Toon posts:

Duurzame energie deel 11 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 69.716 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
deejeebv schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:38:
[...]

Daar zijn wel slimmere oplossingen voor. Een moderne ketel regelt dat zelf, anders kun je een pompschakelaar gebruiken.
Een pompschakelaar schakelt aan als er warm water door een leiding loopt. Dat wordt dus lastig als de ketel uitstaat :+
Een pompschakelaar is bedoeld voor vloerverwarming.
Bij moderne ketels is het (volgens de folder) standby verbruik 2W, dus dat is niet de moeite waard om onder een koude douche te komen staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KingOfDos
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-10-2018

KingOfDos

C:\DOS>_

windfreak schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:58:
Misschien toch tijd voor Thermostaatkranen? Bovendien zijn alle/veel thermostaatkranen met van die plastic clipjes zo in te stellen dat ze niet warmer of kouder (voor al niet warmer dus) in te stellen zijn.
Als kinderen 6~8 zijn weten ze die clipjes wss al te vinden. Je moet dan een thermostaatkraan zoeken waar de clipjes/temp instelling aan de binnenkant zit, of van gaatjesijzer een bakje om de thermostaat maken zodat ze er niet aan kunnen komen. Of vastlijmen met een drupje secondelijm.

Ik zat zelf te denken om b.v. een elektronische klep te gebruiken (servo based) per ruimte, om zo zelf een temp. regeling per ruimte te kunnen bouwen. PIC uC voor aansturing, temp metertje, klep, bewegingscensor en misschien een magneetcontact op de deur. Ik ga niet stoken in ruimtes waar zelden iemand is, en dan alleen "on request" (button) zolang je binnen blijft.

Ik ben de laatste tijd een beetje geinspireerd door earthships, misschien dat ik er wel een ga bouwen, zeer interessantte matterie in ieder geval. Eerst even kijken of ik een aantal panelen (vacuumbuizen) op het dak kan plaatsen bij mijn ma, icm aanleg van cv installatie aan dat ding. We stoken hier nog op gas (gevelkacheltjes) en hout, wat onze Co2 uitstoot niet ten goede komt.

*NIX ftw

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
hhints schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:33:
[...]

Het nut van een klokschakelaar op een CV ketel kan het standby verbruik van de ketel reduceren. Ook een altijd lopende pomp wordt zo tijdelijk uitgezet.
Dat zou dan alleen bij hele oude ketels het geval zijn, en die kan je toch zowieso beter vervangen. Ook in de zomer met onze zonneboiler laat ik de stekker er toch in, want elke 24 uur wordt heel kort even de ventilator en de pomp ingeschakeld. Dat voorkomt vastzitten van de onderdelen.
Een goede thermostaat is een veel betere investering inderdaad.

Is er nog iemand die bij zijn/haar zonneboiler installatie ineens last heeft van waterslag in de leidingen? Ik heb inmiddels gemerkt dat het in die hoek ontstaat, want als ik de inlaatcombinatie (koudwatertoevoer richting mengventiel en boiler) dichtdraai, dan is het weg.

Alle (eengreeps) kranen, de wasmachine, wc's veroorzaken het gebonk. Daarbij moet ik vermelden dat de terugslagklep in onze inlaatcombinatie vastzat in de oude situatie. Nu doet die klep het weer, en het zou kunnen zijn dat dit de oorzaak is, dat de waterslag in feite het dichtslaan van dit klepje is of zo. Maar goed, hoe los ik het op? Stel dat ik een waterslagdemper wil plaatsen, waar zou die moeten komen? Ik kan 3 logische plekken bedenken:
  1. Bij de watermeter, want daar zit immers ook een terugslagklep
  2. Vóór de inlaatcombinatie op zolder (en dus voor de terugslagklep in de inlaatcombinatie)
  3. Ná de inlaatcombinatie (en dus na de terugslagklep in de inlaatcombinatie)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij moet je dan voor optie 3 gaan. Als immers het veroorzaakt wordt door de inlaatcombi dan heeft het geen zin om deze bij de watermeter te plaatsen, daar treedt de 'slag'' dan nog niet op.
Van die dempers voor de wasmachine wordt ook ge-adviseerd hem gewoon tussen de kraan en de slang te zetten, het drukverschil zo snel mogelijk opvangen, dat kan alleen maar schelen verderop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Het is hier nu GEWELDIG! weer.

Zonneboiler draait de hele dag al. Vanochtend vroeg 20 graden onderin. Inmiddels 44 graden onderin. Bovenin nog wat warmer. Nog iets meer dan een uur en dan zit deze recorddag erop.

Het afdakje doet het ook prima. Piekopbrengst 82.9W . Op dit moment iets meer dan 40W.

Doe mij meer van dit soort dagen?

Tijd trouwens voor een nieuw deel?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Mistraller schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:46:
[...]

Is er nog iemand die bij zijn/haar zonneboiler installatie ineens last heeft van waterslag in de leidingen? Ik heb inmiddels gemerkt dat het in die hoek ontstaat, want als ik de inlaatcombinatie (koudwatertoevoer richting mengventiel en boiler) dichtdraai, dan is het weg.
Ik heb nergens last van. Bij mij zit de inlaat combinatie ruim voor de zonneboiler bij de CV ketel. Ik heb absoluut geen last van waterslag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
flitspaal.nl schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:08:
Het is hier nu GEWELDIG! weer.

Doe mij meer van dit soort dagen?
Hier ook, en ik hoop het met je mee! Vandaag verwacht ik ongeveer 4 kWh binnen te harken met de 1365Wp-installatie. Dat is voor 2009 een record! :)
Tijd trouwens voor een nieuw deel?
Helemaal waar. Deel 12 aangemaakt, daar verder...

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Mike70 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 13:55:
Vandaag voor het eerst de maximale output van mijn Soladin 600 bereikt 497 Wp.
Ik voel de lente toch naderen Polder PV. :)
Me too, al is het tussen aanhalingstekens...

Overigens, aan ALLEN.

Ton Peters, met een van de bekendste Nederlandse PV-websites met fantastische live logging data van Blauwe Hoek (Spijkenisse), en vandaag alweer een AC output piek die boven zijn nominale STC (DC!) vermogen ligt, ligt zelf momenteel in het ziekenhuis met een hernia.

Ik ga zo een kaartje op de bus doen, en nodig iedereen uit om hetzelfde te doen.

Is wel het minste wat we kunnen doen voor deze Super PV-Bikkel, toch? _/-\o_

Adres: Ton Peters, Sint Franciscus Gasthuis, 5e verd., kamer 502, Kleiweg 500, 3045 PM Rotterdam.
(met toestemming en een lach van zijn vrouw)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee