Duurzame energie deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.102 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:44:

En kijken hoe die 200ltrboiler op de zolder komt, want hij weegt wel wat :? .
Durf je te gokken wat het gewicht is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 19:50:
[...]

Durf je te gokken wat het gewicht is?
Gokje 125 kg

:) staat op de site van MP-tec
Verrekte zwaar in vergelijking met de 1000ltr die maar 203kg weegt,
maar dat zal wel komen door de extra spiraal en de emaille

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2009 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

M'n schoonmoeder is d'r niks bij :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Flitspaal

Hier de beloofde handleiding van die nieuwe controller
http://www.shuangri.com/download/SR988C.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
Onze PV-installatie is vandaag 'officieel' uitgebreid met 100Wp tot 1465Wp. Ik heb het zonne-afdakje boven onze voordeur aangesloten en hij produceert vanaf vandaag dus lekker mee. :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

IJsbeer schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 12:22:

Op Dak:
- Goedkoper en eenvoudiger te plaatsen
- Meer vatbaar voor koude wind, waardoor deze sneller afkoelt (al vraag ik me af of dit veel invloed heeft, dan moet en je zon hebben en het moet flink waaien, vaak is het of of)

In dak:
- Optisch mooier, het lijkt dan meer op een dakraam
- Naa verloop van tijd mosvorming in de goten om het paneel heen
- Gevoeliger voor lekkage
Hmm.. dat word dus op dak, makkelijker en minder gedoe. Overigens heeft onze vloerverwarming een "optimizer" die de pomp aanstuurt; die draait dus niet continu.
Ik wacht nog even op berichtjes van de installateurs; ik wil weten of ik een nefit aquapower nodig heb, of een compact en of die bosch vervangen kan worden voor een hrc30II. Overigens heeft de uitlopende hrc30 ook een modulerende pomp voor zover ik gelezen heb.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:00
teacher schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 10:42:
Hoi allemaal!

Sinds een paar weken wonen we nu in ons nieuwe huisje (gebouwd 78, matig geisoleerd, schuin dak pal op het zuiden). De cv ketel is 15 jaar oud en bizar onbetrouwbaar en het wordt tijd voor een nieuwe.
Wat hebben we al gedaan?

De aanbouw met keuken en garage opnieuw geisoleerd, beneden hr++ glas gezet en vloerverwarming laten infrezen.

Maar nu die ketel....

Mijn shortlist:
nefit topline aquapower hrc 25 cw4
Bosch hrc 30 (op de site is info over de hrc30 II te vinden die volgens mij hetzelfde is.

De bedoeling is dat er (als ik iets meer gespaard heb) een zonneboiler -1 paneel, 110 liter- aan komt te hangen; of van bosch, of van nefit. Volgens mij zijn die systemen identiek, maar wellicht is er iemand die hier meer over kan vertellen of zelfs ervaring mee heeft.

Dit is de info van het bosch solar systeem (ivm lastig linken)
# Zonnecollector Bosch FKT-1S Verticaal
# Opdak montagemateriaal
# Dakhakenset tbv pannendak FKA 3
# Collector aansluitset voor opdak/indak FS 44
# Zonneboilerregelaar Bosch B-sol 100
# Solarstation Bosch AGS5
# Expansievat 18ltr
# Zonneboilervloeistof
# Zonneboiler ST110-2E

Dit is nefit:
http://www.nefit.nl/consu...oilers/Pages/Default.aspx

Dan een paar praktische vragen: in of op het pannendak? Zelf installeren of laten doen?

Ik hoor het graag, thanks alvast :)
Ik heb de OPdak variant van Nefit. Opdak is gewoon veel minder gedoe, en makkelijker te verplaatsen mocht het ooit nodig zijn.

De meeste onderdelen zijn inderdaad van Bosch. Het is een prettige set voor DHZ, maar je moet wel enige ervaring hebben met leidingwerk. Maar inmiddels ben ik zover dat je me alles kan vragen over deze set :)

[ Voor 70% gewijzigd door Mistraller op 14-02-2009 23:17 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Killkees schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 19:56:
[...]

Het gaat mijn in feite om het advies. Daar zoek ik dan wel een installateur bij. Een zzp-er is dus ook ok. Ik woon trouwens in het zuiden van het land.

Ik durf trouwens de voorspelling wel aan dat het na de bouwvak een ander verhaal gaat worden, qua drukte bij de installateurs. Veel aannemers zitten dan met gaten in de werkvoorraad en dat straalt af op de installatiebranche....
Als je het échte zuiden bedoelt kan je ook nog even met Kaelen in Nijswiller - Wittem bellen.

Die hebben mooie projecten gedaan, zie de website www.kaelen.nl.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mars Warrior schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 17:48:
[...]

Hou ons op de hoogte. Ga jij ook de kozijnen vervangen, of past HR++ glas er bij jou gewoon in? Bij ons gaat dat niet zomaar lukken: hier zit voornamelijk renovatieglas erin, en dat is ongelooflijk dun: totaal zo'n 11mm. Met het dunste HR++ glas (met krypton) zit je al op 4+8+4=16mm. Met argon komt daar zo nog een 4-6mm bij omdat de spouw groter moet zijn om aan de HR++ norm te voldoen. En het buitenblad zou eigenlijk 5mm moeten zijn ipv 4 waarmee je dus zo op 20-25mm uitkomt: 2x zo dik als onze kozijnen toelaten...
Mijn kozijnen zijn meer dan dik genoeg. Ik kan als het moet 50mm glas kwijt. Enige wat bij ons moet worden veranderd is de dorpel. Dit is nu een metalen geval met afwateringsgaatjes. Deze moet worden vervangen voor een reguliere dorpel. Daarna kan er zonder meer HR++ glas in.

Eerste offerte die ik binnen heb is 750 euro ex btw voor het plaatsen van het glas. Dit is meegenomen in de offerte van 1 van de schilders. Totaal oppervlakte is ongeveer 5,5 a 6m2 glas. Dus een aardig oppervlak om extra te isoleren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

flitspaal.nl schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:21:

* zonnigtype mist ERIC-PVT in het topic....... :'(
Feli, flitspaal...

Enne, erik-pvt... tja. Er zijn nog enkele lieden die contact met hem hebben. Maar of deze actieve forum bijdrager zich hier nog laat zien, blijft koffiedik kijken.

Laten we hopen dat de voorjaarsresultaten van de DE installaties op zijn huis hem gunstig stemmen...

Vandaag alweer dik 3,2 kWh (ruim 2,6 kWh/kWp) uit het archaïsche huurdak PV- installatie'tje van 1,2 kWp geramd, grotendeels tijdens mijn afwezigheid (en nauwelijks verbruik in-house). Dank zij Amon Re. En zelf wat aan practische eigenhandige korte cyclus CO2 recycling gedaan. Houtwallen gesnoeid bij "Boerderij de Eenzaamheid" in het prachtige Kagerplassen gebied. Heeft de boer ook weer wat duurzame energie in vaste vorm in opslag, om de volgende winter te gaan verstoken (hij zat erg te klagen over die peperdure gastank die zo snel leegraakte...). O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
zonnigtype schreef op zondag 15 februari 2009 @ 00:05:
[...]

Enne, erik-pvt... tja. Er zijn nog enkele lieden die contact met hem hebben. Maar of deze actieve forum bijdrager zich hier nog laat zien, blijft koffiedik kijken.

Laten we hopen dat de voorjaarsresultaten van de DE installaties op zijn huis hem gunstig stemmen...
[...]
Inderdaad, het is een stuk stiller nu... Ik vond het altijd wel leuk om feitelijke getallen te zien van hoe vroeg in het jaar je eigenlijk al opbrengst zou kunnen krijgen van de zon en zelfs op koude dagen zoals vandaag en gisteren.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
TD-er schreef op zondag 15 februari 2009 @ 10:23:
[...]

Inderdaad, het is een stuk stiller nu... Ik vond het altijd wel leuk om feitelijke getallen te zien van hoe vroeg in het jaar je eigenlijk al opbrengst zou kunnen krijgen van de zon en zelfs op koude dagen zoals vandaag en gisteren.
Wat mij opviel is dat er geen moderator in actie is gekomen om de respons van betreffende persoon (QM) te rectificeren...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op zondag 15 februari 2009 @ 11:35:
[...]

Wat mij opviel is dat er geen moderator in actie is gekomen om de respons van betreffende persoon (QM) te rectificeren...
Plus dat QM sinds die opmerking ook niets meer heeft gepost!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 12:34

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

Mistraller schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 23:21:
[...]

Als je het échte zuiden bedoelt kan je ook nog even met Kaelen in Nijswiller - Wittem bellen.

Die hebben mooie projecten gedaan, zie de website www.kaelen.nl.
Ik woon in de regio Den Bosch, dus Wittem is wel iets te zuidelijk ;) de projecten zien er trouwens wel goed uit ja!

Is er trouwens een merk/type zonneboiler aan te wijzen dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
[...]

Je weet niet wat er achter de schermen is besproken. Persoonlijk vond ik die opmerking nu niet direct reden om er (even?) mee te kappen, dus ik vermoed dat er al het een en ander via andere routes is voorgevallen en dat dit de spreekwoordelijke druppel op de vlakke plaat was ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft het wel alle (zonne)schijn van. ;)

Anders had eric-pvt na zo'n mooie dag als gisteren, de moed toch wel weer eens bijeen geraapt om z'n opbrengst te posten.
Daar krijg je toch goede zin van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 15:49
Ik ben me ook aan het oriënteren op een zonneboiler. Wat ik me afvraag is of het rendabel/toegevoerde waarde heeft om de zonneboiler via een warmtewisselaar etc (zoals eric-pvt) aan te sluiten om ook de woning te verwarmen.
Onze huidige cv ketel is uit 2001 , ik vind het zonde om deze nu al te vervangen door een combi. De woning is voorzien van normale radiatoren.
Wie weet wat de mogelijkheden/onmogelijkheden zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Prinses Amalia windpark levert topprestaties is op energieportal te lezen, genoeg stroom op jaarbasis voor maar liefst 125.000 huishoudens!
Dit komt oa. door optimaal beheer en onderhoud is hier te lezen.

http://www.energieportal.nl/

Ik snap trouwens niet dat ze die parken niet uit de grond stampen middels het geld wat binnenkomt dankzij de aardgasbaten. (hier leggen ze liever asfalt voor neer)
Als je kijkt hoeveel mensen en materieel er nodig zijn om een gasgestookte of kolencentrale te laten draaien en die paar mensen die nodig zijn voor het onderhoud van dit windmolenpark.
Kijk alleen maar eens naar alle instrumentatie en regelkleppen die elk jaar weer gecalibreerd moeten worden en de mensen die in de controlekamer moeten zitten van zo'n gascentrale alsmede de aanvoer van alle brandstof.
Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat dit goedkoper is.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vandaag geboden op een 93Wp paneel van Shell inclusief OK4E omvormer. Hopelijk binnenkort ook een afdakje bij de voordeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zondag 15 februari 2009 @ 16:38:
Vandaag geboden op een 93Wp paneel van Shell inclusief OK4E omvormer. Hopelijk binnenkort ook een afdakje bij de voordeur :)
Ik sta echt versteld van de positieve reacties die ik ontvangen heb over ons afdakje. Ook mijn buren vonden het leuk (en ze willen ons oude afdak hebben, wat wij juist weggedaan hebben vanwege de lelijkheid! :D). Hopelijk scoor je een paneeltje voor een leuke prijs!

[ Voor 0% gewijzigd door JeroenH op 15-02-2009 19:07 . Reden: spelfout ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CanonG1 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 19:00:
[...]

Ik sta echt versteld van de positieve reacties die ik ontvangen heb over ons afdakje. Ook mijn buren vonden het leuk (en ze willen ons oude afdak hebben, wat wij juist weggedaan hebben vanwege de lelijkheid! :D). Hopelijk scoor je een paneeltje voor een leuke prijs!
Ik heb gescoord! :) 93Wp paneel voor 350 euro inclusief OK4E omvormer. Aankomende week ga ik hem inspecteren en ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

CanonG1 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 19:00:
[...]
Ontzettend cool idee, zo'n afdakje..leuk beginnersprojectje! Helaas bij ons zit de voordeur op noord, de achterdeur dan maar? Niet zo mooi in het zicht (ter motivatie van de buren) maar er zit wel een stopcontact vlakbij (dubbel) dus dat is het probleem niet. En voor zo'n klein paneel hoef je verder weinig te doen, zelfs geen melding richting netbeheerder denk ik? Hmm, tempting :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
2Dutch schreef op zondag 15 februari 2009 @ 20:42:
En voor zo'n klein paneel hoef je verder weinig te doen, zelfs geen melding richting netbeheerder denk ik? Hmm, tempting :)
Melden hoeft nooit! Alleen als je een digitaal telwerk hebt, en je wil de teruggeleverde electriciteit gesaldeerd hebben.
Voor de rest zou je dus moeten kijken of een afdakje bouwvergunningsplichtig is, maar dat denk ik niet?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Bij mijn ouders kwam van het weekend de discussie over duurzame energie en energiebesparing op gang. Mijn ouders waren ervan overtuigd dat ze niet heel veel stroom verbruiken. Ik zei dat het gemiddelde voor een 4 p. huishouden (er zijn bij mijn ouders thuis doordeweeks 3 p. , wisselt in het weekend tot max.6p, als wij studerende kinders langskomen ;). ) 4000 kWh is. Gingen ze het nakijken; hebben in 2008 7500 kWh verbruikt... Schrokken ze nogal van. Iemand hier nog ideeen wat de meest waarschijnlijke schuldige is? Nieuwe quadcore gamepc staat grootste gedeelte dag aan, verder hebben ze nieuwe Miele wasmachine en droger, dus die zullen relatief zuinig zijn. Daarnaast nog een koelkast + diepvries (17j oud) een losse vriezer en een klein koelkastje in de tuinschuur.. Zou dat het al kunnen verklaren?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Mistraller schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:02:
[...]

Melden hoeft nooit! Alleen als je een digitaal telwerk hebt, en je wil de teruggeleverde electriciteit gesaldeerd hebben.
Voor de rest zou je dus moeten kijken of een afdakje bouwvergunningsplichtig is, maar dat denk ik niet?
Nee bouwvergunning lijkt me niet, overal zit tegenwoordig haast een afdakje boven. Nou als je flink wat panelen op je dak legt is het iig verstandig je leverancier even op de hoogte te stellen, voordat ze je betichten van een magneet tegen je meter/defecte meter denk ik :P ? En ivm belasting op het net behoort je netbeheerder het iig te weten? Zal daar even nogmaals in duiken, ik lees/hoor daar nl teveel tegenstrijdige informatie over. Ik zoek het liefst de manier zonder poespas, want heb een mooi lief 1980 metertje dat keurig zelf wel terugtelt, moet geen digitale meter: die stel ik zo lang mogelijk uit.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

MaximusTG schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:18:
Bij mijn ouders kwam van het weekend de discussie over duurzame energie en energiebesparing op gang. Mijn ouders waren ervan overtuigd dat ze niet heel veel stroom verbruiken. Ik zei dat het gemiddelde voor een 4 p. huishouden (er zijn bij mijn ouders thuis doordeweeks 3 p. , wisselt in het weekend tot max.6p, als wij studerende kinders langskomen ;). ) 4000 kWh is. Gingen ze het nakijken; hebben in 2008 7500 kWh verbruikt... Schrokken ze nogal van. Iemand hier nog ideeen wat de meest waarschijnlijke schuldige is? Nieuwe quadcore gamepc staat grootste gedeelte dag aan, verder hebben ze nieuwe Miele wasmachine en droger, dus die zullen relatief zuinig zijn. Daarnaast nog een koelkast + diepvries (17j oud) een losse vriezer en een klein koelkastje in de tuinschuur.. Zou dat het al kunnen verklaren?
Die oude apparatuur zou best eens de boosdoener kunnen zijn..heel simpel te checken: verbruiksmetertje tussen duwen. Bovendien denk ik zelf dat een oude koelkast/vriezer van zichzelf sowieso ook slecht tegen temperatuurwisselingen kan: als de isolatie van het apparaat niet goed is (dus niet alleen kou binnenhouden, maar dus ook warmte buiten door de behuizing), zullen ze daardoor ook vaker aanslaan. Wij hebben zelf een nieuwe Miele vriezer die niks merkt van de wisselende temperaturen in onze schuur en normaal verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zondag 15 februari 2009 @ 20:10:
Ik heb gescoord! :) 93Wp paneel voor 350 euro inclusief OK4E omvormer. Aankomende week ga ik hem inspecteren en ophalen :)
Gefeliciteerd! Hopelijk is hij in goede staat en gaat het plaatsen net zo gemakkelijk als bij mij.
hebben in 2008 7500 kWh verbruikt... Schrokken ze nogal van.
*bonk* valt van zijn stoel. 7(8)7 Dat is alleen al bijna € 160 aan de variabele kosten van elektriciteit, dus zonder vastrecht, en zonder de totale kosten van gas... en het is nooit bij ze opgekomen om eens te kijken waarom dat zo veel is? Mijn handen jeuken om daar eens rond te mogen kijken, ik vermoed dat er vrij makkelijk een kwart tot misschien wel de helft af kan zonder dat ze daar veel van merken (geen 'comfortverlies' waar nogal wat mensen bang voor lijken te zijn).
Iemand hier nog ideeen wat de meest waarschijnlijke schuldige is? Nieuwe quadcore gamepc staat grootste gedeelte dag aan, verder hebben ze nieuwe Miele wasmachine en droger, dus die zullen relatief zuinig zijn. Daarnaast nog een koelkast + diepvries (17j oud) een losse vriezer en een klein koelkastje in de tuinschuur.. Zou dat het al kunnen verklaren?
Een aantal van de dingen die je noemt zouden het prima kunnen zijn. Ik denk dat een energiemeter een zeer goede investering zou kunnen zijn. Hang de PC, de twee koelkasten en de twee vriezers er aan en ik vermoed dat je dan al een paar hele grote te pakken hebt. Verder weet ik niet hoeveel apparatuur met sluipverbruik ze hebben? Denk aan: televisie(s), DVD('s), (spel)computer(s) + randapparatuur, digitale televisie-kastje(s), hifi('s), oplader(s) in stopkontakt. Hebben ze een aquarium of terrarium? En natuurlijk: logische zaken als gloei-/spaarlampen (hoewel dat meestal maar een klein deel van het totale verbruik is)? Zijn er lampen die per ongeluk 24/7 branden (op zolder of in de kelder of zo)? Een 100W gloeilamp die 24/7 brandt verbruikt bijna 900kWh per jaar, dan gaat het hard. Koken ze misschien elektrisch? Elektrische vloerverwarming in de badkamer? Hebben ze een zware draai- of freesbank voor de hobby? Zware compressor?

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 15-02-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een zware PC, eventueel met een te goedkope (niet-Active-PFC) voeding, trekt in 24/7 gebruik al snel 1000-1500 kWh per jaar.
Per oude koelkast/vriezer zou je ook al zo'n 1000kWh/jaar kunnen rekenen, terwijl dat makkelijk zo'n 150-200 kWh/jaar kan zijn met een moderne A++ variant.
Dus alleen al naar die dingen gekeken zou je al de helft kunnen besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Fonkers! 7500kWh per jaar? 8)7 . Ik zat op 5500kWh begin 2008. 7500kWh is heel erg veel. Ik zou eerst gaan kijken naar apparaten die 24/7 aan staan. Voorbeelden.

- Koelkasten ( zeker 10 jaar en oudere apparaten!! )
- Diepvriezers ( dito )
- Mechanische ventilatie in huis ( oude modellen zijn stroomvreters )
- Waterbed
- PC's 24/7 aan voor bijv downloaden
- Standby apparatuur ( televisies, computers, adapters e.d. ).
- Lampen onnodig aan of nog oude gloeilampen
- 100/500W bouwlamp als buitenlamp 8)7 ( had hier iemand in de straat ).

Wat al meerdere malen is aangegeven, koop een simpele energiemeter en breng alle verbruikers in huis in kaart. Er is een hele grote kans dat er slechts 2 of 3 boosdoeners zijn die alles verklaren. Wat Canon1G ook al zei, ik zou met plezier langs willen komen om eens te kijken wat er loos is :)

Bij mij thuis was het een download pc / server die 24/7 aanstond, goed voor bijna 1300kWh per jaar. En onze koelkast in de keuken was kapot ( goed voor bijna 900kWh per jaar ). Daarna met een paar stekkerdozen al het sluipverbruik in huis de nek om gedraaid.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:56
flitspaal.nl schreef op zondag 15 februari 2009 @ 20:10:
[...]

Das niet gek, Had er ook naar zitten kijken maar een beetje lullig om pas te gaan bieden als je weet dat er al iemand van hier op zit te bieden.

Heb je trouwens nog meer nodig dan het paneel plus de OK4 om hem op het lichtnet aan te sluiten?

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sneezzer schreef op maandag 16 februari 2009 @ 10:06:
Heb je trouwens nog meer nodig dan het paneel plus de OK4 om hem op het lichtnet aan te sluiten?
Wat snoer, een stekker en bevestigingsmateriaal, meer is er niet nodig. Wat gereedschap, kroonsteentjes of lasdoppen, dat soort werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb een nickchange door laten voeren: ik heet nu JeroenH :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:17
Speksteenkachel schreef op zondag 15 februari 2009 @ 16:21:
Prinses Amalia windpark levert topprestaties is op energieportal te lezen, genoeg stroom op jaarbasis voor maar liefst 125.000 huishoudens!
Ik had het ook gelezen ja, vorige week 2,6 miljoen KWh op 1 dag. En ik dacht al, CanonG1 had het topic toch gestart? :P

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:11

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb sinds dit weekend m'n Eco-eye Elite binnen.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3467/3284479608_3566219cca.jpg?v=0
Het apparaat is op dit moment vooral bedoeld om het electrische fornuis aan de tand te voelen. Niet dat er een keus is, maar ik wil toch graag weten welk aandeel het fornuis in ons stroomverbruik heeft.

In tegenstelling tot de Energy Loggers meet dit apparaat indirect, dwz met een spoel om een geleider. Handige feature is dat dit apparaat draadloos de meetsignalen overstuurt naar de uitleesunit. Het apparaat is in Engeland ontwikkeld om in de meterkast te hangen en de display in de woonkamer oid. Elke 4 seconden wordt er gemeten. Een unit voor koppeling aan de computer is in ontwikkeling.

Groot voordeel ten opzichte van Energy Loggers e.d. is dat er ook aan een meerfase aansluiting gemeten kan worden.

Om aan het fornuis te meten (3-fasen krachtaansluiting) heb ik een hulpkabeltje gemaakt, waar ik de drie spoelen ieder om een andere fasedraad geklemd heb. Op de foto zie je de kabel met de drie spoelen en de zender.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3403/3284479844_f35f44ee03.jpg?v=0

De kabel ligt nu achter het fornuis en als test heb ik even de oven aangezet. Het systeem werkt, vrijwel direct verandert de display.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3447/3284479704_88a5dc73f9.jpg?v=0
Als alle pitten aan zijn en de oven ook, trekt het fornuis 10,7 kW :o
Verder heb ik nog niets gemeten, en weet ik ook nog niet hoe alles precies werkt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Laatst online: 14:13
Irby schreef op maandag 16 februari 2009 @ 11:12:
[...]

Ik had het ook gelezen ja, vorige week 2,6 miljoen KWh op 1 dag. En ik dacht al, CanonG1 had het topic toch gestart? :P
Op CBS.nl is het totaal aantal huishoudens: 7 242 202
(125000/7242202) *100 = ongeveer 1,70%?
Er mogen er van mij nog wel een paar bij :9

Wat kerncijfers van de site:

Windturbines: 60 Vestas V80 windturbines van 2 MW elk
Vermogen: 120 MW
Waterdiepte: 19 - 24 meter
Afstand tot de kust: 23 kilometer
Oppervlakte: 14 km²
Ashoogte: 59 meter
Rotordiameter: 80 meter
Oplevering en start productie: geheel operationeel sinds juni 2008
Jaarlijkse elektriciteitsproductie: 435 GWh
Vermeden CO2 uitstoot: 225.000 ton per jaar
Genoeg stroom voor: 125.000 huishoudens

[ Voor 36% gewijzigd door feelthepower op 16-02-2009 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
JeroenH schreef op maandag 16 februari 2009 @ 11:05:
Ik heb een nickchange door laten voeren: ik heet nu JeroenH :)
Eindelijk overgestapt op Nikon? :+
Misschien is het nog niet bij een mod gemeld? Erik-pvt heeft een erg praktische aanpak, gewoon doen, wat soms verrassende resultaten oplevert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die reacties ook:
O dus met spaarlampen ledverlichting en hoog rendement ketels zijn we eigenlijk gewoon opgelicht?Wij maar denken dat we door deze opgedrongen middelen goedkoper uit zouden zijn,worden dus nu met zogenaamde levering en grondstofprijzen eigenlijk nog meer uitgebuit?
Telegraafvolk, gotta love it!
:')

En dat de gasprijs en dergelijke een tijdje achterlopen op de olieprijs wisten we toch allang?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gizz schreef op maandag 16 februari 2009 @ 11:58:
[...]

Die reacties ook:

[...]

Telegraafvolk, gotta love it!
:')

En dat de gasprijs en dergelijke een tijdje achterlopen op de olieprijs wisten we toch allang?
Yeah niveau van een visstick :). Dit is des te meer reden om binnenkort mijn dak vol te leggen met PV. Straks met het Zonnepaneel afdakje hoop ik dat mijn vriendin er ook de charme volledig van gaat inzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Vind het commentaar op die pagina wel grappig:
o dus met spaarlampen ledverlichting en hoog rendement ketels zijn we eigenlijk gewoon opgelicht?Wij maar denken dat we door deze opgedrongen middelen goedkoper uit zouden zijn,worden dus nu met zogenaamde levering en grondstofprijzen eigenlijk nog meer uitgebuit?tja hoe moeten de energieleveranciers anders hun geld verkrijgen he?spaarlampen om uit te sparen jaja
Tja, goed punt.
En invoering van eht capaciteitstarief zou toch niet leiden toch hogere kosten voor de 'gemiddelde' consument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
[...]

Het is wel een beetje flauw om QM nou met z'n allen in de grond te trappen. Er zat namelijk wel een kern van waarheid in zijn opmerking.
Het lastige van geschreven tekst is dat je het op meerdere manieren kan interpreteren. Alhoewel het misschien niet zo bedoeld is door Eric, vond ik ook dat in zijn laatste posts een paar mensen onderuit gehaald werd die ergens aan twijfelden of alleen maar een ander gezichtspunt probeerden in te brengen.
Er zijn namelijk meer manieren om geld en/of energie te besparen. Sommige mensen zweren bijv. bij 3x2W Power LED spotjes, ik heb afgelopen vrijdag een aantal 7W spaarlamp spotjes opgehaald met een perfecte kleurtemperatuur!

Van QM is het wat ontaktisch om het op deze manier te brengen, aan de andere kant gaat het ook wel ver van Eric om direct de stekker eruit te trekken.

nu moet ik weer oppassen dat IK niet verkeerd begrepen wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik snap de frustratie wel een beetje, die mensen stoppen er energie in en ze krijgen - voor hun gevoel - een negatieve beloning. Mijn inziens licht de overheid ook compleet verkeerd voor: vraag maar eens aan mensen waar een spaarkop op de douche voor dient: het antwoord is waterbesparing. En volgens mij is schoon water geen eindige grondstof, sterker nog, door allerlei technieken wordt schoon water steeds goedkoper.
Ik hoef hier niet te vertellen dat de besparing op gas veel groter is.

Die controller:

Ik begrijp van pag 83 dat je een extra flow meter, 2 temperatuursensoren kan aansluiten voor OHQM Thermal energy measuring (dus uitgaande temperatuur - inkomende temperatuur * flow).

Ook kan hij een klep aansturen waardoor je de naverwarming bypassed, als de temperatuur van het vat hoog genoeg is. Dit is mooier dan dat je ketel telkens aanslaat op het moment dat je warm water vraagt, om vervolgens weer uit te gaan als het water uit de boiler door de ketel stroomt.
Mooi dingetje dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JakeNL schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:16:
Het is wel een beetje flauw om QM nou met z'n allen in de grond te trappen.
Nee, als het goed is heeft iedereen het over de opmerking van QM. Speel de bal, niet de man, en dat deed QM niet in de betreffende post.

Maargoed, QM kan niet verweten worden dat hij Erik heeft laten verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Allemaal bedankt voor de reacties, mn ouders waren er zelf ook nogal van geschrokken ja :) . Ze gaan iig 's nachts de standen bijhouden (want dan staat namelijk 'alleen' de diepvriezen en koelkasten aan) en misschien een meter kopen. Lampen zijn het iig niet, daar letten ze vrij goed op, mn vader heeft alles vervangen door spaarlampen (daarom schrok hij ook het meeste). Mn jongste broertje woont nog thuis, en die heeft er een handje van zn pc op zn kamer de hele dag aan te laten staan terwijl hij beneden op de andere pc zit te spelen. Die pc beneden laat hij vaak ook aanstaan om te downloaden 's nachts. Verder hebben ze geen grote stroomvreters..

Ze hebben grofweg:

2 pc's met tft (1x quadcore intel, 1x P4 2,8 GHz)
1 miele wasmachine
1 miele condensdroger
CRT breedbeeld tv
dvd-speler, versterker/tuner, videorecorder (waarvan de versterker niet helemaal uit kan ivm verliezen presets)
1 koelkast/diepvries combo van 17 j oud
1 vriezer los in de berging (ook al vrij oud)
1 2/3j oud koelkastje in de schuur (maar die staat de hele winter meestal uit).
1 afwasmachine

Maar goed, mijn geld zit dus op de koelkast en de pc's die aanstaan. Vanmiddag in de stad eens kijken of ik een metertje voor ze kan scoren.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mars Warrior schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 17:48:
De 'goeie' ketels halen de 109,nog-wat% rendement, dus nog net even meer dan de HR107 norm.
Voor tapwater echter komt men iha een stuk lager: de top zit rond de 90% rendement.
Waar heb je die info vandaan? Is die publiekelijk beschikbaar? Ben er wel benieuwd naar namelijk.
Je kunt het natuurlijk uitrekenen (hoeveelheid watjes dat je bespaart), maar het lijkt me wel heel sterk dat dat even halveert door zulke simpele maatregelen. Neem de 100watt spots: is 2,4kWh/dag als je ze continue laat branden. Vervangen door 18watt is 0,432kWh/dag. Is dus 2kWh/dag bij volcontinue gebruik :D

Aan de andere kant: 480kWh is 15,5kWh/dag, is dat niet een beeeeetje veel? Die 240kWh klinkt me dan een stuk beter in de oren...
14 gemiddeld zaten we op ja. :X. Zijn een paar dingen: mech, ventilatie, wtw, vloerverwarming, 2 koelkasten + vriezer (-30), vorig jaar kantoor aan huis...

Het hoge verbruik van de droger kwam trouwens omdat we een tijdje terug zijn overgegaan op behoedzaam wassen. En dus ook behoedzaam centrifugeren. Niets kapot dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
10 euro bij de BCC, als beste getest. Dat is de beste investering voor een heleboel mensen volgens mij ;). Anders ga je echt niet uit de puzzel komen. De 15 watt dvd-speler (37€/jaar), 10 watt wekkerradio's (25€ /jaar) zie je niet eenvoudig in je dagverbruik terug.

[ Voor 16% gewijzigd door SpiceWorm op 16-02-2009 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SpiceWorm schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:42:
[...]

10 euro bij de BCC, als beste getest. Dat is de beste investering voor een heleboel mensen volgens mij ;). Anders ga je echt niet uit de puzzel komen. De 15 watt dvd-speler (37€/jaar), 10 watt wekkerradio's (25€ /jaar) zie je niet eenvoudig in je dagverbruik terug.
Dat ging om de Cresta meter, die is ook te koop bij de kijkshop en Gamma. De meter van Conrad (+/- 40 euro) is weer wat nauwkeuriger, zeker met betrekking tot kleine vermogens:
http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
IJsbeer schreef op maandag 16 februari 2009 @ 13:02:
[...]

Dat ging om de Cresta meter, die is ook te koop bij de kijkshop en Gamma. De meter van Conrad (+/- 40 euro) is weer wat nauwkeuriger, zeker met betrekking tot kleine vermogens:
http://www.hardware.info/...n_Energieverbruiksmeters/
ApparaatReferentieCrestaConrad 40€
LCD TV-standby 0,81 W 1 W 0,6 W
12 Volt Netadapter 1,80 W 2 W 2,3
Desktop PC soft-uit 3,10 W 3 W 2,9 W
Grote Transformator 6,80 W 6 W 6,8 W
HDTV ontv.stdby 12,17 W 12 W 11,7 W

Dus enkel de grote transformator wordt nauwkeuriger gemeten. Voor de rest zijn de getallen achter de komma schijnnauwkeurigheden. Sterker nog, de afwijking is hier en daar groter. Mijn inziens niet de meerprijs van 30€ waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

MaximusTG schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:31:
Maar goed, mijn geld zit dus op de koelkast en de pc's die aanstaan. Vanmiddag in de stad eens kijken of ik een metertje voor ze kan scoren.
Een lekkere quadcore doet 24/7 zomaar een 1500kWh / jaar. Ik zou het niet vreemd vinden als die PC's met TFTeetjes al een 3000kWh doen. Een oudere koelkast doet ook zomaar 500-600kWh. Als ik alle dingen grofweg optel die je noemt zit ik zo al richting de 6000kWh.

Een verbruiksmeter met €€ weergave wil nog wel eens helpen om iemand bewust te laten worden van het verbruik van een PC die gratis dingen aan het downloaden is (stel even 2x1500kWh = €600/jaar, mogen we even vangen??) O-)
SpiceWorm schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:41:
[...]

Waar heb je die info vandaan? Is die publiekelijk beschikbaar? Ben er wel benieuwd naar namelijk.
Ja hoor, publiekelijk beschikbaar.
Een search op bijv. Remeha en Rendement levert al dit (tapwater) en dit (verwarming) op ;)
14 gemiddeld zaten we op ja. :X. Zijn een paar dingen: mech, ventilatie, wtw, vloerverwarming, 2 koelkasten + vriezer (-30), vorig jaar kantoor aan huis...

Het hoge verbruik van de droger kwam trouwens omdat we een tijdje terug zijn overgegaan op behoedzaam wassen. En dus ook behoedzaam centrifugeren. Niets kapot dus!
Is dat ook weer duidelijk :D

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Al tijden :) (D70)
Misschien is het nog niet bij een mod gemeld? Erik-pvt heeft een erg praktische aanpak, gewoon doen, wat soms verrassende resultaten oplevert :)
Misschien is het beter het QM/EPVT incident te laten rusten, ik heb met eric gemaild en hij gaf aan geen behoefte meer te hebben aan het forum, en volgens mij niet eens specifiek om één bepaalde opmerking. Het is naar mijn mening een gemis voor het forum maar hey ieder zijn keus. Toen ik wegging op Fok! (zeer actief geweest daar, o.a. als mod voor het fotografiesubforum daar) moest en zou ik blijven 'want het zou nooit meer hetzelfde zijn'... Nou, een enkele keer kijk ik er nog wel eens en het loopt nog prima. Datzelfde zal hier gebeuren, een forum is een dynamische entiteit. People come, people go.

En nu: verder ontopic! Waar blijven de zonnestroom-afdakjes! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op maandag 16 februari 2009 @ 13:23:
[...]

En nu: verder ontopic! Waar blijven de zonnestroom-afdakjes! :D
Woensdag ga ik kijken bij het paneel :). Met beetje mazzel dan meteen meenemen en dan hoop ik hem volgend weekend al te hebben hangen :P . Moet dan alleen nog ff ergens een oude Farrismeter vandaan halen om opbrengst te meten van het paneeltje. Alhoewel ik niet verwacht er heel erg veel opbrengst mee te halen.

93Wp op ideaal zuid. 70 a 80kWh max per jaar?

Ik hoop wel dat 's zomers ik voorzichtig overdag de hoofdmeter achteruit kan zien kruipen :) en dat daarmee mijn vriendin ook definitief wordt besmet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Mars Warrior schreef op maandag 16 februari 2009 @ 13:23:
Ja hoor, publiekelijk beschikbaar.
Een search op bijv. Remeha en Rendement levert al dit (tapwater) en dit (verwarming) op ;)
Ze hebben het over een jaarrendement van 90%. Maar ik ben alleen benieuwd naar het rendement in de winter, aangezien er met een zonneboiler geen vraag is in de zomer. En vervolgens: bij wat voor belasting is die 90%? bij 8 liter per minuut, 6 en hoe gaat het bij 2? Ik kan me niet voorstellen dat dat 90% is. Er hangt hier nu een ketel van 32 kwh, voldoende voor 12 liter water van 60oC. We gebruiken per douche 3 liter per minuut, dus, dan zouden we met z'n 4en tegelijk kunnen douchen.....

Nog een punt waar ik niets over kan vinden: de tapdrempel is 1,8l per minuut van 55oC. In de handleiding staat dat de brander bij een lagere stroomsnelheid oververhit raakt. Er zit een keurmerk zonneboiler op de ketel. Als ik de ketel met 1,8 liter /minuut ga voeden met water van 45oC dan hoeft de ketel nog maar 20% van het vermogen te leveren van het vermogen op de tapdrempel. Dan raakt de brander dus niet oververhit? Er zal wel wat marge in zitten, maar ik verwacht geen factor 5. En dan nog, er kan ook gewoon water van 50 graden in je boiler zitten, heb je het over een factor 10. 8)7

Het warmtepomp/warmteopslag idee wil nog niet echt vlotten. Weinig mensen die daar verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
2Dutch schreef op zondag 15 februari 2009 @ 22:32:
[...]

Nee bouwvergunning lijkt me niet, overal zit tegenwoordig haast een afdakje boven. Nou als je flink wat panelen op je dak legt is het iig verstandig je leverancier even op de hoogte te stellen, voordat ze je betichten van een magneet tegen je meter/defecte meter denk ik :P ? En ivm belasting op het net behoort je netbeheerder het iig te weten? Zal daar even nogmaals in duiken, ik lees/hoor daar nl teveel tegenstrijdige informatie over. Ik zoek het liefst de manier zonder poespas, want heb een mooi lief 1980 metertje dat keurig zelf wel terugtelt, moet geen digitale meter: die stel ik zo lang mogelijk uit.
Ah, dus voor een carport heb je ook geen vergunning nodig want die zie je overal... ;)
Controleer het maar gewoon even, als er een klacht komt van de buren, en je blijkt illegaal bezig te zijn geweest, kan je de boel eraf halen, met soms een boete op de koop toe.

Melden aan de energieleverancier of netbeheerder hoeft daarentegen zeker te weten niet! Ze willen het wel graag, en proberen het ook zo te laten voorkomen, maar het hoeft niet. Als je besluit om alleen kaarsen te stoken, en te wassen in een tobbe, dan ga je toch ook niet bellen met je leverancier?

Het melden van een zonnesysteem is geen vrijwaring voor gezeur dat je standen ineens zo laag zijn. Dus daar hoef je het ook al niet voor te doen.

Als je dus toch een ferrarismeter hebt, dan kan je gewoon die dingen op het dak leggen, of je ze dan meldt aan de beheerder mag je zelf weten. (Ik zou het persoonlijk wel doen, maar nogmaals, het hóeft niet!)

Wij hebben een digitale meter (Die hing er al) en ik ben er persoonlijk wel blij mee. De saldering wordt bij Essent keurig verrekend, en ik heb een gedetailleerd overzicht van de teruggeleverde energie, en dus ook van ons eigen zonneverbruik.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006

Punkrocker

Mostly harmless

MaximusTG schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:31:
CRT breedbeeld tv
dvd-speler, versterker/tuner, videorecorder (waarvan de versterker niet helemaal uit kan ivm verliezen presets)
Dit kan allemaal achter een standby-killer.

Een videorecorder die zijn presets verliest als hij een paar daagjes zonder prik zit???
Hoe oud is die wel niet?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-09 21:19
heb een alternatief gevonden op de aardsonde welke diep de grond in moet voor gebruik van aardwarmte.

Afbeeldingslocatie: http://aardwarmtekorf.nl/userfiles/1/img_intro.jpg

De aardkorf : http://aardwarmtekorf.nl

het ziet er goed uit en in duitsland hebben ze er al 4.000+ geplaatst, aangezien je ze op LTW en CV aan kunt sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SpiceWorm schreef op maandag 16 februari 2009 @ 13:49:
[...]

Het warmtepomp/warmteopslag idee wil nog niet echt vlotten. Weinig mensen die daar verstand van hebben.
Ik weet niet waar je woont, maar ik weet een installateur in Zevenaar (=Liemers, vlak achter Arnhem) die me zo'n ding heeft aangeboden (Altherma van Daikin). Dat is een lucht/water unit met een COP van rond de 4 tot 4,5. De SPF (= seizoensrendement) zou rond de 4 zitten, wat vrij hoog is.
Ik moet de berekening nog goed bekijken, maar ik vraag me af of zo'n ding op kan tegen een goede CV ketel met zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Cpt00kirk schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:50:
heb een alternatief gevonden op de aardsonde welke diep de grond in moet voor gebruik van aardwarmte.

De aardkorf : http://aardwarmtekorf.nl

het ziet er goed uit en in duitsland hebben ze er al 4.000+ geplaatst, aangezien je ze op LTW en CV aan kunt sluiten.
Die dingen hebben een vermogen van max 1,5 kW. Met een COP van 5 (wat voor water/water normaal is), zou dat dus max (!) 7,5 kW zijn. Als het flink vriest dus veel minder, daar krijg ik mijn woning niet mee warm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
IJsbeer schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:59:
Die dingen hebben een vermogen van max 1,5 kW. Met een COP van 5 (wat voor water/water normaal is), zou dat dus max (!) 7,5 kW zijn. Als het flink vriest dus veel minder, daar krijg ik mijn woning niet mee warm!
Zou dat niet zijn waarom er meerdere zijn afgebeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op zondag 15 februari 2009 @ 22:44:
[...]

*bonk* valt van zijn stoel. 7(8)7 Dat is alleen al bijna € 160 aan de variabele kosten van elektriciteit, dus zonder vastrecht, en zonder de totale kosten van gas... en het is nooit bij ze opgekomen om eens te kijken waarom dat zo veel is?
Eeeuuuuuhhhh, beste CanonG1 JeroenH. 160 euri variabel voor 7.500 kWh?

Mwagh. Bij een gemiddelde prijs bij NUON in 2008 (eerste helft all-in bij enkeltarief en Liander/ex Continuon als netbeheerder) met grijs stroom contract 0,221/kWh, en tweede helft idem 0,227/kWh) van, laten we het op 22,4 cent/kWh afmaken, kom ik dan bij een "normaal" huishouden al snel op ... 784 euripegels over 2008 voor uitsluitend de variabele (= beïnvloedbare) kosten... Wel alles meerekenen s.v.p.: levering variabel, voor 2008 nog transportkosten variabel (incl. variabel systeemdienstentarief TenneT), energiebelasting, en 19% BTW...

Dit jaar vervallen zowel var. transportkosten, als var. systeemdiensten tarief (wegens cap. tarief ellende), is energiebelasting op elektra daardoor 49% omhoog gegaan (t.o.v. tarief 1 januari 2008), en betaal je nu bij NUON grijs met enkeltarief contract 24,6 eurocent/kWh en bij een jaarverbruik van 7.500 kWh dus al 861 Euri. Maar, er is de klanten een "waarschijnlijke daling" per 1 juli a.s. beloofd. We zullen zien. Bij Greenchoice krijgen veel klanten een kwart eurocent op die variabele prijs korting (hangt van netbeheersgebied af waar je woont), bofferds zoals ik krijgen een halve eurocent (incl. BTW) zonnestroom korting/kWh op de "grijze leveringsprijs" van de (foute naam, maar alla) "regioleverancier", bij ons is dat NUON Energie, dus wij zitten nu op 24,1 cent/kWh all-in.

Over gas zullen we het maar niet hebben. 71 euricent per kuub all-in, het mot zo duur mogelijk verkocht worden, dat laatste beetje uit Slochteren. Aan de feitelijk "eigenaren", dat zijn wij.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Zo, nou, we hebben het voor elkaar hoor: wij zijn dit jaar zo duurzaam als het maar zijn kan met een min-of-meer gegarandeerd stroomverbruik van 0 en gasverbruik van 0 _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En het mooiste is: we hoeven er niks voor te doen O-) O-) O-)

Met de overstap naar GC heeft onze vorige leverancier alvast de meterstanden van volgend jaar doorgegeven :X

Wat zou de kans zijn dat we daarmee wegkomen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:43:
[...]

Ah, dus voor een carport heb je ook geen vergunning nodig want die zie je overal... ;)
Controleer het maar gewoon even, als er een klacht komt van de buren, en je blijkt illegaal bezig te zijn geweest, kan je de boel eraf halen, met soms een boete op de koop toe.

Melden aan de energieleverancier of netbeheerder hoeft daarentegen zeker te weten niet! Ze willen het wel graag, en proberen het ook zo te laten voorkomen, maar het hoeft niet. Als je besluit om alleen kaarsen te stoken, en te wassen in een tobbe, dan ga je toch ook niet bellen met je leverancier?

Het melden van een zonnesysteem is geen vrijwaring voor gezeur dat je standen ineens zo laag zijn. Dus daar hoef je het ook al niet voor te doen.

Als je dus toch een ferrarismeter hebt, dan kan je gewoon die dingen op het dak leggen, of je ze dan meldt aan de beheerder mag je zelf weten. (Ik zou het persoonlijk wel doen, maar nogmaals, het hóeft niet!)

Wij hebben een digitale meter (Die hing er al) en ik ben er persoonlijk wel blij mee. De saldering wordt bij Essent keurig verrekend, en ik heb een gedetailleerd overzicht van de teruggeleverde energie, en dus ook van ons eigen zonneverbruik.
Ik heb het zelf niet verzonnen hoor, maar hier effe een stukkie uit de "regelgeving racekak" uit de Residentie, Netcode:
2.1.5.1 De elektrische installaties bevatten geen bedrijfsmiddelen die tot invoeding in het net van de netbeheerder kunnen leiden, tenzij aan de aanvullende voorwaarden voor productie-eenheden zoals opgenomen in 2.4 of 2.5 wordt voldaan. De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op de hoogte van zijn voornemen tot invoeding, opdat de netbeheerder eventueel noodzakelijke wijzigingen in het net kan doorvoeren.
Van mij kunnen ze nog steeds de boom in, want netbeheerders vertikken het om dit met naam en toenaam de samenleving in te slingeren. Dat moet je zelf allemaal maar te weten komen. (ik ben een van de weinige gekken die die zooi nog tracht te lezen, al zal menigeen al bij de eerste bladzijde afhaken)

Ik noem het verzaking van de informatieplicht, en ik heb me dan ook nooit aangemeld. "Ze" hebben het ook nooit gevraagd, en we hebben bij de NMa toch al vet de degens gekruisd (uiteindelijk kreeg ik gelijk, maar het mocht niet "officieel" worden afgespijkerd, anders had de NMa een vet probleem...).

Moet je verder zelf weten natuurlijk, maar als je een salderende Ferrarismeter hebt, gewoon plaatsen die zonnestroom hap. Bij mij hebben ze nooit over ultralage meterstanden zitten zeuren... O-)

Bovendien: netcode en al die ander code-bagger is officieel "secundaire regelgeving". Die is ondergeschikt aan wetgeving. En tot nu toe is nog steeds artikel 31-c uit de E-Wet geldig. Strekking: ongevraagd en honderd procent salderen, s'ils vous plaît...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 16 februari 2009 @ 15:12:

Zou dat niet zijn waarom er meerdere zijn afgebeeld?
De warmtenetten wel, maar de COP (=rendement) wordt behaald op de warmtewisselaar en daar is er maar 1 van. En die heeft juist de max van 1,5 kW.
Maar er staat niets bij over de COP, dus als die het met meer netten idd voor elkaar krijgt omde COP heel hoog te maken, dan kan het wel. Maar blijft het zo dat bij een lage buitentemperatuur (dat ding zit max 5 meter in de grond, dat koelt aardig af in de winter) er weinig warmte te winnen valt. Dus op momenten dat je de meeste warmte nodig hebt, is het rendement het laagst. En let wel: je stookt ondertussen wel op elektriciteit, wat in NL ruim 3x zo duur is als gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
IJsbeer schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:55:
Ik weet niet waar je woont, maar ik weet een installateur in Zevenaar (=Liemers, vlak achter Arnhem) die me zo'n ding heeft aangeboden (Altherma van Daikin). Dat is een lucht/water unit met een COP van rond de 4 tot 4,5. De SPF (= seizoensrendement) zou rond de 4 zitten, wat vrij hoog is.
Ik moet de berekening nog goed bekijken, maar ik vraag me af of zo'n ding op kan tegen een goede CV ketel met zonneboiler.
Bij een nieuwe installatie kan het financieel meestal wel uit. De COP moet dan boven de 3 liggen (elec. is 3x zo duur per kwh dan gas) om op gebruik te besparen. Bij installatie bespaar je op een CV ketel en radiatoren. Als je geen gas laat aanleggen scheelt dat ook flink. Voor vervangen van een bestaande installatie wordt het algauw krap, financieel dan.

Energetisch/energietechnisch ligt het omslagpunt bij een cop van 2 a 2,5.

Een zeer lage opvoertemperatuur (25c of zelfs 23c) verhoogt de COP van de pomp aanzienlijk, dus dan zou zelf een bestaande installatie vervangen financieel interessant kunnen zijn. Elke graad verhoging van de bodem geeft netzo een hogere COP. Je wil trouwens wel wat dieper dan 3-5 meter zitten. Er zijn ook warmtepompen van 20kw, 100 kw, 1000 kw bdw.
Daar komt nog bij dat je de overcapaciteit van de zonneboiler prima in de grond kan stoppen. Het is alleen onduidelijk hoeveel je nog van die warmte overhoud. Dat is waar ik mee bezig ben atm.

(zo Firefox is echt goed; na stroomuitval staat mijn half getypte bericht er nog steeds!).

[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 16-02-2009 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

We hebben reden voor een klein feestje, onze gewijzigde bouwvergunning is goedgekeurd :) Daarmee is de "Zon op je dak" subsidie van de gemeente Amsterdam veiliggesteld.
Kenmerken van deze aanvraag
-hoek tov dak 10°
-hoek tov zuid 22°
-alle panelen op één lijn
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3271/3284347019_4977bbd832.jpg?v=0

Maar ook heb ik te horen gekregen dat het bezwaar op de eerste aanvraag op 3 maart behandeld wordt. Die opstelling is pal zuid en een hoek van 35° tov het dak.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3303/3284346347_99fb04ca7d.jpg?v=0

Het verplaatsen van de panelen is niet zo'n punt, zonneboiler is iets lastiger, maar grootste probleem is de hoek verandering. Dus toch maar even wachten. Dat kan ook nog wel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Ik heb vandaag nog contact gehad met HRsolar over hun systemen en mogelijkheden.
Ze hebben het in ieder geval druk en hopen met wat extra personeel de klanten wat sneller te kunnen helpen.

Eén van de zaken waar ze mee bezig zijn is het laten keuren van in totaal 3 systemen voor op de Senternovem lijst:
  1. Systeem met 100l boiler en 1 collector (staat er al op, €900 subsidie)
  2. Systeem met 120l boiler en 1 collector
  3. Systeem met 200l boiler en 2 collectoren (naar verwachting €1100 - €1200 subsidie)
Voor het 200l systeem had ik meer subsidie verwacht, maar dat is dus helaas niet zo. Volgens HRsolar ligt dit aan de manier van rekenen. Neem je een 3de collector erbij, dan val je in de >6m2 categorie en krijg je plotseling veel meer subsidie (4.6666GJ * 3 * €180 = €2520), dus dat zou mij veel aantrekkelijker lijken.

Het schijnt wel dat Senternovem in dat geval (> 6m2 collectoroppervlak) dan specifiek kijkt of jou systeem wel voldoet aan hun regels en ze raden aan om eerst de subsidie aan te vragen, alvorens het systeem te bestellen...

Is iemand hier mee bekent? Oftewel, je krijgt niet zondermeer die subsidie in dat geval?

Verder komen ze met een 200l dubbelspiraal boiler als aanvulling op de 300l dubbelspiraal boiler.

Last but not least heb ik nog gevraagd naar het rendement van hun hoogrendement collector. Deze zit tussen een normale vlakkeplaat en een vaccuumbuis in. Max rendement ligt rond de 84%. Hoe dit verloopt naarmate het termperatuurverschil groter wordt is me niet duidelijk geworden helaas.

We rekenen nog even verder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:32:
We hebben reden voor een klein feestje, onze gewijzigde bouwvergunning is goedgekeurd :) Daarmee is de "Zon op je dak" subsidie van de gemeente Amsterdam veiliggesteld.
Kenmerken van deze aanvraag
-hoek tov dak 10°
-hoek tov zuid 22°
-alle panelen op één lijn
[afbeelding]

Maar ook heb ik te horen gekregen dat het bezwaar op de eerste aanvraag op 3 maart behandeld wordt. Die opstelling is pal zuid en een hoek van 35° tov het dak.
[afbeelding]

Het verplaatsen van de panelen is niet zo'n punt, zonneboiler is iets lastiger, maar grootste probleem is de hoek verandering. Dus toch maar even wachten. Dat kan ook nog wel.
Feli!
Ik ben eind dec als aller laatste uit de pot getrokken om alsnog voor subsidie in aanmerking te komen. Er waren een aantal afvallers.
Sinds vandaag alles eindelijk rond en bevestigd! PV setje is besteld en komt hopenlijk volgende week binnen! Het is maar 600Wp ; je moet ergens beginnen he ;) (3 euro per wp is netjes!)
Rond sept komt de volgende zon op je dak actie, dan ben ik dr als de kippen bij! heb ik aan het einde van dit jaar mooi 1200Wp

Iemand ervaring met een gat door een muur boren? mn kabels gaan hierdoor naar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
ericplan schreef op maandag 16 februari 2009 @ 17:32:
We hebben reden voor een klein feestje, onze gewijzigde bouwvergunning is goedgekeurd :) Daarmee is de
Feli! Jij ging ook voor de Nefit 2 paneels toch?
En zonnepanelen? Specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:15:
[...]

Feli! Jij ging ook voor de Nefit 2 paneels toch?
En zonnepanelen? Specs?
Klopt, de Nefit 2-110 verticaal voor plat dak. Zonnepanelen zijn nog punt van discussie. Probleem is die bizarre welstandsrichtlijn. Ik moet het allemaal kwijt in 1/3 van de dakvlakbreedte. Die is 21,55 meter, dus ik heb 7,18 meter ter beschikking.
Daarom plaats ik alles verticaal, terwijl het daardoor veel meer boven het dak uitsteekt 8)7
De Nefit set is 2,14 meter breed, dus er blijft 5 meter over voor 6 panelen. Mijn oog viel op de BP Solar 7195, die mooi binnen dit plaatje past (195Wp, 82 x 160 cm.) Nog geen prijs van Besseling gehad. Als ik de bezwaarprocedure win worden het gewoon Suntechs 200 Wp 100 x 150 cm.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:40:
[...]

Klopt, de Nefit 2-110 verticaal voor plat dak. Zonnepanelen zijn nog punt van discussie. Probleem is die bizarre welstandsrichtlijn. Ik moet het allemaal kwijt in 1/3 van de dakvlakbreedte. Die is 21,55 meter, dus ik heb 7,18 meter ter beschikking.
Daarom plaats ik alles verticaal, terwijl het daardoor veel meer boven het dak uitsteekt 8)7
De Nefit set is 2,14 meter breed, dus er blijft 5 meter over voor 6 panelen. Mijn oog viel op de BP Solar 7195, die mooi binnen dit plaatje past (195Wp, 82 x 160 cm.) Nog geen prijs van Besseling gehad. Als ik de bezwaarprocedure win worden het gewoon Suntechs 200 Wp 100 x 150 cm.
Zet je je zonnepanelen dan ook "verticaal" neer (ipv landscape op plat dak)? zo ja met welk montage set doe je dat? Ik wil eigenlijk ook alles verticaal neer leggen; past er meer op mn dak.
Bestel je alles bij besseling? ik heb het zelfde pv setje voor 215 euro goedkoper kunnen krijgen via zonenco uit amsterdam; maybe een tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:47:
[...]

Zet je je zonnepanelen dan ook "verticaal" neer (ipv landscape op plat dak)? zo ja met welk montage set doe je dat? Ik wil eigenlijk ook alles verticaal neer leggen; past er meer op mn dak.
Bestel je alles bij besseling? ik heb het zelfde pv setje voor 215 euro goedkoper kunnen krijgen via zonenco uit amsterdam; maybe een tip ;)
Omdat we behalve met de gemeente ook nog met een VvE rekening moeten houden, laten we alles doen. Dan is er minder kans op gezeur achteraf. Ik heb spul gezien van K2 systems dat prima zou kunnen voldoen.

Overigens weet ik niet of je vertikaal meer kwijt kan, immers de tussenafstanden moeten ook groter worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04
Als je net geen twee rijen kwijt kunt in landscape, dan kun je beter een rij in portrait doen denk ik. Als je net geen drie rijen kunt, dan een in landscape en een in portrait ofzo! Nadeel is natuurlijk dat het meer wind vangt, omdat het meer uitsteekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

pcmadman schreef op maandag 16 februari 2009 @ 20:45:
Als je net geen twee rijen kwijt kunt in landscape, dan kun je beter een rij in portrait doen denk ik. Als je net geen drie rijen kunt, dan een in landscape en een in portrait ofzo! Nadeel is natuurlijk dat het meer wind vangt, omdat het meer uitsteekt.
Je hebt te maken met de VROM-richtlijn, die zegt dat een paneel even ver van de rand af moet staan als de hoogte van de bovenrand van het paneel tot het dak. In landscape mag een paneel dus dichter bij de dakrand staan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:06
[...]
Wat mij opviel is dat hij echt gelijk na mijn opmerking ook niet eens meer ingelogd is volgens zijn profiel. Dat zegt ook wel iets over je persoonlijkheid...
Zo erg was de opmerking nu ook weer niet :)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

QuestionMarc schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:11:
[...]

Wat mij opviel is dat hij echt gelijk na mijn opmerking ook niet eens meer ingelogd is volgens zijn profiel. Dat zegt ook wel iets over je persoonlijkheid...
Welcome back :)

Back on subject :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

QuestionMarc schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:11:
[...]

Zoals JeroenH formerly known as CanonG1 al aangaf, er zal wel meer gespeeld hebben. Laten we er maar over ophouden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
JakeNL schreef op maandag 16 februari 2009 @ 12:16:
[...]

Het is wel een beetje flauw om QM nou met z'n allen in de grond te trappen. Er zat namelijk wel een kern van waarheid in zijn opmerking.
Het lastige van geschreven tekst is dat je het op meerdere manieren kan interpreteren. Alhoewel het misschien niet zo bedoeld is door Eric, vond ik ook dat in zijn laatste posts een paar mensen onderuit gehaald werd die ergens aan twijfelden of alleen maar een ander gezichtspunt probeerden in te brengen.
Er zijn namelijk meer manieren om geld en/of energie te besparen. Sommige mensen zweren bijv. bij 3x2W Power LED spotjes, ik heb afgelopen vrijdag een aantal 7W spaarlamp spotjes opgehaald met een perfecte kleurtemperatuur!

Van QM is het wat ontaktisch om het op deze manier te brengen, aan de andere kant gaat het ook wel ver van Eric om direct de stekker eruit te trekken.

nu moet ik weer oppassen dat IK niet verkeerd begrepen wordt :)
Eens. Zijn posts kwamen op mij over op een manier van: dat jullie nog steeds zo veel betalen ligt aan jezelf, doe het zo als ik dan betaal je bijna niks meer. Ja dat kan als je je complete huis verbouwd, iets wat gewoon geen optie is. Trouwens hij las volgens mij het forum niet want 9 van de 10 posts gingen over zijn eigen fantastische systeem...
Moet wel toegeven dat hij af en toe goeie links postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:04
nieuws: NEC boekt vooruitgang in alternatieve accu-techniek

Dat is een mooie techniek voor het opslaan van piekproducties! Er word gerept over een vermogensdichtheid van maar liefst 5000W/L!
Ik kan niet zo snel vinden wat deze techniek voor energiedichtheid heeft, maar in 2005 is te zien dat die vergelijkbaar is met NiMH accu's. Daarnaast staat daar ook dat de vermogensdichtheid 10Kw/Kg bedraagt. Tevens zitten er geen exotische of zware metalen in, wat ze veilig maakt voor het milieu!

Als men dus 1200L van deze accu in zo'n mega windmolen van 6MW zou bouwen, dan kan men de totale piekproductie afvangen! Lijkt me een prima oplossing voor de problemen van de netbeheerders bij grote aandelen windenergie. De windmolens kunnen meteen vol aan de bak, maar beginnen slechts langzaam met leveren en bufferen lokaal, zodat de conventionele centrales uitgeschakeld kunnen worden en tevens kan de buffer gebruikt worden om het hele leverpatroon af te vlakken. Bij variërende windsnelheden toch een constant vermogen leveren.

Of doe het bij de consument thuis en installeer slimme meters met een liter of 10 van dit soort accu's en wat regelelektronica. Je hele huis hangt ineens aan een UPS! Droogtrommel aanzetten tijdens een stroomstoring zou geen probleem meer moeten zijn! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
ericplan schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:18:
[...]

Zoals JeroenH formerly known as CanonG1 al aangaf, er zal wel meer gespeeld hebben. Laten we er maar over ophouden.
Zal ik doen.
Ben vorige week trouwens nog in de USA geweest...
Vraag me nu af waarom wij ons hier druk zitten te maken, wat wij besparen gebruiken zij 10x zo veel extra! Half de USA rijdt in een Dodge RAM (een pickup met hele grote motor en hele grote banden) en ze zijn er nog trots op ook dat ie 12 mpg rijdt. Daarnaast hebben ze nog nooit van centrale verwarming gehoord, ze zetten gewoon in elke ruimte een elektrische kachel. Ja dat schiet op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op maandag 16 februari 2009 @ 11:27:
Ik heb sinds dit weekend m'n Eco-eye Elite binnen.
[afbeelding]
Het apparaat is op dit moment vooral bedoeld om het electrische fornuis aan de tand te voelen. Niet dat er een keus is, maar ik wil toch graag weten welk aandeel het fornuis in ons stroomverbruik heeft.

In tegenstelling tot de Energy Loggers meet dit apparaat indirect, dwz met een spoel om een geleider. Handige feature is dat dit apparaat draadloos de meetsignalen overstuurt naar de uitleesunit. Het apparaat is in Engeland ontwikkeld om in de meterkast te hangen en de display in de woonkamer oid. Elke 4 seconden wordt er gemeten. Een unit voor koppeling aan de computer is in ontwikkeling.

Groot voordeel ten opzichte van Energy Loggers e.d. is dat er ook aan een meerfase aansluiting gemeten kan worden.

Om aan het fornuis te meten (3-fasen krachtaansluiting) heb ik een hulpkabeltje gemaakt, waar ik de drie spoelen ieder om een andere fasedraad geklemd heb. Op de foto zie je de kabel met de drie spoelen en de zender.
[afbeelding]

De kabel ligt nu achter het fornuis en als test heb ik even de oven aangezet. Het systeem werkt, vrijwel direct verandert de display.
[afbeelding]
Als alle pitten aan zijn en de oven ook, trekt het fornuis 10,7 kW :o
Verder heb ik nog niets gemeten, en weet ik ook nog niet hoe alles precies werkt.
Hoe lang was de levertijd?
Mijn baas vroeg me van de week nog om een meter om de compressoren te kunnen meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:00:
[...]

Je hebt te maken met de VROM-richtlijn, die zegt dat een paneel even ver van de rand af moet staan als de hoogte van de bovenrand van het paneel tot het dak. In landscape mag een paneel dus dichter bij de dakrand staan.
Alvast feli, ericplan, ook trouwens met je bloedmooie simulatietekeningen. Allemachtigprachtig, sla ze d'r maar mee om hun oren, dat stelletje jeweetwel figuren.

Ik zou als je wint geen zorgen maken over die vertikale (portrait) opstelling. Die schaduwwerking heeft met name in de winterperiode plaats, en dan zijn je opbrengsten toch al marginaal. OK, op die paar zonnige dagen na, maar je moet het echt voor de overgrote slok op de borrel van de zomerperiode hebben voor je jaaropbrengst, wanneer je geen of nauwelijks beschaduwing hebt (als de zon aan de horizon hangt, misschien, maar dan heb je toch vrijwel geen opbrengst meer).

Er zijn vertikale frames, vraag bij SolarNRG of Buro Wilders na, maar er zijn vast andere leveranciers. Tegeltje extra als ballast voor de iets hogere windbelasting. Klaar.

Ik hoop dat je je optimale uitgangssituatie mag realiseren. Het zou weer typisch Holland op zijn smalst zijn als je om dit soort getrut in de (inefficiëntere) hoek zou worden getrapt. Invloed uitoefenen op de azimuth hoek op een plat dak vanwege de "pijn" die dat aan hun ogen zou doen? Zijn ze helemaal van de ratten.... :(

Neen, dan die Duitsers. Die "doen" gewoon dit, zie ook detail (komt van Intersolar2008 fotopagina, bijna onderaan), in het hele land, en dit is dan ook nog slechts een "Europees [gesubsidieerd...] proefproject"... 8)7

Sterkte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pcmadman schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:34:
Of doe het bij de consument thuis en installeer slimme meters met een liter of 10 van dit soort accu's en wat regelelektronica. Je hele huis hangt ineens aan een UPS! Droogtrommel aanzetten tijdens een stroomstoring zou geen probleem meer moeten zijn! :P
Als er een écht slim systeem* van prijsprikkels komt (stroom duur bij tekort, goedkoop bij overschot) en de slijtage van dergelijke accu's is minimaal zou je daarmee geld kunnen besparen of verdienen door stroom in te kopen en op te slaan als het goedkoop is en op je accu's te draaien als stroom duur is. Daarmee is het verbruik te sturen en kun je fluctuaties in (duurzaam) aanbod opvangen.

Leuke toekomstmuziek. Opslag/vraagsturing wordt pas echt van belang bij grotere aandelen duurzame stroom in de energiemix, meer dan 20%? Laten we in Nederland eerst maar eens zorgen dat we bij dat percentage in de buurt komen, tussen een tegenwerkende regering en een kredietcrisis is dat doel verder weg dan ooit...

*Met 'écht slim' bedoel ik vooral 'met de belangen van de consument vooroopgesteld'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:41:
[...]
*Met 'écht slim' bedoel ik vooral 'met de belangen van de consument vooroopgesteld'
Mag ik die omgooien naar:

"Met écht slim bedoel ik vooral met de belangen van de consuminderaar rekening houdend"...

... met uw permissie ...

... je hoeft het er uiteraard niet mee eensch te zijn ...

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Mistraller schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:43:
[...]

Dank voor je ruime uitleg, much appreciated. Ben wel bekend in de energiewereld maar niet dat gedeelte..en over bouwvergunningen..kga soon toch even contact zoeken met de gemeente over het een of ander, kan t meteen ff navragen. Alhoewel Overbetuwe een nette site heeft voor een gemeente, ga ik bij twijfel toch altijd ff een belletje wagen. Heb het al eerder gezegd, Overbetuwe doet aan subsidie, dus check http://loket.overbetuwe.nl/?pagina=3695

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
pcmadman schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:34:
nieuws: NEC boekt vooruitgang in alternatieve accu-techniek

Dat is een mooie techniek voor het opslaan van piekproducties! Er word gerept over een vermogensdichtheid van maar liefst 5000W/L!
5000W zegt toch op zich niet zo veel of heb ik het verkeerd? W = vermogen en zegt niets over de hoeveelheid energie. Als er nou stond 5000Wh dan weten we iets meer...de accu van mijn laptop heeft bijvoorbeeld een capaciteit van 46 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:49:
"Met écht slim bedoel ik vooral met de belangen van de consuminderaar rekening houdend"...
Dat was ook precies wat ik bedoelde :). Met 'belangen van de consument' bedoel ik ook zaken die in het belang van genoemde consument zijn al zal een grote groep van diezelfde consumenten het niet door hebben. Eén voorbeeld: het moet onder alle omstandigheden financieel beloond worden als je minder verbruikt en duurder worden als je meer verbruikt. Zoals we hier allemaal weten is op dit moment het tegenovergestelde aan de gang, ondanks dat een bepaald Tweede kamerlid met wie ik wel eens een mailtje wissel bij hoog en bij laag beweert dat het capaciteitstarief een goede zaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De echte accu zal dit toch zijn (als het allemaal waar is) :

http://www.olino.org/articles/2007/01/21/supercondensator_ii

Gaat waarschijnlijk ook toegepast worden in de chevrolet Volt

http://reviews.cnet.com/8301-13746_7-10155104-48.html

Helaas is de techniek weer eens in de handen van de amerikaanse defensie (lockheed Martin)
Bernhard leeft niet meer :'(

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

TD-er schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:37:
[...]

Hoe lang was de levertijd?
Mijn baas vroeg me van de week nog om een meter om de compressoren te kunnen meten.
Ik heb 'm besteld in Engeland. Een vriend van me moest in Londen zijn en heeft m'n bestelling meegenomen. Het was in een paar dagen (2 of 3) afgeleverd. Scheelde flink met bestellen via de officiele dealer.
Ik heb ook de eerste meetresultaten. Het koken van boerenkool met worst (4p) gaf 0,59 kWh op de teller.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

zonnigtype schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:38:
[...]

Alvast feli, ericplan, ook trouwens met je bloedmooie simulatietekeningen. Allemachtigprachtig, sla ze d'r maar mee om hun oren, dat stelletje jeweetwel figuren.
Gratis gemaakt met Google Sketchup.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op maandag 16 februari 2009 @ 21:58:
[...]

Dat was ook precies wat ik bedoelde :). Met 'belangen van de consument' bedoel ik ook zaken die in het belang van genoemde consument zijn al zal een grote groep van diezelfde consumenten het niet door hebben. Eén voorbeeld: het moet onder alle omstandigheden financieel beloond worden als je minder verbruikt en duurder worden als je meer verbruikt. Zoals we hier allemaal weten is op dit moment het tegenovergestelde aan de gang, ondanks dat een bepaald Tweede kamerlid met wie ik wel eens een mailtje wissel bij hoog en bij laag beweert dat het capaciteitstarief een goede zaak is.
Ja, weet ik, ik heb soortgelijke mails binnengekregen. Nooit direct, altijd indirect... Dat "TK lid" is ook al rabiaat voorstander van de "slimme meter".

Waarmee de netbeheerders op basis van een super ranzig artikel uit alweer zo'n stuk "secundaire regelgeving", de zelfs (of: vooral!) voor consuminderaars essentiële TarievenCode, ons een dubbele meetdienst door de strot kunnen gaan duwen (van elk 30,05 euri incl. BTW per "stuk", momenteel...).

Een analyse van een enthousiast verhaal van "dat TK lid" werd op het vakjournalisten collectief Energeia nogal besmuikt en kritisch tegen het licht gehouden, een tijd geleden...

Maar goed. "Dat TK lid" doet tenminste nog het een en ander aan de ghoede saeck, al lijkt de persoon in kwestie steeds erger onder de gezamenlijke plak van Shell Baas Bos en de CDA bende te zitten. Actieve inzet voor (i.p.v. tegen) duurzame energie kun je van het merendeel van de blauw pluche zitters in ieder geval niet van "beschuldigen"... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
De zonneboiler subsidie is nou zo definitief als'tie maar zijn kan. Ik heb het bedrag namelijk op mijn rekening staan :)

Vanmiddag kreeg ik eindelijk een goed idee om een soort 'zoneregeling' te maken met de Celcia 20 van Remeha. Een aantal 'detailtjes' moeten nog opgelost worden, maar ik wil de digitale ingang van de thermostaat gaan voeden met een aan-uit thermostaat in een andere ruimte:

Bij spanning op de dig. ingang kan de thermostaat bijv. naar 'Temperatuur 5' gaan. Als ik die nu instel op 25'C bijv. dan gaat de ketel gegarandeerd aan.
Probleem is alleen dat dan de woonkamer ook warmer wordt (vloerverwarming) en dat moet juist niet (als de temperatuur al OK is, anders juist weer wel). Een oplossing is een tweede thermostaat in de kamer, die alleen maar kijkt of de temperatuur al gelijk of boven de max. temperatuur van de kamer: 20'C is. Deze thermostaat moet dan het CV circuit naar de vloerverwarming openen of sluiten.

Kortom, een beetje ingewikkeld, maar er zijn simpelweg geen 'opentherm' circuit afsluiters. Wel jammer, want je zou er juist zoveel uit kunnen halen qua intelligentie van je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Overigens, JeroenH, ik hoor dat je [nieuwe] broodheer Ecocern nu ook in "wat zwaarder weer" terecht aan het komen is. Er wordt zelfs door baas van Wijk bij Den Haag aangeklopt voor steun van grote duurzame energie projecten. O.a. vanwege dreigende forse vertraging voor Belwind, een groot off-shore windpark voor de Belgische kust.

Energeia, laatste stukje (mijn vetdruk...):
Maar bij het ministerie van Financiën staan ze niet te springen om weer een initiatief dat overheidsbemoeienis en vooral overheidsgeld vraagt. "Wij krijgen ontzettend veel voorstellen van maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen", vertelt woordvoerster Hendrieneke Bolhaar. "De meeste van die voorstellen kosten geld. Er wordt dus heel goed gekeken naar wat noodzakelijk is en wat niet."
Ben benieuwd waar Min. Fin. de grens van "noodzakelijk" en "niet noodzakelijk" trekt en wie die definitie dan wel voor zichzelf op een bierviltje heeft geschreven in het NEEderland anno 2009. Investeren in meer asfalt, "grote infrastructurele projecten", compensatie van "hoge stroomprijs" voor elektravreters, wellicht? En "duurzaam"? Leuk, "maar nu even niet", want dat is dure spielerei???

Al wat meer gehoord, daar in Utrecht?

Sterkte!

PS: sorry, vergeten, ik ben jaloers op je afdakje (compli, beter laat dan nooit :+ ). Loop ook al tijden met vergelijkbaar snood plannetje rond voor boven de zuid gerichte tuindeur, maar mijn dinnetje heeft eerder al zitten sputteren over "minder licht in huis"** (en eigenlijk wil de verhuurder geen "toestanden" meer aan onze gevel, maar of ik daar wakker van moet liggen...). Hoe gaan wij ons dinnetje tackelen? :> OK4tjes genoeg liggen slingeren hiero, nu nog effe een moduultje extra scoren. Shell is in dit opzicht natuurlijk "best". One of the good ol' ACNnetjes, prima spul... :9

**ff uitlegguh: zuidgevel is een grote prachtige dubbel-glas serregevel. Tuindeur zit in die gevel. Afdakje/paneeltje d'r boven geeft dan "wat schaduw". Ik heb ook al aan een "doorzicht module" zitten denken daarvoor. Je weet wel, zo'n loeizware ASE 300 Wp module van Schott die MyEcohouse op z'n dak heeft staan sjorren, maar dan in doorzicht modus... Maar ja: dan moet je meteen een Steca 300 omvormer aanrukken voor een moduultje... 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 16-02-2009 23:02 . Reden: uitlegguh! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vandaag weer bezig geweest met de collector leidingen. Het is toch steeds wel weer geklooi zeg. Ik heb echt zo'n hekel aan die knelkoppelingen, tis dat het op een aantal plaatsen niet anders kan, maar anders had ik liever alles gesoldeerd. Ik ben bang dat ik straks lekkages heb als de boel eenmaal gevuld wordt. Vast is vast, maar ja, ik blijf het gevoel hebben dat je er geen controle over hebt of het nou echt dicht zit of niet.

Ik moet nu nog een dag plannen dat ik de warmwatervoorziening een dagje offline gooi, dan zou het in principe in één keer in bedrijf moeten komen...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mistraller schreef op maandag 16 februari 2009 @ 23:22:
Vandaag weer bezig geweest met de collector leidingen. Het is toch steeds wel weer geklooi zeg. Ik heb echt zo'n hekel aan die knelkoppelingen, tis dat het op een aantal plaatsen niet anders kan, maar anders had ik liever alles gesoldeerd. Ik ben bang dat ik straks lekkages heb als de boel eenmaal gevuld wordt. Vast is vast, maar ja, ik blijf het gevoel hebben dat je er geen controle over hebt of het nou echt dicht zit of niet.

Ik moet nu nog een dag plannen dat ik de warmwatervoorziening een dagje offline gooi, dan zou het in principe in één keer in bedrijf moeten komen...
Even de nieuwe levendige aanwinst richting (schoon)ouders sturen voor een dagje? Zelf kun je makkelijk minimaal een dag zonder warm water, toch? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mistraller schreef op maandag 16 februari 2009 @ 23:22:

Ik deel je mening over knelkoppelingen, maar met gewoon solderen kom je er denk ik niet. Ik zou liever hardsolderen. Overigens kunnen goede knelkoppelingen (VSH) wel wat hebben, dit in tegenstelling tot bonfix en Gammaspul. Ik ben benieuwd hoe alles er uit ziet. Ik mag ook bijna beginnen :)

Dat zal nog even lastig plannen worden om het af te maken. Die kleine handenbinders vertonen nog wel eens onvoorspelbaar gedrag ;) waardoor je opeens wel warm water nodig hebt voor een badje. Dat werkt niet echt lekker.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
zonnigtype schreef op maandag 16 februari 2009 @ 22:54:
Overigens, JeroenH, ik hoor dat je [nieuwe] broodheer Ecocern nu ook in "wat zwaarder weer" terecht aan het komen is. Er wordt zelfs door baas van Wijk bij Den Haag aangeklopt voor steun van grote duurzame energie projecten. O.a. vanwege dreigende forse vertraging voor Belwind, een groot off-shore windpark voor de Belgische kust.

Al wat meer gehoord, daar in Utrecht?

Sterkte!
Thanks. Klopt, helaas. Voor mij persoonlijk verwacht ik geen directe negatieve gevolgen, maar voor een aantal collega's met aflopend contract zal het doek gaan vallen ben ik bang. Zie ook:

http://www.fd.nl/artikel/...econcern-snijdt-overleven
http://www.fd.nl/artikel/...gen-projecten-stil-zetten

Maar ja, niet veel aan te doen, hopen dat onze regering eindelijk wat hun prioriteiten goed op een rijtje krijgt en inziet dat nu de duurzame sector steunen later veel winst oplevert. Grondstofprijzen zijn ook laag, arbeid zal vermoedelijk goedkoper zijn, allemaal factoren die het nu aantrekkelijk maken in duurzame energie te investeren - als je het geld los kunt krijgen.
PS: sorry, vergeten, ik ben jaloers op je afdakje (compli, beter laat dan nooit :+ ).
Thanks, ik ben er nog steeds erg blij mee en je wil niet geloven hoeveel leuke reakties ik gehad heb.
Hoe gaan wij ons dinnetje tackelen? :>
Ik had in dat opzicht de wind mee omdat de mijne het vorige afdakje erg lelijk vond, én ik heb afgelopen Valentijnsdag aardig mijn best gedaan. Het was geen enkel probleem om het afdakje langs de commissie te krijgen ;) (Sowieso vind ze het allemaal prima wat ik doe)
OK4tjes genoeg liggen slingeren hiero, nu nog effe een moduultje extra scoren. Shell is in dit opzicht natuurlijk "best". One of the good ol' ACNnetjes, prima spul... :9
Marktplaats/Speurders in de gaten houden voor 95/100/100Wp Shell-paneeltjes, ik kijk tegenwoordig elke avond wel even, en als ik een echt interessante aanbieding vind post ik het hier. Het enige probleem is dat sommige aantrekkelijke aanbiedingen echt van ver moeten komen en als je 30 liter benzine à 8,5 kWh moet verstoken om hem te gaan halen zit je dat eerst weer een jaar terug te verdienen. Maar ja, zie zo'n enorm ding maar eens in de trein te vervoeren of op te laten sturen per post (kost natuurlijk ook energie, nog afgezien van het risico op schade). Wat ik bedoel te zeggen is dat het soms beter is om een iets minder voordelige aanbieding dicht bij huis te nemen.
Maar ja: dan moet je meteen een Steca 300 omvormer aanrukken voor een moduultje... 8)7 [/small]
Wel gelijk 200-250kWh (?) per jaar erbij... :9~ (die Steca's zijn trouwens ook terug te vinden op marktplaats)

-edit-

Zou dit iets kunnen zijn? Steca of Gridfit erbij, aluminium framepje buigen ik denk dat je in totaal voor minder dan € 3,5/Wp klaar moet kunnen zijn, helemaal als je iets van de prijs van het paneel af kunt praten.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 17-02-2009 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Is het niet zo dat je geen hoge stroom panelen aan een Steca 300 kunt aansluiten vanwege die 5A grens?

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:05:
[...]

Gokje 125 kg

:) staat op de site van MP-tec
Verrekte zwaar in vergelijking met de 1000ltr die maar 203kg weegt,
maar dat zal wel komen door de extra spiraal en de emaille
Ik had dat idd wel gezien, maar blijf me erover verbazen, zeker als je ziet dat een 200L met 2 spiralen boiler bij Rivusol iets meer dan 1 derde weegt (49kg)
http://www.3d-veo.nl/rivusol/downloadfile.php?id=28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
SolarKing schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:00:
Is het niet zo dat je geen hoge stroom panelen aan een Steca 300 kunt aansluiten vanwege die 5A grens?
De 300 kan inderdaad maar 5A aan, dat betekent dat voor het 230Wp paneel uit de advertentie hierboven de spanning in het optimale werkingspunt 46V of hoger moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 13:00:
[...]

Ik had dat idd wel gezien, maar blijf me erover verbazen, zeker als je ziet dat een 200L met 2 spiralen boiler bij Rivusol iets meer dan 1 derde weegt (49kg)
http://www.3d-veo.nl/rivusol/downloadfile.php?id=28
De onderste spiraal is wel flink kleiner, maar dat verklaart het nog niet echt.
Dikte van het staal en het emaille zal het dan wel zijn.

We hebben 'm nu op de eerste verdieping staan, maar hij moet nog naar de zolder.
Moet eerst effe het scharnierwerk van de vlizotrap verwijderen, het gat is net een 0,5cm te smal |:(.
En daarna maar eens wat personeel regelen

Denk sowieso dat ik wat staal ga halen.
De houten balklaag van de zolder kan dat nooit houden.
2 stalen liggers leg ik op de muren, dan kan de boiler er wel bovenop staan.
Het is zo lullig als de boiler opeens een verdieping lager ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Hebben er mensen trouwens energiezuinige stofzuigers? Hoe zijn de ervaringen? Op kieskeurig zijn de ervaringen erg wisselend.
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.