Duurzame energie deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.101 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 10:05:
[...]

De standaard flowmeter (zonder puls) die op de pompgroep zit wordt handmatig ingesteld en is dan een vaste waarde.
De controller weet of de pomp aan/uit staat.
Aan de hand van temperatuursverschil tussen aanvoer/retour kun je dan dus de warmteopbrengst berekenen.

Inderdaad zal het niet het nauwkeurigheidsniveau van een echte warmtepulsmeter hebben maar een echte kost ook aanzienlijk meer en je hebt een dure controller nodig.

De controller slaat de gegevens op, ook voor langere tijd.
Helaas geen pc aansluiting.

De precieze beschrijving krijg ik nog per mail toegestuurd.

Welke nadelen bedoel je Ericplan?
Grootste nadeel is in mijn ogen de beperkte nauwkeurigheid. Er kan best wel flow zijn, terwijl de pomp uitstaat. Debiet van de pomp stel je één keer in, maar kan best (door slijtage ofzo) minder worden. In eerdere delen van dit topic zijn al een aantal pulsgevers langsgekomen, ook betaalbare.
Verder begrijp ik dat je aan de collectorkant gaat meten. Dat zegt natuurlijk iets over hoeveel je opgewekt hebt, maar helaas niets over je verbruik en daarmee je besparing. Als je een hoop warmte opwekt, maar vervolgens niet gebruikt, bespaar je niets. In mijn ogen moet je dus aan de boiler/CV kant meten.

Ik hoop overigens dat er een firma komt die een soort modulair systeem bedenkt voor CV-ketel (branderautomaat, pompsturing, buitenvoeler e.d.) en solar, zodat je alles kan sturen via Opentherm en/of computer. Uiteraard maakt zo'n systeem gebruik van genormeerde temperatuursensors, buitenvoelers enz.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

k begreep dat Sunsystems (of mogen we inmiddels Johan zeggen?) bezig was om zelf een systeempje te maken, los van de controller, waarmee de opbrengst gelogd wordt met een waterpulsemeter. Inclusief een webservertje. Ik dacht dat Flitspaal daar proefkonijn voor ging zijn. Correct Flitspaal?
That is affirmative! Overigens daarover tot nu toe niets meer gehoord. Ik zal Johan zo een mailtje sturen, vragen of hij er al verder mee is.

Overigens. die uitgebreide regeling die op de site van Sunsystems staat. Welke regeling is dit precies? ( type nummer ) ik zou graag de pdf van de handleiding van dat ding willen hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 09-02-2009 10:50 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CanonG1 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 09:43:
[...]

Hoe meten ze dat dan? Een klein stroompje door het afvoerwater sturen en de weerstand meten?
Ik ga uit van optisch, maar hoe of wat weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johan, was daar inderdaad mee bezig.
Maar kwam opeens met deze nieuwe controller aanzetten.

Wil je het gewoon echt goed doen dan heeft Joba gelijk met meerdere meters, maar ja het prijskaartje :?

@flitspaal, dit is een nieuwe die nog niet op de site staat en volgende week pas bij Johan binnenkomt
en ik moet de mail van Johan nog krijgen met de beschrijving.
Deze controller kan dan ook 38 systeemconfiguraties aan
Handleidingen van div controllers heb ik op de volgende site gevonden:
http://www.dpi-solar.de/solarthermie/solarregler.html

De echte warmtemeters van bijv resol of zo werken toch ook allemaal aan de primaire leiding?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op maandag 09 februari 2009 @ 10:50:
[...]

That is affirmative! Overigens daarover tot nu toe niets meer gehoord. Ik zal Johan zo een mailtje sturen, vragen of hij er al verder mee is.

Overigens. die uitgebreide regeling die op de site van Sunsystems staat. Welke regeling is dit precies? ( type nummer ) ik zou graag de pdf van de handleiding van dat ding willen hebben.
Weet je al wel meer van de subsidie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook een mooi draadloos-systeem gevonden:

http://www.allmess.de/index.php?id=158

Het kost wat, maar dan heb je ook wat O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op maandag 09 februari 2009 @ 11:27:
[...]

Weet je al wel meer van de subsidie?
Loopt een beetje raar.

Mijn subsidie aanvraag is in behandeling. 2 colllectoren a 314 euro per stuk ( 628 euro totaal ) dus de 0,7GJ regeling. Hierover heb ik gepraat met twee personen bij SenterNovem. Zo staat mjin aanvraag bij hun in het systeem.

MAAR! Ik kreeg vorige week een brief van Senternovem dat ik een aanvraag had ingediend voor een >6m2 systeem en dat ze mijn betalingsbewijs niet hadden.

Daarnaast weet ik dat Johan ( nog ) niet een systeem heeft aangeboden bij KEMA/TNO voor een NEN 12976 opbrengstrapport.

Dus 8)7 dat is de status.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 11:22:

De echte warmtemeters van bijv resol of zo werken toch ook allemaal aan de primaire leiding?
Jaap heeft hier ook al eens gepost. Hij heeft een Nefit Solarline 2-110. Hij meet in de leiding tussen boiler en CV-ketel
http://fitzcarraldo.xs4al...oileropbrengst-Watermeter

Ik heb m'n Picocal meter al geplaatst (EUR 85 obsolete via Ebay), maar één sensor hangt nog los. Ik wacht nog steeds op m'n bouwvergunning tot ik verder kan.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3460/3266516362_8a6e151130.jpg?v=0
Mijn meter zit voor de inlaatcombinatie, die binnenkort aangesloten moet worden op de zonneboiler. Het is overigens dezelfde meter die Floris Wouterlood in z'n systeem heeft.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Wil je het gewoon echt goed doen dan heeft Joba gelijk met meerdere meters, maar ja het prijskaartje :?
Kosten zitten vooral in die pulsemeters. 100 euro per stuk. Dus in mijn geval 300 euro, plus wat kleine zut, maakt in totaal denk ik zo'n 400-500 euro. Maar een hobby mag best wat kosten, en ik heb dan voldoende info om het hele systeem optimaal te tweaken a la good old eric-pvt.
ericplan schreef op maandag 09 februari 2009 @ 12:24:
[...]

Jaap heeft hier ook al eens gepost. Hij heeft een Nefit Solarline 2-110. Hij meet in de leiding tussen boiler en CV-ketel
http://fitzcarraldo.xs4al...oileropbrengst-Watermeter

....
Kijk, zoiets bedoel ik. Of deze, met arduino, vermoedelijk nog iets goedkoper:
http://www.elsewhere.org/...ter-graph/comment-page-1/

[ Voor 39% gewijzigd door Joba op 09-02-2009 12:52 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:22
Zojuist ontving ik antwoord op mijn mail naar Pugwise: (dikgedrukt zijn antwoorden van PW)

Geachte heer/mevrouw,

Met zeer veel interesse heb ik uw website bekeken over het product
Plugwise. Wij hebben een vrij grote zonnestroominstallatie op ons huis en
ik ben al een tijdje op zoek naar een systeem om de opbrengsten
gedetailleerder te meten dan ik op dit moment doe. Ik heb daarvoor een
korte tijd een Conrad Energy Monitor 3500 gehad, en hoewel de
meetmogelijkheden voortreffelijk waren bleek het kwalitatief een zeer
slecht product. Bij mijn zoektocht naar een alternatief kwam ik op uw
website terecht.

Over Plugwise heb ik een paar vragen:

- Kunnen de pluggen naast elektriciteitsverbruik ook
elektriciteitsproductie meten?

Ja dat kan. Wel is het zo dat in de software dit nog wordt weergegeven als
'verbruik'. Dessalniettemin ziet u wel gewoon de opbrengst in wattage en/of kosten.
U kan dus heel eenvoudig inzichtelijk maken wat uw opbrenst is. In een software
update waar op dit moment aan gewerkt wordt zullen opbrengst apparate automatisch
als opbrengst weergegeven worden.

- Hoe lang kunnen de pluggen zelfstandig meten zonder 'PC-kontakt'? Wat
gebeurt er met de meetdata als die maximale termijn wordt overschreden?

De pluggen kunnen meer dan een jaar zelfstandig meten. Als het geheugen vol is, zal
de plug de meetgegevens gaan overschrijven.

- Ik begrijp dat de bijbehorende software via internet geactiveerd moet
worden. Ik wissel in vrij hoog tempo van windows-installatie en computer,
hoe gaat de activatieprocedure daarmee om? Is er een maximaal aantal
activaties?

Met de backup & restore functionliteit kan u eenvoudig een installatie overzetten
naar een andere pc. U hoeft middels deze optie uw licentie niet opnieuw te
activeren, aangezien dit in de backup file reeds staat opgeslagen.

- Zijn of komen er pluggen met een ingebouwde schakelaar zodat je een
aangesloten apparaat ook bij het stopkontakt aan en uit kunt schakelen?

Nee, die zijn er niet. Er zijn 2 alternatieve methoden. 1. de plug uit het
stopcontact halen en er direct weer in doen, betekent het aanschakelen (overrulen
van het schema) van de plug. Op deze wijze gaat de plug dus automatisch aan. 2. met
de Switch die eind maart leverbaar is.

- Op welke manier zijn de pluggen aan elkaar en aan de computersoftware
gekoppeld? M.a.w. stel dat zowel mijn buren als wij een Plugwise set
hebben, zijn de pluggen van elke set van elkaar afgeschermd zodat je niet
elkaars meetdata kunt zien?

Dit is niet mogelijk. Eenmaal aangemeld bouwen de pluggen een eigen 128 bit
encrypted beveligd netwerk op. Een eenmaal opgebouwd netwerk is derhalve niet
zichtbaar voor andere Plugwise gebruikers. Een stick, circle+ en overige circles
zijn een unieke combinatie, met hun eigen beveiligd netwerk.

- Als ik het in het demofilmpje op uw website goed zie is de meetresolutie
één uur, klopt dat? Zo ja, is die resolutie te verhogen naar bv. tien of
vijftien minuten? Vooral voor het meten van de opbrengst van onze
zonnestroominstallatie zou ik graag en hogere meetresolutie hebben.

Nee, dit is op dit moment helaas niet mogelijk. We zijn de technische mogelijkheden
aan het bekijken om deze resolutie instelbaar te maken. Mocht dit mogelijk zijn, dan
wordt deze uitbreiding beschikbaar gesteld. Overigens is de ervaring dat met een
uurwaarde een prima beeld wordt geschetst, ook bij opbrengst.

- Zijn er plannen om met een Linux-versie van de software te komen?

Er wordt onderzocht om zowel een Apple als een Linux versie van de software te
releasen.

Ik ben erg geïnteresseerd in het Plugwise-systeem, vooral als het goed kan
werken met een zonnestroominstallatie. Ik run een aardig bezochte website
(www.solarwebsite.nl, 5000+ unieke bezoekers per maand) en als het goed
werkt zou ik graag een stukje over het Plugwise-systeem willen schrijven
omdat het voor meer bezitters van zonnestroompanelen interessant zou
kunnen zijn. Mogelijk is dit ook voor u interessant. Is het mogelijk om
eens te praten over een korting op een systeem?

Wij adviseren u, om eerst zelf ervaring op te doen met een set van ons. Mocht uw
ervaring positief zijn, dan adviseren wij u contact met ons op te nemen en de
resellers mogelijkheden en voorwaarden te bespreken.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Haringman
www.solarwebsite.nl

Ze willen me dus geen korting geven, jammer. Als je lid bent van de ZPV kunt je 15% korting krijgen dus daar ga ik dan maar gebruik van maken.

De antwoorden op de vragen vind ik maar zo-zo. Het is mooi dat er daadwerkelijk gewerkt wordt aan een update waarin elektriciteitsproductie ook echt als productie gemeten wordt, een jaar lang zelfstandig meten is ook plenty lang en het is mooi dat het activeren niet voor heel veel problemen zou moeten zorgen. Maar ik vind de meetresolutie van een uur echt (te) laag en aan de hand van het antwoord durf ik niet te zeggen of ze dit daadwerkelijk gaan verhogen, en ook het antwoord over Linux/Apple is erg vaag.

Ik ga er hoe dan ook één bestellen want vooral nu ik over een tijdje een extra zonnestroompaneeltje heb die apart hangt moet ik iets anders voor mijn meetmethode verzinnen. Zodra ik hem heb komt er natuurlijk uitgebreid bericht op mijn website en hier op het forum.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ericplan €85 is een koopje

In mijn situatie moet ik er dan meerdere nemen.
Zet een 200ltr boiler op de zolder voor het tapwater en een 1000ltr in de garage.
Eentje dus om de opbrengst van het tapwater te meten en een voor de cv-opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
@CanonG1: Heb je de energy control 3000 van Voltcraft overwogen? Heeft een speciale sensor (ES-5) voor opbrengst van zonnepanelen. Vrijwel onvindbaar op de conrad-site, en de url is ook vrij lang: zoeken op bestelnummer 125316 - 89 is het handigste. Ik heb de energy control met gas (ES-4) en elektra sensor (ES-2) en dat bevalt me prima. Uitlezen van de display naar pc, die als centrale dataopslag wordt gebruikt, gaat wel erg traag, en de analsyesoftware is traag, maar gelukkig wordt alles open in een accessdatabase opgeslagen. Ik heb nu thuis perfect inzicht in gas en elektra verbruik.
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:18:
@ericplan €85 is een koopje

In mijn situatie moet ik er dan meerdere nemen.
Zet een 200ltr boiler op de zolder voor het tapwater en een 1000ltr in de garage.
Eentje dus om de opbrengst van het tapwater te meten en een voor de cv-opbrengst
En dan liefst ook met een datalogger, of ga je elke dag rondje huis doen?

[ Voor 27% gewijzigd door Joba op 09-02-2009 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:22:
@CanonG1: Heb je de energy control 3000 van Voltcraft overwogen? Heeft een speciale sensor (ES-5) voor opbrengst van zonnepanelen. Vrijwel onvindbaar op de conrad-site, en de url is ook vrij lang: zoeken op bestelnummer 125316 - 89 is het handigste. Ik heb de energy control met gas (ES-4) en elektra sensor (ES-2) en dat bevalt me prima. Uitlezen van de display naar pc, die als centrale dataopslag wordt gebruikt, gaat wel erg traag, en de analsyesoftware is traag, maar gelukkig wordt alles open in een accessdatabase opgeslagen. Ik heb nu thuis perfect inzicht in gas en elektra verbruik.

[...]

En dan liefst ook met een datalogger, of ga je elke dag rondje huis doen?
met een logger natuurlijk, liefst via lan

@ericplan

De picocal heeft geen pcaansluiting?
Waar heb je 'm gekocht?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2009 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Dat was het ook, die shop op Ebay heeft regelmatig van dit soort zaken, nu overigens niets bijzonders.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Joba schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:22:
Heb ik overwogen maar daar was iets mee... weet niet precies meer wat. Die gassensor is wel weer briljant, dat heeft de Plugwise niet. Vergeten te vragen of ze daar over denken, ik vermoed van niet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:31:
[...]

De picocal heeft geen pcaansluiting?
Er zit wel een pulse uitgang op die wat kan, maar de documentatie is summier :-(

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Eric-pvt

Waar zitten bij jou de warmtemetingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:44:
@Eric-pvt

Dagje niet meegelezen zeker? eric-pvt is vertrokken van het forum na een enigszins lompe opmerking van iemand.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 09-02-2009 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

CanonG1 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 13:07:
Zojuist ontving ik antwoord op mijn mail naar Pugwise: (dikgedrukt zijn antwoorden van PW)

Geachte heer/mevrouw,
....
Ziet er toch aardig uit.
Ik heb toch een link van een linuxversie gezien. ( http://www.maartendamen.com/node/35 ) :)
Eens per uur meten vind ik ook te weinig.
60 maal per uur is volgens mij beter.
Ik wacht nog even af wat er de komende tijd gaat gebeuren.
Moet nog veel andere dingen doen dit jaar die ook geld kosten.
Bedankt voor de snelle reactie. _/-\o_

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:07:
[...]

Dagje niet meegelezen zeker? eric-pvt is vertrokken van het forum na een enigszins lompe opmerking van iemand.
Wat denk je? :P
Eric-pvt leest het heus wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22
IJsbeer schreef op maandag 09 februari 2009 @ 09:16:
[...]

Veel vaatwassers bekijken aan de hand van de smerigheid hoeveel ze verbruiken. Zit niet in alle apparaten en in alle programma's. Om een eerlijkere vergelijking te maken is het wellicht verstandig om nog een paar wasjes te meten.
Dan heb je het over het waterverbruik. In de oude situatie met koud water maakt het dus weinig uit, dat water moet toch warm gemaakt worden.
Meerdere metingen zijn pas nodig bij hotfill denk ik.
Het meten is overigens nog niet zo handig, want het is een inbouw apparaat. Dus ik moet halsbrekende toeren uithalen om bij de stekker te komen, en er moet een kastdeurtje open blijven staan.

De onze doet inderdaad ook aan hergebruik. Dat wordt gewoon optisch gemeten. Als er te weinig licht door valt, dan is het te vies. Heel simpel eigenlijk. Het water van het voorspoelen wordt dan niet afgepompt maar hergebruikt. Het voorspoelwater is niet warm bij het programma dat wij het meeste gebruiken.

Deze functie is niet uit te schakelen op onze machine, wel kan je voorkomen dat er voorgespoeld wordt, door het eco programma te kiezen. Voorspoelen duurt 4 minuten en het scheelt een liter of 4 aan water. Dan weet je dus zeker dat het ingenomen water voor de reinigingsfase gebruikt wordt. Daar moeten we dus nog eens mee experimenteren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:29:

Dan heb je het over het waterverbruik. In de oude situatie met koud water maakt het dus weinig uit, dat water moet toch warm gemaakt worden.
Meerdere metingen zijn pas nodig bij hotfill denk ik.
Het meten is overigens nog niet zo handig, want het is een inbouw apparaat. Dus ik moet halsbrekende toeren uithalen om bij de stekker te komen, en er moet een kastdeurtje open blijven staan.
Dan dus niet meer maanden mee wachten... als de kleine gaat kruipen en kan in de openstaande keukenkastjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 14:44:

Wel geen pvt, maar toch Eric :) . Ik heb het me ook wel eens afgevraagd. In het schema van de Qsolar (hier al eens eerder gepost) kom ik geen doorstroommeter/pulsteller tegen. Ze zullen dus wel schatten op de manier zo als jij voorgesteld hebt. Want anders hadden er een aantal in moeten zitten, voor elke warmtewisselaar één.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
IJsbeer schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:34:
[...]

Dan dus niet meer maanden mee wachten... als de kleine gaat kruipen en kan in de openstaande keukenkastjes...
Leuk dat je aan de kleine denkt...Die ligt de hele dag alweer te brullen (Vandaag papadag) en mijn vrouw en ik zijn om toerbeurt aan het troosten.

Vandaar dat ik nog geen buis heb vastgepakt, dus weer een weekje uitstel voor onze zonneboiler operationeel is... :|
Het stopcontact zit overigens achter het kastje van de pannen. Ik denk niet dat ze al zo snel in staat zullen zijn om het achterpaneel van een laatje te demonteren... :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mike70 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:07:
Eens per uur meten vind ik ook te weinig.
Ja, ik hoop echt dat ze dat verbeteren. Elke tien of vijftien minuten zou voor mij al goed zijn. Elke minuut nog mooier. Kijk, volgens de mail kunnen de pluggen nu een jaar zelfstandig meten, als je de meetfrequentie verhoogt naar 1x per tien minuten kan hij twee maanden meten, en bij 1x per minuut alsnog zes dagen.

Als ze het écht netjes doen dan ontwerpen ze het zo dat als het geheugen vol is hij de meetresolutie achteraf verlaagt. Dus als hij ingesteld staat op elke minuut meten en het geheugen loopt vol, dat hij dan elke tweede meting wist om ruimte te maken voor nieuwe metingen etc. Op die manier houdt je zo lang mogelijk zoveel mogelijk meetdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Eén voordeel heeft het wel, zo wachten op de vergunning. Ik heb alle tijd om de voorbereidingen te treffen. Vandaag een WCD met extra groep in de meterkast gemaakt voor m'n 600 Wp PV-panelen, de extra groep omdat ik ooit hoop uit te breiden.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3335/3266142689_57a388dedb.jpg?v=1234193695

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op maandag 09 februari 2009 @ 16:40:
Eén voordeel heeft het wel, zo wachten op de vergunning. Ik heb alle tijd om de voorbereidingen te treffen. Vandaag een WCD met extra groep in de meterkast gemaakt voor m'n 600 Wp PV-panelen, de extra groep omdat ik ooit hoop uit te breiden.
[afbeelding]
Dat is een heel nette meterkast! Zie ik alleen daar links nog doosjes van ouderwetse gloei- en halogeenlampen? Dat kan echt niet hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

CanonG1 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 17:39:
[...]

Dat is een heel nette meterkast! Zie ik alleen daar links nog doosjes van ouderwetse gloei- en halogeenlampen? Dat kan echt niet hoor ;)
Klopt, bijna alles is vervangen door LED of spaarlamp. Hoewel die LEDs volgens de verkopers het "eeuwige leven" hebben ben ik toch zo vrij geweest de reeds aanwezige reservelampjes te bewaren. :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mij eerste Calex ledlamp heeft de geest al gegeven na 2 maand, gelukkig zit er 10 jaar garantie op :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
CanonG1 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 15:53:
[...]

Ja, ik hoop echt dat ze dat verbeteren. Elke tien of vijftien minuten zou voor mij al goed zijn. Elke minuut nog mooier. Kijk, volgens de mail kunnen de pluggen nu een jaar zelfstandig meten, als je de meetfrequentie verhoogt naar 1x per tien minuten kan hij twee maanden meten, en bij 1x per minuut alsnog zes dagen.

Als ze het écht netjes doen dan ontwerpen ze het zo dat als het geheugen vol is hij de meetresolutie achteraf verlaagt. Dus als hij ingesteld staat op elke minuut meten en het geheugen loopt vol, dat hij dan elke tweede meting wist om ruimte te maken voor nieuwe metingen etc. Op die manier houdt je zo lang mogelijk zoveel mogelijk meetdata.
Zal er vast ook wel mee te maken hebben dat het al snel vrij complex kan worden als je rekening moet gaan houden met het aantal schrijfacties van embedded flash-geheugen. Je zult namelijk ergens bij moeten houden waar je gebleven bent ;)

Nu zijn er wel alternatieve methoden, zoals de geheugens zo wissen dat er alleen "1"-tjes in staan, dan hoef je niet hele sectoren te wissen om 1 bit te veranderen, maar dan kan je toch nog wel even bezig zijn met achterhalen waar het laatste 0-etje staat.

Maar goed, persoonlijk zou ik veel meer willen loggen, als je toch digitaal bezig gaat. (golfvorm van de belasting bijvoorbeeld, eenmalig zolang de cos-phi niet veranderd)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op maandag 09 februari 2009 @ 21:15:
Zal er vast ook wel mee te maken hebben dat het al snel vrij complex kan worden als je rekening moet gaan houden met het aantal schrijfacties van embedded flash-geheugen. Je zult namelijk ergens bij moeten houden waar je gebleven bent ;)
Is het aantal schrijfacties van flash anno 2009 nog steeds een probleem dan?
Maar goed, persoonlijk zou ik veel meer willen loggen, als je toch digitaal bezig gaat. (golfvorm van de belasting bijvoorbeeld, eenmalig zolang de cos-phi niet veranderd)
Dat is voor de fabrikant natuurlijk een afweging. De meeste mensen zulen geïnteresseerd zijn alleen energieverbruik - of misschien kan ik beter zeggen: kosten. Cos phi e.d. is tweakers-werk, een niche dus, terwijl er wel complexere hardware en software voor nodig is. Overigens is de vraag ook nog (ben ik ook vergeten te vragen) hoe nauwkeurig PW apparaten met een slechte cos phi en/of lage belasting meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:29
CanonG1 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 22:02:
[...]

Is het aantal schrijfacties van flash anno 2009 nog steeds een probleem dan?

[...]
Als je SD- of CF-kaartjes gebruikt is het geen probleem, omdat die hun eigen controller hebben die doet aan wear-levelling.
Bij gewoon flash of EEPROM geheugen is het aantal schrijfacties per sector nog steeds een issue.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Als dat zo doorgaat wordt het record van deel 10 verbroken. Tjeemigdepeemig, wat gaat het hier hard (ja, effe weg geweest).

Hé, Eric (de peeveetee-er), waar ben je nou? Niet gaan zitten mokkuh, maar postuh!

Wist iedereen al dat Spanje d'r in 2008 minimaal 2.439 Megawattpiek aan zonnestroom vermogen heeft bijgeplaatst? Bij een normopbrengst van gemiddeld 1.770 kWh/kWp.jaar zou dat al neerkomen op een zonnestroomproductie van dik 4,3 miljard kWh/jaar voor dat beetje bijgeplaatste spul... (als ik alle nullen goed heb ingetypt...).

En dat ze "gestraft" worden met een keiharde marktcap van 500 MWp/jaar door het Ministerie van Industrie?

Zo niet, dan weten jullie het nu (of eerder als jullie "blauw manna" hebben gelezen op PPV...).

Over tot de orde van de dag... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mooi verslag op je site van het WISE jubileum d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb
  • Laatst online: 15-07 11:08

vegterb

[ZzZ]Vighter

Zoals in de vorige versie van dit topic al genoemd ben ik druk bezig met de verbouwing van mijn nieuwe woning. Op het moment is de badkamer er uit en is de vliering leeg/schoon. Isolatie is er momenteel niet, vanuit de badkamer kijk je nu recht tegen de dakpannen aan en naar buiten. Boven op de vliering zit enkel wat piepschuim tegen het dak.

Alles wordt geïsoleerd natuurlijk. Nu zijn er verschillende soorten isolatie materiaal, dat is goed zelf uit te zoeken. Tevens heb ik besloten om op de vliering niet het dak, maar de vloer te isoleren. Het doel van de ruimte op de vliering is simpelweg opslag. Alleen zijn de steunbalken groot en er zal dus lucht zitten tussen het isolatiemateriaal en de vloerplaten is dat erg?

Er moeten wel platen op het dak, tegen slagregen en tegen stuifsneeuw; lekkage. Echter als je hier waterafstotende platen tegen doet moet je dat zo doen dat het naar beneden loopt in de dakgoot. Het probleem is dan dat het dak doorloopt op de verdieping onder de vliering en badkamer, dus dan zou moeten zorgen dat het water door kan lopen naar beneden naar de dakgoot. Zijn er platen die vocht opnemen en dat dat later weer kan verdampen of krijg je dan schimmel o.i.d.?

Misschien is dit niet helemaal het goede topic. Duurzaamheid en isolatie leken mij redelijk samen gaan.

Ook al gaat dit topic veelal over zonneboilers, hangt het er even vanaf wat de verbouwing verder gaat kosten. Toch wil ik wel zo veel mogelijk doen aan de duurzaamheid van de woning. Dus eerst maar eens de basis dingen zoals isolatie.

Verder komt er een nieuwe meterkast, gaat alle (stoffen)bedrading er uit en wat nieuwe radiatoren. Radiatoren die veel warmte afgeven. Alle andere radiatoren gaan van de muur, waar 'reflectieplaten' achter komen om de warmte niet de muren in te sturen. Ook kopen we dus wat instelbare radiatorknoppen. Nu nog even uitzoeken hoe ik mijn CV-water op een constante temperatuur kan houden.

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

vegterb schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:00:
Zoals in de vorige versie van dit topic al genoemd ben ik druk bezig met de verbouwing van mijn nieuwe woning. Op het moment is de badkamer er uit en is de vliering leeg/schoon. Isolatie is er momenteel niet, vanuit de badkamer kijk je nu recht tegen de dakpannen aan en naar buiten. Boven op de vliering zit enkel wat piepschuim tegen het dak.

Alles wordt geïsoleerd natuurlijk. Nu zijn er verschillende soorten isolatie materiaal, dat is goed zelf uit te zoeken. Tevens heb ik besloten om op de vliering niet het dak, maar de vloer te isoleren. Het doel van de ruimte op de vliering is simpelweg opslag. Alleen zijn de steunbalken groot en er zal dus lucht zitten tussen het isolatiemateriaal en de vloerplaten is dat erg?

Er moeten wel platen op het dak, tegen slagregen en tegen stuifsneeuw; lekkage. Echter als je hier waterafstotende platen tegen doet moet je dat zo doen dat het naar beneden loopt in de dakgoot. Het probleem is dan dat het dak doorloopt op de verdieping onder de vliering en badkamer, dus dan zou moeten zorgen dat het water door kan lopen naar beneden naar de dakgoot. Zijn er platen die vocht opnemen en dat dat later weer kan verdampen of krijg je dan schimmel o.i.d.?
Als je dan toch platen tegen je dakpannen gaat aan monteren waarom dan niet meteen ook isolatie? Je gaat nu dubbel werk doen. Je gaat platen monteren tegen stuifsneeuw e.d. en de vloer isoleren.

Je kan je dak meteen goed isoleren met bijvoorbeeld 12 tot 20cm steenwol ( Isover bijvoorbeeld, staan ook howto's bij ). Je dak is dan niet alleen opslag maar kan later ook nog ooit gaan dienen als kamer.

Zie ook www.isover.nl voor meer informatie.

Als je twijfelt over hoe te installeren ga dan niet zelf prutsen maar laat het doen. Bij het verkeerd isoleren kan er een hoop later misgaan. Wat je absoluut niet wilt is dat je dingen weg moet gaan breken omdat ze zijn gaan rotten door condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie wil er bijhouden wat je thuis aan stroom verbruikt?

http://googleblog.blogspot.com/2009/02/power-to-people.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Flitspaal

Zijn jouw collectoren geaard en de sensoren beschermd tegen bliksem?
Het is tenslotte toch een mooie bliksemvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegterb
  • Laatst online: 15-07 11:08

vegterb

[ZzZ]Vighter

flitspaal.nl schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 10:07:
[...]

Als je dan toch platen tegen je dakpannen gaat aan monteren waarom dan niet meteen ook isolatie? Je gaat nu dubbel werk doen. Je gaat platen monteren tegen stuifsneeuw e.d. en de vloer isoleren.

Je kan je dak meteen goed isoleren met bijvoorbeeld 12 tot 20cm steenwol ( Isover bijvoorbeeld, staan ook howto's bij ). Je dak is dan niet alleen opslag maar kan later ook nog ooit gaan dienen als kamer.

Zie ook www.isover.nl voor meer informatie.

Als je twijfelt over hoe te installeren ga dan niet zelf prutsen maar laat het doen. Bij het verkeerd isoleren kan er een hoop later misgaan. Wat je absoluut niet wilt is dat je dingen weg moet gaan breken omdat ze zijn gaan rotten door condens.
In de eerste instantie is het de bedoeling om het zelf te doen. Mede daarom dacht ik dat het handiger was om de vloer te isoleren. Dat is makkelijker en zo verwarm je je zolder ook niet mee / lek je geen warmte naar een zolder die toch niet gebruikt wordt. Het zal niet zo snel als kamer gaan dienen, omdat er geen daglicht in komt en een dakkapel mag niet omdat het een beschermd stadsgezicht is.

Duidelijk verhaal over isoleren. Het lijkt me dan wel handig dus om de bestaande piepschuimisolatie weg te halen te vervangen voor steenwol of glaswol. Twijfelen hoe te isoleren? Nee, want ik zou niet weten hoe het moet. Nu heb ik wel de nodige mensen in huis met ervaring in de bouw, dus even zien of we het zelf doen.

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 11:00:
@Flitspaal

De collector is geaard. Alles is via koperen leidingen aangesloten en daarmee dus geaard op het standaard aardleidingnet in mijn huis.

De sensoren zitten in de koperen manifolds. Of die beschermd zijn? Ik heb geen idee. Hoe zou ik dat moeten kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 11:26:
[...]

De sensoren zitten in de koperen manifolds. Of die beschermd zijn? Ik heb geen idee. Hoe zou ik dat moeten kunnen zien?
Normaal wordt er een extra warteldoos met een overspanningsdiode gemonteerd om de controller te beschermen.

bijv: http://www.sanutal.be/dow...eidingen/nl_Resol_SP1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat ziet er geweldig uit zeg! Hopelijk maakt het meer mensen zich bewust van hun energieverbruik (ik zou naast elektriciteit graag ook gas en water gemeten zien). Ik ben benieuwd van wat voor meetapapratuur ze gebruik maken.

Issue is wel privacy, vind ik. Je kunt via momenteel energieverbruik enigszins bij mensen in huis kijken en of je dat zonder nadenken op grote schaal toe wilt laten... iets om over na te denken (nogmaals: dat is mijn mening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:45:
[...]

Dat ziet er geweldig uit zeg! Hopelijk maakt het meer mensen zich bewust van hun energieverbruik (ik zou naast elektriciteit graag ook gas en water gemeten zien). Ik ben benieuwd van wat voor meetapapratuur ze gebruik maken.

Issue is wel privacy, vind ik. Je kunt via momenteel energieverbruik enigszins bij mensen in huis kijken en of je dat zonder nadenken op grote schaal toe wilt laten... iets om over na te denken (nogmaals: dat is mijn mening).
Schijnbaar zijn ze nog niet heel ver in het traject want ze vragen nog hardware-leveranciers
Misschien iets voor Plugwise

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

CanonG1 schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 12:45:
[...]

Ik vind het allesbehalve bijzonder. Dit soort hardware en software is er toch al wat jaren . Het enige nieuwe is dat Google het op zijn servers opslaat waar ze weet-ik-wat mee doen. Waarom moet het weer op hun servers, waarom niet lokaal?

Lijkt me heerlijk als dief om in te breken in dit soort data: je kunt exact zien of mensen op vakantie zijn en met een hoog energieverbruik zal er ook wel de nodige leuke apparatuur staan opgesteld in huis.

Niks voor mij in ieder geval...

Aan de andere kant kan het wel mensen bewust maken van hun verbruik, want Google is wel goed in het marketen van dingen die er al lang zijn, maar waar nog niemand van gehoord had (GoogleEarth bijv.).

En overigens wel een beetje dubbel om hiermee de markt op te gaan als verkwister van energie met overal zoveel datacentra om hun zoekmachine te hosten...

[ Voor 7% gewijzigd door Mars Warrior op 10-02-2009 13:15 ]

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mars Warrior schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 13:11:
Aan de andere kant kan het wel mensen bewust maken van hun verbruik, want Google is wel goed in het marketen van dingen die er al lang zijn, maar waar nog niemand van gehoord had (GoogleEarth bijv.).
Nou precies, dat is wat ik bedoelde. Via Google kan iets simpels maar effectiefs als besparen misschien eindelijk tot de massa doordringen doordat Google het 'leuk' weet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik snap het niet helemaal, hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 15:38:
Ik snap het niet helemaal, hoe werkt dit?
Je kunt kennelijk je slimme meter (als je die hebt...) de informatie ook naar Google laten sturen die er mooie grafiekjes van maakt. Dat betekent trouwens dat gas & water waarschijnlijk ook wel meegenomen kunnen worden.

-edit-

Hier een FAQ van Google over de PowerMeter.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 10-02-2009 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En stadsverwarmingsverbruik ;)

Bedankt voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llpineapple
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 23:20
Ik heb bij de leenbakker een dimbare Calex spaarlamp gekocht (op de verpakking staat een draaibare dimmer, van 0 tot 100%). Alleen begint de lamp te knipperen bij dimmen (draaibaar). Helaas wordt er geen informatie bij de lamp meegeleverd. Ook op internet is de lamp niet te vinden. Iemand enig idee om de lamp wel goed te dimmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 11:00:
@Flitspaal

[...]

De collector is geaard. Alles is via koperen leidingen aangesloten en daarmee dus geaard op het standaard aardleidingnet in mijn huis.

Daar heb ik ook al eens over nagedacht. Een soladin 600 omvormer is dubbel geisoleerd, en kan dus niet op de randaarde. De PV panelen zijn verder ook niet met een eigen aarddraad verbonden.

Daarnaast wil je echt zeker geen bliksem op je randaarde. Volgens mij blaas je dan je hele bedrading en apparatuur op. (een familielid heeft na een inslag alles wat ook maar enigszins met electriciteit te maken had moeten vervangen, inclusief de meterkast en huisinstallatie) Als je dan toch bliksemafleiders wilt, dan moet je daar een dedicated (dikke) draad voor aanleggen toch?

Daarnaast, je mag nooit de aanname maken dat je waterleiding gelijk staat aan aarde! Als je iets goed wil aarden, dan moet je dat met een draadje groen-geel op je aardpen doen. Elke aarddraad op je waterleiding, badkuip etc loopt immers ook direct naar de meterkast, en niet via de cv leiding als omweggetje bijvoorbeeld.

Maar wat betreft de zonnecollector, ik heb in de handleiding niets gelezen over het aarden van het spul. Is daar een richtlijn voor?

Bij een nefit solarline overigens, is het aarden van de collectoren niet mogelijk via de koperleidingen. De koppelingen aan de collectors zelf zijn namelijk voorzien van 2 rubber manchetringen. En zodoende is er dus electrische isolatie tussen collector en de collectorleidingen. (Alleen al daarom is het gevaarlijk om aan te nemen dat leidingwerk per definitie geaard is.)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
[...]
Mijn Solesta zonneboiler is voornamelijk van kunstof, en zit ook met kunstof leidingen aangesloten. De collectoren zijn niet geaard. Ook mijn PV-panelen zijn niet geaard. Ik heb geen idee of dat zou moeten, blijkbaar niet, anders zou de installateur dat wel gedaan hebben.
De Sunny Boy 3300 is wel via een geaarde leiding aangesloten. Deze bevat een transformator, waardoor er feitelijk een galvanische scheiding is tussen PV-panelen en de rest van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 10:19:
nog meer ict achtige dingen ....

voorheen bluste men brand in rekencentra met halon, maar daar gaat de ozon laag van kapot.
nu gebruikt men co2.
als die installatie afgaat ben je binnen 5 minuten dood, wegens gebrek aan zuurstof.
iemand wat css-co2 opslag onder z`n stad ?
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=7253
ik liever niet.
Is maar goed dat je niet in de ICT zit...

CO2 wordt vrijwel nooit (meer) gebruikt omdat het inderdaad dodelijk is, maar daarnaast schade toebrengt aan apparatuur vanwege een koudeschok (condens). Het is dus bijna net zo onhandig als een sprinklerinstallatie.

Daarom wordt een datacenter doorgaans met een Argon installatie uitgerust (Als er gasblus wordt toegepast). Dat geeft geen milieuschade, en het zuurstofgehalte wordt verlaagd tot een waarde waarbij een brand zich niet kan ontwikkelen, maar een gezond mens wel kan overleven. (15%)
Tevens onstaat er geen koudeschok bij Argonblussing.

Maar goed, zwaar offtopic, maar ik wilde je deze kennis niet onthouden :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Hoera, vandaag een brief van SenterNovem op de deurmat gevonden.

Een of andere ambtenaar heeft 'besloten voor uw project subsidie te verstrekken'. ..... 'Het subsidiebedrag zal binnen vier weken worden overgemaakt'

Mijn aanvraag is op 10 oktober bij ze binnengekomen. Het is dus in 4 maanden tijd afgehandeld, plus misschien nog een maandje voordat de poen echt binnen is. Ik denk dat dit super snel is (vergeleken met de pv-regelingen) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
De wasdroger gebruikt, mits goed gecentrifugeerd 1,5 kwh. Dus niet de droger, maar de wasmachine is schuldig!

Hier helaasch nog geen nieuws van senternovem oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
SpiceWorm schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 23:17:
De wasdroger gebruikt, mits goed gecentrifugeerd 1,5 kwh. Dus niet de droger, maar de wasmachine is schuldig!

Hier helaasch nog geen nieuws van senternovem oid.
Even benchmarken, wat noem je hier goed gecentrifugeerd? 1600 toeren??

Krijg overmorgen onze nieuwe wasmachine (Miele allwater, 1600 toeren) en ben nieuwgierig of het verbruik van onze wasdroger ook omlaag gaat. Verbruik wasdroger was de laatste tijd ook hoog (4kwh per beurt).

[ Voor 5% gewijzigd door Joba op 11-02-2009 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irby
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:17
Mijn wasmachine (AEG 66840 6kg) heeft ook 1600 toeren, en met 44% vochtpercentage komt het er al aardig droog uit. 1400 toeren heeft bijvoorbeeld 52% vochtpercentage. Dit is droog 4 uur nadat het is opgehangen (binnen) het droog is aan de 0KWh-wasknijpers :P

Per wasbeurt (40 graden) wordt gemiddeld 0,6KWh gebruikt. Voor 30 graden is dit 0,4KWh. Ik was alleen volle trommels, dus ik weet niet hoe het is met halve belading. Dit zal voor je droger zeker uitmaken!

[ Voor 0% gewijzigd door Irby op 11-02-2009 11:30 . Reden: typefout ]

11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneezzer
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:56
Okee, tijd om eens wat te doen!
Ik wil graag zonnepanelen plaatsen maar op dit momengt heb ik niet het geld om meteen mijn dak vol te leggen...
Het liefst zou ik beginnen met zo'n 200 watt/piek en een modulaire inverter. Ik heb circa 600 euro voor het geheel over, dus erg weinig...
Zijn er vaak goede setjes te koop van bijv. overjarige modellen of tweede hands? Ik houd de diverse leveranciers, marktplaatsen regelmatig in het oog maar grijp er toch nog vaak naast. Vooral de inverters zijn erg prijzig (zoals mastervolt).
Ik heb een platdak dus plaatsen is niet zo'n probleem

Kan ik beter iets in duitsland gaan halen?

Eigenlijk zoek ik dus gewoon tips om voor een zo'n klein mogelijk bedrag zo goed mogelijk te kunnen beginnen.

(isolatie, zonneboiler, warmte terugwin systeem ed. heb ik allemaal al dus dit is mijn volgende stap in het proces om verantwoorder te leven).

Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Joba schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 08:58:
[...]

Even benchmarken, wat noem je hier goed gecentrifugeerd? 1600 toeren??

Krijg overmorgen onze nieuwe wasmachine (Miele allwater, 1600 toeren) en ben nieuwgierig of het verbruik van onze wasdroger ook omlaag gaat. Verbruik wasdroger was de laatste tijd ook hoog (4kwh per beurt).
@Joba, gefeliciteerd met je aanschaf.
In de gebruiksaanwijzing van Miele drogers staan tabellen met droogtijd en energieverbruik bij verschillende centrifuge toerentallen, dat geeft een goed inzicht.
Ik heb zelf geen vergelijking want ik ben op hetzelfde moment overgegaan op de Allwater en een 2e hands Miele gasdroger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
1400 toeren, maar dan twee keer. Dus dat is een lastige vergelijking. Na een keer op 1400 toeren was het verbruik 5 kwh, een flink verschil dus.
Condensdroger van siemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

"Al" (1.000 - 616) = 384 van de (hoogst waarschijnlijke) 9.000 SDE aanvragers voor zonnestroom zijn inmiddels geregistreerd bij CertiQ:

http://www.certiq.nl/cijfers/Statistisch_overzicht.asp

(trek maart cijfer 2008 "aantal producenten zon" af van januari cijfer 2009, aparte maandrapporten).

Nog 9.000 - 384 = 8.616 "stuks" (96% van totaal aantal aanvragen, waarschijnlijk allemaal "beschikt" of nog (1 MWp) "te beschikken") te gaan.

Gaat lekker zo. (of zouden ze per maand een zooitje in reserve zetten om leuke groeicijfers/maand te kunnen laten zien?)

Hoeveel procent zal er van de 2008 populatie gaan afvallen? Die het niet "trekt" om zich door de bureaucratie heen te slepen?

1 april de volgende ronde? Hoeveel van het gereserveerde geld zal dan naar Holland Solar leden gaan die 5-100 kWp projectjes gaan bouwen?

't is erg mistig in die kristallen bol... ;(

(er zit overigens een hele rare dip in die "aantallen" grafiek, heb ik al mail over gestuurd...)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sneezzer schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:05:
Eigenlijk zoek ik dus gewoon tips om voor een zo'n klein mogelijk bedrag zo goed mogelijk te kunnen beginnen.
Marktplaats/Speurders etc. kan zeker een aardige optie zijn. Ik heb er in totaal 400 Wp vandaan voor € 3,- per Wp. Dat heb ik voor mezelf ook als maximum gesteld om er voor te betalen.

Als je goed oplet is het risico op onvoorziene problemen niet zo groot. Bekijk vooral het paneel zeer nauwkeurig bij goed licht. Check de afdichtingsfolie aan de achterkant, daar mogen geen beschadigingen in zitten. Ook heel belangrijk is de sealing langs de aluminium profielen, mag ook niks mis mee zijn. Bij inspectie van de voorkant: absoluut geen barsten in het glas, geen deuken in het aluminium, geen gebroken cellen, geen 'waas' achter het glas. Kortom: als het paneel er goed uitziet kan het nog vele jaren probleemloos mee.

Omvormer ligt anders, daar kun je niet veel aan controleren. Als hij doet: mooi, hopen dat hij het lang blijft doen. Mocht hij stuk gaan kun je op zoek gaan naar een vervangende of gebruik maken van de reparatieservice van de Zonnestroom Producenten Vereniging (mits je lid bent). Speciaal geval zijn de NKF OK4-omvormers die je nog bij kleinere panelen van 100 à 110 Wp tegenkomt: die zijn door de fabrikant bedoeld voor buitengebruik maar ze zijn er absoluut ongeschikt voor. Als je OK4's koopt die lange tijd buiten hebben gehangen loop je een groter risico dat hij stuk gaat (of zelfs al stuk is). Als je een OK4 koopt sowieso binnen hangen.

Kopen in Duitsland heb ik geen verstand van maar ik vermoed dat het weinig zin heeft. Ten eerste is de vraag in Duitsland veel en veel hoger dan hier in Nederland vanwege de veel betere regelingen aldaar. Ten tweede moet je het spul ook nog naar Nederland krijgen en een aantal zonnepanelen vervoeren valt niet mee. Al vanaf middelmatig grote panelen (>150Wp) passen ze niet goed meer in een normale auto, al helemaal niet als het om en groter aantal gaat. Om nog maar te zwijgen van de energie die je verbruikt om ze van ver te halen, die moeten de zonnestroompanelen allemaal eerst weer produceren voordat ze je netto energie gaan leveren. Ik ben er dus voorstander van om spullen zoveel mogelijk dichtbij huis te halen.

-edit-

Yee-hah! Het afdakje boven onze voordeur hangt:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/nieuws/img/20090211zonne_afdak.jpg

Ook een tweedehands paneeltje van marktplaats: 100Wp incl. OK4 omvormer voor € 300 ofwel € 3,- per Wp.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 11-02-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
ericplan schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 13:37:
[...]

@Joba, gefeliciteerd met je aanschaf.
In de gebruiksaanwijzing van Miele drogers staan tabellen met droogtijd en energieverbruik bij verschillende centrifuge toerentallen, dat geeft een goed inzicht.
Ik heb zelf geen vergelijking want ik ben op hetzelfde moment overgegaan op de Allwater en een 2e hands Miele gasdroger.
Gevonden! Willekeurig gekozen Miele wasdrogen (T 9246 C, label B ) geeft:

Toeren - KWH per droogbeurt (6kg)
1000 (60 % restvocht)** - 2,65
1200 - 2,35
1400 - 2,2
1600 - 1,85
1800 - 1,8

Leuk verschil dus, let vooral op de relatief grote winst tussen 1400 en 1600 toeren.

@spiceworm, wat een enorm verschil! Uitgaande van zeg 4 droogjes per week zou de onoplettende burger dat dus grofweg 700 KWhtjes kosten ! (voor de terugverdieners onder ons: 145 eurootjes). Als bij ons het verbruik van de wasdroger niet verbetert met 1600 toeren gaat het machientje een fijn schopje onder de h*l krijgen. Dan maar de lijn of desnoods een A-Blomberg.

[ Voor 0% gewijzigd door Joba op 11-02-2009 15:59 . Reden: onterechte smilie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Energia bericht over de bouw van de eerste 11 windmolens van 6 MW per stuk op land. Wat een joekels! Met 100 miljoen voor een theoretisch vermogen van 66 MW is wind per opgesteld vermogen maar iets duurder (1.5 miljoen per MW) dan een nieuwe kolencentrale zonder CCS: circa 1000 miljoen voor 800 tot 1100 MW, dus 1 tot 1.25 miljoen per MW. Met CCS zou een dergelijke centrale 1500 miljoen kosten waardoor wind (per opgesteld vermogen) even duur is om te bouwen als een kolencentrale. Waarbij wind natuurlijk het voordeel heeft dat de brandstof gratis is...en een kolencentrale een betrouwbaardere stroomleverancier is, dat dan weer wel.

Voor gasgestookte centrales geldt een iets ander plaatje. Daar kost een nieuwe 1300 MW centrale naar verwachting 1200 miljoen (0.92 miljoen per MW) maar gas is een dure brandstof en, zoals recentelijk maar weer eens is gebleken, nogal afhankelijk van de grillen van gasexporteurs. Het is nu nog lang niet zover in Nederland maar wellicht gaat 'gas' straks net zo onbetrouwbaar te boek staan als dat nu nog aan wind wordt toegekend. De kWh prijs van gas gestookte centrales zal dus ook al (of binnenkort) hoger worden dan wind.

Windenergie lijkt dus alsmaar goedkoper te worden, terwijl fossiel gestookte energie opwek alleen maar duurder wordt. Duh, dat wisten we allemaal al natuurlijk, maar het lijkt erop dat het kantelpunt wel erg rap dichterbij komt. Vooral als CCS bij in het plaatje van de kolencentrale geplaatst wordt.

Als de overheid (ook EU) nu eens stopt met het subsidieren van de ontwikkeling van CCS dan kan de 10 miljard die daarvoor bedoeld was in wind gestopt worden waarmee (met huidige prijzen) 6.666 MW aan opgesteld wind vermogen gerealiseerd worden (3.8 keer zoveel als in heel Nederland opgesteld stond in 2007). Genoeg om 6 gloednieuwe kolencentrales in Europa te voorkomen of om 11 oudere centrales van 600 MW te sluiten. Lijkt me een mooi resultaat voor bewezen techniek vs CCS waarvan we nog niet eens weten of het wel echt haalbaar is, laat staan of het ook ooit commercieel toepasbaar wordt (waarmee het voor altijd van subsidie afhankelijk zou blijven).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Grappig, nu lees ik op insnet dat wind energie in 2008 voor het eerst de grootste groei heeft laten zien van alle mogelijke elektriciteit genererende technologie binnen de EU:
In 2008, more wind power was installed in the EU than any other electricity generating technology. Statistics released by the European Wind Energy Association (EWEA) today show that 43% of all new electricity generating capacity built in the European Union last year was wind energy, exceeding all other technologies including gas, coal and nuclear power.

A total of 19,651 MW of new power capacity was constructed in the EU last year. Out of this, 8,484 MW (43%) was wind power; 6,932 MW (35%) gas; 2,495 MW (13%) oil; 762 (4%) MW coal and 473 (2%) MW hydro power capacity.

For the first time, wind energy is the leading technology in Europe. A total of 64,949 MW of installed wind energy capacity was operating in the EU by end 2008, 15% higher than in 2007.
Het volgende is ook erg indrukwekkend:
On average, 20 wind turbines were installed for every working day of 2008.
Met wat geluk vinden we wind komend jaar weer bovenaan het lijstje :)

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Idd de onoplettende burger :X. Geen idee hoe lang dit bij ons al zo was. Het wasgoed was wel wat natter ja.

Je bedenkt het niet zo even 123.
Als de overheid (ook EU) nu eens stopt met het subsidieren van de ontwikkeling van CCS dan kan de 10 miljard die daarvoor bedoeld was in wind gestopt worden waarmee (met huidige prijzen) 6.666 MW aan opgesteld wind vermogen gerealiseerd worden (3.8 keer zoveel als in heel Nederland opgesteld stond in 2007)
Geweldig, welke petitie kan ik tekenen?

Een kleine aantekening: wind op land is concurrerend met fossiel, echter is er weinig ruimte beschikbaar. Wat belachelijk is aangezien ook niemand een kolencentrale in z'n achtertuin wil hebben. En die worden ook neergeplempt.

Kom op overheid, luister eens naar Herrmann.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
http://tweakers.net/nieuws/58395/wetenschappers-maken-elektrontransport-in-zonnecellen-efficienter.html
@zonnigtype:
wat is de huidige efficiëncy van transport? En je hebt er vast nog wel iets anders interessants over te vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

SpiceWorm schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:54:Een kleine aantekening: wind op land is concurrerend met fossiel, echter is er weinig ruimte beschikbaar. Wat belachelijk is aangezien ook niemand een kolencentrale in z'n achtertuin wil hebben. En die worden ook neergeplempt.
Waar een wil is, is een weg. In Duitsland worden complete dorpen verhuisd vanwege de aanleg van dagbouw mijnen voor vieze bruinkool winning. Dat moeten wij toch ook kunnen! :D
Kom op overheid, luister eens naar Herrmann.
Ja! Verplaats al die tegendraadse Urkers maar naar een Vinex wijk ergens. Dan kan tenminste het hele IJsselmeer vol molens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
@CanonG1: mooi gedaan!

Ik kreeg vandaag de bevestiging van brabantbespaart dat een hotfill leiding als 2e maatregel geldt!

Het moet dan alleen wel 350 euro gekost hebben...dus ik heb de vraag gesteld of het hotfill apparaat daar in meegenomen mag worden. Want een pijpje kost natuurlijk nooit zoveel, tenzij ik een zilveren pijp aanleg of zo...

Daarnaast moet de maatregel aangeschaft worden ná de subsidie aanvraag. Ik ben dus nog even in conclaaf, maar als ik zwart op wit krijg dat ik in aanmerking kom voor subsidie, dan heb ik nog een mooie hotfill ms1002 in de aanbieding. En dan koop ik een nieuwe bij, zodat ik een factuur van ná de subsidie aanvraag heb.
Maar ergens zegt iets mij dat het niet gaat lukken. Het klinkt te mooi om waar te zijn, want zonneboiler+hotfill+hulpmateriaal heeft mij tot nu toe 2200 euro gekost. Om daar dan bijna 1500 subsidie op terug te krijgen in totaal...ik moet het nog zien.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Thanks! :) Ik ben er ook erg blij mee. Vanmiddag nog even naar staan kijken en ik vind het echt veel mooier dan wat er hing.

En op zich niet duur: afdakjes van 200 of 250 zijn prima te koop, en nu heb ik voor slechts een paar tientjes meer een afdak+ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

CanonG1 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:33:
[...]

Thanks! :) Ik ben er ook erg blij mee. Vanmiddag nog even naar staan kijken en ik vind het echt veel mooier dan wat er hing.

En op zich niet duur: afdakjes van 200 of 250 zijn prima te koop, en nu heb ik voor slechts een paar tientjes meer een afdak+ !
Ik vind het er geniaal uitzien. Kijken of ik mijn vriendin ook kan overhalen :)

• zonnigtype

zonnigtype

SpiceWorm schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:55:
http://tweakers.net/nieuws/58395/wetenschappers-maken-elektrontransport-in-zonnecellen-efficienter.html
@zonnigtype:
wat is de huidige efficiëncy van transport? En je hebt er vast nog wel iets anders interessants over te vertellen ;)
Euuuuhhhh?

Welk transport? Binnen cel, tussen cellen, transport over laag/midden/hoogspannings-netten, etc., etc.?

Japanners doen leuke dingen. Implementatie in de bikkelharde silicon realiteit in de fabriek, that's different koek. (Kaneka is al jaaaaaaaren bezig hun technologische voorsprong daadwerkelijk in die bikkelharde praktijk tot een commercieel succes te maken. Doe je niet effekes in een jaartje...)

Ik zal d'r nog wel een keertje naar kijken. Er is zoveel gaande op technologisch vlak (en mind you, ik ben maar een simpele bioloog... :7 ), dat is gewoon teveel voor mijn beperkte hersencapaciteit... 8)7

Voorlopig blijf ik het effekes houden op de structurele aanpassingen die met niet al te duivelsche kunstgrepen zijn in te voeren, zoals die leuke PUM modules van Solland. Als "ze" die tenminste "mogen" maken van hun nieuwe nucleaire broodheren in het Zeelandse... (misschien een paar voor op het hoofdkantoor, naast de maquette met de vier veel meer "gewilde" nukes)

Verder natuurlijk leuk, maar eerst maar eens een commerciële toepassing zien. Er gaan bijvoorbeeld mogelijk heel wat dunnelaag start-ups onderdoor dit jaar, is de verwachting. Te weinig geld, leuk product, geen perspectief...

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[...]

Nu weet ik zeker dat ik het ook ga doen bij mij boven de deur.
Liep er al een tijd over na te denken.
Wederom bij je een voorbeeld voor velen _/-\o_

www.mijnzon.info

• JakeNL
[...]

Naar aanleiding van het idee om een afdakje boven een voordeur te montren, heb ik zitten denken om een 'zonnescherm' / 'afdak' boven de gehele achtergevel (6.5mtr.) te plaatsen. Wanneer dat 1.5 mtr. lang is. en hoog genoeg gemonteerd, heb je er in de winter geen last van en zorgt het 's zomers voor een beetje schaduw in huis. Het nadeel is alleen dat 's avonds de zon eerder weg is op +/3mtr. hoogte dan op 8.5mtr. hoogte op het dak.

• JeroenH
JakeNL schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:20:
Naar aanleiding van het idee om een afdakje boven een voordeur te montren, heb ik zitten denken om een 'zonnescherm' / 'afdak' boven de gehele achtergevel (6.5mtr.) te plaatsen. Wanneer dat 1.5 mtr. lang is. en hoog genoeg gemonteerd, heb je er in de winter geen last van en zorgt het 's zomers voor een beetje schaduw in huis. Het nadeel is alleen dat 's avonds de zon eerder weg is op +/3mtr. hoogte dan op 8.5mtr. hoogte op het dak.
Technisch geen enkel probleem, volgens mij kwam er in het vorige deel van dit topic een foto voorbij van iemand die zoiets had. Het kan 's zomers inderdaad je huis koeler houden doordat je minder zonne-instraling door je ramen hebt.

En het nog makkelijk te monteren ook :)

• JakeNL
llpineapple schreef op dinsdag 10 februari 2009 @ 19:10:
Ik heb bij de leenbakker een dimbare Calex spaarlamp gekocht (op de verpakking staat een draaibare dimmer, van 0 tot 100%). Alleen begint de lamp te knipperen bij dimmen (draaibaar). Helaas wordt er geen informatie bij de lamp meegeleverd. Ook op internet is de lamp niet te vinden. Iemand enig idee om de lamp wel goed te dimmen?
Heb je al eens geprobeerd om de lamp zo'n 2 minuten op 100% te laten branden?
Mij werd als een groot minpunt gemeld toen ik bij een lampspeciaalzaak informeerde naar Megaman dimbare spaarlampen. Als je deze opwarmtijd negeert, gaat de lamp bij een lage lichtsterkte knipperen in is'tie ook zo overleden.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:32
CanonG1 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:32:
[...]

Technisch geen enkel probleem, volgens mij kwam er in het vorige deel van dit topic een foto voorbij van iemand die zoiets had. Het kan 's zomers inderdaad je huis koeler houden doordat je minder zonne-instraling door je ramen hebt.

En het nog makkelijk te monteren ook :)
Verhip... ik zit toch al een tijd te denken over een overkapping op mijn terras (maat: 3,5mtr x 5 meter..), dus waarom niet met PV-panelen... :P

neuh.,.. nu eerst prio voor de Qsolar... :9

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

*O*
De 1000ltr boiler is vandaag gebracht d:)b
Is aardig van formaat }:|
doorsnee 99cm x 208cm hoog

Nu de rest nog en dan kan het feest gaan beginnen

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:53
Waarschijnlijk ook aardig van gewicht. Is hij nog een beetje te hanteren? Hij hoeft toch hopelijk niet naar de zolder? ;)

Verwijderd

Gaat wel

Is nog leeg :P

190kg!!
Blijft in de garage staan O-)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 16:46 ]

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-08 22:59
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 16:32:
*O*
De 1000ltr boiler is vandaag gebracht d:)b
Is aardig van formaat }:|
doorsnee 99cm x 208cm hoog

Nu de rest nog en dan kan het feest gaan beginnen
Als ik het zo snel kan berekenen denk ik dat er wel 10cm isolatie om de boiler zit.

Klopt dat. (je hoeft'm niet door te zagen hoor >:) )

Verwijderd

tw_eek schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:26:
[...]

Als ik het zo snel kan berekenen denk ik dat er wel 10cm isolatie om de boiler zit.

Klopt dat. (je hoeft'm niet door te zagen hoor >:) )
Heeft een mooi jasje met ritssluiting (afneembaar dus) van 10cm inderdaad om 'm lekker warmpjes te houden ;)

Je kan er wel aardige leidinkjes op aansluiten, 6 gaten van 1,5" en dan nog wat kleinere

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

@CanonG1,

Wat voor omvormer heb je bij je zonnepaneel boven je deur?

Ik heb op marktplaats een leuk setje gezien alleen dat zijn twee panelen met een OK4E omvormer. Of is jouw paneel toevallig 24V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is ongelooflijk hoeveel leuke reacties ik kreeg op het zonnestroompaneelafdakje boven onze voordeur, hier op het forum en ook een paar leuke mailtjes. En dat voor iets wat bij elkaar minder dan twee uur werk gekost heeft. :)

Morgenmiddag hoop ik hem elektrisch aan te kunnen sluiten en dan kunnen we volgende week genieten van het slechte weer :(

Hoe dan ook iedereen bedankt voor de leuke reacties. Hopelijk volgen mensen het voorbeeld! Op marktplaats staat momenteel deze set van 440Wp, de biedprjis staat nu op € 2,95 per Wp, dus net onder de grens wat ik zelf over zou hebben voor tweedehands panelen.
flitspaal.nl schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 09:51:
@CanonG1,

Wat voor omvormer heb je bij je zonnepaneel boven je deur?
Er zit een OK4 bij (zie voor meer details mijn website)
Ik heb op marktplaats een leuk setje gezien alleen dat zijn twee panelen met een OK4E omvormer. Of is jouw paneel toevallig 24V?
Dit paneel is inderdaad 24V en daarmee goed afgestemd op de OK4.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 13-02-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 12:34

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

ik zit al een tijd serieus te denken aan de aanschaf van een zonneboiler. Nu ben ik ook al druk bezig om dit topic (en de vorige 10 delen) inclusief extra links door te spitten. Maar er gaan helaas maar 24 uur in een dag en in dit tempo ben ik over 10 jaar nog aan het lezen. Ik zie door alle bomen het bos allang niet meer....

Kennen jullie een goede installateur/adviseur die mij kan helpen bij de diverse keuzemogelijkheden? Om nu naar de plaatselijke harrie te stappen zie ik niet zo zitten, wat ik al gelezen heb, luistert het nogal nauw.
(Ik heb trouwens ook 2 linkerhanden :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Installateur is idd een probleem. Maar de meeste werken ook alleen maar lokaal, anders kun je de km-ers betalen... En ook geen idee waar je woont. Ligt er aan wat je wil trouwens, als je voor de bekende merken gaat dan zijn er wel veel installateurs die er wat mee willen. Of ze komen opdagen en/of een offerte sturen is een tweede... :(
Blijkbaar nog geen kredietcrisis in installatieland. Wel werkt in je voordeel dat het hoogseizoen redelijk aan het overgaan is, dan hebben ze weer wat meer tijd.
Wil je overigens wat apartere spullen is mijn ervaring dat je beter een ZZP-er op kan zoeken, die zijn vaak wat meer ge-interesseerd in technieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killkees
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 12:34

Killkees

bloemetjes en bijtjes enzo

IJsbeer schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 19:48:
Installateur is idd een probleem. Maar de meeste werken ook alleen maar lokaal, anders kun je de km-ers betalen... En ook geen idee waar je woont. Ligt er aan wat je wil trouwens, als je voor de bekende merken gaat dan zijn er wel veel installateurs die er wat mee willen. Of ze komen opdagen en/of een offerte sturen is een tweede... :(
Blijkbaar nog geen kredietcrisis in installatieland. Wel werkt in je voordeel dat het hoogseizoen redelijk aan het overgaan is, dan hebben ze weer wat meer tijd.
Wil je overigens wat apartere spullen is mijn ervaring dat je beter een ZZP-er op kan zoeken, die zijn vaak wat meer ge-interesseerd in technieken.
Het gaat mijn in feite om het advies. Daar zoek ik dan wel een installateur bij. Een zzp-er is dus ook ok. Ik woon trouwens in het zuiden van het land.

Ik durf trouwens de voorspelling wel aan dat het na de bouwvak een ander verhaal gaat worden, qua drukte bij de installateurs. Veel aannemers zitten dan met gaten in de werkvoorraad en dat straalt af op de installatiebranche....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik had van Redenko vrij snel bericht.

http://www.redenko.com/particulieren/zonneboiler/producten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Killkees schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 19:56:
[...]

Het gaat mijn in feite om het advies. Daar zoek ik dan wel een installateur bij. Een zzp-er is dus ook ok. Ik woon trouwens in het zuiden van het land.

Ik durf trouwens de voorspelling wel aan dat het na de bouwvak een ander verhaal gaat worden, qua drukte bij de installateurs. Veel aannemers zitten dan met gaten in de werkvoorraad en dat straalt af op de installatiebranche....
Ik kan je wel wat aanbevelingen doen...neem bijvoorbeeld contact op met www.rivusol.com

Iemand hier in de straat waar ik mee heb overlegd voor onze installatie, doet heel veel zonneboilers, hij werkt bij http://www.vangrinsveninstallatiebedrijf.nl/

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoi allemaal!

Sinds een paar weken wonen we nu in ons nieuwe huisje (gebouwd 78, matig geisoleerd, schuin dak pal op het zuiden). De cv ketel is 15 jaar oud en bizar onbetrouwbaar en het wordt tijd voor een nieuwe.
Wat hebben we al gedaan?

De aanbouw met keuken en garage opnieuw geisoleerd, beneden hr++ glas gezet en vloerverwarming laten infrezen.

Maar nu die ketel....

Mijn shortlist:
nefit topline aquapower hrc 25 cw4
Bosch hrc 30 (op de site is info over de hrc30 II te vinden die volgens mij hetzelfde is.

De bedoeling is dat er (als ik iets meer gespaard heb) een zonneboiler -1 paneel, 110 liter- aan komt te hangen; of van bosch, of van nefit. Volgens mij zijn die systemen identiek, maar wellicht is er iemand die hier meer over kan vertellen of zelfs ervaring mee heeft.

Dit is de info van het bosch solar systeem (ivm lastig linken)
# Zonnecollector Bosch FKT-1S Verticaal
# Opdak montagemateriaal
# Dakhakenset tbv pannendak FKA 3
# Collector aansluitset voor opdak/indak FS 44
# Zonneboilerregelaar Bosch B-sol 100
# Solarstation Bosch AGS5
# Expansievat 18ltr
# Zonneboilervloeistof
# Zonneboiler ST110-2E

Dit is nefit:
http://www.nefit.nl/consu...oilers/Pages/Default.aspx

Dan een paar praktische vragen: in of op het pannendak? Zelf installeren of laten doen?

Ik hoor het graag, thanks alvast :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onestone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:57

Onestone

Saabje, 550Nm 400paardjes

Las net wat over een afdakje boven de deur. Wel kijk Hier, http://www.sonnenertrag.eu/de/peter23/raalte/3380/3346.html

Kost ongeveer tien procent aan rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Nefit is onderdeel van Bosch, vandaar dat de zonneboilers zoveel op elkaar lijken..het zijn ook dezelfde. Volgens mij is de aansturingsunit overigens wel van ieder voor zich (Nefit heeft weer wat meer kennis in huis hiervan doordat ze ooit Buderus hebben opgekocht, maar de panelen en boilers worden gewoon kostenvoordeel bij Bosch gehaald).
De Bosch hrc2 heeft een modulerende pomp (=stroom besparing, zeker in combi met vloerverwarming, die zorgt zelf voor de verdeling) en een wat lagere modulatie op gas, warmtewisselaar is hetzelfde gebleven.
De nefit heeft ook een modulerende pomp.

Bij de vloerverwarming denk trouwens ff aan een warmtepompschakelaar, als je die nog niet hebt, kan je ook weer een 500 kW per jaar schelen. (in ons geval met een 90W pomp die continue draaide). Wij hebben hem bij Heatnet vandaan. Ook blijft de vloer een stuk langer warm nadat de thermostaat is afgeslagen.

Zelf instaleren of niet: tja, dat ligt natuurlijk aan jezelf. Scheelt wel een enorme slok op de borrel. Spullen kopen via een installateur is natuurlijk niet voordelig, daarnaast nog het werkloon... Er zijn er hier 2 die dezelfde Nefit set zelf installeren/geinstalleerd hebben (de Nefit). Volgens mij daar voornamelijk in deeltje 8/9 geloof ik. Ter vergelijking, ik heb een offerte liggen voor de Bosch voor 4000 euro, zonneboiler en installatie. Als je zelf handig bent kun je ongeveer de helft erop besparen. Voor de subsidie maakt het iig niet uit!

Op dak of indak: Tja, wat is je voorkeur. Beide hebben voor en nadelen:

Op Dak:
- Goedkoper en eenvoudiger te plaatsen
- Meer vatbaar voor koude wind, waardoor deze sneller afkoelt (al vraag ik me af of dit veel invloed heeft, dan moet en je zon hebben en het moet flink waaien, vaak is het of of)

In dak:
- Optisch mooier, het lijkt dan meer op een dakraam
- Naa verloop van tijd mosvorming in de goten om het paneel heen
- Gevoeliger voor lekkage

[ Voor 13% gewijzigd door IJsbeer op 14-02-2009 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik heb een aantal keer al gezocht naar de testen van cv-ketels. Zo kun je rendementen vergelijken voor jouw gebruik. Heb ze alleen niet kunnen vinden nog, itt tot de zonneboiler testen. Een keurmerk als HR107 is een minimum, maar wanneer en in welke omstandigheden? En daarbuiten? Hoeveel erboven? etc.

Ow ja en ik heb afgelopen week twee mensen ge-enthousiasmeert over zonneboilers! En maarliefst 2x een dak op het zuiden.

Ennnn wonderbaarlijk genoeg is ons stroomgebruik over februari (geëxtrapoleerd naar 31 dagen) de helft van januari.
In plaats van 480 maar 240. De pv doet natuurlijk wel meer, maar geen 240 kwh! :?
3 dingen anders:
vaatwasser draait 1/2 = 15x 1,5 kwh = 22,50 kwh
2 50 watt halogeenspots vervangen door 2x 9 watt spaar
en 2x 60 watt gloeilamp vervangen door dimbare spaarlamp van 20 watt.

Ik kan me het bijna niet voorstellen dat dat zoveel oplevert. 8)7 De droger hebben we wel betrapt, maar die heeft daarna 8 kwh bespaard tov oude situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik ben nog eens bezig geweest met het graaddagen en m'n eigen gasverbruik.

Ik heb een paar foutjes ontdekt en opgelost. Ik heb ten opzichte van januari 2007 maar liefst 25% gas bespaard!
329 graaddagen / 238m3 gas in januari 2007 tegenover 528 graaddagen / 284m3 gas in januari 2009. 8)7

2007 : 0,583 m3 per graaddag
2008 : 0,569 m3 per graaddag
2009 : 0,537 m3 per graaddag

Mijn stroomverbruik over februari 2009 zal iets lager uitkomen dan over januari. In januari verbruikte ik 7,2kWh per dag. Voor februari staat de teller tot nu toe op 6,8kWh.

Inmiddels ben ik druk op zoek naar 1 of 2 zonnepanelen om te dienen als afdakje bij de voordeur :).

We zijn op dit moment ook bezig met offertes voor HR++ glas achter. Dat gaat waarschijnlijk ergens in maart of april gebeuren :*)

Overigens : De zonneboiler snort hier de hele dag al tevreden. Inmiddels heb ik 300 liter water van 35 graden terwijl de boiler vanochtend nog op 15 graden stond. Overigens draait de pomp nog steeds :P

* mkleinman mist ERIC-PVT in het topic....... :'(

[ Voor 29% gewijzigd door mkleinman op 14-02-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik heb ook nog de leidingen in het stookhok geïsoleerd. De warmte komt ook zonder isolatie ten goede aan het huis, maar de ketel kan minder buffer opbouwen, waardoor er effectief tot een hogere temperatuur gestookt moet worden. En dat wil je niet met lvt, er stond zeg maar een radiator in het stookhok.

Had al vrij vlot effect, in plaats dat de ketel het water tot een graad 50 opwarmde wordt het nu tot 45 graden opgewarmd. Wat dit in totaal doet voor ons gasverbruik: geen flauw idee. 5 euro aan isolatie, dus veel hoeft het niet te zijn. Is ook leuk klusje, vooral als je speculeert hoe groot de besparing zal zijn als je net dat ene stukje nog meeneemt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat pics.

Collectortemperatuur. Vlak hierna tikte hij nog even de 45 graden aan.
Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/div/collectortemp.jpg

Thermostaat ( Remeha Celcia 20 ) en zonneboiler regeling.
Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/div/thermostaat.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

SpiceWorm schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:13:
Ik heb een aantal keer al gezocht naar de testen van cv-ketels. Zo kun je rendementen vergelijken voor jouw gebruik. Heb ze alleen niet kunnen vinden nog, itt tot de zonneboiler testen. Een keurmerk als HR107 is een minimum, maar wanneer en in welke omstandigheden? En daarbuiten? Hoeveel erboven? etc.
De 'goeie' ketels halen de 109,nog-wat% rendement, dus nog net even meer dan de HR107 norm.
Voor tapwater echter komt men iha een stuk lager: de top zit rond de 90% rendement.
Ennnn wonderbaarlijk genoeg is ons stroomgebruik over februari (geëxtrapoleerd naar 31 dagen) de helft van januari.
In plaats van 480 maar 240. De pv doet natuurlijk wel meer, maar geen 240 kwh! :?
3 dingen anders:
vaatwasser draait 1/2 = 15x 1,5 kwh = 22,50 kwh
2 50 watt halogeenspots vervangen door 2x 9 watt spaar
en 2x 60 watt gloeilamp vervangen door dimbare spaarlamp van 20 watt.

Ik kan me het bijna niet voorstellen dat dat zoveel oplevert. 8)7 De droger hebben we wel betrapt, maar die heeft daarna 8 kwh bespaard tov oude situatie.
Je kunt het natuurlijk uitrekenen (hoeveelheid watjes dat je bespaart), maar het lijkt me wel heel sterk dat dat even halveert door zulke simpele maatregelen. Neem de 100watt spots: is 2,4kWh/dag als je ze continue laat branden. Vervangen door 18watt is 0,432kWh/dag. Is dus 2kWh/dag bij volcontinue gebruik :D

Aan de andere kant: 480kWh is 15,5kWh/dag, is dat niet een beeeeetje veel? Die 240kWh klinkt me dan een stuk beter in de oren...
flitspaal.nl schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:21:
We zijn op dit moment ook bezig met offertes voor HR++ glas achter. Dat gaat waarschijnlijk ergens in maart of april gebeuren :*)
Hou ons op de hoogte. Ga jij ook de kozijnen vervangen, of past HR++ glas er bij jou gewoon in? Bij ons gaat dat niet zomaar lukken: hier zit voornamelijk renovatieglas erin, en dat is ongelooflijk dun: totaal zo'n 11mm. Met het dunste HR++ glas (met krypton) zit je al op 4+8+4=16mm. Met argon komt daar zo nog een 4-6mm bij omdat de spouw groter moet zijn om aan de HR++ norm te voldoen. En het buitenblad zou eigenlijk 5mm moeten zijn ipv 4 waarmee je dus zo op 20-25mm uitkomt: 2x zo dik als onze kozijnen toelaten...

In mijn zoektocht kwam ik overigens uit bij glasdiscount als goedkoopste, al beweren die dat zij glas (Glaverbel) kunnen leveren dat met een argon gevulde spouw van 6mm nog aan de HR++ norm voldoet, iets dat volgens mij (en hun concurrenten) absoluut niet mogelijk is (minimum dus 8mm met krypton).

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier een aardige marktplaats-aanbieding: klik.

€ 1775 (vraagprijs!) voor 520 Wp is € 3,40 per Wp, op zich iets hoger dan ik zelf zou betalen voor een tweedehands installatie, maar zo te zien krijg je de consoles e.d. er ook bij dus dan zou het wel kunnen. En natuurlijk nog van de prijs af praten natuurlijk :p Dus wil je met een kleine platdakinstallatie beginnen? Dit zou een optie kunnen zijn. Makkelijk te plaatsen, makkelijk aan te sluiten (mag op bestaande groep), zou door de overgedimensioneerde omvormer vrij veel op moeten kunnen leveren, natuurlijk afhankelijk van opstelling, beschaduwing, e.d.

Deze is misschien ook nog het overwegen waard (bv. als afdakje boven de voordeur, ik zeg maar wat ;)). Vrij prijzig (vraagprijs € 3,95 per Wp), maar de biedingen zijn nog niet hoog opgelopen dus wie weet is hij voor een lagere prijs te krijgen. Aan de foto's te zien geleverd met een losse OK4, dit is perfect - de omvormer kan dan binnen opgehangen worden.

Vóór aankoop panelen goed controleren op schade aan glas, cellen, folie en sealing, en dan nog: eigen risico natuurlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 14-02-2009 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag zijn de zonnecollectoren ( 6stuks) , de 200ltr solarboiler, de dubbele pompgroep en de luxe controller afgeleverd door Sunsystems
Wat een spul 8)7 , alles staat nu vol.

Nog effe wachten op de leidingen, isolatie en toebehoren welke komende week worden geleverd.

En kijken hoe die 200ltrboiler op de zolder komt, want hij weegt wel wat :? .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:44:
En kijken hoe die 200ltrboiler op de zolder komt, want hij weegt wel wat :? .
Goed kijken of hij niet al gevuld is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 200l boiler moet over de vlizotrap met een 1/2cm speling.

De flexibele rvs-leiding DN20 met HT isolatie en koppelingen heb ik in Engeland bij The Solar Shop besteld.
Glycol (Tyfocor LS) heb ik besteld in Duitsland bij Kuhn via ebay.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.