Ziet er inderdaad niet geheel fris uit.waldorf schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 21:57:
@Sunhacker
Op het forum van http://www.photovoltaikfo...19229&highlight=havelland wordt verschillend gereageerd op het bedrijf havelland-solar. Met name het vooruit moeten betalen wordt niet door iedereen als betrouwbaar ervaren.
Bij DBcom bij de azimuth650 staat een fotootje van mijn setupVerwijderd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 20:32:
5.10 euro per wp
als je goed en lang zoekt, en 2e hands wil, 2-3 euro wp
met gemeentelijke subsidie na lang wachten veelal 5.10 euro -2/2,5 euro per wp
dit alles bij doe het zelf pakket, niet thuis bezorgt.
http://www.esdec.nl/dhz.htm
http://www.dbcom.nl/lich.htm
http://www.solarnrg.nl/producten.html
http://www.sunkit.nl/cont...ina_id=1&content=systemen (met foto van nielstn)
etc etc zie http://www.top50solar.nl/
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Om te kijken hoeveel een hotfill zou kunnen schelen heb ik de wasmachine en condensdroger eens een paar keer laten draaien en gemeten.
De wasmachine (10jr oud):
- was op 35 graden: 0,66kWh
- was op 40 graden: 0,71kWh
- was op 60 graden: 0,78kWh
Met max. 3 wasjes per week op 40 graden pakt dat 10 jaar oude ding niet meer dan 110kWh op jaarbasis.
Ik had meer verwacht eerlijk gezegd, dus een hotfill zal niet een idiote bijdrage kunnen leveren
Dan de droger (12jr oud):
- enkele waslading op kastdroog, lage temperatuur: 2,8kWh
- dubbele waslading op kastdroog, lage temperatuur: 3,6kWh
- dubbele waslading op kastdroog+, lage temperatuur: 4,1kWh
Een dubbele waslading kost dus beduidend minder dan 2x een enkele. Die is alvast eenvoudig binnen
Met max 3 wasjes, dus max. 2x drogen met 2.8+3.6=6.4kWh per week, wordt 333kWh op jaarbasis.
Een warmtepompdroger zou rond de 1,5kWh zitten, dus dat zou een 170-200kWh schelen op jaarbasis.
Al met al vind ik het dus nog meevallen wat die oude beestjes aan stroom gebruiken. Een Miele droger wordt gemiddeld zo'n 14jr, dus als het meezit doet de droger het nog wel even...
De wasmachine (10jr oud):
- was op 35 graden: 0,66kWh
- was op 40 graden: 0,71kWh
- was op 60 graden: 0,78kWh
Met max. 3 wasjes per week op 40 graden pakt dat 10 jaar oude ding niet meer dan 110kWh op jaarbasis.
Ik had meer verwacht eerlijk gezegd, dus een hotfill zal niet een idiote bijdrage kunnen leveren
Dan de droger (12jr oud):
- enkele waslading op kastdroog, lage temperatuur: 2,8kWh
- dubbele waslading op kastdroog, lage temperatuur: 3,6kWh
- dubbele waslading op kastdroog+, lage temperatuur: 4,1kWh
Een dubbele waslading kost dus beduidend minder dan 2x een enkele. Die is alvast eenvoudig binnen
Met max 3 wasjes, dus max. 2x drogen met 2.8+3.6=6.4kWh per week, wordt 333kWh op jaarbasis.
Een warmtepompdroger zou rond de 1,5kWh zitten, dus dat zou een 170-200kWh schelen op jaarbasis.
Al met al vind ik het dus nog meevallen wat die oude beestjes aan stroom gebruiken. Een Miele droger wordt gemiddeld zo'n 14jr, dus als het meezit doet de droger het nog wel even...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
En een wasknijper kost 0kWh.Mars Warrior schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 22:56:
Een dubbele waslading kost dus beduidend minder dan 2x een enkele. Die is alvast eenvoudig binnen![]()
Ik ben trouwens tevreden over mijn batterijladers met zonnepaneel. Batterijen erin, afhankelijk van de capaciteit en aantal 1-2 (een enkel geval 3) dagen laten staan en je batterijen zijn vol. En in de zomer zal het nog vlotter gaan gok ik.
[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 31-01-2009 23:31 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Verwijderd
ik gebruik mijn droger swinters wel, gewoon zo`n white knight dingetje.
omdat ie naast de zonneboiler staat is het daar altijd goed warm,
de droger gebruikt 800Wh max, en de afvoer zit op de schoorsteen.
na 20 minuten is de was swinters droog(368Wh voor 3 kg), en zomers gebruik ik hem helemaal niet.
de rest van de was hangt, aan 0kwh knijpers en de droger staat swinters aan om de vochtige lucht af te zuigen ervan.
dit geeft erg laag verbruik.
de stroom die de hotfill bespaart gaat gewoon de droger in.
zo vanaf maart; weet ik het voor mekaar te krijgen om de was en droger aan te zetten, en de pv levert alles,
zo was ik in ieder geval niet op kolen, en ze kunnen beide tegelijk aan.
hier.nu :
een zonneboiler bespaart meer stroom dan een 600Wp set oplevert,
terwijl je hem aanschaft voor het gasverbruik te minderen.
een hotfill neem je voor jaren, en dan is die megawatt zo bespaart.
omdat ie naast de zonneboiler staat is het daar altijd goed warm,
de droger gebruikt 800Wh max, en de afvoer zit op de schoorsteen.
na 20 minuten is de was swinters droog(368Wh voor 3 kg), en zomers gebruik ik hem helemaal niet.
de rest van de was hangt, aan 0kwh knijpers en de droger staat swinters aan om de vochtige lucht af te zuigen ervan.
dit geeft erg laag verbruik.
de stroom die de hotfill bespaart gaat gewoon de droger in.
zo vanaf maart; weet ik het voor mekaar te krijgen om de was en droger aan te zetten, en de pv levert alles,
zo was ik in ieder geval niet op kolen, en ze kunnen beide tegelijk aan.
hier.nu :
dat is wat een zonneboiler ook doet....Plaats uw lucht- of condensdroger in een warme ruimte.
Heeft u een lucht- of condensdroger? Zet deze dan in een warme ruimte. Daar verbruiken ze minder energie dan in een koele ruimte. Dit geldt alleen als de ruimte toch al warm is en u niet extra hoeft te stoken.
een zonneboiler bespaart meer stroom dan een 600Wp set oplevert,
terwijl je hem aanschaft voor het gasverbruik te minderen.
een hotfill neem je voor jaren, en dan is die megawatt zo bespaart.
Verwijderd
White Knight CL 473
Kenmerken
Merk: White Knight
EAN: 8717458501721
Belading: Voorlader
Besturing: Elektronische vochtmeting
Bouw: Vrijstaand
Breedte in cm: 59.6 cm
Display: Nee
Energie Efficiëntieklasse: A
Hoogte in cm: 85 cm
Maximaal vulgewicht in kg: 5
Resttijdindicatie: Nee
Starttijdkeuze: Nee
Type: Afvoersysteem
Verwarmingssysteem: Warmte pomp
gewoon te koop,
overal lees je dat energielabel A drogers niet bestaan, toch heb ik er eentje,
en het is nog de goedkoopste ook.
miele er is geen betere ? of toch ? hij doet het al 6 jaar erg goed,
ik heb al een miele bespaart ermee.
ik schat grofweg dat ik met deze droger en een hotfill ten hoogste 80kwh aan de was heb besteed.
(1~2 kwh per week bij 3~4 wassen)
Kenmerken
EAN: 8717458501721
Belading: Voorlader
Besturing: Elektronische vochtmeting
Bouw: Vrijstaand
Breedte in cm: 59.6 cm
Display: Nee
Energie Efficiëntieklasse: A
Hoogte in cm: 85 cm
Maximaal vulgewicht in kg: 5
Resttijdindicatie: Nee
Starttijdkeuze: Nee
Type: Afvoersysteem
Verwarmingssysteem: Warmte pomp
gewoon te koop,
ik schat grofweg dat ik met deze droger en een hotfill ten hoogste 80kwh aan de was heb besteed.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 10:13 ]
Niet overdrijven hè, want er zijn er toch al wel een aantal te koop, alleen wel allemaal een stuk duurder (zeg maar gewoon: minimaal 2x zo duur) maar dat kan komen dat de WK geen condensatiedroger is. En door de prijs kun je na 5jr zeggen dat het een perfecte investering is geweest, zelfs als een Miele 2x zolang meegaatVerwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 10:00:
White Knight CL 473
Kenmerken
[...]
gewoon te koop,
En onze droger staat in het stookhok, dus redelijk warm. Ik doe alleen altijd de deur open als de droger aanstaat omdat het er zo warm wordt (ook wat vochtig natuurlijk), maar dat kan ik dus beter niet doen begrijp ik als ik energie wil besparen
Dat het vochtig wordt merk ik als ik de deur openzet: de met een vochtigheidssensor uitgeruste ventilator van de badkamer slaat dan nl aan...
Daarnet een voorzichtige berekening gemaakt hoeveel gas ik heb bespaard met mijn zonneboiler sinds de aanschaf. Hierbij heb ik de temperatuur onderin de boiler als uitgangspunt genomen voor de deltaT berekening. Ik werkelijkheid zal de besparing iets groter zijn omdat bovenin de temperatuur hoger is.
December 2008 kom ik op : 2,32m3 gas ( 14,3% aandeel )
Januari 2009 kom ik op : 2,88m3 gas ( 16% aandeel )
December 2008 kom ik op : 2,32m3 gas ( 14,3% aandeel )
Januari 2009 kom ik op : 2,88m3 gas ( 16% aandeel )
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
http://www.sonnenertrag.e...=777&pk1=2681&pk2=&y=2009
zo zien we maar weer dat de techniek feitelijk niet vooruit gaat,
de so called "oude shells" bij zonnigtype en de nieuwere mono panelen van mij ontlopen elkaar per kwh/kwp maar marginaal in januari, beide in de kuststreek.
mijn meeropbrengst in mei/juni komt door een set west panelen van 800Wp in de zomer.
hier zie je ook dat meeropbrengst "west" zomers hoger is dan het verlies in de winter.
dit effect zien we ook terug bij beschaduwing in de winter, je verliest enkele kwh`s maar op het totaal is het marginaal.
nog zo`eentje :
ik heb 880Wp zuid(36gr) op de garage(photowatt pw1250-110), een vriend in de stad van de zon heeft 4 suntechs STB 200 (800Wp) zuid(36gr).
mijn panelen zijn echter 8 panelen, en zijn panelen zijn er 4.
blijkbaar is het oppervlak (apertuur) toch van belang, ik haalde er 14 kwh meer uit.
de so called "oude shells" bij zonnigtype en de nieuwere mono panelen van mij ontlopen elkaar per kwh/kwp maar marginaal in januari, beide in de kuststreek.
mijn meeropbrengst in mei/juni komt door een set west panelen van 800Wp in de zomer.
hier zie je ook dat meeropbrengst "west" zomers hoger is dan het verlies in de winter.
dit effect zien we ook terug bij beschaduwing in de winter, je verliest enkele kwh`s maar op het totaal is het marginaal.
nog zo`eentje :
ik heb 880Wp zuid(36gr) op de garage(photowatt pw1250-110), een vriend in de stad van de zon heeft 4 suntechs STB 200 (800Wp) zuid(36gr).
blijkbaar is het oppervlak (apertuur) toch van belang, ik haalde er 14 kwh meer uit.
Als licht instraalt op een spiegelend vlak, krijg je onder een bepaalde hoek dat het vrijwel allemaal weer wegkaatst.flitspaal.nl schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 12:07:
En volgens mij moet je de IAM ook nog meerekenen.
[...]
Een vacuumbuis heeft een betere IAM dan een vlakkeplaat doordat de buizen rond zijn. Hoe ik dit exact moet vertalen weet ik nog niet.
[...]
Kijk maar eens vlak langs een glasplaat en het is een vrij goede spiegel.
Bij een bol oppervlak heb je altijd wel een stuk wat haaks op de instraling staat.
Daarnaast heb je veel buizen naast elkaar liggen en als je dus de zon wel haaks op je dak-constructie hebt staan, wordt het gemiste deel van de instraling wel opgepikt door de buis ernaast.
1 enkele buis zal dan ook veel minder efficiënt werken dan een vlakke plaat van hetzelfde oppervlak.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
goed idee ! eens even kijken wat para 205 & 22 geeft (aandeel zon op cv/tap en verbruik in joules)hoeveel gas ik heb bespaard met mijn zonneboiler
aandeel zon op cv+tap : 135 uur
cv/tap warmte gegenereerd : 4,3Gj (x33=141,9 m3 gas)
wat staat er echt op de gasmeter ? voor januari.. : 156 m3 gas.
ik neem aan dat het verschil zonnewarmte is.
dat zou dan 156-142=14m3 gas zijn, dat lijkt me aannemenlijk.
isoleren/hr++ glas is dus voor januari een veel slimmere investering dan een combi zon-cv,
januari was een zon record maand, en gaf dus 14m3.
de isolatie geeft me tov de oude situatie (2006) een gasbesparing van grofweg ~95 m3
(ik heb ondanks de koude maand minder verbruikt dan de warmere maand jan 2006)
(detail : ik was dus nu ook op gasverwarmd water, deze meerafname valt weg in de isolatie en zonbesparing)
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 10:46 ]
Verwijderd
White Knight CL 473 Wasdroger ▪ Luchtafvoersysteem ▪ Vrijstaand ▪ Vulgewicht: 5 kg ▪ Besturing: Electronische vochtmeting ▪ Belading: Voorlader ▪ Verwarmingssysteem: Warmtepomp ▪ Energie efficiëntieklasse: A vergelijkenNiet overdrijven hè, want er zijn er toch al wel een aantal te koop
nah... v.a. € 302
even het bonnetje gezocht, ik heb er 179 euro voor betaald, in mei 2002.(bcc alkmaar aanbieding)
verder toen niet bij nagedacht, ik had de centen toen gewoon niet voor een miele, gelukkig maar .....
met mijn fossiele hoofdje destijds.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 10:52 ]
Da's fiks, da's 50% van mijn jaarverbruik....Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 11:52:
Ik ben stil![]()
![]()
![]()
Januari 425m3 gas
Het wordt tijd dat de zonneboiler komt
Maar alles valt en staat ook met de situatie:
gezinssituatie (alleenstaand, samenwonend, met /zonder kids);
soort woning (appartement, vrijstaand, hoek/tussenwoning);
m3 inhoud van de woning (klein tussenwoningkje of een luxe ruime villa);
isolatie;
stookgedrag
Dus je /we moeten eea wel in context zien
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
whatever gezinssituatie geld wel, de 7% van 1-7-2008+daarover weer de prijs van 1-1-2009(%),
dan is 425m3 wel vervelend, juist als de gezinssituatie meer dan 2 personen bevat.
als februari een beetje koud word, komt de faktor geld wel erg snel bovendrijven.
ook in die context moeten we het zien, als de prijs weer daalt is het weer zomer.
het was zeer slim wat de energiebedrijven hier deden, met het smoesje olieprijs.
nee, dan liever isoleren en wat duurzame energie.
het startmoment is bepalend of je het nog kan financieren....
volgens mij is dat startmoment al overduidelijk in het verleden.
mij bekruipt ineens het gevoel, dat die 15 rollen isofer hier, gratis waren, ipv een dure 150 euro....
dan is 425m3 wel vervelend, juist als de gezinssituatie meer dan 2 personen bevat.
als februari een beetje koud word, komt de faktor geld wel erg snel bovendrijven.
ook in die context moeten we het zien, als de prijs weer daalt is het weer zomer.
het was zeer slim wat de energiebedrijven hier deden, met het smoesje olieprijs.
nee, dan liever isoleren en wat duurzame energie.
het startmoment is bepalend of je het nog kan financieren....
volgens mij is dat startmoment al overduidelijk in het verleden.
mij bekruipt ineens het gevoel, dat die 15 rollen isofer hier, gratis waren, ipv een dure 150 euro....
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 12:21 ]
Niet helemaal natuurlijk, want al dat water laten verdampen kost ook energie en je moet extra ventileren + stoken om het vocht kwijt te raken. In het stookseizoen kost het zeker wel wat extra vergeleken met niet een paar liter water binnenshuis laten verdampenW3ird_N3rd schreef op zaterdag 31 januari 2009 @ 23:29:
[...]
En een wasknijper kost 0kWh.Moet je wel een zolder of andere geschikte ruimte hebben, maarja..
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Wel gek dat je helemaal niets van dat merk 'White Knight' kunt vinden... geen homepage, geen andere dingen dan alleen die droger...
Op de fiets vervuil je niets!
Verwijderd
met z'n tweetjes, veel niet thuis, s'nachts en overdag 15 s'avonds 20
vrijstaand 1957 (gedeeltelijk 2008) van ong 350m3 inhoud waar gestookt wordt
alles hr++ 1.0, rolluiken op het oude gedeelte
Nefit hr30 van 2006
Note: Het was in januari hier wel 1 van de koudste plekken in Nederland (-18)
vrijstaand 1957 (gedeeltelijk 2008) van ong 350m3 inhoud waar gestookt wordt
alles hr++ 1.0, rolluiken op het oude gedeelte
Nefit hr30 van 2006
Note: Het was in januari hier wel 1 van de koudste plekken in Nederland (-18)
Verwijderd
niet "niet" helemaal "wel" waar :Niet helemaal natuurlijk, want al dat water laten verdampen kost ook energie en je moet extra ventileren + stoken om het vocht kwijt te raken.
ik stook daar niet, dus dat is relatief, het is een loze ruimte met was-droger-cv daar,
met goede ventilatie (natuurlijk)
als je zo`n loze ruimte hebt lijkt me een setup zonneboiler-hotfill-droger-ventilatie en waslijn met knijpers dus ideaal. (i guess)
/edit : de omvormers hangen er ook, en een werkende sunny boy geeft best een hoop warmte.
allemaal toeval hoor, ik heb er een industrie-hol van gemaakt, misschien wel slim geweest, allemaal....
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 12:28 ]
Verwijderd
Waarom denk je dat ik het dak helemaal vol gooi met collectoren.Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:16:
.
Eenmalige investering van +/- €2500 netto en daarna

Verwijderd
/white knight feature :
droog warmte uitschakelen, (linker knop)
dus een droger zonder warmte.
de omgeving is daar lekker warm,
zet je hem naast je warme zonneboiler, gebruikt ie erg weinig,
slechts de trommel draait.
zijn je handdoekies lekker zacht, en zuinig droog....
http://www.wehkamp.nl/w2/...ybTCjC7wEwybwLCjC7wEwybwL
het is vast een ruk ding, maar hier doet ie het al 6 jaar prima,
bij drogen zonder warmte gebruikt ie 84,2 watt.
in stand 1 gebruikt ie 804 watt,
in stand 2 gebruikt ie 1881 watt.
droog warmte uitschakelen, (linker knop)
dus een droger zonder warmte.
de omgeving is daar lekker warm,
zet je hem naast je warme zonneboiler, gebruikt ie erg weinig,
slechts de trommel draait.
zijn je handdoekies lekker zacht, en zuinig droog....
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 12:35 ]
Verwijderd
In de advertentie staat wel dat het een c-klasse is.Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:34:
Verwijderd
ja, deze goedkoopste wel, er staat ook dat het een side-make van philips is.
voor die prijzen ga ik maar eens op zoek naar een vervanger.....
in april of zo, ik spaar dan toch weer 200 euro energiekosten uit.
ze zijn nog steeds erg goedkoop, en bijna alle reviews zijn lovend.
anyway die knop : geen warmte, daarmee verdient ie wel een a label vind ik,
hij zuigt dan als ventilator de vochtige lucht van de 0kwh-knijper waslijn ook nog eens weg,
als je hem op een buitenafvoer aansluit.
ik heb de afvoer gewoon op een lege schoorsteendop, en dan te bedenken dat ik dat heb gedaan, om de stof en troep gewoon naar buiten te blazen....
als 80.000 nederlanders dat doen, kan er een kolencentrale dicht.
in april of zo, ik spaar dan toch weer 200 euro energiekosten uit.
ze zijn nog steeds erg goedkoop, en bijna alle reviews zijn lovend.
anyway die knop : geen warmte, daarmee verdient ie wel een a label vind ik,
hij zuigt dan als ventilator de vochtige lucht van de 0kwh-knijper waslijn ook nog eens weg,
als je hem op een buitenafvoer aansluit.
ik heb de afvoer gewoon op een lege schoorsteendop, en dan te bedenken dat ik dat heb gedaan, om de stof en troep gewoon naar buiten te blazen....
[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 12:45 ]
Verwijderd
2 weken geleden een nieuwe droger moeten kopen want de oude AEG ging kapot (10 jaar, veel gebruikt)
Nu een Siemens warmtepompdroger gekocht, welke op dit moment de zuinigste moet zijn.
Na 2 weken moet ik zeggen dat het een puik apparaat is.
Heb 'm inderdaad ook in de warmste ruimte staan.
Nu een Siemens warmtepompdroger gekocht, welke op dit moment de zuinigste moet zijn.
Na 2 weken moet ik zeggen dat het een puik apparaat is.
Heb 'm inderdaad ook in de warmste ruimte staan.
Verwijderd
voor mensen met informatie honger :
http://www.degroeneinstallateur.nl/home.htm
lijkt erop dat hier veel kennis zit, en ook daadwerkelijk uitgevoerde projecten.
http://www.degroeneinstallateur.nl/home.htm
lijkt erop dat hier veel kennis zit, en ook daadwerkelijk uitgevoerde projecten.
Lekker zo'n koude januari maand. Volgens mijn berekeningen zou bij gelijkblijvend stookgedrag januari 2009 ongeveer 40% hoger verbruik hebben t.o.v. vorig jaar. Tel daar de nieuwe tarieven bij op en het is wachten op een journalist die daar weer moord en brand over gaat schreeuwen....Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 11:52:
Ik ben stil![]()
![]()
![]()
Januari 425m3 gas
Ik zit op 212m3 t.o.v. 192m3 van vorig jaar. Het zou 275m3 geweest zijn bij gelijkblijvend stookgedrag!
€ 44 euro verdiend in januari
reserveringshouder Tesla Model 3
Verwijderd
Mijn jaarrekening loopt tot wk11, ik zit nu 271m3 hoger dan vorig jaar zelfde tijdstip.Cheese_man schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:59:
[...]
Lekker zo'n koude januari maand. Volgens mijn berekeningen zou bij gelijkblijvend stookgedrag januari 2009 ongeveer 40% hoger verbruik hebben t.o.v. vorig jaar. Tel daar de nieuwe tarieven bij op en het is wachten op een journalist die daar weer moord en brand over gaat schreeuwen....
Ik zit op 212m3 t.o.v. 192m3 van vorig jaar. Het zou 275m3 geweest zijn bij gelijkblijvend stookgedrag!
Vergeleken met het langdurig gemiddelde (laatste 5 jaar) zit ik nu 120m3 hoger ( valt eigenlijk wel mee)
Het is ook nu moeilijk om een goede vergelijk te maken, want er is sinds 2007 teveel veranderd aan het huis.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 13:15 ]
White Knight is eigen merk van (ik meen) BCC/MegaPool. Wie die app. ontwikkelt/produceert weet ik niet, ik meen dat het een spaanse producent is.QuestionMarc schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:22:
Wel gek dat je helemaal niets van dat merk 'White Knight' kunt vinden... geen homepage, geen andere dingen dan alleen die droger...
Ik heb de Blomberg TK1350 warmtepompdroger, gekocht bij de groothandel op het account van m'n werkgever.Mars Warrior schreef op zondag 01 februari 2009 @ 10:21:
[...]
Niet overdrijven hè, want er zijn er toch al wel een aantal te koop, alleen wel allemaal een stuk duurder (zeg maar gewoon: minimaal 2x zo duur) maar dat kan komen dat de WK geen condensatiedroger is.
Prijs is 490 euro, een paar overuren ingeleverd en koste me zodoende niets
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
ik zit op 310 m3, ik heb helaas geen vergelijk met voorgaande jaren.Cheese_man schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:59:
[...]
vrijstaand huis, zonder hr++, vrouw+2 kids thuis, dus brandt de hele dag
Verwijderd
stelletje accijnsontduikers worden we nog,Prijs is 490 euro, een paar overuren ingeleverd en koste me zodoende niets
straks kijg je een blauwe brief als ze het lezen.....;)
en ik eentje voor ontdoken doch genoten eigen energie....
niet teveel besparen he mensen, er moeten nog wat banken gesteund worden,
dus betalen die accijns, en stoken met die ketel,
het is niet voor niets dat gemeentes en provincien aandeel houder zijn van nuon/essent.
totdat we er allemaal uitzien als een krent of uitgezogen vlieg bij een spinrag.
Laten we het duurzaam houden en gewoon geen kolencentrale bijbouwenVerwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:39:
[...]
Dan kan 'ie ook niet ineens weer aangezet gaan worden als er toch ineens vraag naar is en moeten ze wel iets zinnigers verzinnen.
Dat laatste is volgens mij niet zo gekomen zodat ze ons nog verder konden uitzuigen, maar doordat energie-voorziening een nutsbedrijf hoort te zijn. (dat uitzuigen is gewoon een onverwachte meevaller)Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 13:30:
[...]
stelletje accijnsontduikers worden we nog,
straks kijg je een blauwe brief als ze het lezen.....;)
en ik eentje voor ontdoken doch genoten eigen energie....
niet teveel besparen he mensen, er moeten nog wat banken gesteund worden,
dus betalen die accijns, en stoken met die ketel,
het is niet voor niets dat gemeentes en provincien aandeel houder zijn van nuon/essent.
totdat we er allemaal uitzien als een krent of uitgezogen vlieg bij een spinrag.
Het zou dus ook nooit uit overheidshanden mogen worden gegeven. Maar goed, maak dat de lokale overheden wijs die de euro's al 3x hebben uitgegeven, danwel uitgeleend (Groningen aan Enexis bijvoorbeeld). Het zal hun tijd wel duren en dat moet je helaas heel letterlijk nemen met die korte perioden waarover ze verantwoording moeten afleggen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
ik wou dat ik in een fijne gemeente woonde die subsidie voor duurzame particuliere projecten ala zonnesteek, maar helaas...en mijn subsidieverzoek naar senternovem ligt denk ik onderop de stapel.
Verwijderd
good thinking, nu het openbare lichtnet nog aansluiten met 15.000 off shore windmolens,bron: nu.nl Lantarenpalen waaraan met een simpele stekker de auto kan worden aangesloten en snelle oplaadpunten in parkeergarages of bij tankstations. De Delftse studenten Christopher en Pieter denken dat hun oplaadideeën per direct kunnen worden ingevoerd.
oh, die staan er nog niet schijnt....
"Kabinet Balkenende IV: 'Nieuwe energie voor het klimaat' "
maar de infrastructuur is er dus zo wel, nederland barst van de lantaarnpalen,
altijd met een volle tank weg, ik zie het wel zitten.
Verwijderd
Als een droger zijn lucht zo in de binnenruimte blaast, moet je inderdaad goed ventileren, of afzuigen.Mars Warrior schreef op zondag 01 februari 2009 @ 10:21:
En onze droger staat in het stookhok, dus redelijk warm. Ik doe alleen altijd de deur open als de droger aanstaat omdat het er zo warm wordt (ook wat vochtig natuurlijk), maar dat kan ik dus beter niet doen begrijp ik als ik energie wil besparen![]()
Dat het vochtig wordt merk ik als ik de deur openzet: de met een vochtigheidssensor uitgeruste ventilator van de badkamer slaat dan nl aan...
Anders gaat hij proberen te drogen met vochtige lucht.
Een condens droger probeert zelf dat vocht uit de lucht te halen.
Ik zie overigens niet waarom een droger in een warme ruimte beter zou werken.
In warme lucht zit ook al vanzelf meer vocht, juist koude buitenlucht is droger, als je dat een beetje opwarmt wordt het relatief nog droger, dus levert dat een goed droogeffect. Bovendien wordt de was niet zo warm met die koude buitenlucht. Het krimpt dan minder
Overigens, als het binnen al relatief droog is, onder 45%, kun je de uitlaat van de droger best binnen houden.
Ik zit te broeden op een droger die zijn aanzuiglucht opwarmt met water van de zonneboiler, via een radiator.
Reken hier eens even aan.
Per lantaarnpaal is een lamp van 100W in gebruik. (Of minder)
Nemen we aan dat de bekabeling een twee keer zo hoge belasting aan kan. (Is niet mogelijk, maar voor het idee)
Er kan dan s'nachts (nu 18:00 tot 8:00) 14 uur 100W en overdag 10 uur 200W worden afgenomen.
Levert 1400Wh+2000Wh=3400Wh = 3,4kWh
En hoe ver kun je daar op rijden?
Per lantaarnpaal is een lamp van 100W in gebruik. (Of minder)
Nemen we aan dat de bekabeling een twee keer zo hoge belasting aan kan. (Is niet mogelijk, maar voor het idee)
Er kan dan s'nachts (nu 18:00 tot 8:00) 14 uur 100W en overdag 10 uur 200W worden afgenomen.
Levert 1400Wh+2000Wh=3400Wh = 3,4kWh
En hoe ver kun je daar op rijden?

Guus Assmann
Verwijderd
http://www.olino.org/arti...way-speed-sedan#more-2788
188Wh/kilometer.
het verschil tussen 5000 auto`s fossiel stationair, en 5000 van deze elektrische burgerlijke auto`s,
is nogal fors.
daarbij komt de gedachte dat de stroom, terwijl jij slaapt (6 uur lang 150watt) van de noordzee komt (nog steeds erg leeg en winderig) en dat je zodoende veel minder energie verbruikt in het forensen.
met 3KwP op je dak saldeer je dan belastingvrij naar de auto, en investeer je het vermeden fossiele deel weer fijn in je kinderen, loekie fiets, schoenen, zwembadje....zonneboiler, hr++ glas en zo verder.
mijn elektrische retro scooter doet 90km/kwh.
ik forens 16km enkele reis, (nu met fossiele auto)
ik zie dit wel zitten, ik ben niet zo`n auto-freak,
het is gewoon een van a naar b apparaat.
en niet een quasquai die van gebouwen kan springen, althans dat wil men mij laten geloven.(who cares)
188Wh/kilometer.
de vraag is eerder wat we allemaal niet rijden, dwz file.En hoe ver kun je daar op rijden
het verschil tussen 5000 auto`s fossiel stationair, en 5000 van deze elektrische burgerlijke auto`s,
is nogal fors.
daarbij komt de gedachte dat de stroom, terwijl jij slaapt (6 uur lang 150watt) van de noordzee komt (nog steeds erg leeg en winderig) en dat je zodoende veel minder energie verbruikt in het forensen.
met 3KwP op je dak saldeer je dan belastingvrij naar de auto, en investeer je het vermeden fossiele deel weer fijn in je kinderen, loekie fiets, schoenen, zwembadje....zonneboiler, hr++ glas en zo verder.
mijn elektrische retro scooter doet 90km/kwh.
ik forens 16km enkele reis, (nu met fossiele auto)
ik zie dit wel zitten, ik ben niet zo`n auto-freak,
het is gewoon een van a naar b apparaat.
en niet een quasquai die van gebouwen kan springen, althans dat wil men mij laten geloven.(who cares)
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 14:38 ]
De hoop dat 'onze gemeente' duurzaam is, heb ik na het BurgerOntmoetingsPlek 'vergader'avondje wel laten varen ehm..zien zinken als de spreekwoordelijke Titanic beste Sander....sander817 schreef op zondag 01 februari 2009 @ 13:59:
ik wou dat ik in een fijne gemeente woonde die subsidie voor duurzame particuliere projecten ala zonnesteek, maar helaas...en mijn subsidieverzoek naar senternovem ligt denk ik onderop de stapel.
ze letten alleen maar op 'wat kost het'.... en direct 'wat brengt het op'...
kennelijk vragen die lastig te beantwoorden zijn, maar in ogenschouw van duurzame samenleving gewoonweg nuttig en op termijn een wijze investering zijn....
nee....Gemeente Gennep zit niet in duurzaamheid gewikkeld....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
http://www.hier.nu/klimaa...ijzer_doen_schrikken.html
krachttermen mag hoor, bij domme fossiele oudere medeinwoners.
ze dringen een financiele visie op die niet meer bestaat,
tenzij er natuurlijk een gasbel onder gennep zit.
krachttermen mag hoor, bij domme fossiele oudere medeinwoners.
ze dringen een financiele visie op die niet meer bestaat,
tenzij er natuurlijk een gasbel onder gennep zit.
Uhuh, dus omdat jij daar niet stookt kost het bij helemaal niemand extra energie?Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:24:
[...]
niet "niet" helemaal "wel" waar :
ik stook daar niet,
Bij de meeste mensen zit de zolder aan de rest van het huis vast, zonder super-isolatie ertussen.dus dat is relatief, het is een loze ruimte met was-droger-cv daar,
met goede ventilatie (natuurlijk)
eb er een industrie-hol van gemaakt, misschien wel slim geweest, allemaal....
Als je daar dus was ophangt, waardoor de temperatuur daalt en de lucht klam wordt, en je moet daardoor extra luchten (normale ventilatie is dan niet voldoende), dan zal er gewoon warmte verloren gaan. Warmte die deels weer gecompenseerd wordt door warmte die via deuren/muren/plafonds vanuit de rest van het huis richting zolder gaat, iets wat je niet of minder zou hebben als de temperatuur op de zolder niet zou dalen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Verwijderd
Door de domme invoering van het capaciteitstarief, door de tweede kamer (hopenlijk komt de eerste kamer tot bezinning) hebben gemeentes een uitzondering gekregen voor lantaarns. Anders zouden ze voor elke straat apart het capaciteitstarief moeten betalen.Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 14:29:
Over opladen aan een lantaarnpaal, of windstroom van zee
daarbij komt de gedachte dat de stroom, terwijl jij slaapt (6 uur lang 150watt) van de noordzee komt (nog steeds erg leeg en winderig)
Openbare verlichting schijnt beperkt te zijn tot 6 ampere, en daarom een vrienden capaciteits-tarief voor de gemeenten.
Daarom zullen ze niet akkoord kunnen gaan met meer stroom uit een openbaar stopcontact voor het opladen van je auto.
En waarom zou je ook? Thuis en op het werk heb je normale stroom uit een al bestaande installatie, voor een normaal tarief.
Overigens kost duurzame wind-stroom van zee 16 tot 24 cent per kWh kostprijs,
en duurzame wind-stroom van het land ca 5 tot 8 cent, kostprijs.
Dus als mensen de keus krijgen, zal het met de zeewind nog wel even duren. Die zal vooral voor bedrijven zijn, die geen cooperatief windpark in de eigen regio kunnen opzetten.
We zouden zelf een virtuele inkoop marktpartij kunnen vormen met onze EV laders met:
- plugwise schakelaars op onze EV laders, dom of slim
- de juiste informatie over actuele tarieven,
- een programma thuis dat op basis van die tarief informatie en onderlinge afspraken, de lader aan of uit zet.
- aansturing van het onderlinge netwerk (het programma op je PC) op basis van die tarieven.
Stel je voor dat een club van enkele 10-duizenden van dergelijke deelnemers, hun lader gesynchroniseerd aan en uit gaan zetten, dan zullen de netbeheerders al snel wakker worden en tot een vergoeding bereid zijn om dat georganiseerd schakelen te verdelen over de tijd. (Zoals natuurlijk hoort)
Power to the people
De netbeheerders kunnen als publiek ambtenaar natuurlijk ook zelf, deze maatschappelijke taak organiseren, maar resultaten uit het verleden geven daar geen hoop op.
Eerder is free rider gedrag van de netbeheerders te verwachten.
Verwijderd
ik heb een black box in mijn auto van ritinfo.nl, (okm verklaring)
alle techniek is dus al aanwezig.
ik kan nu oa de accuspanning van mijn auto zien.
ik zou dus ook mijn kwh afname kunnen zien, danwel zo afrekenen,
zoals dat nu gebeurt met werkgever en belastingdienst.
it`s definitly no rocket science.
alle techniek is dus al aanwezig.
ik kan nu oa de accuspanning van mijn auto zien.
ik zou dus ook mijn kwh afname kunnen zien, danwel zo afrekenen,
zoals dat nu gebeurt met werkgever en belastingdienst.
it`s definitly no rocket science.
Zo..vorige week wezen rondshoppen ivm overlijdende koelkast: na veel zoeken en kijken een koel/vriescombo met A+ label gescoord (moest een grijze zijn, lastige factor). Denk niet dat er een A++ koel/vriescombo bestaat, althans niet gespot of het is vast een teringduur ding..die zichzelf niet terugverdient met een plusje meer
Dus we kunnen weer een jaartje of 5 vooruit.
Tevens overgestapt van "Groenstroom" naar "Natuurstroom", dinnetje vond het sowieso een vorm van compenseren in verband met haar IRcabine gebruik, maar vanwege toekomstige paneeltjes op het dak sowieso alvast "aangeschaft".
Al afgesproken dat als we geld terug krijgen op onze jaarafrekening dat geïnvesteerd gaat worden in meer LED verlichting en een Plugwise systeem, wat nog overblijft gaat de spaarrekening op voor de paneeltjes.
Tevens overgestapt van "Groenstroom" naar "Natuurstroom", dinnetje vond het sowieso een vorm van compenseren in verband met haar IRcabine gebruik, maar vanwege toekomstige paneeltjes op het dak sowieso alvast "aangeschaft".
Al afgesproken dat als we geld terug krijgen op onze jaarafrekening dat geïnvesteerd gaat worden in meer LED verlichting en een Plugwise systeem, wat nog overblijft gaat de spaarrekening op voor de paneeltjes.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Gasverbruik voor januari was 150 m3, inclusief ww en vorstvrij houden van een een (geïsoleerde, dubbel glas) werkplaats door een gaskachel waakvlam.
Inhoud huis rond de 600m3.
Bewoning was 3,5 personen, waarvan 2 veel thuis, redelijk veel douchen, overdag vloerverwarming op 20oC en veel houtkachel (gedeeltelijk speksteen bekleed) stoken.
Als we de 100 kuub gas voor verwarming omrekenen naar warmtevraag voor ruimteverwarming kom ik op zo'n 1300 watt continue, waarvan 100 watt verloren gaat via de ventilatie met warmteterugwinning.
Helaas is dat dus met flink wat houtkachel (6kw max, zeg gemiddeld 2kw) stoken overdag. Ons huis is qua technieken een passiefhuis (20cm+ isolatie, 3 dubbel glas, mech. ventilatie met wtw, etc). Ik ben me eens gaan inlezen op het onderwerp passiefhuis en kom tot de ontdekking dat de hoofdzonde passiefhuizen nr.1 qua hier plaats vindt: er zijn een aantal tochtgaten, waardoor de isolatie doorbroken wordt. Een factor is dat we veel ramen hebben, dus dat zou de warmtevraag iets mogen verhogen, maar zeker niet met een factor 3 a 4. De woonkamer is op de houtkachel - als we niet opletten - warm gestookt tot 28c. Deze koelt vervolgens ook niet echt af. Zodra we de deur naar de gang openzetten is de warmte vrij vlot weg.
Elektriek gebruik: 480 kwh waarvan 180 kwh 24/7 gebruik als cv, afzuiging, koelkasten, voip, etc. Blijft over 300 kwh dus van gebruiksaparatuur, ben er alleen nog niet achter welke. De energiemeter hangt nu aan de 'energie-zuinige' wasdroger van 5 jaar oud.
Zonnepanelen: 73 kwh (is al bij het gebruik opgeteld).
Er staat in het technisch weekblad dat een toekomstig auto-eigenaar 300e per jaar kan verdienen door de auto te laden op laag tarief en te leveren op piek tarief, en nog een aantal andere leuke weetjes. Ik geloof dat je de grote groep mensen pas over krijgt op het moment dat het goedkoper is, dus dat soort argumenten hoor ik graag.
Inhoud huis rond de 600m3.
Bewoning was 3,5 personen, waarvan 2 veel thuis, redelijk veel douchen, overdag vloerverwarming op 20oC en veel houtkachel (gedeeltelijk speksteen bekleed) stoken.
Als we de 100 kuub gas voor verwarming omrekenen naar warmtevraag voor ruimteverwarming kom ik op zo'n 1300 watt continue, waarvan 100 watt verloren gaat via de ventilatie met warmteterugwinning.
Helaas is dat dus met flink wat houtkachel (6kw max, zeg gemiddeld 2kw) stoken overdag. Ons huis is qua technieken een passiefhuis (20cm+ isolatie, 3 dubbel glas, mech. ventilatie met wtw, etc). Ik ben me eens gaan inlezen op het onderwerp passiefhuis en kom tot de ontdekking dat de hoofdzonde passiefhuizen nr.1 qua hier plaats vindt: er zijn een aantal tochtgaten, waardoor de isolatie doorbroken wordt. Een factor is dat we veel ramen hebben, dus dat zou de warmtevraag iets mogen verhogen, maar zeker niet met een factor 3 a 4. De woonkamer is op de houtkachel - als we niet opletten - warm gestookt tot 28c. Deze koelt vervolgens ook niet echt af. Zodra we de deur naar de gang openzetten is de warmte vrij vlot weg.
Elektriek gebruik: 480 kwh waarvan 180 kwh 24/7 gebruik als cv, afzuiging, koelkasten, voip, etc. Blijft over 300 kwh dus van gebruiksaparatuur, ben er alleen nog niet achter welke. De energiemeter hangt nu aan de 'energie-zuinige' wasdroger van 5 jaar oud.
Zonnepanelen: 73 kwh (is al bij het gebruik opgeteld).
Dat is wel een geniaal idee!Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 15:27:
Stel je voor dat een club van enkele 10-duizenden van dergelijke deelnemers, hun lader gesynchroniseerd aan en uit gaan zetten, dan zullen de netbeheerders al snel wakker worden en tot een vergoeding bereid zijn om dat georganiseerd schakelen te verdelen over de tijd. (Zoals natuurlijk hoort)
Power to the people
Er staat in het technisch weekblad dat een toekomstig auto-eigenaar 300e per jaar kan verdienen door de auto te laden op laag tarief en te leveren op piek tarief, en nog een aantal andere leuke weetjes. Ik geloof dat je de grote groep mensen pas over krijgt op het moment dat het goedkoper is, dus dat soort argumenten hoor ik graag.
Zo, dat fabeltje ook weer uit de wereld.quote: Technisch WeekbladLithium genoeg
De enige kandidaat voor de autobatterij van de toekomst is de lithium-accu. Er bestond echter twijfel of er voldoende lithiumvoorraden zijn om deze ontwikkeling op grote schaal mogelijk te maken. Cijfers van het Amerikaanse bedrijf Chemetall, dat de helft van de wereldmarkt voor lithium bedient, werpen daar enig licht op. De huidige wereldreserves lithium worden geschat op 28,4 miljoen ton, bij een huidig jaarverbruik van 16.000 ton. Stel dat het wereldwijd verkochte aantal elektrische en hybride-auto’s toeneemt tot zes miljoen stuks per jaar vanaf 2020 (tien procent van de totale wereldautomarkt), dan stijgt die hoeveelheid naar jaarlijks 30.000 ton. Dan is er voldoende lithium voor bijna duizend jaar verbruik.
Dat cijfer kan uiteraard variëren met nieuw ontdekte voorraden, recycling en hogere penetratie van elektrische auto’s.
[ Voor 18% gewijzigd door SpiceWorm op 01-02-2009 17:35 ]
Als trouw lezer van de 'Ingenieur', merk ik dat ze zelfs daar, als redelijk voorstander van kernenergie (ze proberen neutraal te zijn, maar dat lukt niet helemaal), langzamerhand toch steeds vaker duurzame artikelen de boventoon voeren.Hurray!
Op wat voor periode is dat?Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 10:37:
cv/tap warmte gegenereerd : 4,3Gj (x33=141,9 m3 gas)
Verwijderd
januari, dat is cv+tap vermogen zon en gas geleverd.(output)
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 19:16 ]
Verwijderd
Dat is net niet het punt.SpiceWorm schreef op zondag 01 februari 2009 @ 17:32:
Er staat in het technisch weekblad dat een toekomstig auto-eigenaar 300e per jaar kan verdienen door de auto te laden op laag tarief en te leveren op piek tarief, en nog een aantal andere leuke weetjes.
Natuurlijk kun je theoretisch zelf stroom verhandelen. Maar dat mag nu niet. Tenzij je een altruïstische leverancier kunt vinden, die zijn er nu nog niet.
Een grote groep kan wel iets anders, en dat levert ook veel meer geld op. Er zijn op het net af en toe piekvragen, die moet de netbeheerder opvullen, door die op dat moment ergens in te kopen. Hij moet daarvoor een leverancier hebben die heel snel, minuten, een redelijk groot vermogen gedoseerd aan het net kan toevoegen. Stroom uit dergelijk snel beschikbaar vermogen is veel duurder dan de gewone martkprijs van een kWh.
Het is eigenlijk een dienst, "het beschikbaar hebben van snel inzetbaar vermogen" En een groep mensen met een accu en slimme lader, of schakelbaar met plugwise, kan die dienst ook leveren.
Gewoon organiseren en aanbieden op de markt.
Het kan nu al met bijvoorbeeld de koelkast en vrieskist. Zet die op een plugwise schakelaar en schakel hem af als er een piek komt en de netbeheerder vraagt om een bepaald piekvermogen.
De mensen die dan meedoen schakelen dan met de plugwise schakelaar, en hun on line verbinding in de plugwise controller (als die dat kan) de koelkast en vriezer uit.
(Het zou dan mooi zijn dat de binnenverlichting blijft werken, en aan de buitenkant een lampje aangeeft dat je op dat moment geld verdient.)
Stel dat een koelkast 100W verbruikt, als de compressor loopt, en die een kwart van de tijd ook echt aan staat, dan gebruiken 1 miljoen koelkasten, samen gemiddeld 20 MW, dat kan dan op afstand in meer of mindere mate afgeschakeld worden om de piekvraag elders op te vangen.
Ik weet alleen niet uit mijn hoofd wat een gangbare prijs is voor een dergelijke dienst.
Maar ga er van uit dat het geld oplevert als je meedoet in zo'n groep. Denk aan een factor 10 hogere kWh tarieven, naast een bedrag voor het meedoen. (Waarom gaat Plugwise dit niet doen?)
En natuurlijk, omdat de leveranciers het verdommen om de maatschappij en hun klanten hiermee te helpen, door koelkasten al van deze techniek te voorzien, moeten individuen zelf aan de slag met plugwise achtige techniek.
Verder zal iemand de communicatie moeten opzetten.
En je moet er lid van worden.
Energiebedrijven gaan dit niet doen, omdat ze dan zichzelf concurrentie aandoen. En ze worden nu ook al rijk met simpele kolenstroom.
@ hierboven: het was ook meer een toevoeging. Vond het zowieso een leuk artikel
[ Voor 73% gewijzigd door SpiceWorm op 01-02-2009 20:23 ]
Hier met warmtepomp en WTW unit heb ik 100 kWh meer verbruikt dan in januari vorig jaar...Cheese_man schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:59:
[...]
Lekker zo'n koude januari maand. Volgens mijn berekeningen zou bij gelijkblijvend stookgedrag januari 2009 ongeveer 40% hoger verbruik hebben t.o.v. vorig jaar. T
"What do you get if you multiply six by nine..."
Vind het een interessant ding, voor 180€ aanschaf 100€ per jaar besparen. Ik begrijp uit deze reactie dat hij aan vervanging toe is? Of bedoel je dat er nog weer een zuinigere is?Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 12:39:
ja, deze goedkoopste wel, er staat ook dat het een side-make van philips is.
Verwijderd
ja, voor die prijs is vervanging wel interessant, laag verbruik,
en ik gebruik `m alleen swinters, vervanging alleen omdat ie 6 jaar oud is, en die aanbieding best lekker laag is.
verders heb ik ook deze maand 103m3 minder verbruikt dan 2 jaar gelden (index),
ondanks de koude; december was ook al 100m3 minder.
op het nos tv nieuws was het bericht ook al, forse meerverbruiken tegen hogere prijs.
best leuk, ik sta daar dus haaks op, ik ga het bijna zingen : mijn terugverdientijd word weer korter....;)
die cijfers van die warmtepomp zijn helemaal leuk om te lezen !
100m3 is trouwens maar liefst 100*8kwh=800kwh minder energie voor warmte
en ik gebruik `m alleen swinters, vervanging alleen omdat ie 6 jaar oud is, en die aanbieding best lekker laag is.
verders heb ik ook deze maand 103m3 minder verbruikt dan 2 jaar gelden (index),
ondanks de koude; december was ook al 100m3 minder.
op het nos tv nieuws was het bericht ook al, forse meerverbruiken tegen hogere prijs.
best leuk, ik sta daar dus haaks op, ik ga het bijna zingen : mijn terugverdientijd word weer korter....;)
die cijfers van die warmtepomp zijn helemaal leuk om te lezen !
100m3 is trouwens maar liefst 100*8kwh=800kwh minder energie voor warmte
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 21:28 ]
Alleen beslist.nl geeft aan dat het een warmtepomp droger is, andere sites niet.
o.a. top10 hier nu geeft dat de droger wel zuinig is, maar dan moet je hem op het nachtprogramma zetten, van 8 uur (zonder verwarming dan dus). Dan gebruikt hij ongeveer 0,36 kwh /kg was. De zuinigste warmtepomp drogers zitten op 0,24 kwh/kg was. Maar daar betaal je dan ook bijna 3x zoveel voor.
o.a. top10 hier nu geeft dat de droger wel zuinig is, maar dan moet je hem op het nachtprogramma zetten, van 8 uur (zonder verwarming dan dus). Dan gebruikt hij ongeveer 0,36 kwh /kg was. De zuinigste warmtepomp drogers zitten op 0,24 kwh/kg was. Maar daar betaal je dan ook bijna 3x zoveel voor.
Ach, hier is er zo'n 470m3 doorheen gegaan in januariVerwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 11:52:
Ik ben stil![]()
![]()
![]()
Januari 425m3 gas

En het moet toch wel een fikse zonneboiler zijn om dat flink omlaag te krijgen
Verwijderd
Het kan dus nog altijd ergerMars Warrior schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:01:
[...]
Ach, hier is er zo'n 470m3 doorheen gegaan in januari![]()
6 stuks van 4,2gj

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2009 23:14 ]
Onze resultaten van 2008 en januari 2009 zijn verwerkt.
Hierin meegenomen, een baby en een koude winter
(alle grafieken zijn clickable)

Verdere gegevens over 2008:
Jaarverbruik 1731 kWh, waarvan 469 kWh dagstroom, en 1262 kWh nachtstroom.
Onze panelen hebben 425 kWh opgewekt. Hiervan is 184 kWh gesaldeerd.
Gas in 2008 was 778 kuub, water 64 kuub.
Hierin meegenomen, een baby en een koude winter
(alle grafieken zijn clickable)

Verdere gegevens over 2008:
Jaarverbruik 1731 kWh, waarvan 469 kWh dagstroom, en 1262 kWh nachtstroom.
Onze panelen hebben 425 kWh opgewekt. Hiervan is 184 kWh gesaldeerd.
Gas in 2008 was 778 kuub, water 64 kuub.
[ Voor 15% gewijzigd door Mistraller op 01-02-2009 23:33 ]
---------------
Het zijn maar kleine veranderingen, die ik niet zomaar kan verklaren. Er zijn geen verbouwingen geweest, misschien dat we in de weekends wat meer zijn gaan stoken op den duur, de wokbrander meer zijn gaan gebruiken, en wellicht iets meer warm water gebruikt. We hebben er ook wel eens over nagedacht, maar ik kan niets verzinnen.Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:29:
@Mistraller
Je gasverbruik is dus stijgende sinds sept 2007.
Weet je waar dat aan ligt?
De enige vreemde piek in het waterverbruik van mei 08 kan ik wel verklaren; toen hebben we graszoden gelegd, en was het die weken supermooi maar ook droog weer.
---------------
Niet vergeten dat 4 van de 10 modules waarvan de opbrengst in die genormeerde grafiek staat weergegeven (voor flachlander) in de wintermaanden deels worden beschaduwd (met name tijdens direct instralende zon). Blijft duivels lastig om behoorlijk ver uit elkaar liggende systemen "in een grafiek" met elkaar te vergelijken. Maar het geeft zeker een zeer behoorlijke indicatie. Vergelijk maar eens met Floris (photoncatcher) die er nu ook eindelijk bij is met zijn oude Sunpower systeem (ook Shell, paar km. verderop in Leiden), die zit veel en veel lager dan ons systeem in dezelfde stad. Hij heeft ZO oriëntatie, en volgens mij is de boom die bij hen schaduw veroorzaakte uitgetopt, en toch heeft hij structureel veel minder opbrengst.Hoogst verdacht. Ik zal hem eens tippen.Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 10:26:
http://www.sonnenertrag.e...=777&pk1=2681&pk2=&y=2009
nog zo`eentje :
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wat voor maatregelen ga je nemen tegen oververhitting in de zomer?Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:13:
[...]
Het kan dus nog altijd erger![]()
6 stuks van 4,2gjwordt over 2 weekjes geleverd
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Verbruik januari: 108KWh en 1,35GJ (het dubbele van de afgelopen stookmaanden). Vooral dagen als gisteren moet de verwarming toch echt aan, als de oostenwind op 75 meter hoogte lekker tegen m'n ramen aan blaast
11 x 270wp / 10 x 300wp, All electric
Mooi stukje hhints! Dit is inderdaad waar we heen moeten. Je koelkast mag variëren tussen de 4 en de 7 graden, het is technisch geen enkel probleem om zoals jij beschrijft de koelkast op momenten van groot aanbod en/of lage vraag wat dieper te laten koelen tot 4 graden, en op momenten van hoge vraag en/of laag aanbod de temperatuur op te laten lopen tot 7 graden. Hetzelfde kun je doen met vriezers, wasmachines, airco's e.d. Als de prijsverschillen groot genoeg zijn zou zelfs opslag rendabel kunnen worden.Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 19:19:
Zeer interessant stukje
Als je dat met grote groepen huishoudens doet kun je volgens mij vrij grote schommelingen in het aanbod opvangen zonder dat er extra productiecapaciteit nodig is. Ook kan iedereen voor zichzelf bepalen hoever hij of zij hierin wil gaan, als je veel geld wil verdienen kan dat, als het je niets uitmaakt kan dat ook.
Het enige bezwaar wat ik heb is privacy-gerelateerd, je energieverbruik zal erg fijn gemeten moeten worden om dit goed te laten werken, en daaraan is natuurlijk van alles uit te lezen. Nu gaat onze privacy toch al down the drain (opslag internet en telefoniegegevens, OV-chipkaart, toenemend telefoontappen, stemcomputers, usw.) maar dat is weer een ander verhaal. Het lijkt me alleen niet nodig om dat actief te gaan bevorderen.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Yup, altijd baas boven baasVerwijderd schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:13:
[...]
Het kan dus nog altijd erger![]()
6 stuks van 4,2gjwordt over 2 weekjes geleverd
Maarre, hoeveel m2 dak heb jij eigenlijk?
6 panelen is zo'n 24m2. Lijkt me wat veel voor een enkele dakkant, of komen ze in een oost/west opstelling??
Ben benieuwd naar je setup en natuurlijk de resultaten
Wij zitten zelfs net over de 500m3 in januari.Mars Warrior schreef op zondag 01 februari 2009 @ 23:01:
[...]
Ach, hier is er zo'n 470m3 doorheen gegaan in januari![]()
Hoekhuis met half gevulde spouwmuur en een oude VR ketel uit 1995.
Eerst dat maar aanpakken voordat een zonneboiler uberhaupt zin heeft.
Vanmorgen maar weer eens gegoogled op spouwmuur en isolatie in de kruipruimte met pur.
(heb de indruk dat je het beste kan beginnen bij venin.nl )
[ Voor 9% gewijzigd door hjs op 02-02-2009 11:52 . Reden: venin link erbij ]
Je kunt heel simpel bedrijven uitnodigen om je muur etc. na te laten kijken. Ze hebben het alleen druk op de een of andere manier. Ik heb vorig jaar de afspraak gemaakt, en ze konden dus pas eind deze maand...hjs schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:46:
[...]
Vanmorgen maar weer eens gegoogled op spouwmuur en isolatie in de kruipruimte met pur.
(heb de indruk dat je het beste kan beginnen bij venin.nl )
Ik wacht dus nog op de onderzoeken of de muur überhaupt geschikt is. De kanshebbers zijn PS Parels en een PUR variant, waarbij de PUR variant eigenlijk geen problemen kent. Bij PS Parels is de binding nog van belang, anders vallen de parels uit elkaar, en 'verdwijnt' je isolatie als sneeuw voor de zon.
Desalniettemin gaat een zonneboiler je natuurlijk wel helpen, al is het maar alvast voor het tapwater...
En met het terugdringen van je gasverbruik door isolatie zal een flink overgedimensioneerde boiler een flink aandeel kunnen verzorgen in je warmtebehoefte!
@Eric-pvt:
Wat heb jij voor merk LTV-convectors? Is dat ook van het merk Jaga? Ik had me al suf gezocht op ltv-radiator, maar het blijkt dus om een 'convector' te gaan.
Overigens, voor een 3000 W Radson vlakke plaat radiator betaal je volgens mij meer dan voor een 3000W Jaga convector. Ik sta juist op het punt om 3 nieuwe radiators/convectors aan te schaffen. De info van dit forum komt dus juist op tijd
Wat heb jij voor merk LTV-convectors? Is dat ook van het merk Jaga? Ik had me al suf gezocht op ltv-radiator, maar het blijkt dus om een 'convector' te gaan.
Overigens, voor een 3000 W Radson vlakke plaat radiator betaal je volgens mij meer dan voor een 3000W Jaga convector. Ik sta juist op het punt om 3 nieuwe radiators/convectors aan te schaffen. De info van dit forum komt dus juist op tijd
Ik ga ervan uit dat je rekening hebt gehouden met het feit dat die 3000W op basis van de 75/65/20 regel is bepaald, en je met LTV dit vermogen (volgens een installateur) echt nooit zult halen, tenzij je boosters gaat toepassen?JakeNL schreef op maandag 02 februari 2009 @ 13:23:
@Eric-pvt:
Quinn radiatoren leveren overigens in de regel 15-30% meer vermogen dan andere merken, zeker de dikkere uitvoeringen vanaf 2 of 3 platen: hun convectie is een stuk beter nl...
Aan de foto te zien die eric-pvt een tijdje geleden postte lijkt het op Jaga convectoren, maar dat moet-ie zelf maar ff bevestigen
Heeft iemand ervaring met de ClimaRad? Het is een zelfstandige balansventilatie en warmteterugwin-unit. De ClimaRad kan gecombineerd worden convectoren (ook ltv!) en op die manier een efficiënte verwarming/ventilatie van een vertrek verzorgen.
Uitgebreide product eigenschappen.

Het ziet er vrij eenvoudig en doordacht uit, maar ik ken niemand die het daadwerkelijk heeft hangen.

Het ziet er vrij eenvoudig en doordacht uit, maar ik ken niemand die het daadwerkelijk heeft hangen.
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 02-02-2009 14:56 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Hallo allemaal,
Ik ben per vandaag nieuw op het forum.Ben nog bezig om alle voorwaarden enzo over het forum door te spitten. Maar alvast hierbij : ik zoek mensen die ervaring hebben met het zelf bouwen van zonnepanelen;oftewel zelf de zonnecellen aan elkaar solderen en die dan tot een paneel maken. Ook hoor ik graag of er anderen zijn die dit willen proberen te doen. Mogelijk ook dat er mensen zijn die technische kennis hebben over dit onderwerp. Mijn uitgangspunt is dat het mogelijk moet zijn om een paneel te bouwen voor onder de E1,50 per Watt. Ik ben daarin al een heel eind in de goede richting aan het gaan;oftewel momenteel mik ik op E 1,20 per Watt. Zijn er anderen die interesse hebben dan wel zelfbouwervaring ?
Mijn insteek is dat als je zelf je panelen bouwt, je veel en veel sneller je investering terugverdient !!
Ik ben per vandaag nieuw op het forum.Ben nog bezig om alle voorwaarden enzo over het forum door te spitten. Maar alvast hierbij : ik zoek mensen die ervaring hebben met het zelf bouwen van zonnepanelen;oftewel zelf de zonnecellen aan elkaar solderen en die dan tot een paneel maken. Ook hoor ik graag of er anderen zijn die dit willen proberen te doen. Mogelijk ook dat er mensen zijn die technische kennis hebben over dit onderwerp. Mijn uitgangspunt is dat het mogelijk moet zijn om een paneel te bouwen voor onder de E1,50 per Watt. Ik ben daarin al een heel eind in de goede richting aan het gaan;oftewel momenteel mik ik op E 1,20 per Watt. Zijn er anderen die interesse hebben dan wel zelfbouwervaring ?
Mijn insteek is dat als je zelf je panelen bouwt, je veel en veel sneller je investering terugverdient !!
Welkom op het forum! Leuk dat je geïnteresseerd bent in zonnestroompanelen.zwaal022 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 15:13:
Zelfbouw is mogelijk, en mensen doen het ook wel, maar in de praktijk valt het resultaat vaak toch tegen. De zelfgebouwde panelen lijken in eerste instantie goed te werken, maar na een periode van kou en/of vochtigheid nemen de prestaties ineens sterk af. Bij controle blijkt dan dat de sealing doorbroken is en dat vocht uit de buitenlucht de cellen en de verbindingen aan het aantasten is.
Bedenk dat een gedeelte van de in jouw ogen hoge prijs van zonnestroompanelen zit in de uitstekende sealing en belangrijker nog: de garantie daarop! Die is vaak rond de twintig jaar. Heb je het er voor over om periodiek het dak op te moeten op panelen te vervangen of repareren? Ik niet.
Dus begin eraan als je wilt en als het je leuk lijkt, maar ik verwacht niet dat je er op de lange termijn een kostenbesparing mee kunt halen. Dan zie ik meer in gebruikte panelen van bv. marktplaats. Ik heb al meerdere deals gedaan voor 3,- per Wp, dat lijkt me niet gek en ik weet vrij zeker dat de panelen nog 20+ jaar meekunnen.
Interessant idee. Vooral die prijs van €1,20 /Wp klinkt bijzonder interessant. Hoe kom je hier aan?
En Canon; ik denk dat het heel interessant is om het verhaal te horen van die mensen die al gefaald zijn. Wie zijn dat? Hebben ze misschien een website waar ze hun bevindingen bij hebben gehouden?
Het is natuurlijk een beetje kort door de bocht om te zeggen dat wij er niet aan zouden moeten beginnen, omdat er al mensen gefaalt zijn. Dat zijn fouten waar wij van kunnen leren en die ons een grotere kans van slagen moeten geven!
En Canon; ik denk dat het heel interessant is om het verhaal te horen van die mensen die al gefaald zijn. Wie zijn dat? Hebben ze misschien een website waar ze hun bevindingen bij hebben gehouden?
Het is natuurlijk een beetje kort door de bocht om te zeggen dat wij er niet aan zouden moeten beginnen, omdat er al mensen gefaalt zijn. Dat zijn fouten waar wij van kunnen leren en die ons een grotere kans van slagen moeten geven!
Ik heb the Otherpower-forum een aantal projecten voorbij zien komen, en ook een aantal problemen met vochtproblemen. Op dat forum zitten een aantal echte diehard zelfbouwers, vooral windturbines, en dat gaat vaak goed omdat dat mechanische apparaten zijn. Je ziet dat die apparaten toch nogal wat onderhoud nodig hebben omdat apparaten die 24/7 buiten staan het toch zwaarder te verduren hebben dan je denkt. Temperatuurschommelingen, UV-straling, vocht, mechanische belasting, etc.pcmadman schreef op maandag 02 februari 2009 @ 16:51:
Ik heb al een tijdje niet meer gelezen op het forum, dus mogelijk moet je een tijdje terug in de tijd, maar er staan zeker threads van mislukkingen op, incl. foto's van panelen met vocht e.d.
Heb ik gezegd dat hij er niet aan moet beginnen? Ik heb hem gewaarschuwd voor dingen die ik fout heb zien gaan, dat lijkt mij alleen maar aardigHet is natuurlijk een beetje kort door de bocht om te zeggen dat wij er niet aan zouden moeten beginnen, omdat er al mensen gefaalt zijn. Dat zijn fouten waar wij van kunnen leren en die ons een grotere kans van slagen moeten geven!
Whoopie! Mijn laser/infrarood thermometer is net binnen gekomen
Mijn kat is in elk geval al helemaal gek op het stipje
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
wij hebben veel projecten (architectenburo) waar we een keuze lieten aan de installateur tbv van de climarad of een normale verwarming / LTV. Bij alle projecten (woningen) kwam naar voren dat de climarad alleen een voordeel heeft als er voor een uitbreiding erg veel leidingwerk moet komen om 1 radiator aan te sluiten. Voor een nieuwbouwwoning zijn vooral het verbruik (electra) en de hoge aanschafkosten die voor de afkeuring van dit systeem zorgen. (zelfs de vertegenwoordiger van climarad die bij ons langs komt geeft het bovenstaande toe). wel zijn ze geschikt voor scholen en bedrijfsgebouwen waarbij de grote lengten de kosten richting climarad laten kantelen. tevens kunnen ze in serie worden gezet waarbij 1 climarad de "leiding" heeft over de anderen in het vertrek. Maar helaas heb ik nog geen praktijk resultaten.CanonG1 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 14:56:
Heeft iemand ervaring met de ClimaRad? Het is een zelfstandige balansventilatie en warmteterugwin-unit. De ClimaRad kan gecombineerd worden convectoren (ook ltv!) en op die manier een efficiënte verwarming/ventilatie van een vertrek verzorgen.
[afbeelding]
kijk maar eens bij deze lijst op hun site : http://www.climarad.nl/de...projecten/referentielijst.
staan bijna alleen utiliteit in en een enkele verbouwing ( waar de aansluiting op cv veel meer zou kosten dan de climarad ), maar geen nieuwe woningen.
Verwijderd
ik heb vasco ltv radiatoren, geimporteerd vanuit duitsland,
de nederlandse ltv radiatoren zijn veel te slap,
de radiator die ik heb gepost blaast er een whopping 3680Kw vermogen uit op 45c
ik heb zelf een vasco ltv op de wc, heerlijk is het daar nu.
ik vond de rest maar lelijk.
ik heb gemiddeld 500 tot 850 euro per radiator betaald bij de grootste, boven 2,5Kw.
kleinere zijn redelijk goedkoop.
let wel ik kocht mijn huurhuis, de oude radiatoren waren rot, doorgeroest en lek.
dus deze keuze was erg simpel, je kunt je geld maar 1x uitgeven,
dan liever overcapaciteit en een paar hondertjes meer.
als ik dat zo lees van hoekhuis en vr ketel moet ik even glimlachen,
dat had ik ook, en 500m3 ook, eigenlijk was de ltv dus helemaal niet duur.
ik heb gemiddeld 500 tot 850 euro per radiator betaald bij de grootste, boven 2,5Kw.
let wel ik kocht mijn huurhuis, de oude radiatoren waren rot, doorgeroest en lek.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 18:34 ]
Verwijderd
Voor het tapwater komt op de zolder een 200ltr combiboiler welke de 1e prioriteit krijgt.Joba schreef op maandag 02 februari 2009 @ 08:57:
[...]
Wat voor maatregelen ga je nemen tegen oververhitting in de zomer?
In de garage zet ik een 1000ltr voor cv-ondersteuning.
1200ltr duurt wel effe voordat die warm is.
200ltr had ik liever 300tr voor gehad maar die past niet op m'n zolder.
Ga het eerst gewoon uitproberen hoe het een jaar werkt, anders kan ik nog altijd eventueel aanpassen.
@Mars Warrior
2 rijen van 3 panelen, boven elkaar , op het zuiden
Komt aardig vol te liggen, in de hoogte moet het net passen en in de breedte heb ik nog over
Krijg het week 7 geleverd, begin eerst binnen met het installatiewerk.
Daarna komt de dakdekker om een nieuw dak erop te leggen (als het weer ok is).
De steigers blijven staan zodat ik dan de collectoren kan plaatsen.
Je had ze ook uit België kunnen halen, daar staat de fabriekVerwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 18:33:
A'dam PVOutput
Ik heb ook zo'n ding om de wandtemperatuur van m'n speksteen te meten.flitspaal.nl schreef op maandag 02 februari 2009 @ 17:30:
Whoopie! Mijn laser/infrarood thermometer is net binnen gekomen![]()
Bij 180'C stop ik altijd met stoken.
Werkt prima en zijn vrij nauwkeurig.
Ik heb nog ff zitten spelen met de excel sheet die dacht ik in deeltje 10 is gepost (zonneboiler tapwater en verwarming.xls) om eens te kijken wat (volgens de gehanteerde berekening in deze sheet, middels graaddagen) de invloed van het aantal panelen is op tapwater dekking en verwarming dekking.
Hoewel de bereking geen rekening houd met het rendement door het jaar heen van de panelen, geeft het mij toch wel een indruk hoeveel panelen nuttig zou kunnen zijn.
Ik ben even uitgegaan van een tapvraag van 30m3/maand, dus 360m3/jaar.
Daarnaast van ons geschatte verbruik voor verwarming, nl 1600m3/jaar en het theoritische verbruik van 1000m3/jaar indien we een aantal isolatiewerkzaamheden zouden uitvoeren (spouwmuurisolatie, HR++ glas en nog wat dingen).
In de grafiek staat apart de tapwater dekking, en de verwarmingsdekking die berekend is uit dat wat over is nadat aan de tapwater vraag is voldaan (versimpelde weergave dus):
- stel aanbod is 100MJ
- Tapwater vraagt 80MJ
- dan is er voor verwarming nog 20MJ over.

(Figuur is clickable)
Allemaal puur theoritisch, en een versimpelde weergave van de praktijk, maar maakt voor mij wel duidelijk dat je wel heeeeeeeel veel panelen (en dus GJ) moet plaatsen om de winter zonder gasverbruik door te komen
Hoewel de bereking geen rekening houd met het rendement door het jaar heen van de panelen, geeft het mij toch wel een indruk hoeveel panelen nuttig zou kunnen zijn.
Ik ben even uitgegaan van een tapvraag van 30m3/maand, dus 360m3/jaar.
Daarnaast van ons geschatte verbruik voor verwarming, nl 1600m3/jaar en het theoritische verbruik van 1000m3/jaar indien we een aantal isolatiewerkzaamheden zouden uitvoeren (spouwmuurisolatie, HR++ glas en nog wat dingen).
In de grafiek staat apart de tapwater dekking, en de verwarmingsdekking die berekend is uit dat wat over is nadat aan de tapwater vraag is voldaan (versimpelde weergave dus):
- stel aanbod is 100MJ
- Tapwater vraagt 80MJ
- dan is er voor verwarming nog 20MJ over.

(Figuur is clickable)
- Wat direct opvalt is dat je met weinig panelen al een flinke tapwater dekking krijgt, precies waarmee veel bedrijven adverteren (1 paneel met 50% tapwaterdekking).
- Met 2 panelen (5m2) gaat dit heel hard omhoog en is er zelfs een bescheiden bijdrage aan de verwarming mogelijk, iets wat eric-pvt al heeft laten zien.
- Met 4 tot 8 panelen wordt het toch wel heel leuk. Tot 8 panelen is elke verdubbeling ook een verdubbeling in het te behalen aandeel, iets dat vanaf 16 panelen zienderogen afneemt...
- Vanaf 16 panelen lijkt er een knik te zitten in de grafiek: komt doordat ik vanaf 16 niet meer per stap het aantal panelen heb verdubbeld...
- Je hebt wel 56 panelen nodig om een 100% dekking te krijgen: het rendement per paneel wordt elke stap een heel stuk kleiner.
Allemaal puur theoritisch, en een versimpelde weergave van de praktijk, maar maakt voor mij wel duidelijk dat je wel heeeeeeeel veel panelen (en dus GJ) moet plaatsen om de winter zonder gasverbruik door te komen

Verwijderd
Niemands privacy is hiermee in het geding, individueel gedrag blijft verborgen achter de grote hoeveelheid.CanonG1 schreef op maandag 02 februari 2009 @ 11:04:
[...]
Mooi stukje hhints! Dit is inderdaad waar we heen moeten. Als groep pieken in de elektriciteits vraag opvangen en daar een vergoeding voor krijgen.
Je koelkast mag variëren tussen de 4 en de 7 graden,
...
Het enige bezwaar wat ik heb is privacy-gerelateerd,
je energieverbruik zal erg fijn gemeten moeten worden om dit goed te laten werken,
Het werkt zo:
- Een organisator, zet een (onafhankelijke) server op waar deelnemers zich aanmelden met hun af te schakelen vermogen. De som van dat vermogen is wat de groep op de markt kan aanbieden.
- de deelnemer heeft op een PC, homeserver of speciaal apparaat, zoals een plugwise controller, een luisterservice draaien. En stelt evt daar in wanneer zijn installatie wel of niet mee doet met een afschakel actie.
- de centrale server krijgt een verzoek van de netbeheerder om NU x kW af te schakelen voor een bepaalde tijd, bijv 5 of 15 min.
- De centrale stuurt een bericht met die vraag naar alle luisterende deelnemers.
- de luisterende service vangt het bericht op en schakelt de apparaten voor de afgesproken periode af.
Dat is het.
Er wordt dus op geen enkele manier privacy gevoelige informatie naar buiten gebracht.
De centrale server waar de deelnemers zich op aanmelden, en via welke ze hun vergoeding incasseren, is van de groep zelf.
Informatie stroomt alleen naar binnen, en aan de buitenkant is alleen te merken dat een gebeid ineens minder stroom verbruikt.
Natuurlijk krijgt de organisatie de inkomsten, die moet ze verdelen over de deelnemers die op dat moment aangemeld waren.
Natuurlijk zal een apparaat afschakelen niet altijd effect hebben, een koelkast draait bijv maar ca 25% van de tijd. (mijn schatting) Dus het opgegeven vermogen van een deelnemer zal met een bepaalde correctiefactor meetellen en geld opbrengen.
Maar die informatie blijft binnen de groep en is alleen bekend bij de server, van de groep.
De thuis controller kan evt de correctie factor van de deelnemer zelf vaststellen door in de loop van de tijd te meten hoe veel tijd de aangewezen apparaten daadwerkelijk afschakelbaar zijn. Zo kan elke week een nieuwe verse correctiefactor beschikbaar komen.
Die correctiefactor maakt de thuis-service dan opvraagbaar voor de centrale verdeelserver van de organisatie.
Die centrale server kan die correctiefactor naar behoeven uitlezen.
Of een deelnemer kan hem opsturen als hij vind dat de waarde anders is geworden.
Alleen het hoognodige gaat naar buiten en daar zit geen privacy gevoelige informatie bij.
Ik zal dit op het ODEwiki zetten onder Peakshaving service
Verwijderd
Mijn doelstelling is om 700m3 gas per jaar te besparen.Mars Warrior schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:38:
Met 6 panelen (Sunhacker!!) zou je dus met het gestelde verbruik puur theoritisch bijna 100% tapwaterdekking moeten krijgen en een 20-30% bijdrage in de stookkosten![]()
De experts zeggen dat dit er wel 1000m3 kunnen worden.
Eerst zien dan geloven wat het zal worden.
Later wil ik het systeem gaan combineren met een houtkachel met cv-aansluiting.
Hoewel een warmtepomp ook wel eens zeer interessant kan zijn voor deze installatie.
Verwijderd
ik heb al met me 5m2tje 2000m3 uitsparing behaald in 2008, dus dat word dik meer.
er is een vehouding tussen collector en isolatieniveau.
http://www.vasco.be/ned_nl/getpage.asp?i=124
tss die had ik eerder moeten hebben..
er is een vehouding tussen collector en isolatieniveau.
http://www.vasco.be/ned_nl/getpage.asp?i=124
tss die had ik eerder moeten hebben..
Kijk bijvoorbeeld eens bij Tigchelkachels met diverse soorten warmtewisselaars.Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:45:
[...]
http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1390&site_id=31
Klinkt goed. Volgens die excelsheet bespaar je met 360m3 voor tap, en met 1600m3 voor verwarmen met 6 panelen 360m3 (tapwater) + 756m3 (verwarming). Theoretisch lijkt die 1000m3 dus haalbaarVerwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:45:
[...]
Mijn doelstelling is om 700m3 gas per jaar te besparen.
De experts zeggen dat dit er wel 1000m3 kunnen worden.
Eerst zien dan geloven wat het zal worden.
Hoewel een warmtepomp ook wel eens zeer interessant kan zijn voor deze installatie.
Ik vraag me allen af of je niet een enorm warmteverlies hebt in die 1000l boiler. Tijdens de zomer zul je hem flink kunnen opwarmen, maar ik betwijfel of je die warmte 2 maanden later nog ter beschikking hebt...
Zie ook volgend figuur:

Na 19dagen is er niet veel meer van de 85 graden over. Slechte isolatie van de boiler?
Verwijderd
Heb ik inderdaad ook al eens naar gekeken.Speksteenkachel schreef op maandag 02 februari 2009 @ 20:58:
[...]
Kijk bijvoorbeeld eens bij Tigchelkachels met diverse soorten warmtewisselaars.
http://www.tigchelkachels.nl/?pag_id=1390&site_id=31
Ook pelletkachels en noem het maar op.
Moet effe geduld hebben.
Rome en Keulen zijn ook niet op 1 dag gebouwd
@Mars Warrior
Volgens Johan van sunsystems trek je de 1000l binnen een paar dagen leeg als je echt gaat verwarmen.
Isolatie is 10cm en kan dus wel wat hebben.
Kijk naar Eric-pvt, het gaat om het afsnoepen in de wintermaanden.
Het echte voordeel pak je in oktober/november en maart/april.
Over 1 jaar kan ik zeggen of het echt werkt.
De investering is zo laag (€2500 netto incl installatie) zodat dit weinig risico heeft en hoge kans van slagen.
Geen terugverdientijden van 10 jaar of langer.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 21:18 ]
Verwijderd
Na 19dagen is er niet veel meer van de 85 graden over. Slechte isolatie van de boiler?
prima toch ? als dit slecht is kijk dan ook eens naar je buitenmuur, hoe snel die ervoor zorgt dat 20c ineens 16c is, laten we zeggen, in 4 uur tijd.
prima toch ? als dit slecht is kijk dan ook eens naar je buitenmuur, hoe snel die ervoor zorgt dat 20c ineens 16c is, laten we zeggen, in 4 uur tijd.
Aha, leuk om meteen reacties te krijgen op mijn zonnestroomzelfbouwproject.
Allereerst : Die vochtproblemen die ervoor zorgen dat het paneel ineens veel minder presteert heb je dat van mensen uit Nederland of is dat in de VS ? Ik heb er daar (VS)een paar gezien en die zijn zeker niet goed geseald (spelling ?)
Maar het vochtprobleem is ook hetgeen waar ik me het meest op richt. Dubbel glas lijkt me de oplossing. Net zoals je dat in je huis hebt ( de meeste mensen tenminste....) Heb geinformeerd bij een dubbelglas-maker en ze willen voor mij proberen (nadat ik eerst een stuk glas van cellen heb voorzien) er dubbel glas van te maken .Met dus de jarenlange ervaring in het afdichten. Ze wilden alleen het glas dan zelf leveren. En dat wil ik weer niet.Ik kan nml op dit moment 2e hands glas krijgen voor E5,00 per vierk.meter.
De cellen zelf koop ik in de VS(heb ik al in huis). Maar daar zitten beschadigde bij. Dus ik kan nu alleen nog (na een eerste inventarisatie de afgelopen dagen) daarvan een groffe schatting geven dat ik uiteindelijk onder de E 1,00 per Wp zal kunnen komen. Verder zit ik nog te wachten op de kit (ook VS) die in de zonnepaneelfabrieken zelf gebruikt wordt voor het afdichten van panelen. En ipv de aluminium tussenrandjes in dubbelglas (die dus de dikte daarvan bepalen) neem ik stroken plexiglas (zelf zagen, ik heb inmiddels uitgevist hoe je dat met plexiglas doet) van 4 mm dik. Dus de cellen liggen opgesloten in een luchtspleet van maar 4 mm.Ik heb zitten denken om deze met lucht gevulde ruimte op te vullen met een vloeistof (olie ?) Dit om het vochtprobleem aan te pakken maar het zal ook meehelpen bij de koeling,wat vrij belangrijk is voor cellen)dus zolang er geen luchtbellen bovenin het paneel zitten is het goed dicht.......Maar ik heb geen idee wat olie met zonnecellen doet,dus misschien moet ik 1 paneeltje maken van bijv. maar 4 cellen met de olie er in en kijken wat er gebeurt.
Als het me lukt om zo'n paneel al 5 (misschien zelfs 10) jaar goed te houden dan ben ik al aardig uit de kosten. Tegen die tijd zal de dan aanwezige technologie mogelijk alweer voor verdere verlaging van de prijs van zonnepanelen hebben geleid. Mogelijk dat het dan niet meer zinvol is om zelfbouw te doen maar : intussen heb ik dan wel die jaren zonnestroom gebruikt, en daar zou ik niet aan begonnen zijn voor de huidige prijzen.Ik hoop eigenlijk dat er meer mensen zijn die er zo naar kijken. Want als het lukt zou het natuurlijk mooi meegenomen zijn als opeens de doe-het-zelvers onder ons deze stap wagen. En daarmee het aandeel zonnestroom in Ned verder helpen verhogen.
Voor mij zou het leuk zijn als er nu al anderen zijn die het ook willen proberen, al is het maar voor een paneeltje van 50 Watt bijv. Want dan komen er ervaringen (iets waar ik me nu op richt) en hoe meer ervaringen des te beter het wordt. Dus als jullie misschien anderen kennen die aardige doe-het-zelvers/hobbyisten zijn, vertel ze dan a.u.b.van mijn project.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen !
Allereerst : Die vochtproblemen die ervoor zorgen dat het paneel ineens veel minder presteert heb je dat van mensen uit Nederland of is dat in de VS ? Ik heb er daar (VS)een paar gezien en die zijn zeker niet goed geseald (spelling ?)
Maar het vochtprobleem is ook hetgeen waar ik me het meest op richt. Dubbel glas lijkt me de oplossing. Net zoals je dat in je huis hebt ( de meeste mensen tenminste....) Heb geinformeerd bij een dubbelglas-maker en ze willen voor mij proberen (nadat ik eerst een stuk glas van cellen heb voorzien) er dubbel glas van te maken .Met dus de jarenlange ervaring in het afdichten. Ze wilden alleen het glas dan zelf leveren. En dat wil ik weer niet.Ik kan nml op dit moment 2e hands glas krijgen voor E5,00 per vierk.meter.
De cellen zelf koop ik in de VS(heb ik al in huis). Maar daar zitten beschadigde bij. Dus ik kan nu alleen nog (na een eerste inventarisatie de afgelopen dagen) daarvan een groffe schatting geven dat ik uiteindelijk onder de E 1,00 per Wp zal kunnen komen. Verder zit ik nog te wachten op de kit (ook VS) die in de zonnepaneelfabrieken zelf gebruikt wordt voor het afdichten van panelen. En ipv de aluminium tussenrandjes in dubbelglas (die dus de dikte daarvan bepalen) neem ik stroken plexiglas (zelf zagen, ik heb inmiddels uitgevist hoe je dat met plexiglas doet) van 4 mm dik. Dus de cellen liggen opgesloten in een luchtspleet van maar 4 mm.Ik heb zitten denken om deze met lucht gevulde ruimte op te vullen met een vloeistof (olie ?) Dit om het vochtprobleem aan te pakken maar het zal ook meehelpen bij de koeling,wat vrij belangrijk is voor cellen)dus zolang er geen luchtbellen bovenin het paneel zitten is het goed dicht.......Maar ik heb geen idee wat olie met zonnecellen doet,dus misschien moet ik 1 paneeltje maken van bijv. maar 4 cellen met de olie er in en kijken wat er gebeurt.
Als het me lukt om zo'n paneel al 5 (misschien zelfs 10) jaar goed te houden dan ben ik al aardig uit de kosten. Tegen die tijd zal de dan aanwezige technologie mogelijk alweer voor verdere verlaging van de prijs van zonnepanelen hebben geleid. Mogelijk dat het dan niet meer zinvol is om zelfbouw te doen maar : intussen heb ik dan wel die jaren zonnestroom gebruikt, en daar zou ik niet aan begonnen zijn voor de huidige prijzen.Ik hoop eigenlijk dat er meer mensen zijn die er zo naar kijken. Want als het lukt zou het natuurlijk mooi meegenomen zijn als opeens de doe-het-zelvers onder ons deze stap wagen. En daarmee het aandeel zonnestroom in Ned verder helpen verhogen.
Voor mij zou het leuk zijn als er nu al anderen zijn die het ook willen proberen, al is het maar voor een paneeltje van 50 Watt bijv. Want dan komen er ervaringen (iets waar ik me nu op richt) en hoe meer ervaringen des te beter het wordt. Dus als jullie misschien anderen kennen die aardige doe-het-zelvers/hobbyisten zijn, vertel ze dan a.u.b.van mijn project.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen !
Aha, dan is het afkoelen ook geen probleem meerVerwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 21:04:
[...]
@Mars Warrior
Volgens Johan van sunsystems trek je de 1000l binnen een paar dagen leeg als je echt gaat verwarmen.
Isolatie is 10cm en kan dus wel wat hebben.
Kijk naar Eric-pvt, het gaat om het afsnoepen in de wintermaanden.
Het echte voordeel pak je in oktober/november en maart/april.
Over 1 jaar kan ik zeggen of het echt werkt.
De investering is zo laag (€2500 netto incl installatie) zodat dit weinig risico heeft en hoge kans van slagen.
Geen terugverdientijden van 10 jaar of langer.

En met zo'n lage investering zou ik inderdaad ook niet moeilijk doen, je kunt alleen maar slagen in je opzet.
Maar is zo'n extra 1000l boiler dan zo goedkoop? Dacht dat die krengen nog een €800 kosten?
En oja, leuk dat je al over een jaar kunt zeggen of het echt werkt, maar zolang ga ik niet wachten met de keuze in ieder geval die afhangt van beschikbare €€€€, ruimte op zolder, sterkte vloer, toestemming schoonheidscommissie etc. En in de tussentijd vermaak ik me met de theoretische opbrengsten

[ Voor 12% gewijzigd door Mars Warrior op 02-02-2009 21:41 ]
Verwijderd
Kijk eens naar de GJMars Warrior schreef op maandag 02 februari 2009 @ 21:37:
[...]
En met zo'n lage investering zou ik inderdaad ook niet moeilijk doen, je kunt alleen maar slagen in je opzet.
Maar is zo'n extra 1000l boiler dan zo goedkoop? Dacht dat die krengen nog een €800 kosten?
maw: Ik betaal dus mee aan jou 1000l boiler

Verwijderd

Ik verdiep me niet meer in theoretische opbrengsten.
Het enige wat interssant is is de minimum opbrengst.
Is deze genoeg om de terugverdientijd acceptabel te houden, dan kan het alleen maar een win-winsituatie zijn.
100% garantie.
[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 21:51 ]
Het begint mij steeds duidelijker te worden: zonnecollectoren is the way to go. Wij betalen nu €3500,- per jaar aan gas en als we daar dus met 6 paneeltjes 20% van af kunnen snoepen, dan hebben we het in 4 jaar terug verdient!
Misschien maar beter 8 panelen op het dak dan...
@zwaal022:
Wat heb jij al onderzocht van het spectrumdoorlaatbaarheid van het door jou gebruikte glas? En weet jij ook op welk deel van het spectrum you cellen het beste reageren? En hoe gevoelig ze zijn voor UV?
Dit is namelijk cruciaal voor de efficiency van je systeem, maar ook voor de duurzaamheid. Jouw cellen zijn namelijk (zeer waarschijnlijk) alleen gevoelig voor licht met een bepaald spectrum. Dit is afhankelijk van de bandgap van het gebruikte materiaal. Het is best cruciaal om dit te weten, want als jij dadelijk glas gebruikt dat toevallig 50% van het functionele spectrum tegen houdt, dan leveren je panelen ineens nog maar de helft van de verwachte output. Daarnaast is het ook belangrijk dat je glas UV-werend is. UV is namelijk hartstikke schadelijk voor zonnecellen. De degradatie van cellen is vrijwel geheel toe te schrijven aan UV licht. Daarom gebruiken fabrikanten van zonnepanelen ook materialen die het UV licht vrijwel geheel tegenhouden.
@zwaal022:
Wat heb jij al onderzocht van het spectrumdoorlaatbaarheid van het door jou gebruikte glas? En weet jij ook op welk deel van het spectrum you cellen het beste reageren? En hoe gevoelig ze zijn voor UV?
Dit is namelijk cruciaal voor de efficiency van je systeem, maar ook voor de duurzaamheid. Jouw cellen zijn namelijk (zeer waarschijnlijk) alleen gevoelig voor licht met een bepaald spectrum. Dit is afhankelijk van de bandgap van het gebruikte materiaal. Het is best cruciaal om dit te weten, want als jij dadelijk glas gebruikt dat toevallig 50% van het functionele spectrum tegen houdt, dan leveren je panelen ineens nog maar de helft van de verwachte output. Daarnaast is het ook belangrijk dat je glas UV-werend is. UV is namelijk hartstikke schadelijk voor zonnecellen. De degradatie van cellen is vrijwel geheel toe te schrijven aan UV licht. Daarom gebruiken fabrikanten van zonnepanelen ook materialen die het UV licht vrijwel geheel tegenhouden.
Bedankt voor je info!Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2009 @ 18:33:
Mbv conversietabellen heb ik de benodigde 2600W op 75/65/20 al omgerekend naar 50/45/18 etc, maar ik schrok wel wat voor een vermogen je dan alleen al voor een slaapkamer van 3.8 x 3.6m2 nodig hebt.
De installateur van de zonneboiler adviseerde een buitentemperatuursensor. zodat bij erg lage buitentemperatuur de aanvoertemperatuur van de ketel wat hoger is (is instelbaar bij Remeha Quinta).
Veel mensen hebben hun hoop gevestigd op kernfusie (ik maak nu al een jaar of drie gebruik van kernfusie, via onze zonnestroompanelen, maar dat terzijde) maar de ontwikkeling daarvan lijkt ook zo zijn problemen te hebben:
http://www.guardian.co.uk...fusion-power-iter-funding
Waarschijnlijk gaat de experimentele ITER-reactor ongeveer twee keer zo veel kosten als in eerste instantie begroot was. Goed, het is een experimentele centrale, maar kernsplitsingscentrales lijken daar ook last van te hebben, wat ik zo lees is nog geen enkele centrale ter wereld op tijd en binnen budget opgeleverd.
Voorzover ik weet is het prinses Amalia-windpark door mijn werkgever op tijd en binnen budget opgeleverd. Volgens mij geldt dat voor de meeste windparken.
Zelfs als je de issues met afval en veiligheid even buiten beschouwing laat is dat toch een perfect argument voor windenergie?
Oh, en mijn zonnestroominstallatie is ook op tijd en binnen budget opgeleverd, sterker nog, met elke uitbreiding is hij per Wattpiek en dus per kWh alleen maar goedkoper geworden
http://www.guardian.co.uk...fusion-power-iter-funding
Waarschijnlijk gaat de experimentele ITER-reactor ongeveer twee keer zo veel kosten als in eerste instantie begroot was. Goed, het is een experimentele centrale, maar kernsplitsingscentrales lijken daar ook last van te hebben, wat ik zo lees is nog geen enkele centrale ter wereld op tijd en binnen budget opgeleverd.
Voorzover ik weet is het prinses Amalia-windpark door mijn werkgever op tijd en binnen budget opgeleverd. Volgens mij geldt dat voor de meeste windparken.
Zelfs als je de issues met afval en veiligheid even buiten beschouwing laat is dat toch een perfect argument voor windenergie?
Oh, en mijn zonnestroominstallatie is ook op tijd en binnen budget opgeleverd, sterker nog, met elke uitbreiding is hij per Wattpiek en dus per kWh alleen maar goedkoper geworden
Verwijderd
bron : http://www.duurzameenergiethuis.nl/
Limburgse proef met HRe-ketels succesvol
31 januari 2009
In het Limburgse Kerkrade zijn in 45 woningen als proef zogenaamde HRe-ketels geplaatst. De proef wordt uitgevoerd door ondermeer Vaillant en Essent. HRe-ketels zijn ketels die uitgerust zijn met een Steurling motor en daarmee restwarmte van de ketel kunnen omzetten in elektriciteit (daarom die ‘e’ achter HR).
Uit eerste metingen blijkt dat de ketels in zo’n 9 maanden al 800 euro hebben bespaard op de elektriciteitsrekening. De ketels zullen waarschijnlijk vanaf 2010 beschikbaar zijn op de markt voor een prijs van ca 3.500 euro.
wat fijn dat ze het zo goed doen,
over het verbruikte gas zullen we het maar niet hebben a 73 cent per m3,
en 800 euro aan stroom ? is dat voor iemand met een reptielen en aquaria hobby of zo ?
ik betaal op dit moment ongeveer 9 euro per maand aan stroom....
ik vermoed bijna dat je 1000 euro gas extra moet verstoken om 800 euro stroom te krijgen,
erg lekker sinds 1-1, met je hoge verbruik en die nieuwe prijzen,
een echte winnaar lijkt me die HRe.
Limburgse proef met HRe-ketels succesvol
31 januari 2009
In het Limburgse Kerkrade zijn in 45 woningen als proef zogenaamde HRe-ketels geplaatst. De proef wordt uitgevoerd door ondermeer Vaillant en Essent. HRe-ketels zijn ketels die uitgerust zijn met een Steurling motor en daarmee restwarmte van de ketel kunnen omzetten in elektriciteit (daarom die ‘e’ achter HR).
Uit eerste metingen blijkt dat de ketels in zo’n 9 maanden al 800 euro hebben bespaard op de elektriciteitsrekening. De ketels zullen waarschijnlijk vanaf 2010 beschikbaar zijn op de markt voor een prijs van ca 3.500 euro.
wat fijn dat ze het zo goed doen,
over het verbruikte gas zullen we het maar niet hebben a 73 cent per m3,
en 800 euro aan stroom ? is dat voor iemand met een reptielen en aquaria hobby of zo ?
ik betaal op dit moment ongeveer 9 euro per maand aan stroom....
ik vermoed bijna dat je 1000 euro gas extra moet verstoken om 800 euro stroom te krijgen,
erg lekker sinds 1-1, met je hoge verbruik en die nieuwe prijzen,
een echte winnaar lijkt me die HRe.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2009 22:37 ]
Hoezo?
Je draait een sterlingmotor met bijv. 20% efficientie bij verbranding van aardgas. De overige 80% gebruik je gewoon via het HR princiepe. Je hebt dus een energiestroom die je door je sterlingmotor stuurt, daarbij word 20% omgezet in elektriciteit. Dit afgetapte deel word gewoon met 100% efficientie omgezet in elektriciteit, want wat niet in elektriciteit omgezet word blijft restwarmte en komt ten goede aan je WW en CV.
Nu kost elektriciteit uit gas met 100% efficientie:
31,65MJ/m³ / (3600*1000)J/kwh = 8,79Kwh/m³
à €0,73 / 8,79 = €0,083 /kwh
Belastingvrij! En mag je terug leveren à €0,23 (tot 3000Kwh ofzo)
Per kuub gas die je omzet in elektriciteit bespaar je dus (0,23-0,083)*8,79 = €1,29
Owja, en als je dan toch al toevallig PV had die in je verbruik voerziet en de max teruglevert, dan gebruik je die elektriciteit toch om een WarmtePomp aan te zwengelen en je haal overall ineens 200% efficientie uit je aardgas! (dat is chemische energie naar warmte) (kost je wel een flinke inverstering...)
Je draait een sterlingmotor met bijv. 20% efficientie bij verbranding van aardgas. De overige 80% gebruik je gewoon via het HR princiepe. Je hebt dus een energiestroom die je door je sterlingmotor stuurt, daarbij word 20% omgezet in elektriciteit. Dit afgetapte deel word gewoon met 100% efficientie omgezet in elektriciteit, want wat niet in elektriciteit omgezet word blijft restwarmte en komt ten goede aan je WW en CV.
Nu kost elektriciteit uit gas met 100% efficientie:
31,65MJ/m³ / (3600*1000)J/kwh = 8,79Kwh/m³
à €0,73 / 8,79 = €0,083 /kwh
Belastingvrij! En mag je terug leveren à €0,23 (tot 3000Kwh ofzo)
Per kuub gas die je omzet in elektriciteit bespaar je dus (0,23-0,083)*8,79 = €1,29
Owja, en als je dan toch al toevallig PV had die in je verbruik voerziet en de max teruglevert, dan gebruik je die elektriciteit toch om een WarmtePomp aan te zwengelen en je haal overall ineens 200% efficientie uit je aardgas! (dat is chemische energie naar warmte) (kost je wel een flinke inverstering...)
[ Voor 0% gewijzigd door Paul C op 02-02-2009 23:05 . Reden: rekenvoutje ]
Aha pcmadman,
Bedankt, dit is nieuw voor mij over de uv wist ik niet !
Vwb de doorlaatbaarheid van het glas is het een kwestie van eerst een meting doen zonder glas ervoor en dan gewoon het glas er even voorhouden en kijken naar de afname. Ik heb dat al eerder gedaan in zonlicht en het leek zeer weinig uit te maken (minder dan 10 %)
Hmmm, eens kijken hoe ik er achter kan komen van die UV-straling. Bedankt voor de tip !
Blij ,nu al ,dat ik op dit forum zit.......
Bedankt, dit is nieuw voor mij over de uv wist ik niet !
Vwb de doorlaatbaarheid van het glas is het een kwestie van eerst een meting doen zonder glas ervoor en dan gewoon het glas er even voorhouden en kijken naar de afname. Ik heb dat al eerder gedaan in zonlicht en het leek zeer weinig uit te maken (minder dan 10 %)
Hmmm, eens kijken hoe ik er achter kan komen van die UV-straling. Bedankt voor de tip !
Blij ,nu al ,dat ik op dit forum zit.......
Dit topic is gesloten.