Duurzame energie deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.091 views

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 13:15:
[...]

Knap met Google Sketchup. Ik probeer ook al een tijdje een model te maken van mijn huis in de straat. Alleen lukt dat nog voor geen meter.

* ericplan is niet zo'n tekenaar / artiest :D
Valt heel erg mee, gewoon aan de slag gaan en proberen. En heel regelmatig een kopie opslaan, zodat wanneer je iets vernaggelt terug kan gaan naar de eerdere versie.

A'dam PVOutput

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:41
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:02:
Belangrijk is dat je geen drukleiding van regenwater en kraanwater op elkaar aansluit. De kans is dan groot dat er een menging optreedt of dat je regenwater in het drinkwaternet pompt.
Dat is nogal streng verboden ook ;)

Wij hebben helaas geen kruipruimte, anders had ik ook een leiding naar het toilet overwogen. We wassen nu alleen de auto met regenwater, en de hogedrukreiniger die lust het water ook graag.

Voordeel van regenwater is dat er vrijwel geen kalk in zit, maar let wel op wat voor dakoppervlak je hebt, er kunnen erg (té) veel zinkresten van de dakafwerking in het water terechtkomen. En andere dakvervuiling zoals vogelpoep (of kattenpoep in geval van plat dak zoals bij ons) met de daarin aanwezige bacteriën. Dat kán dus problemen opleveren als je niet op 60 graden wast. Kattenpoep vs zwangere vrouwen is niet zo'n geweldige combi :|

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Ik heb het ook als volgt aangepakt:

Toen mijn huis is opgeleverd, heb ik een waterleiding gelegd vanaf de meterkast (waar het water binnenkomt) naar het toilet op de BG , naar het toilet op de 1ste VD en een loze leiding naar zolder.
Dit allemaal weggewerkt in de leidingkoker die in nieuwbouwhuizen zit.

Later heb ik een schuurtje gebouwd (krijg je niet meer bij je huis volgens het nieuwe bouwbesluit) met een soort van keldertje waain ik 3 IBC's heb staan. Ik heb een regenwater pijp van rond 50 hierop aangesloten als aanvoer tussen de IBC's en de filters. Verder heb ik bij de bouw een dikke PVC pijp van mijn kruipruimte onder het huis naar het keldertje van de schuur gelegd. Daarin lopen electra en dus regenwateraanvoer naar huis.
Toen ik de buffering af had, heb ik de wasmachine omgezet op zolder en het regewatercircuit afgesloten van drinkwater en aangesloten op het regenwater in de meterkast.

IBC's kun je natuurlijk ook gewoon ingraven in de tuin en een pomp kun je natuurlijk ook gewoon in een kruipruimte met een lange aanzuigslang daartussen.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat het lastig is om nieuwe leidingen door je huis te gaan leggen als alles afgewerkt is.

Alles bij elkaar denk ik dat het aan materiaal maar iets van 500 euro heeft gekost en ik krijg er geen subsidie voor. IBC's kun je van Marktplaats halen voor een paar 10tjes. Pomp en zuigleiding kosten wat (150-200 euro), PVC werk, filters (30-40 euro per pijp bij DBcom) en waterleiding (vloerverwarmingsleiding totaan meterkast (had ik nog over)) en kunststof waterleiding door mijn huis (met van die perskoppelingen), tyleen door de kruipruimte naar de buitenkranen.

Het bespaart wel zo'n 40% tot 50% op mijn waterverbruik (moet ik nog meten trouwens). Alleen, zet het qua kostenbesparing niet echt zoden aan de dijk aangezien water weinig kost (maar daar gaat het niet om).

Als het regewater op is, kan ik het nu even "omsleutelen", omdat het alleen maar 1 aansluiting betreft in mijn meterkast. Ik buffer 3 kuub op bijna 80 m^2 dak voor een gezin van 3 man. Als het regent heb ik de buffer in no time vol (half uurtje gaf al eens 400 liter) en kan ik het 3 weken volhouden zonder regen. In de praktijk zal het haast nooit voorkomen.

Ik wil alleen wel een suppletieregeling maken voor het geval dat. Dat houdt in dat wanneer het niveau in de buffers kritiek laag wordt, deze automatisch tot een iets hoger niveau wordt aagevuld met kraanwater. Dit ga ik van de zomer maar eens doen.

Die overstort heb ik nu in het regenwater riool (is natuurlijk gescheiden in nieuwbouw wijken). Dit kun je ook in bezinknetten laten lopen die je in je tuin ingraaft (of is een grindkoffer hetzelfde?).

Je kunt denken aan een regenton in jouw geval. Maar, als je een IBC ingraaft en een pompje zou gebruiken, kun je het water ook gebruiken voor schoonmaak en het wassen van je auto. Het bevat immers geen kalk. De enige verontreiniging die er in kan zitten zijn wat deeltjes uit de lucht en wat vogelpoep van je dak. Je hoeft je auto dan niet meer af te zemen omdat er geen kalk "druppeltjes" meer op je lak blijven zitten.

Lang verhaal. Ik hoop dat het nog te volgen is.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1bzv5faoanm.jpg

GENIAAL :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Iran heeft zijn Atoom kennis toch voor een deel van ons "gepikt"
AMSTERDAM - De Nederlandse regering heeft de Pakistaanse kerngeleerde Abdul Khan, verdacht van atoomspionage, in 1975 en in 1986 laten lopen op verzoek van de Amerikaanse inlichtingendienst CIA. Dit zegt ex-premier Lubbers in een interview dat het VPRO-programma Argus vandaag uitzendt.
Khan gaf in de jaren tachtig en negentig leiding aan de ontwikkeling en bouw van de Pakistaanse atoombom. Hij zou begin jaren zeventig bij de verrijkingsfabriek van Urenco in Almelo kennis hebben gestolen over de bouw van ultracentrifuges. Die informatie zou hij hebben gebruikt om in Pakistan uranium te verrijken en kernwapens te maken. In 1998 voerde Pakistan zijn eerste ondergrondse kernproef uit.
Khan heeft de centrifuge-kennis vervolgens doorverkocht aan Libië, Noord-Korea en Iran. Ook die landen gebruiken de technologische informatie voor de ontwikkeling van kernwapens, is het vermoeden.

• ice-T106
  • Nu online
Zo'n IBC is natuurlijk ook te gebruiken als slecht geïsoleerde boiler voor de rest warmte van een zonneboiler in de zomer te lozen. Is denk ik goedkoper dan een warmtewisselaar en je kan later misschien nog wat met de restwarmte doen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Ik heb vandaag 2 * € 57,72 op mijn rekening gekregen van Senter Novem. Vermoedelijk het voorschot SDE subsidie voor januari en februari 2009.
Het voorschot 2008 moet nog komen.
Hoe is het mogelijk? Sinds 12 juni heb ik de panelen, sinds eind augustus de productiemeter en nu eindelijk subsidie!!!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 23:20
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 14:45:
Ik heb het ook als volgt aangepakt:

Toen mijn huis is opgeleverd, heb ik een waterleiding gelegd vanaf de meterkast (waar het water binnenkomt) naar het toilet op de BG , naar het toilet op de 1ste VD en een loze leiding naar zolder.
Dit allemaal weggewerkt in de leidingkoker die in nieuwbouwhuizen zit.
Ik heb er ook over zitten nadenken om zon kuubs vat in te graven. Wat me tegenhoud is de hoge grondwaterstand bij ons. Een leeg vat zou kunnen gaan drijven en dus omhoog komen....

Verwijderd

@Flitspaal
Zie ik het goed dat je blauwe kannen tyfocor hebt?
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=82
foto's dag 3, de 7e foto

Tyfocor L dus?

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
@ flitspaal
Leuke foto's op je website. Spullen zoals de bevestigingsbeugels en de dakdoorvoer, komen die van sunsystems? En ik zie een pomp die op de laagste stand toch nog 40 watt gebruikt, of wordt deze nog gemoduleerd aangestuurd, weet je daar meer van??

40 watt voor 10 uur gemiddeld per dag voor 9x30 dagen = 108 kwh, zo'n 25 euro. Snoept zomaar 10-20% van je opbrengst af...

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:41:
@Flitspaal
Zie ik het goed dat je blauwe kannen tyfocor hebt?
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=82
foto's dag 3, de 7e foto

Tyfocor L dus?
Ik ben voor de zekerheid even naar boven gelopen om het te controleren. Mijn systeem is inderdaad gevuld met Tyfocor L.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:58:
[...]

Ik ben voor de zekerheid even naar boven gelopen om het te controleren. Mijn systeem is inderdaad gevuld met Tyfocor L.
Voor vacuumcollectoren wordt door Tyforop Tyfocor LS toch eigenlijk voorgeschreven?

Verwijderd

ice-T106 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 16:42:
Zo'n IBC is natuurlijk ook te gebruiken als slecht geïsoleerde boiler voor de rest warmte van een zonneboiler in de zomer te lozen. Is denk ik goedkoper dan een warmtewisselaar en je kan later misschien nog wat met de restwarmte doen.
Een IBC komt meestal op een houten of kunststof pallet. Dit geleidt weinig warmte. Je zou hem kunnen neerzetten en een dikke laag steenwol oid eromheen maken om hem te isoleren. Let wel op dat een IBC van PVC is. Je kunt hem niet warmer laten worden dan 70 graden!

Als warmtebuffer kun je er ook voor kiezen om er 1 of 2 warmtewisselaar in te maken van vloerverwarmingsslang. Dan kun je het onder druk zetten van het verwarmingssysteem of gebruiken als "doorstroom" boiler voor de aanvoer van je CV of zonneboiler; soort van eerste opwarming.

Ik heb er ook aan zitten denken een te maken:
Eerst wat grind (en mischien ook zand) onderin te gooien, dan een warmtewisselaar van vloerverwarmingsslang. bijna volgooien met grind (en weer zand?) , nog een WTW en klaar. De vloerverwarmingsslangen kun je gewoon boven door de deksel werken.

Nadeel hiervan is alleen dat de warmtecapaciteit lager is dan alleen water. Maar, de geleiding van grind is volgens mij wel hoger. En het is makkelijk zelf te maken. Ook is de warmtegeleiding van vloerverwarmingsslang lager dan die van koper; kwestie van een paar meter extra erin wikkelen.

• SpiceWorm
Ik denk dat water beter warmte geleid dan steen, enkel en alleen al omdat het zal gaan bewegen zodra het wordt opgewarmd.

En dat het ding gaat drijven, als het vol zit met water zal dat zo'n vaart niet lopen toch ;) ? Helemaal als je er nog een laag zand overheen gooit. Daarbij valt het ook nog wel mee hoe slecht geïsoleerd zo'n vat is, de grond geleid warmte met ongeveer een meter per maand.

Verwijderd

llpineapple schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:29:
[...]

Ik heb er ook over zitten nadenken om zon kuubs vat in te graven. Wat me tegenhoud is de hoge grondwaterstand bij ons. Een leeg vat zou kunnen gaan drijven en dus omhoog komen....
Dat is een kwestie van ballast. Net als bij een kelder moet je berekenen hoeveel drijfvermogen een lege IBC heeft.
Stel het grondwater staat op zijn hoogst 0,5m onder het maaiveld en de IBC wordt op het maaiveld ingegraven, moet je dus het gewicht van ongeveer een half volle IBC aan water als tegedruk geven. Dit kan dmw grote grindtegels op de IBC of onder aan de pallet. Beton is 2,5 keer zo zwaar als water, dus reken maar uit.

Ook belangrijk is dat je de zijkant verstevigd. Anders drukt het zand de IBC in elkaar als deze leeg is.

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Punkrocker

Mostly harmless

llpineapple schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:29:
[...]

Verankeren aan je fundering/heipaal. Of als je helemaal nieuw bouwt kan je er een eigen paal voor laten slaan en hem daar aan verankeren.
(hoeveel kost dat eigenlijk, zo'n paal de grond in slaan/boren?)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Verwijderd

Om verwarring te voorkomen. Mijn laatste post heeft alleen betrekking op gebruik voor regenwateropslag. Voor warmteopslag maakt het niets uit, dan zit een IBC toch altijd vol.

• SpiceWorm
Afbeeldingslocatie: http://www.tyfo.de/images/engproducts.gif

Uit de PDF van Tyfocor LS
Application
Tyfocor LS is utilisable for solar heating equipment with stagnation temp-
eratures up to 320 °C, if the following instructions are properly observed:
It must be ensured that all of the heat-transfer fluid can drain out of the
solar collectors into the - sufficiently dimensioned - expansion tanks when
the maximum static temperature is reached, and thus the collec-tors
remain completely empty.
Tyfocor LS must not be exposed to sustained temperatures higher than
170 °C. Temperatures higher than 200 °C lead to slow thermal decompo-
sition of 1,2-propylene glycol, which is indicated by darkening of the fluid.
Due to this process the lifetime of the fluid may be strongly decreased.
2 dingen dus:
1: als je zorgt dat de vloeistof niet boven de 170c komt gaat er niets mis, boven de 200 gaat het hard.
2: dat kun je voorkomen door voldoende expansieruimte te regelen, zodat de vloeistof kan verdampen.

Qua glycol degradatie is er dus een oplossing, waarbij actieve koeling dus niet nodig lijkt. Tenminste, als de glycol ook daadwerkelijk uit de collector verdwijnt, en dus niet boven de 170c komt.

Verwijderd

Ik heb hier de Tyfocor LS staan ( 40ltr) en deze is roze.

@flitspaal
hoeveel liter glycol is er bij jou ingegaan? (water + glycol)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 20:50:
Ik heb hier de Tyfocor LS staan ( 40ltr) en deze is roze.

@flitspaal
hoeveel liter glycol is er bij jou ingegaan? (water + glycol)
Tyfocor L is gewoon precies zoals water, het voelt alleen wat vettig aan.

Er is bij mij net geen 20 liter in gegaan. Ik had twee jerrycans en een beetje nodig. Bij mij is er Tyfocor L 50% ingegaan en het is niet aangelengd / verdund met iets anders.

Verwijderd

20ltr? 8)7

Dan zal ik wel niet genoeg hebben aan m'n 40ltr. :(

Verwijderd

ice-T106 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 16:42:
Dit is wel degelijk een slecht idee, want dat opgewarmde water is een ideale voedings bodem voor legionella bacterieen
Ik zou regenwater alleen voor de wc en tuinkraan gebruiken. Niet voor de wasmachine.
En het koud bewaren en niet gebruiken om restwarmte op te slaan, want waarschijnlijk is het dan toch te klein.

Overigens is het gebruik van regenwater in huis heel normaal in Belgie. Desnoods vraag je een belgisch bedrijf om alles aan te sluiten. Allemaal standaard spul.
Natuurlijk heb je 2 volledig gescheiden circuits. Verder nodig
- Een regenwater opslag vat of vaten
- Een hydrofoor pomp met klein buffer vat op druk
- Deze pomp zuigt het regenwater uit het opslagvat
- Op de hydrofoor buffer wordt het regenwater circuit in huis aangesloten
- Let bij het kiezen van een plaats voor de hydrofoor op, dat hij elke keer aanslaat als je naar de WC gaat. Zet hem dus op een vorstvrije plaats waar je hem niet hoort.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 21:19:
20ltr? 8)7

Dan zal ik wel niet genoeg hebben aan m'n 40ltr. :(
20 liter inderdaad. twee jerrycans vol. Ik heb hier een Excelsheet liggen waarin ik mijn hele systeem heb ingevoerd ( leidinglengte, inhoud wisselaars e.d. ) daar kwam 19 liter als inhoud uit en een expansievat van 15 liter.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 15:57
SpiceWorm schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 20:43:
[afbeelding]

Uit de PDF van Tyfocor LS

[...]

2 dingen dus:
1: als je zorgt dat de vloeistof niet boven de 170c komt gaat er niets mis, boven de 200 gaat het hard.
2: dat kun je voorkomen door voldoende expansieruimte te regelen, zodat de vloeistof kan verdampen.

Qua glycol degradatie is er dus een oplossing, waarbij actieve koeling dus niet nodig lijkt. Tenminste, als de glycol ook daadwerkelijk uit de collector verdwijnt, en dus niet boven de 170c komt.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat een zonnecollector in deze regionen (NL) ooit 170 graden wordt. Je kunt hier nl ook geen ei bakken op een zwarte plaat die de hele dag in de zon ligt te bakken.
Die hoge temperaturen krijg je denk ik alleen in de zuidelijke landen...

Op de fiets vervuil je niets!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 21:22:
[...]

20 liter inderdaad. twee jerrycans vol. Ik heb hier een Excelsheet liggen waarin ik mijn hele systeem heb ingevoerd ( leidinglengte, inhoud wisselaars e.d. ) daar kwam 19 liter als inhoud uit en een expansievat van 15 liter.
Kun je een link naar de sheet posten?

• Mistraller
Vandaag de douche radio binnen gekregen die Nefit gratis uitdeelt aan iedereen die mee had gedaan aan de prijsvraag vorig jaar, maar niet gewonnen had, en zelf een zonneboiler had aangeschaft. Leuk ding! Helaas wel op dikke batterijen. (Logisch voor een doucheradio.) Gelukkig had ik ooit al eens van die hulzen gekocht die je om een penlite kan schuiven om hem dikker te maken. Zodoende loopt ie netjes op oplaadbare penlites.

Verder ook de rente van Zeeuwind ontvangen vandaag. Dat was ik alweer vergeten! Leuke dag dus al met al. En inmiddels ben ik ook zover dat dit weekend de zonneboiler misschien echt in bedrijf gaat. Mits er geen problemen opdoemen zoals lekkages of niet passende onderdelen, die ik nu nog niet kan inmeten...
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 21:34:
[...]

Kun je een link naar de sheet posten?
Bij de nefit set zit 20 liter vloeistof, daarmee kan je een systeem met 2 collectoren met leidingen tot 25 meter vullen volgens de handleiding.

Overigens nog een tip voor het snel vullen en ontluchten van een systeem:

Zorg dat je je vulpunt gemonteert vóór de flowregelaar/pomp. Het overdrukventiel direct aan de andere kant van de pomp.

Zet nu de terugslagklep in de normale positie. (Die zit aan dezelfde kant als het overdrukventiel bij mij)
Hang een slang van het overdrukventiel in het vat met vloeistof. Draai het ventiel zo dat ie open blijft staan.

Sluit de flowregelaar. Sluit je pomp (ik gebruik straks een boormachinepompje) aan op het vulpunt. Begin te pompen. De luchtbellen uit het overdrukventiel geven aan dat er nog lucht in het systeem zit. Zodra er geen bellen meer komen, rustig door blijven pompen, zodat ook alle kleine luchtbellen verdwijnen. Sluit daarna het overdrukventiel en open de flowregelaar. De laatste lucht is via de schroef op de pomp te verwijderen.

Zo heb ik het in elk geval uitgelegd gekregen van een installateur. Voor het laatste restje lucht heb ik op het dak de automatische ontluchter geplaatst, en binnen boven de pomp een handontluchter.

Het lijkt me in elk geval een stuk doeltreffender dan pompen-ontluchten-pompen-ontluchten-etc zoals in de handleiding van nefit beschreven staat....

[ Voor 50% gewijzigd door Mistraller op 26-02-2009 21:48 ]

---------------

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:51:
[...]
Over veroudering van zonneboiler vloeistof en speciaal bij vacuumbuizen die overgedimensioneerd zijn en zomers dus hun warmte niet kwijt kunnen en heel warm worden:

Interessant verhaal over oververhitting van glycol in vacuumbuizen:
http://www.tyfo.de/enghtml/papers/Tyforop_Solar_Fluids.pdf
Dit is wel een commercieel verkoop praatje, dat er weliswaar wetenschappelijk uitziet, maar dat niet is.
Het zegt niet meer dan, in 1999, bij 300 graden kan er dit gebeuren.
En als je onze vloeistof gebruikt, moet je toch de vloeistof regelmatig controleren op degradatie.
En het systeem moet wel "properly designed" zijn. Maar in 1999 vertelden ze niet dat daarvoor een extra koeling nodig was. En helemaal niet wat ze bedoelen met "properly designed"

• Mistraller
Zojuist een digitale thermometer bij conrad besteld, die van -20 tot +110 graden meet. Hij onthoudt de hoogste en laagste waarden, kan een toontje geven bij een ingestelde waarde, en er kan iets geschakeld worden bij bereiken van een ingestelde waarde. (Bv je wasmachine als het vat op 95 graden zit...)

Wellicht handig voor mensen die goedkoop iets willen doen tegen stagnatie van het systeem? De meter kost slechts 15,99. Ik vond de geheugenfunctie wel aardig. Voor de schakelfunctie moet ik nog iets verzinnen.

Ik zit momenteel nog met een ontwerp-restpunt.

Ik kon mijn wasmachinekranen in de nieuwe situatie moeilijk kwijt, dus ik had ze lager ingetekend als waar de koude kraan oorspronkelijk zat. Ik vraag me nu af of er een minimale hoogte is voor de montage van deze kraan. Ik heb er terugslagkleppen op zitten, maar mag je een wasmachinekraan wel op 55 cm hoogte monteren?

---------------

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 22:37:
Ik kon mijn wasmachinekranen in de nieuwe situatie moeilijk kwijt, dus ik had ze lager ingetekend als waar de koude kraan oorspronkelijk zat. Ik vraag me nu af of er een minimale hoogte is voor de montage van deze kraan. Ik heb er terugslagkleppen op zitten, maar mag je een wasmachinekraan wel op 55 cm hoogte monteren?
Waarom niet? Daar is volgens mij geen vooraf gedefinieerde hoogte voor?

Mijn CV vulkraan zit op 25cm hoogte ( was enige plek ). Mijn warm/koud water voor de wasmachine zitten op 110cm?

Onderin mijn keukenkastje zitten mijn warm en koude kraan op verschillende hoogtes.

Ik denk dat de vraag belangrijker is. Kan je er echt wakker van liggen?

Verwijderd

Mistraller schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 22:37:
mag je een wasmachinekraan wel op 55 cm hoogte monteren?
Je wasmachine komt waarschijnlijk iets verder naar voren van de muur.
Heb het zelf ook.

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 22:46:
[...]

Waarom niet? Daar is volgens mij geen vooraf gedefinieerde hoogte voor?

Mijn CV vulkraan zit op 25cm hoogte ( was enige plek ). Mijn warm/koud water voor de wasmachine zitten op 110cm?

Onderin mijn keukenkastje zitten mijn warm en koude kraan op verschillende hoogtes.

Ik denk dat de vraag belangrijker is. Kan je er echt wakker van liggen?
Nee, maar zo kwam ik vandaag ook achter de eis voor een keerklep voor de CV vulkraan. (Die zat al op de oude kraan, nu weet ik waarom)

Bij een wasmachinekraan kan machinewater wellicht teruglopen als de druk wegvalt. Daarom zowieso de keerkleppen. (Die bij mij zowel in de kraan zelf, als in het hotfill apparaat zitten) Maar als de keerklep vóór de kraan zit, dan kan de slang leeglopen via de beluchter, als je de kraan netjes dichtdraait. Dat zou een reden kunnen zijn.

Maar ik wil gewoon zoveel mogelijk volgens normen werken, dat kan later een hoop gezeur schelen.

Er is volgens mij een norm voor de hoogte, ik denk 110cm maar dat was in de originele situatie overigens ook niet.

Ik denk dat ik ze inderdaad gewoon op 55 cm monteer.
Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 23:07:
[...]

Je wasmachine komt waarschijnlijk iets verder naar voren van de muur.
Heb het zelf ook.
De kranen komen naast de zonneboiler. En dan daarnaast staat de wasmachine pas. Omdat er bij het hotfill apparaat ook nog slangen bij komen, haal ik dat prima. Het probleem is het schuine zolderdak, ik heb niet zoveel ruimte daar.

[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 26-02-2009 23:19 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo ziet het er bij mij uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/ms1002-hotfill-in-gebruik/006.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakie_be
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-08 11:16
Mistraller schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 21:35:

Zo heb ik het in elk geval uitgelegd gekregen van een installateur. Voor het laatste restje lucht heb ik op het dak de automatische ontluchter geplaatst, en binnen boven de pomp een handontluchter.
Let wel op dat je die automatische ontluchter sluit na het ontluchten. Als de temperatuur te hoog wordt verdampt het water en zal via de ontluchter verdwijnen.

De installateur was dit bij mij vergeten en is kunnen terug komen om het systeem terug op druk te brengen en de ontluchter af te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 21:20:
[...]

Dit is wel degelijk een slecht idee, want dat opgewarmde water is een ideale voedings bodem voor legionella bacterieen
Ik zou regenwater alleen voor de wc en tuinkraan gebruiken. Niet voor de wasmachine.
En het koud bewaren en niet gebruiken om restwarmte op te slaan, want waarschijnlijk is het dan toch te klein.

Het is idd een slecht idee om regenwater als warmtebuffer te gebruiken en te verbruiken ivm bacteriegroei. Maar een IBC als warmtebuffer kan heel goed. Je moet alleen met warmtewisselaars (van bv vloerverwarmingsslang) werken en de inhoud "dood" laten".

Waarom kun je regenwater niet voor je wasmachine gebruiken? Natuurlijk moet je het eerst filteren, maar verder kan het prima. Sterker nog, als je in een gebied woont met hard water, heb je nooit meer iets van Calgonit nodig, er zit namelijk geen kalk in. En juist de wasmachine is een van de grootste waterverbruikers waarmee de grootste winst te halen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WOW! Ik zit net op de gewijzigde pagina van SolarNRG te kijken. De prijzen zijn behoorlijk gedaald! al compleet vanaf 4,09 euro/Wp

Vanavond weer wat praatvoer bij de tafel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:28:
WOW! Ik zit net op de gewijzigde pagina van SolarNRG te kijken.
Wat mij opvalt is dat ze bij de terugverdientijd berekening uitgaan van een invertervervanging na 15 jaar.
Wat betreft de SDE rekenen ze met de bedragen van 2008, terwijl de bedragen van 2009 al wel bekend zijn (geen 0,56€ maar 0,526€). Dat terwijl zij zelf een link op hun website hebben staan naar de pagina met de bedragen voor 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Als ik een installatie zou aanschaffen dan zou dat zowiezo buiten de SDE vallen en met eigen spaargeld betalen :)

Dus geen last van leningen en SDE meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:28
flitspaal.nl schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 12:49:
Dus geen last van leningen en SDE meuk.
The sure path to happiness... :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 19:54:
@ flitspaal
Leuke foto's op je website. Spullen zoals de bevestigingsbeugels en de dakdoorvoer, komen die van sunsystems? En ik zie een pomp die op de laagste stand toch nog 40 watt gebruikt, of wordt deze nog gemoduleerd aangestuurd, weet je daar meer van??

40 watt voor 10 uur gemiddeld per dag voor 9x30 dagen = 108 kwh, zo'n 25 euro. Snoept zomaar 10-20% van je opbrengst af...
Die dakdoorvoer dakpannen zijn van De Reus ( mijn leverancier ) De INOX flexibele buizen zaten bij de set van Sunsystems. Bevestigingsbeugels voor de collectoren zitten allemaal bij de set van de collector. Het zijn in weze dunne stalen strips met gaten die je op je houtwerk van je dakpannen bevestigd. Daarna komen de dakpannen terug.

Uit m'n hoofd zitten beide collectoren met 8 of 9 van die strips bevestigd op mijn dak.

Er zitten drie standen op de pomp. laag / middel / hoog. Mijn pomp staat in de laagste stand. En hij verbruikt dan idd om en nabij de 40W uit m'n hoofd. Zal het binnenkort nog een keer goed nakijken hoeveel het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

WOW! Ik zit net op de gewijzigde pagina van SolarNRG te kijken. De prijzen zijn behoorlijk gedaald! al compleet vanaf 4,09 euro/Wp

Zouden de zonneboilerprijzen (vlakkeplaat) nu ook gaan zakken??

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mars Warrior schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:09:
[...]

Zouden de zonneboilerprijzen (vlakkeplaat) nu ook gaan zakken??
De prijswijziging komt door de sterke vergroting van productie van 'PV-silicium', waardoor deze grondstof erg in prijs afneemt.
En zonnepanelen zit geen silicium, dus nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Heeft iemand tips voor bedrijven die na-isolatie uitvoeren die in het Gooi zitten? Ik zou wel eens iemand op de koffie willen uitnodigen, maar als ik met Google of gouden gids en zo zoek vind ik alleen maar bedrijven uit de achterhoek. Die zullen echt niet zomaar even langs willen komen om de situatie te bekijken...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:28:
Heeft iemand tips voor bedrijven die na-isolatie uitvoeren die in het Gooi zitten? Ik zou wel eens iemand op de koffie willen uitnodigen, maar als ik met Google of gouden gids en zo zoek vind ik alleen maar bedrijven uit de achterhoek. Die zullen echt niet zomaar even langs willen komen om de situatie te bekijken...
Achterhoek? Heb je zo namen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Na-isolatie is Venin en dan is deze tabel handig, zie je wie landelijk werkt ;)

http://www.venin.nl/html/algemeen/wie-doet-wat.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:24

Mars Warrior

Earth, the final frontier

JeroenH schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 14:28:
Pluimers (uit de befaamde achterhoek) komt gewoon bij je langs hoor voor bijv. een spouwmuur. Geen probleem.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Tweakie_be schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 07:54:
[...]

Let wel op dat je die automatische ontluchter sluit na het ontluchten. Als de temperatuur te hoog wordt verdampt het water en zal via de ontluchter verdwijnen.

De installateur was dit bij mij vergeten en is kunnen terug komen om het systeem terug op druk te brengen en de ontluchter af te sluiten
Dat is dom. Dat staat nota bene in de checklist die bij de handleiding zit.

Ik heb bij de pomp overigens nog een extra handontluchter geplaatst, omdat de automatische ontluchter op het dak zit, en daar kan ik dus niet zomaar bij.

Foto's komen binnenkort.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet eens met Johan gaan praten :P, zeker doen.
Mijn interesse is al gewekt, heeft het over €2,60!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 19:25:
[...]

Johan is van SolarNRG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
[...]

Ja wat bedoel je met €2.60???? Vertel vertel?
Zonder inverter kom je daar trouwens misschien wel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wanneer gaat een gemakkelijk bereikbare aanbieder die 1$/Wp CdTe panelen van First Solar aanbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Over de conrad temperatuurmodule (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=195715):

Ik heb hem vandaag binnen gekregen. Het is een inbouwmodule, ik weet niet in welke originele behuizing hij hoort maar dat zaag/dremel ik zelf wel. Aandachtspuntje is wel dat alle schakelaars en eventueel alarmzoemertje NIET inbegrepen zijn! Dat moet er dus nog aan vast gesoldeerd worden. De sensor zit er wel bij. Helaas past het net niet tezamen met de boilersensor in de sensorbuis. Ik denk dat ik de sensor punt dan maar ergens tussen de isolatie van het vat friemel zodat ie tegen het vat aanzit. De kabellengte is overigens 3 meter. Of heeft er iemand een beter idee?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 23:15:
Over de conrad temperatuurmodule (http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=195715):

Ik heb hem vandaag binnen gekregen. Het is een inbouwmodule, ik weet niet in welke originele behuizing hij hoort maar dat zaag/dremel ik zelf wel. Aandachtspuntje is wel dat alle schakelaars en eventueel alarmzoemertje NIET inbegrepen zijn! Dat moet er dus nog aan vast gesoldeerd worden. De sensor zit er wel bij. Helaas past het net niet tezamen met de boilersensor in de sensorbuis. Ik denk dat ik de sensor punt dan maar ergens tussen de isolatie van het vat friemel zodat ie tegen het vat aanzit. De kabellengte is overigens 3 meter. Of heeft er iemand een beter idee?
Die Sensorbuis is vrij diep. Kan je niet eerste de eerste sensor erin drukken en daarna de tweede sensor erachter. Dan heb je alleen met de kabel dikte te maken en niet met de volledige sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
flitspaal.nl schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 09:42:
[...]

Die Sensorbuis is vrij diep. Kan je niet eerste de eerste sensor erin drukken en daarna de tweede sensor erachter. Dan heb je alleen met de kabel dikte te maken en niet met de volledige sensor.
Nee, het aangegoten kabeltje van de module past niet langs de nefit-sensor. Dat was namelijk eigenlijk het idee.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 23:15:

Geen beter idee, maar een vraag. De temperatuursensor is gewoon een weerstand. Is het niet mogelijk die met een klein printje af te takken, zodat je de sensor dubbel kan inzetten? Uiteraard moet je tweede aansluiting de eerste niet kunnen beïnvloeden. Is het misschien een topic voor Elektronica?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb inmiddels een digitale opbrengstmeter ( ELRO M12 ) tussen mijn omvormer en mijn stroomnet. Vandaag was een ontzettend beroerde dag.. Tot nu toe maar liefst 0,009kWh voor vandaag! 9,9W is het hoogste wat mijn 93Wp paneeltje vandaag heeft geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
flitspaal.nl schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 17:26:
Ik heb inmiddels een digitale opbrengstmeter ( ELRO M12 ) tussen mijn omvormer en mijn stroomnet. Vandaag was een ontzettend beroerde dag.. Tot nu toe maar liefst 0,009kWh voor vandaag! 9,9W is het hoogste wat mijn 93Wp paneeltje vandaag heeft geleverd.
Geeft niet Flitspaal, elke Watt duurzaam geproduceerd is er een die niet via fossiele verbranding hoeft worden opgewekt! >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Welkom in de wondere wereld van de zonnstroom met zijn geheel eigen geneugten - en frustraties. Geheel februari 2009 was niet fantastisch qua zonnestroom. Hopelijk wordt maart beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Vandaag was een ontzettend beroerde dag.. Tot nu toe maar liefst 0,009kWh voor vandaag! 9,9W is het hoogste wat mijn 93Wp paneeltje vandaag heeft geleverd.
Dat is dan 0.1 kWh/kWp. Ga je je opbrangst nog bijhouden op Sonnenertrag.eu. Dan heb je daar de kleinste installatie, nu is dat Zonnestraaltje met 0.095 kWp (ook met OK4 omvormer).
Ik kwam vandaag op 0.6 kWh/kWp. Heel februari niet meer dan 22 kWh/kWp.

[ Voor 7% gewijzigd door deejeebv op 28-02-2009 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

deejeebv schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 19:03:
[...]

Dat is dan 0.1 kWh/kWp. Ga je je opbrangst nog bijhouden op Sonnenertrag.eu. Dan heb je daar de kleinste installatie, nu is dat Zonnestraaltje met 0.095 kWp (ook met OK4 omvormer).
Nee, ik was het ( nog ) niet van plan om bij te houden. Enige wat ik wil bijhouden is opbrengst per maand in kWh. Dan weet ik mijn opbrengst en mijn verbruik en mijn percentage opbrengst t.o.v. verbruik per maand.

Misschien zodra er een grotere installatie op het dak komt dat ik het wel ga bijhouden.

Overigens, ik heb pas tegen de middag de kWh meter er tussen gehangen, dus de 0,009kWh zal misschien wat hoger uitgevallen zijn vandaag.

Morgen eerste echte opbrengstdag :)

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 28-02-2009 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
[...]

Mag ik (nog) niet klagen met genormeerd 27kWh/kWp.
maar februari... neuh die gaat roemloos de analen in van "maar vergeten en hopen op het hoogseizoen vanaf maart" :*)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
ericplan schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 13:00:
[...]

Geen beter idee, maar een vraag. De temperatuursensor is gewoon een weerstand. Is het niet mogelijk die met een klein printje af te takken, zodat je de sensor dubbel kan inzetten? Uiteraard moet je tweede aansluiting de eerste niet kunnen beïnvloeden. Is het misschien een topic voor Elektronica?
Leuk idee, maar dat gaat niet. In feite wordt de spanningsval over de sensor gemeten. En beide metertjes doen dat op hun eigen manier. Dat wil je dus niet samen. Daarnaast, ik wil niet het risico lopen dat die goedkope meter mijn sensorwaarden beïnvloed, waardoor mijn boilervat aan de kook raakt... :w garantie

Daarnaast zijn er vele vormen van die sensoren. Zowieso heb je NTC's en PTC's (negatief en positief temperatuur coëfficiënt) maar dan zijn er van beide soorten ook nog veel verschillende karakteristieken verkrijgbaar. Ik heb van beiden niet het exacte typenummer.

Ik ga de isolatie van de sensordraad van de conrad meter strippen, ik denk dat het dan namelijk wel past.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zaterdag 28 februari 2009 @ 21:40:
[...]

Daarnaast zijn er vele vormen van die sensoren. Zowieso heb je NTC's en PTC's (negatief en positief temperatuur coëfficiënt) maar dan zijn er van beide soorten ook nog veel verschillende karakteristieken verkrijgbaar. Ik heb van beiden niet het exacte typenummer.

Ik ga de isolatie van de sensordraad van de conrad meter strippen, ik denk dat het dan namelijk wel past.
Ik heb ook even zitten googlen. Het meeste kans is dat het een pt100 of pt500 type is. Die zijn er ook in uitvoeringen met dubbele sensor en 4 draden. Dat zou het probleem ook oplossen, ook aan de collectorkant.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:49
Je hebt ook nog de veel gebruikte PT1000.

Je zal best zelf een printje kunnen maken die de temp. meter uitleest en deze dan doorstuurt naar meerdere variabele weerstanden. Het grote nadeel van dit is dat er extra componenten tussen komen, zodat fout mogelijkheden worden vergroot. Verder zit er soms beveiligingen in het systeem dat als er niks of teveel wordt gemeten het systeem in storing gaat. Dit help je dan waarschijnlijk dan wel om zeep. Ik zou gewoon een 2e temp. sensor toevoegen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb alle statistieken voor februari 2009 inmiddels op een rij.

Gasverbruik was precies hetzelfde als voorgaande jaren ( 220m3 ) alleen met veel meer graaddagen. Uiteindelijk t.o.v. 2007 heb ik verrekend met graaddagen 21% minder gas verbruikt. Ik zat in februari 2009 op 0,52m3 gas per graaddag en in februari 2007 was dit 0,66m3 gas per graaddag.

De zonneboiler had een aandeel van ruim 29% in mijn warmwater verbruik. Ondanks het ontzettende rotweer en weinig zon. Het voordeel van het grote buffervat van 300 liter komt nu duidelijk naar voren. Als die 300 liter eenmaal warm is kan ik 3 dagen "genieten" van die temperatuur.

Electriciteit was normaal 192kWh, 6,7kWh per dag.

Overigens was hier vanmiddag een waterig zonnetje zichtbaar en leverde het zonnepaneel bijna 20W terug aan ons stroomnet. Met als gevolg dat onze kWh meter bijna stil stond :-). Hij draaide jammer genoeg nog net niet achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Nu online
Mijn elektraverbruik was in februari 242, waarvan 77 zelf opgewekt. Vorig jaar 416. Toen had ik 440 Wp aan PV-panelen, de opbrengst daarvan is niet gemeten, dus het werkelijk gebruik lag nog hoger.
Oorzaak besparingen, hotfill wasmachine, geen close-in bolier meer in de keuken, nieuwe koel-vries combinatie ipv koelkast en vrieskast, en enkele lampen vervangen door led-lampen.
Gasverbruik dit jaar 252, vorig jaar 209, de zonneboiler heeft nog weinig opbrengst gehad, het is kouder geweest, en de besparing op elektra (geen boiler meer en hotfill) kosten wel extra gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag de meterstandenkaart van Nuon ingevuld (de laatste, we zijn over naar Greenchoice), en ons elektriciteitsverbruik over de afgelopen twaalf maanden was een heftige.... vier kWh.

4 kWh!

:D

Volgens de Nuon-site is 'het verbruik van dit perceel ongebruikelijk'. Dat geloof ik graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*O*
De eerste boiler is online, de 200l werkt.
Is vandaag na een mooie dag gelijk 60gr !!!

Oh ja, hij draait op cv nog :(

Nog 2 weekjes en dan de collectoren op het dak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hier ook de verbruikswaarden berekend. Electriciteit is weer flink gedaald na januari, sinds we geen kruikjes meer hoeven te verwarmen. (Jan 255 kWh, feb 193 kWh) Vergeleken met vorig jaar (173 kWh) best redelijk.
Ook het water is weer terug naar normale waarden; 6 kuub. (5 kuub feb vorig jaar, en 10 kuub vorige maand)

Het enige waar we ons 24/7 thuis-zijn in terugzien is het gasverbruik.

Afgelopen maand 246 kuub, wat erg veel was vanwege de kou, en het 24 uur stoken in de eerste 2 weken dat onze dochter geboren was. Deze maand zitten we op 170 kuub. Feb08 was 111 kuub.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb nog eens over onze CV ketel zitten denken. Het is een model zonder modulerende pomp. (Helaas -O- ) De rest van de ketel moduleert wel. We hebben wat ruis in de leidingen, waarschijnlijk omdat we niet genoeg radiatoren open hebben staan om de stroomsnelheid fatsoenlijk door te laten.
Het is een 80Watt pomp. Onze installateur gaf aan dat je dat beter niet kan verlagen, want dat gaat ten koste van de warmwater voorziening. Vond ik een goed idee.
Straks met de zonneboiler, zal de ketel (veel) minder hard hoeven werken voor het warme water. Ik wil dan toch eens experimenteren met een lagere pompsnelheid. Nu heb ik ergens gelezen dat je met een condensator in serie met de pomp, het vermogen kan verlagen. Zo heb ik én een rustiger CV systeem, én weer wat stroombesparing. Volgens mij is een lagere stroomsnelheid ook nog eens gunstiger voor een HR ketel, omdat het water dan kouder retour komt, wat weer gunstiger is voor het terugwinnen van warmte uit de rookgassen.

Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat van die condensator, je doelt zeker op dit artikel? Ik weet het niet hoor, je moet dan wel zeker weten wat je aan het doen bent. En dan nog is de capaciteit permanent verlaagd, waardoor als het echt koud is je te weinig pompvermogen hebt (tenzij je pomp veel overcapaciteit heeft). De minst ingrijpende aanpassing is om een bypass aan te leggen. Dan heb je helaas geen besparing op het verbruik van je pomp, maar alles blijft wel gewoon functioneren als voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn standen voor feb ook maar even.

Electra: 155Kwh
Stadsverwarming: 2,718GJ

Electra gaat al naar beneden nu het gelukkig weer eerder licht wordt en later donker.
Helaas is mn vriendin veel thuis vanwege haar ontslag ; dus de stookkosten zijn nog steeds hoog!
Het tikt dus dubbel aan: minder inkomsten en meer energie kosten :'(

Gelukkig komt in maart goed nieuws: hopenlijk nieuwe baan voor mn dinnetje en naar alle verwachting komt er 600wp op ons dak!
Als de zon er dan ook nog vaker bij komt deze maand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zondag 01 maart 2009 @ 20:30:
[...] ons elektriciteitsverbruik over de afgelopen twaalf maanden was een heftige.... vier kWh.

4 kWh!

:D
Absoluut bizar... en een mooi richtpunt voor ons :). Het rauwe feit dat zulke verbruiksgetallen überhaupt mogelijk zijn gaat flink helpen bij het overtuigen van mijn vriendin om duurzamer te leven.
Ben al enige weken bezig met het doornemen van dit topic en hoewel ik nog voornamelijk bomen zie in plaats van bos, begint er toch het nodige te dagen. We loggen ons verbruik nu dagelijks, hebben een energiemeter aangeschaft, al het sluipverbruik verbannen, een pompschakelaar op de vloerverwarming gezet, de stortbakken van de toiletten getweaked en de mechanische ventilatie vervangen door een zuiniger exemplaar.
Schandalig genoeg lopen er hier nog meters aan ongeïsoleerde cv-leidingen, dus die zijn binnenkort aan de beurt. Verder willen we onze ketel (uit jaar kruik) vervangen door een zonneboiler en op langere termijn pv-panelen op het dak. Met name op het terrein van de zonneboiler moeten we ons nog flink verdiepen. Ik mis Eric-pvt en zijn updates over de Atag dan ook flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op maandag 02 maart 2009 @ 08:04:
Dat van die condensator, je doelt zeker op dit artikel? Ik weet het niet hoor, je moet dan wel zeker weten wat je aan het doen bent. En dan nog is de capaciteit permanent verlaagd, waardoor als het echt koud is je te weinig pompvermogen hebt (tenzij je pomp veel overcapaciteit heeft). De minst ingrijpende aanpassing is om een bypass aan te leggen. Dan heb je helaas geen besparing op het verbruik van je pomp, maar alles blijft wel gewoon functioneren als voorheen.
Dat is een kwestie van een schakelaartje monteren. Een condensator in serie plaatsen is in ieder geval een koud kunstje.

Met een bypass heb je helemaal een slecht rendement over je HR ketel. Dat is wel het laatste wat je wil doen. Het retourwater moet immers goed afgekoeld terugkomen. Zojuist even gemeten, het vertrekt met 48 graden, en komt met 41 graden retour. Dat verschil is te weinig volgens mij, en met een bypass wordt dat alleen maar slechter. (Overigens is het huis al wel warm, dus de ketel moduleert al)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Helemaal als je weet dat de zonnestroompanelen in 2008 pas in april geplaatst zijn! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vandaag 53,4W max gezien aan de omvormer, totaal vandaag 0,06kWh. Ik heb zo'n vermoeden dat vandaag de meter een poosje terug heeft gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nou, het was me een klusje wel, maar de nieuwe leidingen zijn aangesloten. Het is allemaal wat minder netjes als ik van te voren gepland had, ik had wat tegenslagen. De knelkoppeling die aan mijn ketel zat was belachelijk strak aangedraaid. (door de installateur...) Hierdoor moest ik de buis iets inkorten, want de hele buis was vervormd. Toen kwamen een aantal leiding niet meer mooi uit helaas. Gelukkig heb ik alles wel passend gekregen.
Het is nu alleen een beetje laat om de laatste koppeling (aanvoerleiding) nu nog te solderen. Ik hoop dus heel hard dat ik alle koppelingen goed dicht heb, met name de schroefkoppelingen. De soldeerkoppelingen maak ik me niet zo'n zorgen om, en de knelkoppelingen kunnen evt nog een slagje strakker.

Volgende fase is de collectorleiding. Maar dat is gelukkig ook bijna zover.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Ik heb me toch ingeschreven op Sonnenertrag.eu. Ik hou nu sinds zaterdag mijn opbrengsten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Mistraller schreef op maandag 02 maart 2009 @ 23:44:
Het is nu alleen een beetje laat om de laatste koppeling (aanvoerleiding) nu nog te solderen. Ik hoop dus heel hard dat ik alle koppelingen goed dicht heb, met name de schroefkoppelingen. De soldeerkoppelingen maak ik me niet zo'n zorgen om, en de knelkoppelingen kunnen evt nog een slagje strakker.

Als het lekt heeft het vaak niet veel zin om strak aan te draaien...vast is vast. Heel belangrijk is recht insteken van de leiding. Doe je dat niet dan loop je inderdaad kans dat het lekt, en zo'n koppeling krijg je niet dicht met harder aandraaien (eigen ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 07:14:
Ik heb me toch ingeschreven op Sonnenertrag.eu. Ik hou nu sinds zaterdag mijn opbrengsten bij.
Coo! Dat moet toch wel de kleinste installatie zijn die er op staat! :D Klein maar fijn :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb trouwens vanochtend een mail gekregen uit China! van ETSOLAR. ( www.etsolar.com ).

Ik dacht eerst dat het spam was, maar gezien de inhoud van de mail en de bijgeleverde attachment ( PDF ). Vraag ik mij serieus af wat ze van me willen.

Return address ziet er goed uit. Het lijkt alsof het een echt legitiem oprecht verstuurd mailtje is.

Dit stond er in
Dear Sir/Madam,

I am sales manager from ET Solar Group (China). My name is Shawn Yang.

ET Solar is one of the fastest solar manufacturing solution providers across the globe. Specializing initially in ingot, wafer and module production, we have now successfully developed into the solar systems integration market with our leading tracking systems.

ET Solar in China has already established two manufacturing plants in Taizhou city. Together with offices in the USA, Germany and Italy, we are able to provide you with superior products through a truly global distribution network.

The innovative, dual-axis tracker, world class module and commitment to excellence made ET Solar, a renewable energy provider at the Beijing 2008 Olympic Games.

Following are part of our photovoltaic modules and dual-axis sun tracking system:

1, Solar Module ET-Poly 672 (240w245w250w255w260w265w270w275w280w)

2, Solar Module ET-Poly 660 (200w205w210w215w220w225w230w235w240w)

3, Solar Module ET-Poly 654 (180w185w190w195w200w205w210w)

4, Solar Module ET-Poly 648 (155w160w165w170w175w180w185w190w195w)

5, Solar Module ET-Mono 572 (150w155w160w165w170w175w180w185w190w)

6, Solar Module ET-Poly 636 (100w115w120w125w130w135w140w)

7, Solar Module ET-Mono 536 (5w10w20w40w50w70w75w80w85w)

9, Solar Module ET-Poly (Mono) 63630(30w)

10, Dual axes Solar Tracker, ET-D80 (11kw), ET-D81 (11kw), ET-R50A (2kw)

11, Single axis Solar Tracker, ET-R50 (2.7kw)

--Production capacity

1) Power output from 5w to 280w;

2) Capacity will reach 130 MW in 2008;

--Project Highlights

1) 21MW solar project in Tudela Spain

2) 2.1MW solar project in Sevilla Spain

3) 1.4 MW Solar Farm in Zaragoza Spain

---After-sales service:

1) 48 hour customer response line

2) provide services at the point of purchase

---Warranty:

2 years on materials and workmanship, 25 years on output.

We attached the catalogue for your perusal. Please feel free to contact us in case of any further information.
Vragen om een paar 215Wp "test"panelen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 11:13:
Ik heb trouwens vanochtend een mail gekregen uit China! van ETSOLAR. ( www.etsolar.com ).

Ik dacht eerst dat het spam was, maar gezien de inhoud van de mail en de bijgeleverde attachment ( PDF ). Vraag ik mij serieus af wat ze van me willen.

Return address ziet er goed uit. Het lijkt alsof het een echt legitiem oprecht verstuurd mailtje is.
Het is wel spam, ik ontvang elke paar weken ook van dit soort mails, allemaal uit China. Ik ben zelfs een keer gebeld door een Nederlands sprekende Nigeriaan (nee, ik hoefde niet een tijdje op een paar miljoen te passen ;)) die vroeg of ik 500 lantaarnpalen op zonnestroom kon leveren. Maar hij moest ze wel snel hebben. Ik heb hem toen maar snel aan zijn verstand gebracht dat ik geen bedrijf was. Hij had mijn nummer van mijn domeinregistratie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 11:31:
[...]

Het is wel spam, ik ontvang elke paar weken ook van dit soort mails, allemaal uit China. Ik ben zelfs een keer gebeld door een Nederlands sprekende Nigeriaan (nee, ik hoefde niet een tijdje op een paar miljoen te passen ;)) die vroeg of ik 500 lantaarnpalen op zonnestroom kon leveren. Maar hij moest ze wel snel hebben. Ik heb hem toen maar snel aan zijn verstand gebracht dat ik geen bedrijf was. Hij had mijn nummer van mijn domeinregistratie...
Ik vraag mij dan af hoe deze vorm van spam werkt voor hun? Alles wijst er namelijk op dat het mailtje echt is verstuurd vanaf het domain etsolar.com, returnaddress is etsolar.com. PDF is van hen afkomstig. e.d. Enige wat bij mij schreeuwt dat het spam is is het feit dat het een ongevraagd mailtje is met reclame.

Het zou dan denk ik in mijn ogen meer een vorm van direct marketing dan BULK spam versturen.

Overigens deze mail geforward naar sales@etsolar.com en nagevraagd wat dit is e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 12:13:
Ik vraag mij dan af hoe deze vorm van spam werkt voor hun?
Ze mailen deze mails naar alle domeinen met 'solar' er in (info@solardomain.com) en alle mailadressen die ze van deze sites binnenhengelen, en daar zal eens in de zoveel tijd wel iemand bij zitten die denkt 'hee dat is een leuke aanbieding'.

Het houdt dus inderdaad een beetje het midden tussen spam en direct marketing, allebei zaken waar ik een bloedhekel aan heb maar wat kennelijk onvermijdelijk is als je je mailadres bekend maakt op het internet...

Overigens zou dit prima een legitieme aanbieding kunnen zijn, maar het feit dat ze hem versturen aan 'bloggers' zoals wij geeft al aan dat ze totaal niet opletten waar ze het heen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

True,

Daarbij ben ik ontzettend nieuwsgierig wat ze uberhaupt willen. Ze mogen mij een leuke aanbieding doen als particulier zijnde. Betalen doe ik overigens zowiezo dan pas wanneer de panelen bij mij thuis staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 12:47:
True,

Daarbij ben ik ontzettend nieuwsgierig wat ze uberhaupt willen. Ze mogen mij een leuke aanbieding doen als particulier zijnde. Betalen doe ik overigens zowiezo dan pas wanneer de panelen bij mij thuis staan ;)
Zelf importeren kan, hier een verhaal van iemand die zijn panelen zelf uit Taiwan geïmporteerd heeft. Hij heeft zijn zending in Taiwan laten controleren door een bepaalde organisatie die dat kennelijk voor je kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mistraller schreef op maandag 02 maart 2009 @ 23:44:
Nou, het was me een klusje wel, maar de nieuwe leidingen zijn aangesloten. Het is allemaal wat minder netjes als ik van te voren gepland had, ik had wat tegenslagen. De knelkoppeling die aan mijn ketel zat was belachelijk strak aangedraaid. (door de installateur...) Hierdoor moest ik de buis iets inkorten, want de hele buis was vervormd. Toen kwamen een aantal leiding niet meer mooi uit helaas. Gelukkig heb ik alles wel passend gekregen.

Ik ben trouwens ontzettend benieuwd naar je installatie, heb je foto's toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor de geintereseerden: Er is weer eens een commissie vergadering van de TK over SDE en duurzame energie.

Eens kijken of ze er nu wat meer van bakken als de vorige keer.

Helaas is er geen mogenlijk om het achteraf na te kijken; of om op te slaan

Link: http://www.tweedekamer.nl...zaal&analoog=112&adsl=111

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Nonde nondeju....Alles zit eindelijk dicht....ook hier lekke koppelingen op de temperatuursensors, en een slechte knelkoppeling (Ja hij zat echt recht) etc etc. Alles in bedrijf gebracht, is het mengventiel stuk!

Er komt maar 30 graden uit, en de leiding op de ingang is goed heet, zo'n 65 graden, van de ketel.
Het water stroomt niet terug, dus dat is het ook niet. Ik kan niets anders bedenken dat ie stuk is.

En nu komt dus het nadeel van online bestellen om de hoek kijken. Een heel gedoe om een stom mengventiel van 25 euro. Het makkelijkste is om nu meteen een ander ventiel te halen bij de winkel, maar ja, het is gewoon garantie, en een ventiel in de winkel wordt niet vergoed uiteraard... :(

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

En weer een paar honderd MW aan windvermogen in aantocht voor de Nederlandse kust.
Een van 300MW en een van 350MW
RWE gaat trouwens voor de Duitse kust een park neer zetten van maar liefst 1500MW.

http://www.nuzakelijk.nl/...59-windmolens-in-noordzee

http://www.new-energy.tv/...ning_voor_airtricity.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Dat gaat hard met parken! In een paar weken tijd dus 3 grote parken goedgekeurd. En die in Urk zal binnenkort ook nog wel erdoorheen gedrukt worden.
Maar goed, nog zien of ze nu daadwerkelijk gebouwd zou worden. Iemand enig idee wanneer zoiets operationeel zou kunnen zijn? (dat staat nergens bij de info, ook niet op de site van airtricity...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als ze een keer gestart zijn met bouwen kan zo'n park in twee jaar klaar zijn.
Maar ja recessietijd he, waarschijnlijk dat de begindatum wel even op zich laat wachten.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:09

BCM

En het verlenen van een vergunning betekent alleen maar dat ze mogen meedingen naar de subsidie.
Er wordt door de NL staat 450 MW gesponsord. (aan de laagste vrager) Waarschijnlijk gaat geen enkel project door zonder subsidie.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcaklein
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-03 11:11
Gisteren heb ik m'n Nefit zonnecollectoren op het dak gemonteerd! Het is gelukt met z'n tweeen, doordat we in stapjes omhoog konden (plat dak, dakgoot, bovenste deel mansarde dak). Het materiaal werkt heel prettig. Vorige week had ik al de boiler geïnstalleerd en op het watercircuit aangesloten. Nu moet ik alleen nog de collector met de pomp verbinden.

Mijn vraag aan jullie is: weten jullie een goed adres om hoge temperatuur buisisolatie te kopen (bijv Armacell HT). Ik heb zelf uit bij http://www.groene-energiewinkel.nl/, maar misschien weten jullie een goedkoper adres.

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
mcaklein schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 21:31:
Gisteren heb ik m'n Nefit zonnecollectoren op het dak gemonteerd! Het is gelukt met z'n tweeen, doordat we in stapjes omhoog konden (plat dak, dakgoot, bovenste deel mansarde dak). Het materiaal werkt heel prettig. Vorige week had ik al de boiler geïnstalleerd en op het watercircuit aangesloten. Nu moet ik alleen nog de collector met de pomp verbinden.

Mijn vraag aan jullie is: weten jullie een goed adres om hoge temperatuur buisisolatie te kopen (bijv Armacell HT). Ik heb zelf uit bij http://www.groene-energiewinkel.nl/, maar misschien weten jullie een goedkoper adres.
Knap! Ik was blij dat we met 4 man waren, maar goed, het moest hier ook nog de dakkapel op, en langs een reeds bestaande PV installatie.

Ik heb ze bij bovenstaande site besteld. Bengshop heeft ze iets goedkoper, maar door de verzendkosten was de groene energiewinkel iets goedkoper. En het was vlot geleverd.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 22:36:
[...]

Wanneer gaat een gemakkelijk bereikbare aanbieder die 1$/Wp CdTe panelen van First Solar aanbieden?
Verboden. Kronkel in de milieuwetgeving, bij mijn weten nog steeds niet gerepareerd (heb het nagevraagd bij iemand "die het kan weten"...). En: First Solar heeft zeer scherpe leveringsvoorwaarden. Minimaal 30 kWp afname. I.v.m. recycling voorwaarden.

Dat gaat niemand trekken in NL. Tenzij de pleuris uitbreekt.

Heb wel eens nagevraagd hoe het zit met de regelgeving rond Cd. Ik werd de rimboe ingestuurd door VROM (lees: bekijkt u het maar, gaan we onze vingers niet aan branden). Er staan trouwens wel een paar CdTe paneeltjes in Nederland. Rete illegaal. Ik vertel niet waar.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Waarom is dat illegaal? Vanwege het cadmium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 22:50:
[...]

Knap! Ik was blij dat we met 4 man waren, maar goed, het moest hier ook nog de dakkapel op, en langs een reeds bestaande PV installatie.

Ik heb ze bij bovenstaande site besteld. Bengshop heeft ze iets goedkoper, maar door de verzendkosten was de groene energiewinkel iets goedkoper. En het was vlot geleverd.
Is de Armacell buisisolatie zoveel beter dan bijvoorbeeld Climaflex? Het prijsverschil is er wel naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
En 30 kWp afnemen met een prijs van 1$/wp is 30k. Dat moet je makkelijk kwijt kunnen. Hoe zit het met de levensduur e.d.?

edit: de fabrikant claimt 25 jaar +. Als je de site bekijkt bekruipt het gevoel: te mooi om waar te zijn.
Rendement is iets van 8 a 9%. 10 jaar vermogensgarantie van 90% wp. gehrlicher.com is een duitse leverancier.

edit: over de illegaliteit: http://en.wikipedia.org/wiki/Cadmium_telluride
EU classification Harmful (Xn)
Dangerous for the environment (N)
Dus het is gevaarlijk, maar fabrikant claimt dat met een goed recycling programma dat er niet zoveel aan de hand is. En dan vermoed ik dat het wachten is op de regelgeving/vergunning die dat toestaat.

[ Voor 85% gewijzigd door SpiceWorm op 04-03-2009 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 11:13:
[...]

Is de Armacell buisisolatie zoveel beter dan bijvoorbeeld Climaflex? Het prijsverschil is er wel naar...
Armaflex kan 175 graden weerstaan. Dat is de reden (en een vereiste volgens de handleiding van Nefit). Als je pomp niet loopt doordat het vat warm genoeg is, onstaat stoom in de collector. Als dan later de pomp weer aanslaat wordt die hete stoom door je leidingen gejaagd. Dat levert dus kortstondig hele hoge temperaturen op. Zodoende.

---------------

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.