Duurzame energie deel 12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 74.392 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Punkrocker schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:03:
[...]

En daarnaast schaffen ze de vliegtax af...
Eén van de meest vervuilende manieren van reizen!

Hup: verdubbelen die vliegtax!

Off topic; Het zijn sowieso waardeloze halve maatregelen die ze hebben aangekondigd.
Daar wil ik toch even op reageren: de vliegtax heeft het vliegen niet verminderd. Mensen zijn alleen vanaf andere vliegvelden gaan vliegen. Vliegtax prima, maar dan wel in heel Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Punkrocker schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 12:03:
[...]

En daarnaast schaffen ze de vliegtax af...
Eén van de meest vervuilende manieren van reizen!

Hup: verdubbelen die vliegtax!

Off topic; Het zijn sowieso waardeloze halve maatregelen die ze hebben aangekondigd.
Die vliegtax heeft 2x maal niks geholpen.

Ze vlogen er niet minder om.
En mensen reisen gewoon met de auto een ander kant verder op om er onderuit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:14
Ik rij nu gewoon naar Duitsland. Is prima te doen en veel goedkoper. Vliegtaks: niet doen. Als vliegen te duur word, dan neem ik de auto wel, dus dat lost ook niet veel op. Sowieso, waarom willen we dat mensen minder gaan reizen? Als milieuvervuiling het probleem is, dan moeten we reizen minder milieuvervuilend maken en niet minder gaan reizen. Milieu is prima, maar moet niet te koste gaan van comfort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik krijg vanmiddag naast Stichting Milieu Flevoland ook Radio en TV Flevoland over de vloer. Dit in het kader van www.klimaatstraatfeest.nl waar ik mij ook voor heb ingeschreven. Ze willen niet alleen controleren wat ik in huis doe aan energiebesparen maar ze willen er ook klaarblijkelijk een item van maken op radio en TV :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:56
pcmadman schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:06:
Ik rij nu gewoon naar Duitsland. Is prima te doen en veel goedkoper. Vliegtaks: niet doen. Als vliegen te duur word, dan neem ik de auto wel, dus dat lost ook niet veel op. Sowieso, waarom willen we dat mensen minder gaan reizen? Als milieuvervuiling het probleem is, dan moeten we reizen minder milieuvervuilend maken en niet minder gaan reizen. Milieu is prima, maar moet niet te koste gaan van comfort!
Als we zo redeneren gebeurt er niets. Waarom betaal ik voor mijn autobrandstof wel accijns en op vliegtuigbrandstof niet. De vervulier betaald lijkt me een prima uitgangspunt.
We moeten dat dan uiteraard wel internationaal regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
. Milieu is prima, maar moet niet te koste gaan van comfort!
Met zo'n opmerking wil je weer een oude discussie uit de sloot halen! Laat die dekkel maar op die beerput maar zitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

over vliegen: ik heb wel eens gelezen dat het per kilometer soms zelf zuiniger is dan alleen in de auto zitten. Kan daar nu geen bron van vinden, maar toen ik de berekening las kwam het niet onaardig over. Nog steeds vervuilend natuurlijk, maar minder dan ik dacht.

Kwam er op meer dat je in een vliegtuig vaak grote afstanden doet (veel kilometers) en met een groep mensen. Daarnaast hoeft er voor elke kilometer geen asfalt te liggen, wat je ook niet hoeft onderhouden.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2009 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Hmmm, zullen ze echt aan hun woord houden:
RIJSWIJK - Nederlanders hoeven per 1 juli aanzienlijk minder voor hun gas en stroom te betalen. Dat komt door de flinke vermindering van de olieprijs.

Bij Nuon gaat de gasprijs volgens een woordvoerster per 1 juli met 35 procent omlaag. Voor elektriciteit hoeven de klanten van het bedrijf vanaf 1 juli 5 procent minder te betalen.

Dat komt per huishouden met een gemiddeld energieverbruik neer op een verlaging van de energierekening met minimaal 300 euro per jaar.

Dat de gasrekening meer daalt dan de elektriciteitsrekening komt door het sterkere verband tussen de olieprijs en de gasrekening dan die tussen stroom en olieprijs.

Eneco

De gemiddelde klant van Eneco die zowel gas als elektriciteit van het bedrijf afnemen, mag er volgens een woordvoerder op vertrouwen per 1 juli ongeveer 320 euro per jaar minder aan gas en elektriciteit kwijt te zijn.

De afnemers van gas gaan 34 procent minder betalen. De klanten die voor hun stroom van het bedrijf afhankelijk zijn, zien de prijs met 7 procent dalen.

De woordvoerder benadrukt dat de daling van de energierekening niet onverwacht komt. Klanten kregen al eind vorig jaar te horen dat de prijzen per 1 juli zouden dalen.

Vast contract

De meeste Enecoklanten hebben geen vast contract voor één of drie jaar afgesloten. Wie dat wel heeft gedaan en zijn contract op 1 april vernieuwt, ziet de energierekening met ingang van die dag met gemiddeld 20 procent dalen.

De woordvoerder van Essent kon nog niet aangeven, met hoeveel de energierekening van de gemiddelde klant bij het derde grote energiebedrijf van Nederland daalt.
http://www.nu.nl/economie...r-1-juli-fors-omlaag.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:18

ericplan

5180 Wp PV

Milieu is prima, maar moet niet te koste gaan van comfort!
Ik volsta met de mededeling dat ik het volstrekt niet met je eens ben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-07 15:26
over vliegen: ik heb daar in een niet zo verleden redelijk wat over opgezocht. Op lange afstanden (als variaties van opstijgen en landen kunnen afgevlakt worden) stoot een zuinig vliegtuig (meestal wil dit zeggen zoveel mogelijk mensen in economy) tussen de 110 en 140 g CO2 per persoon per km uit.

Op zich dus minder dan iemand die alleen in een gemiddelde wagen zit. Het probleem zit hem echter in de hoogte waarop de uitstoot gebeurt: door de grote hoogte wordt de uitstoot minder snel opgenomen of afgebroken en heeft ie ook meer effect. Ik kan nu zo snel geen bronnen meer vinden, maar de meeste schatten op een factor 5 à 7 keer vervuilender dan uitstoot aan de grond. Dit maakt dus dat vliegen een resultaat zou geven van ongeveer 500 à 1000 gr CO2 per persoon per kilometer aan de grond.

Te vermijden dus voor alles wat niet intercontinentaal is. Overigens moet ik hierbij opmerken dat dit geldt voor grotere toestellen met straalmotoren. Hoe lager de snelheid van het toestel en hoe meer mensen erin zitten hoe efficiënter. Propeller korte afstandsmaatschappijen claimen veel lagere uitstoot te produceren, maar dat kan ik niet bevestigen of ontkennen.

Als je rond de wereld wil vliegen, vlieg je dus best van west naar oost (straalstroom laat je 20 % sneller gaan = +/- 20% lager verbruik) en in economy class.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Als je in je eentje in een auto zit, verbruik je per km grofweg 2x zoveel energie dan in een vliegtuig.
Als je met z'n tweeen in een auto zit gebruik je ongeveer evenveel (uit Hoor je beter in het donker van Jo Hermans). Als je dingen als onderhoud van asfalt of vliegtuigen gaat meenemen weet ik niet wat eruit komt. Weet trouwens niet hoeveel kerosine en benzine aan co2 uitstoten.

Ik weet wel dat Greenpeace er laatst achter is gekomen dat de milieubelasting van de productie van hun nieuwe boot in het niet valt ten opziche van het gebruik.
Zo kwamen ze er ook achter dat - in de toepasing van deze boot - het 'milieu-onvriendelijke' aluminimum vriendelijker is dan hout. Hout moet namelijk regelmatig geschuurd en gelakt, en die belasting is groter dan de eenmalige productie van aluminium.

Probleem met vliegen is alleen dat het veel sneller gaat en men dus makkelijker een grotere afstand vliegt. Maar je kan dus beter met het vliegtuig dan in je eentje met de auto naar Italie.
Als milieuvervuiling het probleem is, dan moeten we reizen minder milieuvervuilend maken en niet minder gaan reizen.
Volgens mij kunnen de meeste mensen zich nog wel in vinden in de stelling dat niet reizen an sich, maar de milieuvervuiling die de huidige vorm van reizen met zich meebrengt het probleem is.

En de discussie gaat, als ik het goed begrijp, over de vraag of we voldoende duurzame energie kunnen opwekken, om dit reizen te 'betalen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
[b]Towap schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:32:[/b
Propeller korte afstandsmaatschappijen claimen veel lagere uitstoot te produceren, maar dat kan ik niet bevestigen of ontkennen.
http://www.destentor.nl/regio/vechtdal/article500812.ece

20 liter voor 200 km is 1 op 10 (diesel). Dat zowieso niet zuiniger dan alle auto's, maar dan is de 'asfalt' belasting niet meegenomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
SpiceWorm schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:55:
...
Zo kwamen ze er ook achter dat - in de toepasing van deze boot - het 'milieu-onvriendelijke' aluminimum vriendelijker is dan hout. Hout moet namelijk regelmatig geschuurd en gelakt, en die belasting is groter dan de eenmalige productie van aluminium.

[...]
Aluminium is helemaal niet milieu onvriendelijk. Het is namelijk nagenoeg 100% te recyclen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Item is zojuist afgerond. Ik kom morgenavond op TV Flevoland en morgenochtend op Radio Flevoland. Item gaat over het klimaatstraatfeest en wat ik allemaal in huis heb gedaan :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
gp500 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:02:
Ik zou eigenlijk ook moeten nu maar dat red ik financieel niet zo dit jaar.

Toch maar eens aan het rekenen gaan.
Volgens mij is een onderdeel van de nieuwe plannen van het kabinet om mensen een goedkope lening aan te bieden (0 of 1 % rente) voor het duurzamer maken van hun huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JakeNL schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 16:29:
Aluminium is helemaal niet milieu onvriendelijk. Het is namelijk nagenoeg 100% te recyclen.
Het kost erg veel energie om het te produceren, daarom had (heeft) het de naam milieu-onvriendelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

zonnigtype schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 00:35:
[...]

Ziet er uit als Evergreen Solar string ribbon Si modules:

http://www.evergreensolar.com/app/en/products/item/619

Die hebben een fabriek in Marlboro (...) in Mass. staan.

Hebben goed reputatie, maar je praat hier wel over een B-module met "schoonheidsfoutjes". Potentieel riskant, want waar bestaan die "foutjes" uit? Als het slechts beschadigingen van het frame of zo zijn zou het nog kunnen (zeker gezien de prijs). Maar je wilt geen beschadigingen van de tedlar folie hebben aan de achterzijde.

Ik heb een newbee op mijn site staan die ze ook uit U.S.A. heeft geïmporteerd. Wellicht kun je daar wat mee...

[...]

Not the faintest idea. Kan best meevallen. Moet je optellen uiteraard bij de aanschafprijs.

Goed navragen: eventuele aarding van deze modules. Evergreen heeft in het verleden problemen met oude modules gehad. Schijnen opgelost te zijn.

Zuukzes!
Ik ben die PV newbie die vorig jaar Evergreen modules uit de VS heeft geimporteerd.
Deze panelen zien er inderdaad uit als Evergreen. Hun nieuwe A serie (200, 205 , 210Wp) hoeven niet meer geaard te worden. (mijn 190W spruce panelen van hun wel)
Maar ja, B modules met schoonheidsfoutjes.

Importeren van maar 6 modules kan erg prijzig zijn. Daar bovenop komt ook nog eens 19% btw over de waarde van de lading + vervoerskosten + verzekeringskosten.(niet leuk als je hoge verschepingskosten hebt)
Ik zou het persoonlijk niet doen. Je kunt beter grote hoeveelheden importeren..
Op dit moment vind ik panelen uit China erg interessant. Goedkoop en kwaliteit doet tegenwoordig niet onder tenopzichte van europese panelen. Waarschijnlijk ga ik dit jaar mijn eigen systeem verder uitbreiden. Ben nog even aan het onderzoeken of voor de 2de keer meedoen aan de SDE regeling wel zin heeft. (nog een brutoproductiemeter/aansluitnummer en rompslomp erbij) of wachten wat die nieuwe feed-in tarief gaat inhouden.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 17:47:
[...]

Volgens mij is een onderdeel van de nieuwe plannen van het kabinet om mensen een goedkope lening aan te bieden (0 of 1 % rente) voor het duurzamer maken van hun huis.
Volgens mij is een veel betere methode om bouwmaterialen voor isolatie naar 6% BTW of geen BTW te zetten. Naast een renteloze lening bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Oké, ik heb het verkeerd verwoord en zal een kleine nuance toevoegen:
Ik ben niet bereid comfort in te leveren ten bate van het milieu.

En ik vindt het dus wel belangrijk om hier over te discussiëren en vooral ook een keer het tegengeluid te laten horen, want ik hoor veel geluiden hier dat we vanalles moeten laten ten bate van het milieu, maar daar ben ik het dus gewoon niet mee eens en Jan met de pet ook niet volgens mij. Dus het is een beetje hypocriet om het beeld te scheppen dat de consensus hier is dat we maar vanalles moeten gaan laten ten bate van het milieu. Als ik het gevoel krijg dat mijn geluid ondersneeuwt in de meningen hier, dan laat ik dat geluid weer even klinken en trek daarbij desnoods de beerput van een oude discussie open. Daar is het toch een discussieforum voor?

Anyway, goede zaken zijn imho(o.a.):
- Innovatie (stipt op 1)
- Minder verspillen (als in verbruiken zonder nut tegengesteld aan verbruiken met nut: gebruiken)
- Duurzame energie in alle vormen en maten
- Elektrische auto's
- CCS als dit veilig is en rendeert, beter nog nuttig gebruiken, want Koolstof hebben we voor véél zaken nodig.

En waarom ik pro vliegen ben, ik ga nogal eens naar Oostenrijk en de verschillende manieren:
- Trein heel dicht net in Oostenrijk: City Night-line naar München en dan met de gewone trein naar Oostenrijk kost me 15-16uur en €100,- enkel.
- Trein: ICE tot aan München en de rest gewone trein, kost me 10uur en €140,- enkel.
- Auto: Duurt ong. 6-9uur afhankelijk van de rijstijl, Diesel 1:15 à €0,90 en 890Km = €53,40
- Vliegtuig 1uur reizen, 1uur inchecken, 45min vliegen, 30min bagage afhalen, 2uur rijden = 5:15u prijs is ~€50,- enkel ticket op tijd geboekt.
Lijkt me duidelijk, vliegen is gewoon snel en comfortabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

flitspaal.nl schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 08:47:
[...]

Lelijk? Die windturbines zijn geweldig! Dat heeft de provincie Flevoland dan wel weer ontzettend goed begrepen Die paar m2 land die je verliest in dat boerenlandschap maakt niet uit. Die boeren zijn goed bezig daar. Volgens mij zijn het bijna allemaal 660kW Vestas windturbines

Langs de A27 bij de Stichtsebrug zijn recentelijk een aantal grote turbines bijgeplaatst.

Mijn zoontje vind ze in elk geval geweldig :>
Ik ook. Helaas vele landgenoten die weigeren hun kWh verbruik bij hun "verzet" te vermelden, niet...

@SolarKing:
(nog een brutoproductiemeter/aansluitnummer en rompslomp erbij) of wachten wat die nieuwe feed-in tarief gaat inhouden.
Vergeet de 30,05 Euri extra meetkosten per jaar niet die je d'r dan ook nog bij krijgt. En: plaatsingskosten van de meter zelf. En: als je slimme meter in je tokes gedouwd gaat krijgen (Eerste Kamer gaat de 31e definitie stemmen): mogelijk dubbele meetdienst "wegens twee energierichtingen". Ik zie "ze" er echt voor aan.

@pcmadman:
... want ik hoor veel geluiden hier dat we vanalles moeten laten ten bate van het milieu, ...
Oh? Wie zegt dat jij wat "moet"? Het is "verstandig" klinkt misschien wat beter. Maar je weet wat er dan gebeurt: d'r gebeurt dan helemaal niks, of: veel te weinig.

Overigens, "het milieu" is niet een of andere abstractie. Dat "milieu", dat zijn we zelf. Hoe zwaarder je dat "milieu" belast, hoe erger het voor onszelf gaat uitzien. En dan heb ik het nog niet eens over de "generaties die komen gaan". Het gaat nu al om ons eigen bestaan.

Ben zelf ex-vlieger (4 reizen gemaakt in promotietijd, toen wist ik nog niets van de "milieumisdaad" die vliegen heet - effe stoken O-) ). Dat is wel weer genoeg voor dit leven. Kijk ook eens naar ecological footprint invul oefeningen, en wees eerlijk over je mobiliteit scores (don't forget je vlees en zuivel verbruik). Eyeopener... ;)

Ik ga wel met de trein naar Zuid-Duitsland voor InterSolar 2009, met de fiets uiteraard. Prijs voor kaartje (inclusief die "tax" waar iedereen bij vliegen 63 jaar lang niks over heeft betaald volslagen onterecht over zat te z**ken...) zal ongetwijfeld weer heftig zijn, interesseert me niks. Want ik "hoef" niet tien keer per jaar naar Zuid Duitsland. Het blijft een leuk "uitje" van een dikke week... Als het maar bij "schaarse uitjes" blijft...

[ Voor 64% gewijzigd door zonnigtype op 26-03-2009 19:29 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ flitspaal:
Jij had een extra temperatuursensor geregeld, maar die heb je denk ik niet van sunsystems of wel? Vind het wel leuk om de opbrengst bij te houden.

Ben het bestellijstje aan het maken voor de zonneboiler,

Sunsystems 3 panelen, boiler, pomp+aansturing, expansievat +/- 1000 euro.

Koper of flexibel, moeten nog ff kijken, armaflex duosolar VA lijkt ook wel erg handig, alleen niet makkelijk aan te komen als particulier volgens mij, en dus ook geen idee van de prijs. Koper bij plieger (prijs?) of via bevriende installateur.

Armaflex HT isolatiemateriaal bij bengshop 18 mm 7,28 per 2 m, of 22 mm 7,80 per 2m.

Mengkraan, koppelingen, dakdoorvoer, 3weg klep voor cv bypass: bouwmarkt.

Vergeet ik nog wat?
edit: ja, het eindeloze vraagstuk van oververhitting. Moet er nog een jaga convector bij op het dak à 400 euro. Heb de mail naar China zojuist opnieuw verzonden.
Maar buiten dat, nog dingen vergeten?
edit2: ja, de vloeistof.

[ Voor 14% gewijzigd door SpiceWorm op 30-03-2009 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 19:18:
@ flitspaal:
Jij had een extra temperatuursensor geregeld, maar die heb je denk ik niet van sunsystems of wel? Vind het wel leuk om de opbrengst bij te houden.
Ik had 3 sensoren bij mijn pakket.Twee zijn nu in gebruik. De derde wil ik nog steeds installeren. Ik vermoed dus dat bij jouw pakket van Sunsystems straks ook minimaal 3 sensoren zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 19:28:
[...]

Ik had 3 sensoren bij mijn pakket.Twee zijn nu in gebruik. De derde wil ik nog steeds installeren. Ik vermoed dus dat bij jouw pakket van Sunsystems straks ook minimaal 3 sensoren zitten
Ligt eraan welke controller je koopt, ik had er 6 sensoren bij.
2 PT1000, 4 NTC10 voelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42

Vergeet ik nog wat?
edit: ja, het eindeloze vraagstuk van oververhitting. Moet er nog een jaga convector bij op het dak à 400 euro. Heb de mail naar China zojuist opnieuw verzonden.
Jaga en China, ik zie het verband even niet. Ga je voor een jaga convector als in die mooie radiatoren van www.jaga.be (en welke neem je dan?), of ga je voor zo'n chinees Apricus dissipator? Van die laatste kan ik nergens afmetingen en prijzen vinden.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Hier een linkje: http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/
Wel interessant denk ik.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:07

Punkrocker

Mostly harmless

deejeebv schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:50:
[...]

Als we zo redeneren gebeurt er niets. Waarom betaal ik voor mijn autobrandstof wel accijns en op vliegtuigbrandstof niet. De vervulier betaald lijkt me een prima uitgangspunt.
We moeten dat dan uiteraard wel internationaal regelen.
Inderdaad: de vervuiler moet betalen. Naar rato: hoe vervuilender hoe meer tax.

Geen BPM en belasting op de auto's maar een paar cent per liter erbij.

Back on topic: slecht meer voor de collectoren en PV-panelen. Goed weer voor de windmolens ;)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:07
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:02:
[...]

Klets ff met de bedrijven van je offertes; als er deze zomer subsidie komt kan je toch ff regelen dat ze die rekening op die datum dateren.

;)
Ik vind veel goed als het om duurzaamheid gaat, maar frauderen om subsidie op te strijken vind ik een brug te ver.
@ flitspaal:

Ben het bestellijstje aan het maken voor de zonneboiler,

Sunsystems 3 panelen, boiler, pomp+aansturing, expansievat +/- 1000 euro.

Koper of flexibel, moeten nog ff kijken, armaflex duosolar VA lijkt ook wel erg handig, alleen niet makkelijk aan te komen als particulier volgens mij, en dus ook geen idee van de prijs. Koper bij plieger (prijs?) of via bevriende installateur.

Armaflex HT isolatiemateriaal bij bengshop 18 mm 7,28 per 2 m, of 22 mm 7,80 per 2m.

Mengkraan, koppelingen, dakdoorvoer, 3weg klep voor cv bypass: bouwmarkt.

Vergeet ik nog wat?
Ik heb alle koperleiding spul bij Stopet gekocht, koper 15mm was 2,35 p/m in lengtes van 5 meter. Meeste ongeveer 50% goedkoper dan de bouwmarkt, en keurig thuis afgeleverd. stopet en andere webshops "kijken" in de magazijnen van plieger. En raad eens van welke firma de meeste bouwmarkten hun spullen betrekken.....

Heb je voor leidingen ook al in duitsland gekeken? Bij Solarsparshop.de hebben ze dat spul ook allemaal geloof ik.

Bij mijn nefit solarline zat geen sensor, ik heb er eentje van conrad. Met 2 alarmen op een instelbare waarde. Maar ondertussen zit ik toch te denken over echte uitlezing van de temperatuur om grafieken te genereren.

Er is onder linux zoveel mogelijk, dat ik daar nog wel even zoet mee ben :) En het kost allemaal bijna nix, maar daarvoor zit je natuurlijk wel zelf te hobbiën.

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 26-03-2009 22:27 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ik zit net bij solarsparshop.de te kijken en daar hebben ze dit:
http://shop.solarsparshop.com/pdf/1265.PSV21.pdf

Vacuumcollectoren met concentrator spiegel erachter! Heeft hier iemand al meer van gehoord? Dat klinkt namelijk wel erg interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:34:

Vacuumcollectoren met concentrator spiegel erachter! Heeft hier iemand al meer van gehoord? Dat klinkt namelijk wel erg interessant!
Heb ze gezien die spiegels.
Het is maar dun spiegelend plaatmateriaal, mijn eerste gedachte was:
wat doet met wind?
resonantie?

Waarom maken ze hiervan geen combinatie.
Ik bedoel maak hierbij een soort indak collector met gootstukken voor dakpannen bijvoorbeeld samen met een spiegelende, parabolisch golvende onderplaat.
Zou volgens mij wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Kan idd niet echt moeilijk zijn. Is misschien wel mooier idd, maar nog steeds niet zo als met een vlakkeplaat welke op inbouw lijken.

Het drong vandaag ineens tot me door dat die vreemd geplaatste dakramen op die wijk waar ik iedere dag langs kom helemaal geen dakramen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
SpiceWorm schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 17:48:
[...]

Het kost erg veel energie om het te produceren, daarom had (heeft) het de naam milieu-onvriendelijk te zijn.
Gelukkig is de aluminium industrie hoogovens juist 1 die vooral met stroom werkt en geen gas.

Daardoor is het voor aluminium dus makkelijk groener te produceren via de juiste stroomproductie afname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Jij bent dan ook al vrij bewust bezig en iedereen doet wel eens wat.

Maar .... er mee bezig zijn en een verbetering willen maken is een gezonde eerste stap.

Je zal een reden hebben om naar een land te gaan.
Maar kan dat ook anders ..... of een ander land of minder vaak. ( zakelijk video conferentie)

Op die manier komt er meer verantwoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
gp500 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 00:48:
[...]

Gelukkig is de aluminium industrie hoogovens juist 1 die vooral met stroom werkt en geen gas.

Daardoor is het voor aluminium dus makkelijk groener te produceren via de juiste stroomproductie afname.
Ons bedrijf levert cilinders die gebruikt worden in het proces van smelten van bauxiet tot aluminium. Dit gebeurt in baden waar een potentiaalverschil van +/- 5V op staat, echter met een stroom van 200-300 kA, (200.000 Ampere!) Aangezien de baden in serie staan tot wel 100 stuks, kan je wel uitrekenen wat voor een vermogen daar voor nodig is.
Om die reden staan deze bedrijven dan ook vaak op plaatsen waar elektriciteit goedkoop opgewekt kan worden. Ik ben zelf bij een smelter in Noorwegen geweest waar de stroom wordt opgewekt door waterkracht (een turbine onder een geboord gat in een berg, 100 mtr hoog, 3mtr diameter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 02-08 14:30

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Aluminium is ook relatief milieu onvriendelijk aangezien het metaal niet gemagnetiseerd kan worden en daardoor moeilijk uit een afvalstroom te filteren. Procentueel wordt er daarom ook relatief weinig aluminium gerecycled.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Waarom zijn sommige ketelonderdelen zo weinig duurzaam :( Blijkbaar heb ik tijdens de voorbereidingen voor de zonneboiler naar de overstort van de CV-ketel gewezen. Gevolg: Hij lekt een beetje, toch maar weer vervangen, voordat de zonneboiler komt, ketel aftappen enz. enz. zucht. Is het zo moeilijk iets te maken dat langer meegaat?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Joba schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 19:59:
Jaga en China, ik zie het verband even niet. Ga je voor een jaga convector als in die mooie radiatoren van www.jaga.be (en welke neem je dan?), of ga je voor zo'n chinees Apricus dissipator? Van die laatste kan ik nergens afmetingen en prijzen vinden.
Als china zegt dat de vacuumcollectoren niet tegen stagnatie temp. kunnen, dan moet ik bij jaga een convector halen.

:)

Dat is niet zo heel duidelijk nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
pcmadman schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 21:34:
Ik zit net bij solarsparshop.de te kijken en daar hebben ze dit:
http://shop.solarsparshop.com/pdf/1265.PSV21.pdf

Ik heb ze wel vaker gezien. Vraag me af hoe simpel je zelf zoiets zou kunnen maken, een simpele spiegel van 2 bij 2m ben je al een heel eind met extra licht invangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat iedereen dit al gezien heeft? :)

NU.nl: Nieuwe ronde voor zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weinig nieuws natuurlijk; paar tweakjes hier en daar maar de regeling is en blijft belachelijk.

Over een tijdje (tsja waneer) wordt de financiering geregeld via een feedin tarief; de rest blijft SDE.
Dus zeg maar wel de voordelen voor de overheid van de Duitse regeling (financiering gaat buiten de staatskas om) , maar niet de voordelen van partijen die graag willen. Typisch onze regering weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Wat is er met mevrouw van de Hoeven aan de hand... eerst de feed-in, nu dit weer:
Groene stroom krijgt voorrang op het elektriciteitsnet. Dit staat in een wetsontwerp dat minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Netbeheerders moeten duurzaam opgewekte elektriciteit met voorrang transporteren. Als er meer stroom wordt geleverd dan het net op dat moment aankan, moet elektriciteit uit niet-duurzame bronnen voorrang verlenen. Zo moet de toegang van groene stroom altijd gewaarborgd zijn.
http://www.happynews.nl/2...oor-groene-stroom-op-net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:41:
Wat is er met mevrouw van de Hoeven aan de hand... eerst de feed-in, nu dit weer:

[...]

http://www.happynews.nl/2...oor-groene-stroom-op-net/
Was al een tijdje bekend (ergens in november besloten dacht ik) maar het is zeker goed nieuws dat dit er nu eindelijk door is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copycat
  • Laatst online: 23-07 11:33

Copycat

Stamgast @ HGGCT

gp500 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:06:
Mooi nieuws voor de mensen yn Fryslân:
Die zonnepanelen willen isntalleren.

EXTRA subsidie voor ons
Vanaf 1 maart was er ook zoiets in Groningen. Er was 5 ton beschikbaar, website lag binnen no-time plat en dan de eerste dag al voor 1,3 miljoen aangevraagd. Was ook nog een zondag ook!

Dus ik zou er maar snel bij zijn dan. Want ik ben het dus mooi misgelopen.

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Oké, dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.olino.org/wp-content/uploads/2008/articles/overzicht-elektrische-autos-tango.jpg
Of toch liever dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.autoweek.nl/images/800/1/493fe68b0aa789234e4047b3a3f9a5c1.jpg

$108.000,- en $49,900,- respectievelijk
en 256km of 480km per lading?

Oké, beetje uit z'n verband gerukt, maar ik ben gewoon Tesla fan :>
De nieuwe Tesla vierdeurs. Mijn god wat een bak! :9~ En de prijs is ook helemaal niet gek. Is wel de basisprijs na aftrek van een tax-rebate en wss met de standaard accu voor 257km, maargoed, het is de helft minder dan de Roadster. Zie hier voor meer info:
http://www.groenopweg.nl/...de-vierdeurs-Tesla-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:56
Iemand een idee hoeveel kWh per 100 km dit ding verbruikt? Het lijkt mij een grote, zware business-as-usual-auto met nog steeds zeer veel benodigde fossiele input (en dan heb ik het niet primair over de productie).

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 27-03-2009 16:41 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Ja, maar dat kunnen we gewoon met zonnepaneeltjes oplossen. Of een windmolen. Of waterkracht. Of CSP. Of getijden. Of... nouja, je begrijpt me wel.

Wat is dat toch met iedereen hier die zo sober wil leven. Dat krijg je niet verkocht. Dan vreet men nog liever de aarde op dan dat men duurzaam word. Iig de grote massa. Sterker nog: Duurzaam moet comfortverhogend zijn! Duurzaam is High-tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:29:

Wat is dat toch met iedereen hier die zo sober wil leven. Dat krijg je niet verkocht. Dan vreet men nog liever de aarde op dan dat men duurzaam word. Iig de grote massa. Sterker nog: Duurzaam moet comfortverhogend zijn! Duurzaam is High-tech!
Als je meer gebruikt dan je hebt, ga je failliet. We gebruiken van de aarde meer dan goed is. We zorgen met ons vele vliegen voor opwarming van de aarde en putten de energiebronnen uit. Dat heet "op te grote voet leven"
Te lang hebben we gedacht dat de techniek wel een oplossing zou bedenken voor de ecologische problemen. (En blijkbaar denken sommigen nog steeds zo) De geschiedenis leert dat dit niet zo is. We hebben nog steeds geen goede oplossing voor nucleair afval. We hebben nog steeds geen goede oplossing voor fijn stof.

Je betaalt vrijwel nooit de echte rekening van je handelen. De kosten die transport met zich mee brengt worden maar zeer beperkt aan je doorberekend. Zo is het ruimtebeslag van Schiphol vele malen groter dan alleen de luchthaven. Daar kan niet of beperkt gewoond worden. Dat zit niet in de prijs van je vliegticket. En zo zijn er wel meer voorbeelden.

Natuurlijk kunnen we doorgaan zoals we nu bezig zijn. Dan houdt het gewoon een keer op...

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

pcmadman schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 17:29:
Nou hier een goed bericht van iemand die het van de zonnige zijde bekijkt.
Heb vandaag de balans opgemaakt. :)
Het resultaat van 365 dagen 525Wp op ons dak.:

Afbeeldingslocatie: http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/365dagen.jpg

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
gp500 schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 00:59:
Jij bent dan ook al vrij bewust bezig en iedereen doet wel eens wat.

Maar .... er mee bezig zijn en een verbetering willen maken is een gezonde eerste stap.

Je zal een reden hebben om naar een land te gaan.
Maar kan dat ook anders ..... of een ander land of minder vaak. ( zakelijk video conferentie)

Op die manier komt er meer verantwoording.
Vriendin is Oostenrijks.

En zoals Mike70 zegt, met 110Wh/km van de Roadster kun je daar toch weer een 4000km mee rijden _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:23
Nou vandaag dan hier ook eindelijk, na 3,5 maanden, de subsidie van de zonnecollector ontvangen. Althans de brief dat het eraan zit te komen. Wat een slome ambtenarenmolen zeg, dat Senternozem!

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit nu 11 weken te wachten op die mooie brief.
Eigenlijk al veel langer, sinds november.
Ik moest de aanvraag terugtrekken en opnieuw indienen omdat het systeem iets 8) groter werd.
Dat kon niet toegevoegd worden op de eerste aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vannacht nog eens een hotfill wasje (vaatwasser) gedraaid. Dit keer op de ECO stand. Resultaat was ietsje beter: 1,0 kWh.

(tov 1,33 vorige meting op koud water, 1,4 volgens het boekje) Dat is dus nog geen 30% besparing...:(

Nog niet om naar huis te schrijven dus. Misschien maak ik er wat kranen bij, dat we makkelijk kunnen switchen van koud naar warm als de boiler te koud is.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat verklaart een hoop ;) Voor het milieu is het 't beste dat je acuut gaat samenwonen. De opbrengst van PV in Oostenrijk schijnt iets hoger te zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

We nemen langzaam afscheid van de ING. Vanaf vandaag wordt mijn salaris op een duurzame rekening bij Triodos gestort. Dat is wel iets na 40 jaar lang een Postbank rekening te hebben gebruikt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 21:51:
[...]

Dat verklaart een hoop ;) Voor het milieu is het 't beste dat je acuut gaat samenwonen. De opbrengst van PV in Oostenrijk schijnt iets hoger te zijn.
Al blinkt Oostenrijk nou niet echt uit wat betreft duurzame energie, met al die sneeuwkanonnen. :X

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 22:31:
[...]

Al blinkt Oostenrijk nou niet echt uit wat betreft duurzame energie, met al die sneeuwkanonnen. :X
Ik meen dat Oostenrijk de hoogste zonneboilerdichtheid van Europa heeft?
http://www.senternovem.nl...n%202008_tcm24-292090.pdf

pag 11

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2009 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 15:15:
over vliegen: ik heb wel eens gelezen dat het per kilometer soms zelf zuiniger is dan alleen in de auto zitten. Kan daar nu geen bron van vinden, maar toen ik de berekening las kwam het niet onaardig over. Nog steeds vervuilend natuurlijk, maar minder dan ik dacht.
Hierboven is het al gepost, maar idd, een volle 747 is per passagier per kilometer zuiniger met brandstof dan als je met 1 of 2 man in een auto zit (wat vaak gebeurt).

Het punt is natuurlijk wel dat vliegtuigen in het algemeen meer kilometers afleggen, omdat het van vliegen makkelijker wordt om (snel) grote afstanden af te leggen terwijl als dat met de auto had gemoeten je het misschien wel helemaal niet had gedaan. (Ik zal hier nu geen waardeoordelen gaan geven of dat w.m.b. een goede zaak is of niet.)

En voor de treinfanaten: dankzij zaken als kreukelzone's, invalidentoiletten (die nemen veel ruimte in beslag) etc. in moderne treinen, is het gewicht van treinstellen in de afgelopen ~50 jaar aanzienlijk gestegen (per te vervoeren passagier). Voeg daarbij de gemiddelde treinbezetting (*) en dan is zelfs de trein niet zuiniger in energieverbruik per afgelegde reiskilometer dan wanneer je met 3 man in een moderne diesel rijdt. Misschien alweer ietwat flauw omdat veel mensen alleen rijden, maar ook hier liggen de cijfers dus niet zo ver uit elkaar als mensen soms wel eens schijnen te denken. Je moet het zoeken in de orde van een factor 2-3, en als je met meerdere mensen in de auto zit dan is het dus al praktisch lood om oud ijzer. (er nog van afgezien dat je met de trein vaak enorm moet omrijden. Case in point: ik woon in Enschede, m'n ouders tot enkele jaren geleden in Hoogezand. Zoek maar eens op hoe je dan gaat, met de trein :X )

(*) De bezettingsgraad van treinen schijnt in veel landen rond de 25-35% te liggen. Dat komt doordat je voor een succesvol spoorwegennet ook minder rendabele zijlijnen nodig hebt (anders komen mensen niet bij de hoofdlijnen en kom je nog nergens) en bovendien ook buiten de spits regelmatige diensten moeten rijden, anders stoot dat ook weer mensen af (als er bv. maar 1 trein per uur gaat buiten de spits en je dan ook nog eerst een half uur met de bus moet, etc...). Bovendien kan een trein wel vol zitten bij vertrek van het hoofdstation, maar vaak is hij gedurende een groot deel van de reis dan nog halfleeg. De lijnen korter maken om dat op te lossen schiet ook niet op, want dan moet je weer te vaak overstappen. Enzovoorts. Dit zijn dus grotendeels geen dingen die substantieel veranderen als er meer mensen met het OV gaan (want dan heb je ook meer treinen/treinstellen nodig, etc.)

Als het mensen interesseert kan ik wel eens zoeken of ik de bronnen hiervan nog kan vinden. Dat over die treinen was iig een Duits onderzoek (en nee, niet gesponsord door BMW ofzo AFAIK ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 16:40:
Iemand een idee hoeveel kWh per 100 km dit ding verbruikt? Het lijkt mij een grote, zware business-as-usual-auto met nog steeds zeer veel benodigde fossiele input (en dan heb ik het niet primair over de productie).
Als je kijkt in het olino auto overzicht zitten de meeste electrisch ontworpen auto´s zo tussen de 100 en 200 wh/km. Een omgebouwde citroën berlingo zit op 170 wh/km.

Weet wel dat gewicht naar verhouding veel minder van invloed is op het totale energiegebruik is wanneer je de bewegingsenergie efficiënt kan terugwinnen.

De auto weegt zo'n 1.800 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
ericplan schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 18:36:
We hebben nog steeds geen goede oplossing voor fijn stof.
Nee, maar de electrische auto verbruikt wel pak-em-beet 20% van de energie, en het grof van de fijnstof uitstoot komt toch echt van de scooters en dieselmotoren. Fijnstofuitstoot van banden e.d. is vele malen kleiner, en ook daar wordt aan gewerkt.
Dus dat technologische oplossingen niet werken is een beetje erg kort door de bocht.

Nog niet gehad over zonnepanelen/windturbines/csp, zijn dat geen technische oplossingen? :P

Even wat mensen van de trein halen, 15 km verderop. Met de auto idd. Want ik denk niet dat ik ook maar een bus of tram ga zien.

[ Voor 9% gewijzigd door SpiceWorm op 27-03-2009 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar gaat al het koper welk voor al deze molens, auto's, zonnepanelen nodig is vanaf komen?

Koper is nu al schaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Als we overal FTTH krijgen (Fiber to the Home), dan kunnen alle telefoon en televisiekabels de grond uit. Daar valt alweer een heleboel te winnen. Tevens denk ik wel dat dit probleem opgelost gaat worden met andere stoffen. Koolstof nanotubes bieden nu al goede toekomstperspectieven als gelijder. Veel lagere weerstand dan koper, dus ook minder transport verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpiceWorm schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:03:
[...]

Nee, maar de electrische auto verbruikt wel pak-em-beet 20% van de energie, en het grof van de fijnstof uitstoot komt toch echt van de scooters en dieselmotoren. Fijnstofuitstoot van banden e.d. is vele malen kleiner, en ook daar wordt aan gewerkt.
Dus dat technologische oplossingen niet werken is een beetje erg kort door de bocht.

Nog niet gehad over zonnepanelen/windturbines/csp, zijn dat geen technische oplossingen? :P

Even wat mensen van de trein halen, 15 km verderop. Met de auto idd. Want ik denk niet dat ik ook maar een bus of tram ga zien.
Ik zeg niet dat technologische oplossingen niet werken. Ik zeg dat we ze nog niet hebben. Bovendien is er nog een ander verschijnsel. Veel milieuwinst (van bijvoorbeeld auto's) wordt teniet gedaan door een intensiever gebruik en zwaardere modellen.
Lastig is ook dat het risico van fijnstof bekend is, maar dat een doodsoorzaak niet makkelijk is terug te voeren op fijnstof, anders waren de maatregelen vele malen heftiger geweest.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-08 20:27
Nog even deze (wereldwijde) actie onder de aandacht brengen: EarthHour

Een uur duisternis vanaf vanavond 20.30u. Gewoon.. de lampen uit. In en rond om je huis.
En om de statistieken van EarthHour te vormen, zou het leuk zijn als je je bij Earth Hour registreerde als deelnemer voor vanavond. :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Laatst online: 03-08 06:58
Misschien is het een gek idee, maar ik bedenk me net iets..

een zonneboiler of zonnepanelen kosten best veel, waardoor het ook lang duurt voor ze zichzelf terug verdienen. Zowel economisch als millieu technisch.

Is het eigenlijk geen mogelijkheid om iets als spiegels te gebruiken om zo meer zon te krijgen op je panneel en daarmee het rendement van het zonnepanneel te verhogen?

Of zie ik iets over het hoofd?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 23:09:
Waar gaat al het koper welk voor al deze molens, auto's, zonnepanelen nodig is vanaf komen?

Koper is nu al schaars.
Uit de engelse wikipedia (peak copper)
Recycling

Each year in the USA, more copper is recovered and put back into service from recycled material than is derived from newly mined ore. Copper’s recycle value is so great that premium-grade scrap normally has at least 95% of the value of primary metal from newly mined ore.[11]
Ik weet niet hoeveel koper er in een windmolen/electrische auto gaat zitten, maar -zover ik weet - zijn het enkel de spoelen van de electromotoren/generatoren welke van koper gemaakt moeten zijn. Voor allerlei andere toepassingen is het een onhandig zacht metaal.
Zit er trouwens koper in zonnepanelen?

En idd, zoals pcmadman aangeeft, kan het koper, wanneer glasvezel wordt gelegd, weer uit de grond gehaald worden. Eigenlijk een andere manier om te zeggen dat je koper, in tegenstelling tot bijv. olie, niet permanent kwijt bent.
Ik zeg niet dat technologische oplossingen niet werken. Ik zeg dat we ze nog niet hebben.
(Ik begrijp iets anders uit je originele post) We hebben geen electrische auto's, windturbines en zonnepanelen?
Bovendien is er nog een ander verschijnsel. Veel milieuwinst (van bijvoorbeeld auto's) wordt teniet gedaan door een intensiever gebruik en zwaardere modellen.
Energieverbruik van een electrische auto ligt +/- 5x lager (alleen de laatste stap) dan een fossiel gestookte auto. We hebben helemaal geen tijd om 5x verder rijden. Wat wel zou kunnen is dat er veel harder gereden gaat worden (en dus verder), maar dat zie ik enkel gebeuren als de veiligheid gegarandeerd kan worden, en dat wil niet zolang je met mensen te maken hebt. Voordat de snelheid omhoog gaat zijn we heel wat jaartjes (onderzoek naar milieu belasting, technologische ontwikkeling, etc) verder, en kunnen we beter afwegen hoeveel impact dat heeft op het milieu. Tot die tijd een flinke verbetering lijkt me.
Lastig is ook dat het risico van fijnstof bekend is, maar dat een doodsoorzaak niet makkelijk is terug te voeren op fijnstof, anders waren de maatregelen vele malen heftiger geweest.
Je geeft aan dat 'de doodsoorzaak' lastig is terug te voeren op fijnstof, waarom suggereer je dan wel dat dat zo is? Wat weet jij wat de mensen die zo'n onderzoek hebben gedaan niet weten?

Het is wel bekend dat luchtvervuiling van invloed is op het aantal jaren dat je in goede gezondheid leeft. Een extra reden om in steden electrische auto's te willen in plaats van fossiel gestookte exemplaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
w00t, ik zie net op de SolarNRG website dat ze nu ook Thin Film Amorf Silicium panelen aanbieden tegen erg scherpe prijzen:
http://www.solarnrg.nl/prijzen.html
€3,81-€3,28 per Wp

Het gaat om Sharp SG2R modules. Helaas maar 8,5% paneel efficiëntie, maar wel een erg scherpe prijs! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 10:11:
Waarom zijn sommige ketelonderdelen zo weinig duurzaam :( Blijkbaar heb ik tijdens de voorbereidingen voor de zonneboiler naar de overstort van de CV-ketel gewezen. Gevolg: Hij lekt een beetje, toch maar weer vervangen, voordat de zonneboiler komt, ketel aftappen enz. enz. zucht. Is het zo moeilijk iets te maken dat langer meegaat?
Ja ik had ook wat trammelant maar dan met mijn doorstroombegrenzer.

Probleem is de kalkafzetting, en de verharding van afdichtrubbers. Daar kan je helaas weinig aan doen lijkt me.

Vandaag nog eens in de boekjes gedoken van onze wasmachine en vaatwasser:

Verbruik wasmachine: 51 liter per beurt.
Verbruik vaatwasser: 16 á 18 liter per beurt.

Eigenlijk dus nogal wiedus dat de besparing bij een vaatwasser nogal tegenvalt. Maar daarentegen dus ook niet zoveel winterse verliezen als we hem het hele jaar door op hotfill laten zitten.

De wasmachine heeft inmiddels een 60 graden wasje op hotfill gedraaid: 0,57 kWh

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

AARGH!

Ik word een BN'er. Ik had een paar topics geleden ja gemeld dat RTV Flevoland zou langskomen? Nou. Dat is overgenomen door de Telegraaf.

Zie http://www.telegraaf.nl/video/binnenland/article3587448.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-08 20:27
flitspaal.nl schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:19:
AARGH!

Ik word een BN'er. Ik had een paar topics geleden ja gemeld dat RTV Flevoland zou langskomen? Nou. Dat is overgenomen door de Telegraaf.

ach wen er maar aan.... Dagblad "Trouw" is hier met fotograaf en reporter geweest om de SDE te introduceren (al zijn al mijn woorden weer eens uit verband gedrukt weergegeven :( )
zo zullen nog andere duurzame tweakers wel wat PR hebben gedaan. Mijn laatste actie: voor het bedrijfs-krantje een interview gedaan (reikwijdte ca 5.500 medewerkers).
Keep up the PR! "keep their heads ringing" :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpiceWorm schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 14:20:

[...]

Je geeft aan dat 'de doodsoorzaak' lastig is terug te voeren op fijnstof, waarom suggereer je dan wel dat dat zo is? Wat weet jij wat de mensen die zo'n onderzoek hebben gedaan niet weten?

Het is wel bekend dat luchtvervuiling van invloed is op het aantal jaren dat je in goede gezondheid leeft. Een extra reden om in steden electrische auto's te willen in plaats van fossiel gestookte exemplaren.
Mijn uitspraak was gebaseerd op een onderzoek van het RIVM dat een schatting had van 14.000-18.000 doden per jaar in Nederland, als gevolg van fijn stof. Dat zijn forse getallen. Alleen liggen oorzaak en gevolg niet altijd even helder, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een mesothelioom, dat altijd gerelateerd is aan asbest blootstelling.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:07

Punkrocker

Mostly harmless

In het april-nummer van het NWT tijdschrift staat een leuk artikel over de gevaren van CO2-opslag in lege gasvelden.

In 2011 is het gasveld bij Barendrecht leeg en willen ze dat gaan vullen met CO2.
De gevaren zitten hem niet in de opslag (het gas zat er ook miljoenen jaren in opgeslagen) maar in de injectie en het transport.
Het gas is zwaar en de site is aan drie kanten omringd door dijk(jes). De ene kant die niet verhoogd is geeft vrije uitzicht/doorgang naar een woonwijk. Als er CO2 ontsnapt drijft het de woonwijk in.
Bij de MER zijn er risico-berekeningen gemaakt maar er bestaan nog geen goede rekenmodellen voor. Zo is er alleen een 2D-model, er wordt dus geen rekening gehouden met relief en wordt er alleen met het percentage op 1m hoogte gerekend. Als de afsluiter eraf knalt en het gas spuit omhoog wordt er geen rekening gehouden met de flats verderop...
Het safeti-nl (het gebruikte rekenmodel) houdt er met percentages CO2 hoger dan 5% een veiliger marge aan dan andere modelen en proeven maar met percentages van 5% of lager CO2-gehalte geeft het model een lager sterftecijfer dan andere modelen/proeven! Terwijl juist door de wind het CO2 over een groot gebied verspreid kan worden en zo, met een relatief laag gehalte, veel slachtoffers kan maken. Dat CO2 gevaarlijk en dodelijk kan zijn wordt nog geillustreerd door een paar (dodelijke) ongelukken uit het (recente) verleden.

Als er enkel maanden na ingebruikname van het veld iets mis gaat met de afsluiters en met moet een extra boring maken om alles af te kunnen sluiten kan er zo'n 6000 ton CO2 ontsnappen. Als zoiets gebeurd als het veld bijna vol is is er wel 60.000 ton CO2 ontsnapt voordat het lek gedicht is! Bij een ongeluk in Duitsland vorig jaar ontsnapte "slechts" 130 ton en hadden 100-den mensen last van hun ademhaling en/of flauwvallen, 16 man moest naar het ziekenhuis, vier moesten er zelfs gereanimeerd worden.

De MER vermeldt, ter geruststelling, ook dat het CO2 van hetzelfde gehalte is als de CO2 die vanaf de elektriciteitscentrale naar de tuinders wordt getransporteerd. Deze leidingen liggen tot op 9m van de woningen. Als die openbarst geeft dat een krater van 15 à 20m.

Opengescheurde leidingen geven over een veel groter gebied een gevaarlijke concentratie CO2 dan een spuitend lek. Ook dit is niet meegenomen in de MER.

Het lijkt mij dat de bewoners van Barendrecht terecht verontrust zijn.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Punkrocker schreef op zondag 29 maart 2009 @ 11:21:
In het april-nummer van het NWT tijdschrift staat een leuk artikel over de gevaren van CO2-opslag in lege gasvelden.

Opengescheurde leidingen geven over een veel groter gebied een gevaarlijke concentratie CO2 dan een spuitend lek. Ook dit is niet meegenomen in de MER.

Het lijkt mij dat de bewoners van Barendrecht terecht verontrust zijn.
Ik heb vorig jaar een documentaire gezien over een Vulkaan in Congo ( Wikipedia: Mount Nyiragongo ) . Deze vulkaan heeft een zeer ingewikkeld stelsel van gangen en scheuren. Jaarlijks komen daar tientallen mensen om vanwege Co2 vergiftiging.

Iemand deed daar en test en je kon exact zien dat boven een meter boven de grond er nauwelijks Co2 was maar daaronder was de concentratie gevaarlijk hoog.

De angsten zijn dus inderdaaad hardstikke terecht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Wasmachine 40 graden vandaag weer eens op koud water laten draaien. Verbruik: 1,05kWh.

Hotfill: 0,34 kWh. Dat zijn mooie cijfers!

Verder nieuws: Ik heb mijn oude multimeter met thermokoppel sensor en rs232 poort onder linux aan de praat gekregen! Het thermokoppel draadje is zo dun dat ie met de boilersensor in één huls past. Dus binnen afzienbare tijd verschijnt mijn actuele boilertemperatuur op de website :)

Die meter (m3850) lag aan jaren onder te stoffen... alleen nog even kijken hoe ik hem zo voordelig mogelijk kan voeden. een 9volt blokje is me te snel leeg. En daarna nog een tweede rs232 poort op mijn linux router modden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit mischien iets voor temperatuur metingen

http://www.riccibitti.com/pc_therm.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 18:19:
AARGH!

Ja, ja, hartstikke goed,
ja, ja hartstikke goed,
Ja, ja, het iseuhm, hartstikke mooi.
Ja, ja, hartstikke mooi, hartstikke mooi.

Ze hebben wel een beetje flauw geknipt. Had ik ook gedaan trouwens. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op maandag 30 maart 2009 @ 09:34:
[...]

Ja, ja, hartstikke goed,
ja, ja hartstikke goed,
Ja, ja, het iseuhm, hartstikke mooi.
Ja, ja, hartstikke mooi, hartstikke mooi.

Ze hebben wel een beetje flauw geknipt. Had ik ook gedaan trouwens. :P
Best jammer overigens. Agja shit happens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik nam aan dat het stukje op flevo tv wel anders was? Ik heb nog ff gezocht, maar kon het niet vinden op de flevo tv site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Er was max 45 seconden tijd voor het TV item. Ik kan mij dus voorstellen dat het filmpje 1:1 overgenomen is van TVFlevoland.

Kansloos dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Mistraller schreef op zondag 29 maart 2009 @ 23:12:
Wasmachine 40 graden vandaag weer eens op koud water laten draaien. Verbruik: 1,05kWh.

Hotfill: 0,34 kWh. Dat zijn mooie cijfers!

Verder nieuws: Ik heb mijn oude multimeter met thermokoppel sensor en rs232 poort onder linux aan de praat gekregen! Het thermokoppel draadje is zo dun dat ie met de boilersensor in één huls past. Dus binnen afzienbare tijd verschijnt mijn actuele boilertemperatuur op de website :)

Die meter (m3850) lag aan jaren onder te stoffen... alleen nog even kijken hoe ik hem zo voordelig mogelijk kan voeden. een 9volt blokje is me te snel leeg. En daarna nog een tweede rs232 poort op mijn linux router modden.
Nice. Misschien dat je de 12v + 3,3v van je linux device kunt nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
pcmadman schreef op maandag 30 maart 2009 @ 13:08:
[...]

Nice. Misschien dat je de 12v + 3,3v van je linux device kunt nemen?
Hmm...dan moet ik gaan zoeken, hij wordt op 5 volt gevoed, dus ik weet niet waar dat ergens geconverteerd wordt. (Het is een asus router in feite) Maar ik moet toch een extern voedingsblokje pakken denk ik, want router en meter staan te ver uit elkaar.
Ook erg leuk inderdaad! Er zijn overigens veel meer I2C projectjes, deze is inderdaad erg leuk uitgewerkt. Daarna moet alleen nog het linux gedeelte uitgewerkt worden, en dan kan je ook mooie metingen doen inderdaad. Ik denk er nog even over na :)

Verder vroeg ik me het volgende nog af:

Heeft zo'n rood signaallampje in die stekkerdozen eigenlijk nog iets van stroomverbruik? Ik heb er een aantal liggen onder de bank, achter de tv, etc en die branden altijd. (Al jaren dus)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een hele lange tijd weer even een reactie van mijn kant!
De paneeltjes staan lekker te zwoegen op het dak, ik wordt helemaal blij van de meterstanden tot nu toe, ondanks de sombere dagen en de gezinsuitbreiding vorig jaar zitten we qua verbruik van gas (jaarverbruik zo'n 680m3) zo'n 12,5% beneden de lijn van vorig jaar, en electra zo'n 3,5%. (jaarverbruik zo'n 900kWh netto).

Nu zit er weer een teruggave van de inkomstenbelasting aan te komen en stiekum denk ik toch aan een uitbreiding van de zonnestroominstallatie in combi met een nieuwe koelkast (de oude gebruikt zo'n 1,4kWh per dag)

Nu heb ik geen zin om de zonnepaneeltjes kort achter elkaar op het platte dak op te stellen, dat kost me te veel opbrengst. Daarom leek het me een goed plan om ze aan de gevel te bevestigen. Ik zag dat Jeroen H. het met een enkel paneeltje boven de voordeur heeft gedaan, maar het lijkt me mooi om het over de breedte van de gevel te doen met een dubbele functie als zonneschermpje.

Probleem is dat ik nog geen leveranciers heb kunnen vinden voor een knappe bevestiging aan de gevel. Ik heb er wel gezien waarbij de panelen plat tegen de gevel bevestigd worden, maar niet dat ze onder een hoek staan. Is dat nou zo'n rare gedachte? |:(

Heeft iemand hier daar ervaring mee in de zin van leveranciers weten of zelf panelen aan de gevel hebben hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Verwijderd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:09:
Nu heb ik geen zin om de zonnepaneeltjes kort achter elkaar op het platte dak op te stellen, dat kost me te veel opbrengst. Daarom leek het me een goed plan om ze aan de gevel te bevestigen. Ik zag dat Jeroen H. het met een enkel paneeltje boven de voordeur heeft gedaan, maar het lijkt me mooi om het over de breedte van de gevel te doen met een dubbele functie als zonneschermpje.

Probleem is dat ik nog geen leveranciers heb kunnen vinden voor een knappe bevestiging aan de gevel. Ik heb er wel gezien waarbij de panelen plat tegen de gevel bevestigd worden, maar niet dat ze onder een hoek staan. Is dat nou zo'n rare gedachte? |:(

Heeft iemand hier daar ervaring mee in de zin van leveranciers weten of zelf panelen aan de gevel hebben hangen?
Je kan zelf toch een constructie tekenen en die door een constructiebedrijf laten maken?

Een nadeel van een zonnecel-afdak is wel dat het vrij laag zal hangen en bij een laagstaande zon (op het einde van de dag) minder zal produceren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

JakeNL schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:48:
[...]

Je kan zelf toch een constructie tekenen en die door een constructiebedrijf laten maken?

Een nadeel van een zonnecel-afdak is wel dat het vrij laag zal hangen en bij een laagstaande zon (op het einde van de dag) minder zal produceren)
En eerder last van schaduw over je panelen door bomen oid.

Het is toch zo dat een streepje schaduw over je paneel de opbrengst al laat instorten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schletter is een grote jongen in Duitsland, hier een linkje naar wat je zoekt.
http://www.schletter.de/en/fassade/41-vordach.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Whoeho! Zonneboiler tikt hier net 70 graden aan onderin het vat. And still rising!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hjs schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:49:
[...]

En eerder last van schaduw over je panelen door bomen oid.

Het is toch zo dat een streepje schaduw over je paneel de opbrengst al laat instorten :?
Absoluut. Althans zeker met dit paneel wat ik nu heb ( ACN2000E / 93Wp ) 1 klein streepje schaduw en meteen maar 1/8e van het tot dan geleverde vermogen.

Je ziet hem hier dus 's ochtends van 10W ineens naar 70-80W omhoog schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hier een klein recordje:
200ltr onderin en bovenin 80gr
1000ltr onderin 52 gr en komt van 33gr

Het lijkt erop dat met een goede zonnige dagen de 1000ltr in 2 a 3 dagen zonder verbruik vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn 300 liter boiler is blijven steken op 71 graden vandaag onderin. Bovenin tegen de 80.

Iedereen die nu nog durft te beweren dat pal west geen goede opbrengst kan opleveren moet onmiddelijk zijn mond spoelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 21:57
Sinds donderdag heb ik 12 200 Wp panelen met een Mastervolt XS3200 op het dak van m'n garage liggen.

Weet iemand of het mogelijk is die QS Data control software automatisch de daily stats te laten exporteren?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Ik ben opeens Bauknecht-fan *O* , uit de handleiding van mijn vaatwasser:

"Als er milieuvriendelijke energiebronnen ter beschikking staan, zoals verwarming met zonnepanelen, warmtepompen of centrale verwarming, dient de afwasmachine te worden aangesloten op de leiding voor warm water, met een temperatuur van hoogstens 60° C. Verzeker u ervan dat de watertoevoerleiding van het juiste type is. Zie het hoofdstuk “Aansluitingen” van deze Gebruiksaanwijzing."

Geweldig toch! Gaat dus straks regelrecht op de vaatwasser zonneboiler.

[ Voor 1% gewijzigd door Joba op 30-03-2009 20:43 . Reden: iets te veel lente in mijn bol ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Toch lijkt het voor een vaatwasser neit zoveel uit te maken, gezien de metingen van Mistraller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Na een hele lange tijd weer even een reactie van mijn kant!
De paneeltjes staan lekker te zwoegen op het dak, ik wordt helemaal blij van de meterstanden tot nu toe, ondanks de sombere dagen en de gezinsuitbreiding vorig jaar zitten we qua verbruik van gas (jaarverbruik zo'n 680m3) zo'n 12,5% beneden de lijn van vorig jaar, en electra zo'n 3,5%. (jaarverbruik zo'n 900kWh netto).

Nu zit er weer een teruggave van de inkomstenbelasting aan te komen en stiekum denk ik toch aan een uitbreiding van de zonnestroominstallatie in combi met een nieuwe koelkast (de oude gebruikt zo'n 1,4kWh per dag)

Controleer ook even of je een bouwvergunning nodig hebt!

Mijn boiler heeft vandaag de 68 graden aangetikt. (Ook een wasje gedraaid overigens) Ook niet slecht met de 10 graden hellingshoek op ZW hierzo. Voor het eerst warm water pakken zonder dat de ketel aansloeg *O*

Overigens leuk om te zien, dat vrijwel iedereen hier de zonneboiler nog maar net heeft hangen....Wiens systeem gaat als eerste in stagnatie...? :P

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3627/3398752377_f3f383cddd.jpg?v=0
Vandaag de laatste voorbereidingen voor de komst van de zonneboiler gedaan, het plaatsen van een thermostatische mengkraan in de wastafel van de badkamer.
Om het water zo heet mogelijk door de leidingen te laten gaan en de Quooker zo heet mogelijk te vullen ga ik pas afmixen bij de kranen zelf. In de keuken zit een standaard messing mixkraan in het gootsteenkastje, maar voor de wastafel in de badkamer had ik een verchroomde versie op het oog (Watts Ocean Minimix) Helaas was de mengkraan ook slecht, en daarom heb ik alles vervangen door een thermostatische wastafel mengkraan type Venlo EURO.
M'n leverancier wacht overigens al een tijdje op de frames voor de zonnepanelen. We hadden ons oog laten vallen op de platdak versie van K2 systems maar die laten op zich wachten. Omdat mijn panelen portrait op het dak komen, passen de meeste systemen niet en de lightbox vind ik zo lelijk (en ik denk de welstand met mij), dat ik die niet eens op mijn dak durf te zetten. Ik hoop toch dat het verlossende telefoontje snel komt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:59:
[afbeelding]
Vandaag de laatste voorbereidingen voor de komst van de zonneboiler gedaan, het plaatsen van een thermostatische mengkraan in de wastafel van de badkamer.
Om het water zo heet mogelijk door de leidingen te laten gaan en de Quooker zo heet mogelijk te vullen ga ik pas afmixen bij de kranen zelf. In de keuken zit een standaard messing mixkraan in het gootsteenkastje, maar voor de wastafel in de badkamer had ik een verchroomde versie op het oog (Watts Ocean Minimix) Helaas was de mengkraan ook slecht, en daarom heb ik alles vervangen door een thermostatische wastafel mengkraan type Venlo EURO.
M'n leverancier wacht overigens al een tijdje op de frames voor de zonnepanelen. We hadden ons oog laten vallen op de platdak versie van K2 systems maar die laten op zich wachten. Omdat mijn panelen portrait op het dak komen, passen de meeste systemen niet en de lightbox vind ik zo lelijk (en ik denk de welstand met mij), dat ik die niet eens op mijn dak durf te zetten. Ik hoop toch dat het verlossende telefoontje snel komt.
Wordt die kraan dan niet zeer heet als je hem voedt met 90 graden? Hij ziet er niet uit als een cooltouch type, en cooltouch is volgens mij ook alleen voor warm water van 60 graden.

Je zal ook sneller kalkaanslag aan de buitenkant krijgen. Bij mijn douchekraan zie je ook precies dat de delen die heet worden, meer kalkaanslag hebben dan het koude deel. (Waterdruppels zijn immers sneller verdampt)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:23
Mistraller schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:47:
[...]

Controleer ook even of je een bouwvergunning nodig hebt!

Mijn boiler heeft vandaag de 68 graden aangetikt. (Ook een wasje gedraaid overigens) Ook niet slecht met de 10 graden hellingshoek op ZW hierzo. Voor het eerst warm water pakken zonder dat de ketel aansloeg *O*

Overigens leuk om te zien, dat vrijwel iedereen hier de zonneboiler nog maar net heeft hangen....Wiens systeem gaat als eerste in stagnatie...? :P
Ik ga a.s. woensdag dan eindelijk het dak op! Heb een steiger geregeld en 2 man, dus dat moet lukken. Hopelijk hoef ik niet weer naar de bouwmarkt oid want dan word ik gek! Het MOET werken a.s. woensdag :)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
QuestionMarc schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:34:
[...]

Ik ga a.s. woensdag dan eindelijk het dak op! Heb een steiger geregeld en 2 man, dus dat moet lukken. Hopelijk hoef ik niet weer naar de bouwmarkt oid want dan word ik gek! Het MOET werken a.s. woensdag :)
Ja, ondertussen ben ik dus toch de eerste van ons 2 met een draaiende setup :)

Let op dat je de ribbelbuisjes er voorzichtig op schuift, voordat je panelen vast schroeft. Ik kreeg ze niet in één keer goed, pas nadat beide panelen losjes lagen, kreeg ik ze erop. Nog een andere tip: Zorg dat de regen niet in je armaflex isolatie van de aansluitbuis kan druppelen, bij mij kwam het op den duur binnen terecht. Inmiddels is alles netjes afgetaped, en waterdicht. (foto's van de afwerking komen nog)

Andere tip: Let op de oriëntatie! Het dopje voor de sensor moet boven ;)

Wij hebben ze met verpakking en al naar boven gedaan, maar dat bleek uiteindelijk alleen maar onhandig. Als je met z'n 2 en bent zou ik ze dus zeker beneden uitpakken.

Succes! En de groeten aan de bouwmarkt, want je moet vast nog wel terug. (Been there done that ;))Heb je trouwens nog ergens foto's? Ben wel nieuwsgierig!

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op maandag 30 maart 2009 @ 21:23:
[...]

Wordt die kraan dan niet zeer heet als je hem voedt met 90 graden? Hij ziet er niet uit als een cooltouch type, en cooltouch is volgens mij ook alleen voor warm water van 60 graden.
Op de foto lijkt de kraan slanker dan werkelijk, het is een flinke. Gisteravond even geprobeerd, maar het huis wordt niet echt heet. De uitstroom is begrensd op 45. Ik heb nog geen water van 90 in de leiding ;)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

StevenK schreef op maandag 30 maart 2009 @ 19:12:
Sinds donderdag heb ik 12 200 Wp panelen met een Mastervolt XS3200 op het dak van m'n garage liggen.

Weet iemand of het mogelijk is die QS Data control software automatisch de daily stats te laten exporteren?
Mastervolt is vanuit zichzelf helaas niet echt een goeie voor mooie stats etc.
Je kan wel een solarlog aanschaffen. Deze kan direct van de xs3200 naar je router / pc.
De solarlog houdt zelf alle data bij ; je kan dit zelfs op het internet laten exporteren.

Hier http://solar.reinieren.net/software/ staat software voor de soladin, weet niet of deze ook werkt voor de xs serie.

Edit; wij willen natuurlijk wel foto's!!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2009 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:08:
[...]

Schletter is een grote jongen in Duitsland, hier een linkje naar wat je zoekt.
http://www.schletter.de/en/fassade/41-vordach.html
Hee, bedankt!

Daar was ik idd naar op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 10:50:
[...]

Hee, bedankt!

Daar was ik idd naar op zoek.
@milker

Graag gedaan.
Ik zie op je website dat je ook een Combifort hebt. Heb je de zonneboiler alleen voor warmwater of ook voor verwarming. En heb je verder nog iets gedaan om het gasverbruik van de Combifort in de zomer te beperken? Heb je verder nog leuke regelingen? Wat voor kamerthermostaat heb je?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op maandag 30 maart 2009 @ 22:57:
[...]

Ja, ondertussen ben ik dus toch de eerste van ons 2 met een draaiende setup :)
Ik doe toch ook mee, ik krijg ook een Nefit :)

A'dam PVOutput

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.