Duurzame energie deel 11 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste
Acties:
  • 72.098 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 12:39:
[...]

Kan, en is ook al eerder aan bod geweest in eerdere delen, maar er zijn twijfels over het wasresultaat. Spoelen zou met koud water moeten gebeuren.
Mijn vaatwasser zit sinds een week of 8 nu op een hotfill. Wij gebruiken onze vaatwasser nu gemiddeld 4 a 5 keer per week.

De resultaten :

- Vaatwasser is sneller klaar ( 100 minuten ipv 130 minuten )
- 40% stroombesparing
- Vaat is precies even schoon als voor de hotfill.

Conclusie: Voor die 7 euro investering voor het extra kraantje ben ik HEEL erg blij met het resultaat.

Onze wasmachine zit ook op hotfill ( via een MS1002 via een inkoopaktie gekocht ).

De resultaten :

- Wasmachine is ietsje sneller klaar ( opwarmperiode duurt veel korter en/of is nihil )
- bijna 70% stroombesparing op 40 graden
- Was is precies even schoon als voor de hotfill

Conclusie : die 230 euro was een investering. Maar die 70% besparing op stroom en straks volledig via m'n zonneboiler maakt deze investering priceless :*)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:23
Net even filmpje zitten kijken (begint bij 13:46). Goed item over duurzame energie, goed voor de bekendheid van Scheer en de situatie in Duitsland in Nederland. Hopelijk helpt het met de verandering naar échte duurzaamheid...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Joba schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 12:12:
[...]

Ik vermoed dat dat foutjes in kieskeurig zijn, technische informatie op website bosch geeft aan dat er geen warm wateraansluiting op deze toestellen zit. Asko Nederland inmiddels gebeld, maken geen hotfill apparaten meer. Brandt brand ik mijn vingers niet aan: Brandt Nederland is over de kop en ik zie ongelooflijk slechte recensies op internet. Dus Miele heeft hier een niche te pakken, denk ik zo...

Edit: en gelijk bevestigd door Ericplan. Mijn dank!
Wat ik me wel altijd afvraag:
Is bijvoorbeeld een Miele wasmachine duurzamer gefabriceerd in vergelijking met een Koreaanse LG, nog afgezien van het transport. Daar zou ook wel een keurlabel voor mogen komen.
De milieueisen in lagelonenlanden zijn even laag of nog lager dan de lonen. Zie ook een bericht in de Volkskrant

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Even maar wat PR melden:
op mijn werk (ca. 6.000 FTE) ben ik gevraagd wat over duurzame energie te schrijven, en mijn PV-installatie!

Dus hopelijk zou het super wezen als er 3% van de FTE's wat ging verduurzamen.....(stille (ijdele?) hoop)
maar meer zou beter wezen :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 13:50:
Even maar wat PR melden:
op mijn werk (ca. 6.000 FTE) ben ik gevraagd wat over duurzame energie te schrijven, en mijn PV-installatie!

Dus hopelijk zou het super wezen als er 3% van de FTE's wat ging verduurzamen.....(stille (ijdele?) hoop)
Cool man! Ik begin steeds meer te geloven adt een website zoals jij en ik die hebben hartstikke leuk is, maar de sleutel toch écht succes van duurzame energie ligt in het bereiken van de grote (en, dare I say it, domme) massa! Mensen die op mijn website komen hebben waarschijnlijk al een soort 'begin-interesse' in duurzame energie en hebben minder overtuiging nodig dat het goed of leuk is. Het levert volgens mij meer op als je onwetende mensen benadert. Ik ben benieuwd of je er veel respons op krijgt. Is het in een personeelsblaadje o.i.d.?

Ik verkeer in de luxe-positie dat de meeste van mijn 1700FTE collega's schrijven over duurzame energie :D

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
CanonG1 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 14:00:
[...]
Cool man! Ik begin steeds meer te geloven adt een website zoals jij en ik die hebben hartstikke leuk is, maar de sleutel toch écht succes van duurzame energie ligt in het bereiken van grote (en, dare I say it, domme) massa! Mensen die op mijn website komen hebben waarschijnlijk al een soort 'begin-interesse' in duurzame energie en hebben minder overtuiging nodig dat het goed of leuk is. Het levert volgens mij meer op als je onwetende mensen benadert. Ik ben benieuwd of je er veel respons op krijgt. Is het in een personeelsblaadje o.i.d.?

Ik verkeer in de luxe-positie dat de meeste van mijn 1700FTE collega's schrijven over duurzame energie :D
Nou zeg /schrijf gerust: company-krant!
Komen meestal artikelen in over opdrachten, klanten, collega's, etc. en leest lekker weg.
Probeer inderdaad bij menigeen interesse te kietelen, en als ze serieus zijn komen de vragen vanzelf. En kun je voor sommige zaken uit 'first hand' ervaringen en adviezen verstrekken :)

:9 onderliggend doel is natuurlijk om in de top 10 van de SolarTop50 te geraken :+

En de postcodeloterij doet ook weer mee met de Pharox lamp

[ Voor 7% gewijzigd door NielsTn op 05-02-2009 14:27 . Reden: url pharox ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruud1234
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06-2022
Beste mensen,

Ik volg al enige tijd jullie discussies. De sunhunter kwam recentelijk ook voorbij. Een absoluut interessant verhaal als de opbrengst redelijk/goed is t.o.v. ander PV panelen.

Ik heb dan maar eens wat spec's opgevraagd, zie onderstaand. Wat is jullie mening?

Afbeeldingslocatie: http://picasaweb.google.com/ruudvanbeek/DropBox#5299339314694994706

:? Ik snap er niets van; de afbeelding wordt niet gedisplayed; doe je rechtermuistoets, afbeelding weergeven in nieuw tabblad werkt het wel 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door ruud1234 op 05-02-2009 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:40
Vreemd, die pharox lamp heb ik al, 4 stuks. Mijn schoonvader had die van de postcode loterij gehad in het kader van een 'bespaarbox'.

Vind het geen geweldige dingen. Het licht is erg wit.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt00kirk
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:19
Afbeeldingslocatie: http://lh3.ggpht.com/_1tlClGY9tL4/SYsJB5SoOxI/AAAAAAAAD2Y/cUHgttymwss/s912/Techische%20specs%20Sunhunter.jpg

even voor hierboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

We zijn verslaafd aan energie en willen het, zoals elke goede junk, niet toegeven. Nog één shot en dan gaan we stoppen. Toch?
geniaal

(power policy over xp en vista werkplkekken was best leuk om te doen, daarna het rekencentrum,
8000+ werkplekken, in 1 dag, 60% energie eraf, en rekencentrum 4mw minder in een jaar,
besparing, 6,2 miljoen euro, en een goed gevoel.
dit was bij een groter ingenieursburo in nederland, ik werk er inmiddels niet meer,
ik heb er min of meer nu mijn beroep van gemaakt.)(en heb het intens druk)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2009 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Zijn er hier nog mensen die een WTW unit op het douchewater hebben aangesloten? Zo ja, zijn dit dan commerciele varianten of zelfbouw?

Het plafond in de gang, waar het leidingwerk van de badkamer achter zit, ga ik opnieuw beplaten aangezien dat nu met plastic schrootjes is afgedekt (gevaarlijk bij brand). Tegelijkertijd zou dan eenvoudig het douche- en bad afvalwater gescheiden kunnen worden en een WTW in de vertikale leiding koker geplaatst kunnen worden. Nu kost een commerciele (dubbelwandige) verkrijgbare WTW al gauw EUR 400,- en een zelfbouw (enkelwandige) WTW minder dan EUR 100 (2x 2m koper buis + enkele hulpstukjes).
quote: Hei-tech
Aan de warmtewisselaar worden wettelijke eisen gesteld om te voorkomen dat vervuild water in het leidingwaternet terecht kan komen. De warmtewisselaar heeft een dubbele scheiding tussen het afvalwater en schoon leidingwater. Als extra scheiding tussen het afgevoerde douchewater en het leidingwater is een dunwandige buis om de binnenbuis aangebracht.
Dus nu dacht ik dat commerciele WTW's verplicht zijn een dubbele afscherming te gebruiken om bij een eventueel lekkage geen contact tussen afvalwater en schoon leiding water mogelijk te maken. Nu vind ik dit zowieso een beetje een rare regel want de binnenste buis van deze WTW's zijn gemaakt met twee deels dunwandige buizen die tegen elkaar geperst worden. Als er lekkage optreedt in 1 buis dan zal er inderdaad geen contact ontstaan, maar deze situatie zal ook niet opgemerkt worden waardoor een tweede lek alsnog kan ontstaan. Wanneer beide buizen lek zijn gedragen deze zich als 1 buis waardoor er in mijn ogen nauwelijks meer bescherming is dan wanneer er maar 1 buis gebruikt wordt. Ook heb ik nog nooit een koperleiding van binnenuit lek zien geraken. Ik vraag mij dus af welke extra risico's ik zou lopen met een zelfbouw enkelwandige WTW... Doch, door voorzichtigheid neigde ik langzaam toch naar een aanschaf van een kant-en-klare.

Maar....nu zie ik op de site van Itho ook een WTW staan die alleen een enkelwandige afscherming heeft. Dit mag kennelijk wanneer je een lucht onderbreking tussen het riool en de WTW inbouwd door er een sifon (zwanehals) tussen te plaatsen :) Helaas rekenen ze bij Itho ook zeker EUR 400 dus nu ga ik straks toch weer voor de zelfbouw (op de Itho manier) zonder zorgen. Misschien ook nuttige info voor andere energie bespaarders?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb de wwtw op het onderzoek verlanglijstje staan, en was vandaag even bij warmteservice.nl
mijn huis leent zich daar perfect voor,
hotfill wassen word dan wwtw hotfill wassen.(&afwassen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Er gaat bij mij ook een WTW unit komen.
En ik maak hem zelf.
Ik neem een koperen buis van ongeveer 2 meter lengte en dezelfde diameter als de huidige afvoer.
Daar komen 2 stuks buis van 8mm (airco) in een spiraal omheen gesoldeerd.
Aan de uiteinden maak ik dan de 8mm buizen weer bij elkaar in een 15mm buis.
Het lastigste is dat verloop.
Met deze konstuctie is er mooi een dubbele wand, dus geen probleem.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Witgoedfabrikanten tegen strenger energielabel
Europese fabrikanten van wasmachines en koelkasten dwarsbomen een strenger energielabel. Ze vrezen schade te lijden door scherpere EU-eisen.
Door het nieuwe label zouden veel apparaten opeens het label energieverspillend krijgen en daardoor onverkoopbaar worden.
De EU wil de eisen verscherpen omdat ze verouderd zijn en nu bijna alle apparaten zuinig heten.
De EU wil uiterlijk in de zomer van volgend jaar het nieuwe label in laten gaan.

toeval ?

bron : http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=7244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

guus.assmann schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 19:18:
En ik maak hem zelf.
Ik neem een koperen buis van ongeveer 2 meter lengte en dezelfde diameter als de huidige afvoer.
Innovatieve oplossing voor het dubbelwandigheids probleem. Heeft wel wat van een zonnecollector constructie. Maar volgens mij heb je dan wel veel minder rendement omdat het contact oppervlak kleiner (of beter gezegd, de warmteweerstand hoger) is dan de buis-in-buis methode...

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 05-02-2009 19:47 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 13:50:
Even maar wat PR melden:

Meld hier een linkje naar je concept artikel, dan reviewen we het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 20:05:
[...]

Meld hier een linkje naar je concept artikel, dan reviewen we het
Ik mocht 't niet TE lang maken... dus heb het bij 1 A4-tje gehouden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 09:58
styno schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 19:45:
[...]

Innovatieve oplossing voor het dubbelwandigheids probleem. Heeft wel wat van een zonnecollector constructie. Maar volgens mij heb je dan wel veel minder rendement omdat het contact oppervlak kleiner (of beter gezegd, de warmteweerstand hoger) is dan de buis-in-buis methode...
Als je er koperen buizen voor gebruikt denk ik dat zijn methode prima kan werken. Koper heeft heel lage warmteweerstand.

Ik denk dat hij niet eens die twee buizen er omheen hoeft te wikkelen. Ik zou eerder drie of vier buizen recht en parallel laten lopen, dan te gaan proberen wikkelen. Belangrijk aspect is natuurlijk ook de doorstroomsnelheid van je water. Idem voor vers- als voor restwater. Dus ik zou het systeem (bijna) horizontaal monteren, om zo de doorstroomsnelheid van het afvalwater te verlagen. Om de doorstroomtijd van je verswater te verhogen, zou ik een aantal buizen parallel aan elkaar aan de onderkant van mijn vuilwater buis monteren, daar heeft het vuil water ook het meeste contact. Om de doorstroomtijd nog meer te verhogen voor je vers water, wanneer je vuilwater buis aan de onderkant al helemaal ingekapseld is, dan kun je nog kiezen voor dikkere buizen, maar dat lijkt me niet nodig. Ook kun je natuurlijk, om het gehele systeem efficiënter te maken het hele systeem langer maken.

En om het geheel af te maken zou ik er een andere dikke buis omheen schuiven en die vol purren. Dan heb je het ook meteen heel goed geisoleerd. Wel zorgen dat je alles goed gesoldeerd hebt natuurlijk! :9

[ Voor 6% gewijzigd door Paul C op 05-02-2009 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

guus.assmann schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 19:18:
En ik maak hem zelf.
Lijkt me een goede oplossing, met 8mm T stukjes en verloop naar 15 mm lukt dat altijd, overigens kun je overwegen om 3 buizen van 8 mm parallel om de afvoer buis te solderen, samen is dat vergelijkbaar met het doorstroom profiel van 15 mm. Uitgegloeide koperleiding is er wel omheen te buigen, maar zal niet overal precies aansluiten. En je hebt maar 1 kans om het er omheen te buigen, eenmaal gebogen, is het een stuk stugger geworden.
Maak het leidingwater circuit wel heel erg goed schoon van binnen, anders smaakt het warme leidingwater naar soldeervloeimiddel.

Er is wel een nadeel. deze warmtewisselaar heeft behoorlijk wat massa.
Die moet allemaal opgewarmd worden, voordat de warmte ook in het leidingwater komt. Dat pleit voor een zo dun en licht mogelijke binnenbuis, en je zou eigenlijk moeten uitrekenen, hoelang optimaal is, bij de gemiddelde hoeveelheid warm water die er bij jouw door stroomt.

Verder zal het eenmaal opgewarmde leiding water naar een voorraadvat moeten stromen. Bij kleien beetjes water blijft het lauwe water in de leiding staan, en koelt daar weer af.

Het hangt dus af van hoeveel water er in een keer door stroomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Die opwarmtijd waar jij over spreekt lijkt me een non-issue. Ik heb toevallig vanmiddag gemeten hoe lang het duurt voor er warm/heet water uit de keukenkraan komt. Dat is zo'n 7à 8m leiding. Na 800ml was het handwarm en na 1600ml was het zo heet dat ik het niet meer aanraken kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Wat betreft de wekkerradio van Pure.
Ik heb er 3 weken geleden ook één besteld maar de levertijd is pas op 23 maart (was 2 februari).
Mijn vriendin heeft al 2 jaar een Sangean DCF klok. ( http://www.kieskeurig.nl/...ean/rcr-2/prijzen/157896/ )
Deze gebruikt maar 0.7 Watt tijdens normaal gebruik en 1.6 Wat met licht en radio. (gemeten met de Conrad energiemeters 3000 en 3500).
Nog een groot voordeel dat deze dus altijd op tijd loopt dankzij de DCF ontvangen.
Dus ook een aanrader.

Canon, heb je al bericht op je vragen ontvangen aan Plugwise ?
Ben zeer benieuwd want ik wil hier zelf een home automation systeen opzetten en de plugwise zou erg handig zijn als aanvulling.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Mike70 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 20:36:
Wat betreft de wekkerradio van Pure.
Ik heb er 3 weken geleden ook één besteld maar de levertijd is pas op 23 maart (was 2 februari).
Mijn vriendin heeft al 2 jaar een Sangean DCF klok. ( http://www.kieskeurig.nl/...ean/rcr-2/prijzen/157896/ )
Deze gebruikt maar 0.7 Watt tijdens normaal gebruik en 1.6 Wat met licht en radio. (gemeten met de Conrad energiemeters 3000 en 3500).
Nog een groot voordeel dat deze dus altijd op tijd loopt dankzij de DCF ontvangen.
Dus ook een aanrader.
De Pure gebruikt de DAB-informatie om op tijd te blijven, hoef je dus ook niets aan te doen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

ericplan schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 20:55:
[...]

De Pure gebruikt de DAB-informatie om op tijd te blijven, hoef je dus ook niets aan te doen.
Zit wat in maar de Pure is wel wat duurder en ik geef alleen maar een alternatief.
De tweaker in mij wil natuurlijk ook wel weten wat de Pure kan en vandaar de aanschaf.
Heb al 25 jaar dezelfde wekkerradio die 15 Watt vreet :S

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 14:01:
. Er zijn er momenteel 4 van op de markt, 1 van Bosch, 1 van Siemens (deze twee zijn overigens dezelfde machine), 1 van AEG en 1 van Miele.
Je vergeet de Blomberg 1350, deze warmtepompdroger bevalt ons prima.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Als ik zie (http://www.esdec.nl/download/KC130TM.pdf) dat PV panelen erg temperatuursafhankelijk zijn (8,21×10^-2 V/K), dan vraag ik mij af waarom ik nog nooit een paar heat-pipe op een PV paneel heb gezien die de warmte naar boven voeren, alwaar ze eindigen in een heat-sink die het koeloppervlak van de panelen significant kan vergroten.

Bijv. het paneel uit de gelinkte specsheet heeft nu een contactoppervlak waaraan convectie plaats kan vinden van 2×652×1425+2×652×36+2×1425×36=2×10^6mm² = 2m²
Als hier nu een heatsink van 100×100 over de breedte van het paneel bij zou komen met 200 vinnen (dat is om de iets meer dan 3mm), dan komt er nog eens 4×10^6mm² = 4m² convectieoppervlak bij. Dit is een toename van het contact oppervlak met 200%! Dit zou voor een significant lagere dT (Tpaneel - Tomgeving) moeten zorgen.

Als we doen alsof de afgegeven warmte per oppervlakte eenheid gelijk blijft bij een lagere dT, dan zou dit betekenen dat deze aanpassing een 66% lagere dT kan bewerktstelligen. Ik weet niet wat de dT van een zonnepaneel is bij nominale instraling, maar laat deze 30K zijn, dan zou dit met deze maatregel 10K zijn. Voor bovengenoemde paneel is dit (10-30)×(-8,21×10^-2)=1,642V Bij het MPP voltage @ 75 graden celsius (zonder maatregel) van ong. 13V is dit een winst van ongeveer 1,642/13*100%=12,6%. Lijkt me toch interessant, zeker in de warmere klimaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 19:15:
ik heb de wwtw op het onderzoek verlanglijstje staan, en was vandaag even bij warmteservice.nl
mijn huis leent zich daar perfect voor,
hotfill wassen word dan wwtw hotfill wassen.(&afwassen)
Het heeft helemaal geen zin om een wasmachine of afwasmachine op een WTW aan te sluiten. Een WTW heeft alleen zin als er gelijktijdig afvoer en toevoer van water is. Dat is alleen met douchen zo.

Op de site van Technea staat trouwens dat de 'opwarmtijd/wachttijd' voordat een WTW op gang is (en dus de massa warm heeft) ongeveer 2 minuten is, voor kort douchen heb je er dus niet zoveel aan...
http://www.technea.nl/home/prod=41/

@Flitspaal: al wat van Johan gehoord mbt de subsidie?

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 06-02-2009 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Een heel andere manier om zelf een WTW unit te maken is het 'namaken' van een WTW douchebak, zoals ze ook op de site van Technea staan. Je laat het afvalwater over een aantal bijna horizontale schotten lopen. Deze schotten moet je aan de onderzijde voorzien van een gebogen pijpwerk.

Het nadeel van een gewikkelde pijp om de afvoer heen, is volgens mij dat veel warm afvalwater de wand van de afvoerpijp niet eens raakt en daardoor ook geen warmte afgeeft.
Bij een verticaal systeem is het van belang om het afvalwater te laten circuleren langs de buis. Je moet dus op een of andere manier het water een slinger geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pcmadman schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 02:39:
is dit een winst van ongeveer 1,642/13*100%=12,6%. Lijkt me toch interessant, zeker in de warmere klimaten.
Als ik de opbrengst van onze installatie met 12,6% zou willen verhogen door een paneel bij te plaatsen dan zou ik 170Wp bij moeten plaatsen. Een dergelijk paneel + omvormer zal nieuw zo rond de € 800 kosten en tweedehands misschien € 500.

Als ik de opbrengst van onze installatie met 12,6% zou willen verhogen door heatpipes te plaatsen ben ik niet voor die bedragen klaar kan ik je verzekeren. En ook hier geldt weer (net als bij de zelfbouwpanelen): blijft de techniek net zo lang zonder onderhoud werken als de gekochte panelen? Ander punt: vooral in een klimaat als het Nederlandse is een groot gedeelte van je opbrengst afkomstig van diffuus licht (bewolkte dagen). Op die dagen heeft de heatpipe geen enkele functie en dus dus zal de jaarlijkse meeropbrengst zeker geen 12,6% zijn maar hooguit de helft en waarschijnlijk zelfs minder.

Kijk, bij zonnestroominstallaties heb je het economisch optimum (hoeveelheid kWh per €) en het 'opbrengsttechnische' optimum (hoeveelheid kWh per m2). Onderscheid dat verschil goed. Wat je doet met heatpipes is het tweede optimum nastreven, terwijl wat je eigenlijk (waarschijnlijk) wilt het tweede optimum is. Bij verreweg de meeste mensen is het budget de beperkende factor, niet de ruimte op het dak.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 06-02-2009 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mike70 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 20:36:
Canon, heb je al bericht op je vragen ontvangen aan Plugwise ?
Ben zeer benieuwd want ik wil hier zelf een home automation systeen opzetten en de plugwise zou erg handig zijn als aanvulling.
:$ Nog niet gedaan. Things... have come up. Vanavond ben ik thuis en heb ik tijd om weer te werken aan zaken zoals mijn website en zo, en ik zal dan ook een mailtje richting plugwise de deur uit doen. Bericht terug zal ik hier direct posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:27

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 18:49:
[...]
(power policy over xp en vista werkplkekken was best leuk om te doen, daarna het rekencentrum,
8000+ werkplekken, in 1 dag, 60% energie eraf, en rekencentrum 4mw minder in een jaar,
besparing, 6,2 miljoen euro, en een goed gevoel.
dit was bij een groter ingenieursburo in nederland, ik werk er inmiddels niet meer,
ik heb er min of meer nu mijn beroep van gemaakt.)(en heb het intens druk)
_/-\o_ _/-\o_

Hier hebben we niet zoveel werkplekken maar...
Tot een jaar geleden schakelde elke werkplek die uit stond zichzelf weer aan 's nachts (of 's morgens erg vroeg) om "te inventariseren en eventuele software updates te draaien" (heb ik nagevraagd).

Ik heb toen een mail gestuurd met een link naar diverse nieuwsberichten over onnodig stroomverbruik en met het verzoek om de werkplekken uit te laten staan, het inventariseren tot één keer per maand of nog minder te beperken (geen idee wat ze moesten inventariseren...) en de updates, indien mogelijk, overdag te draaien via een silent install of in ieder geval zo laat mogelijk de werkplekken aan te schakelen. Een goeie maand later werd dat zo geregeld. Of dit door mijn mail kwam weet ik niet :P maar ik ben blij dat dit zo gaat nu.

Waar kan ik nog meer vinden over de power policys van XP werkplekken? Ga ik ze dat ook eens uit leggen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Laatst online: 28-08 22:59
Mike70 schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 21:05:
[...]

Zit wat in maar de Pure is wel wat duurder en ik geef alleen maar een alternatief.
De tweaker in mij wil natuurlijk ook wel weten wat de Pure kan en vandaar de aanschaf.
Heb al 25 jaar dezelfde wekkerradio die 15 Watt vreet :S
De trend is tegenwoordig dat men de mobiel als wekkerradio gaat gebruiken. De verkoop van wekkerradio's loopt niets voor niets terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tw_eek schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:21:
[...]

De trend is tegenwoordig dat men de mobiel als wekkerradio gaat gebruiken. De verkoop van wekkerradio's loopt niets voor niets terug.
Of je neemt gewoon deze als vervanging : http://www.energiebespaar...ntServlet/pid1003390.html

Ik gebruik alleen een wekker/klok om 's nachts te checken hoe laat het is. Mn telefoon is idd mn wekker.
Ik vraag me alleen af of die solar wekker ook in het donker is af te lezen van een afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
bij 'ons' werden de pc's 's ochtends met wake on lan aangeschakeld zodat het netwerk niet overbelast werd. Overdag updates e.d. draaien zou het nog meer belasten. Inmiddels lukt het ze niet goed meer om de pc's aan te krijgen...
ik heb het overigens over 1000en pc's

overigens wordt en werd er wel aan energiebesparing gedacht. Zo waren er al lcd-schermen aangeschaft toen ze nog behoorlijk aan de prijs waren. Die schermen uit 2002 zijn nog steeds in gebruik. Tevens is er flink met led-verlichting gewerkt in het bedrijfsrestaurant. > 10000 lampen schat ik zo in
Punkrocker schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:16:
[...]

_/-\o_ _/-\o_

Hier hebben we niet zoveel werkplekken maar...
Tot een jaar geleden schakelde elke werkplek die uit stond zichzelf weer aan 's nachts (of 's morgens erg vroeg) om "te inventariseren en eventuele software updates te draaien" (heb ik nagevraagd).

Ik heb toen een mail gestuurd met een link naar diverse nieuwsberichten over onnodig stroomverbruik en met het verzoek om de werkplekken uit te laten staan, het inventariseren tot één keer per maand of nog minder te beperken (geen idee wat ze moesten inventariseren...) en de updates, indien mogelijk, overdag te draaien via een silent install of in ieder geval zo laat mogelijk de werkplekken aan te schakelen. Een goeie maand later werd dat zo geregeld. Of dit door mijn mail kwam weet ik niet :P maar ik ben blij dat dit zo gaat nu.

Waar kan ik nog meer vinden over de power policys van XP werkplekken? Ga ik ze dat ook eens uit leggen.

[ Voor 10% gewijzigd door maxtrash op 06-02-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
CanonG1 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 09:11:
:$ Nog niet gedaan. Things... have come up. Vanavond ben ik thuis en heb ik tijd om weer te werken aan zaken zoals mijn website en zo, en ik zal dan ook een mailtje richting plugwise de deur uit doen. Bericht terug zal ik hier direct posten.
Zojuist uitgebreide mail met vragen naar Plugwise gestuurd. Ik ben benieuwd of ik snel antwoord krijg, ik neig ernaar bedrijven die goed op e-mails reageren meer te vertrouwen (zoals, in mijn geval, bv. Greenchoice). Antwoord verschijnt direct hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

CanonG1 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 13:04:
[...]

Zojuist uitgebreide mail met vragen naar Plugwise gestuurd. Ik ben benieuwd of ik snel antwoord krijg, ik neig ernaar bedrijven die goed op e-mails reageren meer te vertrouwen (zoals, in mijn geval, bv. Greenchoice). Antwoord verschijnt direct hier :)
De avond valt vandaag vroeg bij jou ;)
In ieder geval bedankt voor de moeite, ben zeer benieuwd. _/-\o_

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 10:27:
[...]

Of je neemt gewoon deze als vervanging : http://www.energiebespaar...ntServlet/pid1003390.html

Ik gebruik alleen een wekker/klok om 's nachts te checken hoe laat het is. Mn telefoon is idd mn wekker.
Ik vraag me alleen af of die solar wekker ook in het donker is af te lezen van een afstand.
die werkt wel ok in een slaapkamer? Meestal is daar niet zo heel veel licht...en om smorgens met een lege klok te zitten lijkt me niet zo ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft helemaal geen zin om een wasmachine of afwasmachine op een WTW aan te sluiten. Een WTW heeft alleen zin als er gelijktijdig afvoer en toevoer van water is. Dat is alleen met douchen zo.
tsjongejonge....wat een plakker op mijn voorhoofd, jammer dat ik wel inzie dat dat anders is.
ik doe hier op zaterdag meestal alles, 2x wassen, afwasmachine aan en 2x douchen.
veelal tegelijk, en alles op hotfill uit de boiler.ik moet toch iets kopen van me vermeden energiekosten,
dan maar een wwtw, misschien even nutteloos als mijn oude maandlast aan de energieboer,
maar dan hangt er in ieder geval nog een wwtw in mijn huis.

alles beter dan een directiefeestje financieren, van bonus bonzen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
sander817 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 20:14:
die werkt wel ok in een slaapkamer? Meestal is daar niet zo heel veel licht...en om smorgens met een lege klok te zitten lijkt me niet zo ideaal
Ik heb die wekker ook. Hij werkt uitstekend! DCF77 dus altijd nauwkeurig, ingebouwde thermometer en de wekkerfunctie werkt prima.

Verlichting is niet elektrisch; het donkergroene vlak achter de cijfers is fluorescerend en als je hem een paar minuten bij een lamp houdt gaat hij zachtjes gloeien. Dat houdt hij een paar uur vol, maar de volgende ochtend om 07:00 zie je daar niet veel meer van hoor. Ik ben er tevreden over, maar als je een verlichte wekker wil zit je vast aan sluipverbruik uit het net ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor je baas, moet ie eens lezen.

http://www.microsoft.com/environment/technical_guidance.aspx
powercfg.exe onder xp is al 7 jaar mogelijk, hij heeft vele megawatts nodeloos verbruikt,
en ditto euries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:26:

powercfg.exe onder xp is al 7 jaar mogelijk, hij heeft vele megawatts nodeloos verbruikt,
en ditto euries.
Goede tip! ik bewaar hem ! Ken nog wel wat bedrijven die er eens naar kunnen kijken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

performance is relatief, zuinig is geen slechtere performance.
de financieel directeur denkt daar ook heel anders over,
en je vriend(in) op de bank ook,
50fps of full hd boeit niet, 4 uur laptop op de bank wel, zonder draadje.

zet een server (2003/2008) maar eens op balanced als power scheme,
en count the euro`s.
tegelijkertijd bespaar je zo met elkaar 2 kolencentrales weg,
en heb je noodstroom runtime voordelen, en lagere warmte (airco minder aan..)
omdat de gemiddelde tweaker gaat voor performance conform ipc,
staan al die apparaten op always on, full performance,
maar je gaat met je auto niet vol gas voor het stoplicht staan,
oke enkele honda crx rijders wel, maar meestal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 22:15:
performance is relatief, zuinig is geen slechtere performance.
de financieel directeur denkt daar ook heel anders over,
en je vriend(in) op de bank ook,
50fps of full hd boeit niet, 4 uur laptop op de bank wel, zonder draadje.

zet een server (2003/2008) maar eens op balanced als power scheme,
en count the euro`s.
tegelijkertijd bespaar je zo met elkaar 2 kolencentrales weg,
en heb je noodstroom runtime voordelen, en lagere warmte (airco minder aan..)
omdat de gemiddelde tweaker gaat voor performance conform ipc,
staan al die apparaten op always on, full performance,
maar je gaat met je auto niet vol gas voor het stoplicht staan,
oke enkele honda crx rijders wel, maar meestal niet.
Ik heb onlangs bij een klant een demo gegeven met vmware, icm distributed power management.

Geweldig om te laten zien dat servers automatisch uitgaan als ze niets te doen hebben, en bij zware load gaan er gewoon servers extra aan. Jammer dat ook deze klant het eng vind om servers aan en uit te laten gaan.
Met deze techniek kan je namelijk realiseren dat er in de nacht en weekends slechts een fractie van het doordeweekse stroomverbruik benodigd is. Groener kan ik het niet verzinnen in een datacenter...

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CanonG1 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 09:10:
[...]
Over het koelen van zonnepanelen met een heatpipe, en zo het rendement wellicht 100% verhogen.

Als ik de opbrengst van onze installatie met 12,6% zou willen verhogen door heatpipes te plaatsen ben ik niet voor die bedragen klaar kan ik je verzekeren. En ook hier geldt weer (net als bij de zelfbouwpanelen): blijft de techniek net zo lang zonder onderhoud werken als de gekochte panelen? Ander punt: vooral in een klimaat als het Nederlandse is een groot gedeelte van je opbrengst afkomstig van diffuus licht (bewolkte dagen). Op die dagen heeft de heatpipe geen enkele functie en dus dus zal de jaarlijkse meeropbrengst zeker geen 12,6% zijn maar hooguit de helft en waarschijnlijk zelfs minder.
Deze redenering klopt niet en het perspectief is fout

Heatpipes zijn technisch redelijk simpel en kunnen daardoor in principe goedkoop gemaakt worden.
Maar iemand zal de integratie met het zonnepaneel moeten gaan ontwikkelen en in massa fabriceren.
Kan ook een mooi kwaliteitsfeature zijn, geen kunstof folie op de achterkant, maar metaal. Maar de engineering van zoiets is niet zo simpel als het lijkt.

Een zonnepaneel maakt toch maar 16% stroom en 80% warmte, ook al wordt die warmte grotendeels aan de buitenlucht afgegeven, juist heatpipes kunnen de warmte op een nuttige manier afvoeren. Maar dan denk ik dat het nuttiger is de warmte ergens voor te benutten.

En verder heb ik geconcludeerd dat verreweg de meeste zonnestroom echt door rechtstreeks zonlicht wordt opgewekt, Of je moet ene wolkje voor de zon ook diffuus noemen. Echt bewolkte dagen leveren hier in Eindhoven bijna niets op, vandaag was het zonnig: 10kWh, de afgelopen dagen bewolkt, 2 kWh in verdeeld over 3 dagen.

Overigens wordt een paneel op bewolkte dagen ook warm, en heatpipes koelen dan natuurlijk ook, mits ze hun warmte kwijt kunnen. Maar het efficiency verlies is natuurlijk evenredig met de opwarming en winst met afkoeling, en op bewolkte dagen is alles een stuk minder.
Ik reken echter op veel zonnige dagen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 22:45:
[...]
Over energie zuinige PC instellingen en computers:

Ik heb onlangs bij een klant een demo gegeven met vmware, icm distributed power management.

Geweldig om te laten zien dat servers automatisch uitgaan als ze niets te doen hebben, en bij zware load gaan er gewoon servers extra aan. Jammer dat ook deze klant het eng vind om servers aan en uit te laten gaan.
Met deze techniek kan je namelijk realiseren dat er in de nacht en weekends slechts een fractie van het doordeweekse stroomverbruik benodigd is. Groener kan ik het niet verzinnen in een datacenter...
Dergelijke servers kosten ook meer.
Bij een recente vergelijking (eind 2008) nin een groot bedrijf met 100den servers, kwamen ze tot de conclusie dat energiezuinige DELL servers op dit moment duurder zijn dan de energie die ze besparen.
dat bedrijf heeft het ook niet gedaan.
De TCO van goedkopere gewone servers is lager. En de kredietcirsis was ook geen motivatie om wat extra kosten te maken

Overigens zijn energiezuinige instellingen altijd goed, als de gebruikers er geen last van hebben
Hetzelfde geldt natuurlijk voor virtualisatie.
Datzelfde bedrijf heeft een intensief "server replacement" programma, veel servers verdwijnen fysiek en worden virtueel ingericht. Ook een stuk betrouwbaarder, omdat het linux virtuele platform een virtuele server zo kan verhuizen naar een andere host, als er iets fout gaat.

Op een eindgebruikers PC is het nog belangrijker dat de gebruiker geen last heeft energiezuinige instellingen.

Ook hier geldt dat een oude PC goedkoop is, en dan is een zuinige instelling soms wel te traag.

Als je een nieuwe PC zoekt, neem er dan een met AMD processor, die zijn systematich een stuk zuiniger dan de PC's met Intel processoren.
En vraag naar het Idle verbruik, als hij niets doet, maar wel met windows of Linux aan.
Een snelle PC kan zo weinig als 40 W verbruiken, Idle.
En een heel energiezuinige PC's kan nog lager, maar is dan meteen een stuk trager.
Een energiezuingie PC hoort ook een 80Plus voeding te hebben, een voeding die altijd een rendement van minstens 80% heeft. Veel oudere voedingen, maar ook nieuwe halen dat lang niet, geeft allemaal extra koelgeluid. Maar het spaart gas uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 01:58:
[...]

Deze redenering klopt niet en het perspectief is fout

Heatpipes zijn technisch redelijk simpel en kunnen daardoor in principe goedkoop gemaakt worden.
Maar iemand zal de integratie met het zonnepaneel moeten gaan ontwikkelen en in massa fabriceren.
Kan ook een mooi kwaliteitsfeature zijn, geen kunstof folie op de achterkant, maar metaal. Maar de engineering van zoiets is niet zo simpel als het lijkt.

Een zonnepaneel maakt toch maar 16% stroom en 80% warmte, ook al wordt die warmte grotendeels aan de buitenlucht afgegeven, juist heatpipes kunnen de warmte op een nuttige manier afvoeren. Maar dan denk ik dat het nuttiger is de warmte ergens voor te benutten.

En verder heb ik geconcludeerd dat verreweg de meeste zonnestroom echt door rechtstreeks zonlicht wordt opgewekt, Of je moet ene wolkje voor de zon ook diffuus noemen. Echt bewolkte dagen leveren hier in Eindhoven bijna niets op, vandaag was het zonnig: 10kWh, de afgelopen dagen bewolkt, 2 kWh in verdeeld over 3 dagen.

Overigens wordt een paneel op bewolkte dagen ook warm, en heatpipes koelen dan natuurlijk ook, mits ze hun warmte kwijt kunnen. Maar het efficiency verlies is natuurlijk evenredig met de opwarming en winst met afkoeling, en op bewolkte dagen is alles een stuk minder.
Ik reken echter op veel zonnige dagen dit jaar.
Ben ik met je eens. Ik kon nergens zo snel prijzen van heat-pipes vinden, maar deze kunnen nooit heel hoog zijn. Het enige wat er moeilijk is aan heat-pipes is het engineren, maar dat is ook maar relatief als je dat vergelijkt met een zonnecell. M.a.w. dat moet voor zo'n high-tech fabrikant peanuts zijn. Het produceren is heel eenvoudig en goedkoop: Neem een buis, pomp hem vacuüm, laat een klein beetje medium terug erin lopen en knijp 'm dicht. Wat heb je nodig: vacuumpomp, soort van tig-lasapparaat om de buis dicht te knijpen en wat aansluitmateriaal.

Een heatpipe is trouwens een compleet passief apparaat. Kan niets aan kapot. Nouja, niets, het koper kan weg corroderen onder speciale omstandigheden, maar anders heeft het een levensverwachting van, uhm... Eeuwen?

Ik schat de prijs voor zo'n systeem zoals ik het schetste op €10,- tot €20,- bij massa productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 30-08 02:04

Mentalist

[avdD]

Ik heb net eens gemeten wat een videokaart nu eigenlijk gebruikt. Idle. Die uit z'n neus staat te vreten dus.

Ik heb namelijk dik 2 jaar terug een Geforce 7900GTO gekocht - ze waren cheap, en destijds dacht ik nog niet zo over energieverbruik. Nu was ik toch nieuwsgierig wat die nu zou zuipen. Destijds stond hij volgens mij bekend als zuinig omdat de desktopkaart veel van de energiebesparende technieken van de mobiele versie zou gebruiken.

Ik heb een aantal verschillende kaarten getest, en constant een S3 Trio3D/2X PCI in het systeem laten zitten om zo te kunnen zien wat de kaart zelf gebruikt. Metingen van het volledige systeem, en ja, ik weet dat het niet zuinig is, dik 2,5 jaar terug boeide dat me wat minder. ;) Ik heb gemeten met een HQ (zover ik kan zien relabeled Isotronic) meter, die zou redelijk moeten kloppen. De Cresta is afaik nog niet verkrijgbaar helaas..

Resultaten:

MSI Geforce 7900GTO: ~130W
XFX Geforce 6600GT: ~110W
Radeon X300: ~100W
S3 Trio3D/2X: ~94W

Videokaart eigen verbruik:

MSI Geforce 7900GTO: ~36W
XFX Geforce 6600GT: ~16W
Radeon X300: ~6W
S3 Trio3D/2X: ~?W

Oef! Dat was toch even schrikken. De XFX is ook nog een kaart met extra hoge clocks.

Ik heb de 7900GTO maar uit mijn systeem gehaald en draai nu weer met de 6600GT. 20W verschil gewoon, en ik game toch niet zoveel. Op de X300 werken games eigenlijk niet (ik draai Linux.. zal nog wel eens met nieuwere drivers proberen), dus dat is ook weer niet handig, dan kan ik helemaal niet meer gamen.

Ik zou het liever niet terugrekenen, maar.. Mijn PC staat eigenlijk altijd aan (ben nog bezig zowel om dat minder nodig te maken als het ding zuiniger te maken). Dik 2 jaar lang 20W extra. Dat is dus dik 80 euro. Dat is vooral erg als je je bedenkt dat ik die kaart destijds vooral kocht omdat de 7900GTO toen erg cheap was (7900GTX-like performance voor de helft van de prijs). En ook omdat het zo ongeveer de snelste/laatste kaart zonder HDCP zou zijn (DRM maakt meer kapot dan je lief is..). Ik speel zo goed als geen recente games (maar 2 jaar terug wist ik nog niet dat ik amper nieuwe games zou installeren). Wel, gedane zaken nemen geen keer..

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 07-02-2009 04:39 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dergelijke servers kosten ook meer.
Bij een recente vergelijking (eind 2008) nin een groot bedrijf met 100den servers, kwamen ze tot de conclusie dat energiezuinige DELL servers op dit moment duurder zijn dan de energie die ze besparen.
dat bedrijf heeft het ook niet gedaan.
De TCO van goedkopere gewone servers is lager.
volstrekte onzin natuurlijk, de plank volledig misgeslagen.
los of ze nu wel of niet goedkoper zijn, moet je de roi en turnover bekijken.(all-in)
1-1-2009 22% omhoog, daar valt niet tegenin te redeneren/rekenen of je vertelt sprookjes.
ik kom dagelijks tonnen besparing tegen, die gerealiseerd worden, en worden aangezet,
want het kantoor moet ook verwarmt worden, en de ict systemen gekoelt, en de desktopjes,
en de verlichting.... ga er maar eens aanstaan....stijgende overhead, dalende economische trend.
redelijk achterhaalde gang van zaken.(ga eens bij evoswitch.com op bezoek)
Op een eindgebruikers PC is het nog belangrijker dat de gebruiker geen last heeft energiezuinige instellingen.
nog veel grotere gekheid als je het salaris in relatie brengt tot overhead en energiekosten.
infecteer een bedrijf met energiezuinigheid, en laat het een personeelsrace worden.
deel de opbrengst met het personeel.
de goedkope verbruikstijd is allang over, en bedrijven die zo fossiel redeneren zijn ten dode opgeschreven.

en dan als toetje :
http://www.energieregie.n...pot-dan-je-lief-is-3.html

we kunnen dit niet betalen want de prijs is te hoog,
we gaan dit ook afrekenen in 2012 dat is in poznan afgesproken.
zoals scheer zei : we geven allemaal 3000 euro uit aan energie (huis+auto)
(geld ook voor je werkplek)
als we dat terug zouden stoppen in de economie,
is er geen crisis meer, je moet het gewoon even zien.

bestuurders en directeuren die ouderwets denken, "bussiness zoals vroeger" zijn
omhooggevallen wegens gebrek aan gewicht, en maken bedrijven stuk.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de meeste bedrijven halen uit 8 euro omzet, 2 euro bruto resultaat,
dat zijn voor nederland hele normale cijfers.
een dubbeltje per medewerker meer op die 8 euro versus kosten-jaarbasis is niet zo best.
energie doet nu een ~kwartje per medewerker.
je werk(verbruik) is hetzelfde als je thuis(verbruik), er is gewoon geen verschil.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2009 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ken de temperatuursinvloed van pv, ik heb ermee getest.(&gemeten)
de meeropbrengst bij koeling, of extreem lage tempraturen,
tov 50/60 graden is minimaal, het voltage daalt slechts iets, de opbrengst nauwelijks.
http://van.wijk.net/pvt/garage2007.jpg (12 april 2007 +2c met hoge instaling)
wat welk paneel doet bij welke temperatuur is eenvoudig te dimensioneren met genau.xls van sma.
ik heb gemerkt dat 40c lagere temperatuur hooguit 15 watt momentaan per paneel meer oplevert,
een schone atmosfeer is veel belangrijker.

op deze foto is de temperatuur 2c (laag) (11:30u)
4uur later was de temperatuur 16c, de opbrengst veel hoger, (14:30u)
de nevel was weg, en de sneeuw was water.
pv boven water is "a big plus" net zoals dat je 2x zo snel bruin word op een zeilboot,
het water reflecteerde de instraling - diffuus.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2009 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/economie...isten-op-slooppremie.html
td`er en eric-pvt denken nu.... aaaah had ik nu mijn ax (1995) nog maar en woonde ik maar in duitsland.

Wie in Duitsland een auto van minstens negen jaar oud inruilt voor een nieuw exemplaar, krijgt van de Duitse overheid 2500 euro.

schoner, zuiniger en economischer gaan hand in hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog meer ict achtige dingen ....

voorheen bluste men brand in rekencentra met halon, maar daar gaat de ozon laag van kapot.
nu gebruikt men co2.
als die installatie afgaat ben je binnen 5 minuten dood, wegens gebrek aan zuurstof.
iemand wat css-co2 opslag onder z`n stad ?
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=7253
ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 09:30:
[...]

Over groene servers van DELL waar de TCO niet goedkoper bleek te zijn.

volstrekte onzin natuurlijk, de plank volledig misgeslagen.
los of ze nu wel of niet goedkoper zijn, moet je de roi en turnover bekijken.(all-in)
1-1-2009 22% omhoog, daar valt niet tegenin te redeneren/rekenen of je vertelt sprookjes.
ik kom dagelijks tonnen besparing tegen, die gerealiseerd worden, en worden aangezet,
want het kantoor moet ook verwarmt worden, en de ict systemen gekoelt, en de desktopjes,
en de verlichting.... ga er maar eens aanstaan....stijgende overhead, dalende economische trend.
redelijk achterhaalde gang van zaken.(ga eens bij evoswitch.com op bezoek)
Sorry dat ik aan je business kom.
Ik zal vragen of er uit het onderzoek geciteerd mag worden.

De projectleider die dit onderzoek gedaan heeft is een ergerlijke pietje precies, bovendien is het uitgevoerd in het kader van een six-sigma project, dus verschillende anderen hebben het gereviewed, en het moet in de six-sigma filosofie met harde feiten onderbouwd zijn.

In dit geval een offerte van DELL voor het bij het reguliere vervangen van servers in een park van 100den servers, niet voor gewone maar voor groene servers te kiezen, en dan het verwachte lagere energieverbruik (opgave DELL) te gebruiken om de hogere prijs van de groene servers te compenseren.
In dit geval DELL offerte uit 2008, voor de periode 2009 -2011 (oid) was dit niet voordelig.

Het is een groot bedrijf, ik kwam er achter omdat ik informeerde bij iemand van de IT afdeling of ze al energie zuinige servers hadden. Nee dus. en ze komen even ook niet van DELL. Wel zijn ze bezig met het masaal virtualiseren. Het is een bedrijf dat zo op bezuinigen stuurt, dat de geleasde kleurenprinters zo zijn ingesteld dat ze een kleurenprint opdracht meteen weggooien. Je kunt er alleen in zwart/wit op printen.

Merk even op dat je op de website van DELL ook op geen enkele manier kan beoordelen of een PC of server energie zuinig is. Wellicht was DELL gewoon de verkeerde om een energiezuinige offerte aan te vragen.
Ik hoor graag van andere bedrijven die dat wel goed kunnen, met in achtname van TCO.

Bedenk dat de energie maar een fractie is van de kosten van een project, elke extra inspanning in mensuren, maakt het al gauw onrendabel. Reden te meer dat leveranciers "energiezuinig" zo goed mogelijk als een gewone kwaliteit moeten inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is een pietje whatever...

kijk maar :

http://www.energieportal....uinig-voorbeeld-4980.html
het is mijn business niet, ik ben erin gerold omdat er veel vraag is.

geen manager kan inschatten, wat het datacenter met de keuzes die ze nu maken, kost over 3 jaar.
dus kies wel voor die zuinige, en zet dan je throttling uit, dan kan het altijd nog aan in later stadium.
dell is marketing, niemand is wijzer geworden van hun dual en quad cores, alle applicaties zijn toch nog single threaded en heeft dus nauwelijks nut, virtualiseren op een core wel, maar dat zeggen ze niet,
want dat zou omzet kosten.
niemand kan goed consolideren met een prijsstijging van 7% in juli 2008 en 22% in januari 2009,
of baseren ze zich op oude cijfers, en is het "pietje feitelijk precies" verhaal uitgegaan van cijfers die zij zelf wel oke vonden ? ipv de huidige prijs en marktontwikkeling...
(of een "weekendje golf kado" cijfers op kosten van dell ?)
een goed pietje verhaal bestaat uit de nul lijn, de -25% lijn en de +25% lijn, wat pietje voorlegd aan een echte bestuurder, en dat is vooral geen ict`er.
ipc (instructions per cycle/mhz) performance is history, performance per watt over time is het nu.

als je de mensen indien het project "en" binnen tijd "en" budget af is, beloont met een premie gelijk aan de besparing van 1 jaar energie, moet je eens kijken wat er gebeurt.
alleen moderne dynamische managers met visie kunnen een dergelijke beslissing nemen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2009 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een bedrijf dat zo op bezuinigen stuurt, dat de geleasde kleurenprinters zo zijn ingesteld dat ze een kleurenprint opdracht meteen weggooien. Je kunt er alleen in zwart/wit op printen.
niet de kleurentoner, maar de tijd dat de printer aanstaat (Kw over H - kwh), warmed up en met de laser aan bepalen de kosten.
als de colorlaser gewoon in sleep gaat binnen 2 minuten, en iedereen is bereid 45 seconden langer op zijn print te wachten, kan je gewoon in kleur printen.
of je stelt gewoon de driver in op zwart wit, als je beide wilt.
printen is in deze wereld ook niet echt belangrijk meer, je beperken tot 1 printer per afdeling volstaat veelal,
een beetje awareness creeren dat medewerkers alles afsluiten en de printer echt uitzetten bespaart veel meer.
daar heb je een people manager voor nodig, maar de gemiddelde nederlandse manager, likt naar boven en schopt naar beneden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2009 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

CanonG1 schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:18:
[...]

Ik heb die wekker ook. Hij werkt uitstekend! DCF77 dus altijd nauwkeurig, ingebouwde thermometer en de wekkerfunctie werkt prima.

Verlichting is niet elektrisch; het donkergroene vlak achter de cijfers is fluorescerend en als je hem een paar minuten bij een lamp houdt gaat hij zachtjes gloeien. Dat houdt hij een paar uur vol, maar de volgende ochtend om 07:00 zie je daar niet veel meer van hoor. Ik ben er tevreden over, maar als je een verlichte wekker wil zit je vast aan sluipverbruik uit het net ben ik bang.
het alarm gaat smorgens nog wel af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

sander817 schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 11:47:
[...]

het alarm gaat smorgens nog wel af?
Ik denk het niet, het duurt nu al zo lang voor er een reactie van CanonG1 komt :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 10:02:
http://www.nu.nl/economie...isten-op-slooppremie.html
td`er en eric-pvt denken nu.... aaaah had ik nu mijn ax (1995) nog maar en woonde ik maar in duitsland.
[...]
Ik moet toegeven dat ik dat wel even gedacht heb toen ik het nieuws hoorde ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 11:18:
[...]

niet de kleurentoner, maar de tijd dat de printer aanstaat (Kw over H - kwh), warmed up en met de laser aan bepalen de kosten.
als de colorlaser gewoon in sleep gaat binnen 2 minuten, en iedereen is bereid 45 seconden langer op zijn print te wachten, kan je gewoon in kleur printen.
of je stelt gewoon de driver in op zwart wit, als je beide wilt.
printen is in deze wereld ook niet echt belangrijk meer, je beperken tot 1 printer per afdeling volstaat veelal,
een beetje awareness creeren dat medewerkers alles afsluiten en de printer echt uitzetten bespaart veel meer.
daar heb je een people manager voor nodig, maar de gemiddelde nederlandse manager, likt naar boven en schopt naar beneden.
Dat is grappig dat je daar over begint.
Ik heb sinds deze week een nieuwe baan.
Op mijn oude werk stonden zo'n 4 printers (was ook echt wel nodig, gezien de hoeveelheid printwerk) en 1 super grote printer (A0)
Daar moest ik van de kopieermachine/A3kleurenprinter zelfs de powersavingtimeout aanpassen naar een langere tijd, omdat het opwarmen een kleine minuut duurde. (die printer deed zo'n 250k vel per jaar).
Met wat pijn en moeite heb ik daar XEN-gevirtualiseerde servers kunnen introduceren, maar de CAD-machines zijn zo oud dat ik ze ook niet meer uit durf te zetten. Die hebben dus in elk geval de laatste 5 jaar geen powerdown gehad.

Op mijn nieuwe werk zie je overal van die kleine dingen, dat je je realiseert dat er over nagedacht is.
- bewegingsensoren in de WC's om het licht aan en uit te doen.
- geen blower, maar gewoon van die gerecycled velletjes
- aparte stekkerdoos met schakelaar voor de monitoren (2 schermen op mijn bureau)
- build-script met de preset "tomorrow", waarbij de boel gebouwd wordt, documentatie gegenereerd en de PC afgesloten.
- lokale switch gaat ook uit als de laatste PC uit gaat.
- printer wordt echt uitgezet.
- 1 printer voor 1 etage.

En dat is nog maar op mijn afdeling. Ik zal van de week eens langs de rest lopen ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

pcmadman schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 20:20:Ik denk dat hij niet eens die twee buizen er omheen hoeft te wikkelen. Ik zou eerder drie of vier buizen recht en parallel laten lopen, dan te gaan proberen wikkelen. Belangrijk aspect is natuurlijk ook de doorstroomsnelheid van je water. Idem voor vers- als voor restwater. Dus ik zou het systeem (bijna) horizontaal monteren, om zo de doorstroomsnelheid van het afvalwater te verlagen. Om de doorstroomtijd van je verswater te verhogen, zou ik een aantal buizen parallel aan elkaar aan de onderkant van mijn vuilwater buis monteren, daar heeft het vuil water ook het meeste contact. Om de doorstroomtijd nog meer te verhogen voor je vers water, wanneer je vuilwater buis aan de onderkant al helemaal ingekapseld is, dan kun je nog kiezen voor dikkere buizen, maar dat lijkt me niet nodig. Ook kun je natuurlijk, om het gehele systeem efficiënter te maken het hele systeem langer maken.
Voor een WTW is het juist van belang dat het afval water goed contact maakt met de wand van de buis. Daarom werken verticale uitvoeringen beter dan de horizontale douchebak WTW's omdat het afval water als een dunne filmlaag via de wand omlaag stroomt. Je moet daarbij niet vergeten dan beide WTW's dezelfde hoeveelheid afval water per seconde moeten kunnen verwerken. In een horizontale WTW heeft het afval water dus niet een subtatiele langere verblijftijd. Natuurlijk zal een veel langere horizontale WTW wel efficienter zijn, maar per meter zal een vertikale het winnen. De commercieel verkrijgbare vertikale WTW's moeten daarom ook waterpas verticaal geplaatst worden voor optimaal rendement.
En om het geheel af te maken zou ik er een andere dikke buis omheen schuiven en die vol purren. Dan heb je het ook meteen heel goed geisoleerd. Wel zorgen dat je alles goed gesoldeerd hebt natuurlijk! :9
Dat lijkt me een verspilling van materiaal en moeite. Een stuk schuimbuis werkt prima voor een CV leiding, dus waarom niet voor een WTW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan de kust vandaag de hele dag zon, http://www.sat24.nl/nl
heerlijk, 12c in de zon...de boiler is 57c, ik ga maar eens aan de was. ;)
dubbel vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 15:55:
aan de kust vandaag de hele dag zon, http://www.sat24.nl/nl
heerlijk, 12c in de zon...de boiler is 57c, ik ga maar eens aan de was. ;)
dubbel vrolijk.
Mazzelaar. hier is het de hele dag al half bewolkt. Zon breekt af en toe door. Zodra dat gebeurd gaat het systeem onmiddelijk aan de snor :-).

Temperatuur nu in de boiler... Een schamele 20 graden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Laatst online: 07:27

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op vrijdag 06 februari 2009 @ 21:26:

en ditto euries.
Ah! Mooi leesvoer!

Ook voor onze IT-afdeling!

Nu ook in Zeeland plannen voor zo'n nep-waterstofcentrale :(

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koud zeewater geeft koude lucht, geeft weinig wolken ...
koude lucht, windkracht nw-5, pv knettert er lustig op los.
netto nog steeds 0 op de meter, ook voor het gas.
ik zag alweer een spike van 951 watt uit 1800Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 14:44
Punkrocker schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 16:44:
[...]

Ah! Mooi leesvoer!

Ook voor onze IT-afdeling!

Nu ook in Zeeland plannen voor zo'n nep-waterstofcentrale :(
Tja de centrale is wel echt, de waterstof ook, maar de manier waarop wordt geproduceerd is minder schoon dan je moet willen. Als die 85% CO2 echt afgevangen en uit circulatie genomen kan worden is het per saldo waarschijnlijk beter dan door blijven rijden op diesel/benzine...
Vraag me wel af hoeveel rijdbare kilometers verloren gaan bij een dergelijke omzetting die ook weer energie kost.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kenmerken van foute energie :

er rijd steeds een vrachtwagen heen en weer
er vaart steeds een vrachtboot heen en weer
er zijn veel mannetjes die er een goed verhaal van maken,
en laten de helft vaak weg van het hele verhaal
er komt veel lieg marketing bij kijken
er komt rook vrij wat geen waterdamp is, wat meestal nogal ongezond is
er staat altijd iets in brand
de toegevoerde bron bestaat over 50 jaar niet meer
en, het is geen huisvuilcentrale

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zaterdag 07 februari 2009 @ 10:41:
[...]

Ik zal vragen of er uit het onderzoek geciteerd mag worden.

De projectleider die dit onderzoek gedaan heeft is een ergerlijke pietje precies, bovendien is het uitgevoerd in het kader van een six-sigma project, dus verschillende anderen hebben het gereviewed, en het moet in de six-sigma filosofie met harde feiten onderbouwd zijn.

In dit geval een offerte van DELL voor het bij het reguliere vervangen van servers in een park van 100den servers, niet voor gewone maar voor groene servers te kiezen, en dan het verwachte lagere energieverbruik (opgave DELL) te gebruiken om de hogere prijs van de groene servers te compenseren.
In dit geval DELL offerte uit 2008, voor de periode 2009 -2011 (oid) was dit niet voordelig.

Het is een groot bedrijf, ik kwam er achter omdat ik informeerde bij iemand van de IT afdeling of ze al energie zuinige servers hadden. Nee dus. en ze komen even ook niet van DELL. Wel zijn ze bezig met het masaal virtualiseren. Het is een bedrijf dat zo op bezuinigen stuurt, dat de geleasde kleurenprinters zo zijn ingesteld dat ze een kleurenprint opdracht meteen weggooien. Je kunt er alleen in zwart/wit op printen.

Merk even op dat je op de website van DELL ook op geen enkele manier kan beoordelen of een PC of server energie zuinig is. Wellicht was DELL gewoon de verkeerde om een energiezuinige offerte aan te vragen.
Ik hoor graag van andere bedrijven die dat wel goed kunnen, met in achtname van TCO.

Bedenk dat de energie maar een fractie is van de kosten van een project, elke extra inspanning in mensuren, maakt het al gauw onrendabel. Reden te meer dat leveranciers "energiezuinig" zo goed mogelijk als een gewone kwaliteit moeten inbouwen.
Ik wil graag een keer een praatje komen maken. Met VMware is zo ontzettend veel voordeel te halen, zowel financiëel als milieutechnisch. Daar heb ik geen enkele dure server voor nodig. Distributed Power Management is afhankelijk van WOL (wake on lan) en dat heeft elke server. De server wordt pas ingeschakeld als ie vol aan de gang moet, dus energiezuinig is niet aan de orde. Er worden exact zoveel servers ingeschakeld dat de load op iedere machine zo hoog mogelijk wordt, want dat is het meest efficient.
Virtualisatie is DE techniek als het om het groene datacenter gaat. Het mooiste is een virtualisatie op basis van de bestaande hardware.
1) er blijft een berg hardware over
2) er hoeft vaak alleen geheugen en storage aangekocht te worden
3) de klant is stomverbaasd dat zijn stroomverbruik gekelderd is.
4) de eindgebruikers vragen zich af wanneer dat project nou eens start, terwijl het al afgerond is; maw niemand heeft iets gemerkt.

Mooier kan toch niet? Ik heb nu een aantal keren dit soort trajecten doorlopen, en ja, het werkt echt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

styno schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 19:05:
Zijn er hier nog mensen die een WTW unit op het douchewater hebben aangesloten? Zo ja, zijn dit dan commerciele varianten of zelfbouw?
Yup.

Bries Water & Energie, een van de eerste modellen WTW bakken, "Pristine" (dus niet hun buis), kwam hij zelf afleveren "omdat hij toch in de buurt moest zijn" (hij komt uit het noorden van het land, wij wonen in het zonnige westen...). Het ding staat bij ons middels dikke rubber matten op de douche tegelvloer, toestemming gevraagd aan verhuurder (en gekregen). Spannendste moment was doorzagen van de koudwater aanvoerleiding. Zelf een tweedehandse douchekabine d'r bovenop gebouwd (ik heb twee linkerhanden, gelukkig is mijn partner wat slimmer). Ziet er leuk uit. Staat bij Bries op de site een word docje in de infopagina, met foto's, is al van paar jaar geleden.

Bevalt verder prima, heb geen idee van besparing (die bij ons door zeer laag douchegebruik vast niet veel zal zijn), want dan moet je ook debieten gaan zitten meten en wat al niet meer. Bespaart in ieder geval op die :( stadswarmte GJ van elk 27,58 euripegels per stuk... ;)

Owjaa. Let s.v.p. op bij plannen dat de WTW unit zelf wegklapbaar is. Bij ons ex. was dat nog niet het geval (geschroefd in bodem, waar je niet meer bij komt), en het schoonmaken is dan wel effe slikken (met oude afwasborstel tussen de buizen raggen). Je wil niet weten wat voor rotzooi d'r van je lichaam komt... :P

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Qua computers is het zuinigst gewoon een laptop. En als je wat meer betaalt kan je echt wel vergelijkbare prestaties bereiken dan een desktop. Zo verbruikt mijn nieuwe laptop (P8600 processor en NVIDEA 9600M GT graka) 75W tijdens opladen wat al niet zo weinig is (oude laptop verbruikte 40W en kon 3-4 uur autonoom werken). Deze kan zo'n 2u autonoom werken schat ik. Als ik dat vergelijk met mijn desktop + scherm, die verbruikt zo'n 220W continu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Greenchoice Uw betalingshistorie sinds uw laatste jaarnota Maand Jaar Bedrag Status
februari 2009 € 75 Ontvangen
en weer gaat er 200 euro naar de groene spaarekening,
tellen alle terugverdienrekenaars even mee ?
ik heb de installatie nu al bijna terugverdient.
(dat word 1-4 of 1-5 en dan heb ik 8440,-- vermeden energiekosten in 2,5 jaar)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 10:19:
Kun je de financiële opbrengsten eens splitsen in welke zijn 'veroorzaakt' door besparen en welke door opwekken? Want volgens mij trek jij dat samen. Met alleen het plaatsen van PV + zonneboiler kun je op dit moment volgens mij niet de korte financiële terugverdientijden halen die jij aangeeft.

Niet naar bedoeld of zo, geloof me; als geen ander zou ik graag lage financiële terugverdientijden zien, maar ik ben gewoon benieuwd. Onze PV-installatie en andere maatregelen hebben zich al lang terugverdiend in lol en voldoening en in geld komt het ook vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het besparen word inderdaad aangevuld met het opwekken,
niet alleen de isolatie bespaard, de cv boiler haalt daar ook nog eens een groot deel vanaf,
dus vanaf 100% naar beneden, en vanaf 0% omhoog.
ik zet het je graag uiteeneen, als je hier langskomt, met de orginele faktuur van nuon uit 2006, en de laatste van greenchoice.
de crux zit hem net zoals met pv in eerst besparen dan opwekken.
zoals : fors isoleren, en de rest met een duurzame combi cv/warmte oplossing beter vasthouden&opwekken
isoleren+ltv+qsolar+1120Wp hebben mij 8440 euro gekost,
sinds mijn start, zet ik heel plat het verschil tussen de oude en huidige maandlast apart op een spaarrekening.
meer investeringen die ik daarna heb gedaan, en prijsverhogingen laat ik buiten beschouwing.
de zogenaamde economische ceterus paribus manier van calculeren.
Ceteris paribus is een uitdrukking afkomstig uit het Latijn, die betekent: "de overige omstandigheden gelijk blijvend". De term wordt vooral in de economische wetenschap gebruikt om in theoretische modellen een situatie te onderzoeken waarin de invloed van veranderingen in één grootheid (de verklarende variabele) op één andere grootheid (de te verklaren variabele) wordt nagegaan.
aanschaf subsidie van een recente pv set, heb ik wel op de rekening gezet,(1650 euro)
dat is niet helemaal fair, dus ik zal later, een betere volledige calculatie maken.
dan zal ook de prijsstijging van juli 2008(+7%) en januari 2009(+7% +22%) meewegen.
de totaal investering is inmiddels wel gestegen naar 10.250 euro,
voor 3025 Wp totaal, en dat is inderdaad gewoon lol.
toch zal ik niet raar opkijken als ook dit binnen 4 jaar zichzelf heeft ingehaald,
omdat ik prijstechnisch nogal veel mazzel heb gehad.

we maken tzt dan samen een 100% -tijds calculatie,
de buurman(+150 euro per maand), inflatie(3%) en gemiste rente(4%) tellen we dan ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Die van mij staat er ook tussen.
Gratis en voor niks door vermeden stadsverwarmingskosten dankzij m'n speksteen. :)

http://www.top10.hier.nu/topten/product.jsp?pid=326

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.....en daarnaast heb ik een hertaxatie laten doen, met het gewraakte energielabel,
dat was dik A+, bijna A++
wellicht ook interessant was dat deze taxatie 36.000 hoger was dan die van 4 jaar eerder.
(taxatie nbto.nl)
op deze manier van rekenen hoeft de apparatuur zich niet terug te verdienen,
de aanwezigheid ervan heeft dit al bereikt.

welke rekenmanier de juiste is weet ik zelf ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:37
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 13:02:
.....en daarnaast heb ik een hertaxatie laten doen, met het gewraakte energielabel,
wellicht ook interessant was dat deze taxatie 36.000 hoger was dan die van 4 jaar eerder.
(taxatie nbto.nl)

Een hogere taxatiewaarde levert je niets op (kost alleen maar meer OZB). Pas bij verkoop levert het (hopelijk) meer op, maar dan bespaar je zelf niets meer.
Je kunt jezelf natuurlijk wel dubbel rijk rekenen, maar dan hou je jezelf voor de gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en stel nou dat ik ik zoek ben naar iets anders....met een groot zuiddak.
en dat ik al 5 keer een brief in de bus heb gehad of ik het niet wil verkopen ?
hoe zit dat dan ?
het was een particuliere taxatie, niet de woz beschikking, die is nog lekker laag,
omdat er nog veel huurwoningen zijn hier.
de pensioenfondsen (eigenaren) draaien en konkelen wat af, daarom in mijn buurt gelukkig een lage woz.
de taxatie was voor mij een papieren bevestiging, die nu cash niets oplevert,
maar de waarde zit erin, in het onroerende goed, en daar zit het beter dan bij fortis of icesave.

je posting is iets te kort door de bocht, een meerwaarde na 2 jaar werken, ter hoogte van een jaarsalaris is erg verstandig, ik heb het DHZ in mijn vrije tijd gedaan, dat was leuk, dat was lol,
en dus een goeie tijdsbesteding en investering, die potentieel de terugverdientijd dus ook tot 0 reduceert.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 14:08:

je posting is iets te kort door de bocht, een meerwaarde na 2 jaar werken, ter hoogte van een jaarsalaris is erg verstandig, ik heb het DHZ in mijn vrije tijd gedaan, dat was leuk, dat was lol,
en dus een goeie tijdsbesteding en investering, die potentieel de terugverdientijd dus ook tot 0 reduceert.
Ik misgun het je niet. En zeg ook zeker niet dat je niet moet investeren in energiebesparing, of eigen opwek. Dat doe ik zelf ook. Sinds gisteren is de zonneboiler operationeel. Voor mij is de belangsrijkste motivering niet financiëel. Maar ik snap dat je voor veel mensen juist wel de financiële voordelen moet benadrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, zo denkt de gemiddelde `hollander` nu eenmaal.
als ik zo lees kan ik alleen maar zien dat je vandaag een mazzeldag hebt, hoge instraling,
en net je zonneboiler draaien.....
dat gevoel is priceless, en een apart topic waard.

/edit : http://www.sat24.nl/nl oeps ik heb weer mazzel met een volle zonnige dag in noord holland

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 14:55:
ja, zo denkt de gemiddelde `hollander` nu eenmaal.
als ik zo lees kan ik alleen maar zien dat je vandaag een mazzeldag hebt, hoge instraling,
en net je zonneboiler draaien.....
dat gevoel is priceless, en een apart topic waard.
Helaas valt het hier een beetje tegen met de zon. Nu regent het. De Sunny Beam staat op 2.9 kW met 3.5 kWp. Bovendien is mijn dak zuidwest, dus ik moet het vooral van de middag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 10:19:
[...]

Je berichten beginnen een beetje irritant te worden...kijk mij eens lekker zuinig bezig zijn, en jullie lekker niet.. na 200 van zulke berichten weten we het wel.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier (Hilversum) sneeuwt het :( Daar baal ik wel van want ik had mijn nieuwe tweedehands extra paneeltje van 100Wp boven de voordeur op willen hangen maar ik ga nu niet op een ladder staan te glibberen.

Dat wordt helaas volgend weekend. Opwektechnisch gaat dat ook weer niet zo heel veel uitmaken, het weerbericht voor komende week is erg slecht, maar ik wil hem hebben hangen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Heeft iemand al eens onderzoek gedaan naar het eigen verbruik van tijdklokken? Ik zoek nog een klokje met weekprogramma.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je berichten beginnen een beetje irritant te worden...kijk mij eens lekker zuinig bezig zijn, en jullie lekker niet.. na 200 van zulke berichten weten we het wel.
`t is goed, ik delete me account wel effe.
tot ziens allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 16:04:
tot ziens allemaal.
Mwoah dat lijkt me ook niet nodig. Ik deel in iedergeval de mening van Questionmark niet.
Eric stimuleert mij wel om kritisch te blijven kijken en nadenken waar het beter kan. En 'patsen' met energiebesparing? Ik wist niet dat dat kon :o

@Questionmark:
er is een greasemonkey script waarmee je posts van iemand kan filteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 13:02:
(taxatie nbto.nl)

Laat de gemeente het maar niet horen, die haalt jouw winst zo weer naar zich toe met de WOZ.
Bij een tarief van 3 eur per 1000 vergt deze mooie verbetering toch al weer 100 EUR per jaar voor de gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 3400 Wp zonnestroom installatie leverde vandaag 5883 Wh.
Het dag-maximum was 3450 W
Althans volgens de niet door mij geijkte inverter, Delta SI 3300.
Heeft iemand al een controle meting gedaan met deze inverter?

De panelen liggen op ZZW en onder een hoek van 45 graden.
Het was een groot deel van de dag bewolkt, maar kennelijk had die bewolking de lucht er tussen, toch behoorlijk schoongeveegd.
Er komt een tijd dat we contrail compensatie krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
QuestionMarc schreef op zondag 08 februari 2009 @ 15:21:
[...]

Nah, chagrijnige bui vandaag?? Iemand die zo ver zijn nek uitsteekt mag van mij best trots zijn op zijn resultaten. vooral als daartussen ook nog zat bruikbare tips en informatie worden gespuid. Zie net ook dat eric-pvt de woord bij de daad heeft gevoegd. Well done.

[ Voor 6% gewijzigd door Joba op 08-02-2009 20:42 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

tot ziens allemaal.
Mwaoh. Omdat 1 persoon je bekritiseerd? Ik ben in elk geval blij met je postings en je input. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
QuestionMarc schreef op zondag 08 februari 2009 @ 15:21:
Is dat niet een beetje kort door de bocht?

a) Er komen regelmatig nieuwe mensen kijken in dit topic, die nemen over het algemeen niet de moeite om oude topics/posts te lezen. Ik post ook wel eens wat dubbel.
b) Hij is trots op wat hij doet, en beziet de verspilling bij zijn medemensen met hoofdschudden, en volgens mij terecht. Is dat werkelijk zo erg? Naar mijn mening is dat een stuk beter te pruimen dan iemand die in VV loopt te patsen met bv. zijn dikke Chevy en loopt te zeiken op geitenwollensokkenpriusrijders die niet voor hem aan de kant gaan.
c) Volgens mij kan er een hoop geleerd worden van wat Eric doet en gedaan heeft, in elk geval door mij. Hij heeft met zijn woning al een groot gedeelte van het traject doorlopen wat ik nog wil doen.
d) Als je iemand zijn posts niet waardeert hoef je ze toch niet te lezen? Volgens mij zegt de policy daar ook wel wat over, als je niets zinnigs/ontopic te melden hebt, zeg dan niets (*steekt hand in eigen boezem, datzelfde geldt natuurlijk voor deze post*). Ik ben het niet altijd helemaal eens met zijn rekenmethodes, hij berekent de terugverdientijd van zijn 'opwek-hardware' met de opbrengsten van besparingen + opwek en komt zo tot heel lage terugverdientijden terwijl de meeste mensen (helaas?) niet zo zullen rekenen. Maar hey, als je ziet hoeveel geld hij in zijn zak houdt maakt het niet echt uit hoe hij rekent.
tot ziens allemaal.
Dat zou ontzettend jammer zijn, ik hoop dat je je bedenkt. Ik kom sowieso nog een keertje bij je kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit topic nu overleden? ;)
opeens een dooie boel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:45:
Is dit topic nu overleden? ;)
opeens een dooie boel
Nie lulle maar poste ;)
ericplan schreef op zondag 08 februari 2009 @ 15:57:
Heeft iemand al eens onderzoek gedaan naar het eigen verbruik van tijdklokken? Ik zoek nog een klokje met weekprogramma.
Neem je toch een digitaaltje? Ik heb er ook eentje hangen, ooit voor een habbekrats bij de lidl gekocht, en die doet het super. Met een knoopcelbatterijtje voor de backup, en die is na 2/3 jaar (oid) nog niet leeg. Ik meet geen verschil in verbruik met een lampje zonder deze klok ertussen, dus het zal minder dan 1 watt eigen verbruik zijn of zo...?
Het ding kan ook random schakelen, of met variatie. Handig tijdens afwezigheid.

Vandaag onze vaatwasser gemeten. 1 wasbeurt op 55 graden (normaal) kost 1,33 kWh. Binnenkort eens meten met hotfill. Alleen even een noodleidinkje maken voor warm water...

[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 08-02-2009 22:53 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de nieuwste controller besteld met warmteopbrengstmeting voor de zonneboiler zodat je ook kan zien wat het systeem doet (buiten de gasmeter :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:58:
Heb de nieuwste controller besteld met warmteopbrengstmeting voor de zonneboiler zodat je ook kan zien wat het systeem doet (buiten de gasmeter :*) )
* Mistraller zou het leuk vinden als je zegt welke, waar besteld, en wat ie kost

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mistraller schreef op zondag 08 februari 2009 @ 23:04:
[...]

* Mistraller zou het leuk vinden als je zegt welke, waar besteld, en wat ie kost
Waar denk je? :P
Waar ik de rest ook besteld heb bij Sunsystems
Nieuw in het assortiment.
De prijs was ietsje duurder dan de uitgebreide controller.
Kan tevens 38 configuraties aan

Het is geen meting dmv pulsflowmeter maar door 'setting' van pompdebiet en temperatuurmetingen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2009 @ 23:11:
[...]

Het is geen meting dmv pulsflowmeter maar door 'setting' van pompdebiet en temperatuurmetingen
Tja, nu moet je dit ook even uitleggen, ik begrijp het niet helemaal :?
In plaats van meten hoeveel water er stroomt, ga je invoeren wat het debiet van je pomp zou kunnen zijn? Behalve dat je geen flowmeter nodig hebt, zie ik geen voordeel, alleen nadelen. Of heeft het ding nog leuke features, zoals koppeling aan een PC oid?

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 09-02-2009 08:37 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mistraller schreef op zondag 08 februari 2009 @ 22:52:
[...]

Vandaag onze vaatwasser gemeten. 1 wasbeurt op 55 graden (normaal) kost 1,33 kWh. Binnenkort eens meten met hotfill. Alleen even een noodleidinkje maken voor warm water...
Veel vaatwassers bekijken aan de hand van de smerigheid hoeveel ze verbruiken. Zit niet in alle apparaten en in alle programma's. Om een eerlijkere vergelijking te maken is het wellicht verstandig om nog een paar wasjes te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
IJsbeer schreef op maandag 09 februari 2009 @ 09:16:
Veel vaatwassers bekijken aan de hand van de smerigheid hoeveel ze verbruiken.
Hoe meten ze dat dan? Een klein stroompje door het afvoerwater sturen en de weerstand meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

CanonG1 schreef op maandag 09 februari 2009 @ 09:43:
[...]
Hoe meten ze dat dan? Een klein stroompje door het afvoerwater sturen en de weerstand meten?
Maak er zelf altijd een sport van om alles zoveel mogelijk middels het ecoprogramma schoon te krijgen. Gaat meestal zelfs uitstekend mits het niet echt te ranzig is.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op maandag 09 februari 2009 @ 08:36:
[...]

Tja, nu moet je dit ook even uitleggen, ik begrijp het niet helemaal :?
In plaats van meten hoeveel water er stroomt, ga je invoeren wat het debiet van je pomp zou kunnen zijn? Behalve dat je geen flowmeter nodig hebt, zie ik geen voordeel, alleen nadelen. Of heeft het ding nog leuke features, zoals koppeling aan een PC oid?
De standaard flowmeter (zonder puls) die op de pompgroep zit wordt handmatig ingesteld en is dan een vaste waarde.
De controller weet of de pomp aan/uit staat.
Aan de hand van temperatuursverschil tussen aanvoer/retour kun je dan dus de warmteopbrengst berekenen.

Inderdaad zal het niet het nauwkeurigheidsniveau van een echte warmtepulsmeter hebben maar een echte kost ook aanzienlijk meer en je hebt een dure controller nodig.

De controller slaat de gegevens op, ook voor langere tijd.
Helaas geen pc aansluiting.

De precieze beschrijving krijg ik nog per mail toegestuurd.

Welke nadelen bedoel je Ericplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
2Dutch schreef op maandag 09 februari 2009 @ 09:50:
[...]

Maak er zelf altijd een sport van om alles zoveel mogelijk middels het ecoprogramma schoon te krijgen. Gaat meestal zelfs uitstekend mits het niet echt te ranzig is.
Deed ik ook, maar wel met als gevolg dat de warmtewisselaar (labyrint) helemaal volgeslibd was met rotzooi, waardoor de vaatwasser raar ging doen en de vaat verre van schoon werd. In ons nieuwe huis zet ik hem nu 2 keer per week op eco-stand en 1 keer op 70 graden. Vaat schoon en ik vermoed ook het binnenste van de vaatwasser schoon.

3 keer draaien per week ipv 7 keer scheelt bij ons (4 personen) een slok op een borrel. Simpel bereikt door de pannen met de hand te doen en kopjes en bekers af en toe om te spoelen.

En vrijdag komt onze allwater Miele wasmachine, dat gaat ook weer flink schelen, vooral als we de warm water leiding straks op de zonneboiler in wording gaan aansluiten. Toch maar de portemonnaie opengetrokken, Miele wasmachines schijnen toch een veel langere levensduur te hebben (15+ jaar) dan andere merken (resultaat van een rondje bellen onder vrienden en familie), en zo'n hotfill apparaat kost ook een lieve duit en viel niet in de smaak bij vrouwlief.
Verwijderd schreef op maandag 09 februari 2009 @ 10:05:
[...]

[knip]
Inderdaad zal het niet het nauwkeurigheidsniveau van een echte warmtepulsmeter hebben maar een echte kost ook aanzienlijk meer en je hebt een dure controller nodig.

De controller slaat de gegevens op, ook voor langere tijd.
Helaas geen pc aansluiting.

[knip]
Ik begreep dat Sunsystems (of mogen we inmiddels Johan zeggen?) bezig was om zelf een systeempje te maken, los van de controller, waarmee de opbrengst gelogd wordt met een waterpulsemeter. Inclusief een webservertje. Ik dacht dat Flitspaal daar proefkonijn voor ging zijn. Correct Flitspaal?

Mijn idee is nog steeds om iets te fabrieken om zowel de goudgele opbrengst van de zonneboiler als de grijze opbrengst van de hr-ketel te loggen, en ook het verbruik uitgesplitst naar warm water en cv-verwarming. Dat kost me dan weliswaar drie waterpulsemeters (heb debiet water, debiet zonnecollector en debiet cv nodig) en wat elektra spul, maar ook perfect inzicht in wat me nu wat precies kost. Leuk om zelf te maken, maar heb weinig tijd dus misschien dat ik het sunsystems systeempje ga gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door Joba op 09-02-2009 10:29 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.