Duurzame energie deel 12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 74.287 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:28
Mijn 3.5 kWp installatie met Sunny Boy 3300 heeft als hoogste piek (10 minuten gemiddelde) 3.08 kW gestaan. Dat was op 27 juni. Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/deejee/20080627.png
Op de Sunny Beam heb ik wel eens kortstondig 3.6 kW zien staan.

Op de dag met bijna de hoogste opbrengst (hele dag zon) was de piek veel lager.
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/deejee/20080701.png.
Dit heeft alles te maken met de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:11
Wat een coole grafieken... dat wil ik ook. Het wil alleen nog altijd niet lukken met het !@#$%^&* plugwise...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:44

ericplan

5180 Wp PV

NielsTn schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:01:
[...]

beperking is eerder wettelijk bepaald.... aangezien het gros in Nederland niet verder komt dan 3-4 panelen van ca. 600Wp.
Max. 500 Watt mag zonder probleem toegevoegd worden, wat bij 220V ongeveer 2,25 Ampere is.

lees verder voor details hier

Wil je meer... dan zul je een 'dedicated' groep moeten benutten waar uitsluitend de PV-installatie met omvormers aangesloten is. Dus geen andere apparaten erop/aan gekoppeld....
Die dedicated groep is in één van de meterkasten al aanwezig, en in de andere eenvoudig te realiseren.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3335/3266142689_57a388dedb.jpg?v=1234193695
(we hebben twee appartementen naast elkaar op de derde=bovenste verdieping van een appartementencomplexje)
Volgende week komt de betonboorder om een gaatje te prikken vanaf het dak naar de meterkasten.
Maar zitten we nog met de vraag of die Soladin toereikend is. JeroenH zegt dat het incidenteel eroverheen zal gaan. gatgda zegt het regelmatig te zien. Ik zit in Amsterdam, en dat is een gebied met een redelijk hoge instraling als ik de grafieken mag geloven :) Vervelend is natuurlijk ook dat het om twee sets gaat, dus eventueel opbrengstverlies is ook dubbel.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 12-03-2009 20:19 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:13:
Wat een coole grafieken... dat wil ik ook. Het wil alleen nog altijd niet lukken met het !@#$%^&* plugwise...
Heb je die nog niet teruggestuurd?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:15:
[...]

Heb je die nog niet teruggestuurd?
Nee, nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-06 10:30
[...]

beperking is eerder wettelijk bepaald.... aangezien het gros in Nederland niet verder komt dan 3-4 panelen van ca. 600Wp.
Max. 500 Watt mag zonder probleem toegevoegd worden, wat bij 220V ongeveer 2,25 Ampere is.

lees verder voor details hier

Wil je meer... dan zul je een 'dedicated' groep moeten benutten waar uitsluitend de PV-installatie met omvormers aangesloten is. Dus geen andere apparaten erop/aan gekoppeld....
Zoals ik dus begrijp...als ik een dedicated groep gebruik waar nu alleen mijn droger op zit, dan is het dus geen probleem want de (enige) gebruiker zit direct naast de invoer van PV...
Het mag niet maar is niet onveilig. Het stelt je wel in staat om meer dan 16 amp te trekken als de pv'tjes aan het werk zijn :)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Bij mijn Solarline zonneboiler zit een rood expansievat (18 l) waarop een maximumtemperatuur voor het membraam staat aangegeven van 70C (120C bij outlet). Dat lijkt me wat laag. Hoe is dat bij andere Solarline bestellers? En wat denken jullie, kan dat kwaad? Misschien ten overvloede: het expansievat zit in de retourleiding richting de collector, dus aan de "koude" kant.

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Laatst online: 17-01-2019
[...]

ik heb een aparte groep gemaakt waar de 2 soladins op zitten, maar ik geloof niet dat ik ze dan ineens wel kan oppeppen, de spanning varieert nogal (zo tussen 220 en 230 V), maar het max vermogen is bij mij nog nooit boven 498 W gekomen. Het lijkt dus dat ie niet zozeer naar de stroom, maar meer naar het vermogen kijkt. Ik vind het wel raar dat er in de specs staat dat ie 525 zou moeten kunnen leveren, en niet boven de 500 komt.

[ Voor 6% gewijzigd door gatgda op 12-03-2009 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
gatgda schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 21:12:
Ik vind het wel raar dat er in de specs staat dat ie 525 zou moeten kunnen leveren, en niet boven de 500 komt.
Volgens mij is 525W het DC ingangsvermogen. Als er dan 500W AC uitkomt is het rendement 95%, lijkt me mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 21:14:
[...]

Volgens mij is 525W het DC ingangsvermogen. Als er dan 500W AC uitkomt is het rendement 95%, lijkt me mooi...
Van de Mastervolt website:
GRID OUTPUT (AC)
Nominal power at 40°C ambient 525W AC
Maximum power 525W AC
Voltage 230V AC (184-265V, programmable)
Nominal current 2.25A
Fuse 3.15A slow
Frequency 50 Hz (48 - 52 Hz, programmable)
Power factor 0.99
Stand-by power 0W
EU efficiency 91%
Maximum efficiency 93%

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hmmm.... dan weet ik het ook niet. Ik weet wel dat ik onze Soladin 600's ook nooit boven de 498 W gezien heb.

Feit dat onze zonnestroompanelen prima presteren, zelfs al is één van de deelinstallaties 555Wp, dus ook boven het maximumvermogen van de S600. Veel scheelt het op jaarbasis dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
Ik = trots + blij!

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~kajb/zon/pictures/pv-systeem.jpg

Mijn 4 'oude' paneeltjes hebben 22 broertjes van 130 Wpiek gekregen!

Komend weekend meer info op mijn website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Hotseflots! Feli :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:13

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonneschijn schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 21:50:
Ik = trots + blij!

[afbeelding]

Wow! Dat ziet er ontzettend netjes uit! Ook met die subtiele ruimtes tussen de panelen. Koelt de panelen wat beter en het past IMHO beter in je dakvlak.

mag ik vragen wat deze installatie gekost heeft? En waar heb je ze besteld? Doe je mee met de SDE regeling?

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 12-03-2009 22:11 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
deejeebv schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:06:
Mijn 3.5 kWp installatie met Sunny Boy 3300 heeft als hoogste piek (10 minuten gemiddelde) 3.08 kW gestaan. Dat was op 27 juni. [afbeelding]
Op de Sunny Beam heb ik wel eens kortstondig 3.6 kW zien staan.

Op de dag met bijna de hoogste opbrengst (hele dag zon) was de piek veel lager.
[afbeelding].
Dit heeft alles te maken met de temperatuur.
Samengevat: hele dag zon is 70% van Wp mogelijk, dat zou voor ons 2100 watt zijn. Dat valt me mee. Gelukkig, want heb niet zo heel veel zin om de hele installatie (daar komt het dan op neer) over de kop te gooien.
En dat kan simpelweg komen omdat we niet elke 10 minuten op het schermpje kijken, we hebben niet zo'n mooie monitor functie. Dat kan wel serieel, maar om daar nu een pc voor aan te zetten/zuinige hardware voor aan te schaffen; neuh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

zonneschijn schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 21:50:
Ik = trots + blij!

[afbeelding]

:9~ :9~ :9~

GeVEELiciteerd!

Slurp. Meer, meer, meer. Rammen met die paneeltjes! _/-\o_

@SpiceWorm:
Ik las trouwens dat First Solar elk jaar zoveel zonnepanelen kan produceren welke hetzelfde vermogen leveren als één kerncentrale. Elk jaar een kerncentrale bouwen, volgens mij kunnen alle consortia bij elkaar dat nog niet eens. En dat voor 1$ wp productiekosten.

* SpiceWorm staat paf

In Limburg een grote solar grade siliciumfabriek... Het duurt niet lang meer en er hoeft geen subsidie meer bij (voor particulieren dan hè).
Niet helemaal correct geformuleerd (zorrie voor het azijnpissen...):

First Solar (CdTe dunnelaag modules, beste al hoger dan 11% rendement) is op weg naar 1 GWp nominale productie capaciteit. Onder optimale omstandigheden in Nederland (o.a. Zeeland, ongeveer 1.000 kWh/kWp.jaar) zou je daarmee op jaarbasis 1 TeraWattuur aan zonnestroom kunnen produceren (meer in zonnige landen, uiteraard). Het ukkie Borssele produceert per jaar (als 'ie niet stil ligt om wat van die UrOx staafjes te verwisselen) 4 TeraWattuur. Overigens mogen die dingen Nederland niet in, vanwege achterhaalde wetgeving. (voor de goede orde: ik bedoel dus die FS paneeltjes, helaas niet die nukes, die mogen van het CDA, VVD, PVV etcetera gewoon d'r bij geramd worden...) 8)7

Maar, er zijn veel meer bedrijven hard op weg naar Gigawattpiek nominale capaciteit productie. Q-Cells, REC, SolarWorld, Sharp, etc. LDK (Chinese REUS) heeft net jaarcijfers 2008 bekendgemaakt: 1,46 Gigawatt aan capaciteit, in 2008 werden reeds 818 MW(p) aan wafers geleverd (basis voor celproductie) ...

The Silicon Mine is een project van (o.a.) door Delta op schandalige wijze uit Solland Solar getrapte bekende Gosse Boxhoorn. Hij beweert dat hij de helft van de 400 miljoen euri al gefinancierd heeft, maar of die andere helft zo makkelijk los te peuteren is van de financiële angsthazen moeten we nog zien. En: het wordt een relatief kleintje van, aanvankelijk, 4.000 ton. LDK bouwt meteen een gigantisch complex voor 15.000 ton, en ze zijn beslist niet de enige in China (of elsewhere)! "Overproductie" wordt door sommigen gevreesd, door anderen wat besmuikt besproken...

Wat de "grid parity" nabijheid betreft: jawohl, die wordt al op sommige plekken gehaald (zuid Italië, hoge stroomprijs, zon en lage bodemprijs), en gaat volgens Rogol van Photon Consulting beslist 2012 op veel meer plekken gehaald worden, zelfs met Si modules... Hoe de netinvoeding "wetgeving" dan in NL zal zijn (en: de kWh prijs pyramide, compleet kunstmatig): koffiedik.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:43
ericplan schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 17:45:
[...]

Naar aanleiding van dit draadje ben ik gaan teruglezen in deeltje 1 en 2. Daar kom ik de opmerking van Mistraller tegen dat de soladin maar 525 W kan terugleveren.
Nu is mijn aanbieding van Besseling gebaseerd op 2 sets van 3 Suntech STP200-18/Ub (200Wp) panelen met een Soladin 600. De panelen komen pal zuid en onder een hoek van 35° met het dak (met dank aan het stadsdeel) Is de inverter goed gedimensioneerd of moet ik een andere inverter hebben. Het is toch wel zonde als je opbrengst laat liggen.
Het max output vermogen is 500 watt, en exact 500 watt heeft ie bij mij nog nooit aangetikt. Ik log alle meldingen, en max output is ook een melding.

Hier de log van vandaag:

Wed, 11 Mar 2009 07:10:02 +0100:   Waking up; Soladin started.
Wed, 11 Mar 2009 12:15:02 +0100:   Error message: Max output (493 W). 
Wed, 11 Mar 2009 13:00:02 +0100:   Error message: Max output (493 W). 
Wed, 11 Mar 2009 13:20:02 +0100:   Error message: Max output (495 W). 
Wed, 11 Mar 2009 13:30:02 +0100:   Error message: Max output (493 W). 
Wed, 11 Mar 2009 13:35:02 +0100:   Error message: Max output (495 W). 
Wed, 11 Mar 2009 13:40:02 +0100:   Error message: Max output (496 W). 
Wed, 11 Mar 2009 14:00:02 +0100:   Error message: Max output (496 W). 
Wed, 11 Mar 2009 14:10:02 +0100:   Error message: Max output (494 W). 
Wed, 11 Mar 2009 14:55:02 +0100:   Error message: Max output (495 W). 
Wed, 11 Mar 2009 18:40:02 +0100:   No reaction from soladin; entering sleep

Ik heb er hier 625Wp aan hangen. Daardoor schakelt ie eerder in, en zit je langer aan de max output, maar je verliest dus op de mooie momenten wel een beetje vermogen.

De soladin is ontworpen voor toepassing in een bestaand electriciteitsnet. Op een normale groep mag je maximaal 2,25 A invoeden, zodat er dus maximaal 18,25 A uit die groep getrokken kan worden. Die begrenzing kan je er niet uithalen, volgens mij is de tracker op die max output afgesteld.

Ik kan me wel voorstellen dat je 8,25A zou mogen invoeden als je je meterkast op 10A afzekert (en dan dus wel de passchroef vervangen om vergissingen te voorkomen.) Maar dat is maar een ideetje.

Het rendement van de soladin is ongeveer 91% bij mij. 525 watt komt er echt niet uit.
mcaklein schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 20:55:
Bij mijn Solarline zonneboiler zit een rood expansievat (18 l) waarop een maximumtemperatuur voor het membraam staat aangegeven van 70C (120C bij outlet). Dat lijkt me wat laag. Hoe is dat bij andere Solarline bestellers? En wat denken jullie, kan dat kwaad? Misschien ten overvloede: het expansievat zit in de retourleiding richting de collector, dus aan de "koude" kant.
Er stroomt geen heet water je vat in hoor. In een normale toestand is de console (de steun waar het vat aanhangt) groot genoeg om voor flink wat afkoeling te zorgen. Het water stroomt alleen het vat in als de pomp juist stil staat, want dan gaat je collector aan de kook, in de zomer. Maar dan is er dus geen heet water meer in de leidingen binnen.

Een CV systeem moet dezelfde temperaturen aankunnen, en daar hangen ook deze vaten. Niets om je zorgen over te maken dus.

Wat je wel in de gaten kan houden mbt de temperatuur, is de bestendigheid van soldeertin, mocht je soldeerkoppelingen willen gebruiken. tin/lood is max 90 graden, tin/zilver 175 graden.

[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 13-03-2009 21:53 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bij ons ook max. 498 Watt uit de Soladin. Met 6x 108 Wp in 2 ministrings, en 25 meter 2x gebundeld per pool 2,5 mm2 DC bekabeling. Ik reset elke week zo'n beetje de tellerstand, heb al paar keer dit jaar 498 Watt weggeklikt. Eergisteren vlak na reset direct weer op 498, het ding staat bij ons hard te loeien bij fel instralende zon, en geeft sporadisch rode knippercodes te zien, die snel weer verdwijnen. Buurvrouw kwam me een keer zelfs waarschuwen, de schat... Lawaai ga ik nog achteraan, mogelijk een nieuw ex. met betere ventilator (???).

Voor aftop grafiekje met Fred zijn programma'tje zie dit plaatje van 8 juli 2007, platte bovenstukjes reiken net niet tot de 500 Watt drempel:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/8juli2007logging_middag.gif

Bericht met verdere bespiegelingen hier.

Lig ik verder niet wakker van, het systeem is voor de gemeenschappelijke voorzieningen hier, doet het verder prima (ik had zelf eergisteren weer eens een zeldzame uitval van een dagdeel van een okaviertje, startte gister weer gewoon op), en loopt zelfs iets uit op een identiek opgesteld systeem met exact dezelfde modules, alleen beetje schaduw in winter, van onze installatie.

Daar kan ik mee leven... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 23:30:
Bij ons ook max. 498 Watt uit de Soladin. Met 6x 108 Wp in 2 ministrings, en 25 meter 2x gebundeld per pool 2,5 mm2 DC bekabeling. Ik reset elke week zo'n beetje de tellerstand, heb al paar keer dit jaar 498 Watt weggeklikt. Eergisteren vlak na reset direct weer op 498, het ding staat bij ons hard te loeien bij fel instralende zon, en geeft sporadisch rode knippercodes te zien, die snel weer verdwijnen. Buurvrouw kwam me een keer zelfs waarschuwen, de schat... Lawaai ga ik nog achteraan, mogelijk een nieuw ex. met betere ventilator (???).
Bedankt voor de reacties en sorry voor de herhaling van zetten. Maar zijn er alternatieven voor de Soladin in die range? (dus tot 1kWp of zo) Alles is veel groter, maar ik moet mijn 1200Wp wel splitsen over twee inverters. Misschien komt er in de toekomst nog wel wat bij, maar dat wordt nog een stevig robbertje vechten met de welstand.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 14:46
QuestionMarc schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 09:56:
[...]

Ik heb 110 liter (nefit). Tis nog niet aangesloten maar zit er nu al aan te denken om inderdaad een extra 2e boiler aan te schaffen. Ik heb namelijk nog een mooi plekkie daarvoor in gedachte :)
110 liter warm water is niet echt veel...
Hier staat een Remeha Zenta van 100L geinstalleerd. Vorig jaar bij aanschaf leek me dat een goede keus (ik heb namelijk zeer weinig ruimte op het dak tussen de nok en de dakkapel. Het paneel van Remeha was het enige wat laag genoeg was om te kunnen plaatsen).
Nu ik al een paar dagen +/- 55'C heb gekregen, zit ik flink te balen van m'n boilertje. Als ik klaar ben met wat meer in het oog lopende verbouwingen (plafond in de woonkamer + slaapkamers) etc ga ik toch eens kijken of ik niet 2 boilers in serie kan zetten en degene met de laagste temperatuur kan gebruiken voor de vloerverwarming. Het zou ideaal zijn als op het eind van een zonnige middag de temperatuur van de vloer wat begint op te lopen en ik daarmee de koude avond kan overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 14:46
Tweakie_be schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 08:45:
Hier toch net wat beter. De gehele boiler was gisteren 63°C. (300l)

Ik moet wel zeggen dat ik de indruk heb dat mijn boiler wel hogere verliezen heeft dan bij de meeste hier op het forum. Op een nacht daalt de temperatuur bovenin toch makkelijk 5°C.
Het viel mij ook op dat mijn 100ltr vat 's nachts in 7 a 8 uur van 47 naar 42 graden is gegaan. Ik heb daar 2 verklaringen voor:

- Stomweg warmte lekkage naar de omgeving
- Menging van de 'warmte lagen' in de boiler

Het zou goed een combinatie van beiden kunnen zijn.
Op mijn werk ben ik met een stoom unit bezig die water opwarmt tot 170'C. Tot mijn verbazing maakt het een wereld van verschil wanneer ik een temperatuursensor onderin het vaatje monteerde of wanneer de tip van de sensor in het midden van het vaatje zat.
Het is zelfs zo dat onder uit het geïsoleerde vaatje een T-koppeling steekt, die vol staat met water uit het vaatje en gewoon handwarm is na een aantal uren draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
ik denk dat het meer warmtelekkage is. ik zag deze week in 1 nacht ook een dalen van 47 naar 42 graden. En dat terwijl hij overdag (in z'n geheel!) opgewarmt was van plm 20 naar 47. Dan verwacht ik dat de hele boiler toch zo'n 47 graden (of meer!) is, dus die 5 graden zakken is niet van mengen (er was nl geen warm water gebruikt). Waarschijnlijk ga ik binnenkort nog wel de boel wat beter isoleren. Met name de leidingen, die voelen lauw aan, en dat scheelt waarschijnlijk al een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 09:13:
[...]

Bedankt voor de reacties en sorry voor de herhaling van zetten. Maar zijn er alternatieven voor de Soladin in die range? (dus tot 1kWp of zo) Alles is veel groter, maar ik moet mijn 1200Wp wel splitsen over twee inverters. Misschien komt er in de toekomst nog wel wat bij, maar dat wordt nog een stevig robbertje vechten met de welstand.
Er is wel iets (lijkt het, ik weet niet of het van toepassing kan zijn, behalve dan die Dorfmüllers). Net PhotonProfi maart binnen met overzicht omvormers.

Afgezien van de Mastervolt Soladin600 die natuurlijk ook staat vermeld.

Naam/opgegeven DC vermogen (kilowatt)/aantal DC ingangen/Europese werkingsgraad in %

Beghelli/1,1 kW/2/92%
Centrosolar PS1200/0,8 kW/1/90,7%
SMA SB1100/1,1/2/91,6%
StecaGrid 300/0,3 kW/1/93,4%
StecaGrid 500/0,5/1/94,5%

Verder een hele zwik Dorfmüllers, 13 stuks, ingangsvermogens tussen 0,1 en 1,1 kW/1 DC ingang/86,6 (100 Watt omvormer) tot en met 93,3% (700 Watt omvormer). Beetje het oude OK4 werk lijkt het, ik geloof dat de kleinste door BeldeZon is gebruikt om in te wisselen voor OK4tjes in enkele van hun actiepakketten (na zware druk vanuit ODE en ZPV).

Ik ken vooralsnog geen mensen met dit soort apparaten, behalve natuurlijk de Steca's. Dat zijn de Philips EVO bakkies die in veel huishoudens hangen. Sommige mensen hebben nieuwe Steca's. Goeie apparaten inmiddels (met de Philipsen waren in den beginne wat "opstartprobleempjes"...).

Floris (W.) heeft geloof ik zo'n Dorfmüllertje uit zo'n Beldezon actiepakketje "renovatie". Heb ik nog weinig van gehoord van hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*KOTS*. We hebben de NEM aan de lijn gehad. Mijn vriendin nam de telefoon op. Die heeft in hele duidelijke taal duidelijk gemaakt dat ze moesten opzouten met die leugens van ze.

Alleen al de zin waarmee ze begonnen... Wij bellen namens de NUON en OXXIO. :S

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 21:33:
[...]

Er is wel iets (lijkt het, ik weet niet of het van toepassing kan zijn, behalve dan die Dorfmüllers). Net PhotonProfi maart binnen met overzicht omvormers.

Afgezien van de Mastervolt Soladin600 die natuurlijk ook staat vermeld.

Naam/opgegeven DC vermogen (kilowatt)/aantal DC ingangen/Europese werkingsgraad in %

Beghelli/1,1 kW/2/92%
Centrosolar PS1200/0,8 kW/1/90,7%
SMA SB1100/1,1/2/91,6%
StecaGrid 300/0,3 kW/1/93,4%
StecaGrid 500/0,5/1/94,5%
Ik kom ook nog de Sunny Boy SB 700 tegen. Een 700 Watt versie. Dat is zeker een oud model, of is die nog te krijgen??? Die SMA laten zich iets leuker loggen dan de Soladin 600. Van de Steca's heb ik er direct al 4 nodig :(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-06 23:14
Ik heb sinds gisteren oa een Soladin 600 omvormer hangen. Ik weet dat er een datakabel voor te krijgen is, maar daarvoor is een com poort nodig, die mijn laptop niet heeft. Is er een andere mogelijkheid om de Soladan uit te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonneschijn schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:32:
Ik heb sinds gisteren oa een Soladin 600 omvormer hangen. Ik weet dat er een datakabel voor te krijgen is, maar daarvoor is een com poort nodig, die mijn laptop niet heeft. Is er een andere mogelijkheid om de Soladan uit te lezen?
Nee. Je moet een seriële poort hebben. Mijn laptops hebben die ook niet, daarom heb ik voor weinig geld een USB -> serieel converter gekocht. Dat werkt prima. Niet dat ik de omvormers ooit uitlees, tot voor kort was ik bijna nooit thuis als het licht was :) (de omvormer moet ingeschakeld zijn, anders kun je hem niet uitlezen)

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 13-03-2009 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

flitspaal.nl schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 21:41:
*KOTS*. We hebben de NEM aan de lijn gehad.
Foutief NEM genoemd, mijn werkgever heet ook NEM en is een respectabele ketelbouwer gevestigt in Leiden en Hengelo.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Heb vandaag, na 350 bedrijfsdagen, de eerste 100 euri uitgespaard.
Dus nu meer dan 100 Euro per jaar besparen met 525 Wp.
:)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 21:41:
*KOTS*. We hebben de NEM aan de lijn gehad. Mijn vriendin nam de telefoon op. Die heeft in hele duidelijke taal duidelijk gemaakt dat ze moesten opzouten met die leugens van ze.

Alleen al de zin waarmee ze begonnen... Wij bellen namens de NUON en OXXIO. :S
Flitspaal: wil je s.v.p. duidelijke klacht indienen bij ConsuWijzer dat je met leugens bent benaderd door die ratten? Hoe meer hoe beter, dat bedrijf MOET gestopt worden. Heb ik ook gedaan, nadat ze met vergelijkbare leugen begonnen (callcenter miep die d'r bonus mis zag lopen).

Bekijk ook dit om nog effe verder over je nek te gaan:

http://www.rtl.nl/compone...pikkedonker.avi_plain.xml

En niet het enige, wel het ergste draadje bij TROS Radar, pagina 112:

http://forum.trosradar.nl...ic.php?t=47921&start=1665

@ericplan:
Ik kom ook nog de Sunny Boy SB 700 tegen. Een 700 Watt versie. Dat is zeker een oud model, of is die nog te krijgen??? Die SMA laten zich iets leuker loggen dan de Soladin 600.
Staat niet (meer) in de Photon lijst. Waarschijnlijk model wat op de afvoer lijst staat? Hij is ook niet meer in de SMA lijst te vinden.

@Speksteenkachel:
Foutief NEM genoemd, mijn werkgever heet ook NEM en is een respectabele ketelbouwer gevestigt in Leiden en Hengelo.
Dan ken jij mijn collega uit de Leidse Stevenshof zeker ook, die voor de "echte" NEM werkt? (JC) Daar ben ik al een tijdje mee bezig met de akkefietjes met stadswarmte. Sounds familiar? ;)

@zonneschijn

Ik lees de Soladin600 eens in de week overdag uit met - inmiddels - een laptop. Met in de usb poort een omzetter zoals JeroenH ook heeft: RS232 9-pins uitgang die op het Mastervolt PC Linkje past. Mijne is een Sweex USB to serial cable.

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 13-03-2009 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:52:
[...]
@ericplan:

Staat niet (meer) in de Photon lijst. Waarschijnlijk model wat op de afvoer lijst staat? Hij is ook niet meer in de SMA lijst te vinden.
Wel op de amerikaanse site

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dan ken jij mijn collega uit de Leidse Stevenshof zeker ook, die voor de "echte" NEM werkt? (JC) Daar ben ik al een tijdje mee bezig met de akkefietjes met stadswarmte. Sounds familiar? ;)
Nee die ken ik niet, ik werk voor de lokatie Hengelo.
Daar zit ook een vestiging van de "echte" NEM :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
zonnigtype schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:47:
@SpiceWorm:
[...]
Niet helemaal correct geformuleerd (zorrie voor het azijnpissen...):
Nee natuurlijk, ik zie dat ik er behoorlijk naast zat. Borssele is idd een van de kleinere, de gemiddelde kerncentrale doet 750 MW, Borssele doet 585 MW.
Verder niets toe te voegen aan je degelijke uitleg :)

Owja, de vloerverwarming verwarming is vandaag uit gezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Hmmmm. Lopen nog een beetje achter daar, moeten van ver komen. Wacht maar tot ze gaan knallen bij de Yanks, dan hebben ze geen kleine Sunnyboys meer nodig. Gaan dikke Canadese Xantrexen van 500 kilowatt worden, schat ik zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonneschijn schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:32:
mijn soladin staat op zolder en de computer natuurlijk helemaal beneden.
Ik gebruik daarom een RS232 naar TCP converser van Sollae, te koop bij Antratek.
Ik kan hem nu overal ter wereld uitlezen.
Mijn collega's en buren worden ook langzaam enthousiast.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mike70 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:12:
Ik gebruik daarom een RS232 naar TCP converser van Sollae, te koop bij Antratek.
Weet je hoeveel AC vermogen dat apparaatje trekt? Op de site staat alleen het DC vermogen (5V/300mA) maar met een inefficiënte voeding (wat helaas de norm is) zit je zomaar op 5 tot 10W wat dus voor een jaarverbruik van 45 tot 90 kWh per jaar zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:26:
[...]

Weet je hoeveel AC vermogen dat apparaatje trekt? Op de site staat alleen het DC vermogen (5V/300mA) maar met een inefficiënte voeding (wat helaas de norm is) zit je zomaar op 5 tot 10W wat dus voor een jaarverbruik van 45 tot 90 kWh per jaar zorgt.
Ik heb eerst de EZL 70 gebruikt maar die heeft maar één poort.
Nu gebruik ik de EZL 400S en die gebruikt met een efficiënte voeding 2.6W (Conrad Energy Monitor 3000)
Deze heb ik alvast gekocht met oog dat ik nog meer panelen wil en om mijn zonneboiler uit te lezen.
Tot nu toe werkt hij probleemloos.
Vandaar dat ik ook eigenlijk benieuwd ben naar het plugwise systeem om via mijn eigen software de convertor en switch waar hij achter zit, aan te zetten op momenten waarop ik ze wil uitlezen en uit te zetten als ik de data heb.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mike70 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:38:
Nu gebruik ik de EZL 400S en die gebruikt 2.6W (Conrad Energy Monitor 3000)
Dat valt nog me mee... 23 kWh per jaar, ofwel ongeveer de opbrengst van 30Wp aan zonnestroompaneel.
Vandaar dat ik ook eigenlijk benieuwd ben naar het plugwise systeem om via mijn eigen software de convertor en switch waar hij achter zit, aan te zetten op momenten waarop ik ze wil uitlezen en uit te zetten als ik de data heb.
Na een lang telefoongesprek met de helpdesk (zij belden mij, ik vertik het om € 0,30/m te betalen voor een helpline) heb het enigszins werkend. Maar ik heb nog een onbehaaglijk gevoel over de software. Morgen en zondag heb ik hopelijk de eerste metingen aan ons zonnestroomsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:42:
[...]

Dat valt nog me mee... 23 kWh per jaar, ofwel ongeveer de opbrengst van 30Wp aan zonnestroompaneel.

[...]

Na een lang telefoongesprek met de helpdesk (zij belden mij, ik vertik het om € 0,30/m te betalen voor een helpline) heb het enigszins werkend. Maar ik heb nog een onbehaaglijk gevoel over de software. Morgen en zondag heb ik hopelijk de eerste metingen aan ons zonnestroomsysteem.
Ik hoop dat het je gaat lukken en wacht met spanning af.
Heb vandaag ook nog een aantal OK4's gekocht voor 2 panelen boven mijn voordeur. dus heb ik binnenkort nog meer uit te lezen.
Moet alleen nog een paar 100Wp paneeltjes scoren. :9

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mike70 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:46:
[...]

Ik hoop dat het je gaat lukken en wacht met spanning af.
Heb vandaag ook nog een aantal OK4's gekocht voor 2 panelen boven mijn voordeur. dus heb ik binnenkort nog meer uit te lezen.
Moet alleen nog een paar 100Wp paneeltjes scoren. :9
Misschien dit iets voor je ? http://link.marktplaats.nl/236559445
Speksteenkachel schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:43:
[...]

Excuus :). Ik bedoelde dus de Nederlandse Energie Maatschappij / NLEnergie.. Afgekort ook wel eens NEM genoemd.
[...]

Flitspaal: wil je s.v.p. duidelijke klacht indienen bij ConsuWijzer dat je met leugens bent benaderd door die ratten? Hoe meer hoe beter, dat bedrijf MOET gestopt worden. Heb ik ook gedaan, nadat ze met vergelijkbare leugen begonnen (callcenter miep die d'r bonus mis zag lopen).

Bekijk ook dit om nog effe verder over je nek te gaan:

http://www.rtl.nl/compone...pikkedonker.avi_plain.xml

En niet het enige, wel het ergste draadje bij TROS Radar, pagina 112:

http://forum.trosradar.nl...ic.php?t=47921&start=1665
Klacht is inmiddels ingediend. En het tros radar draadje kende ik al. Die had ik al eens doorgelezen toen een collega van mij telefonisch werd benaderd door NLEnergie. Wat je daar leest slaat echt alles. 8)7

Dat filmpje van Natasja Froger 8)7 WHAHAHAHAHAHAHA. 10 klachten maar? WHAHAHAHA. Natasja Froger kan dus niet internetten en niet doorklikken naar recentere pagina's binnen een forum.

[ Voor 64% gewijzigd door mkleinman op 14-03-2009 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[quote]flitspaal.nl schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 08:27:
[...]

Misschien dit iets voor je ? http://link.marktplaats.nl/236559445

[...]

Had ik al gezien, maar Zeeland ligt nou niet bepaald naast de deur.
Ik zoek marktplaats dagelijks af en sla mijn slag nog wel.
In ieder geval bedank voor de tip.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
SpiceWorm schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:10:
Owja, de vloerverwarming verwarming is vandaag uit gezet!
Dat is trouwens omdat de hoeveelheid passieve zonneenergie die het huis binnenkomt (via de vele ramen op het zuiden) het huis behoorlijk opwarmt.

nb: vloerverwarming is de enige actieve verwarming hier, dus vanaf nu t/m ergens in november wordt alle aardgas die we verstoken gebruikt voor tapwater (&koken). Wel stoken we nog houtkachel (speksteen). En volgens mij is dit ook zo'n beetje het omslagpunt dat de zonneboiler een flinke bijdrage gaat leveren (helemaal met 3x24 buizen op zuid).

@ flitspaal: zou je eens willen meten hoeveel watt de pomp van de zb gebruikt? Met name of de pomp continue 40 watt gebruikt, of dat de pomp moduleert zoals wordt beweert. Want met alleen al 1500 uren zon per jaar zit je al bijna op 20 euro electriciteit, en dat vind ik veel op een besparing van 150-200 euro. En dan nog niet gesproken over de uren zonder zon maar dat de pomp wel draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

@SpiceWorm: dat hebben we ons ook al afgevraagd :-) ik weet niet of het systeem bij jou hetzelfde is, maar bij ons wordt er wel degelijk aan PWM gedaan. Het pompje zelf staat ook afgesteld op 80% (dus zal nooit op 100% werken). Het verbruikt dus wel wat stroom, maar je wint er veel mee :-) en met een mooie PV installatie haal je dat er ook weer uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 10:30:
[...]

nb: vloerverwarming is de enige actieve verwarming hier, dus vanaf nu t/m ergens in november wordt alle aardgas die we verstoken gebruikt voor tapwater (&koken). Wel stoken we nog houtkachel (speksteen). En volgens mij is dit ook zo'n beetje het omslagpunt dat de zonneboiler een flinke bijdrage gaat leveren (helemaal met 3x24 buizen op zuid).

@ flitspaal: zou je eens willen meten hoeveel watt de pomp van de zb gebruikt? Met name of de pomp continue 40 watt gebruikt, of dat de pomp moduleert zoals wordt beweert. Want met alleen al 1500 uren zon per jaar zit je al bijna op 20 euro electriciteit, en dat vind ik veel op een besparing van 150-200 euro. En dan nog niet gesproken over de uren zonder zon maar dat de pomp wel draait.
Je zou zo maar gelijk kunnen hebben dat het omslagpunt hier ergens ligt. De Excel berekening die ik heb gemaakt geeft aan dat ergens half/eind maart de zonneboiler volledig mijn tapwatervoorziening voor zijn rekening kan nemen.

Mijn pomp is gegarandeerd geen modulerende pomp. Er zit een driestanden schakelaar op. Ik zal straks de kWhmeter er tussen zetten. Ik ben zelf ook wel nieuwsgierig.

Er was iemand hier in het forum die uitging van 700 draaiuren voor de zonneboilerpomp per jaar. Dan kom ik op 25kWh ongeveer uit.
Mijn zonneboiler sloeg vanochtend om 9:45 al aan (collectortemp 28 graden ). En dat terwijl er nog niet eens rechtstreeks zon op scheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Nou, flitspaal heeft het systeem wat we hier willen aanschaffen.

Als je de stroom van zo'n niet modulerende pomp wil opwekken met een zonnepaneel, zit je algauw op een 100wp paneel (80 kwh/jaar) à 350 euro. Dus doe mij dan maar een controller die gemoduleerd kan aansturen.

1550 zonnschijn-uren zijn volgens het knmi gemiddeld. Het lijkt me dat de zonneboiler minstens zoveel uren draait.

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 14-03-2009 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 10:49:

Als je de stroom van zo'n niet modulerende pomp wil opwekken met een zonnepaneel, zit je algauw op een 100wp paneel (80 kwh/jaar) à 350 euro. Dus doe mij dan maar een controller die gemoduleerd kan aansturen.

1550 zonnschijn-uren zijn volgens het knmi gemiddeld. Het lijkt me dat de zonneboiler minstens zoveel uren draait.
Je zou eens contact op kunnen nemen met SunSystems of er ook modulerende pompen zijn of hele energiezuinige pompen? Er zit een relais in mijn aansturing en zodra de pomp aan/uit gaat hoor je een duidelijke tik van de relais. Zodoende dat ik niet denk dat mijn pomp / aansturing kan moduleren.

Mocht mijn pomp ooit kapot gaan dan vervang ik hem voor zo'n ECO pomp waar, ik meen ERIC-PVT, eerder over schreef.

En ik moet er ook eerlijk in zijn, ik heb ook nooit over modulerende pompen nagedacht voordat ik mijn systeem aanschafte bij SunSystems :)

Update :

kWhmeter zit er tussen.

Het systeem gebruikt idle ( display, backlight van display aan, 1,8W ). De pomp gebruikt in stand 1 volgens de specificatie 43W op de pomp. De pomp sloeg net aan en het verbruik steeg naar 45W.

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 14-03-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SpiceWorm schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 10:49:

Ik weliswaar niet dezlefde zonnboiler als jullie maar de pomp van mijn boiler loopt ongeveer 1100 uur per jaar.
Begin 2005 geplaatst en nu 4496 uur verderop.
Ga ervan uit dat ik in het uiterste oosten woon en we dus minder uren zon hebben dan in het westen van het land.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 11:05:
[...]

Je zou eens contact op kunnen nemen met SunSystems of er ook modulerende pompen zijn of hele energiezuinige pompen? Er zit een relais in mijn aansturing en zodra de pomp aan/uit gaat hoor je een duidelijke tik van de relais. Zodoende dat ik niet denk dat mijn pomp / aansturing kan moduleren.

Mocht mijn pomp ooit kapot gaan dan vervang ik hem voor zo'n ECO pomp waar, ik meen ERIC-PVT, eerder over schreef.

En ik moet er ook eerlijk in zijn, ik heb ook nooit over modulerende pompen nagedacht voordat ik mijn systeem aanschafte bij SunSystems :)
Die van mij is beperkt modulerend.
Bij de start neemt hij gedurende 2 minuten 90 W.
Daarna tot het einde 35 W.
Ze zijn ondertussen aan het ontwikkelen van een continue modulerend systeem.
Ben dus benieuwd wat daar uitkomt.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
1100 uren per jaar, volgens mij haal je zelfs in het oosten dat nog wel aan zonneschijn, dus dan zou je pomp ook wel eens niet draaien als de zon schijnt, zou dat kunnen? Ik weet niet wat voor systeem je hebt?

Ik wil er ook niet heel spastisch over doen, maar als je het vrij simpel kan regelen, is het slim om dat te doen denk ik. 20€/jaar * 20 jaar zb, kun je wel even wat werk voor doen.

Als ik tijd heb zal ik het vanmiddag even uitzoeken, want als ik mij goed herinner moet er op de uitgebreide controller een aansluiting zitten zodat de pomp kan moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:28
Vandaag de beschikking gekregen voor de SDE over 2008. Dit is de periode 1-9 t/m 31-12. Productieraming 0.992 MWh (=3.5 * 0.85 * 4/12). De werkelijke productie lag lager (want wintermaanden) namelijk 546 kWh.
Het voorschot is 80% van de raming. Ik zal dus bij de afrekening 247 * 0.33 = € 81,51 van het voorschot van € 261.89 moeten terugbetalen. Dat tenminste als de geprognotiseerde energieprijs van € 234 per MWh ook de werkelijke (ofwel de prijs waar ze mee gaan rekenen) is.
Hoe ze die prijs gaan berekenen is voor mij overigens een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op onderstaande link een animatie van een boei die energie opwekt.

http://www.youtube.com/watch?v=UhS-BpgvQaM&NR=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SpiceWorm schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 11:25:
1100 uren per jaar, volgens mij haal je zelfs in het oosten dat nog wel aan zonneschijn, dus dan zou je pomp ook wel eens niet draaien als de zon schijnt, zou dat kunnen? Ik weet niet wat voor systeem je hebt?

Ik wil er ook niet heel spastisch over doen, maar als je het vrij simpel kan regelen, is het slim om dat te doen denk ik. 20€/jaar * 20 jaar zb, kun je wel even wat werk voor doen.

Als ik tijd heb zal ik het vanmiddag even uitzoeken, want als ik mij goed herinner moet er op de uitgebreide controller een aansluiting zitten zodat de pomp kan moduleren.
Ik heb een DSS ZB 120 TX.
Zitten om de hoek bij mijn werk.
Kocht het huis incl. zonneboiler.
Ik heb laatst contact met ze gehad.
De huidige controllers hebben niet genoeg geheugen om echt te moduleren.
Vandaar dat ik er zelf een beetje mee speel.

[ Voor 3% gewijzigd door Mike70 op 14-03-2009 13:08 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mike70 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 13:07:
De huidige controllers hebben niet genoeg geheugen om echt te moduleren.
Vandaar dat ik er zelf een beetje mee speel.
Daar kan ik me niks bij voorstellen, veel meer dan een temperatuur op het dak en een temperatuur op het vat (verschil geeft potentie van te oogsten energie aan) heb je niet nodig. Of zelfs enkel de temperatuur van de collector. Of uitgaande temp en inkomende temp. Of denk ik veel te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SpiceWorm schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 15:07:
[...]

Daar kan ik me niks bij voorstellen, veel meer dan een temperatuur op het dak en een temperatuur op het vat (verschil geeft potentie van te oogsten energie aan) heb je niet nodig. Of zelfs enkel de temperatuur van de collector. Of uitgaande temp en inkomende temp. Of denk ik veel te simpel?
Dat was hun verklaring naar mij toe.
Ze zijn wel zo vriendelijk geweest mij de handleiding te sturen met daarin de werkvolgorde om parameters te veranderen.
Ik kan de pomp op 15 standen laten draaien tijdens fase 2.
1 - 14 gepulseerd en 15 vollast.
Boven stand 11 gaat hij toch wel lawaai maken.
Dit kan ook alleen maar geprogrammeerd worden tijdens het opstarten van de boiler.
Dus veel kan ik er niet mee.
Vandaar dat ik over een paar maand nog eens contact met ze op ga nemen over de vorderingen.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

Zo; even uitpuffen!

Net het frame; beton tegels en de panelen ff in mn uppie de ladder opgesjouwd.
Best pittig, maar ff doorzetten.

Ben nu met de bekabeling bezig; deze gaat denk ik door de regenpijp naar beneden, onder de schuifpui de woonkamer in, en een berging in: waar de soladin komt te hangen.

Eerst een bakkie luit en dan weer verder.

voortgang foto's: http://picasaweb.google.nl/jbeijert/Solar#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:10
Anoniem: 165002 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:13:
Zo; even uitpuffen!

Ben nu met de bekabeling bezig; deze gaat denk ik door de regenpijp naar beneden, onder de schuifpui de woonkamer in, en een berging in: waar de soladin komt te hangen.

Vort! omhoog die platen!! heb er zelf 9 mogen monteren.... >:) "pijn is fijn" ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Eindelijk de boosdoener in handen van het gebonk in onze leidingen; het is de inlaatcombinatie. Ik heb de boiler losgehad, om te zien of daar lucht in zat, dat was niet het probleem.
Nu zit er op de plaats van de inlaatcombinatie een recht stukje pijp en het gebonk is weg.

Nu nog een oplossing verzinnen hoe we dat netjes gaan verhelpen. (de terugslagklep uitboren is niet zo'n nette oplossing, al heeft het bij ons al jaren gewerkt zonder klep omdat ie vastzat....)

Verder nog ander nieuws, Senternovem heeft de subsidie overgemaakt! €960 euro keurig op de rekening.

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 14-03-2009 16:43 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:42:

Verder nog ander nieuws, Senternovem heeft de subsidie overgemaakt! €960 euro keurig op de rekening.
Netjes. Ik moet nog steeds wachten. 13 december is mijn brief bij hen binnengekomen en ingeboekt. HEt is nu 14 maart ( 3 maanden verder ) en ik heb nog niets gehoord verder.

Wanneer had jij alle papieren op de bus gedaan?

Update

Ik vond deze film op youtube. http://www.youtube.com/watch?v=D5eZwAyZXWg

183 graden stagnatie temperatuur. niet verkeerd :)

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 14-03-2009 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

flitspaal.nl schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 11:05:
[...]

Ik heb een dubbele pompgroep van Sunsystems met een Wilo pomp met 3-standen.
Maar de 'nieuwe' luxere controller die ik heb heeft een regelaar voor variabele pompsnelheid.

Ik heb hem nog niet geprobeerd aangezien de collectoren komende week het pas op gaan.
Nu weet ik niet wat het verschil is met een pomp met variabele snelheid.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NielsTn schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:39:
[...]

Vort! omhoog die platen!! heb er zelf 9 mogen monteren.... >:) "pijn is fijn" ;)
Klaar!!; wat een eitje allemaal

resultaat: http://picasaweb.google.nl/jbeijert/Solar#
Morgen alleen nog even stekkers op de kabels laten plaatsen en de soladin ophangen.

Alles staat bijna pal zuid, morgen even met compas kijken.
Zouden er nog meer beton tegels opmoeten dan de huidige 4? Alles voelt nu al behoorlijk solide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
Zo op het oog heb ik dezelfde constructie op mijn platte dak, alleen liggen daar de stenen onder de panelen, ipv schuin tegen de achterkant aan. Het lijkt me dat de boel nu net wat minder stabiel is. Ik weet niet of ze daar officieel moeten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
gatgda schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 17:45:
Zo op het oog heb ik dezelfde constructie op mijn platte dak, alleen liggen daar de stenen onder de panelen, ipv schuin tegen de achterkant aan. Het lijkt me dat de boel nu net wat minder stabiel is. Ik weet niet of ze daar officieel moeten liggen?
Ik heb de ballast ook ONDER liggen, en niet schuin.
Daarnaast vrees ik dat je weinig ballast hebt. Heb hier per paneel 1 grindtegel (35kg p.st) liggen.
Hoe hoog staat de installatie, en op welke lokatie (kust? binnenland?)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Anoniem: 281733 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 17:25:
[...]

Ik heb een dubbele pompgroep van Sunsystems met een Wilo pomp met 3-standen.
Maar de 'nieuwe' luxere controller die ik heb heeft een regelaar voor variabele pompsnelheid.

Ik heb hem nog niet geprobeerd aangezien de collectoren komende week het pas op gaan.
Nu weet ik niet wat het verschil is met een pomp met variabele snelheid.
Iemand?
Idd op pagina 81-82 van de handleiding http://www.shuangri.com/download/SR988C.pdf staat dat hij "PRM speed controlling" kan, en wel op output R1 (pagina 8 ), SCR relay, tot een max van 1A. De andere 5 pomp uitgangen kunnen niet moduleren, dit zijn gewoon met relais geschakelde uitgangen.
SCR staat voor Silicon controlled rectifier, ook wel thyristor genoemd. En deze kunnen idd enkel gelijkstroommotoren aansturen.

Oftewel: gelijkstroompompen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NielsTn schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 17:53:
[...]

Ik heb de ballast ook ONDER liggen, en niet schuin.
Daarnaast vrees ik dat je weinig ballast hebt. Heb hier per paneel 1 grindtegel (35kg p.st) liggen.
Hoe hoog staat de installatie, en op welke lokatie (kust? binnenland?)
Ik zal morgen nog een paar tegeltjes halen.
In de brochure van Click-fit staat hoe ik het heb; heb je een ander systeem?
http://www.click-fit.nl/download/FlatFix-Brochure-EN.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Anoniem: 165002 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 18:34:
[...]

Ik zal morgen nog een paar tegeltjes halen.
In de brochure van Click-fit staat hoe ik het heb; heb je een ander systeem?
http://www.click-fit.nl/download/FlatFix-Brochure-EN.pdf
Ik maak gebruik van de z.g. Lightbox constructie van Oskomera:
een RVS plaat die gebogen is waardoor de PV-platen al op een mooie hoek liggen.
Daarin komt de ballast.

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 14-03-2009 18:58 . Reden: URL naar Lightbox toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpiceWorm schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 18:04:
[...]

Oftewel: gelijkstroompompen of niet?
Volgens mij is de pomp gewoon 230V ac maar dan gedimt door de controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

deejeebv schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 11:28:
Vandaag de beschikking gekregen voor de SDE over 2008. Dit is de periode 1-9 t/m 31-12. Productieraming 0.992 MWh (=3.5 * 0.85 * 4/12). De werkelijke productie lag lager (want wintermaanden) namelijk 546 kWh.
Het voorschot is 80% van de raming. Ik zal dus bij de afrekening 247 * 0.33 = € 81,51 van het voorschot van € 261.89 moeten terugbetalen. Dat tenminste als de geprognotiseerde energieprijs van € 234 per MWh ook de werkelijke (ofwel de prijs waar ze mee gaan rekenen) is.
Hoe ze die prijs gaan berekenen is voor mij overigens een raadsel.
Wie het weet mag het zeggen, beste deejeebv. Dat is volgens mij een van de best bewaarde mysteries van EZ, en daar heb ik al regelmatig grote vraagtekens bij gezet op mijn SDE pagina's.

Een leuke uit Energie+, al van maart 2008, die ik op mijn ingangspagina voor het SDE dossier heb opgenomen:
"... het zal interessant zijn om te zien hoe de overheid een gemiddelde, commerciële elektriciteitsprijs zal vaststellen."

Mr. D.A. Schade, Norton Rose Advocaten & Solicitors LLP, in een beschouwing over de SDE in
Energie+ nr. 28(2) van maart 2008: pp. 44-45.
In ieder geval is die 23,4 cent correctie (lees: "zogenaamd gemiddelde elektraprijs over 2008") veel te hoog ingeschat. Zelfs bij NUON grijs en enkeltarief Continuon/Liander gebied zat je daar paar cent onder. Wat zou betekenen dat door lagere correctie je een hoger subsidiebedrag zou moeten gaan ontvangen...

Overigens is het natuurlijk weer eens volslagen gestoord om over een "voorschot" voor 2008 te spreken. Maar ja, die ambtenaren leven allemaal in de middeleeuwen, denk ik dan maar... }:O

(ik ben wederom erg geïnteresseerd in dat document, beste deejeebv... :Y )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:39:
[...]

Da's nog niks.

Ik heb het grootste deel van de 25 kg. zware tegels voor de oorspronkelijk 22 modules op het platte dak boven de vierde verdieping zelf omhoog gesjouwd via het trappenhuis (geen lift...). Vooral het laatste stukkie, vanaf het terras van de vierde verdieping via laddertje naar het dak, was elke keer weer [angst]zwetuh geblazen... ;(

Je hebt nu eenmaal watjes en je hebt "überwattjes"... :P

Overigens ook hier weer een ander systeem: driehoek profielen, heeft destijds NUON in opdracht ergens laten maken (nergens meer te krijgen natuurlijk...) waar onze grindtegels ook plat in liggen. Heb je trouwens rubberen matjes onder je frame profielen gedaan, sjondedon? Beter voor isolatie en bescherming bitumen, of ziet het dak er onder het grind anders uit? Ik zou zeker meer tegels zetten in die configuratie. Is uitgevonden door de ClickFit mensen, wel een mooi en handig systeem overigens. De stand op Intersolar (2008) had grote belangstelling (vnl. : buitenlanders).

[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 14-03-2009 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Ook een Traic is een SCR.
En die zit in een dimmer.
Je kunt daarmee keurig volgens "fase-aansnijding" het vermogen regelen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

Zo; even uitpuffen!

Ik zou die tegels op de horizontale dwarsbalkjes leggen, en eerst een rubber matje tussen die balkjes en het grint.
Verder nog even alert met de bouwvakkers, die moeten kennelijk nog wat afmaken bij de dak opbouw.
Zij zullen niet vanzelf net zo voorzichting omspringen met jouw panelen, dan wanner ze van henzelf waren.

Nu nog de opbrengst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hernieuwbare energiebronnen in en om het huis zorgen voor bijzonder uitdagingen voor de brandweer. Hier een Amerikaanse powerpointpresentatie daarover:

http://www.otherpower.com/danf/ff_safety/FFsafety.ppt

-edit-

Hmmmz, enigszins in dezelfde richting als de post hierboven zie ik nu ;)

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 14-03-2009 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nou, het probleem lijkt definitief opgelost. ik heb een nieuwe inlaatcombinatie gekocht, een ander merk, met een iets andere keerklep. Het bonken lijkt over.
Zo; even uitpuffen!

Kabels dóór de regenpijp? Lijkt me een minder goed idee...daar staat toch een flinke spanning op. En daarnaast kan niemand ze dan zien zitten. Ik zou dat toch nog even heroverwegen hoor.

Over die tegels, in die handleiding staat de achterkant helemaal dicht gelegd. Is dat niet de bedoeling? Zodat de wind er niet onder kan?

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 14-03-2009 23:13 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenH schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:05:
Hernieuwbare energiebronnen in en om het huis zorgen voor bijzonder uitdagingen voor de brandweer. Hier een Amerikaanse powerpointpresentatie daarover:

http://www.otherpower.com/danf/ff_safety/FFsafety.ppt

-edit-

Hmmmz, enigszins in dezelfde richting als de post hierboven zie ik nu ;)
Mooie plaatjes in die sheets.

Mijn zwager is brandweerman, ik hoor hem eigenlijk meer over de toegenomen problematiek bij voertuigen. (ontploffende airbags, auto's die lastig open te knippen zijn etc)

Volgens mij is het voor de brandweer op heel veel gebieden heel lastig aan het worden...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit is een bijzondere aanbieding op Marktplaats: *klik*

Een 170Wp paneel met twee OK4's. Ik wist niet dat dat kon, ik zou denken dat de MPPT's van beide omvormertjes gaan 'vechten' om het optimale spanning/stroompunt van het paneel. Maar kennelijk werkt het, en het bod staat nu op € 350 wat neerkomt om € 2,05/Wp.

-edit-

Wil je het liever groter aanpakken: hier een advertentie voor een 35kW windturbine incl. 25m. hoge mast. Vraagprijs slechts € 8000! Succes met de vergunning...

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 14-03-2009 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 23:49:
.....
-edit-

Wil je het liever groter aanpakken: hier een advertentie voor een 35kW windturbine incl. 25m. hoge mast. Vraagprijs slechts € 8000! Succes met de vergunning...
Ik hoop dat de huidige eigenaar het gevalletje ook doet bezorgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na een heftig dagje is het dak van het woohuis eraf.
Morgen begint de dakdekker met de isolatiedakplaten te plaatsen en is het dak weer dicht.

Als alles goed loopt is komend weekend de zonneboiler online. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 22:52:
Nou, het probleem lijkt definitief opgelost. ik heb een nieuwe inlaatcombinatie gekocht, een ander merk, met een iets andere keerklep. Het bonken lijkt over.
Dat heeft je toch weer twee weken van de straat gehouden ;) Gelukkig heb je de oorzaak nu.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De offerte aanvraag voor een ZEN 200S zonneboiler is verstuurd.
Gewoon een vlakke plaat met terugloopsysteem, om oververhitting hoef ik me dus niet druk te maken :)
Volgens SenterNovem zit er afhankelijk van de collector 4,7GJ of 5,2GJ 940euro of 1040 euro subsidie op.
't Zal mij benieuwen waar het totale kostenplaatje op uit komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
Hoera, gisteren heb ik de laatste verbindingen in mijn zonnecollectorsysteem (Solarline 110-2) gemaakt en alles draait nu! Helaas was sinds gistermiddag niet zonnig, maar vanochtend om 11:30 was de temperatuur in de boiler 29 graden. Hoger is het niet meer geworden vanwege de bewolking, maar het is een aardige start.
Toevallig kreeg ik gisteren ook de definitieve subsidiebeschikking binnen (960 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294731

waterstof: Koolwaterstoffen worden bij 800 graden verwarmd met stoom. Dat geeft een mengsel van koolstofmonoxide (CO) en waterstof (H2). Vervolgens vindt er bij lagere temperatuur een 'watershift' plaats, waar bij koolmonoxide een zuurstofatoom overneemt van een watermolecuul, waardoor er nog een waterstofmolecuul gevormd wordt en koolstofdioxide (CO2). Zodoende komen dus enorme hoeveelheden CO2 vrij. Daardoor is de brandstofcel dus veel minder klimaatvriendelijk dan hij op het eerste gezicht lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294731

Speksteenkachel schreef op zondag 15 maart 2009 @ 10:48:
De offerte aanvraag voor een ZEN 200S zonneboiler is verstuurd.
Gewoon een vlakke plaat met terugloopsysteem, om oververhitting hoef ik me dus niet druk te maken :)
Volgens SenterNovem zit er afhankelijk van de collector 4,7GJ of 5,2GJ 940euro of 1040 euro subsidie op.
't Zal mij benieuwen waar het totale kostenplaatje op uit komt
Goed zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mcaklein schreef op zondag 15 maart 2009 @ 19:39:
Hoera, gisteren heb ik de laatste verbindingen in mijn zonnecollectorsysteem (Solarline 110-2) gemaakt en alles draait nu! Helaas was sinds gistermiddag niet zonnig, maar vanochtend om 11:30 was de temperatuur in de boiler 29 graden. Hoger is het niet meer geworden vanwege de bewolking, maar het is een aardige start.
Toevallig kreeg ik gisteren ook de definitieve subsidiebeschikking binnen (960 euro).
Gefeliciteerd!!
Hoelang had je de aanvraag ingediend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Na heel veel lezen heb ik besloten om niet voor de Soladins te gaan. De situatie is als volgt: Ik krijg (nou ja, krijg) 6 x 200 Wp Suntech panelen in twee strings van 600 Wp (dat was vanwege de subsidie). De Soladins zouden hier voldoen, maar....
De plaatsing zou zijn in de meterkasten, een kast van 35 x 65 cm met kastplanken (en veel zooi). De kasten grenzen allebei aan de zuidgevel en zijn niet echt koel en bovendien afgesloten. Na alles wat ik gelezen heb, verwacht ik toch wat problemen met warmte en daardoor teruglopende opbrengsten en kortere levensduur van de Soladins.
Het alternatief lijkt de Sunny Boy 1100 te worden. De Sunny Boys zijn geschikt voor buiten. Daardoor kunnen ze mooi op het platte dak onder de PV-panelen staan. Dat heeft een aantal voordelen, ten eerste staan ze koel, ten tweede kost het me in huis geen ruimte, ten derde geen lawaai en last but not least een potentiële brandhaard de deur uit. Twee keer een Sunny Boy 1100 is voor nu overkill, maar er komt binnenkort weer een Amsterdamse subsidieactie aan. Die actie zal ongeveer gelijk zijn aan de afgelopen Zon op je dak, dus ik hoop dan nog eens 2 x 600 te scoren, die dan moeiteloos erbij kunnen. In eerste instantie waarschijnlijk plat op het dak liggend, maar als het lukt met de vergunningen gewoon schuin.
Per Wp zijn de Sunny Boys iets duurder, maar niet eens echt veel.
Als iemand nog alternatieven in de aanbieding heeft?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mcaklein schreef op zondag 15 maart 2009 @ 19:39:
Gefeliciteerd, mooi, weer een Nefit erbij :) ik kan haast niet wachten op die van mij. Ik wens je alvast veel zon toe.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Even een crosspost: het avontuur met Plugwise heeft nog een vervolg gekregen: JeroenH in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 281733 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:09:
[...]
Gefeliciteerd!!
Ho, zover is het nog niet, de offerte aanvraag van de ZEN boiler richting Redenko is pas afgelopen donderdag per mail weggestuurd.
Op de site van SenterNovem kun je al vast bekijken hoeveel subsidie er op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
ericplan schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:22:
In eerste instantie waarschijnlijk plat op het dak liggend, maar als het lukt met de vergunningen gewoon schuin.
Ik mag het natuurlijk eigenlijk niet zeggen, maar kun je ze niet gewoon schuin neer leggen?
Ik bedoel, hoe groot is de kans dat er een probleem van word gemaakt door iemand?
En als dat gebeurt, krijg je dan niet eerst een waarschuwing, waarna je ze alsnog gewoon plat kunt leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op zondag 15 maart 2009 @ 10:36:
[...]

Dat heeft je toch weer twee weken van de straat gehouden ;) Gelukkig heb je de oorzaak nu.
Lijkt, zei ik...ik meende vandaag weer iets te horen. De wasmachine moet nog draaien.
Ik heb steeds niet veel tijd om te klussen, dus dan duurt het erg lang allemaal. De solarline was al besteld in november... :X
Morgen heb ik mijn vaste vrije dag en ga ik weer eens een poging wagen om het project tot een goed einde te brengen. Ik wil nou onderhand ook wel eens gratis warm water!
pcmadman schreef op zondag 15 maart 2009 @ 21:25:
[...]

Ik mag het natuurlijk eigenlijk niet zeggen, maar kun je ze niet gewoon schuin neer leggen?
Ik bedoel, hoe groot is de kans dat er een probleem van word gemaakt door iemand?
En als dat gebeurt, krijg je dan niet eerst een waarschuwing, waarna je ze alsnog gewoon plat kunt leggen?
Als er eenmaal iemand een probleem van heeft gemaakt, dan is het meestal te laat om een compromis te vinden.

[ Voor 30% gewijzigd door Mistraller op 15-03-2009 22:23 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zondag 15 maart 2009 @ 22:20:
[...]

Lijkt, zei ik...ik meende vandaag weer iets te horen. De wasmachine moet nog draaien.
Ik heb steeds niet veel tijd om te klussen, dus dan duurt het erg lang allemaal. De solarline was al besteld in november... :X
Morgen heb ik mijn vaste vrije dag en ga ik weer eens een poging wagen om het project tot een goed einde te brengen. Ik wil nou onderhand ook wel eens gratis warm water!

[...]

Als er iemand

Als er eenmaal iemand een probleem van heeft gemaakt, dan is het meestal te laat om een compromis te vinden.
Mijn bouwvergunning was ook al half oktober aangevraagd, maar ik denk dat ik in twee/drie weken de spullen op het dak heb.
Vervelend dat zulke kleine dingen voor zo'n enorm oponthoud kunnen zorgen en dan bedoel ik natuurlijk niet de kleine :) Die zal ook wel wat tijd vragen.

En verder, mijn dak ligt nogal in de belangstelling bij de welstand. Ze zijn niet blij met de vergunning van rechtswege. Bovendien weten ze dat ik de regels ken, ik heb tenslotte eerder een vergunning aangevraagd.

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 15-03-2009 22:33 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Een nieuwe (volgende) duurzame petitie is opgestart: LadiesFirst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op zondag 15 maart 2009 @ 22:56:
Een nieuwe (volgende) duurzame petitie is opgestart: LadiesFirst
Zeer goed initiatief! Duurzaamheid en alles wat daaromheen hangt trekt om de één of andere reden vrijwel alleen maar mannen. The Oil Drum had laatst een enquete om de samenstelling van lezersprubliek te weten te komen, en daaruit kwam dat er 93% man was. Ook op bijeenkomsten e.d. zie je vrijwel alleen maar mannen, en de paar vrouwen die je ziet komen vaak mee met manlief, waarschijnlijk op zijn aandringen.

Iemand een idee hoe dat komt? Komt het door de vaak toch wat technische toon die gevoerd wordt? Ik heb inmiddeld een aardig grote kennissenkring opgebouwd die 'iets' aan duurzaamheid doen, bv. aanpassingen aan de woning, en zonder één uitzondering zijn dat mannen die de drijvende kracht achter de veranderingen zijn terwijl de aanwezige vrouwen het 'ook wel belangrijk en interessant vinden' maar ik merk gewoon een enorm verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 15-03-2009 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op zondag 15 maart 2009 @ 23:13:
[...]

Zeer goed initiatief! Duurzaamheid en alles wat daaromheen hangt trekt om de één of andere reden vrijwel alleen maar mannen. The Oil Drum had laatst een enquete om de samenstelling van lezersprubliek te weten te komen, en daaruit kwam dat er 93% man was. Ook op bijeenkomsten e.d. zie je vrijwel alleen maar mannen, en de paar vrouwen die je ziet komen vaak mee met manlief, waarschijnlijk op zijn aandringen.

Iemand een idee hoe dat komt? Komt het door de vaak toch wat technische toon die gevoerd wordt? Ik heb inmiddeld een aardig grote kennissenkring opgebouwd die 'iets' aan duurzaamheid doen, bv. aanpassingen aan de woning, en zonder één uitzondering zijn dat mannen die de drijvende kracht achter de veranderingen zijn terwijl de aanwezige vrouwen het 'ook wel belangrijk en interessant vinden' maar ik merk gewoon een enorm verschil.
Tja, hormonen hé...

Grapje. Zelfde/vergelijkbare "discussie" zou je kunnen voeren m.b.t. vegetarisme. Daar was laatst op Peak-Oil (tijdje gelee alweer) een zeer interessante uitkomst: op dat door mannuh gedomineerde (denk ik, gezien de naamgeving van de nicks) forum bleken behoorlijk wat veggies te zitten.

Vraag aan de meute hiero (typisch "mannelijke" benadering, so be it... ;) ):

Zitten d'r hier ook veggies (of, fundamenteler nog: vegano's)?

Als je kijkt naar het energievraagstuk en de oplossingen in die richting, zul je beslist niet ontkomen aan de vleesconsumptie op dit aardklootje, en dat dat vele malen minder moet. Anders ben je niet "zuiver" bezig, zeker gezien de vaak detaillistische wijze (hoezee!) waarin besparings discussies ook op dit forum langskomen.

Dus: thema's "Vrouwen en duurzame energie" (beter: "hernieuwbare" energie, SDE zitten ze nu vol te proppen met afval verbrandingsinstallaties, de *****), en, wat mij betreft: "Gathering Tweakers hernieuwbare energie fans en vegetarisme".

Wie?

zelf sinds begin negentiger jaren stapsgewijs omlaag gebracht, sindsdien al lange tijd 99,99 procent veggie
:/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-06 15:29
Hier _geen_ 'veggie', maar gewoon iemand die geïnteresseerd is in de techniek achter dit soort duurzame dingen en als het gaat om geld besparen zonder inleveren van gemak en luxe is dat natuurlijk ook populair.

Helaas lijken dat 2 dingen te zijn die bij vrouwen niet spelen. Vrouwen willen vaak gewoon luxe zonder erover na te denken en vinden gemak vaak belangrijker dan wat het kost.
Maar het lijkt mij niet echt alleen iets voor vrouwen, het is iets wat eigenlijk bij vrijwel iedereen speelt, maar het lijkt er inderdaad op dat onder die paar die er wel wat aan willen doen, dat overwegend mannen zijn.

Mocht home-automation echt aanslaan, dan speelt de techniek erachter ook vrijwel geen rol meer en gaat het gewoon om gemak zonder erover na te denken. Dat het dan ook besparend is, is vaak bijzaak, zolang het zichzelf maar terugverdient.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
Anoniem: 281733 schreef op zondag 15 maart 2009 @ 20:09:
[...]
Gefeliciteerd!!
Op 13 oktober. In januari heb ik, zonder nog een "voorlopige subsidietoezegging" te hebben ontvangen al het "vaststellingsformulier" (definitieve aanvraag met aankoopbon) ingestuurd. Ik had al wel even gebeld om te informeren of mijn aanvraag binnen was gekomen en kreeg toen een referentienummer. Blijkbaar is dat allemaal goed bij elkaar terecht gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op maandag 16 maart 2009 @ 07:55:
Mocht home-automation echt aanslaan, dan speelt de techniek erachter ook vrijwel geen rol meer en gaat het gewoon om gemak zonder erover na te denken.
In het domotica-wereldje is de 'wife acceptancy factor' een begrip. Ook daar zijn vrijwel alleen maar mannen actief, maar omdat het automatiseren van een woonhuis invloed heeft op alle bewoners - veelal een vrouw - wordt er veel nagedacht over hoe het spul te bedienen is etc.

Ik vind de vergelijking tussen vrouwen en vegetariërs geen gelukkige; vegetariër ben je vrijwel altijd vrijwillig, aan vrouw zijn kun je niet veel doen :P.

Nee, ik snap echt waarom dit niet veel meer vrouwen aantrekt. Als 'amateur-psycholoog' zou ik zeggen dat juist vrouwen met zorg(en) naar de toekomst moeten kijken omdat zij toch kinderen baren. Maar kennelijk werkt het niet zo.
Dat het dan ook besparend is, is vaak bijzaak, zolang het zichzelf maar terugverdient.
Of het zich terugverdient of niet is IMO het probleem niet echt - het is de termijn en de valuta waarin iets zich terugverdient. Mijn zonnestroompanelen zullen zich financieel terugverdienen daar ben ik van overtuigd. Maar het zal even duren en dat is voor mensen een stap te ver. Ook een stap te ver is de 'opbrengst' die je naast het geld hebt, de lol die ik afgelopen paar jaar aan onze zonnestroompanelen heb gehad is niet in geld uit te drukken. Nog een andere factor is volgens mij dat niet alle voordelen voor de zonnestroompaneelbezitter zijn, maar ook voor de samenleving als geheel, en het idee dat dat goed is leeft steeds minder in onze individualistische (egoïstische?) maatschappij.

Als laatste is dat dus een teken dat een 'vergroening' van ons financiële systeem hard nodig is. Als zaken die veel energie verbruiken duur zijn en zaken die weinig energie verbruiken of zelfs energie opleveren goedkoop komt de verschuiving vanzelf. Alleen er zijn gevestigde belangen enz., het oude liedje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er stond zaterdag trouwens een uitstekend opinie stuk van prof. Heertje in het NRC

Deze is nu ook digitaal te lezen: http://www.nrc.nl/opinie/...onomie_leidt_tot_een_ramp

Met als mooiste statement: "Opmaken loont, maar leidt tot niets"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147332

Anoniem: 165002 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 10:07:
Er stond zaterdag trouwens een uitstekend opinie stuk van prof. Heertje in het NRC

Deze is nu ook digitaal te lezen: http://www.nrc.nl/opinie/...onomie_leidt_tot_een_ramp

Met als mooiste statement: "Opmaken loont, maar leidt tot niets"
Sprakeloos! Eigenlijk moeten we onze ouders eens aanspreken over de wereld waar we in leven.
Wat mij opvalt is dat vooral die generatie nu niet aanpakt om de problemen op te lossen en
het op onze schouders terecht komt.

Oplossingen in de praktijk:
http://www.zerauto.nl/blo...-auto-energie-plus-woning
http://www.innoconstruct.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Weet je zeker dat een 'oplossing' waarbij een auto zit, waar die dan ook op rijdt, vernieuwend genoeg is? Is het niet veel beter om de vraag naar onnodig transport te verkleinen door veel meer dingen lokaal te doen? Vergeet nooit dat de elektrische auto veel (fossiele) energie vraagt om te produceren, de accu's moeten periodiek vervangen/vervoerd/gerecycled worden wat ook weer veel (fossiele) energie kost. Wegen zijn letterlijk gemaakt van aardolie en kosten veel (fossiele) energie om aan te leggen en te onderhouden. Daarnaast maken auto's, waar ze ook op rijden, steden onaangenaam en onveilig voor écht duurzame verkeersdeelnemers zoals fietsers en voetgangers.

Pas op dat je niet binnen het hokje blijft denken van de fossielen, waarbij voor elke huis een auto moet staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147332 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 11:24:
[...]

Sprakeloos! Eigenlijk moeten we onze ouders eens aanspreken over de wereld waar we in leven.
Wat mij opvalt is dat vooral die generatie nu niet aanpakt om de problemen op te lossen en
het op onze schouders terecht komt.

Oplossingen in de praktijk:
http://www.zerauto.nl/blo...-auto-energie-plus-woning
http://www.innoconstruct.nl/
Ik was idd ook sprakeloos; helemaal toen ik verder in de krant uitkwam bij een interview met minister Cramer.
Ik heb medeleiden met de vrouwtje. Ze geeft nergens een antwoord op, niet eens een politiek antwoord! Totaal geen ruggegraat en eigen mening.
Droevig!
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.