Vandaag de douche radio binnen gekregen die Nefit gratis uitdeelt aan iedereen die mee had gedaan aan de prijsvraag vorig jaar, maar niet gewonnen had, en zelf een zonneboiler had aangeschaft. Leuk ding! Helaas wel op dikke batterijen. (Logisch voor een doucheradio.) Gelukkig had ik ooit al eens van die hulzen gekocht die je om een penlite kan schuiven om hem dikker te maken. Zodoende loopt ie netjes op oplaadbare penlites.
Verder ook de rente van Zeeuwind ontvangen vandaag. Dat was ik alweer vergeten! Leuke dag dus al met al. En inmiddels ben ik ook zover dat dit weekend de zonneboiler misschien echt in bedrijf gaat. Mits er geen problemen opdoemen zoals lekkages of niet passende onderdelen, die ik nu nog niet kan inmeten...
Bij de nefit set zit 20 liter vloeistof, daarmee kan je een systeem met 2 collectoren met leidingen tot 25 meter vullen volgens de handleiding.
Overigens nog een tip voor het snel vullen en ontluchten van een systeem:
Zorg dat je je vulpunt gemonteert vóór de flowregelaar/pomp. Het overdrukventiel direct aan de andere kant van de pomp.
Zet nu de terugslagklep in de normale positie. (Die zit aan dezelfde kant als het overdrukventiel bij mij)
Hang een slang van het overdrukventiel in het vat met vloeistof. Draai het ventiel zo dat ie open blijft staan.
Sluit de flowregelaar. Sluit je pomp (ik gebruik straks een boormachinepompje) aan op het vulpunt. Begin te pompen. De luchtbellen uit het overdrukventiel geven aan dat er nog lucht in het systeem zit. Zodra er geen bellen meer komen, rustig door blijven pompen, zodat ook alle kleine luchtbellen verdwijnen. Sluit daarna het overdrukventiel en open de flowregelaar. De laatste lucht is via de schroef op de pomp te verwijderen.
Zo heb ik het in elk geval uitgelegd gekregen van een installateur. Voor het laatste restje lucht heb ik op het dak de automatische ontluchter geplaatst, en binnen boven de pomp een handontluchter.
Het lijkt me in elk geval een stuk doeltreffender dan pompen-ontluchten-pompen-ontluchten-etc zoals in de handleiding van nefit beschreven staat....
[
Voor 50% gewijzigd door
Mistraller op 26-02-2009 21:48
]