Dat zou dan alleen bij hele oude ketels het geval zijn, en die kan je toch zowieso beter vervangen. Ook in de zomer met onze zonneboiler laat ik de stekker er toch in, want elke 24 uur wordt heel kort even de ventilator en de pomp ingeschakeld. Dat voorkomt vastzitten van de onderdelen.
Een goede thermostaat is een veel betere investering inderdaad.
Is er nog iemand die bij zijn/haar zonneboiler installatie ineens last heeft van waterslag in de leidingen? Ik heb inmiddels gemerkt dat het in die hoek ontstaat, want als ik de inlaatcombinatie (koudwatertoevoer richting mengventiel en boiler) dichtdraai, dan is het weg.
Alle (eengreeps) kranen, de wasmachine, wc's veroorzaken het gebonk. Daarbij moet ik vermelden dat de terugslagklep in onze inlaatcombinatie vastzat in de oude situatie. Nu doet die klep het weer, en het zou kunnen zijn dat dit de oorzaak is, dat de waterslag in feite het dichtslaan van dit klepje is of zo. Maar goed, hoe los ik het op? Stel dat ik een waterslagdemper wil plaatsen, waar zou die moeten komen? Ik kan 3 logische plekken bedenken:
- Bij de watermeter, want daar zit immers ook een terugslagklep
- Vóór de inlaatcombinatie op zolder (en dus voor de terugslagklep in de inlaatcombinatie)
- Ná de inlaatcombinatie (en dus na de terugslagklep in de inlaatcombinatie)