Toon posts:

Duurzame energie deel 11 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 69.717 views

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:35
Another issue frequently mentioned, is the use and recycling of the extremely toxic metal cadmium, one of the six most toxic materials banned by European Union's RoHS regulation. According to First Solar's annual report[30], the CdTe solar panel is not in RoHS compliance, not listed in the exemption product list, but not currently listed in the restricted product list either. So the product's future RoHS compliance status is uncertain[31]. First Solar has a self-imposed recycling regimen that provides a deposited amount (<$0.05 a watt) that covers the costs of transport and recycling of the module at the end of its useful life.[32][33] Recycling has been fully demonstrated on scrap modules. In a validating test, Vasilis Fthenakis of the Brookhaven National Laboratory showed that the glass plates surrounding CdTe material sandwiched between them (as they are in all commercial modules) seal during a fire and do not allow any cadmium release.[34] All other uses and exposures related to cadmium are minor and similar in kind and magnitude to exposures from other materials in the broader PV value chain, e.g., to toxic gases, lead solder, or solvents (most of which are not used in CdTe manufacturing).[35]
http://en.wikipedia.org/wiki/Cadmium_telluride_photovoltaics

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Het windpark bij Urk wordt ook een beste knoepert, 80 tot 100 molens van 6MW.

http://www.nuzakelijk.nl/...ljoen-nederlanders-stroom

Op onderstaand kaartje staan alle aanvragen voor offshore windparken vermeld.
Ruimte genoeg, er kan nog veel meer bij.
Jammer dat van der Hoeven en co alles bewust lopen te treineren.

http://www.noordzeeloket....20Noordzee_tcm14-4090.pdf

[Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 04-03-2009 21:24]

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• SpiceWorm
Uit betrouwbare bron (reactie op olino van iemand die zo'n 6 MW joekel heeft geïnstalleerd:
Deze molens kunnen straks meer als 9mw leveren,maar Enercon begint voorzichtig met 7 tot 8mw om te kijken wat er met de molen gebeurt,ik heb gehoord dat ze er zelfs 15mw uit willen persen. Enercon is altijd op zoek naar de grens.
In emden wordt verwacht dat ze 18.000.000 kWh gaan opleveren.

Gaat het toch nog goed komen ;)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Hoe is de PV opbrengst van iedereen tot nu toe in maart?

ik zit tot nu toe maar liefst op 1,09kWh/kWp. Echt wereldschokkend! :). Totale opbrengst sinds 1 maart is voor mij 0,115kWh

[Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 04-03-2009 21:43]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 12:04

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

kan iemand mij zeggen wat de breedte is van 1 sunsystems paneel aan de bovenzijde, incl aan en afvoer?
en liever nog van 2 panelen naast elkaar, incl aan en afvoer

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
Vandaag een ontzettende (!) baaldag. Ik had het defecte mengventiel gedemonteerd, om me ervan te verzekeren dat er echt geen vuil in zat. Nee dus. Ik kon door de koudwater ingang blazen en dat klopt niet in koude toestand. Met de nefit gebeld want ze zouden hem om komen ruilen, dus die garantie ging eigenlijk best goed.

Het was wel een ander model, de maatvoering was vrijwel hetzelfde. Nou ja, alle aansluitingen zaten ongeveer 1 cm verschoven ten opzichte van het andere ventiel. Wat me verder opviel; er zat maar een heel kleine opening in de hot-ingang. ca 4mm of zo. De monteur van Nefit verzekerde mij dat het niets uitmaakte. Ik twijfelde, maar goed, laten we het dan toch maar proberen...Alle leidingen weer passend gemaakt, wat erg lastig was, want er zat natuurlijk water in. Daarnaast is het eigenlijk vragen om problemen om allerlei knelkoppelingen los te maken, etc etc. Maar ja dat ventiel zit zo'n beetje in het midden van de installatie.

Goed, na veel vijven en zessen, gevloek en getier, zit het ventiel ertussen, en het is zowaar in een keer lekvrij.

Ik draai de kraan open, en ja hoor, mijn angst wordt waarheid, de hoeveelheid warm water is zo'n beetje gehalveerd.

Het is wel netjes heet, maar ja, om zo m'n bad vol te krijgen...

Morgen maar weer bellen met de nefit, en dan zal je zien dat ze weer met het andere ventiel aan komen zetten, zodat ik wederom alles moet veranderen :'(

Ik had het duco mengventiel met de zwarte draaiknop, nu heb ik een witte van Bosch.

Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat het gaatje gewoon groter geboord kan worden, maar ja, dat vind ik zo'n stomme oplossing...voor je het weet is het interne mechanisme naar de knoppen. Deze bosch gaat trouwens van 40 tot 62 graden.

De Nefit monteur zei dat die duco ventielen altijd wel wat koud water doorlieten. Is er iemand die het mixwater al eens gemeten heeft, als de ketel aan het (na) verwarmen is?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JeroenH schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 09:14:
[...]

Waarom is dat illegaal? Vanwege het cadmium?
Yup. Maart nummer Photon is aangekondigd dat er een grote "wellesnietes" discussie tussen voor en tegenstanders van "veel CdTe modules in het vrije veld" (of where ever) komt. Leuk, ben zeer benieuwd naar de hard core argumenten voor en tegen.

First Solar wordt door de incrowd namelijk absoluut als "winner" gezien. Ik heb een paar parkjes van hen in Bayern mogen aanschouwen. Ziet er puik uit.

Overigens staan in de PhotonProfi van februari (2.682 modules van 216 aanbieders, volgende keer gaat de hele zooi elektronisch aangeboden worden voor abonnees, wegens te groot papierverbruik...) van First Solar ook al modules van 10,1 tot en met zelfs 11,1 procent rendement (72,5 tot en met 80 Wattpiek nominaal vermogen) vermeld. Commercieel verkrijgbaar. Dunne laag...

Is niet voor niets dat het bedrijf al vele honderdduizenden modules in Duitsland en Spanje heeft afgezet...

Owjaa. Er staat ook een module praktijk veldtest in Photon van februari, zeer intensief en grondig bemeten. Guess what? Voor het eerst vol jaar een First Solar module meegedraaid (kleinste, 65 Wp exemplaar, rendement 9%). Is qua jaaroutput op ... plaats DRIE terechtgekomen, vlak achter Solarworld 210 Wp poly Si en een Photowatt poly Si module. Opmerkelijke prestatie voor "een" dunnelaag module. Ben benieuwd of er degradatie zichtbaar zal worden in de loop van de jaren, het blijven natuurlijk zeer dunne laagjes.

Beestachtig tegenvallend (let wel: praktijktesten met minimaal drie modules, sterk afwijkende exx. worden niet in gemiddelde betrokken) een ... Sharp module (NT-R5E3E, wat nog niks hoeft te zeggen over alle andere typen van dat als kwaliteitsleverancier bekend staand Japanse topmerk). Misschien toevallig een miskleun, daarvoor moeten natuurlijk veel meer modules getest worden.

[Voor 83% gewijzigd door zonnigtype op 05-03-2009 01:40]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman

mkleinman

Mistraller schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:25:
Het was wel een ander model, de maatvoering was vrijwel hetzelfde. Nou ja, alle aansluitingen zaten ongeveer 1 cm verschoven ten opzichte van het andere ventiel. Wat me verder opviel; er zat maar een heel kleine opening in de hot-ingang. ca 4mm of zo. De monteur van Nefit verzekerde mij dat het niets uitmaakte. Ik twijfelde, maar goed, laten we het dan toch maar proberen...Alle leidingen weer passend gemaakt, wat erg lastig was, want er zat natuurlijk water in. Daarnaast is het eigenlijk vragen om problemen om allerlei knelkoppelingen los te maken, etc etc. Maar ja dat ventiel zit zo'n beetje in het midden van de installatie.

Ik draai de kraan open, en ja hoor, mijn angst wordt waarheid, de hoeveelheid warm water is zo'n beetje gehalveerd.

Morgen maar weer bellen met de nefit, en dan zal je zien dat ze weer met het andere ventiel aan komen zetten, zodat ik wederom alles moet veranderen :'(
Ik weet zo het merk niet, maar mijn thermostatisch mengventiel zat bij de ombouwset van mijn Remeha ketel. Er zit in elk geval een blauwe draaiknop op. Mijn mengventiel heeft overal 12mm aansluitingen en laat meer dan 12 liter water per minuut door. Meer dan zat dus in elk geval voor mij :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 23:25:

Dat is wel ontzettend balen. In mijn setting valt er weinig te meten, de keukenmengkraan heeft 10mm aansluitingen, dus dat loopt niet echt hard door. De Proflex had overigens ook zo'n zwart plaatje, maar in de koudwatertoevoer! Die mixkraan met blauwe knop van Flitspaal is waarschijnlijk één van Taco. www.taconova.com. Wat mij opviel is dat alle aansluitingen bij elk merk op andere plaatsen zitten. Zijn de aansluitingen niet omgewisseld?

A'dam ZonPHP PVOutput

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:07
ericplan schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 08:09:
[...]

Die mixkraan met blauwe knop van Flitspaal is waarschijnlijk één van Taco. www.taconova.com. Wat mij opviel is dat alle aansluitingen bij elk merk op andere plaatsen zitten. Zijn de aansluitingen niet omgewisseld?
Ik heb ook een Taco. Hierin zitten terugslagkleppen op heet- en koudwateraanover. Ik heb het idee dat door die terugslagkleppen de doorvoer wel wat wordt beperkt.
Volgens de specs is de doorvoercapaciteit 39 l/min. Ik heb niet nagemeten hoeveel er uit komt. Dat heeft uiteraard ook alles te maken met de waterdruk.

• Mike70
  • Laatst online: 26-05 13:47

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 21:43:

ik zit tot nu toe maar liefst op 1,09kWh/kWp. Echt wereldschokkend! :). Totale opbrengst sinds 1 maart is voor mij 0,115kWh
Bij mij is het 4,63 kWh/kWp. Totaal:2,43 Kwh. :P

www.mijnzon.info

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 09:00

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

zonnigtype schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 01:22:
Owjaa. Er staat ook een module praktijk veldtest in Photon van februari, zeer intensief en grondig bemeten. Guess what? Voor het eerst vol jaar een First Solar module meegedraaid (kleinste, 65 Wp exemplaar, rendement 9%). Is qua jaaroutput op ... plaats DRIE terechtgekomen, vlak achter Solarworld 210 Wp poly Si en een Photowatt poly Si module. Opmerkelijke prestatie voor "een" dunnelaag module. Ben benieuwd of er degradatie zichtbaar zal worden in de loop van de jaren, het blijven natuurlijk zeer dunne laagjes.
Begrijp ik je goed dat een dunnelaag paneel met laag gestandardiseerd vermogen (65 Wp) op jaarbasis bijna evenveel kWh produceert als een monokristalijn module van 210 Wp? Dat zou dan moeten betekenen dat onder veel voorkomende slechte(?) omstandigheden de één veel beter werkt dan de andere, bijvoorbeeld bewolkt weer?

Zijn die dunnelaag van First Solar dan ook niet erg interessant voor Nederlandse lokaties die landinwaarts liggen? Die panelen kosten zowieso maar 1/3 tot 1/4 van een monokristalijn paneel en kennelijk hoef je ook maar 1/3 van het vermogen te installeren. Een dergelijk systeem kan dan 30% van 30% = 8/9 goedkoper zijn om toch dezelfde hoeveelheid kWh op te wekken. Bizar, als dat zo is.

Op overwegend zonnige lokaties zal een monokristalijn systeem het weer veel beter gaan doen natuurlijk.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
styno schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 10:01:
Begrijp ik je goed dat een dunnelaag paneel met laag gestandardiseerd vermogen (65 Wp) op jaarbasis bijna evenveel kWh produceert als een monokristalijn module van 210 Wp?
Ik heb geen flauw idee hoe de test is uitgevoerd, maar ik vermoed dat de resultaten in "Wh/Wp" gerangschikt zijn om ze goed met elkaar te kunnen vergelijken.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• Mistraller
ericplan schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 08:09:
[...]

Dat is wel ontzettend balen. In mijn setting valt er weinig te meten, de keukenmengkraan heeft 10mm aansluitingen, dus dat loopt niet echt hard door. De Proflex had overigens ook zo'n zwart plaatje, maar in de koudwatertoevoer! Die mixkraan met blauwe knop van Flitspaal is waarschijnlijk één van Taco. www.taconova.com. Wat mij opviel is dat alle aansluitingen bij elk merk op andere plaatsen zitten. Zijn de aansluitingen niet omgewisseld?
Inmiddels weer wat wijzer; volgens nefit kon het niet aan dit ventiel liggen, want deze zitten ook op zwaardere ketels. Ik moest de doorstroombegrenzer verder opendraaien. (Zit onder het boilervaatje in de ketel).

Dat hielp enorm. Ik vermoed zelfs dat ie voorheen ook niet ver genoeg open stond...
Ik haalde eerst 4,5 liter per minuut, nu zit ie netjes op 8, zoals het hoort. Volgens mij zijn terugslagkleppen hier normaliter niet nodig, ik heb ze er in elk geval niet tussen zitten. Enkel eentje in de inlaatcombinatie, maar dat is standaard.

Nu heb ik alleen het volgende probleem weer; de doorstroombegrenzer is lek. Na een nieuw telefoontje, en de vraag hoe oud de ketel was, kwam het antwoord:

"Ja die ventielen gaan altijd lek als je er na een aantal jaren opnieuw aan gaat draaien."

Fijn is dat. Nog fijner is dat je ze niet opnieuw lekdicht kan maken, maar gewoon een nieuwe moet plaatsen...

Maar goed. The story continues. Foto's komen nog, ik wil nog het een en ander aanpassen, zoals het nu zit is het eigenlijk lelijk. Nu ik de boel toch weer leeg moet laten lopen, ga ik een paar buisjes opnieuw aanleggen. Ik had gisteren, voor het aanpassen naar het nieuwe ventiel, de oude T stukken gebruikt. Solderen met gebruikt materiaal is een crime, dus dat gaat opnieuw. En als ik toch bezig ben doe ik het liever netjes...

[Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 05-03-2009 11:41]

---------------

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-05 09:48

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik heb geen flauw idee hoe de test is uitgevoerd, maar ik vermoed dat de resultaten in "Wh/Wp" gerangschikt zijn om ze goed met elkaar te kunnen vergelijken.
Die test tussen die panelen zal inderdaad zo zijn uitgevoerd dat gekeken wordt hoeveel kWh/WP geproduceerd wordt. Dat is de manier waarop die tests meestal uitgevoerd zijn. Het zegt inderdaad eigenlijk alleen iets over de kwalitieit van de panelen onder de testomstandigheden. In woestijnen zal het resultaat anders zijn dan bijvoorbeeld in Nederland

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• ice-T106
  • Laatst online: 25-05 17:05
Volg dit topic al een tijdje en de meeste dingen gaan over het aanpassen van een bestaand huis.
Ik ga binnenkort waarschijnlijk een nieuw huis bouwen en vroeg me welke dingen ik het beste gelijk aan kan leggen.
Ik weet dat sommige mensen hier een hekel hebben aan terugverdientijd of producten rendabel zijn, maar dit is momenteel toch wel een grote factor voor mij. Heb zelf natuurlijk al wel nagedacht en een aantal punten bedacht:

Isolatie: Alles in een keer goed isoleren ook onder de vloer, hr++ ramen, enz.
Zijn hier nog speciale materialen of technieken voor die standaard niet gebruikt worden?

Afzuiging:
Permanente afzuiging. Hier heb je gelijkstroom motoren voor lager elektriciteit gebruik. En ook mogelijk is warmteterugwinning.
Iemand hiervoor nog tips? En wat is rendabel?

Verwarming:
Hr ketel met eventuele zonneboiler. Warmtepomp is denk geen optie want geen subsidie en vanwege capaciteits tarief? Zonneboiler ook geen subsidie omdat het een nieuw huis is.
Vloerverwarming, misschien met extra lussen om de temperatuur te verlagen.
Andere tips?

Hotfill:
Warm water leiding naar zowel wasmachine als vaatwasser. Weet niet hoe slim dit is zonder zonneboiler.

Verder is er denk geen subsidie van toepassing op een nieuwbouw huis toch?

11.630Wp Solar edge. 6kW Lucht-Lucht WTW, VW Passat GTE, OpenHab

• Mistraller
ice-T106 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 13:49:
Volg dit topic al een tijdje en de meeste dingen gaan over het aanpassen van een bestaand huis.
Ik ga binnenkort waarschijnlijk een nieuw huis bouwen en vroeg me welke dingen ik het beste gelijk aan kan leggen.
Ik weet dat sommige mensen hier een hekel hebben aan terugverdientijd of producten rendabel zijn, maar dit is momenteel toch wel een grote factor voor mij. Heb zelf natuurlijk al wel nagedacht en een aantal punten bedacht:

Zijn hier nog speciale materialen of technieken voor die standaard niet gebruikt worden?

Afzuiging:
Permanente afzuiging. Hier heb je gelijkstroom motoren voor lager elektriciteit gebruik. En ook mogelijk is warmteterugwinning.

Verwarming:
Hr ketel met eventuele zonneboiler. Warmtepomp is denk geen optie want geen subsidie en vanwege capaciteits tarief? Zonneboiler ook geen subsidie omdat het een nieuw huis is.
Andere tips?

Hotfill:
Warm water leiding naar zowel wasmachine als vaatwasser. Weet niet hoe slim dit is zonder zonneboiler.

Hotfill leiding is altijd slim. Het bespaart met gewone ketel ook wel, maar niet zoveel als met een zonneboiler.
Maar je kan natuurlijk alvast rekening houden met een toekomstige zonneboiler :) Ook met de overige leidingen en locatie van je ketel etc.

En ach, zoveel kost een zonneboiler nou ook weer niet, op de kosten van een heel huis. De dakdekkers hebben toch al een steiger staan, en neem dan meteen een in-dak systeem, dat scheelt je weer pannen. Je leidingwerk is dan in één keer goed.

---------------

Anoniem: 26970

ice-T106: kijk ook eens naar de websites www.passiefhuis.nl, www.duurzaam-huis.nl en www.milieucentraal.nl. Daar staan veel praktijkvoorbeelden van wat je kunt doen en bedrijven die je er mee kunnen helpen.

Anoniem: 281733

sander817 schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 22:18:
kan iemand mij zeggen wat de breedte is van 1 sunsystems paneel aan de bovenzijde, incl aan en afvoer?
en liever nog van 2 panelen naast elkaar, incl aan en afvoer
Ik meet zojuist (zit nog in de doos) 210cm van buitenzijde aanvoer naar buitenzijde afvoer.
D.w.z. einde pijp, deze pijp van 22 is in te korten.
De collector kast is 197,5 cm.

De koppelafstand ed hangt ook van de dakpan af (golf).
Over twee weken kan ik het precies zeggen want dan liggen ze op het dak. :*)

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50

Punkrocker

Mostly harmless

Afzuiging:

Verwarming:
Andere tips?

Hotfill:

WTW op je douche. Kan bij nieuwbouw mooi meteen netjes afgewerkt aangelegd worden! Achteraf is, vaak, moeilijk.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• styno

styno

Afzuiging:

Verwarming:
Andere tips?

Hotfill:

Isoleren, Isoleren, Isoleren. Dat is het allerbelangrijkste en kost eigenlijk niks meer. In combinatie met een huis gericht op het zuiden, dus bijvoorbeeld grote ramen op het zuiden (met een overhang van het dak om in de zomer oververhitting te voorkomen), en kleine ramen op het noorden. Een super goede isolatie en orientatie zou gewoon verplicht moeten zijn voor elk nieuwbouw huis.

Je krijgt daardoor een prettig binnenklimaat qua warmte (niet te warm in de zomer, geen koudestraling in de winter) en met een goede warmte-terugwin installatie (die na oplevering goed is ingeregeld, erg belangrijk!!) heb je maar weinig vermogen voor verwarming nodig. Als je een warmtepomp met vloerverwarming als verwarming kiest (je hebt door de isolatie weinig nodig) in combinatie met een zonneboiler en in de toekomst misschien zonnepanelen kun je voor een groot deel zelfvoorzienend worden. Er is dan geen noodzaak meer voor een gas aansluiting wat je vaste lasten scheelt, dus een warmtepomp mag best wat duurder zijn in aanschaf. Het capaciteitstarief wordt pas meer bij aansluitingen groter dan 3 x 35 A wat met een zorgvuldig uitgekozen warmtepomp geen probleem hoeft te zijn.

Dit is zoals ik het tenminste graag zou hebben als ik een huis liet bouwen... Wel is het zo dat de initiele investering dus hoger is maar dat dit snel terugverdiend wordt door veel lagere energielasten en hoger woongenot.

Sommige gemeentes geven subsidies of renteloze leningen voor duurzame aanpassingen, je moet dus altijd informeren bij je gemeente of iets voor jou van toepassing is.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• ice-T106
Anoniem: 26970 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:34:
ice-T106: kijk ook eens naar de websites ..
Bedankt voor links
Punkrocker schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 15:39:
WTW op je douche. Kan bij nieuwbouw mooi meteen netjes afgewerkt aangelegd worden! Achteraf is, vaak, moeilijk.
Die was ik nog vergeten te melden ja. Dit is zeker de moeite of niet?
styno schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 16:31:
[...] In combinatie met een huis gericht op het zuiden, dus bijvoorbeeld grote ramen op het zuiden (met een overhang van het dak om in de zomer oververhitting te voorkomen), en kleine ramen op het noorden.
[...]
Het capaciteitstarief wordt pas meer bij aansluitingen groter dan 3 x 35 A wat met een zorgvuldig uitgekozen warmtepomp geen probleem hoeft te zijn.[...]
Tuin komt op het zuiden, zal hier zeker rekening mee houden met de ramen.

Is 3*35 ook genoeg voor een warmtepomp icm een inductie of elektrische kookplaat. Of moet je hier dan een soort "of" schakeling van maken?

• SpiceWorm

Afzuiging:

Verwarming:
Andere tips?

Hotfill:

Warmteterugwinning uit ventilatielucht is belangrijker dan gelijkstroommotor. Beide is beter, en uiteindelijk flink goedkoper trouwens (dat snapt de bank wel). Neem ook direct wtw met rendement van 96%+. Ook weer wat duurder, maar uiteindelijk weer goedkoper.
Bouw een passiefhuis (oftewel: maximaal isoleren, grote ramen op zuid ed), of iets wat er erg op lijkt. Neem een aannemer die weet wat het is om écht luchtdicht te bouwen (weet niet hoever je bent) (bijv. extra dampwerende laag). ECN heeft op een proeflocatie huizen laten bouwen, en de aannemer de opdracht gegeven zo kierdicht mogelijk te bouwen. Na een en ander aan metingen gedaan te hebben, hebben ze de kieren goed dicht gemaakt en de warmtevraag is gehalveerd. Redelijk essentieel dus als je een goed geïsoleerd huis bouwt met mech. ventilatie.
Zonneboiler idd direct laten doen -> zit nu subsidie op en die dingen hebben een hele gunstige tvt.
Zet de wasmachine naast de ketel (ja, ook uit de gas kan het uit, goedkoper is natuurlijk een zonneboiler) neer. Dat scheelt je in euro's aan electriciteit misschien wel meer dan dat je op gas bespaard door je zonneboiler (!).
Ook de vaatwasser kan dat heel prima al is dat misschien wat lastiger.

Owja, warm water leidingen isoleren. Of het nu mag of niet, ik zou het lekker doen. Zoals 100x voorbij gekomen is legionella geen probleem. Dat maakt trouwens het probleem dat de vaatwasser weer verderop staat minder groot.

Als laatste, warmtepomp+capaciteitstarief hoeft niet zo'n probleem te zijn, ook niet met inductiekoken oid. Je warmtepomp gaat dan gewoon even uit, dat kan zelfs voor een paar uur. Echter moet de pomp wel iets groter gedimensioneerd worden.

• SpiceWorm
Zijn die dunnelaag van First Solar dan ook niet erg interessant voor Nederlandse lokaties die landinwaarts liggen? Die panelen kosten zowieso maar 1/3 tot 1/4 van een monokristalijn paneel en kennelijk hoef je ook maar 1/3 van het vermogen te installeren. Een dergelijk systeem kan dan 30% van 30% = 8/9 goedkoper zijn om toch dezelfde hoeveelheid kWh op te wekken. Bizar, als dat zo is.
:o

Komt het toch nog goed met duurzaam Nederland.

• mkleinman

mkleinman

Ik heb nog steeds contact met iemand van ET-Solar. Het lijkt inderdaad een vorm van direct mailing.

Het gevoel wat ik krijg is dat ze rechtstreeks aan eindklanten willen leveren. Vermoedelijk? via hun kantoor in Duitsland.

Ik heb nu drie typen panelen op het oog voor op de oostkant van mijn dak.

- ET648195 ( 195Wp ) 1324x992x50mm ( 8 stuks naast elkaar ) 1560Wp
- ET654215 ( 215Wp ) 1482x992x50mm ( 8 stuks naast elkaar ) 1720Wp
- ET636145 ( 145Wp ) 1482x676x50mm (12 stuks naast elkaar ) 1740Wp

Westzijde heb ik 3,5m vrij. Daar kan ik resp 3/3/5 kwijt. Ook nog een keer 585Wp/645Wp/745Wp

Dus al met al een aardige installatie die ik nog kwijt kan op mijn dak tegen de nok aan.

Ik ben ontzettend benieuwd naar hoe dit gaat uitpakken, wat de eventuele voorwaarden zijn, en of het oprecht is of alsnog een broodje aap / scam.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-04 08:55
Mistraller schreef op dinsdag 03 maart 2009 @ 17:06:
Nonde nondeju....Alles zit eindelijk dicht....ook hier lekke koppelingen op de temperatuursensors, en een slechte knelkoppeling (Ja hij zat echt recht) etc etc. Alles in bedrijf gebracht, is het mengventiel stuk!

Er komt maar 30 graden uit, en de leiding op de ingang is goed heet, zo'n 65 graden, van de ketel.
Het water stroomt niet terug, dus dat is het ook niet. Ik kan niets anders bedenken dat ie stuk is.

En nu komt dus het nadeel van online bestellen om de hoek kijken. Een heel gedoe om een stom mengventiel van 25 euro. Het makkelijkste is om nu meteen een ander ventiel te halen bij de winkel, maar ja, het is gewoon garantie, en een ventiel in de winkel wordt niet vergoed uiteraard... :(
Ik heb exact hetzelfde gehad...oorzaak? Mengventiel schiet niet lekker terug. Even een keer helemaal dicht draaien en dan hoor je een klik, daarna weer open draaien en dan doet ie het perfect :)
Overigens eerste keer ook de kraan naar de ketel niet goed open gedraaid... 8)7

[Voor 4% gewijzigd door QuestionMarc op 05-03-2009 20:30]

Op de fiets vervuil je niets!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

ice-T106 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 16:55:
[...]

Bedankt voor links

[...WTW op douche]

Die was ik nog vergeten te melden ja. Dit is zeker de moeite of niet?
Heb ik zelf niet, was er te laat mee. Maar als je dat zo eens hoort en leest loont het zeker de moeite.
Volgens mij heeft onze PolderPV-er er eentje achteraf geinstalleerd.
[...]

Is 3*35 ook genoeg voor een warmtepomp icm een inductie of elektrische kookplaat. Of moet je hier dan een soort "of" schakeling van maken?
Wij hebben een mechanische ventilatie met WTW (draait 24/7), koken op inductie en verwarmen m.b.v. een warmtepomp. We hebben een 3*25A aansluiting en hebben nooit ergens last van.

• IJsbeer
  • Niet online
Kostenanalyse van dubbel- vs 3dubbel glas:

http://www.except.nl/cons...n%20driedubbel%20glas.pdf

De winst van HR glas tov dubbelglas zit, volgens dit document, ook in de betere warmtegeleiding van zonlicht. In de zomer dus een ongewenst effect.

[Voor 30% gewijzigd door IJsbeer op 05-03-2009 20:42]

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op woensdag 04 maart 2009 @ 21:43:

Als je bedoelt: ochtend 1 tot en met avond 4 maart:

Minst krachtige (onbeschaduwde, 30 graden hellingshoek, ZZO) 93 Wp modules (ACN2000E): 4,02 kWh/kWp
Best presterende (onbesch., 30 graden helling, pal zuid) 108 Wp modules (ACN5000E): 4,41 kWh/kWp

... in die 4 daagjes.

Totale opbrengst van 1,236 kWp: 5,2 kWh in diezelfde periode (gemiddeld genormeerd: 4,21 kWh/kWp).

Wel effe rekening houden met de meewerkende "kustcondities" hiero, 7 km. uit de Zuid-Hollandse kust... 1 maart was het hier redelijk zonnig, 2 maart hebben we deels overdag felle zon tussen witte wolken in gehad, ook veel bewolking. 3 en 4 maart waren knudde, continu bewolkt, regenachtig of vochtig.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

styno schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 16:31:
[...]

Isoleren, Isoleren, Isoleren.
Heulemaal mee eensch!
Het capaciteitstarief wordt pas meer bij aansluitingen groter dan 3 x 35 A wat met een zorgvuldig uitgekozen warmtepomp geen probleem hoeft te zijn.
Hohoho, niet te snel! Alles tot en met 3x 25 A is "veilig", daarboven wordt je vet gen***d door netbeheer.

Voorbeeld tarieflijst Liander (voorheen Continuon):

t/m 3 x 25A 11,6987 Euri/mnd. incl. BTW (140,38 Euri/jaar)
> 3 x 25 A t/m 3 x 35 A 59,4067 Euri/mnd. incl. BTW (712,88 Euri/jaar)
> 3 x 35 A t/m 3 x 50 A 89,8063 Euri/mnd. incl. BTW (1.077,68 Euri/jaar)
etc. (zie tarieflijsten consumenten Liander site)

Verschil t/m 3 x 25 A en volgende categorie t/m 3 x 35 A bedraagt op jaarbasis maar liefst 572,50 Euri/jaar. Vastrecht ("capaciteitstarief"). Nooit meer te beïnvloeden, want niet meer kWh gerelateerd...

Meeste mensen met zo'n (vaak niet eens "zelfverkozen") aansluiting (zoals nu zeer berucht sommige of misschien vele warmtepomp aansluitingen) zullen nooit zoveel verschil betaald hebben met de variabele transportkosten in 2008. En: worden dus gewoon belazerd. Maar dat mag je van EZ vast niet zo zeggen. Die suggereren eerder ("de nieuwe waarheid" die onze samenleving in gemasseerd moet worden), dat die arme mensen altijd "te weinig" hebben betaald en "dat dit een eerlijker manier is om de netkosten door te berekenen". Of zoiets ranzigs...

Warmtepomp met max. 3x 25A is goed te realiseren. Moet de installateur wel van wanten weten, en dat is dus de zoveelste ellende in ons land. Die willen geen risico en hebben dus een - naar nu blijkt - te zware aansluiting laten maken van 3 x 35A, waarbij toen nog totaal niet duidelijk was wat voor ellende er weer door EnergieNed, met volle medewerking van EZ en NMa, er door gedrukt zou gaan worden...

Anoniem: 165002

Eindelijk zijn vanavond mn eerst Wptjes gearriveerd!

Hopenlijk dit weekend het dak op!

3x 200Wp suntech 1x de bekende blauwe mastervolt soladin.
men moet ergens beginnen he! 8)

[Voor 152% gewijzigd door Anoniem: 165002 op 05-03-2009 22:01]

• JeroenH
(jarig!)
Anoniem: 165002 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:55:

Dat is een hele nette installatie zo, met ongeveer zoiets is het bij ook allemaal begonnen! :) Gaan ze op een schuin dak of plat dak?

• Mistraller
QuestionMarc schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 20:15:
[...]

Ik heb exact hetzelfde gehad...oorzaak? Mengventiel schiet niet lekker terug. Even een keer helemaal dicht draaien en dan hoor je een klik, daarna weer open draaien en dan doet ie het perfect :)
Overigens eerste keer ook de kraan naar de ketel niet goed open gedraaid... 8)7
Bij mij deed ie het gewoon niet. Na wat draaien en frutten kwam er met moeite douche-baar water uit. Maar zo'n ding wil ik niet in mijn installatie. De monteur van Nefit zei me overigens dat er een partij solarline sets waren vertrokken met slechte/foute ventielen oid. Hij zei er verder weinig over, maar ik ben uiteindelijk blij dat ik een andere heb, en dat het allemaal nu goed gaat komen.

Ik heb ondertussen ook een nieuwe doorstroombegrenzer. Zo'n ding ziet er best klungelig uit, dat ze daar geen betere/vervangbare afdichtring tussen hebben zitten is me een raadsel. Het ding is nota bene van VSH.

Het is in elk geval bijna klaar, dus morgen hebben we weer fatsoenlijk heet water....

---------------

JeroenH schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:10:
[...]

Dat is een hele nette installatie zo, met ongeveer zoiets is het bij ook allemaal begonnen! :) Gaan ze op een schuin dak of plat dak?
gaan op plat dak.
Kan ze pal naar het zuiden zetten 8)

Ik wacht nu alleen ff met het opbouwen omdat de buren een opbouw gaan plaatsen op hun dak.
Gelukkig aan mijn noord kant dus ik heb hier geen last van.
Alleen die bouwlui met balken steigers ....., vraagt om problemen of kleine ongelukjes

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 165002 op 06-03-2009 08:21]

• styno

styno

zonnigtype schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:52:Hohoho, niet te snel! Alles tot en met 3x 25 A is "veilig", daarboven wordt je vet gen***d door netbeheer.
Excuus, ik was in de veronderstelling dat het 3 x 35A nog "veilig" was, dat moet dus 3 x 25A zijn. Bedankt voor de tik op de vingers ;)

Een warmtepomp neemt natuurlijk niet continue 3 x 25 A of ook maar iets wat daar dichtbij komt. Het zijn de aanloopstromen die er vaak voor zorgen dat er voor hogere waarden gekozen moet worden. Met een beetje zoeken in informeren moet er toch achter te komen zijn welke warmtepompen deze aanloopstromen 'onder controle' hebben en welke niet. Ik denk niet hierbij rekening gehouden hoeft te worden met het vermogen van de WTW ventilator, die valt in het niets met andere (momentane) grootverbuikers.

• ice-T106
SpiceWorm schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 17:45:
[...]
Zonneboiler idd direct laten doen -> zit nu subsidie op en die dingen hebben een hele gunstige tvt.
Bedankt voor de tips, alleen op een nieuw bouw huis zit dus geen subsidie (vraag me niet waarom). Daarom zat ik te denken om dit nog even uit te stellen. Krijg ik later misschien wel sudsidie.
Welke ketel raden jullie aan, zodat die later goed samenwerkt met een zonneboiler?

• IJsbeer
  • Niet online
Vrijwel alle ketels hebben een NZ label, dus daar maakt de keuze niet veel voor uit. Hou het gewoon bij de bekende en betrouwbare merken, wellicht op papier niet het hoogste rendement, maar degelijkheid kun je ook wel waarderen als je ketel je regelmatig in de steek laat :)

Anoniem: 26970

Niet dat ik er veel verstand van heb, maar heeft het geen toegevoegde waarde om een modulerende ketel te hebben bij een zonneboiler? Of zijn ze tegenwoordig allemaal modulerend?

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

styno schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 10:00:
[...]
Excuus, ik was in de veronderstelling dat het 3 x 35A nog "veilig" was, dat moet dus 3 x 25A zijn. Bedankt voor de tik op de vingers ;)

Een warmtepomp neemt natuurlijk niet continue 3 x 25 A of ook maar iets wat daar dichtbij komt. Het zijn de aanloopstromen die er vaak voor zorgen dat er voor hogere waarden gekozen moet worden. Met een beetje zoeken in informeren moet er toch achter te komen zijn welke warmtepompen deze aanloopstromen 'onder controle' hebben en welke niet. Ik denk niet hierbij rekening gehouden hoeft te worden met het vermogen van de WTW ventilator, die valt in het niets met andere (momentane) grootverbuikers.
Klopt maar 3*25A is echt genoeg.
Inductiekoken, wasmachine (of droger) en warmtepomp. No problem hier.
ice-T106 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 10:25:
[...]

Bedankt voor de tips, alleen op een nieuw bouw huis zit dus geen subsidie (vraag me niet waarom).
Heb ik ook eens nagevraagd. Het antwoord was dat het bij nieuwbouw goedkoper te realiseren is dan in bestaande bouw...
8)7

[Voor 16% gewijzigd door Punkrocker op 06-03-2009 12:23. Reden: ter voorkoming dubbelpost...]

• IJsbeer
  • Niet online
Anoniem: 26970 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:12:
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar heeft het geen toegevoegde waarde om een modulerende ketel te hebben bij een zonneboiler? Of zijn ze tegenwoordig allemaal modulerend?
Ja, volgens mij is het (en terecht!) zoeken naar een ketel die dat nog niet kan. Meeste ketels hebben ook een moduleren pomp, naast de modulerende gasbrander.

• deejeebv
Mistraller schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 23:37:
[...]

Ik heb ondertussen ook een nieuwe doorstroombegrenzer. Zo'n ding ziet er best klungelig uit, dat ze daar geen betere/vervangbare afdichtring tussen hebben zitten is me een raadsel. Het ding is nota bene van VSH.
Bij mij zit er ook zo'n doorstroombegrenzer in de Nefit (met blauwe knop). Hier is geen beweging meer in te krijgen.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:30

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Ik heb inmiddels een paar offertes binnen voor spouwmuurisolatie.
Mijn voorlopige bevindingen:
  • Elk bedrijf kijkt de spouwmuur anders na: de één meet enkel de spouwbreedte, de ander doet ook nog eens endoscopisch onderzoek, iets wat de ander bij navraag weer volledig onnodig vind vanwege de eigenschappen van hun product
  • Alle bedrijven zijn aangesloten bij de VENIN, hebben hetzelfde keurmerk en leveren 10jr garantie op hun werkzaamheden
  • Bedrijven die meerdere producten aanbieden (parels en PUR) geven sterk de voorkeur aan PUR, ondanks dat dit iets duurder is dan parels. Bedrijven die enkel parels leveren zien dit verschil niet :X
  • Parels vereisen grotere boorgaten in de muur (1 per m2) dan PUR
  • De berekende oppervlakte voor/achtergevel verschilt tot 25% tussen de verschillende aanbieders
  • De offertes liggen zeer ver uit elkaar: tussen de €900 en €1700
  • De geschatte energiebesparing ligt ook ver uit elkaar: van 200m3 tot zelfs 500m3 gas tov een huidig geschat jaarverbruik van 2200m3. De duurdere bedrijven geven 'toevallig' grotere besparingen op zodat de terugverdientijd op ongeveer hetzelfde uitkomt O-)
  • De aangegeven verhoging van de binnenmuurtemperatuur ligt in dezelfde lijn: 5-8graden
Ik ben er nog niet geheel uit. PUR heeft eigenlijk geen nadelen mits goed toegepast (geld voor parels ook, maar parels hebben iets meer problemen met uitstulpingen in de spouw etc.), maar is dus duurder.

Anderen hier met ervaringen??

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Mistraller
*O* Mijn water is weer warm! En op de koop toe kwam de brief van Senternovem met de subsidietoekenning. 3 werf hoera! Wellicht dat ik van het weekend zelfs ga toekomen aan het in bedrijf stellen van het geheel.

Ik heb het verslag bijgewerkt op mijn site; onder het kopje hardware vind je alle details met foto's. (http://solar.reinieren.net)

Hier is in elk geval het eindresultaat tot nu toe.

*click*

Bovenste horizontale leiding is warm water, 2e leiding is collector-retour, 3 en 4 zijn CV. Het expansievat komt aan de rode console te hangen, de enige plaats waar het nog paste bij mij. Het was dus even passen en meten met de wasmachine kraan voor hotfill. Rechts in het hoekje is nog net de onderkant van de zonneboiler pomp te zien.
De extra koudwater kraan rechtsonder is voor het bijvullen van de CV.
ice-T106 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 10:25:
[...]

Bedankt voor de tips, alleen op een nieuw bouw huis zit dus geen subsidie (vraag me niet waarom). Daarom zat ik te denken om dit nog even uit te stellen. Krijg ik later misschien wel sudsidie.
Welke ketel raden jullie aan, zodat die later goed samenwerkt met een zonneboiler?
Ik ben momenteel nogal Nefit minded...Ik zou een Nefit Ecomline Excellent nemen. Ik heb de classic hangen, maar als ik zelf had mogen kiezen was het de excellent geworden, want die heeft ook een modulerende pomp. Icm met een nefit solarline zonneboiler heb je een mooi setje. Wellicht kan je de solarline 3-300 kwijt? (Evt de hot top, die kan volgens mij op vloerverwarming.)
deejeebv schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:31:
[...]

Bij mij zit er ook zo'n doorstroombegrenzer in de Nefit (met blauwe knop). Hier is geen beweging meer in te krijgen.
Bij mij niet eens een knop, maar een inbussleutel-dingetje.

[Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 06-03-2009 13:15. Reden: typo]

---------------

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-04 08:55
Mistraller schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 23:37:
[...]

Het is in elk geval bijna klaar, dus morgen hebben we weer fatsoenlijk heet water....
Wat is een doorstroombegrenzer?

[Voor 3% gewijzigd door QuestionMarc op 06-03-2009 13:15]

Op de fiets vervuil je niets!

• Mistraller
QuestionMarc schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:14:
[...]

Wat is een doorstroombegrenzer en waarom zou ik die moeten hebben?
Mijn ketel is klasse CW4. Dat betekent dat ie 8 liter per minuut kan afleveren op 60 graden. Als het water te hard door de ketel stroomt dan is het gewoon niet warm genoeg. Een CW3 ketel levert 6 liter/minuut, en een CW5 10 liter per minuut. Met een doorstroombegrenzer regel je dat dus in.

Als je dus wijzigingen in je installatie maakt, moet je dat ding opnieuw afstellen. Het meten (ik heb een emmer met maatstreepjes gebruikt) doe je bij de kraan die het verst verwijderd is van de ketel.

Ik heb deze:

Zie http://www.vsh-flowcontro...19360/261495.3/23710.aspx

Omdat wij een bad hebben is CW4 toch wel minimaal, want anders duurt het vol laten lopen van het bad erg lang.

Het leuke met een zonneboiler is overigens, dat zodra de zonneboiler water bevat dat heter is dan 62 graden (de stand van ons mengventiel), je dan méér warm water hebt. Er komt al 8 liter per minuut op de hot-ingang van het ventiel, maar bij hogere temperaturen gaat hij ook nog koud bijmengen.

[Voor 27% gewijzigd door Mistraller op 06-03-2009 18:07. Reden: info over begrenzer toegevoegd]

---------------

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

[...]

Zijn die dunnelaag van First Solar dan ook niet erg interessant voor Nederlandse lokaties die landinwaarts liggen? Die panelen kosten zowieso maar 1/3 tot 1/4 van een monokristalijn paneel en kennelijk hoef je ook maar 1/3 van het vermogen te installeren.
Dat klopt dus sowieso niet. Het verschil in kWh/kW peak zal volgens mij nergens groter zijn dan een procentje of 10. Je leest de test verkeerd.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
Mistraller schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:19:
[...]
....
Omdat wij een bad hebben is CW4 toch wel minimaal, want anders duurt het vol laten lopen van het bad erg lang.
..
Hier een CW3 HR-ketel, en tjemig je kan een bak koffie leuten voor je badkuip gevuld is....
Een gegronde reden om te sparen voor een zonneboiler, dan kan die knaken-intergas naar de schroot :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• IJsbeer
  • Niet online
NielsTn schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:35:
[...]
Een gegronde reden om te sparen voor een zonneboiler, dan kan die knaken-intergas naar de schroot :P
En dan nog of zelf handig zijn of een installateur vinden die gewoon kan leveren wat je wilt. Ik krijg het (schijnbaar) maar niet voor elkaar om een installateur te vinden die een zonneboiler wil leveren waarbij we ook de vloerverwarming kunnen aansluiten.
Twee offertes voro de Atag gehad, maar die zijn gewoon te duur geworden. En ik had nu wel iemand die 1x24 pipes + 1 x 12 pipes (!) van Sunsystems wou leveren op een 200L vat, maar die geeft dan weer aan dat het totaal geen zin heeft om ook de verwarming eropaan te sluiten en dat wil hij ook gewoon niet doen... :S
En het lijkt me verstandig dat ik niet zelf aan de knutsel ga... dus ik moet het uitbesteden.
Ondertussen wel vrijwel alle installateurs in de directe omgeving gehad .... :'(

[Voor 5% gewijzigd door IJsbeer op 06-03-2009 16:41]

• mkleinman

mkleinman

Erg grappig. Ik heb een prijsindicatie gekregen van ET-Solar. Klaarblijkelijk zijn ze erg hard op zoek naar klanten dat ze rechtstreeks willen leveren aan particulieren

ET Solar Quotation:
solar modules with fast delivery
Model: ET-MP636(135w), mono type
Unit price: USD 3.10/w FOB Shanghai China

Model: ET-M572(180w), mono type
Unit price: USD 2.82/w FOB Shanghai China

Model: ET-P654(200W) poly type
Unit price: USD 2.82/w FOB Shanghai China

Alle 3 de panelen zijn per stuk!!! te bestellen .

Prijs valt me toch nog enigszins tegen. Ik vind ze wat hoog. 3,10 in dollars is ongeveer 2,45 in euro. En dan moet er nog een omvormer bij, aansluitbeugels e.d. Als ik het dan snel uitreken kom ik ergens tussen de 3,40 tot 3,60 per Wp uit. En dat is niet zo heel veel lager dan wat bijvoorbeeld SolarNRG op het moment aanbied.

Inkoopaktie anyone ;) >:)

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Mars Warrior schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:43:

........

Ik ben er nog niet geheel uit. PUR heeft eigenlijk geen nadelen mits goed toegepast (geld voor parels ook, maar parels hebben iets meer problemen met uitstulpingen in de spouw etc.), maar is dus duurder.

Anderen hier met ervaringen??
Geen ervaringen bij mezelf, maar wel van veel kanten waarschuwingen: een bestaande spouw gaan vullen is vragen om problemen (=oa vochtplekken/doorslag op de muur + schimmel). Een gewone spouw kan altijd ventileren (meestal langs de buitenkant van de isolatie), zo kan het regenwater vanaf de buitenkant, en ook een hoop leefvocht vanuit binnen naar buiten weg. Als je de ventilatie in de spouw weghaalt (is voor je isolatiewaarde overigens wel beter) verdwijnt het vocht uit je muur dus veel minder snel. Dus:
Bestaande spouw naisoleren is dus niet zo'n goed idee, ook niet door gerenomeerde bedrijven. Buren van ons hebben hete gedaan door een gecertificeerd bedrijf: schimmel op de muur. Remedie van het bedrijf: had u van te voren kunnen weten + meer ventileren. (terwijl de ramen al erg vaak open staan)

Enne: achteraf eruit halen is lastig.

• zonnigtype

zonnigtype

windfreak schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:24:
[...]

Dat klopt dus sowieso niet. Het verschil in kWh/kW peak zal volgens mij nergens groter zijn dan een procentje of 10. Je leest de test verkeerd.
Ik heb het even nagerekend uit de originele tabel in het Photon februari nummer (mail me als je kopie wilt, niet ter verdere verspreiding). Let wel: de output is gemeten direct aan DC-zijde, dus zonder inverter interferentie of kabel problemen, volledig onbeschaduwde testinstallatie, meetfout plusminus 1,85%, elke seconde 2.000 meetpunten van de stroom/spanningscurve bepaald van elk module, en het MPP punt. 3 "normale" modules per type gemiddeld (vreemde afwijkers zijn uit de testresultaten gehouden).

Solarworld SW 210poly t.o.v. Sharp NT-R5E3E 10,6% hogere jaarproductie op basis van kWh/kWp uitkomsten. Zal Sharp niet leuk vinden, maar nogmaals, hoeft nog niks over hun talloze andere modules te zeggen, het genoemde exemplaar staat sowieso al niet meer in het februari overzicht van PhotonProfi, modules zijn al snel uitverkocht...

Gemiddelde van alle 16 modules was op deze testlokatie (uit strategisch oogpunt terecht niet genoemd, ik vermoed zuid Duitsland, instraling op modulevlak was in dat jaar 1.170 kWh/m2) 1.014,29 kWh/kWp. Waarbij kWp het opgestelde nominale STC vermogen is, zoals door fabrikant opgegeven. Photon heeft pas zeer recent een professionele flasher kunnen kopen (duur spul), dus mogelijk dat daar in de toekomst nog leuke of minder leuke dingen uit gaan komen wat opgegeven STC vermogens van leveranciers betreft...

Solarworld module zat 4,8% boven het door mij berekende gemiddelde. Sharp module zat er 5,24% onder. First Solar CdTe module zat 3,93% boven het gemiddelde en moest slechts een Photowatt module op de tweede plaats voor zich laten (4,54% boven gemiddelde).

Omdat het om kWh/kWp output gaat in de testresultaten, kun je niet zomaar de ene met de andere vergelijken. Je hebt natuurlijk veel meer First Solar modules van 65 Wattpiek nominaal STC vermogen per stuk nodig dan je aan polykristallijne Solarworld modules van 210 Wattpiek per stuk nodig hebt. Dus zelfs al is de prestatie van die CdTe modules goed: je moet er wel flink wat voor neerzetten. Hoe meer modules voor de TOTALE output (kilowatturen per installatie per jaar) je nodig hebt, hoe hoger de systeemkosten worden: frames, bekabeling, mogelijk ook lastiger inverter match. Zal van de installatiegrootte afhangen. Om dezelfde hoeveelheid kWh te krijgen, zou je ongeveer 3,3 maal zoveel First Solar modules moeten installeren dan Solarworld modules, volgens een simpele "kWh berekening/module" op basis van die daadwerkelijk gemeten Photon output data. Maar zo simpel ligt het natuurlijk niet, er komt meer bij kijken bij een installatie.

Buiten kijf staat de enorme kostenreductie die First Solar inmiddels heeft bereikt, in relatief korte tijd commerciële productie. Vandaar dat hun impact op de zonnestroom markt met vele argusogen bekeken wordt. Is leuk. Hoe meer vossen in het fossiele kippenhok, hoe beter... >:)

• Mistraller
NielsTn schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:35:
[...]

Hier een CW3 HR-ketel, en tjemig je kan een bak koffie leuten voor je badkuip gevuld is....
Je kan natuurlijk eens kijken of je dan de 6 liter wel haalt, door kalk aanslag gaan die regelaars nog wel eens dichtzitten heb ik begrepen.

Een klein probleempje wat we nog moeten oplossen nu, is de waterslag die we nu ineens hebben op alle kranen. Beetje vreemd IMHO, omdat de waterleiding in de keuken al in de put wordt afgetakt, de zolder is een andere aftakking. Ik weet niet waar het vandaan komt, het lijkt op een losse leiding in de muur... :|

---------------

• zonnigtype

zonnigtype

Het was weer een mooi zonnestroomdagje in het westen des lands...

Bijna 4,9 kWh uit 1,236 kWp installatie, dik 3,9 kWh/kWp. Op een dag. Officieel nog steeds winter...

Gisteren alweer 2 100 Watt omvormers elk kort op 89 Watt output (!AC!) vermogen gehad net na 13h00 (bij 25 meter 2,5 mm2 DC bekabeling) ...

Kijken of Mike70 hoger gaat komen met de dagproductie voor vandaag ...

... jammer dat eriv-pvt nog steeds niet weer onder ons is teruggekeerd. Wel goed voor mijn "positie" op de ladder, natuurlijk (goed dat Solarlin uit Zeeland ook niet meedoet...). :P

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 165002 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:55:

[afbeelding]
Feli! Suntech heeft goede naam en is enorm ambitieus, al doen ze eventjes beetje stap terug eerste helft van het jaar om de crisis over te laten waaien. Je zegt 200 Wp, en te zien aan je foto heb je multikristallijn (geen afgeronde celhoeken: dat zijn mono's). Mogelijk STP200-18/Ub? (tabel PP feb. 2009). Die hebben rendement van 13,6%.

En, hoezo "ergens beginnen"? Wij begonnen met "slechts" 372 Wp, dus je bent een reus!

Er zijn zelfs mensen die met 1 paneeltje starten. No problemo. Gaan met die zonnebanaan! De "koorts" om uit te breiden komt vanzelf wel... _/-\o_ :9~

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
zonnigtype schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:34:
[...]
Er zijn zelfs mensen die met 1 paneeltje starten. No problemo. Gaan met die zonnebanaan! De "koorts" om uit te breiden komt vanzelf wel... _/-\o_ :9~
Eigenlijk zou je het eerste paneeltje dus gratis moeten krijgen... zo gaat dat toch altijd ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mkleinman

mkleinman

Hier is de zonnestroomopbrengst echt ronduit belabberd. Maar liefst 2,9 zonuren voor maart op dit moment. Veruit het merendeel daarvan was 2 maart met 1,9 zonuren.Volgens de KNMI site is de hoeveelheid bewolking voor Lelystad 6,6,7,7,7 ( 0 = volledig onbewolkt, 8 = zwaar bewolkt ).

Mijn zonneboiler doet het ook belabberd met dit rotweer. 2 maart ( die 1,9 uur ) was mijn zonneboiler maar liefst 25 graden :(

IK WIL MOOI WEER!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
Hier in Zuid-Holland hadden we genoeg zon vandaag. Tegen 13:30 keek ik op de Celcia 20 en was de temperatuur van de boiler (Remeha Zenta, 100 ltr) op 24'C. Een half uur later was dat al 32'C. Het geheel eindigde op 52'C.

Jammer dat ik nog geen apparaten 'hotfill gemaakt' heb, anders had de energie wat beter benut kunnen worden. Ik heb namelijk het idee dat de zon op het eind gewoonweg niet meer kon 'leveren' om de temperatuur nog verder omhoog te krijgen.

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 18:53:
Het was weer een mooi zonnestroomdagje in het westen des lands...

Bijna 4,9 kWh uit 1,236 kWp installatie, dik 3,9 kWh/kWp. Op een dag. Officieel nog steeds winter...

Gisteren alweer 2 100 Watt omvormers elk kort op 89 Watt output (!AC!) vermogen gehad net na 13h00 (bij 25 meter 2,5 mm2 DC bekabeling) ...

Kijken of Mike70 hoger gaat komen met de dagproductie voor vandaag ...

... jammer dat eriv-pvt nog steeds niet weer onder ons is teruggekeerd. Wel goed voor mijn "positie" op de ladder, natuurlijk (goed dat Solarlin uit Zeeland ook niet meedoet...). :P
Hmpff... sinds gistermiddag regent het hier ononderbroken, dus mijn opbrengst voor vandaag is niet bepaald groot. :X
Hierbij de scores voor maart tot nu toe.
[img][url="http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/maartthumb.jpg"]http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/maart.jpg[/url][/img]

Ik hou de moed erin met het feit dat in ieder geval de meteorologische lente is begonnen. (Klinkt iets positiever dan jij) :)

www.mijnzon.info

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Mike70 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 20:50:
[...]

Hmpff... sinds gistermiddag regent het hier ononderbroken, dus mijn opbrengst voor vandaag is niet bepaald groot. :X
Hierbij de scores voor maart tot nu toe.
[[url="[url=\"http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/maartthumb.jpg\"]http://www.nvws-twente.nl/images/tweakers/maart.jpg[/url]"]afbeelding[/url]]

Ik hou de moed erin met het feit dat in ieder geval de meteorologische lente is begonnen. (Klinkt iets positiever dan jij) :)
Nu nog leren plaatjes up te loaden en komt het toch nog goed.
Linkje 8)7

www.mijnzon.info

Anoniem: 264635

Anoniem: 281733 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:48:
[...]

Ik meet zojuist (zit nog in de doos) 210cm van buitenzijde aanvoer naar buitenzijde afvoer.
D.w.z. einde pijp, deze pijp van 22 is in te korten.
De collector kast is 197,5 cm.

De koppelafstand ed hangt ook van de dakpan af (golf).
Over twee weken kan ik het precies zeggen want dan liggen ze op het dak. :*)
Beste Sunhacker,

Ga jij zelf die sunsystems buizen plaatsen of laat jij dat doen??
Ik ben aan het afwegen om het zelf te doen.
plat dak en net genoeg ruimte voor 3 panelen en 500L boiler.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 264635 op 06-03-2009 21:51]

Anoniem: 264635 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 21:50:
[...]

Beste Sunhacker,

Ga jij zelf die sunsystems buizen plaatsen of laat jij dat doen??
Ik ben aan het afwegen om het zelf te doen.
plat dak en net genoeg ruimte voor 3 panelen en 500L boiler.
Ik ben zelf bezig met het installeren van de zonneboiler.
Ben nu eerst binnen bezig met de leidingen, boilers en de controller met toebehoren.
Dit weekend ben ik binnen klaar en dan naar buiten.

Naar mijn mening is het goed zelf te doen als je tenminste goed een leiding kan leggen.
Je moet ook wel de 'kijk' erop hebben om in te zien hoe de installatie in elkaar zit en hoe je het aan moet leggen.
Er is over het algemeen veel info beschikbaar, zowel op het internet( dit forum) als bij leveranciers.

Als je zelf goed handig bent dan kom je er wel.
Je moet wel een beetje thuis zijn in water , cv en electriciteit

Waar plaats je de 500ltr (+/- 650 kg) ?

[Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 281733 op 06-03-2009 22:20]

• zonnigtype

zonnigtype

Mike70 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 20:50:

Hahaha.

"Meteorologische lentes" zijn kunstmatige Homo sapiens constructen.

De mens weet niet zo goed weg met die rare getallen. 24 uur in een etmaal (past niet), 365 dagen in een jaar (past niet), dat soort leuks. Doet u mij maar "astronomische lentes". Al begint 'ie dit jaar op 20 maart, 11h44 UT (GT) = 12h44 MET... Maakt verder ook niet uit, voor je het weet verzuipt die straks ook.

Hoezo niet positief? Geef ik leuke opbrengsten uit het (toevallig?) zonrijke westen, is het weer niet goed! :(

• mkleinman

mkleinman

zonnigtype schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 01:07:
[...]

Hoezo niet positief? Geef ik leuke opbrengsten uit het (toevallig?) zonrijke westen, is het weer niet goed! :(
Je bent hardstikke positief. Ik ben hooguit ontzettend jaloers. >:) De laatste echt mooie zonnige dag hier was 14 februari. Dat was ook meteen een record voor mijn zonneboiler.

Na 14 februari is het alleen maar bewolking, bewolking en meer bewolking. Heel af en toe een opklaring en een waterig zonnetje.

• deejeebv
flitspaal.nl schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 08:12:
[...]
Na 14 februari is het alleen maar bewolking, bewolking en meer bewolking. Heel af en toe een opklaring en een waterig zonnetje.
Bij mij was 18 februari de beste dag de laatste tijd met 2.4 kWh/kWp. Dat was het hoogste sinds 20 oktober. In heel maart tot nu toe 5.3 kWh/kWp. Zie http://home.hccnet.nl/deejee
Mijn zonneboiler is nog niet boven de 26° geweest. De meeste dagen doet hij niets. :(

[Voor 3% gewijzigd door deejeebv op 07-03-2009 08:29]

• pierre12
  • Laatst online: 23-04 07:59
Ik had graag jullie input of reacties voor het volgende probleem;

Mijn kinderen weten enorm goed hoe ze de thermostaatknop van hun radiator helemaal open moeten draaien. Dat je met die knop de radiator ook kunt dichtdraaien is denk ik te moeilijk. Er zijn wel meer ruimtes waar maar af en toe iemand komt; radiator opendraaien geen probleem, dicht draaien ho maar.

De verlichting in die ruimtes wordt geschakeld met een infrarood sensor. Dat werkt geweldig. Binnen een paar minuten na het verlaten van de ruimte springt de verliching uit.
Mijn huis is prima geïsoleerd, kamers komen snel op temperatuur. Ik zoek eigenlijk een thermostaatknop die de radiator openzet bij aanwezigheid van een persoon in de kamer en die, als deze persoon gedurende zeg 10 minuten niet meer 'gedetecteerd wordt' de knop afsluit.

Ik meen dat dit bij mij -en ik denk ook bij anderen- kan resulteren in fikse besparingen. Ik heb hier al meerdere malen internet voor afgestruind, maar ik vind er niets voor. Wel centrale regelingen voor een heel huis, maar niet voor een kamer. Zijn de mogelijke besparingen misschien te gering?

• mkleinman

mkleinman

deejeebv schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 08:28:
[...]

Bij mij was 18 februari de beste dag de laatste tijd met 2.4 kWh/kWp. Dat was het hoogste sinds 20 oktober. In heel maart tot nu toe 5.3 kWh/kWp. Zie http://home.hccnet.nl/deejee
Mijn zonneboiler is nog niet boven de 26° geweest. De meeste dagen doet hij niets. :(
Mijn boiler doet hier ook nog verrekte weinig. op 14 maart stond de gehele boiler op 35 graden.. De dagen erna nog 1x 25 graden gezien en voor de rest is het bal.

Met dat beetje diffuus licht van de afgelopen weken slaat mijn pomp wel aan overigens. Ik haal dan meestal ergens tussen de 20-23 graden in de boiler.
Ik hoop nu echt een keer op een mooie dag om te kijken of mijn zonneboiler richting de 60 graden kan.

• deejeebv
pierre12 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 08:36:

Ik zoek eigenlijk een thermostaatknop die de radiator openzet bij aanwezigheid van een persoon in de kamer en die, als deze persoon gedurende zeg 10 minuten niet meer 'gedetecteerd wordt' de knop afsluit.
Conrad heeft wil een tijdgestuurde radiatorthermostaat (615959 - 8G) ook heb ze radiografisch bestuurde regelingen (560609 - 89).

zonnigtype schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:34:
[...]

Feli! Suntech heeft goede naam en is enorm ambitieus, al doen ze eventjes beetje stap terug eerste helft van het jaar om de crisis over te laten waaien. Je zegt 200 Wp, en te zien aan je foto heb je multikristallijn (geen afgeronde celhoeken: dat zijn mono's). Mogelijk STP200-18/Ub? (tabel PP feb. 2009). Die hebben rendement van 13,6%.

En, hoezo "ergens beginnen"? Wij begonnen met "slechts" 372 Wp, dus je bent een reus!

Yep; zijn inderdaad multi's.
In totaal 3euro per Wp voor betaald , met een beetje hulp van de gemeente Amsterdam.
In september komt er weer een actie; ben ik er weer bij: 600wp extra. Heerlijk zonder die SDE ;)

Ik proestte net bijna mn bakkie troost uit na het bekijken van dit plaatje:

goeie dag! EUROPE €4.55 per Watt
Down 7 Euro Cents!! 8)

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 165002 op 07-03-2009 10:41]

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
IJsbeer schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:40:
[...]
En dan nog of zelf handig zijn of een installateur vinden die gewoon kan leveren wat je wilt. Ik krijg het (schijnbaar) maar niet voor elkaar om een installateur te vinden die een zonneboiler wil leveren waarbij we ook de vloerverwarming kunnen aansluiten.
.....
...
En het lijkt me verstandig dat ik niet zelf aan de knutsel ga... dus ik moet het uitbesteden.
Ondertussen wel vrijwel alle installateurs in de directe omgeving gehad .... :'(
Hoe meer ik ook hier de regio rondstruin op zoek naar een bekwame installateur, hoe meer ik de neiging heb gewoon bij de oosterburen mijn deal te bezegelen..... die hebben al jaaaaaaaaaaren ervaring met duurzame installaties... >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 01:07:
[...]

Hahaha.

"Meteorologische lentes" zijn kunstmatige Homo sapiens constructen.

De mens weet niet zo goed weg met die rare getallen. 24 uur in een etmaal (past niet), 365 dagen in een jaar (past niet), dat soort leuks. Doet u mij maar "astronomische lentes". Al begint 'ie dit jaar op 20 maart, 11h44 UT (GT) = 12h44 MET... Maakt verder ook niet uit, voor je het weet verzuipt die straks ook.

No offence...
Ik gun een ieder het mooiste weer van de wereld, dus jou ook. ;)
Vanuit mijn achtergrond (astronomie dus) weet ik ook dat de meteorologische lente bullshit is.
De kalender die we gebruiken is tot nu toe wel de meest handige... vind ik.
Maar wou ff positief uit de hoek komen.
Enne vandaag tot op dit moment zeer zonnig :) :)

www.mijnzon.info

• deejeebv
Vandaag stond mijn dochter onder de douche, werd het water ineens koud. Het water uit de zonneboiler was 30°. De Nefit HR sloeg niet aan om na te verwarmen.
In de handleiding van de Nefit staat dat de warmwaterstand op 60 moet staan bij gebruik als naverwarmer. Ik had hem gewoon in de ECO stand laten staan. Toen hij wel op 60° stond werd het water weer warm.
Overigens ga ik het record van 18-2 niet verbeteren, stand op dit moment 7.4 kWh = 2.1 kWh/kWp.

[Voor 11% gewijzigd door deejeebv op 07-03-2009 16:11]

• Gojira
  • Laatst online: 12-04 20:10
Toen ik donderdag (5 maart) naar CeBIT ging met school, stond ik met mijn mond vol tanden. Wat een ongelofelijke hoeveelheid windmolens en zonnepanelen! Ik vind het echt geweldig dat het in Duitsland al op zo'n grote schaal wordt toegepast, dat zou ik in Nederland ook graag willen zien.

Ik ben zelf rond aan het kijken naar mogelijke oplossingen m.b.t. 'duurzame' energie. Misschien draait deze PC over een aantal maanden wel op duurzame energie. :)

Edit: wat ik me overigens afvroeg tijdens de rit naar Duitsland: of er (extra) subsidies worden verleend in Duitsland, aangezien er zoveel gebruik gemaakt wordt van zulke oplossingen. :?

[Voor 17% gewijzigd door Gojira op 07-03-2009 16:25]

• Mistraller
deejeebv schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:10:
Vandaag stond mijn dochter onder de douche, werd het water ineens koud. Het water uit de zonneboiler was 30°. De Nefit HR sloeg niet aan om na te verwarmen.
In de handleiding van de Nefit staat dat de warmwaterstand op 60 moet staan bij gebruik als naverwarmer. Ik had hem gewoon in de ECO stand laten staan. Toen hij wel op 60° stond werd het water weer warm.
Overigens ga ik het record van 18-2 niet verbeteren, stand op dit moment 7.4 kWh = 2.1 kWh/kWp.
Wat voor thermostaat heb je? Wij hebben een moduline 30, en die staat zo ingesteld dat ie alleen tapwater verwarmt als het huis ook verwarmd moet worden. Zodoende wordt het interne boilervat 's nachts niet warm gehouden. (Wij hebben een ecomline classic HR/C 30) Deze thermostaat is in elk geval ideaal voor het klussen aan de zonneboiler, zo kan ik namelijk ook regelen dat het vat niet warm gehouden wordt, op het moment dat ik bezig ben.

Bij een combi heeft het instellen van de temperatuur blijkbaar geen zin, hij houdt het vat altijd op 60 graden (Stond ook ergens in die manual). Neem aan dat je geen combiketel hebt?
Mike Post schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:17:
wat ik me overigens afvroeg tijdens de rit naar Duitsland: of er (extra) subsidies worden verleend in Duitsland, aangezien er zoveel gebruik gemaakt wordt van zulke oplossingen. :?
Ik zou zeggen, gebruik eens een willekeurige zoekfunctie in GoT, google, en wat dacht je ten slotte zelf ;)

[Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 07-03-2009 16:46]

---------------

• JeroenH
(jarig!)
Mike Post schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:17:
Edit: wat ik me overigens afvroeg tijdens de rit naar Duitsland: of er (extra) subsidies worden verleend in Duitsland, aangezien er zoveel gebruik gemaakt wordt van zulke oplossingen. :?
In Duitsland worden inderdaad meer en vooral slimmere subsidies verstrekt aan mensen en bedrijven die duurzame energie opwekken. Het is zelfs zo dat het in Duitsland geen echte subsidie is, het is een (zeer kleine) heffing op de prijs van elektriciteit die gericht wordt ingezet voor duurzame energie. De Nederlandse regeling (SDE, zoek er maar op in dit topic en zijn voorgangers) is wel een echte subsidie uit de staatskas. Dat heeft als nadeel dat elke gril die de politici bedenken invloed heeft op de regeling. Veel mensen, bedrijven en organisaties die bezig zijn met duurzame energie zijn er dan ook ontevreden over, en vast staat dat de groei van duurzame energie in Nederland enorm achterblijft t.o.v. de ons omringende landen.

Ik was twee weken geleden bij een Duitse vestiging van mijn werkgever, die zit in een splinternieuw pand in Keulen (nee is niet in een gat gevallen ;)). Het is een nul-energiepand, met een aantal zeer interessante eigenschappen:

- Zeer goed geïsoleerd, driedubbelglas, warmteterugwinning, dus nauwelijks energie nodig voor verwarming.
- Twee zonneboilers + iets van 15kWp aan zonnestroompanelen op het dak voor opwekking van benodigde energie.
- Regenwateropvang voor doorspoelen wc's.

Dat soort dingen wordt in Duitsland aangemoedigd en in Nederland ontmoedigd. Erg jammer.

[Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 07-03-2009 17:01]

• deejeebv
Mistraller schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:44:
[...]

Wat voor thermostaat heb je? Wij hebben een moduline 30, en die staat zo ingesteld dat ie alleen tapwater verwarmt als het huis ook verwarmd moet worden. Zodoende wordt het interne boilervat 's nachts niet warm gehouden. (Wij hebben een ecomline classic HR/C 30) Deze thermostaat is in elk geval ideaal voor het klussen aan de zonneboiler, zo kan ik namelijk ook regelen dat het vat niet warm gehouden wordt, op het moment dat ik bezig ben.

Bij een combi heeft het instellen van de temperatuur blijkbaar geen zin, hij houdt het vat altijd op 60 graden (Stond ook ergens in die manual). Neem aan dat je geen combiketel hebt?
Ik heb een HRC 24/CW4 met een moduline 400. Ik heb hem ook zo ingesteld dat tijdens de nachtverlaging het warmwater uit staat.
In de handleiding van de ketel staat dat de 60 graden instelling bij gebruik als naverwarmer bedoeld is voor legionella preventie. Ik was daar niet zo bang voor, maar een koude (lauwe) douche is ook niet zo prettig, dus toch maar op 60 en het extra warmteverlies maar voor lief nemen. Wellicht schakel ik in de zomer de naverwarmer dan helemaal uit. Overigens heb ik het mengventiel na de ketel zitten, zodat het vat bij hete zonneboiler met water > 60° wordt gevuld.

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 165002 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 10:11:

goeie dag! EUROPE €4.55 per Watt
Down 7 Euro Cents!! 8)
2009: voor de industrie het jaar van de waarheid.

Komt door de hallen vol modules die liggen te wachten op klanten.

Niet goed voor de industrie. Wel (momenteel) voor de klanten.

Er wordt een forse shake-out verwacht, in ieder geval in China (wereld producent modules, cellen, en binnenkort ook silicium).

Prognoses dit jaar, laat staan volgend jaar: koffiedik, koffiedik, en nog eens: koffiedik...

In ieder geval wordt de NL markt meegesleept qua prijzen (zie SolarNRG). Ik verwacht dat de rest snel volgt, want SDE ronde twee komt d'r an. Maar ja. Vorig jaar 18 MWp "beschikt" met 8.000 aanvragen voor max. 3,5 kWp installaties (en nog vrijwel niks het stadium "ingeschreven bij CertiQ" bereikt). Dit jaar 15 MWp voor 0,601-15 kWp installaties (hoe snel zal die vol zijn, met mogelijk veel relatief goedkope modules op de markt?), en slechts 5 MWp voor installaties van 15-100 kWp... 8)7

• TD-er
zonnigtype schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:50:
[...]

2009: voor de industrie het jaar van de waarheid.

Komt door de hallen vol modules die liggen te wachten op klanten.

Niet goed voor de industrie. Wel (momenteel) voor de klanten.
[...]
Waarom niet goed voor de industrie dat de prijzen dalen?
Door dalende prijs, zal de vraag namelijk flink gaan stijgen.
Al was het alleen al omdat de kostprijs dan positieve invloed heeft op de magische "terugverdientijd".
Mijn idee is dat de groei dan veel meer dan lineair zal gaan, omdat het hip zal worden, maar dan moet het alsnog wel een betaalbaar product worden.
Door de lagere prijzen zullen de productie-kosten uiteindelijk ook dalen, omdat het gaat om grotere aantallen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• mkleinman

mkleinman

Groot voordeel van een lagere prijs is dat iets mindere orientaties ook ineens een stuk interessanter worden om vol te leggen. Zoals bijvoorbeeld mijn dak. ( OOST / WEST ).

Overigens nog een vraag aan iedereen die hier PV panelen heeft. Wat is jullie omgerekende kWh/kWp opbrengst? En op wat voor ligging?

Ik begin het idee te krijgen dat de 850kWh/kWp waarmee gewerkt wordt in Nederland veels te conservatief is en dat de daadwerkelijke opbrengst per kWp veel hoger uitvalt.

De reden waarom ik het vraag is omdat ik wil kijken of ik een prognose kan maken hoeveel opbrengst ik op mijn dak ( oost/west ) kan halen. Volgens Sunny Design en http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php moet ik blij zijn tussen de 700-750kWh/kWp .

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 21:21:
Overigens nog een vraag aan iedereen die hier PV panelen heeft. Wat is jullie omgerekende kWh/kWp opbrengst? En op wat voor ligging?
Over 2008 hadden wij 750 kWh/kWp over het gehele jaar. Onze panelen liggen op WZW, ongeveer 250 graden.
Ik begin het idee te krijgen dat de 850kWh/kWp waarmee gewerkt wordt in Nederland veels te conservatief is en dat de daadwerkelijke opbrengst per kWp veel hoger uitvalt.
Volgens mij is dat ook zo, vooral in de kustprovincies waar de zonne-instraling hoger is dan in het binnenland.

• mkleinman

mkleinman

JeroenH schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 21:41:
[...]

Over 2008 hadden wij 750 kWh/kWp over het gehele jaar. Onze panelen liggen op WZW, ongeveer 250 graden.
Is dat gerekend vanaf het moment dat je systeem online ging? Als dat zo is dan zou je opbrengst nog hoger zijn?

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 22:30:
Is dat gerekend vanaf het moment dat je systeem online ging? Als dat zo is dan zou je opbrengst nog hoger zijn?
Nee sorry, ik was niet duidelijk: ik heb de jaaropbrengst over 2008 laten uitrekenen als de panelen het gehele jaar op het dak gelegen zouden hebben. Dat was 1015 kWh.

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 21:21:
Groot voordeel van een lagere prijs is dat iets mindere orientaties ook ineens een stuk interessanter worden om vol te leggen. Zoals bijvoorbeeld mijn dak. ( OOST / WEST ).

Hangt van mijn modules af. Zie mijn genormeerde jaargrafiek met alle drie de types/oriëntaties. Iets ZZO voor de eerste 10 modules, pal zuid voor de laatste twee, alles 30 graden hellingshoek op open frame constructies (ook belangrijk: consoles warmen fors op, waardoor paneelrendement onder druk komt te staan, zeker in de zomer). 901 (voor jouw ACN2000E afdakje, 93 Wp/stuk) tot en met 951 kWh/kWp.jaar, 7 km. uit de Zuid-Hollandse kust, hoge instraling op jaarbasis. Daarbij (a) rekening houden met het bij mij daar nog in zittende abnormaal productieve jaar 2003, en (b) suboptimale omstandigheden vanaf mei 2005 door 25 meter DC bekabeling (ombouw van het AC-systeem door de OK4 problemen). Alles plus en min bij elkaar genomen zitten we met die 950 kWh/kWp.jaar gemiddeld voor de 108 Wp modules wel ongeveer op de verwachting denk ik. Bij Noordwijk aan Zee, Zeeland, Kop van Noord Holland en Texel zullen de maxima gelden en met moderne modules vet hogere opbrengsten gehaald kunnen worden. Solarlin in atoomdorp Vlissingen "doet" het met dik 1.000 kWh/kWp.jaar, en alweer met "verouderde" modules...

Wel een kleine "maar": het gros van de wat oudere systemen waar je jaarlijkse normopbrengsten van tegenkomt meet niet met gecertificeerde/geijkte meters. Mijn metingen zijn direct van het OK485 data interface, waarvan de bedoeling was dat hij een "beveiligde meting" gaf en dus wel nauwkeurig moest zijn (je kunt de meterstand niet resetten van de OK4'tjes), maar het is desondanks geen geijkte meting. Pas met de bruto productiemeting bij de paar schaarse oude MEPers en de SDEers zullen we de meest betrouwbare jaaropbrengsten en dus normopbrengsten kunnen verwachten. Geef daarom dus s.v.p. aan als je in Sonnenertrag je installatie opneemt of het een "SDE bemeten" installatie betreft waarbij de bruto productiemeter (geijkt) als uitgangspunt is genomen: alleen die metingen zijn het meest betrouwbaar.

Mijn data in Sonnenertrag zijn direct vanaf de door het OK485 data interface gegenereerde logfiles uitgelezen, ochtend meterstand eerste van de maand tot en met avondmeterstand laatste van de maand, en alle 10 daar bijgehouden OK4'tjes opgeteld.

Alle installaties in Duitsland (Sonnenertrag) waarbij staat dat er geen automatische inverter uitlezing plaatsvindt (inverter uitlezingen zijn geen geijkte metingen, dat geven inverter testen van Photon duidelijk aan, waar soms forse afwijkingen worden gesignaleerd t.o.v. geijkte vermogensmetingen), zijn vermoedelijk van de feed-in meter ("Einspeisemeter", direct op het net invoedend) afgelezen, en betreft dus geijkte meterstanden.
Heb ik regelmatig aan de kaak gesteld op mijn SDE pagina's, die 850 is uit de duim gezogen door ECN Beleidsstudies (waar alleen maar economen zitten). Sowieso: waar "ligt dat gemiddelde" dan? Hoeveel meetpunten zijn daarvoor genomen? ECN zwijgt erover als het graf. Siderea.nl komt tot waarden die (fors) boven de 900 kWh/kWp.jaar kunnen liggen, afhankelijk van optimalisatie en/of partiële beschaduwing, zelfs in oost Nederland. Hij (Rob de Bree) is nu de boer aan het opgaan om zijn opmerkelijk nauwkeurige simulaties (geijkt m.b.v. diverse praktijksystemen, waaronder PPV) wetenschappelijk te laten toetsen.

De beruchte 850 kWh/kWp.jaar (GEMIDDELDE waarde voor NL) wordt door EZ misbruikt om voor zonnestroom de SDE subsidie te kunnen "maximeren", zodat je in de zonnige kuststrook besodemieterd gaat worden met geoptimaliseerde installaties... (alsof de zonnestroom opwekkers het allemaal zo "makkelijk" hebben en vooral niet "teveel" mogen terugverdienen).
De reden waarom ik het vraag is omdat ik wil kijken of ik een prognose kan maken hoeveel opbrengst ik op mijn dak ( oost/west ) kan halen. Volgens Sunny Design en http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php moet ik blij zijn tussen de 700-750kWh/kWp .
Vraag Rob de Bree maar, hij heeft wel wat kritiek op het PVGIS gebeuren. Teveel aannames die hem niet bevallen (en hij kan het weten, want hij zit diep in de materie). Sunny Design pitfalls kan ik niet beoordelen.

• mkleinman

mkleinman

JeroenH schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 22:43:
[...]

Nee sorry, ik was niet duidelijk: ik heb de jaaropbrengst over 2008 laten uitrekenen als de panelen het gehele jaar op het dak gelegen zouden hebben. Dat was 1015 kWh.
En dan kom je dus genormeerd op 750kWh/kWp uit. Wat gebeurd er als je je installatie invoert in http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php, zit die er dan ver naast?

• JeroenH
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 22:45:
En dan kom je dus genormeerd op 750kWh/kWp uit. Wat gebeurd er als je je installatie invoert in http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php, zit die er dan ver naast?
988 kWh ofwel 723 kWh/kWp. Close enough :) helemaal omdat ik de system loss niet weet.

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 19:01:
[...]

Waarom niet goed voor de industrie dat de prijzen dalen?
Door dalende prijs, zal de vraag namelijk flink gaan stijgen.
Al was het alleen al omdat de kostprijs dan positieve invloed heeft op de magische "terugverdientijd".
Mijn idee is dat de groei dan veel meer dan lineair zal gaan, omdat het hip zal worden, maar dan moet het alsnog wel een betaalbaar product worden.
Door de lagere prijzen zullen de productie-kosten uiteindelijk ook dalen, omdat het gaat om grotere aantallen.
Dat "de vraag namelijk flink gaat stijgen" is van meer factoren afhankelijk. Met een economische recessie en baanzekerheid vraagtekens in ieders hoofd, gaan hele andere factoren spelen. En de meeste mensen weten niet eens wat een kWh kost, en horen de hele tijd "dat zonnepanelen zo duur zijn". Dan komen veel mensen niet verder dan 1+1=3, te duur, dus niks voor mij. (je moet ze de kost geven)

Natuurlijk op termijn zal het mogelijk wel mee gaan vallen, maar dat er een paar klappen gaan komen lijkt wel zeker. Op afstand bezien zijn "klappen" nooit leuk, en is een shake out van "de mindere goden" af en toe best gezond, maar omdat het zo'n overspannen markt is, en er gigantische kapitalen in zijn gestoken, kan de continuiteit op diverse fronten best in gevaar komen. En ze waren net zo lekker bezig. In ieder geval zal de groei waarschijnlijk voor een tijdje flink worden afgeremd. Dan krijgen de "tegenstanders" weer tijd om offensieven voor te bereiden. DAT is zeker niet "goed voor de zonnestroom industrie". Hoe groter de taartpunt die de PV-industrie kan pakken in korte tijd, hoe beter, want dan krijg je een veel betere onderhandelingspositie (er zijn pogingen in Duitsland om mede-eigenaar van distributienetten te worden om zo een vinger in het netbeheers-papje te krijgen). Kijk ook naar de recente megadeals in NL: dat is hartstikke ongunstig voor decentrale opwekking, want daar wil zeker RWE niks mee te maken hebben, en ze hebben jarenlang in Duitsland roet in het eten zitten gooien (doen ze nog steeds, ze sturen zelfs dreigbrieven naar in hun netgebied wonende zonnestroom opwekkers...).

Dat het "hip" gaat of "zou moeten" worden, volledig met je eens. Zoiets van: "Je bent een loser als je niet aan de zonnepanelen gaat", zoiets. Daar weet een goed marketingbureau vast wel raad mee. Wel een escape klaarhouden voor mensen die geen modules kunnen plaatsen natuurlijk (of: met rotdaken): die moeten kunnen participeren in een lokaal fonds zodat ook zij de decentrale revolutie mee mogen dragen. Gebeurt massaal in Duitsland ("Bürgerbeteiligung" projecten).

"Door de lagere prijzen zullen de productie-kosten uiteindelijk ook dalen, omdat het gaat om grotere aantallen"

Beetje merkwaardige volgorde. De "productiekosten" zijn juist aan het dalen door de enorme schaalvergroting die al een paar jaar bezig is (tenzij je dat ook bedoelde, maar dan heb ik de zin niet goed gelezen). Alleen: vooral vooraan in de lange Si keten (silicium, ingots, wafers en cellen). Die kostenvoordelen "doorgeven naar de lagere schakels in die keten" (modules, systemen), dat is de crux. Wordt flink over gesteggeld in de industrie, al een paar jaar. Door de enorm uitgebouwde capaciteiten, daadwerkelijke productie, en resulterende voorraden in vooral China, komt er nu druk op de moduleprijzen. Duitsland is al flink aan het zakken, maar ja, daar moet ook minimaal anderhalve gigawattpiek dit jaar afgezet gaan worden, bij 8 procent degressie van de Einspeise Vergütung. Als die moduleprijs niet omlaag gaat, snijden ze hun eigen markt aan diggelen. Alle andere landen volgen, afhankelijk van de aantrekkelijkheid van de feed-in condities. In gecapte markten waar niet eens grote systemen worden ondersteund (Nederland) krijg je nauwelijks groei, maar dat zegt dat woord "cap" dan ook al. Zoals ook expliciet de bedoeling is van EZ, en waar geen parlementariër tegen te hoop loopt...

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-10-2022
Misschien maar een losse vraag even tussendoor. Ik heb op een website gelezen dat iemand wel heel erg ver ging met het gevecht tegen sluipverbruik. Deurbel met een eigen zonnecelletje, binnenverlichting met bewegingscensoren (geen bewegingen meer = licht uit).

Zelfs zijn CV-ketel had hij voorzien van een tijdschakelaar, en over dit wil ik vragen: kan/mag dit zomaar en maakt het type/merk ketel nog iets uit??

• TD-er
zonnigtype schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 23:09:
[...]

Dat "de vraag namelijk flink gaat stijgen" is van meer factoren afhankelijk. Met een economische recessie en baanzekerheid vraagtekens in ieders hoofd, gaan hele andere factoren spelen. En de meeste mensen weten niet eens wat een kWh kost, en horen de hele tijd "dat zonnepanelen zo duur zijn". Dan komen veel mensen niet verder dan 1+1=3, te duur, dus niks voor mij. (je moet ze de kost geven)

[...]
Dat 1+1=3 is helaas maar al te waar. Maar dat bedoelde ik dus ook met dat het op een gegeven moment snel zal groeien. De mensen nemen namelijk geen cijfers voor waar aan, maar wel wat de buurman vertelt op een feestje of BBQ. Oftewel als diezelfde buurman op een gegeven moment over is, zal snel de straat volgen.
De economische recessie zal hopelijk mensen aanzetten tot het kijken naar de kosten en dan zal ongetwijfeld de energierekening toch voorbij komen, mag je hopen. (of ben ik daarin weer veel te naïef?)

Ik ben het met je eens dat het op z'n minst vreemd is dat geen enkele NLse politicus (of politica) zich wil branden aan het duurzame-energie probleem hier in NL.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
Frankie02 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 23:17:
Misschien maar een losse vraag even tussendoor. Ik heb op een website gelezen dat iemand wel heel erg ver ging met het gevecht tegen sluipverbruik. Deurbel met een eigen zonnecelletje, binnenverlichting met bewegingscensoren (geen bewegingen meer = licht uit).

Zelfs zijn CV-ketel had hij voorzien van een tijdschakelaar, en over dit wil ik vragen: kan/mag dit zomaar en maakt het type/merk ketel nog iets uit??
Wat is het nut van een tijdschakelaar als je een klokthermostaat hebt. Dat lijkt me iets eenvoudiger, en in elk geval zonder risico's.
Bij mijn oude Intergas ketel (inmiddels vervangen door HR) was het zo dat de waakvlam vaak spontaan uitging bij stroomuitval.

[Voor 20% gewijzigd door deejeebv op 08-03-2009 08:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Tjonge jonge; proest hier weer mn bakkie troost uit.

http://www.nu.nl/economie...eren-in-groene-daken.html

Van groenlinks moeten we het ook niet hebben; groene daken. pfffff

Is men kleurenblind?!? Blauw zijn ze blauw |:( |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 165002 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 10:45:
Tjonge jonge; proest hier weer mn bakkie troost uit.

http://www.nu.nl/economie...eren-in-groene-daken.html

Van groenlinks moeten we het ook niet hebben; groene daken. pfffff

Is men kleurenblind?!? Blauw zijn ze blauw |:( |:(
Jamaar het is dan ook Groenlinks ;) (of eigenlijk Groenboven)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• triangle123
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-05 19:40
Dak op het noorden groen en die op het zuiden blauw. Lijkt me helemaal goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hhints
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
gatgda schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 17:13:
[...]

Mars Warrior schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:43:
...

gatgda antwoordde
Geen ervaringen bij mezelf, maar wel van veel kanten waarschuwingen: een bestaande spouw gaan vullen is vragen om problemen (=oa vochtplekken/doorslag op de muur + schimmel). Een gewone spouw kan altijd ventileren (meestal langs de buitenkant van de isolatie), zo kan het regenwater vanaf de buitenkant, en ook een hoop leefvocht vanuit binnen naar buiten weg. Als je de ventilatie in de spouw weghaalt (is voor je isolatiewaarde overigens wel beter) verdwijnt het vocht uit je muur dus veel minder snel. Dus:
Bestaande spouw naisoleren is dus niet zo'n goed idee, ook niet door gerenomeerde bedrijven. Buren van ons hebben hete gedaan door een gecertificeerd bedrijf: schimmel op de muur. Remedie van het bedrijf: had u van te voren kunnen weten + meer ventileren. (terwijl de ramen al erg vaak open staan)

Enne: achteraf eruit halen is lastig.
gatgda, je kletst te veel onzin.
Goed bouwkundig onderzoek van een paar jaar geleden heeft overtuigend aangetoond dat:
- De ventilatie van de spouw niet zo belangrijk is.
- En dat het transport van vocht van binnen naar buiten totaal irrelevant is. (daarvoor heb je gewone ventilatie nodig)

De Spouwmuur isoleren is altijd goed voor de verwarmingsbehoefte en het comfort in huis.
Wel moet je bedenken dat vaak tegelijk ook de luchtdichtheid sterk wordt verbeterd. Dus moet je ook kijken naar de ventilatie, en hoe het vocht in de binnenlucht wordt afgevoerd. Dat gebeurt vaak door kieren, die met de isolatie mede worden afgedicht.

Regen doorslag door het buitenblad mag niet bij het binnenspouwblad kunnen komen, dergelijke gebreken los je niet op met isolatie, en zowel PUR als goede korrels kunnen dergelijke fouten in de spouw goed weerstaan, maar dus niet oplossen. Soms kan PUR het tijdelijk een beetje verbeteren, maar zo'n plek blijft een probleem.
Vochtgevoelige isolatiematerialen moet je dan zeker niet gebruiken, zoals in te blazen steenwol en parels die niet goed verlijmd worden.

Kijk dus vooraf eerst goed of er regendoorslag in het huis is te vinden, en repareer dat.
Vocht op de binnen muur kan echter ook komen door een te hoge luchtvochtigheid in huis.

Daarna zou mijn voorkeur uit gaan naar PUR
Maar lees het na-isolatie onderzoek van de universiteit van Gent vooral zelf door. Het bovenstaande herinner ik me er zo van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hhints
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
deejeebv schreef op zondag 08 maart 2009 @ 08:46:
[...]

Wat is het nut van een tijdschakelaar als je een klokthermostaat hebt. Dat lijkt me iets eenvoudiger, en in elk geval zonder risico's.
Bij mijn oude Intergas ketel (inmiddels vervangen door HR) was het zo dat de waakvlam vaak spontaan uitging bij stroomuitval.
Het nut van een klokschakelaar op een CV ketel kan het standby verbruik van de ketel reduceren. Ook een altijd lopende pomp wordt zo tijdelijk uitgezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deejeebv
hhints schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:33:
[...]

Het nut van een klokschakelaar op een CV ketel kan het standby verbruik van de ketel reduceren. Ook een altijd lopende pomp wordt zo tijdelijk uitgezet.
Daar zijn wel slimmere oplossingen voor. Een moderne ketel regelt dat zelf, anders kun je een pompschakelaar gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

hhints schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:33:
[...]

Toevallig net even gekeken naar het verbruik van mijn Remeha cv-ketel.
Verbruik: 9.5 W in ruststand 3/4 deel van de dag.
Is niet niets. Zou je mooi kunnen aansturen met een Plugwise apparaat.
Jeroen, heb je al wat? ;)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0Henk 'm!

Ben vandaag begonnen met het weghalen van de oude isolatie aan de binnenzijde van het dak (naisolatie).
Het is steenwol van 8cm dik welke we in 2001 aangebracht hadden.

Aangezien we nu een compleet nieuw dak volgende week laten plaatsen moet de oude isolatie weg.

Tot mijn schrik ontdek ik nu dat er al aardig wat schimmel tegen het dakbeschot zit.
Nu is dit niet erg omdat alles verdwijnt en er opstalan platen op komen.

Maar het blijkt dus toch echt wel oppassen geblazen met naisoleren vanuit de binnenzijde!!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Vandaag voor het eerst de maximale output van mijn Soladin 600 bereikt 497 Wp.
Ik voel de lente toch naderen Polder PV. :)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

pierre12 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 08:36:

Mijn kinderen weten enorm goed hoe ze de thermostaatknop van hun radiator helemaal open moeten draaien. Dat je met die knop de radiator ook kunt dichtdraaien is denk ik te moeilijk. Er zijn wel meer ruimtes waar maar af en toe iemand komt; radiator opendraaien geen probleem, dicht draaien ho maar.
Misschien toch tijd voor Thermostaatkranen? Bovendien zijn alle/veel thermostaatkranen met van die plastic clipjes zo in te stellen dat ze niet warmer of kouder (voor al niet warmer dus) in te stellen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• windfreak

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Mike70 schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 11:09:
[...]

No offence...

Vanuit mijn achtergrond (astronomie dus) weet ik ook dat de meteorologische lente bullshit is.
Nou ja, meteorologie en sterrenkunde zijn nog steeds 2 verschilende dingen. Ik ben het ermee eens dat het vooral veroorzaakt wordt door makkelijk rekenen met statistiek, maar je kan in NL wel zeggen dat de weerkundige lente eerder begint dan de sterrenkundige. De sterrenkundige kijkt alleen naar de zonnestand (voor ons zonne energie freak zeer belangrijk) en de weerkundige kijkt naar het bijbehorende weer. maart t/m mei zijn wel de voorjaarsmaanden, stijgende temperaturen e.d. juni t.m augustus zijn lekker zomers en september t/m november najaar. Winter hebben we eigenlijk alleen maar in december t/m februari.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

windfreak schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:02:
[...]

Nou ja, meteorologie en sterrenkunde zijn nog steeds 2 verschilende dingen. Ik ben het ermee eens dat het vooral veroorzaakt wordt door makkelijk rekenen met statistiek, maar je kan in NL wel zeggen dat de weerkundige lente eerder begint dan de sterrenkundige. De sterrenkundige kijkt alleen naar de zonnestand (voor ons zonne energie freak zeer belangrijk) en de weerkundige kijkt naar het bijbehorende weer. maart t/m mei zijn wel de voorjaarsmaanden, stijgende temperaturen e.d. juni t.m augustus zijn lekker zomers en september t/m november najaar. Winter hebben we eigenlijk alleen maar in december t/m februari.
Sorry ... Tegen het zere been van de meteorologen.
Ik bied hierbij mijn excuses aan.
Uiteindelijk zijn we allemaal afhankelijk van wat de weergoden voor ons in petto hebben.
Hopelijk zijn ze ons dit jaar goed gezind. (Ben overigens niet gelovig hoor.)

www.mijnzon.info

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee