Heb dit afgelopen februari als tip gehad van support nadat ik 4 weken lang tevergeefs probeerde mijn klm tickets met amex af te rekenen. Werd wel snel verteld dat het echt wordt afgeraden maar tussen neus en lippen door werd ook gezegd dat als ik 6500€ stortte , ik ook voor 6500€ aan tickets kon afrekenen. Hierna nooit meer problemen gehad met afrekenen oftewel mijn limiet was meteen flink verhoogd.
Amex heeft weer een mooie offer, kreeg net mailtje..
Alleen zo jammer dat er weinig mensen zijn aan wie je een platinum kan slijten, want iedereen die ik ken en die het er voor over heeft, heeft er al één
Alleen zo jammer dat er weinig mensen zijn aan wie je een platinum kan slijten, want iedereen die ik ken en die het er voor over heeft, heeft er al één
Volgens mij krijg je die 100k ook als de ander de betaalbare Gold-kaart neemt.Djurres schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:13:
Amex heeft weer een mooie offer, kreeg net mailtje..
Nee, das vaak wel in verhouding. Denk Gold is 40 of 60k oid..Mawlana schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:33:
[...]
Volgens mij krijg je die 100k ook als de ander de betaalbare Gold-kaart neemt.De ander krijgt dan uiteraard minder, maar dat terzijde.
Het is hier een paar pagina's geleden ook over gegaan maar voor de volledigheid als je een platinumkaart hebt en iemand aanmeldt:Djurres schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:44:
[...]
Nee, das vaak wel in verhouding. Denk Gold is 40 of 60k oid..
Amex classic kaart
-Platinum aanmelden: de aanmelder krijgt bij een geaccepteerde vriend 100k punten, de nieuwe klant krijgt 100k punten bij uitgave van €4000 in de eerste 3 maanden
-Gold aanmelden: de aanmelder krijgt bij een geaccepteerde vriend 100k punten, de nieuwe klant krijgt 40k punten bij uitgave van €2500 in de eerste 3 maanden
Amex Flying Blue kaart
-Platinum aanmelden: de aanmelder krijgt bij een geaccepteerde vriend 50k miles, de nieuwe klant krijgt 50k miles bij uitgave van €4000 in de eerste 3 maanden
-Gold aanmelden: de aanmelder krijgt bij een geaccepteerde vriend 50k miles, de nieuwe klant krijgt 30k miles bij uitgave van €4000 in de eerste 3 maanden
[ Voor 5% gewijzigd door givow op 05-11-2024 13:50 ]
Precies. De referral krijgt de volle bonus (bij acceptatie), ongeacht de kaart de vriend heeft aangevraagd. De bonus die de vriend ontvangt is wel afhankelijk van de aangevraagde kaart.givow schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:50:
[...]
Het is hier een paar pagina's geleden ook over gegaan maar voor de volledigheid als je een platinumkaart hebt en iemand aanmeldt:
Amex classic kaart
-Platinum aanmelden: de aanmelder krijgt bij een geaccepteerde vriend 100k punten, de nieuwe klant krijgt 100k punten bij uitgave van €4000 in de eerste 3 maanden
-Gold aanmelden: de aanmelder krijgt bij een geaccepteerde vriend 100k punten, de nieuwe klant krijgt 40k punten bij uitgave van €2500 in de eerste 3 maanden
Amex Flying Blue kaart
-Platinum aanmelden: de aanmelder krijgt bij een geaccepteerde vriend 50k miles, de nieuwe klant krijgt 50k miles bij uitgave van €4000 in de eerste 3 maanden
-Gold aanmelden: de aanmelder krijgt bij een geaccepteerde vriend 50k miles, de nieuwe klant krijgt 30k miles bij uitgave van €4000 in de eerste 3 maanden
Om hier even op terug te komen; zojuist telefonisch contact gehad met AMEX en het limiet is gelijk zonder problemen aangepast naar minimaal €10k (tenzij ik een betaling zou missen etc).Dean Martin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:26:
[...]
Ja, ik denk dat ik dat laatste maar ga doen.
Hoe zit het nou precies met de limieten? Ik heb vandaag eens gecheckt middels hun bestedingsruimte check, en kan tot 2.500 betalen. Dit terwijl mijn MC gelijk naar €10k werd gezet op basis van de geleverde gegevens.
Hoe (snel) gaat die limiet van Amex omhoog? En daalt 'ie ook weer als je minder uitgeeft? Vind het lullig om dalijk ergens te staan en niet te kunnen betalen omdat limiet ontoereikend is.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
The best is yet to come
Binnenkort loopt mijn FB AMEX Platinum kaart jaar af, en gebeld voor en verlengbonus.
Ongeveer 18K spend, maar geen enkele bonus mogelijk. Maar als ik naar Gold of Silver downgrade kan ik wel 10K miles krijgen. Ook niet heel genereus overigens
Ongeveer 18K spend, maar geen enkele bonus mogelijk. Maar als ik naar Gold of Silver downgrade kan ik wel 10K miles krijgen. Ook niet heel genereus overigens
Als je spend gelijk blijft na een downgrade naar gold, dan krijg je met dat aanbod een klein beetje meer miles ten opzichte van platinum behouden, samen met een flinke besparing op de kosten. Je ontvangt natuurlijk geen XP meer in het eerste jaar na de downgrade. Maar aan de andere kant zou je na een half jaar weer gebruik kunnen maken van een upgrade offer.s3n schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:42:
Binnenkort loopt mijn FB AMEX Platinum kaart jaar af, en gebeld voor en verlengbonus.
Als je niet per se staat te springen om de XP zou ik dit persoonlijk nog wel interessant vinden.
Bij mij niet zo makkelijk, moet eerst meer inzicht geven in de financiën. Mocht dat op niks uit lopen zal ik eens naar jou refereren, maar wellicht helpt het niet dat ik net een week klant ben. Wou eigenlijk komend weekend voor het gezin tickets boeken, anders moet het maar in delen.Dean Martin schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 14:58:
[...]
Om hier even op terug te komen; zojuist telefonisch contact gehad met AMEX en het limiet is gelijk zonder problemen aangepast naar minimaal €10k (tenzij ik een betaling zou missen etc).
Men kan pas na 1 jaar een aanbod voor verlenging doen. Je schrijft binnenkort dus het jaar is nog niet om?s3n schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:42:
Volgende week woensdag verloopt mijn jaar. Dacht juist dat het net ervoor moest. Volgende week nog eens bellen dus.Wally2002 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 15:44:
[...]
Men kan pas na 1 jaar een aanbod voor verlenging doen. Je schrijft binnenkort dus het jaar is nog niet om?
Tip: geef aan dat je *overweegt* je je amex op te zeggen vanwege kosten etc en vraag of ze iets voor je kunnen betekenen. Bijvoorbeeld: "Hi, zoals u weet zijn boodschappen aanzienlijk duurder geworden. Ik moet even op de centen letten, en ik zie dat amex mij XX euro per maand kost. Dat is best veel voor een creditcard. Hoewel de bijkomende verzekeringen leuk zijn, blijft het duur. Ik lees hier en daar dat u misschien wat punten op mijn account kunt bijschrijven, dat zou de pijn kunnen verzachten."s3n schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:13:
[...]
Volgende week woensdag verloopt mijn jaar. Dacht juist dat het net ervoor moest. Volgende week nog eens bellen dus.
Denk niet dat naar mij of iemand anders refereren iets oplevertSouthern Sun schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:25:
[...]
Bij mij niet zo makkelijk, moet eerst meer inzicht geven in de financiën. Mocht dat op niks uit lopen zal ik eens naar jou refereren, maar wellicht helpt het niet dat ik net een week klant ben. Wou eigenlijk komend weekend voor het gezin tickets boeken, anders moet het maar in delen.
Ik ben overigens ook een week klant, dus daar zou het niet in moeten zitten.
Ik vind de Engelse/Amerikaanse medewerkers trouwens veel vriendelijker/behulpzamer.
The best is yet to come
In mijn opinie kan een Belg beter de Nederlandse Amex aanvragen, omdat die punten veel meer waard zijn (meer partners en betere conversie-ratio's).
Bovendien zijn die taxen op de Miles & More Meilenschnäppchen waar je naar verwijst vaak 500-700 euro en moet je ook erg flexibel zijn qua timing om ze te kunnen gebruiken.
Alhoewel Miles&More zeker zijn nut heeft, bijvoorbeeld om Lufthansa First te boeken, ben je op langere termijn toch beter af met een solide kaart die meer Avios of Flying Blue mijlen oplevert.
Bovendien zijn die taxen op de Miles & More Meilenschnäppchen waar je naar verwijst vaak 500-700 euro en moet je ook erg flexibel zijn qua timing om ze te kunnen gebruiken.
Alhoewel Miles&More zeker zijn nut heeft, bijvoorbeeld om Lufthansa First te boeken, ben je op langere termijn toch beter af met een solide kaart die meer Avios of Flying Blue mijlen oplevert.
Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be
Even een datapuntje m.b.t. Amex Flying Blue Platinum kaart.
had nog geen heel jaar de kaart dus ging er al van uit dat de aanbieding niet geweldig was.
Had eind vorig jaar gebruik gemaakt van de goede upgrade aanbieding en kon de XP toen goed gebruiken voor bereiken volgende FB niveau. Omdat ik de komende tijd minder uitgaven verwacht, geen XP nodig heb en ook niet de uitgebreide verzekeringen, en sowieso niet de plat4two mogelijkheid gebruik, ging ik voor een downgrade maar eerst eens kijken wat ze konden aanbieden voor het behouden van de kaart. Jaarlijkse spend ca. 14k euro.
Aanbieding:
Aanhouden FB Plat: 10.000 bonus miles (meer niet, dus geen 3 maanden extra mile/euro).
Downgrade naar FB Silver: 5.000 bonus miles
Werd overigens verbonden met de Engelse lijn om sneller te worden geholpen.
Update: na ca. 8 uur al automatisch de kaart vervangen in Apple Pay. Ook in de app de nieuwe kaart al zichtbaar.
had nog geen heel jaar de kaart dus ging er al van uit dat de aanbieding niet geweldig was.
Had eind vorig jaar gebruik gemaakt van de goede upgrade aanbieding en kon de XP toen goed gebruiken voor bereiken volgende FB niveau. Omdat ik de komende tijd minder uitgaven verwacht, geen XP nodig heb en ook niet de uitgebreide verzekeringen, en sowieso niet de plat4two mogelijkheid gebruik, ging ik voor een downgrade maar eerst eens kijken wat ze konden aanbieden voor het behouden van de kaart. Jaarlijkse spend ca. 14k euro.
Aanbieding:
Aanhouden FB Plat: 10.000 bonus miles (meer niet, dus geen 3 maanden extra mile/euro).
Downgrade naar FB Silver: 5.000 bonus miles
Werd overigens verbonden met de Engelse lijn om sneller te worden geholpen.
Update: na ca. 8 uur al automatisch de kaart vervangen in Apple Pay. Ook in de app de nieuwe kaart al zichtbaar.
[ Voor 6% gewijzigd door Wally2002 op 09-11-2024 03:55 ]
Wil nu eigenlijk toch de FB Plat, chat zegt dat ik zes maanden moet wachten. Is er echt geen andere manier?
Je kunt een 2e kaart nemen.Vinnienerd schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:06:
Wil nu eigenlijk toch de FB Plat, chat zegt dat ik zes maanden moet wachten. Is er echt geen andere manier?
The best is yet to come
Ik ben op zoek naar een zorgverzekering waarbij je de jaarpremie met amex kan betalen ivm de bonus. Heeft iemand suggesties?
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 21:43
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Die bestaan niet in Nederland
Net als dat je de huur of hypotheek er niet mee kan betalen. Jammer, want dat werkte in mijn 3 jaar in de VS wel lekker door voor de punten
Sometimes you need to plan for coincidence
Ik heb al jaren YT Premium via India. CC via Revolut. Vandaag kreeg ik van YT een/de volgende e-mail: Voor YouTube Premium-lidmaatschappen in India heb je een betaalmethode nodig die is uitgegeven in India.
Als je lid wilt blijven, update dan je betaalmethode vóór 12 december 2024 naar een methode die is uitgegeven in India. Doe je dit niet, dan wordt je lidmaatschap niet automatisch verlengd en heb je geen toegang meer tot je YouTube Premium-voordelen.
Blijkbaar wordt de Revolut CC tegenwoordig aan NL gekoppeld. Iemand hier een oplossing voor?
Als je lid wilt blijven, update dan je betaalmethode vóór 12 december 2024 naar een methode die is uitgegeven in India. Doe je dit niet, dan wordt je lidmaatschap niet automatisch verlengd en heb je geen toegang meer tot je YouTube Premium-voordelen.
Blijkbaar wordt de Revolut CC tegenwoordig aan NL gekoppeld. Iemand hier een oplossing voor?
Je kaart was altijd al herleidbaar naar Nederland, of althans de laatste paar jaar al. Google probeert er nu alleen wat aan te doen. Ze kijken overigens naar de eerste zes of acht cijfers op je kaart, zogenaamde IIN/BIN reeks. Je kunt er hier wat meer over vinden.HardinxCore schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:07:
Ik heb al jaren YT Premium via India. CC via Revolut. Vandaag kreeg ik van YT een/de volgende e-mail: Voor YouTube Premium-lidmaatschappen in India heb je een betaalmethode nodig die is uitgegeven in India.
Verder is dit niet specifiek een Revolut probleem, dus lijkt mij verder off-topic.
Dan zal je moeten kijken of je een prepaid kaart van India kan vinden, of een Indiase collega/buur/vriend/kennis lief aankijken.HardinxCore schreef op woensdag 13 november 2024 @ 16:07:
Ik heb het zonet opgelost door naar Turkije te verhuizen. Daar heb ik namelijk een bankrekening, met een Visa debit card.
Kan ik dat ook, of heb je daar bijv. de Turkse Nationaliteit voor nodig? Kan je me in de juiste richting wijzen?Mawlana schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:57:
[...]
Dan zal je moeten kijken of je een prepaid kaart van India kan vinden, of een Indiase collega/buur/vriend/kennis lief aankijken.
Ik heb het zonet opgelost door naar Turkije te verhuizen. Daar heb ik namelijk een bankrekening, met een Visa debit card.
-
[ Voor 99% gewijzigd door Mawlana op 14-11-2024 12:16 ]
Ininal is aan te vragen met NL paspoort, maar of het werkt voor bovenstaande durf ik (nog) niet te zeggen. Is bij mij alsnog van mijn oude betaalmethode afgeschreven. Wel is betalen van Turkse Netflix ermee gelukt.
Alleen dit is een Debitcard en geen Creditcard, dus eigenlijk een beetje off-topic.
Alleen dit is een Debitcard en geen Creditcard, dus eigenlijk een beetje off-topic.
Hier even kort het topic doorgelezen. Ik ga voor twee maanden op reis door de VS. Ik zit al even te twijfelen of ik de Amex Platinum mee zal nemen hiervoor. Lang heb ik gewacht op de 175k bonus zoals die in Amerika weleens voorbijkomt. In NL/EU is 100k aanbrengbonus dus eigenlijk het best/maximaal haalbare?
Om een ITIN aan te vragen en naar de VS af te reizen om het Amerikaanse equivalent van deze kaart aan te vragen vind ik best een brug te ver.
Om een ITIN aan te vragen en naar de VS af te reizen om het Amerikaanse equivalent van deze kaart aan te vragen vind ik best een brug te ver.
100k is inderdaad het meeste wat tot nu toe in Nederland wordt gegeven ja. Helaas duurt zo'n ITIN aanvraag best lang, ik zit braaf te wachten op een afwijzing of acceptatie van mijn aanvraag en het kan zo'n 50-60 dagen duren voordat je antwoord krijg van IRS en dan moet je ook nog een bankrekening openen, adres en telefoonnummer verkrijgen etc.F0995SOS schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:33:
Hier even kort het topic doorgelezen. Ik ga voor twee maanden op reis door de VS. Ik zit al even te twijfelen of ik de Amex Platinum mee zal nemen hiervoor. Lang heb ik gewacht op de 175k bonus zoals die in Amerika weleens voorbijkomt. In NL/EU is 100k aanbrengbonus dus eigenlijk het best/maximaal haalbare?
Best een hoop gedoe
Extra puntje, de wisselkoers die amex hanteert is erg ongunstig. Als het je niet gaat om punten sparen, verzekeringen e.d. kijk misschien even naar Wise of Revolut. Zo ben je een stuk goedkoper uit
[ Voor 9% gewijzigd door hollandje op 17-11-2024 15:08 ]
En niet alleen de wisselkoers, vergeet bijna 3% koersopslag niet, die je bij AMEX betaalt.hollandje schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:38:
[...]
Extra puntje, de wisselkoers die amex hanteert is erg ongunstig. Als het je niet gaat om punten sparen, verzekeringen e.d. kijk misschien even naar Wise of Revolut. Zo ben je een stuk goedkoper uit
Voor mijn vakanties naar de VS gebruik ik altijd mijn (Platinum) Amex-kaart. Deze wordt daar (voor zover ik heb gezien) vrijwel overal geaccepteerd waar je met een creditcard kunt betalen. De afgelopen jaren is 100k punten inderdaad het beste aanbod dat ik ben tegengekomen. Houd er wel rekening mee dat je een wisselkoersopslag betaalt wanneer je met de kaart in een andere valuta betaalt.F0995SOS schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:33:
/f/image/zdyRLkeJgomaxNVOhpfnsOZZ.png?f=fotoalbum_large)
Tenzij als je centurion kaart gebruikt dan zou maakt niet veel uit hoor daar betaalt je weer niet een wisselkoers hoor.Cariernb schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:44:
[...]
Voor mijn vakanties naar de VS gebruik ik altijd mijn (Platinum) Amex-kaart. Deze wordt daar (voor zover ik heb gezien) vrijwel overal geaccepteerd waar je met een creditcard kunt betalen. De afgelopen jaren is 100k punten inderdaad het beste aanbod dat ik ben tegengekomen. Houd er wel rekening mee dat je een wisselkoersopslag betaalt wanneer je met de kaart in een andere valuta betaalt.
[Afbeelding]
Volgens is mij 2% wisselkoers dus niet 3% valt wel mee hoor.
Hoor.Ultrafast schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:12:
[...]
Tenzij als je centurion kaart gebruikt dan zou maakt niet veel uit hoor daar betaalt je weer niet een wisselkoers hoor.
Volgens is mij 2% wisselkoers dus niet 3% valt wel mee hoor.
The best is yet to come
Ja precies. Het is de ongunstige koers + nog eens extra kosten. Slaat nergens opmfkne schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:17:
[...]
En niet alleen de wisselkoers, vergeet bijna 3% koersopslag niet, die je bij AMEX betaalt.

Thanks allen voor de verduidelijking. Een vriend van mij heeft de Amex Platinum dus via hem maareens proberen om aan die 100k welkomstbonus te komen.
Voor mijn reis naar de VS neem ik sowieso ook een Revolut mee, maar dan heb ik in ieder geval een Amex kaart die (vrijwel) overal in de VS ook wordt geaccepteerd. Heb liever voor de zekerheid wat extra opties mee, zeker als ik voor een relatief lange periode op pad ga.
Dank allen!
Voor mijn reis naar de VS neem ik sowieso ook een Revolut mee, maar dan heb ik in ieder geval een Amex kaart die (vrijwel) overal in de VS ook wordt geaccepteerd. Heb liever voor de zekerheid wat extra opties mee, zeker als ik voor een relatief lange periode op pad ga.
Dank allen!
Ik zou zweren dat het ooit 2,95% was, inmiddels bij 2,5%.
Volgens een oude overeenkomst uit 2017 was het ook in die tijd 2,5%.mfkne schreef op zondag 17 november 2024 @ 19:39:
Ik zou zweren dat het ooit 2,95% was, inmiddels bij 2,5%.
Misschien denk je aan tarieven voor kaarten uitgegeven in andere landen? AMEX UK bijvoorbeeld rekent 2,99%.
Voor degene met Priority Pass bij hun Creditcard.
Eindhoven Airport staat niet meer in het lijstje met de lounges, hier kwam ik achter door een email van Privium dat ze in de voormalig Aspire lounge zitten.
En ik kan op de Priority Pass Eindhoven ook niet meer vinden.
Eindhoven Airport staat niet meer in het lijstje met de lounges, hier kwam ik achter door een email van Privium dat ze in de voormalig Aspire lounge zitten.
Ja flink irritant met een kind < 12jaar want dan werkt privium nog niet...Bender schreef op maandag 18 november 2024 @ 11:54:
Voor degene met Priority Pass bij hun Creditcard.
Met slechts 18k spend moet je eigenlijk ook wel afvragen of een Plat de juiste keus is.s3n schreef op woensdag 6 november 2024 @ 10:42:
Als je in Vegas een handpay wint als Nederlander (elke prijs boven of gelijk aan $1200) heb je een instant ITIN. Je moet dan een formulier ondertekenen (W-2G form) wat het casino genereert en je aanreikt met daarop jouw gegevens en een TIN nummer.hollandje schreef op zondag 17 november 2024 @ 14:38:
[...]
100k is inderdaad het meeste wat tot nu toe in Nederland wordt gegeven ja. Helaas duurt zo'n ITIN aanvraag best lang, ik zit braaf te wachten op een afwijzing of acceptatie van mijn aanvraag en het kan zo'n 50-60 dagen duren voordat je antwoord krijg van IRS en dan moet je ook nog een bankrekening openen, adres en telefoonnummer verkrijgen etc.
Best een hoop gedoe
Reden is dat Amerikanen en burgers van landen waar de VS geen verdrag mee hebben belasting moeten betalen over iedere prijs >= $1200. NL heeft wel een verdrag dus hoef je als NL burger dat daar niet te betalen. Wel moet het vastgelegd worden middels zo’n formulier.
Dat betekent, stam + t .
Ja zoiets had ik ook vernomen ja. Moet je wel het geluk hebben om met $1200 winst een casino uit kunt lopen. Je kan volgens mij ook een gokwinst opgeven die lager is dan 1200$ bij de IRS en dus via die weg een ITIN aanvragen om netjes een belastingaangifte te doen daar. Ikzelf heb al een langere tijd royalty inkomen uit de VS waar ik belastingvrijstelling voor aanvraag in de VS, dus ik heb naar mijn idee recht op een ITIN nummer om al mijn belastingzaken netjes op orde te hebben daar. Het is alleen lang wachten op de bureaucratieApache4u schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:46:
[...]
Als je in Vegas een handpay wint als Nederlander (elke prijs boven of gelijk aan $1200) heb je een instant ITIN. Je moet dan een formulier ondertekenen (W-2G form) wat het casino genereert en je aanreikt met daarop jouw gegevens en een TIN nummer.
Reden is dat Amerikanen en burgers van landen waar de VS geen verdrag mee hebben belasting moeten betalen over iedere prijs >= $1200. NL heeft wel een verdrag dus hoef je als NL burger dat daar niet te betalen. Wel moet het vastgelegd worden middels zo’n formulier.

Genoeg andere voordelen die los staan van spend met sec Amex. Dining, privium, PP, hotelstatus, aanmeldbonus. Veel zakelijke en prive-uitgaven doe ik alsnog niet met Amex vanwege de zeer ongunstige wisselkoersErasmo schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:41:
[...]
Met slechts 18k spend moet je eigenlijk ook wel afvragen of een Plat de juiste keus is.
Ik zie geen reden waarom je met een hoge spend geschikter zou zijn voor Platinum tegenwoordig.
[ Voor 10% gewijzigd door finsdefis op 18-11-2024 15:09 ]
Precies dit! Ik gebruik mijn AMEX Platinum ook alleen voor de voordelen (Privium, Diner Benefits, FHR hotelvoordelen, statusupgrades, autohuurverzekering etc.) en haal de jaarbijdrage daarmee dubbel en dwars eruit.finsdefis schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:09:
[...]
Ik zie geen reden waarom je met een hoge spend geschikter zou zijn voor Platinum tegenwoordig.
Al mijn grote betalingen in o.a. dollars en andere valuta lopen bij mij via Curve, waar je 0% koersopslag hebt.
Ook nog diverse cryptokaarten waar de hoogste momenteel 10% cashback geeft. Dus waarom zou je dan je AMEX gebruiken?
Slaat nergens op om te zeggen dat een bepaalde spend te laag is voor Platinum

[ Voor 13% gewijzigd door Jdome op 18-11-2024 15:31 ]
Ja, hier idem dito met Curve en Openbank o.a. Veel privé-uitgaven in Azië en zakelijk in GBP die ik niet zomaar met Amex doe.Jdome schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:21:
[...]
Precies dit! Ik gebruik mijn AMEX Platinum ook alleen voor de voordelen (Privium, Diner Benefits, FHR hotelvoordelen, statusupgrades, autohuurverzekering etc.) en haal de jaarbijdrage daarmee dubbel en dwars uit.
Al mijn grote betalingen in o.a. dollars en andere valuta lopen bij mij via Curve, waar je 0% koersopslag hebt.
Ik snap dat het 'typische' klantprofiel voor Amex Platinum voor hun idealiter wat hoger ligt qua spend. Dat er überhaupt al een apart Engels woord voor wordt gebruikt zegt ook wel iets over een bepaalde manier van omgaan met een credit card cq. status. Anekdote: tijdje terug vertelde een Amerikaan me in een airline lounge trots dat ie al sinds '77 kaarthouder/member is toen 'ie mij m'n platinum kaart zag gebruiken
En misschien is ons klanttype indirect ook wel debet aan de versoberingen
De Platinum kaart kost veel geld, en als je in vreemde munten er veel geld doorjaagt kost het je alleen maar meer. In ruil biedt de kaart natuurlijk veel betaalgemak, éénmaal je jouw bestedingsruimte hebt opgebouwd hoef je je eigenlijk geen zorgen meer te maken over grote uitgaven.
Het is een kwestie van de voordelen goed te benutten. De huidige referral sign-up bonus is al een mooie offset voor de kosten van het eerste jaar. Daarna is het een kwestie van inderdaad voldoende uitgaven te doen via de kaart (in EUR) zodat je veel punten blijft sparen.
De Membership Rewards punten kunnen véél waard zijn (omgezet naar Flying Blue mijlen of Avios bijvoorbeeld want die zijn ongeveer een 1,0 tot 1,3 eurocent per stuk waard) maar om de kost van de kaart te blijven volledig in punten terug te verdienen moet je toch minstens +/- 75.000 punten zien te verzamelen per jaar...
Gebruik je de andere voordelen optimaal (dining credit, verzekeringen, lounge toegangen) dan kan je de kaart sneller terugverdienen. Misschien al na het sparen van +/- 36.000 punten per jaar (3.000 euro spend per maand als je geen bonussen hebt).
Als je voordelen niet optimaal benut of te weinig membership rewards punten verdient, dan kost de kaart je bottom-line alleen maar geld. Dan is de vraag of het betaalgemak enz het waard is voor jou.
Uitgaven in vreemde munten tellen niet mee voor het terugverdienen aangezien dit meer kost dan het oplevert in punten wanneer je vergelijk met een goedkope kaart zoals Revolut.
Het is een kwestie van de voordelen goed te benutten. De huidige referral sign-up bonus is al een mooie offset voor de kosten van het eerste jaar. Daarna is het een kwestie van inderdaad voldoende uitgaven te doen via de kaart (in EUR) zodat je veel punten blijft sparen.
De Membership Rewards punten kunnen véél waard zijn (omgezet naar Flying Blue mijlen of Avios bijvoorbeeld want die zijn ongeveer een 1,0 tot 1,3 eurocent per stuk waard) maar om de kost van de kaart te blijven volledig in punten terug te verdienen moet je toch minstens +/- 75.000 punten zien te verzamelen per jaar...
Gebruik je de andere voordelen optimaal (dining credit, verzekeringen, lounge toegangen) dan kan je de kaart sneller terugverdienen. Misschien al na het sparen van +/- 36.000 punten per jaar (3.000 euro spend per maand als je geen bonussen hebt).
Als je voordelen niet optimaal benut of te weinig membership rewards punten verdient, dan kost de kaart je bottom-line alleen maar geld. Dan is de vraag of het betaalgemak enz het waard is voor jou.
Uitgaven in vreemde munten tellen niet mee voor het terugverdienen aangezien dit meer kost dan het oplevert in punten wanneer je vergelijk met een goedkope kaart zoals Revolut.
In het algemeen klopt het natuurlijk wel dat je met een hogere spend en inkomen een platinum kaart makkelijker kan verantwoorden. Met andere woorden als je een lage spend hebt en niet van alle voordelen gebruik maakt is het al snel niet zo'n goede keus. Met een hoge spend, hoef je niet perse alle voordelen te gebruiken om toch in de plus uit te komen (al ben je dan waarschijnlijk nog steeds beter af met een Gold of Green). Veel van de voordelen zijn ook gericht op een persoon die bovengemiddeld verdiend en meer 'luxe' uitgaven doet. Dat betekend natuurlijk niet dat de kaart niet geschikt kan zijn voor iemand met een ander profiel, zoals je zelf al noemt.finsdefis schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:09:
[...]
Genoeg andere voordelen die los staan van spend met sec Amex. Dining, privium, PP, hotelstatus, aanmeldbonus. Veel zakelijke en prive-uitgaven doe ik alsnog niet met Amex vanwege de zeer ongunstige wisselkoers
Voorbeeldje: FHR hotels e.d. zijn soms leuke aanbiedingen, maar dat zijn ook weer hotels die sowieso al erg duur zijn. De voordelen zijn vaak top met onbijt, early check-in, late check-out, food credit, voor de prijs van een normale kamer. Maar de keus in Amsterdam is bijvoorbeeld het Conservatorium hotel, Pulitzer, Amstel, Waldorf etc. Dat zijn allemaal hotels van 400-600 per nacht. Zou je daar sowieso naartoe gaan, dan kan het een topdeal zijn. Maar het is niet zo dat je met je AMEX bij de Van der Valk allerlei benefits krijgt. De dining credit is ook gericht op 'duurdere' restaurants en vanaf volgend jaar 3 keer per jaar 2 personen voor 50 euro. Wat er waarschijnlijk op neer komt, zou je naar deze restaurants gaan, perfect. Maar anders ben je daar gewoon extra geld aan het uitgeven omdat je deze kaart hebt.
Ik wil hiermee niet zeggen dat de Platinum een slechte kaart is. Maar je moet gewoon een goede analyse maken van je use-case en dat is erg persoonsgebonden. Je hebt tegenwoordig veel blogs die dit soort kaarten aanprijzen (vaak omdat ze zelf ook referrals krijgen), maar daar wordt niet veel besproken dat het gewoon dure kaarten zijn voor een gemiddeld persoon. Met een bonus kan het altijd wel uit het eerste jaar! Maar ik ken genoeg mensen die een keer hebben horen luiden dat het zo'n goede kaart is als je veel reist, met allerlei voordelen. Vervolgens een platinum nemen en er eigenlijk pas achter komen dat ze het voordeel er helemaal niet zo uithalen.
Het is wel heel jammer dat in NL op een top tier kaart als de platinum nog steeds een FTF fee zit, echt een groot nadeel. In de US zijn bijna alle travel cards zonder FTF fee, waardoor je ze werkelijk kan gebruiken als 'travel' card.
Helemaal eens hoor. Vooral goed oriënteren wat je uitgavepatroon is en niet zomaar afgaan op hoe shiny 'ie is of wat referrers zeggen. Dan moet je idd wel je eigen vergelijking maken.
Ik denk wel dat onze uitgaven met de kaart zouden verdubbelen als die wisselkoersopslag wat gunstiger zou zijn. Ik wil best een procent extra betalen voor bijv. verzekering op een hotelboeking in een non-EUR land, maar 2,5% gaat te ver. Afaik rekent Amex eerst via USD, dus misschien dat de drempel daarom nog hoger is (en de membership fee zou dan ook weer navenant stijgen).
Sidenote: overigens zojuist nog wat goedkope hotels geboekt (Hilton branded) waar je met de hotelstatus via Platinum gratis ontbijt erbij krijgt. Toch weer een klein voordeeltje
Ik doelde meer op het magere verlengingsaanbod. Privium is fijn maar als je genoeg vliegt dat het echt uit maakt ben je meestal ook al Sky Priority met bijbehorende toegang tot de KLM lounges. PP zit ook bij Gold, dining ook (hetzij wat minder). Hotelstatus en huurauto status zijn inderdaad ook fijn maar als je veel reist zijn die eigenlijk ook al op gold meestal. Voor de MR hoef je het ook niet meer te doen nu die van Platinum omlaag zijn gehaald naar hetzelfde als Gold.finsdefis schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:09:
[...]
Genoeg andere voordelen die los staan van spend met sec Amex. Dining, privium, PP, hotelstatus, aanmeldbonus. Veel zakelijke en prive-uitgaven doe ik alsnog niet met Amex vanwege de zeer ongunstige wisselkoers
Vergeet niet dat Amex wat aan jou verdiend maar het meeste aan de spend die je doet, hoe meer je uitgeeft hoe interessanter je als klant bent voor ze en hoe interessanter het aanbod is. Maar ook met een hoge spend is het af en toe onnavolgbaar. Ik jaag er bedrijfsmatig een ton per jaar doorheen bij Amex(helaas voornamelijk voorraad inkoop
Je zou het nog kunnen zien als het toevoegen van opties. Wanneer de Aspire lounge op Schiphol weer eens vol zit en je vliegt een keer niet met Skyteam, dan heb je toch toegang tot de Privium lounges. Wanneer je voorkeurshotelketen net niet praktisch uit komt voor je bestemming, dan heb je in ieder geval een basis niveau bij een aantal andere ketens.Erasmo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:40:
[...]
Ik doelde meer op het magere verlengingsaanbod. Privium is fijn maar als je genoeg vliegt dat het echt uit maakt ben je meestal ook al Sky Priority met bijbehorende toegang tot de KLM lounges. PP zit ook bij Gold, dining ook (hetzij wat minder). Hotelstatus en huurauto status zijn inderdaad ook fijn maar als je veel reist zijn die eigenlijk ook al op gold meestal. Voor de MR hoef je het ook niet meer te doen nu die van Platinum omlaag zijn gehaald naar hetzelfde als Gold.
Ja, de vele downgrades maken het wel minder gunstig voor velen. In 2025 wordt het diningvoordeel bij Platinum helaas ook omgezet naar 3x een 2-gangen menu t.w.v. 100 euro...Erasmo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:40:
[...]
Ik doelde meer op het magere verlengingsaanbod. Privium is fijn maar als je genoeg vliegt dat het echt uit maakt ben je meestal ook al Sky Priority met bijbehorende toegang tot de KLM lounges. PP zit ook bij Gold, dining ook (hetzij wat minder). Hotelstatus en huurauto status zijn inderdaad ook fijn maar als je veel reist zijn die eigenlijk ook al op gold meestal. Voor de MR hoef je het ook niet meer te doen nu die van Platinum omlaag zijn gehaald naar hetzelfde als Gold.
Voor ons profiel, zeg maar de premium semi-frequent flyer zonder loyaliteit naar een bepaalde alliance, is Privium ideaal voor dezelfde ervaring. Die 4-5x p/j die we vliegen willen we ook wel gegarandeerd een prettige omgeving hebben en dan is Privium, al dan niet via Platinum, een gunstige optie.
Ja, het zou me niet verbazen dat ze bij een zeer hoge spend juist weer zoiets hebben van "ah, die is toch wel loyaal naar ons gezien het hoge uitgavenpatroon."Vergeet niet dat Amex wat aan jou verdiend maar het meeste aan de spend die je doet, hoe meer je uitgeeft hoe interessanter je als klant bent voor ze en hoe interessanter het aanbod is. Maar ook met een hoge spend is het af en toe onnavolgbaar. Ik jaag er bedrijfsmatig een ton per jaar doorheen bij Amex(helaas voornamelijk voorraad inkoop) en ook voor mij houdt het bij 50k en een maand of twee dubbel op.
Welke cryptokaarten gebruik je met 10% cashback?Jdome schreef op maandag 18 november 2024 @ 15:21:
[...]
Precies dit! Ik gebruik mijn AMEX Platinum ook alleen voor de voordelen (Privium, Diner Benefits, FHR hotelvoordelen, statusupgrades, autohuurverzekering etc.) en haal de jaarbijdrage daarmee dubbel en dwars eruit.
Ook nog diverse cryptokaarten waar de hoogste momenteel 10% cashback geeft. Dus waarom zou je dan je AMEX gebruiken?
The best is yet to come
Ik heb wat punten verzameld met de Amex BE en zoek de meest interessante gebruiken hiervan.
Avios lijkt me een zeer goede redemptions te hebben, maar de transfer rates zijn voor de Belgische kaart karig voor de meeste programma's. Even opgesomd:
Miles & More, Emirates, Etihad, Flyingblue = 2:1
British Airways, Delta, SAS = 3:2
Ik vind Avios (British Airways) een goede manier om de punten te gebruiken, maar verder zie ik maar weinig echt goede mogelijkheden. Ik ben gekend met sweet spots van Miles & More (Mileage Bargains) en de FlyingBlue (Promo Rewards), maar zijn er van de hierboven genoemde programma's nog andere interessante redemption-mogelijkheden? Ik weet dat Eithad héél lucratief was, maar helaas hebben die hun programma recent ge-update.
Avios lijkt me een zeer goede redemptions te hebben, maar de transfer rates zijn voor de Belgische kaart karig voor de meeste programma's. Even opgesomd:
Miles & More, Emirates, Etihad, Flyingblue = 2:1
British Airways, Delta, SAS = 3:2
Ik vind Avios (British Airways) een goede manier om de punten te gebruiken, maar verder zie ik maar weinig echt goede mogelijkheden. Ik ben gekend met sweet spots van Miles & More (Mileage Bargains) en de FlyingBlue (Promo Rewards), maar zijn er van de hierboven genoemde programma's nog andere interessante redemption-mogelijkheden? Ik weet dat Eithad héél lucratief was, maar helaas hebben die hun programma recent ge-update.
Mijn blog over travel hacking en air miles voor Belgen: www.unusualtravelblog.com
Zie dit topic:Dean Martin schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:39:
[...]
Welke cryptokaarten gebruik je met 10% cashback?
Het Grote Cryptobetaalkaartentopic
Bybit wordt daar vaak genoemd.
Lemonade biedt verzekeringen (inboedel en AVP) aan die je met Amex kan betalen.

Welke website(s) gebruiken jullie om een voordelige vlucht te boelen met airmiles?
Er is weer een upgradebonus voor amex. Bij een upgrade naar FB platinum krijg je 50k miles en een upgrade naar Classic platinum levert je 100k punten op,
Hiervoor kun je beter in het Reizen met het vliegtuig topic terecht.psvunited schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:39:
Welke website(s) gebruiken jullie om een voordelige vlucht te boelen met airmiles?
Wat daar toch wel met enige regelmaat langs komt is advies om direct te boeken bij de Airline. Via een tussenpartij geeft vaak gedoe bij IROPS.
Met de nieuwe ICS app zie ik reserveringen in vreemde valuta niet meer. Het bedrag gaat wel af van de bestedingsruimte. Op icscards.nl zie ik het wel staan. Waarschijnlijk een bug.
Ik heb 6 maanden mijn FB Gold in midden december, moet ik wachten om die upgrade naar FB Platinum te maken om in aanmerking te komen voor die 50.000 totdat ik precies op die 6 maanden zit?
Volgens de voorwaarde staat wanneer je precies die 5.000 uitgegeven moet hebben volgens mij vast en is dat niet afhankelijk van wanneer je upgrade, dus ik upgrade liever vroeger dan later gezien er de komende dagen nog wat grotere uitgaven aan zitten te komen en ik dan langer de tijd heb.
Iemand ervaring hiermee?
Volgens de voorwaarde staat wanneer je precies die 5.000 uitgegeven moet hebben volgens mij vast en is dat niet afhankelijk van wanneer je upgrade, dus ik upgrade liever vroeger dan later gezien er de komende dagen nog wat grotere uitgaven aan zitten te komen en ik dan langer de tijd heb.
Iemand ervaring hiermee?
Je komt simpelweg niet in aanmerking voor een upgrade bonus als je de kaart <6 maanden hebt. Al heb je tig keer voldaan aan de voorwaarde van de eerste aanbieding. Check de voorwaarden van de upgrade offers maar.shinoken__ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 09:42:
Ik heb 6 maanden mijn FB Gold in midden december, moet ik wachten om die upgrade naar FB Platinum te maken om in aanmerking te komen voor die 50.000 totdat ik precies op die 6 maanden zit?
Iemand ervaring hiermee?
Ik heb letterlijk nét mijn Platinum kaart gedowngrade naar Gold en krijg al via de Amex website het aanbod om te upgraden naar Platinum voor 100.000 punten.
Maar volgens de voorwaarden mag je maar één keer per 6 maanden up/downgraden. Ik neem aan dat het dus geen zin heeft om het upgrade form in te vullen? Iemand hier al ervaring mee?
Maar volgens de voorwaarden mag je maar één keer per 6 maanden up/downgraden. Ik neem aan dat het dus geen zin heeft om het upgrade form in te vullen? Iemand hier al ervaring mee?
Ik heb ook bericht gekregen over de upgrade naar Platinum en ik vraag me af of mijn huidig openstaande saldo (wordt medio december afgeschreven) ook mee zal tellen voor die 5k die je voor 24-03-2025 moet uitgeven? Of kijken ze echt op welke kaart iets belast is? Ik had de klantenservice gebeld, maar die is al dicht. Misschien weet iemand het hier
Dan is het misschien wel interessant i.v.m. die 100k punten, anders moet ik aardig m'n best gaan doen om die 5k te halen.
Dan is het misschien wel interessant i.v.m. die 100k punten, anders moet ik aardig m'n best gaan doen om die 5k te halen.
Transactiedatum is van belang. Wanneer het wordt afgeschreven van je rekening heeft hier niks mee te maken.SayWhatAgain! schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:27:
Ik heb ook bericht gekregen over de upgrade naar Platinum en ik vraag me af of mijn huidig openstaande saldo (wordt medio december afgeschreven) ook mee zal tellen voor die 5k die je voor 24-03-2025 moet uitgeven? Of kijken ze echt op welke kaart iets belast is? Ik had de klantenservice gebeld, maar die is al dicht. Misschien weet iemand het hier![]()
Dus alleen transacties gemaakt na het accepteren van het bonusaanbod zullen meetellen voor de 5K.
Terug uit de VS, 10 dagen Florida. Buiten het feit dat de dollar koers de verkeerde kant op gaat prima vakantie gehad en eigenlijk op een uitzondering na 100% Amex kunnen gebruiken.
Ook voor het eerst een Centurion Lounge en een partner Centurion lounge kunnen gebruiken. En dat viel best tegen. De Centurion Lounge op de luchthaven van Philidelphia is klein en was bizar druk (toen we weggingen stond er ook een lange wachtrij). Matig uitzicht, ditto eten, amper plek.
De Escape Lounges - The Centurion® Studio Partner op de luchthaven van Fort Lauderdale was amper beter. Iets beter meubilair, wel uitzicht over de luchthaven maar net zo druk, amper plek ook beperkt eten en drinken.
Ik had er iets meer van verwacht, dit oversteeg de gemiddelde priority lounge amper.
De enige lounge die echt de moeite waard was op deze reis was de Privium lounge (hoewel die voor een zaterdag ochtend ook vrij druk was moet ik zeggen).
Ook voor het eerst een Centurion Lounge en een partner Centurion lounge kunnen gebruiken. En dat viel best tegen. De Centurion Lounge op de luchthaven van Philidelphia is klein en was bizar druk (toen we weggingen stond er ook een lange wachtrij). Matig uitzicht, ditto eten, amper plek.
De Escape Lounges - The Centurion® Studio Partner op de luchthaven van Fort Lauderdale was amper beter. Iets beter meubilair, wel uitzicht over de luchthaven maar net zo druk, amper plek ook beperkt eten en drinken.
Ik had er iets meer van verwacht, dit oversteeg de gemiddelde priority lounge amper.
De enige lounge die echt de moeite waard was op deze reis was de Privium lounge (hoewel die voor een zaterdag ochtend ook vrij druk was moet ik zeggen).
Klopt, maar goed als je vaak in de VS bent maakt dat weer weinig uit. Dan is de dollar koers op dit moment een groter 'probleem'.finsdefis schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:21:
[...]
Afaik rekent Amex eerst via USD, dus misschien dat de drempel daarom nog hoger is (en de membership fee zou dan ook weer navenant stijgen).
Zijn er nog creatieve ideeën om het Amex Platinum dinertegoed op te maken? Ik moet nog van wat (buitenlands) tegoed af. Zijn er gift cards die je bij restaurants kunt kopen?
Nee, wie geeft er nou etentjes cadeau? Daar heb ik echt nog nooit van gehoordoohh schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:02:
Zijn er nog creatieve ideeën om het Amex Platinum dinertegoed op te maken? Ik moet nog van wat (buitenlands) tegoed af. Zijn er gift cards die je bij restaurants kunt kopen?
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Weekendje Antwerpen, kerstmarkt in Duitsland en ff een goede lunch ergens. Kopen van cadeaukaarten, afhaal ed zijn uitgesloten in de voorwaarden.oohh schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:02:
Op dinnerbon.nl misschien, maar hoe wil AmEx zien of je naast je eten in het restaurant €200 erbij pint voor een bon?PolarBear schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:12:
[...]
Weekendje Antwerpen, kerstmarkt in Duitsland en ff een goede lunch ergens. Kopen van cadeaukaarten, afhaal ed zijn uitgesloten in de voorwaarden.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Als ik de vraag goed begrijp heeft hij nog tegoed in het buitenland. Dus dinnerbon.nl gaat al niet (en gaat tegen de voorwaarden in en staat niet op de lijst). Amex kan op zich zien of je afgerekend hebt in het restaurant zelf. Maar ik denk dat als @oohh naar het buitenland gaat dan niet voor 200 euro gaat eten en zijn diner tegoed om laat zetten in een bon voor (hoogstwaarschijnlijk) datzelfde restaurant.fsfikke schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:54:
[...]
Op dinnerbon.nl misschien, maar hoe wil AmEx zien of je naast je eten in het restaurant €200 erbij pint voor een bon?
Ik heb (wellicht een domme) vraag.
Ik heb een Mastercard credit card bij de rabobank. Deze heb 5x gebruikt in 4 jaar tijd. Op vakantie kan ik altijd pinnen met Maestro en ik hoef zelden de creditcard te gebruiken.
Sinds dit jaar heb ik twee debit kaarten. (Trade republic, Visa, en trading 212, Mastercard).
Heeft het dan uberhaubt nog zin om de creditcard van rabobank aan te houden. Tot nu toe heb ik hem gehouden, omdat 'het misschien ooit handig is op vakantie' en 'je niet altijd kan pinnen of ideal gebruiken'. Maar volgens mij worden beiden redenen nu ook gedekt door de debit kaarten. Of zie ik nog niets over het hoofd?
Ik heb een Mastercard credit card bij de rabobank. Deze heb 5x gebruikt in 4 jaar tijd. Op vakantie kan ik altijd pinnen met Maestro en ik hoef zelden de creditcard te gebruiken.
Sinds dit jaar heb ik twee debit kaarten. (Trade republic, Visa, en trading 212, Mastercard).
Heeft het dan uberhaubt nog zin om de creditcard van rabobank aan te houden. Tot nu toe heb ik hem gehouden, omdat 'het misschien ooit handig is op vakantie' en 'je niet altijd kan pinnen of ideal gebruiken'. Maar volgens mij worden beiden redenen nu ook gedekt door de debit kaarten. Of zie ik nog niets over het hoofd?
Issie gratis? If so: dan zou ik hem gewoon achter de hand houden.
edit: en huurautobedrijven zijn vaak niet happig op Debit cards, daar heb je echt (vaak) een creditcard nodig.
edit: en huurautobedrijven zijn vaak niet happig op Debit cards, daar heb je echt (vaak) een creditcard nodig.
[ Voor 46% gewijzigd door Hmmbob op 03-12-2024 10:56 ]
Nee. 2 euro per maand. Dus voor die 5 betalingen heb ik bijna 20 euro per betaling betaald aan kosten van de creditcard.Hmmbob schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:56:
Issie gratis? If so: dan zou ik hem gewoon achter de hand houden.
Edit: Ah. Ik heb nog nooit een auto gehuurd, dus dat ben ik nog niet tegengekomen.
[ Voor 31% gewijzigd door aicaramba op 03-12-2024 10:58 ]
Het is soms duurder of onmogelijk om een auto te huren met een debit kaart.aicaramba schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:51:
Voor alles wat met borgstelling te maken heeft kun je (vind ik) véél beter een creditcard gebruiken. Je hoeft dan immers niks zelf voor te schieten. Sommige merchants sluiten debit cards voor borgstelling uit.aicaramba schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:51:
Verder heb je een aankoopverzekering van doorgaans 180 t/m 365 dagen.
Dat zijn denk ik de belangrijkste voordelen van een credit card ten opzichte van een debit card. Als je van jezelf weet dat je hier nooit gebruik van maakt dan zou ik hem opzeggen.
Edit: volgens mij is het bij een credit card ook veel makkelijker om een betaling te betwisten. Daarom gebruik ik altijd een credit card bij 'risicovolle' aankopen, zoals vliegtickets. Als de airline zijn afspraak niet nakomt dan is de betaling zo teruggedraaid (ben ervaringsdeskundige). Hetzelfde geldt voor bestelde goederen die niet aankomen.
[ Voor 14% gewijzigd door kwon op 03-12-2024 12:50 ]
Bedankt allemaal. Dan ga ik hem nog niet stopzetten.
Als het om de kosten gaat en je wilt een credit card er naast houden zou je kunnen kijken naar de gratis nkiv kijken toevallig krijg je er ook nu 35 euro extra tegoed erop 🥸aicaramba schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:51:
https://www.icscards.nl/a...=SKICRD.SKI¶m2=SKIINT
Van het kastje naar de muur lopen...
Ligt aan je pakket. Ik heb een pakket bij de Rabobank waar die "gratis" bij zit. Opzeggen kan alleen door van pakket te wisselen, waardoor mijn verzekeringen ook weer duurder wordenaicaramba schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 10:56:
[...]
Nee. 2 euro per maand. Dus voor die 5 betalingen heb ik bijna 20 euro per betaling betaald aan kosten van de creditcard.
Edit: Ah. Ik heb nog nooit een auto gehuurd, dus dat ben ik nog niet tegengekomen.
Overigens heb ik contact gehad met Avis en staat nu overal Avis President's Club. Op de laatste factuur (huur in de VS) stond dat namelijk niet.Lostson schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:52:
[...]
ik heb precies andersom eerste staat er Avis President's Club en op je tweede link Avis Preferred LOLS je hebt wel gelijk op inconsistentie ook op de profielen en accounts haha
Hier nog wat wijzer geworden? Ik gebruik mijn Rabo creditcard best veel, maar eigen nooit voor hele hoge bedragen. Wil nu een hotel boeken en ook op vakantie wat limiet hebben, maar verhogen bij de Rabo lijkt niet te lukken (kan evt wel eerst bijstorten). Zat nu aan AMEX te denken omdat een vriend van me twee keer per jaar vraagt of ik geen kaart wil 😛 Maar ben bang dat ik daar ook niet direct voldoende ruimte heb.Southern Sun schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:25:
[...]
Bij mij niet zo makkelijk, moet eerst meer inzicht geven in de financiën. Mocht dat op niks uit lopen zal ik eens naar jou refereren, maar wellicht helpt het niet dat ik net een week klant ben. Wou eigenlijk komend weekend voor het gezin tickets boeken, anders moet het maar in delen.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Afhankelijk van welke Rabo rekening je hebt kun je aardig wat limiet krijgen.VidaR-9 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:13:
[...]
Hier nog wat wijzer geworden? Ik gebruik mijn Rabo creditcard best veel, maar eigen nooit voor hele hoge bedragen. Wil nu een hotel boeken en ook op vakantie wat limiet hebben, maar verhogen bij de Rabo lijkt niet te lukken (kan evt wel eerst bijstorten). Zat nu aan AMEX te denken omdat een vriend van me twee keer per jaar vraagt of ik geen kaart wil 😛 Maar ben bang dat ik daar ook niet direct voldoende ruimte heb.
Ik heb een Rabo Totaalrekening en ik kan het limiet zonder problemen naar 10.000 euro zetten.
AMEX moet je inderdaad opbouwen.
A yawn is a silent scream for coffee.
Ja klopt, maar dan toetsen ze je obv je transacties en blijkbaar voldoe ik niet aan de eisen.-MVR- schreef op maandag 9 december 2024 @ 13:28:
[...]
Afhankelijk van welke Rabo rekening je hebt kun je aardig wat limiet krijgen.
Ik heb een Rabo Totaalrekening en ik kan het limiet zonder problemen naar 10.000 euro zetten.
AMEX moet je inderdaad opbouwen.
Denk dat er weinig anders op zit dan paar K op mijn creditcard te storten.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Excuus vergeten te reageren. Ze kunnen evt. nog wat (proberen te) betekenen ze door inzage te geven in je bankrekening en dan beoordelen ze het. Dit was na iemand uit NL te spreken overigens. Ik heb dat niet gedaan en de eerste incasso afgewacht. Lijkt er op dat de limiet nu hoger is, maar wil ook niet te vaak die check gebruiken want had het gevoel dat dat de vorige keer averechts werkte op de een of andere manier. Eerste keer kreeg ik een hoog beschikbaar saldo te zien en paar dagen later veel lager (<2k). Ga dit weekend denk ik vliegtickets boeken, dan zien we het wel.VidaR-9 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:13:
[...]
Hier nog wat wijzer geworden? Ik gebruik mijn Rabo creditcard best veel, maar eigen nooit voor hele hoge bedragen. Wil nu een hotel boeken en ook op vakantie wat limiet hebben, maar verhogen bij de Rabo lijkt niet te lukken (kan evt. wel eerst bijstorten). Zat nu aan AMEX te denken omdat een vriend van me twee keer per jaar vraagt of ik geen kaart wil 😛 Maar ben bang dat ik daar ook niet direct voldoende ruimte heb.
Dat mag overigens bij AMEX niet.VidaR-9 schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:43:
[...]
Ja klopt, maar dan toetsen ze je obv je transacties en blijkbaar voldoe ik niet aan de eisen.
The best is yet to come
Dat mag prima wanneer je dat doet om het uit te geven. Wat niet mag is geld storten en vervolgens niet uitgeven. Ze zijn immers geen bank en mogen wettelijk je geld niet bewaren. Doe je dat toch, dan krijg je het teruggestort.
En dat doen/deden ze al vrij snel. Na 1/2 dagen in mijn geval na een terugbetaling. Dus niet handig tijdens een vakantie.Zr40 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:16:
[...]
Dat mag prima wanneer je dat doet om het uit te geven. Wat niet mag is geld storten en vervolgens niet uitgeven. Ze zijn immers geen bank en mogen wettelijk je geld niet bewaren. Doe je dat toch, dan krijg je het teruggestort.
aldus AMEX.Een positief saldo aanhouden op een creditcard van American Express is niet toegestaan
[ Voor 16% gewijzigd door Dean Martin op 17-12-2024 19:36 ]
The best is yet to come
Jullie zeggen hetzelfde
Nouja, als je denkt dat je tijdens een vakantie niet meer kan betalen met Amex zonder bij te storten, dan kan je ze beter even bellen. Een beetje vakantie (of twee) moet toch wel kunnen passen.Dean Martin schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:33:
[...]
En dat doen/deden ze al vrij snel. Na 1/2 dagen in mijn geval na een terugbetaling. Dus niet handig tijdens een vakantie.
Je kunt bij amex telkens tussentijdse betalingen doen.. en dan wordt de limiet vrij snel verhoogdVidaR-9 schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:43:
[...]
Ja klopt, maar dan toetsen ze je obv je transacties en blijkbaar voldoe ik niet aan de eisen.
dus gewoon na elke betaling een tussentijdse betaling doen
en doe je dat zo een paar maanden dan wordt het vertrouwen groter
[ Voor 14% gewijzigd door boyette op 17-12-2024 20:18 ]
Lijkt mij voor betreffende user inderdaad het beste idee!Zr40 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 20:07:
[...]
Nouja, als je denkt dat je tijdens een vakantie niet meer kan betalen met Amex zonder bij te storten, dan kan je ze beter even bellen. Een beetje vakantie (of twee) moet toch wel kunnen passen.
The best is yet to come
Mijn zus kon geen vliegtickets boeken met haar nieuwe Platinum AMEX. En bellen met de klantenservice (in India?) had blijkbaar ook geen zin. Zij kreeg juist te horen, dat ze haar bestedingslimiet niet kan verhogen door een betaling te doen.
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe telefoon. Uiteraard heb ik Amex toegevoegd aan m'n wallet. Tot nu toe zijn alle betalingen geweigerd, behalve één (van €35). De overige betalingen (>€100) zijn allemaal geweigerd. Na het weigeren kon ik wel gewoon betalen met de fysieke pas.
De nieuwe iPhone heb ik ook gewoon met apple pay (op m'n oude telefoon) afgerekend...😅
Mijn andere creditcard (Mastercard van ICS) en ING-betaalpas werken wel vlekkeloos met Apple Pay.
Herkenbaar?
De nieuwe iPhone heb ik ook gewoon met apple pay (op m'n oude telefoon) afgerekend...😅
Mijn andere creditcard (Mastercard van ICS) en ING-betaalpas werken wel vlekkeloos met Apple Pay.
Herkenbaar?
Voor de verandering een keer een verhaal over een andere kaart dan Amex hier 
Eerder deze maand heb ik een nieuwe ICS Mastercard aangevraagd, omdat ik van plan ben om een andere ICS kaart op te zeggen. Gegevens ingevuld, dat ging allemaal prima. Alleen kwam de vraag voor een username/password nooit langs.
Een paar dagen later sturen ze een mail waarvan ik zou denken "dat is phishing!" als ik hem niet had verwacht: bel ons op dit telefoonnummer en toets je gewenste pincode in, als je dat niet doet dan duurt de aanvraag langer. Ik verifieer de authenticiteit van de email (ik verwacht niet dat de gemiddelde kaarthouder dat doet eerlijk gezegd), hij is legitiem.
Vandaag lag de kaart in de brievenbus. Eerst activeren voor gebruik! Hoe? Door te betalen met de pincode! Of, download de app en authenticeer met... laatste 4 cijfers, exp date, en bezorgadres... En met die gegevens kan ik (na ontvangst) een account aanmaken...
Ik krijg hier niet bepaald een positieve indruk van. Het is dat ze nog om 2FA vragen tijdens deze stappen, maar anders...
Eerder deze maand heb ik een nieuwe ICS Mastercard aangevraagd, omdat ik van plan ben om een andere ICS kaart op te zeggen. Gegevens ingevuld, dat ging allemaal prima. Alleen kwam de vraag voor een username/password nooit langs.
Een paar dagen later sturen ze een mail waarvan ik zou denken "dat is phishing!" als ik hem niet had verwacht: bel ons op dit telefoonnummer en toets je gewenste pincode in, als je dat niet doet dan duurt de aanvraag langer. Ik verifieer de authenticiteit van de email (ik verwacht niet dat de gemiddelde kaarthouder dat doet eerlijk gezegd), hij is legitiem.
Vandaag lag de kaart in de brievenbus. Eerst activeren voor gebruik! Hoe? Door te betalen met de pincode! Of, download de app en authenticeer met... laatste 4 cijfers, exp date, en bezorgadres... En met die gegevens kan ik (na ontvangst) een account aanmaken...
Ik krijg hier niet bepaald een positieve indruk van. Het is dat ze nog om 2FA vragen tijdens deze stappen, maar anders...

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 17-12-2024 21:34 ]
Hmm, dan is het proces veranderd gedigitaliseerd sinds m'n laatste aanvraag. Die mail waar je het over hebt kreeg ik destijds per post.
Ik probeerde afgelopen weekend bij een juwelier een betaling te doen met AMEX, via Apple Pay, en er gebeurde helemaal niks.Mawlana schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:07:
Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe telefoon. Uiteraard heb ik Amex toegevoegd aan m'n wallet. Tot nu toe zijn alle betalingen geweigerd, behalve één (van €35). De overige betalingen (>€100) zijn allemaal geweigerd. Na het weigeren kon ik wel gewoon betalen met de fysieke pas.
Herkenbaar?
Volgens de dame daar gebeurt dat altijd met AMEX kaarten.
De fysieke pas werkte wel. Wellicht dat het aan het type pinapparaat lag.
A yawn is a silent scream for coffee.
Ik weet dat Amex via Apple Pay (of contactloos in het algemeen) niet altijd wordt geaccepteerd. Maar in die gevallen krijg je de melding dat de betaalkaart niet wordt geaccepteerd - nu werd de transactie simpelweg geweigerd. Meerdere keren. Eén van de winkels betreft de bijenkorf waar ik tig keren - met m'n vorige telefoon - heb afgerekend...-MVR- schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:19:
[...]
Ik probeerde afgelopen weekend bij een juwelier een betaling te doen met AMEX, via Apple Pay, en er gebeurde helemaal niks.
Straks maar eens amex even bellen.

Dat heeft mogelijkheid veiligheid te maken... Amex wilt weten of je nog kaart bezit hebt als je hoog bedrag wilt afrekenen bij juwelier denk ik.-MVR- schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:19:
[...]
Ik probeerde afgelopen weekend bij een juwelier een betaling te doen met AMEX, via Apple Pay, en er gebeurde helemaal niks.
Soms doet ze steekproef vandaar daarom moest je een pincode invoeren.
Ze mogen ook contactloos zowel apple pay uitzetten hoor mocht aanleiding voor.
[ Voor 6% gewijzigd door Ultrafast op 18-12-2024 17:00 ]
Net even met Amex gebeld over het nieuwe (Platinum) diningtegoed. Je moet vanaf 2025 in de Amex Experiences app registeren, waarna je in de app zelf een QR code krijgt die je vervolgens bij het restaurant moet laten zien. Vandaar dat Amex er zo op hamert dat je jezelf in de Experiences app registreert.
Over restaurants kon weinig worden gezegd, maar de klantenservice had het erover dat de restaurants er al in zouden staan. Volgens mij klopt dit niet en het zou mij niet verbazen als de lijst korter wordt.
Over restaurants kon weinig worden gezegd, maar de klantenservice had het erover dat de restaurants er al in zouden staan. Volgens mij klopt dit niet en het zou mij niet verbazen als de lijst korter wordt.
Bij mijn ANWB ICS voelde alles logisch. Ik weet alleen niet meer of dat per brief op mail was. Is denk ik ca. 1.5 jaar geleden?Zr40 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:22:
Voor de verandering een keer een verhaal over een andere kaart dan Amex hier
Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.
Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1