Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb nu 3.5 kWp met een Sunny Boy 3300. De panelen zitten in 2 strings van 10 panelen. Volgens Sunny Design zou 3 * 8 panelen moeten kunnen. Ik ga dit zeker proberen. Dat zou een uitbreiding van 700 kWp betekenen. Ik heb daar nog net plek voor op mijn dak.
Helaas nagatief.Helaas is het in de regeling niet mogelijk om de installatie van 2008 en de nieuwe installatie op dezelfde bruto productiemeter te plaatsen.
Als u de reeds bestaande installatie en de uitbreiding op één bruto productiemeter wilt plaatsen wordt dit gezien als één installatie.
Voor de SDE 2008 regeling is dit niet mogelijk omdat u dan boven het maximale vermogen van de regeling uitkomt.
Voor de SDE 2009 regeling is dit niet mogelijk omdat deze regeling alleen subsidie verleend aan nieuwe installaties, daar in uw geval uw installatie als één systeem
wordt gezien en deze reeds in gebruik is genomen, komt u dus niet in aanmerking voor subsidie.
Indien u de uitbreiding van 700 Wp toch wenst te plaatsen dient u dit op een aparte omvormer en een aparte bruto productiemeter te doen, dan kan u uw subsidie van 2008 blijven
behouden en kunt u ook in aanmerking komen voor de SDE 2009 regeling.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Voor vragen kunt u bij de helpdesk terecht op onderstaand nummer deze is bereikbaar op werkdagen tussen 8.30u en 12.00u.
Met aparte meter en omvormer is het niet interessant.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
misschien niet helemaal de goede plek, maar kennis is hier genoeg:
Zojuist wilde ik warm water tappen, en omdat de zonneboiler toch lekker warm is (plm 80 graden), draaide ik wat aan de mengkraan direct aan de zonneboiler. (ik wilde namelijk een tikje koeler water dan normaal, normaal staat ie bijna volledig open) Resultaat: het water blijft koud(!). Ik krijg, welke kant ik ook draai, er geen warm water meer uit. De leiding wordt als de kraan uitstaat een beetje warm, als het water door de mengkraan loopt wordt de aanvoerleiding van koud water en de afvoerleiding vanaf de boiler niet meer warm, alleen het punt vanuit de boiler is nog warm. Het lijkt alsof de mengkraan kapot is/vastzit.
En om dan op de HR te gaan stoken, vertik ik. Iemand een idee? Draaien, en met een schroevedraaier oid tikken helpt niet. Heb net de aan en afvoer van de mengkraan losgehad, maar kon geen bijzondere dingen vinden.
Als iemand een idee heeft, graag....
[ Voor 33% gewijzigd door gatgda op 31-03-2009 21:39 ]
Terugloop systeem met een 200l boiler 5,1GJ incl. complete installatie van het geheel: 5050 euro, hier gaat nog 1020 euro subsidie van af.
Naverwarming gebeurd middels de warmte-wisselaar van de stadsverwarming.
Graag een paar referentie prijzen van een vacuum- of terugloopsysteem incl.installatie, roept u maar.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Mijn systeem met vacuumbuizen kostte 3935 inclusief installatie exclusief subsidie teruggave. ( 300 liter boiler, 48 vacuumbuizen ). Voor mijn gevoel is de Zen boiler aan de dure kant.Speksteenkachel schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:20:
Vandaag de instapofferte ontvangen voor de Zen zonneboiler.
Terugloop systeem met een 200l boiler 5,1GJ incl. complete installatie van het geheel: 5050 euro, hier gaat nog 1020 euro subsidie van af.
Graag een paar referentie prijzen van een vacuum- of terugloopsysteem incl.installatie, roept u maar.
Door twee betonvloeren als het kan met wicu buis aan een stuk.
Bij ons alles op zolder:Speksteenkachel schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:20:
Vandaag de instapofferte ontvangen voor de Zen zonneboiler.
Sunsystems: 200L + 1,5 paneel (6,4Gj): 3400
Bosch: 100L + 2 panelen (4,8 GJ): 4000
Daalderop 100L + 4,13 m2 paneel (4,2GJ): 4000
Allen ex. evt. subsidie
Interessant. Ook hier een oost/west situatie (eigenlijk iets meer oost-zuid-oost (achterkant)/west-noord-west (voorkant)). Een aantal huizen verderop hebben ze drie panelen op oost-zuid-oost liggen en ik ging ervan uit dat dat onvoldoende zou zijn en dat je dus ook op het westen nog een paneel moet hebben (die dan aan de voorkant van het huis komt, dat mogelijk niet zo'n mooi gezicht is...), maar als jij op pal west al goed zit, tja...flitspaal.nl schreef op maandag 30 maart 2009 @ 18:47:
Mijn 300 liter boiler is blijven steken op 71 graden vandaag onderin. Bovenin tegen de 80.
Iedereen die nu nog durft te beweren dat pal west geen goede opbrengst kan opleveren moet onmiddelijk zijn mond spoelen
En als ik het goed begrijp dan doen die sunsystems dingen het toch wel erg goed!
En aan de achterkant van het huis zouden buisjes mogelijk toch wel kunnen, iets wat ik aan de voorkant echt niet ga overwegen...
Dilemma

[ Voor 14% gewijzigd door Mars Warrior op 31-03-2009 21:32 ]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Mijn dilemma is nog steeds het glycol probleem bij oververhitting, dat heb je bij een terugloopsysteem niet maar ja deze zijn weer duurder in aanschaf.
Maar eens kijken of ik die wicu buis van zolder naar beneden zelf kan doen.
Nog een nadeel van een zonnepaneel afdak is dat de zon maar over een 180 graden in kan stralen. Daarbuiten geeft de gevel gelijk een grote schaduw. Dus, het is alleen beter dan je platte dak optie wanneer he gevel echt 100% zuid staat zou ik zeggenJakeNL schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:48:
[...]
Een nadeel van een zonnecel-afdak is wel dat het vrij laag zal hangen en bij een laagstaande zon (op het einde van de dag) minder zal produceren)
<slick> ...uitbreidingvan 700kWp...deejeebv schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 19:36:
Er gaan geruchten (zie polderpv) dat het mogelijk zou zijn een bestaande installatie uit te breiden binnen de SDE 2009.
Ik heb nu 3.5 kWp met een Sunny Boy 3300. De panelen zitten in 2 strings van 10 panelen. Volgens Sunny Design zou 3 * 8 panelen moeten kunnen. Ik ga dit zeker proberen. Dat zou een uitbreiding van 700 kWp betekenen. Ik heb daar nog net plek voor op mijn dak.
amai... gaat u een voetbalstadion overkappen met PV techniek?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik heb dezedeejeebv schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 19:43:
Antwoord op mijn mail aan SenterNovem:
[...]
Helaas nagatief.(overigens wel supersnelle reactie).
Met aparte meter en omvormer is het niet interessant.
En gezien het antwoord van SN kookt het alweer witheet van binnen, omdat mijn ergste nachtmerries uit blijken te komen. Plaatsvervangende nachtmerries dan, natuurlijk, want nu wil ik zelfs niet eens dood gevonden worden binnen een SDE regeling van wat voor "kaliber" dan ook. Opzouten met die compleet onzinnige bagger!
@deejeebv: wil je ALSJEBLIEFT, S'ILS VOUT PLAÎT, direct deze ranzige polderkolder doorsturen naar Diederik Samsom en Paulus Jansen, om van der Hoeven nog eventjes een beurt extra te geven. En er nog effekes een extra "SDE reparatie plakpleister correctieregeling" overheen te laten gooien, zodat we van die onzin gespaard blijven? Dan hoop ik dat ze in duh haag eindelijk weer eens wakker gaan worden wat voor bureaucraten-rampen ze over het plebs hebben uitgeroepen door al die kolder buiten de wet om door ambtenaren bij elkaar te laten verzinnen... Dank je wel, mede namens vele mogelijke "uitbreiders to be" (mijn persoontje exclusief, "vanwege een ander ranzig artikel in dat SDE pakhuis" - oude installatie ...)
[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 01-04-2009 00:02 . Reden: plakpleister verzoek ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Tja, dan MOET je wel buiten de (op 100 kWp geknepen) SDE numero twee blijven, natuurlijk...NielsTn schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 23:28:
[...]
<slick> ...uitbreidingvan 700kWp...
amai... gaat u een voetbalstadion overkappen met PV techniek?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Je mag het mij ook wel meteen vragen hoorVerwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 09:08:
[...]
Mastervolt is vanuit zichzelf helaas niet echt een goeie voor mooie stats etc.
Je kan wel een solarlog aanschaffen. Deze kan direct van de xs3200 naar je router / pc.
De solarlog houdt zelf alle data bij ; je kan dit zelfs op het internet laten exporteren.
Hier http://solar.reinieren.net/software/ staat software voor de soladin, weet niet of deze ook werkt voor de xs serie.
Edit; wij willen natuurlijk wel foto's!!
Helaas gebruikt de XS3200 een heel ander protocol. Je zal dus zelf aan de slag moeten via reverse engineering. Ik heb wel contact met een aantal mensen die daar mee bezig zijn, maar ik weet uit ervaring dat daar veel tijd in gaat zitten.
Uiteindelijk gebruik ik voor de statistieken in feite maar 1 waarde: De totaalwaarde die de soladin ooit heeft opgeleverd. In de soladin zelf zit namelijk een bug. Als er overdag een tijdje niets is geleverd (Door stroomuitval, sneeuw, etc) dan denkt het ding dat er een volgende dag is begonnen.
Als je via software zelf al bepaalt welke dag het is, dan is het een koud kunstje om de laatste meting van de dag op te slaan, zodat je de volgende dag keurig kan bepalen wat de opbrengst is. En aan het eind weet je het dagtotaal.
Dat is heel simpel gezegd wat mijn programmaatje in hoofdlijnen doet. Verder leest het ook de overige waarden uit (spanning, stroom, temp, foutberichten, etc) waarbij ik alleen de foutmeldingen in een logje wegschrijf.
Wat je verder met die waarden doet, dan kan van alles zijn. Ik stop ze in een html file en een database voor de grafieken, maar dat is allemaal niet meer zo spannend als je de cijfertjes in een variabele hebt.
Wat voor mengventiel heb je? Ik had een duco met een zwarte draaiknop. Die kreeg ik met geen mogelijkheid warmer dan 35 graden. Eerst gaf ie maar 25 graden, maar met wat draaien werd ie dus iets warmer. Omdat de spullen net nieuw waren kon ik het ventiel onder garantie omruilen bij Nefit. (Zat bij de solarline set inbegrepen)gatgda schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:00:
Help!
misschien niet helemaal de goede plek, maar kennis is hier genoeg:
Zojuist wilde ik warm water tappen, en omdat de zonneboiler toch lekker warm is (plm 80 graden), draaide ik wat aan de mengkraan direct aan de zonneboiler. (ik wilde namelijk een tikje koeler water dan normaal, normaal staat ie bijna volledig open) Resultaat: het water blijft koud(!). Ik krijg, welke kant ik ook draai, er geen warm water meer uit. De leiding wordt als de kraan uitstaat een beetje warm, als het water door de mengkraan loopt wordt de aanvoerleiding van koud water en de afvoerleiding vanaf de boiler niet meer warm, alleen het punt vanuit de boiler is nog warm. Het lijkt alsof de mengkraan kapot is/vastzit.
En om dan op de HR te gaan stoken, vertik ik. Iemand een idee? Draaien, en met een schroevedraaier oid tikken helpt niet. Heb net de aan en afvoer van de mengkraan losgehad, maar kon geen bijzondere dingen vinden.
Als iemand een idee heeft, graag....
Helaas was de maatvoering niet hetzelfde, dus het was veel werk. Het nieuwe ventiel is wel goed. (Een bosch). Zie voor foto's mijn website: http://solar.reinieren.net/hardware
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik volg dit topic als lezer al een ele lange tijd, erg interessant!
Mede door dit forum wil ik een Solarline 110-2 aanschaffen, enwel de 'op dak' uitvoering.
Op markplaats adverteert BEST-L met een leuke aanbieding van 1995 inclusief bezorgen alleen moet ik eerst geld overmaken. Heeft iemand ervaring met dit verdrijf? Of hebben jullie een ander advies?
Jullie zullen meer van mijn horen zodra de spullen binnen zijn en ik ga installeren
Onze pv installatie moet nog aangeschaft en geplaatst worden, maar ik wil goed voorbereid zijn. De voor de installatie meest voor de hand liggende plek van de omvormer is inderdaad de zolder. Echter, ben ik een beetje bang dat die plek in de zomer te warm wordt. (23-28 graden). En, die omvormer zal vast ook een bak warmte produceren voor een 3 kWp systeem. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het slimmer om de omvormer op de begane grond/in de (zo goed als droge) kruipruimte te plaatsen? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Nadeel van in de kruipruimte monteren (logisch denkend):windfreak schreef op woensdag 01 april 2009 @ 08:00:
Hallo,
Onze pv installatie moet nog aangeschaft en geplaatst worden, maar ik wil goed voorbereid zijn. De voor de installatie meest voor de hand liggende plek van de omvormer is inderdaad de zolder. Echter, ben ik een beetje bang dat die plek in de zomer te warm wordt. (23-28 graden). En, die omvormer zal vast ook een bak warmte produceren voor een 3 kWp systeem. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het slimmer om de omvormer op de begane grond/in de (zo goed als droge) kruipruimte te plaatsen? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
- kabellengte van PV naar omvormer is niet ideaal (to say the least), met oog op kabelverliezen;
- Kruipruimte: meestal droog, maar wat met vochtigheid/optrekkend vocht?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik zou me er neit te veel zorgen over maken. Lange DC-kabels zijn funest (en duur).
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Ik heb nog verder gezocht naar glycol degradatie, en het schijnt inderdaad een probleem te zijn. Meerdere fabrikanten van HTF (heat transfer fluids) geven aan dat je een product moet kiezen die past bij de temperaturen in het systeem. Op straffe van het vormen van zuren, residuen en wat al niet meer. Dat laatste schijnt vooral het geval te zijn als het spul langere tijden (> 4 uur?) te warm wordt. En dit gaat niet alleen op bij zonneboilers, ook bij industriele toepassingen is het een probleem.Speksteenkachel schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:43:
Vacuumbuizen lijken ook inderdaad goedkoper te zijn.
Mijn dilemma is nog steeds het glycol probleem bij oververhitting, dat heb je bij een terugloopsysteem niet maar ja deze zijn weer duurder in aanschaf.
Maar eens kijken of ik die wicu buis van zolder naar beneden zelf kan doen.
Ik weet dat het voor sommige een gelopen discussie is, maar ik kies in ieder geval voor een oplossing om te voorkomen dat mijn systeem in stagnatie gaat. Ik denk aan twee maatregelen:
-eerste is een bypass van de ketel die overtollige warmte in mijn vloerverwarming stopt. Dat is een groot deel van het jaar denk ik zelfs comfortabel: 's morgens lekker warme vloer. Als we op vakantie zijn kan dat ook overdag. Hoe dat technisch moet moet ik nog even uitvogelen.
- en als dat nog niet voldoende is (of als verwarming aan echt niet gewenst is, bijvoorbeeld hartje zomer), dan warmte afblazen vanuit het collectorcircuit zelf, misschien door een plintverwarmer op de mechanische afvoer aan te sluiten.
In mijn geval (2 west + 2 oost, sunsystems) gaat het ruwweg op een zomerse dag hartje zomer om 50 KWH (6 kuub gas).
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Een iets grotere collector misschien maar je hoeft je geen zorgen te maken over de glycol problematiek.
Of heeft een terugloopsysteem nog andere nadelen?
Ze zijn er nog niet, maar bij mij komen de omvormers onder de panelen op het platte dak. Plaatsing binnen zou in een veel te kleine meterkast zijn met zeker warmteproblemen in de zomer. Als er op je zolder voldoende vrije luchtcirculatie mogelijk is zou ik me geen zorgen maken, maar hou wel rekening met de plaatsing dat er voldoende lucht om de omvormers kan stromen. Op het duitse Photovoltaik forum wel gelezen over opbrengstterugloop door een te warme omvormer. De meeste omvormer schakelen terug in vermogen als ze te warm worden.windfreak schreef op woensdag 01 april 2009 @ 08:00:
Hallo,
Ook nog een link gevonden over zogenaamde derating
[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 01-04-2009 18:13 ]
A'dam PVOutput
Leegloop heeft een zwaardere pomp nodig (met dito stroomverbruik), maar verder geen nadelen. oa Daalderop heeft zo'n systeem in de verkoop.Speksteenkachel schreef op woensdag 01 april 2009 @ 09:32:
Wat is er toch mis met een terugloopsysteem.
Een iets grotere collector misschien maar je hoeft je geen zorgen te maken over de glycol problematiek.
Ik zou niet zomaar kiezen voor Marktplaats voor iets waar je zo lang mee moet doen. Hoewel er uiteraard sprake is van fabrieksgarantie is je leverancier het eerste aanspreekpunt. En de meeste Marktplaats handelaren zijn geen blijvers.grotegok schreef op woensdag 01 april 2009 @ 07:38:
Mede door dit forum wil ik een Solarline 110-2 aanschaffen, enwel de 'op dak' uitvoering.
Op markplaats adverteert BEST-L met een leuke aanbieding van 1995 inclusief bezorgen alleen moet ik eerst geld overmaken. Heeft iemand ervaring met dit verdrijf? Of hebben jullie een ander advies?
A'dam PVOutput
Ok. En wat betreft de levensduur. Bij veel electronische apparatuur is bekend dat de levensduur nadelig beinvloed wordt door warmte. De levensduur van een omvormer is al korter dan de zonnepanelen zelf en echt goedkoop (rond EUR 1000) zijn ze ook niet. Maar goed, ik begrijp dat de meesten wel direct onder het dak monteren.ericplan schreef op woensdag 01 april 2009 @ 09:40:
[...]
Op het duitse Photovoltaik forum wel gelezen over opbrengstterugloop door een te warme omvormer. De meeste omvormer schakelen terug in vermogen als ze te warm worden.
Wat betreft de kabelverliezen zou je dat uiteraard kunnen beperken door dikke(re) kabels. Maar, je hebt gelijk dat je daar ook rekening mee moet houden.
http://www.wattcher.nl/
A'dam PVOutput
Het ziet er wel echt uit, in de handleiding ook een stukje over de verzendunit die je op je elektriciteitsmeter plakt....ericplan schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:29:
Is dit nu een aprilgrap of bestaat het echt?
http://www.wattcher.nl/
Geinig ding, kan echter volgens mij weer niet overweg met teruglevering (zonnestroompanelen).
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Electriciteit : 179kWh ( 5,8kWh per dag )
Gas : 162m3 ( op 372 graaddagen )
Water : 7 m3
Zonneboiler : 74,3% dekking ( 12,1m3 gas bespaard )
Afdakje : 3,714kWh ( 40kWh/kWp )
Electriciteit is erg laag. Komt doordat we de wasdroger op dit moment nauwelijks gebruiken. Alle was gaat weer naar buiten toe om te drogen. Daarnaast wordt het water voor de wasmachine verwarmd door onze zonneboiler dus tel uit de winst :-)
Daar word meer duidelijk. Ziet er heel realistisch uit. Als het niet echt is, dan is het iig interessant om zoiets te gaan bouwen.
Hoe kom je aan die 74%? En als je 12 m3 per maand 74% is, dan verbruik je zo'n 200 m3 gas voor warm water per jaar, dat is, volgens CBS cijfers,l ongeveer de helft van de gemiddelde nederlander... wat mis ik heir?flitspaal.nl schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:50:
Heb alle statistieken weer binnen voor maart.
Electriciteit : 179kWh ( 5,8kWh per dag )
Gas : 162m3 ( op 372 graaddagen )
Water : 7 m3
Zonneboiler : 74,3% dekking ( 12,1m3 gas bespaard )
Afdakje : 3,714kWh ( 40kWh/kWp )
Electriciteit is erg laag. Komt doordat we de wasdroger op dit moment nauwelijks gebruiken. Alle was gaat weer naar buiten toe om te drogen. Daarnaast wordt het water voor de wasmachine verwarmd door onze zonneboiler dus tel uit de winst :-)
Dit is echt, tenzij ons intranet tegenwoordig ook aan april-grappen doetpcmadman schreef op woensdag 01 april 2009 @ 12:12:
De wattcher staat ook met installatievideo op youtube:http://www.youtube.com/watch?v=kb7ZqZyWahE
Daar word meer duidelijk. Ziet er heel realistisch uit. Als het niet echt is, dan is het iig interessant om zoiets te gaan bouwen.
Edit: en dat al vóór 1 april
[ Voor 72% gewijzigd door Irby op 01-04-2009 13:00 ]
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Behalve de al genoemde pomp een iets groter ruimtebeslag want er is een terugloopvat en ook meer kritische leidingloop, namelijk op afschot.Speksteenkachel schreef op woensdag 01 april 2009 @ 09:32:
Wat is er toch mis met een terugloopsysteem.
A'dam PVOutput
Wat betreft 200 kuub gas/jaar voor warm water. Waarom niet. Wij zitten ook niet heel veel hoger dan die 200 kuub met een 4 persoons huishouden (2 normale en 2 kleine gebruikertjes). Een doorsnee huishouden heeft waarschijnlijk geen douche spaarkop, maar een stortdouche en een bad, wast de handen altijd met warm water, spoelt de afwas voor het de afwasmachine ingaat met warm water en heeft geen zonneboiler.
Is weinig nieuws aan. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de energy control 3000 (Conrad), werkt ook met zo'n sensor die reageert op de rode (of zwarte) streep op de draaischijf. Ik heb zo'n ding en werkt, op een paar kleine schoonheidsfoutjes na, perfect. Op elk moment inzicht in verbruik kwh laatste 5 min, uur, dag, week, maand en jaar. En dat idem voor gas! En analyse mogelijkheden met meegeleverde software. En kijk ook eens naar www.bwired.nl, daar heeft iemand het zelf gebouwd.JeroenH schreef op woensdag 01 april 2009 @ 11:37:
[...]
Het ziet er wel echt uit, in de handleiding ook een stukje over de verzendunit die je op je elektriciteitsmeter plakt....
Geinig ding, kan echter volgens mij weer niet overweg met teruglevering (zonnestroompanelen).
Met teruglevering wordt het inderdaad lastig, aangezien de sensor geen onderscheid kan maken tussen afname of teruglevering: elke keer dat het rode streepje langskomt wordt het als afname meegeteld, ook als het streepje naar links gaat.
Jullie weten ondertussen dat ik ook een terugloop systeem heb.ericplan schreef op woensdag 01 april 2009 @ 13:17:
[...]
Behalve de al genoemde pomp een iets groter ruimtebeslag want er is een terugloopvat en ook meer kritische leidingloop, namelijk op afschot.
Ik moet er niet aan denken met die glycol troep.
Ben 100% tevreden.
www.mijnzon.info
Was relatief simpel om achter te komen. In de zomermaanden staat mijn thermostaat op standje "zomer" dat houdt in dat hij niet draait om het huis te verwarmen. Mijn verbruik is dan tussen de 15-20m3 gas per maand ( koken + warm water ). Zodoende becijfert tot ongeveer 16 a 17 m3 gas hier er per maand doorgaat voor het warm water verbruik.IJsbeer schreef op woensdag 01 april 2009 @ 12:47:
[...]
Hoe kom je aan die 74%? En als je 12 m3 per maand 74% is, dan verbruik je zo'n 200 m3 gas voor warm water per jaar, dat is, volgens CBS cijfers,l ongeveer de helft van de gemiddelde nederlander... wat mis ik heir?
Ik houd in een Excelsheet bij hoe warm de bodem van mijn boilervat is. Aan de hand van die temperatuur kan ik bepalen hoeveel % ik bespaar op m'n gasverbruik. Hier zitten overigens nog een paar ruwe kantjes aan ben ik eerlijk in
In elk geval klopt de berekening met het punt dat de CV ketel niet meer aan slaat
Hoezo glycol troep? Mijn systeem is gevuld met Propyleen Glycol die stof is ongevaarlijk bij inname voor zover ik weet ( dit in tegenstelling tot ethyleenglycol waar je nieren van kapot gaan ).Jullie weten ondertussen dat ik ook een terugloop systeem heb.
Ik moet er niet aan denken met die glycol troep.
Ben 100% tevreden.
[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 01-04-2009 13:50 ]
Nou ja, ik bedoel eigenlijk te zeggen een terugloop vat is 100% milieuvriendelijk.Hoezo glycol troep? Mijn systeem is gevuld met Propyleen Glycol die stof is ongevaarlijk bij inname voor zover ik weet ( dit in tegenstelling tot ethyleenglycol waar je nieren van kapot gaan ).
en Propyleenglycol... linkje
De meningen op het net lopen nogal uiteen.
www.mijnzon.info
Verwijderd
Beetje een aftreksel van de diykyoto Wattson als je het mij vraagt. Die heb ik zelf thuis staan..pcmadman schreef op woensdag 01 april 2009 @ 12:12:
De wattcher staat ook met installatievideo op youtube:http://www.youtube.com/watch?v=kb7ZqZyWahE
Daarom vraag ik me af of we in huis in de toekomst niet beter af zijn men een "lichtnet" en een "krachtnet". Een krachtnet voor zaken als wasmachine enz gewoon op 230 V. en een lichtnet voor alle LED verlichting op 12 V. of zoiets.
Bij halogeen was nog het probleem de hoge stroomsterkte, maar daar heb je bij LED geen last van. De centrale omvormer zou veel efficiënter kunnen zijn dan nu, en daardoor zou je veel minder last moeten hebben van warmte. Juist die warmteontwikkeling beperkt zowel de lichtopbrengst als de levensduur van de huidige LED lampjes.
Bijkomend voordeel is eenvoudiger schakelmateriaal en je zou ook nog zomaar een accu (UPS achtig) ertussen kunnen zetten, die geladen wordt door je zonnepanelen, zodat je bij stroomuitval toch nog een boek kan lezen

A'dam PVOutput
Bij mij hangt de omvormer ook gewoon op zolder ( 3,4 kWp systeem) passieve koeling en de warmte valt reuze mee. Zorg gewoon dat er genoeg ruimte om de omvormer vrij is voor luchtstroming en zet je dakraam open bij zonnig warm weer. De opbrengst meter (digitale geijkte op dimrail meter zo groot als een groep) heb ik naast de zonnepanelengroep in de meterkast gehangen om makkelijk dagelijks mijn standen op te schrijven zonder naar de zolder te hoeven.windfreak schreef op woensdag 01 april 2009 @ 08:00:
Hallo,
www.sunsolar.nl
Je bedoeld DIN-rail? zoiets dusSolarKing schreef op woensdag 01 april 2009 @ 18:31:
[...]
Bij mij hangt de omvormer ook gewoon op zolder ( 3,4 kWp systeem) passieve koeling en de warmte valt reuze mee. Zorg gewoon dat er genoeg ruimte om de omvormer vrij is voor luchtstroming en zet je dakraam open bij zonnig warm weer. De opbrengst meter (digitale geijkte op dimrail meter zo groot als een groep) heb ik naast de zonnepanelengroep in de meterkast gehangen om makkelijk dagelijks mijn standen op te schrijven zonder naar de zolder te hoeven.
[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 01-04-2009 20:43 ]
Wij zijn met z'n vijven, gebruiken in totaal per jaar ruim 400 m3 gas (afgelopen jaar precies 400). De kids zijn nog (heel) klein. Daarvan hebben we (schatting) zo'n 50-60 kuub p/jaar voor warm water (zelfde manier gemeten door 's zomers te kijken wat er gebeurt als de kachel uit staat.)windfreak schreef op woensdag 01 april 2009 @ 13:17:
Wat betreft 200 kuub gas/jaar voor warm water. Waarom niet. Wij zitten ook niet heel veel hoger dan die 200 kuub met een 4 persoons huishouden (2 normale en 2 kleine gebruikertjes). Een doorsnee huishouden heeft waarschijnlijk geen douche spaarkop, maar een stortdouche en een bad, wast de handen altijd met warm water, spoelt de afwas voor het de afwasmachine ingaat met warm water en heeft geen zonneboiler.
We hebben wel een wat ouder huis, maar wel goed nageisoleerd. De buren stoken heel hard, daar profiteren we waarschijnlijk ook wel wat van ('s nachts is het daar volgens mij even warm als overdag, bij ons niet)
Bij mij is het inderdaad een precies dezelfde duco. Gisteravond de boel nog opengesloopt, maar ik kreeg er verder geen beweging in. Er komt wel een klein beetje water uit de boiler, maar de weerstand via de boiler is zo groot dat het koude water dus veel sneller stroomt. Ik heb het nu (tijdelijk) zo gedaan: de koudwateraanvoer van de mengkraan afgedopt. Vrijdag komen ze de boel repareren, zit als het goed is nog in de garantie.Mistraller schreef op woensdag 01 april 2009 @ 00:03:
[...]
Wat voor mengventiel heb je? Ik had een duco met een zwarte draaiknop. Die kreeg ik met geen mogelijkheid warmer dan 35 graden. Eerst gaf ie maar 25 graden, maar met wat draaien werd ie dus iets warmer. Omdat de spullen net nieuw waren kon ik het ventiel onder garantie omruilen bij Nefit. (Zat bij de solarline set inbegrepen)
Helaas was de maatvoering niet hetzelfde, dus het was veel werk. Het nieuwe ventiel is wel goed. (Een bosch). Zie voor foto's mijn website: http://solar.reinieren.net/hardware
Maar: ik heb nu in ieder geval weer (heel) warm water. Door die defecte mengkraan is de straal een stuk minder krachtig dan normaal, maar het werkt wel.
Ik wil ook graag 2 100Wp panelen boven onze deur plaatsen.
Ik kan echter geen gaten in de buurt van de deur maken.
Ik wil dus de kabels langs de muur tot in de grond naar beneden laten lopen.
Dan, via een gat in de muur uitkomen in de kruipruimte om vervolgens door de kruipruimte een gat te boren naar de meterkast.
Ik ben nu op zoek naar een profiel dat ik buiten op de muur kan schroeven en de kabels afdekt.
Het is echter een onmogelijke opgave dit profiel te vinden.
Ik heb het internet nagespeurd, bij diverse bouwmarkten gevraagd, profiel leveranciers benaderd, maar niemand kan mij helpen.
Ik heb wel een voorbeeld maar dit is een extreem grote versie.
Weet iemand waar ik een kleinere versie kan kopen?
Ik zie ze wel eens aan de muur zitten bij mensen die een schotelantenne hebben.

www.mijnzon.info
Ik blijf erbij dat firma's als Nefit, die een complete set verkopen inclusief Tyfocor (glycol) fluid, dat ze dat niet zouden doen als ze risico's lopen qua garantie.Joba schreef op woensdag 01 april 2009 @ 09:00:
[...]
Ik heb nog verder gezocht naar glycol degradatie, en het schijnt inderdaad een probleem te zijn. Meerdere fabrikanten van HTF (heat transfer fluids) geven aan dat je een product moet kiezen die past bij de temperaturen in het systeem. Op straffe van het vormen van zuren, residuen en wat al niet meer. Dat laatste schijnt vooral het geval te zijn als het spul langere tijden (> 4 uur?) te warm wordt. En dit gaat niet alleen op bij zonneboilers, ook bij industriele toepassingen is het een probleem.
Het blijft daarnaast toch echt zo dat het overgrote deel van de vloeistof verdrongen wordt door de aanwezigheid van stoom. Het is geen 100% glycol wat er in het systeem zit!
Ik zou zeggen, bel eens met de toko, en probeer een gevoel te krijgen.grotegok schreef op woensdag 01 april 2009 @ 07:38:
Beste heren,
Ik volg dit topic als lezer al een ele lange tijd, erg interessant!
Jullie zullen meer van mijn horen zodra de spullen binnen zijn en ik ga installeren
Ik heb mijn zonneboiler bij online-sanitair.nl gehaald. Voor 1719 euro zelfs. De winkel vond het wel doodnormaal om na aankoop en betaling toch nog een prijsverhoging door te voeren. Maar afgezien daarvan was het allemaal in orde.
De meeste van die webwinkels werken samen met Plieger, dus die gasten komen niet van hun zolderkamertje af. Er komt gewoon een vrachtwagen van Plieger voorrijden, en dat is volgens mij bij elke winkel gratis vanaf een bepaald bedrag. Dus dat is niet bijzonder.
Ik heb naderhand nog wat gedoe gehad met een defect onderdeel, maar de winkel sluist dat direct door naar Nefit, en die hebben een hele goede servicedienst.
Mocht je besteld hebben: Zorg dat je ruimte hebt voor de spullen. Het is nogal wat "zooi". (2 volle pallets)
---------------
Geen idee nog hoeveel water er rondgepompt moet worden en wat voor pomp je daarvoor nodig hebt. Als je een pomp van 5 watt continue hebt gebruikt de koelkast op jaarbasis 40 kwh. Dat is de helft van een a++ koelkast. De vergelijking gaat natuurlijk niet echt lekker op, aangezien een koelkasten in de zomer veel meer energie verstoken dan in de winter. Het plaatje kan voor enkel zomer gebruik een stuk positiever uitpakken.
Zonneboilers en koelkasten staan meestal niet op dezelfde plek, dus je moet water over een grotere afstand rondpompen. Leidingen isoleren e.d. Moet je wel een te grote zonneboiler hebben, die ruim dekt. En het electriciteitsverbruik van de pompen natuurlijk niet vergeten.
Alternatief is natuurlijk de koelkast in de zomer naast de zonneboiler zetten.
Verwijderd
Ik twijfel nog over de regelaar.
HRsolar delta sol B
1 delta-T regeling
1 relaisuitgang pompsnelheid
1 relaisuitgang thermostaat
3 sensoren pt 1000
HRsolar delta sol B pro
(deze regeling ziet er aan de buitenzijde gelijk uit als de HRsolar delta sol B, maar heeft meerdere mogelijkheden)
2 delta-T regelingen
1 relaisuitgang pomp
mogelijkheid voor een opstelling van een oost-west collector
4 sensoren pt 1000
Kwh-meting t.b.v. energie-opbrengst (tesamen met een flowmeter).
gatgda schreef op maandag 23 maart 2009 @ 18:51:
[...]
heb er ook over zitten denken, vorige week op internet een keer gezien, en info aangevraagd. Toen ik later wat verder rondkeek op internet, vond ik ook de volgende links:
http://www.quotenet.nl/bi...lken_voor_pure_energy.php
http://www.beursbox.nl/20...nbieding-met-luchtje.html
en toen heb ik maar besloten dat ik het niet ging doen. Ik ga wat zekerders zoeken.
Volgens info die ik eerder van HRSolar heb gehad is de voor de standaard systemen de standaard controller ruim voldoende. Pas als je moeilijkere dingen gaat doen (oost/west collector, meerdere opslagvaten, behalve tapwater ook voor verwarming) dan kom je al snel uit op de duurdere controllers (pro of ES).Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:38:
Bedankt voor je tip. Het is te weinig concreet. Ik heb een offerte aangevraagd voor de zonneboiler HR-Solar HRS100/2,5AR van walravenenzn.nl. Prijs is inc. btw en incl montage EUR 2650. Als iemand hier ervaring mee heeft laat het even weten.
HRsolar delta sol B
1 delta-T regeling
3 sensoren pt 1000
HRsolar delta sol B pro
(deze regeling ziet er aan de buitenzijde gelijk uit als de HRsolar delta sol B, maar heeft meerdere mogelijkheden)
2 delta-T regelingen
1 relaisuitgang pomp
4 sensoren pt 1000
[...]
Ze zouden overigens ook snel met een 200l boiler komen. Die 110l vind ik eerlijk gezegd wat weinig.
Hoeveel betaal je nu eigenlijk voor de installatie? Nog geen €1000 ????
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik heb zelf de bovenste, en dat bevalt goed. Alleen is nu wel de mengkraan kapot, zie eerder op forum, maar daar komen ze dus netjes voor terug.Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:38:
Bedankt voor je tip. Het is te weinig concreet. Ik heb een offerte aangevraagd voor de zonneboiler HR-Solar HRS100/2,5AR van walravenenzn.nl. Prijs is inc. btw en incl montage EUR 2650. Als iemand hier ervaring mee heeft laat het even weten.
HRsolar delta sol B
1 delta-T regeling
3 sensoren pt 1000
HRsolar delta sol B pro
2 delta-T regelingen
1 relaisuitgang pomp
4 sensoren pt 1000
[...]
Ik heb bovenstaande HRSolar set (met de eenvoudige DeltaSol).Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:38:
[...]
Ervaring is dat het een prima set is. Als we hem nu in de ochtend leegdouchen is het water aan het eind van de dag alweer 70C
Het boiler vat van 100 liter lijkt wat te klein gezien de effectiviteit van de collector dus een grotere boiler kopen (mits het op je zolder of waar dan ook past) is een aanrader!
[ Voor 83% gewijzigd door Leader98 op 03-04-2009 14:15 ]
Verwijderd
In het contract stond dat de kosten elk jaar aangepast kunnen worden....
Nu er pas 520 van de verwachte 8000 klanten zijn, zou dat betekenen dat ze de kosten
over dat lagere aantal (kunnen) gaan spreiden aangezien het kosten dekkend moet zijn?
Feed-in FTW!
Ik hoop dat ze niet boos op me worden dat ik geen knipselafdracht doe!Premier Balkenende benadrukte bij de presentatie van de crisisplannen dat het kabinet blijft investeren in duurzaamheid. Maar of die investeringen heel omvangrijk zijn, is de vraag.
Belangrijkste besluit is juist dat stimulering van duurzame energie straks niet meer via de Rijksbegroting loopt, maar via een standaardopslag voor de burgers op het elektriciteitstarief. In feite investeert niet de overheid, maar de burger zelf.
Achtergrond daarvan is dat ‘de politiek’ door de opslag minder makkelijk kan interveniëren. Wie herinnert zich niet het besluit van toenmalig minister Joop Wijn om de subsidie voor groene stroom van de ene op de andere dag wegens succes te staken? De nieuwe systematiek, naar Duits voorbeeld, biedt meer zekerheid aan ondernemers die een investeringsbeslissing nemen.
Het kabinet wil dat de toeslag precies genoeg geld oplevert om de productiedoelstelling van 20 procent duurzame energie in 2020 te halen. Hoe hoog het duurzaamheidstarief in dat geval moet worden, is het ministerie van Economische Zaken nog aan het berekenen. Coalitiepartij PvdA verwacht dat de komende tien jaar 6 tot 8 miljard euro nodig is. Voor de berekening zijn aannames nodig, bijvoorbeeld over de olieprijs, de stroomtarieven en de snelheid waarmee technologische ontwikkelingen op gebied van duurzame energie plaatsvinden.
De komende twee jaar gaat verder 320 miljoen euro naar energiebesparing in woningen. Onduidelijk is hoe dat gaat gebeuren. De minister van Wonen, Wijken, Integratie moet het gaan uitwerken.
De Rijksoverheid stelt ook honderden miljoenen beschikbaar voor onderhoud en bouw van scholen en zorginstellingen. Niet helder is welk deel hiervan voor isolatie is bestemd.
Duidelijk is wel dat vanaf 2014 structureel 160 miljoen euro wordt gereserveerd om opwekking van windenergie op zee te stimuleren.
Uit verslag van NRC focus seminar:
Volgens mij moeten we Dhr. Scheer een bedankje sturen!Iemand van de provincie Friesland vroeg Hermann Scheer naar het gesprek dat hij de volgende ochtend zou voeren met minister Van der Hoeven van Economische Zaken, waarin hij het succes van het Duitse model uit ging leggen. „Kunt u haar er niet van overtuigen dat wij dat model ook moeten krijgen”, vroeg de man. „Het probleem is overal hetzelfde”, antwoordde Scheer. Overheden geloven vaak niet dat het kan werken. Ze denken dat duurzame energie te duur is, dat het kosten met zich meebrengt. „Dat zijn allemaal argumenten die uit de gevestigde energiesector komen. Het is een mentale barrière”, zei hij. Zodra je deze misinformatie opheft, en bijvoorbeeld laat zien dat hernieuwbare energie een enorme werkgelegenheid oplevert, gaan ze om. „We moeten hernieuwbare energie het privilege geven. Dit is de basale, existentiële beslissing die onze samenleving nu moet nemen.”
[ Voor 83% gewijzigd door SpiceWorm op 02-04-2009 17:26 ]
Er is toegezegd dat er geen kosten meer betaald hoeven worden voor kleine SDE klanten.Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:55:
Zo, Certiq heeft nu 520 ipv 519 geregistreerde installaties.
Nu er pas 520 van de verwachte 8000 klanten zijn, zou dat betekenen dat ze de kosten
over dat lagere aantal (kunnen) gaan spreiden aangezien het kosten dekkend moet zijn?
Zie: http://www.senternovem.nl...elde_vragen/zon_pv.asp#31
Met terugwerkende kracht, dus ik krijg bijna 90 € terug
http://www.barneveldsekra...rzame-energie.343891.news
Ze zijn allemaal hartstikke knots geworden.deejeebv schreef op donderdag 02 april 2009 @ 17:11:
Nog een positief bericht, ook in mijn gemeente komt waarschijnlijk subsidie voor duurzame energie.
http://www.barneveldsekra...rzame-energie.343891.news
Benieuwd hoe lang die "frenzy" aan gaat houden.
Wel leuk voor jullie natuurlijk, ik gun het jullie van harte.
Maar het haalt het absoluut niet bij een Duits EEG, al dat blijvende wipkip gedoe. Potje leeg jaartje wachten potje gevuld shit weer leeg jaartje wachten .....
En Diederik die tot en met 2020 gaat zitten rekenen met talloze variabelen om met terugwerkende kracht een kWh opslag (en voor WIE dan wel?) te gaan zitten bepalen "om maar aan die ver***e "doelstellingen" te "kunnen" komen??? Elektriciteit is slechts een ondergeschikt deel van die "doelstellingen", hoe hij in Gaia's naam ook maar bij benadering 11 jaar in de toekomst "zal kunnen weten" hoe de maatschappij er dan uit ziet, mag u voor uzelf bedenken. Laat staan wat voor "berekening" je daar dan wel op los zou kunnen laten om voor uitsluitend elektriciteit (!!!!) een opslag op de kWh prijs te gooien...
Hij snapt gewoon nog steeds NIETS van de briljante werking van het EEG van zijn Duitse collega "partijgenoot" Scheer, en blijft maar volhouden dat het kabinet (waar "zijn PvdA" deel van uitmaakt) een "superieure" regeling heeft verzonnen (die blijkbaar het Duitse succes gaat verpulveren

Succes met het rekenen, beste Diederik: dat gaat weer een mega operatie voor de vlijtig doorpennende en zakjapannerende EZ beleidsambtenaren worden. Met zéééér ongewisse, compleet uit de duim gezogen "uitkomsten". Niet gek staan te kijken dat het grootste deel van die kWh opslag linea recta zal gaan verdwijnen in de zakken van mega fossiele concerns die voor EZ ergens halverwege het volgende decennium off-shore windparken gaan bouwen waarvan wij de output allemaal moeten gaan meefinancieren. Ook al wek je zelf 90 procent superduurzaam van eigen dak op... Dus ook niet gek staan te kijken dat er weer wat heftige transport "vastrechten" bij gaan komen, die je ten allen tijden zult moeten schokken, of je nu een restverbruik hebt van 100 of 9.999 kWh per jaar...

Verwijderd
De offerte komt nu op EUR 2795, ik heb nu de 120 liter opslag ipv 110. Systeemprijs incl btw , ex montage is 1950 EUR.Mars Warrior schreef op donderdag 02 april 2009 @ 14:57:
[...]
Volgens info die ik eerder van HRSolar heb gehad is de voor de standaard systemen de standaard controller ruim voldoende. Pas als je moeilijkere dingen gaat doen (oost/west collector, meerdere opslagvaten, behalve tapwater ook voor verwarming) dan kom je al snel uit op de duurdere controllers (pro of ES).
Ze zouden overigens ook snel met een 200l boiler komen. Die 110l vind ik eerlijk gezegd wat weinig.
Hoeveel betaal je nu eigenlijk voor de installatie? Nog geen €1000 ????
Blaas eens op de koudwater ingang van het ventiel; In koude toestand mag er geen lucht door stromen!gatgda schreef op woensdag 01 april 2009 @ 20:54:
[...]
Bij mij is het inderdaad een precies dezelfde duco. Gisteravond de boel nog opengesloopt, maar ik kreeg er verder geen beweging in. Er komt wel een klein beetje water uit de boiler, maar de weerstand via de boiler is zo groot dat het koude water dus veel sneller stroomt. Ik heb het nu (tijdelijk) zo gedaan: de koudwateraanvoer van de mengkraan afgedopt. Vrijdag komen ze de boel repareren, zit als het goed is nog in de garantie.
Maar: ik heb nu in ieder geval weer (heel) warm water. Door die defecte mengkraan is de straal een stuk minder krachtig dan normaal, maar het werkt wel.
Normaal regelt het ventiel namelijk alleen de instroom van koud water. Warm zou niet begrensd moeten worden door het ventiel. Is er niet iets anders aan de hand? (dichtgeslibte leiding/inlaatcombi door een los stukje tape/soldeer/whatever)
In mijn situatie had ik namelijk ruim voldoende water, alleen werd er koud bijgemengd terwijl dat dus niet hoorde.
Tsk die SDE regeling, té erg gewoon:
Dan heb je dus DRIE meters in je meterkast...Ik heb in 2008 een beschikking gekregen voor een vermogen van 3500 Wp, maar ik wil voor 5000 Wp plaatsen.
Ik wil voor de gehele productie in aanmerking komen voor subsidie.
In deze situatie zijn er twee mogelijkheden:
1. U kunt er voor kiezen om uw beschikking uit 2008 in te trekken en voor 2009 een nieuwe aanvraag in te dienen voor het totale vermogen.
2. U kunt er ook voor kiezen om twee aparte installaties te plaatsen. In deze situatie kunt u voor het resterende vermogen een aanvraag indienen. Beide installaties moeten wel apart bemieterd worden met een brutoproductiemeter.

---------------
Ze (E.Z en consorten) moeten eens met Belastingdienst gaan babbelen.Mistraller schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:04:
[...]
...
[...]
Dan heb je dus DRIE meters in je meterkast...
Iets van "leuker kunnen we het niet maken, wel gemakkelijker...."
Optie 1 om de beschikking van 2008 in te trekken kost me nog meer geld dan een 2de meter bij te plaatsen + die extra meetkosten erbij.
Gelukkig doet Enexis niet moeilijk en mag die 2de meter gerust onder de eerste meter geplaatst worden (ipv ernaast), wel weer extra meterbord, schakelaar enz.
7620 Wp aansluiten op mijn 1 fase aansluiting was ook geen probleem.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
dit profiel kun je natuurlijk maken door twee L profielen af te dekken met een U. of twee u's overelkaar.Mike70 schreef op woensdag 01 april 2009 @ 21:45:
Ik heb nog een vraag.
Dan, via een gat in de muur uitkomen in de kruipruimte om vervolgens door de kruipruimte een gat te boren naar de meterkast.
Ik ben nu op zoek naar een profiel dat ik buiten op de muur kan schroeven en de kabels afdekt.
Ik heb het internet nagespeurd, bij diverse bouwmarkten gevraagd, profiel leveranciers benaderd, maar niemand kan mij helpen.
[afbeelding]
Het hebben van een grotere boiler dan de standaard 100 liter is een aanrader!Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 21:16:
[...]
De offerte komt nu op EUR 2795, ik heb nu de 120 liter opslag ipv 110. Systeemprijs incl btw , ex montage is 1950 EUR.
Met de huidige zonnestand kunnen wij onze 100 liter boiler bijna dagelijks volledig vullen (van 12 naar 70C) waardoor deze al vrij snel in de begrenzing komt bij 85C
Kortom de collector is dermate efficient dat een groter vat ook prima verwarmd kan worden. En met de extra warm water overbrug je de dagen waarop er geen zon is.
Bij ons was er helaas geen plaats voor een groter vat maar ik zou je aanraden om zo groot te gaan als mogelijk is. 300 liter lijkt me geen overbodige luxe.
Wat voor zonneboiler heb je en welke orientatie?
Is er geen elektrotechnisch installatiebedrijf in de buurt? Die hebben nog wel eens van die profielen liggen of kunnen er aan komen. Het is geen optie om 2 pvc buisjes 19mm te gebruiken?Mike70 schreef op woensdag 01 april 2009 @ 21:45:
Ik heb nog een vraag.
[afbeelding]
-
Past volgens mij makkelijk in 1x19mm.
Maar ik zou geen PVC nemen voor buiten, dat degradeert nogal door de UV en haalt waarschijnlijk de levensduur van je installatie niet en/of word heel lelijk. Neem gewoon een buis van een niet corroderend metaal naar voorkeur zou ik zeggen.
Onze zonneboiler is een HR-Solar HRS100/2,5AR van walravenenzn.nl met regelaar:Joba schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:06:
@Leader98:
Wat voor zonneboiler heb je en welke orientatie?
HRsolar delta sol B
Orientatie is W-ZW dus pas in de middag zon op een standaard schuin dak
Met een betere orientatie zou hij nog beter lopen!
De Senternovem subsidie (900euro!) is ook al binnen :-)
[ Voor 6% gewijzigd door Leader98 op 03-04-2009 21:22 ]
Verwijderd
M'n systeem met 6 collectoren heeft geen enkele neiging tot oververhitting
De 200l elke dag binnen 3 uurtjes vol (80gr onderin).
De 1000l komt elke dag tot +/- 63gr.
De 1000l is gekoppeld aan de cv voor de verwarming dmv 3-wegklep geregeld door een aanlegthermostaat welke de boilertemp meet en bij een ingestelde waarde de klep open doet.
De 3-weg klep zit in de retourleiding van de cv.
De cv-ketel heeft geen vraag (het is warm genoeg in huis)
Nu constateer ik dat de beide cv-standleidingen welke naar de zolder lopen heet zijn.
De pomp van de cv-ketel loopt niet aangezien aan de voorzijde van het huis de leidingen en radiatoren koud zijn.
Dus mijn vermoeden gaat er naar uit dat dit natuurlijke circulatie is (warmte stijgt omhoog).
De 1000l is s'morgens weer afgekoeld naar 42 gr en loopt s'middags weer op naar 63 gr.
Het lijkt er dus op dat ik ongewild een afkoelingsmogelijkheid heb gecreeerd.
Nu is mijn vraag of dit op een of andere manier te regelen valt aangezien dit nu ongecontroleerd gebeurd?
Daarbij vind ik de aanlegthermostaat geleverd door Sunsystems eigenlijk een regeling welke benedenmaats is.
Zijn daar nog ideeen over?
Ik moet constateren dat het gasverbuik zakt als een baksteen.
Deze week zal ik op 10m3 uitkomen welke een waarde is die normaal in mei gehaald wordt (ondanks enkele koude nachten).
1 week eerder was het nog 45m3 gas zonder dat ik de zonneboiler voor verwarmen gebruikte.
Heb trouwens de tapwaterfunctie van de ketel uitgezet.
Volgens de net gepubliceerde statistiek (maart): 1.366 accumulatie, eind maart 2008 was dat nog 616, bijgekomen nu: 750 (met grote mate van zekerheid: SDE "beschikten"), dat is 9,4% van (volgens SenterNovem) 8.000 "beschikte" aanvragen.Verwijderd schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:55:
Zo, Certiq heeft nu 520 ipv 519 geregistreerde installaties.
Schiet lekker op, we zijn alweer dik een jaar verder...
En: nu we het er toch over hebben, SURPRISE!
Polder PV doet weer een SDE PRIJSVRAAG!
Prijs: op zonnestroom gebakken appeltaart PLUS .... dagticket voor de grootste zonnestroom beurs ter wereld, Intersolar2009 in München (27-29 mei 2009)!!!
Wedstrijd voorwaarden:
Doet u ook mee? Hoe meer zielen, hoe meer vreugd...
Maar ik zit zo te denken over een kleine revolutie (ja het moet ergens beginnen
Een beurs voor stroom dus.
En je hoeft hier niet aan deel te nemen, want je kunt natuurlijk gewoon op de traditionele manier een contract aangaan met een partij (dit kan een handelaar zijn of feitelijke producent). Deze garandeert jou elektriciteit voor een vast prijs, maar kan deze bijvoorbeeld op de stroombeurs inkopen. Tegen het momentane tarief welliswaar, dus met winst of verlies, afhankelijk van de markt.
Gisteren hier trouwens weer dik 60 graden onderin de boiler. Mijn systeem komt met dit weer elke dag met gemak boven de 60 graden. Veel hoger als 70 kom ik op dit moment nog niet.
Ik hoop/gok/denk dat dit komt door mijn dimensionering
Gisteren trouwens, ondanks het geweldige weer, een lagere opbrengst met mijn zon-afdakje. Daarnet wezen kijken, een vogel heeft z'n stront er op gedeponeerd.....
Er is een vraag opgenomen over de algemene gegevens van het project:
6. Algemene gegevens van het project.....
c. Is de Zon-PV-installatie eerder gebruikt? O ja O nee
....
Heeft u één van de bovenstaande vragen met “ja” beantwoord? Geef hieronder dan aan wat de aard en omvang is van de toepassing van gebruikte materialen en/of de uitbreiding.
....
Op de website van senternovem staat bij de FAQ (zie het vetgedrukte gedeelte):
12. Wat zijn de criteria voor subsidie voor PV-installaties?
De PV-installatie moet een vermogen hebben van groter dan 0,6 kWp en kleiner of gelijk aan 15 kWp. Voor de tweede categorie moet het vermogen groter dan 15 kWp en kleiner of gelijk aan 100 kWp zijn. Voor aanvragers van de tweede categorie (met een opgesteld vermogen van 15 kWp en kleiner of gelijk aan 100 kWp) moet de installatie zijn geplaatst op, aan of tegen een gebouw zoals omschreven in de woningwet. Voor beide categorieën geldt dat, de installatie niet mag bestaan uit gebruikte materialen. De PV-installatie moet binnen 18 maanden na verlening van de SDE-subsidie in gebruik zijn genomen. Voor beide categorieën geldt ook dat de installatie moet zijn aangesloten op het Nederlandse openbare elektriciteitsnet.
Mijn boerenverstand maakt daarop uit dat als het 2e hands panelen zijn je geen subsidie kan ontvangen. Voor mij hadden ze dan de vraag anders kunnen formuleren of al in het begin aangeven dat je alleen SDE kan ontvangen bij nieuwe installaties.
Voor de prijsvraag van polderpv nog een keer de website:
http://www.polderpv.nl/ni...aanse_SDE_prijsvraag_2009
Hulde voor het initiatief
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:12:
[...]
dit profiel kun je natuurlijk maken door twee L profielen af te dekken met een U. of twee u's overelkaar.
Bedankt voor de tips.markje1 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 20:28:
[...]
Is er geen elektrotechnisch installatiebedrijf in de buurt? Die hebben nog wel eens van die profielen liggen of kunnen er aan komen. Het is geen optie om 2 pvc buisjes 19mm te gebruiken?
Het is echt moeilijk om het voor elkaar te krijgen.
Ik ga een paar installateurs bellen.
De tip met 2 L-profielen en een U-profiel is ook goed.
Kunststof is geen optie.
In de zomer staat de zon er vol op te bakken en hard het kunststof uit.
Na een paar jaar kun je de boel gaan vervangen.... Niet echt duurzaam.
www.mijnzon.info
Ik heb hier een donkergrijze kunststof leiding zitten, pal op zuid. en is slag/stootvastMike70 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 12:07:
[...]
[...]
Bedankt voor de tips.
Het is echt moeilijk om het voor elkaar te krijgen.
Ik ga een paar installateurs bellen.
De tip met 2 L-profielen en een U-profiel is ook goed.
Kunststof is geen optie.
In de zomer staat de zon er vol op te bakken en hard het kunststof uit.
Na een paar jaar kun je de boel gaan vervangen.... Niet echt duurzaam.
en verkleurt niet.
Het normale PVC (gele/lichtbeige kleur) is inderdaad niet geschikt, maar er zijn dus
alternatieven.
Zojuist de bovenzijde van de afwerk-koker in het trappengat geopend, waar de aan-en terugvoer
van de verwarming in zijn weggewerkt. Zit alleen een dun laagje foam omheen (dikte 3-5 mm zo op het oog).
Iemand goede tips om deze extra te isoleren? Ik zat zelf te denken aan een ruimere mantel aan isolatie er over heen te schuiven (van boven af, naar beneden).
Totale lengte is ca 6-7 meter met alleen onderin de bergkast een luikje.
Foto:

[ Voor 27% gewijzigd door NielsTn op 04-04-2009 12:47 . Reden: foto leidingen toegevoegd ]
---------------
Dit geeft me toch wel wat vertrouwen dat het systeem ook op een westdak aardig wat zal opleveren.Leader98 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 21:19:
[...]
Onze zonneboiler is een HR-Solar HRS100/2,5AR van walravenenzn.nl met regelaar:
HRsolar delta sol B
Orientatie is W-ZW dus pas in de middag zon op een standaard schuin dak
Met een betere orientatie zou hij nog beter lopen!
De Senternovem subsidie (900euro!) is ook al binnen :-)
[ Voor 37% gewijzigd door Joba op 04-04-2009 17:45 ]
Verwijderd
Wat je zoekt heet een omega-profiel
bijv:
http://www.metalpoint.nl/page/omega-profiel.htm
misschien heb je er wat aan
Dat is heel erg duur. Bij welke installateur was dit? Had je De Reus al geprobeerd. Misschien dat hij jouw installatie ook wil doen?Joba schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 17:43:
Ik heb deze week een zeer teleurstellende offerte gekregen voor de installatie van een sunsystems zonneboiler (200 liter, 4 collectoren): 6200 euro. Dat is ruim 2400 euro installatiekosten. Nog zonder maatregelen voor oververhitting. Ik begin hevig te twijfelen aan mijn sunsystem idee. Misschien dan toch maar een klein HRSolar systeem? Of weet iemand nog een geschikte installateur in het midden van het land, met acceptabele kosten?
Als ik het omreken vanaf mijn installatie (3935) Dan zou met 2 extra collectoren de prijs op 5335 uitkomen denk ik?
Offerte is van de Reusflitspaal.nl schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 19:24:
[...]
Dat is heel erg duur. Bij welke installateur was dit? Had je De Reus al geprobeerd. Misschien dat hij jouw installatie ook wil doen?
Als ik het omreken vanaf mijn installatie (3935) Dan zou met 2 extra collectoren de prijs op 5335 uitkomen denk ik?
Ook op mijn solarline 2-110 offerte zat een prijskaartje van 1500 á 2000 installatiekosten. Dat was voor mij ook te veel van het goede, dus daarom heb ik het hele zaakje zelf geplaatst. Des te leuker als het uiteindelijk allemaal werkt.Joba schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 17:43:
Ik heb deze week een zeer teleurstellende offerte gekregen voor de installatie van een sunsystems zonneboiler (200 liter, 4 collectoren): 6200 euro. Dat is ruim 2400 euro installatiekosten. Nog zonder maatregelen voor oververhitting. Ik begin hevig te twijfelen aan mijn sunsystem idee. Misschien dan toch maar een klein HRSolar systeem? Of weet iemand nog een geschikte installateur in het midden van het land, met acceptabele kosten?
[...]
Dit geeft me toch wel wat vertrouwen dat het systeem ook op een westdak aardig wat zal opleveren.
Lelystad - Utrecht is nogal uit de route, dan kan je iedere installateur wel aanschrijven. Ik kan mijn buurman (Werkzaam voor Installatiebedrijf van Grinsven) ook wel eens vragen
[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 04-04-2009 20:47 ]
---------------
Sharp SG2R
wp: 2904
panelen: 24
SB 3000 97%
€ 3,46 /wp
€ 10.042,39 inclusief BTW, volledig systeem!
In vergelijking met onze installatie van 3000 wp uit 2003 6000€, dwz 40% goedkoper!
Dunnefilm, dus niet 1:1 vergelijkbaar.
Enig idee wat deze panelen in NL doen op jaarbasis?
edit: een zoektocht op Sharp SG2R levert dat pcmadman al eerder op deze prijzen heeft gewezen!
Eric-pvt draait zich om in zijn got graf.Joba schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 20:02:
Offerte is van de ReusIk had jouw prijzen inderdaad in mijn achterhoofd en rond 5400 euro leek me reeeler.
Misschien de Reus eens vragen waarom de installatiekosten zoveel hoger zijn dan bij Fam. Kleinman?
Hij is bij mij 3 dagen bezig geweest. 1 ervaren man, 1 leerling. De laatste dag ( vrijdag ) was de ervaren man in z'n 1tje en heb ik al het electrawerk aangelegd die dag.Joba schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 20:02:
[...]
Offerte is van de ReusIk had jouw prijzen inderdaad in mijn achterhoofd en rond 5400 euro leek me reeeler. Geoffreerde prijs is zelfs na een korting van 200 euro als mijn ook geintresseerde buren ook door hem laten aanleggen. Misschien dat hij reiskosten meerekent (Lelystad - Utrecht), hoeveel dagen zijn ze bij jou bezig geweest?
Helemaal mee eens! Nadat 2 mensen gedoucht hebben (100ltr. boiler), komt de temperatuur al onder de CV-ketel temperatuur, waardoor de ketel weer aanslaat. Als het de voglende dag dan nog bewolkt is ook, kun je wel weer dag zeggen tegen 'gratis' douchen. Kortom, je hebt meer aan 200 ltr. 70'C dan aan 100ltr. 80'C. Die laatste graadjes komen er maar langzaam bij, terwijl die extra 100ltr. zoveel meer energie kan opslaan.Leader98 schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 14:12:
[...]
Het hebben van een grotere boiler dan de standaard 100 liter is een aanrader!
Met de huidige zonnestand kunnen wij onze 100 liter boiler bijna dagelijks volledig vullen (van 12 naar 70C) waardoor deze al vrij snel in de begrenzing komt bij 85C
Kortom de collector is dermate efficient dat een groter vat ook prima verwarmd kan worden. En met de extra warm water overbrug je de dagen waarop er geen zon is.
Bij ons was er helaas geen plaats voor een groter vat maar ik zou je aanraden om zo groot te gaan als mogelijk is. 300 liter lijkt me geen overbodige luxe.
We hebben trouwens deze week een fietstocht gemaakt rondom het drielandenpunt. Het viel me op dat ik een Belgisch dorpje zowieso meer dan 5 zonneboiler systemen en een aantal PV-systemen telde. In onze omgeving zie ik die alleen op een nieuwbouwproject in Zwijndrecht/Ambacht liggen.
Helemaal waar. Ik ben ontzettend blij met mijn 300 liter boiler. Dat geeft zo'n ontzettend extra rendement aan je boiler.JakeNL schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 22:06:
[...]
Helemaal mee eens! Nadat 2 mensen gedoucht hebben (100ltr. boiler), komt de temperatuur al onder de CV-ketel temperatuur, waardoor de ketel weer aanslaat. Als het de voglende dag dan nog bewolkt is ook, kun je wel weer dag zeggen tegen 'gratis' douchen. Kortom, je hebt meer aan 200 ltr. 70'C dan aan 100ltr. 80'C. Die laatste graadjes komen er maar langzaam bij, terwijl die extra 100ltr. zoveel meer energie kan opslaan.
misschien zie ik iets verkeerd, maar als je geen grotere collector hebt dan normaal, warmt de boel toch gewoon langzamer op? Volgens mij is het veel handiger om de naverwarming van je ketel domweg uit te zetten. Het enige dat je dan moet doen is de mengverhouding van je kraan wat aanpassen. En voor heel veel dingen heb je toch echt niet altijd water van 60 graden nodig (voor douchen kan je ook prima aan de slag met water van 40 graden uit de boiler, zonder naverwarmen. Dat doen wij namelijk wel. De mengkraan staat dan wel helemaal op warm, maar dat boeit niet, de CV slaat niet aan.) En nee, gevaar voor legionella is er niet.JakeNL schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 22:06:
[...]
Helemaal mee eens! Nadat 2 mensen gedoucht hebben (100ltr. boiler), komt de temperatuur al onder de CV-ketel temperatuur, waardoor de ketel weer aanslaat. Als het de voglende dag dan nog bewolkt is ook, kun je wel weer dag zeggen tegen 'gratis' douchen. Kortom, je hebt meer aan 200 ltr. 70'C dan aan 100ltr. 80'C. Die laatste graadjes komen er maar langzaam bij, terwijl die extra 100ltr. zoveel meer energie kan opslaan.
Afwassen met water van 50 graden is ook erg goed te doen. Bij ons staat de tapwaterstand al 1,5-2 weken uit, en als het goed is, hebben we die tot oktober gewoon helemaal niet meer nodig. (is soms een heel klein tikje schuiven met een afwasje of een hotfill-was. Bij een afwas kan je soms ook veel efficienter nog een klein beetje met een waterkoker wat bijverwarmen dan de CV (met een veeeeel lager rendement voor tapwater) bij laten springen.
Als het nl een mengkraan met een vaste verhouding is, dan heb je nl bij boilerwater onder de 60 graden altijd een 'probleem', dat ie niet het max resultaat behaalt. als je bijv met dezelfde mengverhouding van 3 op 1 werkt, zou je met boilerwater van 60 graden best wel eens water naar je warme kraan kunnen hebben van zo'n 40 graden. Terwijl hij eigenlijk niet bij zou moeten stoken.
Je kan natuurlijk wel iedere keer zelf met het handje aan die kraan gaan zitten, maar dat is ook niet altijd handig.
Omega profiel... logisch.Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 18:48:
@Mike70
Wat je zoekt heet een omega-profiel
bijv:
http://www.metalpoint.nl/page/omega-profiel.htm
misschien heb je er wat aan
Sunhacker for president.
Dit is precies wat ik zoek.
Zelfs de maten kun je opgeven.
Thanks!!!
Kan ik vannacht rustig

www.mijnzon.info
Verwijderd

Als dit niet partytime is:
Deze week gasverbruik: 6m3
Langjarig gemiddelde: 31m3
Opmerking: deze 6m3 is in de eerste dagen van de week hoofdzakelijk verbuikt, want de gasmeter staat al zeker 3 dagen gewoon stil.
Ik zit met zo'n zelfde situatie, met een ingebouwde boiler van 50 liter in een Daalderop Combifort. De Combifort heeft drie standen voor de heetwatertemperatuur, 60, 65 en 70 graden. In z'n nachtverlaging houdt hij de temperatuur 30° lager dan de ingestelde temperatuur. Als de zonneboiler er is ga ik de ketel instellen op 70° en in permanente nacht. De ketelboiler wordt dan op 40° gehouden. Dan zal de ketel (hoop ik) niet vaak aan slaan, maar de kans op een koude douche is daarmee effectief nul. Wel ben ik nog op zoek naar een regeling om circulatie te krijgen tussen zonneboiler en ketelboiler, zodat ik meer warmte kan opslaan.JakeNL schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 22:06:
[...]
A'dam PVOutput
Onze collector blijkt dus genoeg power te hebben om meer dan de standaard 100 liter te verwarmen! (HRSolar 2.5)gatgda schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 23:05:
[...]
misschien zie ik iets verkeerd, maar als je geen grotere collector hebt dan normaal, warmt de boel toch gewoon langzamer op?
[ Voor 57% gewijzigd door Leader98 op 05-04-2009 14:00 ]
De installateurs ruiken de toegekende subsidie van Senternovem.SpiceWorm schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:27:
[...]
Eric-pvt draait zich om in zijn got graf.
Misschien de Reus eens vragen waarom de installatiekosten zoveel hoger zijn dan bij Fam. Kleinman?
Geeft maar weer eens aan dat subsidie geven op aanschafkosten een fout systeem is.
Beter zou het zijn als je subsidie krijgt op het aantal MJ wat je zonneboiler daadwerklijk geproduceerd heeft.
Mijn offerte van 5050 euro voor een 200L boiler incl. installatie liegt er ook niet om.
Mee eens dat zowel installateurs als fabrikanten hun prijzen verhogen, maar alsjeblieft niet een subsidie per geproduceede MJ. Zeker net zo'n gedrocht als de SDE.Speksteenkachel schreef op zondag 05 april 2009 @ 15:30:
[...]
De installateurs ruiken de toegekende subsidie van Senternovem.
Geeft maar weer eens aan dat subsidie geven op aanschafkosten een fout systeem is.
Beter zou het zijn als je subsidie krijgt op het aantal MJ wat je zonneboiler daadwerklijk geproduceerd heeft.
Dan koppel ik subiet ook m'n speksteen aan de stadsverwarming
Lijkt me wel interessant. Heeft iemand al eens getest of het mogelijk is om energie (warmte) terug te leveren op stadsverwarming?Speksteenkachel schreef op zondag 05 april 2009 @ 16:28:
Ha nee, ik bedoel net zoiets als het superieure Duitse systeem maar dan voor geproduceerde warmte.
Dan koppel ik subiet ook m'n speksteen aan de stadsverwarming
Als redelijke newbie, met mijn 3kWp installatie sinds oktober vorig jaar, ben ik nog niet van alle ins en outs op de hoogte.
Afgelopen donderdag en vrijdag prachtige zonnige dagen en voor mij dus record opbrengsten. Met een verschil; vrijdag kwam mijn vermogen maar niet boven de 2000W uit terwijl donderdag met gemak 2200W werd gehaald.
Vrijdag was er niet of nauwelijks wind dus de zonnestroom panelen werden waarschijnlijk lekker warm en dan loopt het vermogen terug zoals ik mocht merken.
Vanochtend een interessant experiment gedaan. Het was bijna windstil, de rook van de kolencentrale bij de Hemweg in Amsterdam ging zeker 500 meter recht omhoog, dus bijna geen koeling van de panelen door wind. Mijn vermogen kwam niet boven de 1900W uit. De tuinslang gepakt en ongeveer 3 minuten mijn panelen besproeid. Direct daarna zag ik mijn vermogen met ongeveer 10% toenemen tot ruim boven de 2100W waarna het direct weer terugliep naar ongeveer 1900W. Ik wilde het experiment nog een aantal keer herhalen maar bewolking begon parten te spelen en dan krijg je geen goeie indicatie.
Als mijn buurman ook zijn gegevens nu eens gaat loggen kan ik een betrouwbare vergelijking maken. Hij heeft precies dezelfde panelen dus dat moet goed komen.
Voordat iedereen denkt dat ik gek ben en kostbaar drinkwater ga gebruiken om 10% meer stroom te produceren. Dat ben ik echt niet van plan.
Wel kan je daar natuurlijk opgeslagen regenwater voor gebruiken. Pompje aan de opslag in de kruipruimte aangestuurd door een temperatuurmeter die de temperatuur van de zonnepanelen meet.........
Iemand hier ervaring mee?
Ik ben echter geen programmeur en al zeker niet met Linux. Heb wel al Solget geprobeerd aan de praat te krijgen maar dat wil me niet lukken. Weet iemand een methode, script, programma voor XP om de gegevens uit de omvormer te trekken en vervolgens naar een csv bestand te schrijven in decimaal uiteraard? We beginnen met gratis
Op dit moment gebruik ik QS Data Control maar de gegevens die ik op kan slaan zijn erg summier.
Ik ben wel benieuwd naar die commando's, om eens te gaan proberen of ik daarmee uit de voeten kan.glambalk schreef op zondag 05 april 2009 @ 18:14:
Ik kwam trouwens veel berichten tegen over het uitlezen van de Soladin 600. Ik heb een SolarMaster XS3200 van Mastervolt en ben inmiddels wel achter de commando’s die naar de omvormer gestuurd moeten worden.
Summier en omslachtig.Op dit moment gebruik ik QS Data Control maar de gegevens die ik op kan slaan zijn erg summier.
Ik ben al bijna zover dat ik een Solarlog 800 ga bestellen.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ik heb een combifort (50 liter) aangeraden gekregen in combinatie met zonneboiler. Ik twijfel een beetje aan die ingebouwde boiler. Je idee van circulatie lijkt me een goed plan, maar in mijn situatie, nu ik nog een ketel kan kiezen, vermijd ik die liever.ericplan schreef op zondag 05 april 2009 @ 12:11:
[...]
Ik zit met zo'n zelfde situatie, met een ingebouwde boiler van 50 liter in een Daalderop Combifort. De Combifort heeft drie standen voor de heetwatertemperatuur, 60, 65 en 70 graden. In z'n nachtverlaging houdt hij de temperatuur 30° lager dan de ingestelde temperatuur. Als de zonneboiler er is ga ik de ketel instellen op 70° en in permanente nacht. De ketelboiler wordt dan op 40° gehouden. Dan zal de ketel (hoop ik) niet vaak aan slaan, maar de kans op een koude douche is daarmee effectief nul. Wel ben ik nog op zoek naar een regeling om circulatie te krijgen tussen zonneboiler en ketelboiler, zodat ik meer warmte kan opslaan.
Maar kan je iets meer zeggen over de regelmogelijkheden van de combifort? Kan ik werkelijk nergens op internet vinden. Zijn voor beide circuits afzondelijk cv-temperatuur in te stellen? En welke instellingen voor cv-temperatuur zijn mogelijk ? Ik zag ergens alleen 60, 75 en 90 graden, ik had liever nog wat lager gewild ivm LVT.
Dit topic is gesloten.