Hi-fi uit China vs. de bekende commerciele Hi-fi. deel 10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 126.102 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dookiy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-04 09:11
Hallo,

Erg interessant dit onderwerp. Ik wil ook mijn eerste stappen op buizengebied gaan zetten en een Chinese versterker lijkt mij daar erg geschikt voor. Helemaal omdat ik elektrostatische luidsprekers heb en het 'warme' geluid van buizen erg goed samengaat met Elektrostaten.

Het enige probleem met elektrostaten is het rendement en het feit dat de weerstand nog wel eens aan de lage kant kan zijn... Op dit moment speel ik met een oude Yamaha geïntegreerde versterker en deze wil ik (voorlopig) houden vanwege de tuner en de vele ingangen. De Yamaha heeft voldoende vermogen (80W RMS @ 8 Ohm) om de elektrostaten aan te sturen en dat wil ik natuurlijk ook bij een buizenversterker. Dat de vermogens niet 1-op-1 te vergelijken zijn weet ik, maar ik wil natuurlijk wel iets bestellen dat past bij de speakers.

Het gaat om Solosound elektrostaten; het laag wordt door een bijpassende subwoofer verzorgd. Hierdoor is de weerstand stabieler dan bij Full-Range elektrostaten. (Voordeel/Nadeel?)

Iemand tips?
Woon BTW in Deventer, dus als er iets te luisteren is in de buurt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443

Topicstarter
Tja, bronco.b woont in Deventer.
Het is eigenlijk ook precies mijn vraag waar ik nog steeds geen anwoord op gehad heb (dat ik wil horen ;)). Ik zou eerder aan een soort van buizen/klasse-D hybride denken zoals die van Koifarm. (zie vorige pagina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260755

Ik zit in Apeldoorn. Je mag altijd langskomen of ik met de versterker bij jou natuurlijk (audioromy fu13). Maar de Klasse D hybride van Koifarm kon wel eens een hele goede optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-02-2022

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

Het gaat om Solosound elektrostaten; het laag wordt door een bijpassende subwoofer verzorgd. Hierdoor is de weerstand stabieler dan bij Full-Range elektrostaten. (Voordeel/Nadeel?)
Hier staan Martin logans. Ik had voordat ik met buizen werkte bij mijn oude Duson versterker dat als een crash bekken flink werd geraakt op een wat hoger volume dat de protection aansloeg omdat de weerstand naar 1 ohm zakte. Ik heb toen een Yarland buizen KT88 genomen en toen was dat weg. Deze heeft bijna geen terugkoppeling dus als je deze hard zet gaan je woofers ongecontroleerd wapperen. Nu heb ik een Spark KT88 deze gaat harder dan de Yarland en heeft wel een goede terugkoppeling. Deze kost echter het dubbele van de Yarland.

Dus ja, buizen zijn een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235262

dookiy492, elektrostaten hebben vaak lage impedantie pieken en zijn daarom moeilijk te controleren door buizenversterkers. Neem een goede halfgeleidereindtrap( transistor /mosfet/ darlington) of class D en zet daar een buizenvoorversterker voor naar eigen smaak. Dit is goedkoper en beter als een buizeneindversterker voor de elektrostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-08-2024
Voor degene die op zoek was naar een DAC: http://www.diykits.com.hk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

lekkere s l o m e s i t e
Server staat in Rusland met een tweedehands 56k6 modem. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
idd slome site maar wel leuk spul hoor. Heel leuk T-ampje met goeie potmeter. Voor $115. EWn nog veel meer leuke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

zo tijdje niet alngs geweest en er is alweer een nieuw topic!

kheb zelf nog steeds de EH buizen nog neit gekocht, kzat op betaling gegevens per mail te wachten van AE-europe... om een of andere reden reageerden ze maar niet :? En een week later besloot ik een nieuwe auto te kopen... cash-flow probleempje dus de buizen zijn even op de langere baan geschoven...

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

Een pagina of wat geleden hadden Jeep en ik een kleine discussie over PIO condensatoren. Een van de redenen waarom ik er niet zo dol op ben, is omdat ze soms spectaculair falen.

En zojuist is dat helaas bevestigd. Mijn Reylon kloon gaf een luide knal, met daarna veel rook en onderuit de versterker lekte olie. Nu maar hopen dat ik nog garantie kan claimen bij Apple1917.

De foto's

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~delanger/tweak/P1010080.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~delanger/tweak/P1010081.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~delanger/tweak/P1010085.JPG

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heeeerlijk.
Garantie lijkt me haalbaar, maar zo duur is een pio toch niet? :)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Boudewijn schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 22:20:
Heeeerlijk.
Garanti lijkt me haalbaar, maar zo duur is een pio toch niet? :)
Nee, maar de vraag is, wat is er nog meer defect. Ik heb geen schema van dat ding, dus geen idee wat die precies doet die C

[ Voor 13% gewijzigd door Killer op 13-03-2009 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

True, maar zo complex zijn die dingen toch niet?
Wat hangt er aan beide kanten aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219813

Dookiy schreef op maandag 09 maart 2009 @ 19:25:
Hallo,

Erg interessant dit onderwerp. Ik wil ook mijn eerste stappen op buizengebied gaan zetten en een Chinese versterker lijkt mij daar erg geschikt voor. Helemaal omdat ik elektrostatische luidsprekers heb en het 'warme' geluid van buizen erg goed samengaat met Elektrostaten.

Anoniem: 13443 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:33:
Tja, bronco.b woont in Deventer.
Het is eigenlijk ook precies mijn vraag waar ik nog steeds geen anwoord op gehad heb (dat ik wil horen ;)). Ik zou eerder aan een soort van buizen/klasse-D hybride denken zoals die van Koifarm. (zie vorige pagina).
Inderdaad ik woon in deventer en middels DM of mail kun je als je wil een afspraak met me maken.

@killer..je doet je naam wel eer aan. You just killed your amp.

Da's verdomd jammer dat de zaak geexplodeerd is!

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 219813 op 13-03-2009 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het lijkt wel of je het expres doet om gelijk te krijgen :P
Wat ik alleen totaal niet snap: waar zit er dan een PiO in dat ding??? Het is (was) toch niet die RIFA? Die heb ik toen helemaal op lopen zoeken en dat was volgens mij geen PiO maar een elektrolyt. En Rifa staat toch bekend als zeer goed merk. Ik heb m expres laten zitten omdat hij toch niet in de signaalweg zit.

Het lijkt wel of sommige mensen het noodlot aantrekken.
Schoonmaken, nieuwe erin en meten links en rechts. Zo heb ik mijn Yarland ook gemaakt terwijl ik er de ballen verstand van heb.

Ik heb hem even opgezocht: het is een elektrolytische condensator.
http://www.evoxrifa.com/n_america/electrolytic_cap_cat.htm
datasheet
Het zou juist een zeer betrouwbare cap moeten zijn die zelfs in de vliegtuigindustrie gebruikt wordt.
Electrolytic capacitor
From Wikipedia, the free encyclopedia

The electrolyte is usually boric acid or sodium borate in aqueous solution together with various sugars or ethylene glycol which are added to retard evaporation. Getting a suitable balance between chemical stability and low internal electrical resistance is very tricky and in fact, the exact composition of high-performance electrolyte is a closely guarded trade secret. It took many years of painstaking research before reliable devices were developed. The electrolyte has to have high dielectric constant, high dielectric strength, high resistivity, with addition of ionic conductivity facilitators.
Je hebt nu dus eigenlijk met met een prachtig voorbeeld aangetoond dat het vooral elektrolytische condensators zijn die kunnen exploderen en daardoor een risico vormen. En dus niet Paper in Oil.

Volgens mij heb jij gewoon een broodje aap verhaal op lopen hangen. }:O
Het zal me ook niet verbazen als de oorzaak ligt bij het niet geaard zijn.

Jij zegt:
en onderuit de versterker lekte olie.
Hoe weet je dat? Heb je het getest? Of was het gewoon een vloeistof? (elektrolyt dus, dat voelt heel anders aan dan olie).

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 13-03-2009 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

I stand corrected!

Ik dacht inderdaad dat het een PIO was, maar zoals Jeep opgezocht heeft toch een Elco. Waarom ik dacht dat het een PIO was? Omdat er inderdaad een olieachtig goedje uitliep, maar dat zal wel de electrolyt geweest zijn..
Ook was de knal echt keihard. Een Elco popt meestal, maar knalt niet. Maar @Jeep. Mea Culpa, Maxima Culpa

Waarom die faalde? Geen idee. Versterker stond te spelen, kanaal viel stil en een seconde of 2 daarna een knal gevolgd door een bende rook. Of dat ligt aan het geaard zijn, geen idee. Maar het lijkt mij sterk. Denk eerder dat iets anders faalde (buis misschien) en dat daardoor de Elco faalde. Heb het vermoeden dat het in een buisvoet zit, aangezien bij het verwijderen van de buizen een buis los zat. Als je die erin drukte, kwam hij vanzelf weer los.

Dus in ieder geval buisvoeten vervangen, maar nu nog door welke? In ieder geval een mail gestuurd naar Apple1917 en wachten op reactie. Ben er al achter dat het verwijderen van de printplaat niet erg eenvoudig is en het verwijderen van de buisvoet evenmin. Deze zitten aan beide kanten van de print gesoldeerd.

Tips iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Elco's doen echt wel boem. Het ligt er maar net aan of de druk er in een keer uitkomt, of langzaam aan. Als dat explosief gebeurt (eerste case), dan zegt het boem ja. Niets raars.

Moet je ze eens verkeerd polariseren.... of gewoon oude elco's hebben.
Buisvoeten vervangen ; gewoon bij de dump nette buisvoeten halen en de contacten evt bijvijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

[b]
Hoe weet je dat? Heb je het getest? Of was het gewoon een vloeistof? (elektrolyt dus, dat voelt heel anders aan dan olie).
Het is mij ooit gelukt een grote elko expres verkeerd om aan te sluiten en dat gaf een waanzinnige knal (op 12V)
De papieren vulling zat in mijn gordijnen en er kwam een zurige geur vanaf. Het ging richting kattepis.

De foto die ik net zag leek er veel op. Maar ja zo zie je maar. Elk onderdeel zou in theorie kunnen falen maar een elko op print heb ik in 40 jaar niet zien knallen.
N=1 dus.

Maar laten we niet dit net gestopte onderwerp via de achterdeur weer nieuw leven inblazen!

[ Voor 23% gewijzigd door vinz98 op 14-03-2009 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Prima idee om ermee te stoppen.

offtopic:
Electroliet op je poten is geen goed plan. Dat spul kan vrij aggressief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stoppen is ok, maar dat moet wel eerst even de waarheid boven tafel, en niet dat iedereen (of veel) blijven denken dat PiO's fijn klinken maar kunnen exploderen en dat je daarom maar beter MKP's kunt gebruiken. Dit was een elektrolytische cap.

En ik vraag me nu natuurlijk ook af of ik deze caps in mijn versterker moet vervangen zodat mij niet hetzelfde te w88 staat natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

@ Bronco.
Jij bent erg technisch aangelegd. Kunnen caps zomaar exploderen of kan dat komen doordat er bijvoorbeeld een ontwerpfout in de schakeling zit zodat dit met een goede cap toch kan gebeuren? Is dat te verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-02 13:00
vinz98 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:12:
@ Bronco.
Jij bent erg technisch aangelegd. Kunnen caps zomaar exploderen of kan dat komen doordat er bijvoorbeeld een ontwerpfout in de schakeling zit zodat dit met een goede cap toch kan gebeuren? Is dat te verklaren?
Als je een echte ontwerpfout maakt dan merk je dat wel tijdens 't testen dat er opeens elco's boem zeggen. Je kan er vrijwel zeker van uit gaan dat als een elco boem doet de elco gaar was

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vinz98.. :? Ik technisch? Je bent waarschijnlijk in de war met koifarm..die heeft, zonder afbreuk te doen aan de anderen, behoorlijk veel verstand van modden, etc...door zijn jarenlange ervaring.

I'm just a technical dumb-ass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

vinz98 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 16:12:
@ Bronco.
Caps kunnen verlopen en exploderen ja.Dat ga je tegen door goede caps te gebruiken, en bij voorkeur 105C.
Verder RUIM onder de max V van de cap zitten.

Ook bij bijvoorbeeld gerenommeerde mobo fabricanten gebeuren dingen met stukke caps, zie de rel een jaar of 8 geleden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Inderdaad, ook goede caps kunnen de geest geven. Computer-grade 105C zijn geen goedkope jongens en toch is er een periode geweest waarin de caps van diverse mobo fabrikanten bol stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heren, de meest gangbare reden voor exploderende condensatoren/elco's is overspanning. Elke condensator is ontworpen voor een speciefieke maximale spanning. Komt er meer spanning dan de maximale spanning op de condensator dan zegt hij boem!. 7(8)7

In de praktijk kan het gebeuren dat een apparaat die voor 220V is ontworpen. Hier in nederland 230V aangeboden krijgt. Dit kan voor een condensator al genoeg zijn om te knappen. Normaal bij 220V valt er b.v. 97V over een 100V condensator. Bij 230V is dat 4.5% meer ( 101V ) en boem 8)7 weg condensator.

Maar de meest voorkomende oorzaak zijn in/uitschakelpieken op de voedingspanning of door het verwijderen van buizen terwijl de vesterker aanstaat. Bij de laatste oorzaak gaat de anodespanning die met een weerstand is verlaagd omhoog als de buis er wordt uitgetrokken. Is hier dan een condensator geplaatst waarbij men hier geen rekening heeft gehouden, dan boem! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jep, maar de Vmax verloopt wel na een tijdje, zeker bij lage kwaliteits Cs. Verder is de temperatuur ook wel relevant ;). Ik stop , als ik de kans krijg, overal 105C caps in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiekjesbakker
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-04-2021
Hmz, ik heb natuurlijk nergens verstand van als leek zijnde, maar als ik zo lees wat Killer en Koifarm schrijven, dan is er dus gewoon een buis spontaan uit z'n voetje geplopt waardoor de spanning op de condensator te groot werd. Dit schijnt in de beste condensator-families voor te komen.
Killer schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 01:19:
kanaal viel stil en een seconde of 2 daarna een knal gevolgd door een bende rook.
Heb het vermoeden dat het in een buisvoet zit, aangezien bij het verwijderen van de buizen een buis los zat. Als je die erin drukte, kwam hij vanzelf weer los.
Anoniem: 235262 schreef op zaterdag 14 maart 2009 @ 19:44:
Maar de meest voorkomende oorzaak zijn in/uitschakelpieken op de voedingspanning of door het verwijderen van buizen terwijl de vesterker aanstaat. Bij de laatste oorzaak gaat de anodespanning die met een weerstand is verlaagd omhoog als de buis er wordt uitgetrokken. Is hier dan een condensator geplaatst waarbij men hier geen rekening heeft gehouden, dan boem! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@kiekjesbakker..mooie conclusie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Die conclusie had ik ook getrokken. Nu maar hopen dat er geen andere elementen mee kapot in zijn gegaan.

Het was trouwens niet mijn bedoeling de afgesloten discussie weer op te rakelen, maar in dit geval gewoon mijn ervaring delen. Net de afgesloten discussie nog even terug gelezen en had nog een stukje gemist, waarin Jeep melde dat ik wat arrogant overkwam. Even te volledigheid, dat is niet mijn bedoeling geweest. Iedereen heeft zo zijn mening en opvattingen over audio en die van mij wijken op het gebied van condensatoren af van die van Jeep. Ik wil echter niet beweren dat die van mij beter zijn dan die van Jeep. ze zijn alleen anders.

Dus @Jeep, excuses als ik arrogant over kwam, dat was niet de bedoeling.

Terug on topic: Heb van Apple1917 een antwoord gekregen. Hij wil graag de foto's zien, zodat hij voor de defecte onderdelen, nieuwe kan opsturen. Op zich had ik liever een andere versterker gehad, maar goed. Iets is beter als niets en heb geen zin er een hele heisa van te maken.

@Koifarm. Heb jij nog een tip voor het losmaken van de buisvoeten? De voeten zitten dubbelzijdig gesoldeerd (boven en onderzijde print). Met Litze krijg ik niet al het soldeer weg aan een kant, waardoor ik bij het verwijderen van de voeten kans heb wat printbanen los te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-04 12:23
Goedemorgen,

Het wordt weer eens tijd dat ik mijn rentree maak in dit topic. De mensen met een goed geheugen zullen zich wellicht herinneren dat ik eind vorig jaar, voor mijn verhuizing, ook via Ebay wat Chinees spul heb aangeschaft. Ik was een gelukkig mens toen, want ik wist dat mijn audio-setup bijna af was. Het was alleen nog even wachten op de komst van een losse DAC voor mijn Squeezebox: een Xindak DAC-5. Daarna zouden al mijn zorgen verdwenen zijn, dacht ik.

De werkelijkheid liep uiteraard anders. Na de verhuizing maakte ik namelijk stevig kennis met het begrip akoestiek. Want... in mijn nieuwe huiskamer klonk het opeens alsof ik naar een transistorradio met halflege batterijen zat te luisteren! Hoe ik schoof en draaide met de speakers, er was geen enkele vorm van laag meer uit te krijgen. Het midden en het hoog waren er gelukkig nog wel, maar veel minder precies. Alsof iemand met de Blur-tool in Photoshop had zitten spelen. De nieuwe DAC kwam binnen en bracht maar marginaal verbetering. Een woonkamer die twee keer zo groot is, heeft dus ook nadelen!

Ondertussen is Kiekjesbakker, die ik al zeker 15 jaar ken voor hij op dit forum gedag kwam zeggen, ook flink aangestoken door het veel geluid voor weinig geld-virus. Zijn avonturen met zijn MHZS-speler (co-starring Dokter Koifarm) heeft u al elders kunnen lezen. Ook het werk van de Lampizator (Lampie, voor intimi) heeft indruk gemaakt. Hetgeen heeft geresulteerd in twee nogal -euh- aanwezige houtcontructies in zijn woonkamer, voorzien van de nodige Ebay-rommel.

U voelt het al aankomen, het werd eens hoog tijd voor een goed vergelijk tussen de verschillende spullen. Eens kijken of verandering van spijs doet luisteren.. Zo kwam het dat mijn woonkamer er gisteren zo uitzag:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~webmelk/IMAGE_099web.jpg

(U ziet, er moet nog het nodige aan afwerken gedaan worden. In het huidige tempo denk ik dat ik rond 2015 een mooie post kan maken in het Post je home cinema-topic)

De buitenste speakers staan vooralsnog slechts bekend onder hun codenaam: Project 2.3. De binnenste speakers zijn mijn ALR-Jordans, die zo vreselijk door de mand gevallen zijn, nu ze niet meer hun listige bass-reflex via de muren-truc kunnen doen.

Nader bekeken, dit zijn de apparaten die voor de aandrijving zorgden:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~webmelk/IMAGE_100web.jpg

Vanaf linksonder, met de klok mee: Sony Superaudio cd-speler (niet gebruikt), Yaqin MS-6V6 (ongemod, originele buizen), Squeezebox, modem/router (voor het geval de muziek plots op zou raken), pc met flac's en mp3's, de Xindac DAC-5 en op de voorgrond de eerder genoemde, heftig verbouwde MHZS CD-88 cd-speler.

Eerst een vergelijk tussen de Squeezebox/DAC-combinatie en de MHZS. We beginnen met de ALR-Jordans en de MHZS en zetten een cd van een inmiddels alweer vergeten Nederlandse band op: Mimezine. Na een seconde of tien begint DJ Henk al moeilijk te kijken en hij schakelt over naar de Squeezebox, die begint te spelen met Flac's geript van dezelfde cd. Een wereld van verschil. De MHZS is op alle fronten beter. Hoog? Laag? Iets er tussenin? U roept maar, de MHZS heeft het allemaal! Als ik het verschil zou moeten karakteriseren, en dat moet ik, dan zou ik zeggen dat de MHZS veel strakker is. Veel meer definitie. Meer bereik. Meer alles.

Dit valt me wel een beetje tegen van de Xindak. Nu heb ik buiten deze verder geen ervaring met losse DAC's, maar volgens het internet, dat toch altijd gelijk heeft, zou dit een mooie DAC voor zijn geld zijn. Goede onderdelen, mooie opbouw. Het komt er op deze setup echter niet uit. De 15 euro aan electronisch grut dat Koifarm in de MHZS gesoldeerd heeft, lacht mijn vriendelijke Chinees keihard uit.

Door naar het volgende vergelijk. Heeft Lampie gelijk als hij zegt dat je voor een spotprijs het beste audio-systeem ter wereld kunt maken? We sluiten Project 2.3 aan om die vraag te beantwoorden.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~webmelk/IMAGE_098web.jpg

(Project 2.3 van de achterzijde)

Of het met deze speakers het beste systeem ter wereld gaat worden weet ik nog niet, maar alweer is het na enkele seconden duidelijk wie er de winnaar is. Project 2.3 weet zelfs op deze afstand een mooi doorlopend stereobeeld neer te zetten. Allerhande geluidjes, door de verschillende producers als frisgekleurde paaseieren verstopt in de meest onmogelijke hoekjes, laten zich nu vrolijk lachend horen. De stemmen en instrumenten komen mooi los.

Kritische noten zijn er ook (haha, een woordgrapje!): Zo is, naar mijn bescheiden mening, de bas ook hier de zwakke plek. Overall iets te zacht, minder nauwkeurig dan zou moeten en, opvallend, het lijkt alsof hij beneden een bepaalde frequentie helemaal wegvalt. De vraag is in hoeverre mijn Yaqin hier een rol speelt, aangezien ik heb begrepen dat dit juiste de zwakke plekken van een buizenversterker zijn.

U ziet, een audio-vergelijk hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Niks dubbelblind en afgeschermde aardstralen, deze wedstrijd was binnen 20 seconden beslist. De resterende speeltijd (hahaha, alweer eentje!) werd opgevuld met het afspelen van alle cd's uit de bibliotheek van DJ Henk. Slechts af en toe onderbroken door de bezorgde vraag van Kiekjesbakker of dat rare geknetter echt in de muziek zat, of dat er bij het vervoer wat draadjes los waren geraakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~webmelk/IMAGE_096web.jpg

En zo kwam alles toch nog goed. Na voldoende bier uit de koelkast getrokken te hebben, is Kiekjesbakker bij het naar huis gaan namelijk al zijn spullen vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is je vergeven hoor. ;)

Arrogant zijn is tot op zekere hoogte wel eens nodig (je moet jezelf wel serieus nemen). Maar als je er zelf de dupe van wordt is het voor mij altijd het moment om na te denken of ik wel gelijk had.
Die tips die ik gaf zijn voor mij automatismen. Net als de volgorde en manier waarop ik apparaten bedien (volume dicht, buis ff ronddraaien met schoonmaken etc.). Dat is om mogelijke problemen te voorkomen. Bij mij gebeuren dan ook niet meer zo vaak ongelukken. Een zekere voetbaltrainer zegt dan dat je geluk afdwingt. Dat klinkt ook arrogant als je denkt dat het over geluk hebben gaat. Meestal is het echter geen geluk maar eerder statistiek en kansberekening (wet van Murphy).
De dingen die ik aandraag hebben misschien dan wel geen zin, maar als ze de kans verlagen is dat toch winst (ook al hoor je in het begin geen verschil).

Ik vraag me trouwens af of die buis niet door de knal los is gaan zitten? Want de versterker wordt namelijk van binnen wel heel, héél erg warm! En een pcb verhinderd de luchtstroming. Met een hardwired binnenkant blijft die cap toch koeler. En bij mij zit ie verder van die hete trafo's vandaan.
Afbeeldingslocatie: http://img248.imageshack.us/img248/8746/insidecompletep1010760ug2.jpg
Dit is de binnenkant zoals ie er origineel uitziet.
Dat kleine pcbtje op de potmeter... :X echt totaal overbodig! Dat gaf alleen maar storing (ruis en overspraak). Ik heb m dus nu zo aangepast:
Afbeeldingslocatie: http://img6.imageshack.us/img6/6356/overzichtbinnenkantmetr.jpg
Relyon KT88 met aanpassingen en russische PiO's.

Ik heb net toevallig ook nog een schema van de KT88/EL34 gevonden :o
Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa160/birdy81260/RelyonKT88SEschem.gif
Dit schema komt uit deze thread waar ook het volgende staat:
Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa160/birdy81260/Relyonschemmodded1.gif
aangepaste schema (zo heb ik m dus (nog) niet)
This Relyon amp shows promise but is not clear sounding, especially noticeable in the high freq of cymbals, and drums are not clear, or vocals when "s" is sung. Tone is pretty good with EH EL34. Here is a schem that I drew up this afternoon with voltages measured at idle with the EL34's. The distortion sounds like an impedance mismatch type of distortion,
...
antwoord
it is also possible that you are hearing a poor quality electrolytic cathode bypass capacitor in the output stage. (47uF) There are countless other possibilities
...
I see the PCB is double-sided and on some of the components there is no solder on the side I am looking at - just the component lead going through the hole. I suspect that during the change to triode mode I may have repaired a doubtful solder joint by accident? Also the solder on the lugs of the tube sockets looks grey instead of shiny.
...
It took a bit longer than expected, reworked all the components, most were removed and refitted. It was a real challenge actually pulling it to bits, this amp was never really designed to be pulled apart or repaired easily. I can see the makers had trouble assembling it even. I moved the OPT's from inside under the power tranny to outside as per the photo in the link below, to keep the heat down. Now I can keep my hands on the sides of the case when it is hot, before I could not. I found the choke is also getting hot, quite hot. What I especially noticed when disassembling the amp is that nothing was clean when the amp was built, the PCB and solder and components all dirty requiring several desoldering/resoldering operations till it came clean. The power tranny laminations were not assembled square, they were lop-sided, etc, etc. Also the heater voltages on the preamp and power tubes are different, so I need to run it on 220V (approx 6.3 and 6.1V) otherwise it will go too high.

I did change the cathode bypass caps on the output tube to 100uF and on the input tubes the screen bypass capacitor was wired to the cathode instead of ground as per your advice KM. I found there were some 4 ohm taps on the OPT's so I added a wire to each tap and connected it to the output post as I run 2 x 8 ohm speakers in parallel per channel. The feedback was still connected to the 8 ohm tap and it didn't sound too good, sometimes a bit of distortion, sometimes sounding a bit hollow, not a very happy sound, so this afternoon I put it back to original with the 8 ohm tap feeding the speakers and it sounds very good.

Here's a pic, bit of a Frankenstein, a bit rough, but running cooler and sounding good. No noticeable distortion either! Sounds better than the other amp so its my first rough reference amp - gotta start somewhere!
Een heel verhaal, maar wel nuttig, lijkt mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 15-03-2009 18:13 . Reden: ik was weer eens te snel... makkelijker vergelijken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Jeep. machtig bedankt voor dit schema! Zal eens proberen na te gaan hoe het afwijkt van mijn versterker (Die van mij heeft geen KT88\EL34 buizen). Maar het stemt niet zo heel hoopvol, aangezien de geplofte condensator geen aansluiting zou hebben als er geen buis inzit... Maar ja, waardoor plofte die dan????

Zo hardwired is ie best wel mooi, en zo zou ik hem ook wel willen, alleen gaat dat helaas ver boven mijn soldeer pet, om dat even om te bouwen.

Wat mij wel opviel (en de opsteller van dat artikeltje wat je quote ook) is dat de smoorspoel inderdaad in gewoon gebruik gloeiend heet wordt. Ben benieuwd wat dit betekent voor de levensduur. Het geluid wat hij beschrijft kan ik mij in ieder geval niet in vinden. Vond dat er weinig mis was met het geluid van die van mij. Maar dat kan ook aan mijn gehoor liggen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@DJ Henk: leuk verhaal en ik geloof dat je weer in de verleiding gebracht bent om wat stappen te gaan ondernemen? 8)7 Dat is altijd het lastige van luistersessies. Je hoort nog wel eens iets dat beter is en dan wil je zelf ook. Leuke hobby toch :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224050

@Killer, ik heb destijds, 3jaar geleden alweer, een aantal versterkers gekocht van dit type onder de naam Relyon/Hi-fi en nog een naam welke mij is ontschoten.
Ze zien er allemaal hetzelfde uit al waren de 6p13p altijd op basis van printplaat, de KT88 meestal hardwired en een aantal op print.

De eerste batch welke ik binnenkreeg bestond uit 4x 6p13p en 5x KT88, dus ik kon ze met elkaar gaan vergelijken echter geen van de 6p13p kon mij bekoren het klonk allemaal zeer vlak en mat in vergelijking met de KT88 uitgevoerde versterkers

Gelukkig kon ik deze versterker door zetten aan iemand die reparaties uitvoert, hij vond het wel handig om een aantal versterkers op de plank te hebben zodat hij zijn klanten wat kon meegeven. Maar voor mij geen 6p13p versterkers meer.
Volgens mij werden die 6p13p versterkers ook veel heter dan die kt88 versterkers dit weet ik echter niet helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

bulldoze schreef op zondag 08 maart 2009 @ 18:53:
[...]Wel met een andere goedkope DAC, op basis van Cirrus Logic CS4397...
[afbeelding]
Inmiddels deze DAC gemod met OSCON (SP serie 270uF/16V) en Wima (.22uF/63V). Resultaat is geniaal, zo goed dat ik nog een gekocht heb en nog een veelvoud aan deze caps. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTB81
  • Laatst online: 20:25
bulldoze schreef op maandag 16 maart 2009 @ 13:53:
[...]
Inmiddels deze DAC gemod met OSCON (SP serie 270uF/16V) en Wima (.22uF/63V). Resultaat is geniaal, zo goed dat ik nog een gekocht heb en nog een veelvoud aan deze caps. O+
Waar heb je deze onderdelen besteld? Ik kan de Oscon bijvoorbeeld niet vinden bij Conrad.

www.tweakers.net/gallery/107938/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

JTB81 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:51:
[...]Waar heb je deze onderdelen besteld? Ik kan de Oscon bijvoorbeeld niet vinden bij Conrad.
Op ebay, 'motherboard capacitor store'. 3.87€ per 4, plus 2$ verzending geloof ik.
De Wima's op de franse ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bulldoze schreef op maandag 16 maart 2009 @ 15:58:
[...]
Op ebay, 'motherboard capacitor store'. 3.87€ per 4, plus 2$ verzending geloof ik.
De Wima's op de franse ebay.
Mooie handige link. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemaworst
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-03-2022
sorry dat ik zo laat reageer, maar ik ben ondertussenl vader *O* geworden, wat veel meer tijd kost dan mijn hifi hobby.
@tomatot: ik heb nog steeds de originele chinese buizen in de ms-12b , en geen last van microfonische geluiden.

@jpmountain: ik gebruik mm element.
@DJhenk: cool, je hebt ook een saba speaker gemaakt. klinkt goed he? jammer dat hij zo groot is. heb je er altec woofers in?

@]eep, hoest met je zelfbouwspeakers?

[ Voor 4% gewijzigd door hemaworst op 16-03-2009 19:40 ]

Hans Dorrestijn: "Want, de worstjes van de Hema zijn niet te hard of slap...De Hemaworst, hoera hoera, zit barstens vol met sap.Baby's die nu juichen aan de moederborst...Zouden harder zuigen aan de Hemaworst"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
d:)b GEFELICITEERD!
Ik zat me al een beetje af te vragen hoe ver het was.

Zelfbouw schiet ff niet op. Ik heb wel een d appolito geprobeerd en dat beviel me erg goed. Dus ik wil eigenlijk nog een setje tangband 1337's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Aangezien ik nog steeds niet weet of ik nou voor nieuwe luidsprekers ga of m'n dac ga vervangen zou ik weleens een chinees ding in mijn set willen horen. Weet niet of er iemand hier in de buurt van Tilburg woont met zo'n ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een dac of speakers?

Speakers, ik woon naast vught. Dac, helaas geen .cn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Boudewijn schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:31:
Een dac of speakers?

Speakers, ik woon naast vught. Dac, helaas geen .cn.
DAC :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247027

hemaworst schreef op maandag 16 maart 2009 @ 18:50:
sorry dat ik zo laat reageer, maar ik ben ondertussenl vader *O* geworden, wat veel meer tijd kost dan mijn hifi hobby.

@tomatot: ik heb nog steeds de originele chinese buizen in de ms-12b , en geen last van microfonische geluiden.
Proficiat, jonge vader!

Met mijn buisjes is niets mis maar het is een euvel in de constructie van het ding. Ook tikjes op het chassis zijn heel vervelend goed hoorbaar. ( misschien heb ik een Maandag ochtend exemplaar )

Wel erg jammer want het phonotrapje is (klinkt) echt subliem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hemaworst, gefeliciteerd jongen! Goed gedaan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hemaworst, veel sterkte de komende jaren. :O

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 235262 op 17-03-2009 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 49130

Gefeliciteerd gozert d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiekjesbakker
@Hemaworst:
gefeliciteerd !
Het was niet DJ Henk die de saba speakers heeft gemaakt maar ik (DJ Henk heeft ze nu wel gegijzeld maar daar ga ik snel een einde aan maken met als losgeld een exotisch russisch militair buisje voor in z'n DAC).
Ik heb geen Altecs gebruikt, wel een paar keer geprobeerd op ebay maar die dingen zijn binnen mijn budget gewoon niet te krijgen...Dus maar deze gebruikt. In DJ Henks stukje kun je lezen dat de bas wat tegenvalt. We weten niet of dit ligt aan de versterker of de speakers. Iemand enig idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

Zoek gewoon eens op oscon op ebay. Zo moeilijk is dat niet :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nieuwe hobby gevonden, Hemaworst?? Veel plezier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kiekjesbakker schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 17:28:
@Hemaworst:
gefeliciteerd !
Dus maar deze gebruikt. In DJ Henks stukje kun je lezen dat de bas wat tegenvalt. We weten niet of dit ligt aan de versterker of de speakers. Iemand enig idee ?
Rendement van de greencones is tegen de 100db de woofers zijn 96db dus je moet de middenluidspreker en tweeter eigenlijk 4 db afzwakken of twee woofers per luidspreker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 17:14
Maar weer even een update over mijn Classic versterker.

Ik heb er met Vinz naar gekeken en we hebben het waarschijnlijke probleem gevonden en opgelost. Het was een schroefje dat door een geleiding was geboord en niet goed omgeleid. Helaas is er van tevoren iets mis gegaan, tijdens het zoeken naar slechte soldeerpunten. Dit heeft naar alle waarschijnlijkheid ergens kortsluiting veroorzaakt, waardoor nu het relay niet meer over wilt springen. Helaas kwam Vinz's z'n kennis niet ver genoeg om daar de fout op te sporen (om over mijn kennis maar niet te beginnen). Ik moet dus opnieuw een beroep doen op dit forum, of iemand met verstand van elektro er eens samen met mij naar wilt kijken. Uiteraard staat daar een vergoeding tegenover, indien gewenst :).

Vinz, helemaal top dat je de tijd hebt genomen om me te helpen. Leuk huis en gezin, maar ook de geluidsinstallatie is indrukwekkend ;). Nogmaals bedankt! _/-\o_

@hemaworst: congrats!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262418

Gefeliciteerd Hemaworst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08
hemaworst schreef op maandag 16 maart 2009 @ 18:50:
@Hemawordt, gefeliciteerd! Hier zit ook het eea in de pijpleiding, paar maandjes nog 8)

Realiseer me dat ik veel mee gelezen heb de laatste tijd, maar was er nog zeker wel bij.
De Bada is even voor reparatie naar Rob Spigt. Ik had het probleem dat hij regelmatig zonder regelmaat in de stress/beveiliging schoot. Na onderzoek bleek het een kapotte microcontroler te zijn. PA heeft een nieuwe besteld en ik hoop dat deze heel snel weer in de Bada zit.
Omdat het toch best wel lang ging duren heb ik van het weekend een Densen DM-10 gekocht. Wilde ik al een hele tijd een keer luisteren in m'n set. Valt zeker niet tegen, wat zeg ik.........klinkt super! Oud beestje, maar dat zie je er niet vanaf.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinz98

vinz98

Whatmovesyou? Tell me

@Hemaworst, gefeliciteerd. Dat je maar veel als klimrek gebruikt mag worden. Ik vind dat zelf heeeerlijk. (2 en 6)
Enne, de hemaworst is vaak per twee in de aanbieding dus dat komt ff mooi uit!!

@Tano, dank voor de complimenten. Misschien wil Koifarm er wel naar kijken voor je, hij heeft veel electro+technische kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiekjesbakker
@Koifarm:
Twee woofers per speaker ? haha je had de kop van m'n vriendin moeten zien toen de woofers arriveerden. Twee van die joekels...dat ga ik hier echt niet kunnen verkopen...Het scheidingsfilter zwakt de saba's al een beetje af voor zover ik begrijp (ook al komt mijn 2x13 Watt Audioromy M84-A, waarover ik binnenkort een review zal schrijven als ik er nieuwe buisjes in gehoord heb, niet voorbij "8 uur" qua volumeknop omdat ik dan waarschijnlijk bezoek krijg van de buren dan wel politie). Maar misschien heb ik gewoon een domme fout gemaakt in het scheidingsfilter. Lampizator geeft in zijn scheidingsfilter een waarde van 80 uF voor de condensator op de saba-middentoner, maar die hadden ze niet bij caps & coils, daarom heb ik 82 uF gebruikt. Leek me niet zo belangrijk, omdat er steeds +- 5% bij staat. Maar misschien sloeg die 5% ergens anders op, en had ik een 33 uF in serie met een 47 uF moeten schakelen, die twee waardes waren er wel bij c&c en dan kom je mooi op 80 als ik het goed begrijp...

Het lijkt misschien allemaal een beetje off-topic. Dat komt omdat dat zo is. Maar de kabels naar de speakers komen wel uit China, hoor, ook al staat er "Monster Cable, made in USA" op. Gekocht voor een paar tientjes op ebay. Fantastisch land, China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
82 of 82 uF maakt bijna geen verschil in overnamefrequentie. En het heeft niks met de geluidssterkte te maken. bij de mid en tweeter moet je gewoon een weerstandje erbij schakelen. Hoeveel (ws bijna hetzelfde als de speakers zelf ~8ohm) kun je heel makkelijk online uitrekenen op de site van strassacker.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231001

@Hemaworst, gefeliciteerd man!

@balboa, zag toevallig jou bieding staan op MP, omdat ik ook nog wel eens kijk uit nieuwschierigheid waar ze nu voor weg gaan. Heb inmiddels een Audioromy FU13 waar ik momenteel naar luister maar mijn DM10 gaat zeker niet weg. Tip: Als je de DM10 een keer open maakt, maak een van de speaker aansluitingen los en voeg deze bij de andere aansluiting toe. Dus dat je uit eindelijk een paar aansluitingen overhoud ipv 2. De versterker gaat daar door nog een stuk beter klinken. Geluid krijgt nog meer ballen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ Hemaworst, gefeliciteerd veel succes met luiers verversen en de korte nachten. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Feli hemaworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-04 12:23
Gefeliciteerd Hemaworst!
/spuit11

Zorgen jullie er allemaal trouwens wel even voor dat de buizen goed schoongemaakt zijn?
http://newyork.craigslist.org/wch/ele/1077822164.html

Ook een mooie link, zelf buizen maken:
http://www.dailymotion.co...on-dune-lampe-triode_tech

[ Voor 25% gewijzigd door DJ Henk op 18-03-2009 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:21
DJ Henk schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 18:58:
Zorgen jullie er allemaal trouwens wel even voor dat de buizen goed schoongemaakt zijn?
http://newyork.craigslist.org/wch/ele/1077822164.html
Dan ben je toch ook niet lekker bezig..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:08
Anoniem: 231001 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:11:
@balboa, zag toevallig jou bieding staan op MP, omdat ik ook nog wel eens kijk uit nieuwschierigheid waar ze nu voor weg gaan. Heb inmiddels een Audioromy FU13 waar ik momenteel naar luister maar mijn DM10 gaat zeker niet weg. Tip: Als je de DM10 een keer open maakt, maak een van de speaker aansluitingen los en voeg deze bij de andere aansluiting toe. Dus dat je uit eindelijk een paar aansluitingen overhoud ipv 2. De versterker gaat daar door nog een stuk beter klinken. Geluid krijgt nog meer ballen!
Thanx voor de tip. Wist niet dat jij ook een DM-10 hebt. Zal binnenkort eens even kijken voor die tweak ;) Hoe bevalt die Audioromy t.o.v. de Densen?
Heb hem uiteindelijk bij Senseofmusic gekocht, die andere aanbieder reageerde niet.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
die eerste link is 'flagged for removal'
waar ging het over?
Ik ben nu wel nieuwsgierig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
Anoniem: 13443 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 23:57:
die eerste link is 'flagged for removal'
waar ging het over?
Ik ben nu wel nieuwsgierig...
check Google cache

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Lol! bij zoiets vraag ik me echt af of je met een idioot te maken hebt of een practical joke :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262418

Hahaha! Dat moét haast wel een practical joke zijn! ...... toch?

Gistermiddag wezen sjouwen bij mijn schoonvader omdat de luidsprekers bezorgd werden. (De woonkamer is op het eerste verdiep) De Chinezen weten in ieder geval van inpakken! In drie over elkaar geschoven dozen omgeven door van dat witte plastiek/foam spul kan er bijna niets mis gaan.... maar ik heb al eerder wat over beschadigde Aurum Cantussen gehoord hier, dus we hebben ze goed gecontroleerd ;)

De loodzware apparaten zien er schitterend uit. De donkere finish is echt heel mooi om te zien, de gouden spikes eronder uitwat kitscherig maar niet té. Maar ze zijn ook niet om naar te kijken nietwaar?

Alles aangesloten op de versterker (met gratis meegeleverde kabel, top!) en eens een cd'tje erin gegooid. Een wereld van verschil met de oude luidsprekers. Dat waren Tannoy Reveals die ik mijn schoonvader had geleend voor bij zijn nieuwe versterker. Die had ik nog staan van de periode waarin ik dacht dat ik zelf eens muziek (of wat daarvoor door ging) moest gaan maken...... :D

We hebben Peer Gynt langs laten komen, Pink Floyd met bakstenen laten spelen en Christy Moore ons laten denken dat we in een Ierse pub beland waren. Alles werd loepzuiver weergegeven. Vooral in het hoog worden details die voorheen verborgen waren weergegeven met een helderheid en zuiverheid waar je versteld van staat.

Overigens kwam Peer Gynt met geweldig strak dreunende pauken de woonkamer in. Het laag is vol, zwaar en zeer strak! Het is een 2,5 weg luidspreker, de V7F en V8F zijn drie-weg en zouden zeker ook in het laag een extra aanvulling moeten betekenen, maar dit is voor mij al meer dan genoeg. Zeker ook gezien de meerprijs van de hogere modellen.

Conclusie van de avond; de luidsprekers moeten nog inspelen maar zijn een lust voor oor en oog. Allereerst wou mijn schoonmoeder geen "lelijke grote zuilen" in de woonkamer, maar nu is ze helemaal om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiekjesbakker
@Koifarm en Jeep:
Bedankt ! Na enig zoeken en puzzelen begrijp ik nu wat ik moet doen en de spullen zijn besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Is dit een leuke/goede draaitafel om te kopen? Of zijn er betere te koop voor € 300,-

michell syncro

Afbeeldingslocatie: http://www.michell-engineering.co.uk/g/michell_syncro.jpg

Mijn tweede optie is deze:

Technics SL1200 mk2

Afbeeldingslocatie: http://www.musik-schmidt.de/images/product_images/info2_images/Technics_SL1200_MK2.jpg

voor € 200,-

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 235262 op 19-03-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

wel een cool ding die michell syncro! staat tenminste leuk in de woonkamer!

maar 300,- is mij wat teveel op dit moment (persoonlijke krediet crisis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Geen van beide kopen.

Kijk eens op je gemak naar een Garrard 301 of om te beginnen een geveerde Lenco, idler drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tamotomat, even gegoogled en gelezen maar jouw aanbevelingen zijn mij te oud en mogelijk te veel geknutsel. Ik wil een draaitafel, buizenpre en dan gewoon platen luisteren. In duitsland toch een beetje platenkoorts opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De Michel Syncro is een zeer goed klinkende draaitafel. En bovendien mooi. €300 is een koopje. Normaal kosten ze in de buurt van de €2000 (misschien niet deze hoor). Alleen de arm is al duurder. De Rega RB300 arm is een hele mooie arm die nog van diverse upgrades voorzien kan worden. Een betere arm vind je pas in een prijsklasse van >2x zo duur (en dan nog op basis van deze).
De technics SL1200 is een direct drive DJ draaitafel. Waarschijnlijk ook navenant afgeragd door een DJ. Niet voor HiFi bedoeld. Als ik die arm zo zie dan krijg ik al nachtmerries over loszittende lagers, headshell ed.

tamotomat: wat moet je nou in shemelsnaam met een Garrard? Ik weet wel dat er een heleboel mensen zijn die ze verafgoden net als Thorens, maar ik denk niet dat dat terecht is. Je bent veel beter af met een moderne draaitafel. Zeker vanwege de compatibiliteit met de echte mooie MC-elementen.

Ik zie voor dat budget verder alleen een Rega P3.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 19-03-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
Is er iemand die de bias zou kunnen afstellen van mijn Yaqin VK2100 (tegen betaling)?

Heeft iemand ooit de Swans T200B beluisterd? Zien er best leuk uit, maar ik kan maar geen echte review vinden. Swans lijkt best populair en heeft behoorlijk wat dealers in Duitsland en ook eentje in Nederland (Novus Audio).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je een multimeter hebt kun je dat evt zelf hoor? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
Ik heb dr een (inmiddels half kapot, moet even nieuwe halen), maar ik heb geen idee waar ik moet meten, iemand een link met universele uitleg? Op de printplaat staat ook niks duidelijk aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@koifarm. Ik onderstreep het verhaal van Jeep helemaal. Met name rega maakt een mooie budget draaitafel.

Neem in ieder geval geen pro-ject debut want die zien er leuk uit maar kwalitatief is rega voor iets meer geld absoluut beter.

Maar goed zoals jeep aangeeft is een Michel Syncro voor 300 euri een mooie koop. Maar is de Michel incl of excl element? En wat voor element? MM, MC of MC high gain (die zie je namelijk ook steeds meer).

En wees bedacht op wat voor geluid je wil? Ortofon-elementen neigen, voor mijn gevoel, meer naar een buizengeluid terwijl benz micro elementen meer 'cd geluid' geluid geven.Om maar een klein voorbeeld te geven. Van alle element soorten vind ik nog steeds de MC het meest detailrijk klinken.

Uiteraard is het slechts een mening.

@jeep..met welke element draai jij?

Uiteraard is over draaitafels en met name elementen veel te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 16:09:

tamotomat: wat moet je nou in shemelsnaam met een Garrard? Ik weet wel dat er een heleboel mensen zijn die ze verafgoden net als Thorens, maar ik denk niet dat dat terecht is. Je bent veel beter af met een moderne draaitafel. Zeker vanwege de compatibiliteit met de echte mooie MC-elementen.

Ik zie voor dat budget verder alleen een Rega P3.
Jeep heb dus zo`n modern ding met toeters en bellen staan. De Mc is al geruime tijd de deur uit.
Speel nu tot tevredenheid met MM en ga binnenkort zelfs vintage MM elementen monteren.
Ga ook echt weer geveerd ontkoppeld spelen.
Beweer niet dat dit nu allemaal beter is maar in ieder geval wel anders, en naar mijn bescheiden mening muzikaler.

Dus wie van een Garrard over wil stappen naar een moderne Duitser; laat het maar horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik denk dat de Swans een aardige speaker is maar niet super. De tweeter is niet super denk ik. En het is een actieve speaker met versterking natuurlijk. Ik weet niet of je dat juist zoekt?

Ik heb er nu een Dynavector Karat D17MK2 in. Super element maar heel lage uitgangsspanning.
Verder heb ik nog een Kiseki Blue MC en een Milltek Aurora (zijn kleine HO-MC broertje).

Als MM's naar buizen klinken dan bedoel je waarschijnlijk wat ik de slechte eigenschappen ervan vind: niet neutraal, rond, sloom. Mijn element is superdynamisch, super neutraal (binnen 1 dB recht tot 100kHz) en heel ruimtelijk. Voor mij echt nooit een MM meer. De techniek van MC is gewoon beter (minder bewegende massa).

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 19-03-2009 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jeep in mijn optiek mag geen enkel element ergens naar klinken.

En beslist zelf geen muziek gaan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 12:48
Je zegt zelf dat een MM muzikaler is. Wat bedoel je daar dan mee? Ik lees dat Jeep nou juist zijn element als neutraal omschrijft wat mij prima in de oren klinkt.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 247027 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 19:27:
Jeep in mijn optiek mag geen enkel element ergens naar klinken.

En beslist zelf geen muziek gaan maken!
Ach ja audiogekken he ;).

Imo mag je buien ook niet met een karateleraar of een kroeg vergelijken (bah bier in je buizen ;)).
Gewoon lekker leven en laten leven, anders verzuurt het hier weer.
W0153R schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 17:53:
Ik heb dr een (inmiddels half kapot, moet even nieuwe halen), maar ik heb geen idee waar ik moet meten, iemand een link met universele uitleg? Op de printplaat staat ook niks duidelijk aangegeven.
http://www.diyguitarist.com/GuitarAmps/PT-Biasing.htm

Wel even een nette (20euro is goed genoeg) multimeter halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Saab schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 19:36:
Je zegt zelf dat een MM muzikaler is. Wat bedoel je daar dan mee? Ik lees dat Jeep nou juist zijn element als neutraal omschrijft wat mij prima in de oren klinkt.
Met veren ontkoppelt dat vind ik muzikaler klinken.

Al je apparatuur dient eigenlijk neutraal te zijn want je gaat de muziek uit de groef peuren en naar je speakers transporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Anoniem: 247027 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 20:06:
[...]

Met veren ontkoppelt dat vind ik muzikaler klinken.

Al je apparatuur dient eigenlijk neutraal te zijn want je gaat de muziek uit de groef peuren en naar je speakers transporteren.
Al je apparatuur dient eigenlijk neutraal te zijn.

Dat is mijn eigen en enige criterium. Hoe 'lelijk' het dan ook maar mag zijn.

Mijn Thorens is ook met veren ontkoppeld. Ik ben wel benieuwd naar Jeep's element maar ik kan er bar weinig over vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja please zullen we de neutraliteitsdiscussie lekker in het efljes topic doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Anoniem: 235262 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 16:05:
Ik wil een draaitafel, buizenpre en dan gewoon platen luisteren.
Heb je tips m.b.t. zo'n buizenpre? Ik ben op zoek naar een betaalbare, goed klinkende oplossing.
Gebruik nu een Pro-Ject The Phono Box, maar dat dingetje klinkt ontzettend vlak en mat. Ter vergelijking: de phono voortrap van m'n Aura VA100 geintegreerde versterker (tape out aangesloten op een line in van m'n voorversterker) klinkt vele malen sprankelender, helderder en vooral strakker.

De Aura gebruik ik als versterker voor bij m'n PC, dus 'm permanent in de woonkamer laten staan is geen optie. ;) Dus zoek ik een ander alternatief.
Tussen de betaalbare pre's van o.a. NAD, Cambridge, Rega, etc. kwam ik ook de Dynavox TPR-2 tegen. Leek me wel aardig, zeker voor die prijs, maar ik heb geen flauw benul of 't iets is...

De rest van m'n setup: Dual CS 505-4 draaitafel met Ortofon OM 10 element (MM), Marantz AV9000 voorversterker, Marantz MM9000 eindversterker en T+A TMR80 speakers (3-weg transmissielijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even een update van de michell syncro aanbieder.Er zit een mission 774 arm met coral mc element op.
Zegt mij niets, misschien een van jullie.

Ik zit aan yaqin ms12b of ook dynavox phono pre te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W0153R
Anoniem: 13443 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 18:39:
Ik denk dat de Swans een aardige speaker is maar niet super. De tweeter is niet super denk ik. En het is een actieve speaker met versterking natuurlijk. Ik weet niet of je dat juist zoekt?
[...]
Heb je ze ook gehoord? De reviews die ik heb gevonden (allemaal niet meer dan een paar zinnen) zeggen dat ze heel goed zijn.
Actieve speakers lijkt me wel lekker ruimtebesparend.
De buizen in de Yaqin VK2100 zijn voorversterker-buizen, het is een hybride, maakt dit verschil? De buizen die er in zitten zijn Chinese 6N1.
Hier heeft iemand het over DC offset die ook afgesteld dient te worden, ik kan in jouw link hier niks over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ms12b is een uitstekende keuze hou er echter rekening mee dat een MC element normaal gesproken een lage output heeft. Dit kun je oplossen door de pre-out van de ms12b (0,7 ipv 0,25) te gebruiken. Maar het geluid zal waarschijnlijk zachter klinken in vergelijk met je cd.speler. Denk dus om je volume als je van medium switcht.

Als ik het zo lees is de de syncro inderdaad een leuke speler, Michell staat redelijk goed bekend (o.a. die prachtdraaitafel uit A Clockwork Orange). De arm ken ik zelf niet maar volgens onderstaande website is de 774 een goede arm, uit de 774 serie is Mission 774 LC de minste uit de reeks.
http://www.vinylengine.com/library/mission.shtml
(de dynavox ken ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mission maakte hele goede strakke armen, vergelijkbaar met Linn. Het is een prima arm vglb de Akito (nog steeds erg gewild).

De goedkope phono-pre's moet je niet nemen, Die klinken echt niet geweldig. De Pro-Ject Tube Box klinkt wel goed. De Bellari VP29 schijnt ook erg goed te zijn. Maar dat is allemaal boven de €250-300.
Ik ken de Coral niet uit mijn hoofd, maar volgens mij was dat bepaald geen goedkoop element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@jeep..wellicht dat je interessant vind. Ik heb twee Gold lion KT77 besteld (had ff een fin. meevaller).

Laat je nog weten hoe het klinkt.

ps..De lehman black cube is een gewild pre-amp voor draaitafels. Tweedehands prijzen ergens tussen de 100 en 200 euro via o.a. hifi.nl, etc.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 219813 op 20-03-2009 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829 schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 21:00:
[...]
Heb je tips m.b.t. zo'n buizenpre?

Tussen de betaalbare pre's van o.a. NAD, Cambridge, Rega, etc. kwam ik ook de Dynavox TPR-2 tegen.

Leek me wel aardig, zeker voor die prijs, maar ik heb geen flauw benul of 't iets is...

De rest van m'n setup: Dual CS 505-4 draaitafel met Ortofon OM 10 element (MM), Marantz AV9000 voorversterker, Marantz MM9000 eindversterker en T+A TMR80 speakers (3-weg transmissielijn).
Nou dat is het echt wel.
Die Dynavox TPR-2 is een ietwat attraktief klinkend goedkoop Chinees , 1 buis, Voorversterkertje met opamp MM/MC phonotrapje en is betrekkelijk eenvoudig te up-graden.

De MS 12 B is een buizen VV met een erg ruimtelijk klinkende buizen phonotrapje MC/MM.

Na met beide een poosje te hebben gespeeld gaat m`n voorkeur uit naar de laatste.

Ken echt wel mooiere buizentrapjes ( Pure Sound P10 ) b.v. maar dan moet je gelijk weer fors dieper in de buidel tasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Boudewijn schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 20:27:
Tsja please zullen we de neutraliteitsdiscussie lekker in het efljes topic doen?
Elfjes topic????

Vinyl topic zal je bedoelen.

Chapeau Boudewijn ! _/-\o_ dat jij je zo "neutraal" opstelt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik lees nu net in de advertentie op Marktplaats dat de Coral een High MC output heeft, dan zou ik voor de Yaqin MS12B gaan, zitten we gelijk weer on topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Saab schreef op donderdag 19 maart 2009 @ 20:12:
[...]

Al je apparatuur dient eigenlijk neutraal te zijn.

Dat is mijn eigen en enige criterium. Hoe 'lelijk' het dan ook maar mag zijn.

Mijn Thorens is ook met veren ontkoppeld. Ik ben wel benieuwd naar Jeep's element maar ik kan er bar weinig over vinden helaas.
Afbeeldingslocatie: http://www.dynavector.com/products/images/17d3_f_response.gif

Zoals je ziet heb ik wel iets gevonden en dat liegt er niet om. Een hele mooie frekwentie plot!

De enige beperking welke ik zie is het meet apparaat. Het laat alleen tussen 20 en 20000Hz een plot zien.
Wel een prachtige vlakke frekwentie plot van begin tot het einde en dat laatste hebben er niet zo veel.
Bij de meeste Mc`s gaat het ergens tussen 10 en 15 kHz steil oplopen en dat is helaas dan ook goed hoorbaar.
Ben er van overtuigd dat het bereik van dit element veel groter zal zijn.
Ga nu niet direct mekkeren dat het muziek bereik op een plaat niet groter is, want dat weten wij ( bijna ) allemaal wel.
Het leuke is dat in die uiterste frekwenties geen muziek zit maar nog wel "ruimte en diepte" informatie en dat geeft je zo`n heerlijk "live" gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb nog even wat gezocht om mijn ervaring met MM en MC te staven.
MM or MC, which is better for what and why?

This is a complex question.

First, any MM Cartridge (excepting the MI types often mis-labelled as MM) will have so much inductance that high frequencies are rolled off. The solution usually employed is to load the cartridge with a significant capacitance to create a resonance circuit to boost the treble up at resonance to partially compenaste for that. All in all suitable only for lo-fi.

An MC cartridge is considerably more linear, frequency response wise and otherwise, tends to have less moving mass.

Next is good to take the different types of styly into account
En op de pagina op DIYaudio staat nog een heleboel informatie die verklaard waar bepaalde (voor?)oordelen vandaan komen. De tip maakt namelijk ook heel veel uit.
Moving magnets are not inherently inferior. For a long time, (]eep: =vroeger!) MC's had the higher moving mass, and all suffered from a peak at the high end, which in those days I could usually hear. That aside, MC's usually sounded cleaner; but I preferred the original Grado Signature (Moving Iron) to any MC; it was cleaner, and smoother yet...
The MM ADC's were very good. You no longer see as a spec, moving mass referred to the stylus, as one could once. In those days, MCs either had substantially greater moving mass, or very low output. That was also the reason why MM's/MI's had better tracking at lower forces. And because the coil could be larger, the MM output was substantially higher, all things being equal. (This could be, and sometimes was traded off against inductance. ) And, as MC's have benefitted from magnet technology improvements, so have MM's.

Nowadays, the point is moot, as there are no high quality MM's being made that I'm aware of. The last entry, the Shure V15, is now out of production. I've had all three over the years, MC currently.
Ik heb nog even op Coral gezocht, maar dat was blijkbaar toch niet echt een succes want de Japanse fabrikant heeft er al heel lang gelden de brui aan gegeven. Wat ik tegenkwam was dan ook allemaal oud. Dus: leuk om erbij te krijgen maar waarschijnlijk is hij aan vervanging toe. Voor een MM uitvoering zijn nog wel naaldjes te koop maar dat raad ik sterk af. Koop liever een moderne MC.

De Lehman Black Cube is idd een mooie phono-pre die veel lovende recencies krijgt. Hij is op basis van opampjes. Wat ik toch het mooist vind klinken is een MC met prepre-trafo's naar een buizentrapje.

De review van mijn element Karat D17MkII waar ik vooral op afgegaan was stond op een hele interessante site van iemand met veel ervaring die met een goede onderbouwing de bekende hifi-bladen onder probeert te halen. www.high-endaudio.com.
Hij wil een onbevooroordeelde kijk op hifi. En hij heeft een lijstje (ja, ja, toch een lijstje. Die zijn best handig) met zijn klasse a b en c-componenten. De Karat D17 bleek een zeer zeer mooi element en voor een prijs die voor mij net haalbaar was.
Nu ik de site weer bezoek valt me iets op in zijn changes and updates!
September [2008]- All Class C Digital Sources have been removed due to a price/performance breakthrough in Class B
September- Pacific Valve MHZS CD 66 & 88 CD Players added to Class B Digital Sources
...
december [2008] ... [hele lijst incl de MHZS:]eep] all removed from Digital Sources due to a higher performance/price ratio standard
Site is erg aan te raden

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 20-03-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Anoniem: 247027 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 10:09:
[...]

[afbeelding]

Zoals je ziet heb ik wel iets gevonden en dat liegt er niet om. Een hele mooie frekwentie plot!

De enige beperking welke ik zie is het meet apparaat. Het laat alleen tussen 20 en 20000Hz een plot zien.
Wel een prachtige vlakke frekwentie plot van begin tot het einde en dat laatste hebben er niet zo veel.
Bij de meeste Mc`s gaat het ergens tussen 10 en 15 kHz steil oplopen en dat is helaas dan ook goed hoorbaar.
Ben er van overtuigd dat het bereik van dit element veel groter zal zijn.
Ga nu niet direct mekkeren dat het muziek bereik op een plaat niet groter is, want dat weten wij ( bijna ) allemaal wel.
Het leuke is dat in die uiterste frekwenties geen muziek zit maar nog wel "ruimte en diepte" informatie en dat geeft je zo`n heerlijk "live" gevoel.
Je hoort mij niet mekkeren. En je hebt helemaal gelijk. Ik vind die plot er prima uit zien. Heb jij die Dynavector dan ook?

Het ziet er lekker neutraal uit in elk geval.

Ik zal eens kijken of ik een plotje van mijn element kan vinden. maar mijn element is van een heel andere, goedkopere klasse. Desondanks ben ik er tevreden over, ik draai ook niet zo verschrikkelijk vaak platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee, ik heb hem
de plot loopt trouwens maar tot 20kHz maar hij kan tot 100kHz
dat komt door de korte massieve naalddrager van diamant.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 13443 op 20-03-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13443 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 16:43:
nee, ik heb hem
de plot loopt trouwens maar tot 20kHz maar hij kan tot 100kHz
dat komt door de korte massieve naalddrager van diamant.
Saab @ Nee dit element heb ik niet maar het lijkt mij wel een heel mooi element.
En ik draai verschrikkelijk veel platen.

Jeep @ nergens beweer ik dat MM beter is dan MC, slechts dat het anders is en mijn voorkeur heeft.
Bekijk en lees dit eens: http://forum.audiogon.com...1200430667&openflup&161&4
misschien stemt dat je iets milder.

Jeep @ en die plot moet toch ook ergens beginnen? Oh die naalddrager zal waarschijnlijk van Boron gemaakt zijn.

Koifarm@ realiseer je wel dat je nieuwe artdeco audiomeubel, met name die glasplaten, wel eens bij een draaitafel onaangenaam geluid gaat maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 247027 op 20-03-2009 17:19 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.