Wat vervelend. Je zou juist denken dat een amex kaart goed werkt in de VS.menzo schreef op donderdag 18 december 2025 @ 02:39:
Hebben jullie al eens gehad dat Amex een limiet op chip+signature heeft? Ik ben in de VS, waar zeker in kroegen chip+signature heel normaal is.
Maar sinds vandaag werkt dat niet meer. Iedere keer dat ze bij hun POS systeem de kaart insteken is de transactie declined en krijg ik een sms of ik mijn pin ben vergeten. Als ze de kaart contactloos tappen werkt het wel. Maar met tap kan niet iedere kroeg een tab openen. Gisteren werkte het wel gewoon allemaal.
Ook een winkel als Walmart accepteert mijn kaart niet, en vraagt niet gewoon om een pincode, terwijl mijn bunq CC gewoon een pincode vraagt op de zelfde terminal.
Amex chat was ook niet heel behulpzaam.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Volgende week weer. Twee weken later ga ik drie weken naar Azië: kom maar op met een leuke aanbieding, anders gebruik ik m'n Mastercard.Mawlana schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:20:
[...]
Datapuntje erbij:
***members only***
- 50k MR + 3 maanden 1 extra MR per uitgegeven euro (dus dubbele MR)
Goede timing voor de dubbele MR. Volgende week een weekje Dubai. Hotels zijn nog niet afgeschreven.
Juist in landen met een andere valuta leek mij AMEX nooit interessant met zijn 2,5% wisselkoersopslag. Met dubbele MR is het wel interessant?
Ligt er wat mij betreft aan hoe je de MR waardeert. De waarde in korting op je maandafrekening is omgerekend 0,3% over je uitgaven (bij 1 punt per euro) dus dat zet zelfs met dubbele punten geen zoden aan de dijk.xileS schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 07:26:
Juist in landen met een andere valuta leek mij AMEX nooit interessant met zijn 2,5% wisselkoersopslag. Met dubbele MR is het wel interessant?
Omzetten naar Miles in een frequent flyer programma levert meer op, en hangt ook af hoe je die FF Miles waardeert.
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:44
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Los van punten is het voor mij ook een stuk risico afdekken. Hotelovernachting, autohuur: amex heeft bij mij best wel wat terugbetaald als ik het niet terugkreeg van de leverancier.xileS schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 07:26:
Zou dat bij andere creditcards anders zijn geweest, denk je?We Are Borg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:42:
[...]
Los van punten is het voor mij ook een stuk risico afdekken. Hotelovernachting, autohuur: amex heeft bij mij best wel wat terugbetaald als ik het niet terugkreeg van de leverancier.
M’n AmEx platinum CC heeft een fantastische autoverhuur dekking; je kunt zorgeloos elke auto tot een dagwaarde van iets van 65k€ zonder enige andere verzekering huren. Je kunt bovendien status matchen van je Hertz President’s Circle naar equivalenten van Avis, Europecar en Sixt. Vooral Sixt is handig want die biedt in de app altijd AmEx ondersteuning én geeft je de mogelijkheid om geen verzekering af te sluiten. Voelt echt als een life hack als je regelmatig auto’s huurt. Volgens mij is er geen andere CC in NL met iets vergelijkbaars.Rubbergrover1 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:59:
Zou dat bij andere creditcards anders zijn geweest, denk je?
Samen met Privium en Priority Pass kom ik hiermee makkelijk uit de kosten.
[ Voor 32% gewijzigd door Radiodurans op 01-01-2026 14:16 ]
MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS
Autohuur kan ik mij voorstellen, dan heb je bv geen extra verzekeringen nodig.We Are Borg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 13:42:
[...]
Los van punten is het voor mij ook een stuk risico afdekken. Hotelovernachting, autohuur: amex heeft bij mij best wel wat terugbetaald als ik het niet terugkreeg van de leverancier.
Maar wat voor toegevoegde waarde heeft het betalen met Amex met een hotel reserving? Ik heb vandaag nog een hotel betaald met mijn N26 debit kaart en daardoor dus 2,5% wisselkoers kosten heb bespaard. Mis ik iets? Borg betaal ik wel met AMEX.
Voor autohuur gebruik ik ook liever mijn AMEX Platinum, maar als je dat status match al hebt hoef je in principe niet met Amex te betalen lijkt mij.Radiodurans schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:08:
[...]
M’n AmEx platinum CC heeft een fantastische autoverhuur dekking; je kunt zorgeloos elke auto tot een dagwaarde van iets van 65k€ zonder enige andere verzekering huren. Je kunt bovendien status matchen van je Hertz President’s Circle naar equivalenten van Avis, Europecar en Sixt.
- We Are Borg
Autohuur gaat verder dan puur verzekering. Ik huur regelmatig en er zijn genoeg autoverhuurbedrijven die toch opeens een refuel charge toevoegen nadat ik het vliegtuig ben ingestapt. Claim indienen en geld is gelijk gecrediteerd (Amex plaatst gelijk een credit en wacht dan op antwoord van leverancier). Via amex heb ik ook wel eens bijna 2k teruggekregen voor autohuur (moest wel naar Kifid maar goed). Met een debitcard ben je dan aardig kansloos: leverancier kan je gewoon negeren.xileS schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:39:
[...]
Autohuur kan ik mij voorstellen, dan heb je bv geen extra verzekeringen nodig.
Maar wat voor toegevoegde waarde heeft het betalen met Amex met een hotel reserving? Ik heb vandaag nog een hotel betaald met mijn N26 debit kaart en daardoor dus 2,5% wisselkoers kosten heb bespaard. Mis ik iets? Borg betaal ik wel met AMEX.
Idem met hotels. Je loopt wel eens tegen een hotel aan die het niet zou nauw neemt met de wet / voorwaarden.
@Rubbergrover1 als aanvulling op bovenstaande: alle creditcard maatschappijen zijn imo niet heel lekker in claim afhandeling. Maar beste ervaring qua dekking heb ik wel met amex.
[ Voor 11% gewijzigd door We Are Borg op 01-01-2026 18:52 ]
Gelukkig heb ik wat dat betreft geen gekkigheid meegemaakt met autohuur (tot nu toe alleen in Europa gehuurd) of hotel.We Are Borg schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 18:48:
[...]
Autohuur gaat verder dan puur verzekering. Ik huur regelmatig en er zijn genoeg autoverhuurbedrijven die toch opeens een refuel charge toevoegen nadat ik het vliegtuig ben ingestapt. Claim indienen en geld is gelijk gecrediteerd (Amex plaatst gelijk een credit en wacht dan op antwoord van leverancier). Via amex heb ik ook wel eens bijna 2k teruggekregen voor autohuur (moest wel naar Kifid maar goed). Met een debitcard ben je dan aardig kansloos: leverancier kan je gewoon negeren.
Idem met hotels. Je loopt wel eens tegen een hotel aan die het niet zou nauw neemt met de wet / voorwaarden.
@Rubbergrover1 als aanvulling op bovenstaande: alle creditcard maatschappijen zijn imo niet heel lekker in claim afhandeling. Maar beste ervaring qua dekking heb ik wel met amex.
Betreft problemen met je autohuur, neem je dus niet eens contact met de verhuurder zelf op maar rechtstreeks met AMEX?
Met hotels heb ik eigenlijk nooit problemen en mocht er iets zijn tot nu toe altijd met hotel zelf kunnen oplossen. Nu bv bij een bekend keten (met status via AMEX) en bij inchecken gelijk met mijn debitcard betaald, puur om geen wisselkoersopslag te hoeven betalen. Als het een niet bekend hotel was, dan was ik denk ik idd eerder geneigd om mijn met mijn AMEX te betalen.
Wat dat betreft vind ik de opslag bij AMEX vrij hoog. Als die lager of 0 was dan is die ook buiten EU veel interessanter.
[ Voor 3% gewijzigd door xileS op 01-01-2026 19:20 ]
- We Are Borg
Jawel, dat is onderdeel van elk claim proces. Maar bijv in Mexico hebben ze per email toegezegd het te crediteren. Nooit ontvangen, via amex zo regelt. En zo zijn er nog wel meer landen waarbij ik alleen via amex de kosten terugkreeg.xileS schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 19:18:
[...]
Betreft problemen met je autohuur, neem je dus niet eens contact met de verhuurder zelf op maar rechtstreeks met AMEX?
Bij grote ketens is de kans op problemen ook wel kleiner. Persoonlijk blijf ik bij vakanties graag weg van deze ketens en dan is, zeker buiten Europa, betalen met amex voor mij een no brainerMet hotels heb ik eigenlijk nooit problemen en mocht er iets zijn tot nu toe altijd met hotel zelf kunnen oplossen. Nu bv bij een bekend keten (met status via AMEX) en bij inchecken gelijk met mijn debitcard betaald, puur om geen wisselkoersopslag te hoeven betalen. Als het een niet bekend hotel was, dan was ik denk ik idd eerder geneigd om mijn met mijn AMEX te betalen.
Die wisselkoersopslag is een druppel op de gloeiende plaat. Het is niet alsof ik daardoor honderden euro's duurder uit ben.
Als ik echt geld wil besparen in landen met buitenlandse valuta, dan gebruik ik of cash of Wise. Amex is voor mij puur gemak. Mastercard heb ik als backup, en daarom probeer ik het uitstaande saldo altijd op 0 te houden. Op die manier houd ik zicht op de financiën.
Als ik echt geld wil besparen in landen met buitenlandse valuta, dan gebruik ik of cash of Wise. Amex is voor mij puur gemak. Mastercard heb ik als backup, en daarom probeer ik het uitstaande saldo altijd op 0 te houden. Op die manier houd ik zicht op de financiën.
Autohuur zou ik altijd doen met een kaart met goede verzekering. Persoonlijk nog nooit problemen gehad met hotels, maar ook daar kan het handig zijn. Voor de rest maakt het niet zoveel met welke kaart je betaald imo.
De wisselkoers op een AMEX is erg stevig inderdaad met 2.5%. Het is jammer dat AMEX nog een FX fee hanteert op een premium travel kaart met een zeer stevige annual fee als de Platinum.
Ik zie wel wat competitie ontstaan op dit vlak. Sinds kort rekent ING op hun Platinum creditcard de eerste 1000 euro per maand geen foreign currency fee meer. Deze kaart lijkt ook wel prima autohuurverzekering e.d. te hebben, al heb ik me niet verdiept in de precieze voorwaarden. De jaarbijdrage is slecht 52,5 euro, veel lager dan de AMEX producten. Wie weet gaat AMEX de tarieven ook verlagen in de toekomst, als andere partijen klanten afpakken met dit soort producten.
De ING kaart is wat mij betreft een veel interessanter product voor vakantie, door de eerste 1000 euro geen FX, plus de verzekeringen, voor een stuk lagere jaarbijdrage.
De wisselkoers op een AMEX is erg stevig inderdaad met 2.5%. Het is jammer dat AMEX nog een FX fee hanteert op een premium travel kaart met een zeer stevige annual fee als de Platinum.
Ik zie wel wat competitie ontstaan op dit vlak. Sinds kort rekent ING op hun Platinum creditcard de eerste 1000 euro per maand geen foreign currency fee meer. Deze kaart lijkt ook wel prima autohuurverzekering e.d. te hebben, al heb ik me niet verdiept in de precieze voorwaarden. De jaarbijdrage is slecht 52,5 euro, veel lager dan de AMEX producten. Wie weet gaat AMEX de tarieven ook verlagen in de toekomst, als andere partijen klanten afpakken met dit soort producten.
De ING kaart is wat mij betreft een veel interessanter product voor vakantie, door de eerste 1000 euro geen FX, plus de verzekeringen, voor een stuk lagere jaarbijdrage.
Bij 4000 euro ben je (al) 100 euro duurder uit ;p.Mawlana schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:07:
Die wisselkoersopslag is een druppel op de gloeiende plaat. Het is niet alsof ik daardoor honderden euro's duurder uit ben.
Maak zelden mee dat cash goedkoper is. Wisselkantoren rekenen niet vaak een gunstig tarief. Met N26 kost cash bij ATM opnemen iig 1,7% en dat is ook al goedkoper dan betalen met AMEX.Als ik echt geld wil besparen in landen met buitenlandse valuta, dan gebruik ik of cash of Wise.
Precies dit, als een premium travel kaart is het vreemd genoeg minder interessant om het echt voor alle reiskosten te gebruiken als je ook andere opties hebt.Tuniq schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 22:36:
Wanneer ik 10k uitgeef aan een vakantie (waarvan een groot deel in EUR met alle prepaid boekingen) ga ik niet moeilijk doen over €100.xileS schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 05:15:
[...]
Bij 4000 euro ben je (al) 100 euro duurder uit ;p.
Anyway, de simpele zaken (eten, drinken, kleren etc) reken ik doorgaans wel af met Wise en/of cash (locals hebben vaak liever cash). Anders wordt m'n Amex-overzicht chaotisch. 😂 Zaken waarvoor ik wel beroep wil kunnen doen op een verzekering (elektronica, hotel, vlucht etc) gaan steevast via Amex (en als het echt niet kan via mastercard).
Het is ook een beetje idd waar aan je het uitgeeft, maar als je het zo samenvat dan wijkt het niet veel af van hoe ik mijn Amex wel/niet gebruik. Verzekeringen heb ik in praktijk (gelukkig) nooit nodig, maar idd voorkeur gaat allereerst naar AMEX, maar dagelijkse dingen zoals eten of andere kleine uitgaven gaan gewoon via een pas dat goedkoper is.Mawlana schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:49:
[...]
Wanneer ik 10k uitgeef aan een vakantie (waarvan een groot deel in EUR met alle prepaid boekingen) ga ik niet moeilijk doen over €100.
Anyway, de simpele zaken (eten, drinken, kleren etc) reken ik doorgaans wel af met Wise en/of cash (locals hebben vaak liever cash). Anders wordt m'n Amex-overzicht chaotisch. 😂 Zaken waarvoor ik wel beroep wil kunnen doen op een verzekering (elektronica, hotel, vlucht etc) gaan steevast via Amex (en als het echt niet kan via mastercard).
250 euro op 10k is idd geen ramp, maar als het om betalingen gaan die makkelijk anders/goedkoper kunnen ga ik niet standaard mijn AMEX trekken. Bv in China heb ik mijn N26 Mastercard gekoppeld aan Alipay, want anders wordt het 2,5% voor AMEX en nog 3% voor Alipay (boven 200 RMB) per transactie.
Amex Platinum voordeel is geüpdatet. Er wordt vanaf 5 januari gewerkt met QR-codes.
Op AMS blijven de Grab&Fly's beschikbaar, op BRU en RTM zijn de ophaallocaties resp. EXKi en The Kitchen.
Belangrijkste voorwaarde:
Op AMS blijven de Grab&Fly's beschikbaar, op BRU en RTM zijn de ophaallocaties resp. EXKi en The Kitchen.
Belangrijkste voorwaarde:
Ik neem dus aan dat dit 12 boxjes per kwartaal betreft (6x box voor jezelf + gast). Niet dat ik zelf zoveel waarde hecht aan matige sandwiches, maar soit. Had eigenlijk gehoopt dat er ook op Schiphol wel andere locaties bij zouden komen...Het Voordeel kan twee keer per maand, met een maximum van zes keer per kalenderkwartaal per Platinum kaart
account, met één gast gebruikt worden. Het Voordeel kan door zowel de Platinum hoofdkaarthouder als de extra
Platinum kaarthouder (“kaarthouders”) gebruikt worden. Het (resterende) tegoed vindt u op de voucher in de
Amex Experiences App. Eventueel resterend tegoed vervalt om 23:59 uur op de dag vóór de eerste dag van het
nieuwe kalenderkwartaal.
- We Are Borg
Kan ik hieruit concluderen dat dit behoorlijk populair is onder de Amex plat gebruikers ? Want anders zou Amex niet zoveel moeite erin stoppen om het te beperken toch ?
Zelf nooit gebruikt en ben het ook niet van plan
Het is geen beperking, eerder een uitbreiding (van het aantal locaties/luchthavens waar het voordeel geldt).We Are Borg schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 07:52:
Kan ik hieruit concluderen dat dit behoorlijk populair is onder de Amex plat gebruikers ? Want anders zou Amex niet zoveel moeite erin stoppen om het te beperken toch ?
Het gaat neem ik aan vooral om een nauwkeurigere administratie, zoals hiervoor in dit draadje ook gemeld nam het personeel van de grab en fly het niet zo nauw met controle van bv de naam op de kaart en het als aparte transactie uitvoeren van 1 loungebox.
Ik vind het vooral fijn wanneer ik met een maatschappij vlieg en te gierig ben om €4 te betalen voor een fles lauwe cola. Of €10 voor een simpele sandwich. Denk aan sunexpress en pegasus richting Turkije.
Maar dat zijn vooral andere zaken dan wat We are borg benoemde. De zaken die benoemd werden (hotelovernachting, autohuur terugbetalen als je het niet terugkrijgt van de leverancier).Radiodurans schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:08:
[...]
M’n AmEx platinum CC heeft een fantastische autoverhuur dekking; je kunt zorgeloos elke auto tot een dagwaarde van iets van 65k€ zonder enige andere verzekering huren. Je kunt bovendien status matchen van je Hertz President’s Circle naar equivalenten van Avis, Europecar en Sixt. Vooral Sixt is handig want die biedt in de app altijd AmEx ondersteuning én geeft je de mogelijkheid om geen verzekering af te sluiten. Voelt echt als een life hack als je regelmatig auto’s huurt. Volgens mij is er geen andere CC in NL met iets vergelijkbaars.
Samen met Privium en Priority Pass kom ik hiermee makkelijk uit de kosten.
Het klinkt in mijn oren toch -oneerbiedig- vooral als een uitgebreide en erg dure reisverzekering plus lounge toegang, waarmee je toevallig ook kunt betalen (met flink extra opslag).
Oneerbiedig, maar feitelijk waar. Zo ook voor mij - ik heb deze kaart omdat die extra dingen voor mij nuttig zijn momenteel, maar sec de betaalmogelijkheden bieden voor mij geen meerwaarde boven de reguliere creditcard die ik toch al heb. Ja, de punten of miles voor uitgaven zijn 'leuk', maar die grijpstuivers kunnen mij gestolen worden. Die kunnen het verschil niet maken of de kaart de prijs wel of niet waard is.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:37:
[...]
Het klinkt in mijn oren toch -oneerbiedig- vooral als een uitgebreide en erg dure reisverzekering plus lounge toegang, waarmee je toevallig ook kunt betalen (met flink extra opslag).
Precies hierom ook een Amex kaart naast een reguliere CC. Het verbaast mij toch dat ICS hierin achterblijft. Voor de VISA Platinum is de doorlopende reisverzekering de enige perk en hun MasterCard Black een Priority Pass met 4 bezoeken per jaar (veel ste weinig voor de meeste reizigers onder ons) een geen gunstigere wisselkoers zoals ING sinds kort aanbied of andere voordelen.Zr40 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:06:
[...]
Oneerbiedig, maar feitelijk waar. Zo ook voor mij - ik heb deze kaart omdat die extra dingen voor mij nuttig zijn momenteel, maar sec de betaalmogelijkheden bieden voor mij geen meerwaarde boven de reguliere creditcard die ik toch al heb. Ja, de punten of miles voor uitgaven zijn 'leuk', maar die grijpstuivers kunnen mij gestolen worden. Die kunnen het verschil niet maken of de kaart de prijs wel of niet waard is.
Mede hierom houd Amex nog enigszins markt in NL door de 'perks' en hun membership/flying blue programma.
Het word voor sommige consumenten wss interessant om Revolut Metal af te nemen in plaats van een dure ICS kaart waarbij je ook nog eens een gunstige wisselkoers krijgt en een aankoopverzekering van 1 jaar,
Ik was ook al aan de revolut metal aan het kijken, maar het puntensysteem van Revolut blijft vaag. Er staat dat je het kan besteden aan deelnemende shops, maar nergens is er een lijst van die shops op hun website te vinden (ook niet via ChatGPT).Youtl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:45:
[...]
Precies hierom ook een Amex kaart naast een reguliere CC. Het verbaast mij toch dat ICS hierin achterblijft. Voor de VISA Platinum is de doorlopende reisverzekering de enige perk en hun MasterCard Black een Priority Pass met 4 bezoeken per jaar (veel ste weinig voor de meeste reizigers onder ons) een geen gunstigere wisselkoers zoals ING sinds kort aanbied of andere voordelen.
Mede hierom houd Amex nog enigszins markt in NL door de 'perks' en hun membership/flying blue programma.
Het word voor sommige consumenten wss interessant om Revolut Metal af te nemen in plaats van een dure ICS kaart waarbij je ook nog eens een gunstige wisselkoers krijgt en een aankoopverzekering van 1 jaar,
Ik denk dat je het gewoon over een heel kleine doelgroep hebt. Je zit in dit topic in een vrij kleine bubbel van mensen die bewust een duur abonnement kiezen omdat ze toevallig veel, en op eigen kosten, gebruik maken van die extra's. Maar de overgrote meerderheid van de mensen geeft daar niet om.Youtl schreef op zondag 4 januari 2026 @ 07:45:
[...]
Precies hierom ook een Amex kaart naast een reguliere CC. Het verbaast mij toch dat ICS hierin achterblijft. Voor de VISA Platinum is de doorlopende reisverzekering de enige perk en hun MasterCard Black een Priority Pass met 4 bezoeken per jaar (veel ste weinig voor de meeste reizigers onder ons) een geen gunstigere wisselkoers zoals ING sinds kort aanbied of andere voordelen.
Amex heeft nu een upgradebonus van 120k MR punten wanneer je naar Platinum switcht.
[ Voor 31% gewijzigd door oohh op 06-01-2026 10:58 ]
Mijn vriendin en ik hebben geen creditcard. Het is toch wel handig om er één te hebben. Ik ben op zoek naar een creditcard die geschikt is voor ons.
Reizen
Voor mijn werk moet ik ongeveer 2x per jaar naar het buitenland. Soms heb ik dan een creditcard nodig in het hotel (borg) maar soms ook om te betalen of geld op te nemen. Een auto huren in het buitenland heb ik nog niet nodig gehad. Privé gaan wij ook wel eens naar een ander land. Het is eigenlijk altjid binnen Europa.
Online aankopen
Soms hebben wij een creditcard nodig voor online aankopen. Voor mijn werk betaal ik wel eens voor certificering examens. Mijn vriendin is ZZP'er en koopt ook wel eens online trainingen en soms producten uit het buitenland.
Verzekeringen
Ik heb geen reisverzekering of inbeodelverzekering. Als ik voor werk ries dan is dat verzekerd. Privé heb ik dat niet nodig. Inboedelverzekering is ook niet nodig omdat wij geen dure spullen bezitten. Ik vind een aankoopverzekering en aflevergarantie wel een voordeel van een creditcard.
Leefsituatie
Een VISA kaart is net iets beter dan de MasterCard. Een AMEX kaart is in Europa minder geaccepteerd. Het spaarplan bij AMEX hebben wji niet nodig. Een Visa of MasterCard dus. Het kan geen prepay kaart zijn omdat die niet overal geaccepteerd worden.
De ANWB Visa lijkt het goedkoopst. Contant geld opnemen tot €112,50 is door 4% bij de ANWB iets goedkoper maar daarboven is fixed price van ABN en Rabo voordeliger. De Rabo heeft als enige geen wel aflevergarantie voor aankopen. De ABN is de duurste van het stel door maandelijkse kosten en hogere opslag vreemde valuta.
Vragen
Reizen
Voor mijn werk moet ik ongeveer 2x per jaar naar het buitenland. Soms heb ik dan een creditcard nodig in het hotel (borg) maar soms ook om te betalen of geld op te nemen. Een auto huren in het buitenland heb ik nog niet nodig gehad. Privé gaan wij ook wel eens naar een ander land. Het is eigenlijk altjid binnen Europa.
Online aankopen
Soms hebben wij een creditcard nodig voor online aankopen. Voor mijn werk betaal ik wel eens voor certificering examens. Mijn vriendin is ZZP'er en koopt ook wel eens online trainingen en soms producten uit het buitenland.
Verzekeringen
Ik heb geen reisverzekering of inbeodelverzekering. Als ik voor werk ries dan is dat verzekerd. Privé heb ik dat niet nodig. Inboedelverzekering is ook niet nodig omdat wij geen dure spullen bezitten. Ik vind een aankoopverzekering en aflevergarantie wel een voordeel van een creditcard.
Leefsituatie
- Ongehuwd samenwonend met samenlevingscontract
- Rabobank rekening privé
- Gezamelijke rekening van ABN
- Vriendin is ANWB lid
- Ik heb ANWB partner lidmaatschap
Een VISA kaart is net iets beter dan de MasterCard. Een AMEX kaart is in Europa minder geaccepteerd. Het spaarplan bij AMEX hebben wji niet nodig. Een Visa of MasterCard dus. Het kan geen prepay kaart zijn omdat die niet overal geaccepteerd worden.
| Creditcard | Vaste kosten | Variabele kosten | Verzekering |
| RaboCard | €24,- | Vreemde valuta: 2% | geld opnemen €4,50 | 180 dagen schade / diefstal |
| Rabo GoldCard | €42,- | Vreemde valuta: 2% | geld opnemen €4,50 | 360 dagen schade / diefstal |
| ABN AMRO GodlCard | €53,40- | Vreemde valuta: 2,5% | geld opnemen €4,50 | 360 aankoopverzekering | Aflevergarantie |
| ANWB Visa | €29,95 | Vreemde valuta: 2% | geld opnemen 4% | 180 dagen schade / diefstal | Aflevergarantei |
Vragen
- Is de ANWB Visa een goede keus voor ons?
- Maakt een creditcard keuze veel uit voor een toekomstige hypotheekaanvraag?
- Heeft mijn vriendin een eigen creditcard nodig voor haar ZZP uitgaven?
[ Voor 0% gewijzigd door Apollyon op 06-01-2026 13:47 . Reden: Rabobank heeft toch wel aflevergarantie maar dat valt onder aankoopverzekering ]
Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie
Op de ANWB Gold Card krijg je het 1e jaar 50% korting en is hij dus voordeliger dan de standaard ANWB Visa.
Dan heb je betere voorwaarden tegen een lagere prijs dan ABN/Rabobank (m.u.v. geldopname, maar hoe vaak neem je geld op met een creditcard? Zeker als je, zoals in jullie situatie beide een privé pinpas en een E/O pinpas hebt).
Dat lijkt mij in jullie situatie nu sowieso de beste keuze, kan je over een jaar evalueren of je het waard vindt te blijven betalen voor de Gold Card of te switchen naar de goedkopere basis ANWB Visa.
Tip; via cashbackxl krijg nog cashback op een ANWB creditcard.
Dan heb je betere voorwaarden tegen een lagere prijs dan ABN/Rabobank (m.u.v. geldopname, maar hoe vaak neem je geld op met een creditcard? Zeker als je, zoals in jullie situatie beide een privé pinpas en een E/O pinpas hebt).
Dat lijkt mij in jullie situatie nu sowieso de beste keuze, kan je over een jaar evalueren of je het waard vindt te blijven betalen voor de Gold Card of te switchen naar de goedkopere basis ANWB Visa.
Tip; via cashbackxl krijg nog cashback op een ANWB creditcard.
[ Voor 16% gewijzigd door rvrrr op 06-01-2026 12:42 ]
Contant geld opnemen van een creditcard is een enorme uitzondering. Je kunt vrijwel overal ter wereld bij geldautomaten terecht met je gewone bankpas. Daar hoef je m.i. geen rekening mee te houden qua kosten.Apollyon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:20:
Verzekeringen
De ANWB Visa lijkt het goedkoopst. Contant geld opnemen tot €112,50 is door 4% bij de ANWB iets goedkoper maar daarboven is fixed price van ABN en Rabo voordeliger. De Rabo heeft als enige geen aflevergarantie voor aankopen. De ABN is de duurste van het stel door maandelijkse kosten en hogere opslag vreemde valuta.
Alleen als het een kaart betreft die je niet elke maand volledig af hoeft te lossen. Die worden in Nederland niet meer uitgegeven, dus in principe geen probleem.• Maakt een creditcard keuze veel uit voor een toekomstige hypotheekaanvraag?
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
In indonesie kwam ik geldautomaten tegen die alleen werkten met (ANWB Gold) Visa. Daar had ik toevallig saldo op staan en dan is geld opnemen niet duurder dan met een normale bankpas. Wanneer je trouwens reist zonder reisverzekering kom je wel in de problemen als je in een ziekenhuis terecht komt. Dan heb je de creditcard keihard nodig.CyBeR schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:53:
[...]
Contant geld opnemen van een creditcard is een enorme uitzondering. Je kunt vrijwel overal ter wereld bij geldautomaten terecht met je gewone bankpas. Daar hoef je m.i. geen rekening mee te houden qua kosten.
[...]
Ja je hebt in sommige landen (Japan en Korea o.a.) idd geldautomaten die niet met Maestro/VPay-kaarten werken maar ik ben nog geen land tegengekomen waar je alleen met credit cards terecht kunt.Geheugenbank schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:21:
[...]
In indonesie kwam ik geldautomaten tegen die alleen werkten met (ANWB Gold) Visa. Daar had ik toevallig saldo op staan en dan is geld opnemen niet duurder dan met een normale bankpas. Wanneer je trouwens reist zonder reisverzekering kom je wel in de problemen als je in een ziekenhuis terecht komt. Dan heb je de creditcard keihard nodig.
Maar goed je kunt een keer op z'n plek zijn waar zo'n automaat staat en per se cash nodig hebben: dan heb je de optie om je credit card te gebruiken. Maar dat is in principe al de last resort dan.
[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 06-01-2026 15:00 ]
Ik neem aan dat je doelt op acceptatie. MasterCard wordt tegenwoordig net zo goed geaccepteerd als VISA met een even groot aantal locaties. Ik zou de keuze dus niet baseren op VISA vs MasterCard.Apollyon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:20:
Wat ik zelf heb gevonden
Een VISA kaart is net iets beter dan de MasterCard.
Hier een VISA kaart met 35 euro cadeautegoed: https://www.wintersport.n...ed-bij-de-nskiv-visa-cardApollyon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:20:
Een VISA kaart is net iets beter dan de MasterCard.
Eerste jaar geen jaarbijdrage.
Ik heb 'm eind december 2025 aangevraagd en ontvangen, dus dit lijkt nog te werken.
Geen NSkiV-lidmaatschap nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door zessen op 06-01-2026 15:52 ]
Al kan het geen kwaad om je ‘verwachte’ vakantielanden te checken. Het kan soms wel iets uitmaken per land namelijk.Wally2002 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:08:
[...]
Ik neem aan dat je doelt op acceptatie. MasterCard wordt tegenwoordig net zo goed geaccepteerd als VISA met een even groot aantal locaties. Ik zou de keuze dus niet baseren op VISA vs MasterCard.
Inderdaad (tenzij autohuur etc.). En anders gewoon aan je bank vragen om je een Mastercard of Visa Debit toe te zenden, aangezien ze toch bezig zijn met het uitfaseren van Maestro/VPay.CyBeR schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:47:
[...]
Ja je hebt in sommige landen (Japan en Korea o.a.) idd geldautomaten die niet met Maestro/VPay-kaarten werken maar ik ben nog geen land tegengekomen waar je alleen met credit cards terecht kunt.
Met geldautomaten bedoel ik flappentappen he, niet de pinautomaat in een winkel. Buiten Europa is Maestro/VPay in winkels idd lastiger.
Ik heb een Accor Signature abonnement (uit Brazilië) en dat is de eerste partij die ik ben tegengekomen die uitsluitend werkt met credit cards. Geen enkele Debit Mastercard of Visa Debit die ik heb werd geaccepteerd.CyBeR schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:47:
[...]
Ja je hebt in sommige landen (Japan en Korea o.a.) idd geldautomaten die niet met Maestro/VPay-kaarten werken maar ik ben nog geen land tegengekomen waar je alleen met credit cards terecht kunt.
(Geen idee hoe het verder in dat land zit qua acceptatie.)
heb je het met een amex card geprobeerdZr40 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:29:
[...]
Ik heb een Accor Signature abonnement (uit Brazilië) en dat is de eerste partij die ik ben tegengekomen die uitsluitend werkt met credit cards. Geen enkele Debit Mastercard of Visa Debit die ik heb werd geaccepteerd.
(Geen idee hoe het verder in dat land zit qua acceptatie.)
het is zuid amerika .. dat is daar wat gebruikelijker
Storten jullie je salaris op de gezamenlijke? Zo nee dan kun je geen creditcard aanvragen met een incasso op die rekening. De rekening waar de incasso wordt gedaan moet salaris op binnenkomen. Zowel ICS als ING staan hier strak op. Allebei apart een kaart zou wel kunnen. Hoeveel limiet je krijgt is dan afhankelijk van je inkomen.Apollyon schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:20:
Mijn vriendin en ik hebben geen creditcard. Het is toch wel handig om er één te hebben. Ik ben op zoek naar een creditcard die geschikt is voor ons.
Reizen
Online aankopen
Verzekeringen
LeefsituatieWat ik zelf heb gevonden
- Ongehuwd samenwonend met samenlevingscontract
- Rabobank rekening privé
- Gezamelijke rekening van ABN
- Vriendin is ANWB lid
- Ik heb ANWB partner lidmaatschap
Een VISA kaart is net iets beter dan de MasterCard. Een AMEX kaart is in Europa minder geaccepteerd. Het spaarplan bij AMEX hebben wji niet nodig. Een Visa of MasterCard dus. Het kan geen prepay kaart zijn omdat die niet overal geaccepteerd worden.De ANWB Visa lijkt het goedkoopst. Contant geld opnemen tot €112,50 is door 4% bij de ANWB iets goedkoper maar daarboven is fixed price van ABN en Rabo voordeliger. De Rabo heeft als enige geen wel aflevergarantie voor aankopen. De ABN is de duurste van het stel door maandelijkse kosten en hogere opslag vreemde valuta.
Creditcard Vaste kosten Variabele kosten Verzekering RaboCard €24,- Vreemde valuta: 2% | geld opnemen €4,50 180 dagen schade / diefstal Rabo GoldCard €42,- Vreemde valuta: 2% | geld opnemen €4,50 360 dagen schade / diefstal ABN AMRO GodlCard €53,40- Vreemde valuta: 2,5% | geld opnemen €4,50 360 aankoopverzekering | Aflevergarantie ANWB Visa €29,95 Vreemde valuta: 2% | geld opnemen 4% 180 dagen schade / diefstal | Aflevergarantei
Vragen
- Is de ANWB Visa een goede keus voor ons?
- Maakt een creditcard keuze veel uit voor een toekomstige hypotheekaanvraag?
- Heeft mijn vriendin een eigen creditcard nodig voor haar ZZP uitgaven?
De ANWB wordt door ICS uitgegeven en die is wel strenger geworden de laatste jaren. Mogelijk krijg je niet gelijk het limiet wat je wilt. De verzekeringen op de kaart verlopen wel via de ANWB.
Nee dit heeft geen invloed. Alleen kaarten met Gespreid betalen krijgen een BKR notering maar die worden niet meer uitgegeven.
Let op dat je vriendin mogelijk een zakelijke creditcard moet kiezen mocht ze voornamelijke zakelijke uitgaven met de kaart gaan doen. Meerdere aanbieders waaronder ICS hebben in hun voorwaarden staan dat je hun kaart niet voor zakelijke transacties mag gebruiken. Doe je dit toch dan kunnen ze de kaart opzeggen.
Dab doe je toch gewoon geen automatische incasso?nielsiejjj92 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 17:49:
[...]
Storten jullie je salaris op de gezamenlijke? Zo nee dan kun je geen creditcard aanvragen met een incasso op die rekening. De rekening waar de incasso wordt gedaan moet salaris op binnenkomen. Zowel ICS als ING staan hier strak op. Allebei apart een kaart zou wel kunnen. Hoeveel limiet je krijgt is dan afhankelijk van je inkomen.
Voor die paar transacties een zakelijke kaart? De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend hoor.Let op dat je vriendin mogelijk een zakelijke creditcard moet kiezen mocht ze voornamelijke zakelijke uitgaven met de kaart gaan doen. Meerdere aanbieders waaronder ICS hebben in hun voorwaarden staan dat je hun kaart niet voor zakelijke transacties mag gebruiken. Doe je dit toch dan kunnen ze de kaart opzeggen.
Dan kan niet zo simpel. De bankrekening, verplicht opgeven, wordt geverifieerd of die op jou naam staat en je salaris moet op die rekening gestort worden (check loonstrook). Op die 2de opmerking ga ik niet eens reagerenMawlana schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:10:
[...]
Dab doe je toch gewoon geen automatische incasso?
[...]
Voor die paar transacties een zakelijke kaart? De soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend hoor.
Is die actie ook in 2026 nog geldig?zessen schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:46:
[...]
Hier een VISA kaart met 35 euro cadeautegoed: https://www.wintersport.n...ed-bij-de-nskiv-visa-card
Eerste jaar geen jaarbijdrage.
Ik heb 'm eind december 2025 aangevraagd en ontvangen, dus dit lijkt nog te werken.
Geen NSkiV-lidmaatschap nodig.
Ik heb afgelopen jaar 2 kaarten bij ICS aangevraagd en er is geen enkele keer gevraagd om een loonstrook of anderszins bewijs van storting van salaris. N=2 natuurlijk, maar toch. De naamcheck vindt inderdaad wel altijd plaats.nielsiejjj92 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:21:
[...]
Dan kan niet zo simpel. De bankrekening, verplicht opgeven, wordt geverifieerd of die op jou naam staat en je salaris moet op die rekening gestort worden (check loonstrook). Op die 2de opmerking ga ik niet eens reageren
En als zzp'er maakt het echt niet zoveel uit als je een paar k zakelijk uitgeeft met zo'n kaart. Als het een andere orde van grootte is en inderdaad voornamelijk zakelijk zou zijn dan zou ik het ook voor mijn eigen administratie wel gescheiden willen houden.
Ik heb de afgelopen 5 jaar zeker 3x een ICS card aangevraagd en nog nooit een loonstrook overlegd.finsdefis schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:46:
[...]
Ik heb afgelopen jaar 2 kaarten bij ICS aangevraagd en er is geen enkele keer gevraagd om een loonstrook of anderszins bewijs van storting van salaris. N=2 natuurlijk, maar toch. De naamcheck vindt inderdaad wel altijd plaats.
En als zzp'er maakt het echt niet zoveel uit als je een paar k zakelijk uitgeeft met zo'n kaart. Als het een andere orde van grootte is en inderdaad voornamelijk zakelijk zou zijn dan zou ik het ook voor mijn eigen administratie wel gescheiden willen houden.
Ik heb net de aanvraag ingediend omdat ik overstap vanaf de Mastercard Gold. Zal laten weten als dit verder is verwerkt.Rubbergrover1 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:33:
[...]
Is die actie ook in 2026 nog geldig?
Zelf zojuist overigens wel hiervoor ook een loonstrook moeten aanleveren.
[ Voor 11% gewijzigd door Pieroman op 07-01-2026 13:15 ]
7 januari, dus weer tijd om te bellen.Mawlana schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:20:
[...]
Datapuntje erbij:
***members only***
- 50k MR + 3 maanden 1 extra MR per uitgegeven euro (dus dubbele MR)
Dat ging dit keer makkelijk, hahaha.
- Gebeld met 020-5048500.
- Gekozen voor optie 1 (Nederlands)
- Twee keer gekozen voor optie “ik heb hulp met iets anders nodig”
- Kaartnummer ingetoetst
- Verjaardag van m’n moeder ingetoetst (geheime vraag)
Kreeg een lieve dame aan de telefoon.
- Begin van het jaar, ben m’n financiën aan het doornemen. Ik zie dat Amex mij aardig wat geld kost, ook is het wat duurder geworden (partnerkaart tientje per maand). Ik overweeg sterk om de kaart te annuleren.
Vorig jaar wilde ik m’n kaart ook annuleren. Uw collega kon mij toen nog wel het eea aanbieden om de pijn te verzachten. Kunt u wellicht ook iets aanbieden om me tegemoet te komen?
+ Jazeker. Ik kan u 50K MR en 3 maanden 1 extra MR per euro aanbieden. Werkt dat voor u?
- Dat is prima.
Dat ging te makkelijk. Waarom heb ik het idee dat er meer viel te halen?Inclusief het menu een gesprek van 4 minuten.
Goede timing voor de dubbele MR. Volgende week een weekje Dubai. Hotels zijn nog niet afgeschreven.
Het eerste dat me is opgevallen: het bovengenoemde nummer is niet meer Nederlandstalig. Geen probleem voor mij.
Eenmaal iemand aan de lijn aangegeven dat Amex duur is en de benefits minder worden. Of hij me een retention bonus kan aanbieden. Na 1 minuut ruggespraak bood hij me 50k MR aan. Zo brutaal als ik ben (dat ben ik totaal niet haha) vroeg ik of ie dubbele MR erbij kon aanbieden, en dat kon hij.
Dus 50k MR + dubbele MR voor de komende drie maanden.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
In het afgelopen jaar?Mawlana schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:32:
***members only***
Ik heb een beetje het idee dat het qua retentieoffer geen hol uitmaakt of je 3k of 100k uitgeeft in een jaar. Ik ga richting dat laatste bedrag, waarvan veel is uitgegeven in het moederland van de kaart (dus fee's geint door Amex) wegens een drie maanden durende rondreis, dus zou wel meer verwachten mocht ik in theorie gaan bellen.
Zo lijkt het inderdaad niet te werken. Misschien is de redenering bij een enorm hoge spend wel dat je toch verknocht bent aan de kaart... Als er al een redenering achter zit. Volgens mij gewoon een ontransparant algoritme dat een getal uitspuugt richting de callcentermedewerker.F0995SOS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:57:
[...]
In het afgelopen jaar?
Ik heb een beetje het idee dat het qua retentieoffer geen hol uitmaakt of je 3k of 100k uitgeeft in een jaar. Ik ga richting dat laatste bedrag, waarvan veel is uitgegeven in het moederland van de kaart (dus fee's geint door Amex) wegens een drie maanden durende rondreis, dus zou wel meer verwachten mocht ik in theorie gaan bellen.
Afgelopen jaar ja. Tot nu toe heb ik geen betere retention offer gezien. Wel genoeg slechtere offers gezien, maar dat komt wellicht doordat ze niet meer durven te eisen.F0995SOS schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:57:
[...]
In het afgelopen jaar?
Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1