Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 10:14
toch nog even over me temps op me core i7 met een mugen2 en as5.. 3.8 ghz (19x200) @ 1600 mhz geeft me een idle temp van rond de 50 graden.. @ 1.216 en 1.275 (QPI)... deze temps lijken me toch nog best (te)veel?
edit: HT uit.. stressen met linx / prime -> 76 - 82 graden (ik zal vanavond me cpu op stock voltage en settings zetten, dan lijkt het me toch dat ik idle veel lagere temps moet hebben, anders zou me mugen niet goed aan me i7 hangen?)

[ Voor 27% gewijzigd door knights16 op 08-06-2009 11:34 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 16:36
Ik heb ook een probleem met mijn systeem, of ja een probleem iig ik krijg he mniet hoger dan 3,9ghz lijkt wel.

Systeem specs:

Processor: Core i7 920 (d0)
Mobo: Gigabyte GA-EX58-UD4P
Geheugen:OCZ Platinum OCZ3P1600LV6GK
Koeler: Skyte Mugen 2

De temps zijn op dit moment idle 38/39/38/39 zoiets.
Zodra hij stressed dan gaat hij naar de 70 ongeveer, ik weet ook niet hoeveel hij maximaal ongeveer mag worden?

Nu krijg ik hem niet hoger dan 3,9ghz, ik ben nog een noob in overclocken maar ik weet wel dat de vcore omhoog moet dan. Nadat ik dat in de bios doe dan geeft hij in CPU-z gewoon nog steeds dezelfde waarde aan.
Welke bios instellingen met ik aan voltage doen, en moet de timing van het geheugen ook nog anders ingesteld worden?

Hopelijk iemand hier met het zelfde moederbord.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:28

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ghost81 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:49:
[...]
Ah, ja ik heb de beschrijving even gelezen in de handleiding:

"Load-Line Calibration:
Enables or disables Load-Line Calibration. Enabling this feature adjusts Vdroop, keeping the CPU
voltage more constant under light and heavy CPU load. Disabled sets the CPU voltage following
Intel specifications. (Default: Disabled)"

Blijkbaar kan ik even proberen die aan te zetten.

PS/EDIT: Zijn er nog mensen die ervaring hebben met deze setting? Welke geeft betere resultaten? Enabled/Disabled?
Load line calibration corrigeert voor zover mogelijk je vDroop, het verschil tussen idle en load voltages. Dit kan voor betere stabiliteit zorgen omdat je effectief iets meer voltjes op je CPU zet.

Bijvoorbeeld: Je hebt bij 1.215v onder idle een vDroop naar 1.200v onder load. Even theoretisch aangenomen dat je de vDroop compleet elimineert heb je met load line calibration een spanning van 1.215v op je vCore onder load. Dat is gewoon 0.015v meer.

Ik heb overigens met Load Line Calibration aan ook nog wel kleine vDroopjes, maar een stuk minder dan als ik het uit laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
mvrooij schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:53:
Ik heb ook een probleem met mijn systeem, of ja een probleem iig ik krijg he mniet hoger dan 3,9ghz lijkt wel.

Systeem specs:

Zodra hij stressed dan gaat hij naar de 70 ongeveer, ik weet ook niet hoeveel hij maximaal ongeveer mag worden?

Nu krijg ik hem niet hoger dan 3,9ghz, ik ben nog een noob in overclocken maar ik weet wel dat de vcore omhoog moet dan. Nadat ik dat in de bios doe dan geeft hij in CPU-z gewoon nog steeds dezelfde waarde aan.
Welke bios instellingen met ik aan voltage doen, en moet de timing van het geheugen ook nog anders ingesteld worden?

Ik zal je helpen, maar als je de search had gebruikt of jezelf hier beter in had verdiept, had je het antwoord zelf kunnen vinden. anyways;

Heb je de laatste bios ?
Zet EIST, Turbo Mode en alle energiebesparende functies uit, zodat je altijd bij cpu-z alle cores op 3.9 ghz ziet staan. Heb je HTT aanstaan ?
Welk voltage geef je je cpu en welke voltage geef je je QPI ?
Welke BCLK draai je + welke multiplier ?
Op welke frequentie heb je je geheugen ?

uberhaupt 3.9 ghz is natuurlijk echt wel een prima score, dus de kans is aanwezig dat je niet verder komt.
Te doen:

geheugen op de langzaamste stand zetten
20 x 200 proberen met een voltage van 1.225 (QPI op auto)
Het voltage net zo lang blijven verhogen (mits de temps het toestaan) tot je kunt booten en LinX kunt draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door knights16 op 08-06-2009 13:19 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bij veel cpu's is 4ghz niet de sweet-spot. Vaak heb je 1.3 volt nodig om dat te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 10:47
mvrooij schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:53:

Systeem specs:

Ik heb hetzelfde bord. Ik zou voor het geheugen de timings niet te strak zetten. Die OCZ zou op 1600 Mhz 7-7-7-20 moeten draaien met 1.65 volt, maar dat kreeg ik niet stabiel. Met 8-8-8-24 is dit wel stabiel. Ligt geloof ik ook aan het QPI voltage, maar verhogen hielp bij mij niet. Ik heb het QPI voltage nu handmatig op 1.24 staan en dit werkt prima voor voor mijn overclock (21X200).

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
anathema schreef op maandag 08 juni 2009 @ 16:30:
[...]

Ik heb hetzelfde bord. Ik zou voor het geheugen de timings niet te strak zetten. Die OCZ zou op 1600 Mhz 7-7-7-20 moeten draaien met 1.65 volt, maar dat kreeg ik niet stabiel. Met 8-8-8-24 is dit wel stabiel. Ligt geloof ik ook aan het QPI voltage, maar verhogen hielp bij mij niet. Ik heb het QPI voltage nu handmatig op 1.24 staan en dit werkt prima voor voor mijn overclock (21X200).
Waarom 8-8-8-24? Het geheugen is factory clocked op 7-7-7-24 daar heb ik ze ook altijd op gedraaid en stabiel (mvrooij heeft nu mijn modules). Kan gewoon op 1.65V hoor. Heten niet voor niets low latency :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
peakaboo schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:03:
[...]

Waarom 8-8-8-24? Het geheugen is factory clocked op 7-7-7-24 daar heb ik ze ook altijd op gedraaid en stabiel (mvrooij heeft nu mijn modules). Kan gewoon op 1.65V hoor. Heten niet voor niets low latency :X
Tja, op zich heb je gelijk maar LinX gaf telkens foutmeldingen met 7-7-7-24 en met 8-8-8-24 gaat het wel goed. Het schijnt dat i7 systemen moeite hebben met geheugen op 1600 Mhz bij een BLCK van 200 omdat dit zwaar is voor de QPI. Nu weet ik niet of het losser zetten van de timings hier een positief effect op zou moeten hebben, maar ik weet wel dat het hiermee stabiel is. Ik heb geen zin om de BLCK te veranderen aangezien ik erg tevreden ben met mn 21X200 setting dus ik heb het zo maar gelaten. Geheugen timings maken toch nauwelijks iets uit voor performance bij i7.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
anathema schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:25:
[...]

Tja, op zich heb je gelijk maar LinX gaf telkens foutmeldingen met 7-7-7-24 en met 8-8-8-24 gaat het wel goed. Het schijnt dat i7 systemen moeite hebben met geheugen op 1600 Mhz bij een BLCK van 200 omdat dit zwaar is voor de QPI. Nu weet ik niet of het losser zetten van de timings hier een positief effect op zou moeten hebben, maar ik weet wel dat het hiermee stabiel is. Ik heb geen zin om de BLCK te veranderen aangezien ik erg tevreden ben met mn 21X200 setting dus ik heb het zo maar gelaten. Geheugen timings maken toch nauwelijks iets uit voor performance bij i7.
Het ging mij niet zozeer om of ik gelijk had (heb ik wel :P) maar het wordt door OCZ zelf zo erin gebakken dus mag je aannemen dat het dan ook onder die speed en timings functioneert. En dat heeft het die 2 maanden dat ik ze heb gebruikt gedaan. Timings heb ik nooit losser of strakker gezet, altijd 7-7-7-24 met 1.65 volt.

Timings maken idd niet het verschil, maar ik heb genoeg benches gezien waar het toch kan uitlopen tot 10 fps verschil (en dan hebben we het over een verschil van 200mhz en 1 cas lager). Maargoed, punt mag duidelijk zijn.

Zal er binnenkort ook weer eens voor gaan zitten, op HWI hebben ze een (hele) uitgebreide overclock workshop voor de I7 gepost, dus de 4ghz moet nu toch echt wel haalbaar zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

anathema schreef op maandag 08 juni 2009 @ 18:25:
[...]

Je kunt desnoods de Uncore multi wat lager zetten als je voor een dikke hoop Mhz klokt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
peakaboo schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:03:
[...]

Het ging mij niet zozeer om of ik gelijk had (heb ik wel :P) maar het wordt door OCZ zelf zo erin gebakken dus mag je aannemen dat het dan ook onder die speed en timings functioneert. En dat heeft het die 2 maanden dat ik ze heb gebruikt gedaan. Timings heb ik nooit losser of strakker gezet, altijd 7-7-7-24 met 1.65 volt.

Timings maken idd niet het verschil, maar ik heb genoeg benches gezien waar het toch kan uitlopen tot 10 fps verschil (en dan hebben we het over een verschil van 200mhz en 1 cas lager). Maargoed, punt mag duidelijk zijn.

Zal er binnenkort ook weer eens voor gaan zitten, op HWI hebben ze een (hele) uitgebreide overclock workshop voor de I7 gepost, dus de 4ghz moet nu toch echt wel haalbaar zijn ;)
Ik heb dezelfde geheugensticks als jij en bij mij draaien ze perfect @ 1600Mhz 7-7-7-20. Halen zelfs 1850Mhz 8-8-8-20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
n0elite schreef op maandag 08 juni 2009 @ 20:29:
[...]

Ik heb dezelfde geheugensticks als jij en bij mij draaien ze perfect @ 1600Mhz 7-7-7-20. Halen zelfs 1850Mhz 8-8-8-20
Ik had ze he ;) Maar mooie OC, ik heb er niet mee geOC. Het is vrij goedkoop, maar snel geheugen. Gewoon op 1,65V? Hoe weet je dat het stabiel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
peakaboo schreef op maandag 08 juni 2009 @ 21:01:
[...]

Ik had ze he ;) Maar mooie OC, ik heb er niet mee geOC. Het is vrij goedkoop, maar snel geheugen. Gewoon op 1,65V? Hoe weet je dat het stabiel is?
1600Mhz @ 1.66v , 1850Mhz op 1.8v . Getest met LinX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
nouu &@!&#!@(

vandaag opnieuw me mugen 2 installed in de hoop dat temps beter werden, zeker niet.. maar ik heb het voor elkaar gekregen om me s1366 te ver&@%!^%^... ik heb een tweetal pinnetjes iets verbogen, echt rechtkrijgen lukte niet .. toch maar de cpu erin gestopt..

nu lijkt alles 'gewoon' te werken, nu aan het linxen voor de stabiliteit.. als dit nu goed gaat.. dan hoef ik mij geen zorgen over die pinnetjes te maken? want dan raken ze blijkbaar nog wel de juiste plek op me cpu??

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
n0elite schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:07:
[...]

1600Mhz @ 1.66v , 1850Mhz op 1.8v . Getest met LinX
Ah oke, maareh hoe zit met die 1.65 wat je officieel niet mag passeren? Of heb je dit puur voor een momentopnamen gedaan? Bij langdurig gebruik kan het je geheugen toch verneuken of is dat allemaal niet waar wat men zegt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
peakaboo schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:26:
[...]

Ah oke, maareh hoe zit met die 1.65 wat je officieel niet mag passeren? Of heb je dit puur voor een momentopnamen gedaan? Bij langdurig gebruik kan het je geheugen toch verneuken of is dat allemaal niet waar wat men zegt?
Ik neem het met een korreltje zout. Als de afstand tussen je QPI en geheugen voltage veilig genoeg (max 0.5v van elkaar af) is zie ik niet in waarom het schadelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

knights16 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:14:
nouu &@!&#!@(

vandaag opnieuw me mugen 2 installed in de hoop dat temps beter werden, zeker niet.. maar ik heb het voor elkaar gekregen om me s1366 te ver&@%!^%^... ik heb een tweetal pinnetjes iets verbogen, echt rechtkrijgen lukte niet .. toch maar de cpu erin gestopt..

nu lijkt alles 'gewoon' te werken, nu aan het linxen voor de stabiliteit.. als dit nu goed gaat.. dan hoef ik mij geen zorgen over die pinnetjes te maken? want dan raken ze blijkbaar nog wel de juiste plek op me cpu??
Pinnetjes zou ik me wel degelijk zorgen over maken. Als ze elkaar raken is de kans op een verkeerd aflopend kortsluitinkje groot.
Als alleen de pinnetjes ietsjes verbogen zijn en ze elkaar niet raken zou er niks aan de hand moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
peakaboo schreef op maandag 08 juni 2009 @ 19:03:
[...]

Ja, ik geloof vast dat het geheugen op zich functioneert met timings 7-7-7-24 maar ik kan me voorstellen dat door mn BLCK/QPI overclock er toch wat problemen optreden en ik ben niet van plan iets van mn 4200 Mhz in te leveren voor wat strakkere timings. Met HT aan heb ik slechts 1.20 volt CPU-Z (1.2375 bios) nodig voor 4200 Mhz dus ik kan beter wat tijd spenderen aan het nog verder klokken van de CPU. Maar dat doe ik wel over een paar maand als ik mezelf weer heb aangepraat dat 4400 Mhz toch wel merkbaar sneller is dan 4200 Mhz ;)

@thrakan: Mn uncore heb ik nu op 3200 Mhz, het schijnt dat voor stabiliteit de uncore/QPI frequentie beter niet 1:1 kan zijn maar 8:9 dus dat heb ik maar ingesteld.(QPI is 3600 Mhz namelijk) De enige setting waar ik performanceverbetering mee krijg in benchmarks is de CPU snelheid. Geheugensnelheid/timings, uncore, QPI etc. verhogen scheelt allemaal weinig tot niets.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Klopt, enkele hoog klokkende heren op TPU hebben ook bemerkt dat er een plafond zit in hoeverre uncore/QPI/mem nog helpt tot prestatiewinst.

Kan me alleen die van mem nog herinneren, dat deed praktisch niks extra meer boven de 1600Mhz. De rest zou ik op moeten zoeken maar ik heb slaap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
knights16 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:14:
... ik heb een tweetal pinnetjes iets verbogen, echt rechtkrijgen lukte niet .. toch maar de cpu erin gestopt..

Veel pinnen naar de cpu zijn puur en alleen voor vermogen te kunnen leveren. 130W ga je natuurlijk niet op 2 pinnetjes zetten. Daarom zijn een grote hoop van de pinnen voeding of gnd. De kans dat je een voeding pin gebogen hebt is dus reel en gaat dus voor de cpu niets uitmaken, het vermogen kan die ook over andere pinnen trekken, aangezien er toch met een marge gewerkt is.

Bon, ik ga ook eens moeten uitkijken voor een andere koeler, mijn C0 920 gaat maar tot 3.1GHz (alleen turbo mode uit) met de stock koeler dan geeft die al een blauw scherm bij prime. Temps op dat moment zijn volgens speedfan:
cpu +/- 50-60° (weet ik niet meer vanbuiten maar zat goed)
core avg 73° max +/-78° per core

Ik was voornamelijk bezig met de temp die de core's hadden volgens speedfan, die liggen volgens mij toch redelijk hoog. Idle liggen die rond de 65° maar dat vind ik nogal wat voor een miezerige 15% overclock. Misschien ook eerst eens kijken naar wat de winkel gedaan heeft met de pasta. Ik heb nog een tube AS5 liggen van 1.5-2 jaar oud, vervalt zo iets? Verminderd dat in kwaliteit, of kan ik het er nog gewoon tussen smeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

kluyze schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 09:00:
[...]
Veel pinnen naar de cpu zijn puur en alleen voor vermogen te kunnen leveren. 130W ga je natuurlijk niet op 2 pinnetjes zetten. Daarom zijn een grote hoop van de pinnen voeding of gnd. De kans dat je een voeding pin gebogen hebt is dus reel en gaat dus voor de cpu niets uitmaken, het vermogen kan die ook over andere pinnen trekken, aangezien er toch met een marge gewerkt is.

Bon, ik ga ook eens moeten uitkijken voor een andere koeler, mijn C0 920 gaat maar tot 3.1GHz (alleen turbo mode uit) met de stock koeler dan geeft die al een blauw scherm bij prime. Temps op dat moment zijn volgens speedfan:
cpu +/- 50-60° (weet ik niet meer vanbuiten maar zat goed)
core avg 73° max +/-78° per core

Ik was voornamelijk bezig met de temp die de core's hadden volgens speedfan, die liggen volgens mij toch redelijk hoog. Idle liggen die rond de 65° maar dat vind ik nogal wat voor een miezerige 15% overclock. Misschien ook eerst eens kijken naar wat de winkel gedaan heeft met de pasta. Ik heb nog een tube AS5 liggen van 1.5-2 jaar oud, vervalt zo iets? Verminderd dat in kwaliteit, of kan ik het er nog gewoon tussen smeren?
78C is misschien veel, maar geen oorzaak voor BSOD. Wat voor voltages gebruik je?
Check ook even of je de laatste versie van SpeedFan hebt, eerdere versies gaven mij incorrecte temps. RealTemp, CoreTemp en HWMonitor gaven me wel consequent dezelfde juiste temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
De voltages ken ik niet meer, ik heb nu alles terug stock draaien omwille toen het warme weer en niet meer getest. Speedfan was laatste versie, ik wil ook al eens de stability test van everest gebruiken.

Ik weet wel dat ik een keer een blauw scherm heb gehad, als de spanningen op auto stonden in de bios, dan past het moederbord/de cpu zelf de spanning aan als de cpu meer nodig heeft, maar ik denk dat dat niet heel goed werkt.

Nog iets dat een teken was van onstabiliteit: mijn systeem bevroor ineens, de eerste keer heb ik de reset knop gebruikt, bij de 2de keer merkte ik dat mijn geluid gewoon verder bleef spelen dus heb ik gewacht. Na een minuut of 2 was de pc terug bruikbaar, muis en toetsenbord reageerde terug en alle dingen die ik gedaan had tijdens de 'freez' werden ook uitgevoerd. Tekst die ik had getyped en ctrl-alt-del bv. Op 3GHz had ik dat al maar bij 3.1GHz begon dat meer en meer te gebeuren.

Systeem (volledig) OS: Vista Business x64
#Product
1Antec Three Hundred Zwart
1Asus P6T Deluxe V2
1Corsair TX750W
1Intel Core i7 920
1Linksys WMP300N Wireless-N PCI Adapter
1Lite-On iHAS422
1Logitech G5 Laser Mouse
1Logitech Illuminated Keyboard
2Mushkin 998681 12GB 6x2GB PC3-12800 (DDR3-1600)
1Samsung Syncmaster 2494HM
1Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB
Importeren in winkelmand !overschrijft huidige inhoud!

Als ik straks thuis ben zal ik nog eens testen. Meestal ga ik 2-3Mhz omhoog met de bus en dat laat ik een dag of meer draaien, als die dan stabiel is dan gooi ik hem wat omhoog. Maar op 3.1 kreeg ik hem niet stabiel met prime. Een spel en dag dagelijks gebruik ging wel. Ik vond het ook raar dat die een blauw scherm gaf bij prime, normaal moet die toch gewoon een fout in de berekening geven of zo.

Ik ga een dezer is zoeken wat voor koeler ik in mijn antec 300 kwijt geraak. Ik heb al gezien dat er iemand een mugen2 in gekregen heeft, dus misschien dat ik daarvoor ga.

[ Voor 46% gewijzigd door kluyze op 09-06-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
zoo bedankt voor jullie reacties! Heb hem nu stabiel op 4,2 GHZ draaien met een MAX temp van 77 graden. Ik denk dat dat wel te doen is? Ik heb nu alleen HT uitstaan, wil dit toch wel aan zetten denk ik. Ga het vanavond even testen met HT.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

kluyze schreef op dinsdag 09 juni 2009 @ 14:01:
De voltages ken ik niet meer, ik heb nu alles terug stock draaien omwille toen het warme weer en niet meer getest. Speedfan was laatste versie, ik wil ook al eens de stability test van everest gebruiken.

Ik weet wel dat ik een keer een blauw scherm heb gehad, als de spanningen op auto stonden in de bios, dan past het moederbord/de cpu zelf de spanning aan als de cpu meer nodig heeft, maar ik denk dat dat niet heel goed werkt.
Ik weet dat ik op Auto voltages kon draaien op 3.66, maar jouw chip is een andere dan de mijne natuurlijk (iedere i7 verschilt)
Nog iets dat een teken was van onstabiliteit: mijn systeem bevroor ineens, de eerste keer heb ik de reset knop gebruikt, bij de 2de keer merkte ik dat mijn geluid gewoon verder bleef spelen dus heb ik gewacht. Na een minuut of 2 was de pc terug bruikbaar, muis en toetsenbord reageerde terug en alle dingen die ik gedaan had tijdens de 'freez' werden ook uitgevoerd. Tekst die ik had getyped en ctrl-alt-del bv. Op 3GHz had ik dat al maar bij 3.1GHz begon dat meer en meer te gebeuren.
Freezes als die duiden op undervolting.
Systeem (volledig) OS: Vista Business x64
#Product
1Antec Three Hundred Zwart
1Asus P6T Deluxe V2
1Corsair TX750W
1Intel Core i7 920
1Linksys WMP300N Wireless-N PCI Adapter
1Lite-On iHAS422
1Logitech G5 Laser Mouse
1Logitech Illuminated Keyboard
2Mushkin 998681 12GB 6x2GB PC3-12800 (DDR3-1600)
1Samsung Syncmaster 2494HM
1Sapphire HD 4890 1GB GDDR5 PCI-E
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB
Importeren in winkelmand !overschrijft huidige inhoud!

Als ik straks thuis ben zal ik nog eens testen. Meestal ga ik 2-3Mhz omhoog met de bus en dat laat ik een dag of meer draaien, als die dan stabiel is dan gooi ik hem wat omhoog. Maar op 3.1 kreeg ik hem niet stabiel met prime. Een spel en dag dagelijks gebruik ging wel. Ik vond het ook raar dat die een blauw scherm gaf bij prime, normaal moet die toch gewoon een fout in de berekening geven of zo.

Ik ga een dezer is zoeken wat voor koeler ik in mijn antec 300 kwijt geraak. Ik heb al gezien dat er iemand een mugen2 in gekregen heeft, dus misschien dat ik daarvoor ga.
Misschien is het tactisch eens te kijken naar BIOS updates? Aangezien je met een redelijk nieuw platform te maken hebt wordt er een hoop verbeterd.
mvrooij schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:36:
zoo bedankt voor jullie reacties! Heb hem nu stabiel op 4,2 GHZ draaien met een MAX temp van 77 graden. Ik denk dat dat wel te doen is? Ik heb nu alleen HT uitstaan, wil dit toch wel aan zetten denk ik. Ga het vanavond even testen met HT.
Reken wel op wat graadjes extra he? Bij mij scheelde het ongeveer 10 graden 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Pathogen op 10-06-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
hmmm 10 grades, dat is wel heel erg veel. Maar ik kan waarschijnlijk nog stuk omlaag met de Vcore, dat ga ik straks eerst even proberen tot hoelaag ik kan en het stabiel blijft. Zodra ik dat gedaa heb dan HT aan. En dan zie ik wel waar het schip strand:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
mvrooij: Hoe heb jij je mugen 2 op je i7 gemonteerd.. in de lengte van je moederbord of in de breedte van je moederboord (dan zit het spul een stuk dichter bij je geheugen) ?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Het zit idd wat dichter bij het geheugen, maar het kaner gewoon netjes onder hoor geen enkel probleem. En als je 3 banke gebruikt moet je toch de blauwebanke gebruiken. Hij is dus gewoon gemonteerd zoals het hoort en aangegeven staat, anders zit je fan ook niet in de airflow natuurlijk.

Heb hem nu op 4.2GHZ draaien met HT aan! SuperPI word er stuk beter door! Haalde eerst 19s 1m in superpi en nu zit ik op 9s:)!

Score 3Dmark06 = 22234
http://service.futuremark...526B07B92E33709C5056290DB

Dit is niet verkeerd toch :) ?

CPU-Z: http://www.mvr-servers.net/cpuz.JPG

Ik heb de vcore nog omlaag kunnen gooien waardoor de temps nog zijn gezakt. Zit nu op 46 graden en max op 78 bij full stress door prime! na 1 uur lang dus. Vcore = 1.328V

Ik wil straks nog even proberen naar 4,4 te gaan, maar dan zal de vcore wel weer omhoog moeten waarschijnlijk!

[ Voor 11% gewijzigd door mvrooij op 11-06-2009 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
dus je hebt hem niet gemonteerd shown here:

Afbeeldingslocatie: http://ferv0r.files.wordpress.com/2009/05/i7_inside_tn.jpg?w=200&h=150

edit:overigens niet mijn pc.

[ Voor 14% gewijzigd door knights16 op 11-06-2009 11:20 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Jawel, ik heb hem zitten zoals hij moet. Zoals daar aangegeven staat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Hmm, vreemd ik heb nu mijn 920 tot 3320MHz (165x20) gedreven, op een fixed voltage deze keer. (1.22720V als ik me niet vergis) maar met HT disabled en hij blijft minstens een half uur prime stabiel en max 68° (waar eerst 78°)

Om te testen zet ik even HT terug aan en doe ik een run van 3Dmark vantage en nu blijft die ook onder de 70° zou het misschien kunnen dat de auto-instelling in de bios de spanning te hoog zet (hogere spanning - hoger vermogen natuurlijk). Met dus een BSOD en freezes tot gevolg? Of klinkt dat weinig aannemelijk? Strak toch even testen met prime, wat daar de temps zijn met HT aan.

Die test met HT aan was puur om te kijken waarom mijn cpu score in 3DMark maar 14k was waar de futuremark site 24k gaf voor een 920, met HT aan krijg ik een score van 20k en 12500P voor de algemene score tov 11500P zonder HT (ongeveer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Had je enkel je voltage voor je cpu op auto, of ook meerdere dingen?
En ja, teveel voltage kan negatief zijn voor de stabiliteit,
al helemaal bij je NB voltage ( als je die al op auto had ) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Ik heb een vraag over de temps van mijn overclock, en voltage setting.

Wat vinden jullie van deze temps:

47-43-45-43 idle met HT aan. Voltage voor CPU vcore is 1.3V in bios en ik heb een C0 stepping. Ik heb enkel de cpu vcore handmatig ingesteld de rest staat op AUTO.

Full load stress doe ik niet aan omdat ik toch geen apps draai die zo belastend zijn. Als ie met gamen maar stabiel blijft is het prima. Temps met gamen zitten meestal rond de 60-65 graden en soms een piek naar 70, maar boven de 80 komt ie nooit.

19 x 200 = 3800mhz
Geheugen op 1600mhz 8-8-8-24 @ 1.65V, precies zoals voorgeschreven dus als ie instabiel wordt ligt het aan de CPU. Ik weet dat mijn geheugen stabiel is op 1800mhz omdat ik dat met linX heb laten draaien, dus qua blck kan ik nog wat omhoog. Ik heb met blcks van 210 gewerkt en die bleef ook stabiel.

Voor mijn gevoel haal ik betere OCs met 19x dan met 20x...

Ik gebruik de true 120 black met push pull fans, push een yate loon 120mm op 1350rpm en pull een scythe sflex 120mm op 1000-1100 rpm.

Iemand nog tips waardoor ik mijn voltage kan verlagen of een hogere OC kan halen? Of heeft het weinig zin omdat ik al op 3.8ghz zit en het verschil met 4 of 4.2 ghz niet echt merkbaar is?

Toevoeging: Overigens is 4ghz haalbaar, ik heb het een aantal uur stabiel gehouden maar na een intensieve sessie company of heroes (RTS game) liep ie toch vast, zwart beeld met daarna allemaal lijnen door elkaar heen. Te weinig vcore of zit ik dan gewoon over de max?

[ Voor 20% gewijzigd door peakaboo op 11-06-2009 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Alle spanningen stonden op auto ja. Maar je zou toch verwachten dat een 'auto' waarde naar boven begrensd is ... en dus eerder onstabiel zou worden door een te lage waarde.
Nu staan nog alle andere spanningen op auto, behalve die voor de cpu. Ik heb niet alles hier gelezen, maar zou het beter zijn om alle spanningen op een vaste waarde te zetten?

[ Voor 9% gewijzigd door kluyze op 11-06-2009 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

peakaboo schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 15:17:

47-43-45-43 idle met HT aan. Voltage voor CPU vcore is 1.3V in bios en ik heb een C0 stepping. Ik heb enkel de cpu vcore handmatig ingesteld de rest staat op AUTO.

Full load stress doe ik niet aan omdat ik toch geen apps draai die zo belastend zijn. Als ie met gamen maar stabiel blijft is het prima. Temps met gamen zitten meestal rond de 60-65 graden en soms een piek naar 70, maar boven de 80 komt ie nooit.

19 x 200 = 3800mhz
Geheugen op 1600mhz 8-8-8-24 @ 1.65V, precies zoals voorgeschreven dus als ie instabiel wordt ligt het aan de CPU. Ik weet dat mijn geheugen stabiel is op 1800mhz omdat ik dat met linX heb laten draaien, dus qua blck kan ik nog wat omhoog. Ik heb met blcks van 210 gewerkt en die bleef ook stabiel.

Ik gebruik de true 120 black met push pull fans, push een yate loon 120mm op 1350rpm en pull een scythe sflex 120mm op 1000-1100 rpm.

Iemand nog tips waardoor ik mijn voltage kan verlagen of een hogere OC kan halen? Of heeft het weinig zin omdat ik al op 3.8ghz zit en het verschil met 4 of 4.2 ghz niet echt merkbaar is?

Toevoeging: Overigens is 4ghz haalbaar, ik heb het een aantal uur stabiel gehouden maar na een intensieve sessie company of heroes (RTS game) liep ie toch vast, zwart beeld met daarna allemaal lijnen door elkaar heen. Te weinig vcore of zit ik dan gewoon over de max?
Je temps zijn redelijk voor lucht.
Uit eigen ondervindingen heb ik echter mogen ervaren dat het niet handig is om 2 verschillende fans tegenover elkaar in push-pull te zetten. Door verschillende RPM en CFM gaan ze elkaar beinvloeden en trek je "beste" fan terug naar het niveau van de "slechtste".
Ik heb dit op een radiator getest met een Noiseblocker fan en een Zalman fan, zodra ik de tweede fan inschakelde ging de eerste anders draaien.

Nu kan het zijn dat dat verschil bijna niet merkbaar is, maar het is niet optimaal te noemen. Vandaar even mijn toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Thrackan schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:06:
[...]

Je temps zijn redelijk voor lucht.
Uit eigen ondervindingen heb ik echter mogen ervaren dat het niet handig is om 2 verschillende fans tegenover elkaar in push-pull te zetten. Door verschillende RPM en CFM gaan ze elkaar beinvloeden en trek je "beste" fan terug naar het niveau van de "slechtste".
Ik heb dit op een radiator getest met een Noiseblocker fan en een Zalman fan, zodra ik de tweede fan inschakelde ging de eerste anders draaien.

Nu kan het zijn dat dat verschil bijna niet merkbaar is, maar het is niet optimaal te noemen. Vandaar even mijn toevoeging.
Klinkt logisch ja, shit had beter 2 van die yate loon kunnen bestellen, die zijn maar 2cm dik en zijn superstil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
peakaboo schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 15:17:

19 x 200 = 3800mhz

Een core i7 op dezelfde frequency en hetzelfde voltage, zou met een zelfde koeler toch echt ongeveer even warm moeten worden? Ik heb dus een i7 met een Mugen 2 geinstalleerd bij een collega, maar die loopt WAY cooler, met hetzelfde mobo en instellingen. Twee pc's in elkaar gebouwd, maar een groot verschil van temps, vooral IDLE.. 38 graden tegenover 48 graden.

Ik heb exact dezelfde overclock 19 x 200@2.216 1600 mhz 8-8-8-24 geheugen met de rest van me voltages op auto (vraag me ook serieus af of er behalve de QPI nog meer 'omhoog' gaat).
Ik heb dan een Scythe Mugen 2, best vergelijkbaar met die van jou, 1 fan (push erop) met vlak daarachter me case fan. Idle loopt me cpu temp van 38 graden ---> 45,46,47,45 zegmaar.. Ik heb wel een D0 stepping...

[ Voor 8% gewijzigd door knights16 op 12-06-2009 10:29 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patavorene
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 20:56
Ik heb een slechte kast, alles in een mini kastje gepropt, waardoor er dus helemaal geen airflow is.
Daardoor kan ik hem niet ver overclocken, want wil hem stressed niet boven de 80 graden hebben.
Ben nu aan het kijken naar een nieuwe kast, want zo kom ik niet vooruit met het overclocken :D
Zit nu op 3,2 Ghz met mijn I7 920. Waardoor die stressed op max. 74 zit.
Maar dat gaat dus nog veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Topic hier is wel een beetje suf he? Willen we elkaar niet helpen ;)

Ik vroeg me namelijk af of er merkbaar verschil is (in welke zin dan ook) tussen een evenhoge overclock maar anders ingesteld qua multiplier en bclk?

Ik draai nu bijv. 3,9ghz @ 21x186. De afgelopen weken draaide ik ook 3,9ghz maar dan met 19x205. Zelfde vcore, alles hetzelfde alleen die 2 waardes anders. Ik weet dat men in de S775 wereld zei dat een hogere FSB sneller was dan een hogere MP, voornamelijk met benchmarks als superpi. Mijn PC is op de 1e plaats bedoeld om mee te gamen, die benchmarks boeien me niet zo.

Ben benieuwd naar wat het verschil zou zijn, als die er is.

Kun jij het me vertellen?

:W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet echt merkbaar. Maar omdat je je blck hoger hebt in gesteld loopt je meory ook hoger en je qpi ook. Dit kan een heel klein verschil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 19:49:
Niet echt merkbaar. Maar omdat je je blck hoger hebt in gesteld loopt je meory ook hoger en je qpi ook. Dit kan een heel klein verschil geven.
Mn memory loopt juist hoger als mn BLCK lager is.

21x186 betekent bij mij 1860mhz 9-9-9-24
19x205 betekent bij mij 1640mhz 7-7-7-20

Het lijkt mij dus dat m'n PC iets sneller is bij de 1e setting, omdat je een hoger geklokt geheugen hebt wat meer doorvoersnelheid geeft.

Overigens heb ik 1600mhz geheugen, dus 260mhz overklok :P Timings 9-9-9-24 nu (default is 8-8-8-24), gewoon op 1.65V. (cpu vcore op 1.3V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
peakaboo schreef op maandag 15 juni 2009 @ 19:36:
Ik vroeg me namelijk af of er merkbaar verschil is (in welke zin dan ook) tussen een evenhoge overclock maar anders ingesteld qua multiplier en bclk?
Ik heb wel wat game benchmarks gedraaid met verschillende uncore speeds en memory speeds. Maakt allemaal praktisch niets uit. CPU snelheid is toch echt waar het om gaat. Ik ben zelf al een tijdje klaar met overklokken, 21X200, Hyperthreading uit met vrij laag voltage. (1.184 CPU-Z). Deze snelheid is voor gaming al zwaar overdreven maar als t kan dan kan t..

Ik weet wel dat hyperthreading een onzinninge feature is voor gaming (tot er games komen die meer dan 4 cores gebruiken) dus die zou ik uitlaten. Je hebt ermee zelfs de kans dat multithreaded games van bijvoorbeeld 3-4 te gebruiken threads niet eerst de beschikbare fysieke cores pakken maar willekeurig 3-4 van de 8 logical cores en daardoor mogelijk enkele fysieke cores onbenut laten. Hierdoor kan performance iets zakken zelfs met HT aan..

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-08 17:27
ik heb nu het volgende

i7 920 ddr3 1333mhz 6 gig 1.65 ocz. asus deluxe v2 scythe mugen 2

BCLK = 175 mhz
CPu volt= 1.2 cpu-z 1.192 onder stress en idle (1.2 vast in bios gezet)
dram bus volt= 1.60
qpi core volt= 1.25 V (staat op auto)

core speed met ht aan, turbo aan, 3675mhz

Tot hoever kan ik gaan? dat is me vraag ,

me ddr3 1333 mhz staat nu op 700mhz x2 = 1400 mhz was het max?

Me temps zijn idle 46 48 49 47 stress 1 uur prime95 max 72 niet verkeerd toch?

Kan ik hoger ? of zit ik echt met me geheugen van 1333mhz? timings normaal 7-7-7-20
nu 9-9-9-24 2:8

Sorry voor me vragen alleen ben nog een noob Qua overklokken, heb alles geleerd
via jullie;)

[ Voor 8% gewijzigd door CallmeGod op 16-06-2009 06:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

martijn24 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 05:54:
ik heb nu het volgende

BCLK = 175 mhz
dram bus volt= 1.60

Kan ik hoger ? of zit ik echt met me geheugen van 1333mhz? timings normaal 7-7-7-20

via jullie;)
Zolang je in kleine stapjes verder clockt merk je vanzelf waar je limiet ligt. Mocht je een BSOD krijgen, niet meteen uitzetten maar de melding onthouden en Googlen. Dan kan je (meestal) vinden of het een probleem is met je geheugen of je CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
Ik krijg helemaal geen bsod, alleen maar dat me pc hangt of dat me pc herstart en automatisch de auto instellingen weer terug zet , maar elke geheugen is anders? zou ik met een ddr3 1333 mhz rond de 1500 mhz kunnen draaien dus 750 x 2 ? en is de freqenty goed van 2:8 ? Ik heb gelezen dat je deze niet meer 1:1 kan krijgen maar is er verschil met 2:8 ? en nog 1 vraagje als ik Real temp 3.0 aanzet geeft die 2800 mhz a 2950 mhz springt elke keer 1 75 x 16.0 of 18.00 maar dat is waarschijnlijk niet correct want cpuz geeft aan core speed 3674mhz . deze klopt toch? :)

[ Voor 23% gewijzigd door CallmeGod op 16-06-2009 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Dan vermoed ik dat je in Windows nog even aan moet geven dat ie bij een error niet direct herstart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Ik lees dat voor de i7 voornamelijk als koeler de muge2 gebruikt wordt en bijna nergens de kabuto. Ik heb al wat gezocht maar een echte vergelijking tussen de 2 heb ik nog niet gevonden.

Wat me vooral interesseerd is eigenlijk wat de mugen2 aan temeratuur op het moederbord geeft. Ik heb namelijk de P6T deluxe v2 en die heeft rond de cpu zo'n design waarbij de flow van de cpu koeler over de koelblokken van het moederbord blaast.
En in dat gebied is natuurlijk de kabuto in zijn voordeel omdat die naar de cpu toe kan blazen en dus ook over de koelblokken van het moederbord. Maar ik weet niet of dat iets uitmaakt als er een goede flow in de kast zit. Maar hij lijkt me aan de andere kant een minder goede koeler als de mugen2, hij heeft volgens mij minder vinnen die ook nog eens minder groot lijken. En bij overclocken is natuurlijk de temperatuur van de cpu het meest belangrijk.

Volgens HW Monitor is mijn 'SYSTIN' 37° - 38° ik neem aan dat dat mijn moederbord temperatuur of zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
Ik heb zelf een scythe mugen 2 , 1 installatie vrij pittig. en ik had er iets meer van verwacht , de mijne doet het net iets beter als een stock intel cpu cooler terwijl ik toch beter had verwacht , ik heb er nu 1 fan opgezet niet de meegeleverde scythe mugen 2 120cm fan maar een andere die iets meer rpm draait.
Ik heb gisteren nog nieuwe fanclips bestelt voor de scythe voor een andere fan aan de andere kant te bevestigen . Zonde dat scythe deze maar voor 1 fan meeleverd het is maar stukje ijzer .
Nu moet ik 8 euro betalen voor die andere de laten bevestigen , Ik ben benieuwd wat de temps dan zijn ik zal het hier laten weten als het veel uitmaakt 1 of 2 fans, opstelling nu rechts inblazen achterkant eruit blazen . door pc kast fan , dadelijk rechts inblazen, links uitblazen door pc kast fan eruit .

de moederbord wordt tussen de 40 a 45 graden . idle en stress met een asus deluxe v2 .

[ Voor 5% gewijzigd door CallmeGod op 17-06-2009 02:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
martijn, welke cpu idle en stress temps krijg je dan ?
de specs waarop je draait zijn dan ook handig.

want ik doe idle 49-49-49-50 ongeveer en heb op het forum van scythe een topic gestart omdat ik vermoed dat dit echt te hoog is.. me airflow is niet geweldig (denk ik), maar met case open wordt het niet beter.. zelfs als ik 2.6 ghz @ 1.10 v doe, dan zijn me idle temps 45-45-45-46. De product manager daar gaf aan om eens me mugen2 180graden te roteren. Nu heb ik hem al 3x gemount dus lijkt het me sterk dat ik hem niet toen al (per ongeluk) een keer gedraait heb.

bij een collega van mij (veel brutere airflow) doet hij idle 38-38-40-40 @ 1.225 @ 3.8 ghz.. ik zit hier 10 graden boven.. dus het is het uitzoeken zeker waard : )

Topic op Scythe: http://www.scythe-eu.com/...x-scythe-mugen-2-hot.html

[ Voor 7% gewijzigd door knights16 op 17-06-2009 11:00 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43
martijn24 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 05:54:
ik heb nu het volgende

BCLK = 175 mhz
dram bus volt= 1.60

via jullie;)
Dat is al een prima overklok gezien het core voltage. Als je nog een stapje verder wilt kun je de volgende dingen doen:
- Hyperthreading uitschakelen (scheelt zo 7 graden Celsius)
- Turbo modus uitschakelen (stabieler onder volel belasting)
- EIST uitschakelen (meer stabiliteit bij overklokken)
- Loadline Calibration aanzetten (zorgt ervoor dat het verschil in voltage tussen idle en load kleiner wordt. Hierdoor krijg je een bepaalde overklok sneller stabiel of met minder Vcore stabiel)
- Geheugen multiplier naar 6x (hierdoor kom je onder de gespecificeerde 1333 MHz en heb je dus zekerheid dat deze geen roet in het eten gooit bij OC'en van de CPU)

Als je dit hebt gedaan kun je kijken of je Bclk omhoog wil, bij mij wou deze echt niet hoger dan 180 MHz bij een multiplier van 20x. Toen heb ik met een MP van 19x geprobeerd en daarbij gaat mijn Bclk tot 205 MHz, goed voor een effectieve klokfrequentie van 3,895 Ghz. Hiervoor het ik 1,3V core in CPU-Z nodig. Alle andere voltages heb ik op auto staan.

Gezien jouw temperaturen kan er nog wel iets meer volt bij om hoger te klokken. Zolang je full load onder de 75 C blijft zal je tijdens normaal gebruik altijd wel onder de veilige grens van 70 C blijven.

En nog een algemene tip voor overklokken: Altijd maar 1 instelling (multiplier/klokfrequentie/voltage) per keer aanpassen zodat je altijd weet waar het probleem zit.

[ Voor 8% gewijzigd door frankknopers op 17-06-2009 15:29 ]

Goud is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
knights16 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 10:57:
martijn, welke cpu idle en stress temps krijg je dan ?
de specs waarop je draait zijn dan ook handig.

want ik doe idle 49-49-49-50 ongeveer en heb op het forum van scythe een topic gestart omdat ik vermoed dat dit echt te hoog is.. me airflow is niet geweldig (denk ik), maar met case open wordt het niet beter.. zelfs als ik 2.6 ghz @ 1.10 v doe, dan zijn me idle temps 45-45-45-46. De product manager daar gaf aan om eens me mugen2 180graden te roteren. Nu heb ik hem al 3x gemount dus lijkt het me sterk dat ik hem niet toen al (per ongeluk) een keer gedraait heb.

bij een collega van mij (veel brutere airflow) doet hij idle 38-38-40-40 @ 1.225 @ 3.8 ghz.. ik zit hier 10 graden boven.. dus het is het uitzoeken zeker waard : )

Topic op Scythe: http://www.scythe-eu.com/...x-scythe-mugen-2-hot.html
Jou temps daar zat ik in het begin ook aan , toen ik me pc had ingebouwd met een scythe mugen , ik had ook geen verstand van overklokken toen ik hier alles heb gelezen , en ik heb wel goeie airflow met de kast thermaltake armor big tower , maar snapte ook niet dat ik zonder overklok op idle rond de 48 graden zat .
de scythe mugen zat goed vast, wat ik gedaan heb is 1 andere fan erop gezet die harder draait .
wel meer lawaai maar koelt iets beter , 2 a 3 graden naar beneden . Toen heb ik stapje voor stapje gekeken wat het beste opstelling was voor de volt, bclk . en kwam erachter dat de temps niet omhoog gingen bij een simpele overklok van 2,66 naar 3,2 deze bleven bijna hetzelfde 3,4 werd het paar graden warmer .
Nu op 3,5 met turbo v aan en ht aan , idle 48-49-50-48 en stress 1 uur max 70 .

Ik denk ook dat je airflow het probleem is , maar de i7 wordt erg warm dat had ik meteen in de gaten ,
hoe heb jij de fan op je scythe mugen 2 geplaatst? want ik heb hem rechts inblazen en in me achterkant van me kast zit 1 fan van 120 die het uitblaast. ik krijg morgen me clips binnen voor me 2 de fan dus de temps laat ik dan weten , ik ga nu ook wat instellingen vast zetten in me bios omdat auto settings toch erg hoog pakt. en vooral de cpu voltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
frankknopers schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 15:25:
[...]

Dat is al een prima overklok gezien het core voltage. Als je nog een stapje verder wilt kun je de volgende dingen doen:
- Hyperthreading uitschakelen (scheelt zo 7 graden Celsius)
- Turbo modus uitschakelen (stabieler onder volel belasting)
- EIST uitschakelen (meer stabiliteit bij overklokken)
- Loadline Calibration aanzetten (zorgt ervoor dat het verschil in voltage tussen idle en load kleiner wordt. Hierdoor krijg je een bepaalde overklok sneller stabiel of met minder Vcore stabiel)
- Geheugen multiplier naar 6x (hierdoor kom je onder de gespecificeerde 1333 MHz en heb je dus zekerheid dat deze geen roet in het eten gooit bij OC'en van de CPU)

Als je dit hebt gedaan kun je kijken of je Bclk omhoog wil, bij mij wou deze echt niet hoger dan 180 MHz bij een multiplier van 20x. Toen heb ik met een MP van 19x geprobeerd en daarbij gaat mijn Bclk tot 205 MHz, goed voor een effectieve klokfrequentie van 3,895 Ghz. Hiervoor het ik 1,3V core in CPU-Z nodig. Alle andere voltages heb ik op auto staan.

Gezien jouw temperaturen kan er nog wel iets meer volt bij om hoger te klokken. Zolang je full load onder de 75 C blijft zal je tijdens normaal gebruik altijd wel onder de veilige grens van 70 C blijven.

En nog een algemene tip voor overklokken: Altijd maar 1 instelling (multiplier/klokfrequentie/voltage) per keer aanpassen zodat je altijd weet waar het probleem zit.
Thxns voor je uitleg hier kom ik zeker verder mee,

Ik heb toch een uitval gehad op me vorige settings op 3,6 op 1.2 volt na stresstest bleek me cpu en geheugen stabiel na 2 uur . getest via orthos. en prime95 . Maar na 1,5 pkr pokeren viel me pc ineens uit en restart me pc , Wat ik denk was me cpu volt telaag .

Nu heb ik Ht al eens uitgeschakelt en gegoogled waar voor nodig , dan ken je gebruik maken van je 8 threads wat de i7 beschikt als ik deze uitzet maak je gebruik van 4 cores en geen 8
Nu heb ik gelezen dat ht aan erg veel in de temps scheelt en ja dat klopt hier ook , maar alleen bij stress en niet op idle . Maar als je zware programma,s gebruikt bijv om te converteren dan is ht aan toch sneller?
maar als je alleen games speelt dan uitzetten of zie ik dit verkeerd?

Eist uitschakelen , waarvoor is Eist eigenlijk? kan wel google maar iedereen zegt weer wat anders.

Loadline Calibration aanzetten zeg je die optie heb k nog niet gelezen hier of over de hoofd gezien , mischien een gouden tip voor me _/-\o_

Ik ga kijken hoever ik kan komen door wat je zegt multiplier naar beneden en turbo modus uit .
Ik ga denk ik voor de 3,8 dit lijkt me een redelijke overklok voor de i7 als ik deze stabiel krijg met de juiste
temps wat jij ook al aangaf load niet meer als 75 . dan laad k deze staan .

Ik laat weten hier als ik het stabiel heb gekregen met me settings wat jij me opgaf.
en welke settings is precies heb gebruikt om de cpu stabiel op 3.8 te krijgen .

ook het verschil met 1 fan voor de mugen 2 en verschil met 2 fans.

asus deluxe v2 , ddr 3 1333 6 gig, i7 920. scythe mugen 2 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Martijn, zet eens 1.225v en QPI/DRAM op auto.. vervolgens 19 x 200 proberen (denk dan even om ram binnen de specs te houden) .. ik heb HTT uitstaan (voorlopig).. Stressen zou ik proberen met LinX (google: LinX download overclock) ofzo... en houdt je temps in de gaten ofcuz.

HTT levert in encoding/decoding vooral veel winst. Overigens gaat mijn winrar benchmark niet omhoog met HTT aan.

Onderstaand een aantal afbeeldingen waarop mijn airflow en mount van de Mugen 2 te zien is.
Zou iemand eens onder load die grijze vinnen (alleen bij Asus P5T) willen aanraken, ze zijn echt gloeiend heet bij mij.

Afbeeldingslocatie: http://www.studententrip.nl/nights/6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.studententrip.nl/nights/4.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door knights16 op 17-06-2009 18:10 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
knights16 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:06:
Martijn, zet eens 1.225v en QPI/DRAM op auto.. vervolgens 19 x 200 proberen (denk dan even om ram binnen de specs te houden) .. ik heb HTT uitstaan (voorlopig).. Stressen zou ik proberen met LinX (google: LinX download overclock) ofzo... en houdt je temps in de gaten ofcuz.

HTT levert in encoding/decoding vooral veel winst. Overigens gaat mijn winrar benchmark niet omhoog met HTT aan.

Onderstaand een aantal afbeeldingen waarop mijn airflow en mount van de Mugen 2 te zien is.
Zou iemand eens onder load die grijze vinnen (alleen bij Asus P5T) willen aanraken, ze zijn echt gloeiend heet bij mij.

[afbeelding]

[afbeelding]
ik ga het meteen proberen ,

Maar zoals ik op je afbeeldingen zien , is je airflow wel goed hoor, hetzelfde opstelling als die van mij
rechts inblazen en achterkant eruit. Ik denk dat het niet uitmaakt welke moederbord dat moet niet kunnen
zoveel temp verschil qua moederbord . Heb je al eens geprobeert met een andere fan ?

Nette cable mangement by the way !!
en dezelfde voeding bijna ik heb 650 corsair. ( had nu toch liever gekozen voor losse kabels)
deze voeding erg dikke kabels en veeeel aansluitingen

[ Voor 6% gewijzigd door CallmeGod op 17-06-2009 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
ik heb het dus gedaan 19 x200 1.225 v en draait nu op 3.8 turbo uit en rest op auto.

dram bus volt staat nu op 1.56 (auto)

qpi/dram staat op 1.3759 (auto)

ram 600 mhz dus maal 2 = 1200 dus dat zit goed met me ddr3 1333mhz

temps zijn 49-50- 52- 48 idle stresstest nog niet gedaan

p.s heb net me fanclips voor me mugen2 binnen gekregen dus me 2 fan sluit ik zo aan

[ Voor 24% gewijzigd door CallmeGod op 17-06-2009 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben sinds gister ook trotse eigenaar van een i7 systeempje ^^
het is ook de eerste keer dat ik een systeem zelf heb gebouwd :)

mijn systeem:
i7 920 D0 met een mugen 2
GA-EX58-UD5
6 gig dominator 1600 mhz
antec nine honderd

alleen heb ik vraag tekens of de cooler er wel goed op heb gezet.

want op stock speed haal ik temperaturen:
idle: 40 40 38 39
load: 66 66 65 64

dat is opzich nog niet zo verkeerd

alleen als ik nu probeer @ 3ghz met HT uit krijg ik al hoge temperaturen....
idle: 57 56 55 55
load: 88 86 83 82

denken jullie dat ik te veel/te weinig koelpasta heb gebruikt? of heb ik gewoon pech met de chip??... :(

heb namelijk weinig zin om heel mijn apparaat uit elkaar te halen voor niks.. was namelijk al 5 uur bezig geweest om hem in elkaar te zetten xD (al word ik wel steeds beter in ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:32:
ik ben sinds gister ook trotse eigenaar van een i7 systeempje ^^
het is ook de eerste keer dat ik een systeem zelf heb gebouwd :)

mijn systeem:
i7 920 D0 met een mugen 2
GA-EX58-UD5
6 gig dominator 1600 mhz
antec nine honderd

alleen heb ik vraag tekens of de cooler er wel goed op heb gezet.

want op stock speed haal ik temperaturen:
idle: 40 40 38 39
load: 66 66 65 64

dat is opzich nog niet zo verkeerd

alleen als ik nu probeer @ 3ghz met HT uit krijg ik al hoge temperaturen....
idle: 57 56 55 55
load: 88 86 83 82

denken jullie dat ik te veel/te weinig koelpasta heb gebruikt? of heb ik gewoon pech met de chip??... :(

heb namelijk weinig zin om heel mijn apparaat uit elkaar te halen voor niks.. was namelijk al 5 uur bezig geweest om hem in elkaar te zetten xD (al word ik wel steeds beter in ;))
probeer eens je cpu voltage te verlagen waar staat die nu op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn24 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:35:
[...]

probeer eens je cpu voltage te verlagen waar staat die nu op?
hij stond op auto = 1,100 volt hier net zoals de rest. heb alleen qpi/BLCK/memory veranderd rest allemaal auto
heb hem nu veranderd naar 1,050 volt @ 3ghz en temperatuur is 20 graden gedropped :o

load: 60 59 57 56 (10-15 minuutjes prime)

ik neem aan dat een te lage spanning ook instabiele systemen veroorzaakt? dus ga ik nog spelen met de spanning en prime :p. is er trouwens ook een standaard vuistregel voor de verschillende spanningen??

vind het het trouwens wel vreemd dat mijn cpu zulke hoge temperatuur krijgt op 1,1 volt @ 3 ghz terwijl ik lees dat veel mensen hun cpu voltage op 1.2v hebben...

maarja

iig bedankt voor de tip :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Goedenavond mensen,

Sinds kort kan ik mij ook trotse eigenaar noemen van een I7 920 (C0/C1)
Heb me er nog niet geweldig in verdiept maar het begint te komen.
Toch heb ik een vraagje over de temperaturen.
Volgens de hardware.info guide is de max temp voor de proc 67.7 graden.
en hier lees ik dat die bij de 100 graden pas kapot gaat.
Wat is nu waar? dit is wel belangrijk voor me want ik draai m nu op 3600 met 1.248 vcore.
En hij wordt 74 graden met prime95 HT aan..
Is dit nog veilig of moet ik toch aan waterkoeling gaan denken?

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook wel ietwat te hoge temps met mijn mugen 2. Onder load op 1.17v op 3.8ghz (turbo) 71 graden. Geen idee hoe het komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
martijn24 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:30:
ik heb het dus gedaan 19 x200 1.225 v en draait nu op 3.8 turbo uit en rest op auto.

dram bus volt staat nu op 1.56 (auto)
qpi/dram staat op 1.3759 (auto)
ram 600 mhz dus maal 2 = 1200 dus dat zit goed met me ddr3 1333mhz
temps zijn 49-50- 52- 48 idle stresstest nog niet gedaan
p.s heb net me fanclips voor me mugen2 binnen gekregen dus me 2 fan sluit ik zo aan
ik ben benieuwd of dat veel doet, ik hoop het voor je, op het forumv an scythe is er veel over gesproken, push pull enz.. gebruik je wel 2 dezelfde fans daarvoor?

Waarmee lees jij je qpi/dram voltages uit eigenlijk?

Stresstest met LinX voor een kwartiertje en dan de QPI/DRAM handmatig verlagen naar 1.30 en daarna kleinere stapjes omlaag.. 1.375 heb ik niet nodig voor 3.8.. handmatig op 1.275 dacht ik
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:59:
[...]

hij stond op auto = 1,100 volt hier net zoals de rest. heb alleen qpi/BLCK/memory veranderd rest allemaal auto
heb hem nu veranderd naar 1,050 volt @ 3ghz en temperatuur is 20 graden gedropped :o
ik neem aan dat een te lage spanning ook instabiele systemen veroorzaakt? dus ga ik nog spelen met de spanning en prime :p. is er trouwens ook een standaard vuistregel voor de verschillende spanningen??
vind het het trouwens wel vreemd dat mijn cpu zulke hoge temperatuur krijgt op 1,1 volt @ 3 ghz terwijl ik lees dat veel mensen hun cpu voltage op 1.2v hebben...
Inderdaad, de waarde op auto laten zorgt voor 1.3v achtige taferelen dat absoluut niet nodig is. vcore wordt handmatig gedaan, QPI/DRAM vaak ook, ik prefeer deze handmatig als ideaal op te zoeken.. en te weinig prik voor je cpu zorgt ervoor dat die niet goed loopt.. er zit nog wel rek bij je in hoor, welke cooling gebruik je?
vaak kun je vrij gemakkelijk 18 x 200 doen op 1.2.. maargoed ieder zo zijn manier om te overclocken.. ik ben begonnen bij 3.6 ghz @ 1.2v (default dus) en dat werkte prima, vervolgens mijn max gezocht.
bartijn2 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:03:
Goedenavond mensen,

Sinds kort kan ik mij ook trotse eigenaar noemen van een I7 920 (C0/C1)
Heb me er nog niet geweldig in verdiept maar het begint te komen.
Toch heb ik een vraagje over de temperaturen.
Volgens de hardware.info guide is de max temp voor de proc 67.7 graden.
en hier lees ik dat die bij de 100 graden pas kapot gaat.
Wat is nu waar? dit is wel belangrijk voor me want ik draai m nu op 3600 met 1.248 vcore.
En hij wordt 74 graden met prime95 HT aan..
Is dit nog veilig of moet ik toch aan waterkoeling gaan denken?
100 graden is max, je gebruikt realtemp wel om de cpu temp. uit te lezen toch? Maak je maar geen zorgen dat je CPU zomaar kapot gaat.. wat voor koeling heb je ? Ik denk dat je koeler goed zit hoor.. je idle temps zijn 40 graden op stock.. dat is normaal...misschien wil je je voltage nog lager zetten voor minder heat.

happy overclocking, en een goedenavond is niet nodig hier..toch sociaal, maar iet nodig.

[ Voor 68% gewijzigd door knights16 op 17-06-2009 19:16 . Reden: edit edit edit; waarom kan ik niet drie mensen tegelijk quoten? ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
knight

nee 2 aparte fans , 1 120 fan die sneller draait als de mugen 2 die blaas ik rechts in en nu ga ik de
mugen 2 fan links erop zetten voor het uitblazen naar buiten via me pc fan achterkant

Met turbo V programma die meegeleverd is met asus moederbord lees ik qpi uit .
Is dit veel te hoog die qpi/dram volt? 1.375 ?

En sorry ik kan linx echt niet vinden heb je mischien een linkje voor me ?

[ Voor 63% gewijzigd door CallmeGod op 17-06-2009 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Ik las dat dan je L3 geheugen ook op dat voltage loopt.. dat schijnt veel extra warmte te genereren.. het is te hoog naar mijn mening.. het is net zoals je vcore op auto zetten, die gaat op auto ook naar de 1.37.. dat is helemaal niet nodig.. dus ik zou die handmatig eerst eens op 1.3v zetten of misschien zelfs 1.28 en dan linxen... maar laat hem voor de linx stresstest maar even op auto... schrik niet van 5 - 10 graden hogere temps.. dit is een tool die Intel heeft uitgegeven... maximale warmte, volgens mij ga je deze temps ook nooit in reallife meemaken

turbov krijg ik niet werkend op me windows 7 64 bit rc.. overigens, je hebt een asus, wil je die grijze binnen straks als je pc aanstaat (of wanneer je hem niet uitzet na het stressen) eens aanraken.. even een paar seconde je vingers hierop houden, ben benieuwd of die van jou ook zo HEET worden

http://imagepedia.net/datajay/linx.zip

[ Voor 107% gewijzigd door knights16 op 17-06-2009 19:30 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
knights16 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:27:
Ik las dat dan je L3 geheugen ook op dat voltage loopt.. dat schijnt veel extra warmte te genereren.. het is te hoog naar mijn mening.. het is net zoals je vcore op auto zetten, die gaat op auto ook naar de 1.37.. dat is helemaal niet nodig.. dus ik zou die handmatig eerst eens op 1.3v zetten of misschien zelfs 1.28 en dan linxen... maar laat hem voor de linx stresstest maar even op auto... schrik niet van 5 - 10 graden hogere temps.. dit is een tool die Intel heeft uitgegeven... maximale warmte, volgens mij ga je deze temps ook nooit in reallife meemaken

turbov krijg ik niet werkend op me windows 7 64 bit rc.. overigens, je hebt een asus, wil je die grijze binnen straks als je pc aanstaat (of wanneer je hem niet uitzet na het stressen) eens aanraken.. even een paar seconde je vingers hierop houden, ben benieuwd of die van jou ook zo HEET worden

http://imagepedia.net/datajay/linx.zip
ik heb linx net gedraait en me temp on load 100 % is maximaal 76 graden
Ik heb ook meteen onder het testen gevoelt maar deze is niet heet niet eens warm te noemen,
dus ik denk toch dat er iets niet goed zit bij je .
ook getest nu op 1.3 qpi/dram en is stabiel .

mijn settings nu

200x 19= 3.800 mhz
cpu volt=1.225
qpi/dram=1.3
geheugen= 600 mhz x2 =1200 mhz onder me 1333 mhz 2:6
temps idle 45 a 48 stress max 76 met linx

deze settings zo laten? hoger hoef ik echt niet als 3.8 mhz

owja volgens mij heb ik de verkeerde clips besteld omdat hij niet past , het zijn andere clips die je krijgt
bij een mugen 2 cpu cooler.

deze heb ik besteld .

http://www.highflow.nl/cp...fan-wire-clips-12025.html

of moest ik deze hebben ?

http://www.highflow.nl/cp...fan-wire-clips-12038.html

[ Voor 8% gewijzigd door CallmeGod op 17-06-2009 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ knight
ik heb zelf de mugen 2 koeler.
maar ik heb denk nu mijn max bereikt. 3,6 ghz @ 1.15v. ik laat prime nu nog ff lopen of de comp iid nog stabiel blijft. @ 1.2v vond ik toch te warm worden. kreeg 80+ graden te zien.

nu heb ik 79 77 73 74

wat ik verder wel apart vind is dat real temp 3.00 precies 15 graden hoger is voor alle 4 de cores dan speedfan :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
speedfan leest niet goed uit.. real temp moet je hebben.
wanneer je een andere koeler aan schaft kun je verder als je dat wil, bijvoorbeeld een scythe mugen 2 (35 euro).

aan martijn: heb je HT aanstaan ?> 8 cores ?

[ Voor 13% gewijzigd door knights16 op 17-06-2009 21:06 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
knights16 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:05:
speedfan leest niet goed uit.. real temp moet je hebben.
wanneer je een andere koeler aan schaft kun je verder als je dat wil, bijvoorbeeld een scythe mugen 2 (35 euro).

aan martijn: heb je HT aanstaan ?> 8 cores ?
ja heb ik aanstaan , maar ik heb nu me kast dicht .
en 1 fan erop omdat de andere niet erop kan vanwege fouten fanclips.

temps zijn met linx nu wel erg hoog max 83 en idle is die nu 50 beetje terugklokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Ik heb ht aanstaan ja, 8 threaths
Ik heb de Noctua U12P, en gebruik inderdaad realtemp en ook coretemp maar die geven hetzelfde aan.
Het is wel heerlijk snel nu al maar het moet natuurlijk verder kunnen op lucht ;)

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
martijn, je kan altijd 20 x 200 even proberen met de voltages die je hebt : )

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
knights16 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:43:
martijn, je kan altijd 20 x 200 even proberen met de voltages die je hebt : )
ja mischien wel ,maar heb je gelezen over me temps? 83 met linx en idle heb k nu 50 graden .

dat is toch gewoon tehoog?

Heb je trouwens al een oplossing over die hitte bij je cpu cooler ?
want ik heb dat niet .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Ik weet niet wat voor applicaties je gebruikt, maar als dit geen (veel) video encoding/decoding, zware photoshop taken zijn, dan zou je kunnen overwegen om HyperTreading (HT) uit te zetten.. Je temps zullen hier enorm van dalen.

Overigens zou ik voor je eigen gevoel Prime95 small FTTs aanhouden voor maximale temp. die je cpu kan worden. LinX is / naar mijn mening geen applicatie die representatief is voor computer gebruik. Het is speciaal geschreven door Intel om hun CPUs een max temp te geven. Het gerucht gaat dat Intel deze ook zou gebruiken voor stress testing voordat de cpus eruit gaan.

Ben benieuwd naar je HT uit temps, die zullen echt heerlijk zijn : )

[ Voor 5% gewijzigd door knights16 op 17-06-2009 22:36 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
knights16 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:29:
Ik weet niet wat voor applicaties je gebruikt, maar als dit geen (veel) video encoding/decoding, zware photoshop taken zijn, dan zou je kunnen overwegen om HyperTreading (HT) uit te zetten.. Je temps zullen hier enorm van dalen.

Overigens zou ik voor je eigen gevoel Prime95 small FTTs aanhouden voor maximale temp. die je cpu kan worden. LinX is / naar mijn mening geen applicatie die representatief is voor computer gebruik. Het is speciaal geschreven door Intel om hun CPUs een max temp te geven. Het gerucht gaat dat Intel deze ook zou gebruiken voor stress testing voordat de cpus eruit gaan.

Ben benieuwd naar je HT uit temps, die zullen echt heerlijk zijn : )
Knight ik gebruik eigenlijk nooit encoding, decoding, en fotoshop programma,s
Ik doe alleen uitpakken en inpakken (winrar ) gebruik van newservers . en gamen .en wat internetten.

Ik heb HT uitgezet , en de temps zijn nu na stresstest small ftt,s met prime95

Idle 51-51-53-49
stresstest 15 minuten 71-69-70-70
kamertemperatuur is nu wel erg hoog zag ik net 24 graden
Max 72 scheelt toch wel 8 graden stress met prime95 en HT uit .

wat zijn jou specificaties eigenlijk temps idle en stress ?
en welke kloksnelheid voltages?

nu heb ik HT uit en turbo Uit. is dit niet zonde? omdat een intel dit natuurlijk niet
voorniks heeft uitgebracht .

19 x 200bclk = 3.8
cpu voltages= 1.225
dram volt= 1.56
qpi/dram= 1.3
ht= uit
turbo=uit

[ Voor 5% gewijzigd door CallmeGod op 17-06-2009 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
martijn24 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:51:
[...]

nu heb ik HT uit en turbo Uit. is dit niet zonde? omdat een i7 dit natuurlijk niet
voorniks heeft uitgebracht .
Is niet zonde lijkt me. HT is ontworpen voor als je meer dan 4 threads wil gebruiken, maar als je dat niet doet heeft het eerder nadelen dus kun je het beter uitzetten.
Turbo is gewoon een extra multiplier erbij, bij mij is dit erg stabiel en ik heb die multiplier nog nooit terug zien zakken dus zie geen reden om dit niet te gebruiken. Wat minder BLCK nodig om een hoge overclock te bereiken, maar wellicht hebben anderen hier slechtere ervaringen mee kwa stabiliteit..

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
anathema schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 23:04:
[...]

Is niet zonde lijkt me. HT is ontworpen voor als je meer dan 4 threads wil gebruiken, maar als je dat niet doet heeft het eerder nadelen dus kun je het beter uitzetten.
Turbo is gewoon een extra multiplier erbij, bij mij is dit erg stabiel en ik heb die multiplier nog nooit terug zien zakken dus zie geen reden om dit niet te gebruiken. Wat minder BLCK nodig om een hoge overclock te bereiken, maar wellicht hebben anderen hier slechtere ervaringen mee kwa stabiliteit..
Thnxs voor je reply,

Ik zal turbo wel aanzetten , en me bclk verlagen naar 180 en dan turbo aan .
Ht blijft uit , omdat ik echt nooit fotoshop,of codeer of daar iets dergelijks van .
ben al wat wijzer geworden zeg , heb wat af zitten speuren laatste dagen , tot diep in de
nacht , maar Nu eindelijk 3.8 stabiel en temps zijn redelijk tot goed.
Ik hou deze topic wel even in de gaten ken ik andere mensen nog helpen als het moet . ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Martijn, ik heb nu 73-73-70-68 op 3.8 @1.225v @1.30v QPI/DRAM @ 1600 mhz 8-8-8-24

Ik bemerkte dat als een Asus P6T V2 het QPI/DRAM voltage op auto staat, deze ongeacht de BCLK naar (net zoals bij jou) het QPI/DRAM V naar 1.375v gaat. Blijkbaar vind Asus (of Intel) het nodig om bij een geheugen snelheid van 1600 mhz deQPI enorm te verhogen met maarliefs 0.175v

Wat voor invloed heeft de QPI op temps.. hmmm.. zie onderstaand :)

De geheugen dimmetjes die ik heb (ocz 1600vlpk) kreeg ik niet aan de praat op 1600 7-7-7-20 (specs).
Ik vermoed dat wanneer ik een QPI hoger dan 1.375 pak ik deze timings wel zou kunnen draaien.

73-73-70-68 @ 1.3 QPI met Prime95 small ftts ( 2 uur test )
74-74-71-69 @ 1.4 QPI met Prime 95 small ftts ( aansluitende test )

79-78-76-74 @ 1.3 QPI met LinX ( 5 runs )
80-80-77-75 @ 1.4 QPI met LinX ( aansluitende 5 runs )

Overigens krijg ik weer dezelfde temps nadat ik de QPI verlaag. De hogere temps. met een hogere QPI zijn dus zeker te wijten aan het verhogen van de QPI en niet de opwarming van mijn case.

Mugen 2 vraag aan jullie allen: Hoeveel 'washers' hadden jullie bij je Mugen 2 ? Ik had er vier en heb deze gebruikt (tussen) om mijn backplate aan me 1366 socket.. deze paste precies in die holes. Maar jullie hebben niets gebruikt voor / tussen de schroeven die daadwerkelijk op de heatsink gaan?

[ Voor 62% gewijzigd door knights16 op 18-06-2009 10:47 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat vinden jullie hiervan? Ben op dit moment nog steeds CPU aan t stressen trouwens. Max temp is 74°.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/5buzx3.jpg
Click for groter :P

Ik had CV eerst op 1.2275 ofzo staan, maar toen sprong de temp meteen al naar de 71° toen ik Orthos opstartte. CV staat in de bios nu op 1.1875 ofzoiets. Ga nog proberen met een lagere voltage.

- Turbo staat uit
- EIST staat ook uit (Dat zorgt er toch voor dat je voltage niet continu veranderd, om stroom te besparen? Nou, dit gebeurt nog steeds als ik kijk naar CPU-Z :s)

Specs:
i7 920, D0 stepping
Gigabyte UD5, F6 bios
1600Mhz OCZ Platinum

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
dat ziet er goed uit hoor! Download ook LinX (link staat hierboven) om je CPU te stressen, ik begin met LinX daar waar ik hiermee eerder BSODS krijg dan met Prime95 (occt).

Verder zou je ook 18 x 200 kunnen draaien, zodat je je geheugen op 1600 mhz kunt lopen.. anyways have fun

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Ik ben zelf over op OCCT als stressprog. Zowel OCCT's eigen test als het ook ingebouwde LinPack detecteren errors retesnel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sn33ky
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-09 08:10
Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:59:
[...]

maarja

Dit komt inderdaad door te veel pasta. Dat was bij mij het geval. I7 gaf +-90 graden aan. toen ik wat koelpasta had verwijderd was het nog maar +-70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
knights16 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 09:05:
Martijn, ik heb nu 73-73-70-68 op 3.8 @1.225v @1.30v QPI/DRAM @ 1600 mhz 8-8-8-24

Ik bemerkte dat als een Asus P6T V2 het QPI/DRAM voltage op auto staat, deze ongeacht de BCLK naar (net zoals bij jou) het QPI/DRAM V naar 1.375v gaat. Blijkbaar vind Asus (of Intel) het nodig om bij een geheugen snelheid van 1600 mhz deQPI enorm te verhogen met maarliefs 0.175v

Wat voor invloed heeft de QPI op temps.. hmmm.. zie onderstaand :)

De geheugen dimmetjes die ik heb (ocz 1600vlpk) kreeg ik niet aan de praat op 1600 7-7-7-20 (specs).
Ik vermoed dat wanneer ik een QPI hoger dan 1.375 pak ik deze timings wel zou kunnen draaien.

73-73-70-68 @ 1.3 QPI met Prime95 small ftts ( 2 uur test )
74-74-71-69 @ 1.4 QPI met Prime 95 small ftts ( aansluitende test )

79-78-76-74 @ 1.3 QPI met LinX ( 5 runs )
80-80-77-75 @ 1.4 QPI met LinX ( aansluitende 5 runs )

Overigens krijg ik weer dezelfde temps nadat ik de QPI verlaag. De hogere temps. met een hogere QPI zijn dus zeker te wijten aan het verhogen van de QPI en niet de opwarming van mijn case.

Mugen 2 vraag aan jullie allen: Hoeveel 'washers' hadden jullie bij je Mugen 2 ? Ik had er vier en heb deze gebruikt (tussen) om mijn backplate aan me 1366 socket.. deze paste precies in die holes. Maar jullie hebben niets gebruikt voor / tussen de schroeven die daadwerkelijk op de heatsink gaan?
Knight dan zit je percies hetzelfde als mij , ik heb nu ook gewoon op 3.8 lopen met turbo uit en ht uit.
ik merkte toen ik even met turbo ging testen 180 x 21 . dat me pc niet zo stabiel was met deze opstelling .
dus heb ik het weer veranderd . in principe maakt het toch niet veel uit. hij loopt nu toch ook 3.8 zonder die extra multiplier. me geheugen draait nu op 8-8-8-20 1200mhz normaal is 7-7-7-20 1333mhz

Over je temps die zijn bijna exact hetzelfde als mijne , met ook mugen 2 , zonde dat ik me andere fan er niet
op kon zetten vanwege fouten geleverde fanclips. maar ik laat het zo , ik denk dat het ook niet veel uitmaakt .

Ik ben wel benieuwd naar je temps idle . want mijne zijn 50 a 51 zit jij lager als dit idle?

3.8 is een mooie overklok voor een i7 920 2,66 hoger ga ik niet omdat het verschil maar erg klein is .
was al blij trouwens met een 3,6 mhz

Over je vraag over de mugen 2 installatie , nee ik heb niks gebruikt tussen de schroeven .

en ja voor de mensen met een asus deluxe v2 net als ik en knight16 raad ik ook aan je qpi/dram handmatig in de bios vast te zetten zo laag mogelijk omdat op auto erg hoog pakt dit scheeld veel met de temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
ik heb dezelfde idle temps, maar ik blijf het vreemd vinden omdat ik een collega van mij, zijn pc in elkaar heb gezet, en die haalt idle echt 38graden.. ik lees eigenlijk dat overal deze temps worden gehaald.

ik heb dezelfde overclock instellingen gehanteerd bij hem, dan hier.. hij heeft ook een asus p6t v2.. zelfs op het forum van scythe geven ze toe dat die idle temps te hoog zijn..

mugen 2 idle temps / mugen 2 temps ... ik lees juist dat het idle lager zit, zelfs mensen met een stock koeler hebben lagere idle temps, en ik geloof niet dat die zoveel om temps, en dus ook airflow geven.. dus waarom hebben wij relatief hoge idle temps?

welke batch cpu heb je overigens? (staat op je doos / cpu) ik heb een 3847a7nogiets

heb je trouwens ook die vier kleine 'washers' gebruikt bij de installatie?
deze heb je wel gevonden bij je mugen2 toch, want ze zijn echt heel dun, maar geven misschien net dat stukje aansluiting.. het gaat sowieso al om een minimaal verschil bij ons.. dus could be ;d

ik denk dat ik morgen / zaterdag even ergens een paar metalen/kunstof ringetjes scoor ergens, dan kan ik me heatsink net wat strakker op me cpu krijgen (washers kwijt hehe) , want volgens mij zit het niet helemaal lekker.. de schroefjes zijn precies uitgemeten zodat hij niet te strak kan... voor een reden natuulijk, maar tweaker blijf je toch.

want ik weet zeker dat je idle met een mugen 2 standaard instellingen een core i 920 echt rond de 40 graden moet zitten, zeker met je case open.. keep you guys posted

[ Voor 34% gewijzigd door knights16 op 18-06-2009 21:20 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 13:41
Core i7 920 C0 @ Gigabyte UD5 in een Antec P182 beide fans op low, (nog) geen intake fan. Scythe Mugen 2. Geheugen OCZ3P1600LV6GK, Video = MSI Superpipe OC GTX 285 1GB.
't Resultaat van m'n eerste overklok ooit. Al is het wel heel makkelijk met een Core i7 :)

21(Turbo) x 167 = 3,507 MHz
Memory 8x = 1336 MHz 7 7 7 24 1T
Uncore 16x = 2672 MHz
QPI 18x (bios 36x) = 3006 MHz (6012 Gbps)
vCore = 1.175v Bios, 1.152v CPU-Z (idle), 1.136v CPU-Z (load)
vQPI = 1.155v
IOC = 1.1V
vDRAM = 1.600v Bios, 1.584v EasyTune 6 (idle&load)

EIST = Aan
C1E = Aan
HT = Aan
Loadline Calibration = Aan (zie aan de getallen niet echt dat het voltage stabieler is, maar 't zal wel zo zijn).

Kamertemp = 19 C
Idle = 41/42 C
Na 9 uur Prime95 Small FFT max 74 C
Na 4 uur OCCT Small Data set, Hyperthreading = on, priority = normal max 70 C
IntelBurnTest 5 passes 8 threads standard (1024MB) = passed!
Een uurtje Prime95 met ook GPU load (GTX 285) via rthdribl leverde max 77 C

Wel aardig, dat het allemaal werkt met de energiebesparende functies aan. Het systeem gebruikt ook minder dan op stock settings. Waarschijnlijk komt dit door de lagere voltages. 3.5Ghz op ~1.14v vind ik dan ook wel netjes.

@Stock idle = 172W vs 160W @ zie boven
@Stock load = 290W vs 270W @ zie boven
Met GPU load via rthdribl (GTX 285) = @ Stock 390W vs 370W @ zie boven

Hoger dan 3.5 GHz moet natuurlijk wel lukken, maar de voltages zijn zo wel lekker laag. Heb lager nog niet geprobeerd want de temps zijn al wel mooi. Ik ga nog wel een 2e fan op de mugen 2 zetten en een intakefan installeren in de Antec P182.

Commentaar? Zal ik de voltages nog proberen te verlagen? Of de BLCK verhogen? 21x181=3.8GHz was met de rest op dezelfde instellingen niet stabiel (P95 craste vrij snel ~ 5 min).

[ Voor 1% gewijzigd door Ghost81 op 19-06-2009 08:29 . Reden: Geheugen spec toegevoegd. Kamer temp toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
Verhoog je QPI eens naar 1.275 bijvoorbeeld op 3.8 ghz.. dit zorgt voor een minimale stijging van je temps.
verder ben ik wel benieuwd hoeveel watt extra je verbruikt als je een vcore van 1.2 hebt bijv.

tnx voor de mugen 2 temps, idle rond de 40, zoals het hoort.. hier nog niet ;(

[ Voor 16% gewijzigd door knights16 op 18-06-2009 22:06 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sn33ky
nah daar lag het niet aan. ik had de vcore op auto staan. wat achteraf resulteerde in een vcore van 1,3+ v. en dat geeft wel een leuke warmte afgifte :p.

instellingen die ik nu heb zijn:
vcore: 1,675v
vQPI: 1,26v
BLCK: 180
QPI: 36x (kan dit niet lager zetten in bios :( )
HT: uit
EIST: uit
temperaturen die ik nu haal zijn:
idle: 45 44 45 43
load: 72 72 68 67 (scheelt al 2 graden tov afgelopen middag toen er een broeikast effect in mijn kamer optrad xD)
ow en dit zijn ok temps van een Scythe Mugen 2...

verder krijg ik krijg vQPI niet op 1,2v of lager omdat mijn QPI niet lager dan x32 gaat wat iets van 6,5 ghz is :(. krijg dan na 15 min OCCT BSOD te zien... wat ik wel zag was dat mijn idle temperatuur wel 2-3 graden lager was dan de QPI setting van 1,26v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
knights16 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 20:20:
ik heb dezelfde idle temps, maar ik blijf het vreemd vinden omdat ik een collega van mij, zijn pc in elkaar heb gezet, en die haalt idle echt 38graden.. ik lees eigenlijk dat overal deze temps worden gehaald.

ik heb dezelfde overclock instellingen gehanteerd bij hem, dan hier.. hij heeft ook een asus p6t v2.. zelfs op het forum van scythe geven ze toe dat die idle temps te hoog zijn..

mugen 2 idle temps / mugen 2 temps ... ik lees juist dat het idle lager zit, zelfs mensen met een stock koeler hebben lagere idle temps, en ik geloof niet dat die zoveel om temps, en dus ook airflow geven.. dus waarom hebben wij relatief hoge idle temps?

welke batch cpu heb je overigens? (staat op je doos / cpu) ik heb een 3847a7nogiets

heb je trouwens ook die vier kleine 'washers' gebruikt bij de installatie?
deze heb je wel gevonden bij je mugen2 toch, want ze zijn echt heel dun, maar geven misschien net dat stukje aansluiting.. het gaat sowieso al om een minimaal verschil bij ons.. dus could be ;d

ik denk dat ik morgen / zaterdag even ergens een paar metalen/kunstof ringetjes scoor ergens, dan kan ik me heatsink net wat strakker op me cpu krijgen (washers kwijt hehe) , want volgens mij zit het niet helemaal lekker.. de schroefjes zijn precies uitgemeten zodat hij niet te strak kan... voor een reden natuulijk, maar tweaker blijf je toch.

want ik weet zeker dat je idle met een mugen 2 standaard instellingen een core i 920 echt rond de 40 graden moet zitten, zeker met je case open.. keep you guys posted
knight als ik me thermatake armor big tower opendoen is me kast 45 a 46 graden idle.
Ik krijg het ook niet voor mekaar om idle onder de 50 te zitten . overigens me mugen heeft nog nooit onder de 45 idle gezeten ook zonder overklok, ik snap er ook geen bal van . 50 idle is te doen maar moet gewoon lager kunnen , zo denken we er allenbei over . rond de 45 ben ik wel tevreden dus nog ff 5 graden naar beneden sjoemelen . Hoe tjsah mischien ligt het aan me kamertemp die is ook erg hoog vanwege goeie installatie hier blijft de warmte hier binnen 24 graden .

mijn batch is 3907A332 toch in de buurt van de jouwe ;)

Als jij de oplossing hebt dan hoor ik het graag oook andersom natuurlijk 8)

ik weet niet wat ik heb gedaan maar me temps zijn nu 47-47-50-45
hoe dat kan i dont know

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
martijn24 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:09:
[...]
Hoe tjsah mischien ligt het aan me kamertemp die is ook erg hoog vanwege goeie installatie hier blijft de warmte hier binnen 24 graden .

ik weet niet wat ik heb gedaan maar me temps zijn nu 47-47-50-45
hoe dat kan i dont know
Dat zijn prima temperaturen lijkt me, ik zit nu op zo'n 47 C idle voor elke core. dit is met een thermalright ultra extreme en vrij goed airflow. Volgens mij zijn dit vrij normale temperaturen voor een overgeclockte i7 (voor mij nu 4200 Mhz met 1.2125 voltage in de bios, 1.24 QPI voltage)

Met een kamertemperatuur van 24 C kan ik me goed voorstellen dat je richting de 50 C gaat.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
anathema schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:24:
[...]

Dat zijn prima temperaturen lijkt me, ik zit nu op zo'n 47 C idle voor elke core. dit is met een thermalright ultra extreme en vrij goed airflow. Volgens mij zijn dit vrij normale temperaturen voor een overgeclockte i7 (voor mij nu 4200 Mhz met 1.2125 voltage in de bios, 1.24 QPI voltage)

Met een kamertemperatuur van 24 C kan ik me goed voorstellen dat je richting de 50 C gaat.
ik zit weer aan de 50 -51. na half uurtje me pc aan , was al blij met me 47 graden ,
ik denk het ook dat het door de zomerweer komt, het is echt benauwd hier binnen .
raampje eigenlijk openzetten alleen ben pas ziek geweest dus nog even niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghost81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 13:41
De kamertemperatuur bij mijn post hierboven was 19 C. Ik zal 't daar ook nog even bijzetten. Nu 's ochtends als de PC de hele tijd uit heeft gestaan en nu net aanstaat zijn de temps 39 39 40 38 C (kamer = 19 C). Warm ik hem even een minuut op met Prime95 en laat ik 'm daarna weer even afkoelen dan zakt het na 2/3 minuten naar 40 40 40 42 C. Ik weet wel dat als ik een tijdje bezig geweest ben met gamen/stress testen dan zijn de idle temps zo rond de 43/44 C. Wel altijd onder de 45 C.

Ik zal binnenkort even kijken of ik de Wattages met 1.2v kan meten. Ik neem aan dat er dan bedoeld wordt 1.2v in CPU-Z en met alle energiebesparende functies nog aan...

[ Voor 5% gewijzigd door Ghost81 op 19-06-2009 08:38 . Reden: linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knights16
anathema schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:24:
[...]

Dat ben ik met je eens, zij het niet dat ik op default settings (2.66 ghz, 1.1v, 1.2v qpi) ook rond de 49graden idle zit.. het is toch vreemd dat er enorm veel mensen idle rond de 38 - 42 zitten met overclocks...als ik de verschillende temps met een mugen2 en hun settings vergelijk zit ik overal net effe 5 - 10 graden te hoog.. ik draai redelijke temps doordat ik HTT uit heb staan.. maar 90 graden met HTT aan op 3.8 vind ik nou net even teveel (LinX).. Dus blijf ik het vermoeden hebben dat ik me Mugen2 niet goed heb gemount ;d

btw draai ik 55-55-53-52 idle ;( dat lijkt me alsof er iets net niet helemaal lekker zit;d

vanavond zal ik mijn mugen2 opnieuw bevestigen, ook de backplate opnieuw monteren en deze draai ik ook 180 graden.. ben benieuwd ;d

[ Voor 10% gewijzigd door knights16 op 19-06-2009 08:56 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allen, ik heb ook een 920 en ben al aardig bezig geweest met overclokken, maar ik voel dat ik een heethoofd heb.

Specs:
CPU Naam Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920-D0 @ 2.67GHz
Moederbordnaam Gigabyte GA-EX58-UD5
Geheugen Mushkin 998696ES - 2000mhz@9-10-10-25

Overclock
CPU: 4.0Ghz
BCLK: 200mhz
Multiplier: x20
QPI: x36(7200mhz)
Uncore x17(3400mhz)
Vcore: 1,31250(bios) 1,264(cpu-z) :?
QPI/VTT: 1,515V

Temps Idle: 58-58-55-55
Temps prime95: 85-85-83-83

Zoals je ziet word hij wel heel erg warm, ik heb geprobeerd de voltage te verlagen maar dan hangt windows als ik prime95 opstart. Heeft iemand nog wat tips of heb ik hier met een slechte D0 te maken?

Ook heb ik een vraagje over het geheugen, die heeft als spec 2000mhz maar als ik de multiplyer op x10(200x10) zet dan start windows niet op, de voltage staat op 1.660 volt. Hij loopt nu op 800mhz x 2(1600)
Heb ik ook hier te maken met een slecht reepje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 15:09:
Hoi allen, ik heb ook een 920 en ben al aardig bezig geweest met overclokken, maar ik voel dat ik een heethoofd heb.

Specs:
CPU Naam Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920-D0 @ 2.67GHz
Moederbordnaam Gigabyte GA-EX58-UD5
Geheugen Mushkin 998696ES - 2000mhz@9-10-10-25

Overclock
CPU: 4.0Ghz
BCLK: 200mhz
Multiplier: x20
QPI: x36(7200mhz)
Uncore x17(3400mhz)
Vcore: 1,31250(bios) 1,264(cpu-z) :?
QPI/VTT: 1,515V

Temps Idle: 58-58-55-55
Temps prime95: 85-85-83-83

Zoals je ziet word hij wel heel erg warm, ik heb geprobeerd de voltage te verlagen maar dan hangt windows als ik prime95 opstart. Heeft iemand nog wat tips of heb ik hier met een slechte D0 te maken?

Ook heb ik een vraagje over het geheugen, die heeft als spec 2000mhz maar als ik de multiplyer op x10(200x10) zet dan start windows niet op, de voltage staat op 1.660 volt. Hij loopt nu op 800mhz x 2(1600)
Heb ik ook hier te maken met een slecht reepje?
Als eerste instantie zeg ik meteen verlaag je QPi . 1.515 v is wel heel erg hoog . verlaag die eens naar 1.4 zo i zo. En zet Ht uit in de bios, dit scheeld load zeker 8 a 10 graden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scipionyx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
knights16 schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 13:36:
dat ziet er goed uit hoor! Download ook LinX (link staat hierboven) om je CPU te stressen, ik begin met LinX daar waar ik hiermee eerder BSODS krijg dan met Prime95 (occt).

Verder zou je ook 18 x 200 kunnen draaien, zodat je je geheugen op 1600 mhz kunt lopen.. anyways have fun
Ik draai nu op 18x200. :) Voltage voor m'n RAM had ik op 1.64v staan, maar toen ontwaakte me pc niet meer nadat ik m op slaapstand had staan. PC ging wel aan, maar hing gewoon. (Kreeg geen beeld en ook de hd deed niks)
Ik heb de voltage voor mijn geheugen nu maar op 1.66v gezet (kan geen 1.65 kiezen, wat aangeraden wordt), maar moet nog kijken of dit effect heeft.

Hier nog een nieuwe pic:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/14ka3yb.jpg

CPU voltage stond op iets van 1.15 ofzo in de bios..

Nogmaals me specs:
- i7 920, D0 stepping
- Gigabyte UD5, F6 bios
- 1600Mhz OCZ Platinum

Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

my verry new system ready to......................
i7 920 gb-ex58 12 gb ddr3 1333mhz kingston (2x3way)
2 v-raptor schijven 300GB
Liquite cooling cpu
coolmaster case 922 HAF
1000watts astec
ati crossfireX HD4870X2 (2048mb gddr5/2x256bit, 1600 stream proc.units)
dat alles op Led TV series 6000 100mhz 40inch
alle hulp is welkom had hem graag op 5ghz laten draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

5Ghz is een onhaalbare kaart.
Dat wordt met stikstof nog maar zelden gehaald vanwege de hoge BCLK die hiervoor vereist is. Jou moederbord kan dat nooit aan, EVGA classified is dan the way to go.

Ik zou je eisen 600Mhz naar beneden bijstellen als ik jou was, en dan mag je al blij zijn.
Mijn 920 draait 4.5Ghz met HTT aan en 4.6Ghz met HTT uit stabiel. Heb nog niemand hier hoger zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoorde iemand hier zeggen dat 4 ghz niet de sweet spot zou zijn, en volgens mij klopt dit wel. Op 4 ghz zat mijn 920 vreselijk te zeuren om voltage en moest naar 1,31 volt met stress temperaturen van boven de 80. Ik heb hem nu op 19x200 gezet en ik kon de voltage flink verlagen naar 1,25 volt en nu 71-71-69-69 stressed.

Ik zie wel dat de idle temperaturen hoog zijn, 54-55-50-51. Komt dit dat ik mijn kast dicht heb. Volgens mij kan dit wel een graad of 6 schelen. Volgens mij worden de meeste temps in dit draadje gemeten met de kast open :)

edit: nog maar lager gegaan met de voltage en 1,2125v is de grens. Dus samenvattend 200mhz lager betekend dat de voltage met een tiende omlaag kan en 10 graden koeler.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2009 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:07:
Ik hoorde iemand hier zeggen dat 4 ghz niet de sweet spot zou zijn, en volgens mij klopt dit wel. Op 4 ghz zat mijn 920 vreselijk te zeuren om voltage en moest naar 1,31 volt met stress temperaturen van boven de 80. Ik heb hem nu op 19x200 gezet en ik kon de voltage flink verlagen naar 1,25 volt en nu 71-71-69-69 stressed.
Dat verschilt per CPU. Voor C0 steppings zal dat zo zijn, voor D0 steppings is 4 Ghz vaak wel haalbaar rond de 1.2 volt dus dan is 4 Ghz wel de sweet spot.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anathema schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:24:
[...]

Dat verschilt per CPU. Voor C0 steppings zal dat zo zijn, voor D0 steppings is 4 Ghz vaak wel haalbaar rond de 1.2 volt dus dan is 4 Ghz wel de sweet spot.
hmm ik heb een D0, zou ik dan een slechte D0 hebben :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema

edit: nog maar lager gegaan met de voltage en 1,2125v is de grens. Dus samenvattend 200mhz lager betekend dat de voltage met een tiende omlaag kan en 10 graden koeler.
Je hebt het dus over voltage in de bios. Wat is je voltage in CPU-Z? Heb je load line calibration aanstaan? Zoniet dan zal je gemeten voltage in CPU-Z onder load aardig wat lager zijn dan 1.2125 door Vdrop.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anathema schreef op zondag 21 juni 2009 @ 12:35:
[...]

Je hebt het dus over voltage in de bios. Wat is je voltage in CPU-Z? Heb je load line calibration aanstaan? Zoniet dan zal je gemeten voltage in CPU-Z onder load aardig wat lager zijn dan 1.2125 door Vdrop.
in CPU-Z staat de voltage op 1.184v en loadline staat aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

...
Ik zie wel dat de idle temperaturen hoog zijn, 54-55-50-51. Komt dit dat ik mijn kast dicht heb. Volgens mij kan dit wel een graad of 6 schelen. Volgens mij worden de meeste temps in dit draadje gemeten met de kast open :)
...
Ik heb standaard de kast dicht, dan is mijn airflow beter (sidepanel fan richting videokaart en twee fans aan de voorkant die dan niet direct door de zijkant naar buiten blazen).

Als je temperatuur in je kast hoger is met de deur dicht is het misschien handig om nog eens goed naar je koeling te kijken. Waar zitten je fans, is dit handig, zit er ergens een hoop kabels in de weg, dat soort dingen.
Pagina: 1 ... 8 ... 15 Laatste

Dit topic is gesloten.