Goedemorgen,
Het wordt weer eens tijd dat ik mijn rentree maak in dit topic. De mensen met een goed geheugen zullen zich wellicht herinneren dat ik eind vorig jaar, voor mijn verhuizing, ook via Ebay wat Chinees spul heb aangeschaft. Ik was een gelukkig mens toen, want ik wist dat mijn audio-setup bijna af was. Het was alleen nog even wachten op de komst van een losse DAC voor mijn Squeezebox: een
Xindak DAC-5. Daarna zouden al mijn zorgen verdwenen zijn, dacht ik.
De werkelijkheid liep uiteraard anders. Na de verhuizing maakte ik namelijk stevig kennis met het begrip akoestiek. Want... in mijn nieuwe huiskamer klonk het opeens alsof ik naar een transistorradio met halflege batterijen zat te luisteren! Hoe ik schoof en draaide met de speakers, er was geen enkele vorm van laag meer uit te krijgen. Het midden en het hoog waren er gelukkig nog wel, maar veel minder precies. Alsof iemand met de Blur-tool in Photoshop had zitten spelen. De nieuwe DAC kwam binnen en bracht maar marginaal verbetering. Een woonkamer die twee keer zo groot is, heeft dus ook nadelen!
Ondertussen is Kiekjesbakker, die ik al zeker 15 jaar ken voor hij op dit forum gedag kwam zeggen, ook flink aangestoken door het veel geluid voor weinig geld-virus.
Zijn avonturen met zijn MHZS-speler (co-starring Dokter Koifarm) heeft u al elders kunnen lezen. Ook het werk van de
Lampizator (Lampie, voor intimi) heeft indruk gemaakt. Hetgeen heeft geresulteerd in twee nogal -euh- aanwezige houtcontructies in zijn woonkamer, voorzien van de nodige Ebay-rommel.
U voelt het al aankomen, het werd eens hoog tijd voor een goed vergelijk tussen de verschillende spullen. Eens kijken of verandering van spijs doet luisteren.. Zo kwam het dat mijn woonkamer er gisteren zo uitzag:
(U ziet, er moet nog het nodige aan afwerken gedaan worden. In het huidige tempo denk ik dat ik rond 2015 een mooie post kan maken in het Post je home cinema-topic)
De buitenste speakers staan vooralsnog slechts bekend onder hun codenaam: Project 2.3. De binnenste speakers zijn mijn ALR-Jordans, die zo vreselijk door de mand gevallen zijn, nu ze niet meer hun listige bass-reflex via de muren-truc kunnen doen.
Nader bekeken, dit zijn de apparaten die voor de aandrijving zorgden:
Vanaf linksonder, met de klok mee: Sony Superaudio cd-speler (niet gebruikt), Yaqin MS-6V6 (ongemod, originele buizen), Squeezebox, modem/router (voor het geval de muziek plots op zou raken), pc met flac's en mp3's, de Xindac DAC-5 en op de voorgrond de eerder genoemde, heftig verbouwde MHZS CD-88 cd-speler.
Eerst een vergelijk tussen de Squeezebox/DAC-combinatie en de MHZS. We beginnen met de ALR-Jordans en de MHZS en zetten een cd van een inmiddels alweer vergeten Nederlandse band op: Mimezine. Na een seconde of tien begint DJ Henk al moeilijk te kijken en hij schakelt over naar de Squeezebox, die begint te spelen met Flac's geript van dezelfde cd. Een wereld van verschil. De MHZS is op alle fronten beter. Hoog? Laag? Iets er tussenin? U roept maar, de MHZS heeft het allemaal! Als ik het verschil zou moeten karakteriseren, en dat moet ik, dan zou ik zeggen dat de MHZS veel strakker is. Veel meer definitie. Meer bereik. Meer alles.
Dit valt me wel een beetje tegen van de Xindak. Nu heb ik buiten deze verder geen ervaring met losse DAC's, maar volgens het internet, dat toch altijd gelijk heeft, zou dit een mooie DAC voor zijn geld zijn. Goede onderdelen, mooie opbouw. Het komt er op deze setup echter niet uit. De 15 euro aan electronisch grut dat Koifarm in de MHZS gesoldeerd heeft, lacht mijn vriendelijke Chinees keihard uit.
Door naar het volgende vergelijk. Heeft Lampie gelijk als hij zegt dat je voor een spotprijs het beste audio-systeem ter wereld kunt maken? We sluiten Project 2.3 aan om die vraag te beantwoorden.
(Project 2.3 van de achterzijde)
Of het met deze speakers het beste systeem ter wereld gaat worden weet ik nog niet, maar alweer is het na enkele seconden duidelijk wie er de winnaar is. Project 2.3 weet zelfs op deze afstand een mooi doorlopend stereobeeld neer te zetten. Allerhande geluidjes, door de verschillende producers als frisgekleurde paaseieren verstopt in de meest onmogelijke hoekjes, laten zich nu vrolijk lachend horen. De stemmen en instrumenten komen mooi los.
Kritische noten zijn er ook (haha, een woordgrapje!): Zo is, naar mijn bescheiden mening, de bas ook hier de zwakke plek. Overall iets te zacht, minder nauwkeurig dan zou moeten en, opvallend, het lijkt alsof hij beneden een bepaalde frequentie helemaal wegvalt. De vraag is in hoeverre mijn Yaqin hier een rol speelt, aangezien ik heb begrepen dat dit juiste de zwakke plekken van een buizenversterker zijn.
U ziet, een audio-vergelijk hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Niks dubbelblind en afgeschermde aardstralen, deze wedstrijd was binnen 20 seconden beslist. De resterende speeltijd (hahaha, alweer eentje!) werd opgevuld met het afspelen van alle cd's uit de bibliotheek van DJ Henk. Slechts af en toe onderbroken door de bezorgde vraag van Kiekjesbakker of dat rare geknetter echt in de muziek zat, of dat er bij het vervoer wat draadjes los waren geraakt.
En zo kwam alles toch nog goed. Na voldoende bier uit de koelkast getrokken te hebben, is Kiekjesbakker bij het naar huis gaan namelijk al zijn spullen vergeten.