Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mirabis schreef op donderdag 6 november 2025 @ 00:16:
Hmm ok thanks. Is het overwegen waard als ik een goede FB rewards vlucht zie. Tot die tijd wacht ik het nog even af want zit al met de regular plat (65p/m) + partner (10p/m) + business gold (1e jaar gratis) + FB gold (16,50 p/m) is het meer dan genoeg.
Mocht je al een FB status hebben, dan kan het lonen zo lang mogelijk te wachten met het behalen van de volgende tier, mits dat geen voordelen tijdens een reis voor die tijd in de weg zit.

Voorbeeld: mijn vrouw heeft FB Silver met 148XP, renewal date eind maart. Ze kan het beste ~een maand daarvoor wat XP binnenharken om Gold te bereiken zodat die renewal ook weer zo laat mogelijk is. Dus t.z.t. even upgraden (zelfs als er geen bonusmiles zijn kun je de kaart daarna opzeggen afaik). Alleen hopen dat voor die tijd het aantal XP voor FB Platinum niet gedowngraded wordt.

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11 18:32
Na het ophouden van de Euroclix MC ben ik me aan het oriënteren op een vervanging van volgend jaar. Ik gebruik mijn creditcard momenteel enkel voor abonnementen (Prime, Spotify, etc) en grotere (online) aankopen.

Het voordeel van Euroclix was dat deze goedkoop was (en incl. cashback zelfs opleverde). Gezien het gebruik zoek ik eigenlijk iets vergelijkbaars. Hierbij ben ik uitgekomen bij Amex Blue (gratis bij voldoende spend en rewards) of Rabocard (2 euro p/m, goedkoopste niet Amex volgens mij).

Is de acceptatie van Amex echt zo beroerd? Rekening houdend met voornamelijk online aankopen?

Reizen zijn met 2 kleinere kinderen inmiddels minder exotisch. En daarnaast heb ik een VPay en Maestro debit card, die eventueel als backup kunnen dienen voor lokale betalingen.

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:36
Ik heb alleen een CC van AmEx (gekoppeld aan Apple Pay en Paypal). Hiermee kan ik voorzien in al mijn CC behoeftes. Een enkele keer lukt het echt niet, dan gebruik ik de gratis VISA debit card van Trade Republic. Die gebruik ik ook voor de dagelijkse betalingen en pinnen in het buitenland. Dat is een stuk goedkoper (plus saveback) dan AmEx, die heeft erg ongunstige exhange fees.

Er zullen altijd plekken of webshops zijn waar geen AmEx wordt geaccepteerd, nagenoeg altijd is er een wel gelijkwaardig alternatief. Maar ik ben niet iemand (meer) die op de laatste paar euro’s het goedkoopste wil dus als dat belangrijk is voor je dan is AmEx niet de optimale keuze.

Ik zou het gewoon een jaartje proberen dan zie je vanzelf waar je evt. tegen aan loopt.

[ Voor 21% gewijzigd door Radiodurans op 20-11-2025 10:59 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS/VZLE

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Dreadramon schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:33:
Na het ophouden van de Euroclix MC ben ik me aan het oriënteren op een vervanging van volgend jaar. Ik gebruik mijn creditcard momenteel enkel voor abonnementen (Prime, Spotify, etc) en grotere (online) aankopen.

Het voordeel van Euroclix was dat deze goedkoop was (en incl. cashback zelfs opleverde). Gezien het gebruik zoek ik eigenlijk iets vergelijkbaars. Hierbij ben ik uitgekomen bij Amex Blue (gratis bij voldoende spend en rewards) of Rabocard (2 euro p/m, goedkoopste niet Amex volgens mij).

Is de acceptatie van Amex echt zo beroerd? Rekening houdend met voornamelijk online aankopen?

Reizen zijn met 2 kleinere kinderen inmiddels minder exotisch. En daarnaast heb ik een VPay en Maestro debit card, die eventueel als backup kunnen dienen voor lokale betalingen.
Je kunt ook eerst kijken of je voor jouw wensen wel echt een creditcard voor nodig hebt. Of dat voordelen heeft ten opzichte van je VPay en Maestro debit card of dat dat al voldoende zou kunnen zijn. Eventueel aangevuld met bv de gratis Paypal, wat vaak ook een optie is als een gewone bankrekening niet wordt geaccepteerd.

• SpoekGTi
  • Laatst online: 30-11 21:12
Inmiddels lijkt het er op dat Amex acceptatie bij Lukoil niet meer van toepassing is. Zal wel komen vanwege de sancties die vanaf de 21ste gaan gelden voor Lukoil

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:35

florholvoet

aka F0x.be

Letterlijk bijna alle credit cards zijn beter dan Amex voor dagelijks gebruik, waarbij lage kosten, aanvaardingsgraad en bruikbare voordelen (lage fx fees, cashback etc) primeren.

Amex is wel nog altijd heeel interessant. Maar niet voor specifiek voor het betaalgemak. Amex neem je omdat je er (veel) mijlen mee kan sparen. Gebruik makend van de referral, sign-up, upgrade en retentiebonussen, aangevuld met je spending natuurlijk, kan je er met minimale effort al eens een vluchtje of twee per jaar in Business Class boeken.

Voor dagelijks gebruik zou ik eerder kijken richting Revolut, N26.... etc.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

florholvoet schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:57:
Letterlijk bijna alle credit cards zijn beter dan Amex voor dagelijks gebruik, waarbij lage kosten, aanvaardingsgraad en bruikbare voordelen (lage fx fees, cashback etc) primeren.

Amex is wel nog altijd heeel interessant. Maar niet voor specifiek voor het betaalgemak. Amex neem je omdat je er (veel) mijlen mee kan sparen. Gebruik makend van de referral, sign-up, upgrade en retentiebonussen, aangevuld met je spending natuurlijk, kan je er met minimale effort al eens een vluchtje of twee per jaar in Business Class boeken.
Dus wat je eigenlijk zegt, Amex is vooral interessant voor de dingen die niets met betalen te maken hebben. En je haalt er het meeste uit door het als een MLM-programma te beschouwen.

• Rubbergrover1
  • Nu online
Dat zijn volgens mij debit cards, die Dreadramon al lijkt te hebben.

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:02
Zr40 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:20:
[...]

Dus wat je eigenlijk zegt, Amex is vooral interessant voor de dingen die niets met betalen te maken hebben. En je haalt er het meeste uit door het als een MLM-programma te beschouwen.
Ik denk dat dat wel klopt voor de meeste Amex producten, met uitzondering van de Blue kaart.

De Blue card is gratis bij uitgaven >3000 per jaar. En je spaart nog steed 1 punt per 2 euro. Dus als je een creditcard zoekt vooral voor vakantieaankopen, autohuur en vliegtickets, dan kan het een goede en goedkope optie zijn. Als je daarnaast nog een Debit MC of iets dergelijks hebt, dan verwacht ik dat je overal wel een vorm van betaling hebt. Dus eigenlijk een perfect product voor iemand die vooral een zo goedkoop mogelijke kaart wil voor incidentele aankopen, zeker als dat voor reisproducten is,

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Vergeet niet dat Amex een ronduit beroerde aankoopverzekering heeft*.
95% van mijn creditcardtransacties zijn gedaan omdat er een aankoopverzekering op rust. Die ander 5% zijn voornamelijk de vakantiezaken zoals o.a. een autohuur.

*vooral de verzekering voor producten ná ontvangst doel ik hier op.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• Dreadramon
  • Laatst online: 26-11 18:32
Ik heb inderdaad 2 debit kaarten van Rabo (MC) en SNS(Vpay). Ik zoek daarbij dus specifiek een creditcard.

Ik denk dat ik het zonder een heel eind red, maar voor een paar keer per jaar borg(bij Hotel, autohuur, etc.) is een echte creditcard wel handig. En als ik hem dan toch heb, gebruik ik hem ook voor veel (online) aankopen.

Daarbij gebruik ik de creditcard vooral mocht er gezeik met levering zijn. Als het product na 3 maanden uit m'n handen valt, denk ik niet meer aan de verzekering. Dus die termijn maakt me weinig uit.

Wellicht Amex blue een keer proberen. Mocht het niks zijn, kan ik alsnog weer overstappen.

• Radiodurans
True schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:06:
Vergeet niet dat Amex een ronduit beroerde aankoopverzekering heeft*.
*vooral de verzekering voor producten ná ontvangst doel ik hier op.
Prima ervaring mee, apparaat gekocht, laten vallen, opgestuurd en refurbished unit ontvangen van bedrijf voor een X bedrag. X bedrag vlot weer terug gekregen door verzekering van AmEx na wat online formulieren invullen. Weet niet hoe dat beter zou kunnen.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-11 23:11
Voor de mensen die van EuroClix MasterCard komen en een ING rekening hebben:

ING heeft een actie: de reguliere creditcard (€2/mnd) of Platinum kaart (uit mn hoofd €4.35/mnd) nu nemen, ,€100 uitgeven tussen nu en December en dan krijg je €50 cashback.

Best interessant om dan voor een jaartje de Platinum kaart te nemen. Dan heb je effectief maar €2 euro ongeveer betaald.

Wel op tijd afzeggen en over op de reguliere creditcard van ze (of tzt voor de ICS classic MasterCard of Visa gaan).

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Radiodurans schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:01:
[...]

Prima ervaring mee, apparaat gekocht, laten vallen, opgestuurd en refurbished unit ontvangen van bedrijf voor een X bedrag. X bedrag vlot weer terug gekregen door verzekering van AmEx na wat online formulieren invullen. Weet niet hoe dat beter zou kunnen.
Omdat de verzekerde bedragen bijster slecht zijn in vergelijking met Visa of Mastercard kaarten van ICS.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Jazco2nd schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 01:16:

ING heeft een actie: de reguliere creditcard (€2/mnd) of Platinum kaart (uit mn hoofd €4.35/mnd) nu nemen, ,€100 uitgeven tussen nu en December en dan krijg je €50 cashback.

Best interessant om dan voor een jaartje de Platinum kaart te nemen. Dan heb je effectief maar €2 euro ongeveer betaald.

Wel op tijd afzeggen en over op de reguliere creditcard van ze (of tzt voor de ICS classic MasterCard of Visa gaan).
Opzeggen gedurende een lopend jaar betaal je enkel de gebruikte maanden, de rest van de kosten krijg je terug bij ING.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:01
Ik vind zelf Amex gebrek dat je deze niet aan Android Pay kan koppelen ( overigens ICS cards ook niet) Rabo card weer wel ( visa) en via Curve heb ik dezelfde kaart ( wel eigen nummer en details) ook als Mastercard beschikbaar. Amex kan ook niet aan Curve gekoppeld worden in Nederland.
Ik denk zelf dat ik aan het einde van gratis jaar mijn Amex weer ga opzeggen.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-11 19:24
The-Source schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 05:27:
Ik vind zelf Amex gebrek dat je deze niet aan Android Pay kan koppelen ( overigens ICS cards ook niet) Rabo card weer wel ( visa) en via Curve heb ik dezelfde kaart ( wel eigen nummer en details) ook als Mastercard beschikbaar. Amex kan ook niet aan Curve gekoppeld worden in Nederland.
Ik denk zelf dat ik aan het einde van gratis jaar mijn Amex weer ga opzeggen.
Ik heb na 10 jaar, onlangs mijn Amex opgezegd. Ik heb al MC en Visa credit card en zijn voor mij toch het prettigst in gebruik. En Amex als betaalkaart in Nederland valt na al die jaren tegen ondanks uitbreiding bij aantal supermarkten. Nog steeds te weinig betaalpunten in NL tov de concurrenten.

Let wel op dat als je nog een tegoed hebt zelf actief de klantenservice moet bellen voor terug betaling; gaat niet zomaar vanzelf. Kreeg een Engelse aan de telefoon die het binnen 1 week voor mij in orde maakte.

• Rubbergrover1
  • Nu online

Waarom zou je dan eerst een jaar die Platinum kaart nemen? Je kunt dan toch het zo goed je meteen al die reguliere creditcard van ze nemen?

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:22
Heb je misschien een link naar de actie?

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:12

• Jazco2nd
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:25:
[...]

Waarom zou je dan eerst een jaar die Platinum kaart nemen? Je kunt dan toch het zo goed je meteen al die reguliere creditcard van ze nemen?
Omdat Platinum dankzij de cashback praktisch gratis is en dan krijg je deze voordelen:
- Bespaar tot € 20 per maand omdat je 0% koersopslag betaalt op transacties tot € 1.000 per maandelijkse incassoperiode. Stel: je koopt voor € 500 aan producten in Britse Ponden. Bij veel andere creditcards betaal je dan 2% koersopslag, wat neerkomt op € 10. Met de Platinumcard bespaar je dit bedrag.

- Bespaar tot € 150 door een kosteloze dekking tot € 1.500 op het eigen risico van autohuur. Stel: je bent in het Verenigd Koninkrijk en je huurt voor één week een auto tijdens de zomerperiode. Je betaalt dan normaal tot € 150 extra voor een dekking van het eigen risico. Met de Platinumcard is deze dekking inbegrepen.

- Reis zorgeloos met extra verzekeringen. Extra kosten door bagagevertraging en vluchtvertraging zijn verzekerd. Daarnaast zijn kosten van hulpverlening bij ziekte in het buitenland verzekerd.
De eerste 2 vind ik het belangrijkste.

MAAR:
Ik ben al heel erg lang ICS gewend: ik gebruikte de kaart voor vanalles. Elke 12e van de maand kreeg ik dan verzoek om de uitgaven van de afgelopen 30 dagen te betalen, vóór de 3e van de volgende maand. Automatische incasso. Zonder rente!!

Daardoor koop je eigenlijk dingen met uitstel van betaling (handig voor online aankopen die je wil retourneren, merk je dus niks van op je betaalrekening). Je kan geld langer op je spaarrekening houden.
En ik heb nog nooit in volgens mij wel 10 jaar rente betaald.

Ik vraag mij af hoe dit bij ING werkt? Weet iemand dat?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11 16:16
Zelfde verhaal gaat bij de ING creditcards, met een maandelijkse automatische incasso van het bestede bedrag vanaf de gekoppelde betaalrekening. Ook geen rente omdat je dus nooit uitgespreid betaalt maar elke maand het volledige saldo moet aflossen.
Echter - omdat het een incasso is van ING zelf gaat die áltijd door, ook als je daardoor rood komt te staan.

• Rubbergrover1
  • Nu online
Jazco2nd schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:45:
[...]

Omdat Platinum dankzij de cashback praktisch gratis is en dan krijg je deze voordelen:
Maar die cashback heb je ook bij de gewone creditcard. Die voordelen veranderen niet na een jaar. En het prijsverschil is na een jaar ook niet anders. Ik zou daarom denken:
- óf je kiest voor de platinum kaart, als je die voordelen belangrijk vindt, en houdt die ook gewoon na een jaar aan;
- óf je kiest nu meteen voor de gewone creditcard, als je die voordelen niet belangrijk vindt.
Ik vind het onlogisch dat je nu voor een jaar voor die platinum kaart zou kiezen en dan na een jaar zou overstappen.

• Jazco2nd
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:27:
[...]

Maar die cashback heb je ook bij de gewone creditcard. Die voordelen veranderen niet na een jaar. En het prijsverschil is na een jaar ook niet anders. Ik zou daarom denken:
- óf je kiest voor de platinum kaart, als je die voordelen belangrijk vindt, en houdt die ook gewoon na een jaar aan;
- óf je kiest nu meteen voor de gewone creditcard, als je die voordelen niet belangrijk vindt.
Ik vind het onlogisch dat je nu voor een jaar voor die platinum kaart zou kiezen en dan na een jaar zou overstappen.
Omdat ik altijd een beetje skeptisch ben: fijn die voordelen op papier. Maar eens zien hoe dat in het echt werkt. Als ik iets niet vertrouw is het wel een bank :) dus vandaar jaartje uitproberen. En als ik een jaar lang geen auto huur en deze creditcard niet gebruik voor vreemde valuta (in principe doe ik dat met Revolut, Openbank of N26) is het die 52 euro (vanaf jaar 2) dus niet waard.

En als blijkt dat ik ook nog eens rente betaal, wil ik sowieso terug naar ICS.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 21-11-2025 12:14 ]

• Rubbergrover1
  • Nu online
Jazco2nd schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:14:
[...]

Omdat ik altijd een beetje skeptisch ben: fijn die voordelen op papier. Maar eens zien hoe dat in het echt werkt. Als ik iets niet vertrouw is het wel een bank :) dus vandaar jaartje uitproberen. En als ik een jaar lang geen auto huur en deze creditcard niet gebruik voor vreemde valuta (in principe doe ik dat met Revolut, Openbank of N26) is het die 52 euro (vanaf jaar 2) dus niet waard.

En als blijkt dat ik ook nog eens rente betaal, wil ik sowieso terug naar ICS.
Maar dat heeft dus allemaal niets te maken met de keus tussen gewone creditcard en platinum kaart.

• Jazco2nd
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:06:
[...]

Maar dat heeft dus allemaal niets te maken met de keus tussen gewone creditcard en platinum kaart.
We begrijpen elkaar duidelijk helemaal niet. Ik wil graag zonder extra te betalen tov de normale kaart, de voordelen van Platinum een jaartje uitproberen. Het is gewoon mooi meegenomen, of je ze denkt nodig te hebben of niet. Ik vind het onlogisch om voor de gewone kaart te gaan terwijl je de Platinum praktisch gratiz kan krijgen.

• Jazco2nd
Buiten die discussie om:

hoe werkt het betalen van de ING kaart, wordt er net als bij ICS, maandelijks het gehele openstaande bedrag afgeschreven, zodat je geen omkijken hebt EN dus nooit rente betaald over het openstaande saldo?

Want dat vind ik wel hét voordeel van ICS. Ik dacht dat dit de standaard was, maar begrijp dat het een ICS ding is.

• Rubbergrover1
  • Nu online
Jazco2nd schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:10:
[...]

We begrijpen elkaar duidelijk helemaal niet. Ik wil graag zonder extra te betalen tov de normale kaart, de voordelen van Platinum een jaartje uitproberen.
Maar die platinum kost je wél gewoon extra geld ten opzichte van de normale kaart.

De cashback is voor beide kaarten gelijk, maar het maandbedrag verschilt. Je kunt die platinumkaart nu "gratis" krijgen, maar je kunt ook kiezen voor de normale kaart en dan bijna 30 euro "gratis geld" krijgen. De keus tussen een kaart van 0 euro of een kaart die je 30 euro oplevert is in feite niet anders dan de keus tussen een kaart van 50 euro en een kaart van 20 euro. Maar jij lijkt daar anders tegenaan te kijken.

• Rubbergrover1
  • Nu online
Jazco2nd schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:12:
Buiten die discussie om:

hoe werkt het betalen van de ING kaart, wordt er net als bij ICS, maandelijks het gehele openstaande bedrag afgeschreven, zodat je geen omkijken hebt EN dus nooit rente betaald over het openstaande saldo?

Want dat vind ik wel hét voordeel van ICS. Ik dacht dat dit de standaard was, maar begrijp dat het een ICS ding is.
Ja, wordt gewoon achteraf maandelijks automatisch afgeschreven. Uiteraard moet je er dan wel voor zorgen dat er voldoende geld op de rekening staat, maar dat heb je bij alle creditcards.

• Jazco2nd
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:23:
[...]

Maar die platinum kost je wél gewoon extra geld ten opzichte van de normale kaart.

De cashback is voor beide kaarten gelijk, maar het maandbedrag verschilt. Je kunt die platinumkaart nu "gratis" krijgen, maar je kunt ook kiezen voor de normale kaart en dan bijna 30 euro "gratis geld" krijgen. De keus tussen een kaart van 0 euro of een kaart die je 30 euro oplevert is in feite niet anders dan de keus tussen een kaart van 50 euro en een kaart van 20 euro. Maar jij lijkt daar anders tegenaan te kijken.
De cashback is 50 euro. Dus dan kost het je 2 euro.
De normale kaart (vanaf 1 januari kost die 2/mnd) levert je inderdaad 26 euro op.

Dus of je krijgt 26 euro of je betaald 2 euro. In dat laatste geval krijg je voordelen die handig kunnen zijn. Daar kies ik dan voor.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Buiten die discussie om:

Heb je al eens naar de veelgestelde vragen en voorwaarden gekeken bij ING zelf?
Je stelt nu vragen die daar op de informatiepagina direct terug te vinden zijn.

Het is in NL tegenwoordig standaard dat creditcards zonder 'gespreid betalen' worden uitgegeven. Dat is niet alleen een ICS dingetje.

• Wally2002
  • Nu online

Ik snap je punt, maar Amex is meer dan alleen veel punten/mijlen sparen, al dan niet via referral, retentie en upgrade. Bij de duurdere kaarten zitten de nodige voordelen, waarmee je de maandelijkse bijdrage er al uit kan halen.
Uiteraard moet je dan wel die voordelen kunnen gebruiken, maar zoals je het nu stelt is het m.i. wat kort door de bocht.

• Rubbergrover1
  • Nu online
Jazco2nd schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:26:
[...]

De cashback is 50 euro. Dus dan kost het je 2 euro.
De normale kaart (vanaf 1 januari kost die 2/mnd) levert je inderdaad 26 euro op.

Dus of je krijgt 26 euro of je betaald 2 euro. In dat laatste geval krijg je voordelen die handig kunnen zijn. Daar kies ik dan voor.
Maar die 28 euro verschil is dus dit jaar net zo groot als volgend jaar. Daarom zie ik niet waarom de situatie nu zo anders zou zijn dan volgend jaar.

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-11 17:36
Ik ben nu aan het orienteren op een upgrade CC.
Heb nu de standaard 2 euro per maand van de ING.
Afgelopen jaar nog de gratis Green Card van Amex gehad. Prima kaartje, maar dacht aan de Amex Gold (amazon prime). De platinum vind ik te duur, ondanks de voordelen die je erbij krijgt (en eenmalig 100k punten).

Iemand enig idee of je bij Gold (4 bezoeken bij lounges) ook iemand mag meenemen net als bij de Platinum?
Ik reis nooit alleen.

• Wally2002
  • Nu online
kx22 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:57:
Ik ben nu aan het orienteren op een upgrade CC.
Heb nu de standaard 2 euro per maand van de ING.
Afgelopen jaar nog de gratis Green Card van Amex gehad. Prima kaartje, maar dacht aan de Amex Gold (amazon prime). De platinum vind ik te duur, ondanks de voordelen die je erbij krijgt (en eenmalig 100k punten).

Iemand enig idee of je bij Gold (4 bezoeken bij lounges) ook iemand mag meenemen net als bij de Platinum?
Ik reis nooit alleen.
Voor zover mij bekend kun je iemand meenemen , maar moet je daar wel voor betalen al dan niet door een gratis bezoek in te zetten.
(Even los van het feit dat er in sommige lounges zo druk is dat er voor Priority Pass mogelijk nog restricties zijn).

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:12
Wally2002 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:15:
[...]

Voor zover mij bekend kun je iemand meenemen , maar moet je daar wel voor betalen al dan niet door een gratis bezoek in te zetten.
(Even los van het feit dat er in sommige lounges zo druk is dat er voor Priority Pass mogelijk nog restricties zijn).
Die vier bezoeken kun je zien als credits. Jij kunt zelf de lounge twee keer met een metgezel bezoeken, maar je kunt ook de eerste keer drie personen meenemen. Dan ben je wel door je gratis bezoeken heen.

Let er ook op dat het Amazon Prime tegoed vanaf 1 januari verdwijnt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Buiten die discussie om:

Los van wat inderdaad gewoon op de ING website staat.
Het was bij mij altijd per maand van de 5e t/m de 4e en op de 6e werd het bedrag afgeschreven. Het is geen incasso en werd intern bij ING gedaan. Betalingen op de 4e zijn dus plat gezegd twee dagen uitgesteld van 'echte' betaling mocht je dat relevant vinden.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-11 16:16
Buiten die discussie om:

Volgens mij heb ik precies deze vraag vanmorgen ook al beantwoord : https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/83992164

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:26:
[...]

Ja, wordt gewoon achteraf maandelijks automatisch afgeschreven. Uiteraard moet je er dan wel voor zorgen dat er voldoende geld op de rekening staat, maar dat heb je bij alle creditcards.
Nee hoor. De ING afschrijving trekt je gewoon in het rood als je geen geld op je rekening hebt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• HSG
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:14

HSG

Ik heb net een maand geleden een nieuwe ICS creditcard genomen, maar de bestedingslimiet is maar € 1.100. Dat valt me eerlijk gezegd tegen, want bij de ABN Amro had ik voordat ik daar wegging nog een limiet van € 7.700. Zijn er betere alternatieven beschikbaar?

• Wally2002
  • Nu online
HSG schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:18:
Ik heb net een maand geleden een nieuwe ICS creditcard genomen, maar de bestedingslimiet is maar € 1.100. Dat valt me eerlijk gezegd tegen, want bij de ABN Amro had ik voordat ik daar wegging nog een limiet van € 7.700. Zijn er betere alternatieven beschikbaar?
Bij Amex groeit je bestedingsruimte mee naar gelang je goede betaalgedrag en de maandelijkse uitgaven. In de eerste maanden kan dit nog wel relatief laag zijn.

Je kunt bij ICS natuurlijk ook een positief saldo aanhouden.

• HSG

HSG

Wally2002 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:27:
[...]

Bij Amex groeit je bestedingsruimte mee naar gelang je goede betaalgedrag en de maandelijkse uitgaven. In de eerste maanden kan dit nog wel relatief laag zijn.

Je kunt bij ICS natuurlijk ook een positief saldo aanhouden.
Ah dus als ik iets betaal en je betaald het z.s.m. terug dan is de kans groot dat je je limiet kan verhogen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-11 20:48
ICS creditcard is zo te zien ook een betaalde creditcard? Daarmee ben je dubbel dief van je eigen portemonnee :P

Bij Trade Republic kost een (digitale) creditcard niks, je kan zelf je limiet instellen én je krijgt 1% cashback. Trading 212 is vergelijkbaar, ook gratis, alleen 0,5% cashback.

The devil is in the details.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Was je oude creditcard nog actief toen je de nieuwe had aangevraagd? ICS telt de bestedingslimieten op bij het bepalen van het maximum op basis van je inkomen. Als de oude kaart inmiddels is beëindigd, dan zou je de limiet moeten kunnen verhogen.
HSG schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:31:
[...]

Ah dus als ik iets betaal en je betaald het z.s.m. terug dan is de kans groot dat je je limiet kan verhogen?
Nee, dat gaat over Amex, die werken anders dan ICS. Amex heeft geen vooraf overeengekomen limiet. Sommige mensen lopen bij Amex tegen een lage limiet aan en die wordt na verloop van tijd hoger. De meeste mensen merken niets van die limiet.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hahn schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:34:
[...]
Bij Trade Republic kost een (digitale) creditcard niks, je kan zelf je limiet instellen én je krijgt 1% cashback. Trading 212 is vergelijkbaar, ook gratis, alleen 0,5% cashback.
Dat zijn debit cards. Dat is op zich niet een verkeerde eigenschap, maar het is niet geschikt wanneer men specifiek een credit card nodig heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 22-11-2025 10:39 ]

• Radiodurans
Kan er in dat gele ‘let op’ balkje niet een korte beschrijving van verschil tussen een debit card en een credit card? Hoe vaak moet hier nog gecorrigeerd worden dat die dingen van bijv. Trade Republic en Revolut geen credit cards zijn?

• Wally2002
  • Nu online
HSG schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:31:
[...]

Voor American Express is het zoals aangegeven geen vaste limiet maar een die met je meegroeit en krimpt, naar gelang je uitgaven.
Bij ICS is men tegenwoordig best wel ‘streng’ en kijkt men vooral/iitsluitend naar je inkomsten om je limiet te bepalen.

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:37
Wally2002 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:30:
[...]

Voor American Express is het zoals aangegeven geen vaste limiet maar een die met je meegroeit en krimpt, naar gelang je uitgaven.
Bij ICS is men tegenwoordig best wel ‘streng’ en kijkt men vooral/iitsluitend naar je inkomsten om je limiet te bepalen.
Ja, maar Amex neemt dit wel héél ruim. Ik gaf gemiddeld per maand met twee kaarten van Amex 11-12k uit en ik kon betalingen doen van 70k als ik wilde. Dat noem ik nou niet echt meegroeien, want dat was 6 tot 7 keer mijn maanduitgave met twee kaarten (privé en zakelijk).

I don't have dreams, I have goals!!

• Radiodurans
Redondo1982 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:20:
Ja, maar Amex neemt dit wel héél ruim. Ik gaf gemiddeld per maand met twee kaarten van Amex 11-12k uit en ik kon betalingen doen van 70k als ik wilde.
Toch leuk om eens je auto met je creditcard af te tikken :*) Ik vind de ruime grens bij AmEx wel prettig, ik maak me nooit meer zorgen dat ik tegen een limiet aan loop als ik eens wat grotere uitgave moet doen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Radiodurans schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:52:
[...]

Toch leuk om eens je auto met je creditcard af te tikken :*) Ik vind de ruime grens bij AmEx wel prettig, ik maak me nooit meer zorgen dat ik tegen een limiet aan loop als ik eens wat grotere uitgave moet doen.
Tja, als de verkoper dan 1,5% transactiekosten aan Amex moet betalen, had jij ook 1,5% meer korting kunnen krijgen :P

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:29
True schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:54:
[...]

Tja, als de verkoper dan 1,5% transactiekosten aan Amex moet betalen, had jij ook 1,5% meer korting kunnen krijgen :P
“The price is the price!” :P
Zonder gekheid: vaak werkt het zo niet. Een verkoper stelt de prijs vast, soms kan er wat onderhandeld worden en dan volgt er een overeenkomst (of niet).

De bankkosten die een verkoper heeft zit meestal grosso modo al in zijn kosten verwerkt. Je krijgt ook geen € 3 korting op de auto als je in de showroom het kopje koffie afslaat ;)

• Redondo1982
Radiodurans schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 17:52:
[...]

Zeker, ik vond het ook fijn. Alleen ik vond het totaal niet in verhouding staan met eerdere uitgaven. Een grens van 20k had dan wel nog gemogen, maar 70k vond ik wel een erg groot gat tov van mijn uitgaven.

• Radiodurans
Redondo1982 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:15:
maar 70k vond ik wel een erg groot gat tov van mijn uitgaven.
Ja, dat ben ik wel met je eens, als je zeker weet dat je nooit dergelijke bedragen zult uitgeven met je kaart is het een onnodig risico. Volgens mij valt het echter niet te cappen.

[ Voor 7% gewijzigd door Radiodurans op 22-11-2025 18:25 ]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Radiodurans schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:24:
[...]

Ja, dat ben ik wel met je eens, als je zeker weet dat je nooit dergelijke bedragen zult uitgeven met je kaart is het een onnodig risico.
Alleen is het niet jouw onnodig risico. Het risico van ongeautoriseerde transacties ligt bij de kaartuitgever. Dergelijk grote bedragen kunnen niet plaatsvinden zonder enige vorm van bevestiging aan jouw zijde (pincode, bevestiging via app, verkoper waar je regelmatig terug komt, etc). Ik ben zelfs een keer gebeld ter bevestiging :P

Gaat het dan onverhoopt toch een keer mis, dan bel je gelijk met de fraudelijn (nummer achterop de kaart of in de app) en dan kan je afspreken dat je het bedrag in kwestie niet hoeft te betalen zolang het onderzoek loopt.

• Wally2002
  • Nu online
Redondo1982 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:20:
[...]

Ja, maar Amex neemt dit wel héél ruim. Ik gaf gemiddeld per maand met twee kaarten van Amex 11-12k uit en ik kon betalingen doen van 70k als ik wilde. Dat noem ik nou niet echt meegroeien, want dat was 6 tot 7 keer mijn maanduitgave met twee kaarten (privé en zakelijk).
Ik schrijf nergens dat het evenredig meegroeit. Ik weet niet hoe je het anders zou moeten noemen, als je een tijdje wat minder gaat uitgeven krimpt je bestedingsruimte ook weer.

• HSG

HSG

Hahn schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:34:
[...]

ICS creditcard is zo te zien ook een betaalde creditcard? Daarmee ben je dubbel dief van je eigen portemonnee :P

Maar de Trade Republic is gewoon een bank toch? Heb je een betaalrekening nodig om een CC aan te vragen?

• HSG

HSG

Zr40 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:36:
[...]

Was je oude creditcard nog actief toen je de nieuwe had aangevraagd? ICS telt de bestedingslimieten op bij het bepalen van het maximum op basis van je inkomen. Als de oude kaart inmiddels is beëindigd, dan zou je de limiet moeten kunnen verhogen.
Mijn ABN AMRO CC was inderdaad nog actief dus dat zal ook wel verklaren waarom ik geen hogere limiet kreeg. Deze is inmiddels inactief maar ik mag pas over 4 maanden opnieuw een poging doen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

HSG schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:45:
[...]

Mijn ABN AMRO CC was inderdaad nog actief dus dat zal ook wel verklaren waarom ik geen hogere limiet kreeg. Deze is inmiddels inactief maar ik mag pas over 4 maanden opnieuw een poging doen.
Gewoon even bellen.

• HSG

HSG

Denk dat ik dat morgen ga doen. Ik heb nu een bestedingslimiet van 1100 euro en bij de ABN AMRO 7700 Euro. Ik heb daar foto's van gemaakt.

• Rubbergrover1
  • Nu online
HSG schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:37:
[...]

Maar de Trade Republic is gewoon een bank toch? Heb je een betaalrekening nodig om een CC aan te vragen?
Je krijgt hier ook geen creditcard. Zoals al vaker benoemd, je krijgt een debit card, wat vergelijkbaar is met een gewone bankpas. (Sterker nog, de normale banken zijn ook bezig om de gewone bankpassen te vervangen door zulke debit kaarten.)

Als je een creditcard zoekt, moet je dus niet bij Trade Republic zijn.

• HSG

HSG

Rubbergrover1 schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:42:
[...]

Je krijgt hier ook geen creditcard. Zoals al vaker benoemd, je krijgt een debit card, wat vergelijkbaar is met een gewone bankpas. (Sterker nog, de normale banken zijn ook bezig om de gewone bankpassen te vervangen door zulke debit kaarten.)

Als je een creditcard zoekt, moet je dus niet bij Trade Republic zijn.
Maar dit gaat over creditkaarten. Wat heb ik aan een instantie die alleen debitkaarten uitgeeft?

• Rubbergrover1
  • Nu online
HSG schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:47:
[...]

Maar dit gaat over creditkaarten. Wat heb ik aan een instantie die alleen debitkaarten uitgeeft?
Dat is dus precies wat ik ook zeg. En wat anderen ook aangeven, als in dit topic voor de zoveelste keer naar deze debit kaarten wordt verwezen.

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:29
Redondo1982 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:15:
[...]

Zeker, ik vond het ook fijn. Alleen ik vond het totaal niet in verhouding staan met eerdere uitgaven. Een grens van 20k had dan wel nog gemogen, maar 70k vond ik wel een erg groot gat tov van mijn uitgaven.
Het kan erger: zo nu en dan ben ik wel benieuwd wat voor aankoop ik kan doen: Een aankoop van 25x mijn maandeijkse spend wordt door de online check goedgekeurd. Het effect van de kaart al meer dan.2 jaar hebben en je maandelijkse rekeningen op tijd betalen.

• Redondo1982
rclahsen schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:19:
[...]

Het kan erger: zo nu en dan ben ik wel benieuwd wat voor aankoop ik kan doen: Een aankoop van 25x mijn maandeijkse spend wordt door de online check goedgekeurd. Het effect van de kaart al meer dan.2 jaar hebben en je maandelijkse rekeningen op tijd betalen.
Zo dan! Ik heb ook verder nooit meer gecheckt tot hoever ik kon gaan, maar 25x is wel erg veel zeg!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:46
Zr40 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:53:
[...]

Alleen is het niet jouw onnodig risico. Het risico van ongeautoriseerde transacties ligt bij de kaartuitgever. Dergelijk grote bedragen kunnen niet plaatsvinden zonder enige vorm van bevestiging aan jouw zijde (pincode, bevestiging via app, verkoper waar je regelmatig terug komt, etc). Ik ben zelfs een keer gebeld ter bevestiging :P

Gaat het dan onverhoopt toch een keer mis, dan bel je gelijk met de fraudelijn (nummer achterop de kaart of in de app) en dan kan je afspreken dat je het bedrag in kwestie niet hoeft te betalen zolang het onderzoek loopt.
Het is wel zo dat ik heb wel een uitkering maar dat is wel aardig limiet van mij ...

Gelet dat je moet wel altijd voorzichtig met autoriseren hoor niet klikken zomaar maar goed 3x dubbel checken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LN8Ax9PbM5GRfroqgBTVkU8S7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3eCQJgU0r2Lijk9RlesnEKKx.png?f=fotoalbum_large

• s3n
  • Nu online

s3n

AMEX heeft problemen met het bijschrijven van XP's naar Flying blue, naar eigen zeggen. Het komt wel goed maar met een vertraging van 2 a 3 weken. Helaas zit mijn AMEX retention jaar en mijn Flyning blue retentiejaar dicht op elkaar en kom ik zonder de AMEX XP's te kort.

Ze gaan proberen het tijdig te corrigeren, maar het zal mij benieuwen

Edit: afgelopen nacht gefixt door Amex. Bijzonder vriendelijk in het engels te woord gestaan ook.

[ Voor 12% gewijzigd door s3n op 28-11-2025 07:43 ]

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 19:21
C&A accepteert blijkbaar sinds twee weken geen AMEX meer in de winkels, aldus een kassamedewerker vandaag. Weer een acceptant minder, wordt tijd om echt op te zeggen.

• Radiodurans
mfkne schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 13:45:
C&A accepteert blijkbaar sinds twee weken geen AMEX meer in de winkels, aldus een kassamedewerker vandaag. Weer een acceptant minder, wordt tijd om echt op te zeggen.
Hah, volgens mij is de C&A ook niet de doelgroep van de AmEx gebruiker.

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-11 19:21
Dat zou best kunnen, en toch kun je bijvoorbeeld bij Aldi wel met AMEX betalen.

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 09:32
Radiodurans schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:02:
[...]

Met het verlagen van de inkomenseis bij Amex richt je je juist ook op die doelgroep ;)

• finsdefis
  • Niet online
Radiodurans schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:02:
[...]

Amex heeft ook een gratis credit card; inmiddels is er niet echt een duidelijke doelgroep qua inkomen meer denk ik.

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-11 18:39
finsdefis schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 16:10:
[...]

Amex heeft ook een gratis credit card; inmiddels is er niet echt een duidelijke doelgroep qua inkomen meer denk ik.
De Blue Card is niet gratis. Enkel als je minimaal €3000 per jaar besteed, is nog steeds niet gratis ;)

• finsdefis
  • Niet online
nielsiejjj92 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:09:
[...]

De Blue Card is niet gratis. Enkel als je minimaal €3000 per jaar besteed, is nog steeds niet gratis ;)
Dat was het punt niet echt, maar oke. Onder voorwaarden dus gratis dan als je echt wil nitpicken. Los daarvan zal die 3 euro per maand voor bijv. een entry card nou ook niet echt duiden op een doelgroep die niet bij de C&A zou komen, waarvoor ik het aanhaalde.

• MyNameIs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-11 21:14
Datapunt met betrekking tot de Amex retentiebonus: ik heb recent 50k punten gekregen en 3 maanden dubbele punten met spend rond de 20k het afgelopen jaar :)

• Mappie0504
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:17
Hey mensen, deze newbie zit met een dilemma...
Volgend jaar heb ik een leuk tripje naar een niet nader te noemen stad en festival in het verschiet, en door dit evenement zijn de hotelprijzen die week best wel hoog. Dus had ik gedacht: wacht Black Friday week ff af om een goede hotel deal te boeken, alles wat je minder kunt betalen is mooi meegenomen. Na alles dagen/weken nauwgezet in de gaten gehouden te hebben vrijdag dus proberen te boeken via Priceline (gewoon een bedrijf / onderdeel van Booking.com), krijg je een foutmelding te zien: “Your bank wants to chat with you”. Ik mijn bankapp openen, CC geblokkeerd.
Het was vrijdag na 1700u, dus telefonisch niemand meer te bereiken. Via de chat applicatie van de bank de blok eraf kunnen krijgen. Het bleek dus dat ze mijn kaart preventief / uit voorzorg hadden geblokkeerd omdat ze fraude verdachten. Like wtf. :') Natuurlijk prima dat ze op hun hoede zijn, maar ik vind het ergens wel vreemd dat ze zomaar je kaart blokken als je zélf iets boekt op een laptop waar ik normaal gewoon alles online boek.
Inmiddels zou ik het weer kunnen boeken (hotelprijzen zijn nog hetzelfde) maar ik durf het gewoon niet meer omdat ik verwacht dat ze de CC wéér blokkeren. Andere betalingsmanier is er niet, ja oke Apple Pay maar dat heb ik niet. Black Friday week zit er bijna op (ik verwacht dat alles na maandag weer omhoog gaat), en via een andere site boeken maakt het alweer een stuk duurder (wat het momenteel al sowieso is), dus ik zie ff geen oplossing.
Is het wellicht een optie om mijn bank morgen telefonisch waarschuwen dat ik een dikke boeking ga doen waardoor ze niks mogen blokken? Ook al ben ik morgen tot 1700u dermate druk dat ik niet weet of dat overdag red…
Wat zou ik kunnen doen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Mappie0504 schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:45:
Inmiddels zou ik het weer kunnen boeken (hotelprijzen zijn nog hetzelfde) maar ik durf het gewoon niet meer omdat ik verwacht dat ze de CC wéér blokkeren.
Ja, en dan? Dit zijn je opties

- Niet boeken, en dan geen boeking hebben
- Wel boeken, en je CC weer geblokkeerd krijgen. Waarna je geen boeking hebt.
- Wel boeken en alles werkt gewoon.

Optie 1 doe je nu, en dan heb je dus geen boeking. Optie 2 is mogelijk, maar geeft eigenlijk geen verschil met optie 1 want in beide gevallen heb je geen boeking. De enige manier om er achter te komen of 't optie 2 of 3 wordt, is te boeken.

M.a.w. gewoon doen en over een eventuele blokkering je pas zorgen maken als het gebeurt.

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 30-11-2025 16:56 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik weet niet wat voor cc je hebt maar na zo’n unblock werkt ie de 2e keer over het algemeen gewoon.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Hey mensen, deze newbie zit met een dilemma...
Volgend jaar heb ik een leuk tripje naar een niet nader te noemen stad en festival in het verschiet, en door dit evenement zijn de hotelprijzen die week best wel hoog. Dus had ik gedacht: wacht Black Friday week ff af om een goede hotel deal te boeken, alles wat je minder kunt betalen is mooi meegenomen. Na alles dagen/weken nauwgezet in de gaten gehouden te hebben vrijdag dus proberen te boeken via Priceline (gewoon een bedrijf / onderdeel van Booking.com), krijg je een foutmelding te zien: “Your bank wants to chat with you”. Ik mijn bankapp openen, CC geblokkeerd.
Het was vrijdag na 1700u, dus telefonisch niemand meer te bereiken. Via de chat applicatie van de bank de blok eraf kunnen krijgen. Het bleek dus dat ze mijn kaart preventief / uit voorzorg hadden geblokkeerd omdat ze fraude verdachten. Like wtf. :') Natuurlijk prima dat ze op hun hoede zijn, maar ik vind het ergens wel vreemd dat ze zomaar je kaart blokken als je zélf iets boekt op een laptop waar ik normaal gewoon alles online boek.
Inmiddels zou ik het weer kunnen boeken (hotelprijzen zijn nog hetzelfde) maar ik durf het gewoon niet meer omdat ik verwacht dat ze de CC wéér blokkeren. Andere betalingsmanier is er niet, ja oke Apple Pay maar dat heb ik niet. Black Friday week zit er bijna op (ik verwacht dat alles na maandag weer omhoog gaat), en via een andere site boeken maakt het alweer een stuk duurder (wat het momenteel al sowieso is), dus ik zie ff geen oplossing.
Is het wellicht een optie om mijn bank morgen telefonisch waarschuwen dat ik een dikke boeking ga doen waardoor ze niks mogen blokken? Ook al ben ik morgen tot 1700u dermate druk dat ik niet weet of dat overdag red…
Wat zou ik kunnen doen?
Gewoon op exact dezelfde manier boeken.
Denk vanuit de bank:
  1. mogelijk fraude
  2. block
  3. klant contact en block blijkt niet valide te zijn
  4. systeem leert van block
  5. klant doet exact zelfde betaling
--> gaat de bank hier dan weer het exact zelfde proces in qua blokkeren of hebben ze geleerd van de fout en gaat het nu wel goed?
Immers is het een risicoafweging en het klantcontact kost de bank ook geld. Als je cc-maatschappij dit opnieuw blokkeert vind ik ze kortzichtig en dom.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006

Louw Post

Cerenas

MyNameIs schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:08:
Datapunt met betrekking tot de Amex retentiebonus: ik heb recent 50k punten gekregen en 3 maanden dubbele punten met spend rond de 20k het afgelopen jaar :)
Ik heb het afgelopen week via de chat geprobeerd, maar ze konden me niks aanbieden. De klantenservice raadde me aan om met de afdeling "new accounts" te bellen om te checken. Dat is voor het eerst dat ik daarover hoor, iemand dat toevallig ook gehad? Ga ik morgen maar even proberen

• Wally2002
  • Nu online
MyNameIs schreef op zondag 30 november 2025 @ 13:08:
Dank, welke kaart heb je? En heb je de kaart al lang?

• Wally2002
  • Nu online
Andere betalingsmanier is er niet, ja oke Apple Pay maar dat heb ik niet.
Apple Pay is slechts een doorgeefluik voor de onderliggende kaart. Ook al zou je het wel hebben dan betaal je feitelijk alsnog met die CC. Hooguit dat het fraude-algoritme net iets anders werkt als de betaling via Apple Pay gaat.

Verder is de kans groot dat, na contact te hebben gehad over de geweigerde betaling, het de tweede keer juist wel lukt omdat men dit in het systeem daarvoor expliciet dan heeft aangegeven n.a.v. de blokkade.

• Rubbergrover1
  • Nu online
Inmiddels zou ik het weer kunnen boeken (hotelprijzen zijn nog hetzelfde) maar ik durf het gewoon niet meer omdat ik verwacht dat ze de CC wéér blokkeren.
Dat ze de kaart hebben gedeblokkeerd betekent dat ze deze/vergelijkbare betalingen nu wel goed zullen vinden. Wij hadden afgelopen jaar ook dat tijdens de reserveringen voor onze vakantie de kaart halverwege blokkeerde. Maar na een telefoontje om aan te geven dat het OK was, konden we gewoon verder met reserveren. Het is simpelweg verdacht als er ineens allerlei betalingen zijn naar een land waar je normaal geen betalingen naar doet.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:22
Louw Post schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:43:
[...]

Ik heb het afgelopen week via de chat geprobeerd, maar ze konden me niks aanbieden. De klantenservice raadde me aan om met de afdeling "new accounts" te bellen om te checken. Dat is voor het eerst dat ik daarover hoor, iemand dat toevallig ook gehad? Ga ik morgen maar even proberen
Via de chat kunnen ze dit soort dingen niet regelen.. Je moet bellen en aangeven dat je overweegt om op te zeggen (lees: dreigen) tenzij Amex jou enigszins hierin kan tegemoetkomen. Werkt ieder jaar weer. :)

• Mirabis
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Mawlana schreef op maandag 1 december 2025 @ 10:21:
[...]

Via de chat kunnen ze dit soort dingen niet regelen.. Je moet bellen en aangeven dat je overweegt om op te zeggen (lees: dreigen) tenzij Amex jou enigszins hierin kan tegemoetkomen. Werkt ieder jaar weer. :)
Kan je ergens de exacte datum zien dat het nieuwe 'AMEX' jaar start (als dat al bestaat)? Aangezien ze maandelijks afschrijven is met dat niet 1-2-3 duidelijk. Van Reddit doorstruinen werd ik niet veel wijzer i.v.m. de verschillen per land (FR, BE, US, etc...) en hoe dat werkt.

1x Venus-E v153 +LilyGo HA, CT003 V117 | 5040Wp ZO + 4200Wp NW | Tibber, 3x25A, Easee Charge Lite | EV 98kWh

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1