flitspaal.nl schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 21:21:
Groot voordeel van een lagere prijs is dat iets mindere orientaties ook ineens een stuk interessanter worden om vol te leggen. Zoals bijvoorbeeld mijn dak. ( OOST / WEST ).
Overigens nog een vraag aan iedereen die hier PV panelen heeft. Wat is jullie omgerekende kWh/kWp opbrengst? En op wat voor ligging?
Hangt van mijn modules af. Zie mijn
genormeerde jaargrafiek met alle drie de types/oriëntaties. Iets ZZO voor de eerste 10 modules, pal zuid voor de laatste twee, alles 30 graden hellingshoek op open frame constructies (ook belangrijk: consoles warmen fors op, waardoor paneelrendement onder druk komt te staan, zeker in de zomer). 901 (voor jouw ACN2000E afdakje, 93 Wp/stuk) tot en met 951 kWh/kWp.jaar, 7 km. uit de Zuid-Hollandse kust, hoge instraling op jaarbasis. Daarbij (a) rekening houden met het bij mij daar nog in zittende abnormaal productieve jaar 2003, en (b) suboptimale omstandigheden vanaf mei 2005 door 25 meter DC bekabeling (ombouw van het AC-systeem door de OK4 problemen). Alles plus en min bij elkaar genomen zitten we met die 950 kWh/kWp.jaar gemiddeld voor de 108 Wp modules wel ongeveer op de verwachting denk ik. Bij Noordwijk aan Zee, Zeeland, Kop van Noord Holland en Texel zullen de maxima gelden en met moderne modules vet hogere opbrengsten gehaald kunnen worden.
Solarlin in atoomdorp Vlissingen "doet" het met dik 1.000 kWh/kWp.jaar, en alweer met "verouderde" modules...
Wel een kleine "maar": het gros van de wat oudere systemen waar je jaarlijkse normopbrengsten van tegenkomt meet niet met gecertificeerde/geijkte meters. Mijn metingen zijn direct van het OK485 data interface, waarvan de bedoeling was dat hij een "beveiligde meting" gaf en dus wel nauwkeurig moest zijn (je kunt de meterstand niet resetten van de OK4'tjes), maar het is desondanks geen geijkte meting. Pas met de bruto productiemeting bij de paar schaarse oude MEPers en de SDEers zullen we de meest betrouwbare jaaropbrengsten en dus normopbrengsten kunnen verwachten. Geef daarom dus s.v.p. aan als je in Sonnenertrag je installatie opneemt of het een "SDE bemeten" installatie betreft waarbij de bruto productiemeter (geijkt) als uitgangspunt is genomen: alleen die metingen zijn het meest betrouwbaar.
Mijn data in Sonnenertrag zijn direct vanaf de door het OK485 data interface gegenereerde logfiles uitgelezen, ochtend meterstand eerste van de maand tot en met avondmeterstand laatste van de maand, en alle 10 daar bijgehouden OK4'tjes opgeteld.
Alle installaties in Duitsland (Sonnenertrag) waarbij staat dat er
geen automatische inverter uitlezing plaatsvindt (inverter uitlezingen zijn geen geijkte metingen, dat geven inverter testen van Photon duidelijk aan, waar soms forse afwijkingen worden gesignaleerd t.o.v. geijkte vermogensmetingen), zijn vermoedelijk van de feed-in meter ("Einspeisemeter", direct op het net invoedend) afgelezen, en betreft dus geijkte meterstanden.
Ik begin het idee te krijgen dat de 850kWh/kWp waarmee gewerkt wordt in Nederland veels te conservatief is en dat de daadwerkelijke opbrengst per kWp veel hoger uitvalt.
Heb ik regelmatig aan de kaak gesteld op mijn SDE pagina's, die 850 is uit de duim gezogen door ECN Beleidsstudies (waar alleen maar economen zitten). Sowieso: waar "ligt dat gemiddelde" dan? Hoeveel meetpunten zijn daarvoor genomen? ECN zwijgt erover als het graf.
Siderea.nl komt tot waarden die (fors)
boven de 900 kWh/kWp.jaar kunnen liggen, afhankelijk van optimalisatie en/of partiële beschaduwing, zelfs in oost Nederland. Hij (Rob de Bree) is nu de boer aan het opgaan om zijn opmerkelijk nauwkeurige simulaties (geijkt m.b.v. diverse praktijksystemen, waaronder PPV) wetenschappelijk te laten toetsen.
De beruchte 850 kWh/kWp.jaar (GEMIDDELDE waarde voor NL) wordt door EZ misbruikt om voor zonnestroom de SDE subsidie te kunnen "maximeren", zodat je in de zonnige kuststrook besodemieterd gaat worden met geoptimaliseerde installaties... (alsof de zonnestroom opwekkers het allemaal zo "makkelijk" hebben en vooral niet "teveel" mogen terugverdienen).
De reden waarom ik het vraag is omdat ik wil kijken of ik een prognose kan maken hoeveel opbrengst ik op mijn dak ( oost/west ) kan halen. Volgens Sunny Design en
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php moet ik blij zijn tussen de 700-750kWh/kWp .
Vraag Rob de Bree maar, hij heeft wel wat kritiek op het PVGIS gebeuren. Teveel aannames die hem niet bevallen (en hij kan het weten, want hij zit diep in de materie). Sunny Design pitfalls kan ik niet beoordelen.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)