Duurzame energie deel 12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 74.496 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-10 19:30
Een van de overwegingen bij seizoensopslag is schaal. Hoe groter hoe beter:
Uitgaande van de meest optimale realistische vorm voor een zelfbouw uit tempex: vierkant.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Inhoud  Afmeting  Oppervlakte   m² per m³
1m³     1,00m     6m²            6,00
2m³     1,26m     10m²           4,76
5m³     1,71m     18m²           3,51
10m³    2,15m     28m²           2,78
15m³    2,47m     36m²           2,43
20m³    2,71m     44m²           2,21
25m³    2,92m     51m²           2,05
30m³    3,11m     58m²           1,93
40m³    3,42m     70m²           1,75
50m³    3,68m     81m²           1,63
75m³    4,22m     107m²          1,42
100m³   4,64m     129m²          1,29M

Warmteverlies is recht evenredig met het oppervlakte.
Warmtecapaciteit is recht evenredig met de inhoud.
Vergroten werkt dus omdat je dan tot de derde macht meer warmte capaciteit krijg en tot de tweede macht meer oppervlak. Gegeven is wel dat je natuurlijk in staat moet zijn om in een zomer je boiler tot een goede temperatuur te verwarmen, anders is het sowieso verspild geld en moeite om 'm groter te maken.

Een nog grotere factor is de warmtecapaciteit van je opslagmedium. Belangrijk is hierbij dat je kijkt naar de capaciteit per volumeëenheid en niet naar capaciteit per massaeenheid (zoals deze standaart word aangegeven), dit omdat meer massa niet bijdraagt aan meer warmteverlies, maar volume wel (zie tabel hierboven...).
Water heeft bijv. een hele hoge warmtecapaciteit per massaeenheid, maar heeft een middelmatige dichtheid en daarom niet per definitie de hoogste warmtecapaciteit per volumeeenheid. Dit is dus een puntje wat een beetje onderzoek vereist.

Een derde factor is de werktemperatuur. Dit bepaald de haalbaarheid in grote maten. Dingen die van belang zijn is een zo laag mogelijke bedrijfstemperatuur van de verwarming, omdat je dan je warmtevat verder leeg kunt trekken, dus het liefst LTV. Een zo hoog mogelijke temperatuur van je vat verhoogd de opslagcapaciteit. Dit heeft echter tot gevolg dat de warmteverliezen grote worden, want deze zijn rechtevenredig met de temperatuur. Tevens neemt het rendement van je collectoren af.

Interessante materie dit. Misschien moet ik er maar eens een uitgebreidere stuk over gaan schrijven als daar interesse naar is?
Zitten hier eigenlijk mensen met een natuurkundige achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:07
Even een kort fotoverslagje van het voorlopige resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8876-(Large)-760239.JPG

Hier is het hele zootje leidingen, geïsoleerd op de koppelingen na. Ook te zien rechts: de kleppen van de hotfill regelaar.

Het vullen van de collector zag er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8873-(Large)-709189.JPG

En hier nog een plaatje van de bovenkant van de boiler.

Afbeeldingslocatie: http://solar.reinieren.net/hardware/uploaded_images/IMG_8877-(Large)-751788.JPG

Alle foto's zijn clickable.

Voor meer info, zie mijn solar website.

[ Voor 27% gewijzigd door Mistraller op 23-03-2009 01:30 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pcmadman schreef op zondag 22 maart 2009 @ 23:21:

Interessante materie dit. Misschien moet ik er maar eens een uitgebreidere stuk over gaan schrijven als daar interesse naar is?
Ik luister :P

Het geheel is dus gevuld met zand ipv water. (soort aardwarmte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Over windmolens
TheZeroorez schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:54:
Zoals ik al zei: Wanneer je kijkt naar de energie die in de wind zit die langs de molen waait, tegenover wat de molen eruit haalt is windenergie verre van efficiënt, dat wil echter niet zeggen dat het slecht is, geen nut heeft, etc.
Ah, omdat windmolens niet alle energie uit de lucht halen die erin zit, zijn ze 'verre van efficiënt'. Nee, een automotor die 30% van de brandstof in voortstuwing omzet, die is efficiënt, en daarom rijdt ook niemand erin. Dat is écht een onzin-argument.
Electriciteit uit windmolens op land wordt opgewekt voor zo'n 5 a 6 ct/kwh, dat is goedkoper dan uit een gascentrale. Hoezo niet efficiënt?
Op zee is het grofweg 2x zo duur. Maar dat is nog steeds flink goedkoper dan wat de consument betaald (25 ct /kwh).

Dus, je eigen windmolen is iets wat je wil (financieel, mileutechnisch etc, etc etc). En waarschijnlijk gaan de opbrengsten nog wel omhoog, maar dat is ook geen reden om er nu niet mee te beginnen.
Piekvermogens zijn leuk, maar daar heb je natuurlijk niet veel aan wanneer je écht door gaat ontwikkelen op duurzame energie. In een netwerk met verschillende locaties, buffers, en verschillende soorten duurzame energie kan het iets opleveren, maar windenergie blijft heel erg onbetrouwbaar, en dat is iets wat het (helaas) een stuk minder aantrekkelijk maakt.
Want maar weinig mensen willen op een mooie zomeravond voor de keuze staan om morgen zonder iPhone, zonder auto, of zonder licht te moeten doen...
w8 ff, je loopt hopeloos achter
Ummels onderzocht voor zijn promotieonderzoek windvermogens tot 12 GW, waarvan 8 GW op zee. Dit is voldoende om in circa een derde van de Nederlandse elektriciteitsvraag te voorzien. Aanpassingen aan het elektriciteitssysteem blijken niet nodig: zonder aanvullende maatregelen kan Nederland tussen de 4 GW en de 10 GW windvermogen integreren. Hiervoor zijn er ook geen extra voorzieningen voor stroomopslag nodig, zo concludeert de promovendus.
Dit komt omdat er ruimschoots voldoende snel schakelende gascentrales zijn. Owja, en voor 100% duurzaam zijn er de accu's van electrische auto's. En dan niet komen met dat dat nu nog niet kan, maar morgen is onze landelijke energievoorziening nog niet 100% duurzaam.

Maargoed, moet je gelijk geven dat windmolens in woonwijken algauw nergens meer over gaan.

CSS
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 20:18:
Zo hadden de CCS lobbyisten de gore moed om vorige week 1800 miljard belastinggeld te vragen van de EU regeringen, om tot 2050 CCS kolencentrales te bouwen.
Met dat geld kunnen we alleen al op de Noordzee, zo veel windmolens bouwen om heel EUROPA van energie te voorzien, gratis, met die 1800 miljard belastinggeld.
1800 miljard???? Heb je dat wel goed? Dat is grofweg 3000 € per Europeaan (600 miljoen stuks)!

Zonneboiler, douche bespaar kop
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:50:
@Spiceworm
De variabele pompsnelheid werkt perfect.
Als de zon even weg ging achter de wolken dan ging de pomp snel genoeg ook in snelheid terug.
De pomp ging terug naar 30% bij bewolking en schakelde door naar 90% bij volle zon.
Heb het nog wel in de fabrieksinstelling staan.
Super! Ik meende van mijn vorige studie te onthouden dat wisselstroommotoren niet achter mogen gaan lopen op de frequentie van het lichtnet. Maar misschien is het wel geen wisselstroommotor.

Ik heb het dit weekeinde ff gekeken; op de betreffende Grohe douchekop staat trouwens dat hij 9,5 liter /min doorlaat, heb nog geen tijd gehad om de meting opnieuw te doen. Heb de vorige keer een gieter van 13 liter vol laten lopen, en daar een tijd van 4 minuten voor gemeten. Stel dat ik er een minuut naast zat dan is de stroomsnelheid steeds nog slechts 4,3 liter/min. Flink lager dan de 9,5 dus!
Zit wel een thermostaatkraan voor en de waterleidingen zijn goed dik, dus misschien dat dat helpt om een goede straal te krijgen.

Pure energy
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 13:25:
Zag net op tv het volgende. Investeren in PV in Spanje.
Wie heeft er (objectief) commentaar? Ik zag dat je het boek van Hermann Scheer voor 10 Euro bij het informatie pakket kreeg? Ik het zelf het info pakket aangevraagd, om eens te kijken wat het is. Investeren in plaats van je geld op de bank te zetten? Ipv zelf panelen op je dak plaatsen?

http://www.pureenergy.nl/teletrends/
http://www.pureenergy.nl/
met een gegarandeerde rente van 8,6 procent op jaarbasis.
Zogauw ze gaan gooien met gegarandeerde rentes en zichzelf buiten de AFM plaatsen: dat zijn alvast twee punten in de "hoe-herken-ik-een-oplichter aanvinklijst". Dat ze dat boek aanbieden is leuk, maar laat je daardoor geen goede bedoelingen aanpraten. Doe jezelf een lol, en doe het niet. Palm Invest was ook regelmatig op TV trouwens.

Een windmolen coörperatie oid is veel zekerder, en het rendement niet zo heel veel lager.

Zeisoensopslag zonneboiler
pcmadman schreef op zondag 22 maart 2009 @ 23:21:
Een van de overwegingen bij seizoensopslag is schaal. Hoe groter hoe beter:
Uitgaande van de meest optimale realistische vorm voor een zelfbouw uit tempex: vierkant.
...
Warmteverlies is recht evenredig met het oppervlakte.
Warmtecapaciteit is recht evenredig met de inhoud.
Ideaal is een bol, meeste inhoud per buitenoppervlak. De grond heeft is al een redelijk goede isolator, warmte verspreid zich met een snelheid van ongeveer 1 meter per maand.
Ik heb er aan gerekend om 6x24 buizen op het dak te leggen, maar enkel oktober/november is er nog wat van de warmte over. Ik ben uit gegaan van een geïdealiseerde situatie dat de grond tot 90c wordt opgewarmd, en vervolgens deze warmte met een meter per maand (alle kanten op, dat is het probleem) te verspreiden. Als je dan nog meeneemt dat de warmte van april, mei en juni al 7,6 en 5 maanden in de grond zit voordat je het kan gebruiken, en dus flink verspreid is, is er zeer weinig over.
Terwijl er in principe meer warmte wordt ingevangen dan er in het betreffende huis aan aardgas (100 kuub) gebruikt wordt.
Wél interessant (maar nog niet verkrijgbaar helaas) is een opslagsysteem in zout (geen keukenzout), wat je in de zomer droogt en waaruit bij het natmaken in de winter weer warmte vrij komt. Door de 'fase'-overgang heb je geen stilstand/warmte verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ JeroenH, heb je deze post nog gezien? Ik ben wel benieuwd naar je argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:05

ericplan

5180 Wp PV

SpiceWorm schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:07:

Zonneboiler, douche bespaar kop

[...]

Ik heb het dit weekeinde ff gekeken; op de betreffende Grohe douchekop staat trouwens dat hij 9,5 liter /min doorlaat, heb nog geen tijd gehad om de meting opnieuw te doen. Heb de vorige keer een gieter van 13 liter vol laten lopen, en daar een tijd van 4 minuten voor gemeten. Stel dat ik er een minuut naast zat dan is de stroomsnelheid steeds nog slechts 4,3 liter/min. Flink lager dan de 9,5 dus!
Zit wel een thermostaatkraan voor en de waterleidingen zijn goed dik, dus misschien dat dat helpt om een goede straal te krijgen.
Ik heb een Grohe (type Tempesta). Ook daar staat op 9,5 liter /minuut, maar daar kwam hij echt niet aan. De doorstroombegrenzer (groene type) leek er vast in te zitten maar bleek uiteindelijk geklemd. Er zit nu een zwarte doorstroombegrenzer in, ook van Grohe. Die zou de straal kleiner houden dan 9,5 liter / minuut. Bij mij komt de straal nu op 8,5 liter / minuut. Dat vinden de gezinsleden acceptabel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SpiceWorm schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:07:
[...]
Ideaal is een bol, meeste inhoud per buitenoppervlak. De grond heeft is al een redelijk goede isolator, warmte verspreid zich met een snelheid van ongeveer 1 meter per maand.
Ik heb er aan gerekend om 6x24 buizen op het dak te leggen, maar enkel oktober/november is er nog wat van de warmte over. Ik ben uit gegaan van een geïdealiseerde situatie dat de grond tot 90c wordt opgewarmd, en vervolgens deze warmte met een meter per maand (alle kanten op, dat is het probleem) te verspreiden. Als je dan nog meeneemt dat de warmte van april, mei en juni al 7,6 en 5 maanden in de grond zit voordat je het kan gebruiken, en dus flink verspreid is, is er zeer weinig over.
Terwijl er in principe meer warmte wordt ingevangen dan er in het betreffende huis aan aardgas (100 kuub) gebruikt wordt.
Wél interessant (maar nog niet verkrijgbaar helaas) is een opslagsysteem in zout (geen keukenzout), wat je in de zomer droogt en waaruit bij het natmaken in de winter weer warmte vrij komt. Door de 'fase'-overgang heb je geen stilstand/warmte verlies
Ik zeg ideaal realistisch. Een bol is idd ideaal, maar het is niet realistisch om een bol-vormig opslagvat te bouwen. En ik ga dus uit van een gebouwd vat met isolatie en niet van gewoon direct de warmte de grond in pompen, want dat is pas interessant bij héél grote systemen. Bij voldoende isolatie (>20cm ofzo) is het volgensmij best interessant. Maar ik zal eens kijken of ik er een artikel over kan schrijven.

Zouten zijn interessant, maar zoals je zegt nog niet commercieel beschikbaar. Dit omdat het nog iets te ingewikkeld is. In hetzelfde straatje zat ik vandaag te denken aan Supercooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vraagje aan de overige ms1002 hotfill regelaar bezitters: In de handleiding staat een heel verhaal over het instellen van inweektijden etc. Instellen is toch verder niet nodig buiten de standaard handelingen?

Ik heb gisteren de eerste hotfill was gedraaid, verbruik op een 40 graden was: 0,34 kWh. Jammer dat ik het verbruik op koudwater ben vergeten....

Grappig om te zien hoe de regelaar het water mengt. En nog prettiger dat deze kleppen geen waterslag veroorzaken, waar ik bang voor was, vanwege het wisselen bij het mengen (warm-koud-warm-koud). Ook mijn vrouw was aangenaam verrast door de eenvoud, dus een goede WAF*!

Ik hoorde wel de leiding een beetje zoemen door een van de ventielen. Dat schijnt op te lossen te zijn door de kraan iets dichter te draaien. (volgens de nederlandstalige handleiding) Dat moet ik nog eens proberen. Echt storend is het niet verder.

Nu de hotfill leiding naar de vaatwasser even klussen.

*Wife Acceptance Factor

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 23-03-2009 15:41 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf heb ook een idee gehad om in mijn kruipruimte een opslagvat te bouwen:
1: Graaf een gat van rond 3m en 1,5m diep oid
2: Leg er vijverfolie in
3: Breng een dikke laag isolatie aan
4: Nogmaals vijverfolie erin (eventueel gaten in de isolatie vullen met PUR schuim)
5: Laag grind erin
6: Vloerverwarmingsslang erin wikkelen
7: Herhaal 5 en 6 tot er een flinke warmtewiselaar gebouwd is tot bovenaan (eventueel meerdere parallel leggen)
8: Vullen met water en eventueel nog zand.
9: Grote geisoleede deksel erop en je hebt een grote warmtebuffer.

Nu is de vraag: Hoe krijg je de warmte daar als de zonneboiler op je dak ligt?

Even iets anders. Voor de mensen met een met grote overcapaciteit op de zonneboiler. Misschien kun je de overcapaciteit gebruiken voor koeling dmv een absorptiekoeler? Deze werkt op warmte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zout is trouwens glauberzout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat koelen met overschot zonneboiller warmte lijkt mij ook wel wat. Het moet kunnen zag ik na wat googelen:

http://www.energieprojecten.nl/absorptiekoeling/ (in een franse wijnkelder werkt zoiets)

Nu nog iemand die dat gaat doen en verslag doet aan ons!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 22:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:40:
Vraagje aan de overige ms1002 hotfill regelaar bezitters: In de handleiding staat een heel verhaal over het instellen van inweektijden etc. Instellen is toch verder niet nodig buiten de standaard handelingen?

*Wife Acceptance Factor
Ik heb alles op de standaardinstellingen laten staan. De was wordt hier prima schoon :) En die magneetkleppen zijn inderdaad erg goed, geen bonken in de leidingen e.d.

Echt super!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 15:44:
Ikzelf heb ook een idee gehad om in mijn kruipruimte een opslagvat te bouwen:
1: Graaf een gat van rond 3m en 1,5m diep oid
2: Leg er vijverfolie in
3: Breng een dikke laag isolatie aan
4: Nogmaals vijverfolie erin (eventueel gaten in de isolatie vullen met PUR schuim)
5: Laag grind erin
6: Vloerverwarmingsslang erin wikkelen
7: Herhaal 5 en 6 tot er een flinke warmtewiselaar gebouwd is tot bovenaan (eventueel meerdere parallel leggen)
8: Vullen met water en eventueel nog zand.
9: Grote geisoleede deksel erop en je hebt een grote warmtebuffer.

Nu is de vraag: Hoe krijg je de warmte daar als de zonneboiler op je dak ligt?
Dat is niet zo moeilijk, er zijn gewoon zonneboiler-regelingen die bij een vol vat overschakelen op een volgend vat. Dat volgende vat kan dan je opslag in de kelder zijn.

Maar weet wel dat je in één kuub water de verbrandingswarmte van ongeveer 12 kuub aardgas kan opslaan (twv 8 euro), en dan is aangenomen dat je de opslag tot 5 graden kan koelen (bij enkel verwarming kan dat dus niet). Dus met 4,5 kuub zit je op 50 kuub aardgas. En 4,5 kuub, dat is een _groot_ gat om met de hand te graven. En reken op flinke verliezen tijdens opslag, je houd zo'n vat geen maand op temperatuur. En die 8 euro, die bespaar je elk jaar maar één keer.

Dit is al door verschillende mensen doorgerekend en het resultaat is vrijwel elke keer hetzelfde; duur en het brengt naar verhouding niet veel op, andere maatregelen eerder uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 13:25:
Zag net op tv het volgende. Investeren in PV in Spanje.
Wie heeft er (objectief) commentaar? Ik zag dat je het boek van Hermann Scheer voor 10 Euro bij het informatie pakket kreeg? Ik het zelf het info pakket aangevraagd, om eens te kijken wat het is. Investeren in plaats van je geld op de bank te zetten? Ipv zelf panelen op je dak plaatsen?

http://www.pureenergy.nl/teletrends/
http://www.pureenergy.nl/
heb er ook over zitten denken, vorige week op internet een keer gezien, en info aangevraagd. Toen ik later wat verder rondkeek op internet, vond ik ook de volgende links:
http://www.quotenet.nl/bi...lken_voor_pure_energy.php
http://www.beursbox.nl/20...nbieding-met-luchtje.html

en toen heb ik maar besloten dat ik het niet ging doen. Ik ga wat zekerders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op maandag 23 maart 2009 @ 17:24:
[...]

Dat is niet zo moeilijk, er zijn gewoon zonneboiler-regelingen die bij een vol vat overschakelen op een volgend vat. Dat volgende vat kan dan je opslag in de kelder zijn.
Je hebt gelijk dat het een hoop werk is, maar als je geen kelder hebt en je zolder niet wilt veranderen in een grote machine kamer/water opslag en toch ergens nog warmte wil opslaan, is de kruipruimte toch de enige plek.

Om voldoende te kunnen opslaan voor een winter heb je voor een middenwoning al gauw 50 kuud opslag nodig wat dan ook nog eens extreem goed geisoleerd moet worden. Daarnaast heb je een enorm oppervlakte aan zonnecollectoren nodig. Het is dus niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Bij pure energy hebben ze het ook over rente. Rente krijg je op spaarrekeningen. Op beleggingen krijg je rendement.
Verkeerde term en misleidend, en ik hoop dat ze het expres hebben gedaan. Als ze de termen per ongeluk hebben verwisselt :X .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

aip

SpiceWorm schreef op maandag 23 maart 2009 @ 19:20:
Bij pure energy hebben ze het ook over rente. Rente krijg je op spaarrekeningen. Op beleggingen krijg je rendement.
Verkeerde term en misleidend, en ik hoop dat ze het expres hebben gedaan. Als ze de termen per ongeluk hebben verwisselt :X .
Ik heb me niet in pure energy verdiept, maar op beleggingen in de vorm van obligaties (en dt zijn dit soort dingen vaak) krijg je gewoon rente betaald. Maar ach: what's in a name; for a rose by any other etc. etc.

Overigens heb ik het sinds de teak- bollen en wijnfondsen niet zo op met dit soort exoten. Voor zover mogelijk: gewoon thuis investeren in besparen en zonnecollectoren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Die zijn bijzonder, obligaties met een rente welke 4% boven de rentestand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

SpiceWorm schreef op maandag 23 maart 2009 @ 21:56:
Die zijn bijzonder, obligaties met een rente welke 4% boven de rentestand ligt.
4% boven ' de rentestand '? Welke rentestand? De rentestand bestaat niet. Wikipedia: Rente .Rente is niets meer of minder dan een vergoeding voor het ter beschikking stellen van geld.

En ach, er zijn wel meer obligatievormen die dit soort rendementen geven. Doen de Rabo ledencertificaten ook niet zoiets? Genoeg off-topic: ik zou met een grote boog om pure energy heenlopen. Onttrekken aan AFM toezicht is veelzeggend; da's alles wat ik wilde zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
SpiceWorm schreef op maandag 23 maart 2009 @ 19:20:
Rabo Groen certificaten spreken ook over rente:
Draag uw steentje bij en profiteer

Beleg in Rabo Groen Obligaties: u helpt het milieu, uw inleg krijgt u terug, u ontvangt periodiek een vaste rente en het is fiscaal voordelig. Inschrijven kan uitsluitend via uw adviseur van de Rabobank, ook als u zelf via internet en de Rabo Beleggingslijn belegt.
Deze regeling is dus gebaseerd op hoofdsomgarantie mét vaste rente (ik heb 3% voor 3 jaar) en daarnaast dus vrijstelling in box 3, én heffingskorting 1,3%!
Rabo Groenbank is 100% onderdeel van de Rabobank, en Rabobank Nederland staat garant. Mocht in het uiterst hypotetische geval de Rabo omvallen (dan valt NL ook om) dan ben je je geld kwijt, want het valt niet onder het DSG.

Verder nieuws aan het klusfront: Mijn hotfill leiding voor de vaatwasser is gereed. Het was een gevloek van jewelste... leidingen solderen achter een inbouwkeuken...verschrikkelijk! Het lastigste was het aftakpunt, want de leiding wilde niet leeglopen, en er was geen mogelijkheid tot knellen. En dan hangend door het gat waar de oven hoort te zitten...dat wordt morgen weer spierpijn :( Maar goed, de vaatwasser loopt, de energiemeter zit ertussen dus over een uurtje weet ik het verschil! En dan wachten op wat zon, zodat de was echt duurzaam wordt hierzo...

[ Voor 20% gewijzigd door Mistraller op 23-03-2009 22:31 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op maandag 23 maart 2009 @ 22:27:
[...]

Verder nieuws aan het klusfront: Mijn hotfill leiding voor de vaatwasser is gereed. Het was een gevloek van jewelste... leidingen solderen achter een inbouwkeuken...verschrikkelijk! Het lastigste was het aftakpunt, want de leiding wilde niet leeglopen, en er was geen mogelijkheid tot knellen. En dan hangend door het gat waar de oven hoort te zitten...dat wordt morgen weer spierpijn :( Maar goed, de vaatwasser loopt, de energiemeter zit ertussen dus over een uurtje weet ik het verschil! En dan wachten op wat zon, zodat de was echt duurzaam wordt hierzo...
Ik ben benieuwd, bij mij scheelt het met de vaatwasser circa 40%.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheZeroorez schreef op zondag 22 maart 2009 @ 22:54:
[...]
hhints:
Word dus lid van een windmolen cooperatie zoals de Windvogel (kost eenmalig 50 EUR) en na de pilot sta je vooraan voor je eigen duurzame windstroom.
[...]
Was dit nu een reactie op mij, of een stukje ledenwerving voor een windvereniging (die tegenover de man van het nieuwsbericht ongetwijfeld wél weten hoe het moet)?
Het is zowel ledenwerving als algemene duurzame promotie. De aanpak van de Windvogel is de enige die echt werkt in de nederlands bestuurlijke context:
- Bestuur en politiek zijn met woorden natuurlijk voor Windenergie van het Land, maar in daden en gedrag tegen Windenergie. Zie de SDE.
- Fout, remmend financieel regime. Elke bestuurlijke partij knabbelt iets van de aanvankelijke ambitie af, SDE -50%, Defensie -20%, VROM -30%, LNV -10%, Lokaal bestuur -30%, RWS -30%, Staatsbosbeheer -40%.
- Bevoordeling van fossiele bedrijven, de overheid verstoort de markt voor energie.
- Grote ontwikkelaars van windparken sluiten de bevolking buiten en creeren zo hun eigen weerstand.

De windmolen cooperatie, zoals de Windvogel, doet 2 dingen anders, die elkaar versterken
- Ze beginnen met draagvlak onder de leden, de mensen uit de regio van het windpark. Het windpark wordt voor en door de leden gebouwd. (verplicht in Denemarken)
- De Windvogel brengt het zelfleverings model mee, een financierings vorm, die alleen werkt bij een cooperatie. En die de tekortkomingen van het Nederlandse financiele regime oplost.

Ja, ik wil dat iedere zinnige en duurzaam denkende Nederlander, lid wordt van de Windvogel.
Omdat dan, met de 2 bovenstaande eigenschappen, Nederland echt duurzaam kan worden. En daar gaat het om.

Windparken op het land leveren ook nog ca 2 tot 3 keer zo goedkope stroom als windparken op zee.
Waarschijnlijk zullen in 2020 gewone gezinnen stroom van een regionaal windpark gebruiken, hun eigen windpark. En bedrijven zullen de duurdere windstroom van zee gebruiken. Zij hebben meer belastingfaciliteiten dan burgers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:05:
[...]

Volgens mij heb je zo een mooie simpele accu in de grond die niet zo veel kost als een diepe put.
Mooie extra opslag die in de winter andersom kan werken.

Zijn er ideeen, op of aanmerkingen?
Er zijn al goede reacties gegeven, wat is nog mis, is hoeveel warmte je nodig hebt voor ruimte verwarming
Eerder gaf iemand al een vergelijking met besparing op gasverbruik.
Alleen huizen die zelf super geisoleerd zijn, hebben nut van van een warmte opslag van deze omvang.
Maar als ze goed gebouwd zijn, met warmte opslag in de bouwmassa, zoals muren en betonvloeren, werkt dat ook goed als opslag. En is dat vaak al voldoende.

Kijk bij zo'n opslag dus goed naar de hoeveelheid warmte, die je huis nodig heeft. Een 10 tal m3 is voor een "gewoon" geisoleerd huis net genoeg voor een paar dagen.

Meestal zal een nieuwbouwhuis dat als nul energie of energie leverend gebouwd wordt, geen aparte opslag nodig hebben. Omdat het zo weinig warmte nodig heeft.

Je kunt natuurlijk alles maken en aanleggen, maar het kost meestal meer dan het oplevert.
Voor de lol en de hobby is het natuurlijk altijd leuk, maar ook dan is het nog leuker om het vooraf uit te rekenen.
Probeer maar eens uit te rekenen hoeveel aarde je met je dagelijks gasverbruik, 20 graden kunt opwarmen. Dat is ongeveer de opslag voor 1 dag voor jouw huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-10 21:09
Even tussendoor: Mooie openingpost. Ik mis in de opening een stuk over 'blauwe energie':

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_energie

Lijkt mij een prachtige oplossing.

In de tussentijd: we hebben subsidie toegekend gekregen en komende woensdag worden de zonnepanelen op ons dak geplaatst (3150 Wp) 8).
Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Zonet op GoedemorgenNL (ned1) een (tenenkrommend) item over de slimme meter. De eerste kamer gaat er vanavond over debatteren.
Twee van de argumenten van die CDA-er waren dat inbreken op de data-stroom wel een heel omslachtige methode zou zijn, dat dat dus geen gevaar zou vormen en de gemiddelde Nederlander stuurt wel zo zijn hele belasting-opgave over het internet naar de belastingdienst en daar gaat ook nooit wat mee mis.
Ongeveer dat niveau dus en die Sven Kockelman, die het presenteert, kon ook niet echt een weerwoord geven, want hij ontbeert duidelijk alle kennis van dingen met een stekker.
Jammer alleen dat het grootste deel van de Nederlanders hetzelfde technisch niveau heeft en daarnaast elke vorm van kritisch denken ontbeert.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2009 @ 16:04:
Dat koelen met overschot zonneboiller warmte lijkt mij ook wel wat. Het moet kunnen zag ik na wat googelen:
Een camping koelkast werkt op het zelfde principe,
Door middel van een gasbrander of verwarmings elementen op 12 of 24V wordt het in zo'n koelkastje koel.
Ik weet niet hoeveel graden warmte daar voor nodig is, maar ik kan me voorstellen dat je het warme water uit de collector wel door dat koelkastje heen kan jagen middels een warmtewisselaar.

Mischien iemand die iets meer weet van deze absorbtie koelkasten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
La_Pazz schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 00:33:
Even tussendoor: Mooie openingpost. Ik mis in de opening een stuk over 'blauwe energie':

http://nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_energie

Lijkt mij een prachtige oplossing.
Zou jij een stukje willen schrijven? Dan plaats ik het gelijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 09:35:
Door middel van een gasbrander of verwarmings elementen op 12 of 24V wordt het in zo'n koelkastje koel.
Ik weet niet hoeveel graden warmte daar voor nodig is, maar ik kan me voorstellen dat je het warme water uit de collector wel door dat koelkastje heen kan jagen middels een warmtewisselaar.

He ja, zo'n ding ombouwen dat is best een leuk idee en lijkt vrij eenvoudig te realiseren! _/-\o_ Leuk hobby projectje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
SpiceWorm schreef op maandag 23 maart 2009 @ 12:16:
@ JeroenH, heb je deze post nog gezien? Ik ben wel benieuwd naar je argumenten.
Ja ik heb het gezien en ik wil ook reageren maar ik heb het een beetje druk. Ik hou het in mijn achterhoofd!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Sinds een week een digital Samsung decoder van Ziggo in huis, maar volgens mijn energiemeter gebruikt dat ding net zoveel stroom als hij aan of uit staat.

Hoppa :+
Afbeeldingslocatie: http://vdmtn.s3.amazonaws.com/195/195327.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 09:35:
[...]

Geen technische informatie, wel gebruiks ervaring:

het vlammetje in zon campinggaz koelbox die op 12v 220v of gas kan werken is bij die van mij iets kleiner dan dat van een gemiddelde aansteker, weet alleen niet 100% zeker of er binnen in dat ding nog meer verbrand word en die vlam alleen waakvlam is. (denk het niet de warmte komt aardig overeen als je je hand boven de schoorsteen van dat ding houd.) Ook werkt het aardig lang op een gasfles.

Ik kan wellicht thuis even kijken wat de verbruikswaarden zijn die er voor stroom of gas wellicht op staan. Dan kan iemand hier vast de benodigde hoeveelheid warm water berekenen :)

offtopic: Top topic, lees het al tijden, keep it up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
hjs schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:12:
Sinds een week een digital Samsung decoder van Ziggo in huis, maar volgens mijn energiemeter gebruikt dat ding net zoveel stroom als hij aan of uit staat.

Hoppa :+
[afbeelding]
Handige apparaatjes, ons huis hangt er vol mee. € 0,80 bij de Action... (nog sneller terugverdiend ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

JeroenH schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:20:
[...]

Handige apparaatjes, ons huis hangt er vol mee. € 0,80 bij de Action... (nog sneller terugverdiend ;))
Weet ik, maar deze foto vond ik sneller :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Blauwe energie heeft een potentie van 3300 MW (volgens wikipedia).
Het totale bij TenneT aangemelde vermogen bedroeg op 1 januari 2009 16000 MW.

Blauwe energie heeft dus de potentie om 1/5 van onze elektriciteitsvoorziening duurzaam op te wekken, dag en nacht, wind of geen wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
SpiceWorm schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:35:
Blauwe energie heeft een potentie van 3300 MW (volgens wikipedia).
Het totale bij TenneT aangemelde vermogen bedroeg op 1 januari 2009 16000 MW.

Blauwe energie heeft dus de potentie om 1/5 van onze elektriciteitsvoorziening duurzaam op te wekken, dag en nacht, wind of geen wind.
En wat kost dat? En wat zijn de randvoorwaarden zoals blokkeren van waterwegen, wat heeft de technologie nodig aan dure/giftige materialen, hoeveel (fossiele) energie is er nodig om een dergelijk vermogen neer te zetten, weet je zeker dat de installaties 100% van de tijd kunnen werken, wat zijn de gevolgen voor het lokale watermilieu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Je hebt helemaal gelijk, het is nogal een ingrijpende techniek, en er is nog weinig over bekend (qua kosten/type materialen, etc). Had dat er wel even bij in kunnen zetten, anders lijkt het idd wel erg positief.
In ieder geval potentie genoeg om te onderzoeken denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door SpiceWorm op 24-03-2009 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hjs schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:12:
Wat is het 'standby' verbruik van zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 20:07

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:38:
[...]

En wat kost dat? En wat zijn de randvoorwaarden zoals blokkeren van waterwegen, wat heeft de technologie nodig aan dure/giftige materialen, hoeveel (fossiele) energie is er nodig om een dergelijk vermogen neer te zetten, weet je zeker dat de installaties 100% van de tijd kunnen werken, wat zijn de gevolgen voor het lokale watermilieu?
Ik heb ooit eens een pagina grote uitleg gezien in het Technisch weekblad.
Dit is het niet maar het geeft wel de potentie aan.

Hier nog een link naar KEMA

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
JeroenH schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:38:
[...]

• Dat kost nu nog nog heel veel, omdat er dure materialen nodig zijn voor de membramen, maar die proberen ze nu te vervangen door polymeren.
  • Giftig niets. Het is gewoon een membraan dat voor pontentiaalverschil zorgt tussen zout en zoet water. Gewoon een heleboel parallelen membranen met om-en-om zout en zoet water waar dan een potentiaalverschil over staat. Zet deze in serie en je kunt een leuk vermogen eruit winnen.
  • Nee, kunnen ze niet. In tijden van extreme droogte stroom er natuurlijk veel minder water de zee in. Is natuurlijk wel goed te voorspelen.
  • Het systeem is verder goed betrouwbaar te maken, want het is gewoon gigantische parallellisatie. Net zoals bij grote zonnestroomparken.
  • Gevolgen lijken me miniem. Waar normaal zout en zoet water mengen gebeurt dat nu in een containertje. Zoet + zout = brak, dat hebben we altijd al gehad waar het water zich mengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

IJsbeer schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:17:
[...]

Wat is het 'standby' verbruik van zo'n ding?
Mijn meterding gaf 6 watt aan, maar dat meterding is niet betrouwbaar onder de 10 watt ;)

Motorola modem viel me trouwens alles mee, was dacht ik iets van 3 watt en dan een Eminent draadloze router achter eenzelfde schakelaar die ook maar een paar watt verbruikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Als je al het zoete water wat door ons land naar de zee stroomt wil gebruiken, kan je er natuurlijk niet meer doorheen varen hè :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
SpiceWorm schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 12:14:
Als je al het zoete water wat door ons land naar de zee stroomt wil gebruiken, kan je er natuurlijk niet meer doorheen varen hè :P
Jewel. Water hoeft niet te stromen om erop te kunnen varen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjs schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 11:44:
[...]

Mijn meterding gaf 6 watt aan, maar dat meterding is niet betrouwbaar onder de 10 watt ;)

Motorola modem viel me trouwens alles mee, was dacht ik iets van 3 watt en dan een Eminent draadloze router achter eenzelfde schakelaar die ook maar een paar watt verbruikt ;)
Mijn UPC HD box slurpt zo ~15watt standby; idem als ie aan staat.
Mijn hele stekkerblok met lcd, stereo,ps3 en mediabox slurpt ~22W op standby.

Het stopcontact zit hoog dus bij mij gaat altijd de stekker er uit.

Wil wel eens weten hoeveel huishoudens die digitale tv box op standby hebben staan. Het is natuurlijk ridicuul dat ze zo'n ding op de markt mogen brengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 12:36:
[...]

Mijn UPC HD box slurpt zo ~15watt standby; idem als ie aan staat.
Mijn hele stekkerblok met lcd, stereo,ps3 en mediabox slurpt ~22W op standby.

Het stopcontact zit hoog dus bij mij gaat altijd de stekker er uit.

Wil wel eens weten hoeveel huishoudens die digitale tv box op standby hebben staan. Het is natuurlijk ridicuul dat ze zo'n ding op de markt mogen brengen!
Zelfde geldt ook voor mijn audio meubel. Daar zit een stekkerblok tussen. TV, versterker, Tele2 decoder en DVDspeler ( klokje ) allemaal in 1x uit. Dat is inmiddels tweede natuur geworden.

Ik zit alleen nog met mijn ADSLmodem / wireless/telefonie geval van Tele2. Dat ding verbruikt relatief weinig maar staat toch 24/7 aan. 's nachts geen internet zal mij eerlijk gezegd een biet zijn. Ik zit er alleen mee dat 's nachts geen telefoon nu niet echt een optie is ( nog ). Ik zou er op jaarbasis ongeveer 50-75kWh mee kunnen besparen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:06
Mijn sony tv + home cinema set + upc hdtv hd recorder verbruikt 33 watt als alles uitstaat, waarvan 28 watt voor rekening van m'n upc-box komt. Ik schakel de boel ook altijd uit met een schakelaar (zit in de zwarte stekker gebouwd die ik er op heb gezet). Ik heb zelfs een schakelaar tussen het stopcontact en m'n home trainer zitten omdat die ook 3-4 watt verbruikt als de hometrainer buiten gebruik is :P

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Bij ons is het vooral de videorecorder die verbruikt in standbye.
Helaas staat hij iedere avond op de timer omdat vrouwlief As the World Turns opneemt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 12:14:
daar hebben ze iets heel handigs opgevonden: Sluizen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen tettert mn kleine installatie tussen de 490 en 496W aan energie uit de zon ons huis in.

Het eerste wat ik doe als ik opsta is naar mn metertje kijken of ie al wat doet.
Verbaas me elke keer weer dat het gewoon dag in dag uit aan het blinken is (oranje lampjes)
Wat een genot! (en dat om 7uur in de ochtend al)

Gelukkig heeft mn vriendin ook weer een goede vaste baan; dus dit jaar komen er zeker nog wat panelen bij :P
De buren zijn ook al nieuwschierig geworden; erg positief. Het blijkt dat al meer luitjes de stap willen zetten; echter nog kleine bedenkingen hebben / hadden.
Aan mij dus om ze de laatste duw te geven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Meer slimme (maar dom uitgevoerde) meter-perikelen:

http://webwereld.nl/nieuw...-via--slimme--meters.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat er door wordt gedrukt ga ik de meter kast wel aan de binnenkant met gaas bekleden; mooi kooitje dr omheen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:24

Spotmatic

Ken sent me

Ik ga morgen naar een installateur om de mogelijkheden te bespreken m.b.t. het aanleggen van een zonnecollector en veel zonnepanelen op een dak van 28m2 - inclusief het vervangen van de huidige ketel. Het beschikbare budget is 15.000 euro (had ik hier al eens gepost). Het dak is zuid-zuidoost gericht. Zijn er nog aandachtspunten of bekende valkuilen waar ik tijdens dat gesprek rekening mee moet houden? Ik wil natuurlijk niet mijn handtekening zetten onder iets wat overkill is of uiteindelijk niet voldoet :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Zonder meer meerdere offertes laten maken.
En laat je niet gek maken door de subsidie voor zonnepanelen, zoveel levert het uiteindelijk niet extra op is mijn indruk.

En maak foto's tzt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:24

Spotmatic

Ken sent me

hjs schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:15:
Zonder meer meerdere offertes laten maken.
En laat je niet gek maken door de subsidie voor zonnepanelen, zoveel levert het uiteindelijk niet extra op is mijn indruk.

En maak foto's tzt :+
Ik hou eigenlijk helemaal geen rekening met de subsidie, het is leuk dat ik dat eventueel kan krijgen, maar dat is van later zorg. Belangrijk is wat wij kunnen betalen en wat we ervoor krijgen. Meerdere offertes zal ik zeker laten maken.

En foto's posten is natuurlijk een kleine moeite 8)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:05

ericplan

5180 Wp PV

Uit het NRC van vanavond!!!!!!
pagina 3
Burger betaalt duurzame stroom
[...]
Hiertegenover staat volgens bronnen dat de bestaande Subsidieregeling Duurzame Energie wordt vervangen door het Duitse systeem voor duurzame energie. Consumenten en bedrijfsleven betalen daarbij voor elke kilowattuur aan verbruikte stroom een vaste ‘duurzaamheidstoeslag’. Dat geld wordt doorgesluisd naar aanbieders van groene stroom, die zo voor langere tijd verzekerd zijn van een financiële bijdrage.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1234
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06-2022
Het voorgaande iets uitgebreider

klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:09:
pagina 3
[...]
Hiertegenover staat volgens bronnen dat de bestaande Subsidieregeling Duurzame Energie wordt vervangen door het Duitse systeem voor duurzame energie. Consumenten en bedrijfsleven betalen daarbij voor elke kilowattuur aan verbruikte stroom een vaste ‘duurzaamheidstoeslag’. Dat geld wordt doorgesluisd naar aanbieders van groene stroom, die zo voor langere tijd verzekerd zijn van een financiële bijdrage.
Het zal toch niet waar zijn! Wie zou dat nu ineens bedacht hebben / ingebracht hebben?!

Lees hier het hele stuk: http://www.nrc.nl/binnenl...epartijen_over_crisisplan

ff doorlezen naar het laatste stuk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
ericplan schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:09:
pagina 3
[...]
Dat zou heel erg mooi nieuws zijn. Zwaar terecht natuurlijk, maar toch, ik had er geen vertrouwen in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FicoF schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:25:
[...]

Dat zou heel erg mooi nieuws zijn. Zwaar terecht natuurlijk, maar toch, ik had er geen vertrouwen in...
Nu nog wachten op de invulling en uitvoering ervan; want als dat weer door EZ gedaan wordt dan zie ik het een beetje somber in.

Mooi commentaar van EZ: "In een reactie laat EZ weten nog niets te hebben vernomen van deze “interessante” wijziging."

Het zal dit jaar niet meer worden denk ik; zal helemaal niemand meer onder SDE panelen op het dak zetten lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Zou heel mooi zijn. Ik ga dit iig in de gaten houden, want als dit er komt, dan gaan er direct zonnepanelen op het dak hier en moet ik misschien maar eens kijken of ik een nieuw bijbaantje kan vinden denk ik! :P

Maargoed als ze dit gaan doen, zeker onder het mom van economische stimulans, dan héél snel. Denk ook niet dat het lang hoeft te duren om die wetteksten te vertalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zou enorm goed nieuws zijn, zeker als je ziet wat het resultaat is in duitsland...

en dan zie je ook meteen weer hoe fragiel de SDE regeling is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hier staat het ook. *O*

http://www.duurzaamnieuws...ling%20in%20crisisakkoord

Polderboy kom er maar in, waar zit hier de adder onder het gras :)

[ Voor 22% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-03-2009 21:12 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Nu online

aip

klinkt te mooi om waar te zijn.

Hoeveel Wp kan er op 14m2. Dat moet hier in de bollenstreek op 3 km van de kust een leuke opbrengst geven, vol op zuid :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wordt wel lastig nu, of de zonneboiler doorzetten (trouwens nog steeds geen offerte ontvangen van Redenko), of de ruimte gebruiken voor zonnestoom.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:14:
Wordt wel lastig nu, of de zonneboiler doorzetten (trouwens nog steeds geen offerte ontvangen van Redenko), of de ruimte gebruiken voor zonnestoom.
Gewoon eerst de zonneboiler. Probeer wel de ruimte efficiënt te benutten. Als je gaat wachten is de zomer zo weer voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 12:13

Mars Warrior

Earth, the final frontier

aip schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:04:
klinkt te mooi om waar te zijn.

Hoeveel Wp kan er op 14m2. Dat moet hier in de bollenstreek op 3 km van de kust een leuke opbrengst geven, vol op zuid :) !
Zeg dat. Ik dacht dat de beste systemen nu zo'n 170Wp/m2 leveren, dus in jouw geval 2380Wp _/-\o_

Wat ik me nog afvraag: heeft er iemand ervaring met het leggen van zonnepanelen op het dak van een parkeerplaats, die dus NIET jou eigendom is (gemeente in dit geval vermoed ik), maar wel verdomd goed op het zuiden ligt en met een stroomkabeltje van 2m al ruimschoots in je achtertuin komt en in het stopkontakt in de schuur gestoken kan worden?

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Spotmatic schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:08:
Ik ga morgen naar een installateur om de mogelijkheden te bespreken m.b.t. het aanleggen van een zonnecollector en veel zonnepanelen op een dak van 28m2 - inclusief het vervangen van de huidige ketel. Het beschikbare budget is 15.000 euro (had ik hier al eens gepost). Het dak is zuid-zuidoost gericht. Zijn er nog aandachtspunten of bekende valkuilen waar ik tijdens dat gesprek rekening mee moet houden? Ik wil natuurlijk niet mijn handtekening zetten onder iets wat overkill is of uiteindelijk niet voldoet :)
*garantie: op panelen vermogensgarantie van 20+ jaar (veelal is 25 jaar standaard bij goede merken als Suntech/MSK/Kyocera etc.)
*garantie op omvormer: vaak 5 jaar, maar wel goed in de gaten te houden (iets van goedkoop/duurkoop... :+ )
*voldoende diameter installatiemateriaal: bij grote installaties is 4 mm2 eerder regel dan uitzondering..... voorkomt verliezen;
*aparte groep is wel handig voor grote installaties ( >600Wp).

orientatie zuid-zuidoost is in elk geval al netjes!
Succes! Just my 2 cents :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
NielsTn schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:32:
*aparte groep is wel handig voor grote installaties ( >600Wp).
Aparte groep is verplicht voor installaties groter dan 600Wp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Grrr...de hotfill voor de vaatwasser geeft een teleurstellend resultaat. (55 graden standaard programma)

Ten eerste: het verbruik van een standaard wasbeurt is nu 1,12 kWh, tegen 1,33 voorheen.

Ten tweede, mijn vrouw klaagde dat het toch niet zo schoon was. Nu kan dat nog komen doordat de vaat er (te) lang in stond, ik wilde zonodig wachten met draaien, om op hotfill te testen...

De leiding is in totaal ca 10 meter, waarvan 6 meter door een kunststof huls in de muur. De rest is geisoleerd. Het aanleggen van die leiding was niet zo duur, maar wel een kloteklusje.

Zolang de boiler > 60graden is zou het niet uitmaken, als de ketel moet bijspringen is het voordeliger om toch op koud te wassen.

Het verhaal van Spiceworm in deeltje 11 blijkt hier denk ik ook parten te spelen... :(

Verder nog het lumineuze idee gevat om met een webcam met OCR op mijn linux router de temperatuur van mijn vat te loggen...
Maar ondertussen heb ik meer ideetjes gevonden. Ik had nog een oude multimeter met thermometer én RS232 poort! Ik weet nog niet wat het gaat worden, maar gelogd gaat er!

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 24-03-2009 21:45 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:44:
[...]

Aparte groep is verplicht voor installaties groter dan 600Wp!
Klopt JeroenH, maar dat moet die kabelboer die wil gaan installeren weten :) (ik maak er melding van zodat ie ervan op de hoogte is)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Mars Warrior schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:32:
[...]

Zeg dat. Ik dacht dat de beste systemen nu zo'n 170Wp/m2 leveren, dus in jouw geval 2380Wp _/-\o_

Wat ik me nog afvraag: heeft er iemand ervaring met het leggen van zonnepanelen op het dak van een parkeerplaats, die dus NIET jou eigendom is (gemeente in dit geval vermoed ik), maar wel verdomd goed op het zuiden ligt en met een stroomkabeltje van 2m al ruimschoots in je achtertuin komt en in het stopkontakt in de schuur gestoken kan worden?
Gevalletje samenspel opzetten?
1- zoek uit wie de eigenaar is van het gebouw,
2- maak kennis met elkaar, en leg je idee voor
3- leg op papier (schriftelijk dus!) afspraken vast als in:
a-dak inspectie voor installatie (en uiteraard erna);
b-hoe e.e.a. is afgestemd (bv evt lekkages die daadwerkelijk veroorzaakt zijn door PV voor jou rekening komen (hypothetisch... i know), en ook verzekeringstechnisch (even sparren met de verzekeringsmaatschappij van beide partijen);
4- laat de overeenkomst in tweevoud ondertekenen met naam etc.
5- ren naar de PV-dealert en sluit je Mega-groene deal af !

Moet lukken toch? go get them!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 19:15:
[...]

Het zal toch niet waar zijn! Wie zou dat nu ineens bedacht hebben / ingebracht hebben?!

Lees hier het hele stuk: http://www.nrc.nl/binnenl...epartijen_over_crisisplan

ff doorlezen naar het laatste stuk 8)
Vergeet het romantische ontbijtje van Maria (vdH) niet met Der Hermann (S), op de 18e jl... *;

Enne, d'r was ook nog een doorgestarte feed-in actie met verbijsterend resultaat... (inmiddels dik 14.500 inschrijvingen)

En er zijn zo her en der nog wat verdwaalde lichten geweest die op alle mogelijke fronten druk hebben uitgeoefend in de loop der jaaaaaaaaaaren....

Conclusio: het zou potblomme eindelijk eens TIJD worden!

Nu de superkritische talloze details nog. Gaat nog heel wat voeten in de aarde hebben. Als het niet alsnog in de politieke leeuwenkuil sneuvelt natuurlijk. Het blijft Den Haag, naturellemente... :X

@Spek:
Polderboy kom er maar in, waar zit hier de adder onder het gras :)
Daarvoor verwijs ik je gaarne naar Polder PV, uit der aard... ;)

Voorschotje: je weet nooit hoe dit soort balletjes zal gaan rollen. Maar: het "begin" is er. Nu: doorzetten, op alle fronten. Moet iedereen zijn steentje aan bijdragen. In Duitsland is het EEG er pas gekomen nadat er een volksbeweging in gang was gezet. En daar is bloed, zweet en tranen aan gespendeerd, en hebben de grote energie holdings, ook (lees: vooral) dat "gezegende" RWE (die Essent op gaat vreten) tot aan het Europese Hof bestreden.

Er wordt nu al alweer aan geknabbeld, aan het Duitse EEG, zo bereiken mij de eerste berichten daarover. Kan ik nu nog niet goed duiden, dus effe afwachten wat Photon daarover gaat zeggen... Count your blessings!

@Spek 2:
... of de ruimte gebruiken voor zonnestoom.
Hahaha. Je hebt een nieuwe zonne-energie optie op het oog? Kleinschalige CSP met stoom invoedend op je lokale met speksteen gestookte warmtenet?

:z

[ Voor 35% gewijzigd door zonnigtype op 25-03-2009 00:20 . Reden: Spek's contributions... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:44:
Grrr...de hotfill voor de vaatwasser geeft een teleurstellend resultaat. (55 graden standaard programma)

Ten eerste: het verbruik van een standaard wasbeurt is nu 1,12 kWh, tegen 1,33 voorheen.
Wellicht dat je type programma er ook wat mee te maken heeft. Wij hebben programma's waarbij er 1 of 2 keer (op verschilende temp) worden gewassen, nog een extra spoelgang. Ik kan me voorsteleln dat als er minder gangen zijn hij ook meer water in 1 keer pakt.
En die 1,33 is dat een meting van 1 keer? Dat is niet betrouwbaar, de meeste vaatwassers hergebruiken een gedeelte van het water van de vorige gang, naar gelang hoe schoon het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is er iemand die inmiddels een bevestiging heeft van het Duitse sprookje?

nu de plannen officieel bekend zijn, zou zoiets toch te vinden moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Het NRC Handelsblad van vandaag meldt er niets over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zelf maar even gaan graven

bron:
http://www.minaz.nl/dsc?c...ect&s=obj&objectid=118821

pag: 17
Duurzame energie en energiebesparing. Om een schone en
zuinige energievoorziening voor de toekomst veilig te stellen,
zal de SDE in zijn huidige vorm blijven bestaan, maar zal deze
ruimer en robuuster worden gefinancierd uit een opslag op het
elektriciteitstarief. Zo wordt langjarige zekerheid gegeven over
de beschikbaarheid van voldoende middelen om de ambitie van
20% duurzame energie in 2020 te realiseren. Bij de uiteindelijke
vormgeving zullen de koopkrachteffecten en de budgettaire
beheersbaarheid worden meegewogen. De vrijvallende middelen
op de EZ-begroting worden aangewend voor lastenverlichting.
en
tabel 1 pagina 9

als ik dat bovenste lees,
maar zal deze
ruimer en robuuster worden gefinancierd uit een opslag op het
elektriciteitstarief

klinkt goed.... Al vind ik het dus wel vreemd dat het niet goed in de tabel terug lijkt te komen maar daar kan ik naast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
de budgettaire beheersbaarheid worden meegewogen.
uuhm dus er is nog steeds sprake van een budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

true, dat is nog een addertje (of kan een adder worden) maar het feit dat men het ook heeft over langjarige zekerheid is al heel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-09 17:41
Helemaal niet mooi, veel te onduidelijk.

De overheid is een zeer onbetrouwbare partner, zulke zaken moeten goed verankerd worden, zoals bijvoorbeeld in Duitsland. PV panelen worden economisch pas na jaren terugverdiend, dus je zult ook zekerheid moeten bieden voor jaren. Dat gebeurd m.i. nu onvoldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik heb mijn vader eindelijk zover om zonnepanelen te leggen :) En er komt ook een hotfill voor de wasmachine!

Zouden we nu misschien heel even afwachten wat er met de feed-in gebeurt, of gewoon 1500 euro subsidie opstrijken van www.limburgseenergiesubsidie.nl ?

Het nadeel van dat laatste is dat je 2,50 euro subsidie krijgt per Wp, tot een max van 1500 euro. Maar we willen wel wat meer neerleggen dan 600 Wp.(Budget is nog niet precies bekend).

Wat zouden jullie doen? De subsidie van de gemeente nemen of even de kat uit de boom kijken mbt feed-in en alvast de hotfill aanleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Crackh34d schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:49:
Ik heb mijn vader eindelijk zover om zonnepanelen te leggen :) En er komt ook een hotfill voor de wasmachine!

Zouden we nu misschien heel even afwachten wat er met de feed-in gebeurt, of gewoon 1500 euro subsidie opstrijken van www.limburgseenergiesubsidie.nl ?

Het nadeel van dat laatste is dat je 2,50 euro subsidie krijgt per Wp, tot een max van 1500 euro. Maar we willen wel wat meer neerleggen dan 600 Wp.(Budget is nog niet precies bekend).

Wat zouden jullie doen? De subsidie van de gemeente nemen of even de kat uit de boom kijken mbt feed-in en alvast de hotfill aanleggen?
Vraag de Limburgse Energie Subsidie aan, met beetje geluk is er nog wat over en krijg je uitgekeerd.... anders kun je nog bij de SDE aankloppen. Of beiden.... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 19:20:
maar het feit dat men het ook heeft over langjarige zekerheid is al heel mooi.
Volgens mij vindt EZ van de huidige SDE regeling dat hij langjarige zekerheid geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
Mooi nieuws voor de mensen yn Fryslân:
Die zonnepanelen willen isntalleren.

EXTRA subsidie voor ons

[ Voor 13% gewijzigd door gp500 op 25-03-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

gp500 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 21:06:
Mooi nieuws voor de mensen yn Fryslân:
Die zonnepanelen willen isntalleren.

EXTRA subsidie voor ons
Ik word echt stinkend jaloers, Brabant, Limburg, Alkmaar, Hoorn, Friesland. You name it en er is extra geld beschikbaar voor duurzame producten.

De realiteit hier in Lelystad? Er wordt niet eens gereageerd op e-mails. NIETS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Ik lees net dat je de limburgse subsidie én SDE mag combineren.

Het wordt je wel moeilijk gemaakt, want SDE moet je vantevoren aanvragen(16 weken?), dan moet je de zonnepanelen plaatsen en DAN kun je de limburgse subsidie aanvragen en dan moet je hopen dat het potje van je gemeente niet leeg is....pfff typisch.

Laat die feed-in regeling maar snel komen, en op een duidelijke manier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag na een complete *****dag met veel regen, toch weer de 200ltr boiler naar 55 gr onderin (was 28gr)

Wat is dat douchen zo toch lekker :P
Hier wat pic's van het nieuwe dak met de collectoren:

http://picasaweb.google.nl/johnp219/DakEnZonneboiler#

er komen nog meer foto's

Hier was de subsidie binnen no time op, dus niks noppes nada.
Er was €40.000 beschikbaar en die is opgegaan aan 49 huishoudens.
Wordt hier in Limburg per gemeente bekeken.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hier vandaag van 24 graden onderin naar 38 graden onderin. Met die paar spaarzame opklaringen.

Trouwens sunHacker, je installatie ziet er top uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:38:
Vandaag na een complete *****dag met veel regen, toch weer de 200ltr boiler naar 55 gr onderin (was 28gr)

er komen nog meer foto's

Hier was de subsidie binnen no time op, dus niks noppes nada.
Er was €40.000 beschikbaar en die is opgegaan aan 49 huishoudens.
Wordt hier in Limburg per gemeente bekeken.
Impressive !!! erg mooi gedaan Sunhacker!!
Alleen nu nog PV er bij en je bent er ! :9 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:52:
[...]

Alleen nu nog PV er bij en je bent er ! :9 ;)
Moet eerst weer wat gaan (be)sparen :)
Helaas is er ook niet al teveel ruimte meer over ( 90cm aan weerszijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
IJsbeer schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 08:05:
[...]

Wellicht dat je type programma er ook wat mee te maken heeft. Wij hebben programma's waarbij er 1 of 2 keer (op verschilende temp) worden gewassen, nog een extra spoelgang. Ik kan me voorsteleln dat als er minder gangen zijn hij ook meer water in 1 keer pakt.
En die 1,33 is dat een meting van 1 keer? Dat is niet betrouwbaar, de meeste vaatwassers hergebruiken een gedeelte van het water van de vorige gang, naar gelang hoe schoon het is.
Ja die meting was van 1 keer inderdaad. Het is een klotekarwei om te meten, omdat we hier met inbouwapparatuur zitten, en de stekker van de vaatwasser zit achter een kastje ingebouwd. In het boekje staat 1,4kWh dus 1,33 leek me betrouwbaar genoeg.

We hebben een normaal programma op 55 graden hoofdwas, en dan drogen op 65 graden. Verder zwaardere programma's, en een ECO programma dat het zelfde doet als het normale programma, alleen slaat ie de eerste koude spoeling van 4 liter over. Dat moet ik dus nog testen, maar ik verwacht er niet zo veel van eigenlijk. Ik heb nu eens goed zitten luisteren, en er wordt inderdaad meerdere keren afgepompt. En steeds is de leiding natuurlijk afgekoeld.
En er is overigens nog een kort programma voor glaswerk bij feestjes etc maar daar heb je normaliter niks aan.

Als ECO beter presteert dan is het uiteraard hier te lezen :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat vinden jullie van deze aanbieding ?

http://cgi.ebay.com/Palle...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

is het een goed merk ?

wat zullen de verzendkosten naar nederland zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:21:
[...]

Ik word echt stinkend jaloers, Brabant, Limburg, Alkmaar, Hoorn, Friesland. You name it en er is extra geld beschikbaar voor duurzame producten.

Jullie hebben al genoeg windstroom en zitten vet boven jullie BLOW doelstellingen "met al die lelijke turbinepalen" (niet mijn vocabulaire, maar je weet over wie we het dan hebben).

Het "Zwitserland effect". Lucratieve regeling, maar al tig keer overtekend eerste dag omdat er marginaal beetje gereserveerd was. Tja: hele land zit al onder de hydropower en kernstroom, dus er is weinig "incentive". Oostenrijk lijdt er ook al onder: zonnestroom is nog steeds doornroosje stadium niet ontgroeid daar, de potentie geweldig... (zonnecollectoren doen het daar veel beter, maar ja, dat is warmte...).

Misschien dat NUON eeeeeuuuhhhh Vattenfall je straks een opcentje wil bieden? O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Ziet er uit als Evergreen Solar string ribbon Si modules:

http://www.evergreensolar.com/app/en/products/item/619

Die hebben een fabriek in Marlboro (...) in Mass. staan.

Hebben goed reputatie, maar je praat hier wel over een B-module met "schoonheidsfoutjes". Potentieel riskant, want waar bestaan die "foutjes" uit? Als het slechts beschadigingen van het frame of zo zijn zou het nog kunnen (zeker gezien de prijs). Maar je wilt geen beschadigingen van de tedlar folie hebben aan de achterzijde.

Ik heb een newbee op mijn site staan die ze ook uit U.S.A. heeft geïmporteerd. Wellicht kun je daar wat mee...
wat zullen de verzendkosten naar nederland zijn ?
Not the faintest idea. Kan best meevallen. Moet je optellen uiteraard bij de aanschafprijs.

Goed navragen: eventuele aarding van deze modules. Evergreen heeft in het verleden problemen met oude modules gehad. Schijnen opgelost te zijn.

Zuukzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Wouter bos in P&W

Mega investeringen in windenergie
1M huishoudens op schone energie
in 10-20 jaar realiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

[...]

He, dat had ik gemist thnx :)
http://www.hoorn.nl/Smartsite.shtml?id=68029

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonnigtype schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 00:12:
[...]

Jullie hebben al genoeg windstroom en zitten vet boven jullie BLOW doelstellingen "met al die lelijke turbinepalen" (niet mijn vocabulaire, maar je weet over wie we het dan hebben).
Lelijk? Die windturbines zijn geweldig! Dat heeft de provincie Flevoland dan wel weer ontzettend goed begrepen Die paar m2 land die je verliest in dat boerenlandschap maakt niet uit. Die boeren zijn goed bezig daar. Volgens mij zijn het bijna allemaal 660kW Vestas windturbines

Langs de A27 bij de Stichtsebrug zijn recentelijk een aantal grote turbines bijgeplaatst.

Mijn zoontje vind ze in elk geval geweldig :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gp500
  • Niet online
[...]

Ik word echt stinkend jaloers, Brabant, Limburg, Alkmaar, Hoorn, Friesland Fryslân O+ . You name it en er is extra geld beschikbaar voor duurzame producten.

Ik zou eigenlijk ook moeten nu maar dat red ik financieel niet zo dit jaar.

Toch maar eens aan het rekenen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Ik vraag me wel af hoelang het nog gaat duren voordat bekend is hoe die subsidies op isolatie etc. uitgekeerd gaan worden. Ik heb net 2 offertes binnen voor kunstof kozijnen met HR++ glas als vervanging voor enkel glas. Dit lijkt mij wel onder een subsidie te gaan vallen, maar ik heb geen eeuwen de tijd om dat af te wachten. De slaapkamers moeten namelijk klaar zijn voor de komst van de kleine in juli. Het vervangen van de kozijnen heb ik als eerste gepland, voordat het plafond wordt teruggeplaatst, de muren behangen en de vloer aangepast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:38:

er komen nog meer foto's
Mooi dat het zo goed werkt, maar ik vind het persoonlijk geen gezicht die vacuumbuizen op dak...dan zien geintegreerde vlakkeplaten er toch iets netter uit. Maar goed ik zie weer liever dit dan een leeg dak :)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:06:
Ik vraag me wel af hoelang het nog gaat duren voordat bekend is hoe die subsidies op isolatie etc. uitgekeerd gaan worden. Ik heb net 2 offertes binnen voor kunstof kozijnen met HR++ glas als vervanging voor enkel glas. Dit lijkt mij wel onder een subsidie te gaan vallen, maar ik heb geen eeuwen de tijd om dat af te wachten. De slaapkamers moeten namelijk klaar zijn voor de komst van de kleine in juli. Het vervangen van de kozijnen heb ik als eerste gepland, voordat het plafond wordt teruggeplaatst, de muren behangen en de vloer aangepast wordt.
Klets ff met de bedrijven van je offertes; als er deze zomer subsidie komt kan je toch ff regelen dat ze die rekening op die datum dateren.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:21

Punkrocker

Mostly harmless

SpiceWorm schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 00:58:
Wouter bos in P&W

Mega investeringen in windenergie
1M huishoudens op schone energie
in 10-20 jaar realiseren
En daarnaast schaffen ze de vliegtax af...
Eén van de meest vervuilende manieren van reizen!

Hup: verdubbelen die vliegtax!

Off topic; Het zijn sowieso waardeloze halve maatregelen die ze hebben aangekondigd.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.