voor het XSget team :P

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Banjy schreef op zondag 05 april 2009 @ 21:26:
Iemand anders ook net Planet Mechanics op NGC gekeken? Zeer interessante aflevering waarbij men uit de zee energie probeerde op te wekken. Het principe is eigenlijk ontzettend simpel:

Zet een lange buis vast in de zee (aan een pilaar, pier etc.). Zet hier bovenop een trechter. Door de golven wordt lucht uit de buis geduwd. Bovenop wordt dan een ventilator met generator geplaatst en voila er wordt energie gegenereert. Het zag er allemaal erg solide uit en men wist 30mph windsnelheid te meten (zegt natuurlijk nog niet zoveel). Grootste probleem was natuurlijk het feit dat lucht die uit de buis geduwd wordt ook weer teruggezogen wordt. Dankzij een speciale fan welke altijd dezelfde kant op draait (naam alweer vergeten 8)7 ) werd de neerwaatse luchtstroom ook gebruikt voor de energieopwekking!

Het is jammer dat men verder niet echt andere meetresultaten meedeelde maar ik vond het een erg gaaf idee wat ook goed leek te werken, in tegenstelling tot sommige van hun oplossingen :+

Hier moeten wij toch ook wel wat mee kunnen in Nederland? :)
Beetje hetzelfde idee als die drijvende boeien die ook energie opwekken. Ik denk alleen dat de hoeveelheid energie te laag is om het economisch rendabel te krijgen. Een heeele grote buis kan immers niet, omdat het gemiddelde oppervlak dan altijd even hoog staat, en eb en vloed werkt hiervoor niet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Mistraller schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:48:
[...]

Beetje hetzelfde idee als die drijvende boeien die ook energie opwekken. Ik denk alleen dat de hoeveelheid energie te laag is om het economisch rendabel te krijgen. Een heeele grote buis kan immers niet, omdat het gemiddelde oppervlak dan altijd even hoog staat, en eb en vloed werkt hiervoor niet.
Oh nee?

Wikipedia: Getijdencentrale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Digitale aanvraag SDE subsidie voor zonnepanelen is gelukt na 20 keer inloggen en 10 keer DigiD code invoeren.

Bedankt voor het indienen van uw aanvraag. Uw aanvraag is door SenterNovem ontvangen op 06-04-2009 00:31.Uiterlijk 13 weken na deze datum ontvangt u een beslissing

Het wachten kan beginnen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-07 15:08
SolarKing schreef op maandag 06 april 2009 @ 00:42:
Digitale aanvraag SDE subsidie voor zonnepanelen is gelukt na 20 keer inloggen en 10 keer DigiD code invoeren.

Bedankt voor het indienen van uw aanvraag. Uw aanvraag is door SenterNovem ontvangen op 06-04-2009 00:31.Uiterlijk 13 weken na deze datum ontvangt u een beslissing

Geen problemen hier hoor, om 6:15 ging het prima >:)

De aanvraag was heel eenvoudig. Laten we hopen dat het vervolg ook zo eenvoudig is.

[ Voor 2% gewijzigd door tw_eek op 06-04-2009 06:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grotegok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-08 19:06
SolarKing schreef op maandag 06 april 2009 @ 00:42:

Bij mij in 1 keer, (vroeg in de ochtend...;) )

Bedankt voor het indienen van uw aanvraag.

Uw aanvraag is door SenterNovem ontvangen op 06-04-2009 06:22.
Uiterlijk 13 weken na deze datum ontvangt u een beslissing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:57
grotegok schreef op maandag 06 april 2009 @ 06:30:
[...]

Bij mij in 1 keer, (vroeg in de ochtend...;) )

Bedankt voor het indienen van uw aanvraag.

Uw aanvraag is door SenterNovem ontvangen op 06-04-2009 06:22.
Uiterlijk 13 weken na deze datum ontvangt u een beslissing
Hier net zo. Zojuist ingevuld en in één keer gelukt. Ik vraag me alleen heel erg af waar ik die tweede bruto productiemeter ga laten?!

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:18

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zondag 05 april 2009 @ 22:43:
[...]

Werken met circulatieleidingen is volgens mij gebonden aan behoorlijk strikte voorwaarden. Zorg dat je goed advies krijgt, voor je zulke dingen toepast.
Ik had er ook over gesproken met een erkend installateur, hij raadde het me ten zeerste af. Af en toe water tappen is immers voldoende om het vat te vullen. Je wasmachine en vaatwasser op hotfill scheelt al een hoop, zeker als je kinderen hebt ;)
Circulatieleiding is een groot woord voor een stukje van hooguit 25 centimeter en een pompje. Zonneboiler en ketelboiler zitten recht boven elkaar met een tussenruimte van 20 centimeter. Probleem is dat de meeste warmte overdag wordt opgewekt, terwijl we overdag allemaal niet thuis zijn en het meeste warme water gebruikt wordt op het moment dat de zon net op is.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb daarnet met SenterNovem gebeld. Er wordt in mijn geval gekeken wat er mis is met mijn subsidie-aanvraag. Ik word met een kwartier teruggebeld en hopenlijk is dan alles geregeld en krijg ik de 628 euro waar ik "recht" op heb :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-12-2024

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Wij hebben een rivusol systeem met een 200 liter vat en 20 buizen. Het vat verwarmd bij ons altijd geleidelijk over de hele inhoud. Dus, onderin is het tijdens opwarmen maar ongeveer 1 a 2 graden koeler dan bovenin. Is het bij anderen zo dat de temperatuur echt van bovenuit opbouwt? Dus, als het boven 60 graden wordt is het onderin nog maar 30 graden ofzo?

Ik las verder dat iemand vragen had over het rendement van zo'n golven centrale. Ik heb 1 of 2 maanden geleden op de Duitse TV een docu gezien waarin ze zo'n (test) golven centrale aan de Ierse kust bezochten. Er stonden toen maar kleine golfjes, maar de bezoekers moesten vlakbij de betreffende buis echt uitkijken dat ze niet weggeblazen werden. Ze hadden daar op de rotskust een betonnen (bunkerachtig) gebouw gemaakt, dat er dankzij een trechtervorm voor zorgde dat de generator goed zijn best kon doen. Zowel bij het inkomen als wegzakken van een golf.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

windfreak schreef op maandag 06 april 2009 @ 08:41:
Wij hebben een rivusol systeem met een 200 liter vat en 20 buizen. Het vat verwarmd bij ons altijd geleidelijk over de hele inhoud. Dus, onderin is het tijdens opwarmen maar ongeveer 1 a 2 graden koeler dan bovenin. Is het bij anderen zo dat de temperatuur echt van bovenuit opbouwt? Dus, als het boven 60 graden wordt is het onderin nog maar 30 graden ofzo?
Ik heb ook een vacuumbuis systeem, mijn temperatuuropbouw gaat ook erg geleidelijk. Maximale verschil wat ik heb gemeten is 7 graden tussen bovenin en onderin het vat, en dat is toevallig ook de deltaT instelling voor aan/uit gaan van mijn pomp ( toeval? )

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update : Daarnet met SenterNovem gesproken. Ze hebben inderdaad een fout in mijn dossier geconstateerd. Deze gaan ze uiteraard corrigeren. Ik heb recht op 628 euro subsidie ( zoals verwacht ).

Deze week wordt de eerste 314 euro overgemaakt. Daarna krijg ik een correctiebrief en wordt de tweede 314 euro overgemaakt.

Ik heb overigens ook mijn oude Nuon papieren teruggevonden van de periode 2001 - 2004. Ik zal eens kijken of ik deze informatie kan toevoegen in mijn Excelsheets.

[ Voor 20% gewijzigd door mkleinman op 06-04-2009 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 22:06:
[...]

Helemaal mee eens! Nadat 2 mensen gedoucht hebben (100ltr. boiler), komt de temperatuur al onder de CV-ketel temperatuur, waardoor de ketel weer aanslaat. Als het de voglende dag dan nog bewolkt is ook, kun je wel weer dag zeggen tegen 'gratis' douchen. Kortom, je hebt meer aan 200 ltr. 70'C dan aan 100ltr. 80'C. Die laatste graadjes komen er maar langzaam bij, terwijl die extra 100ltr. zoveel meer energie kan opslaan.

We hebben trouwens deze week een fietstocht gemaakt rondom het drielandenpunt. Het viel me op dat ik een Belgisch dorpje zowieso meer dan 5 zonneboiler systemen en een aantal PV-systemen telde. In onze omgeving zie ik die alleen op een nieuwbouwproject in Zwijndrecht/Ambacht liggen.
Waar ik benieuwd naar ben is hoe snel een 100 liter boiler van zeg 80 graden afkoelt na 1 nacht?
Heeft iemand een inschatting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:18:
Waar ik benieuwd naar ben is hoe snel een 100 liter boiler van zeg 80 graden afkoelt na 1 nacht?
En kun je dat proces vertragen door het vat in dikkere isolatie te wikkelen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-07 15:26
dat is niet zo heel moeilijk te berekenen: op de documentatie van het vat zou er wel enige warmte weerstandscoëfficient moeten staan. Je kent de buitenopp van het vat en het temperatuursverschil. Daaruit kan je berekenen hoeveel energie je verliest. Verder weet je hoeveel energie er nodig is om 100 liter water 1 ° af te koelen (4.19 J/g°C als ik mij niet vergis). Daaruit volgt dus hoeveel verlies je hebt.

Isoleren zal vrijwel altijd helpen. Zij het dat er een optimum bestaat: het contact oppervlak met de buitenkant wordt groter naarmate er dikkere isolatie wordt gebruikt, daardoor kan er meer verlies optreden. Ergens in mijn studies heb ik die maximale isolatie dikte eens moeten berekenen. Maar ik denk niet dat je daar op gaat stuiten bij het isoleren van een heel vat (is meer iets dat voorkomt bij het isoleren van buizen)

zie ook bij Wikipedia: Heat transfer naar critical insulation thickness)

[ Voor 7% gewijzigd door Towap op 06-04-2009 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

[...]

Ik heb in Solget een checksum gebouwd, dat de data controleert voor de verwerking. Verder ga ik natuurlijk uit van de juiste bitjes op de juiste plekken. Het is dus heel specifiek gemaakt voor de Soladin.
Maar verder is het niet zo heel spannend wat Solget doet.
In principe zou ik zeggen dat het wel om te bouwen is. Bedenk dat ik vóór Solget ook nog geen enkel linux commando kende. Na 3 maanden ploeteren was ik toch wel wat verder ;)
Ik kan je wel in contact brengen met wat anderen die ook bezig zijn met de XS3200. (Ook onder linux)
Ok er is dus nog hoop want ik ben pas 2 maanden bezig. :9
Ik ben zeker geinteresseerd in de groep met mensen die ook met de XS3200 bezig zijn. Uiteindelijk maakt het mij niet uit hoe ik het aan de praat krijg maar vind ik het veel belangrijker dat er een betrouwbare logging is. Tot nu tor lukt het me wel om eea dagelijks even bij te werken. Maar dat is allemaal handwerk.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:56
flitspaal.nl schreef op maandag 06 april 2009 @ 08:48:
[...]
Ik heb ook een vacuumbuis systeem, mijn temperatuuropbouw gaat ook erg geleidelijk. Maximale verschil wat ik heb gemeten is 7 graden tussen bovenin en onderin het vat, en dat is toevallig ook de deltaT instelling voor aan/uit gaan van mijn pomp ( toeval? )
Volgens mij (en volgens mijn leverancier) Solesta is het temperatuurverschil tussen boven en onderin het vat afhankelijk van de snelheid waarmee het water door de collector wordt gepompt. Hoe sneller je pompt, hoe kleiner dit verschil. Voor een optimaal rendement moet het temperatuursverschil zo groot mogelijk zijn. Bij mij is het verschil ook te klein. Ik moet dus de doorvoer knijpen, waardoor er minder water doorstroomt.
Overigens heb ik een vlakkeplaat systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

deejeebv schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:18:
[...]

Volgens mij (en volgens mijn leverancier) Solesta is het temperatuurverschil tussen boven en onderin het vat afhankelijk van de snelheid waarmee het water door de collector wordt gepompt. Hoe sneller je pompt, hoe kleiner dit verschil. Voor een optimaal rendement moet het temperatuursverschil zo groot mogelijk zijn. Bij mij is het verschil ook te klein. Ik moet dus de doorvoer knijpen, waardoor er minder water doorstroomt.
Overigens heb ik een vlakkeplaat systeem.
Goede opmerking. Ik ga meteen bij Sunsystems navragen of dat met mijn pompgroep ook kan ( vermoedelijk wel ). Ik wil ( moet ) mijn flow nog verder beperken. Mijn systeem gaat 's middags nog te vaak uit.. 2 min opwarmen, en weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Variabele pompsnelheid werkt ideaal, de controller regelt deze perfect en is ook nog in te stellen

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:47:
Variabele pompsnelheid werkt ideaal, de controller regelt deze perfect en is ook nog in te stellen
Dat kan mijn simpele systeem niet aan. Ik kan alleen op de pomp 3 standen instellen met een schakelaar en ik kan vermoedelijk nog eea knijpen in de pompgroep zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Dat heet dus lezen. De post waar ik op reageer gaat over een proef met energie opwekking uit golfslag. Niet uit getijden. Dat is een groot verschil.
ericplan schreef op maandag 06 april 2009 @ 08:00:
[...]

Circulatieleiding is een groot woord voor een stukje van hooguit 25 centimeter en een pompje. Zonneboiler en ketelboiler zitten recht boven elkaar met een tussenruimte van 20 centimeter. Probleem is dat de meeste warmte overdag wordt opgewekt, terwijl we overdag allemaal niet thuis zijn en het meeste warme water gebruikt wordt op het moment dat de zon net op is.
Het is een groot woord inderdaad, maar het is erg verstandig om je toch gewoon aan de algemene richtlijnen te houden. Regels en richtlijnen voor tapwater zijn er nu eenmaal niet voor niets.
Je kan een vaatwasser/wasmachine middels een tijdklok laten starten. De hotfill unit MS1002 voor wasmachine heeft ook een dergelijke functie.
[...]

Op 80 graden heb ik nog geen cijfers, maar het zal een graad of 6/7 zijn. Straks heb ik online logging, en kan iedereen het mooi op mijn website zien.
JeroenH schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:20:
[...]

En kun je dat proces vertragen door het vat in dikkere isolatie te wikkelen?
Vrijwel niet mogelijk. Ik heb gemerkt dat heel veel warmte ontsnapt via de aan- en afvoerleidingen. De koudwatertoevoer leiding is zeker 40 cm van de boiler behoorlijk heet. Ik heb een thermosensor in de collectorleiding op zo'n 25 cm afstand, en die geeft meestal een graad of 4/5 lager aan dan het vat zelf. Via de leidingen wordt dus heel veel warmte overgedragen. Dat is ook logisch met een koperleiding. Als er iets warmte geleid dan is het wel koper.
glambalk schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:45:
[...]

Ok er is dus nog hoop want ik ben pas 2 maanden bezig. :9
Ik ben zeker geinteresseerd in de groep met mensen die ook met de XS3200 bezig zijn. Uiteindelijk maakt het mij niet uit hoe ik het aan de praat krijg maar vind ik het veel belangrijker dat er een betrouwbare logging is. Tot nu tor lukt het me wel om eea dagelijks even bij te werken. Maar dat is allemaal handwerk.
Stuur me even je mail adres via DM.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:54:
[...]

Dat kan mijn simpele systeem niet aan. Ik kan alleen op de pomp 3 standen instellen met een schakelaar en ik kan vermoedelijk nog eea knijpen in de pompgroep zelf.
Mijn pomp staat op stand 3 en het is de controller ( een luxere dan die jij hebt) die de snelheid regelt.

Het verschil is dus de controller met meer mogelijkheden (sr988)

Als ik zie op m'n display hoe vaak de snelheid verandert, dat kan jij handmatig nooit bijhouden.
Een wolkje voor de zon en de pomp schakelt terug.
Boiler bijna aan max dan gaat de snelheid omlaag om de collectortemp te verhogen.
Boiler bijna leeg dan 100%.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2009 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:58:
[...]

Mijn pomp staat op stand 3 en het is de controller ( een luxere dan die jij hebt) die de snelheid regelt.

Het verschil is dus de controller met meer mogelijkheden (sr988)
Interessant, vermoedelijk "dimt" de controller dan simpelweg de aansturing naar de pomp. Interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:01:
[...]

Interessant, vermoedelijk "dimt" de controller dan simpelweg de aansturing naar de pomp. Interessant!
Misschien kan je een dealtje maken met Sunsystems als je dit wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Laatst online: 02-07 20:16
Mistraller schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:58:
[...]

Vrijwel niet mogelijk. Ik heb gemerkt dat heel veel warmte ontsnapt via de aan- en afvoerleidingen. De koudwatertoevoer leiding is zeker 40 cm van de boiler behoorlijk heet.
Wel grappig, ik had dat juist gisteravond geconstateerd. Het verbaasde me dat de aanvoerleiding met koud water zo warm was geworden. Overigens was de warmwaterleiding over nog een langer gedeelte warm (er was een aantal uren niet getapt). Ik ga vanavond maar eens een meter buisisolatie plaatsen om aanvoer/afvoer van tapwater en morgen kijken of de afkoelsnelheid wat is afgenomen. Nu is dat tussen 23:00 / 7:00 zo'n 5'C.

Het is in de ruimte waar de boiler staat aanzienlijk warmer dan daarnaast. Dat zou leuk zijn in de winter, maar dan werkt de zonneboiler nagenoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JakeNL schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:12:
[...]

Wel grappig, ik had dat juist gisteravond geconstateerd. Het verbaasde me dat de aanvoerleiding met koud water zo warm was geworden. Overigens was de warmwaterleiding over nog een langer gedeelte warm (er was een aantal uren niet getapt). Ik ga vanavond maar eens een meter buisisolatie plaatsen om aanvoer/afvoer van tapwater en morgen kijken of de afkoelsnelheid wat is afgenomen. Nu is dat tussen 23:00 / 7:00 zo'n 5'C.
Verrek, dat moet ik dan ook nog nakijken. Mijn aanvoerleiding met koud water is ook niet geisoleerd. Ik heb nog wel wat isolatie liggen. Heb ik vanavond meteen weer wat te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:12:
[...]

Het is in de ruimte waar de boiler staat aanzienlijk warmer dan daarnaast. Dat zou leuk zijn in de winter, maar dan werkt de zonneboiler nagenoeg niet.
Zie m'n post Verwijderd in "Duurzame energie deel 12"

Eigenlijk hetzelfde alleen nog extremer, maar daardoor wordt de oorzaak wel duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PV panelen bij mijn bedrijf plaatsen

Gaarne wil ik jullie om advies vragen. Na een eigen succesvolle installatie van PV panelen op mijn huis (700 WP) ben ik me gaan inzetten om via SDE subsidie een installatie van panelen op het dak van ons kantoorgebouw te initieren.

Ik heb door het bedrijf een voorlopige goedkeuring voor de grootste installatie via SDE en de aanvraag is reeds bij Senternovem ingediend.

Als er een goedkeuring voor SDE op de mat gaat vallen zit ik toch nog met een aantal vragen ivm de groote van het project. Ik ga voor de 100000 WP optie en dat zijn ca 650 panelen. Met de ruimte op het dak zit het goed en met de nodige afstand tussen de panelen zou ik zelfs 700 panelen kunnen laten plaatsen.

Bij mijn thuisinstallatie heeft ESDEC het werk op zich genomen, tot mijn tevredenheid...maar wie kan een soortgelijke installatie op deze schaal professioneel verzorgen? Hebben jullie goede ervaringen met grotere installaties en wie heeft deze voor jullie geplaatst.

De financiering....omdat het budget voor zulke insvesteringen 400 to 450k Euro best groot is zoek ik een bank die goed tegenover groene projecten staat met scherpe tarieven. Is de ASN Bank een goede optie hiervoor? Hebben jullie andere verstrekkers die jullie kunnen aanbevelen?

Ik ben jullie erg dankbaar voor jullie hulp en zal jullie op de hoogte houden over de volgende stappen. Groet Axel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Welkom op het forum en wat goed dat je een dergelijk groot project wilt doen!

Voor installateurs zou ik kijken op http://top50solar.nl/, daar staan zo'n beetje alle installateurs uit NL en BE wel op. Ik heb zelf goede ervaringen met SolarNRG - weliswaar niet met een groot project (1365Wp) maar ik weet dat ze die wel regelmatig doen.

Voor wat betreft financiering:

ASN
Triodos
Rabo

Dat zijn voorzover ik weet zo'n beetje de 'groenste' banken.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Even input van een leek, is het niet een idee om in Duitsland te shoppen voor zoiets groots :?
Ik vermoed zomaar dat ze daar veel meer ervaring hebben en scherper zijn met de prijs.
en voor zoiets groots willen ze best naar hier komen lijkt me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-08 20:27
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2009 @ 14:34:
PV panelen bij mijn bedrijf plaatsen

Gaarne wil ik jullie om advies vragen. Na een eigen succesvolle installatie van PV panelen op mijn huis (700 WP) ben ik me gaan inzetten om via SDE subsidie een installatie van panelen op het dak van ons kantoorgebouw te initieren.

Ik heb door het bedrijf een voorlopige goedkeuring voor de grootste installatie via SDE en de aanvraag is reeds bij Senternovem ingediend.

Als er een goedkeuring voor SDE op de mat gaat vallen zit ik toch nog met een aantal vragen ivm de groote van het project. Ik ga voor de 100000 WP optie en dat zijn ca 650 panelen. Met de ruimte op het dak zit het goed en met de nodige afstand tussen de panelen zou ik zelfs 700 panelen kunnen laten plaatsen.

Bij mijn thuisinstallatie heeft ESDEC het werk op zich genomen, tot mijn tevredenheid...maar wie kan een soortgelijke installatie op deze schaal professioneel verzorgen? Hebben jullie goede ervaringen met grotere installaties en wie heeft deze voor jullie geplaatst.

De financiering....omdat het budget voor zulke insvesteringen 400 to 450k Euro best groot is zoek ik een bank die goed tegenover groene projecten staat met scherpe tarieven. Is de ASN Bank een goede optie hiervoor? Hebben jullie andere verstrekkers die jullie kunnen aanbevelen?

Ik ben jullie erg dankbaar voor jullie hulp en zal jullie op de hoogte houden over de volgende stappen. Groet Axel
Oskomera in Deurne doet ook grote projecten, die zal ook wel ergens in de SolarTop50 te vinden zijn

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik realiseer mij nu pas iets. We zijn een weekendje weg geweest naar Centerparcs. Ik heb de meterstanden opgenomen op zowel het weggaan als het terugkomen.

Daaruit komt : 57,5 uur weggeweest en 6,46kWh verbruik. Dat omgerekend naar wattage levert 112W continu op. Dat vind ik best veel.

Wat er aan heeft gestaan:
- Zonneboilerpomp : 41W
- CVKetel ( 2m3 gas verstookt in die 57,5 uur opwarmen van huis voor thuiskomst, stroomverbruik verwaarloosbaar? ) :
- Mechanische ventilatie : ( ITHO gelijkstroom )
- Koelkast in de keuken ( A+ klasse )
- Diepvries in de schuur ( A++ klasse )
- Tele2 modem/router
- Dect telefoon ( tele2 + dect = gezamenlijk 11W )

Kan dit bij elkaar verantwoordelijk zijn voor 112W continu ( gemiddeld?!?!)

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 06-04-2009 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:31:
- 1 Koelkast in de keuken ( A+ klasse )
- 2 Diepvries in de schuur ( A++ klasse )
- 3 Tele2 modem/router
- 4 Dect telefoon ( tele2 + dect = gezamenlijk 11W )
1 30-40W (= 250-350 kWh per jaar)
2 30-40W (= 250-350 kWh per jaar)
3 10-15W
4 11W

Zou goed kunnen hoor. Als we langer dan een weekendje weggaan zet ik daadwerkelijk alles uit - ook de CV-ketel en koelkast+vriezer. Die eten we dan leeg en maken we gelijk schoon. Win-win-win situatie :) Alleen de zonnestroompanelen laten we maar aangekoppeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CVKetel is bij deellast iets van 60W en in vollast 120W (voor recente modellen). Maar door de beperkte tijd dat die waarschijnlijk aan heeft gestaan (gezien het weer de afgelopen dagen en de 2 m3 die hij erdoor gejast heeft (waarom?) ) zal het stroom verbruik idd niet veel zijn. In decembermaand deed het oude VR beestje bij ons iets meer dan 1 kWh per dag, maar dat is een oudje en toen was het 'iets' kouder.

Je ITHO doet, volgens de specs, in stand 1 iets van 3W.
ADSL Modem zal ook iets van 10/15 W zijn.

Verder nog wekker, tv, radio, pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:38:
[...]

1 30-40W (= 250-350 kWh per jaar)
2 30-40W (= 250-350 kWh per jaar)
3 10-15W
4 11W

Zou goed kunnen hoor. Als we langer dan een weekendje weggaan zet ik daadwerkelijk alles uit - ook de CV-ketel en koelkast+vriezer. Die eten we dan leeg en maken we gelijk schoon. Win-win-win situatie :) Alleen de zonnestroompanelen laten we maar aangekoppeld ;)
Ik zit net inderdaad te rekenen met de verbruiken van de verschillende apparaten die ik ooit heb opgemeten. Als ik dat ga omrekenen naar de periode dat wij weg zijn geweest dan klopt het bijna 1:1.

Overigens apart. 1000kWh per jaar klinkt niet veel, 114Watt continue verbruik weer wel. ( 114W continu = 1000kWh per jaar ).

Als ik de stekker van mijn ADSL/Tele2 router eruit trek dan krijg je, wanneer je mij belt, een niet bestaan toon in plaats van de gewone "ik neem niet op" toon. Dus helaas, is het eruit trekken van die stekker geen optie.
CVKetel is bij deellast iets van 60W en in vollast 120W (voor recente modellen). Maar door de beperkte tijd dat die waarschijnlijk aan heeft gestaan (gezien het weer de afgelopen dagen en de 2 m3 die hij erdoor gejast heeft (waarom?) )
CV ketel heeft alleen het laatste uur / 1 1/2 uur aangestaan. Ik had mijn klokthermostaat dusdanig ingeprogrammeerd dat hij 1 1/2 uur voordat we thuiskwamen weer zou aanslaan. ( Celcia 20, even weg functie ). De overige tijd heeft hij op ECO-Temp ( = 15 graden ) gestaan
Verder nog wekker, tv, radio, pc?
TV en radio zit op stekkerblok en die stond uit. Beide laptops stonden ook uit. Maar de wekkerradio stond inderdaad ook aan.. Die was ik vergeten :)

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 06-04-2009 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op maandag 06 april 2009 @ 12:58:
Het is een groot woord inderdaad, maar het is erg verstandig om je toch gewoon aan de algemene richtlijnen te houden. Regels en richtlijnen voor tapwater zijn er nu eenmaal niet voor niets.
Je kan een vaatwasser/wasmachine middels een tijdklok laten starten. De hotfill unit MS1002 voor wasmachine heeft ook een dergelijke functie.
Ik begrijp niet waar je op doelt. Ook in woonhuisinstallaties komen heetwatercirculatieleidingen voor. Gewoon volgens voorschrift en conform VEWIN werkbladen.
Wel moeten je materialen uiteraard geschikt/toegestaan zijn voor (heet) drinkwater. Maar als je daar aan voldoet, dwz leiding van koper en pomp met label "geschikt voor drinkwater" dan is dat toch OK :?

Naar aanleiding van je post nog eens gaan lezen in de voorschriften. Alle waterwerkbladen staan op www.infodwi.nl
Ik heb specifiek gezocht op warmwater en kwam hier (pdf) terecht. Op blz 15 wordt de circulatie met pomp besproken. Ik kan hier geen richtlijn vinden dat het niet mag, wel een richtlijn hoe het moet.

[ Voor 22% gewijzigd door ericplan op 06-04-2009 19:46 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Towap schreef op maandag 06 april 2009 @ 11:28:
Isoleren zal vrijwel altijd helpen. Zij het dat er een optimum bestaat: het contact oppervlak met de buitenkant wordt groter naarmate er dikkere isolatie wordt gebruikt, daardoor kan er meer verlies optreden. Ergens in mijn studies heb ik die maximale isolatie dikte eens moeten berekenen. Maar ik denk niet dat je daar op gaat stuiten bij het isoleren van een heel vat (is meer iets dat voorkomt bij het isoleren van buizen)

zie ook bij Wikipedia: Heat transfer naar critical insulation thickness)
Dat is een leuk verhaal, maar de geleidingsformules kunnen dit probleem niet oplossen. Ga het maar eens simuleren.

Als de 1e cm isolatie isoleert, dan isoleert de 2e cm ook. De 2e laag zorgt voor een minder hoge temperatuur aan de buitenzijde van de eerste laag, waardoor je het warmteverlies van de eerste laag verkleint. Voila, minder warmteoverdracht, betere isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Een CV ketel een lager rendement dan een waterkoker? Dat is de wereld op z'n kop. Water verwarmen met electriciteit is qua rendement echt de meest verspillende vorm.
http://www.olino.org/arti.../fluitketel-of-waterkoker

Waterkoker is zuiniger dus! Toevallig even duur trouwens.

Behalve in het geval dat je je huis verwarmd, dan wordt alle warmte nuttig gebruikt.

Maar in de zomer is het dus koken met je waterkoker!

Daarbij nog een opmerking over je CV gebruiken, als die 2 liter water extra moet opwarmen (leidinginhoud) + leidingen wordt het plaatje nog schever natuurlijk, vooral wanneer je slechts 1 liter tapt.

[ Voor 14% gewijzigd door SpiceWorm op 06-04-2009 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
voor zover ik weet hebben HR-ketels voor het stookgedeelte een rendement van 100+% (ivm condensatie ed), maar is het rendement voor warmwater een stuk lager. Daarnaast verwarm je idd altijd een hoop water onnodig, zoals Spiceworm terecht opmerkt. Je hebt eerst een aantal (plm 2 liter) water wat je niet wilt hebben (kan je wel hergebruiken, maar goed) Daarna het water wat je wel wilt hebben, en dan zitten de leidingen (+voorraadvat in de CV) vol met warm water waar je over het algemeen niets meer mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Joba schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:25:
[...]

Ik heb een combifort (50 liter) aangeraden gekregen in combinatie met zonneboiler. Ik twijfel een beetje aan die ingebouwde boiler. Je idee van circulatie lijkt me een goed plan, maar in mijn situatie, nu ik nog een ketel kan kiezen, vermijd ik die liever.

Maar kan je iets meer zeggen over de regelmogelijkheden van de combifort? Kan ik werkelijk nergens op internet vinden. Zijn voor beide circuits afzondelijk cv-temperatuur in te stellen? En welke instellingen voor cv-temperatuur zijn mogelijk ? Ik zag ergens alleen 60, 75 en 90 graden, ik had liever nog wat lager gewild ivm LVT.
Op zich ben ik tevreden met de Combifort, maar de regeling is inderdaad niet echt geweldig. Alle manuals kan je trouwens vinden op http://zakelijk.daalderop.nl. Door de forse boiler slaat de ketel niet al te vaak aan. Of die temperatuur voor beide circuits is in te stellen weet ik overigens niet, misschien kan je dat uit de documentatie halen.
Qua thermostaat lijkt de Nefit betere mogelijkheden te hebben, maar in ons kleine appartementencomplexje worden die ketels weinig gewaardeerd omdat ze nogal lawaaiig zijn.
En over circulatie denken Mistraller en ik verschillend. Ik zou trouwens gaan voor de Ecocirc E1 circulatiepomp van Laing, lekker zuinig en niet al te duur.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:07

Punkrocker

Mostly harmless

flitspaal.nl schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:51:
[...]

Als ik de stekker van mijn ADSL/Tele2 router eruit trek dan krijg je, wanneer je mij belt, een niet bestaan toon in plaats van de gewone "ik neem niet op" toon. Dus helaas, is het eruit trekken van die stekker geen optie.
Waarom niet?

Of gebruik je dan nummer zakelijk?

Als wij op vakantie gaan gaat de Zeelandnetrouter gewoon uit de wcd, Geen idee welke toon je dan krijgt overigens...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Maakt dit dan een einde aan mijn zoektocht naar oplossingen voor degradatie ellende? Een heat transfer fluid die nog beter bestand is tegen hoge temperaturen dan Tyfocor LS. Stagnatietemperatuur sunsystems is 204 graden bij 1000 W/M2 en 30 graden omgevingstemperatuur, dit spul kan tot 200 graden zeker!

Desnoods rij/trein/fiets ik ervoor naar Deutschland uber alles.
ericplan schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:39:
[...]

Op zich ben ik tevreden met de Combifort, maar de regeling is inderdaad niet echt geweldig. Alle manuals kan je trouwens vinden op http://zakelijk.daalderop.nl. Door de forse boiler slaat de ketel niet al te vaak aan. Of die temperatuur voor beide circuits is in te stellen weet ik overigens niet, misschien kan je dat uit de documentatie halen.
Qua thermostaat lijkt de Nefit betere mogelijkheden te hebben, maar in ons kleine appartementencomplexje worden die ketels weinig gewaardeerd omdat ze nogal lawaaiig zijn.
En over circulatie denken Mistraller en ik verschillend. Ik zou trouwens gaan voor de Ecocirc E1 circulatiepomp van Laing, lekker zuinig en niet al te duur.
Ik was die manuals al tegengekomen, maar helaas niets gevonden over instellen van cv-temperatuur, althans, niet duidelijk zoals je dat van een gebruikershandleiding zou verwachten. Was meer iets van een installatiehandleiding voor de installateur in mijn beleving. Goed dat je die Ecocirc noemt, was al eens langs gekomen maar kon ik niet meer terugvinden.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Punkrocker schreef op maandag 06 april 2009 @ 20:41:
[...]

Waarom niet?

Of gebruik je dan nummer zakelijk?

Als wij op vakantie gaan gaat de Zeelandnetrouter gewoon uit de wcd, Geen idee welke toon je dan krijgt overigens...
Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat het uit doen van de modem gewoon een normale toon zou geven in plaats van dat de lijn compleet niet bestaat.

Kijk als we er niet zijn en de lijn geeft aan dat we niet opnemen dan klopt dat. Als hij dan een lijn bestaat niet toon geeft dan vind ik dat persoonlijk niet netjes, en zeker niet voor de beoogde besparing van een paar kWh's per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op maandag 06 april 2009 @ 13:26:
[...]

Verrek, dat moet ik dan ook nog nakijken. Mijn aanvoerleiding met koud water is ook niet geisoleerd. Ik heb nog wel wat isolatie liggen. Heb ik vanavond meteen weer wat te doen ;)
Na een nacht is dat toch echt wel afgekoeld hoor. Als je isoleert is er waarschijnlijk een langer stuk buis opgewarmd. Ik heb het wel een stukje gedaan, maar dat is meer omwille van aanraakbeveiliging. Verliezen in de nacht kan je bijna niet voorkomen.
flitspaal.nl schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:51:
Daar is een simpele truuk voor: Schakel je lijn door naar een mobiel, of direct op je voicemail. Dan voorkom je dit probleem.
ericplan schreef op maandag 06 april 2009 @ 16:55:
[...]

Ik begrijp niet waar je op doelt. Ook in woonhuisinstallaties komen heetwatercirculatieleidingen voor. Gewoon volgens voorschrift en conform VEWIN werkbladen.
Wel moeten je materialen uiteraard geschikt/toegestaan zijn voor (heet) drinkwater. Maar als je daar aan voldoet, dwz leiding van koper en pomp met label "geschikt voor drinkwater" dan is dat toch OK :?

Naar aanleiding van je post nog eens gaan lezen in de voorschriften. Alle waterwerkbladen staan op www.infodwi.nl
Ik heb specifiek gezocht op warmwater en kwam hier (pdf) terecht. Op blz 15 wordt de circulatie met pomp besproken. Ik kan hier geen richtlijn vinden dat het niet mag, wel een richtlijn hoe het moet.
Ik zeg niet dat het niet mag, maar alleen dat er voorschriften voor zijn. En het is verstandig om die na te leven. Bij mij was het niet rendabel, teveel gedoe.
SpiceWorm schreef op maandag 06 april 2009 @ 17:25:
[...]

http://www.olino.org/arti.../fluitketel-of-waterkoker

Waterkoker is zuiniger dus! Toevallig even duur trouwens.

Behalve in het geval dat je je huis verwarmd, dan wordt alle warmte nuttig gebruikt.

Maar in de zomer is het dus koken met je waterkoker!

Daarbij nog een opmerking over je CV gebruiken, als die 2 liter water extra moet opwarmen (leidinginhoud) + leidingen wordt het plaatje nog schever natuurlijk, vooral wanneer je slechts 1 liter tapt.
Als je slechts 1 litertje wil verwarmen dan gaat die vlieger op. Verder vergelijk je nu appels en peren. Het artikel van Jeroen gaat over een fluitketel, en niet over een HR ketel. Een HR ketel is veel efficiënter dan een fluitketel. Je houdt inderdaad de verliezen in de leidingen, maar bedenk dat je die verliezen toch al had, want de warmte die de zonneboiler levert gaat in de leiding ook deels verloren. Als een waterkoker echt efficiënter was dan had de 100 liter waterkoker de HR ketel al lang verstoten.

Maar goed, het verhaal begon met het al dan niet naverwarmen. Ik blijf erbij dat het verkeerde zuinigheid is om niet na te verwarmen, maar dat is mijn mening.
Een tweede punt is het comfort. Ik heb die ketel niet voor niks, hannessen met een fluitketel deden we 50 jaar geleden. Wij hebben 1 standpunt wat betreft duurzame energie: Geen terugval in comfort nivo.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Joba schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:36:
Maakt dit dan een einde aan mijn zoektocht naar oplossingen voor degradatie ellende? Een heat transfer fluid die nog beter bestand is tegen hoge temperaturen dan Tyfocor LS. Stagnatietemperatuur sunsystems is 204 graden bij 1000 W/M2 en 30 graden omgevingstemperatuur, dit spul kan tot 200 graden zeker!
Ik ben bang van niet, omdat het expansievat ruimte biedt voor het verdampen van de vloeistof uit de collector. De vloeistof wordt dus niet zo warm als de collector zelf (geen idee op wat voor temp. dat gebeurt trouwens). Heb de mail naar china nu voor de derde keer verstuurd (info@tec-solar.nl).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mistraller schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:51:
Als je slechts 1 litertje wil verwarmen dan gaat die vlieger op. Verder vergelijk je nu appels en peren. Het artikel van Jeroen gaat over een fluitketel, en niet over een HR ketel. Een HR ketel is veel efficiënter dan een fluitketel.
Het hangt er idd nogal vanaf waarvoor je het apparaat wil gebruiken. Waterkokers hebben een belabberd slechte efficiency als het aankomt op verlichten. :D

Maar dus een litertje water bijmaken kan beter uit een waterkoker dan uit een fluitketel of CV ketel (als er koud water in de leidingen zit).
Maar goed, het verhaal begon met het al dan niet naverwarmen. Ik blijf erbij dat het verkeerde zuinigheid is om niet na te verwarmen, maar dat is mijn mening.
Ik ben eigenlijk ook eens, maar ik vraag me af hoeveel het brengt. Wikipedia komt met dit tabelletje:

70 tot 80 °C: totale doding van Legionella
66 °C: Legionella sterft binnen 2 minuten
60 °C: Legionella sterft binnen 32 minuten
55 °C: Legionella sterft binnen 5 tot 6 uur

Met een verblijftijd van een halve minuut tot een minuut in de leiding welke start op 65c ben je er dus 'krapaan' (eigenlijk niet dus). Volgens mij is 55c - 60c jarenlang ingeregeld door installateurs (vanwege, juist, legionella). Schiet mij maar lek. Toch wereldwijd nog geen enkel geval van besmetting welke terug te leiden was op een zb. Zie ook mijn ondertitel voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ben het met je eens hoor, maar feit is dat de meeste besmettingen af worden gedaan als een griepje, omdat er maar een kleine groep is waarvoor legionella gevaarlijk is.
Het toeval wil dat wij er hier eentje hebben liggen die in één van die doelgroepen hoort. (Baby's en bejaarden, haal door wat niet van toepassing is ;))

Better safe than sorry.

Ieder het zijne, naast legionella vinden wij het gewoon teveel gedoe. Water uit de kraan hoort bij ons altijd 60 graden te zijn :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ben het met je eens hoor, maar feit is dat de meeste besmettingen af worden gedaan als een griepje, omdat er maar een kleine groep is waarvoor legionella gevaarlijk is.
en
Better safe than sorry.
haha, en zo blijft de discussie nog lekker een tijdje in het midden. Erik-pvt ligt weer recht op. :P.

Of was dit niet de huiskamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
SpiceWorm schreef op maandag 06 april 2009 @ 22:38:
[...]

Ik ben bang van niet, omdat het expansievat ruimte biedt voor het verdampen van de vloeistof uit de collector. De vloeistof wordt dus niet zo warm als de collector zelf (geen idee op wat voor temp. dat gebeurt trouwens). Heb de mail naar china nu voor de derde keer verstuurd (info@tec-solar.nl).
:? Vloeistof wordt niet zo warm als de collector zelf, vloeistof mag 200 graden worden, collector wordt maximaal 204 graden, probleem opgelost toch???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Joba schreef op maandag 06 april 2009 @ 21:36:
Ik was die manuals al tegengekomen, maar helaas niets gevonden over instellen van cv-temperatuur, althans, niet duidelijk zoals je dat van een gebruikershandleiding zou verwachten. Was meer iets van een installatiehandleiding voor de installateur in mijn beleving. Goed dat je die Ecocirc noemt, was al eens langs gekomen maar kon ik niet meer terugvinden.
Wat betreft de CV-water temperatuur, die heeft inderdaad 3 standen 60, 75 en 90°. Ik neem aan dat die temperatuur voor beide watercircuits geldig is, want er zit maar één sensor voor de CVwater temperatuur.
De tapwater temperatuur heeft 3 standen, 60, 65 en 70° (comfort 1, 2 en 3).

De pomp is een Wilo Star rs 15/5-3. met een 40, 60 en 80 W stand (default 80!!) Er zijn ketels met slimmere pompen.

De regeling is geschikt voor Opentherm, maar maakt gebrekkig gebruik van de mogelijkheden. Zo is de boiler niet via de thermostaat uit te schakelen, maar alleen via een knopje op de ketel. Wel volgt de ketel de klok van een klokthermostaat voor nachtverlaging. De boiler wordt daarmee 30 graden lager gehouden als ingesteld.

Ondanks alle electronica is die regelunit een redelijk dom ding. En ook de Opentherm thermostaten zijn teleurstellend. Altijd is er de koppeling tussen verwarming en heet water. Ik zou voor beide een aparte tijdklok willen, omdat de koppeling niet logisch is en weinig energiebewust is. Ik heb nog geen combinatie regelunit/thermostaat gevonden die dat wel kan.

(Ik kan me zomaar voorstellen dat je dan de tijdklok zo instelt dat in de zomer dagelijks zo rond 16.00 uur de ingebouwde boiler tot 60/65/70 graden opwarmt, als dat nog niet door de zon is gedaan, is het ook weer L-proof)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Joba schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 08:34:
:? Vloeistof wordt niet zo warm als de collector zelf, vloeistof mag 200 graden worden, collector wordt maximaal 204 graden, probleem opgelost toch???
Lijkt misschien mierenneuken maar de 204 (ik meende dat het 240 was trouwens) wordt wel gehaald. Bij een andere vloeistof is 10c te hoog genoeg om het vlot om zeep te helpen. Je zit in de marge iig. Of deze vloeistof voldoende bestand is voor 10-20 jaar: ik durf het niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De stagnatietemp van de tecsolar is 204gr.

Tyfocor LS kan wel 300gr hebben (labtest volgens Tyforop), maar het is de tijdsduur en de mate van de overschrijdingen welke de degeneratie inzetten.
Dus kortstondig is er geen probleem.

Verder viel mij in de beschrijving van Antifrogen op dat het agressief is voor zink (gegalvaniseerde onderdelen).
Nu heb ik diverse gegalvasniseerde fittingen aan de boiler zitten ( 1,5" ) welke niet in messing zijn te krijgen.
Ik heb niet kunnen vinden of dit ook voor Tyfocor geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
SpiceWorm schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:07:
[...]

Lijkt misschien mierenneuken maar de 204 (ik meende dat het 240 was trouwens) wordt wel gehaald. Bij een andere vloeistof is 10c te hoog genoeg om het vlot om zeep te helpen. Je zit in de marge iig. Of deze vloeistof voldoende bestand is voor 10-20 jaar: ik durf het niet te zeggen.
De 204 (stagnatie sunsystems) heb ik nog specifiek nagekeken. Klopt. Dat is de temperatuur bij 1000 W/m2 en 30 graden omgeving. Ik denk wel dat het reeel is om te stellen dat dat op een west dak (met om die hoogte altijd wat wind) niet vaak gaat gebeuren. En in de specificaties wordt aangegeven dat het glycol pas bij 270 graden verdampt, vermeden moet worden (should be avoided, zacht gesteld dus), om inactivatie van corrosieremmers te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je gaat gewoon een half jaar de cel in als je de zogenaamde "slimme" meter weigert!! :( Vandaag buigt de Eerste Kamer zich er over, laten we hopen dat het wetsvoorstel terug gaat naar de minister. Buiten de privacy-issues is het totaal niet in het belang van zonnestroompaneelbezitters omdat je de saldering uit handen geeft aan een organisatie die er totaal geen belang bij heeft dat snel en goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De hoogste collectortemperatuur die ik tot nu toe gezien heb is 86gr.
Deze komt tot stand als de boiler onderin bijna 80gr is (Delta-t van 6gr)

Met 6 collectoren heb ik na 1,5 week zeer mooi weer geen enkele neiging tot oververhitting gezien.
Dus moet de periode met mooi weer nog langer zijn wil ik problemen krijgen ( hoelang?)

Dit is zeldzaam in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hoogste collectortemp die ik nu gezien heb was 78 graden aan het einde van de middag met mijn collector. Dat was omdat ik de stekker er even uit had liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:49:
De hoogste collectortemperatuur die ik tot nu toe gezien heb is 86gr.
Deze komt tot stand als de boiler onderin bijna 80gr is (Delta-t van 6gr)

Met 6 collectoren heb ik na 1,5 week zeer mooi weer geen enkele neiging tot oververhitting gezien.
Dus moet de periode met mooi weer nog langer zijn wil ik problemen krijgen ( hoelang?)

Dit is zeldzaam in Nederland
Als mijn boiler er bij 80 graden mee stopt loopt de collector soms op tot 160 graden.
Daarboven is hij nog niet geweest.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:37:
Je gaat gewoon een half jaar de cel in als je de zogenaamde "slimme" meter weigert!! :( Vandaag buigt de Eerste Kamer zich er over, laten we hopen dat het wetsvoorstel terug gaat naar de minister. Buiten de privacy-issues is het totaal niet in het belang van zonnestroompaneelbezitters omdat je de saldering uit handen geeft aan een organisatie die er totaal geen belang bij heeft dat snel en goed te doen.
Gewoon de meter in aluminiumfolie pakken nadat deze is geïnstalleerd. >:)
En als ze via jou router toegang willen dan kan dat natuurlijk tegen betaling. ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik zit me trouwens af te vragen.

Wanneer je je meterkast laat vernieuwen ( nieuwe groepen en meer groepen ) krijg je dan automatisch ook een nieuwe kWh meter? Of blijft de hoofdmeter dan gewoon hangen?

Ik wil namelijk wel een modernere groepenkast maar ik heb absoluut geen behoefte aan een digitale meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:19:

Wanneer je je meterkast laat vernieuwen ( nieuwe groepen en meer groepen ) krijg je dan automatisch ook een nieuwe kWh meter? Of blijft de hoofdmeter dan gewoon hangen?

Ik wil namelijk wel een modernere groepenkast maar ik heb absoluut geen behoefte aan een digitale meter.
Ik heb wegens de verbouwing de meterkast laten aanpassen door een installatiebedrijf.
Aardlekschakelaar en 8 groepen erbij inclusief een extra kast.

Heb geen nieuwe meter gekregen.
Tot en met de hoofdzekering is alles hetzelfde gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:34:
[...]

Ik heb wegens de verbouwing de meterkast laten aanpassen door een installatiebedrijf.
Aardlekschakelaar en 8 groepen erbij inclusief een extra kast.

Heb geen nieuwe meter gekregen.
Tot en met de hoofdzekering is alles hetzelfde gebleven.
Wat was jij kwijt voor die verbouwing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:19:

Wanneer je niet van een 1-fase naar een 3-fase aansluiting gaat blijft de meter gelijk. Ik heb 2 jaar geleden zelf de groepenkast vervangen en een aantal groepen bijgemaakt. De kast had ik besteld bij ESB de Jong. Die stellen de kast samen naar jouw wensen. Ik had wel de mazzel dat ik na de meter een hoofdschakelaar heb, waardoor ik eenvoudig stroomloos kon werken. Hieronder een plaatje (de bovenkant staat er net niet op). Dit was de offerte:

Holec 3 fase Groepenkast 220x330mm Flex-55 geheel bedraad met;

6 x Holec aardlekautomaat B16A-30mA 2 polig
1 x Holec installatieautomaat B16A 4 polig
1 x Holec aardlekschakelaar 40A-30mA 4 polig

Dit voor de prijs van 498,00 euro incl. btw

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3335/3266142689_57a388dedb.jpg?v=1234193695
De groep met WCD is recent toegevoegd ivm de zonnepanelen

[ Voor 43% gewijzigd door ericplan op 07-04-2009 12:48 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:35:
[...]

Wat was jij kwijt voor die verbouwing?
Ik heb de factuur er effe bijgezocht, maar kan het niet helemaal exact zeggen aangezien de uren als totaal zijn opgevoerd.

Materiaal plm €476 + uren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Joba schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 09:36:
De 204 (stagnatie sunsystems) heb ik nog specifiek nagekeken. Klopt. Dat is de temperatuur bij 1000 W/m2 en 30 graden omgeving. Ik denk wel dat het reeel is om te stellen dat dat op een west dak (met om die hoogte altijd wat wind) niet vaak gaat gebeuren. En in de specificaties wordt aangegeven dat het glycol pas bij 270 graden verdampt, vermeden moet worden (should be avoided, zacht gesteld dus), om inactivatie van corrosieremmers te voorkomen.
Ik neem aan dat je bedoelt dat het bij 270c instabiel wordt. Verdampen doet het namelijk al bij 105c (boiling point). En ik vind het nogal logisch dat de stagnatietemperaturen nog niet bereikt zijn, aangezien we nog lang niet zo'n sterke zon hebben als midden in de zomer.

Maargoed, ik weet het antwoord ook niet. Ik denk wel dat wij (als in got-posters) het probleem (en de bijbehorende oplossing) nog niet duidelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:33:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt dat het bij 270c instabiel wordt. Verdampen doet het namelijk al bij 105c (boiling point). En ik vind het nogal logisch dat de stagnatietemperaturen nog niet bereikt zijn, aangezien we nog lang niet zo'n sterke zon hebben als midden in de zomer.

Maargoed, ik weet het antwoord ook niet. Ik denk wel dat wij (als in got-posters) het probleem (en de bijbehorende oplossing) nog niet duidelijk hebben.
Bij 105 graden verdampt het wat gedeelte in de Tyfocor vloeistof. Volgens Wikipedia Wikipedia: Propylene glycol verdampt propyleenglycol pas bij 188.2 graden celcius

maar bij 105 graden verdampt het water dus. In de manifold zit dus dan alleen waterdamp. En dat die tot 204 graden wordt verhit maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tyfocor LS bevat geen water om kalkafzetting te voorkomen, mag ook absoluut niet gemengd met water worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Dat maakt dus wel uit, want dan wordt het in gasvorm nog steeds te heet.

* SpiceWorm draait door

Nog even en ik kan me prima met koud water wassen in een hutje op de hei. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
SpiceWorm schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:33:
[...]

Uit de productsheet:
Antifrogen SOL HT was developed because of the increased use of vacuum collectors, which have a high standstill temperature of over +260 °C. The usual heat transfer media, based on ethylene or propylene glycol, tend to evaporate in such systems at high temperature owing to the low boiling point of these glycols. They leave partially insoluble, salt-like residues that can lead to operating problems if the collector is frequently idle and can result in failure of the system. The new product consists predominantly of higher-boiling, physiologically harmless, higher-molecular-weight glycols with a boiling point of over +270 °C at 1013 mbar and so the above-mentioned residues remain liquid.

Nevertheless, operating temperatures of more than +200 °C should be avoided, since at higher temperatures not only can the chemical basis of the heat transfer medium decompose, causing the liquid to darken, but some corrosion inhibitors can also be inactivated. At high temperature loads a decoloration of the fluid can occur, which has no effect on the properties of the product.
105 graden boiling point zie ik nergens staan, ook niet in de rest van de specificaties. En uiteraard worden de collectortemperaturen hartje zomer wat hoger dan nu, maar 1000 W/M2 en 30 graden omgevingstemperatuur is zo ongeveer denk ik wel de max in nederland. En dan is de vastgestelde stagnatietemperatuur 204 graden voor sunsystem collectoren.
flitspaal.nl schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 13:44:
[...]

Bij 105 graden verdampt het wat gedeelte in de Tyfocor vloeistof. Volgens Wikipedia Wikipedia: Propylene glycol verdampt propyleenglycol pas bij 188.2 graden celcius

maar bij 105 graden verdampt het water dus. In de manifold zit dus dan alleen waterdamp. En dat die tot 204 graden wordt verhit maakt niet uit.
Je gaat er dan vanuit dat het waterdamp al het glycol met corrosieremmers wegdrukt uit de manifold. Vind ik twijfelachtig. De kans is in mijn ogen redelijk groot dat er vloeistof opgesloten blijft zitten tussen waterdamp bellen, of anders dat er in ieder geval een dunne laag overblijft.
SpiceWorm schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:51:
Dat maakt dus wel uit, want dan wordt het in gasvorm nog steeds te heet.

* SpiceWorm draait door

Nog even en ik kan me prima met koud water wassen in een hutje op de hei. 8)7
Rustig aan Spiceworm :) Wat flitspaal volgens mij bedoelde is dat het waterdamp het glycol (en de 'inhibitors') wegdrukt uit de manifold. En waterdamp mag uiteraard warmer worden dan 200 graden, levert alleen maar extra druk.

[ Voor 8% gewijzigd door Joba op 07-04-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds 01-04-2009 gasverbruik nog steeds 0, alleen een klein beetje voor het gasfornuis (<1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou dat wordt weer duimen voor de sde aanvragers!

http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=10441

Subsidiepot zonnepanelen in één dag zwaar overtekend!

Hoe duidelijker kan het signaal zijn! gooi die rem er nu eens af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-08 00:35
[...]

In ons geval is het ongeveer 10% per nacht. Dus bij 80C gaat er 8C af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:56
Vandaag een opgave gekregen van CertiQ over de geproduceerde duurzame stroom van 1-9 t/m 31-12. Dit zijn de meetwaarden die door de netbeheerde aan CertiQ zijn doorgegeven.
Zo te zien verdelen ze gewoon evenredig over het jaar en houden ze geen rekening met zomer en winter.
Voor mij heeft dit niet zoveel invloed, omdat de meteropnemer eind januari geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Zeer goed nieuws....

Senaat dwarsboomt slimme energiemeter

Vlaggen buiten hangen.!!! :) :) :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

Ja, goed he. Was al bang dat ik een paarnachten in de bak door moest brengen omdat die meter er bij mij niet in komt.
Niemand trouwens iets over koelen van PV zonnepanelen met een tuinsproeier?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Boiling point at 1013 mbar (ASTM D 1120) about 105°C

pagina 1, 5e item in de tabel.

Naja eigenlijk hebben we daar niet zoveel aan, we weten namelijk niet wat voor druk er heerst. Maar op zeeniveau dus bij 105c. 8)7

He, als je nu je aardappels kookt in dit goedje, maak je van een gewone pan een snelkokert! Zonder de prijs! Denk je in wat de mogelijkheden zijn, rijst in 3 minuten klaar in plaats van 6. It's amazing mike!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40
Staat nu ook op nu.nl! http://www.nu.nl/economie...ordt-toch-vrijwillig.html

_/-\o_ voor wie daar voor gezorgd heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
SpiceWorm schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 19:14:
[...]

Boiling point at 1013 mbar (ASTM D 1120) about 105°C

pagina 1, 5e item in de tabel.

Naja eigenlijk hebben we daar niet zoveel aan, we weten namelijk niet wat voor druk er heerst. Maar op zeeniveau dus bij 105c. 8)7

He, als je nu je aardappels kookt in dit goedje, maak je van een gewone pan een snelkokert! Zonder de prijs! Denk je in wat de mogelijkheden zijn, rijst in 3 minuten klaar in plaats van 6. It's amazing mike!!!
Dat zal wel het watercomponent zijn denk ik zo. Je spulletjes erin koken lijkt me niet lekker. Brengt me er wel op dat voor een zonneboilert je eigenlijk KIWA-ATA gekeurd spul moet hebben en dat zal dit wel weer niet zijn. Hopen dat de installateur daar geen moeite mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
glambalk schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 19:07:

De meeste zonnepanelen hebben last van de temperatuur, dat is wel paneelafhankelijk. Een half procentje vermogen eraf per graad celsius is niet ongebruikelijk. Als je met een tuinslang de temperatuur 20 graden naar beneden kan brengen (bijv van 40 naar 20 graden celsius), zou je dat best 10% kunnen schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:31

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Heeft iemand hier wel eens een gesplitste offerte gevraagd voor een zonneboiler: oftewel het plaatsen van de panelen op het dak + dakdoorvoer laten doen, en de rest van de leidingen zelf?

Gezien de tegenwoordige installatieprijzen vraag ik me af of dit loont. Ik heb nl. geen idee waar nu het werk in gaat zitten: op het dak, of binnen dus...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
Hoewel het een een kleine overwinning is het wetsvoorstel niet naar de prullenbak verwezen. Het is aangehouden in afwachting van wijzigingen door de regering. Waarschijnlijk als de minister de verplichtte vervanging van bestaande meter en de straffen laat vallen dat de rest van het voorstel inclusief de privacy aantasting door het apparaat gewoon in stand blijft en wordt ingevoerd. Kortom in nieuw gebouwde huizen en renovatieprojecten is deze verplichting er wel.

Het is zeer waarschijnlijk niets meer dan een uitstel van executie. Over twee jaar kan ze met een simpele maatregel van bestuur de meter als nog verplicht stellen en in tegenstelling tot wetswijziging hoeft een maatregel van bestuur niet door de eerste en tweede kamer. Indien nodig kan ze gelijkertijd een wazig onderzoek publiceren dat de meter energie bespaart om zo de tegenstand de mond te snoeren. Laten we wel wezen voor privacy moet je vooral niet tot de overheid wenden, deze is vooral bezig hiervan een loos begrip te maken.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Joba schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 20:02:
[...]

Offerte is van de Reus :'( Ik had jouw prijzen inderdaad in mijn achterhoofd en rond 5400 euro leek me reeeler. Geoffreerde prijs is zelfs na een korting van 200 euro als mijn ook geintresseerde buren ook door hem laten aanleggen. Misschien dat hij reiskosten meerekent (Lelystad - Utrecht), hoeveel dagen zijn ze bij jou bezig geweest?
Heb je nog reactie gehad waarom het ineens zo duur was tov de installatie van flitspaal? Was het 'alleen' de reiskosten of was er meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-08 12:02
Mars Warrior schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:45:
Heeft iemand hier wel eens een gesplitste offerte gevraagd voor een zonneboiler: oftewel het plaatsen van de panelen op het dak + dakdoorvoer laten doen, en de rest van de leidingen zelf?

Gezien de tegenwoordige installatieprijzen vraag ik me af of dit loont. Ik heb nl. geen idee waar nu het werk in gaat zitten: op het dak, of binnen dus...
Je moet daarbij oppassen dat je geen lastige discussies krijgt als het systeem niet werkt, ligt het dan aan jouw gedeelte van het werk of dat van de installateur. Als je wilt besparen kun je er beter voor zorgen dat je al wat voorwerk doet, zoals de pannen van het dak afhalen en de plaats vrij maken waar hij de ladder/tillift wil plaatsen. Daar zit namelijk best veel werk in. Verder kun je uiteraard ook even helpen bij het tillen van het paneel, dat scheelt best veel tijd.

Zoek trouwens een installateur die ook dakwerk doet, die hebben mannen in dienst die over het dak heen huppelen omdat ze hoogte gewend zijn en zijn uitgerust met de juiste middelen. Er zijn namelijk ook CV installateurs die normaal nooit op het dak werken, buiten het dakdoorvoertje plaatsen om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Mike70 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 11:45:
[...]

Als mijn boiler er bij 80 graden mee stopt loopt de collector soms op tot 160 graden.
Daarboven is hij nog niet geweest.
Hij mag wel warmer als 80 graden, advies van nefit is 85, en ik ga hem nog wel op 90 zetten denk ik, als ik wat ervaringscijfers heb.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:02:
Tyfocor LS bevat geen water om kalkafzetting te voorkomen, mag ook absoluut niet gemengd met water worden
Met Demi water wel? Ik weet dat sommigen adviseren om de druk erop te zetten met een beetje leidingwater, net als bij de CV.
In mijn solarline (vlakke plaat) zit overigens Tyfocor L.

Wat betreft kalkafzetting, hoe zit dat met een reguliere CV installatie dan? Volgens mij is er namelijk geen specifiek kalkprobleem in een gesloten systeem. Er is immers geen aanvoer van nieuwe kalk. :?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 22:39:
[...]

Met Demi water wel? Ik weet dat sommigen adviseren om de druk erop te zetten met een beetje leidingwater, net als bij de CV.
In mijn solarline (vlakke plaat) zit overigens Tyfocor L.

Wat betreft kalkafzetting, hoe zit dat met een reguliere CV installatie dan? Volgens mij is er namelijk geen specifiek kalkprobleem in een gesloten systeem. Er is immers geen aanvoer van nieuwe kalk. :?
Is het niet zo dat kalkafzetting ontstaat bij verdamping?
Bij stagnatie gaat het spul dus verdampen, iets wat in een cv-leiding inderdaad niet gebeurt.

Dit komt van m'n leverancier uit Duitsland:

30 Liter Solarflüssigkeit Tyfocor LS

Gebrauchsfertige, rückstandsfrei verdampfende Spezial-Wärmeträgerflüssigkeit für Solaranlagen mit hoher thermischer Belastung.

Frostschutz bis -28°C

Speziell für Vakuumröhrenkollektoren aber auch für Flachkollektoren einsetzbar.

Tyfocor LS darf Dauertemperaturen von mehr als 170°C ausgesetzt werden.

Der Siedepunkt liegt deutlich höher als bei Wasser oder herkömmlichen Frostschutzmitteln. Daher geht die Wärmeträgerflüssigkeit der Solaranlage bei geringer Wärmeabnahme (Speicher voll geladen) später in dampfförmigen Zustand.
Es entstehen keine Ablagerungen im Kollektor!
Es verdampft rückstandsfrei, was einen gleichbleibenden Wirkungsgrad der Kollektoren sichert.

Herkömmlichen Frostschutzmittel werden mit Wasser gemischt und führen zu Korrosion und vor allen lagern sich die Härtebildner (Kalk) aus dem Wasser an den „heißen“ Stellen im Kollektor ab. Eine dünne Kalkschicht reit aus um dem Wirkungsgrad um 10% zu mindern.

Ik kan niks over demi vinden.
Wel dat het door de gebruiker niet verdunt mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 23:15:
[...]

Is het niet zo dat kalkafzetting ontstaat bij verdamping?
Dat klopt, maar de totale hoeveelheid water is in feite zo weinig, dat kan nooit veel kalk zijn. Eenmaal afgezet is de kalk er immers uit, er komt niets bij!

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal dan wel een sprookje van de chemische industrie zijn welke het getest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee. Ik ga geen duur* drinkwater gebruiken om een paar wattjes meer uit de zonnestroompanelen te persen...

* duur in de zin van energie; het kost veel - en steeds meer - energie om schoon drinkwater te maken. Als je de tuinslang op je panelen zet heb je maar kort koeling - of je moet het water continu laten lopen. Ik vraag me af wat de energiebalans van een dergelijk plan zal zijn. Ik zou er niet aan beginnen.

Mooi van die slimme meter, maar zoals hierboven al ergens gezegd is het niet 100% van de baan. In elk nieuw huis wat gebouwd wordt zal zo'n ding hangen. Ik vraag me af of je hem ook terug mag laten wisselen voor een draaischijfmeter - maar dat zal wel weer niet. Daarnaast kan het in 2011 weer raak zijn; de mensen die de 'slimme' meter nu graag willen zullen dat in 2011 ook nog wel willen, en dan zal het hele verhaal wel weer opnieuw beginnen. Wordt het dan weer afgekeurd, dan weer in 2013, 2015, etc. Het hoeft maar één keer langs de protesten te glippen en de zonnestroompaneelbezitters - en eigenlijk iedereen die om zjin privacy geeft - zijn alsnog het haasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-08 20:27
....
Af en toe na lange droogte het Sahara-stof afspoelen met een paar emmers (gebufferd) regenwater.
Met een voorraad van ca 300 liter, kan ik toch wel geruime tijde de planten bewateren, auto afspoelen en de PV-panelen reinigen..... :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Zelfs een land als China snapt het:
De Chinese overheid geeft dit jaar 20 yuan (omgerekend 2,16 euro) subsidie per watt voor projecten met een capaciteit van tenminste 50 kilowatt. China haalt momenteel 75% van de energiebehoefte uit kolen, maar is vastbesloten om zich meer te richten op duurzame energie. China wil per 2020 23% van de energiebehoefte uit groene energie halen. De aangekondigde subsidie op zonne-energie past prima in dit beeld.
http://www.happynews.nl/2...ubsidie-op-zonne-energie/

Ruim 2 euro subsidie per Wp. Met de dalende trend van Wp moet dat toch aardig uit kunnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Mars Warrior schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 20:45:

Bij onze installatie heb ik meegeholpen met de plaatsing van het paneel, omdat je daar stomweg met z'n tweeën voor moet zijn. Als mij iets meeviel, was het wel het plaatsen van de collectorplaat.
M.b.v. een steiger omhoog hijsen van de plaat (in 2 delen, de glasplaat kon gedemonteerd worden).
Dakpannen verwijderen
Met een gatenboor de gaten in het dakbeschot boren
De onderregel op de juiste plaats bevestigen
De plaat monteren

Voor de installateur was het ook de eerste keer dat hij een Remeha Zenta monteerde, dus hij was niet sneller dan een slimme DHZ'er. Al met al waren we in 2 uur klaar buiten.

Echter... binnen is hij 2 dagen bezig geweest (incl. aansluiten van HR ketel op plek van oude 1976 ketel zonder warm water functie.

Je kan jezelf dus afvragen of het niet beter is om zelf de collectorplaat te plaatsen en de monteur binnen te laten werken, dan andersom. Juist het plaatsen op het dak, schrikt de meeste installateurs af, niet het aanfitten aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

JeroenH schreef op woensdag 08 april 2009 @ 09:59:
[...]

Nee. Ik ga geen duur* drinkwater gebruiken om een paar wattjes meer uit de zonnestroompanelen te persen...

* duur in de zin van energie; het kost veel - en steeds meer - energie om schoon drinkwater te maken. Als je de tuinslang op je panelen zet heb je maar kort koeling - of je moet het water continu laten lopen. Ik vraag me af wat de energiebalans van een dergelijk plan zal zijn. Ik zou er niet aan beginnen.
Zoals al eerder gezegd is het niet mijn bedoeling daar kostbaar drinkwater voor te gebruiken maar gratis verkregen regen water. We oogsten de zon. Hetzelfde geld natuurlijk ook voor water om te koelen.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

NielsTn schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:14:
[...]

Af en toe na lange droogte het Sahara-stof afspoelen met een paar emmers (gebufferd) regenwater.
Met een voorraad van ca 300 liter, kan ik toch wel geruime tijde de planten bewateren, auto afspoelen en de PV-panelen reinigen..... :)
Niet alleen om schoon te maken maar om de productie te verhogen op het moment dat de panelen boven een van tevoren ingestelde temperatuur komen.
Er is al eens een rapport geschreven over koelen van zonnepanelen met sproeiwater trouwens.
http://scitation.aip.org/...001&idtype=cvips&gifs=yes
Helaas heb ik het complete rapport nog niet gevonden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
glambalk schreef op donderdag 09 april 2009 @ 10:56:
Zoals al eerder gezegd is het niet mijn bedoeling daar kostbaar drinkwater voor te gebruiken maar gratis verkregen regen water. We oogsten de zon. Hetzelfde geld natuurlijk ook voor water om te koelen.
Dan nog... met dat regenwater zou je denk beter je wc kunnen voeden en veel energie besparen omdat je kostbaar drinkwater bespaart.

Maar ik heb makkelijk praten, onze PV-installatie wekt meer op dan we verbruiken, zonder koeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

JakeNL schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:10:
Bij onze installatie heb ik meegeholpen met de plaatsing van het paneel, omdat je daar stomweg met z'n tweeën voor moet zijn. Als mij iets meeviel, was het wel het plaatsen van de collectorplaat.
M.b.v. een steiger omhoog hijsen van de plaat (in 2 delen, de glasplaat kon gedemonteerd worden).
Dakpannen verwijderen
Met een gatenboor de gaten in het dakbeschot boren
De onderregel op de juiste plaats bevestigen
De plaat monteren

Voor de installateur was het ook de eerste keer dat hij een Remeha Zenta monteerde, dus hij was niet sneller dan een slimme DHZ'er. Al met al waren we in 2 uur klaar buiten.

Echter... binnen is hij 2 dagen bezig geweest (incl. aansluiten van HR ketel op plek van oude 1976 ketel zonder warm water functie.

Je kan jezelf dus afvragen of het niet beter is om zelf de collectorplaat te plaatsen en de monteur binnen te laten werken, dan andersom. Juist het plaatsen op het dak, schrikt de meeste installateurs af, niet het aanfitten aan de binnenzijde.
Als ik dit lees, gecombineerd met het feit dat ik me op een schuin dak op 6-8m hoogte niet echt op me gemak voel, zou ik juist kiezen om de installateur fijn de panelen op het dak te laten monteren en zelf een aantal dagen druk te zijn met het spul binnen: scheelt zo'n €800 als ik het zo lees aan manuren.

En als je er dan voor zorgt dat je eerst zelf al het leidingwerk gedaan hebt, dan kan de installateur bijv. vooraf een controle uitvoeren op juiste aansluitingen, het spul op het dak leggen, en de installatie zelf aanzetten zodat je in ieder geval weet dat alles het doet!

[ Voor 8% gewijzigd door Mars Warrior op 09-04-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Op Solarbuzz zie ik dat de prijzen van PV eigenlijk maar heel langzaam dalen, ondanks de voorspelde scherpe daling. Wel staat er dat "The lowest retail price for a multicrystalline silicon solar module is $3.41 per watt (€2.59 per watt) from a German retailer. The lowest retail price for a monocrystalline silicon module is $3.35 per watt (€2.55 per watt), also from a German retailer".

Betekent dat dat de prijzen in duitsland zoveel lager liggen? Of gaat het om B-kwaliteit spul? Ik kan nl. dat soort prijzen echt niet vinden.

Voor die prijs zou ik ook zonder die vermadelijke SDE subsidie nog wel willen overwegen om iets met PV te gaan doen nl.

Iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Mars Warrior schreef op donderdag 09 april 2009 @ 12:04:
[...]

Als ik dit lees, gecombineerd met het feit dat ik me op een schuin dak op 6-8m hoogte niet echt op me gemak voel, zou ik juist kiezen om de installateur fijn de panelen op het dak te laten monteren en zelf een aantal dagen druk te zijn met het spul binnen: scheelt zo'n €800 als ik het zo lees aan manuren.

En als je er dan voor zorgt dat je eerst zelf al het leidingwerk gedaan hebt, dan kan de installateur bijv. vooraf een controle uitvoeren op juiste aansluitingen, het spul op het dak leggen, en de installatie zelf aanzetten zodat je in ieder geval weet dat alles het doet!
Mijn punt was dat de meeste installateurs geen dakhazen zijn, terwijl ze zich zeker van hun zaak weten (en snel zijn) op fitwerk.
Het zou dus kunnen zijn dat ze een relatief hoge prijs rekenen voor het monteren buiten en een lage prijs voor het aanfitten binnen.
Voor jou als DHZ'er kost het monteren buiten net zoveel tijd, alleen ben je veel en veel meer tijd kwijt met fitwerk binnen (en zit dat dan net zo goed?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de installateurs het uberhaupt wel willen doen.
Verschillende offertes gehad waar het plaatsen van de collectoren ongewild gewoon buiten de offerte bleef.
Dus niet door de installateur.

Heb het trouwens zelf gedaan met hulp van de dakdekker, die het nieuwe dak heeft geplaatst.
Is super bevallen.
De dakdekker had een verreiker welke de collectoren omhoog bracht.
In 1 dag 6 frames van de collectoren gemonteerd op het dak.
Dag 2 de buizen.

De dakdekker was zelf ook nieuwsgierig hoe het allemaal functioneerde met de zonneboiler.
Wilde ook ervaring opdoen.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.