CanonG1 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 10:41:
'Tegen' is een sterk woord, maar vergeet het rebound effect niet, wat bij auto's waarschijnlijk nog veel sterker is dan bij bv. spaarlampen. Hier een
interessant stukje daarover.
Efficiënte (en elektrische) auto's zullen er waarschijnlijk toe leiden dat er meer energie verbruikt gaat worden, en dat lijkt me niet de bedoeling.
Daar heb je wel een punt, ik moet zeggen dat ik zelf ook last van heb. 8 jaar geleden in een (toen) zeer energiezuinig huis komen te wonen. Ondertussen worden we links en rechts ingehaald door nieuwe technieken (niet persé apparatuur), waardoor dit huis nu, in vergelijking, helemaal niet zo energiezuinig is als dat we dachten (denken). Ook met douchen, vanwege de HR107 ketel en een spaarkop, zuiniger kon toen niet. Daar kwam nog een houtkachel bij dus wij waren zo groen als dat kan. Owja, ook nog zonnepanelen. Dat was op alle gebieden flink meer dan de onze omgeving. Wat langer douchen moet dan opeens kunnen vind je (het was tenslotte via een spaarkop en HR107 ketel)..
De aandacht voor energieverbruik is vervolgens redelijk verslapt (we deden tenslotte 'alles' wat mogelijk was), en daarmee is o.a. die wasdroger in huis gekomen.
De afwasmachine heeft jaaaren (bijna) elke dag gedraaid. Aangezien we toen voor de meest 'energiezuinige' afwasmachine hadden gekozen. En ook nog op de goedkope 'nachtstroom'.
(De meneer van de technische dienst van AEG (die ik belde over hotfill), "maar meneer, u heeft al zo'n zuinige afwasmachine, daar valt bijna niets te halen hoor, hij meet zelfs hoe vol de machine is, en gebruikt niet meer dan nodig". Aha, u bedoelt dat als er slechts één bord in staat, er slechts 86% water en 94% stroom ten opzichte van een volle lading wordt gebruikt?)
Sinds bekend is (twee weken geleden) dat de afwasmachine goed was voor 550 kwh kunnen we opeens zonder problemen om de dag draaien, door iets meer af te wassen en kopjes her te gebruiken. Kleine aanpassing in gedrag, groot gevolg.
De droger krijgt een plekje in een rusthuis. Ik denk niet dat we nu alle was gaan ophangen (dat hoeft immers ook niet, met een zuinige (warmtepomp?) droger (je hebt je punt aan mij dubbel en dwars duidelijk gemaakt trouwens)).
Dat ik niet bereid ben alles (de wasdroger helemaal de deur uit) te doen voor een beter milieu heeft er ook mee te maken dat ik denk dat de massa pas in beweging komt op het moment dat energie duur wordt. Mijn bijdragen zijn klein, en vanaf een bepaald moment zijn de makkelijke besparingen op.
Over dat artikel: Volgens mij is het efficiënter worden van auto's niet de reden dat we meer zijn gaan rijden. Auto's zijn maar zeer beperkt efficiënter geworden (gewicht, harder rijden etc). Ik denk dat de reden is dat we meer gaan rijden, simpelweg omdat het in verhouding goedkoper is geworden. We hebben steeds meer welvaart. Studenten kunnen nu een auto betalen. Een auto van 30 jaar terug die 1 op 8 loopt, is niet veel anders dan een auto die nu 1 op 10 loopt. Naar verhouding (tov de inkomsten) is die laatste veel goedkoper geworden.
Als oplossing voor het transportprobleem wordt er in het artikel het volgende voorstel gedaan:
City planners have been pushing the “20-minute neighborhood,” where home, work, shopping and recreation are all within a 20 minute walk.
Ja prima, dat houdt effectief in dat je altijd met je werk mee moet verhuizen. En ik denk dat dat terecht niet als een oplossing gezien wordt. En wat is het probleem van veel energieverbruik door vervoer? Als iedereen verplicht wordt om de prijs voor duurzame energie te betalen (wat nu gedeeltelijk al gebeurt via subsidies en belastingen), en er genoeg opwekking is, mag iedereen weten hoeveel hij/zij wil gebruiken? Is zonneenergie er niet in overvloed? En oogsten is toch 'gratis' zonder nadelen? Het enige probleem is dat de mensen het er niet voor willen betalen. Als ze daartoe verplicht worden, moeten ze toch lekker zelf weten hoeveel ze gebruiken?
Voor iedereen in Nederland een huis half onder de grond: hebben we domweg geen ruimte voor. Passiefhuizen/flats kunnen prima trouwens. En onzuinig gedrag in een zuinig gebouw is nog steeds zuiniger dan hetzelfde onzuinige gedrag in een onzuinig gebouw. Zelfde geld voor onzuinig gedrag in een onzuinige auto en onzuinig gedrag in een zuinige auto. Een elektrische auto zit gauw onder de 100wh per km. Een benzineauto gebruikt 5x zoveel, dus moeten we 5x zoveel rijden om die efficiëncy ongedaan te maken. Dat we steeds meer gaan rijden gebeurt toch, maar 5x meer: dat duurt nog wel even. Zoveel tijd hebben we nu ook niet om in de auto te zitten.
Ik ben het dus niet met de strekking van het artikel eens dat het uiteindelijk geen nut heeft.