ja vastzetten.. probeer eens 1.20v, 1.225v, QTT voltage op auto laten staan.. heb mijn i920 zeer stabiel op 19 x 200 staan.. hoger lukt gewoon echt niet.. (helaas
)
Dat anderen een bepaalde snelheid halen bij een bepaald Vcore betekent niet dat jij dat ook haaltdrernie schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 22:41:
met de baseclock op 190 kom ik op 3.8 gigahertz bij een multiplier van 20. De temperatuur loopt op tot 84 graden bij stresstest mbv prime95.
Boven de 3.6 gigahertz komt de temp van de cpu op 80 graden en slage asus probe alarm. Ik zie dat de voltages automatisch door het moederboard worden aangepast. De vcore staat op 1.31, terwijl ik bij andere een lagere voltage zie terwijl een kloksnelheid > 4 ghz wordt bereikt. Moet ik het voltage vastzetten op een lagere niveau?
IEDERE I7 IS ANDERS
Koop eerst maar eens een leuke koeler en verbeter de airflow in je kast,
zal je volgens mij meteen al wat verder komen
Hmm, nog eens even naar waar charts gekeken, zoals bijvoorbeeld:
http://www.tomshardware.c...essor-Arithmetic,802.html
De i7 920, in vergelijkig met mijn huidige Q6700 (omgerekend naar de 3.2Ghz waar ie op loopt), doet de test 1.59x sneller (dan een i7 op 3.2Gh). Ze zouden er eigenlijk ook een x264 test bij moeten doen; maar 1.59x sneller, das in ieder geval toch niet heel erg veel vlugger. Dan gaat een mens toch weer twijfelen over een nieuw, duuur systeem.
http://www.tomshardware.c...essor-Arithmetic,802.html
De i7 920, in vergelijkig met mijn huidige Q6700 (omgerekend naar de 3.2Ghz waar ie op loopt), doet de test 1.59x sneller (dan een i7 op 3.2Gh). Ze zouden er eigenlijk ook een x264 test bij moeten doen; maar 1.59x sneller, das in ieder geval toch niet heel erg veel vlugger. Dan gaat een mens toch weer twijfelen over een nieuw, duuur systeem.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW
Is een mugen 2 niet leuk genoeg?Koop eerst maar eens een leuke koeler en verbeter de airflow in je kast,
Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.
leuk is relatief, ik vind het leuk, heb geen verwarming meer nodig op mijn kamer.
anyways, vcore omlaag en je kunt ervoor kiezen om HT uit te zetten, scheelt je tussen de 5 - 10 graden bij een volledige load, zeker met linx
Ik heb ook +- 80 graden stressen met 1.21v @ 3800 met een Mugen 2.
anyways, vcore omlaag en je kunt ervoor kiezen om HT uit te zetten, scheelt je tussen de 5 - 10 graden bij een volledige load, zeker met linx
Ik heb hem iets teruggeklokt naar 3.6 ghz met temps rond de 70 gr bij stress. Alle voltages staan op auto, dus komt die hoge temperatuur niet door de hoge voltages?
Gigabyte x570 ultra, Ryzen 3900x, red devil 5700xt, 2x16 gb ripjaws 3600mhz, 2 x Seagate compute 8 tb , samsung evo 970 plus 1 tb, fractal design define r6 met front panel upgrade.
heb je wel goede koelpasta gebruikt en vooral ook niet te veel.knights16 schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:28:
leuk is relatief, ik vind het leuk, heb geen verwarming meer nodig op mijn kamer.
Signature
Geen idee, want 4launch heeft hem in elkaar gezet.
Dan zal er wel standaard koelpasta gebruikt zijn,
Als je MX-2 gebruikt zal er zo 5graden of meer vanaf gaan vermoed ik
Als je MX-2 gebruikt zal er zo 5graden of meer vanaf gaan vermoed ik
Ik heb Arctic Silver 5 gebruikt, ik verwacht eigenlijk dat ik niet teveel heb gebruik, echt een paar puntjes verdeeld over me CPU. Bij elkaar ongeveer een goede rijstekorrel.BGB4rn schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 11:33:
[...]
heb je wel goede koelpasta gebruikt en vooral ook niet te veel.
Overigens is er hier nog iemand met een Mugen 2 en ongeveer dezelfde temps.. en om nu me hele pc weer uit elkaar te schroeven om mogelijk de coolpasta opnieuw te moeten aanbrengen.. mwah.. + dat mijn kamertemps al enige tijd erg warm zijn.
word de koeler dan ook echt warm zodat je het idee hebt dat er een cpu onder zit van een graad of 80 ? als dat niet het geval is is het toch echt een probleem met de overdracht tussen de cpu en de koeler.
Signature
Als die héle Mugen 2 daadwerkelijk heel warm wordt is er iets niet goed hoor. Een CPU van 75 graden betekent echt niet dat je héle cooler opeens niet meer aan te raken is.
Nickname does not reflect reality
Als de koeler ook zo warm is zou ik er maar eens een fan opzetten in plaats van passief draaien.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Door het voltage iets te verlagen van de vcore is de temp ook zo'n 10 graden lager. Alleen geeft asus probe een andere temp aan dan core temp 0.99.4. Klopt dat?
CoreTemp leest de Tjunction sensors uit beter bekend als de core temperatuur.
En volgens mij leest Asus Probe de Tcase sensor uit, ook wel CPU sensor genoemt.
En volgens mij leest Asus Probe de Tcase sensor uit, ook wel CPU sensor genoemt.
AMD Nieuwsdiscussie
waar moet ik vanuit gaan? 80 graden bij pc probe of bij core temp?
Meeste mensen gaan uit van de Tjunction sensors.
AMD Nieuwsdiscussie
en de veilige grens is dan 80 graden bij coretemp? want bij 80 graden geeft asus probe alarm.
Waarmee haal de die 80 graden?
Als je het haalt met bijvoorbeeld LinX wel, want zo'n gelasting haal je normaal gesproken never nooit.
Als je de CPU met een programma stresst die je 24/7 ook gaat draaien, dan zou het wel wat lager mogen.
Als je het haalt met bijvoorbeeld LinX wel, want zo'n gelasting haal je normaal gesproken never nooit.
Als je de CPU met een programma stresst die je 24/7 ook gaat draaien, dan zou het wel wat lager mogen.
AMD Nieuwsdiscussie
alleen bij een strestest haal ik 80 graden bij coretemp en 72 graden bij asus probe. Idle temp is rond de 40 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door drernie op 29-05-2009 19:40 ]
Maar wat is je stress test programma?
Sommige mensen stressen namelijk met Folding@Home en dat draaien ze dan ook 24/7 en dan is 80 graden toch wel aan de hete kant.
Sommige mensen stressen namelijk met Folding@Home en dat draaien ze dan ook 24/7 en dan is 80 graden toch wel aan de hete kant.
AMD Nieuwsdiscussie
prime95, vouwen doe ik niet
Ik draai het alleen om de maximale temp te bepalen. Verder doe ik wat crysis en gta, misschien dat je dat ook als een stresstest kan beschouwen.
Ik draai het alleen om de maximale temp te bepalen. Verder doe ik wat crysis en gta, misschien dat je dat ook als een stresstest kan beschouwen.
Met Crysis en GTA IV ga je nooit tot de 80 graden komen, dus dan lijkt het me geen enkel probleem dat je het wel met Prime95 haalt.
AMD Nieuwsdiscussie
dus is het vrij netjes dat ik zonder al te veel moeite 3.8 gigahertz haal met vcore op 1.2. Wellicht valt er nog wat te tweaken, maar vraag mij of dat het nou zoveel prestatiewinst op gaat leveren. Misschien dat het geheugen nog wat op te voeren valt.
Ik kan dus het beste de grens van 80 graden aanhouden bij coretemp en asus probe gewoon vergeten.
Ik kan dus het beste de grens van 80 graden aanhouden bij coretemp en asus probe gewoon vergeten.
[ Voor 16% gewijzigd door drernie op 29-05-2009 20:00 ]
Ik heb wat hulp nodig met het OC'en van een 920 D0.
Op 4GHz is geen probleem, 20x200 met 1,36v onder load, niks bijzonders want hij OCCT en LinX't gewoon door. Maar ik wil dat met 2000MHz geheugen gebruiken en dat lukt nog niet.
Zodra ik de geheugen multiplier omhoog zet van 6x (1200MHz voor test) naar 10x (2000MHz) stopt OCCT na een minuut of 6 al met een error op een van de cores. De Uncore staat handmatig op 4000MHz en dat is genoeg want op mijn 'oude' C0 werkte dat rotsstabiel.
Welk voltage heeft het meest effect op de snelheid waarop het geheugen kan draaien? (IMC?)
Het geheugen werkte al prima op 2000MHz dus dat is geen factor, zie sig.
Op 4GHz is geen probleem, 20x200 met 1,36v onder load, niks bijzonders want hij OCCT en LinX't gewoon door. Maar ik wil dat met 2000MHz geheugen gebruiken en dat lukt nog niet.
Zodra ik de geheugen multiplier omhoog zet van 6x (1200MHz voor test) naar 10x (2000MHz) stopt OCCT na een minuut of 6 al met een error op een van de cores. De Uncore staat handmatig op 4000MHz en dat is genoeg want op mijn 'oude' C0 werkte dat rotsstabiel.
Welk voltage heeft het meest effect op de snelheid waarop het geheugen kan draaien? (IMC?)
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Verwijderd
Hoi allemaal
Ik ben een beetje de weg kwijt met mijn overclock.
Dit is mijn eerste overclock en ben dus een rookie maar heb me wel goed ingelezen
Mijn systeem
Kast met veel erg goede airflow
Gigabyte GA-EX58-UD5
Intel i7 920 D0
Scythe Mugen 2
OCZ Platinum Triple Channel 6 GB ( 3 x 2 GB ) 1600MHz / PC3-12800 - CL7 - 1.65 V
2x xfx 4890 in crossfire
Toen ik mijn processor nog niet overclocked had was mijn temperatuur 37 graden dus het lijkt me dat hij goed geinstalleerd is
Ik heb de filmpjes bekeken die in dit forum ook genoemd zijn maar daar zeggen ze dat ik eerst mijn max bclk moet vinden met alles laag zeg maar
nu op 1 of andere manier kan ik m alleen maar zoeken met 19x multiplier al het andere klapt mn computer eruit
ik draai nu op:
Cpu clock ratio 19x
QPI linkspeed 36x
Uncore Freq x13
Bclk 204
system memory multiplier 8.0 (1632 staat erachter)
load line calibration disabled
Cpu vcore op auto ( 1.68 ) zie ik in het grijs staan maar in cpuz staat 1.360volt
QPI/VTT ook op auto ( 1.175 in het grijs )
Dram voltage 1.64 omdat ik begrepen heb dat mijn geheugen op 1.65 volt draait
Wat doe ik niet goed
( met stresstesten prime95 eerste optie houd ie t urenlang vol op 83 graden en wat ik wel vreems vind is dat cpu4 altijd maar dan ook altijd precies 5 graden koeler is als cpu1, er staat 83 81 79 78 )
Alvast bedankt jongens
Ik ben een beetje de weg kwijt met mijn overclock.
Dit is mijn eerste overclock en ben dus een rookie maar heb me wel goed ingelezen
Mijn systeem
Kast met veel erg goede airflow
Gigabyte GA-EX58-UD5
Intel i7 920 D0
Scythe Mugen 2
OCZ Platinum Triple Channel 6 GB ( 3 x 2 GB ) 1600MHz / PC3-12800 - CL7 - 1.65 V
2x xfx 4890 in crossfire
Toen ik mijn processor nog niet overclocked had was mijn temperatuur 37 graden dus het lijkt me dat hij goed geinstalleerd is
Ik heb de filmpjes bekeken die in dit forum ook genoemd zijn maar daar zeggen ze dat ik eerst mijn max bclk moet vinden met alles laag zeg maar
nu op 1 of andere manier kan ik m alleen maar zoeken met 19x multiplier al het andere klapt mn computer eruit
ik draai nu op:
Cpu clock ratio 19x
QPI linkspeed 36x
Uncore Freq x13
Bclk 204
system memory multiplier 8.0 (1632 staat erachter)
load line calibration disabled
Cpu vcore op auto ( 1.68 ) zie ik in het grijs staan maar in cpuz staat 1.360volt
QPI/VTT ook op auto ( 1.175 in het grijs )
Dram voltage 1.64 omdat ik begrepen heb dat mijn geheugen op 1.65 volt draait
Wat doe ik niet goed
( met stresstesten prime95 eerste optie houd ie t urenlang vol op 83 graden en wat ik wel vreems vind is dat cpu4 altijd maar dan ook altijd precies 5 graden koeler is als cpu1, er staat 83 81 79 78 )
Alvast bedankt jongens
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2009 06:44 ]
Vtt ofwel vqpi. 20x200x10 is pittig voor IMC. Als 4ghz het uiteindelijke doel is dan kom je met 21x191 aardig in de buurt, ook wat met betreft. Een stuk minder vtt/vqpi voor nodig.Tijgert schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 21:27:
Helaas is 20x200x10 wel 'noodzakelijk'. Ik WIL gewoon 2000MHz draaien op mijn geheugen... Anders ga ik lekker weer terug naar mijn C0, dat liep als een zonnetje...
Ik heb Vtt nu op 1,55v staan en het lijkt te werken. Vannacht wel een reset gehad, maar dat kwam vast omdat ik tegelijk 500 LinX rondjes aan het draaien was met Prime95 op de achtergrond erbij draaiende EN aan het leechen. Nu enkel Prime95 een ganse dag en zien wat er gebeurt, dan vannach weer 500 LinX rondjes...
Ik heb Vtt nu op 1,55v staan en het lijkt te werken. Vannacht wel een reset gehad, maar dat kwam vast omdat ik tegelijk 500 LinX rondjes aan het draaien was met Prime95 op de achtergrond erbij draaiende EN aan het leechen. Nu enkel Prime95 een ganse dag en zien wat er gebeurt, dan vannach weer 500 LinX rondjes...
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Ok. Heb je voor de aardigheid wel eens getest hoe weinig die extra 50 mhz mem oplevert?
Het is puur IMC kwestie, zou zomaar kunnen dat je C0 op dat punt sterker is. Bezig met een Xeon welke maar 1,30Vtt nodig heeft voor ~1000mhz mem
Het is puur IMC kwestie, zou zomaar kunnen dat je C0 op dat punt sterker is. Bezig met een Xeon welke maar 1,30Vtt nodig heeft voor ~1000mhz mem

Ik wou ook een W3520
, maar helaas nergens te krijgen (voor een normale prijs dan).
Zijn er al wat mensen met een Xeon? ik zie hierboven dat Viss al een mooie 4,2GHz haalt op 1.235 Volt. Zijn er nog meer mensen die er al mee hebben gespeeld?
Zo'n Xeon lijkt me namelijk wel wat..
In BIOS zal dat voltage hoger zijn .pizzaislekker schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 14:04:
Zijn er al wat mensen met een Xeon? ik zie hierboven dat Viss al een mooie 4,2GHz haalt op 1.235 Volt. Zijn er nog meer mensen die er al mee hebben gespeeld?Zo'n Xeon lijkt me namelijk wel wat..
Wat het voltage in het bios is maakt echt helemaal niets uit. Het gaat erom welke spanning er daadwerkelijk over je processor staat.
@n0elite: Je begrijpt wat ik bedoel
maar waarom is het van belang dat het voltage dat je in je bios instelt iets hoger is dan het cpu-voltage onder load? Als je LLC inschakelt is het verschil trouwens erg klein.
@n0elite: Je begrijpt wat ik bedoel
[ Voor 46% gewijzigd door pizzaislekker op 30-05-2009 14:56 ]
pizzaislekker schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 14:36:
Wat het voltage in het bios is maakt echt helemaal niets uit.
Je weet zelf ook wel dat het iets uitmaakt.
[ Voor 17% gewijzigd door n0elite op 30-05-2009 14:49 ]
Als je zo goed als geen Vdrop hebt maar wel veel Vdroop dan maakt het toch helemaal niks uit wat je in het bios instelt.
AMD Nieuwsdiscussie
Bios = aan vcore in Eleet. Lager dus a.g.v. loadline
Zoiets meende ik al te zien. Dus je hebt onder load een hoger voltage dan wat je in je bios instelt. Komt dat puur door Loadline Calibration? Bij mij wordt het voltage niet of slechts 0.01 Volt hoger dan het voltage dat ik in het bios instel. Heeft dat voordelen?
Geen voordeel enkel handig dat het niet minder wordt. Is maar +0,01v load t.o.v. idle
Meeste nieuwere i7 borden heb ik gemerkt , ook de asus gene dropt niets.Viss schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:28:
Geen voordeel enkel handig dat het niet minder wordt. Is maar +0,01v load t.o.v. idle
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Exact hetzelfde als bij mij dus, ik had niet zo goed gekeken. Nouja..wel goed gekeken, maar mijn hoofd maakte er 0,1V verschil vanViss schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 15:28:

Ja ach, die W3520's waren voorheen slecht leverbaar... nu opeens wel weer
(iemand een D0 hebben?)
Hangt nogal af van je spullen en bijvoorbeeld de omgevingstemperatuur lijkt me.....
Ja hoor geef maar.Tijgert schreef op zondag 31 mei 2009 @ 02:46:
Ja ach, die W3520's waren voorheen slecht leverbaar... nu opeens wel weer(iemand een D0 hebben?)
Prima temps.Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:53:
Mmmm
Maar als je daar ff niet naar kijkt zijn de temps dan
redelijk ?
AMD Nieuwsdiscussie
Zeer goed lijkt me tenminste als het onder lucht is.Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2009 @ 11:53:
Mmmm
Maar als je daar ff niet naar kijkt zijn de temps dan
redelijk ?
Hij gebruikt een WC of zo als koeling. Tenminste dat zegt hij zelf.n0elite schreef op zondag 31 mei 2009 @ 16:28:
[...]
Zeer goed lijkt me tenminste als het onder lucht is.
[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 31-05-2009 16:36 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Volgens mij kloppen hier de temps niet. Met een scythe mugen 2 en een gigabyte ud4p plankje heb ik hier idle 43 graden en 75 graden op load. En hij is slechts overgeclockt naar 3ghz!
Ik mijn systeem laten assembleren door azerty. Niet erg goed gebeurt dus?
Ik mijn systeem laten assembleren door azerty. Niet erg goed gebeurt dus?
Misschien niet maar kom je snel achter als je de koeler er weer afhaalt en opnieuw plaatst.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Ik heb geen ervaring ermee en wil niks slopen. Het is alleen nu wel erg warm op deze kamer. Misschien ligt het daar aan? Het is hier zo'n 25-27 graden. Maakt dat echt 10 graden uit?
Bij 15 x 175 kwam ik op 95 graden uit. Echt veel te warm dus. Nog adviezen? Moet ik nieuwe pasta aanbrengen? Zo ja, welke raden jullie aan?
Bij 15 x 175 kwam ik op 95 graden uit. Echt veel te warm dus. Nog adviezen? Moet ik nieuwe pasta aanbrengen? Zo ja, welke raden jullie aan?
De temp van de CPU ligt vooral aan de Vcore en minder aan het aantal GHz. 
Dus waar heb je de Vcore op staan?
Dus waar heb je de Vcore op staan?
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
heel erg bedankt! Hij loopt nu wel een stuk cooler. Idle 49 graden en load 70 graden op 3.33ghz met turbo mode. Ik hoop dat normaal is?
De vcore stond op 1.2475V ik heb hem op 1.2 gezet. Dat hielp een stuk. Maar de temps zijn nog steeds iets aan de hoge kant. Maar het is ook met prime 95 in een kamer van 26 graden.
De vcore stond op 1.2475V ik heb hem op 1.2 gezet. Dat hielp een stuk. Maar de temps zijn nog steeds iets aan de hoge kant. Maar het is ook met prime 95 in een kamer van 26 graden.
Ik haal 60 graden load met 3,6Ghz @ 1.10v . Mijn koeler is een scythe mugen 2 met mx-2 koelpasta.
Verwijderd
Ik heb geen idee waar ik die vcore nu op moet zetten. Default verandert ook wel eens. Hij stond eerst op 1.2475 en ik heb een D0. Nu zegt hij weer dat hij 1.075 v nodig heeft. Ik ga het maar eens proberen?
Welke vcore is een beetje normaal? Ik weet dat het per proc verschilt.
Iedere i7 is verschillend. Dat jij steeds verschillende v.cores hebt komt omdat je C1E , EIST en andere energiebesparende functies hebt aanstaan. Dit houdt in dat je CPU automatisch wordt teruggeklokt zodra jij je CPU minder gebruikt, daardoor gaat ook je v.core omlaag. als je die functies uit zou schakelen en je kloksnelheid vast zou zetten zou je een veel stabielere voltage hebben.Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 20:29:
Ik heb geen idee waar ik die vcore nu op moet zetten. Default verandert ook wel eens. Hij stond eerst op 1.2475 en ik heb een D0. Nu zegt hij weer dat hij 1.075 v nodig heeft. Ik ga het maar eens proberen?
Toch naar aanleiding van jullie reacties even wat checks gedaan;BGB4rn schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:49:
word de koeler dan ook echt warm zodat je het idee hebt dat er een cpu onder zit van een graad of 80 ? als dat niet het geval is is het toch echt een probleem met de overdracht tussen de cpu en de koeler.
Ik heb HTT aangezet, 1.21v en Linxen en krijg core0 met dit weer dan tegen de 90graden, de koperen heatpipes kan ik aanraken en zijn echt niet super warm (tussen de 40-45c), de heatpipe achtigen op mijn mobo zijn daar int egen echt HEET.. niet erg lang aan te raken...
zouden de heatpipes van mijn mugen2 echt warm/heet moeten zijn?
Verwijderd
C1E heb ik uit staan. Eist verandert dacht ik het aantal volt niet maar wel het aantal mhz.n0elite schreef op maandag 01 juni 2009 @ 20:35:
[...]
Iedere i7 is verschillend. Dat jij steeds verschillende v.cores hebt komt omdat je C1E , EIST en andere energiebesparende functies hebt aanstaan. Dit houdt in dat je CPU automatisch wordt teruggeklokt zodra jij je CPU minder gebruikt, daardoor gaat ook je v.core omlaag. als je die functies uit zou schakelen en je kloksnelheid vast zou zetten zou je een veel stabielere voltage hebben.
Gister alleen grote error gekregen. Cmos gereset. Nu doet hij het weer goed.
Als mijn systeem overgeclockt is duren boot ups veel langer. Ik eerst gaan de fans vol op draaien (normaal deed hij eerst ook). Daarna gaan ze nog een keer vol op draaien. En daarna nog een keer en dan zie ik pas het beginscherm van mijn bios. Is dit normaal?
Verwijderd
Gisteren een tijdje games gespeeld op 4 gig en liep zoals het hoord.
Nu weer een lichte oc gedaan
4100mhz 20x205
Max 70 graden schat ik want moet nog wat langer testen.
Maar wel onder de 1.3V
Nu weer een lichte oc gedaan
4100mhz 20x205
Max 70 graden schat ik want moet nog wat langer testen.
Maar wel onder de 1.3V

Verwijderd
ik wil op zich wel heel hoog gaan maar ik heb hier een raar probleem.
Als alles op stock staat dan gaan de fans gewoon 1 keer heel hard draaien als ik hem opstart. Als ik hem boven de 150 BLCK doe gebeurd dat 2 x bij een start up.
Heel vreemd. Weet iemand hoe dat kan en hoe ik het kan verhelpen want ik vind het zelf wel irritant. Soms gaat hij zelfs 3 keer spinnen bij een start up.
Als alles op stock staat dan gaan de fans gewoon 1 keer heel hard draaien als ik hem opstart. Als ik hem boven de 150 BLCK doe gebeurd dat 2 x bij een start up.
Heel vreemd. Weet iemand hoe dat kan en hoe ik het kan verhelpen want ik vind het zelf wel irritant. Soms gaat hij zelfs 3 keer spinnen bij een start up.
Is je voeding wel voldoende?
Heb je dit probleem ook wanneer je je pc niet overklokt?
Heb je de laatste bios draaien?
Heb je dit probleem ook wanneer je je pc niet overklokt?
Heb je de laatste bios draaien?
Verwijderd
ik heb een 620 watt voeding. Dit probleem heb ik niet als mijn systeem op normale waarden staat. De bios is wel nieuw maar neit de nieuwste denk ik. Het is F6 of F7. Ik ben bang dat het daar niet mee verholpen gaat worden.
Het duurt gewoon langer om te posten. De fans beginnen 2 keer hard te draaien ipv 1 keer (dit is normaal bij pc's). Het lijkt alsof hij meerdere pogingen doet om te posten.
Het duurt gewoon langer om te posten. De fans beginnen 2 keer hard te draaien ipv 1 keer (dit is normaal bij pc's). Het lijkt alsof hij meerdere pogingen doet om te posten.
Verwijderd
mooie overclock.
Ik heb hier nog steeds het probleem. Windows gaat sloom opstarten boven de 150blck. Erg irritant. ik kan dus niet normaal hoger komen dan 3ghz. Nieuwste bios, goede psu, redelijk gekoeld (zomer temps), ik snap het echt niet. Heb verschillende voltages geprobeerd.
Heeft iemand nog ideeën?
Ik heb hier nog steeds het probleem. Windows gaat sloom opstarten boven de 150blck. Erg irritant. ik kan dus niet normaal hoger komen dan 3ghz. Nieuwste bios, goede psu, redelijk gekoeld (zomer temps), ik snap het echt niet. Heb verschillende voltages geprobeerd.
Heeft iemand nog ideeën?
Verwijderd
Volgens mij heb ik nu mijn 24/7 oc bereikt die ik wou berijken.
En dat is 4200mhz max 70 graden. Maar nu vraag ik mij af waarom in turbo modus
alleen met stresprime trug sprinkt naar normale modes en niet met benchmark progamma's
alleen met stresprime trug sprinkt naar normale modes en niet met benchmark progamma's
Ik draai ook 4200 Mhz met turbo maar heb nog nooit gezien dat hij terugsprong naar 4000. Dat hoort volgens mij te gebeuren als je het TDP overschrijdt. Gebruik je hier heel veel voltage voor ofzo? Bij Prime belast je de CPU veel meer dan benchmark programma's dus kan me voorstellen dat dat dan gebeurt.Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 10:46:
Volgens mij heb ik nu mijn 24/7 oc bereikt die ik wou berijken.
anathema
Verwijderd
Wat is de tdp voltge dan ? En in de bios zie ik nergen TDP staan bij de voltage'sanathema schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 13:18:
[...]
Ik draai ook 4200 Mhz met turbo maar heb nog nooit gezien dat hij terugsprong naar 4000. Dat hoort volgens mij te gebeuren als je het TDP overschrijdt. Gebruik je hier heel veel voltage voor ofzo? Bij Prime belast je de CPU veel meer dan benchmark programma's dus kan me voorstellen dat dat dan gebeurt.
Hij doet prima 4400mhz op 1.40V en 1.32V voor 4200mhz stabiel
TDP van de core i7 is 130 watt geloof en als je daar over heen gaat door een overclock gaat de turbo modus als het goed is uit. Bij welk voltage dit gebeurt heb ik geen idee van en staat ook niet in de bios. Ik gaf het meer aan als mogelijke oorzaak. Ik heb zelf wel wat minder volts nodig voor 4200 Mhz (inclusief turbo dus), 1.20 volt in CPU-Z, maar ik dacht niet dat 1.32 op zich heel hoog is..Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 17:39:
[...]
Wat is de tdp voltge dan ? En in de bios zie ik nergen TDP staan bij de voltage's
Hij doet prima 4400mhz op 1.40V en 1.32V voor 4200mhz stabiel
anathema
Verwijderd
anathema heb jij een D0? want dan heb je sowieso minder voltage nodig. Ik haal hier op 1.12 v (cpu z zegt constant 1.07v geen idee waarom) 3.4 ghz. Ik weet niet of dit normaal is of heb ik een slecht exemplaar?
Ik heb mensen gezien die haast 1.5 nodig hadden voor 4ghz.
Verwijderd
Heeft niks te maken met TDP maar met Tjunction max.
Door intel bevestigde specs zijn er nog niet, maar iedereen houdt 90 graden aan.
Wordt je processor dus warmer als dat gaat hij zich terugklokken, mits je dit
in de bios uitgeschakeld hebt...
Ik kan 214*21 (HTT aan) en 219*21 (HTT uit) zonder problemen stressen.. de warmste core
wordt 85 graden op een hete zomerdag...
Door intel bevestigde specs zijn er nog niet, maar iedereen houdt 90 graden aan.
Ik kan 214*21 (HTT aan) en 219*21 (HTT uit) zonder problemen stressen.. de warmste core
Verwijderd
Is dit toevalling bij hardware monitor in te schakelen. Maar dan nog is mijn cpu geen 90 graden als hij trugVerwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 22:35:
clockt. Ik zal eens kijken waar ik in de bios het kan veranderen qwa temps
Ik heb een D0 ja.Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 21:18:
anathema heb jij een D0? want dan heb je sowieso minder voltage nodig. Ik haal hier op 1.12 v (cpu z zegt constant 1.07v geen idee waarom) 3.4 ghz. Ik weet niet of dit normaal is of heb ik een slecht exemplaar?
3.4 Ghz met 1.07 volt lijkt me niet verkeerd. Probeer es wat je nodig hebt voor 4 Ghz+. Ik ga altijd van CPU-Z waardes uit, bios waardes zijn wel wat hoger idd.
Ik heb voor 4.2 Ghz 1.2375 ingesteld in de bios en heb daarmee 1.20 volt readout in CPU-Z. Dit is met HT aan. Ik heb HT momenteel uit staan en heb dan 1.18 volt CPU-Z nodig (=1.2125 bios).
anathema
Op de intel site staat het volgende over turbo mode:Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 22:35:
"Any of the following can set the upper limit of Intel Turbo Boost Technology on a given workload:
•Number of active cores
•Estimated current consumption
•Estimated power consumption
•Processor temperature"
Temperatuur maar ook stroomverbruik dus. Maar goed, ik kan me voorstellen dat je met die brute overclocks vrij gauw over de 130 watt heengaat, maar toch lees ik inderdaad haast nooit dat bij iemand de multiplier weer terug gaat naar van 21 naar 20 in turbo mode. Maar kan dus blijkbaar wel.
anathema
Verwijderd
Bij cpu-z schommelt het bij mij wat. Soms is het 1.088v soms 1.104. Maar nooit 1.250 waarop hij ingesteld staat. Ik zal eens gaan kijken of ik bij de 4ghz kan komen maar nu doet hij het goed en eigenlijk merk je er niet veel van in desktop gebruik. Ik wil graag een watt-meter hebben om te kijken hoeveel hij zou verbruiken op 4ghz. Heb jij dat gemeten?anathema schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 00:18:
[...]
Ik heb een D0 ja.
3.4 Ghz met 1.07 volt lijkt me niet verkeerd. Probeer es wat je nodig hebt voor 4 Ghz+. Ik ga altijd van CPU-Z waardes uit, bios waardes zijn wel wat hoger idd.
Ik heb voor 4.2 Ghz 1.2375 ingesteld in de bios en heb daarmee 1.20 volt readout in CPU-Z. Dit is met HT aan. Ik heb HT momenteel uit staan en heb dan 1.18 volt CPU-Z nodig (=1.2125 bios).
Als ik een stresstest op 8 threads doe gaat hij automatisch naar 21x multiplier. Erg vreemd.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2009 07:46 ]
Heb je C1E en EIST uit staan? Anders daalt de multiplier en het gebruikt voltage als de pc idle is.
Ik heb geen verbruik gemeten, maar ik dacht (hoop) dat dat bij 1.18 volt wel iets mee zal vallen ondanks dat het 4200 Mhz is.
Ik heb geen verbruik gemeten, maar ik dacht (hoop) dat dat bij 1.18 volt wel iets mee zal vallen ondanks dat het 4200 Mhz is.
anathema
Verwijderd
Op 4500Mhz HTT aan trekt mijn computer 490 watt uit het stopcontact onder LinX max mem.
Dat is met scherm uit en een 6600LE passive videokaart...
Dat is met scherm uit en een 6600LE passive videokaart...
Verwijderd
Beide uit staan maar kan ook een bios probleem zijn.anathema schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 07:57:
Heb je C1E en EIST uit staan? Anders daalt de multiplier en het gebruikt voltage als de pc idle is.
Instellingen van voltage's zal ik zo wel laten zien.
IK merk wel dat in rust mij Vcore met turbo modus aan ook omhoog schiet naar 1.40v @ 4420MHZ
zonder dat ik er aan heb gezeten. QPI voltage staat wel standaard ingesteld op1.80V
maar dat is nog lang niet in de rode zone.
Wth, QPI van 1.8V? hoort dat niet vééél lager, of zit ik nu aan een ander voltage te denken?
Verwijderd
Blijkbaar niet want het is een standaard instelling.thijszor schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 12:20:
Wth, QPI van 1.8V? hoort dat niet vééél lager, of zit ik nu aan een ander voltage te denken?
Verder ik PLL ook 1.8V stantaard
Ik heb de D0
qpi pll is veelal 1,80v stock, niet te verwarren met vqpi/vtt
Verwijderd
Oke dan nergens om zorgen over te maken denk ik dan.
Ik gebruik trouwens hardware monitor nu maar
er staan 2 cpu warmte metingen bij.
Eén die één tempratuur weer geeft en een ander
die de tempratuur van de core's weer geeft. Nu weet ik niet
welke van de 2 ik het beste kan gebruiken bij het oc-en.
De één is 50 graden onder load en de ander 65 graden onder load van 10 min.
Bij de zitten nog onder de norm van intel max temp.
Ik gebruik trouwens hardware monitor nu maar
er staan 2 cpu warmte metingen bij.
Eén die één tempratuur weer geeft en een ander
die de tempratuur van de core's weer geeft. Nu weet ik niet
welke van de 2 ik het beste kan gebruiken bij het oc-en.
De één is 50 graden onder load en de ander 65 graden onder load van 10 min.
Bij de zitten nog onder de norm van intel max temp.
Verwijderd
Mijn systeem heeft 1.25 volt nodig om 3.8 ghz te halen. Niet heel erg slecht maar ook niet heel erg goed.
Oi,
Ik heb nu ook een Core I7 Systeempje.
Core I7 920
Gigabyte UD5
Corsair XMS3 6 GB DDR3 1600 MHz
XFX GeForce GTX 275
Scythe Mugen II cooler.
Maar ik zit met een probleempje.. nouja vraagje. Want als ik temps van de core uitlees in Speedfan dan zijn deze idle rond de 23°c. Maar als ik Realtemp of CPUID HwMonitor gebruik zijn deze rond de. 40°c. Nou zou ik zeggen dat de Mugen 2 de temps lager zou houden zonder overclock.
Met Prime 95 Gaan mijn temps al snel naar de 70°c. Heb ik gewoon en bagger warmte opwekkende CPU batch? of zijn de temps van Speedfan de juiste ? De tool "Easytune6"Van Gigabyte geeft ook 30°c idle aan.
Hebben de mensen die een Mugen II aangeschaft hebben trouwens een nieuwe Fan op dat ding gedaan ? Ik weet niet wat de stock fan doet qua ariflow namelijk.
Ik wil graag gaan overklokken maar dan wil ik wel zeker weten dat mijn temps redelijk blijven. niet dat ik er vanuit ga dat hij op 80 blijft terwijl hij 100°c staat te bakken.
Core I7 920
Gigabyte UD5
XFX GeForce GTX 275
Scythe Mugen II cooler.
Maar ik zit met een probleempje.. nouja vraagje. Want als ik temps van de core uitlees in Speedfan dan zijn deze idle rond de 23°c. Maar als ik Realtemp of CPUID HwMonitor gebruik zijn deze rond de. 40°c. Nou zou ik zeggen dat de Mugen 2 de temps lager zou houden zonder overclock.
Met Prime 95 Gaan mijn temps al snel naar de 70°c. Heb ik gewoon en bagger warmte opwekkende CPU batch? of zijn de temps van Speedfan de juiste ? De tool "Easytune6"Van Gigabyte geeft ook 30°c idle aan.
Hebben de mensen die een Mugen II aangeschaft hebben trouwens een nieuwe Fan op dat ding gedaan ? Ik weet niet wat de stock fan doet qua ariflow namelijk.
Ik wil graag gaan overklokken maar dan wil ik wel zeker weten dat mijn temps redelijk blijven. niet dat ik er vanuit ga dat hij op 80 blijft terwijl hij 100°c staat te bakken.
Always look on the bright side of life.
Idle rond de 23 lijkt me niet echt realistisch voor de Core i7 en sowieso is SpeedFan crap imo.
Wat betreft Easytune die leest de Tcase temp uit en Realtemp, CoreTemp en HWMonitor (denk ik dan ook) lezen de Tjunction sensors uit deze zitten in elke core.
Wat betreft Easytune die leest de Tcase temp uit en Realtemp, CoreTemp en HWMonitor (denk ik dan ook) lezen de Tjunction sensors uit deze zitten in elke core.
AMD Nieuwsdiscussie
De meest recente versie van Speedfan leest mijn core sensoren nochtans hetzelfde uit als Coretemp en anderen
Verwijderd
Ik had eerste (vergelijkbare setup) ook hoge temps met mijn mugen 2. Blijkt dat die gigabyte bios de voltages veel te hoog zette.clifdon schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 15:33:
Oi,
Core I7 920
Gigabyte UD5
XFX GeForce GTX 275
Scythe Mugen II cooler.
En nog een tip. Zet performance enhance op STANDARD. Dit maakt je systeem echt veel stabieler bij ocen.
Wat anders: mijn turbo mode staat constant aan als ik mijn cpu stress. Dus ook als ik 8 threads stress gaat hij naar 21x. Is dit normaal? Hebben jullie dit ook? Ik dacht dat trubo alleen aan mocht als 2 of minder cores belast werden. Het is niet echt een probleem want ik vind het wel fijn. Maar ik vroeg me af of jullie dit ook hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2009 17:55 ]
Dan heb je dat fout gedachtVerwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 17:54:
[...]
Ik dacht dat trubo alleen aan mocht als 2 of minder cores belast werden.
@ Ritsaart
Idd man hij zet de Vcore op 1.35+V Stock
(gemeten met HW monitor.) Maar als ik in BIOS kijk staat hij op 0.95v ingesteld.
Ooh dat Mobo gooit hem dus omhoog zodra windows boot. Slecht slecht slecht
Had dat misschien toch mijn processor kunnen kosten zeg.
nu draait hij @ x12.0 bclk 190.0Mhz en 0.912v (CPU-z) Ik heb trouwens een D0 en heb gehoort dat deze dus warmer worden. Maarja ik ga eerlijk gezegt ook niet voor de 24/7 4Ghz clock. Ik wil op 3.6Ghz Stable gaan draaien ofzo. Miss nog wel iets lager. Ligt aan de temps die hij gaat geven.
Met vCore verlaging kan ik net zo hooge Bclk halen als met dat hoge voltage. Dus maar zo laag mogelijk halen.. Nou ff 40 mins Prime Draaien en dan kijken wat hij doet.
Hoó shit Fully loaded 47°c Max D= Lol zo mar 15~20°c er af =P is kijken of ik nu nog wat kan spelen met Bclk
Idd man hij zet de Vcore op 1.35+V Stock
Ooh dat Mobo gooit hem dus omhoog zodra windows boot. Slecht slecht slecht
nu draait hij @ x12.0 bclk 190.0Mhz en 0.912v (CPU-z) Ik heb trouwens een D0 en heb gehoort dat deze dus warmer worden. Maarja ik ga eerlijk gezegt ook niet voor de 24/7 4Ghz clock. Ik wil op 3.6Ghz Stable gaan draaien ofzo. Miss nog wel iets lager. Ligt aan de temps die hij gaat geven.
Met vCore verlaging kan ik net zo hooge Bclk halen als met dat hoge voltage. Dus maar zo laag mogelijk halen.. Nou ff 40 mins Prime Draaien en dan kijken wat hij doet.
Hoó shit Fully loaded 47°c Max D= Lol zo mar 15~20°c er af =P is kijken of ik nu nog wat kan spelen met Bclk
Always look on the bright side of life.
Verwijderd
als je op zo'n laag voltage zit dan gaat het wel hard omlaag. Mijn draait hier op 1.17 volt op 3.6 ghz met turbo (eigenlijk dus 3.8ghz). Jij haalt wel hele lage voltages. Mijne komt met deze settings in de 70 graden (70-75). Ik neem aan dat dat veel te warm is met mijn scythe mugen 2. Ik heb het gevoel dat hij niet goed erop zit hoewel dat wel gek zou zijn want ik heb hem bij azerty laten assembleren.
Ben op zich wel tevreden. Deze temps haal ik alleen in stresstests en die doe ik nooit. Als ik game zit hij op 3.8ghz wat dus bijna 4ghz is.
Ben op zich wel tevreden. Deze temps haal ik alleen in stresstests en die doe ik nooit. Als ik game zit hij op 3.8ghz wat dus bijna 4ghz is.
hey ritsaart,
draai ook op 3800 mhz @ 1.216v (geen turbo) maar met prime95 wordt me cpu tussen de 73 en 80 graden.. op de vier cores. Ik had ook het vermoeden dat het beter kon, net me nieuwe PSU geinstalled dus helemaal opnieuw de pc in elkaar gezet, minder cool paste, en verdeelt met een lijntje artic silver 5 over de vier cores heen...
maar die temps zijn volgens mij wel okee.. ik kan me niet voorstellen dat ik 2x me koeler verkeerd heb gemonteerd en/of verkeerde hoeveelheid as5 heb gebruikt.. 2e minder, en dat heeft de temps iets geholpen.
edit:
weet iemand hoe ik mijn qpi voltage kan uitlezen met een asus p5t v2 ? misschien is er nog wat winst te behalen door handmatig de qpi in te stellen ipv auto, ivm warmte op de l3 caches.
draai ook op 3800 mhz @ 1.216v (geen turbo) maar met prime95 wordt me cpu tussen de 73 en 80 graden.. op de vier cores. Ik had ook het vermoeden dat het beter kon, net me nieuwe PSU geinstalled dus helemaal opnieuw de pc in elkaar gezet, minder cool paste, en verdeelt met een lijntje artic silver 5 over de vier cores heen...
maar die temps zijn volgens mij wel okee.. ik kan me niet voorstellen dat ik 2x me koeler verkeerd heb gemonteerd en/of verkeerde hoeveelheid as5 heb gebruikt.. 2e minder, en dat heeft de temps iets geholpen.
edit:
weet iemand hoe ik mijn qpi voltage kan uitlezen met een asus p5t v2 ? misschien is er nog wat winst te behalen door handmatig de qpi in te stellen ipv auto, ivm warmte op de l3 caches.
[ Voor 14% gewijzigd door knights16 op 07-06-2009 19:18 ]
Als ik C1 en EIST uit zet, maar de voltages op auto laat dan is het voltage volgens CPU-Z 1.216. Als ik vervolgens de processor volledig belast met Prime95 daalt het voltage iets naar precies 1.200. Ik dacht dat het voltage in idle juist lager zou zijn dan onder load.
Daarnaast als ik C1 en EIST aanzet en het voltage vast zet, dan gebeurt ongeveer hetzelfde. Het voltage staat in de bios op 1.150 ofzo... in CPU-Z betekent dat in idle 1.140 (weet het niet precies, maar iig significant hoger dan onder full load), maar als ik dan de processor volledig belast met Prime95 dan daalt het voltage naar 1.096.
Kan iemand dit verklaren?
Gigabyte UD5, Coolermaster Silent Pro 700, i7 920.
Daarnaast als ik C1 en EIST aanzet en het voltage vast zet, dan gebeurt ongeveer hetzelfde. Het voltage staat in de bios op 1.150 ofzo... in CPU-Z betekent dat in idle 1.140 (weet het niet precies, maar iig significant hoger dan onder full load), maar als ik dan de processor volledig belast met Prime95 dan daalt het voltage naar 1.096.
Kan iemand dit verklaren?
Gigabyte UD5, Coolermaster Silent Pro 700, i7 920.
het moet te maken hebben met de eh hoe heethetookalweer 'load calibration' optie.. check maar je bios naar iets soortgelijkt, dit kun je op disabled zetten (intel specs) enabled (moederbord regelt get) of auto (tja welke zou die dan kiezen)..
Ah, ja ik heb de beschrijving even gelezen in de handleiding:knights16 schreef op maandag 08 juni 2009 @ 09:38:
het moet te maken hebben met de eh hoe heethetookalweer 'load calibration' optie.. check maar je bios naar iets soortgelijkt, dit kun je op disabled zetten (intel specs) enabled (moederbord regelt get) of auto (tja welke zou die dan kiezen)..
"Load-Line Calibration:
Enables or disables Load-Line Calibration. Enabling this feature adjusts Vdroop, keeping the CPU
voltage more constant under light and heavy CPU load. Disabled sets the CPU voltage following
Intel specifications. (Default: Disabled)"
Blijkbaar kan ik even proberen die aan te zetten.
PS/EDIT: Zijn er nog mensen die ervaring hebben met deze setting? Welke geeft betere resultaten? Enabled/Disabled?
[ Voor 7% gewijzigd door Ghost81 op 08-06-2009 09:52 ]
Enabled geeft meestal een lager voltage voor dezelfde overklok.
AMD Nieuwsdiscussie
Dit topic is gesloten.