My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Nu heb ik tot nu toe nog niet gelezen dat iemand ervaring heeft met de combinatie stadsverwarming en zonneboilers..... weet iemand hier toevallig of het uberhaupt mogelijk is stadsverwarming te combineren met een zonneboiler en zoja HOE ????
Werken? Dat doe ik morgen wel!
Dat laatste is geen optie, het max wat we kunnen (willen) plaatsen is 200L. Wat is jullie mening?
Anoniem: 165002
Ik ben hier ook al een tijd mee aan het stoeien. Veel installatie bedrijven branden zich de vingers niet aan heb ik gemerkt. Technische blijkt het erg lastig en duur te zijn.Wizardtm schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:10:
Heb nu toch al aardig wat gelezen omtrendt duurzame energie en ben zeer geinteresseerd geraakt in zonneboilers. Nu is alleen mijn "probleem" (of beter gezegd handicap) dat hier geen cv ketel o.i.d. staat maar we aangewezen zijn op stadsverwarming.
Nu heb ik tot nu toe nog niet gelezen dat iemand ervaring heeft met de combinatie stadsverwarming en zonneboilers..... weet iemand hier toevallig of het uberhaupt mogelijk is stadsverwarming te combineren met een zonneboiler en zoja HOE ????
Daarnaast blijf je altijd de torenhoge kosten houden van je vastrecht.
Heb je vloerverwarming of centrale verwaming?
Dat heel eenvoudig.Wizardtm schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:10:
Heb nu toch al aardig wat gelezen omtrendt duurzame energie en ben zeer geinteresseerd geraakt in zonneboilers. Nu is alleen mijn "probleem" (of beter gezegd handicap) dat hier geen cv ketel o.i.d. staat maar we aangewezen zijn op stadsverwarming.
Je hebt waarschijnlijk een boiler aangesloten op de stadsverwarming.
Op de koudwater ingang van de stadsverwarmingsboiler komt dan gewoon je uitgang van de zonneboiler. Controleer even hoe warm je stadsverwarmingsboiler mag worden. Is dat max 60 of 70 graden, dan plaats je het thermostatisch mengventiel vóór de stadsverwarmingsboiler, mag hij 90 graden hebben, dan plaats je hem erna.
De inlaatcombinatie die nu voor je huidige boiler zit, plaats je op de inlaat van de zonneboiler.
Veel combiketels hebben intern ook een boilervat, en daar stroomt in feite CV water door, dus dat is in feite dezelfde situatie als met stadsverwarming. Met als enige verschil dat je het CV water bij stadsverwarming niet zelf opstookt
Als je een doorstroomapparaat hebt (zonder boiler) moet je controleren hoe de regeling werkt. Er mag geen stadsverwarmingswater gaan stromen indien het inkomende water al warm genoeg is. Mijn ouders hebben zo'n ding want ze waren de boiler beu...geen idee hoe het ding werkt...
In ons vorige huis in nieuwegein hadden we ook stadsverwarming. Enige lastige punt in die situatie was geweest dat de boiler voor stadsverwarming op de benedenverdieping stond, dus lange leidingen en grotere verliezen.
De inlaatklep voor stadsverwarmingswater was gewoon thermostatisch, dus geen enkel probleem om daar een zonneboiler voor te plaatsen.
[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 16-03-2009 12:24 ]
---------------
Veganisme is volgens mij niet gezond...zonnigtype schreef op maandag 16 maart 2009 @ 00:35:
[...]
Zitten d'r hier ook veggies (of, fundamenteler nog: vegano's)?
Thuis zit ik met één 100% pricipiële vegetarier (zonde voor de dieren), junior dus, en mijn vrouw vindt vlees gewoonweg niet lekker en is 99% vegatarier.
Zelf dus noodgedwongen ook een halve veggie.
Ik sta volledig achter het vegetaritische concept maar het vlees is best lekker
Als iedereen nu eens gewoon wat minderd met vlees geeft dat ook resultaat in de bioindustrie.
(het vlees wat ik eet is altijd bio/eko/scharrel, voor zover je daarop kan vertrouwen)
"What do you get if you multiply six by nine..."
The challenge of energy reduction in the built environment
A functional analysis for energy reduction in the Dutch existing residential building sector
http://www.uu.nl/uupublis...n_Sze_Wah_eindverslag.pdf
Dat argument van de vloerverwarming kan ik gedeeltelijk be-amen met de informatie die ik nu heb. Mijn boiler is nu een paar dagen op een dusdanig niveau geweest dat hij de vloerverwarming had kunnen bedienen ( ergo : lees 30+ graden ). De eerste keer was op 14 februari en sinds die tijd gebeurd het steeds vaker dat hij boven de 30 graden komt.IJsbeer schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:18:
Installateur geeft toch nog niet op. Ik heb een offerte voor 36 (24+12) heatpipes met 200L boiler van Sunsystems. 'Subsidietechnisch' dus zo'n 6 GJ per jaar. De installateur geeft aan dat het aansluiten van de boiler op de vloerverwarming geen tot zeer weinig zin heeft. Hij beroept zich op advies van Johan en dat Daalderop met de multisolar (4GJ en 200L combi tegenhanger van de Atag) gestopt is omdat het te weinig meerwaarde heeft tov losse zonneboiler. Hij adviseert dan een grotere boiler die op de begane grond komt.
Dat laatste is geen optie, het max wat we kunnen (willen) plaatsen is 200L. Wat is jullie mening?
In mijn situatie op west that is uiteraard. In mijn geval *ZOU* ik misschien een paar m3's gas kunnen besparen met vloerverwarming. Anderzijds heb ik nog geen warmteoverschot dus alle warmte die in de boiler zat heb ik inmiddels toch verbruikt door te douchen en te wassen.
Dus weinig meerwaarde op dit moment.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ons dak is zuid-zuid-oost ge-orenteerd. We hebben dus tot een uurtje of 15.00 zon. Qua verhouding is het systeem wel ongeveer hetzelfde (48 pipes op 300L en 36 op 200). Hmm, lastig, zeker met het slechte voor jaar tot nu toeIn De Bilt scheen de zon in februari 2009 maar 48 uren tegen een langjarig gemiddelde van 79 uren. Daarmee was het in De Bilt de somberste februari in 30 jaar.
...
In februari 2008 bedroeg het aantal zonuren 128.
[ Voor 20% gewijzigd door IJsbeer op 16-03-2009 13:10 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Spotmatic op 16-03-2009 13:58 ]
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
En dan nog 3060Wp à €13,086,- zelf te installeren zonnepanelen en je bent een heel eind. Welke je met SDE in 9-10jaar terug verdient!
Maar zorg er iig voor dat je ook gaat besparen, want duurzaam opwekken is veel duurder!
[ Voor 7% gewijzigd door Paul C op 16-03-2009 14:15 ]
Stappenplan.Spotmatic schreef op maandag 16 maart 2009 @ 13:56:
Dit topic heeft mij ondertussen de ogen geopend. Onze huidige woning is verkocht en van een deel van de overwaarde willen we onze nieuwe woning graag met zoveel mogelijk energiebesparende en -opwekkende technieken uitrusten. Echter we hebben helaas geen onbeperkt budget. Kan iemand misschien grofweg zeggen hoe ver we komen met 15.000 euro, te besteden aan een zonneboiler (de CV ketel moet toch vervangen worden) en PV-panelen? Nog steeds een hoop geld om in een keer te investeren, maar altijd beter dan de toekomstige prijsverhogingen van energie af te wachten.
1. Nieuwe CV ketel. ( HR ). ( circa 1600-2000 euro inclusief installatie )
2. Hoeveel isolatie zit er in je woning. en hoeveel heb je waar zitten?
Als je woning goed is geisoleerd ( spouwmuur, vloer isolatie, HR++ glas, dakisolatie ) dan kan je die afdeling overslaan. ( hoe oud is je nieuwe woning? )
Anders ( in volgorde van energetisch besparen ). Je dak na-isoleren, spouwmuur isolatie, HR++ glas, vloerisolatie.
3. Zonneboiler aanschaffen ( 2000-4000 euro, kan evt in 1x met je nieuwe CV ketel, bespaard ook op installatiekosten ).
Daarna zou ik ( persoonlijk ) zeggen ga eerst verhuizen en kijk wat je "baseline" is op dat moment met gasverbruik en stroomverbruik..
Daarna kan je kijken haar A++ apparaten, schakelblokken, e.d.
En pas als allerlaatste PV op je dak leggen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Een betere besteding van je overwaarde is er niet zou ik zeggen! Met 15k kom je een heel ver!Spotmatic schreef op maandag 16 maart 2009 @ 13:56:
Dit topic heeft mij ondertussen de ogen geopend. Onze huidige woning is verkocht en van een deel van de overwaarde willen we onze nieuwe woning graag met zoveel mogelijk energiebesparende en -opwekkende technieken uitrusten. Echter we hebben helaas geen onbeperkt budget. Kan iemand misschien grofweg zeggen hoe ver we komen met 15.000 euro, te besteden aan een zonneboiler (de CV ketel moet toch vervangen worden) en PV-panelen? Nog steeds een hoop geld om in een keer te investeren, maar altijd beter dan de toekomstige prijsverhogingen van energie af te wachten.
Zonneboiler hangt wel wat af van de installatie kosten (tenzij je het zelf gaat doen) : http://www.sunsystems.nl/home , hier staat een aantal voorbeeld systemen met prijzen.
Qua zonnepanelen is er voldoende te vinden op het net bij de bekende leveranciers (esdec, solarnrg, etc etc) Heb je je dak redelijk op het zuiden? En hoeveel m2 kan je beplakken met panelen?
- Dak/spouw/vloer isolatie, dubbel/HR+ glas, als er dan nog geld over is:
- Zonneboiler, als er dan nog geld over is:
- Zonnestroompanelen
(en daar tussendoor nog zaken als een oude onzuinig koelkast/wasmachine/wasdroger vervangen door het zuinigste model wat je kunt vinden, en uiteraard spaarlampen)
Wat niets kost is zuinig gedrag: lampen uit bij weggaan uit vertrek, kachel niet zo hoog, kachel een uurtje voor het slapen gaan al laag zetten, geen standbyverbruik, etc.
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Volgens mij zijn we allemaal redelijk eensgezind in het advies wat we gevenJeroenH schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:17:
Standaardantwoord (zonder iets te weten van het huis):
- Dak/spouw/vloer isolatie, dubbel/HR+ glas, als er dan nog geld over is:
- Zonneboiler, als er dan nog geld over is:
- Zonnestroompanelen
(en daar tussendoor nog zaken als een oude onzuinig koelkast/wasmachine/wasdroger vervangen door het zuinigste model wat je kunt vinden, en uiteraard spaarlampen)
Wat niets kost is zuinig gedrag: lampen uit bij weggaan uit vertrek, kachel niet zo hoog, kachel een uurtje voor het slapen gaan al laag zetten, geen standbyverbruik, etc.
Briljant stuk!Anoniem: 165002 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 10:07:
Er stond zaterdag trouwens een uitstekend opinie stuk van prof. Heertje in het NRC
Deze is nu ook digitaal te lezen: http://www.nrc.nl/opinie/...onomie_leidt_tot_een_ramp
Met als mooiste statement: "Opmaken loont, maar leidt tot niets"
Het lijkt alsof hij nieuwe energie heeft gekregen en wraak heeft genomen, samen met Heertje. Die al veel langer als economisch dwarsdenker te boek staat. En volslagen onterecht al die jaren door de marktfetisjisten het graf in is genegeerd.
Meer van dit soort geweldige visies. En natuurlijk: omzetting in daden!
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik vraag me serieus af of de SV exploitant zal accepteren dat er überhaupt iets gaat gebeuren aan de ingangszijde van het SV gebeuren. Dat is namelijk van "hem", het is een gesloten circuit, en het is zelfs zo dat je moet melden als er een radiator vervangen wordt (schijnen ze direct aan drukverval te merken). SV exploitanten zijn monopolisten die zo graag mogelijk maximaal gedwongen fictief naar de gasprijs toegerekende peperdure GJ aan je toe zal rekenen. Die zal niet makkelijk accepteren (als het juridisch bezien al mogelijk zou zijn...) dat jij door modificatie aan de aanbodzijde zijn lucratieve nering zal gaan zitten aanvreten. SV exploitant is namelijk eigenaar tot en met het WW apparaat, alleen de leidingen die er van aftakken zijn eigendom van de huiseigenaar (of, in mijn geval, de verantwoordelijkheid van de verhuurder).Mistraller schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:22:
[...]
Dat heel eenvoudig.
Op de koudwater ingang van de stadsverwarmingsboiler komt dan gewoon je uitgang van de zonneboiler. Controleer even hoe warm je stadsverwarmingsboiler mag worden. Is dat max 60 of 70 graden, dan plaats je het thermostatisch mengventiel vóór de stadsverwarmingsboiler, mag hij 90 graden hebben, dan plaats je hem erna.
De inlaatcombinatie die nu voor je huidige boiler zit, plaats je op de inlaat van de zonneboiler.
Veel combiketels hebben intern ook een boilervat, en daar stroomt in feite CV water door, dus dat is in feite dezelfde situatie als met stadsverwarming. Met als enige verschil dat je het CV water bij stadsverwarming niet zelf opstookt
Als je een doorstroomapparaat hebt (zonder boiler) moet je controleren hoe de regeling werkt. Er mag geen stadsverwarmingswater gaan stromen indien het inkomende water al warm genoeg is. Mijn ouders hebben zo'n ding want ze waren de boiler beu...geen idee hoe het ding werkt...
In ons vorige huis in nieuwegein hadden we ook stadsverwarming. Enige lastige punt in die situatie was geweest dat de boiler voor stadsverwarming op de benedenverdieping stond, dus lange leidingen en grotere verliezen.
De inlaatklep voor stadsverwarmingswater was gewoon thermostatisch, dus geen enkel probleem om daar een zonneboiler voor te plaatsen.
Overigens is Speksteenkachel ook al bezig met combi stadswarmte en zonnecollecor.
... kom d'r maar in beste Spek! ...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Inderdaad en bedankt voor de globale indicaties en adviezen!flitspaal.nl schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:36:
[...]
Volgens mij zijn we allemaal redelijk eensgezind in het advies wat we geven
De woning is van 1979 en al enigszins geïsoleerd. De woning is zuidzuidoost gericht (d.w.z. meer op het zuiden dan op het oosten). Nog wel enkel glas op de 1e verdieping maar dat wordt al aangepakt. Dit geldt ook voor de na-isolatie van de rest van de woning maar dit staat verder los van de te besteden 15.000 euro. Die 15.000 euro is dus puur voor de zonneboiler en PV-panelen. Onze grootste droom is 100% zelfvoorzienend te worden, maar dat gaat zeker niet zomaar (ik wil bijv. ook de WC kunnen doorspoelen met hemelwater maar dat is niet iets wat je even in een achternamiddag maakt).
Ik zou het beschikbare dakoppervlak moeten berekenen maar ik schat zelf (conservatief) dat het 18m2 is (de woning is 6m breed). Een dakkapel wordt wel geplaatst maar dat zal aan de noordkant zijn.
Het belangrijkste is nog dat we zelf bewust moeten worden van ons energieverbruik en daar ook naar moeten handelen. Ik gruw al jaren van netstroomadapters en andere apparaten die continu stroom verbruiken, daarom gebruiken we zoveel mogelijk stekkerdozen met schakelaars. Ook hebben we waar mogelijk spaarlampen ingezet (in het nieuwe huis wordt dat vooral LED verlichting).
Hmmmm. Vind ik een beetje ontwijkende opmerking, beste Jeroen...JeroenH schreef op maandag 16 maart 2009 @ 09:20:
[...]
Ik vind de vergelijking tussen vrouwen en vegetariërs geen gelukkige; vegetariër ben je vrijwel altijd vrijwillig, aan vrouw zijn kun je niet veel doen.
Te gevoelig onderwerp, wellicht, het "vlees eten"?
Als we toch voor een revolutie gaan, mag deze issue niet onbesproken blijven. Zelfs al vindt de "duurzame Rabo" dat we van hun lucratieve investeringen in de oerwoud vernietigende, energie intensieve sojateelt (en -transport) voor onze absurde veestapel af moeten blijven...
Ik vind/vond (biologisch) vlees ook lekker smaken, hoor, maar er zijn zoveel meer lekkere dingen in het leven. Die ook nog eens een veel kleinere ecological footprint hebben...
Nee hoor, helemaal nietzonnigtype schreef op maandag 16 maart 2009 @ 15:23:
Hmmmm. Vind ik een beetje ontwijkende opmerking, beste Jeroen...
Te gevoelig onderwerp, wellicht, het "vlees eten"?
Heb je ook nog mogenlijkheden op een schuur / garage oid?Spotmatic schreef op maandag 16 maart 2009 @ 15:06:
[...]
Inderdaad en bedankt voor de globale indicaties en adviezen!![]()
Ik zou het beschikbare dakoppervlak moeten berekenen maar ik schat zelf (conservatief) dat het 18m2 is (de woning is 6m breed). Een dakkapel wordt wel geplaatst maar dat zal aan de noordkant zijn.
18m² is ~goed voor 2400Wp (ruwe schatting!) 12 panelen van 200wp . Zal je per jaar zo'n ~2000 opleveren. Maar goed das dan alleen voor je PV.
Mix van zonneboiler en pv is uiteraard mooier.
je zal moeten kijken hoe je de ruimte optimaal kan benutten; lekker puzzeltje
Er is ook nog een uitbouw van 3m lengte en 6m breed, daar kan ik ook vast nog wel wat meeAnoniem: 165002 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 15:47:
[...]
Heb je ook nog mogenlijkheden op een schuur / garage oid?
Zoals gezegd is die 18m² een erg grove schatting. Ik heb eigenlijk geen idee hoe groot het werkelijk is (dakhelling). Vanavond maar eens de bouwtekening bestuderen. Maar een leuke klus is het wel18m² is ~goed voor 2400Wp (ruwe schatting!) 12 panelen van 200wp . Zal je per jaar zo'n ~2000 opleveren.
Ik had je vader kunnen zijn, als het tenminste je geboortedatum is in je username. En ik ben best duurzaam bezig, ondanks m'n leeftijd (uit 1955). En ik denk dat je het aan onze generatie te danken hebt, dat niet heel Nederland vol staat met kerncentrales.Anoniem: 147332 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 11:24:
[...]
Sprakeloos! Eigenlijk moeten we onze ouders eens aanspreken over de wereld waar we in leven.
Wat mij opvalt is dat vooral die generatie nu niet aanpakt om de problemen op te lossen en
het op onze schouders terecht komt.
Oplossingen in de praktijk:
http://www.zerauto.nl/blo...-auto-energie-plus-woning
http://www.innoconstruct.nl/
Maar ik ben het helemaal met JeroenH eens als hij zegt dat we minder mobiel moeten worden. Dat "mobiele" zit zo vast in ons denkpatroon. Bovendien is alles overgoten met een economisch sausje. Zo gaat de aangetekende brief van de gemeente Amsterdam aan een inwoner van Amsterdam eerst naar Zwolle en van Zwolle weer terug naar Amsterdam. Blijkbaar is dat zo goedkoper. Als je daar over nadenkt
In de Amsterdamse binnenstad heeft overigens maar 1/3 van de bewoners een auto ter beschikking. De fiets en het OV zijn vele malen aantrekkelijker
A'dam PVOutput
Volgens mij mag je een draaistroommotor niet dimmen met fase-aansnijding. Dan gaat de motor achterlopen op fase en krijg je letterlijk kortsluitingen waardoor de motor doorbrand. Daarvoor zijn er zgn. frequentieregelaars.Anoniem: 281733 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 19:09:
[...]
Volgens mij is de pomp gewoon 230V ac maar dan gedimt door de controller?
(Waarom DE vnl. mannenaangelegenheid is)Iemand een idee hoe dat komt?
Het heeft nogal eens met technische oplossingen en klussen te maken. En dat wordt in ons land toch voornamelijk door mannen gedaan.
@ 15k budget adviezen:
Geniaal dat iedereen met hetzelfde lijstje komt!
@ vloerverwarming op zonneboiler
Het ligt er vooral aan hoe lang je stookt. Bij 'ons' staat de verwarming al weer uit, vrnml door goede isolatie en veel glas op zuid. Wel nog wat houtkachel stoken, maar 1 a 2x daags 4 stukjes van 30 cm houdt de woonkamer op een comfortabele 20c+. Een zonneboiler is nu waarschijnlijk nog niet in staat om het tapwater volledig te dekken. Bij ons dus geen nuttige toevoeging, hooguit op comfort (hele huis warm) voor een paar dagen.
@ Vega discussie:
Gaat de veeteelt discussie over het ruimtegebruik of over het energiegebruik voor het maken van vlees?
Over het algemeen denk ik dat zolang mensen het kunnen betalen ze hun luxe (vlees eten / persoonlijk vervoer) niet opgeven. De prikkel moet groot genoeg zijn bijv. financieel of gewoon een verbod voordat we daarmee ophouden.
Ten slotte nog een opmerking over het idee dat het isoleren van onverwarmde ruimtes (zolder) niet helpt, o.a. omdat je thermostaat dat toch niet 'weet'. Als een huis geen warmteverlies heeft, koelt het niet af, hoef je ook niet te verwarmen. Oftewel, je verwarmd precies zoveel als dat het warmteverlies van je huis groot is. Als je je zolder isoleert verminder je het warmteverlies van de zolder naar buiten. Daardoor stijgt de temperatuur op zolder tot een nieuwe evenwicht-waarde. Maar doordat de temperatuur op zolder van 8c naar bijv. 16c gaat, verminder je het warmteverlies van de woonkamer naar zolder met 80% . (10c verschil tov 2c verschil).
Dat valt wel mee van die vrouwen, ze zijn alleen wat "ondervertegenwoordigd". Niet in huize PPV, daar zijn een zééééér duurzame partner (eerder veggie dan ik, eigenlijk "hoofdschuldige duurzaamheid") en een vrouwelijke gerbil (twijfelgevalletje, eet niet veelJeroenH schreef op maandag 16 maart 2009 @ 15:42:
[...]
Nee hoor, helemaal niet. Ik besef waarschijnlijk beter dan de meesten hier het belang van verminderde vleesconsumptie. Ik heb Eating Fossil Fuels gelezen en dat laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Maar ik stelde een vraag over het lage percentage vrouwen onder de 'duurzaam-geïnteresseerden', niet over vegetariërs...
Voorts zijn daar natuurlijk Jadranka Cace van ODE, die na 12 jaar in het bestuur gezeten te hebben en talloze Nederlanders aan een omwisseling van hun wrakke OK4tjes geholpen te hebben (reken maar dat daar heel wat uurtjes zweten en overleggen in zijn gaan zitten!!!) terecht en wat mij betreft eervol afscheid gaat nemen.
En "Lisa" die met haar CO2 offensief menig Nederlander de schellen van de ogen heeft doen vallen en nu zelf in mijn geboorte gemeente een breder CO2 offensief uit de zware klei gaat trekken...
En Pauline Westendorp die met haar charme en doorzettingsvermogen (en de eerste biobrandstof tank) Opgewekt.nu naar een hoger plan tilt.
En, en, en...
Ze zijn d'r wel, maar ze komen onterecht minder in the picture.
Komt omdat wij mannelijke apen ons teveel op de borst trommelen en elke keer vooraan lopen te schreeuwen en deftig te doen...
Wel gelukkig duurzame mannelijke apen. Nu nog even plaats maken voor het duurzame vrouwelijke schoon, wat onterecht te slecht wordt belicht. Via, dankuwel, hooggeschatte NielsTN (toch?), LadiesFirstPuntNu.
Nu intekenen, dus, mannelijke apen, en laat die dames s.v.p. ook voorgaan, zoals daar uitgelegd...
Beetje beschaving kan nooit kwaad, wat jullie?
In de stad is OV of fiets veel beter ja. Maar op het platteland met OV van deur naar deur? Dat antwoord kan ik je wel geven: daar gaat het algauw nergens meer over. Weet niet wat het alternatief is; behalve persoonlijk elektrisch vervoer op energie uit windmolens. En met die laatste kunnen we de hele noordzee vol bouwen, toch?ericplan schreef op maandag 16 maart 2009 @ 16:07:
In de Amsterdamse binnenstad heeft overigens maar 1/3 van de bewoners een auto ter beschikking. De fiets en het OV zijn vele malen aantrekkelijker
Combinatie trein (evt. bus, doe ik zelden) en vouwfiets kom je ver mee (ik zeg niet: is alles te doen). Ben een keer van station Zevenbergen onder de Moerdijk naar Ooltgensplaat op Overflakkee (via de Volkerakdam) gefietst, bijeenkomst van ODE bij windcorporatie. Was wel heftig, maar het kon. Moet ik wel bij zeggen dat ik het aanbod van Floris om mee terug te rijden (in de voiture, jawel) naar Leiden niet heb afgeslagen. Was wel een beetje moe namelijk.SpiceWorm schreef op maandag 16 maart 2009 @ 16:40:
[...]
In de stad is OV of fiets veel beter ja. Maar op het platteland met OV van deur naar deur? Dat antwoord kan ik je wel geven: daar gaat het algauw nergens meer over. Weet niet wat het alternatief is; behalve persoonlijk elektrisch vervoer op energie uit windmolens. En met die laatste kunnen we de hele noordzee vol bouwen, toch?
Enne: Noordzee volbouwen kunnen alleen de grote partijen. Wordt nu wel gepoogd om mensen daar bij te betrekken (Zeekracht, Ray Meur gaat daar a.s. dinsdagavond op RayRadio aandacht aan besteden), maar dan liever een innige(r) relatie met een windboer op land die onafhankelijk van een energieholding kan opereren. Doet u mij maar zoveel mogelijk autonome partijen, krijg je vanzelf een groot draagvlak voor hernieuwbare energie.
Andere anekdote, gaan we weer terug naar de dames in het duurzaamheids-gebeuren. Wilde net naar de WC, watervoorraad in badkamer op. Dus naar de regenton getogen met wat emmers....

Heb het er toch maar uitgeschept en zal effe wat sneller het spul door het toilet heen jagen. Echt "schoon" is het niet, maar je moet maar zo denken: regenwater met een kleurtje...
Enne, back to topic: er wonen alleen maar schone dames boven het appartement van zonnigtype...
Duurzaamheid is een kwestie van vallen en opstaan. Such is life...
Haha, bekentenissen van Mr. Duurzaamzonnigtype schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:00:
Was wel heftig, maar het kon. Moet ik wel bij zeggen dat ik het aanbod van Floris om mee terug te rijden (in de voiture, jawel) naar Leiden niet heb afgeslagen. Was wel een beetje moe namelijk.
Nee onmogelijk is het niet helemaal, maar het is - voorzichtig uitgedrukt - niet altijd even praktisch. Onmogelijk komt ook nogal eens voor.
Ik zie het niet voor mij hoe we minder mobiel kunnen worden. Ik kan wel eea bedenken dat er veel meer en efficiënter gebruikt gemaakt kan worden van OV, maar minder mobiel, nee ik geloof niet dat dat gaat gebeuren.
Waarom niet? In de afgelopen paar decennia heeft (te) goedkope energie ervoor gezorgd dat de ruimtelijke inrichting steeds meer is ingesteld op fossiele mobiliteit. Waarom zou een door een blijvend hoge energieprijs gestuurde omgekeerde trend ondenkbaar zijn?SpiceWorm schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:37:
maar minder mobiel, nee ik geloof niet dat dat gaat gebeuren.
Bij dezelfde organisatie zijn ze alleen nog niet echt goedkoper.De hogere opbrengsten bij diffuus zonlicht en hoge temperaturen geven dunne film zonnepanelen al een groot voordeel ten opzichte van kristallijn silicium panelen. Dunne film zonnepanelen leveren gemiddeld in Nederland 890 kWh per kWp, terwijl kristallijn silicium panelen slechts 855 kWh per kWp leveren.
Alleen al qua onderwijs moet je dan in iedere stad alle opleidingen van alle niveaus aanbieden. Natuurlijk kun je in de stad gaan wonen waar je onderwijs geniet, maar je broertjes / zusjes / ouders opzoeken is dan alweer iets waar je mobiel voor moet zijn.JeroenH schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:42:
Waarom niet? In de afgelopen paar decennia heeft (te) goedkope energie ervoor gezorgd dat de ruimtelijke inrichting steeds meer is ingesteld op fossiele mobiliteit. Waarom zou een door een blijvend hoge energieprijs gestuurde omgekeerde trend ondenkbaar zijn?
Natuurlijk kun je it gebruiken, maar dat is niet hetzelfde als op locatie aanwezig zijn.
Anoniem: 222320
Erg interessant! Weet jij een installateur die zoiets voor me zou kunnen doen, of in elk geval een offerte zou willen opstellen?Mistraller schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:22:
[...]
Dat heel eenvoudig.
We zijn met z'n allen zoveel rijker dan 30/40 jaar terug. Toen ik studeerde was 3x 4 een royale kamer en ik had alleen een buizenradio, die elders afgedankt was. Je ging niet elk weekend naar huis (te duur). De eerste computer waar ik mee werkte was een PDP11. In de straat waar ik woonde stonden 5 auto's, nu staan er meer dan 50. Dat wil niet zeggen dat vroeger alles beter was, maar het was wel anders. Ook het openbaar vervoer op het platteland was vaak beter. De enorme groei van het autobezit heeft het openbaar vervoer op het platteland om zeep geholpen. Ook is in de jaren 60 met name tram infrastructuur afgebroken waar men nu nog steeds spijt van heeft.SpiceWorm schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:56:
[...]
Alleen al qua onderwijs moet je dan in iedere stad alle opleidingen van alle niveaus aanbieden. Natuurlijk kun je in de stad gaan wonen waar je onderwijs geniet, maar je broertjes / zusjes / ouders opzoeken is dan alweer iets waar je mobiel voor moet zijn.
Natuurlijk kun je it gebruiken, maar dat is niet hetzelfde als op locatie aanwezig zijn.
We kunnen als maatschappij best een stapje terug doen in de mobiliteit zonder dat we daar direct ongelukkig van worden. Ik had een collega die laatst met vrienden een weekendje ging skiën in de Franse Alpen. Met de auto vrijdagavond heen, zondagavond weer thuis. Zij vonden het leuk, ik vind het geschift.
A'dam PVOutput
Volslagen onbewezen claim die opbrengst getallen, niet gespecificeerd naar welke lokatie en wie die metingen dan wel verricht zou hebben. Oppassen geblazen...SpiceWorm schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:49:
http://pfixx.nl/index.php?page=producten_nl
[...]
Bij dezelfde organisatie zijn ze alleen nog niet echt goedkoper.
Ze doen ook al tijden erg geheimzinnig over de ingezette technologie, dus eerst maar eens met wat keihard feitenmateriaal op tafel plies.
Aha, effe gebladerd. Als ze met die "mysterieuze dunne film" hun "PF40 module" bedoelen, zie datasheet via product pagina: 40 Wp onder STC condities, een zogenaamde "double junction" amorf Si module met afmeting 1,245 x 0,635 = 0,7906 m2. 1.000 Watt instraling onder STC op 1 vierkante meter is 790,6 Watt op 0,7906 m2. Daar komt onder STC dus 40 Watt("piek") uit. Ergo: modulerendement is slechts 40/790,6 = 5%. En daarvoor moet je dus je hele dak vol gaan leggen om een beetje opbrengst te krijgen. Let ook op die dure klemmen voor die onbekende modules op dezelfde pagina, 2,50 Euri het stuk. Whoppa! (2 nodig per module...).
PhotonProfi van februari d'r bij gepakt, met 2.682 modules. Nergens een double junction a(morf)-Si module met "TF" code te vinden. Wel eentje die alle spec's identiek heeft, behalve iets afwijkende garantiebepalingen op vermogen (...), van GS Solar, merknaam Solartechnics. Het leukste: er staat een moduleprijs bij (vooralsnog relatief schaars, dat gaat ongetwijfeld veranderen, want producenten willen z.s.m. grote module voorraden kwijt): 1,99 Euro per Wp. Dus voor zo'n 40 Wp module zou de vermoedelijke leverancier (of een vergelijkbare OEM producent) zeker voor 79,60 Euri aan de tussenhandel verkopen, bij goede onderhandelingskracht van de afnemer mogelijk nog een stuk lager. Op deze pagina vind je de offerteprijs voor een kleine "dakvullende" 3,6 kWp installatie...
Vermoedelijk dus spul uit het verre Azië...
Niet vergeten: groot oppervlak nodig wat je nergens meer voor kunt gebruiken (zonnecollector of na sparen: hoog efficiëntie hebbende kristallijne modules, bijv. Sunpowertjes van 16,1-19,6% omzettingsrendement).
En niet vergeten: er zijn al beter presterende double-junction a-Si modules op de markt, en van veel dichter bij huis: Schott 81-100 Wp serie ASI modules. Rendementen van 5,6-6,9%.
En: andere dunnelaag technologieën scoren al veel beter op het vlak van rendement. To name but one: De nieuwe op Oerlikon apparatuur gemaakt microkristallijne modules van Inventux, 105-130 Wp, rendementen van 7,3-9,1%. Ook al uit Duitsland...
Goed opletten dus, s.v.p. en je niet blindstaren op alleen "totaal" pakketkosten. Die moeten in relatie bezien worden met rendement en met dakoppervlakte (veel dakoppervlak met kleine modules is hoge installatiekosten en materiaalkosten die niet in het rendement gaat zitten).
Op de SDE pagina ook alweer de absurde blunder die de brancheorganisatie ook al heeft gemaakt, heb ik net een analyse aan gewijd (zie PPV):
Dat is quatsch. Dat is namelijk het "basisbedrag". Daar moet die beruchte correctiepost nog vanaf, de "vermeende gemiddelde elektriciteitsprijs voor 2009", die EZ op een absurde 27,3 eurocent/kWh heeft gezet. Zodat je in de voorschotbedragen voor 2009 slechts 52,6 - 27,3 = 25,3 eurocent/kWh zult gaan ontvangen (en er pas in het eerste kwartaal van 2010 met terugwerkende kracht "gecorrigeerd" kan gaan worden). Voor 2008 geldt het basisbedrag voor dat jaar, 56,4 - 27,3 = 29,1 eurocent/kWh, wat je in het voorschot voor 2009 gaat ontvangen, doch achteraf in 2010 weer te corrigeren...Het tarief voor projecten tot 15 kWp wordt 52,6 cent per opgewekte kWh.
Moeilijk hé, het beleid van EZ uitleggen op je leverancierspagina. Word je erg blij van, als mensen later ontdekken dat ze in het ooitje zijn genomen met het "te verwachten subsidiebedrag"...
Anoniem: 281733
[...]
Volgens mij mag je een draaistroommotor niet dimmen met fase-aansnijding. Dan gaat de motor achterlopen op fase en krijg je letterlijk kortsluitingen waardoor de motor doorbrand. Daarvoor zijn er zgn. frequentieregelaars.
Heb je misschien een voorbeeld hiervan?
De solarpompstations die aangeboden worden hebben bijna allemaal dezelfde pompen.
Vorige week heb ik een offerte aanvraag de deur uitgedaan voor een zonneboiler.Wizardtm schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:10:
Wij zitten hier ook met stadsverwarming.
De warmtewisselaar van de stadsverwarming kan als na-verwarming dienen voor het water dat uit het voorraadvat van de zonneboiler komt, voor het geval als de zon niet schijnt.
Wij hebben alleen een warmtewisselaar en geen stadsverwarmingsboiler.
[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-03-2009 21:14 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
http://www.nu.nl/gezondhe...men-door-spaarlampen.html
Check ook hun website (die bij mij allemaal foutmeldingen geeft).
Zonneboiler stond vandaag aan het einde van de dag op 40 graden. De zon kwam hier vanmiddag pas rond 14:30 door. Dus niet slecht.
De hoeveelheid zon hier is tot nu toe bedroevend laag. Minder dan de helft dan wat normaal is voor de eerste 15 dagen in maart.
Coole mijlpaalflitspaal.nl schreef op maandag 16 maart 2009 @ 21:54:
Leuk feitje. Mijn afdakje is vandaag over de 1kWh productie heen gegaan. Vanavond stond de teller op 1.097kWh .
Dat klopt, toch hebben onze zonnestroompanelen over maart tot dusver 74% van ons verbruik op gewekt. Dat belooft dus wat als de zon echt door gaat komen. Overigens is deze opbrengst nog steeds zonder de opbrengst van ons afdakje vanwege het Plugwise-fiasco...De hoeveelheid zon hier is tot nu toe bedroevend laag. Minder dan de helft dan wat normaal is voor de eerste 15 dagen in maart.
Dit is niet helemaal waar, de warmtewisselaar is geen eigendom van de SV exploitant.zonnigtype schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:59:
[...]
SV exploitant is namelijk eigenaar tot en met het WW apparaat, alleen de leidingen die er van aftakken zijn eigendom van de huiseigenaar (of, in mijn geval, de verantwoordelijkheid van de verhuurder).
Overigens is Speksteenkachel ook al bezig met combi stadswarmte en zonnecollecor.
... kom d'r maar in beste Spek! ...
De SV exploitant is hier in Enschede Essent en de warmtewisselaar is of eigendom van de woningbezitter/huurder of de warmtewisselaar kan gehuurd worden bij Geas of Gavema.
Dit zijn doorstroomelementen waar op dit moment koud leidingwater in gaat en er als warm water van 60' weer uitkomt,
In plaats van koud leidingwater kun je natuurlijk ook invoeden met warm water uit de zonneboiler, de warmtewisselaar geeft dan alleen warmte af als dit water beneden de 60'C is.
Maar inderdaad combinatie stadsverwarming/zonneboiler zie je niet veel, maar is wel degelijk mogelijk, zie onderstaande link.
http://www.redenko.com/pa...technologie/naverwarming/
Ik wacht met spanning de offerte van Redenko af.
[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-03-2009 22:31 ]
Ik heb in Excel twee kolommen gemaakt met daarin mijn kosten aan de Nuon gerekend vanaf 2008. Met daarin 1 kolom waarin ik niets doe en 1 kolom waarin mijn huidige status staat. Daarna ben ik gaan doorrekenen t/m 2015 met een jaarlijkse stijging van 10% op de energiekosten en de besparing ertussen.
Daarin zijn de verschillen opzienbarend.
Eind 2008 : Verschil 441 euro ( werkelijk verschil ).
Eind 2009 : Verschil 1200 euro
Eind 2010 : Verschil 2034 euro
Eind 2011 : Verschil 2953 euro
Eind 2012 : Verschil 3963 euro
Eind 2013 : Verschil 5074 euro
Eind 2014 : Verschil 6297 euro
Eind 2015 : Verschil 7641 euro
Dat loopt dus heel hard op.
En daarna nog hetzelfde "geintje" met 1500Wp op het dak en alle isolatie wat nog de bedoeling is
Eind 2008 : Verschil 441 euro ( werkelijk verschil ).
Eind 2009 : Verschil 1576 euro
Eind 2010 : Verschil 2979 euro
Eind 2011 : Verschil 4523 euro
Eind 2012 : Verschil 6221 euro
Eind 2013 : Verschil 8090 euro
Eind 2014 : Verschil 10145 euro
Eind 2015 : Verschil 12405 euro
Het is een ontzettend simpele Excelberekening maar het laat wel overduidelijk zien dat je met een totaal aanpak ontzettend snel je gehele investering kan "terugverdienen". Dit naar aanleiding van een interessant artikel op Olino.org waar en aantal mensen weer begon over terugverdienttijd van zonnepanelen en het niet economisch rendabel zijn ervan.
Dit voorbeeld laat zien dat het in mijn geval dus ontzettend rendabel is
Anoniem: 295362
Dit is een goede winkel http://stores.benl.ebay.be/SSC-LUXon Je moet die met 78 leds en 120° hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 295362 op 16-03-2009 22:57 ]
Sorry, Spek, stadswarmte blijkt elke keer weer meer complicaties en variaties te kennen dan we kortgeleden nog bevroedden. Deze "variant" kende ik nog helemaal niet (en EnergieNed maar volhouden dat er een "uniform warmte tarief advies" mogelijk zou zijn, ze zijn NUTS!). Bij ons hebben we Gaia zei "geprezen" een all-in apparaat, met dus ruimteverwarming en tapwater in een installatie. (dus ook maar een keer [een zeer heftig] "vastrecht", met een separate warmtewisselaar wordt je dus extra gen***d). Vandaar mijn claim, die dus in ieder geval voor onze installatie van toepassing is: eigendom na "het apparaat" van verhuurder.Speksteenkachel schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:28:
[...]
Dit is niet helemaal waar, de warmtewisselaar is geen eigendom van de SV exploitant.
De SV exploitant is hier in Enschede Essent en de warmtewisselaar is of eigendom van de woningbezitter/huurder of de warmtewisselaar kan gehuurd worden bij Geas of Gavema.
Dit zijn doorstroomelementen waar op dit moment koud leidingwater in gaat en er als warm water van 60' weer uitkomt,
In plaats van koud leidingwater kun je natuurlijk ook invoeden met warm water uit de zonneboiler, de warmtewisselaar geeft dan alleen warmte af als dit water beneden de 60'C is.
Maar inderdaad combinatie stadsverwarming/zonneboiler zie je niet veel, maar is wel degelijk mogelijk, zie onderstaande link.
http://www.redenko.com/pa...technologie/naverwarming/
Ik wacht met spanning de offerte van Redenko af.
Niet van toepassing dus op de situatie bij Spek. Excuus. Volgens mij hebben ze in Almere bij sommige (niet bij alle!) SV klanten ook zo'n separate warmtewisselaar, die echter ook "gehuurd" wordt bij de zelfde warmte monopolist (NUON). Dubbelmonopolie dus. Da's lekker vangen... Geen wonder dat daar een rechtszaak wordt aangespannen tegen NUON...
Succes bij Redenko. Iemand moet de eerste wezen, toch?
@flitspaal:
S.v.p. erg voorzichtig wezen met dat soort lekkere exponentiële curves aanjagende "elk jaar 10% op de energieprijs" uitgangspunten. Houd ik niet zo van. Ga eerst even bij jezelf te rade wat dat zou gaan betekenen voor de werkelijke m3 resp. kWh prijzen die je dan al na een paar jaar tijd krijgt.Het is een ontzettend simpele Excelberekening maar het laat wel overduidelijk zien dat je met een totaal aanpak ontzettend snel je gehele investering kan "terugverdienen". Dit naar aanleiding van een interessant artikel op Olino.org waar en aantal mensen weer begon over terugverdienttijd van zonnepanelen en het niet economisch rendabel zijn ervan.
Dit voorbeeld laat zien dat het in mijn geval dus ontzettend rendabel is
Voordat je flink in die exponentiële curves omhoog de lift in gaat, is al lang de pleuris in Den Haag uitgebroken, en gaat er gegarandeerd "iets" aan die prijzen gebeuren. Daar houden ze nl. niet zo van, bij de marktliberaliserings fetisjisten in de Residentie. Van "hoge" energieprijzen...
En 10% continu over 6 jaar tijd? We zullen gaan zien. Ik hoop het natuurlijk ook. Maar zelfs een paar jaar in de toekomst extrapoleren ben ik erg voorzichtig mee geworden (we hebben al een half jaar een negatieve groei gehad bij NUON). Zeker als het om vaste percentages gaat. Jezelf rijk rekenen heb ik dat op een van mijn financiële pagina's genoemd. Waarbij ik het absurd optimistische stel uitgangspunten van een bekend leverancier aan de kaak heb gesteld...
[ Voor 27% gewijzigd door zonnigtype op 16-03-2009 23:03 . Reden: 10% dream or nightmare? ]
Is er iemand die ervaring heeft met een pellet kachel in combinatie met een cv aansluiting?
Hout stoken is een stuk voordeliger dan gas, Mijn vrouw vind het alleen een gedoe met hout en vuur in de weer gaan. Een pellet kachel daar integen zou autonoom zijn, met een thermosstaat knopje dus.
een keer in de week vullen zou dan moeten volstaan.
Zolang geen enkele winkel mij een demonstratie wil geven van het werkelijke licht, komen deze lampen er bij mij niet in. Ik heb ze al vaak vastgehad, maar de gesealde verpakking heeft mij tot nu toe steeds weerhouden.Anoniem: 295362 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:54:
Ik hoor hier steeds spreken van spaarlampen. Eigenlijk zijn die al verouderd. We hebben vandaag led-spots. Die verbruiken 3 watt inplaats van 30-50watt. Ze hebben een levensduur van 50.000-100.000 branduren. Ongerekend is dat die lampen als ik ze nu aanzet en niet uitdoe pas binnen 5 jaar stuk zullen zijn.
Dit is een goede winkel http://stores.benl.ebay.be/SSC-LUXon Je moet die met 78 leds en 120° hebben.
[afbeelding]
Daarnaast moet je je bedenken dat er heel erg veel sier armaturen bestaan met steekfittingen. Daar zit zo'n mooi matglazen halogeenlampje in, al dan niet 12volt, en vrijwel altijd traploos dimbaar. Juist dat zijn de lampen die veel branduren maken bij mij en die ik niet ga vervangen, daar zijn de armaturen veel te mooi en duur voor.
(Het zijn in totaal 8 van die lampjes, van 35 watt per stuk en meestal zijn ze 50/60% gedimd.)
Die lampen met reflector zitten onder mijn carport met een bewegingssensor, en er zitten er 2 boven mijn kookplaat. Ik moet absoluut goed licht hebben in mijn pannen...
78 leds is in mijn ogen trouwens nogal overkill. Als je de juiste leds pakt heb je met minder ledjes een veel hogere opbrengst. Fabrikanten die veel leds plaatsen gebruiken vaak lowbudget ledjes, omdat die goedkoper zijn. En als je het dan toch over zuinigheid hebt; die lowbudget leds zijn weer iets minder zuinig.
Just my 2 cents....
---------------
Anoniem: 295362
Ik ben anders zeer te vreden van de lichtopbrengst. In praktijk geven ze meer licht dan de 50watt spots. Bij de halogeen spots verspreid het licht in de ruimte als een spot. het gaat niet open. Bij dat model dat ik je aanraad gaat verspreid het licht zich 120°. Dus als je een houder voor 4 spots hebt 4x120=480°.Mistraller schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:07:
[...]
Zolang geen enkele winkel mij een demonstratie wil geven van het werkelijke licht, komen deze lampen er bij mij niet in. Ik heb ze al vaak vastgehad, maar de gesealde verpakking heeft mij tot nu toe steeds weerhouden.
Daarnaast moet je je bedenken dat er heel erg veel sier armaturen bestaan met steekfittingen. Daar zit zo'n mooi matglazen halogeenlampje in, al dan niet 12volt, en vrijwel altijd traploos dimbaar. Juist dat zijn de lampen die veel branduren maken bij mij en die ik niet ga vervangen, daar zijn de armaturen veel te mooi en duur voor.
(Het zijn in totaal 8 van die lampjes, van 35 watt per stuk en meestal zijn ze 50/60% gedimd.)
Die lampen met reflector zitten onder mijn carport met een bewegingssensor, en er zitten er 2 boven mijn kookplaat. Ik moet absoluut goed licht hebben in mijn pannen...
78 leds is in mijn ogen trouwens nogal overkill. Als je de juiste leds pakt heb je met minder ledjes een veel hogere opbrengst. Fabrikanten die veel leds plaatsen gebruiken vaak lowbudget ledjes, omdat die goedkoper zijn. En als je het dan toch over zuinigheid hebt; die lowbudget leds zijn weer iets minder zuinig.
Just my 2 cents....
Wat je zegt over het aantal leds klopt gedeeltelijk. Je hebt van die dikke leds die ook dezelfde lichtopbrengst leveren. Het model dat ik je toonde verbruikt 4watt, dus dat is al ruim veel voor zo een spot.
Idd, er bestaan wel oplossingen voor niet spots zoals de E27. Maar die zijn nog niet echt ideaal.
Zonneboiler aansluiten zoals eerder in het topic voorgesteld werd kan ongetwijfeld, maar ik weet niet of je dan je eigen warmte afrekent bij het stadsverwarmingsbedrijf. En dat wil je denk ik niet
Je kan natuurlijk de stadsverwarming bypassen bij 60c+, en bij een lagere boiler temp. de stadsverwarming lijn bijmengen. Omzeil je het hele apparaat gewoon
Zoals je zegt denkt je collega er al anders over; dus a) de stap terug is lastig, en b) is het niet gezegd dat iedereen dat kan zonder daar minder gelukkig van te worden. Dat je dat vindt dat kan natuurlijk, maar ik kan je voorspellen dat een grote groep mensen het daar niet mee eens zal zijn. Zeker zolang ze het kunnen betalen.We kunnen als maatschappij best een stapje terug doen in de mobiliteit zonder dat we daar direct ongelukkig van worden. Ik had een collega die laatst met vrienden een weekendje ging skiën in de Franse Alpen. Met de auto vrijdagavond heen, zondagavond weer thuis. Zij vonden het leuk, ik vind het geschift.
Stroom uit een (grote) windmolen op land kan voor zo'n 6 ct/kwh. Daar rijdt je met een electrische auto 10 km op. Voor 10 km met een benzineauto betaal je algauw 1,00€. Het hangt er vanaf hoelang het voor deze prijs kan, (ofwel het zelfleveringsmodel wat stand houdt of totdat de electrische auto melkkoe wordt), maar de potentie is er. Voordat ze je eigen zonnestroom gaan belasten zijn we heel wat jaartjes verder, wat praktisch bijna onmogelijk is trouwens. En zelfs voor stroom van 24 ct/kwh rijdt je nog steeds voor een kwart van de variabele kosten van een brandstofauto, wat we massaal doen. Duurder lijkt het niet te worden.
Los van alle massa psyche, snap ik niet waarom jullie denken dat (persoonlijk) transport minder zou moeten. Natuurlijk gebruikt het (veel?) energie, maar is dat per definitie fout dan?
Ik verwacht zelf eerlijk dat de energieprijzen nog harder zullen stijgen. In elk geval is de stijging van 2008 naar 2009 voorlopig realistisch ( ik zit bij de Nuon ). Het is nog even afwachten wat de energieprijzen gaan doen in juni bij de volgende bepalingsronde.zonnigtype schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:55:
[...]
@flitspaal:
[...]
S.v.p. erg voorzichtig wezen met dat soort lekkere exponentiële curves aanjagende "elk jaar 10% op de energieprijs" uitgangspunten. Houd ik niet zo van. Ga eerst even bij jezelf te rade wat dat zou gaan betekenen voor de werkelijke m3 resp. kWh prijzen die je dan al na een paar jaar tijd krijgt.
Voordat je flink in die exponentiële curves omhoog de lift in gaat, is al lang de pleuris in Den Haag uitgebroken, en gaat er gegarandeerd "iets" aan die prijzen gebeuren. Daar houden ze nl. niet zo van, bij de marktliberaliserings fetisjisten in de Residentie. Van "hoge" energieprijzen...
En 10% continu over 6 jaar tijd? We zullen gaan zien. Ik hoop het natuurlijk ook. Maar zelfs een paar jaar in de toekomst extrapoleren ben ik erg voorzichtig mee geworden (we hebben al een half jaar een negatieve groei gehad bij NUON). Zeker als het om vaste percentages gaat. Jezelf rijk rekenen heb ik dat op een van mijn financiële pagina's genoemd. Waarbij ik het absurd optimistische stel uitgangspunten van een bekend leverancier aan de kaak heb gesteld...
Maar zelfs zonder een stijging van de energielasten ( onmogelijk lijkt me
Als ik niets had gedaan was mijn energierekening nu ongeveer 220 euro per maand. Ik betaal nu 151 euro. En die 151 euro is waarschijnlijk zelfs nog te hoog. Ergens tussen de 130-140 euro is voor mij een stuk realistischer. Wanneer ik mijn huis nog verder ga isoleren en een 1.5kWp installatie zou installeren dan gaat mijn maandbedrag onder de 100 euro uitkomen. 120 euro per maand verschil elke maand weer, zonder stijging van de energielasten, dat loopt aardig op.
Je weet dat gedimde lampen vaak veel minder efficiënt zijn?Mistraller schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:07:
[...]
Zolang geen enkele winkel mij een demonstratie wil geven van het werkelijke licht, komen deze lampen er bij mij niet in. Ik heb ze al vaak vastgehad, maar de gesealde verpakking heeft mij tot nu toe steeds weerhouden.
Just my 2 cents....
Oftewel een lamp die 50% minder licht geeft, verbruikt meer dan de helft vergeleken met de niet gedimde lamp.
Vooral bij gloeilampen en halogeen speelt dit.
Als je minder licht nodig hebt, kun je beter minder lampjes laten branden.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Nu betalen wij dit jaar minder aan stroom en gas door een overstap van leverancier, en ik verwacht vanaf juni/juli toch ook weer een verlaging met mogelijk een optie om eea 3 of 5jr vast te zetten om zo in ieder geval de variabele kosten vast te zetten.flitspaal.nl schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 07:20:
[...]
Ik verwacht zelf eerlijk dat de energieprijzen nog harder zullen stijgen. In elk geval is de stijging van 2008 naar 2009 voorlopig realistisch ( ik zit bij de Nuon ). Het is nog even afwachten wat de energieprijzen gaan doen in juni bij de volgende bepalingsronde.
Maar zelfs zonder een stijging van de energielasten ( onmogelijk lijkt me) loopt de besparing hard op.
Als ik niets had gedaan was mijn energierekening nu ongeveer 220 euro per maand. Ik betaal nu 151 euro. En die 151 euro is waarschijnlijk zelfs nog te hoog. Ergens tussen de 130-140 euro is voor mij een stuk realistischer. Wanneer ik mijn huis nog verder ga isoleren en een 1.5kWp installatie zou installeren dan gaat mijn maandbedrag onder de 100 euro uitkomen. 120 euro per maand verschil elke maand weer, zonder stijging van de energielasten, dat loopt aardig op.
De vaste kosten zijn een ander probleem: deze lijken de laatste jaren continue te stijgen.
Kijk maar eens op Jan raaskalt over energie (vanaf 1985), ende huivert

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
In Zuid-Amerika bijvoorbeeld is het transport systeem anders ontwikkelt. Daar heb je in de stad busjes (heel veel, spotgoedkoop), taxi's (snel, altijd minder dan 30s wachten, iets duurder), regio bussen en lange afstandsbussen. Voor ons is het onbegrijpelijk maar in Peru kan je rustig 600 km verder een koelkast gaan kopen en ze voor een lage prijs tot bij je thuis brengen. (taxi en bus nemen tegen kleine meerprijs ook grote goederen mee).
Een groot voordeel van zulk systeem is dat de beschikbare transport middelen maximaal gebruikt worden (vanaf dat er te veel taxi's zijn maken ze immers geen winst meer) en dat de vloot relatief snel kan vernieuwd worden.
Ik zeg niet dat zo'n systemen per definitie beter zijn, maar het bewijst wel dat het anders kan en dat wij veel nadelen niet zien omdat we die als inherent aan transport ervaren.
Het voorbeeld dat je aanhaalt vanuit Zuid-Amerika geldt precies hetzelfde ook voor Zuidelijk Afrika. Toch ken ik het niet zo als een 'goed, alternatief systeem', maar meer als een ontwikkeling die uit nood geboren is. Door een gebrek aan middelen worden mensen in dat alternatieve systeem gedwongen. Zodra mensen genoeg geld hebben, kiezen alsnog en zo snel mogelijk voor een eigen auto. Het individualistisch karakter van de auto en het gevoel van vrijheid wegen blijkbaar al snel zwaarder dan kosten, ook al is er een redelijk alternatief vervoerstechnisch voorhanden.Towap schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 09:52:
@ spiceWorm: Je standpunt is begrijpelijk, maar wel erg eenzijdig vind ik. Je redeneert, net als velen overigens, vanuit een westerse achtergrond waar je maar 1 transportcultuur kent. Het is zeer interessant om ook eens te kijken naar transportculturen die semi-onafhankelijk daarvan ontwikkelt zijn.
Als individueel transport in NL te duur wordt en arbeid goedkoper wordt, verwacht ik dat zo'n systeem ook zal ontstaan in NL. Echter zodra mensen het zich weer kunnen permiteren zullen ze direct terug gaan naar het systeem dat we nu hebben. Goed of slecht voor het milieu, goed of slecht voor de portomonnee het maakt niet uit, mensen offeren dat graag op voor het huidige (gevoel van) vrijheid dat ze hebben.
Ik heb zondag nog ff 3 tegels gehaald; nu is de gehele achterkant dicht.Mistraller schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:52:
[...]
Kabels dóór de regenpijp? Lijkt me een minder goed idee...daar staat toch een flinke spanning op. En daarnaast kan niemand ze dan zien zitten. Ik zou dat toch nog even heroverwegen hoor.
Over die tegels, in die handleiding staat de achterkant helemaal dicht gelegd. Is dat niet de bedoeling? Zodat de wind er niet onder kan?
De onderkant van de 3-hoek steunen van Clickfit heeft rubberen voetjes; alles staat nu op het bitumen. heb het grind er ff onder vandaan gehaald. Alles staat nu strak!
De kabels hebben een andere route gekregen. Heb ze nu door de centrale afzuigings afvoer gekregen. Hoef ik niet te boren en het komt in ons washok direct op de groep van de droger (die er niet is en niet komt).
Met de geplande uitbreiding van dit jaar wel zo handig dat het al op een eigen groep zit.
Vanavond ff de stekkers erop laten plaatsen en dan heb ik morgen eingdelijk mn eerste productie dag!
Als je net zoveel vervoersbewegingen hebt helpt het qua energiegebruik toch niet? En dan zit je met z'n tweeën in een vervoersmiddel, terwijl een van de twee ook DE installaties zou kunnen installerenTowap schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 09:52:
In Zuid-Amerika bijvoorbeeld is het transport systeem anders ontwikkelt. Daar heb je in de stad busjes (heel veel, spotgoedkoop), taxi's (snel, altijd minder dan 30s wachten, iets duurder), regio bussen en lange afstandsbussen. Voor ons is het onbegrijpelijk maar in Peru kan je rustig 600 km verder een koelkast gaan kopen en ze voor een lage prijs tot bij je thuis brengen. (taxi en bus nemen tegen kleine meerprijs ook grote goederen mee).
Een groot voordeel van zulk systeem is dat de beschikbare transport middelen maximaal gebruikt worden (vanaf dat er te veel taxi's zijn maken ze immers geen winst meer) en dat de vloot relatief snel kan vernieuwd worden.
Ik zeg niet dat zo'n systemen per definitie beter zijn, maar het bewijst wel dat het anders kan en dat wij veel nadelen niet zien omdat we die als inherent aan transport ervaren.
Productiekosten (in energie) van een vervoersmiddel zijn een fractie van de vebruikskosten (wederom in energie).
[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 17-03-2009 11:15 ]
Gaaf stukje! Geeft idd wel een bijzonder inzicht, lang leve liberalisering!Mars Warrior schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 08:49:
[...]
Nu betalen wij dit jaar minder aan stroom en gas door een overstap van leverancier, en ik verwacht vanaf juni/juli toch ook weer een verlaging met mogelijk een optie om eea 3 of 5jr vast te zetten om zo in ieder geval de variabele kosten vast te zetten.
De vaste kosten zijn een ander probleem: deze lijken de laatste jaren continue te stijgen.
Kijk maar eens op Jan raaskalt over energie (vanaf 1985), ende huivert
De conclusie vind ik nog het leukst:IJsbeer schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 12:15:
[...]
Gaaf stukje! Geeft idd wel een bijzonder inzicht, lang leve liberalisering!
- Tot 2000 zijn de vaste kosten NOOIT verhoogd
- In 2000 veranderde de PNEM in Essent
- Sindsdien zijn de vaste kosten verviervoudigd
- De vaste kosten voor gas zijn ieder jaar gestegen
- Sinds 2003 zijn deze vaste kosten voor gas meer dan verdubbeld
- Voor 2000 hadden we een schommelende gasprijs: 25 +/- 5 cent
- Sinds 2000 hebben we een almaar stijgende gasprijs
- De gasprijs was vorig jaar reeds verdubbeld vergeleken met de schommelprijs
- De leveringskosten zijn de nieuwe melkkoeien want ze zijn ondoorgrondelijk voor de consument
"Helaas hebben die lamzakken in de eerste kamer de wet weer eens zo aangepast dat ie net zo goed niet ingediend had hoeven worden. Senatoren naar huis sturen en die Ridderzaal als viskraam verhuren"
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
En heel moeilijk is het niet, want de techniek voor elektrische auto's is er al, hij moet alleen nog ingevoerd worden, ondanks de hoge kosten.
Persoonlijke mobiliteit beschouw onderhand als een recht en daar wil ik wel voor vechten!
Hebben jullie dit trouwens al gelezen: CO2 capture and storage in beton
Aha. Ga maar eens rekenen wat er gebeurt als alle 6+ miljard wereldbewoners datzelfde 'recht' gaan opeisen. En dan maakt het niet uit of dat elektrisch, op benzine, of op wat dan ook is.pcmadman schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:10:
Persoonlijke mobiliteit beschouw onderhand als een recht
Kun je me uitleggen waarom het een 'recht' zou zijn? Het systeem wat we nu hebben is alleen maar mogelijk gemaakt door onafgebroken te 'lenen' (zonder mogelijkheid tot terugbetaling) uit de fossiele brandstofvoorraad van de wereld. (Op die manier is het eigenlijk de kredietcrisis in het klein). Ik voorzie dat dat systeem ophoudt, op kortere termijn dan veel mensen denken, en dan is ook een systeem wat slechts een klein beetje minder energie verbruikt dan het huidige ook niet meer haalbaar.
Ja, briljant wat marketingmensen verzinnen. Onbezonnen idioten. Typisch dat je niemand hoort over de afbraak van dat beton over een x aantal jaren. Valt dus onder hetzelfde rijtje als het kernenergie-afval probleem en de CO2 opslag onder de grond.pcmadman schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:10:
Hebben jullie dit trouwens al gelezen: CO2 capture and storage in beton
Kansloos en zou verboden moeten worden.
Dat is een conclusie die hij al in 2007 heeft getrokken (adv pagina datum). Jammer dat hij sinds die tijd niet (veel) meer heeft geschreven over dit onderwerp... hij kan het leuk brengen.
Bij een hoop lampjes is de kleur heel erg kil, of de lichtopbrengst slecht, of ze zijn heel snel kapot. Over de huidige ledverlichting (de goedkopere dan) ben ik niet echt te spreken. Voor bijvoorbeeld lampjes in de kerstboom is het heel goed te doen, die mogen van mij best geel of helderwit zijn, maar voor verlichting in de woonkamer wil ik een "gewone" kleur hebben (2700K).Anoniem: 295362 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:54:
Ik hoor hier steeds spreken van spaarlampen. Eigenlijk zijn die al verouderd. We hebben vandaag led-spots. Die verbruiken 3 watt inplaats van 30-50watt. Ze hebben een levensduur van 50.000-100.000 branduren. Ongerekend is dat die lampen als ik ze nu aanzet en niet uitdoe pas binnen 5 jaar stuk zullen zijn.
[afbeelding]
De lichtopbrengst in lumen per watt is erg goed voor helderwitte led's, en ook beter dan spaarlampen, maar voor de zachtwitte led's is de lichtopbrengst in lumen/watt en goed of zelfs minder goed dan bij de meeste spaarlampen.
Een belangrijk voordeel van Ledlampen vind ik wel dat ze veel sneller hun licht geven dan spaarlampen. De grotere spaarlampen met buisvorm die ik heb geven ook gelijk wel aardig wat licht (geschat ongeveer 60% van eindwaarde), maar de kleine lampjes die ik heb doen er rustig 2 a 3 minuten over om op kleur/lichtsterkte te komen. Zeker voor verlichting in het toilet/berging/gang is dat veel te langzaam, daar zijn Ledlampen dan weer een goede optie. Enige nadeel is dan de prijs, want in deze ruimtes kun je ook prima een gloeilamp gebruiken omdat ze toch bijna nooit aanstaan.
Wow! tzal toch niet waar zijn!
Prachtig nieuws!
Ik weet alleen niet wat ze nu bij EZ gaan bedenken over de energie leveringszekerheid (we nu al een overschot hebben maar ja..)
De aanvraag van een kern centrale zal wel hoger op de agenda komen nu bij EZ en energie boertjes
Heb een kleine hoop dan vd Hoeven het licht gaat zien vandaag met Herman Scheer op bezoek
Als je nu rondom Utrecht (A2) gaat kijken, dan zie je waar dat, wat jij een recht noemt, toe leidt. Een gigantisch ruimtebeslag in infra alleen voor de (vracht)auto. Nog afgezien van het feit dat auto's steeds groter worden en ook niet veel zuiniger door zaken als airco en (dim)licht overdag.pcmadman schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:10:
Persoonlijke mobiliteit beschouw onderhand als een recht en daar wil ik wel voor vechten!
A'dam PVOutput
Leuke site trouwens! Staan wel meer leuke artikelen op. Toegevoegd aan de rss reader! tnx!
* IJsbeer happy
Het gaat om een totaal vermogen van 1.800 MW
Weg met die kolencentrales
Uuhm ja het hele land ligt vol met asfalt. Maar is file niet een probleem voor de mensen die er in staan? Die hebben toch vooral zichzelf ermee? Ik zie niet in waarom je hier - als niet file rijder neem ik aan - om zou willen strijden.ericplan schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:10:
[...]
Als je nu rondom Utrecht (A2) gaat kijken, dan zie je waar dat, wat jij een recht noemt, toe leidt. Een gigantisch ruimtebeslag in infra alleen voor de (vracht)auto. Nog afgezien van het feit dat auto's steeds groter worden en ook niet veel zuiniger door zaken als airco en (dim)licht overdag.
Gaat dat dan over het energiebruik? Kunnen we in de toekomst niet voldoende energie daarvoor opwekken dan? Dak vol paneeltjes niet voldoende voor 4000 kwh, 2000 kwh voor het huis zelf en 2000 voor je auto wat grofweg 20.000 km is? Of 6-10-15 MW windmolens? Voor een CSP ter grootte van de Sahara is al verschillende keren berekend dat die net zoveel en energie levert als wat de hele wereld gebruikt. We hebben nog behoorlijk meer woestijn in de wereld, en andere technieken ga zo maar door.JeroenH schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:36:
Aha. Ga maar eens rekenen wat er gebeurt als alle 6+ miljard wereldbewoners datzelfde 'recht' gaan opeisen. En dan maakt het niet uit of dat elektrisch, op benzine, of op wat dan ook is.
Als je zegt dat het niet zeker is dat we zoveel energie duurzaam op kunnen wekken moet ik je gelijk geven. Maar als je kijkt naar Duitsland wat toch al een aanzienlijk deel duurzaam opwekt, met huidige technieken. En het is écht niet zo dat het hele land is volgebouwd met zonnepanelen. Duitsland heeft ook lang niet zoveel zee als Nederland. Als we in 'drukbevolkte' (elk stukje grond een bestemming) landen als Nederland en Duitsland 100% duurzaam op eigen grond kunnen opwekken, wat doen we daar de rest van de wereld voor kwaad mee?
In het geval dat we (wereldwijd) niet voldoende op kunnen wekken zal de prijs als gevolg van schaarste omhoog gaan. En dat kunnen de westerlingen waarschijnlijk wel betalen. Het is hooguit oneerlijk voor de mensen die het niet kunnen betalen. En dat is een discussie van een ander type.
Op wat voor argumenten zie je dat dan? En een klein beetje minder energie gebruiken, welk systeem bedoel je daarmee?Ik voorzie dat dat systeem ophoudt, op kortere termijn dan veel mensen denken, en dan is ook een systeem wat slechts een klein beetje minder energie verbruikt dan het huidige ook niet meer haalbaar.
Herman Scheer hier op an!
Ik voorzie en revolutie met z'n 6miljarden, want daar kunnen we nooit genoeg olie voor pompen, dus moeten we wel elektrisch gaan rijden. Ook zullen we auto's moeten gaan maken van andere materialen. Maar dit zal eerst vooraf gegaan worden door flinke prijsstijgingen.JeroenH schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:36:
[...]
Aha. Ga maar eens rekenen wat er gebeurt als alle 6+ miljard wereldbewoners datzelfde 'recht' gaan opeisen. En dan maakt het niet uit of dat elektrisch, op benzine, of op wat dan ook is.
Kun je me uitleggen waarom het een 'recht' zou zijn? Het systeem wat we nu hebben is alleen maar mogelijk gemaakt door onafgebroken te 'lenen' (zonder mogelijkheid tot terugbetaling) uit de fossiele brandstofvoorraad van de wereld. (Op die manier is het eigenlijk de kredietcrisis in het klein). Ik voorzie dat dat systeem ophoudt, op kortere termijn dan veel mensen denken, en dan is ook een systeem wat slechts een klein beetje minder energie verbruikt dan het huidige ook niet meer haalbaar.
Recht? Omdat het kan!
Het is comfort verhogend. Je verwarmt je huis toch ook i.p.v. dat je je tegen de kou kleed, want dat zou ook kunnen. Gratis onderwijs voor iedereen kan tegenwoordig ook, vindt je dat raar? Een dak boven ieders hoofd... Moet ik nog meer voorbeelden noemen?
En energie is er méér dan voldoende. Zelfs als we met 60miljard mensen een auto willen!
Jij hebt het blijkbaar beter begrepen dan ik, dus leg het eens uit a.u.b.. (Of snap je het eigenlijk niet zo goed en lul je maar wat?)IJsbeer schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:53:
[...]
Ja, briljant wat marketingmensen verzinnen. Onbezonnen idioten. Typisch dat je niemand hoort over de afbraak van dat beton over een x aantal jaren. Valt dus onder hetzelfde rijtje als het kernenergie-afval probleem en de CO2 opslag onder de grond.
Kansloos en zou verboden moeten worden.
Want volgens mij gebeurt er dit:
Nieuw uitgevonden process:
CO2 + Mineralen > Cement
- CO2 zit in uitlaatgassen.
- Mineralen zitten in zeewater (dat hebben we meer dan voldoende) en deze worden er met behulp van de restwarmte van een elektriciteitscentrale uit gedestilleerd.
Traditionele productie van cement:
- Gesteente opgraven, wat een diepe put achter laat (en brandstof kost).
- Gesteente bakken op 1400 graden Celsius, zodat het dehydreerd, waarvoor we ongeloofelijke hoeveelheden fossiele brandstoffen nodig hebben en wat ongeveer 1Kg CO2 oplevert voor iedere Kg cement.
Voordelen nieuwe process:
- Geen afgravingen
- I.p.v. 1:1 CO2 en Cement productie neemt het nu ongeveer 1:2 CO2 op uit verbrandingsgassen.
Uhm, zelfs al zou de CO2 weer vrij komen (als dat zo is, dan wil ik dat chemisch proces graag omschreven hebben), dan hebben we nog steeds de productie van CO2 bij het bakken voorkomen. Dus geen -150% maar -100% CO2 productie. CO2 neutraal is het buzz-woord daarvoor toch?
Nou, dan bouwen we toch meer wegen. Dat is waarom ik dat linkje van CO2 neutraal beton erbij gezet heb!ericplan schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:10:
[...]
Als je nu rondom Utrecht (A2) gaat kijken, dan zie je waar dat, wat jij een recht noemt, toe leidt. Een gigantisch ruimtebeslag in infra alleen voor de (vracht)auto. Nog afgezien van het feit dat auto's steeds groter worden en ook niet veel zuiniger door zaken als airco en (dim)licht overdag.
Duidelijke uitleg, een puntje:
Beton of cement heeft niet het eeuwige leven, ooit wordt het afgebroken, en dan komt de extra opgeslagen CO2 weer vrij. Ik heb geen idee hoe dat recyclen in z'n werk zou kunnen gaan. Als je het dumpt is het ook de vraag of de CO2 weer vrij komt of niet.Uhm, zelfs al zou de CO2 weer vrij komen (als dat zo is, dan wil ik dat chemisch proces graag omschreven hebben), dan hebben we nog steeds de productie van CO2 bij het bakken voorkomen.
Imho iets anders dan CO2 onder de grond pompen en hopen dat het er langer blijft zitten dan de eeuwigheid.
En pcmadman; iets minder op de man spelen is prettig
[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 17-03-2009 18:17 ]
Een mooie grafiek:

Ja, beton heeft als structureel geheel niet het eeuwige leven, maar volgens mij rot het niet echt weg, maar meer dat het uit elkaar valt. Geloof niet dat de CO2 daarbij weer vrij komt.SpiceWorm schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:15:
lol @ hierboven
Duidelijke uitleg, een puntje:
[...]
Beton of cement heeft niet het eeuwige leven, ooit wordt het afgebroken, en dan komt de extra opgeslagen CO2 weer vrij. Ik heb geen idee hoe dat recyclen in z'n werk zou kunnen gaan. Als je het dumpt is het ook de vraag of de CO2 weer vrij komt of niet.
Imho iets anders dan CO2 onder de grond pompen en hopen dat het er langer blijft zitten dan de eeuwigheid.
En pcmadman; iets minder op de man spelen is prettig.
En ik zie nu idd ook dat de toon niet echt vriendelijk is. Zo was het niet bedoelt, gewoon dat ik de reactie een beetje ongefundeerd vond en ik zou graag eens een goede uitleg van het proces hebben door iemand met een scheikundige achtergrond.
51 graden onderin de boiler. CV ketel slaat niet aan op het moment. Dus bovenin 60+ . 0,214kWh vandaag op mijn afdakje
Maximale output van mijn OK4E was 86,4W .
Vandaag van 16:00 tot 17:30 de gehele boiler van 40 graden naar 51 graden. Super opbrengst! Meer van dit soort dagen
[ Voor 34% gewijzigd door mkleinman op 17-03-2009 19:59 ]
[ Voor 19% gewijzigd door SpiceWorm op 17-03-2009 20:23 ]
NeeSpiceWorm schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 20:23:
Je bedoelt dat de zon er anderhalf uur op heeft gestaan? Dat is wel onvoorstelbaar!
Mijn HR-ketel stookt tot 60 graden
Omgerekend was ik voor 1 m3 heet water van 60° 11 m3 gas kwijt en 1,3 kWh aan electriciteit.
Heeft iemand vergelijkbare data (in de zin van op dezelfde manier beschikbaar)?
Dit is natuurlijk allemaal om te bekijken wat we gaan besparen
[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 17-03-2009 21:11 ]
A'dam PVOutput
zal eens zoeken of ik daar achter kan komen. Maar hoe ben je aan deze getallen gekomen? Warm water van 60 graden pakken, na een poosje de kraan uit, kijken hoe veel het gas+water verder is gekomen? En die kWh-hoeveelheid? De pomp/HR die dan draait?ericplan schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 20:51:
...
Omgerekend was ik voor 1 m3 heet water van 60° 11 m3 gas kwijt en 1,3 kWh aan electriciteit.
...
Onder de carport zou kunnen, maar die lampen branden in een etmaal max een uurtje denk ik. De buren hebben ook deze lampjes, dus die zal ik dan moeten overtuigen, want anders is het geen gezicht.Anoniem: 295362 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 00:15:
[...]
Ik ben anders zeer te vreden van de lichtopbrengst. In praktijk geven ze meer licht dan de 50watt spots. Bij de halogeen spots verspreid het licht in de ruimte als een spot. het gaat niet open. Bij dat model dat ik je aanraad gaat verspreid het licht zich 120°. Dus als je een houder voor 4 spots hebt 4x120=480°.
Wat je zegt over het aantal leds klopt gedeeltelijk. Je hebt van die dikke leds die ook dezelfde lichtopbrengst leveren. Het model dat ik je toonde verbruikt 4watt, dus dat is al ruim veel voor zo een spot.
Idd, er bestaan wel oplossingen voor niet spots zoals de E27. Maar die zijn nog niet echt ideaal.
En in een keuken met granieten aanrecht vind ik de licht-temperatuur uiterst belangrijk.
Wij hebben 1 armatuur voor 5 lampjes, en 1 armatuur van 3 lampen. Die zijn juist met gedimd licht veel mooier, want het licht wordt dan warmer. En alle pogingen ten spijt, ik ben nooit lampen tegengekomen die datzelfde licht kunnen verspreiden op een dergelijk mooie zachte manier. Zodra er steekledjes te krijgen zijn die dat wel kunnen, tegen een redelijke prijs (10 euro voor één enkele lamp vind ik persoonlijk nog steeds echt te duur) dan zal ik ze aanschaffen.TD-er schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 07:33:
[...]
Je weet dat gedimde lampen vaak veel minder efficiënt zijn?
Oftewel een lamp die 50% minder licht geeft, verbruikt meer dan de helft vergeleken met de niet gedimde lamp.
Vooral bij gloeilampen en halogeen speelt dit.
Als je minder licht nodig hebt, kun je beter minder lampjes laten branden.
De prijs is namelijk de 2e issue van ledlampen, ze zijn belachelijk duur. (Afgelopen weekend een pakje spaarlampen gekocht, 3 stuks van 11 watt voor in totaal €3,-- dat zijn nog eens prijzen!)
Mooie (en dure) lampen in mijn interieur ga ik niet wegdoen. Dan bespaar ik liever op de grootverbruikers zoals de vaatwasser en de wasmachine.
Verlichting is immers maar een klein percentage van het stroomverbruik.
---------------
gatgda schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:23:
[...]
zal eens zoeken of ik daar achter kan komen. Maar hoe ben je aan deze getallen gekomen? Warm water van 60 graden pakken, na een poosje de kraan uit, kijken hoe veel het gas+water verder is gekomen? En die kWh-hoeveelheid? De pomp/HR die dan draait?

Sinds enige tijd heb ik de kamstrup picocal net voor de inlaatcombinatie van de HR-ketel. Deze is nu alleen gebruikt om het warmwaterverbruik te bepalen. De HR-ketel is ons enige gasapparaat, dus de gaswaarden komen van de gasmeter. En m'n PowerMonitor Pro is het verbruik van de CV-ketel aan het monitoren. daar zit dus ook wat stilstandsveries bij. Dat alles op basis van een meting gedurende 22 uur met een verbruik van 140 liter warm water in deze tijd.
HR-ketel Daalderop Combifort 24-50 plus (ketel met 24 kW vermogen en ingebouwde 50 liter boiler)
[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 17-03-2009 21:57 ]
A'dam PVOutput
deejeebv schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:51:
Vandaag een moie dag 12.5 kWh (3.6 kWh/kWp). Zonsondergang om 18.49 uur. Tot 5 minuten voor die tijd productie.
Een mooie grafiek:

Even vergelijken
Hier iets meer bewolking zo te zien.
NB. deze grafiek wordt elk uur ververst.
---------------
Dan zou je ketel uit een kuub aardgas slechts 21 MJ halen.ericplan schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 20:51:
Voor het eerst sinds de winter de verwarming (meer dan een etmaal) uit gehad en kunnen meten aan de warmwatervoorziening.
55*1000l*4,186 kj = 230.230 kJ. 230,230 MJ/11 kuub = 20,930 MJ/kuub. Dat is behoorlijk (33%) lager dan de onderwaarde van aardgas, 31 MJ/m3, en flink lager dan de bovenwaarde van 35 MJ/m3 (welke geldt bij een 100% condenserende ketel, wat waarschijnlijk niet optreed zonder HR-ww label-ketel). (bovenwaarde = onderwaarde + condensatiewarmte)
Dat duidt op een verkeerde meting, of op een ketel die het niet zo best meer doet. Zelfs met een hele kuub meetfout (10 kuub) kom je nog uit op 23 MJ/kuub.
[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 17-03-2009 22:10 ]
[AdvocaatvandeSpeksteenkachel schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:06:
Dong Energy heeft vandaag 500 windturbines besteld bij Siemens.
Het gaat om een totaal vermogen van 1.800 MW
Weg met die kolencentrales
Dat is om de markt dicht te claimen en onafhankelijke DE boertjes de pas af te snijden: die kunnen straks nergens meer hun zo gewilde windturbientjes kopen (in ieder geval: gaat een hoop tijd in zitten, kunnen de Big Boys hun dominantie verder gaan uitbouwen...).
[/Advocaatvande
Bij ons in nieuwegein zat er een tempsensor op de binnenkomende pijp en eentje op de retour, en daarnaast een flowmeter, in de meterkast. Die 3 sensoren bepalen hoeveel GJ er verbruikt is.SpiceWorm schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 00:17:
Ik kan me trouwens voorstellen dat bij stadsverwarming enkel de hoeveelheid afgenomen warm water wordt gemeten. De temperatuur is bekend, dus die hoef je niet te meten. Ingaande temperatuur hoef je ook niet te meten, die is ook bekend. Dat scheelt namelijk sensoren aansluiten e.d.
Zonneboiler aansluiten zoals eerder in het topic voorgesteld werd kan ongetwijfeld, maar ik weet niet of je dan je eigen warmte afrekent bij het stadsverwarmingsbedrijf. En dat wil je denk ik niet.
als er geen warmtevraag is, stroomt er geen stadsverwarmingswater, dus geen verbruik. En de termostaat regelt normaliter een regelklep voor de boiler. (en de verwarmingen zijn óf met thermostatische knoppen, óf er zit nóg een losse regelklep icm een kamerthermostaat.)
Je krijgt volgens mij in NL nooit verwarmd tapwater binnen, maar goed, ik ken alleen de situatie in Breda, Geertruidenberg (= van zelfde centrale) en in Nieuwegein.
Dus als je op een andere manier heet water in je boiler weet te krijgen, zal je geen warmtevraag creeren in het stadsverwarmingscircuit, of in elk geval; veel minder vraag. Let wel op of het geen huurapparatuur is, want dan mag je er niet altijd zelf aan klussen.
---------------
Hoe weet je je warmwater verbruik? Is 1 m3 (60°) van niet erg veel in een etmaal. Er wordt uitgegevaan van een gemiddeld verbruik per persoon per dag van 125 l. Dat is zowel warm als koud water. Je toilet spoel je met koud water. Douchen met water van 37°. Hoe kom je dan aan 1 m3 van 60°?ericplan schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 20:51:
Voor het eerst sinds de winter de verwarming (meer dan een etmaal) uit gehad en kunnen meten aan de warmwatervoorziening.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er gebeurd met bijv. een flat die afgebroken wordt. Het beton wat daarbij vrijkomt (en dus over een paar jaar met Co2 opslag kan hebben), wordt waarschijnlijk wel fijngemalen of iets anders. Ik heb nergens hele hopen met betonresten zien liggen. Bij die verwerking lijkt me de co2 weer vrij te komen.pcmadman schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 18:54:
[...]
Ja, beton heeft als structureel geheel niet het eeuwige leven, maar volgens mij rot het niet echt weg, maar meer dat het uit elkaar valt. Geloof niet dat de CO2 daarbij weer vrij komt.
En ik zie nu idd ook dat de toon niet echt vriendelijk is. Zo was het niet bedoelt, gewoon dat ik de reactie een beetje ongefundeerd vond en ik zou graag eens een goede uitleg van het proces hebben door iemand met een scheikundige achtergrond.
Misschien niet helemaal duidelijk neergezet, maar de Combifort is een voorraadtoestel, en de meetwaarden waren genomen over 22 uur. Daar zit dus ook stilstandsverlies in.SpiceWorm schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 22:06:
[...]
Dan zou je ketel uit een kuub aardgas slechts 21 MJ halen.
55*1000l*4,186 kj = 230.230 kJ. 230,230 MJ/11 kuub = 20,930 MJ/kuub. Dat is behoorlijk (33%) lager dan de onderwaarde van aardgas, 31 MJ/m3, en flink lager dan de bovenwaarde van 35 MJ/m3 (welke geldt bij een 100% condenserende ketel, wat waarschijnlijk niet optreed zonder HR-ww label-ketel). (bovenwaarde = onderwaarde + condensatiewarmte)
Dat duidt op een verkeerde meting, of op een ketel die het niet zo best meer doet. Zelfs met een hele kuub meetfout (10 kuub) kom je nog uit op 23 MJ/kuub.
Ik heb vanochtend de meting herhaald, maar dan een iets andere uitgangssituatie.
Ketel was in rust, betekent 50 l water van 60 graden beschikbaar. Gasmeter en warmwatermeter afgelezen. Na het douchen van het gezin gewacht tot de ketel klaar was met het opwarmen van de voorraad, daarna weer meters afgelezen. Dat alles speelde zich af binnen een uur en een heetwaterverbruik van 160 liter
Het resultaat, omgerekend naar 1 m3 heet water 7,6 m3 gasverbruik en 0,4 kWh electra
A'dam PVOutput
Ik heb een watermeter op m'n inlaatcombinatie, daarom weet ik precies hoeveel heetwater er gebruikt wordt.deejeebv schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 07:58:
[...]
Hoe weet je je warmwater verbruik? Is 1 m3 (60°) van niet erg veel in een etmaal. Er wordt uitgegevaan van een gemiddeld verbruik per persoon per dag van 125 l. Dat is zowel warm als koud water. Je toilet spoel je met koud water. Douchen met water van 37°. Hoe kom je dan aan 1 m3 van 60°?
Voor het gemak heb ik dat omgerekend naar m3
A'dam PVOutput
160 liter van 60 graden lijkt me nog erg veel. Een waterbesparende douchekop (ik hoop dat je die hebt, anders moet je dat als eerste doen voor je een zonneboiler aanschaft) laat 6 liter per minuut door. Dan praat je dus over 27 minuten douchen onder 60 graden. Ik hoop dat je wat kouder doucht.ericplan schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 09:01:
[...]
Dat alles speelde zich af binnen een uur en een heetwaterverbruik van 160 liter
Het resultaat, omgerekend naar 1 m3 heet water 7,6 m3 gasverbruik en 0,4 kWh electra
Hmm. ik heb ook een waterbesparende douchekop, alleen doet die nog steeds 9,5 liter per minuut. Er is dus besparing en besparing.deejeebv schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:58:
[...]
160 liter van 60 graden lijkt me nog erg veel. Een waterbesparende douchekop (ik hoop dat je die hebt, anders moet je dat als eerste doen voor je een zonneboiler aanschaft) laat 6 liter per minuut door. Dan praat je dus over 27 minuten douchen onder 60 graden. Ik hoop dat je wat kouder doucht.
hmm.
Ik had een kleine vraag over mijn meter ivm de verschillende telwerken en registratie van mn zonnestroom.
ik heb zo'n nieuwe ISKRA meter met 3 telwerken. Mij was niet helemaal duidelijk of dat ding automatisch de opgewekte stroom registreerd.
Dus maar ff informeren.
Zegt die gast doorleuk dat ik daar eerst schriftelijk toestemming voor moet vragen aan Liander.
Mijn opgewekte stroom wordt dan door een door liander bepaald tarief vergoed en een jaar na indienen vergoed/uitgekeerd.
Op mijn vraag dat waarom het niet direct gesaldeerd kan worden en waarom het een jaar duurt antwoord men: daar gaan erg veel administratieve processen aan vooraf; veel te ingewikkeld om uit te leggen.

Zucht..., ik heb maar opgehangen om mijn goede humeur van vandaag niet te laten beinvloeden.
Ik dacht dat salderen wettelijk is vastgelegd..., waarom verteld die liander dit nu weer anders om?
Dat lijkt me erg weinig voor een (prettige) volle straal. Wat is jou ervaring? En weet je merk?SpiceWorm schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:26:
Waterbesparende douchekop hier doet 3,25l / min
Ik heb en een waterbesparende douchekop en een thermostaatkraan. De kraan zet ik over het algemeen maar een klein beetje open, dus ik denk dat ik dat ook ongeveer gebruikt. Alleen voor het wassen van m'n haar is het handig als de kraan iets harder staat, maar voor wassen en scheren is het ruim voldoende.SpiceWorm schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:26:
Waterbesparende douchekop hier doet 3,25l / min
Mijn vrouw draait de kraan wel vol open, maar anders duurt het een kwartier voordat ze haar haar gewassen heeft.
Ik heb bij mijn ouders thuis ook een keer gemeten hoeveel water er doorkomt bij vol open en wanneer de thermostaatkraan in de begrenzing loopt. Bij vol open was het ongeveer 9 liter/min en bij begrenzing ongeveer 5 liter/min (bij 38°C). Als je onder de douche staat voel je wel dat er iets meer kracht achter het water zit bij vol open, maar het heeft maar heel weinig nut. Volgens mij is 5-6 liter/min ruim voldoende om prettig bij te kunnen douchen.
Grappig, hier is het precies hetzelfdeJape schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:56:
De kraan zet ik over het algemeen maar een klein beetje open,
Mijn vrouw draait de kraan wel vol open,
Ik ervaar het als prima, ook als ik onder vollere douches sta heb ik niet het idee dat ik iets gemist heb (ja, gasgebruik), echter moet je iets meer geduld hebben als je veel haar hebt., maar hij kan ook prima wat harder. Als ik dit zo lees twijfel ik eigenlijk een beetje aan mijn meting, dat deze douchekop nog weer de helft zou geven van andere besparende koppen. Volgens mij is het grohe, maar ik zal ff moeten kijken.IJsbeer schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:30:
Dat lijkt me erg weinig voor een (prettige) volle straal. Wat is jou ervaring? En weet je merk?
[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 18-03-2009 14:04 ]
Ken je deze mop:IJsbeer schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 08:42:
[...]Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er gebeurd met bijv. een flat die afgebroken wordt. Het beton wat daarbij vrijkomt (en dus over een paar jaar met Co2 opslag kan hebben), wordt waarschijnlijk wel fijngemalen of iets anders. Ik heb nergens hele hopen met betonresten zien liggen. Bij die verwerking lijkt me de co2 weer vrij te komen.
Komt een man bij het tankstation en vraagt: "Hoeveel kost een druppel benzine?"
Waarop de pompbediende antwoord: "Niets."
"Druppel 'm dan maar vol!" zegt de man.
Volgens mij maakt het niet uit of je CO2 in een flatgebouw zit opgeslagen, of in miljarden kruimels die wij niet van zand onderscheiden kunnen. Afaik is beton een zout, net zoals de kalkkusten bij Engeland en de mergel in de groeven in Limburg. Allemaal CO2 opgeslagen.
Beton word volgens mij fijngemalen en dan als gebroken puin gebruikt bij het aanleggen van wegen e.d.. Ik weet iig dat >250m³ van dat spul onder onze inrit hebben zitten (ja redelijk grote, maar het geeft even aan waar dat spul blijven kan.)
Ik had een waterbesparende douchekop, maar we hebben hier in de buurt een akelig lage waterdruk, zo rond de 1,4 bar, die ook nog flink wegzakt tijdens verbruik. Dat resulteerde in een douche ervaring die ik na 2 dagen klagen van alle (inclusief ikzelf) gebruikers heb aangepast. De waterbespaarder is eruit gehaald, maar ik zal de thermostaatkraan nog wat begrenzen.deejeebv schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 10:58:
[...]
160 liter van 60 graden lijkt me nog erg veel. Een waterbesparende douchekop (ik hoop dat je die hebt, anders moet je dat als eerste doen voor je een zonneboiler aanschaft) laat 6 liter per minuut door. Dan praat je dus over 27 minuten douchen onder 60 graden. Ik hoop dat je wat kouder doucht.
Het is een bekende Grohe 2000. onbegrensd geeft hij nu 10 liter per minuut en op de "klikstand" 7,2 liter. Helaas geeft hij op die laatste stand een hinderlijke fluittoon die door het hele huis te horen is.
A'dam PVOutput
Je had hem eigenlijk een schop onder z'n *** moeten verkopen. Figuurlijk dan. Salderen is wettelijk verplicht. Dus NIKS "toestemming vragen", zijn ze helemaal van de (vul zelf in). De niet in terugloop geblokkeerde Ferraris (nog nooit iemand met een geblokkeerde meegemaakt, en ik heb al jaren een volle meelbox) doet het vanzelf. Een meter die alle stromen registreert zet de getallen op een telwerk. De netbeheerder moet dus te weten komen dat die getallen d'r staan, anders kan hij niet, zoals in jouw geval HELAASAnoniem: 165002 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:26:
Zucht...., hang net de telefoon op na een lachwekkend gesprek met de netbeheerder (liander in mijn geval)
Ik had een kleine vraag over mijn meter ivm de verschillende telwerken en registratie van mn zonnestroom.
ik heb zo'n nieuwe ISKRA meter met 3 telwerken. Mij was niet helemaal duidelijk of dat ding automatisch de opgewekte stroom registreerd.
Dus maar ff informeren.
Zegt die gast doorleuk dat ik daar eerst schriftelijk toestemming voor moet vragen aan Liander.
Mijn opgewekte stroom wordt dan door een door liander bepaald tarief vergoed en een jaar na indienen vergoed/uitgekeerd.
Op mijn vraag dat waarom het niet direct gesaldeerd kan worden en waarom het een jaar duurt antwoord men: daar gaan erg veel administratieve processen aan vooraf; veel te ingewikkeld om uit te leggen.![]()
Zucht..., ik heb maar opgehangen om mijn goede humeur van vandaag niet te laten beinvloeden.
Ik dacht dat salderen wettelijk is vastgelegd..., waarom verteld die liander dit nu weer anders om?
Liander is berucht, die hebben als Continuon dubbele vastrechten daadwerkelijk in rekening gebracht zonder mensen dat te laten weten, en daar heb ik 10 maanden van mijn armzalige leventje aan gewijd om die hersendodende terreur uit de koppen te laten branden door NMa. Is gelukt. Niet zoals ik had gewild, maar via "een informele brief en wat gesmoes met de brancheorganisatie". Ergo: alle teveel geïncasseerde vastrecht hebben ze allemaal weer moeten terugbetalen.
Maar salderen motten ze. En dus: moet je je zogenaamd "aanmelden". Staat in de Netcode. Die niemand kent. Omdat de netbeheerders hun mond stijf gesloten blijven houden. Omdat ze het eigenlijk allemaal niet willen. En je al helemaal niet op de hoogte willen brengen wat nou eigenlijk "geregeld is", en "hoe het dan allemaal eigenlijk zou moeten". Ze hebben er gewoon maling aan, en zullen dus nooit uit eigen beweging er aan meewerken, alleen als iemand zo bij de pinken is dat 'ie druk op de ketel zet.
Bij Enexis (ex Essent netbeheer) gaat het allemaal wat beter, die hebben hun lesje wel geleerd. Bij Liander moeten ze nog uit hun middeleeuwsche hokken kruipen. Gewoon doorzeiken totdat je alles op papier hebt. Je krijgt het (uiteindelijk, zonder rente...) gewoon uitbetaald, maar ga dik muiten als ze je ook maar 1 cent teveel aan vastrecht of meetdienst gaan toerekenen.
Zo. Dat was d'r uit (gevolg van jarenlang slepend dossier wat maar niet afgesloten lijkt te worden). Sorry voor de toon, niet persoonlijk bedoeld...

Owjaa. Ik zie dat je drie telwerken hebt. Probleemgevalletje, theoretisch dan. Het zou kunnen betekenen dat je dus maar op 1 telwerk invoedt. Ik zou staan op "hoog tarief" als je dubbeltarief contract hebt. Soms wordt er echter in zo'n geval 2/7e maal hoeveelheid in laag tarief (weekend) en 5/7e maal hoeveelheid in hoog tarief (rest van de week, vrijwel alle invoeding in hoog tarief uren) gerekend. Mag je zelf proberen om uit te boksen, is niks voor geregeld in Wet, dus eeuwige strijd met de netbeheerders. Ik heb wel eens een eenzame mail binnengekregen dat een netbeheerder alles in hoog tarief saldeerde. Overigens: dat was nog in de tijd dat er variabele netkosten waren, dus tot en met 31 december 2008. Vanaf 1 januari capaciteitstarief, ook systeemdienst TenneT is naar een vast bedrag omgezet, dus netbeheer heeft eigenlijk niks meer met die saldering te maken. Er is een herenakkoordje gesloten dat de leverancier alle ellende mag oplossen, maar dan kom je zeker met hetzelfde probleem van dat ene teruglevertelwerk te zitten. Zal van leverancier afhangen hoe dat uitpakt, dus alweer: rechtsongelijkheid, afhankelijk van metersituatie. Salderen betekent nu feitelijk alleen: leveringskosten en absurd verhoogde energiebelasting als enig overgebleven variabele kosten salderen. Bij NUON grijs is dat bij enkeltarief 24,6 eurocent momenteel, incl. energiebelasting en BTW.
Zuukzes.
Dit topic is gesloten.