My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Tijd voor een foto'tje, Sjondedon?Mistraller schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 23:24:
Die ISKRA meters hebben volgens mij allemaal 4 telwerken.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ook de brutoproduktiemeter voor de SDE regeling heeft gewoon 4 telwerken waarvan maar 1 gebruikt wordt.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
Mijn meter heeft 3 telwerken.
1: tarief 1
2: tarief 2
5: terug geleverde energie
http://picasaweb.google.c...VuiWx6mBg?feat=directlink
Heb na mijn gesprek met liander nog ff greenchoise opgebeld; die moesten lachen.
Zij hebben alles geregeld, hoop ik.
Ik zie het alleen nog niet staan in mn dossier; zou mooi zijn dat daar een invulveld komt voor geleverde stroom. Dat zie ik nu nog niet staan.
Hoe is dat bij jullie?
[ Voor 253% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2009 09:32 ]
Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar ik vind het prettig om de mening van anderen te horen.
5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem
Verwijderd
Zonnepanelen zijn sinds een tijdje een mainstream technologie. De kosten zullen over het algemeen alleen maar dalen. Dit gebeurd met lcd's / chips / laptops etc etc.mcaklein schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 09:53:
Op de website van SolarNRG zag ik dat de prijzen van zonnepanelen in vergelijking met december enorm gedaald zijn. Binnenkort wil ik er nog twee of drie bij kopen. Wat denken jullie, zal de prijsdaling doorzetten en is het verstandig om nog even te wachten met de aanschaf, of zal er niet zo veel meer veranderen? Ik las geruchten dat de prijs misschien met nog wel 40% omlaag kan.
Het is natuurlijk een beetje koffiedik kijken, maar ik vind het prettig om de mening van anderen te horen.
Als je ziet hoeveel er nu geproduceerd wordt en wat er in de planning ligt van de gevestigde bedrijven en start-ups van de toekomst dan gaat deze technologie als een raket; niet te stoppen. Betere panelen, lagere kosten.
Denk daaraan bij het moment van aankoop. Ik heb sinds 5 maanden een nieuwe laptop, was toen 860 euro. Kan hem nu krijgen voor ~700. Baal ik daarvan; nee niet echt. Ik heb er al 5 maanden met plezier op gewerkt.
Zo denk ik ook over de aanschaf van zonnepanelen. Knallen met die handel!
Dat is ook mijn instelling. Het wordt hoogstwaarschijnlijk goedkoper. En al die tijd mis je de "lol" van je zonnepanelen.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:19:
[...]
Denk daaraan bij het moment van aankoop. Ik heb sinds 5 maanden een nieuwe laptop, was toen 860 euro. Kan hem nu krijgen voor ~700. Baal ik daarvan; nee niet echt. Ik heb er al 5 maanden met plezier op gewerkt.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Geheel mee eens! 1 april begint de SDE weer en ik hoor van onze zonnestroom-afdeling dat ze veel aanloop verwachten, dus dat betekent drue installateurs en leveranciers. De zomer komt er aan, het zou jammer zijn als je direct het eerste opbrengstseizoen mist.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 10:19:
Wij hebben nu bijna drie jaar zonnestroompanelen en ik heb daar geen moment spjit van gehad. Had ik dezelfde installatie nu gekocht had ik waarschijnlijk minder betaalt, maar hey, hetzelfde geld voor mijn laptop, PDA, mobiele telefoon, etc. Ik heb er al die tijd grote lol van gehad, in die zin hebben ze zich allang terugbetaald
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Laat de zonneboiler en de panelen nu maar komen
A'dam PVOutput
Verwijderd
De zomer komt eraan!!? kijk es omhoog! ik ben helemaal verslaafd aan naar mn omgebouwde voltcraft te kijken. Mn kleine 600wp doet nu ~440w ; zon staat er niet eens volop.JeroenH schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 12:58:
[...]
Geheel mee eens! 1 april begint de SDE weer en ik hoor van onze zonnestroom-afdeling dat ze veel aanloop verwachten, dus dat betekent drue installateurs en leveranciers. De zomer komt er aan, het zou jammer zijn als je direct het eerste opbrengstseizoen mist.
(ik stuur mn vriendin af en toe ff naar boven om te checken, zit zelf op werk. Ben benieuwd hoelang ze dit gaat doen
Met het goedkoper worden van de panelen gaat er dit jaar zeker meer om m dak.
Prijzen van zonenco zijn ook al een stuk naar beneden! Het is steeds aantrekkelijker om het gewoon zonder subsidie te doen.
Wanneer zou Esdec meegaan met de daling?
Dan kan ik beter nu een offerte aanvragen namelijk.
LOL! Datzelfde vraag ik mijn vriendin steeds, maar dan voor de zonneboiler temperaturen :-) Het grappige is dat ze het ook af en toe zelf begint te "rapporteren". Die hoge temperaturen in de boiler zijn ontzettend besmettelijk.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 13:14:
[...]
De zomer komt eraan!!? kijk es omhoog! ik ben helemaal verslaafd aan naar mn omgebouwde voltcraft te kijken. Mn kleine 600wp doet nu ~440w ; zon staat er niet eens volop.
(ik stuur mn vriendin af en toe ff naar boven om te checken, zit zelf op werk. Ben benieuwd hoelang ze dit gaat doenze wordt al helemaal gek.... )
Wat ik ook grappig vind is dat m'n berekening wanneer de boiler 100% dekking zou gaan geven bijna volledig uitkomt. In mijn berekening komt daar 21 maart uit. Met dit zonnetje sinds een paar dagen doet mijn CV ketel geen warm water meer verwarmen :-)
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
http://www.xs4all.nl/~schj/dayhotwatersupply.png
Als 110 l. voldoende is voor je verbruik kom je met 110 l. eerder aan 100% dekking als met een groter boiler (uitgaande van gelijke collectorgrootte). Hoe minder water hoe eerder op temperatuur.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 14:22:
De 100% dekking komt ook hier (met maar 110l) steeds dichterbij. Voor vandaag heb ik goede hoop, we hebben de 70% al gehaald een tijdje geleden en nu is het pas echt zonnig in Amsterdam:
Zo'n opbrengstsmeting staat ook nog op mijn verlanglijstje.
Verwijderd
Erg mooie opbrengst grafiekjes!deejeebv schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 14:28:
[...]
Als 110 l. voldoende is voor je verbruik kom je met 110 l. eerder aan 100% dekking als met een groter boiler (uitgaande van gelijke collectorgrootte). Hoe minder water hoe eerder op temperatuur.
Zo'n opbrengstsmeting staat ook nog op mijn verlanglijstje.
heb ff op je site zitten neuzen. Ik moet ook maar eens achter een zuinige linux oplossing aan.
Die fit-Pc is me iets te duur voor deze toepassing.
Zijn er andere aparaten op de markt welke en linux kunnen draaien en zo zuinig zijn (of nog zuiniger)?
Echt super om te zien hoe je eea in elkaar hebt gezet. Ik wil het eigenlijk zelf ook gaan doen, nadeel is weer dat het energie kost om de boel te loggen. Vandaar dat ik voor de "Excel" oplossing heb gekozen. Jouw oplossing is uiteraard vele malen accurater dan mijn sheet die ik heb gemaakt.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 14:22:
De 100% dekking komt ook hier (met maar 110l) steeds dichterbij. Voor vandaag heb ik goede hoop, we hebben de 70% al gehaald een tijdje geleden en nu is het pas echt zonnig in Amsterdam:
Gisteren was mijn boiler onderin 56 graden. Bovenin nog wat warmer vermoedelijk. met mijn berekening kwam ik gisteren uit op een dekking van 92.2%. De dag ervoor met 51 graden op een dekking van 82.4%
Ik kan overigens wel merken dat een grotere boiler echt perfect is om een paar dagen te overbruggen. dat heeft me al behoorlijk wat extra besparing opgeleverd.
Voor maart 2009 staat mijn gemiddelde besparing tot nu toe op 55% ( en stijgend ). Dat zou inhouden dat ik deze maand 9m3 gas ga besparen op mijn warmwater verbruik.
Overigens: Eneco gaat binnen nu en 4 jaar 500 van haar auto's vervangen voor electrische varianten. Moet ook wel aangezien we over niet al te lange tijd klimaatneutraal willen opereren. Helaas schiet ons nieuwe hoofdkantoor nog niet echt op. De planning van 2010 verhuizen lijkt er niet in te zitten aangezien het huidige gebouw nog tegen de vlakte moet (ik kijk op dat gebouw uit
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Dat ga ik zeker vaker doen als het weer zo lekker blijft
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
http://www.algemene-energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=9628
barf!
Ik las direct daarna di bericht in de NRC: http://www.nrc.nl/opinie/...ar_duurzame_globalisering
Er staat helemaal niets concreet in het stuk natuurlijk; ben toch wel benieuwd of Merkel en Balkie het over de Duitse vs NL regeling hebben gehad.
Heeft iemand nieuws over de meeting van Scheer met vd Hoeven van gister?
Verwijderd
Dei 110 l is wat aan de krappe kant met al dat gesport in de familie maar meer ruimte was er niet in ons ketelhok...
Op dit moment zit ik nog bij energiedirect, die hebben ook maar 2 invulvelden. Dus kon het ook niet. Na wat gemail en gebeld zijn we overeen gekomen dat ik de meterstanden door moet mailen. (dat wordt hoogstwaarschijnlijk begin april, dan is het een jaar geleden. En dan staat in totaal hoog en laagtarief (door mijzelf gesaldeerd) ongeveer op 0 (mijn huidige schatting zegt: nachttarief op +20, dagtarief +5)Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 09:24:
[...]
Ik zie het alleen nog niet staan in mn dossier; zou mooi zijn dat daar een invulveld komt voor geleverde stroom. Dat zie ik nu nog niet staan.
Hoe is dat bij jullie?
Wij ook 110 l. Sinds een week zitten we op 100% dekking, als ik naar vorig jaar kijk, blijft dat zo tot half/eind oktober.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 14:22:
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Dat ziet er echt heel goed uit, ik zou willen dat ik handig genoeg was om dat soort dingen zelf te doen. Blijkt dus wel dat de huidige panelen toch nog wel wat goedkoper moeten kunnen.ice-T106 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 17:06:
zelfbouw zonnepaneel:
http://www.olino.org/arti...3/19/zelfbouw-zonnepaneel
1,20 per Wp
Ik zit hier voorlopig in een appartementje op de begane grond, met een vlonder op het oosten, dus zonnepanelen is niet realistisch. Ach, de komende jaren maar eens een huis kopen en weer verder zien.
Verwijderd
De aannemer opdracht verstrekt voor het plaatsen van de verdieping.
Zo na de bouwvak is het klaar en kan de zonneboiler in bedrijf.
Kan nie wachten tot het zo ver is.
De prijs viel me alleszins mee.
~ 6000 na aftrek subsidie en dat is dan zonder arbeidsloon.
Zo'n boiler, en keteltje en collectoren plaatsen is volgens mij best zelf te doen.
De thermostaat kranen en regelventielen zet ik er ook zelf wel op.
De hele cv installatie wordt dan ook gevoed door de zonneboiler, het wordt een LTV systeem.
Met de bijbehorende regelectronica en kleppen en ventielen .
Wellicht dat ik dat bedrijf vraag om het inbedrijf te stellen en in te regelen, dat zal dan niet heel veel meer gaan kosten schat ik
Voor de belangstellende:
Een Atag Q-Solar Q25SC380 incl 4x 2,5m² collector
Nu maar hopen op een lange zonnige nazomer
Leuk gedaan...ik ga denk ik alleen loggen op welk tijdstip de 60 en de 90 graden aangetikt wordt.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 14:22:
Ik gebruik daar nog steeds mijn supergoedkope router voor, die als linux box is omgebouwd. Op de RS232 poort zit de soladin al, daar draait mijn solget script op. Inmiddels meer dan 200 keer gedownload! Ik ben benieuwd hoeveel mensen er daadwerkelijk de soladin monitoren met het script...
De Asus WL500gx blijkt ook nog 3 GPIO pinnen te hebben. De temperatuursensor die ik heb gekocht kan op 2 waarden een alarm afgeven, dus dat schreeuwt erom om gelogd te worden
---------------
Ja, ik vermoedde al dat je dezelfde meter zou hebben als in een wijk in Leiden met PV-fassades. Daar ook maar 3 "tel"werken. Ze zijn helaas weinig communicatief daar, dus ik heb nog nauwelijks iets zinnigs gehoord over de verrekening daar.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 09:24:
[...]
Mijn meter heeft 3 telwerken.
1: tarief 1
2: tarief 2
5: terug geleverde energie
http://picasaweb.google.c...VuiWx6mBg?feat=directlink
Heb na mijn gesprek met liander nog ff greenchoise opgebeld; die moesten lachen.
Zij hebben alles geregeld, hoop ik.
Hoe is dat bij jullie?
Hoop ik klinkt mij te vrijblijvend. (heb ik ook beetje last van bij GC, gezien de dossier probleempjes eerder genoemd op dit forum).
Geen netinvoeding in mijn dossier. Ik heb, Gaia zei geprezen, een volautomatisch salderende, rete-legale Ferrarismeter in de meterkast. Die doet alles volautomatisch vanzelf, er hoeft niks door bureaucratenvingertjes ingetoetst, overgenomen, "administratief gesaldeerd" of hineininterpretiert te worden.
Vooral houwen zo...
We zijn natuurlijk wel benieuwd of je bij GC vlekkeloos (lees: honderd procent) administratief gesaldeerd zult gaan worden. Gaat daar bijna altijd wel goed, enige probleempje zou kunnen voorkomen bij negatieve verbruiken op 1 of meerdere (bij dubbeltarief) telwerken. Ik ben door de nul heen gesaldeerd (wegens notavervroeging waar ik niet om gevraagd heb), sommige anderen ook, maar ik heb ook berichten dat mensen NIET negatief worden gesaldeerd. En dat kan eigenlijk niet, want dat is feitelijk rechtsongelijkheid. Als je je al op "recht" (i.p.v. coulance) zou kunnen beroepen, uit der aard...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Als de definitieve formele ministeriële regelingen in de Staatscourant zijn verschenen, is mijn inschatting. Er is namelijk iets heel raars met de categorie 15-100 kWp. Correctiebedrag daarvoor heb ik nog nergens officieel vermeld gezien (lees: bedrag voor bevoorschotting, wordt met terugwerkende kracht volgend jaar voor 1 april "officieel vastgesteld"). Op Holland Solar site stonden GIGA blunders, die hebben ze d'r vandaag (na prikkelende e-mail mijnerzijds) schielijk van af gehaald/anders "geformuleerd".Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 13:14:
[...]
Wanneer zou Esdec meegaan met de daling?
Zolang niet 100 procent duidelijk is wat alle bedragen zijn, zullen ze bij ESDEC (die al wat langer in het wereldje bezig is, profi werk leveren, en zich niet zullen verslikken in belachelijke premature of nog niet gepubliceerde relevante getallen) effekes wachten. Ze zullen vast voor 1 april, als SC publicatie bekend is, "hun gooi" doen.
Let wel dat SolarNRG prijzen bodemprijzen zijn (voor NL). Houdt s.v.p. kwaliteit en contractcondities, bij alle partijen, scherp in de gaten. Accepteer geen onbekende rommel of vage "spectaculaire aanbiedingen". Daarvan hebben we genoeg ellende gehad.
De ATAG vind ik een heel erg duur systeem. Als je toch 10m2 panelen kwijt kunt, kijk dan ook eens naar 3 panelen van Sunsystems met bijvoorbeeld een 500L boiler, dat kost je 1000 euro na subsidie...Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 19:45:
Voor de belangstellende:
Nu maar hopen op een lange zonnige nazomer
Zelf nog een ketel erbij, zit je dus op hooguit de helft van wat je voor de Atag kwijt zou zijn.
Ik ben alleen bang dat we de nul niet over de hele maand maart vol gaan houden want de weersverwachting voor de rest van de maand ziet er niet briljant uit...
Nope nix gehoord. Was ook geen "officiële afspraak" (niet in EZ agenda).Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 15:39:
Heeft iemand nieuws over de meeting van Scheer met vd Hoeven van gister?
Was een romantisch ontbijtje (mogen we hopen...).
Merkel zal niet het gras voor SPD Minister Gabriel (BMU, die het EEG daadwerkelijk uitvoert i.p.v. in achterlijke landen als NL die het Economische Zaken laten doen...) weg willen maaien. En Scheer en Gabriel schijnen elkaar niet helemaal goed te liggen. Scheer heeft IRENA mogelijk gemaakt (hernieuwbare tegenhanger voor het reteconservatieve IEA), is recent in Bonn officieel van start gegaan. Gabriel zat de blits te maken, Scheer was er niet bij (terwijl het allemaal zijn werk was...). Van der Hoeven, die nu dus dat geheimzinnige afspraakje heeft gehad, zat ook in de zaal... (hebbik foto van, op BMU site te vinden).
Zoek op Google op van der Hoeven Scheer, je vind nix, behalve deze link die nietszeggend is...
NL pers is blijkbaar niet geïnteresseerd wat daar is voorgevallen. Mogelijk weet Peter van Vliet van iNSnet.org (van de feed-in brief) binnenkort meer. Niet gek staan te kijken als je d'r niks meer van hoort...
Verwijderd
Morgen de leidingen op het dak aansluiten en de doorvoeren maken.
Dan de solarleidingen naar binnen en aansluiten op het pompstation.
Waarschijnlijk heb ik zaterdag toch zeker 3 collectoren draaien.
Er moeten mog wel wat buizen geplaatst worden (144).
Pic's komen nog.
Bij ons is de (enkeltarief) meter ook weer netto teruggedraaid. Maar dan wel de kanttekening dat hier de hele dag zo'n beetje achter den kompjoet wordt gewerkt (en koffie gezet, etc.), in het appartement waar die 12 zonnepaneeltjes direct op invoeden. Ergo: ik heb geen "baas/kantoor elders waar ik kWh consumeer die niet op onze privé balans terecht komen" (koffiezet en lichtverbruik kWh e.d. included). Ik vreet mijn eigen opwek voor een behoorlijk deel op, al houd ik steeds meer over. Vandaar ook dat vergelijken van energiebalansen tussen huishoudens (a) sowieso een crime is, (b) je met aantal personen/HH rekening moet houden (gelijk met JeroenH, exclusief de woestijnratten...JeroenH schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 21:39:
Vandaag een klein mijlpaaltje behaald: over maart hebben we tot dusver 40,7 kWh aan elektriciteit verbruikt, en in dezelfde periode hebben de zonnestroompanelen 40,7 kWh geproduceerd. Netto hebben we over maart dus 0 kWh verbruikt!
Ik ben alleen bang dat we de nul niet over de hele maand maart vol gaan houden want de weersverwachting voor de rest van de maand ziet er niet briljant uit...
Overigens: de stadsverwarming staat alweer paar daagjes helemaal uit (stond al paar weken op laag pitje om het 'dinnetje niet al teveel te ontrieven)...

Overigens 2: we produceren natuurlijk per kWp meer dan arme JeroenH, want deze geluksvogel woont in de kuststrook. Compenseert weer een beetje. Zo hebben we allemaal weer wat...
Resultaat maart sofar: vandaag 3,2 kWh/kWp, en al 13 "hits" bij 5 minuten interval logging, 90-91 Watt AC vermogen bij felle reflecties op wolkenranden in de late ochtend, uit archaïsche 100 Watt OK4 omvormertjes (redelijk byzonder, Floris W. haalt dat zelden). Voor hele maand tot en met vanavond inmiddels al op 42,8 kWh/kWp.
Verwijderd
Sunsystems kan niet leveren wat ik zoek.IJsbeer schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 21:29:
[...]
De ATAG vind ik een heel erg duur systeem. Als je toch 10m2 panelen kwijt kunt, kijk dan ook eens naar 3 panelen van Sunsystems met bijvoorbeeld een 500L boiler, dat kost je 1000 euro na subsidie...
Zelf nog een ketel erbij, zit je dus op hooguit de helft van wat je voor de Atag kwijt zou zijn.
Ik wil ook de radiatoren en vloerverwarming laten verwarmen door de zonneboiler.
Na verwarming door een cv ketel vind ik niks, ik wil het hottop principe.
Dus altijd een hoeveelheid warmwater tot mijn beschikking, net zo als nu.
Ik heb nu een CV gestookte boiler.
Sterker nog Johan van sunsystems rade mij een Q-solar van Atag aan.
Ik ben heel lang op zoek geweest naar een boiler met 3 spiralen.
Dan met de universeel controler 1611 van Technische Alternative zelf de regeling maken voor de
verwarming en de warmwater voorziening en de collectoren.
Al met al een hoog eigenhuis en tuin knutsel gehalte en nog maar afwachten of je er subsidie voor krijgt.
Eindelijk kunnen we beginnen
Ben benieuwd wanneer ik wat hoor. Ik weet niet meer precies wanneer ik het heb ingediend, zal zo rond half december geweest zijn. Echt van de zotte dat dat zo lang moet duren!!sander817 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 00:04:
vandaag eindelijk de brief van senternovem gehad voor de subsidie toekenning voor onze zonneboiler:) 18 november aangevraagd
Eindelijk kunnen we beginnen
Op de fiets vervuil je niets!
Hetzelfde hier, mijn aanvraag is 13 december bij ze binnengekomen. Tot op heden alleen maar gehoord dat er papieren ontbraken. Die zijn inmiddels bij ze binnen, tot nu toe wacht ik nog steeds op verdere informatie.QuestionMarc schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 08:41:
[...]
Ben benieuwd wanneer ik wat hoor. Ik weet niet meer precies wanneer ik het heb ingediend, zal zo rond half december geweest zijn. Echt van de zotte dat dat zo lang moet duren!!
Hoe lastig kan het zijn.. Papieren bekijken en inboeken. Daarna controleren of alles er is. Et voila? Zou toch niet meer dan een uur per aanvraag moeten duren? Of ben ik nu gek?

Van de week zaten we op dinsdag al op 70'C met onze 100ltr. Ik verwacht dat dit vandaag wel weer gaat lukken. Gisteren was er teveel sluierbewolking helaas.windfreak schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 08:12:
Onze zonneboiler subsidie is inmiddels binnen. Nu de eerste 60 graden nog....vandaag??
Mijn baas/kantoor heeft een vrij ruime eigen duurzame opwekzonnigtype schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 22:00:
ik heb geen "baas/kantoor elders waar ik kWh consumeer die niet op onze privé balans terecht komen"
Ik zit de hele week al tegen de 60 graden aan onderin het vat ( 51/55/52 graden resp ). Bovenin is de temperatuur nog wat hoger en gegarandeerd boven de 60, aangezien mijn CV ketel niet aanslaat .windfreak schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 08:12:
Onze zonneboiler subsidie is inmiddels binnen. Nu de eerste 60 graden nog....vandaag??
Ik heb nog een tip gekregen hoe ik nog een extra sensor voor de boiler kan monteren. Hier ga ik van het weekend ff naar kijken.
Verwijderd
Hehe! scherp!JeroenH schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 10:32:
[...]
Mijn baas/kantoor heeft een vrij ruime eigen duurzame opwek
Wat heeft ie zelf op het dak dan
Verwijderd
Zou erg graag meer willen weten. We zijn zelf aan het oriënteren en alle extra kennis is welkom. Zou je contact met me kunnen opnemen via aaltdmp AT gmail.com?Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 19:45:
Vandaag de offerte binnen van de zonneboiler.
[...]
Voor de belangstellende:
[...]
Ik heb de eerste aanvraag volgens mij in november verstuurd, hoorde in januari dat nog een afschrift ontbrak, heb het toen verstuurd en kreeg 2 weken geleden te horen dat het geld overgemaakt zou worden. Dat is dus van de week gebeurd. Het kan bij jou daarom volgens mij niet lang meer duren. En ach....het komt wel.flitspaal.nl schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 09:01:
[...]
Hetzelfde hier, mijn aanvraag is 13 december bij ze binnengekomen. Tot op heden alleen maar gehoord dat er papieren ontbraken. Die zijn inmiddels bij ze binnen, tot nu toe wacht ik nog steeds op verdere informatie.
Hoe lastig kan het zijn.. Papieren bekijken en inboeken. Daarna controleren of alles er is. Et voila? Zou toch niet meer dan een uur per aanvraag moeten duren? Of ben ik nu gek?
Oh, ons vat is 200 liter gekoppeld aan 20 buizen zuidoost gericht, dus we hebben iets meer zon nodig en vooral in de ochtend. Zoals vandaag.
Ons dak is zuidwest gericht, afgelopen dagen dus hoge opbrengsten. De bewolking 's morgens had voor mij niet zoveel effect. Ben benieuwd wat de standen vanavond zijn (PV en boiler).windfreak schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 11:19:
[...]
Oh, ons vat is 200 liter gekoppeld aan 20 buizen zuidoost gericht, dus we hebben iets meer zon nodig en vooral in de ochtend. Zoals vandaag.
Verwijderd

Iets meer als een half uur geleden is officieel de lente begonnen!!
Dat we allemaal maar veel zon mogen oogsten dit seizoen!
Kijk es naar buiten! mn paneeltjes liggen weer te knallen!
sinds januari de geijkte ferraris-meters geplaatst zijn, staat er ruim 3x 50kwh op deze klokken.
Rest van de statistieken volgen vanavond wel op m'n site.
[ Voor 12% gewijzigd door NielsTn op 20-03-2009 13:42 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
zeker heel PV-bezittend Nederland aan het scouten naar bewolking of de vooruitzichten..
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Pak je deze toch: http://www.sat24.nl/euNielsTn schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:20:
Wil ik even op de site van KNMI kijken... krijg je dit
zeker heel PV-bezittend Nederland aan het scouten naar bewolking of de vooruitzichten..
klik op NL/Benelux; ziet er prachtig schoon uit!
Het weer boeit me niet, maar wou wat achtergrond info bij KNMI opvragen/lezen....Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:38:
[...]
Pak je deze toch: http://www.sat24.nl/eu
klik op NL/Benelux; ziet er prachtig schoon uit!
ik zie zonder sateliet ook wel dat het helder en onbewolkt is
Toen ik die er weer in deed stond de collector op dik 75 graden. Ik kan niets anders zeggen dat de vacuumbuizen het hier WAANZINNIG goed doen. Zelfs op pal west :-)
Aankomende donderdag komt er iemand van Natuur en Milieu Flevoland langs ivm mijn deelname aan klimaatstraatfeest.nl
Update :
15:01 klein feestje. De sensor onderin tikt de 60 graden aan
[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 20-03-2009 15:33 ]
Van harte met behaalde resultaat!flitspaal.nl schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 14:51:
Het is hier ook waanzinnig weer. Onderin de boiler is het inmiddels al 57 graden. Ik moest even met de boilerelectronica bezig en had de stekker er 5 minuten uit.
Toen ik die er weer in deed stond de collector op dik 75 graden. Ik kan niets anders zeggen dat de vacuumbuizen het hier WAANZINNIG goed doen. Zelfs op pal west :-)
Aankomende donderdag komt er iemand van Natuur en Milieu Flevoland langs ivm mijn deelname aan klimaatstraatfeest.nl
Update :
15:01 klein feestje. De sensor onderin tikt de 60 graden aan

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Hottop kun je toch prima nabootsen met bijv. een vat van 200L voor warm water en er eentje naast als seizoensopslagvat? Die 200l is met 3 panelen binnen de kortste keren op temp, de rest gaat het voorraadvat in.Verwijderd schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 22:38:
[...]
Sunsystems kan niet leveren wat ik zoek.
Ik wil ook de radiatoren en vloerverwarming laten verwarmen door de zonneboiler.
Na verwarming door een cv ketel vind ik niks, ik wil het hottop principe.
Dus altijd een hoeveelheid warmwater tot mijn beschikking, net zo als nu.
Ik heb nu een CV gestookte boiler.
Sterker nog Johan van sunsystems rade mij een Q-solar van Atag aan.
Ik ben heel lang op zoek geweest naar een boiler met 3 spiralen.
Dan met de universeel controler 1611 van Technische Alternative zelf de regeling maken voor de
verwarming en de warmwater voorziening en de collectoren.
v
Al met al een hoog eigenhuis en tuin knutsel gehalte en nog maar afwachten of je er subsidie voor krijgt.
http://www.duurzaamnieuws...wil%20blijven%20vervuilen
Aan de energiesector zal het in ieder geval niet liggen dat we in 2020 20% minder CO2 uitstoten...
Op de fiets vervuil je niets!
Wel effe bij vertellen dat ze vlak na de officiële opening van "dat park" de helft van de aandelen doorverkochten naar het massaal door ons Shell ministertje van financiën met (ook) belasting geld ondersteunde ING...JeroenH schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 10:32:
[...]
Mijn baas/kantoor heeft een vrij ruime eigen duurzame opwek
Beetje oud spullie (2007). Sunpower heeft in PhotonProfi van februari al een 320 Wattpiek beest in de lijst staan (van 2682 verschillende modules), met efficiëntie van 19,6 procent...Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 19:58:
Staat uw paneel er tussen?
http://www.nrel.gov/pv/th...s/SPECSHEETrat0907pub.DOC
In PhotonProfi van maart staat in een nagekomen lijstje een "verrassend" stel modules van een compleet onbekende aanbieder genaamd "Sonnengeld AG" (....) met rendementen van 14,4 resp. 20,7 procent (jawel, modulerendement) en ingezette technologie zogenaamd micromorf silicium. De auteur van het stukkie d'r onder heeft er wat tongue-in-cheek opmerkingen bij gezet (hij had ook nog nooit van het spul gehoord), en ongetwijfeld gaat deze "partij" flink doorgezaagd worden over die extreme claims... (modules zouden 220 resp. 330 Wp per stuk zijn...).
En weet je nu wat het leukste is? Ze hebben een echte website. En, nog veel leuker: er staan zelfs datasheets op. En als je naar de module afmetingen en het "geclaimde" nominale vermogen kijkt: klopt die claim!
Ik ga helpen hopen dat "Sonnengeld" een reëel bedrijf is, en dat wat daar staat zou kloppen. Want dat zou pas echt revolutie zijn!
Wel effe dat nagging gevoel proberen weg te krijgen dat dit zo'n situatie is (net op mijn website weergegeven) "dat dit te mooi is om waar te wezen"...

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Dat is volgens mij zo'n enorm duur en nieuw type windmolen, en in een woonwijk waar de top nog maar net (niet) boven de huizen en bomen uit komt... Een windmolen particulier kan echt wel iets opleveren, maar daarvoor moet je een boer in Flevoland oid zijn. Niet iemand met een rijtjeshuis in een bossig gebied met een klein vreemd molentje
Dat windmolens niet de meest efficiënte vorm van duurzame energie is is onderhand overigens ook wel bekend.
Naar het nu blijkt werken die dingen zowel binnen als buiten de bebouwde kom niet of nauwelijks.
De Turby die hier op de Markerwaarddijk staat die staat bijna het hele jaar door stil. En dat met een 10 meter hoge mast.
Edit:
In hoeverre zijn de zonuren cijfers van het KNMI betrouwbaar?
Ik heb vanaf 2006 de gegevens in Excel staan.
2006 : 1754 uur
2007 : 1768 uur
2008 : 1802 uur
Dat is ruim boven de gemiddelden waarmee wordt gerekend. Kan ik er nu vanuit gaan dat er dus gemiddeld meer zon schijnt in mijn woonplaats dan de rest van Nederland?
[ Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 21-03-2009 11:01 ]
Zo te zien woon je ook nog prachtig aan het water.zonnigtype schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 01:16:
[left]Over "te mooi om waar te wezen". Dit vond ik in mijn mailbox paar uurtjes gelee. Cadeau'tje van een fan die effe "langs kwam wippen"
Die jachten die ik op de foto zie zijn toch niet van jou he?
Ik zie daar op de achtergrond van die foto wel een goed gevuld houthok staanZeRoC00L schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 10:24:
Windmolen levert particulier niets op
Zie:
http://www.nd.nl/artikele...vert-particulier-niets-op
Nope, ik mag dan wel een poldermans zijn, maar varen doe ik op zijn hoogst in een op pindakaas-bammetjes-biostroom aangedreven roeibootje of kano (zelden)...Speksteenkachel schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 11:24:
[...]
Zo te zien woon je ook nog prachtig aan het water.
Die jachten die ik op de foto zie zijn toch niet van jou he?
Is overigens de "dreef" die de Rijn met het Koninklijke Horsten gebied verbindt (er zijn d'r twee van, in december - of was het januari? - nog op geschaatst...). Helaas vrijwel geen "verval", anders zouden we kunnen overwegen om d'r een stuwtje in aan te leggen om "Koninklijk afvoer water" om te gaan zetten in duurzame stroom voor wat leuke SDE subsidie...
Huh? Leg eens uit wat je daarmee bedoelt?TheZeroorez schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 10:29:
Dat windmolens niet de meest efficiënte vorm van duurzame energie is is onderhand overigens ook wel bekend.
Ik heb hier een leuk boekje over energie liggen, daar staat ongeveer het volgende in:
Met zo'n soort grafiek erbij:De energie van een windmolen komt uit de kinetische energie van de lucht die langs de windmolen gaat. De forumule voor Ekin: ½mv². De massa in deze formule wordt bepaald door de massa van lucht (1,293 kg/m³). De inhoud van de lucht waarmee we rekenen wordt bepaald door de oppervlakte van de molen maal de afstand die de lucht binnen één seconde bereikt. Dit is dus gelijk aan v (want v is in meters per seconde). Hieruit volgt dat Elucht = ½(Av×p)v² = ½Apv³. Uit onderzoeken is gebleken dat een windmolen het meest efficiënt is wanneer achter de molen de snelheid nog 1/3 van de oorspronkelijke snelheid is. In zo'n geval wordt 16/27 van het verogen van de wind gebruikt, volgens de wet van Betz.
Bij een windmolen met een wiek van lengte R is het maximaal geleverde vermogen dus (16/27)×½pv³×πR²

Niks tegen windenergie, maar het is simpelweg niet de meest efficiënte vorm van duurzame energie, omdat je veel in de lucht laat hangen. Zeker wanneer je dan ergens midden in een woonwijk een of ander nieuw en duur model windmolen neer gaat zetten, kun je niet echt op een goede opbrengst rekenen. Die man had beter z'n dak vol met zonnecellen kunnen leggen, of kunnen investeren in een groot project ergens (Energiebewust leven betekent, ookal denken sommige mensen dat, natuurlijk niet dat je iets in/om jouw huis moet doen, je centen komen op een andere manier soms veel beter tot hun recht. Al is dat natuurlijk minder leuk...)
En al vele positieve reacties gekregen!!
Zijn er meer mensen hier die intern (via personeelsvereniging/nieuwsbrieven etc.) op het werk iets met hun 'duurzame hobby' kenbaar maken (uitdragen)?
ik geef natuurkunde op een middelbare school, dus daar kan ik leerlingen soms best warm maken om wat duurzamer te doen (ipv alleen maar lui te consuMEERen)NielsTn schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 17:19:
Zijn er meer mensen hier die intern (via personeelsvereniging/nieuwsbrieven etc.) op het werk iets met hun 'duurzame hobby' kenbaar maken (uitdragen)?
En wat is je stand trouwens na weer een mooie zonnige dag, gokje, tegen de 70 graden??
[ Voor 22% gewijzigd door Joba op 21-03-2009 20:39 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
1) panelen op een schuindak zodat ze zich 'kijken' op 110 graden (oost-oost-zuid), dakhelling 45 graden
of
2) panelen op een plat dak(je) van 410 cm bij 375 cm, waarbij de 410 cm pal zuid is.
Op optie 1 kan ik meer panelen kwijt, maar lever rendement in. Bij optie twee is de capaciteit beperkt, maar kan ik de elevatie en richting ideaal maken.
Ik vind echter nauwelijks informatie over de schaduw die veroorzaakt wordt door het ene paneel op het andere. Hoe ver moet ik ze uit elkaar zetten, of met andere woorden, hoeveel panelen kan ik kwijt op dit
-relatief kleine- plat dak?
Niet echt achterdocht, alleen gaat het "gemiddelde" uit van 1500-1550 uren in mijn woonplaats. Dat terwijl dus vliegveld Lelystad ( KNMI post ) daar dus dik boven zit. Dat zou voor mij betekenen dat mijn oost/west combinatie nog behoorlijk rendabel zou kunnen zijn.Joba schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 20:39:
Uren zonneschijn is denk ik relatief makkelijk te meten, en het KNMI kennende zullen ze daar ook zeker geen zooitje van maken. Vanwaar je wantrouwen???
En wat is je stand trouwens na weer een mooie zonnige dag, gokje, tegen de 70 graden??
Overigens vandaag maar "48" graden onderin de boiler. CV ketel sloeg nog niet aan vandaag overigens. Gisteren en vanochtend behoorlijk wat warm water verbruikt ( douche / 2x vaatwasser / 2x wasmachine ).
Hier in Heesch staat ook een Turby zag ik laatst. Ik zal nog wel een keer een fotootje plaatsen. Het ziet er leuk uit, maar ik denk niet dat de omgeving zich er voor leent...flitspaal.nl schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 10:55:
Ik ben ontzettend blij nu dat mijn vriendin gigantisch veel tegengas heeft gegeven vorig jaar rond deze tijd. Vorig jaar rond deze tijd was ik volledig geobsedeerd door een Turby..
Naar het nu blijkt werken die dingen zowel binnen als buiten de bebouwde kom niet of nauwelijks.
De Turby die hier op de Markerwaarddijk staat die staat bijna het hele jaar door stil. En dat met een 10 meter hoge mast.
Edit:
In hoeverre zijn de zonuren cijfers van het KNMI betrouwbaar?
Ik heb vanaf 2006 de gegevens in Excel staan.
2006 : 1754 uur
2007 : 1768 uur
2008 : 1802 uur
Dat is ruim boven de gemiddelden waarmee wordt gerekend. Kan ik er nu vanuit gaan dat er dus gemiddeld meer zon schijnt in mijn woonplaats dan de rest van Nederland?
Verder: Goed nieuws! Mijn Solarline is in bedrijf! Vandaag de laatste koppelingen afgewerkt, en het systeem met de boormachinepomp gevuld. Het vullen ging prima, alleen het ontluchten was lastiger dan ik dacht. De laatste middaguurtjes leverden toch al meteen een boiler van ruim 30 graden op!
Alle koppelingen waren gelukkig lekvrij. Alle schroefverbindingen heb ik met hennep afgewerkt overigens.
Morgen volgen de foto's!
---------------
Ik heb uit KNMI data het volgende gehaald :flitspaal.nl schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 21:51:
[...]
Niet echt achterdocht, alleen gaat het "gemiddelde" uit van 1500-1550 uren in mijn woonplaats. Dat terwijl dus vliegveld Lelystad ( KNMI post ) daar dus dik boven zit. Dat zou voor mij betekenen dat mijn oost/west combinatie nog behoorlijk rendabel zou kunnen zijn.
Overigens vandaag maar "48" graden onderin de boiler. CV ketel sloeg nog niet aan vandaag overigens. Gisteren en vanochtend behoorlijk wat warm water verbruikt ( douche / 2x vaatwasser / 2x wasmachine ).
Jaar - Lelystad - De Bilt
2005 - 1866 - 1789
2006 - 1779 - 1725
2007 - 1704 - 1690
2008 - 1781 - 1735
2009 - 224 - 227
Structureel dus hoger dan die genoemde 1500-1550 uur (wat is daar de bron van?) en Lelystad ook structureel hoger (>3%) dan De Bilt, ook in de jaren voor de hier gegeven jaren. Idem ook overigens voor straling (Q, in J/cm2) maar dan 1-2%.
Het plaatje is qua layout anders dan het plaatje waar ik m'n info uit heb maar de strekking is hetzelfde.Joba schreef op zondag 22 maart 2009 @ 08:20:
[...]
Ik heb uit KNMI data het volgende gehaald :
Jaar - Lelystad - De Bilt
2005 - 1866 - 1789
2006 - 1779 - 1725
2007 - 1704 - 1690
2008 - 1781 - 1735
2009 - 224 - 227
Structureel dus hoger dan die genoemde 1500-1550 uur (wat is daar de bron van?) en Lelystad ook structureel hoger (>3%) dan De Bilt, ook in de jaren voor de hier gegeven jaren. Idem ook overigens voor straling (Q, in J/cm2) maar dan 1-2%.

Verwijderd
Wie heeft er (objectief) commentaar? Ik zag dat je het boek van Hermann Scheer voor 10 Euro bij het informatie pakket kreeg? Ik het zelf het info pakket aangevraagd, om eens te kijken wat het is. Investeren in plaats van je geld op de bank te zetten? Ipv zelf panelen op je dak plaatsen?
http://www.pureenergy.nl/teletrends/
http://www.pureenergy.nl/
Verwijderd
Heb sinds 13.00uur nu 3 collectoren voor het eerst in gebruik.
Begonnen om 10.30uur met buizen plaatsen.
Nu is de collector temp 60gr en de 200ltr boiler is onderin al 50gr en nog steeds stijgende!!!!
Dat gaat snel, het is hier halfbewolkt en als het zo doorgaat moet het systeem straks al overschakelen naar de 1000ltr.
En dit bij een half systeem.
De andere buizen komen er morgen of dinsdag op, de collectoren zijn wel al aangesloten.
De dakdekker moet eerst het dak afmaken, dan kan ik pas verder.
update 15:14: is al overgeschakeld naar de 1000ltr boiler welke 11c gr onderin is nu.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2009 15:15 . Reden: update ]
Ja dus, gevonden in een oude post van je, wat een enorme opbrengst! Sta daar van te kijken.
[ Voor 75% gewijzigd door Joba op 22-03-2009 15:30 ]
Verwijderd
Dit slaat ook mijn stoutste dromen.Joba schreef op zondag 22 maart 2009 @ 15:23:
Is dat pal zuid??
Ja dus, gevonden in een oude post van je, wat een enorme opbrengst! Sta daar van te kijken.
Wat gaat dat in de volle zomer geven?

ik ben zelf nog steeds bezig met het idee van een warmtewisselaar in de afvoer van de mechanische ventilatie. Blijft binnenshuis en altijd een gegaradeerde luchtstroom (behalve natuurlijk bij een stroomstoring).
[ Voor 64% gewijzigd door Joba op 22-03-2009 15:37 ]
dTlucht = 90K (beetje veel misschien, zomers bij 30 graden C)
Warmtecapaciteit = 1Kj/Kg/K
Dichtheid = ~1,25Kg/m³
Dus: 9KW/90K/1,25Kg/m³/1Kj/Kg/K = 80L/s
80Lx3600s=288m³/uur
Dat is toch behoorlijk, maar wel te doen denk ik zo...
De disclaimer onderaan de website zegt mij al voldoende: links laten liggen...Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 13:25:
Zag net op tv het volgende. Investeren in PV in Spanje.
Wie heeft er (objectief) commentaar? Ik zag dat je het boek van Hermann Scheer voor 10 Euro bij het informatie pakket kreeg? Ik het zelf het info pakket aangevraagd, om eens te kijken wat het is. Investeren in plaats van je geld op de bank te zetten? Ipv zelf panelen op je dak plaatsen?
De (vooraankondiging van) aanbieding en uitgifte van Pure Obligaties vallen buiten de reikwijdte of zijn vrijgesteld van de Wet op het financieel toezicht zoals geldend ten tijde van de totstandkoming van deze (vooraankondiging van) aanbieding of uitgifte en vallen dan ook buiten het toezicht van de Stichting Autoriteit Financiële Markten op de naleving daarvan.
Als je toch wilt gaan beleggen doe het dan bij een solide instelling....
Just my 2 euro-cents....
Daarnaast is de grap dat je op dat moment dus net de investering hebt terugverdiend, daarna blijft een PV gewoon draaien. In een van de vorige topics heb eens een hele korte berekening gemaakt voor PV in spanje en die 5 a 6 jaar is ongeveer de terugverdientijd(van een priveinstallatie) en als je het investeringstechnisch bekijkt gaat zo'n installatie dan pas echt geld opbrengen.NielsTn schreef op zondag 22 maart 2009 @ 18:15:
[...]
De disclaimer onderaan de website zegt mij al voldoende: links laten liggen...
De (vooraankondiging van) aanbieding en uitgifte van Pure Obligaties vallen buiten de reikwijdte of zijn vrijgesteld van de Wet op het financieel toezicht zoals geldend ten tijde van de totstandkoming van deze (vooraankondiging van) aanbieding of uitgifte en vallen dan ook buiten het toezicht van de Stichting Autoriteit Financiële Markten op de naleving daarvan.
Als je toch wilt gaan beleggen doe het dan bij een solide instelling....
Just my 2 euro-cents....
Zal wel weer een halve piramideconstructie zijn.
Daarnaast: Investeer alleen in zaken die je vast kunt pakken en die je kunt zien, de rest is voor de mensen met geld te veel. Vrij naar de vader van Loekie
Wat hierboven gezegd wordt. Beleggen in duurzame energiebronnen? Doen! Maar ik zou huiverig zijn in zoiets onbekends € 5000 of meer te investeren. Als je wilt investeren in duurzame bronnen dan heb ik persoonlijk veel meer vertrouwen in organisaties dichter bij huis. Ik heb wat geld (veel minder dan € 5000 overigens) zitten in de Windvogel, een club die windturbines in Nederlands neerzet en exploiteert. Het is een coöperatie dus de leden zijn mede-eigenaar van de turbines en hebben middels de ledenvergaderingen zeggenschap over alles wat de vereniging doet. Dat schepte voor mij vertrouwen, en de afgelopen paar jaar heb ik ook keurig mijn uitkerigen gehad. Ik meen dat de hoogte van de uitkering dit jaar op 7% van je inzet ligt. Dat lijkt me niet verkeerd :): een leuk rendement en je kunt zien wat er met je geld gebeurt! De Gouwevogel in Gouda zag ik gisteren nog vanuit de trein, de Amstelvogel in Amstelveen zie ik vanuit de auto als ik over de A9 rijd, enz.
Dus over die Spaanse beleggingsprogramma's: bezint eer ge begint en hou je aan de gouden regel van beleggen: doe het alleen met geld waarvan het niet erg als het spoorloos verdwijnt (en weet ook van jezelf dat je daar tegen kunt).
Verwijderd
Als je niks tegen windenergie hebt, kraam dan geen onzin uit.TheZeroorez schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 13:32:
[...]
Ik heb hier een leuk boekje over energie liggen, daar staat ongeveer het volgende in:
[...]
Met zo'n soort grafiek erbij:
afbeelding
Niks tegen windenergie, maar het is simpelweg niet de meest efficiënte vorm van duurzame energie, omdat je veel in de lucht laat hangen. Zeker wanneer je dan ergens midden in een woonwijk een of ander nieuw en duur model windmolen neer gaat zetten, kun je niet echt op een goede opbrengst rekenen. Die man had beter z'n dak vol met zonnecellen kunnen leggen, of kunnen investeren in een groot project ergens (Energiebewust leven betekent, ookal denken sommige mensen dat, natuurlijk niet dat je iets in/om jouw huis moet doen, je centen komen op een andere manier soms veel beter tot hun recht. Al is dat natuurlijk minder leuk...)
Windstroom wek je economisch op met grote windmolens.
De wereldmarkt voor windenergie groeit exponentieel, behalve in dit land omdat bedrijven zoals Shell, Essent en Nuon, Hoogovens, de opkomst in dit land vooralsnog tegen hebben kunnen houden.
Maar aan die wereldwijde exponentieele groei kun je zien dat in veel landen windenergie booming is.
Ook Nederlandse bedrijven in de windsector zitten tot na 2011 vol, met opdrachten voor windparken op de Noordzee, in opdracht van Duitse, Britse en Deense bedrijven.
Die landen hebben projecten in gang gezet voor 15.000 windmolens en de wind industrie weet niet hoe ze die aantallen moeten gaan maken. Ook de levertijd voor windmolens op het land is lang 1,5 tot 2 jaar.
Een nederlands consortium gaat in Zaandam een nieuwe masten fabriek bouwen.
Er staan al fabrieken in Antwerpen en Emden in Duitsland.
Ook aan de Britse Noordzee kust zullen wellicht fabrieken verschijnen.
Aan die windmolen fabrieken kun je zien dat kolen- en kerncentrales het definitief hebben verloren.
Want die fossiele opwek eenheden moeten per stuk gebouwd worden, dat is altijd duurder.
Maar corrupte regeringen zoals de Nederlandse geven onze kolenboeren voordeeltjes op kosten van de belasting betaler.
Zo hadden de CCS lobbyisten de gore moed om vorige week 1800 miljard belastinggeld te vragen van de EU regeringen, om tot 2050 CCS kolencentrales te bouwen.
Met dat geld kunnen we alleen al op de Noordzee, zo veel windmolens bouwen om heel EUROPA van energie te voorzien, gratis, met die 1800 miljard belastinggeld.
Die windmolen fabrieken produceren windmolens aan de lopende band.
Bijvoorbeeld een opwek vermogen van 200 MW per jaar, of 400 of 800 MW per jaar. Net zo groot als er ruimte is. Dat gaat daarna elk jaar door, fabrieksmatige geoptimaliseerde massa fabricage van windmolens.
Je kunt uitrekenen hoeveel van die windmolen fabrieken er nodig zijn, als je besluit wanneer je bijvoorbeelds 50% van de EU (of alleen de Noordzee landen) op windstroom wilt hebben.
Spanje heeft dit gedaan, en afhankelijk van de windsterkte hebben ze dagelijks een aandeel windstroom tussen 5 en 40 %, gemiddeld ongeveer 15%
Maar als je als Nederlander duurzame windstroom wilt hebben, kijk dan uit naar plaats voor regionale windparken.
Er is genoeg plaats voor windmolens in vrijwel elke regio. Zie het Windparken Wiki, daar staan windpark voorstellen voor duizenden windmolens, duurzame stroom voor alle huishoudens en hun elektrische auto.
Als individu in Nederland, wordt je daarvoor lid van een windmolen cooperatie, zoals de Windvogel.
Beter is nog om zelf in je eigen buurt geschikte locaties te vinden en daar je regiogenoten voor te mobiliseren
Vervolgens kun je er de Windvogel bij halen.
De Windvogel heeft het Zelfleveringsmodel ontwikkeld, samen met Eneco.
Daarbij wordt je mede eigenaar van een windmolen, en ga je daarmee je eigen stroom opwekken.
Omdat het je eigen stroom is, betaal je geen BTW en energiebelasting. In principe. Het is nu nog een Pilot, aan het eind van 2009, wordt duidelijk hoe de uiteindelijke regeling er uit ziet.
Maar als het doorgaat zoals het er nu uitziet. Is de rol van EZ als remmende factor uitgespeeld in de Nederlandse duurzame energiewereld.
Verschillende studies hebben uitgewezen dat de regeling legaal is. Natuurlijk bewerken Essent en Nuon, EZ om wetten en regelingen aan te passen, om deze voor hen duurzame dreiging af te wenden.
Die 2 fossiele bedrijven hebben zich net overgeleverd aan buitenlandse kolenboeren die in eigen land niet meer mochten stoken, onze achterlijke regering legt kolenstokers geen strobreed in de weg, de dom gehouden en door de regering bedonderde schatrijke Nederlander betaalt straks grif voor de CO2 belasting van de EU.
Maar dan zijn de huidige CDA politici al lang weg.
Wordt dus lid van de Windvogel (kost eenmalig 50 EUR) en na de pilot sta je vooraan voor je eigen duurzame windstroom.
Zo, dat is er uit.
Verwijderd
Heb Tyfocor LS de goede.Joba schreef op zondag 22 maart 2009 @ 15:35:
Gedegradeerde glycol ?Of heb je "maatregelen" genomen?
ik ben zelf nog steeds bezig met het idee van een warmtewisselaar in de afvoer van de mechanische ventilatie. Blijft binnenshuis en altijd een gegaradeerde luchtstroom (behalve natuurlijk bij een stroomstoring).
Maar zit zelf te denken om van de zomer aan de 1000ltr tank extra leidingen met een klep en pomp aan te sluiten.
Heb de tuin nog overhoop liggen van de verbouwingen.
Overweeg om een diep groot gat in de tuin te laten graven epdm-vijverfolie erin.
Bak maken van dik tempex ps25 15cm ofzo. en dan slangen van vloerververwarming laagsgewijs erin aanbrengen terwijl de bak dichtgegooid wordt met zand.
Deksel aanbrengen van tempex en vijverfolie.
Volgens mij heb je zo een mooie simpele accu in de grond die niet zo veel kost als een diepe put.
Mooie extra opslag die in de winter andersom kan werken.
Zijn er ideeen, op of aanmerkingen?
Hoe lang kun je die warmte daarin vasthouden?Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:05:
[...]
Volgens mij heb je zo een mooie simpele accu in de grond die niet zo veel kost als een diepe put.
Mooie extra opslag die in de winter andersom kan werken.
Zijn er ideeen, op of aanmerkingen?
Hoeveel extra energie verbruikt de pomp die het over die extra hoogte moet pompen?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Tja, wij hebben met IceSave ons lesje geleerd, geen geld meer naar het buitenland zonder keiharde garanties in Nederland....Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 13:25:
Zag net op tv het volgende. Investeren in PV in Spanje.
We hebben nu een behoorlijke investering in de rabo groen bank zitten (GroenBeleggen). Nadeel is dat je niet precies weet waar je geld in gaat zitten, maar de rabo moet alle investeringen laten toetsen bij de overheid, anders mogen ze niet als maatschappelijke belegging gelden. (Het rendement is 3% op de belegging, 1,3% heffingskorting vanwege maatschappelijke belegging, én vrijstelling in box 3 (1,2%). Voor ons is het eindrendement dus 5,5% en het staat voor 3 jaar vast.)
Ons dak ligt vol, en we gaan voorlopig geen investeringen meer doen aan ons huis, dus dan moet je wat
Omdat we nog niet tevreden waren hebben we nu ook een rekening bij de ASN. En daarnaast nog een klein bedrag in zowel Zeeuwind als de Windvogel.
Waarbij ik moet opmerken dat Zeeuwind veel professioneler overkomt, maar de rente is wat lager.
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 22-03-2009 21:47 ]
---------------
Verwijderd
Dat ligt toch aan de isolatiewaarde van de tempex.TD-er schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:36:
[...]
Hoe lang kun je die warmte daarin vasthouden?
Hoeveel extra energie verbruikt de pomp die het over die extra hoogte moet pompen?
Als je op zo'n 1,5m en dieper zit, dan heb je het hele jaar door al een vrij constante grondtemperatuur.
De 1000ltr staat al beneden, dus je praat over 2 a 3 m opvoerhoogte.
Dat was ook precies mijn vraag: hoe lang bewaar je de energie bij een beetje zinvolle opslagtemperatuur (60 gr. of meer?), red je dat een paar maanden? En hoeveel energie (J) kun je er daadwerkelijk in opslaan, m.a.w. hoe lang kun je je huis er mee verwarmen in het stookseizoen? Daar is wel aan te rekenen volgens mij, dat kan niet heel ingewikkeld zijn. Als je de isolatiewaarde van het piepschuim weet, de massa die je opwarmt, etc.TD-er schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:36:
Hoe lang kun je die warmte daarin vasthouden?
Verwijderd
De variabele pompsnelheid werkt perfect.
Als de zon even weg ging achter de wolken dan ging de pomp snel genoeg ook in snelheid terug.
De pomp ging terug naar 30% bij bewolking en schakelde door naar 90% bij volle zon.
Heb het nog wel in de fabrieksinstelling staan.
Verwijderd
Is mijn mening ook.JeroenH schreef op zondag 22 maart 2009 @ 21:47:
[...]
Dat was ook precies mijn vraag: hoe lang bewaar je de energie bij een beetje zinvolle opslagtemperatuur (60 gr. of meer?), red je dat een paar maanden? En hoeveel energie (J) kun je er daadwerkelijk in opslaan, m.a.w. hoe lang kun je je huis er mee verwarmen in het stookseizoen? Daar is wel aan te rekenen volgens mij, dat kan niet heel ingewikkeld zijn. Als je de isolatiewaarde van het piepschuim weet, de massa die je opwarmt, etc.
Ik hoorde van Johan van Sunsystems dat je met 18.000ltr seizoensopslag ongeveer 2 maanden kon verwarmen.
Al moet je er 30 cm isolatie van maken, tempex is niet zo duur.
Alles wat je kan opslaan ipv door andere oplossingen zoals de warmte weer de lucht in blazen op welke manier dan ook kan eigenlijk alleen maar positief zijn.
Verwijderd
JeroenH schreef op zondag 22 maart 2009 @ 18:42:
^^^^^^^^
Wat hierboven gezegd wordt. Beleggen in duurzame energiebronnen? Doen! Maar ik zou huiverig zijn in zoiets onbekends € 5000 of meer te investeren. Als je wilt investeren in duurzame bronnen dan heb ik persoonlijk veel meer vertrouwen in organisaties dichter bij huis. Ik heb wat geld (veel minder dan € 5000 overigens) zitten in de Windvogel, een club die windturbines in Nederlands neerzet en exploiteert. Het is een coöperatie dus de leden zijn mede-eigenaar van de turbines en hebben middels de ledenvergaderingen zeggenschap over alles wat de vereniging doet. Dat schepte voor mij vertrouwen, en de afgelopen paar jaar heb ik ook keurig mijn uitkerigen gehad. Ik meen dat de hoogte van de uitkering dit jaar op 7% van je inzet ligt. Dat lijkt me niet verkeerd :): een leuk rendement en je kunt zien wat er met je geld gebeurt! De Gouwevogel in Gouda zag ik gisteren nog vanuit de trein, de Amstelvogel in Amstelveen zie ik vanuit de auto als ik over de A9 rijd, enz.
Dus over die Spaanse beleggingsprogramma's: bezint eer ge begint en hou je aan de gouden regel van beleggen: doe het alleen met geld waarvan het niet erg als het spoorloos verdwijnt (en weet ook van jezelf dat je daar tegen kunt).
Mijn dekking met m'n zonneboiler staat inmiddels op 60+%
Verwijderd schreef op zondag 22 maart 2009 @ 20:18:
[...]
Als je niks tegen windenergie hebt, kraam dan geen onzin uit.

Zoals ik al zei: Wanneer je kijkt naar de energie die in de wind zit die langs de molen waait, tegenover wat de molen eruit haalt is windenergie verre van efficiënt, dat wil echter niet zeggen dat het slecht is, geen nut heeft, etc. Ook ging het hier vooral om het specifieke voorbeeld van een duur, klein molentje midden in een woonwijk, niet om een megapark ergens aan de kust.Windstroom wek je economisch op met grote windmolens.
De wereldmarkt voor windenergie groeit exponentieel, behalve in dit land omdat bedrijven zoals Shell, Essent en Nuon, Hoogovens, de opkomst in dit land vooralsnog tegen hebben kunnen houden.
Maar aan die wereldwijde exponentieele groei kun je zien dat in veel landen windenergie booming is.
Ook Nederlandse bedrijven in de windsector zitten tot na 2011 vol, met opdrachten voor windparken op de Noordzee, in opdracht van Duitse, Britse en Deense bedrijven.
Die landen hebben projecten in gang gezet voor 15.000 windmolens en de wind industrie weet niet hoe ze die aantallen moeten gaan maken. Ook de levertijd voor windmolens op het land is lang 1,5 tot 2 jaar.
Een nederlands consortium gaat in Zaandam een nieuwe masten fabriek bouwen.
Er staan al fabrieken in Antwerpen en Emden in Duitsland.
Ook aan de Britse Noordzee kust zullen wellicht fabrieken verschijnen.
Aan die windmolen fabrieken kun je zien dat kolen- en kerncentrales het definitief hebben verloren.
Want die fossiele opwek eenheden moeten per stuk gebouwd worden, dat is altijd duurder.
Maar corrupte regeringen zoals de Nederlandse geven onze kolenboeren voordeeltjes op kosten van de belasting betaler.
Zo hadden de CCS lobbyisten de gore moed om vorige week 1800 miljard belastinggeld te vragen van de EU regeringen, om tot 2050 CCS kolencentrales te bouwen.
Met dat geld kunnen we alleen al op de Noordzee, zo veel windmolens bouwen om heel EUROPA van energie te voorzien, gratis, met die 1800 miljard belastinggeld.
Piekvermogens zijn leuk, maar daar heb je natuurlijk niet veel aan wanneer je écht door gaat ontwikkelen op duurzame energie. In een netwerk met verschillende locaties, buffers, en verschillende soorten duurzame energie kan het iets opleveren, maar windenergie blijft heel erg onbetrouwbaar, en dat is iets wat het (helaas) een stuk minder aantrekkelijk maakt.Die windmolen fabrieken produceren windmolens aan de lopende band.
Bijvoorbeeld een opwek vermogen van 200 MW per jaar, of 400 of 800 MW per jaar. Net zo groot als er ruimte is. Dat gaat daarna elk jaar door, fabrieksmatige geoptimaliseerde massa fabricage van windmolens.
Je kunt uitrekenen hoeveel van die windmolen fabrieken er nodig zijn, als je besluit wanneer je bijvoorbeelds 50% van de EU (of alleen de Noordzee landen) op windstroom wilt hebben.
Spanje heeft dit gedaan, en afhankelijk van de windsterkte hebben ze dagelijks een aandeel windstroom tussen 5 en 40 %, gemiddeld ongeveer 15%
Maar als je als Nederlander duurzame windstroom wilt hebben, kijk dan uit naar plaats voor regionale windparken.
Er is genoeg plaats voor windmolens in vrijwel elke regio. Zie het Windparken Wiki, daar staan windpark voorstellen voor duizenden windmolens, duurzame stroom voor alle huishoudens en hun elektrische auto.
Want maar weinig mensen willen op een mooie zomeravond voor de keuze staan om morgen zonder iPhone, zonder auto, of zonder licht te moeten doen...
Was dit nu een reactie op mij, of een stukje ledenwerving voor een windvereniging (die tegenover de man van het nieuwsbericht ongetwijfeld wél weten hoe het moet)?Wordt dus lid van de Windvogel (kost eenmalig 50 EUR) en na de pilot sta je vooraan voor je eigen duurzame windstroom.
Dit topic is gesloten.