Duurzame energie deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.099 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 01:47:
<snip verhaaltje over wat er niet goed is aan Atoomstroom>
Ik begrijp wel wat je bedoelt met de extra kosten. Toch worden ze gewoon vermeld op de website, terwijl bijvoorbeeld Windunie helemaal niets vermeldt over welke prijs dan ook! En wat me ook erg tegen staat is dat de energiebedrijven hun prijzen baseren op de olieprijs van een half tot een heel jaar geleden. Dat is toch bezopen? En dat is wat ik bedoel met heldere prijzen bij Atoomstroom, want zij hanteren gewoon de huidige marktprijs.

Maar goed. Onderstaande passages hebben me er van overtuigd om geen kernenergie te willen afnemen:
JeroenH schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:55:
Het delven, vervoeren, verrijken, verpakken, opslaan en uiteindelijk afvoeren [van uraniumerts] kost veel (fossiele!) energie.

Je blijft ook afhankelijk van aanvoer van energie uit buitenlanden, nu komt uranium e.d. uit landen die ons (op dit moment) nog goed gezind zijn, maar hoe ziet dat er over 10, 20, 30 jaar uit? Wind blaast hier, zon schijnt hier en niemand heeft er de controle over.

O.a. door de verborgen subsidies is kernenergie feitelijk te goedkoop en drukt daarmee duurzame opwekking zoals zon en wind uit de markt.
Dat wil dus niet zeggen dat ik nu tegenstander geworden ben, maar ik ben van mening dat je als consument je mening het beste kunt laten horen via je portemonnee.
IJsbeer schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:03:
Of kijk op windunie.nl , die leveren alleen wind-energie
Bedankt voor de tip. Ik had al (zie bovenstaand) besloten om toch groen te gaan. Biomassa vind ik wat dubieus als groene bron. Daarnaast komt de windenergie van Windunie voor 100% uit Nederland, dus geen 'afhankelijkheid' van het buitenland (tussen aanhalingstekens, want windenergie moet altijd aangevuld worden door een stabiele energiebron, dus water-, kolen-, gas-, of kernkracht uit o.a. het buitenland).

Anyway, ik heb me vandaag aangemeld bij Windunie. Geen flauw idee wat hun prijzen zijn, maar f*ck het prijsverschil, al is het duurder. Ik heb mijn best gedaan voor een groene wereld ;) Nu nog zorgen dat ik zo min mogelijk energie gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:18:
Regelmatig komen er cijfers langs van mede tweakers over verbruik e.d. De cijfers zijn altijd lastig te vergelijken omdat ieders situatie anders is. Hoe zou je dat nou beter kunnen weergeven? Het lastige van onze groep is natuurlijk al dat we verre van representatief zijn. Zonnigtype gaf een tijd geleden aan meegewerkt te hebben aan een Vara programma over energie. Dat zou een mooie aanzet kunnen zijn voor een website van b.v. de Vara waar je je eigen gegevens zou kunnen invoeren, zoals woonsituatie, aantal personen, soort verwarming enz. Als je maar voldoende gegevens hebt, is de vergelijking met lotgenoten goed mogelijk.
Daarvan zou ook een grote besparing kunnen uitgaan, want we zitten nu eenmaal zo in elkaar dat we het niet slechter willen doen dan mensen in een vergelijkbare setting.

Een stap in de goede richting zou kunnen zijn het verbruik voortaan op te geven in GJ. Alleen hoe reken je alles om, ga je corrigeren voor stadsverwarming oid..

Zomaar wat gedachten.
Dit soort gedachten kun je het beste uitwerken op een wiki, dan kunnen anderen het aanvullen.
Bijvoorbeeld deze op het ODE wiki Energie vergelijkings site plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 18:31:
Vanmiddag de beugels voor mijn zonnepaneel anex afdakje gemaakt.

Wat pix.

Ik heb 2mm x 300mm aluminium gebruikt, met een aantal foto's van JeroenH zijn site als voorbeeld. De onderste beugel heb ik versterkt met een T balk van aluminium. Bevestiging van beide met speciale Patex lijm waarmee ook metaal gelijmd kan worden.

Ik was bang dat die onderste beugel niet sterk genoeg zou zijn. Vandaar die T balk. Nu vormt het een ontzettend stevig geheel.
...
Interessante toepassing van de lijm, benieuwd hoeveel jaar het weer en wind kan doorstaan.
Je moet inderdaad bedacht zijn op die ene grapjas die er aan gaat hangen.
Dan zou het paneel gaan torderen en waarschijnlijk komt er dan een scheur in het glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:21
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 20:29:
Interessante toepassing van de lijm, benieuwd hoeveel jaar het weer en wind kan doorstaan.
Je moet inderdaad bedacht zijn op die ene grapjas die er aan gaat hangen.
Dan zou het paneel gaan torderen en waarschijnlijk komt er dan een scheur in het glas.
Inderdaad. Ik heb ook overwogen om de twee onderste uithouders te verstevigen met bv. een hoekprofiel - hoewel ik ze dan geschroefd zou hebben, niet gelijmd. Maar ik heb de beugels gemaakt van 3mm aluminium en het geheel hangt erg stevig. Het ergste wat er bij mij zou kunnen gebeuren is dat de onderste uithouders 'opvouwen' doordat het paneel omlaag kantelt (ontzettend harde wind direct op de gevel of een eikel die er aan gaat hangen), maar ik verwacht niet dat het paneel daar direct door beschadigd raakt, want de twee bovenste korte uithouders zullen dan gewoon buigen.

Toevallig heb ik vandaag alle bekabeling binnen en buiten vastgezet en netjes en veilig weggewerkt. Vanaf vandaag verklaar ik de 100Wp uitbreiding dus voor geopend en is onze installatie 'officieel' 1465 Wp. :) Helemaal officieel is het nog niet: ik meet nog niet aan het paneel en de opbrengst daarvan wordt dus nog niet meegenomen in de statistieken. Erg is dat niet, er zal met het weer wat we nu hebben toch niet heel veel uitkomen. Zodra mijn salaris er is bestel ik een Plugwise-set en ga ik pas écht meten, met een resolutie van één uur en waarschijnlijk ook alle losse (nu dus al vier) deelinstallaties apart.

Op mijn werk zag ik een identiek 100Wp paneel staan waar niets mee gedaan wordt. Ik ben al aan het neuzen en netwerken om dat voor zeah wènig te pakken te krijgen, we hebben nog wel wat plek op de schuur... ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpiceWorm schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 22:20:
[...]

Ik kan me haast niet voorstellen dat je vindt dat de kosten van opslag van radioactief afval niet in de stroomprijs hoort te zitten. Of lees ik het verkeerd?

Over de organisatie atoomstroom of niet: volgens mij is dat hezelfde als de discussie of je kernenergie wil of juist niet.

Ik denk dat 100% duurzaam kan lukken, zonder dat kernenergie nodig is. Echter blijven mensen broodetende profeten, dus voorspellen blijft moeizaam.
In atoomstroom zitten de kosten van de opslag voor de eerste 100 jaar verrekend, daarna is het voorlopig rekening staat, wij allemaal dus. Geldt in nog sterkere mate voor CCS
Ook als een onverlaat in een van de komende oorlogen, die radioactieve opslag lek schiet, en ons land onleefbaar wordt, dan zit dat niet in de prijs verrekend.

Overigens is het geen geloof, maar een feit dat kernenergie overbodig is.
Nu al is een windpark veel goedkoper dan een kerncentrale
Alleen al in Nederland is er een produktie capaciteit voor windmolens van ca 300 MW per jaar, en dat gaat meer dan verdubbeld worden. Niet voor nederlandse projecten, maar voor buitenlandse opdrachtgevers, Duitsland Denemarken en UK hebben grote plannen in uitvoering. Nederlandse waterbouwers en staalconstructeurs hebben er veel werk aan, ze zitten vol voor de komende jaren. Op de Noordzee zijn nu al projecten in voorbereiding voor ca 15.000 windmolens.
Dus elk jaar komt er nu een kerncentrale Borssele bij, gefabriceerd in Nederland, aangedreven door de wind.
In het buitenland zijn vergelijkbare bedrijven actief, nederlandse ambtenaren lopen satge bij Shell om te leren diens fossiele belangen te beschermen.

De bedrijven die op dit moment bijvoorbeeld de Britse en Duitse windparken bouwen, produceren een opwek capaciteit van veel meer dan 1 kerncentrale. Daar kunnen de kerncentrale bouwers nooit tegen op bouwen, want die werken met enkelstuks productie. Windmolens worden in serie gebouwd, en Zonnepanelen in massa. Kijk maar naar de wereldwijde groeicurves.

Kerncentrales en atoomstroom is een verloren zaak, overbodig, aangeboden door corrupte, weerzinwekkend smerige bedrijven en personen.
Vergeet die atoomstroom, het is een grap van ontspoorde shell stagaires.

Al lid van de Windvogel? Kun je straks je eigen duurzame stroom gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 20:52:
Nu al is een windpark veel goedkoper dan een kerncentrale
Mee eens, vooral als je alle langetermijnkosten en -risico's meeneemt, maar niet iedereen ziet dat. 'Leveringszekerheid' e.d. lijken toverwoorden te zijn.
Niet voor nederlandse projecten, maar voor buitenlandse opdrachtgevers,
Dat is helaas maar al te waar. Mijn werkgever voert het grootste deel van de duurzame projecten uit in het buitenland. Schandalig eigenlijk voor een Nederlands bedrijf, maar de omstandigheden zijn hier gewoon niet goed. We hebben een regering die alleen maar morrend en schoorvoetend duurzame energie stimuleert, terwijl er in de landen om ons heen échte wil is.
Op de Noordzee zijn nu al projecten in voorbereiding voor ca 15.000 windmolens.
Vergeet alleen niet dat op dit moment vrijwel alles op dat gebied stilligt. Grote duurzame projecten draaien basaal bekeken maar op twee dingen (de politieke wil om het te doen en geleend geld). Vooral in dat laatste zit op dit moment een groot probleem. Bijna alle grote projecten die we doen hebben om de één of andere manier veel last van de kredietcrisis. De banken willen simpel geen geld lenen. Onze CEO zet die muts van Cramer onder druk om te helpen, maar naar goed politiek gebruik zegt ze niets toe maar gaat eerst onderzoeken en zo. Afwachten dus wat daar uit komt.

Het enige positieve aan het verhaal is dat grote fossiele projecten (kern- en kolencentrales bijvoorbeeld) met dezelfde problemen zitten.
Al lid van de Windvogel? Kun je straks je eigen duurzame stroom gebruiken
Dat kan nu al. Ik heb het niet gedaan omdat we een negatief stroomverbruik hebben, maar als je lid bent van de windvogel kun je ze al kiezen als elektriciteitsleverancier. Je moet er wel voor over naar Eneco, die is hun partner hierin.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:04
ericplan schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 21:10:
[...]

Zoek de verschillen, één keerklep is geplaatst, ik wacht nog even af of er in de koudwaterleiding ook één moet. Dat is net iets meer werk.
[afbeelding]
Nog even ter aanvulling;

Die keerkleppen zag ik hangen bij de karwei voor €7,95

En verder, ben je je ervan bewust dat die kogelstopkranen die je daar hebt, de doorstroming beperken? Ik wilde ze ook plaatsen maar ik heb ze teruggebracht. In het 15mm model zit namelijk een versmalling naar ca 12 mm! En bij het 12mm model zag ik een versmalling naar ca 10mm.

Aangezien ik een stopkraan in de hoofdtoevoer wilde plaatsen, heb ik maar een messing exemplaar gepakt met zo'n handle. Die blijft overal 15mm, ook op de plek van de draaikogel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:05:
[...]
Onze CEO zet die muts van Cramer onder druk om te helpen, maar naar goed politiek gebruik zegt ze niets toe maar gaat eerst onderzoeken en zo. Afwachten dus wat daar uit komt.

Het enige positieve aan het verhaal is dat grote fossiele projecten (kern- en kolencentrales bijvoorbeeld) met dezelfde problemen zitten.
Wat ik niet begrijp is waarom econcern geen constructie opzet om het spaargeld van Nederlandse spaarders groen in te zetten. We hebben samen 260 miljard op spaarrekeningen staan.
Laat Econcern een cooperatie opzetten waar mensen met een beetje spaargeld hun eigen stroom kunnen opwekken.
Econcern is er creatief genoeg voor. Of is het toch weer de jacht naar winst en shareholder value die dit onmogelijk maakt? Juist econcern kan hiermee een nederlandse doorbraak forceren, door de banken en EZ links te passeren.
Kunnen de Econcern juristen bijvoorbeeld niet eens uitzoeken of de invoering van het capaciteits tarief nederlandse consumenten geen recht geeft om hun stroom gratis over het net te vervoeren?
Bijvoorbeeld van een regionaal cooperatief windpark.
De openbare weg is infrastructuur die door de overheid wordt gerealiseerd, en je mag er gratis gebruik van maken.
Het elektriciteitsnet is met de afsplitsing van de netbeheerders ook door (of in opdracht van) de overheid beheerde infrastructuur. En als capaciteitstarief betalers hebben we al betaalt voor het gebruik van het net.

Ik zie niet in waarom we dan niet de strom van onze eigen cooperatieve windmolen, gratis over dat publieke net zouden mogen vervoeren.

Een grote partij als Econcern kan dat helpen realiseren.
ODE doet dit jaar, 2009, een project om windmolen coöperaties te stimuleren en echt vooruit te helpen. "ODE Wind voor Iedereen"
Zo kunnen we samenwerken aan een veel duurzamere energie voorziening, los van de tegenwerking van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:31:
Of is het toch weer de jacht naar winst en shareholder value die dit onmogelijk maakt?
Of dat zo is weet ik niet maar het is op een bepaalde manier toch ook een bedrijf als alle anderen: er moet geld verdiend en winst gemaakt worden. (Ook in een ander opzicht zijn we - helaas - normaal: er zijn te weinig parkeerplaatsen. Toen ik opmerkte dat je ook zou kunnen stellen dat er te veel auto's zijn leverde dat opgetrokken wenkbrauwen op. Sommige dingen zijn maar moeilijk te veranderen)
ODE doet dit jaar, 2009, een project om windmolen coöperaties te stimuleren en echt vooruit te helpen. "ODE Wind voor Iedereen"
Zo kunnen we samenwerken aan een veel duurzamere energie voorziening, los van de tegenwerking van de overheid.
Ik snap niet helemaal wat de concrete doel van dat project is... gaan ze gemeenten actief benaderen om windturbines te gaan plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier een mogelijk interessante documentaire waar ik tegenaan liep:

Afbeeldingslocatie: http://web.mac.com/dislexic/Site_2/Welcome_files/BLIND%20SPOT%20POSTER%20SM.jpg

Blind Spot

Ik vraag me af of er daadwerkelijk informatie in zit die ik nog niet weet, maar wie weet is hij het kijken waard. Hij kost maar US$ 23 ($16 DVD + $7 verzendkosten), dat valt best mee. Minder dan € 20 denk ik?

Hier de trailer, en hier, hier en hier wat korte stukjes uit de film.

Misschien bestel ik hem wel, het zou een leuke toevoeging zijn aan mijn 13Gb aan energie-documentaires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:53

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:13:
[...]

Nog even ter aanvulling;

Die keerkleppen zag ik hangen bij de karwei voor €7,95

En verder, ben je je ervan bewust dat die kogelstopkranen die je daar hebt, de doorstroming beperken? Ik wilde ze ook plaatsen maar ik heb ze teruggebracht. In het 15mm model zit namelijk een versmalling naar ca 12 mm! En bij het 12mm model zag ik een versmalling naar ca 10mm.

Aangezien ik een stopkraan in de hoofdtoevoer wilde plaatsen, heb ik maar een messing exemplaar gepakt met zo'n handle. Die blijft overal 15mm, ook op de plek van de draaikogel.
Bij warmteservice incl BTW 4,68. Die Ballofixkranen zitten alleen in het keukenkastje voor de Quooker en de gootsteenkraan. Die laatste heeft toch maar een 10mm aansluiting. Voor mij geen probleem dus.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik moet terug naar de tekentafel. Onderste beugels die ik had gelijmd zijn niet goed gelijmd. De, notabene speciale, metaallijm had z'n werk NIET goed gedaan.

Inmiddels heb ik de constructie met speciale 2 componenten epoxy overnieuw gedaan. Die had zich eerder al bewezen bij een projectje van mijn pa. Overigens de lijm die ik gebruik is geschikt voor projecten van -40 tot +90 graden en is waterproof. Dus opzich maak ik mij daar niet zo druk over.

Enige wat ik nu nog moet doen is in de bovenste kleine beugels nog een binnen T-stuk plaatsen voor de stevigheid. Zodra die erin zit ga ik het paneel aan de voorkant ophangen.

[ Voor 13% gewijzigd door mkleinman op 21-02-2009 23:36 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:59:
Hier een mogelijk interessante documentaire waar ik tegenaan liep:

[afbeelding]

Blind Spot
Deze film, Blind Spot, moet op TV!
Afbeeldingslocatie: http://web.mac.com/dislexic/Site_2/Welcome_files/BLIND%20SPOT%20POSTER%20SM.jpg

Hier nog een blog over de film.
Statement:
"The tone of “Blind Spot” is aptly illustrated by a quotation from Derrick Jensen that bookends the film: “The world is saying, ’Look, you have a choice: either you can fix it, or I can fix it. And if I fix it, you’re not going to like it, because I’m going to throw everything away.’ And everything means most of us.”

Ik ga een email naar LLink sturen, dit is een mooie apotheose voor hun naderend einde

Als jullie dat nu ook doen, en evt andere omroepen...
Misschien kan LLink dit samen met een andere omroep doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:49:
[...]
Over het windpark stimulatie project ODE wind voor iedereen

Ik snap niet helemaal wat de concrete doel van dat project is... gaan ze gemeenten actief benaderen om windturbines te gaan plaatsen?
ODE wind voor iedereen
heeft tot doel "windpark projecten met een coöperatief karakter" verder vooruit te helpen
- In de eerste paar maanden van 2009 worden lopende of beginnende projecten verzameld
- In april kiest een selectiecommissie de projecten waar advies het meeste effect heeft.
- Daarna gaan adviseurs van Builddesk aan de slag
- Voor speciale gevallen hebben we ook budget voor juridische adviezen
- Op de ODE website worden de vorderingen gepubliceerd
Nieuwe en niet geselecteerde projecten kunnen altijd lering trekken uit wat hier gepubliceerd wordt.
Contact gegevens op de project website

Tot nu toe doen initiatiefnemers hun windparkproject het liefst in het geheim, dat maakt ze zeer kwetsbaar voor tegenstanders. Die kunnen er op los schieten.
Op de ODE website kunnen ontwikkelingen desnoods anoniem gepubliceerd worden.

Een eerste resultaat is publicatie op het ODE wiki van de aanpak van de gemeente Haarlemmermeer, waarbij inhalige grondeigenaren enigszins worden geneutraliseerd.
Die gemeente heeft zelf een heel gebied aangewezen, waar alle grondeigenaren hun grond ter beschikking kunnen stellen. Alleen als ze daar aan meedoen, mogen ze met prioriteit deelnemen in een coöperatie van het uiteindelijke windpark, op wiens grond dat dan ook komt.

Dit mag dan niet zo technisch tweakers lijken, het is wel de organisatorische tweak waarmee we veel effectiever duurzame energie van de grond krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2009 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Alle beugels zijn klaar en gemonteerd aan het zonnepaneel. Ik heb de ophangbeugel voor de omvormer klaar en in de meterkast zit inmiddels een plaat waar de OK4E tegenaan kan.

Vanavond komt mijn schoonpa even langs. Dan gaan we met twee man het zonnepaneel buiten ophangen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:31:
[...]

Ik zie niet in waarom we dan niet de strom van onze eigen cooperatieve windmolen, gratis over dat publieke net zouden mogen vervoeren.

Een grote partij als Econcern kan dat helpen realiseren.
De Windvogel heeft dit inmiddels als proefproject opgestart samen met Eneco. Ook de WindUnie werkt aan een dergelijk leveringsmodel.
Op zich is men daar dus al wel mee bezig, alleen is dat transport niet gratis uiteraard, maar dat vind ik persoonlijk niet meer dan redelijk.
ericplan schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 22:11:
[...]

Bij warmteservice incl BTW 4,68. Die Ballofixkranen zitten alleen in het keukenkastje voor de Quooker en de gootsteenkraan. Die laatste heeft toch maar een 10mm aansluiting. Voor mij geen probleem dus.
Kan ook, Karwei zit hier echter in het dorp, warmteservice niet dus daar kom ik nooit ;). De grote aankopen doe ik overigens allemaal online, roodkoperen buis 15mm 2,35 p/m bijvoorbeeld, kom daar maar eens om bij de bouwmarkt. Maar voor het kleine losse grut is het wel makkelijk, kan je het tenminste meteen omruilen als het moet. Zoals die kranen, dat was wel een tegenvaller. Beetje raar ontwerp ook IMHO, je wil toch geen versmallingen in je leidingwerk?
flitspaal.nl schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 23:34:
Ik moet terug naar de tekentafel. Onderste beugels die ik had gelijmd zijn niet goed gelijmd. De, notabene speciale, metaallijm had z'n werk NIET goed gedaan.
Waarom boor je niet gewoon gaatjes met wat boutjes of evt popnagels? Je wil toch niet riskeren dat het paneel op een kwade dag in je nek ligt...?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Interview met Hermann Scheer in het Technisch Weekblad.

http://www.technischweekb...de-verliezers.63573.lynkx

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Tekenend:

‘Ik ben door meer dan vijftig parlementen uitgenodigd, behalve door het Nederlandse.’ Zij (en daarmee wij!) willen het gewoon liever niet, dat is wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De lobby van de energiemaatschappijen richting cda is hier nog te sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het zonnepaneel hangt! Alle beugels zijn vastgezet met m4 boutjes en moertjes + daarbij locktight voor extra zekerheid. De beugels zijn aan de muur gehangen met m6x50 draadbouten. De doorvoer naar binnen is inmiddels ook gemaakt.

Morgen nieuwe bekabeling halen en de bekabeling naar binnen trekken en aansluiten.

pix.

Omvormer in de meterkast ( beugel heb ik zelf gemaakt ). Ik heb een extra plankje gelijmd aan de binnenkant aangezien dat muurtje HEEL erg dun is. Restanten lijm aan de achterkant zijn nog te zien ( foutje van ondergetekende :) )
Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/zonnepaneel/omvormer.jpg

Doorvoer door het kunststof ( komt boven het plafond in de WC uit. )
Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/zonnepaneel/doorvoer.jpg

Het paneel buiten als afdakje!
Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/zonnepaneel/paneel.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 22-02-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geweldig flitspaal! Welkom bij een exclusieve club ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op zondag 22 februari 2009 @ 20:27:
Het zonnepaneel hangt! Alle beugels zijn vastgezet met m4 boutjes en moertjes + daarbij locktight voor extra zekerheid. De beugels zijn aan de muur gehangen met m6x50 draadbouten. De doorvoer naar binnen is inmiddels ook gemaakt.
Great ...
Hier ligt een potentieel nieuw gat in de markt om energie op te wekken.
Mooi hé..... al dat blauw boven de deur. 8)

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mike70 schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:24:
Great ...
Hier ligt een potentieel nieuw gat in de markt om energie op te wekken.
Mooi hé..... al dat blauw boven de deur. 8)
Er is toch de roep om 'meer blauw op straat'? Laat het maar aan de zonnestroomenthousiastelingen over... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
Eigenlijk zou je er een vergoeding voor moeten krijgen... Veel meer blauw op straat in je buurt ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:23
flitspaal.nl schreef op zondag 22 februari 2009 @ 20:27:
...
Is M4 bout/moer niet erg zwak voor een PV-plaat van die afmeting?
kan me voorstellen bij wind/storm dat je een keer <KRAK> hoort, en je afdakje onder ligt....

Hier op mijn dak is M8 gebruikt.... met zelfborgende moeren.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op zondag 22 februari 2009 @ 23:48:
[...]

Is M4 bout/moer niet erg zwak voor een PV-plaat van die afmeting?
kan me voorstellen bij wind/storm dat je een keer <KRAK> hoort, en je afdakje onder ligt....

Hier op mijn dak is M8 gebruikt.... met zelfborgende moeren.
Het paneel zit met 6 m6 draadbouten vast aan de muur. Ik heb de M4 boutjes en moertjes gebruikt om de het T-Profiel bovenop de aluminium strip te bevestigen. De beugels bestaan uit 1 stuk aluminium die zijn verstevigd met die T profielen. Dus op zich stevig zat.

Overigens zitten alle bouten vast met borgmoeren en locktight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 19:09:
[...]

Dit soort gedachten kun je het beste uitwerken op een wiki, dan kunnen anderen het aanvullen.
Bijvoorbeeld deze op het ODE wiki Energie vergelijkings site plan
Leuk, maar hoe verder. Ik zie niets waar je iets in kan vullen?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een mooi voorbeeld dat er nog veel verbeterd kan worden.
En daarbij hoeft het niet ingewikkeld te zijn.(is dit dubbelzinnig :P )
Simpel, doeltreffend en moet gewoon verplicht worden.

http://www.duurzameenergiethuis.nl/?p=1428

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier eventjes een crosspost die mogelijk handig is voor mensen die een Plugwise systeem overwegen om hun verbruik of de opbrengst van hun zonnestroompanelen willen gaan meten:

JeroenH in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"

Hou het in gedachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op maandag 23 februari 2009 @ 09:38:
Hier eventjes een crosspost die mogelijk handig is voor mensen die een Plugwise systeem overwegen om hun verbruik of de opbrengst van hun zonnestroompanelen willen gaan meten:

Hou het in gedachten...
WOW.

Ik heb die discussie even doorgelezen. Ik heb ook overwogen om Plugwise in huis te halen. Nu ik dit weet ga ik verder zoeken. Ik vind dit ronduit schandalig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 23 februari 2009 @ 09:38:

Hou het in gedachten...
Het leek al te mooi om waar te zijn. En dan nog dat commentaar van Plugwise "it's part of our business case" Aan zo'n case wil ik helemaal niet meewerken!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zo, de volgende maatschappij is opgekocht door een bruinkolenreus:
http://www.nu.nl/economie...mt-in-zweedse-handen.html

Al is Vattenval (=waterval in het zweeds) wel een stuk beter dan RWE.

Blijft het 'bijzonder' om te zien hoeveel interesse er is om de NL maatschappijen op te kopen vanwege de 'liberarlisering'. Blijkbaar worden we hier goed uitgebuit, anders is er niet zoveel interesse.
En erg om te zien dat beide kopers wel (grootdeels) in overheidshanden zijn! Maar ja, JP wil natuurlijk het beste jongetje van de klas zijn en wij zijn de dupe daarvan! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:32:
[...]

Het leek al te mooi om waar te zijn. En dan nog dat commentaar van Plugwise "it's part of our business case" Aan zo'n case wil ik helemaal niet meewerken!
Oh ik las het meer als "jamaar staat bij 3rd party, dus als het misgaat niet bij ons gaan zeuren, wij zijn onschuldig".
Persoonlijk leek me dat nog een graadje erger.....

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het zonnepaneel is aangesloten. Jammer genoeg net te laat waardoor de omvormer niet meer aanslaat.

Ik heb nog geprobeerd om met een halogeen bouwlamp het paneel aan de gang te krijgen maar dat lukte jammer genoeg niet :P

Ik heb nu voorlopig een EM600 kWh meter aangesloten tussen mijn omvormer en het lichtnet. Ik hoop dat dit ding opbrengst kan meten. Ik heb namelijk nog geen farrarismeter om definitief vast te stellen dat het systeem werkt.

Pix

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/aangesloten/buiten.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/aangesloten/binnen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

flitspaal.nl schreef op maandag 23 februari 2009 @ 19:45:
Het zonnepaneel is aangesloten. Jammer genoeg net te laat waardoor de omvormer niet meer aanslaat.

Ik heb nog geprobeerd om met een halogeen bouwlamp het paneel aan de gang te krijgen maar dat lukte jammer genoeg niet :P

Ik heb nu voorlopig een EM600 kWh meter aangesloten tussen mijn omvormer en het lichtnet. Ik hoop dat dit ding opbrengst kan meten. Ik heb namelijk nog geen farrarismeter om definitief vast te stellen dat het systeem werkt.

Pix

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er mooi uit, Flitspaal. Waarom laten "ze" de zon niet dag en nacht schijnen :+ Je moet nog wel even een bochtje in het snoer maken, anders drupt er regenwater naar binnen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 23 februari 2009 @ 08:52:
[...]
Voorsellen voor een Energie Verbruikings website:

Leuk, maar hoe verder. Ik zie niets waar je iets in kan vullen?
Die pagina is een plan, dat we samen verder kunnen uitwerken.
Ik zal dat er duidelijker op zetten

Dit tweakers forum is een reeks opmerkingen, als je niet alles continu blijft volgen, is er geen touw aan vast te knopen.
Er komt dan alleen iets nuttigs uit als iemand het in zijn eentje zelf bouwt, en dat dan weer hier presenteert.
Zo' n energieverbruik vergelijkings site is best veel werk om te bouwen, als het tenminste gebruikersvriendelijk moet zijn, waar ook niet ervaren internetters en tweakers de weg weten.

Ik heb de losse opmerkingen die over die vergelijkings site op een enkele pagina verzameld
Daar kan dat plan convergeren tot een consistent geheel. Waarna we kunnen kijken hoe het gerealiseerd kan worden.
Ik ken nog 2 andere ideeën die net iets anders zijn, meer best gecombineerd zouden kunnen worden.

Als het op dit forum blijft voort hinkelen, wordt het alleen iets als een enkel individu of bedrijf he toppakt en het bouwt.
En ook dan is een aparte, consistente specificatie, een goed uitgangspunt, dus als je verbetervoorstellen hebt, of aanvullingen, ga je gang.

Ik denk dat zo' n website een mooie plek kan zijn waar veel mensen duurzamer zullen worden, en dat dat het beste kan zonder prominente aanwezigheid van bedrijven met commerciële boodschappen.
Laten we dus proberen er eerst een goede en doordachte specificatie voor te maken

En met enige moeite kun je er ook al een soort prototype pagina's in maken.
Een formulier kan ook, maar ik zie nog niet hoe dat dan meteen vergelijkbaar getoond kan worden.

Maar als je beschikbare software kent die als startpunt kan dienen, dan hoor ik dat graag.
Input graag op de wikipagina met spec van de energieverbruik vergelijkings site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op maandag 23 februari 2009 @ 19:57:
[...]

Ziet er mooi uit, Flitspaal. Waarom laten "ze" de zon niet dag en nacht schijnen :+ Je moet nog wel even een bochtje in het snoer maken, anders drupt er regenwater naar binnen.
Ola!

Da's een goede. ik moet het gat nog even afdichten met acrylaatkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:33:
Zo, de volgende maatschappij is opgekocht door een bruinkolenreus:
http://www.nu.nl/economie...mt-in-zweedse-handen.html

Al is Vattenval (=waterval in het zweeds) wel een stuk beter dan RWE.

Blijft het 'bijzonder' om te zien hoeveel interesse er is om de NL maatschappijen op te kopen vanwege de 'liberalisering'. Blijkbaar worden we hier goed uitgebuit, anders is er niet zoveel interesse.
En erg om te zien dat beide kopers wel (grootdeels) in overheidshanden zijn! Maar ja, JP wil natuurlijk het beste jongetje van de klas zijn en wij zijn de dupe daarvan! :(
Vattenval doet 30% met kerncentrales, dat vind ik helemaal niet minder smerig dan RWE. RWE sluit zijn kerncentrales nog, wettelijk verplicht in Duitsland.

En dan te bedenken dat we alle benodigde stroom met windmolens kunnen opwekken, als we willen.
Bart Ummels is net gepromoveerd op een proefschrift waarin hij nog eens aantoont dat opslag van windenergie overbodig is. Nederlands verhaal
Uitgebreider engels verhaal Dutch Electricity System Can Cope With Large-scale Wind Power

De opslag fanaten hebben het eerst bij ECN geprobeerd, nu zijn ze naar de Kema verhuisd, en proberen ze het weer. Want kerncentrale bouwers hebben daar voordeel van, dat is de achtergrond van dat opslag fanatisme in nederland. daarom is Delta en leeghoofd Balkenende zeer geinteresseerd in een eiland op de noordzee. Ook overbodig.
Windstroom moet je gewoon voorrang geven.
Als de kerncentrales van Vattenval ook hier hun stroom dumpen, wordt het nog moeilijker om windenergie in te passen. Net als in Duitsland moet ook hier, duurzaam opgewekte stroom altijd voorrang krijgen.
In Spanje is dat al mooi te zien, daar wordt meestal de waterkracht gebruikt om de benodigde hoeveelheid stroom te regelen. (doet vattenval ook in Zweden)
Kijk eens naar deze grafiek en klik op het taartdiagram reachts, dan zie je dat kernstroom strak vlak mag zijn, en waterkracht de dagelijkse variatie opvangt. Wind varieert met het weer. Zoals het hoort.

Maar als je met de nederlandse fossiele energiebedrijven en politici te maken hebt, dan moet er hier eerst gepromoveerd worden, voor hetzelfde erkent wordt wat in Spanje al gedaan wordt.

Dit was het dagelijkse politieke commentaar

De plugwise energiemeet stekkers,

- kunnen die nu al het teruglever vermogen onderscheiden van het afgenomen vermogen?
- en is het al te voorkomen dat ze je meetgegevens doorseinen naar de leverancier?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2009 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:25:
De plugwise energiemeet stekkers,[/b]
- kunnen die nu al het teruglever vermogen onderscheiden van het afgenomen vermogen?
De pluggen wel (althans volgens Plugwise) maar de software nog niet. Naar eigen zeggen werken ze aan een update van de software die het wel kan, maar ik lees op diverse plekken dat ze dat al een tijdje beweren...
- en is het al te voorkomen dat ze je meetgegevens doorseinen naar de leverancier?
Ja, vrij simpel zelfs, door met een firewall de toepassing de toegang tot een bepaald IP-adres te ontzeggen. Er wordt dan geen data verzonden. Maarrrrr, het gevolg: je kunt niet activeren en ook automatische updates gaan aan je voorbij. Als je wilt activeren zul je ten minste één keer contact moeten laten maken met het IP-adres. Automatische updates zou je kunnen omzeilen door af en toe zelf eens te kijken of er een nieuwere versie is.

Maar het punt is dat ze je laten aanvinken "nee ik wil niet dat er data verstuurd wordt" en dat het stiekem toch gebeurd. En niet zomaar data: al je persoonlijke gegevens en al je meetdata!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op maandag 23 februari 2009 @ 20:48:
[...]

Maar het punt is dat ze je laten aanvinken "nee ik wil niet dat er data verstuurd wordt" en dat het stiekem toch gebeurd. En niet zomaar data: al je persoonlijke gegevens en al je meetdata!
Ik heb met ze gemailed en ze beweren het tegenovergestelde. Dat de data puur anoniem wordt verstuurd en dat dat geen inbreuk is op de privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op maandag 23 februari 2009 @ 21:11:
[...]

Ik heb met ze gemailed en ze beweren het tegenovergestelde. Dat de data puur anoniem wordt verstuurd en dat dat geen inbreuk is op de privacy.
Hoe is het ongewenst versturen van persoonlijke gegevens geen inbreuk op de privacy?
Of het nu meetgegevens zijn, of een adres, maakt in feite niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prometheus345479
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-10-2022
Hoi,

ik ben op zoek naar advies. Ik ben net verhuisd, en woon nu op de 13e verdieping bovenop een flat bij zee. Het waait hier dus flink, ook in de zomer. Ideaal voor een windmolentje dus.

Ik heb zelf al wat op internet gezocht, maar niet iets kunnen vinden wat ik zocht... Ik kon alleen maar enorme rotors vinden van meer dat 2 meter. Ik zoek eigenlijk een molen die om de vertikale as draait, niet te groot (want hij moet tegen een muur bevestigd worden, hij kan niet op het dak staan), en belangrijk: fluisterstil.

Weet iemand iets in die richting? (linkje) Wat kost het, wat levert het op etc.

En hoe werkt het precies met stroom terugvoeren het net in, wat is daar allemaal voor nodig? (beetje luie vraag, maar goed ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
prometheus345479 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 21:23:
Hoi,

ik ben op zoek naar advies. Ik ben net verhuisd, en woon nu op de 13e verdieping bovenop een flat bij zee. Het waait hier dus flink, ook in de zomer. Ideaal voor een windmolentje dus.

Ik heb zelf al wat op internet gezocht, maar niet iets kunnen vinden wat ik zocht... Ik kon alleen maar enorme rotors vinden van meer dat 2 meter. Ik zoek eigenlijk een molen die om de vertikale as draait, niet te groot (want hij moet tegen een muur bevestigd worden, hij kan niet op het dak staan), en belangrijk: fluisterstil.

Weet iemand iets in die richting? (linkje) Wat kost het, wat levert het op etc.

En hoe werkt het precies met stroom terugvoeren het net in, wat is daar allemaal voor nodig? (beetje luie vraag, maar goed ;) )
windmolen fluisterstil? nee.... PV (zonnepanelen) da's pas stil.
Daarnaast is een windmolen aan een muur bevestigen niet zo slim, als je trilling/vibraties op het bouwwerk wilt krijgen met alle problemen van dien (scheuren).
Enne... kleine windmolens zijn lang niet zo efficient als die grote wieken die je vrij in het landschap ziet staan.
Opbrengsten zijn vaak rooskleuriger dan daadwerkelijk geproduceerd, dus wees daar voorzichtig mee, of laat e.e.a bikkelhard vastleggen door de leverancier...

Persoonlijk als ik je situatie bekijk, ga gewoon eerst in huis meten op sluipverbruik, isolatie, stookgedrag etc.
PV valt al af omdat je niets op je dak mag plaatsen, net als windmolens....hoe groot/klein dan ook

just my 2 cents...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

TD-er schreef op zondag 22 februari 2009 @ 22:35:
Eigenlijk zou je er een vergoeding voor moeten krijgen... Veel meer blauw op straat in je buurt ;)
Al sinds 2004 op mijn homepage:
MEER BLAUW OP STRAAT!!!
Zo wordt in sommige kringen regelmatig gemopperd. Ons publieke geweten Loesje wist daar jaren geleden al een mooie draai aan te geven. Zij vond namelijk net als ik: "De politie eist meer burgers op straat"! Op deze website wordt u gestimuleerd om onze straten eigenhandig mooi blauw te maken. En wel met een flinke "batterij" zonnepanelen om de door u verbruikte elektriciteit zoveel mogelijk in eigen huis op te wekken! Een betere wereld begint, zoals altijd, bij onszelf.
:+

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@zonnigtype:
:)
NielsTn schreef op maandag 23 februari 2009 @ 22:18:
[...]

windmolen fluisterstil? nee.... PV (zonnepanelen) da's pas stil.
Daarnaast is een windmolen aan een muur bevestigen niet zo slim, als je trilling/vibraties op het bouwwerk wilt krijgen met alle problemen van dien (scheuren).
Enne... kleine windmolens zijn lang niet zo efficient als die grote wieken die je vrij in het landschap ziet staan.
Opbrengsten zijn vaak rooskleuriger dan daadwerkelijk geproduceerd, dus wees daar voorzichtig mee, of laat e.e.a bikkelhard vastleggen door de leverancier...

Persoonlijk als ik je situatie bekijk, ga gewoon eerst in huis meten op sluipverbruik, isolatie, stookgedrag etc.
PV valt al af omdat je niets op je dak mag plaatsen, net als windmolens....hoe groot/klein dan ook

just my 2 cents...
Daarnaast moet je voor een molen wel een luchtstroom hebben die niet al te veel wervelt.
Een staande molen op een muur gemonteerd heeft dat niet. Dat komt de toch al niet geweldige opbrengst van kleine molens niet ten goede.
Even voor de nieuwe gebruiker:
Opbrengst van een windmolen gaat kwadratisch omhoog met de straal (oppervlakte van de cirkel die wind vangt) en tot de 3e macht met de windsnelheid. Windsnelheid gaat in principe evenredig omhoog met de hoogte.
Oftewel de eis voor een molen is groot-groter-grootst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 07:35:
Oftewel de eis voor een molen is groot-groter-grootst.
Grootst-groter-grootst is waar, maar hoog-hoger-hoogst is nog veel belangrijker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prometheus345479 schreef op maandag 23 februari 2009 @ 21:23:
Hoi,

) )
Windmolentjes op gebouwen werken nagenoeg niet. De turbulentie die word veroorzaakt door je flat en mischien omringende gebouwen is erg onvoorspelbaar. Die molen wordt op je dak helemaal tureluurs (gaat erg snel stuk) of hij draait helemaal niet.

Als je aanzee woont heb je een zeer goede ligging voor blauw op je dak! De meeste zonneuren vallen in de kust streek. En ja helemaal geruisloos. Maybe wat extra ballast op je steunen zodat het er niet vanaf waait 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 09:31:
[...]

Nieuwe tweaker vraagt om advies over kliene windmolen op zijn flat

Onjuist commentaar:
Windmolentjes op gebouwen werken nagenoeg niet. De turbulentie die word veroorzaakt door je flat en mischien omringende gebouwen is erg onvoorspelbaar. Die molen wordt op je dak helemaal tureluurs (gaat erg snel stuk) of hij draait helemaal niet.

Als je aan zee woont heb je een zeer goede ligging voor blauw op je dak! De meeste zonneuren vallen in de kust streek. En ja helemaal geruisloos. Maybe wat extra ballast op je steunen zodat het er niet vanaf waait 8)
Voor zonnestroom maakt het echt niet zoveel uit of je aan de kust woont of in het binnenland.
De stroming bovenop een flat is juist veel gelijkmatiger dan aan de grond.
Een flat is juist ideaal voor een kleine windmolen. Het probleem met kleine windmolens is dat ze vaak op een te korte mast gezet worden.
En het windregime aan de kust is ook goed genoeg voor kleine windmolens.
Als een type zoals de Energyball of de Turby echt in massa gemaakt zou wordt en er zou een georganiseerd project komen om ze in het hele kust gebied te planten, zou dat samen een windpark van betekenis zijn.

Maar het eerste wat je moet doen is uitzoeken hoe een windmolen op jouw flat bevestigd kan worden, en hoe sterk de mogelijke bevestigingspunten zijn. De krachten kunnen behoorlijk hoog worden.
Gezien het gewicht van een windmolen is het toch het beste als hij op het dak mag staan.
Daarvoor zou je moeten uitzoeken hoe sterk het dak is, en de overdracht van trillingen naar de bewoners er onder. Is er een plaats boven het trappenhuis? Of een lift opbouw?
Zo'n punt moet dan beoordeeld worden op sterkte en de mogelijkheid voor een windmolen.

En je moet een punt hebben voor de dakdoorvoer, of de kabels over de rand van het dak, naar je appartement kunnen laten lopen.
Daarna moet de flat eigenaar toestemming geven voor het gebruik van die bevestigingspunten.
Bedenk ook waar de rommel blijft als de windmolen kapot waait.

Als je deze condities kent en geregeld hebt, komt pas het selecteren van een bepaald type windmolen.

De Turby is juist ontwikkeld met het oog op de extra sterke stroming op het dak van hoge gebouwen.
Je zou alvast kunnen beginnen met een weerstation die ook de windsterkte meet. Kun je meteen zien waar op het dak extra harde wind staat, bij de rand waarschijnlijk.
De Turby is ook ontworpen op het overleven van heel sterke windvlagen.

Met het windmolen type, komt ook de inverter. Voor een kleine windmolen is dat bijna altijd een apparaat met een stekker, die je zo in het stopcontact steekt.

Een apart geval is een heel klein soort windmolen uit Honkong, een lawaaiig plastic geval. Ik geloof dat hij enkele 10-tallen EUR kost, en je kunt hem met enige moeite op een railing schroeven.
Maar er zit geen inverter bij. En er komt natuurlijk maar weinig opgewekte energie uit. Als je al een manier hebt om die sterk variërende spanning te benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:24:
Voor zonnestroom maakt het echt niet zoveel uit of je aan de kust woont of in het binnenland.
Waarop baseer je die uitspraken? Als ik op Sonnenertrag kijk zie ik juist aanzienlijke verschillen tussen PV-installaties in de kustprovincies en die in het binnenland. Dat de kustprovincies substantieel meer zonuren hebben dan het binnenland is bekend maar het waait aan de kust ook nog harder en meer dan in het binnenland. Daardoor worden de panelen beter gekoeld, dat zou ook nog wat uit kunnen maken.
Als een type zoals de Energyball of de Turby echt in massa gemaakt zou wordt en er zou een georganiseerd project komen om ze in het hele kust gebied te planten, zou dat samen een windpark van betekenis zijn.
Ik vraag me af of dat kosteneffectief is. Juist windenergie profiteert van ' economies of scale', een grote windturbine kan efficiënter en (daardoor) goedkoper elektriciteit produceren. Zet daarom liever één grote turbine neer ipv duizend kleintjes, dan lokaliseer je ook de 'overlast'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:43:
[...]
Dan lokaliseer je ook de 'overlast'.
Dit is voor mij de uitdrukking van de week d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

De Energyball of de Turby levert zoweinig op tenopzichte van de hoge kosten dat je veel beter aan zonnepanelen kan denken. Probeer Toestemming te vragen om zonnepanelen op dak te mogen plaatsen.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 11:03:
Thanks. Wel de quotes rondom 'overlast' laten staan, want die is lang niet zo groot veel mensen denken.

Aan de vraagsteller: je kunt ook lid worden van een windturbine-coöperatie. Je legt dan geld in waarvan een grote windturbine wordt gebouwd, en je deelt mee in de inkomsten uit de verkoop van elektriciteit. Voorbeelden: Windvogel en Deltawind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenH schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 12:39:
[...]

Thanks. Wel de quotes rondom 'overlast' laten staan, want die is lang niet zo groot veel mensen denken.

Aan de vraagsteller: je kunt ook lid worden van een windturbine-coöperatie. Je legt dan geld in waarvan een grote windturbine wordt gebouwd, en je deelt mee in de inkomsten uit de verkoop van elektriciteit. Voorbeelden: Windvogel en Deltawind.
en zeeuwind niet te vergeten :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op zondag 22 februari 2009 @ 18:47:
[...]

Tekenend:

‘Ik ben door meer dan vijftig parlementen uitgenodigd, behalve door het Nederlandse.’ Zij (en daarmee wij!) willen het gewoon liever niet, dat is wel duidelijk.
... omdat niet het parlement, maar de beleidsambtenaren van Economische Zaken hier de dienst uitmaken, en die hebben al meermalen, doch meestal "in de wandelgangen" laten weten, dat het EEG er voor Nederland niet in zit. Vinden ze "marktverstoring".

Als er een vorm van marktverstoring is die ik dolgraag over ons af zou willen roepen, is het het EEG wel. Alle energiemarkten, geliberaliseerd of niet geliberaliseerd, hangen aan elkaar van permanente marktverstoring door de grootste stoorzenders: politici, energie bureaucraten, en de oppermachtige lobbies van de gevestigde energieholdings.

Op het vlak van energie zal er NOOIT een level playing field komen. Hoe hoog en laag van der Hoeven en Kroes ook staan te springen op hun naaldhakken ... omdat ze liegen dat het gedrukt staat.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:28

Punkrocker

Mostly harmless

Vijf panelen zonder invertor...

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vraagprijs is hoog! Ik zou er zelf geen € 275 aan uitgaven omdat je er ook nog omvormers bij moet regelen. Ik zou kijken of je er € 200 van kunt maken, dan zou het een optie kunnen zijn. Daarna Marktplaats(-achtigen) afstruinen op zoek naar een OK4 of een Soladin 120 en er zijn weer een paar zonneafdakjes bij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 11:03:
[...]

(NB: JeroenH's "lokaliseer de overlast", dus)

... en dan mag die "lokale bevolking" maximaal financieel meeprofiteren van de projectontwikkelaar die met SDE-eurotekens in de ogen dat park "gelokaliseerd mag gaan bouwen" (met dwangorder van van der HO-Even en/of Cramer als stok achter de deur, je weet wel, "doelstellingen behalen, koste wat kost") ...

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Polderboy het kan ook op zee :)

Bij WSH las ik dat RWE voor maar liefst 2 miljard euro aan windturbines heeft besteld.
250 stuks van 5MW, (1250MW opgesteld vermogen)
Dit zal wel ter compensatie zijn van alle bruinkoolcentrales, maar goed het begint ergens op te lijken.
Zit er in Nederland nog een offshore park aan te komen?

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-02-2009 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Daarnet met een tweede Farrarismeter gecontroleerd of het afdakje werkt. En... HIJ DOET HET! Je ziet HEEEEEEL langzaam de draaischijf achteruit draaien.

Wat me echter opvalt. Stekker van de inverter eruit en HUP de meter begint vooruit te kruipen. Dus sluipverbruik. Tot zover het idee om een extra farrarismeter als opbrengstmeter te gebruiken.

JeroenH. Jij hebt zo'n analoog kWh telwerk die je rechtstreeks in het stopcontact doet. Waar heb je die vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:32:
JeroenH. Jij hebt zo'n analoog kWh telwerk die je rechtstreeks in het stopcontact doet. Waar heb je die vandaan?
SolarNRG, € 25 (drie jaar geleden, bij aanschaf eerste PV-installatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 16:32:
Daarnet met een tweede Farrarismeter gecontroleerd of het afdakje werkt. En... HIJ DOET HET! Je ziet HEEEEEEL langzaam de draaischijf achteruit draaien.

Wat me echter opvalt. Stekker van de inverter eruit en HUP de meter begint vooruit te kruipen. Dus sluipverbruik. Tot zover het idee om een extra farrarismeter als opbrengstmeter te gebruiken.

ik heb de ferraris-meter via conrad bestelt, gelijk de geijkte variant, een-fase.

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 24-02-2009 18:45 . Reden: produktkoppeling toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 10:43:
[...]

Waarop baseer je die uitspraken? Als ik op Sonnenertrag kijk zie ik juist aanzienlijke verschillen tussen PV-installaties in de kustprovincies en die in het binnenland. Dat de kustprovincies substantieel meer zonuren hebben dan het binnenland is bekend maar het waait aan de kust ook nog harder en meer dan in het binnenland. Daardoor worden de panelen beter gekoeld, dat zou ook nog wat uit kunnen maken.

[...]
Jeroen, we hebben het over een kleine windmolen op een flat

Ik vraag me af of dat kosteneffectief is. Juist windenergie profiteert van ' economies of scale', een grote windturbine kan efficiënter en (daardoor) goedkoper elektriciteit produceren. Zet daarom liever één grote turbine neer ipv duizend kleintjes, dan lokaliseer je ook de 'overlast'.
Het verschil tussen de kust en het binnenland is ca 8% minder zonuren. Is dat nu " substantieel" ?
Ik baseerde me op de nieuwe energie "atlas" van VROM (gratis te bestellen) Die geeft ongeveer dezelfde kaart als KNMI.

Deze thread is nav een vraag van iemand die op zijn flat van13 hoog een kleine windmolen wil. En dat kan best interessant zijn. Want op 13 hoog waait het goed. Bij windenergie is het verschil tussen binnenland en kust groter dan bij zon.

Ik noemde een windpark van duizenden kleine windmolens aan de kust een "windaprk van betekenis". Het hangt natuurlijk van de financiering en eigendom af of het net zo rendabel is als een groot windpark.
Een commerciele windpark ontwikkelaar vraagt nu gewoon een markconform tarief voor zijn duurzame stroom. Het zou anders zijn als de overheid verplicht een cooperatie vorm zou opleggen.
bedenk dat in de begintijd van de TV ook iedereen een mast op zijn huis had.

Als je het echt groot wilt aanpakken, kun je inderdaad beter uitgaan van een van de vele windpark ontwerpen op het Windparken Wiki, en dan wel een windmolen coöperatie beginnen, of aansluiten bij bijvoorbeeld de Windvogel. ODE ondersteunt dit jaar cooperatieve windpark initiatieven.

Een groot windpark is natuurlijk heel wat anders dan een kleine windmolen in de harde wind op de 13 verdieping aan de kust.

Overigens vind ik je benadering van "overlast" heel fout, een windmolen geeft geen overlast. De Nederlandse bouwregels maken het vrijwel onmogelijk dat een grote windmolen overlast geeft, hij krijgt dan geen bouwvergunning. Natuurlijk zijn er vaak tegenstanders die tot de Raad van State beweren dat ze er last van hebben, maar vrijwel alle zaken worden uiteindelijk afgewezen.
Vrijwel overal in ons land maken de " bomen in de wind" en :"wegen met verkeer", meer lawaai dan de windmolens die er staan. Als ze al op een gebouw slagschaduw zouden geven, dan kan de windmolen voor die tijd worden uitgezet. Ik geloof dat de norm voor het verkrijgen van een bouwvergunning 20 minuten slagschaduw per jaar is. Duurt het langer, dan moet hij voor die tijd uitgezet worden.

Zouden we dat ook doen met auto's die schaduw veroorzaken in de huizen langs de weg? Bijvoorbeeld het verkeer stilzetten op de A2 als de zon in het westen onder gaat?
Of de kolencentrale bij Nijmegen even uitzetten, als een huis in de rookpluim komt?

Tegenstanders maken op legale manier gebruik van onze rechts-procedures, maar ze veroorzaken ook maatschappelijke schade, want de duurzame energie komt later ter beschikking, daarom moeten dergelijke tegenstanders die schade gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 17:40:
[...]

ik heb de ferraris-meter via conrad bestelt, gelijk de geijkte variant, een-fase.
Waar ik bang voor ben is dat dat ding ook sluipverbruik heeft. Ik stopte de stekker in het stopcontact van deze farrarismeter en de meter begint spontaan vooruit te kruipen. En met 93Wp aangesloten is dat best een behoorlijke impact.

Ik zoek eigenlijk een oplossing die geen enkel sluipverbruik heeft.

Mijn EM600 ( verbruikmeter ) meet helaas geen opbrengst. Vermoedelijk een andere variant van de EM600 ( anders intern bedraad ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Weet iemand hoe het eigenlijk staat met de zout/zoetwater osmosecentrale bij de afsluitdijk?

Leuke uitzending, start na ongeveer 1 minuut vanzelf.

http://player.omroep.nl/?...start=0:13:14&end=0:19:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 20:54:
[...]

Waar ik bang voor ben is dat dat ding ook sluipverbruik heeft. Ik stopte de stekker in het stopcontact van deze fErrarismeter en de meter begint spontaan vooruit te kruipen. En met 93Wp aangesloten is dat best een behoorlijke impact.

Ik zoek eigenlijk een oplossing die geen enkel sluipverbruik heeft.
Principe van de ferraris-meter is de electromagnetische kracht die ontstaat zodra er (wissel)stroom door heen gaat (en dus een belasting er aan hangt).
snelheid van de indicator/draaischijf is rechtevenredig met het verbruik/stroom die er doorheen vloeit.
W = U x I x cos phi x t
lees hier verder voor details over draaischijf/ferraris principe

geen enkel sluipverbruik is vooralsnog naar mijn weten onmogelijk.... wel heb ik gekozen voor een geijkte versie, om zo nauwkeurig mogelijk de meterstanden te noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 februari 2009 @ 14:34:
Zit er in Nederland nog een offshore park aan te komen?
Blijkbaar
http://www.nu.nl/economie...windmolenpark-op-zee.html
DEN HAAG - De onderneming Airtricity mag een windmolenpark op zee bouwen van 350 megawatt, voldoende om 390.000 huishoudens van stroom te voorzien.

De onderneming meldde woensdag een vergunning te hebben gekregen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor de ontwikkeling van het park.

Het windpark 'Breeveertien 2' komt zo'n 55 kilometer voor de kust van IJmuiden te liggen.

Breeveertien

Breeveertien 2 wordt het grootste windpark van Nederland. Andere bestaande windparken hebben een capaciteit van ten hoogste 141 megawatt.
Het Prinses Amalia park heeft 120MW, genoeg voor 125.000 huishoudens. Hoe ze dan aan de 141 komen weet ik neit.

[ Voor 6% gewijzigd door IJsbeer op 25-02-2009 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:56
Net gelezen op nu.nl

Groen licht voor windmolenpark op zee
Uitgegeven: 25 februari 2009 10:21
Laatst gewijzigd: 25 februari 2009 10:20

DEN HAAG - De onderneming Airtricity mag een windmolenpark op zee bouwen van 350 megawatt, voldoende om 390.000 huishoudens van stroom te voorzien.

De onderneming meldde woensdag een vergunning te hebben gekregen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor de ontwikkeling van het park.

Het windpark 'Breeveertien 2' komt zo'n 55 kilometer voor de kust van IJmuiden te liggen.

Breeveertien

Breeveertien 2 wordt het grootste windpark van Nederland. Andere bestaande windparken hebben een capaciteit van ten hoogste 141 megawatt.

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update over mijn subsidie aanvraag.

Ik heb een mooi aanbod gekregen voor een 3e collector waar ik op ingegaan ben. Ik ga dus voor een >6m2 installatie met 2268 euro subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
@flitspaal, goed idee!

Dan ga je dus ook voor CV-ondersteuning? En wat ga je in de zomer doen tegen oververhitting en de daarop volgende verzuring van glycol en aantasting van pomp en kleppen?

Ik kreeg laatst van een installateur het idee om een warmtewisselaar in de mechanische luchtafvoer te plaatsen. Minder installatiewerk dan een warmtewisselaar op het dak. In zijn ogen moet je met een dergelijk overgedimensioneerd systeem (vwb collectoren tov boiler) wel maatregelen nemen. En dat hoor ik ook van sunsystems.

Ik ben zelf nog steeds druk met zoeken van installateur (volgende week krijg ik een bekende van je langs: De Reus uit Lelystad) en keuze van product. Ik heb ook een oogje op HRSolar. Ben zelf nu berekeningen aan het doen met Incidence Angle Modifiers om te kijken hoe goed een vlakke plaat het nu doet ten opzichte van vacuumbuizen op west en oost daken en dan ook onder lage hoeken in de winter. Liefst natuurlijk relatief veel opbrengst in de winter en dan wat minder in de zomer. Berekeningen is wel lastige materie, vectoren en hoeken en zo, beetje weggezakt. Maar ik ga er komen.

In de All2solar berekeningshulpmiddel zit alles ingebakken en helpt me wel maar is niet voldoende om te berekenen wat ik nu wil zien.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben volop bezig met het installatiewerk voor de zonneboiler.
We hebben ondertussen de solarleiding van de zolder naar de garage liggen.
De 200l op de zolder staan en de 1000ltr in de garage.

De flexibele rvs-leiding werkt eenvoudig en snel.

Week 12 begint de dakdekker met het nieuwe dak en kan ik in diezelfde week de collectoren op het dak aanbrengen (steigers staan er dan toch).

Voordat de dakdekker komt wil ik het installatiewerk tot en met het pompstation klaar hebben.
Dat houdt in dat ik nog 2 weken heb om de waterleidingen, de cv-leidingen en de electriciteitsleidingen voor de controller.

Dat moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 12:07:
@flitspaal, goed idee!

Dan ga je dus ook voor CV-ondersteuning? En wat ga je in de zomer doen tegen oververhitting en de daarop volgende verzuring van glycol en aantasting van pomp en kleppen?
Wat is er nu echt waar van het zogenaamd niet tegen oververhitting kunnen van vacuum buis installaties?

- Ik kan me niet voorstellen dat de buizen zelf daar niet tegen zouden kunnen, een stuk terug wordt ook verwezen naar een onderzoek van het fraunhofer instituut, waaruit blijkt dat de hardware er gewoon tegen kan

- de glycol zou verzuren, en dan onderdelen van de installatie aantasten.

Vergelijk dat even met een auto motor. Die gaat jaren mee, en daar vervang je om de zoveel jaar de koelvloeistof = glycol.
Wel zijn er waarschijnlijk additieven in de motor koelvloeistof.
In een automotor komt de glycol in aanraking met hete motor onderdelen, waarvan het me niet zou verbazen als daar ook heel hete plekken bij zitten.
In een automotor komt de glycol in aanraking met koper, ijzer en aluminium.
En dat gaat niet stuk. Waarschijnlijk is de radiator het zwakste punt, en die is meestal gemakkelijk te vervangen.
Desnoods neem je een kleine radiator, of dun koperen buisje, in het systeem op, als bewust zwakste punt, en indicator.
Ik kan me wel voorstellen dat er installatie onderdelen zijn juist wel of juist niet geschikt zijn voor glycol.

En waarschijnlijk is het ook nodig om de zonnecollector installatie vloeistof af en toe te testen, iemand moet daar dan een goede betrouwbare en gemakkelijk uitvoerbare testmethode voor bedenken en publiceren.
Dan kun je na de zomer testen of je de vloeistof moet vervangen.
Evt kan de controller bijhouden hoe lang de collector boven een bepaalde temperatuur is geweest, en daar dan een vloeistof-vervang indicator voor tonen.
Zijn er controllers die dit al doen?

Dat zou weleens simpeler kunnen zijn dan het aanbouwen van allerlei zomerkoelingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2009 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Waar. Voor een niet-overgedimensioneerd moet het glycol elke 5-6 jaar vervangen worden. Overgedimensioneerd dus onbekend. 1 jaar? 2 jaar? Elk kwartaal? Zeg het maar. Een testmethode zou mooi zijn. Maar ik begreep dat je wel per vulbeurt 80 euro kwijt bent. Dat wil je niet elk jaar, dan liever toch maar een zomerkoelings-oplossing. Maar een methode om de vitaliteit van je systeem voor wat betreft het glycol te kunnen testen is natuurlijk nooit weg.

Het verhaal van maatregelen nemen voor in de zomer kom ik trouwens ook op belgische, duitse en amerikaanse sites tegen, dus ik neem aan dat dat toch geen broodje aap is. De hardware zelf (vacuumbuizen) kan er iig wel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:36:
[...]

Wat is er nu echt waar van het zogenaamd niet tegen oververhitting kunnen van vacuum buis installaties?

- Ik kan me niet voorstellen dat de buizen zelf daar niet tegen zouden kunnen, een stuk terug wordt ook verwezen naar een onderzoek van het fraunhofer instituut, waaruit blijkt dat de hardware er gewoon tegen kan

- de glycol zou verzuren, en dan onderdelen van de installatie aantasten.

Vergelijk dat even met een auto motor. Die gaat jaren mee, en daar vervang je om de zoveel jaar de koelvloeistof = glycol.
Wel zijn er waarschijnlijk additieven in de motor koelvloeistof.
In een automotor komt de glycol in aanraking met hete motor onderdelen, waarvan het me niet zou verbazen als daar ook heel hete plekken bij zitten.
In een automotor komt de glycol in aanraking met koper, ijzer en aluminium.
En dat gaat niet stuk. Waarschijnlijk is de radiator het zwakste punt, en die is meestal gemakkelijk te vervangen.
Desnoods neem je een kleine radiator, of dun koperen buisje, in het systeem op, als bewust zwakste punt, en indicator.
Ik kan me wel voorstellen dat er installatie onderdelen zijn juist wel of juist niet geschikt zijn voor glycol.

En waarschijnlijk is het ook nodig om de zonnecollector installatie vloeistof af en toe te testen, iemand moet daar dan een goede betrouwbare en gemakkelijk uitvoerbare testmethode voor bedenken en publiceren.
Dan kun je na de zomer testen of je de vloeistof moet vervangen.
Evt kan de controller bijhouden hoe lang de collector boven een bepaalde temperatuur is geweest, en daar dan een vloeistof-vervang indicator voor tonen.
Zijn er controllers die dit al doen?

Dat zou weleens simpeler kunnen zijn dan het aanbouwen van allerlei zomerkoelingen.
Moet volgens mij om ongeveer de 2 jaar gecontroleerd worden.
Dit kan door een refractometer( duur)
http://www.gefo.de/detail..._ethy&artnr=2600&turn=bau

of een simpelere meter die je het beste met een accuzuurtester kan vergelijken. (glycomat)

http://www.gefo.de/detail...tnr=1150&turn=bau&lang=EN

Er zijn ook versies met een ph-meting (kleur-strip) om de zuurtegraad te testen en daarmee dus de veroudering.

Interessant verhaal over oververhitting van glycol in vacuumbuizen:
http://www.tyfo.de/enghtml/papers/Tyforop_Solar_Fluids.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
@flitspaal, goed idee!

...
Ik vraag me toch af waarom Nefit de solarline 2-110 set durft te verkopen met garantie, als het zo'n vaart zou lopen. Het enige waar nefit voor waarschuwt is dat gedurende het periodiek onderhoud, de vorstbestendigheid gemeten moet worden. Dat lijkt me dan ook niet meer dan logisch.

Als het product wegens een fabrieks- of ontwerpfout geen normale levensduur behaalt (een cv pomp hoort jaren mee te kunnen) dan blijft de fabrikant immers aansprakelijk.

Bij de solarline 2-110 (ruim 4m2 collectoren en een vat van 110 liter) is toch ook wel wat overdimensie, dus die zal in de zomer ook wel regelmatig stilstaan.

Of het nu vacuümbuizen zijn of vlakkeplaat dat heeft hier niets mee te maken. De vloeistof in een vacuümbuis is opgesloten, en wordt in de condensor overgedragen aan het collectorwater-circuit. Elke buis heeft dus z'n eigen vloeistof, die verdampt in de buis, en wordt in de condensor weer vloeibaar. Dus verdampen in de buis gebeurt altijd al. (bron: brochure van www.rivusol.nl)

Het aan de kook raken van het collector water wordt opgevangen door het expansievat. Er zit in onze vlakke plaat collector zo'n 4 liter vloeistof. Bij het kookpunt wordt het grootste deel verdreven naar het expansievat. Het deel aan vloeistof dat daadwerkelijk nog aanwezig is in de collector zal niet groot zijn. De pomp loopt immers niet, en het meeste water zit in de leidingen binnenshuis.

Dit laatste is mijn inschatting, maar volgens mij klopt het aardig. (Bij de solarline 1-110 zit niet voor niets een kleiner expansievat, want er wordt niet zoveel water aan de kook gebracht)

Over die plaatjes in laatstgenoemd artikel boven; dat is pure bangmakerij. Elke CV installatie heeft vies stinkend zwart water. Terwijl het er als vers kraanwater in is gegaan. En dat levert nergens problemen op. Terwijl dat toch precies hetzelfde is als wat de plaatjes willen aantonen. -O-

[ Voor 40% gewijzigd door Mistraller op 25-02-2009 21:54 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@flitspaal, goed idee!

Oververhitting? daar ga ik niets tegen doen omdat dat niet nodig is. Systeem gaat in stagnatie klaar.
Over dat verzuren maak ik mij absoluut niet druk. Dit soort systemen worden er notabene voor gemaakt :).

Aanvulling.

Wat ik niet snap is dat iedereen hier terug blijft komen op het verzuringsprincipe van glycol. Zonneboilers bestaan al jaren en er zijn diverse bedrijven die al tientallen jaren glycol leveren voor zonneboilers. Al dan niet met speciale additieven.

Daarnaast heb ik inmiddels behoorlijk wat mensen met zonneboilers gesproken varierend in leeftijd van enkele weken tot 19 jaar!. En nog geen enkel systeem is ooit defect gegaan aan zure en of rotte glycol.

Ik vraag me af of dat nog verder een toegevoegde waarde heeft om daar over te blijven discussieren. En wat Mistraller ook aangeeft. Nefit geeft een lange garantie op hun systeem. Dat doen ze niet zo maar.

[ Voor 41% gewijzigd door mkleinman op 25-02-2009 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Nee, maar de nefit is een vlakke plaat en die haalt geen 240c in stagnatie... Dus nee, bij vlakke plaat speelt het niet, of in ieder geval flink minder. De vloeistof in de heatpipe die verdampt is trouwens niet dezelfde vloeistof die rondgepompt wordt.

En idd er zijn vloeistoffen die daar tegen kunnen (thermisch stabiel).

Waarom het is dat weet ik niet, maar ik hoor van verschillende installateurs dat het slim is om te koelen, bij een systeem van 3x24 buizen en 300l.
Het komt de levensduur ten goede wordt gezegd.

En; dat je weinig verhalen hoort uit de omgeving komt denk ik omdat weinig particulieren zo idioot zijn om een zonneboiler van bijna 7 m2 op hun dak te leggen, enkel voor douchen. Er zijn niet zoveel van dat soort systemen zonder subsidie gekocht; dat is namelijk zomaar 2x te groot.
Ik zit nog steeds op een seizoensopslag systeem (en 14m2) te broeden. Vind het te zonde om al die warmte verloren te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:36:

Nee, het systeem gaat niet direct kapot. Maar er wordt gezegd dat voorkomen van oververhitting de levensduur ten goede komt. Fraunhofer test niet op levensduur.
Een automotor wordt normaalgesproken niet warmer dan 90c, een uitzondering is het als de motor 130 graden bereikt, en dan heb je een probleem. Dat is anders dan 8 uur per dag op 240c, geen vergelijking dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
SpiceWorm schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 22:42:
[...]
[...]

Een automotor wordt normaalgesproken niet warmer dan 90c, een uitzondering is het als de motor 130 graden bereikt, en dan heb je een probleem. Dat is anders dan 8 uur per dag op 240c, geen vergelijking dus.
roep niet te hard, mijn sportmotor trek ik op circuitdagen boven de 130 graden.... en ja de radiator is schoon en in de rijwind evenals de juiste koelvloeistof die dr in zit :+
daarna staat ie wel af te koelen in de pitstraat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 14-09 22:50
Kleine tip: voor een refractormeter meting kun je misschien wel terecht bij je plaatselijke dierenarts. De meesten hebben een refractometer voor urine onderzoek. Een aantal zijn ongetwijfeld bereid voor een klein bedrag/bedrag in de fooienpot/wat lekkers een meting te doen.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
SpiceWorm schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 22:40:
Nee, maar de nefit is een vlakke plaat en die haalt geen 240c in stagnatie... Dus nee, bij vlakke plaat speelt het niet, of in ieder geval flink minder. De vloeistof in de heatpipe die verdampt is trouwens niet dezelfde vloeistof die rondgepompt wordt.

En idd er zijn vloeistoffen die daar tegen kunnen (thermisch stabiel).

Waarom het is dat weet ik niet, maar ik hoor van verschillende installateurs dat het slim is om te koelen, bij een systeem van 3x24 buizen en 300l.
Het komt de levensduur ten goede wordt gezegd.

En; dat je weinig verhalen hoort uit de omgeving komt denk ik omdat weinig particulieren zo idioot zijn om een zonneboiler van bijna 7 m2 op hun dak te leggen, enkel voor douchen. Er zijn niet zoveel van dat soort systemen zonder subsidie gekocht; dat is namelijk zomaar 2x te groot.
Ik zit nog steeds op een seizoensopslag systeem (en 14m2) te broeden. Vind het te zonde om al die warmte verloren te laten gaan.
In de condensor van een buizen collector zit toch ook maar een beperkte hoeveelheid vloeistof? Als die eenmaal verdampt is, is er nog maar heel weinig aanwezig wat heet gestookt wordt. Voornamelijk de buizen zelf met de vloeistof daarin, en de condensor zelf.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

N.a.v. de zoveelste "zonnestroom verdient zichzelf nooit energetisch terug" discussie (lees: hopenloos gez***) heb ik even naar recente publicaties gekeken. Onze dappere Mariska (de Wild-Scholten, van Copernicus instituut, UU) heeft weer een mooi stuk uitgepoept. Weliswaar als co-auteur, maar daar doen we niet moeilijk over.

http://www.esu-services.c...bluth-2008-LCA-PV-web.pdf

Vooral pagina 12, figuur 8 is tale-telling. NL ligt in het 3-3,5 jaar "energy payback time" gebied. Let op: referentie jaar "status van de database" is 2005, inmiddels is er natuurlijk alweer het nodige verbeterd aan de productieprocessen (zie ook paragraaf 6 van het document), dus de zwarte band komt steeds meer onze kant op...

Sla de figuren die dat soort crap (nooit energetisch terugverdienend) elke keer weer nakwaken s.v.p. met deze link om de oren...

Nog een duurzame week gewenst, allen. Februari 2009 zal geen recordmaand worden voor zonnestroom (of thermische collector warmte...), da's duidelijk. Ook niet in negatieve zin, overigens, in mijn meetperiode vanaf 2000, dat moet wel gaan lukken als de zon nog effe door wil komen voor een dagje of zo... :*)

• SpiceWorm
NielsTn schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 22:52:
roep niet te hard, mijn sportmotor trek ik op circuitdagen boven de 130 graden.... en ja de radiator is schoon en in de rijwind evenals de juiste koelvloeistof die dr in zit :+
daarna staat ie wel af te koelen in de pitstraat :)
Je hebt volgens mij de 2 woorden: normaalgesproken en automotor gemist ;)

Dat is vast geen Suzuki.

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09:10
Het is toch niet voor niets dat controllers mogelijkheid hebben om het systeem af te koelen, bijvoorbeeld met extra radiator, of met de collector 's nachts.
Ook de uitgebreide besturing die Sunsystems verkoopt heeft daar opties voor.
Zie http://www.webstersie.com...olar/download/SR618C1.pdf

Verwijderd

Even iets heel anders: Milieu Centraal heeft het over een Water Saving Toilet (WST) welke met 4 i.p.v. 6 liter water de grote boodschap doorspoelt. Op Google is er alleen helemaal niets nuttigs over te vinden; in de V.S. vinden ze de overstap van 9 naar 6 liter al spectaculair. Deze zomer gaan we de badkamer verbouwen en het leek me wel interessant om dit te bekijken. Wie helpt me verder?

Of, misschien nog beter maar lastiger te realiseren: het toilet spoelen met regenwater. Iemand enig idee hoe je dat aanpakt?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2009 08:58 ]

• Joba
Verwijderd schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 20:51:
[...]

...

Interessant verhaal over oververhitting van glycol in vacuumbuizen:
http://www.tyfo.de/enghtml/papers/Tyforop_Solar_Fluids.pdf
Voor zin of onzin van glycol problemen raad ik aan eens naar het bovenstaande te kijken. Scroll maar gelijk door naar laatste plaatjes. Niet schadelijk voor je systeem ???

Het glycol probleem lijkt zich vooral voor te doen bij vacuumbuizen (hogere stagnatietemperatuur) en dan vooral bij systemen die langdurig in stagnatie gaan (dus bij overgedimensioneerde systemen).

@flitspaal, je geeft aan dat je je geen zorgen maakt, ondanks het advies van de leverancier ?

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 08:55:
[...]

Voor zin of onzin van glycol problemen raad ik aan eens naar het bovenstaande te kijken. Scroll maar gelijk door naar laatste plaatjes. Niet schadelijk voor je systeem ???

Het glycol probleem lijkt zich vooral voor te doen bij vacuumbuizen (hogere stagnatietemperatuur) en dan vooral bij systemen die langdurig in stagnatie gaan (dus bij overgedimensioneerde systemen).

@flitspaal, je geeft aan dat je je geen zorgen maakt, ondanks het advies van de leverancier ?
Ik heb met 4 leveranciers gepraat ( Rivusol / Solar2All / SunSystems en Viessmann ). Bij alle 4 is aangegeven dat bij het in stagnatie gaan alle vloeistof uit de collector verdampt ( het water component ) en dat de vloeistof zelf ongemoeid blijft.

Mocht van de zomer wel blijken dat mijn systeem voor langere tijd in stagnatie gaat dan kijk ik aan het einde van het jaar hoe de vloeistof er aan toe is. Elk systeem heeft onderhoud nodig dus mijn zonneboiler ook.

Mocht het echt te gek worden dan heb ik nog de mogelijkheid om met mijn tweede spiraal in mijn boiler bijvoorbeeld het overschot aan warmte af te voeren naar een radiator. En zo dus voorkomen dat het systeem in stagnatie gaat.

Dus druk maken? Nee. In de gaten houden en anticiperen. JA.

• Mistraller
Joba schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 08:55:
[...]

Juist die plaatjes zeggen eigenlijk heel weinig, zoals ik eerder zei, tap voor de gein eens wat CV water af. Zwarte stinkzooi. Hoor je daar ooit iemand over? Nee, want er is altijd vervuiling in een dergelijk systeem. De kleur zegt dus weinig tot niets.

Nogmaals, bij een systeem in stagnatie wordt vrijwel alle vloeistof uit de condensor verdrongen door stoom!

---------------

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*KNIP* beetje late realisatie dat ik dit beter niet had kunnen schrijven 8)7

[ Voor 85% gewijzigd door mkleinman op 26-02-2009 11:39 ]

• Joba
Mistraller schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 10:56:
[...]

Juist die plaatjes zeggen eigenlijk heel weinig, zoals ik eerder zei, tap voor de gein eens wat CV water af. Zwarte stinkzooi. Hoor je daar ooit iemand over? Nee, want er is altijd vervuiling in een dergelijk systeem. De kleur zegt dus weinig tot niets.

Nogmaals, bij een systeem in stagnatie wordt vrijwel alle vloeistof uit de condensor verdrongen door stoom!
Vrijwel alle vloeistof ja, maar dus niet alle, en zeker niet de opgeloste stoffen en juist dat vormt het probleem (in het stuk "solid inhibitors" genoemd).
flitspaal.nl schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:10:

.. een opmerking over zinnigheid van glycol-discussie ...
... reactie van mij daarop ...

Feit is dat ik van twee (uit twee) leveranciers / installateurs een dringend advies krijg om maatregelen te nemen. Maar uiteraard is het aan een ieder of deze verder wil volstaan met een jaarlijkse controle of dat deze maatregelen in de installatie neemt.

[ Voor 67% gewijzigd door Joba op 26-02-2009 11:45 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Je hebt gelijk, heb m'n reactie inmiddels weggeknipt. Excuus.

• SpiceWorm
Uit de PDF:
Absorber temperatures of up to 300 °C lead to strongly accelerated propylene glycol degradation, indicated by darkening and pH drop already after several hours. Under permanent stagnation conditions, irreversible fluid damage takes place within 2-3 weeks, meanwhile considerable amounts of dark insoluble residues are formed, as displayed by Figure 4.
Afbeeldingslocatie: http://www.ai.rug.nl/~a1760572/figure4.png

[ Voor 9% gewijzigd door SpiceWorm op 26-02-2009 13:53 ]

• Joba
flitspaal.nl schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:41:
[...]

Je hebt gelijk, heb m'n reactie inmiddels weggeknipt. Excuus.
En ik heb ook maar wat geknipt. Excuses aanvaard. Ontopic maar weer! ;)

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 11:29:
[...]

Feit is dat ik van twee (uit twee) leveranciers / installateurs een dringend advies krijg om maatregelen te nemen. Maar uiteraard is het aan een ieder of deze verder wil volstaan met een jaarlijkse controle of dat deze maatregelen in de installatie neemt.
Dat blijft inderdaad interessant. Dat zelfs leveranciers elkaar tegenspreken. De 4 vacuumbuis leveranciers die ik gesproken hebben zeggen dat het niet nodig is. Jou leveranciers zeggen dat dit wel nodig is. 8)7 .

Overigens heeft mijn collector een stagnatietemperatuur van 204 graden volgens het NEN rapport wat ik heb liggen. Welliswaar hoog maar niet de 300 graden waar oa in de eerder genoemde PDF over wordt gesproken.

Ik kan mij overigens voorstellen dat de systeemopbouw ook van groot belang is in deze. DWZ de collectoren op het laagste punt ipv het hoogste punt. In mijn geval wordt de vloeistof verdrongen door simpel stoom. en blijft de glycol ongemoeid.

In geval dat de collectoren op het laagste punt zitten kan je dus wel de situatie krijgen dat er gedurende lange tijd de vloeistof een veels te hoge temperatuur doorstaat. Ik kan me in dat geval wel voorstellen dat je vloeistof naar de knoppen gaat omdat in dat geval de gehele vloeistof aan die extreem hoge stagnatie temperatuur wordt blootgesteld.

In mijn geval zitten de collectoren op het hoogste punt zoals bij denk ik de meeste mensen. Vandaar dat in die gevallen de eerder genoemde leveranciers hier geen problemen in zien?

Verwijderd

Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en heb eea al gelezen op dit forum. Ik ben bezig met verschillende plannen qua verwarming en elekticiteit en zal hierover wel wat vragen gaan stellen.

Om maar meteen iets toe te voegen aand de vraag van Spaceknarf:

Ik heb in mijn nieuwbouwhuis (sinds 1,5 jaar) een extra waterleiding gelegd die ik nu gebruik voor regenwater. Het systeem is vrij simpel eigenlijk.

Tussen de regenpijpen van je huis monteer je filters die 10% van he water met het vuil direct afvoeren naar het riool en 90% gefilterd water doorlaten naar de opvang.
Ergens moet je een opvang aanleggen. Hiervoor heb ik IBC's gebruikt (1 kuub per stuk, 3 stuks).
Zorg voor een rustige instroom, dus de regenwateraanvoer totaan de bodem van een IBC en dan een bocht van 180 graden (blijft het bezinksel op de bodem liggen)
Zorg ook voor een overstortaansluiting op het riool, liefst met sifon.
Verder gebruik ik een hydrofoor pomp met drijvende aanzuigkorf en zet ik hiermee de extra leiding onder druk.
Op termijn wil ik nog een bijvul automaat aanleggen die de IBC's tot een minimum hoeveelheid aanvult met kraanwater. Belangrijk is dat je geen drukleiding van regenwater en kraanwater op elkaar aansluit. De kans is dan groot dat er een menging optreedt of dat je regenwater in het drinkwaternet pompt.

Ik gebruik het regenwater voor de buitenkranen, de toiletten en voor de wasmachine. Het is perfect helder water en geeft een geweldig wasresultaat.

Ik hoor het wel als je specifiekere info wilt.

• Tweakie_be
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-08 11:16
Om oververhitting tegen te gaan kan je natuurlijk ook even een zwembad aanleggen en dit verwarmen met de zonneboiler wanneer het warm water op temperatuur is.

Bij mij gebeurd dit, dus ik verwacht niet veel problemen te hebben met oververhitting.

Zwembad lag er al toen we het huis kochten. Kon toen verwarmd worden met de verwarmingsketel. Niet echt duurzaam, dus hebben we maar gekozen voor een zonneboiler.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Over plaatsing van zonnepanelen op een plat dak. Ik heb inmiddels m'n oorspronkelijke vergunning, en mag dus gaan plaatsen, zoals het gepland was. Ergens heb ik gelezen dat de tussenafstand tussen twee rijen panelen 2,7 x de paneelhoogte moet zijn. Weet helaas niet meer op welke site. Iemand?
En hoeveel rekening moet ik houden met schaduw? De zonnecollector heeft minder last van gedeeltelijke beschaduwing, maar met PV moet je er wel rekening mee houden.
Met Sketchup kan je heel mooi de schaduw variëren (elke dag in het jaar, elk uur van de dag), maar het heeft weinig zin om rekening te houden met een schaduw als er op dat moment (tijd in het jaar, tijd van de dag) geen opbrengst te verwachten is. Suggesties? Sites?
Hieronder een plaatje van de voorlopige opstelling. Grijs is zonneboiler, blauw is PV. De schaduw is van 1 maart 15.00 uur, panelen staan pal zuid georiënteerd.
Probleemveroorzaker is het pannendak linksonder wat een meter of 3 boven ons pand uitsteekt.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3477/3310616401_64ee7c9bf7.jpg?v=0

A'dam PVOutput

• IJsbeer
  • Niet online
Volgens mij is het 'maar' 1x de hoogte, zie Afbeeldingslocatie: http://www.vrom.nl/bouwvergunningen2/images/zonnecollector.jpg

Zie ook: http://www.vrom.nl/bouwvergunningen_online/

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat is de afstand tot de dakrand, ik bedoel de onderlinge afstand.

A'dam PVOutput

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Knap met Google Sketchup. Ik probeer ook al een tijdje een model te maken van mijn huis in de straat. Alleen lukt dat nog voor geen meter.

* mkleinman is niet zo'n tekenaar / artiest :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:02:
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en heb eea al gelezen op dit forum. Ik ben bezig met verschillende plannen qua verwarming en elekticiteit en zal hierover wel wat vragen gaan stellen.

Om maar meteen iets toe te voegen aand de vraag van Spaceknarf:

Ik heb in mijn nieuwbouwhuis (sinds 1,5 jaar) een extra waterleiding gelegd die ik nu gebruik voor regenwater. Het systeem is vrij simpel eigenlijk.

Tussen de regenpijpen van je huis monteer je filters die 10% van he water met het vuil direct afvoeren naar het riool en 90% gefilterd water doorlaten naar de opvang.
Ergens moet je een opvang aanleggen. Hiervoor heb ik IBC's gebruikt (1 kuub per stuk, 3 stuks).
Zorg voor een rustige instroom, dus de regenwateraanvoer totaan de bodem van een IBC en dan een bocht van 180 graden (blijft het bezinksel op de bodem liggen)
Zorg ook voor een overstortaansluiting op het riool, liefst met sifon.
Verder gebruik ik een hydrofoor pomp met drijvende aanzuigkorf en zet ik hiermee de extra leiding onder druk.
Op termijn wil ik nog een bijvul automaat aanleggen die de IBC's tot een minimum hoeveelheid aanvult met kraanwater. Belangrijk is dat je geen drukleiding van regenwater en kraanwater op elkaar aansluit. De kans is dan groot dat er een menging optreedt of dat je regenwater in het drinkwaternet pompt.

Ik gebruik het regenwater voor de buitenkranen, de toiletten en voor de wasmachine. Het is perfect helder water en geeft een geweldig wasresultaat.

Ik hoor het wel als je specifiekere info wilt.
Ik vermoed dat het niet lonend is om dit in ons bestaande huis in te bouwen. Er moeten namelijk leidingen van de tuin helemaal naar de andere kant van het huis en naar boven (wasmachine staat op zolder). Wat doe je trouwens op dit moment als het regenwater op is?

Wat betreft de overstort naar het riool: van de gemeente krijg ik subsidie voor het afkoppelen van het regenwater van het riool: 5 euro voor elke m2 dak. Wat denk ik het handigst is, is om een regenton te gebruiken om de planten in de tuin water te geven, en daarnaast een overstort te maken naar een grindkoffer die in de grond zit.

Voor het toilet kan ik beter kijken naar dat water saving toilet, als ik daar tenminste meer info over zou kunnen vinden :(
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.