Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wij hebben een standaard stofzuiger van 1400WpSpiceWorm schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:46:
Hebben er mensen trouwens energiezuinige stofzuigers? Hoe zijn de ervaringen? Op kieskeurig zijn de ervaringen erg wisselend.
Nu stofzuigen wij toch niet zo vaak
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik heb een beest van een stofzuiger, 2200W. Vraag me af of hier veel winst te boeken is. Met een slecht zuigende stofzuiger ben je langer bezig. Met een goede gaat het sneller. De winst zou moeten zitten in het type motor, maar ik heb de indruk dat daar niet veel verschil in zit.SpiceWorm schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 18:46:
Hebben er mensen trouwens energiezuinige stofzuigers? Hoe zijn de ervaringen? Op kieskeurig zijn de ervaringen erg wisselend.
A'dam PVOutput
Daarvan zou ook een grote besparing kunnen uitgaan, want we zitten nu eenmaal zo in elkaar dat we het niet slechter willen doen dan mensen in een vergelijkbare setting.
Een stap in de goede richting zou kunnen zijn het verbruik voortaan op te geven in GJ. Alleen hoe reken je alles om, ga je corrigeren voor stadsverwarming oid..
Zomaar wat gedachten.
A'dam PVOutput
Ik ben net begonnen om mijn "nieuwe" woning energie zuinig te maken.
Van het voorjaar/zomer moet de dak van mijn garage vervangen worden en het idee was om hier zonnepanelen op te plaatsen (nieuw of tweede hands was nog niet beslist)
Aangezien het op aardige investeringen gaat ben ik me rustig aan het inlezen in de materie
nu zie ik op marktplaats het volgende:
http://link.marktplaats.nl/223436454
grof gezegd 1000Wp €2.25 per Wp
Is dit een te mooie aanbieding om te laten liggen of is hier niets bijzonders aan en komt dit geregeld langs(eventuele valkuilen).
Zelf ben ik er eigenlijk nog niet aan toe maar gezien de Wp prijs ziet het er volgens mij wel interesant uit.
EDIT:
Bedankt (zie onder) QuestionMarc, JeroenH en tw_eek
Ik ga me eerst maar verder verdiepen in de (vervangings)kosten, levensduur en nieuwprijs van panelen en omvormers voordat ik tot aanschaf overga.
Ik ga nu eerst verder met het terugdringen van het verbruikte vermogen en daarna langzaam steeds verder met grotere investeringen.
[ Voor 19% gewijzigd door W.Wonderland op 18-02-2009 13:17 ]
Hij vraagt er 2400 voor met omvormer, voor 1000 wp. Heb er ook over getwijfeld maar toch maar niet gedaan. Er zitten trouwens geen steunen oid bij! En die omvormer is ook al weer 10 jaar oud, wil je die vervangen dan kost dat ook weer minimaal 900 euro...brailroad schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:21:
Even een korte vraag:
Ik ben net begonnen om mijn "nieuwe" woning energie zuinig te maken.
Van het voorjaar/zomer moet de dak van mijn garage vervangen worden en het idee was om hier zonnepanelen op te plaatsen (nieuw of tweede hands was nog niet beslist)
Aangezien het op aardige investeringen gaat ben ik me rustig aan het inlezen in de materie
nu zie ik op marktplaats het volgende:
http://link.marktplaats.nl/223436454
grof gezegd 1000Wp €2.25 per Wp
Is dit een te mooie aanbieding om te laten liggen of is hier niets bijzonders aan en komt dit geregeld langs(eventuele valkuilen).
Zelf ben ik er eigenlijk nog niet aan toe maar gezien de Wp prijs ziet het er volgens mij wel interesant uit.
[ Voor 5% gewijzigd door QuestionMarc op 17-02-2009 21:34 ]
Op de fiets vervuil je niets!
Door in ieder geval de cijfers per persoon weer te geven. In ons geval bijvoorbeeld over 2008:ericplan schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:18:
De cijfers zijn altijd lastig te vergelijken omdat ieders situatie anders is. Hoe zou je dat nou beter kunnen weergeven?
- Elektriciteit: 412 kWh per persoon
- Aardgas: 295 m3 per persoon
- Water: 27 m3 per persoon
Daarmee verreken je in elk geval de verschillen in gezinssituatie. Dan rijst natuurlijk gelijk de vraag: telt een net geboren baby direct mee als volledig persoon? Ook neem je de verschillen in woningtype e.d. niet mee, maar ik zou zo niet weten hoe je dat makkelijk zou kunnen doen.
Voor zonnestroom iis duidelijk: opbrengsten weergeven in kWh/kWp, in ons geval over 2008:
- Zonnestroom: 744 kWh/kWp
Daarmee verreken je de verschillen in installatiegrootte. Natuurlijk verreken je niet de verschillen in opstelling en zo, maar ook daarvoor geldt weer; hoe zou je dat op een simpele manier willen doen?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Prijs is mooi laag, zelfs als je nog apart bevestigingsmateriaal moet kopen/maken. Panelen en omvormers zijn wel al tien jaar oud, dat is wel iets om over na te denken. Je hebt dan in ieder geval al een substantieel deel van de gemiddeld te verwachten levensduur van de omvormer gehad, en dan wordt het ineens belangrijk om te weten of de omvormer het 'zwaar' gehad heeft. Heeft hij grote temperatuursverschillen voor zijn kiezen gehad? Binnen of buiten gehangen? Zwaar belast?brailroad schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:21:
Voor de panelen geldt het minder, hoewel bij een te verwachten gemiddelde levensduur van dertig jaar ook als een vrij groot gedeelte daarvan voorbij is.
Ik zou het zelf niet direct weten. Prijs is mooui maar het is vrij oud. Tweedehands blijft een risico. Als je je omvormer over twee jaar moet vervangen was de totale prijs misschien toch niet zo mooi als het eerst leek. Maar voor hetzelfde geld blijft alles werken en heb je een zeer mooie deal gedaan.
Daar heb je dus al iets. Wij koken electrisch. Dus meer electra en minder gasverbuik. Doen we het goed? Ik weet het niet want de cijfers zijn niet vergelijkbaar.JeroenH schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:34:
[...]
Door in ieder geval de cijfers per persoon weer te geven. In ons geval bijvoorbeeld over 2008:
A'dam PVOutput
Interessant vraagstuk... Als er interesse is wil ik wel een site in elkaar programmeren waar dit zou moeten kunnen? Maak ik er gelijk een wiki bij :-)ericplan schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:18:
Regelmatig komen er cijfers langs van mede tweakers over verbruik e.d. De cijfers zijn altijd lastig te vergelijken omdat ieders situatie anders is. Hoe zou je dat nou beter kunnen weergeven? Het lastige van onze groep is natuurlijk al dat we verre van representatief zijn.
Hoe zit dat nou eigenlijk met hardsolderen dan? Ik heb al wel s39 kiwa en tin/zilver voor de waterleiding, maar zou dat voor de collectorleidingen niet sterk genoeg zijn? Eigenlijk wilde ik die koppelingen met tin/lood solderen. Ik kan me niet voorstellen dat die leiding zo heet gaat worden op een paar meter afstand van de collector dat die koppeling kan breken. En de druk zal nooit hoger worden als de normale waterleiding, want er zit een overdrukventiel (3bar) in het systeem.ericplan schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 07:47:
[...]
Ik deel je mening over knelkoppelingen, maar met gewoon solderen kom je er denk ik niet. Ik zou liever hardsolderen. Overigens kunnen goede knelkoppelingen (VSH) wel wat hebben, dit in tegenstelling tot bonfix en Gammaspul. Ik ben benieuwd hoe alles er uit ziet. Ik mag ook bijna beginnen![]()
Dat zal nog even lastig plannen worden om het af te maken. Die kleine handenbinders vertonen nog wel eens onvoorspelbaar gedragwaardoor je opeens wel warm water nodig hebt voor een badje. Dat werkt niet echt lekker.
Over de koppelingen bij de solarline, alles is VSH voor zover inbegrepen, maar de koppelingen die op het duco regelventiel, en op de flowregelaar zitten, zijn volgens mij iets andere kwaliteit.
Als het echt mocht lekken, dan ga ik het eerst met een stukje teflon over het tonnetje proberen. Die buizen waren een crime om te buigen. (gelukkig heb ik wel rekening gehouden met het ergste; uiteinden van het lastige bochtenwerk heb ik zo lang mogelijk gehouden, dus 1 of zelfs 2 keer inkorten is niet rampzalig)
Het lastige was overigens ook wel dat een knelkoppeling voor een buis van 15mm vastgezet moet worden met een steeksleutel maatje 21 en 23. En wat hebben ze in de bouwmarkt.....20 en 22. Met de baco en een waterpomptang ging het toch wat minder makkelijk
Overigens heb ik vandaag een klein probleempje in mijn ontwerp ontdekt...De onderste toevoerleiding van de collector loopt meteen omlaag. Daardoor drupt de regen soms in de armaflex isolatiehuls. En dat komt er aan de binnenkant dus netjes uitgedrupt...Dus die moet ik aan de bovenkant nog eens even waterdicht maken op de een of andere manier.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Da's heeeeel erg netjes, gatgda!gatgda schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 22:49:
zou er zelf wel interesse in hebben om wat te kunnen rekenen. We zijn zelf met z'n 5-en (3 jonge kids), hebben wel zonnepanelen (1140 Wp) en zonnecollector. Verbruik elektra: 900 kWh p/j (dus zonnepanelen doen net wat meer dan we verbruiken), en gas zo'n 400 m3
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Per persoon omrekenen vind ik ook niet helemaal kloppen. Verwarming, wat drie kwart van het gasverbruik is, en app. dat altijd standby staat (koelkast e.d.) worden dan verdeeld over alle personen, wat niet klopt. Die kosten had je zobiezo, als je nu met 1 persoon bent of met 10.JeroenH schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:34:
[...]
Door in ieder geval de cijfers per persoon weer te geven. In ons geval bijvoorbeeld over 2008:
Daarmee verreken je in elk geval de verschillen in gezinssituatie. Dan rijst natuurlijk gelijk de vraag: telt een net geboren baby direct mee als volledig persoon? Ook neem je de verschillen in woningtype e.d. niet mee, maar ik zou zo niet weten hoe je dat makkelijk zou kunnen doen.
Verwarming en koelkast zal misschien wel iets meer gebruikt worden, maar verhoudingsgewijs ben je dan met een klein gezin altijd in een nadeel en is vergelijken niet mogelijk.
Ik voel zelf ook het meeste voor het idee van ericplan: een website waarin vergelijkbare huizen en gezinnen gematched worden. Als je zoeiets opzet, hoe kom je alleen aan de initiele gegevens/gebruikers?
Mijn ouders hebben jarenlang een semi-bedrijfsstofzuiger gehad. Deze had de motor VOOR de stofzuigerzak. Ook zat er in de voet een roterende borstel. Deze stofzuiger gebruikte maar 250 Watt.ericplan schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 20:53:
[...]
Ik heb een beest van een stofzuiger, 2200W. Vraag me af of hier veel winst te boeken is. Met een slecht zuigende stofzuiger ben je langer bezig. Met een goede gaat het sneller. De winst zou moeten zitten in het type motor, maar ik heb de indruk dat daar niet veel verschil in zit.
We hebben daar trouwens nog wel eens verschrikkelijk mee kunnen lachen. Mijn ouders hadden zich namelijk om laten praten om zo'n Kirby stofzuiger vertegenwoordiger uit te nodigen. Naast zijn andere onzin blabla werd ook het opgenomen vermogen geroemd. Wat keek hij op z'n neus toen we de 'bewijslast' uit de kast haalden (hij geloofde het eerst niet).
Ik heb altijd gehoord dat je een gewone capillaire soldeerverbinding niet mechanisch mag belasten, omdat er relatief snel metaalmoeheid op kan treden. Door de enorme temperatuurverschillen in de collectorleiding zullen er vast wel spanningen ontstaan door rek en krimp. Druk en temperatuur maken de verbinding ook niet sterker.Mistraller schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 22:32:
[...]
Hoe zit dat nou eigenlijk met hardsolderen dan? Ik heb al wel s39 kiwa en tin/zilver voor de waterleiding, maar zou dat voor de collectorleidingen niet sterk genoeg zijn? Eigenlijk wilde ik die koppelingen met tin/lood solderen. Ik kan me niet voorstellen dat die leiding zo heet gaat worden op een paar meter afstand van de collector dat die koppeling kan breken. En de druk zal nooit hoger worden als de normale waterleiding, want er zit een overdrukventiel (3bar) in het systeem.
Over de koppelingen bij de solarline, alles is VSH voor zover inbegrepen, maar de koppelingen die op het duco regelventiel, en op de flowregelaar zitten, zijn volgens mij iets andere kwaliteit.
Als het echt mocht lekken, dan ga ik het eerst met een stukje teflon over het tonnetje proberen. Die buizen waren een crime om te buigen. (gelukkig heb ik wel rekening gehouden met het ergste; uiteinden van het lastige bochtenwerk heb ik zo lang mogelijk gehouden, dus 1 of zelfs 2 keer inkorten is niet rampzalig)
Het lastige was overigens ook wel dat een knelkoppeling voor een buis van 15mm vastgezet moet worden met een steeksleutel maatje 21 en 23. En wat hebben ze in de bouwmarkt.....20 en 22. Met de baco en een waterpomptang ging het toch wat minder makkelijkMaar waarschijnlijk zijn ze daarom ook niet té vast gekomen)
Overigens heb ik vandaag een klein probleempje in mijn ontwerp ontdekt...De onderste toevoerleiding van de collector loopt meteen omlaag. Daardoor drupt de regen soms in de armaflex isolatiehuls. En dat komt er aan de binnenkant dus netjes uitgedrupt...Dus die moet ik aan de bovenkant nog eens even waterdicht maken op de een of andere manier.
Ik heb van Knipex een soort waterpomptang met platte bekken. Die heeft het gemak van een waterpomptang en de nauwkeurigheid van een Bahco. Ook handig zijn zg klauwsleutels Bij deze zaak kan je ook mooie steeksleutelsets bestellen, met wel de goede maten. Van Gedore, dus daar doe je de rest van je leven mee.
En moet je toch nog even het dak op, om er een soort kapje over te maken. Succes.
[ Voor 2% gewijzigd door ericplan op 18-02-2009 11:24 . Reden: link naar plaatje toegevoegd ]
A'dam PVOutput
Zo'n site zou eenvoudig van opzet moeten zijn, met als doel besparing op energie/kosten. Op die manier zou je dat kunnen promoten bij radar of kassa. Wel even zorgen dat je niet teveel gegevens verzamelt, zodat de privacy niet in de knel komt.IJsbeer schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 08:25:
[...]
Per persoon omrekenen vind ik ook niet helemaal kloppen. Verwarming, wat drie kwart van het gasverbruik is, en app. dat altijd standby staat (koelkast e.d.) worden dan verdeeld over alle personen, wat niet klopt. Die kosten had je zobiezo, als je nu met 1 persoon bent of met 10.
Verwarming en koelkast zal misschien wel iets meer gebruikt worden, maar verhoudingsgewijs ben je dan met een klein gezin altijd in een nadeel en is vergelijken niet mogelijk.
Ik voel zelf ook het meeste voor het idee van ericplan: een website waarin vergelijkbare huizen en gezinnen gematched worden. Als je zoeiets opzet, hoe kom je alleen aan de initiele gegevens/gebruikers?
A'dam PVOutput
Goeie tips...maar de warmwaterleiding, die wordt toch ook altijd gesoldeerd...daar treden toch ook aardige verschillen op? En die moeten zelfs verplicht gesoldeerd, bijna alles zit bij ons in de muur. En dat zit al 20 jaar vast. Is solderen met tin/zilver overigens sterker dan tin/lood?ericplan schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 08:42:
[...]
Ik heb altijd gehoord dat je een gewone capillaire soldeerverbinding niet mechanisch mag belasten, omdat er relatief snel metaalmoeheid op kan treden. Door de enorme temperatuurverschillen in de collectorleiding zullen er vast wel spanningen ontstaan door rek en krimp. Druk en temperatuur maken de verbinding ook niet sterker.
Ik heb van Knipex een soort waterpomptang met platte bekken. Die heeft het gemak van een waterpomptang en de nauwkeurigheid van een Bahco. Ook handig zijn zg klauwsleutels Bij deze zaak kan je ook mooie steeksleutelsets bestellen, met wel de goede maten. Van Gedore, dus daar doe je de rest van je leven mee.
En moet je toch nog even het dak op, om er een soort kapje over te maken. Succes.
---------------
Bij een levensduur van 30 jaar is er nog maar 20 jaar over. Daar moet je zeker rekening mee houden. De omvormer is, waarschijnlijk, aan vervanging toe binnen enkele jaren en er zitten geen beugels bij voor het platte dak.QuestionMarc schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 21:34:
[...]
Hij vraagt er 2400 voor met omvormer, voor 1000 wp. Heb er ook over getwijfeld maar toch maar niet gedaan. Er zitten trouwens geen steunen oid bij! En die omvormer is ook al weer 10 jaar oud, wil je die vervangen dan kost dat ook weer minimaal 900 euro...
Misschien ben je beter af met een iets duurdere set of je moet er nog veel vanaf kletsen. Ik heb zelf ook even contact gehad met de verkoper en heb besloten het niet te doen. Zelfs niet voor 2200 euro.
Verwijderd
Hier kun je zien wat de verhouding is van gas-, stroom- en waterverbruik met het soort huis en het aantal personen: http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/energie.html . Misschien dat je het gasverbruik kunt vergelijken met behulp van het aantal kubieke meters van het huis?IJsbeer schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 08:25:
[...]
Per persoon omrekenen vind ik ook niet helemaal kloppen. Verwarming, wat drie kwart van het gasverbruik is, en app. dat altijd standby staat (koelkast e.d.) worden dan verdeeld over alle personen, wat niet klopt. Die kosten had je zobiezo, als je nu met 1 persoon bent of met 10.
Je warmwaterleiding wordt niet heter dan ca 60 graden en niet kouder dan 5 graden. De collectorleiding is gevuld met een glycolmengsel en zou van -20 tot +90 kunnen gaan. Het temperatuurverschil is zo maar een factor 2 groter. Meer informatie kan je vinden bij www.griffon.nl, die nu de eigenaar is van S39. Ze hebben daar voor verschillende toepassingen productwijzers. (Als je daar kijkt: Ik denk dat je een zonnecollector beter kan benaderen als buitenunit van een airco). Zilver/tin is volgens mij iets sterker dan lood/tin.Mistraller schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 09:29:
[...]
Goeie tips...maar de warmwaterleiding, die wordt toch ook altijd gesoldeerd...daar treden toch ook aardige verschillen op? En die moeten zelfs verplicht gesoldeerd, bijna alles zit bij ons in de muur. En dat zit al 20 jaar vast. Is solderen met tin/zilver overigens sterker dan tin/lood?
A'dam PVOutput
Was een interessante uitzending en het gaf weer wat hoop.
Er werd altijd geroepen dat het "over 30 jaar" zover was dat we energie konden opwekken met kernfusie-technieken. ( en die 30 jaar bleef steeds doorschuiven...)
Gisteren waren er al optimistische geluiden die het over 2022 hadden.
Dus vanaf nu kunnen we (blijven) roepen dat het "over een jaar of 15" zover is.
*Punkrocker blijft hopen dat dit ooit goed komt*
"What do you get if you multiply six by nine..."
Op zich is dat een leuke site en er staat ook een link naar http://www.energielastenverlager.nl/.Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 09:38:
[...]
Hier kun je zien wat de verhouding is van gas-, stroom- en waterverbruik met het soort huis en het aantal personen: http://www.nibud.nl/uitgaven/wat-kost/energie.html . Misschien dat je het gasverbruik kunt vergelijken met behulp van het aantal kubieke meters van het huis?
Maar het blijft allemaal zo algemeen, zo oppervlakkig. Wat ik zo graag wil is een site waar je je kan spiegelen aan je virtuele buurman, die ergens in nederland in een ongeveer even groot huis woont met ongeveer dezelfde gezinsgrootte, en die ook elektrisch kookt of stadsverwarming heeft of whatever.
A'dam PVOutput
Je zou er zo een boek over kunnen schrijven.
A'dam PVOutput
Ik gebruik even deze post.JeroenH schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 19:50:
[...]
Wij hebben een standaard stofzuiger van 1400Wp(het vermogen is regelbaar met een maximum van 1400 Watt). Toen ik een tijd geleden eens de verdeling van ons elektriciteitsverbruik bekeek kwam ik erachter dat de stofzuiger waarschijnlijk maar 5% van ons verbruik uitmaakt. In een 'normaal' huishouden is dat waarschijnlijk nog minder. Een stofzuiger is volgens mij moeilijk zuiniger te maken zonder daadwerkelijk de zuigkracht aan te tasten, resteert alleen de vraag of meer zuigkracht ook daadwerkelijk schoner is...
Nu stofzuigen wij toch niet zo vaak
Tevens lees ik hier elke dag wel even mee en sommige dingen boeien me best wel, andere zijn flink overdreven of worden het wel. Aan besparingen kan ik niet zoveel maar heb me veel meer het verbruik vastgezet op een vaste waarde per jaar. Reden ik wil en zal niet meer verbruiken dan dat ook al komt er wat anders bij, mijn verbruik van 6100kwh p/j is al jaren vast, (24/7 server o.a.) maaar door gezondheids problemen kwam er een waterbed, en deze heeft ook een verbruik, toch is mijn jaarbervruik niet gestegen door andere dingen na te gaan zien van kan het anders of kan het zuiniger, kortom niets minder doen maar toch zien dat je kan besparen. en dat kan. Er zijn nog wat oude dingen die wat kleine veranderingen kunnen brengen maar dat zal niet de kop zijn, dus kan nog werken naar een 5900kwh per jaar.
De reden waarom ik reageer is om de volgende, in het citaat begint men over stofzuigers. en wat zuiniger kan ect ect. mensen laat u hier niet bij de neus nemen, blijf gewoon stofzuigen en ga niet besparen hierop dit is het NIET waard. minder vaak zuigen want we vervuilen niet zo is GEEN reden om minder te gaan zuigen.
Ik vertel dit omdat mijn verbruik wel gebaseerd is op dagelijks thuis zijn, en waarom.? omdat we helaas door ziekte daar zijn komen te zitten, met allergie zijn komen te zitten dingen die we 35 jaar lang nooit gehad hebben zijn nu ineens funest.... en daaruit kwam tevens naar voren huisstofmeit.... je ziet het niet maar het is er wel... en we zogen netjes elke week alles flink af, (alleen trap en slaapkamers waren vloerbedekking) nu is alles omgezet naar laminaat en dat merken we dan ook.. Maar huisstofmeit allergie en aanverwanten kweek je door te weinig te gaan zuigen ook al lijkt de vloer schoon... onze reden had ook andere oorzaken die kwamen van buitenaf (lekkende spouwmuur.). En het jammere..?? die vloerbedekking lag er net 1.5 jaar in, we woonden er nog maar net..
GA NOOIT bezuinigen op deze dingen, die paar kwartjes kosten je later door ziekte vele malen meer..
Helaas kan ik het alleen maar vertellen door ervaring....
Andere vormen zijn minder warm water (legionella), ventilatie openingen sluiten om de tocht/stoken (slecht binnenklimaat) en zo zijn er nog veel meer dingen.... en aan legionella denkt iedereen, maar die kans om te krijgen is kleiner dan al die andere dingen.. vergis je hier niet in.....
De huisstofmeit en andere "stofjes" hebben mij de nek om gedraait, en mag nu x pillen per dag doen, en draaien er 24/7 twee luchtreinigers mee. (p/st 7 watt trouwens) isoleren is een kunst, maar vergeet in je hele werk NIET de ventilatie te verbeteren,, Tocht doet meer goed dan je zelf denkt (zolang het frisse buitenlucht is).... ventileren is NIET een raam openzetten, ventileren is doorblazen/stromen,,, kortom TOCHT....
Ware het niet dat het bij mij op zolder op de plekken waar de soldeerverbindingen zitten, niet kouder wordt dan 10 graden, en als de vloeistof in de collector zelf zo koud is, dan slaat de pomp niet aan. Dus dat valt mee. (De verbindingen die het eerst gepasseerd worden zijn wel knelkoppelingen overigens)ericplan schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 10:02:
[...]
Je warmwaterleiding wordt niet heter dan ca 60 graden en niet kouder dan 5 graden. De collectorleiding is gevuld met een glycolmengsel en zou van -20 tot +90 kunnen gaan. Het temperatuurverschil is zo maar een factor 2 groter. Meer informatie kan je vinden bij www.griffon.nl, die nu de eigenaar is van S39. Ze hebben daar voor verschillende toepassingen productwijzers. (Als je daar kijkt: Ik denk dat je een zonnecollector beter kan benaderen als buitenunit van een airco). Zilver/tin is volgens mij iets sterker dan lood/tin.
Ik wordt van die site alleen niet zoveel wijzer, ik ga vanavond even bij de bouwmarkt kijken wat er voorhanden is, en dan even bij mijn "klus-informant" langs.
---------------
Ik heb even de specs opgezocht van tin/zilver en lood/tin. Wat direct opvalt is de hogere temperatuur bestendigheid. Omdat je korte leidingen hebt, zal die koude wel meevallen, maar bij langere leidingen op het dak kan ik me voorstellen dat op een heldere vorstdag de collector opwarmt, op basis daarvan de pomp aanslaat en vervolgens wordt alles rondgepompt, ook de (zeer) koude vloeistof die in de leidingen op het dak zit. Het lijkt me dat je veilig met Resist 2 aan de slag kan.Mistraller schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 17:12:
[...]
Ware het niet dat het bij mij op zolder op de plekken waar de soldeerverbindingen zitten, niet kouder wordt dan 10 graden, en als de vloeistof in de collector zelf zo koud is, dan slaat de pomp niet aan. Dus dat valt mee. (De verbindingen die het eerst gepasseerd worden zijn wel knelkoppelingen overigens)
Ik wordt van die site alleen niet zoveel wijzer, ik ga vanavond even bij de bouwmarkt kijken wat er voorhanden is, en dan even bij mijn "klus-informant" langs.
Soldeer tin-zilver Resist-2
Loodvrij massief tin/zilver (96,5%/ 3,5%) draadsoldeer.
Toepassingsgebied
Geschikt voor het solderen van koperen (drink)waterleidingen - en gasleidingen in combinatie met koperen of messing fittingen. Altijd toepassen in combinatie met een vloeimiddel met KIWA-keur. Voor drinkwaterleidingen is het gebruik een KIWA-gekeurd vloeimiddel in combinatie met een loodvrij soldeer verplicht.
Niet geschikt of toegestaan voor aluminium, RVS, zink, koude- en warmtetechniek, elektro- en elektronicatoepassingen.
Eigenschappen
Lood en cadmiumvrij
Smeltpunt 221°C
Soldeertemperatuur 245°C
Temperatuurbestendigheid 175°C
Massief
doorsnede 2 mm
Soldeer tin-lood 40/60 massief
Universeel massief tin/lood (40/60) draadsoldeer.
Toepassingsgebied
Geschikt voor het solderen van o.a. koper, messing, brons, staal, (sterk vervuild of geoxideerd) zink, RVS, nikkel en chroom in vrijwel alle toepassingsgebieden.
Te gebruiken in combinatie met een S-39 Universal (Pasta), S-39 RVS of S-39 ZN. Voor drinkwaterleidingen is het gebruik een KIWA-gekeurd vloeimiddel in combinatie met een loodvrij soldeer verplicht.
Niet geschikt of toegestaan voor aluminium, drinkwaterleidingen, koude- en warmtetechniek, elektro- en elektronicatoepassingen.
Eigenschappen
40% tin / 60% lood
Smelttraject 183°C - 234°C
Soldeertemperatuur 260°C
Temperatuurbestendigheid 90°C
Massief
doorsnede 2 mm
A'dam PVOutput
Verwijderd
Mooi spul en juist geschikt voor de hogere temperaturen.
Speciale koppelingen met een pakkingsring.
Verwerkt lekker snel en uiterst duurzaam.
Is wel duurder maar als je alles meetelt dan valt het verschil wel mee.
Leiding (inwendig 20mm) en de isolatie met een wanddikte van 19mm geschikt tot175gr voor €11,37 p/m
Veel minder koppelingen nodig omdat je met flexibele buis werkt.
Weersbestendig en UV-bestendig en kan dus buiten gebruikt worden.
Ik heb het in Engeland besteld bij:
http://www.thesolarshop.e...lar_Connection_Lines.html
Zeer correct behandeld door die firma alles volgens afspraak.
Goede prijs, is in Nederland of Duitsland veel duurder.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2009 19:05 ]
Natuurlijk is minder stofzuigen voor het 'milieu' geen optie, voor wat mij betreft. Je eigen milieu wordt dan slechter. Maar als je dat toch op het punt staat een stofzuiger te halen, google je even en kom je er achter dat er stofzuigers van 1300 watt zijn die het net zo goed zouden moeten doen als een stofzuiger van 2000 watt. Dus sja, dan kun je net zo goed een paar tientjes extra uitgeven. Niet eens perse voor het milieu, maar ook voor je portemonnee.webcamjan schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 16:17:
[...]
Tevens lees ik hier elke dag wel even mee en sommige dingen boeien me best wel, andere zijn flink overdreven of worden het wel.
De reden waarom ik reageer is om de volgende, in het citaat begint men over stofzuigers. en wat zuiniger kan ect ect. mensen laat u hier niet bij de neus nemen, blijf gewoon stofzuigen en ga niet besparen hierop dit is het NIET waard. minder vaak zuigen want we vervuilen niet zo is GEEN reden om minder te gaan zuigen.
Andere vormen zijn minder warm water (legionella), ventilatie openingen sluiten om de tocht/stoken (slecht binnenklimaat) en zo zijn er nog veel meer dingen.... en aan legionella denkt iedereen, maar die kans om te krijgen is kleiner dan al die andere dingen.. vergis je hier niet in.....
Als je tochtgaten dicht, dan moet je idd op een andere manier gaan ventileren. Met warmteterugwinning of co2 gestuurd ventileren is dan het mooist; of zelfs co2 gestuurd ventileren met warmteterugwinning. En over dit soort dingen: Hetzelfde of beter voor minder energiegebruik gaat volgens mij dit topic over. En wanneer er aan een bepaalde techniek nadelen kleven, slimme oplossingen daarvoor.
Ventilatie hoeft niet samen te gaan met tocht -> een goed uitgevoerde balansventilatie is zeer comfortabel en energiezuinig.ventileren is NIET een raam openzetten, ventileren is doorblazen/stromen,,, kortom TOCHT....
Enig idee wat de server gebruikt? 24/7 gaat hard. En misschien kun je je waterbed met gas verwarmen?
ps. Vervelend van je ziekte, helemaal als je achteraf denkt dat je het had kunnen voorkomen.
[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 18-02-2009 19:35 ]
http://www.thesolarshop.eu/acatalog/Sunnpro-Sp-Manual.PDF
Met een te zwakke stofzuiger ben je vaak namelijk langer bezig. Vergelijk het maar met het verschil tussen zuigen met een volle stofzuigerzak en een nieuwe, nog lege zak.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Berekend gasverbruik voor 2009 is 150% meer als voorgaande jaren: normaliter rond de 800-850 m3, nu na herberekening 1350 m3...
Ik voorzie een hoop hart-aanvallen zodra de rest van de klanten na lustig stoken in de afgelopen maanden, een 'naheffing' krijgt van honderden euro's...
Nog even en dan is Greenchoice mijn duurzame keuze
[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 18-02-2009 21:08 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Da's een goeie over die leidingen door het dakMistraller schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 22:32:
[...]
Het lastige was overigens ook wel dat een knelkoppeling voor een buis van 15mm vastgezet moet worden met een steeksleutel maatje 21 en 23. En wat hebben ze in de bouwmarkt.....20 en 22. Met de baco en een waterpomptang ging het toch wat minder makkelijkMaar waarschijnlijk zijn ze daarom ook niet té vast gekomen)
Ik heb vandaag alles weer losgesoldeerd omdat ik niet tevreden was over het resultaat.(pietje precies) En alles vervangen door knelkoppelingen. Echt VEEL makkelijker dan dat gezeur met solderen die je zeer lastig weer loskrijgt
Dat een knelkoppeling misschien lekt is volgens mij amateurpraat (dacht het zelf ook) want van de 20 die ik vandaag heb gekneld lekt er niet één...
En ik gooi er nog maar een blokje hout op
[ Voor 65% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-02-2009 21:17 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Het temperatuursverschil zat me ook niet lekker, want jouw bovengrens is natuurlijk veel te laag gekozen...Bedenk dat op een mooie zomerdag ook kan gebeuren dat de pomp uitstaat. De hele collectorleiding is dan gevuld met stoom. En dan ineens pak je warm water en slaat de pomp aan. Hop, 175 graden stoom door de leiding. (Vandaar de eis dat de isolatie ook kortstondig 180 graden moet weerstaan). En dan is 90 graden temperatuursbestendig dus echt te weinig. En tin/zilver is dan precies goed.ericplan schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 18:14:
[...]
Ik heb even de specs opgezocht van tin/zilver en lood/tin. Wat direct opvalt is de hogere temperatuur bestendigheid. Omdat je korte leidingen hebt, zal die koude wel meevallen, maar bij langere leidingen op het dak kan ik me voorstellen dat op een heldere vorstdag de collector opwarmt, op basis daarvan de pomp aanslaat en vervolgens wordt alles rondgepompt, ook de (zeer) koude vloeistof die in de leidingen op het dak zit. Het lijkt me dat je veilig met Resist 2 aan de slag kan.
Soldeer tin-zilver Resist-2
Loodvrij massief tin/zilver (96,5%/ 3,5%) draadsoldeer.
Toepassingsgebied
Geschikt voor het solderen van koperen (drink)waterleidingen - en gasleidingen in combinatie met koperen of messing fittingen. Altijd toepassen in combinatie met een vloeimiddel met KIWA-keur. Voor drinkwaterleidingen is het gebruik een KIWA-gekeurd vloeimiddel in combinatie met een loodvrij soldeer verplicht.
Niet geschikt of toegestaan voor aluminium, RVS, zink, koude- en warmtetechniek, elektro- en elektronicatoepassingen.
Eigenschappen
Lood en cadmiumvrij
Smeltpunt 221°C
Soldeertemperatuur 245°C
Temperatuurbestendigheid 175°C
Massief
doorsnede 2 mm
Soldeer tin-lood 40/60 massief
Universeel massief tin/lood (40/60) draadsoldeer.
Toepassingsgebied
Geschikt voor het solderen van o.a. koper, messing, brons, staal, (sterk vervuild of geoxideerd) zink, RVS, nikkel en chroom in vrijwel alle toepassingsgebieden.
Te gebruiken in combinatie met een S-39 Universal (Pasta), S-39 RVS of S-39 ZN. Voor drinkwaterleidingen is het gebruik een KIWA-gekeurd vloeimiddel in combinatie met een loodvrij soldeer verplicht.
Niet geschikt of toegestaan voor aluminium, drinkwaterleidingen, koude- en warmtetechniek, elektro- en elektronicatoepassingen.
Eigenschappen
40% tin / 60% lood
Smelttraject 183°C - 234°C
Soldeertemperatuur 260°C
Temperatuurbestendigheid 90°C
Massief
doorsnede 2 mm
Zodoende ben ik vandaag tot dezelfde conclusie gekomen. Ik ga lekker met die tin/zilver aan de slag.
Echt hardsolderen is ten eerste moeilijk, daarnaast kan messing daar niet zo goed tegen vanwege de hoge temperatuur, en verder moet ik een aantal plekken afschermen tegen de hitte. Met hardsolderen duurt dat allemaal nog veel langer. En de koppelingen zitten niet buiten bereik, dus mocht er toch eentje losgaan, dan is het altijd nog te verhelpen.
Mijn leidingen gaan direct naar binnen, de flexibele buis komt binnen uit. Meteen daarachter zitten wat stukken met knelkoppelingen want daar is praktisch geen ruimte om te solderen.
Onder mijn ketel echter, wil ik een aantal koppelingen vlak achter elkaar plaatsen. Met knelkoppelingen past het gewoonweg niet, want ze gaan achter de verwarmingsleidingen door, en die gaan dus mooi niet van de muur.
Ik heb voor de overige knelverbindingen bij de praxis een steeksleutel 21/23 gekocht, en een fatsoenlijke bahco. Nu gaat het een stuk beter.
@QuestionMarc
Is jouw installatie nu in bedrijf eigenlijk?
Over knelkoppelingen, dan heb je mazzel, want ik heb er altijd gedonder mee gehad. Achter mijn keukenkastjes (bij de vaatwasser, én de kraan) al twee keer een lekkage gehad. (7 jaar geleden door de keukenboer geplaatst) En dan dus in een onmogelijke houding die knelring zien te verwijderen, en een nieuwe plaatsen...
Zo lees ik ook wel van sommige klussers dat ze zowieso preventief teflon erin stoppen, maar dat gaat me dan weer wat ver, zo amateuristisch wil ik niet te werk gaan.
Een andere reden van solderen is gewoon de kosten, en ik vind het leuker om te buigen en te solderen, dan met knietjes en steeksleutels te werken
[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 18-02-2009 21:39 ]
---------------
5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem
Ik ben trotse eigenaar van een zonnepaneel. Een Shell solar paneel uit 2000. Extra gegevens moet ik nog ff opzoeken. Paneel ziet er perfect uit, geen vocht, geen rare plekken, geen butsen en werkt prima. ( voltmeter erop ). Nu even de tijd vinden om hem te installeren. Leuk klusje voor dit weekend.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Volgens de site van wicu 100grmcaklein schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:43:
Weet iemand misschien wat de maximale temperatuur is waartegen een Wicu leiding (zacht koper) bestand is? M.a.w., is het een probleem om die te gebruiken voor een zonneboiler-circuit?
http://www.wicu-systems.c...UExtra/techDaten/daemmung
Teflontape trouwens 135gr
http://www.griffon.nl/upload/12e7c6a0100d1a0f89f04301.pdf
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2009 21:56 . Reden: correctie ]
Hmmm, dat ook niet veel eigenlijk voor die teflon tape. Zeker omdat je die toch echt nodig hebt bij de expansievat console en vulpunt etc.Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:48:
[...]
Volgens de site van wicu 100gr
http://www.wicu-systems.c...UExtra/techDaten/daemmung
Teflontape trouwens 135gr
http://www.griffon.nl/upload/12e7c6a0100d1a0f89f04301.pdf
Voor flexibele leiding kan je ook van die kant en klare leiding kopen, die is RVS. (en dúúr!)
---------------
Gefeliciteerd flitspaal, specs zijn verder niet interressantflitspaal.nl schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:47:
WHOOPIE!
Ik ben trotse eigenaar van een zonnepaneel. Een Shell solar paneel uit 2000. Extra gegevens moet ik nog ff opzoeken. Paneel ziet er perfect uit, geen vocht, geen rare plekken, geen butsen en werkt prima. ( voltmeter erop ). Nu even de tijd vinden om hem te installeren. Leuk klusje voor dit weekend.
A'dam PVOutput
Mazzel...ik denk dat de kunst is om recht in te steken en niet te hard aandraaienMistraller schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:30:
[...]
@QuestionMarc
Is jouw installatie nu in bedrijf eigenlijk?
Over knelkoppelingen, dan heb je mazzel, want ik heb er altijd gedonder mee gehad. Achter mijn keukenkastjes (bij de vaatwasser, én de kraan) al twee keer een lekkage gehad. (7 jaar geleden door de keukenboer geplaatst) En dan dus in een onmogelijke houding die knelring zien te verwijderen, en een nieuwe plaatsen...
Mijn installatie is nu binnen klaar, ik wacht nog op een mooie windstille dag in het weekeinde om de collectoren te plaatsen. Ik heb alles klaarliggen dus nu moet het weer ff meewerken. Waar is de tijd dat het heel de winter 10 graden was?
Verwijderd
Daarom gebruik ik hennep met fitterskit.Mistraller schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 22:01:
[...]
Hmmm, dat ook niet veel eigenlijk voor die teflon tape. Zeker omdat je die toch echt nodig hebt bij de expansievat console en vulpunt etc.
Voor flexibele leiding kan je ook van die kant en klare leiding kopen, die is RVS. (en dúúr!)
Deze is bestand tegen hogere temperaturen en wordt ook bij stoomleidingen gebruikt.
De rvs DN16 kost €5,40 en wat kost koper? een €3 ofzo
Waar koop je de rvs leiding?Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 22:18:
[...]
De rvs DN16 kost €5,40 en wat kost koper? een €3 ofzo
5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem
Verwijderd
een paar posts terug
http://www.thesolarshop.e...Stainless_Solar_Tube.html
koers 1,14 + 14% btw
koperpijp zet ook veel meer uit dan rvs, daarbij is de flexibele pijp in de lengte dus ook flexibel (ideaal bij langere lengtes)
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2009 22:34 ]
In vrijwel de meeste zonnecollectoren zal je nooit last krijgen van Legionella: is ALLEEN als de temperatuur langdurig in een fout gebied zit (pak em beet tussen 25 en 45 graden) en er GEEN verversing plaatsvindt. Zelfs al zou je bij een zonneboiler geen naverwarming gebruiken en langdurig niet buiten dit gebied komen (en dat komt eigenlijk al nooit voor: schoon water is plm 7-10 graden, op een mooie zonnige dag schiet de temp naar 50-90 graden) dan blijft het water toch steeds doorstromen. Je hebt namelijk geen stilstaand water.webcamjan schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 16:17:
[...]
[...]
Daarnaast zou je het dan nog moeten vernevelen, en dat lukt alleen maar in een douche (zelfs onder een spetterende kraan in de keuken krijg je niet genoeg druppeltjes in de lucht om iets van te krijgen). Overigens wordt je er alleen (echt goed) ziek van als je een verlaagde weerstand hebt, de meesten worden er niet of nauwlijks ziek van.
Het meeste hierover wordt echt zwaar overdreven.
Andere dingen (zoals te weinig stofzuigen) moeten idd niet alleen maar op kosten overwogen worden.
Dat kan inderdaad ook, dat heb ik ook nog liggen. In de nefit handleiding wordt overigens wel gewoon over teflontape gesproken.Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 22:18:
[...]
Daarom gebruik ik hennep met fitterskit.
Deze is bestand tegen hogere temperaturen en wordt ook bij stoomleidingen gebruikt.
RVS leiding (en twintube) is ook te bestellen bij solarsparshop.de, waar mijn hotfill vandaan komt. Maar of die leidingen goedkoop (of duur) zijn weet ik niet.
---------------
Verwijderd
Zit net te kijken opMistraller schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 22:42:
[...]
RVS leiding (en twintube) is ook te bestellen bij solarsparshop.de, waar mijn hotfill vandaan komt. Maar of die leidingen goedkoop (of duur) zijn weet ik niet.
http://shop.solarsparshop...daf6§ion=beschreibung
Een boiler met luchtwarmtepomp.
De ontwikkelingen gaan verder
Daar heb ik ook aan zitten te denken, ik moet vanaf zolder naar de begane grond.mcaklein schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:43:
Weet iemand misschien wat de maximale temperatuur is waartegen een Wicu leiding (zacht koper) bestand is? M.a.w., is het een probleem om die te gebruiken voor een zonneboiler-circuit?
Hier hangt in de meterkast de warmtewisselaar van de stadsverwarming en deze gaat dienen ter na-verwarming mocht het boilerwater te koud zijn.
Voor deze 7 meter wil ik een leiding aan 1 stuk, een wicu buis dus.
Op dit moment heb ik al een wicu buis liggen van de warmtewisselaar naar de aanbouwkeuken, dit is ook een afstand van 7 meter.
Water opgewarmt door de warmtewisselaar is zo'n 60 graden en ik heb er geen problemen mee.
Als je het water af-mixt vlak achter de boiler naar 60 a 65 graden en dan verder gaat met wicu buis moet het volgens mij goed gaan.
Hoe het zit met de leiding tussen collector en boiler alwaar het wel 90'C kan worden durf ik niet te zeggen, maar is volgens mij bij de fabrikant wel op te vragen.
[ Voor 8% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-02-2009 23:06 ]
Mag je een poly paneel en een mono paneel samen aan een Steca 300 omvormer aansluiten als de maximum voltage en stroom van beide panelen bijna hetzelfde zijn? Of krijg je daar toch problemen/verliezen mee bij verschillende instralingen.
www.sunsolar.nl
Logisch redenerend lijkt mij geen probleem om 2 panelen van verschillende opbouw (poly/mono) te matchen indien de technische specs (voltage/stroom) gelijk zijn.SolarKing schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 23:14:
een technisch vraagje over zonnepanelen.
Mag je een poly paneel en een mono paneel samen aan een Steca 300 omvormer aansluiten als de maximum voltage en stroom van beide panelen bijna hetzelfde zijn? Of krijg je daar toch problemen/verliezen mee bij verschillende instralingen.
but hey:
Disclaimer...."ik denk maar logisch na, voor daadwerkelijk advies zou ik toch een ervaren PV-leverancier benaderen. Mijn mening is persoonlijk, en evt. schades zijn geheel voor eigen risico"
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
In de omvormer zit een circuit wat gaat proberen om het product van spanning en stroom zo groot te maken.SolarKing schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 23:14:
een technisch vraagje over zonnepanelen.
Elk paneel heeft een eigen verloop van de spanning bij toenemende stroom en als die curve dus afwijkt tussen beide panelen, zal de efficientie van het geheel wat af kunnen nemen.
Als de spanning en stroom van beide nauwlijks verschillen, lijkt me dat geen probleem. Pas als een een redelijk lagere max. stroom heeft, zal de opbrengst van het andere paneel flink afnemen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Gefeliciteerd!flitspaal.nl schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 21:47:
WHOOPIE!
Voor mensen die ook nog iets dergelijks overwegen: leuke aanbieding op Marktplaats. Vier 100Wp panelen van hetzelfde type als ik heb, en de biedingen staan nu op € 200 per stuk. Er zit geen omvormer bij, die zul je los moeten kopen, maar die is ook wel te krijgen via Marktplaats. Het zou mogelijk moeten zijn om rond de € 3 / Wp uit te komen.
Is dat het water na verwarmen met een lucht warmtepomp? Of is dat het tapwater verwarmen met een warmtepomp, welke als bron je zonneboiler gebruikt? Kan er niet zoveel wijs uit worden.Verwijderd schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 23:00:
[...]
Zit net te kijken op
http://shop.solarsparshop...daf6§ion=beschreibung
Een boiler met luchtwarmtepomp.
De ontwikkelingen gaan verder
Verwijderd
Daar kaapt china ff een potje olie weg van de rest vd wereld.
http://www.ft.com/cms/s/0...07658.html?nclick_check=1
What's next? straks bied Japan/india/China toch meer voor de LNG rechten en gaat het gas ook al naar het oosten.
EZ mag dan wel grootse macht praatjes hebben, hand in hand met shell, maar in feite kunnen ze helemaal geen reet doen.
Het hele drama met Shell op Shakalin werd ook al door Rusland met een vingerknip veroorzaakt.
Alleen maar een grotere zaak voor renewables; helaas zien de beleidsmakers dat nog niet.

Wel had ik weer veel plezier van de Ballofix afsluiters. Daardoor was alleen in het keukenkastje geen water.
Nu moet ik nog zo'n zelfde truc uithalen onder een wastafel. Ook daarvoor zijn mengventielen te koop, iets mooier, veel duurder. Ook weer van Caleffi of anders een Watts Minimix.

[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 19-02-2009 20:33 ]
A'dam PVOutput
Als je het eerste hebt gedaan dan vraag ik me af wat het nu van de quooker nog is
Ik heb de Quooker voorzien van een hotfill, en ik hoop dat als de zonneboiler er is, er zo nu en dan water van 90° de Quooker in stroomt.QuestionMarc schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 16:18:
Begrijp ik nu dat je het kokende water uit de Qooker afmixt tot een lagere temperatuur of heb je de Qooker voorzien van hotfill zodat het minder energie kost om te verwarmen?
Als je het eerste hebt gedaan dan vraag ik me af wat het nu van de quooker nog is
[ Voor 5% gewijzigd door ericplan op 19-02-2009 16:57 ]
A'dam PVOutput
Verwijderd

2220 Wp, ZW geörienteerd (40° uit het zuiden) met een hellingshoek van 40°. 12 Ubbink Atrium panelen van Ecostream (dus weer wat werk verschaft aan het bedrijf waar JeroenH werkzaam is
De panelen zijn nog niet werkzaam, ik wacht nog op de omvormer, zou één van de volgende dagen moeten komen. Maar het is toch nog geen schitterend weer voor het moment. Foto's volgen wel eens. Leuk dat ze onrechtstreeks komen van het bedrijf waar JeroenH werkt, nu weet ik wie ik moet stalken als ze voortijdig er de brui aan geven
Kwa stofzuiger. als ik hier kijk van de twee die ik heb, een huishoudelijke en een "bouw" zuiger,, dwz een oude miele die we wel van vroeger kennen de bekende groene apparaten, dan moet ik zeggen dat de miele van 1000watt beter werkt dan de huishoudelijke van 1200watt.. vermogen zegt in deze helemaal niet veel maar de zuigkracht, stofzuigers van onder de 1000watt die zogenaamd meer zuigen bestaan domweg niet, neem maar proeven idd met legen, halfvolle en volle zakken en zie daar dan kom je er al heel snel achter dat het weer eens weggegooid geld was.SpiceWorm schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 19:27:
[...]
Natuurlijk is minder stofzuigen voor het 'milieu' geen optie, voor wat mij betreft. Je eigen milieu wordt dan slechter. Maar als je dat toch op het punt staat een stofzuiger te halen, google je even en kom je er achter dat er stofzuigers van 1300 watt zijn die het net zo goed zouden moeten doen als een stofzuiger van 2000 watt. Dus sja, dan kun je net zo goed een paar tientjes extra uitgeven. Niet eens perse voor het milieu, maar ook voor je portemonnee.
Als je tochtgaten dicht, dan moet je idd op een andere manier gaan ventileren. Met warmteterugwinning of co2 gestuurd ventileren is dan het mooist; of zelfs co2 gestuurd ventileren met warmteterugwinning. En over dit soort dingen: Hetzelfde of beter voor minder energiegebruik gaat volgens mij dit topic over. En wanneer er aan een bepaalde techniek nadelen kleven, slimme oplossingen daarvoor.
[...]
Ventilatie hoeft niet samen te gaan met tocht -> een goed uitgevoerde balansventilatie is zeer comfortabel en energiezuinig.
Enig idee wat de server gebruikt? 24/7 gaat hard. En misschien kun je je waterbed met gas verwarmen?
ps. Vervelend van je ziekte, helemaal als je achteraf denkt dat je het had kunnen voorkomen.
Diep en krachtig zuigen is de optie waar het om gaat, in vloerbekleding zie je het vuil niet, en juist dat wat je niet ziet is waar het hier om gaat. in onze speurtocht naar wat mij ziek maakte zijn we daar wel achter gekomen.
Ventilatie in combinatie van frisse aanvoer is een kunst op zich, en per woning verschillend, maar de meeste mensen hebben de sterke neiging om alle "tocht gaten" dicht te doen, waardoor de ventilatie juist verstoort wordt. Balans ventilatie is een uitkomt maar ook daar zijn al genoeg dingen uitgekomen dat het mensen wel ziek maakt, oorzaak niet tijdig reinigen of verwisselen van filters (onderhoud huur woningen) ect. als ik zie wat er in mijn afzuiging in een half jaar aan zooi inzit (aanslag) dan vraag je je domweg af waar komt dit toch weg, maar tis wel zooi die je niet ziet... die zogenaamde balans ventilatie met warmte terug winning zou ik hier niet willen hebben, 1 week verkeerde aanvoer en het kan funest voor je zijn,, het gaat hier niet om ziek voellen maar om luchtwegen die infecties krijgen, en eer je dat door hebt is het al vreselijk te laat, zie het als koolmonixide... Ik durf hardop te zeggen dat ik in de afgelopen 2 jaar, heel, heel erg veel geleerd heb aangaande stofjes en geurtjes die je ziek kunnen maken, maar die je niet ziet.
Want zijn die slimme oplossingen ook goede oplossingen..?? uit gezondheids oogpunt..?? Want waarom neemt het aantal mensen met een allergie dramtisch toe..??
Geld en milleu mag geen reden zijn, als ik het fietsen moet opgeven en dan een auto moet aanschaffen om me nog maatschappelijk te kunnen inzetten, wat is dan eigenlijk wijsheid aangaande het mileu.?
Mijn waterbed is nu eenmaal electra, maar zei al ik heb dat gecompenseerd door eens te gaan kijken wat kan nu anders, en dat is meer dan je denkt dat hebben de meesten hier al wel ontdekt, ga ik van uit.
Wat de server aangaat die doet 2.4Kwh per dag,, die waarden zijn wel bekend in onze metingen,, daarom kan ik ook zo exact op mijn jaarwaarde blijven hangen.. let wel het totaal verbruik is dus ook dat ik kwa hobby bezig ben met de pc en deze dus vaak en lang aanstaat, en tevens een airco voor de warme-vochtige zomerdagen, (met reden geen luxe) en hele dagen thuis ben, en ja dan gaat het hard als je naar deze waarden per jaar kijkt, maar wat moet je dan helemaal niks doen.? mensen die trots zeggen ik verbruik maar 2000kwh per jaar. moeten wel kijken naar hoeveel zijn ze thuis en hoe... mijn buren doen maar 1000kwh en 1000m3 gas per jaar Half geisoleerde woning, maar liggen dan ook om 20:00 in bed, geen tv, geen pc, uurtje licht aan per dag, cv gaat helemaal uit, (zou zeggen geranium type) als ik er ben heb ik het daar dus ook gewoon koud. kortom wat doe je dan ook als je wel thuis bent, dat is wel de waarde voor je verbruik.. afmeten en zeggen ik verbruik minder is puur om de trots, niet om het milleu,,, als die "rakkers"nu zeggen van wel en ze hebben kinderen dan zou ik willen vragen waarom heb je nu kinderen als je weet dat de mense de grootste vervuiler is.? toch..???
kwa besparingen zijn we hier voor dit jaar uit op 20-25% besparing op gas zonder het stookgedrag te minderen. 24/7 20.5 graden,, verbruik ong 1900m3/jaar (jaren 70 tussenwoning zonder iso) en wordt nog minder, enkel door wat isolatieglas en zolder aftimmering-isolatie, waarbij wel gezegd moet worden er draait 24-7 afzuiging in de keuken en op zolder. (met reden) oude bewoner draaide 2400m3 gas en ik kom nu op 1900 uit terwijl ik kwa temp 24-7 veel hoger stook.. rara hoe kan dat.. efficientie dus,, optimaliseren van cv en isolatie met met minimale middelen.
Alleen jammer dat dit een huurwoning is anders kon ik wat eigenbouw doen op het dak (pal zuid)
kwa ziekte ach ja, bekende uitspraak we zullen er maar mee moeten leren omgaan.. gaat gelukkig nu weer beter. maar over zal het nooit zijn.
Apropo ik zou zo me dak volgooien met panelen, maar je moet ze wel betalen en die financien zijn er domweg niet, ziek tuis en inkomen gaan nu eenmaal niet goed samen.
Toppie werk wat sommigen neerzetten trouwens, erg mooi om te zien allemaal, respect voor hun die het allemaal kunnen doen en het hier willen delen. Ik kan het wel maar heb de financien niet.
En ga weer fijn meelezen in deze topicreeks.
Nog wel even je leidingen isolerenericplan schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 15:55:
Ik heb net m'n Quooker als hotfill aangesloten.
Ik heb trouwens een Taco mengventiel. Deze zou kwalitatief beter zijn als de Duco (althans volgens mijn leverancier). Dat is het laatste onderdeel dat ik nog moet installeren voor mijn zonneboiler. Helaas komt het water op dit moment toch nog niet boven de 60°.
Verwijderd
Natuurlijk is het broodnodig dat de ventilatiebuizen en filters goed onderhouden worden, dat is een evidentie die er blijkbaar niet direct ingaat bij de eigenaars van zulke toestellen. Daarnaast is ventilatie gewoonweg nodig in een goed geïsoleerd huis, want met tochtgaten breng je gewoon koude in het huis en warmte buitenshuis... Als jij geen afzonderlijke ventilatie wilt, isoleer dan vooral slecht en zorg voor tochtgaten. Maar kom dan niet klagen als je je energierekening niet meer kan betalen als de gasprijs nog eens naar boven gaat.
Qua allergiën is men er niet zeker van hoe dit komt. Komt dit door de toegenomen hygiëne en de verminderd natuurlijke afweer of door de toenemende vervuiling van industrie en wagens? Overigens is balansventilatie op grote schaal een relatief nieuw systeem bij particulieren, dus ik ga er niet van uit dat deze één van de schuldigen is bij de vermeerdering van allergiën.
Die leiding isoleren zal nog een klus worden. Het grootste deel loopt achter een niet verwijderbare hoekkast. Isoleren moet wel, vooral omdat de koudwaterleiding te warm wordt. Maar ik heb nog geen idee hoe.deejeebv schreef op donderdag 19 februari 2009 @ 19:40:
[...]
Nog wel even je leidingen isoleren
Ik heb trouwens een Taco mengventiel. Deze zou kwalitatief beter zijn als de Duco (althans volgens mijn leverancier). Dat is het laatste onderdeel dat ik nog moet installeren voor mijn zonneboiler. Helaas komt het water op dit moment toch nog niet boven de 60°.
En bedankt, ik heb de link toegevoegd, zodat er een completer beeld ontstaat van verkrijgbare mengventielen.
A'dam PVOutput
Hier in huis is de aanvoer van frisse lucht van buiten gefilterd, en worden elk halfjaar vervangen. kijk je naar het stof wat je met je stofdoek opneemt dan is het stof ook niet grijs-zwart maar wit-grijs, wanneer je er eens diepper induikt bij je eigen thuis dan zie je die dingen pas en dan ook weet je pas de invloed ervan op je zelf en je gezin. zo ben ik er ook achter gekomen na onderzoek, ik moest wel. ik had geen keus.
Tochtgaten is en zijn uiteraard andere dingen dan ventilatie openingen, tochtgaten zitten hier wel dicht, ventilatie juist weer niet. De isolatie is hier wel goed, zover je kan spreken van goed, dat is een definitie,, maar 300m3 besparen bij een hoger stookgedrag (je leest het goed) zal ergens weg moeten komen lijkt me, tov de oude bewoner straks zelfs 500m3,, nogmaals hoger stookgedrag en ook 24-7..
1e besparing leiding isolatie in het horizontale en vertikale leidingwerk wat vervolgens afgetimmerd is, a klasse matteriaal gebruiken. (met de oude cv laag rendement) pomp nalooptijd aangepast hierop en in 1 winter was het terug verdient. geen koude winter trouwens. nu met de nieuwe cv (geiser weg) was het dag verbruik ineens hoger.!!!! dan met de oude laag rendement ketel... (instalateur geloofde het ook niet tot ik de cijfers liet zien) ja dat hebben we gemeten en doen we nog,, (dagmetingen) oorzaak 2ltr boilertje in de cv voor ww, deze is uitgezet omdat het (geconstateerd) niets doet om sneller warm water te krijgen, kwa tijd-warmte op die plek. maar geeft wel een besparing van een half m3 per dag..!!!! ook hier is de pomp naloop tijd weer aangepast op de isolatie, meten is weten. hoezo HR ketel is zuiniger.? goed inregelen is veellllll zuiniger.
2e besparing was dak isolatie en aftimmering aan de binnenkant, opgeruimt/afgewerkt en gelijk een besparing. 3e is dubbelglas (standaard) op de paar plekken waar nog niet wat zat boven (door verhuurder)
De oude bewoner stookte "zuiniger", dwz lagere temp en nacht laag (radiatoren helemaal dichtgezet oa.) maar verbruikte meer dan ik deed en ik stook overal in huis (ingeregeld) dit "zuinige" was zo erg dat de deuren boven krom trokken naar de koude kant, nu is alles weer netjes recht en evenredig warm, en verbruik minder dan de oude bewoner. rara hoe kan dat.? dus ik denk dat ik kwa isolatie dingen echt wel goed gedaan heb, binnen wat ik kan doen het is en blijft een huurhuis.....
van de zomer gaat er nog vloer isolatie in de kruipruimte onder om het comfort van de vloer beter te krijgen en zal dan ook nog een besparing geven van een 100m3, 200 moet haalbaar zijn maar daar gaat het mij niet om.. beter krap rekenen dan te voorbarig zijn.. temps onder, en op, de vloer zijn deze winter gemeten (dagmetingen) en in kaart gebracht. volgende winter kijken we weer.
Daarom ben ik niet bang voor hoger verbruik, ondanks de kosten stijging zal ik ook dit jaar terug krijgen, omdat het verbruik wel degelijk naar beneden gaat.. koude winter dit jaar? zie je wel op de lijsten maar verbruik is altijd nog minder dan vorig jaar... neuh denk niet dat ik verkeerd bezig ben.. maar heel duidelijk een afweging maak in comfort tov verbruik... gezondheid is me meer waard dan een kuub gas..
Verbruik wordt hier bijgehouden in lijsten met daarbij de dag waarden van buitentemp, wind, en gemiddelde waarde voor die dag. dit geeft een goed en duidelijk overzicht van het verbruik in jaargetijden en vorige jaren. en dan zie je ook wat isolatie aanpassingen doen.
Krijg niet voor niets een stempel van wat kennissen dat ik een control freak ben.... meten is weten en daar zijn er een aantal ook al achter gekomen en besparen nu dus ook door hele simpele dingen...
Gaat alles volgens planning en berekeningen dan zal de besparing in 3-4 jaar tijd van 2400m3 bij intrek naar 1750m3 dan gaan, en ik denk dat, dat best een leuk getal is,,, spouwisolatie kan dan alleen nog wat brengen, maar tis een huurhuis dusss... En heb er nog een goede ventilatie bij (aan / afvoer) in de zuivering van frisse lucht en binnenklimaat (oa. vochtbalans)
zo en nou ga ik weer meelezen
---------------

De hotfill werkt niet helemaal als verwacht. Het mengventiel werkt als bypass. Omdat de leidingweerstand in het koudwatercircuit kleiner is, kiest het water de weg van de minste weerstand (zie zwarte lijn). Er komt nauwelijks heet water in de Quooker. De oplossing is het plaatsen van keerklepjes. Die zijn er ook wel, ik heb alleen nog een vraag uitstaan of ze ook tegen water van 90° kunnen.
A'dam PVOutput
Verwijderd
Wat vinden we in dit topic trouwens van Atoomstroom? Wat mij wel aanstaat is dat ze tenminste eerlijk en duidelijk zijn over prijzen (ze geven direct de marktprijs door met een vast bedrag per maand als opslag, zie hier bij "waarom nu ineens de goedkoopste"). Dit in tegenstelling tot GreenChoice, welke gewoon een vast bedrag onder (voor mij) Essent gaat zitten. Dus als Essent mij tilt met hun prijs, doet GreenChoice dat ook.
Kernenergie is uiteraard niet groen, maar ik zie het wel als een goede tussenstap naar 100% hernieuwbare energie (want zo ver zijn we nu eenmaal nog niet).
We zullen met elkaar gewoon minder energie moeten gebruiken. Kernenergie lost niets op, zorgt voor weer heel andere problemen. Qua schaalgrootte valt het bovendien onder projecten als de Noord/Zuid lijn en andere successen.Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:32:
JeroenH: dat zou best eens een interessante docu kunnen zijn.
Wat vinden we in dit topic trouwens van Atoomstroom? Wat mij wel aanstaat is dat ze tenminste eerlijk en duidelijk zijn over prijzen (ze geven direct de marktprijs door met een vast bedrag per maand als opslag, zie hier bij "waarom nu ineens de goedkoopste"). Dit in tegenstelling tot GreenChoice, welke gewoon een vast bedrag onder (voor mij) Essent gaat zitten. Dus als Essent mij tilt met hun prijs, doet GreenChoice dat ook.
Kernenergie is uiteraard niet groen, maar ik zie het wel als een goede tussenstap naar 100% hernieuwbare energie (want zo ver zijn we nu eenmaal nog niet).
A'dam PVOutput
Juist, consuminderen heet dat met een vreselijk modieus woord...ericplan schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:04:
[...]
We zullen met elkaar gewoon minder energie moeten gebruiken. Kernenergie lost niets op, zorgt voor weer heel andere problemen. Qua schaalgrootte valt het bovendien onder projecten als de Noord/Zuid lijn en andere successen.
(BTW jammer dat de Consuminderman wellicht moet stoppen)
Besparingen halen het meeste uit. Daarnaast het echt eens doorzetten met de opwekking van Groene Energie.
Kernenergie is zeeeeer slecht!
Ook Uranium raakt op, net als Thorium op kan geraken. Ook deze stoffen moeten worden gedelft. Met fosielgestookte machines...
De halfwaardetijd / halveringstijd van Uranium al eens opgezocht?
Daar wil ik mijn achter-, achter-, achter- ( x 100000 ) niet mee opzadelen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
De oprichter daarvan is Sjef Peeraer, de eigenaar van de Toyota plug-in Prius waarin ik een tijd geleden een stukje mocht rijden (link, zie 5 nov 2007). Hij heeft dus in elk geval een bestemming voor zijn atoomstroomVerwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:32:
Wat vinden we in dit topic trouwens van Atoomstroom?
Wat vind ik er van... tsja. Ik denk dat onder optimale omstandigheden e.e.a. prima veilig gemaakt kan worden, en dat ook het afvalprobleem uiteindelijk wel opgelost kan worden. Het probleem is alleen dat kerncentrales niet onder optimale omstandigheden werken: ze worden bediend door mensen en ze zijn onderdaal van een commerciële organisatie die andere belangen heeft dan alleen veiligheid. Verder ben ik bang dat, vanwege de angst voor terrorisme, elke openheid rondom de werking van centrales onmogelijk zal zijn en daarmee is het (te) makkelijk om kleine of grotere ongelukken onder het tapijt te vegen.
Energetisch is het ook maar de vraag of kerncentrales op de lange termijn zinvol zijn. Het uraniumerts wat nu gedolven wordt is armer en armer aan splijtstof omdat al het goede spul al opgegraven is (vgl. aardolie). Het delven, vervoeren, verrijken, verpakken, opslaan en uiteindelijk afvoeren kost veel (fossiele!) energie. Er zijn vele berekeningen mogelijk en sommigen komen er op uit dat een kerncentrale maar nauwelijks netto energie levert.
Verder ben ik het er niet mee eens dat kernenergie op een aantal gebieden verborgen gesubsidieerd wordt. Zo hoeven kerncentrales zich niet te verzekeren tegen ongelukken - ze kunnen zich daar ook niet tegen verzekeren, er is geen verzekeringsmaatschappij die dat risico wil dragen. Dat risico wordt door de staat en dus door de belastingbetaler gedragen. Ook de extreem langdurige opslag van het afval hoeft echt niet door de centrales betaald te worden.
Je blijft ook afhankelijk van aanvoer van energie uit buitenlanden, nu komt uranium e.d. uit landen die ons (op dit moment) nog goed gezind zijn, maar hoe ziet dat er over 10, 20, 30 jaar uit? Wind blaast hier, zon schijnt hier en niemand heeft er de controle over.
O.a. door de verborgen subsidies is kernenergie feitelijk te goedkoop en drukt daarmee duurzame opwekking zoals zon en wind uit de markt.Kernenergie is uiteraard niet groen, maar ik zie het wel als een goede tussenstap naar 100% hernieuwbare energie (want zo ver zijn we nu eenmaal nog niet).
Dus ik ben er niet zo krampachtig tegen als sommige andere mensen, maar denk dat nu direct kiezen voor grootschalige besparingen en efficiëntieverbeteringen naast écht duurzame opwekking veel beter is dan eerst nog een tijdje kerncentrales te gaan bouwen.
Als laatste hoorde een tijd terug Rembrandt Koppelaar, voorzitter van Stichting Peak Oil Nederland, op BNR vertellen dat hij voor Nederland ook niet zoveel in kerncentrales ziet omdat we er nauwelijks recente kennis van hebben, en ook geen eigen uranium. Hij zag zelf in Nederland veel kansen voor wind, zowel op land als op zee. In Nederland hebben (hadden?
Mijn Taco is standaard voorzien van keerkleppen op zowel de heet als de koudwater invoer.ericplan schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 10:38:
De hotfill werkt niet helemaal als verwacht. Het mengventiel werkt als bypass. Omdat de leidingweerstand in het koudwatercircuit kleiner is, kiest het water de weg van de minste weerstand (zie zwarte lijn). Er komt nauwelijks heet water in de Quooker. De oplossing is het plaatsen van keerklepjes. Die zijn er ook wel, ik heb alleen nog een vraag uitstaan of ze ook tegen water van 90° kunnen.
Verwijderd
Dat ben ik wel met je eens, maar ik doelde eigenlijk meer op Atoomstroom de energieleverancier. Ik zit nu bij Essent en overweeg een overstap. GreenChoice staat me alleen niet aan omdat ze niet duidelijk zijn over de prijzen. Atoomstroom doet dat wel. En Atoomstroom gebruikt tenminste geen kolen- of gascentrales.ericplan schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:04:
[...]
We zullen met elkaar gewoon minder energie moeten gebruiken. Kernenergie lost niets op, zorgt voor weer heel andere problemen. Qua schaalgrootte valt het bovendien onder projecten als de Noord/Zuid lijn en andere successen.
Verwijderd
http://www.nu.nl/economie...rgie-uit-waterkracht.html
Grote projecten met zonne energie
In Nederland? Alles boven de 3,5kWp....Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 13:22:
en hoe groot is groot?
Je kan ook hier eens klikken.Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:57:
[...]
Dat ben ik wel met je eens, maar ik doelde eigenlijk meer op Atoomstroom de energieleverancier. Ik zit nu bij Essent en overweeg een overstap. GreenChoice staat me alleen niet aan omdat ze niet duidelijk zijn over de prijzen. Atoomstroom doet dat wel. En Atoomstroom gebruikt tenminste geen kolen- of gascentrales.
(voor een kwartje toeslag maken ze het groen, maar hoe groen groen is bij Energie:Direct
Wat zijn de maten van de Taco? Met name de maat van heet naar koud.deejeebv schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:56:
[...]
Mijn Taco is standaard voorzien van keerkleppen op zowel de heet als de koudwater invoer.
A'dam PVOutput
Ik ben van Essent/RWE overgestapt naar GreenChoice, en zie helder hoe het bedrag tot stand is gekomen. Anders zou je eens kunnen bellen met de klantenservice (GOH, zo snel opgenomen/beantwoord??), en met jouw gegevens (leverancier etc) kunnen ze je dat vast en zeker vertellen!Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:57:
[...]
Dat ben ik wel met je eens, maar ik doelde eigenlijk meer op Atoomstroom de energieleverancier. Ik zit nu bij Essent en overweeg een overstap. GreenChoice staat me alleen niet aan omdat ze niet duidelijk zijn over de prijzen. Atoomstroom doet dat wel. En Atoomstroom gebruikt tenminste geen kolen- of gascentrales.
Succes! oh en PM me maar als je meer info wenst
PS: Essent/RWE gaat per 2010 de tarieven voor het groene stroom gedeelte weer 'onder de loupe' nemen... (ik lees dat als: 'corrigeren'/verhogen in prijsstelling).
[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 20-02-2009 15:18 ]
Verwijderd
Ik heb de website doorgespit, maar ik kan nergens prijzen vindenIJsbeer schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:03:
Of kijk op windunie.nl , die leveren alleen wind-energie
Zojuist ook Windunie gebeld, maar ik kreeg niemand aan de lijn. Ik mocht de voicemail inspreken, ze bellen me z.s.m. terug. Voicemail, bij een energiebedrijf

Verwijderd
Meer nieuws!:
http://www.duurzameenergiethuis.nl/?p=1423#more-1423
Kleine quote over zon-pv :"2. Zon. Voor kleinschalige zon-pv installaties (tot 15 kilowatt piekvermogen (kWp) wordt het tarief 52,6 eurocent per kWh en voor grotere installaties (tot 100 kWp) 45,9 eurocent. In 2008 kwamen alleen installaties tot 3,5 kWp in aanmerking voor subsidie. Voor kleinschalige projecten wordt in 2009 een budget opengesteld dat overeenkomt met in totaal 15 megawatt aan vermogen en voor grotere projecten is budget beschikbaar tot in totaal 5 megawatt aan op te stellen vermogen."
Die 52.6 eurocent per kWh moet ik nog zien; is het niet de sde subsidie plus de gemiddelde stroomprijs van dit jaar ; zoals die huidige subsidie is.
Als dat niet zo is en het echt het de sde vergoeding is voor 2009 dan is men maybe een beetje op het goede pad. 2008 €0.33 vergoeding en nu 52.6 phew...
Oorzaak van de ineens grotere subsidie pot : http://www.duurzameenergiethuis.nl/?p=1424
Dit zal wel weer met een hoop bombarie in het nieuws worden gebracht.., maar in feite is het dus een sigaar uit eigen doos!
Edit: orginele berciht van EZ: http://www.ez.nl/Actueel/...regeling_duurzame_energie
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2009 16:49 ]
Knullig, indien je in 2008 ingestapt bent, en oorspronkelijk een 5kWp installatie (of groterVerwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 16:29:
[...]
.....
Kleine quote over zon-pv :"2. Zon. Voor kleinschalige zon-pv installaties (tot 15 kilowatt piekvermogen (kWp) wordt het tarief 52,6 eurocent per kWh en voor grotere installaties (tot 100 kWp) 45,9 eurocent. In 2008 kwamen alleen installaties tot 3,5 kWp in aanmerking voor subsidie. Voor kleinschalige projecten wordt in 2009 een budget opengesteld dat overeenkomt met in totaal 15 megawatt aan vermogen en voor grotere projecten is budget beschikbaar tot in totaal 5 megawatt aan op te stellen vermogen."
....

Ik weet niet precies welke maten je bedoelt, maar de specs staan op http://www.taconova.com/pdf/4e_mt52.pdf.ericplan schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 15:01:
[...]
Wat zijn de maten van de Taco? Met name de maat van heet naar koud.
Bij de maten die daar staan komen de koppelingen nog bij. Ik heb de MT52 DN15, art. nr. 252.6002.104.
Reken voor per koppeling ongeveer 15 mm extra.
De keerklep staat in de specs als accescoire vermeld, bij mij zaten ze erbij.
Wat pix.
Ik heb 2mm x 300mm aluminium gebruikt, met een aantal foto's van JeroenH zijn site als voorbeeld. De onderste beugel heb ik versterkt met een T balk van aluminium. Bevestiging van beide met speciale Patex lijm waarmee ook metaal gelijmd kan worden.
Ik was bang dat die onderste beugel niet sterk genoeg zou zijn. Vandaar die T balk. Nu vormt het een ontzettend stevig geheel.
Ik had voor de zekerheid twee extra profielen meegenomen bij de Gamma voor wanneer ik een foutje zou maken. Maar het ging wonder boven wonder in 1x helemaal goed.

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 20-02-2009 18:33 ]
Dat probleem had ik ook bij het aansluiten van de afwasmachine op de warmwaterleiding. Bij mij merkte ik het doordat het koude water uit de kraan ook warm(er) werd - er stroomde dus warm water via het Duco mengventiel in de koudwaterleiding. Twee keerkleppen (op de warm- en de koudwateraansluiting) tussengezet en klaar. Waarom ze er niet gewoon in zitten is me niet helemaal duidelijk, want het lijkt me dat je ze toch zo goed als altijd nodig hebt. Of ze tegen 90 graden kunnen weet ik niet...ericplan schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 10:38:
[afbeelding]
Zoek de verschillen, één keerklep is geplaatst, ik wacht nog even af of er in de koudwaterleiding ook één moet. Dat is net iets meer werk.asvogel schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 20:44:
[...]
Dat probleem had ik ook bij het aansluiten van de afwasmachine op de warmwaterleiding. Bij mij merkte ik het doordat het koude water uit de kraan ook warm(er) werd - er stroomde dus warm water via het Duco mengventiel in de koudwaterleiding. Twee keerkleppen (op de warm- en de koudwateraansluiting) tussengezet en klaar. Waarom ze er niet gewoon in zitten is me niet helemaal duidelijk, want het lijkt me dat je ze toch zo goed als altijd nodig hebt. Of ze tegen 90 graden kunnen weet ik niet...

A'dam PVOutput
Je hebt twee soorten, een 3 liter versie en een 7 liter Combi. De laatste is bedoeld om ook de mengkraan van warm water te voorzien. Ik heb een 3 liter versie, mijn ketel zit nog geen 2,5 meter van de keukenkraan. Helaas loopt de leiding via een kleine omweg, waardoor er toch wat leidingverlies is.Speksteenkachel schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 21:28:
Hoeveel liter gaat er eigenlijk in zo'n Quooker?
A'dam PVOutput
Dat ziet er goed uit Flitspaal, ik hoop dat het morgen een beetje beter weer is, zodat je het kan plaatsen.flitspaal.nl schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 18:31:
Vanmiddag de beugels voor mijn zonnepaneel anex afdakje gemaakt.
Wat pix.
Ik heb 2mm x 300mm aluminium gebruikt, met een aantal foto's van JeroenH zijn site als voorbeeld. De onderste beugel heb ik versterkt met een T balk van aluminium. Bevestiging van beide met speciale Patex lijm waarmee ook metaal gelijmd kan worden.
Ik was bang dat die onderste beugel niet sterk genoeg zou zijn. Vandaar die T balk. Nu vormt het een ontzettend stevig geheel.
Ik had voor de zekerheid twee extra profielen meegenomen bij de Gamma voor wanneer ik een foutje zou maken. Maar het ging wonder boven wonder in 1x helemaal goed.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
A'dam PVOutput
Bedankt voor de link met specs. Stom dat de nederlandse dealer geen link naar de specs heeftdeejeebv schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 18:05:
[...]
Ik weet niet precies welke maten je bedoelt, maar de specs staan op http://www.taconova.com/pdf/4e_mt52.pdf.
Bij de maten die daar staan komen de koppelingen nog bij. Ik heb de MT52 DN15, art. nr. 252.6002.104.
Reken voor per koppeling ongeveer 15 mm extra.
De keerklep staat in de specs als accescoire vermeld, bij mij zaten ze erbij.
A'dam PVOutput
Ik kan me haast niet voorstellen dat je vindt dat de kosten van opslag van radioactief afval niet in de stroomprijs hoort te zitten. Of lees ik het verkeerd?JeroenH schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 12:55:
Verder ben ik het er niet mee eens dat kernenergie op een aantal gebieden verborgen gesubsidieerd wordt.
Over de organisatie atoomstroom of niet: volgens mij is dat hezelfde als de discussie of je kernenergie wil of juist niet.
Ik denk dat 100% duurzaam kan lukken, zonder dat kernenergie nodig is. Echter blijven mensen broodetende profeten, dus voorspellen blijft moeizaam.
Hmm...maar als een mengventiel gewoon voor de zonneboiler gebruikt wordt zoals op onderstaand plaatje; zou dit probleem zich dan ook voordoen?asvogel schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 20:44:
[...]
Dat probleem had ik ook bij het aansluiten van de afwasmachine op de warmwaterleiding. Bij mij merkte ik het doordat het koude water uit de kraan ook warm(er) werd - er stroomde dus warm water via het Duco mengventiel in de koudwaterleiding. Twee keerkleppen (op de warm- en de koudwateraansluiting) tussengezet en klaar. Waarom ze er niet gewoon in zitten is me niet helemaal duidelijk, want het lijkt me dat je ze toch zo goed als altijd nodig hebt. Of ze tegen 90 graden kunnen weet ik niet...

Ik zie daar immers geen terugslagklep. Linksvoor is overigens de warmwater uitgang op de boiler.
Uit het zicht (in de aanvoerleiding van het koude water) zit de inlaatcombinatie.
@ericplan, heb je bij die Quooker niet ook ergens een inlaatcombinatie zitten? Wellicht is dat immers het probleem...?
---------------
Grappig; bij mij hadden ze alleen tamelijk grote keerkleppen (10 cm ofzo, met nog van die testpunten aan beide zijden). Was nog wel even lastig om die er achteraf tussen te zetten. Maar bij jou is het gewoon zo'n 1/2" draad-geval, toch?ericplan schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 21:10:
[...]
Zoek de verschillen, één keerklep is geplaatst, ik wacht nog even af of er in de koudwaterleiding ook één moet. Dat is net iets meer werk.
Met 1 keerklep heb je, lijkt me, nog het probleem dat als je de koude kraan open zet, er ook water uit de hete leiding mee komt, tenzij de druk op je koudwaterleiding met de kraan open groter is dan de druk op de hete leiding. Of je er ook last van hebt is natuurlijk een tweede...
Ik denk dat je hier in ieder geval niet het probleem hebt dat water uit de warme leiding in de koude leiding stroomt: De druk op de warmte leiding is nagenoeg even groot als die op de koude leiding (vooropgesteld dat de koude leiding via een spiraal in de boiler de warme leiding wordt), dus als je elders koud water tapt, dan zal het warme water niet het koude water verdringen. Ik vermoed dat zoiets ook opgaat voor de gemengde uitgang: De druk zal wel niet hoger worden dan die op je warme of koude leiding, zodat er geen water terugstroomt. Maar ik weet niet wat er op die uitgang zit aangesloten, dus dat weet ik niet zeker.Mistraller schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 23:27:
[...]
Hmm...maar als een mengventiel gewoon voor de zonneboiler gebruikt wordt zoals op onderstaand plaatje; zou dit probleem zich dan ook voordoen?
Ik zie daar immers geen terugslagklep. Linksvoor is overigens de warmwater uitgang op de boiler.
Uit het zicht (in de aanvoerleiding van het koude water) zit de inlaatcombinatie.
Disclaimer: Ik zeg ook maar wat ik kan bedenken - ik ben geen expert.
tja, ik heb in deze manier van toepassen nog niet eerder iemand van een terugslagklep horen spreken. Ook in de nefit handleiding (Daar zit mijn mengventiel bijgeleverd) is er niets over te vinden.asvogel schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 23:49:
[...]
Ik denk dat je hier in ieder geval niet het probleem hebt dat water uit de warme leiding in de koude leiding stroomt: De druk op de warmte leiding is nagenoeg even groot als die op de koude leiding (vooropgesteld dat de koude leiding via een spiraal in de boiler de warme leiding wordt), dus als je elders koud water tapt, dan zal het warme water niet het koude water verdringen. Ik vermoed dat zoiets ook opgaat voor de gemengde uitgang: De druk zal wel niet hoger worden dan die op je warme of koude leiding, zodat er geen water terugstroomt. Maar ik weet niet wat er op die uitgang zit aangesloten, dus dat weet ik niet zeker.
Disclaimer: Ik zeg ook maar wat ik kan bedenken - ik ben geen expert.
De enige tip die ik kreeg, was om de inlaatcombinatie vóór de inlaat van de boiler, én het mengventiel te plaatsen. Want anders krijg je dus ook drukverschillen tussen warm en koud op de verkeerde plekken.
De boiler is overigens geen spiraal, het is gewoon 1 groot vat water, waar de solarleiding in een spiraal doorheen loopt voor de verwarming van het vat. Er zitten overigens 2 buizen in, een lange om het koude water onder in het vat toe te laten stromen, en een korte zodat het warme water uit de bovenste regio wegstroomt.
---------------
Nope.Tuurlijk niet!Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 16:29:
[...]
Meer nieuws!:
http://www.duurzameenergiethuis.nl/?p=1423#more-1423
Die 52.6 eurocent per kWh moet ik nog zien; is het niet de sde subsidie plus de gemiddelde stroomprijs van dit jaar ; zoals die huidige subsidie is.
Als dat niet zo is en het echt het de sde vergoeding is voor 2009 dan is men maybe een beetje op het goede pad. 2008 €0.33 vergoeding en nu 52.6 phew...

52,6 eurocent is het nieuwe basisbedrag voor het nieuwe jaar, komt uit het ECN rapport (elk jaar weer eentje van tientallen pagina's ...

Let wel: de algehele verwachting is dat die elektraprijzen per 1 juli fors zullen gaan zakken (olieprijs - gasprijs - elektraprijs koppeling, vertraging plm. half jaar). Dus die 27,3 cent wordt echt helemaal een giller. Kunnen ze dus lekker lage voorschotten gaan uitbetalen, de ratten...
Reken echter ook bij die lucratief lijkende 14,999 kWp (die hier niemand kan betalen, waarschijnlijk, zoveel 3,5 kWp systemen heb ik in 2008 niet horen noemen...) op de zoveelste beruchte cap, die 3.000 >>> 5.000 kWh max. per jaar invoeding die er waarschijnlijk aan gaat komen. Alles daarboven "mag" de leverancier dan voor fossiele dumpprijzen van je af gaan nemen. Weg rendement van je dure installatie... Geen idee hoe ze dat bij bijv. scholen met PV-dak plannen gaan doen, die verdienen helemaal niks want die hebben volgens mij niet eens recht op saldering en kunnen de grote hoeveelheid overschot [productie minus eigenverbruik] dan volgens mij alleen maar voor piraten tarieven kwijt, want er is geen enkele leverancier die "Duitse feed-in tarieven" [eerste staffel tot en met 30 kWp in 2009 43,01 eurocent/kWh, 20 jaar lang plus periode vanaf netkoppeling in het voorafgaande jaar, VAST] zal gaan betalen...
Yup. Heb al reactie geplaatst (goeie site, by the way...)Oorzaak van de ineens grotere subsidie pot : http://www.duurzameenergiethuis.nl/?p=1424
Dit zal wel weer met een hoop bombarie in het nieuws worden gebracht.., maar in feite is het dus een sigaar uit eigen doos!
Da's "slechts" het persbericht. De harde gegevens staan altijd in een kamerbrief, ditmaal met de hard core tabel voor alle opties apart:Edit: orginele berciht van EZ: http://www.ez.nl/Actueel/...regeling_duurzame_energie
Kamerbrief
TABEL met de harde gegevens
Moet er nog effe goed naar kijken. Ambitieus is dit nog steeds niet (no surprise), en van der Hoeven zit in die brief weer eens weerzinwekkend te zeuren over "lerend implementeren"

Tja, die groencertificaten uitpoepende ambtenaren motten betaald worden, toch, voor hun "noeste arbeid"?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ja, heel "helder".Verwijderd schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 11:32:
JeroenH: dat zou best eens een interessante docu kunnen zijn.
(a) eenmalige administratiekosten 35,70 Euri. Bij enkeltarief contract á 0,0822 Euri is dat al 434 kWh die je kwijt bent aan die "unieke" service...
(b) boffertje (ahum) slechts 2,98 Euri vastrecht/maand in het eerste lokkertjes-jaar... Echter, bij meeste energieleveranciers zoals NUON Energie (en dus in mijn geval ook bij Greenchoice, die zich voor vastrecht levering richt op de "regio"leverancier), is dat al jaren 1,99 Euri. Verschil 99 eurocent/mnd, 11,88 Euri in het eerste jaar. Tel dat op bij die eenmalige admin. kosten, kom je op 47,58 Euri. Totaal eerste jaar kwijt aan onzinnige extra kosten die je bij andere (meeste) leveranciers (behalve GIGA piraat NLEnergie, 6,99 euri vastrecht/mnd per product) niet zult hebben bij enkeltarief volgens deze "leverancier": 47,58/0,0822 = 578 kostbare kilowattuurtjes...
(c) knaller (hahaha), vastrecht na dat eerste jaar maar liefst 5,95 Euri/mnd (alleen elektra, je wil niet weten als je ook nog atoomgas er bij gaat nemen wat je aan vastrecht betaalt...). Da's een verschil met de meest voorkomende 1,99 per maand van 3,96/mnd, en dat is .... he, da's "toevallig".... 47,52 euri/jaar, slechts 6 cent minder dan het eerste jaar met "administratiekosten eenmalig" plus "boffertje" 2,98 Euri vastrecht/mnd. Zelfde resultaat: 579 kWh per jaar ben je aan die ongein sowieso kwijt. Pas daarboven zou je met die "bodemprijzen" mogen gaan rekenen. Je kunt ook gewoon naar een "normale" leverancier, en daar een kWh of 500 "gratis incasseren". Of zo. Ook "ongecertificeerde" atoomstroom, al komt het net zo hard in de stroommix (tenzij je net als ik 's nachts vrijwel niks aan hebt staan en een "overcapaciteit" aan gasgestookte WKK's in het Westland als anti-atoombuffer voor het Zeelands/Belgische/Franse overschot hebt).
Lees: atoomstroom gebruikers moeten dikke gebruikers zijn om dat piraten vastrecht te kunnen overbruggen. En wie zegt mij wat de tarieven volgend jaar zullen zijn? Inkooptarieven mijn *bips*. Dat is marketing talk voor de bühne om bezopen vastrechten te kunnen rekenen en zogenaamd met "goedkope [kWh] tarieven" en "ze geven direct de marktprijs door"..... te kunnen schermen. BULL!
Lijkt wel of ik Van der HO-even (CDA), Zijlstra (VVD) of Boerma (Delta, die d'r niet een maar VIER bij wil bouwen, indien mogelijk gezellig saampjes met de atoom/bruinkoolboeren van RWE uit Duitsland) hoor praten.... ik zie het wel als een goede tussenstap naar 100% hernieuwbare energie ...
Kernenergie is GEEN tussenoplossing. Nooit geweest, zal het ook nooit gaan worden, want het dreigt alle decentrale opwekking te verpletteren als er grootschalig op wordt ingezet. In Spanje is in 2008 een dikke 61 TeraWattuur (tera is tien tot de macht twaalf, dus 1 miljoen tot de macht twee) aan hernieuwbare stroomopwekking gerealiseerd, zonnestroom (accumulatie al een verpletterende 4,2 GWp aan nominale capaciteit en van het goedgekeurde deel reeds 2 TWh geoormerkt geproduceerd) was al een halve Borssele. En dat is nog slechts het deel wat "officieel is goedgekeurd", de rest wacht met het zweet in de bilnaad om nog onder de oude lucratieve Real Decreto regeling te mogen vallen...
De terugslagklep kan ook verborgen in het mengventiel zitten, zoals bij de Taco.Mistraller schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 23:27:
[...]
Ik zie daar immers geen terugslagklep.
Dat zou mij niets verbazen. Mijn mengventiel is behoorlijk fors uitgevallen en ik heb geen last van terugloop van warm naar koud of v.v.deejeebv schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 09:38:
[...]
De terugslagklep kan ook verborgen in het mengventiel zitten, zoals bij de Taco.
@Mistraller en @KavermeerMistraller schreef op vrijdag 20 februari 2009 @ 23:27:
[...]
Hmm...maar als een mengventiel gewoon voor de zonneboiler gebruikt wordt zoals op onderstaand plaatje; zou dit probleem zich dan ook voordoen?
[afbeelding]
@ericplan, heb je bij die Quooker niet ook ergens een inlaatcombinatie zitten? Wellicht is dat immers het probleem...?
Het probleem zoals ik had ligt vooral aan mijn specifieke situatie. In zowel heet als koud zit vlak voor de mixkraan een T-verbinding. In mijn geval was de leidingweerstand in de koude leiding veel lager. Dat heeft te maken met je installatie, maar bij mij het ligt voor de hand. De koudwaterleiding naar de keuken is:
watermeter ->22 mm verdeelleiding->15 mm->keukenmengkraan>
De warmwaterleiding is:
watermeter ->22 mm verdeelleiding -> 15 mm naar HR-ketel -> inlaatcombinatie -> HR-ketel -> 15 mm heetwaterverdeling ->12 mm -> keukenmengkraan
De warmwaterleiding is ook nog eens 2,5 meter langer.
Ik heb geen idee of het mengventiel bij de Nefit keerkleppen heeft, maar wanneer nog niet geplaatst kan je het eenvoudig testen. Je houdt de mixuitgang met je duim dicht, en blaast door een andere inlaat. Lukt dat, dan zit er geen keerklep in. Dan moet je aan de slag met zoiets, een Watts type NN (Er is ook een type NR, die lijkt erop maar heeft een andere stroomrichting.)

De Taco, zoals gemeld door deejeebv, heeft wel keerkleppen, maar van dat merk zijn ze ook zonder keerklep leverbaar.
@Mistraller
De inlaatcombinatie voor de Quooker is vervallen, die taak is nu overgenomen door de inlaatcombinatie van de HR-ketel. Dat mag omdat ze op dezelfde etage zitten en ook nog géén 2 meter van elkaar.
De meeste fabrikanten hebben overigens goede documentatie online staan, behalve voor de Proflex, daar heb ik niets voor gevonden.
[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 21-02-2009 11:53 ]
A'dam PVOutput
Dit topic is gesloten.