Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op zich is dat ook logisch, een creditcard is in de US veel winstgevender dan in de EU. Neem die US versie van Platinum als voorbeeld: kolossale rente (best case 20,74% op jaarbasis, worst case 29,99%) terwijl de US de hoogste hoeveelheid creditcardschulden kent per inwoner, enorme fees bij te late of mislukte betaling, en de hoge interchange fees die je als consument niet eens ziet maar de winkelier wel moet betalen.

Al deze omzetbronnen zijn in de EU wettelijk beperkt. De interchange fee stelt ten opzichte van de US niets voor, er moet eerst een betalingsherinnering komen voordat er incassokosten gerekend worden, en de rente is wettelijk gelimiteerd tot 15% (wat in het geval van Amex praktisch 0% is gezien er geen kredietfaciliteit geboden wordt). Er is simpelweg minder budget voor grotere of interessantere voordelen.

Maar geen foreign transaction fees zou best wel welkom zijn. Dan kunnen bij mij een paar andere kaarten de portemonnee uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Tuniq schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
Ik ben wel benieuwd of in de toekomst en ook met de nieuwe regels in 2025 omtrent Visa/MC het creditcard gebruik omhoog zal gaan in NL en er wellicht ook een beter productaanbod komt.
Ik verwacht hier vrij weinig van. Retailers kunnen creditcards nog steeds uitsluiten bij hun contracten voor POS-terminals (aangezien de transactiekosten hoger zijn). Visa en MC Debit zullen veel lagere kosten met zich meebrengen dan Credit, plus Amex is sowieso weer een apart product.

Volgens mij is de crux van het hele verhaal aan voordelen dat zowel de cultuur als de regelgeving anders is in de VS. Amex kan daar natuurlijk veel meer binnenharken aan transactiekosten, plus consumenten kunnen de kaart ook gebruiken voor allerhande vaste lasten (mede omdat je daar je credit score moet opbouwen). Uiteindelijk zijn die voordeeltjes ook gewoon een sigaar uit eigen doos, alleen kan de ene er wat meer sigaren uithalen dan de ander :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:21
finsdefis schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:08:
[...]

Volgens mij is de crux van het hele verhaal aan voordelen dat zowel de cultuur als de regelgeving anders is in de VS. Amex kan daar natuurlijk veel meer binnenharken aan transactiekosten, plus consumenten kunnen de kaart ook gebruiken voor allerhande vaste lasten (mede omdat je daar je credit score moet opbouwen). Uiteindelijk zijn die voordeeltjes ook gewoon een sigaar uit eigen doos, alleen kan de ene er wat meer sigaren uithalen dan de ander :+
In de VS is het niet zozeer dat de ene er meer sigaren uithaalt dan de andere, maar dat sommige consumenten zelfs sigaren aan de eigen doos toevoegen in de vorm van hoge rente op de creditcardschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:56
Wally2002 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:51:
[...]

In de VS is het niet zozeer dat de ene er meer sigaren uithaalt dan de andere, maar dat sommige consumenten zelfs sigaren aan de eigen doos toevoegen in de vorm van hoge rente op de creditcardschuld.
Dat klopt helemaal. In de VS is de slimme en verstandige consument spekkoper door dit systeem, maar uiteindelijk wordt dat ook ten dele gefinancierd door de consumenten die zichzelf in de schulden steken. Het hele systeem rondom creditcards is erop ingericht om zoveel mogelijk te spenderen, wanneer je geen degelijke financiële opvoeding hebt gehad is het heel makkelijk om jezelf in de schulden te werken.
Zr40 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 21:06:
Op zich is dat ook logisch, een creditcard is in de US veel winstgevender dan in de EU. Neem die US versie van Platinum als voorbeeld: kolossale rente (best case 20,74% op jaarbasis, worst case 29,99%) terwijl de US de hoogste hoeveelheid creditcardschulden kent per inwoner, enorme fees bij te late of mislukte betaling, en de hoge interchange fees die je als consument niet eens ziet maar de winkelier wel moet betalen.

Al deze omzetbronnen zijn in de EU wettelijk beperkt. De interchange fee stelt ten opzichte van de US niets voor, er moet eerst een betalingsherinnering komen voordat er incassokosten gerekend worden, en de rente is wettelijk gelimiteerd tot 15% (wat in het geval van Amex praktisch 0% is gezien er geen kredietfaciliteit geboden wordt). Er is simpelweg minder budget voor grotere of interessantere voordelen.

Maar geen foreign transaction fees zou best wel welkom zijn. Dan kunnen bij mij een paar andere kaarten de portemonnee uit :)
Eens! Ik bedoelde enkel dat er misschien wel wat ruimte naar boven is in EU wanneer je wat meer competitie en hoger gebruik/acceptatie hebt. Het zal inderdaad nooit zo worden als in het US systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3j3ct
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 16:37
Weet iemand of het mogelijk is om een Flying Blue Amex aan te vragen naast een Amex Platinum? Zie nu dat deze kaart het 1e jaar gratis is. De Miles + 15XP komen erg van pas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 17:11
3j3ct schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:09:
Weet iemand of het mogelijk is om een Flying Blue Amex aan te vragen naast een Amex Platinum? Zie nu dat deze kaart het 1e jaar gratis is. De Miles + 15XP komen erg van pas...
Ja dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
3j3ct schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:09:
Dit staat iig in de voorwaarden:
In het geval van korting op de jaarbijdrage als welkomstaanbieding, is deze korting alleen geldig in het eerste jaar van
uw lidmaatschap. Bent u de afgelopen 12 maanden al in het bezit geweest van een (extra) kaart van American Express,
dan vervalt de eventuele welkomstbonus en korting op de jaarbijdrage van het eerste jaar van uw lidmaatschap.
De maandbijdrage die u betaalt is € 6,25 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QgRQuyEE9DgLKbVCnUQuxr73crQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8YVm9FWgPf3dhr2lPz5HnQ47.png?f=fotoalbum_large

Dit staat inmiddels al een tijdje in de Experience app, iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fun
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-05 23:33

fun

Mijn relatie met Amex begint na 10 jaar Plat zo'n beetje op z'n einde te lopen. Hier al vaker genoemd maar (fors) hogere kosten gecombineerd met steeds minder voordelen heeft de liefde aardig bekoeld. De partner card verhoging is de bekende druppel. Daarnaast krijg ik Privium sinds kort van mijn werkgever.

Ik ben me aan het oriënteren op een alternatief maar dat schiet nog niet echt op. Mastercard Black was interessant tot de aanpassingen, Revolut heeft ook wat interessante varianten maar die zijn ook aan de prijs. Ik heb wel interesse in een Amerikaanse kaart maar niet in de papierwinkel die dat met zich meebrengt.

Wie heeft een goed advies voor een betaalbare vervanger met een goed pakket aan travelperks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
fun schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:49:
Mijn relatie met Amex begint na 10 jaar Plat zo'n beetje op z'n einde te lopen. Hier al vaker genoemd maar (fors) hogere kosten gecombineerd met steeds minder voordelen heeft de liefde aardig bekoeld. De partner card verhoging is de bekende druppel. Daarnaast krijg ik Privium sinds kort van mijn werkgever.

Ik ben me aan het oriënteren op een alternatief maar dat schiet nog niet echt op. Mastercard Black was interessant tot de aanpassingen, Revolut heeft ook wat interessante varianten maar die zijn ook aan de prijs. Ik heb wel interesse in een Amerikaanse kaart maar niet in de papierwinkel die dat met zich meebrengt.

Wie heeft een goed advies voor een betaalbare vervanger met een goed pakket aan travelperks?
Revolut biedt (vooralsnog) geen creditcard aan dus is niet echt een vervanger.

Mastercard black is eigenlijk het enige alternatief maar de aanpassing in de verzekeringen maakt dat veel minder aantrekkelijk.

Verder zul je geen ander alternatief vinden met reis voordelen.
Dan kun je beter gaan denken aan een goedkope creditcard en los daarnaast producten als een reisverzekering en priority pass.
Wel even het rekensommetje maken.

Of downgraden naar Amex Gold?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:01

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
fun schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 07:49:

@Wally2002 geeft de tip die ik ook heb gedaan: downgraden naar gold.

Punten zijn hetzelfde als met plat (en die verzamel / gebruik ik graag). Priority pass 4x keer per jaar dacht ik. Gratis greencard voor partner. Reisverzekering (wel verschil met plat). Zeker als je privium via je werk hebt is plat niet snel meer interessant imo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 13:02
Gold it is! Ik wilde gaan upgraden naar Plat -ook een beetje vanuit de heb- maar toen ik alle voorwaarden zag dacht ik: no way. Gold geeft mij voldoende. Ik zou juist eerder Amex gedag zeggen dan upgraden.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Laatst online: 30-05 21:18

s3n

Ik heb op 21 november 2023 mijn FB AMEX geupgrade van Gold naar Platinum. Op hetzelfde moment kreeg ik 60XP bijgeschreven. Voor de mensen die al langer FB AMEX hebben, krijg je ieder jaar op ongeveer dezelfde datum je XP erbij?

Per 30-11 verloopt mijn FB status. Nu vlieg ik binnenkort weer en kan evt. SAF aankopen om het te behouden. Maar moet je die XP wel tijdig krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymy01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 20:44
PLAE schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 17:01:
[...]

Ik heb deze kaart aangevraagd van ICS (daar is je ANWB kaart ook van meen ik) https://www.euroclixmastercard.nl/ . Dat hele spaarprogramma interesseert mij niet. Maar het eerste jaar gratis en daarna €15 (al zijn ze daarover in gesprek zie ik). Al is het een jaar voor niks en dan weer iets nieuws ben ik al blij. Ik betaal nu bij een grootbank €2,05 en dat gaat naar €2,15. Dus dat is al makkelijk €25 bespaard. ICS app werkt prima. Aanvraag/goedkeuren/ontvangen ging vlot.
heb deze kaart ook al een aantal jaren.. spaarsysteem is wél een leuke extra hoor.. zeker als je ook de emails klikken e.d. er bij doet. op jaarbasis tikt het toch aan en bij regelmatig gebruik kun je eigenlijk je jaarlijkse fee er vrij eenvoudig mee terug verdienen, waardoor je kaart dus per saldo gratis is én blijft.
Kaart werkt verder overal prima en is nog steeds voor slechts 15 euro per jaar.
Afgelopen jaar auto mee gehuurd in Spanje, Diverse hotels betaald in verschillende landen via verschillende platforms, en daarnaast soepel de tol in Frankrijk, Spanje én Italiè betaald ermee zonder problemen. Ook gebruik ik 'm voor alle online aankopen ipv Ideal. CC gebruiken geeft me gewoon een iets veiliger gevoel namelijk.
ICS app is inderdaad simpel, maar daardoor heel overzichtelijk en zonder al teveel boembarie.
Vind ik persoonlijk erg prettig.
Wel heel erg promo besef ik me nu, maar wil gewoon mijn persoonlijke ervaring delen met jullie.. misschien kun je er wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 15:09
Wat bedoel je met e-mails klikken?

Ik vind het enige nadeel dat het een lelijk ding is haha. Maar voor de rest prima. Bedoelde het ook positief inzake de app. Dank voor het delen van je ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
PolarBear schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Over het algemeen verwacht ik weinig van status bij autoverhuurders (de service is ontzettend inconsistent per locatie). Kan het alleen maar meevallen :+
Even als positief punt. Had van de week een auto nodig, dacht ga ik even testen bij Avis (Schiphol). Had een Volvo XC40 Aut (SGAR) klasse gehuurd en kreeg Volvo XC60 Aut (FFAR). Een nette upgrade, zeker omdat de auto ik mee kreeg een XC60 T6 (met opties), geen krasje had en maar een paar maanden oud was.

Nogmaals ik geloof niet zo in status bij autoverhuurders door ervaringen in het verleden maar deze was dan wel weer positief

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymy01
  • Laatst online: 22-05 20:44
@PLAE

Als je naar de euroclix site zelf gaat, kun je daar op nog meer zaken punten sparen.. bijvoorbeeld door bestellingen te plaatsen op aangesloten websites, zoals Bol.com, maar ook via Ali kan dat.
En ook kun je aangeven dat je emails wilt ontvangen en dal sje dan klikt op de aanbieding (je hoeft er gene gebruik van te maken.. klikken is voldoende) dan krijg je daar ook 1punt steeds voor... gemiddeld ontvang je 30 a 40 emails per maand is mijn ervaring.. nouja.. doe dat maal 12 en en dan heb je dus al zo';n 300 a 400 clix per jaar op eenvoudige manier gespaard... tel daarbovenop je gespaarde clix voor de uitgaven met de CC.. zoals gezegd.. die fee heb je vrij eenvoudig terugverdiend in 1 jaar.
je kunt ook nog clix sparen door mee te doen aan onderzoeken en enquetes.. verdiep je er maar even in.. tis supersimpel en het levert op jaarbasis wel iets op.

[ Voor 0% gewijzigd door Raymy01 op 13-10-2024 13:06 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
PolarBear schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:04:
[...]

Even als positief punt. Had van de week een auto nodig, dacht ga ik even testen bij Avis (Schiphol). Had een Volvo XC40 Aut (SGAR) klasse gehuurd en kreeg Volvo XC60 Aut (FFAR). Een nette upgrade, zeker omdat de auto ik mee kreeg een XC60 T6 (met opties), geen krasje had en maar een paar maanden oud was.

Nogmaals ik geloof niet zo in status bij autoverhuurders door ervaringen in het verleden maar deze was dan wel weer positief
Mooi! Avis nog niet geprobeerd op Schiphol, misschien volgende keer eens proberen. Ik heb wel goede ervaring met Hertz President Circle. In Amsterdam paar keer leuke upgrade gekregen. In de US zijn de upgrades vaak veel matiger. Maar dit merk je met alle statussen, de 'waarde' van je status is in Europa vaak wat hoger, aangezien minder mensen status hebben. (of eigenlijk minder mensen met creditcards die je automatisch status geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
We Are Borg schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 13:40:
[...]

@Wally2002 geeft de tip die ik ook heb gedaan: downgraden naar gold.

Punten zijn hetzelfde als met plat (en die verzamel / gebruik ik graag). Priority pass 4x keer per jaar dacht ik. Gratis greencard voor partner. Reisverzekering (wel verschil met plat). Zeker als je privium via je werk hebt is plat niet snel meer interessant imo :)
Mijn ouders hebben geen airline status, gaan binnenkort naar Amerika, en willen dit wel graag beetje comfortabel doen. Ze hebben een Visa gold, die weinig tot niks extra geeft.
Nu willen ze sowieso een 2e kaart erbij. Amex gold is een optie; maar kun je met die priority pass ook een gast meenemen?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:05
Dean Martin schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Mijn ouders hebben geen airline status, gaan binnenkort naar Amerika, en willen dit wel graag beetje comfortabel doen. Ze hebben een Visa gold, die weinig tot niks extra geeft.
Nu willen ze sowieso een 2e kaart erbij. Amex gold is een optie; maar kun je met die priority pass ook een gast meenemen?
Ja dat kan. Je krijgt vier credits per jaar. Of je dit in één keer opmaakt of in vier keer maakt niet uit. Je kunt ook gewoon mensen meenemen op die credits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 22:34
Inmiddels mijn 100k Amex miles registratie bonus binnen. Nu vlieg ik erg veel (lees: meerdere keren per maand), waar en hoe kan ik ze het beste gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6820s
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-05 16:01

6820s

I Have No Greeting!

Ik heb gezocht maar kon het niet vinden.
De laatste tijd wordt mijn creditcard
(Zilverkleurig ing) Niet herkend/geaccepteerd bij onbemande tankstations.
Ligt dit aan mijn pas of is er iets veranderd wat ik dus nog niet heb kunnen vinden?

Excuses voor al het bovenstaande

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:11
Al een paar keer geprobeerd opnieuw in te steken? Soms moet ik mijn Amex plat meerdere keren erin steken, even de chip vegen (weet niet of dat nut heeft). Uiteindelijk pakt ie 'm wel. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
psvunited schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:48:
Inmiddels mijn 100k Amex miles registratie bonus binnen. Nu vlieg ik erg veel (lees: meerdere keren per maand), waar en hoe kan ik ze het beste gebruiken?
Meeste waarde is te vinden door te transferren naar partners. Wat het voordeligst is voor jou hangt er vanaf waar je naartoe vliegt, beschikbaarheid en prijzen. Intercontinentaal vind je vaak de beste waarde. Het makkelijkst zal zijn KLM/Flying Blue, Economy vanaf 15-20k enkele reis. Premium Economy vanaf 35k, business vanaf 50k. De saver awards voor PE en Business zijn lastig te vinden vaak, dus reken op wat meer. Voordeel is veel aanbod met vertrek vanuit Nederland.

Singapore is ook een leuke optie om naar Azië te gaan. Avios heeft soms ook goede deals. Je kan eens een awardscanner gebruiken om te kijken wat er zoal beschikbaar is op de routes die je vliegt en de maatschappij van je voorkeur.

Wat inspiratie m.b.t vluchten die ik afgelopen jaar heb geboekt. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80302868

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Tuniq schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Meeste waarde is te vinden door te transferren naar partners. Wat het voordeligst is voor jou hangt er vanaf waar je naartoe vliegt, beschikbaarheid en prijzen. Intercontinentaal vind je vaak de beste waarde. Het makkelijkst zal zijn KLM/Flying Blue, Economy vanaf 15-20k enkele reis. Premium Economy vanaf 35k, business vanaf 50k. De saver awards voor PE en Business zijn lastig te vinden vaak, dus reken op wat meer. Voordeel is veel aanbod met vertrek vanuit Nederland.

Singapore is ook een leuke optie om naar Azië te gaan. Avios heeft soms ook goede deals. Je kan eens een awardscanner gebruiken om te kijken wat er zoal beschikbaar is op de routes die je vliegt en de maatschappij van je voorkeur.

Wat inspiratie m.b.t vluchten die ik afgelopen jaar heb geboekt. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80302868
Weet je toevallig of dat ook werkt bij Miles & More (*A)? Ik heb proberen te googlen, maar kom niet verder dan dat het mogelijk is met een Zwitserse issued kaart?!

Wat het idee is, is om de punten om te zetten in Award miles en zo te upgraden (wederom voor m'n ouders).

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
Dean Martin schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:40:
[...]

Weet je toevallig of dat ook werkt bij Miles & More (*A)? Ik heb proberen te googlen, maar kom niet verder dan dat het mogelijk is met een Zwitserse issued kaart?!

Wat het idee is, is om de punten om te zetten in Award miles en zo te upgraden (wederom voor m'n ouders).
Miles & More is geen transferpartner van Amex. In Nederland zijn er ook geen partners van Amex waarmee je makkelijk *A vluchten kan boeken. Wellicht zijn er in Duitsland/Zwitserland andere mogelijkheden, mochten ze daar wonen. Miles & more is m.i. ook niet het handigste programma vanuit Nederland.

Overigens is met miles upgraden vaak niet de beste optie, wellicht is er af en toe een goede deal. Maar meestal is het beter om direct je volledige ticket/award in de klasse van je voorkeur te boeken. Als je een upgrade doet is cash bij check-in vaak het voordeligst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Tuniq schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:59:
[...]

Miles & More is geen transferpartner van Amex. In Nederland zijn er ook geen partners van Amex waarmee je makkelijk *A vluchten kan boeken. Wellicht zijn er in Duitsland/Zwitserland andere mogelijkheden, mochten ze daar wonen. Miles & more is m.i. ook niet het handigste programma vanuit Nederland.

Overigens is met miles upgraden vaak niet de beste optie, wellicht is er af en toe een goede deal. Maar meestal is het beter om direct je volledige ticket/award in de klasse van je voorkeur te boeken. Als je een upgrade doet is cash bij check-in vaak het voordeligst.
Ik ben zelf *A senator, omdat ik dicht bij de grens woon en vooral LH vlieg. Vandaar eigenlijk ook voor m'n ouders geboekt.

Er is inderdaad sinds 2/3 jaar geen *A CC meer in NL, vandaar mijn vraag over Amex, dat wist ik niet zeker. Thanks!

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 13:43
Ik woon in Nederland (ben wel Duitser) en heb gewoon de Duitse Miles&More MasterCard (momenteel nog van DKB, volgend jaar uitgegeven door Deutsche Bank).

[ Voor 3% gewijzigd door mfkne op 20-10-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike-Patrick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-03 23:26
Hallo allemaal,

Ik heb in juni een American Express Flying Blue Gold-kaart aangevraagd en kreeg rond augustus de 30.000 FB-mijlen nadat ik aan de uitgavenvereisten enz. had voldaan.

Om eerlijk te zijn, afgezien daarvan is het erg matig geweest. Ik vind het nogal onbetrouwbaar (tot het punt dat er winkels zijn waar verschillende kassa's werken en andere niet, dus ik moet letterlijk een mentale kaart bijhouden van welke kassa ik moet gebruiken) en de dekking is nog steeds beperkt.

De reisverzekering is onvoldoende voor mijn behoeften en de andere extra's lijken niet veel nut te hebben.

Tot overmaat van ramp zijn de wisselkosten 2,5%, dus hoewel ik het gebruik om mijn vluchten te kopen, kan ik het buiten de eurozone nauwelijks gebruiken op vakantie.

Maar ik ben erg blij met het verzamelen van FB miles en ik heb nu ongeveer 45k die goed van pas zullen komen voor onze volgende vakanties. De 30k bonus was geweldig.

Omdat ik in december naar de VS reis en daar meer dan 3k zal uitgeven, en ik Amex niet kan gebruiken vanwege de onbetaalbare kosten, ben ik gaan onderzoeken wat er op de markt is aan Flying Blue miles en een kaart voor gebruik in het buitenland.

Het lijkt erop dat ik met Revolut Metal (vrijwel dezelfde kosten als mijn Amex Flying Blue Gold-kaart) onbeperkte buitenlandse valuta en wisseltransacties krijg, 1 Flying Blue-mijl per 2 euro (in plaats van de €1=1FB van Amex), plus een abonnement op de Financial Times (dat ik dagelijks gebruik), een VPN (die ik ook gebruik) en een heleboel andere nutteloze extraatjes van twijfelachtige betrouwbaarheid maar nominaal vergelijkbaar met die van Amex (reisverzekering, aankoopverzekering, gekochte telefoonverzekering [ook een telefoon kopen terwijl ik in de VS ben], enz.) Ik krijg ook 8.000 Flying Blue miles als welkomstbonus.

Cruciaal is dat ik Revolut kan gebruiken bij Albert Heijn en wat al niet meer en wat ik mis aan een lagere euro-naar-miles wisselkoers kan ik waarschijnlijk terugverdienen door het gewoon te kunnen gebruiken in de winkels waar ik regelmatig kom.

Dus ik heb Amex gevraagd of ik mijn kaart kon opzeggen ondanks dat ik hem nog maar een half jaar had, en ze zeiden dat dat kon en dat het geen gevolgen zou hebben voor mijn miles en dergelijke.

Ze zeiden ook dat ik in aanmerking zou komen voor een nieuwe welkomstbonus als ik 12 maanden na beëindiging van ons contact opnieuw een aanvraag zou indienen en dat ze mijn aanvraag niet zouden weigeren alleen omdat ik hem de vorige keer na korte tijd had geannuleerd. Ze zeiden echter wel dat ze me nu geen speciale aanbieding konden doen omdat ik nog niet lang genoeg bij hen was.

Het lijkt erop dat Revolut een veel betere keuze is voor mij, ook al lijkt het een beetje op een cowboybedrijf van wat ik online lees. En dat ik terug kan switchen naar Amex voor het geval ik eind 2025 van gedachten verander of hun voorwaarden verbeteren.

Ik heb ook een gratis (buitenlandse, uit mijn eigen EU-land) EUR Visa-creditcard voor autohuur en dergelijke.

Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Revolut is alleen geen creditcard, dus je moet er altijd tegoed op hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
Mike-Patrick schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 17:57:
Hallo allemaal,

Ik heb in juni een American Express Flying Blue Gold-kaart aangevraagd en kreeg rond augustus de 30.000 FB-mijlen nadat ik aan de uitgavenvereisten enz. had voldaan.

Om eerlijk te zijn, afgezien daarvan is het erg matig geweest. Ik vind het nogal onbetrouwbaar (tot het punt dat er winkels zijn waar verschillende kassa's werken en andere niet, dus ik moet letterlijk een mentale kaart bijhouden van welke kassa ik moet gebruiken) en de dekking is nog steeds beperkt.

De reisverzekering is onvoldoende voor mijn behoeften en de andere extra's lijken niet veel nut te hebben.

Tot overmaat van ramp zijn de wisselkosten 2,5%, dus hoewel ik het gebruik om mijn vluchten te kopen, kan ik het buiten de eurozone nauwelijks gebruiken op vakantie.

Maar ik ben erg blij met het verzamelen van FB miles en ik heb nu ongeveer 45k die goed van pas zullen komen voor onze volgende vakanties. De 30k bonus was geweldig.

Omdat ik in december naar de VS reis en daar meer dan 3k zal uitgeven, en ik Amex niet kan gebruiken vanwege de onbetaalbare kosten, ben ik gaan onderzoeken wat er op de markt is aan Flying Blue miles en een kaart voor gebruik in het buitenland.

Het lijkt erop dat ik met Revolut Metal (vrijwel dezelfde kosten als mijn Amex Flying Blue Gold-kaart) onbeperkte buitenlandse valuta en wisseltransacties krijg, 1 Flying Blue-mijl per 2 euro (in plaats van de €1=1FB van Amex), plus een abonnement op de Financial Times (dat ik dagelijks gebruik), een VPN (die ik ook gebruik) en een heleboel andere nutteloze extraatjes van twijfelachtige betrouwbaarheid maar nominaal vergelijkbaar met die van Amex (reisverzekering, aankoopverzekering, gekochte telefoonverzekering [ook een telefoon kopen terwijl ik in de VS ben], enz.) Ik krijg ook 8.000 Flying Blue miles als welkomstbonus.

Cruciaal is dat ik Revolut kan gebruiken bij Albert Heijn en wat al niet meer en wat ik mis aan een lagere euro-naar-miles wisselkoers kan ik waarschijnlijk terugverdienen door het gewoon te kunnen gebruiken in de winkels waar ik regelmatig kom.

Dus ik heb Amex gevraagd of ik mijn kaart kon opzeggen ondanks dat ik hem nog maar een half jaar had, en ze zeiden dat dat kon en dat het geen gevolgen zou hebben voor mijn miles en dergelijke.

Ze zeiden ook dat ik in aanmerking zou komen voor een nieuwe welkomstbonus als ik 12 maanden na beëindiging van ons contact opnieuw een aanvraag zou indienen en dat ze mijn aanvraag niet zouden weigeren alleen omdat ik hem de vorige keer na korte tijd had geannuleerd. Ze zeiden echter wel dat ze me nu geen speciale aanbieding konden doen omdat ik nog niet lang genoeg bij hen was.

Het lijkt erop dat Revolut een veel betere keuze is voor mij, ook al lijkt het een beetje op een cowboybedrijf van wat ik online lees. En dat ik terug kan switchen naar Amex voor het geval ik eind 2025 van gedachten verander of hun voorwaarden verbeteren.

Ik heb ook een gratis (buitenlandse, uit mijn eigen EU-land) EUR Visa-creditcard voor autohuur en dergelijke.

Mis ik iets?
toon volledige bericht
Nee je mist niks. Het Revolut aanbod lijkt redelijk goed te passen bij je, aangezien je de andere services gebruikt. Wanneer dit niet zo is, vind ik het een vrij dure kaart, dan is een kaart als Wise waarschijnlijk een betere optie, of de gratis revolut. Altijd erg gebonden aan je persoonlijke situatie en uitgavenpatroon. Zet het in een excel en je vind het antwoord. Houd ook in je achterhoofd dat revolut geen 'echte' creditcard is. Dus voor uitgaven in restaurantjes e.d. geen probleem, maar je kan tegen issues aanlopen bij autohuur en dergelijke.

Hoeveel spend je foreign currency per jaar? Stel je geeft 10.000 in foreign currency uit, dat is 250 euro aan kosten met Amex. Revolut Metal kost ook 230 euro per jaar als extra kaart en je spaart ook iets minder punten, 5000 in dit voorbeeld. Als de andere extra's passen, rekent het misschien wel rond, maar dat ligt aan je persoonlijke situatie. In andere woorden, misschien is een Amex, en elk jaar een andere bonus proberen te pakken wel een betere optie, en dan in combinatie met een goedkope FX kaart als Wise. Of zelfs je eigen debit kaart (kosten meestal 1.2-1.4%); een stukje gemak als je FX spend niet hoog is, vind ik persoonlijk ook niet te onderschatten.

Lang verhaal kort. Als je gebruik kan maken van de Amex bonussen, is het vaak lastig hetzelfde aantal punten op een andere manier te sparen, tenzij je erg hoge spend hebt. En zelfs met een hoge spend zijn de bonussen vaak erg interessant om in de gaten te houden. Je kan makkelijk op FX kosten besparen, maar ik denk dat voor veel gevallen een Wise, Debit, gratis revolut beter past, de realiteit is dat de meeste Nederlanders niet een heel hoge foreign FX spend hebben. De kosten op een product als de metal zijn erg hoog, als je dat enkel voor FX hebt, moet je spend al wel richting 10.000+ gaan voordat het echt interessant wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike-Patrick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 03-03 23:26
mfkne schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:56:
Revolut is alleen geen creditcard, dus je moet er altijd tegoed op hebben staan.
Moet geen probleem zijn, ik heb een gratis creditcard met een limiet van EUR 2.500 (gratis creditcard, iets ondenkbaars in Nederland) uit een ander Eurozone land van toen ik daar woonde, en ze hadden geen problemen met het wijzigen van het adres naar Nederland.
Tuniq schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Nee je mist niks. Het Revolut aanbod lijkt redelijk goed te passen bij je, aangezien je de andere services gebruikt. Wanneer dit niet zo is, vind ik het een vrij dure kaart, dan is een kaart als Wise waarschijnlijk een betere optie, of de gratis revolut. Altijd erg gebonden aan je persoonlijke situatie en uitgavenpatroon. Zet het in een excel en je vind het antwoord. Houd ook in je achterhoofd dat revolut geen 'echte' creditcard is. Dus voor uitgaven in restaurantjes e.d. geen probleem, maar je kan tegen issues aanlopen bij autohuur en dergelijke.

Hoeveel spend je foreign currency per jaar? Stel je geeft 10.000 in foreign currency uit, dat is 250 euro aan kosten met Amex. Revolut Metal kost ook 230 euro per jaar als extra kaart en je spaart ook iets minder punten, 5000 in dit voorbeeld. Als de andere extra's passen, rekent het misschien wel rond, maar dat ligt aan je persoonlijke situatie. In andere woorden, misschien is een Amex, en elk jaar een andere bonus proberen te pakken wel een betere optie, en dan in combinatie met een goedkope FX kaart als Wise. Of zelfs je eigen debit kaart (kosten meestal 1.2-1.4%); een stukje gemak als je FX spend niet hoog is, vind ik persoonlijk ook niet te onderschatten.

Lang verhaal kort. Als je gebruik kan maken van de Amex bonussen, is het vaak lastig hetzelfde aantal punten op een andere manier te sparen, tenzij je erg hoge spend hebt. En zelfs met een hoge spend zijn de bonussen vaak erg interessant om in de gaten te houden. Je kan makkelijk op FX kosten besparen, maar ik denk dat voor veel gevallen een Wise, Debit, gratis revolut beter past, de realiteit is dat de meeste Nederlanders niet een heel hoge foreign FX spend hebben. De kosten op een product als de metal zijn erg hoog, als je dat enkel voor FX hebt, moet je spend al wel richting 10.000+ gaan voordat het echt interessant wordt.
toon volledige bericht
Ja, dat klopt, bedankt!

Eerlijk gezegd denk ik dat Amex veel duurder zal zijn dan dat. Het is 250 euro aan FX kosten plus het lidmaatschap, ongeveer 450 in totaal, vs 250 voor Revolut.

En zoals ik al zei, je kunt Revolut gebruiken op plekken waar Amex niet wordt geaccepteerd - bijvoorbeeld Albert Heijn. Al met al krijg ik waarschijnlijk meer Flying Blue miles.

Ik denk dat ik Revolut Metal een kans geef. Het enige waar ik me zorgen over maakte was dat ze me in de toekomst op een zwarte lijst zouden zetten en/of mijn mijlen zouden terugvorderen, maar ze zeiden dat ze dat niet zouden doen en ik kon niets vinden in de voorwaarden...

Trouwens, semi-gerelateerd, ik las hier net iets over American Express als een van de weinige manieren waarop je een credit score kunt opbouwen in de VS terwijl je in Nederland bent? Klopt dat? Er is altijd een kans dat ik uiteindelijk daarheen verhuis, dus dat is denk ik het enige laatste “voordeel” dat ik kan bedenken, maar ik betwijfel of het werkt zoals mensen zeggen. Ik kon er niets solide over vinden.

Edit: Ik realiseer me net dat wat mensen bedoelen is dat je een Nederlandse Amex kunt omzetten in een Amerikaanse Amex en het dus makkelijker hebt als je daarheen verhuist zonder kredietgeschiedenis. Voorlopig niet het overwegen waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Mike-Patrick op 21-10-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mike-Patrick schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:50:
[...]
Ik denk dat ik Revolut Metal een kans geef. Het enige waar ik me zorgen over maakte was dat ze me in de toekomst op een zwarte lijst zouden zetten en/of mijn mijlen zouden terugvorderen, maar ze zeiden dat ze dat niet zouden doen en ik kon niets vinden in de voorwaarden...
Waarom ben je bang dat dat zal gaan gebeuren?
Trouwens, semi-gerelateerd, ik las hier net iets over American Express als een van de weinige manieren waarop je een credit score kunt opbouwen in de VS terwijl je in Nederland bent? Klopt dat? Er is altijd een kans dat ik uiteindelijk daarheen verhuis, dus dat is denk ik het enige laatste “voordeel” dat ik kan bedenken, maar ik betwijfel of het werkt zoals mensen zeggen. Ik kon er niets solide over vinden.

Edit: Ik realiseer me net dat wat mensen bedoelen is dat je een Nederlandse Amex kunt omzetten in een Amerikaanse Amex en het dus makkelijker hebt als je daarheen verhuist zonder kredietgeschiedenis. Voorlopig niet het overwegen waard.
Dat laatste inderdaad, al is het gewoon een nieuwe aanvraag en geen omzetting. Je vraagt in Amerika een nieuwe Amex kaart aan, en die wordt dankzij je Nederlandse geschiedenis goedgekeurd zonder eerst jarenlang credit score te moeten opbouwen. De Nederlandse kaart blijft onafhankelijk van de Amerikaanse doorlopen en kan je zelf opzeggen of blijven gebruiken.

Informatie van Amex hierover: https://www.americanexpre...y/about-us/moving-abroad/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
Mike-Patrick schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:50:
[...]

Moet geen probleem zijn, ik heb een gratis creditcard met een limiet van EUR 2.500 (gratis creditcard, iets ondenkbaars in Nederland) uit een ander Eurozone land van toen ik daar woonde, en ze hadden geen problemen met het wijzigen van het adres naar Nederland.

[...]

Ja, dat klopt, bedankt!

Eerlijk gezegd denk ik dat Amex veel duurder zal zijn dan dat. Het is 250 euro aan FX kosten plus het lidmaatschap, ongeveer 450 in totaal, vs 250 voor Revolut.

En zoals ik al zei, je kunt Revolut gebruiken op plekken waar Amex niet wordt geaccepteerd - bijvoorbeeld Albert Heijn. Al met al krijg ik waarschijnlijk meer Flying Blue miles.

Trouwens, semi-gerelateerd, ik las hier net iets over American Express als een van de weinige manieren waarop je een credit score kunt opbouwen in de VS terwijl je in Nederland bent? Klopt dat? Er is een niet te verwaarlozen kans dat ik uiteindelijk daarheen verhuis, dus dat is denk ik het enige laatste “voordeel” dat ik kan bedenken, maar ik betwijfel of het werkt zoals mensen zeggen. Ik kon er niets solide over vinden.
toon volledige bericht
Zoals gezegd volledig afhankelijk van je persoonlijke situatie en spend patroon. Amex heeft overigens ook de Blue card, gratis bij 3000 euro spend en 1 MR per 2 euro.

Ik ben niet bekend met de exacte policy van Amex Nederland rondom bonussen. Maar goed om de voorwaarden even te checken. Als er niks over in de bonusvoorwaarden staat, is er geen probleem. Ik woon niet in NL, maar hier zijn de kleine lettertjes dat je je amex kaart minimaal 1 jaar moet aanhouden in geval van bonussen of retentie aanbiedingen. En ze kunnen je blokkeren voor toekomstige bonussen als je te vaak je cards cancelled/lage spend hebt na bonus. Geen idee hoe Amex dat in NL doet.

Wat betreft US, je bouwt geen creditscore op. Je hebt wel de mogelijkheid om een US creditcard te openen, wanneer je NL kaart een historie langer dan 3 maand heeft. Je kan deze US kaart dan openen zonder credit rating op basis van je NL historie, waardoor je direct een goede creditcard met redelijke limiet hebt. https://www.americanexpre...ad/?intlink=us-CMS-GCRusa

Over credit score in US heb ik eerder eens wat gepost: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77414642

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik zal even mijn situatie omschrijven.

Momenteel:
Vliegen: Senator (StarAlliance). Ik heb bewust ervoor gekozen om minder zakelijk te gaan vliegen. Echter als ik ga is het businessclass, en zijn de perks al min of meer inbegrepen in het ticket. Ik weet niet of ik mijn Senator status ga behouden (liever niet, dan heb ik namelijk minder tijd doorgebracht in een vliegtuig 😉).
Maar ik zal niet meer zoveel award miles gaan sparen.

Rental: Sixt Platinum/Hertz President Circle/ National Executive Elite/ Avis President club

Heb een zakelijke AMEX die ik kan opzeggen. Ik kan vervolgens de jaarlijkse kosten wel declareren wanneer ik mijn privé kaart zou gaan gebruiken.

Momenteel gebruik ik privé een Visa Gold via ICS, met een jaarlijkse spend van zo’n €15-€20k. Die kaart brengt verder weinig tot geen voordelen.

Waar zouden jullie naar overstappen (of erbij nemen)?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Dean Martin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:11:
Heb een zakelijke AMEX die ik kan opzeggen. Ik kan vervolgens de jaarlijkse kosten wel declareren wanneer ik mijn privé kaart zou gaan gebruiken.

Momenteel gebruik ik privé een Visa Gold via ICS, met een jaarlijkse spend van zo’n €15-€20k. Die kaart brengt verder weinig tot geen voordelen.

Ik zou in ieder geval erop letten dat zakelijke uitgaven op een privé kaart problematisch kunnen zijn voor de kaartuitgever.

Verder lees ik niets over reisverzekeringen, wil je dat via de creditcard laten lopen?

Als je alleen business class vliegt en status hebt bij autoverhuurbedrijven dan zou mogelijk alleen de Amex Platinum interessant kunnen zijn mbt hotelstatussen, diner credit en Privium als je vanaf AMS vertrekt. Voor alleen de punten is die kaart m.i. te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:24:
[...]

Ik zou in ieder geval erop letten dat zakelijke uitgaven op een privé kaart problematisch kunnen zijn voor de kaartuitgever.

Verder lees ik niets over reisverzekeringen, wil je dat via de creditcard laten lopen?

Als je alleen business class vliegt en status hebt bij autoverhuurbedrijven dan zou mogelijk alleen de Amex Platinum interessant kunnen zijn mbt hotelstatussen, diner credit en Privium als je vanaf AMS vertrekt. Voor alleen de punten is die kaart m.i. te duur.
Verzekeringen (behalve aankoop) heb ik geregeld buiten de CC om. Ik vlieg voornamelijk vanaf Frankfurt, dus Privium heeft voor mij geen voordelen.

Denk je niet dat Amex Plat overkill is qua perks die ik al heb via een andere manier?
Privium valt weg, diner credit betaal je uiteindelijk toch zelf...

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:19
Ik zit met dat Amex restaurant Breda in Amsterdam van de dining voordeel lijst heeft gehaald , waarschijnlijk tussen mijn reservering en dat ik daar ging eten vorige week.

Ik ben nu aan het escaleren want de klantenservice vind dat ik de dag van het diner het opnieuw had moeten checken en dan mijn reservering maar moest annuleren. Ik vind dat je dat niet van mensen kan verwachten.

Iemand soortgelijke ervaring ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:51
menzo schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:27:
Ik zit met dat Amex restaurant Breda in Amsterdam van de dining voordeel lijst heeft gehaald , waarschijnlijk tussen mijn reservering en dat ik daar ging eten vorige week.

Ik ben nu aan het escaleren want de klantenservice vind dat ik de dag van het diner het opnieuw had moeten checken en dan mijn reservering maar moest annuleren. Ik vind dat je dat niet van mensen kan verwachten.

Iemand soortgelijke ervaring ?
Geen idee wat er in de voorwaarden, maar een formele klacht indienen wil nog wel eens helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:19
Youtl schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Geen idee wat er in de voorwaarden, maar een formele klacht indienen wil nog wel eens helpen.
Ik gok dat ik volgens de voorwaarden pech heb. Maar ik ben benieuwd wat er uit de escalatie komt. En anders kan ik nog een formele klacht doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob0705
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 30-05 17:16
Iemand die al de upgrade naar FB platinum bonus punten heeft binnengekregen van de augustus actie ? Ik had vorige maand al mijn minimum spend maar tot op heden nog geen punten erbij gehad. Contact via klantenservice gaf aan dat ze uiterlijk 25 februari erop staan 😂. Vind ik best een lange poos wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiorano
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-05 13:37
Ik heb bij ICS cards een VISA aangevraagd en tegelijk een AMEX card. De AMEX kaart zit al in de reisportefeuille, ICS vraagt om nog weer aanvullende stukken. Irritante vind ik ook nog dat je telkens weer achteraan de rij komt (en dus maximaal 15 werkdagen).

Matige service en een bagger proces. Terwijl bij beide de limieten geljk zijn en gewoon eind v.d. maand aftikken. Apart dat hier een behoorlijk verschil tussen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Dean Martin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:04:
[...]

Verzekeringen (behalve aankoop) heb ik geregeld buiten de CC om. Ik vlieg voornamelijk vanaf Frankfurt, dus Privium heeft voor mij geen voordelen.

Denk je niet dat Amex Plat overkill is qua perks die ik al heb via een andere manier?
Privium valt weg, diner credit betaal je uiteindelijk toch zelf...
In jouw casus denk ik inderdaad dat Amex platinum overkill is, alle benefits betaal je uiteindelijk indirect aan mee, dit kun je alleen zelf bepalen door alle plussen en minnen naast elkaar te zetten om te zien of je het voordeel eruit haalt.

Je zou nog naar een Amex Blue of Green kunnen kijken, of je een deel van je uitgaven via die kaart kunt laten lopen en dan wat punten (membership rewards) meepakken, en of dat opweegt tegen de ICS kaart.
Uiteraard is acceptatie van Amex wel minder, en membership rewards naar cash omzetten levert weinig op, wat meer naar frequent flyer of hotel programma's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Rob0705 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:55:
Iemand die al de upgrade naar FB platinum bonus punten heeft binnengekregen van de augustus actie ? Ik had vorige maand al mijn minimum spend maar tot op heden nog geen punten erbij gehad. Contact via klantenservice gaf aan dat ze uiterlijk 25 februari erop staan 😂. Vind ik best een lange poos wachten.
Tegenwoordig worden de bonuspunten op het allerlaatste moment pas bijgeschreven. Reden mag duidelijk zijn: voorkomen dat er snel gedowngrade of opgezegd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Wally2002 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:02:
[...]

Tegenwoordig worden de bonuspunten op het allerlaatste moment pas bijgeschreven. Reden mag duidelijk zijn: voorkomen dat er snel gedowngrade of opgezegd wordt.
Mijn referrals hebben hun punten binnen twee maanden ontvangen. Apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Fiorano schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:55:
Ik heb bij ICS cards een VISA aangevraagd en tegelijk een AMEX card. De AMEX kaart zit al in de reisportefeuille, ICS vraagt om nog weer aanvullende stukken. Irritante vind ik ook nog dat je telkens weer achteraan de rij komt (en dus maximaal 15 werkdagen).

Matige service en een bagger proces. Terwijl bij beide de limieten geljk zijn en gewoon eind v.d. maand aftikken. Apart dat hier een behoorlijk verschil tussen zit.
ICS is sinds een jaartje of twee zeer strikt geworden. (torenhoge) boetes die o.a. bij ABN-Amro (moederbedrijf) zijn opgelegd in het kader van onvoldoende tegengaan van witwassen helpt hier niet aan mee.
Ook bestaande klanten werden opeens doorgelicht en ook opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Mawlana schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:04:
[...]

Mijn referrals hebben hun punten binnen twee maanden ontvangen. Apart.
Dit gaat over de upgrade bonus. Niet over referrals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderblaaat
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:00
Rob0705 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:55:
Ik heb ook vorige maand de spend gehaald, maar ook nog geen punten. In de voorwaarden stond inderdaad iets van februari, maar ik had ze eigenlijk ook al verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Wally2002 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Dit gaat over de upgrade bonus. Niet over referrals.
Ah, dan snap ik 'm. Sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:02:
[...]Tegenwoordig worden de bonuspunten op het allerlaatste moment pas bijgeschreven. Reden mag duidelijk zijn: voorkomen dat er snel gedowngrade of opgezegd wordt.
Ik kreeg mijn bonuspunten op dezelfde dag als dat ik de benodigde uitgave gehaald had en dat was slechts enkele weken na afsluiten. (en dus ruim voor de 3-maanden periode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomaar0iemand
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01:19
sanderblaaat schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Ik heb ook vorige maand de spend gehaald, maar ook nog geen punten. In de voorwaarden stond inderdaad iets van februari, maar ik had ze eigenlijk ook al verwacht
Vorig jaar moest ik uiteindelijk zelf bellen nadat ik al dik 1 maand over de spend zat. Er was iets misgegaan, ze stonden er wel netjes de volgende bij. Even bellen kan geen kwaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psvunited
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 22:34
Tuniq schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:23:
[...]

Dank! Tranferren naar partners, wat bedoel je precies en hoe werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
Dean Martin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 09:11:
Ik zal even mijn situatie omschrijven.

Momenteel:
Vliegen: Senator (StarAlliance). Ik heb bewust ervoor gekozen om minder zakelijk te gaan vliegen. Echter als ik ga is het businessclass, en zijn de perks al min of meer inbegrepen in het ticket. Ik weet niet of ik mijn Senator status ga behouden (liever niet, dan heb ik namelijk minder tijd doorgebracht in een vliegtuig 😉).
Maar ik zal niet meer zoveel award miles gaan sparen.

Rental: Sixt Platinum/Hertz President Circle/ National Executive Elite/ Avis President club

toon volledige bericht
Aan welke statussen hecht je waarde en wat is je doel? De rental statussen kun je redelijk afdekken met de Platinum. Is je doel zoveel mogelijk miles sparen ondanks minder reizen? Dan zal het slim meepakken van bonussen en referrals de hoogste opbrengst geven.

Begrijp ik goed dat je de jaarbijdrage van een privé creditcard kunt declareren? Dan zou je een platinum kunnen nemen, aangezien het toch 'gratis' is. Anders denk ik niet dat je waarde terug ziet uit de duurdere kaarten, aangezien je de 'benefits als privium' niet veel zult gebruiken.

Als je je Visa gold spend kan overhevelen naar een Amex (wellicht niet mogelijk i.v.m. acceptatie), dan spaar je in ieder geval wat punten. De goedkoopste optie is een Amex Blue, gratis boven 3000 spend 1 MR per 2 euro. Met 10-15k spend, zal je de duurdere kaarten niet 'terugverdienen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
psvunited schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 17:52:
[...]

Dank! Tranferren naar partners, wat bedoel je precies en hoe werkt het?
Zie hier: https://www.americanexpre...ttravelproducttype=Travel

Je boekt je MR punten over naar bijvoorbeeld KLM/flyingblue en boekt een vlucht met miles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Tuniq schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 18:36:
[...]

Aan welke statussen hecht je waarde en wat is je doel? De rental statussen kun je redelijk afdekken met de Platinum. Is je doel zoveel mogelijk miles sparen ondanks minder reizen? Dan zal het slim meepakken van bonussen en referrals de hoogste opbrengst geven.

Begrijp ik goed dat je de jaarbijdrage van een privé creditcard kunt declareren? Dan zou je een platinum kunnen nemen, aangezien het toch 'gratis' is. Anders denk ik niet dat je waarde terug ziet uit de duurdere kaarten, aangezien je de 'benefits als privium' niet veel zult gebruiken.

Als je je Visa gold spend kan overhevelen naar een Amex (wellicht niet mogelijk i.v.m. acceptatie), dan spaar je in ieder geval wat punten. De goedkoopste optie is een Amex Blue, gratis boven 3000 spend 1 MR per 2 euro. Met 10-15k spend, zal je de duurdere kaarten niet 'terugverdienen'.
Het idee is inderdaad om wat miles te sparen en uit te geven aan privé vakanties.

De spend van 15k is wel minimaal. Indien vakanties met de kaart betaald worden (wat ik nu nooit doe) zal de spend makkelijk verdubbelen.

Ja, ik mag de platinum declareren. Echter is mijn filosofie altijd, als ik het privé niet doe, dan zakelijk ook niet. Dus ik wil niet zomaar plat declareren omdat het kan, maar omdat er echt voordeel achter zit.

En de spend zal nog eens flink meer zijn als ik zakelijk ga gebruiken.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

6820s schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:01:
Ik heb gezocht maar kon het niet vinden.
De laatste tijd wordt mijn creditcard
(Zilverkleurig ing) Niet herkend/geaccepteerd bij onbemande tankstations.
Ligt dit aan mijn pas of is er iets veranderd wat ik dus nog niet heb kunnen vinden?
Heb je toevallig mobiel betalen/Apple Pay? Dan zou je eventueel je creditcard daaraan kunnen koppelen en op die manier proberen te betalen. Dan weet je gelijk of het aan aan je plastic pas ligt of echt aan de acceptatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
Dean Martin schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:47:
[...]

Het idee is inderdaad om wat miles te sparen en uit te geven aan privé vakanties.

De spend van 15k is wel minimaal. Indien vakanties met de kaart betaald worden (wat ik nu nooit doe) zal de spend makkelijk verdubbelen.

Ja, ik mag de platinum declareren. Echter is mijn filosofie altijd, als ik het privé niet doe, dan zakelijk ook niet. Dus ik wil niet zomaar plat declareren omdat het kan, maar omdat er echt voordeel achter zit.

En de spend zal nog eens flink meer zijn als ik zakelijk ga gebruiken.
Dat is ook mijn uitgangspunt, de vraag zal zijn hoeveel waarde je prive/zakelijk aan de statussen/lounge access hangt. In principe hebben de gold en green dezelfde earn rate en zijn dus een meer economische opties. Als je de statussen wel belangrijk vind, zit je automatisch bij de platinum, met als nadeel dat privium niet bruikbaar is op Frankfurt. Lounge toegang is ook niet veel waard als je meestal toch een business ticket koopt.

Of zelfs een flying blue kaart, technisch gezien de beste earn rate, maar je punten zitten wel vast in flyingblue. Vanaf Frankfurt kijk je dan altijd tegen een layover aan wanneer je een redemptie doet. Al denk ik dat de meeste NL kaarten niet ideaal zijn voor redempties vanuit Frankfurt, toch het meeste star alliance daar.

[ Voor 4% gewijzigd door Tuniq op 22-10-2024 21:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• givow
De American Express aanmeldbonus is er weer. Via een referral krijg je:
- Bij een Platinum kaart 100.000 punten mits je in de eerste 3 maanden €4000 uitgeeft
- Bij een Gold kaart 40.000 punten mits je in de eerste 3 maanden €2500 uitgeeft
De aanbieding is geldig t/m 28 november.

Voor bestaande kaarthouders lijkt de maximale bonus door middel van referrals verhoogd naar 800.000 per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:20
Dus als ik het goed begrijp. Ik heb American Express Platinum. Als ik iemand uitnodig voor American Express Platinum krijgt zowel de persoon die ik uitnodig als ikzelf 100.000 punten? (Mits je de eerste maand 4000,- uitgeeft?). Dat lijkt mij heel netjes. Niet dat ik mensen heb in mijn kring die een Amex Platinum kaart willen aanvragen though.. -O-

Ah door de pagina te refreshen kreeg ik het antwoord als op de AMEX website.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hWbkqjRoFcgdYkAiRJkZSxaEHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IW03zuhTqKnwEbbUCqtIC2Ym.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door mprkooij op 30-10-2024 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• givow
mprkooij schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:00:
Dus als ik het goed begrijp. Ik heb American Express Platinum. Als ik iemand uitnodig voor American Express Platinum krijgt zowel de persoon die ik uitnodig als ikzelf 100.000 punten? (Mits je de eerste maand 4000,- uitgeeft?). Dat lijkt mij heel netjes.
Ja klopt grotendeels. Als jij iemand uitnodigt voor een nieuwe kaart (zowel Platinum als Gold) en diegene geaccepteerd wordt krijg jij 100.000 punten. Als de nieuwe platinum kaarthouder €4000 uitgeeft binnen 3 maanden (of €2500 voor gold) krijgt ook hij/zij 100.000 punten (of 40.000 voor gold)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ondertussen ziet dit er best vreemd uit. Minder punten dankzij uw vriend! :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wLqCAcN2KWxMBXDykxKQydImq6E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4jFh6wzfIee65izzoZg9pPxT.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 30-10-2024 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 21:46
givow schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:06:
[...]

Ja klopt grotendeels. Als jij iemand uitnodigt voor een nieuwe kaart (zowel Platinum als Gold) en diegene geaccepteerd wordt krijg jij 100.000 punten. Als de nieuwe platinum kaarthouder €4000 uitgeeft binnen 3 maanden (of €2500 voor gold) krijgt ook hij/zij 100.000 punten (of 40.000 voor gold)
Ah, dus jouw punten hangen niet af van de minimum spend van de aanvrager?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• givow
Hmmbob schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

ja precies, is onafhankelijk van elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson
  • Laatst online: 17-02 17:59

Lostson

Zeekr 001 Privilige (Blue)

Hmmbob schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:20:
[...]

moet die nog een bepaalde periode lid blijven voor die 100.000 punten? of is het gewoon iemand referren en direct 100.000 bijgeschreven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cariernb
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 30-05 01:55
Lostson schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

moet die nog een bepaalde periode lid blijven voor die 100.000 punten? of is het gewoon iemand referren en direct 100.000 bijgeschreven?
Voor zover ik weet krijgt de aanvrager die bonuspunten indien hij/zij het minimaal €4.000 heeft uitgegeven in drie maanden. Jij als referrer, krijgt de punten nadat zijn/haar aanvraag voor de kaart is goedgekeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• givow
Lostson schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Je krijgt de punten als iemand geaccepteerd is. Er is geen vastgestelde termijn over hoe lang het nieuwe lid de creditcard moet houden.

Dit gezegd hebbende is het natuurlijk niet de bedoeling 'nep' referrals te organiseren om punten binnen te halen bij mensen die de kaart na acceptatie weer opzeggen. Ik kan me voorstellen dan als dit vaker gebeurt Amex dit ziet als misbruik en actie onderneemt.

[ Voor 4% gewijzigd door givow op 30-10-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florholvoet
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:11

florholvoet

aka F0x.be

Ik ben van België en ik heb sinds kort ook de Amex Platinum uit Nederland. Behalve de enorm interessante referral bonussen (zoals nu) is de kaart ook gewoon beter dan de Belgische Amex! Er zijn veel meer mogelijkheden om je punten om te zetten naar mijlen én de conversie ratio's zijn beter.

Misschien interessant om te weten voor mijn landgenoten, Belgen kunnen de Amex Platinum ook krijgen uit Nederland! Je hebt wel een NL adres, bank én gsm nummer nodig.

Luxury travel on a budget - https://jumpseat.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
florholvoet schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:25:

Misschien interessant om te weten voor mijn landgenoten, Belgen kunnen de Amex Platinum ook krijgen uit Nederland! Je hebt wel een NL adres, bank én gsm nummer nodig.
Dit is niets nieuws. Amex mag niet discrimineren op nationaliteit. Ze mogen wel eisen dat je in Nederland woont en een NL tegenrekening hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• givow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnoyOAQ4pnrCRE6-hjznbSUaZYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wc84WcmmQze24RQYRXj4y9Kl.png?f=fotoalbum_large
Via de referral link is dit te lezen. Het lijkt op een aanpassing in het dinertegoed voor 2025. Nog een beetje gissen maar 3x €100 euro en alleen in de benelux met maximaal 2 personen/menu's? In plaats van 2x €150 waarvan één in Nederland en één in het buitenland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 21:46
Lekker dan, ik gebruikte het nu vooral in combinatie met het gezin (4 personen) of collega's (gewoon de 150 euro in 1x in het buitenland).

De huidige voorwaarden op de site noemen het nog niet: https://www.americanexpre...orwaarden-Netherlands.pdf (versie 10-08-2022)

[ Voor 39% gewijzigd door Hmmbob op 30-10-2024 13:44 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
givow schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:56:
[Afbeelding]
Via de referral link is dit te lezen. Het lijkt op een aanpassing in het dinertegoed voor 2025. Nog een beetje gissen maar 3x €100 euro en alleen in de benelux met maximaal 2 personen/menu's? In plaats van 2x €150 waarvan één in Nederland en één in het buitenland?
Hmm, ik vind dat wel weer een achteruitgang. Ik kon die 150 euro verdelen over 1 of meerdere etentjes. Dit is restrictiever. En ook alleen in de Benelux? Meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
PolarBear schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Hmm, ik vind dat wel weer een achteruitgang. Ik kon die 150 euro verdelen over 1 of meerdere etentjes. Dit is restrictiever. En ook alleen in de Benelux? Meh.
Als dat het geval gaat zijn dan is het in elk geval weer een argument voor een retentiebonus of downgrade.

Niet buiten de Benelux zou wel echt een verarming zijn; buiten NL in elk geval zitten er veel meer restaurants die bij ons passen en is er überhaupt meer keuze. De geografische spreiding van de restaurants in NL vind ik ook niet top.

3x 100 euro is dan wel weer geschikter voor een lunchmenu.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:30
finsdefis schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Als dat het geval gaat zijn dan is het in elk geval weer een argument voor een retentiebonus of downgrade.

Niet buiten de Benelux zou wel echt een verarming zijn; buiten NL in elk geval zitten er veel meer restaurants die bij ons passen en is er überhaupt meer keuze. De geografische spreiding van de restaurants in NL vind ik ook niet top.

3x 100 euro is dan wel weer geschikter voor een lunchmenu.
Als je in ruil daarvoor zowel bij de adressen van de Gold card als bij de adressen van de Platinum kaart kan dineren, dan vind ik het eigenlijk weer niet zo gek. Het is natuurlijk erg vreemd dat deze plekken nu verschillend zijn per kaarttype. Tevreden met mijn blue Amex. Geen maandelijkse kosten en wel punten sparen.

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 30-10-2024 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
ucsdcom schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Als je in ruil daarvoor zowel bij de adressen van de Gold card als bij de adressen van de Platinum kaart kan dineren, dan vind ik het eigenlijk weer niet zo gek. Het is natuurlijk erg vreemd dat deze plekken nu verschillend zijn per kaarttype. Tevreden met mijn blue Amex. Geen maandelijkse kosten en wel punten sparen.
Dat vind ik eigenlijk wel een goede. De restaurants van Gold zijn voor ons ook geschikter.

Zou het wel erg zonde vinden als ik het tegoed volgend jaar al niet meer in Azië kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:27
PolarBear schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:22:
[...]

Precies. En als je een keer gaat eten met wat vrienden kan je het tegoed niet gebruiken want max 2 personen. Gek weer. Zo blijft er niet veel over :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Laatst online: 11:09
Ik heb al een KLM Flying Blue account en overweeg een FB kaart te nemen. Kan ik mijn bestaande account dan koppelen aan de kaart? En stacken de punten dan? Explorer 4 miles/euro + 1 mile/euro van de Silver kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vinnienerd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:53:
Ik heb al een KLM Flying Blue account en overweeg een FB kaart te nemen. Kan ik mijn bestaande account dan koppelen aan de kaart? En stacken de punten dan? Explorer 4 miles/euro + 1 mile/euro van de Silver kaart?
Ja, je vult je bestaande FB nummer in bij de aanvraag van de kaart. De miles worden pas na afloop van de maandelijkse billing cycle van Amex bijgeschreven. En ja, dat stackt inderdaad.

Als je het nog niet hebt gedaan, koppel je FB account ook gelijk aan Accor zodat je daar óók punten verdient voor KLM vluchten. Die punten kan je later weer overboeken naar FB wat neer komt op nog eens 0,5 miles per euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:30
Vinnienerd schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:53:
Iets om over na te denken: Bij de Flying blue kaarten kan je alleen maar Flying blue miles sparen. Bij de gewone kaarten spaar je Amex punten die je weer over kan zetten naar Flying blue miles, maar ook naar spaarprogramma's van andere airlines, naar geld in je account (= ongunstige optie) of voor andere zaken als ticketmaster tegoed etc. Veel flexibeler.

De Flying blue kaarten hebben ook weer andere kaartvoordelen dan de gewone Amex kaarten.

Lees: voor ik mijn gewone Amex aanvroeg had ik een Flying Blue Amex. Toen de verbinding van KLM waarvoor ik de miles spaarde opeens geschrapt werd in het KLM en Air France programma zat ik met Flying blue miles waar ik opeens niet zoveel meer mee kon. Uiteindelijk maar een dure hoofdtelefoon er van gekocht, maar wat een draak is die inwisselshop dan zeg!

Na de overstap naar een gewone Amex kaart kan ik mijn punten nu naar believen inzetten op wat ik maar wil.

[ Voor 22% gewijzigd door ucsdcom op 31-10-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-05 15:47

g0tanks

Moderator CSA
ucsdcom schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

Iets om over na te denken: Bij de Flying blue kaarten kan je alleen maar Flying blue miles sparen. Bij de gewone kaarten spaar je Amex punten die je weer over kan zetten naar Flying blue miles, maar ook naar spaarprogramma's van andere airlines, naar geld in je account (= ongunstige optie) of voor andere zaken als ticketmaster tegoed etc. Veel flexibeler.

De Flying blue kaarten hebben ook weer andere kaartvoordelen dan de gewone Amex kaarten.

Lees: voor ik mijn gewone Amex aanvroeg had ik een Flying Blue Amex. Toen de verbinding van KLM waarvoor ik de miles spaarde opeens geschrapt werd in het KLM en Air France programma zat ik met Flying blue miles waar ik opeens niet zoveel meer mee kon. Uiteindelijk maar een dure hoofdtelefoon er van gekocht, maar wat een draak is die inwisselshop dan zeg!

Na de overstap naar een gewone Amex kaart kan ik mijn punten nu naar believen inzetten op wat ik maar wil.
En wellicht handig om toe te voegen: 5 Amex punten = 4 Flying Blue miles als je wil overboeken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Samengevat: de FB Amex levert meer FB miles op dan je met de reguliere Amex zou krijgen, daarentegen geeft de reguliere Amex meer flexibiliteit in waar de punten voor gebruikt kunnen worden.

En natuurlijk zijn de overige benefits anders. XP bij de FB kaart, hotel status en lounges bij de reguliere.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 31-10-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ik heb dus overhaast afgelopen maandag een AMEX green aangevraagd.
Deze is gister goedgekeurd, maar heb hem nog niet fysiek ontvangen.

Nu zou ik echter toch graag een AMEX gold of platinum card willen. Dat kan uiteraard door een 2e aan te vragen (want upgraden kan pas na 6 maanden).

Echter heb ik een referral die behoorlijk wat extra punten oplevert. Ik heb met AMEX gebeld, en die geven aan dat omdat de green card al goedgekeurd is, ik geen gebruik meer kan maken van de referral.

Iemand hier nog een ultieme tip :D ?

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 01-11-2024 08:43 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10:27
Dean Martin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:43:
Ik heb dus overhaast afgelopen maandag een AMEX green aangevraagd.
Deze is gister goedgekeurd, maar heb hem nog niet fysiek ontvangen.

Nu zou ik echter toch graag een AMEX gold of platinum card willen. Dat kan uiteraard door een 2e aan te vragen (want upgraden kan pas na 6 maanden).

Echter heb ik een referral die behoorlijk wat extra punten oplevert. Ik heb met AMEX gebeld, en die geven aan dat omdat de green card al goedgekeurd is, ik geen gebruik meer kan maken van de referral.

Iemand hier nog een ultieme tip :D ?
Ik heb vernomen dat als je de aanvraag doet met een ander identificatie document en een ander emailadres het soms nog wel eens lukt om de referral bonus zo te krijgen echter kan ik dit zelf niet bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:09
Zr40 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:34:
Samengevat: de FB Amex levert meer FB miles op dan je met de reguliere Amex zou krijgen, daarentegen geeft de reguliere Amex meer flexibiliteit in waar de punten voor gebruikt kunnen worden.

En natuurlijk zijn de overige benefits anders. XP bij de FB kaart, hotel status en lounges bij de reguliere.
Afgelopen week heb ik ook lang getwijfeld tussen deze kaarten. Uiteindelijk vliegen wij niet regelmatig en heb ik voor de FB-gold versie gekozen voor de XP, en het feit dat je 30k punten erbij kreeg. Zie nu dat je 40k punten via een referral krijgt voor de gewone gold dus zat toch even weer in twijfel, maar de perks van gold passen ons niet echt. Dat je kan inwisselen bij meerdere maatschappijen is dan het enige voordeel, maar niet 1:1 inwisselbaar is weer jammer. De komende tijd de kaart maar eens zoveel mogelijk integreren in ons betaalverkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
hollandje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:17:
[...]

Ik heb vernomen dat als je de aanvraag doet met een ander identificatie document en een ander emailadres het soms nog wel eens lukt om de referral bonus zo te krijgen echter kan ik dit zelf niet bevestigen.
Ik heb alleen een paspoort, geen ID (en rijbewijs zal niet tellen) dus die vlieger gaat niet op ;)

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
Via een partner als die nog geen kaart heeft? Jij zegt de kaart die je hebt aangevraagd op en een partner maakt gebruik van een referral voor een nieuwe aanvraag. Jij krijgt dan de partner kaart. Dit kan je later eventueel weer veranderen.

[ Voor 14% gewijzigd door givow op 01-11-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
givow schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 10:47:
[...]

Via een partner als die nog geen kaart heeft? Jij zegt de kaart die je hebt aangevraagd op en een partner maakt gebruik van een referral voor een nieuwe aanvraag. Jij krijgt dan de partner kaart. Dit kan je later eventueel weer veranderen.
Helaas, ook gelijk partner kaart aangevraagd ;-)

Maar wat ik nog als optie zie is om zelf een nieuwe gold te nemen, en een vriend mijn referral te geven.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
Dean Martin schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:03:
[...]

Helaas, ook gelijk partner kaart aangevraagd ;-)

Maar wat ik nog als optie zie is om zelf een nieuwe gold te nemen, en een vriend mijn referral te geven.
Ja dit kan je natuurlijk doen, je krijgt dan zelf volgens mij 40k punten (kan iemand met een gold kaart dit bevestigen?) Misschien is het nog aantrekkelijker zelf de platinum kaart een tijdje te nemen, je krijgt dan 100k punten als je vriend de gold kaart neemt.

Of een andere optie is wachten op een upgrade aanbieding, al moet je om die te kunnen gebruiken je kaart 6 maanden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ik ben op zoek naar een goede oplossing voor de volgende situatie. Ik heb in Amerika een USD beleggingsrekening die verbonden is aan de stock opties die ik van mijn werkgever heb. Ik kan in dit account alleen geld uitboeken. Verder zit er ook geen betaalrekening bij. Gewoonlijk wire ik die USD naar mijn bankrekening en is er een USD naar EUR wisselkoers.

Volgend jaar gaan we op vakantie naar Amerika en dat gaat een hoop USD kosten. Ik wil niet eerst mijn USD naar EUR omzetten, en dan weer met mij AmEx in de US met USD betalen welke weer als EUR wordt afgeschreven. Dan heb ik 2x wisselkoers.

Is er een mogelijkheid om een USD creditcard ergens te bestellen?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• givow
JackBol schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:36:

Is er een mogelijkheid om een USD creditcard ergens te bestellen?
Op puntentrotter staat een handleiding voor het aanvragen van een Amerikaanse Amex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Is het optie om een Revolut rekening te openen? Daar kun je ook eentje in USD krijgen en een Debitcard erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
givow schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 00:34:
[...]

Ja dit kan je natuurlijk doen, je krijgt dan zelf volgens mij 40k punten (kan iemand met een gold kaart dit bevestigen?) Misschien is het nog aantrekkelijker zelf de platinum kaart een tijdje te nemen, je krijgt dan 100k punten als je vriend de gold kaart neemt.

Of een andere optie is wachten op een upgrade aanbieding, al moet je om die te kunnen gebruiken je kaart 6 maanden hebben.
Ja, ik denk dat ik dat laatste maar ga doen.

Hoe zit het nou precies met de limieten? Ik heb vandaag eens gecheckt middels hun bestedingsruimte check, en kan tot 2.500 betalen. Dit terwijl mijn MC gelijk naar €10k werd gezet op basis van de geleverde gegevens.

Hoe (snel) gaat die limiet van Amex omhoog? En daalt 'ie ook weer als je minder uitgeeft? Vind het lullig om dalijk ergens te staan en niet te kunnen betalen omdat limiet ontoereikend is.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 02-11-2024 16:27 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn ervaring: de limiet is nooit een probleem geweest in de praktijk. Al heb ik nog nooit meer dan 4k in een maand uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 19:56
Dean Martin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:26:
[...]

Ja, ik denk dat ik dat laatste maar ga doen.

Hoe zit het nou precies met de limieten? Ik heb vandaag eens gecheckt middels hun bestedingsruimte check, en kan tot 2.500 betalen. Dit terwijl mijn MC gelijk naar €10k werd gezet op basis van de geleverde gegevens.

Hoe (snel) gaat die limiet van Amex omhoog? En daalt 'ie ook weer als je minder uitgeeft? Vind het lullig om dalijk ergens te staan en niet te kunnen betalen omdat limiet ontoereikend is.

Ik had half jaar een blauwe kaart met een maximale limiet van 350 euro, die geleidelijk opliep tot een limiet van 500 euro, en daarna upgrade naar een groene kaart met een limiet van 5.000 euro.
Dit is niet altijd gegarandeerd, maar het hangt af van hoe Amex u beoordeelt.

P.S speelt rol misschien mee omdat ik ook een partner amex groene kaart al 4 jaar in bezit ...

[ Voor 5% gewijzigd door Ultrafast op 02-11-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Ultrafast schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:51:
[...]

Ik had half jaar een blauwe kaart met een maximale limiet van 350 euro, die geleidelijk opliep tot een limiet van 500 euro, en daarna upgrade naar een groene kaart met een limiet van 5.000 euro.
Dit is niet altijd gegarandeerd, maar het hangt af van hoe Amex u beoordeelt.

P.S speelt rol misschien mee omdat ik ook een partner amex groene kaart al 4 jaar in bezit ...
Wat ik zo lees wel. Als stelregel kom ik een paar keer tegen:
Hoogste maandelijkse uitgave van de afgelopen 6 maanden x3. En bij een gloednieuwe klant is er niet echt een pijl op te trekken.

Maar als bovenstaande klopt moet het wel goed komen. De eerste €2k zijn al gebruikt;)

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-05 17:38

Ves

A gadget addicted Bounty

Dean Martin schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 16:26:
[...]

....

Dit kan snel gaan (3 maanden) of wat langer (12 maanden)De stappen verschillen. Je moet ook niet denken, wanneer je 3000 hebt uitgegeven, dat je limit met 3000 omhoog gaat.

Het is een combi van twee dingen.

Je limiet gaat niet omlaag wanneer je minder of niks uitgeeft.
Je hebt trouwens ook de mogelijkheid om het geld dat je wilt uitgeven van te voren kan overboeken om zo een buffer te creëren.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-05 19:56
Ves schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:00:
[...]

Dit kan snel gaan (3 maanden) of wat langer (12 maanden)De stappen verschillen. Je moet ook niet denken, wanneer je 3000 hebt uitgegeven, dat je limit met 3000 omhoog gaat.

Je hebt trouwens ook de mogelijkheid om het geld dat je wilt uitgeven van te voren kan overboeken om zo een buffer te creëren.
Dit laatste ding mag sowieso NIET toegestaan positief saldo daar staat ook op algemeen voorwaarden opgenomen...

Trouwens het heeft ook daarom geen zin stelt dat bestedinglimiet 1000 euro is al zet je 3000 euro erop.
Maar je kan alleen tot 1000 euro besteden + uitstaande saldo op bepaald tot hoogte ... dus heeft ook vrij nutteloos hoor. Dat is ook verteld amex support aan mij.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultrafast op 03-11-2024 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Ves schreef op zondag 3 november 2024 @ 00:00:
[...]

Klopt, mijn ervaring is dat het vaak een stukje ruimer wordt dan je (gemiddelde) uitgaven.
Ik weet niet precies op welke 2 zaken je nu doelt, Amex kijkt vermoedelijk naar veel meer zaken om je limiet te bepalen.
In ieder geval is, naast de hoogte van je uitgaven, het op tijd betalen van je maandelijkse rekening wel een hele belangrijke.
Dit is onjuist, je limiet zal wel degelijk ook omlaag gaan als je een tijdje minder uitgeeft. Maar dit hangt ook erg af van de hoogte van je uitgaven, dat speelt vooral als je flinke bedragen hebt uitgegeven en je limiet is gegroeid tot bijvoorbeeld 50k. Die zal dan echt wel een stuk zakken als je maanden niets uitgeeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ultrafast schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:15:
[...]

Dit laatste ding mag sowieso NIET toegestaan positief saldo daar staat ook op algemeen voorwaarden opgenomen...

Trouwens het heeft ook daarom geen zin stelt dat bestedinglimiet 1000 euro is al zet je 3000 euro erop.
Maar je kan alleen tot 1000 euro besteden + uitstaande saldo op bepaald tot hoogte ... dus heeft ook vrij nutteloos hoor. Dat is ook verteld amex support aan mij.
Dat klopt niet helemaal. Wat niet is toegestaan is het langer aanhouden van een positief saldo, dat mogen ze wettelijk niet aanbieden omdat ze in Europa geen bank zijn. Maar het kan zeker wel voorkomen dat je een positief saldo krijgt. Bijvoorbeeld door het ontvangen van een refund, of doordat je dubbel of teveel betaalt. Dat laatste is mij ooit overkomen omdat er bij mijn vorige bank iets mis ging met de automatische incasso en ik (weliswaar in overleg met de ledenservice) toen zelf per overboeking had betaald. De volgende dag ging de incasso alsnog door... :+ Was geen probleem, en werd netjes verrekend met de volgende afrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:09
De FB gold kaart inmiddels ontvangen. De limiet had ik nog niet bij stilgestaan. Net even in de tool geleken en ik zou tot 5500 moeten kunnen besteden. We gaan binnenkort tickets boeken voor de huwelijksreis, maar ga vermoedelijk net over dat bedrag heen. Morgen maar eens contact opnemen om te zien wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ves
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-05 17:38

Ves

A gadget addicted Bounty

Ultrafast schreef op zondag 3 november 2024 @ 01:15:
[...]

Grappig genoeg kreeg ik deze "tip" van een NL AMEX medewerker. Denk 2 jaar terug.

Game PC 2024 | Star Citizen Profile

Pagina: 1 ... 83 ... 92 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1