Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-05 08:03
hollandje schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:48:
[...]

Mooi, geen probleem! Hopelijk heb je het juiste vliegtuig met Q-Suites. Ik had een last-minute equipment change (komt best wel vaak voor bij Qatar) waardoor ik geen Q-Suite had op mijn reward ticket :+
Qsuite ben ik niet zo'n fan van. Nu de A350. Meer ruimte ook voor de kleine van 9 maanden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:43
lekker hoor ! mijn spent is niet hoog genoeg voor amex om alle voordelen eruit te halen, maar ben wel blij met MCB vanwege de toch ho3de reis en anulering rn priority pas, deze week voor het eerst gebruikt, is wel lekker hoor die lounges op airports, weet eigenlijk niet of dat 8nveperkt kan met mbc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
We Are Borg schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:29:

8)7 Het is een onrechte inhouding van een autoverhuurmaatschappij waarbij ze zelf hebben aangegeven dat het incorrect is. Dit staat gewoon op de email. Na drie maanden zouden ze terugbetalen maar dat is niet gebeurd dus dan maar via amex. Als ze dan niet reageren dan is het toch simpel: chargeback goedgekeurd en weer door :) ?

Weer gebeld: "oh ja meneer de verkeerde code hing aan het dispute. We kunnen het nu wel goed invoeren, maar weet u het zeker? Want dan komt u op de zwarte lijst bij alle autoverhuurbedrijven want ze delen dit soort data"

....
Vreemd verhaal wat nogal abrupt stopt. Als Amex iets over een zwarte lijst aangeeft zou ik dat zelf wel serieus nemen. En de inhouding met het autoverhuur zelf opnemen, hoe lang dat ook mag duren. Je hebt het zwart op wit zeg je, dus waarom dan een chargeback doen waar kennelijk risico's aan kleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-02 17:59

Lostson

Zeekr 001 Privilige (Blue)

hollandje schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 15:48:
[...]

Mooi, geen probleem! Hopelijk heb je het juiste vliegtuig met Q-Suites. Ik had een last-minute equipment change (komt best wel vaak voor bij Qatar) waardoor ik geen Q-Suite had op mijn reward ticket :+
wat is precies een Q-suite :) ?
als je dan geen Q-suite krijgt dan is het gewoon een Business class seat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:43

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
pennywiser schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:12:
[...]

Vreemd verhaal wat nogal abrupt stopt. Als Amex iets over een zwarte lijst aangeeft zou ik dat zelf wel serieus nemen. En de inhouding met het autoverhuur zelf opnemen, hoe lang dat ook mag duren. Je hebt het zwart op wit zeg je, dus waarom dan een chargeback doen waar kennelijk risico's aan kleven?
Wat vind je vreemd aan het verhaal? Wat extra context: bij inleveren van de auto maak ik altijd een foto van de KM stand en brandstof niveau. Toen ik de afschrijving voorbij zag komen voor fuel charge kon ik dus heel makkelijk aantonen dat ik wel degelijk met hetzelfde niveau heb ingeleverd. En ik kreeg ook vrij snel de bevestiging dat op basis van mijn bewijs de medewerker inderdaad ten onrechte de fuel charge heeft toegepast.

“Hoe lang dat ook mag duren” heeft ook een risico: als de termijn overschreden wordt dat je een chargeback kunt uitvoeren, dan kan amex ook niks meer doen. Bedrijf heeft beloofd binnen drie maanden terug te betalen. Zijn nu vier maanden verder en niks gekregen (en op communicatie wordt ook niet meer gereageerd). Voor mij in principe ding: je doet een belofte (en met drie maanden terugbetalen heb je imo erg veel tijd gekregen). Kom je die niet na dan doe ik een chargeback

Ondertussen heeft amex gemaild dat de case heropent is, opnieuw bekeken en gelijk gesloten inclusief creditering. Ze kunnen het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:08
We Are Borg schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:11:
[...]

Wat vind je vreemd aan het verhaal? Wat extra context: bij inleveren van de auto maak ik altijd een foto van de KM stand en brandstof niveau. Toen ik de afschrijving voorbij zag komen voor fuel charge kon ik dus heel makkelijk aantonen dat ik wel degelijk met hetzelfde niveau heb ingeleverd. En ik kreeg ook vrij snel de bevestiging dat op basis van mijn bewijs de medewerker inderdaad ten onrechte de fuel charge heeft toegepast.

“Hoe lang dat ook mag duren” heeft ook een risico: als de termijn overschreden wordt dat je een chargeback kunt uitvoeren, dan kan amex ook niks meer doen. Bedrijf heeft beloofd binnen drie maanden terug te betalen. Zijn nu vier maanden verder en niks gekregen (en op communicatie wordt ook niet meer gereageerd). Voor mij in principe ding: je doet een belofte (en met drie maanden terugbetalen heb je imo erg veel tijd gekregen). Kom je die niet na dan doe ik een chargeback

Ondertussen heeft amex gemaild dat de case heropent is, opnieuw bekeken en gelijk gesloten inclusief creditering. Ze kunnen het wel :)
Ok. En dat zwarte lijst aspect? Principes zijn mooi maar ik weet niet of ik hetzelfde deed - voor een dergelijk bedrag. Reageerde het verhuur bedrijf helemaal niet meer dan, heb je ze gebeld? En waar je mee begon, is dit Amex aan te rekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

@pennywiser tsja zwarte lijst bij een autoverhuurbedrijf die erg lokaal is: ik geloof het wel. Principes (misschien vanwege de leeftijd) zijn ook wat waard.

En tuurlijk is het amex aan te rekenen. Deze case kan niet eenvoudiger: het bedrijf geeft zelf aan dat de charge incorrect is en maakt zelf een afspraak inclusief deadline (erg ruim) om terug te betalen. Ik lever alles dezelfde dag aan bij het aanmaken van de case en dan sluiten op basis van twee argumenten die nergens op slaan? Blijkt ook wel want vandaag is het dezelfde dag nog heropent, beoordeeld en gesloten inclusief creditering. Nul extra documentatie gestuurd. Ze hebben de case gewoon niet goed opgepakt en dat is helaas niet de eerste keer bij mij. Andere ervaring inclusief Kifid staat ook in dit topic :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefal
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18:33
Sefal schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:31:
[...]

Dank je wel!
Ik had nog geen klacht ingediend. Dit net gedaan. Even afwachten
Update: Amex heeft contact met mij opgenomen, excuses aangeboden dat het niet direct werd opgelost en de priority pass bedrag word teruggestort. Netjes opgelost. Jammer dat het pas opgelost werd bij het indienen van een klacht en niet met de klantenservice. Maar het is goed afgelopen.

Dank voor de tip om een klacht in te dienen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:03
Sefal schreef op woensdag 18 september 2024 @ 16:21:
[...]

Update: Amex heeft contact met mij opgenomen, excuses aangeboden dat het niet direct werd opgelost en de priority pass bedrag word teruggestort. Netjes opgelost. Jammer dat het pas opgelost werd bij het indienen van een klacht en niet met de klantenservice. Maar het is goed afgelopen.

Dank voor de tip om een klacht in te dienen.
Komt vaak omdat Support onkundig is of niet gemachtigd is om bepaalde dingen te beslissen. Vaak gaat het via een klacht makkelijker.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Youtl
Amex verandert een en ander waaronder de verzekeraar per 2025. Vind vooral de 30->25 dagen betaaltermijn jammer. 1 maand werkte altijd vrij simpel met onthouden :p
Europ Assistance, uw nieuwe verzekeraar

Vanaf 1 januari 2025 zal Europ Assistance u 24/7 bijstaan in meer dan 200 landen en gebieden dankzij een netwerk van 750.000 erkende partners en 57 bijstandscentrales.

Wat betekent dit concreet voor u?
De voorwaarden van de groepsverzekeringspolis van Europ Assistance zijn gelijk aan die van AXA, u blijft profiteren van dezelfde aanvullende verzekeringen en dekkingen, die bij uw kaart zijn inbegrepen. Tot en met 31 december 2024 zijn deze gegarandeerd door AXA, vanaf 1 januari 2025, door Europ Assistance. U blijft profiteren van dezelfde verzekeringen die bij uw kaart zijn inbegrepen, zonder extra kosten. Deze wijziging gebeurt automatisch, u hoeft zelf geen actie te ondernemen om gedekt te blijven door uw verzekering*.

Uw online verzekeringsportaal
De online diensten van AXA blijven tot en met 31 december 2024 toegankelijk via uw verzekeringsportaal. Vanaf 1 januari 2025 worden de online diensten van Europ Assistance beschikbaar. U kunt vanaf die datum naar uw verzekeringsportaal gaan om uw nieuwe online account te creëren bij Europ Assistance.

Wenst u meer informatie?
Ga naar americanexpress.nl/verzekeringen om de nieuwe voorwaarden van de groepsverzekeringspolis te lezen. U vindt hier ook een overzicht van veelgestelde vragen.
Wijziging in uw Overeenkomst voor de American Express Consumenten Kaarthouders

Wij informeren u ook graag over een aantal wijzigingen in de voorwaarden met betrekking tot uw consumentenkaart. De belangrijkste wijzigingen leest u hieronder en wij verwijzen u ook naar de uitgebreidere samenvatting van wijzigingen:

De betaaltermijn voor het voldoen van uw maandelijkse rekeningoverzicht wordt aangepast van 30 naar 25 dagen. De betaling dient uiterlijk 25 dagen na de datum van het rekeningoverzicht door ons te zijn ontvangen.

Als u telefonisch contact opneemt met de Ledenservice staan wij u in het Nederlands of in het Engels te woord.

Klik hier om de uitgebreide samenvatting en de nieuwe Overeenkomst voor de American Express Consumenten Kaarthouders te lezen. Deze wijzigingen gaan in op 1 januari 2025*.
Vernieuwde Membership Rewards Voorwaarden

We hebben de voorwaarden voor het Membership Rewards programma verduidelijkt en beter leesbaar gemaakt. Deze wijzigingen hebben geen invloed op uw gebruik van de kaart, de inwisselopties of inwisselwaarde van uw Membership Rewards punten.

Klik hier om de nieuwe Membership Rewards Voorwaarden te lezen. Deze wijzigingen in de Membership Rewards Voorwaarden gaan in op 1 januari 2025*.

[ Voor 10% gewijzigd door Youtl op 19-09-2024 12:05 ]

• Lostson

Lostson

ik heb met de kennis van nu (dat de Amex Platinum extra kaart 10 euro per maand) toch maar genomen
partner heeft inmiddels de kaart ook al en een afspraak kunnen maken voor Privium Partner
Even wat opmerkingen over de doorlooptijden:

ik denk dat de aanvraag wel minstens 1,5 week duurde. mijn vrouw kreeg wel Priority Pass erg snel in haar mailbox (ik ging er eigenlijk er dan vanuit dat de aanvraag dan ook goedgekeurd was).
Dus de volgorde was:
Priority pass (denk binnen 2-3 dagen),
Extra kaart duurde denk ik 1,5 week voordat het op de deurmat viel.
Privium daarna direct aangevraagd op 18 sept en op 21 sept kon ze al een afspraak maken. ongeveer 4-5 dagen inclusief weekend.

Eigenlijk gaat het allemaal wel snel maar hou er dus rekening mee met dat 1,5 weekje doorlooptijd.

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 15:31

AntiPasta

d1 m0z4rella

Casus die ik graag even hier neerleg voordat ik de helpdesk bel (en de oplossing 'forceer'):

Ik heb al sinds jaren een Amex Gold in Nederland, en sinds plm een jaar ook een FB Silver Amex. Mijn eega heeft een partnerkaart van FB Amex die we onlangs zijn gaan gebruiken.
Nu ga ik naar België emigreren, maar mijn partner niet.

Ik kan natuurlijk Amex in Nederland houden (dwz geen verhuizing melden). Hierbij verandert er niets. België-specifieke voordelen zal ik niet kunnen gebruiken, maar die zijn er niet bij Gold denk ik (hooguit iets met de verzekeringen?). Hierbij houd ik de FB-kaart gewoon en mijn partner ook.

Als ik wél mijn eigen Amex-account verhuis naar België, kan mijn partner dan haar Nederlandse FB-Amex blijven gebruiken? Kan ik zelf uberhaupt wel die kaart houden? De Flying Blue Amexen worden niet eens uitgegeven in België zo lijkt het.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:26
AntiPasta schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:34:
Casus die ik graag even hier neerleg voordat ik de helpdesk bel (en de oplossing 'forceer'):

Ik heb al sinds jaren een Amex Gold in Nederland, en sinds plm een jaar ook een FB Silver Amex. Mijn eega heeft een partnerkaart van FB Amex die we onlangs zijn gaan gebruiken.

Ik kan natuurlijk Amex in Nederland houden (dwz geen verhuizing melden). Hierbij verandert er niets. België-specifieke voordelen zal ik niet kunnen gebruiken, maar die zijn er niet bij Gold denk ik (hooguit iets met de verzekeringen?). Hierbij houd ik de FB-kaart gewoon en mijn partner ook.

Als ik wél mijn eigen Amex-account verhuis naar België, kan mijn partner dan haar Nederlandse FB-Amex blijven gebruiken? Kan ik zelf uberhaupt wel die kaart houden? De Flying Blue Amexen worden niet eens uitgegeven in België zo lijkt het.

Je kunt de kaart toch gewoon houden en op het adres van je partner zetten? Bankrekening houdt je wel gewoon aan? Dan gewoon zo laten zitten.

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er spelen hier twee zaken: het verhuizen naar België, en het eventueel overstappen naar een Belgische kaart.

Volgens de voorwaarden is het geen optie om de verhuizing niet te melden, dit zou je zelfs 'onmiddellijk' moeten doorgeven. Ook is het praktisch: een nieuwe/vervangende kaart, en eventuele papieren communicatie, wordt naar het bij hen bekende adres gestuurd.

Of de verhuizing betekent dat je de Nederlandse kaart moet opzeggen, dat weet ik niet. Ik zie 'Nederlands woonadres' alleen vermeld staan als voorwaarde om de kaart aan te kunnen vragen. Als je hier zekerheid over wilt, vraag het de klantenservice.

Extra kaarten zijn gekoppeld aan de hoofdkaart. Wanneer de Nederlandse kaart beëindigd wordt, eindigen ook de extra kaarten die bij die Nederlandse kaart horen.

Amex België geeft inderdaad geen FB kaarten uit. Ze hadden tot voor kort wel een Brussels Airlines kaart, maar die kunnen niet meer aangevraagd worden omdat de samenwerking met Brussels Airlines stopt per 1 november. Beobank heeft wel een FB Mastercard, maar dat levert alleen miles op, geen XP.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:17
Hoe ga je bij emigratie om met je bankrekening? De aan amex gekoppelde bankrekening moet een NL rekening zijn.
Ook zal men eens in de zoveel tijd bewijs kunnen vragen mbt je woonadres (kopie energierekening).

• Lostson

Lostson

ik weet niet voor hoe lang je naar Belgie gaat maar als dat voor een onbepaalde tijd is dan zou ik idd de Nederlandse Amex opzeggen en dan de Belgische aanvragen. Zoals hier boven aangegeven even contact opnemen met Klantenservice die zullen dit soort scenarios wel vaker voorbij zien komen :-)

Je partner kan misschien dan zelf een FB Amex aanvragen en jij kan dan punten schenken dacht ik (zodat ze haar eigen MR behoud die ze heeft verzameld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:12
mat.hi.as schreef op zondag 15 september 2024 @ 18:37:
Heeft iemand ervaring met het vooraf aanvragen of de betaling van Amex een week later kan? Komende maand flink wat uitgaven die vergoed worden door werk, maar dat geld komt een paar dagen later dan dat Amex het wil hebben.

De chat geeft aan dat ik moet bellen tussen kantoortijden, maar dat ik "under observation" zou kunnen komen, iets wat me niet positief lijkt.

Amex platinum, 2-4k spend/maand normaal. Dit is iets incidenteels, dus ik ben geen policies (bewust) aan het overtreden.
Amex is min of meer spastisch voor afwijkingen met betalingen. Je limiet op je Amex kaart wordt dynamisch aangepast aan de hand van je uitgaven patroon en je gedrag. Je start met een "gewone limiet" en hoe beter je betaalt, hoe langer je klant bent, hoe duurder je kaart type, hoe meer je uitgeeft en hoe betrouwbaarder je lijkt, des te hoger wordt je kaart limiet en kredietwaardigheid beoordeeld.

Zie het maar als een soort no-claim korting zoals bij auto verzekeringen. Jaarlijks ga je een trede omhoog en bij een gebeurtenis klap je meteen 5 treden omlaag.

Bij de minste geringste afwijking zal dat invloed hebben op je kredietwaardigheidsprofiel. Daar vallen allerlei zaken onder die lang niet altijd meteen alarmerend zouden moeten zijn. Van contant geld opnemen via een geldautomaat, via Amex bellen om te vragen hoe hoog je limiet is, tot aan een betalingsachterstand.

Als de automatische incasso mislukt en je meteen daarna handmatig alsnog het geld overboekt heb je al een blokkade op de kaart met vragen.

Als ik jou was zou ik dus serieus kijken of je dit op een andere manier kan overbruggen bijvoorbeeld met tijdelijk (agesproken) rood staan op je bankrekening of iets dergelijks. Het is als je salaris maandelijks op je bankrekening wordt gestort beter dealen met je bank (om een rood staan limiet daar aan te vragen en te krijgen) dan met AMEX hierin.

[ Voor 5% gewijzigd door ucsdcom op 27-09-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
ucsdcom schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:18:
[...]

Als de automatische incasso mislukt en je meteen daarna handmatig alsnog het geld overboekt heb je al een blokkade op de kaart met vragen.

Als ik jou was zou ik dus serieus kijken of je dit op een andere manier kan overbruggen bijvoorbeeld met tijdelijk (agesproken) rood staan op je bankrekening of iets dergelijks. Het is als je salaris maandelijks op je bankrekening wordt gestort beter dealen met je bank (om een rood staan limiet daar aan te vragen en te krijgen) dan met AMEX hierin.
Spreek je hier uit eigen ervaring?

mijn eigen ervaring is dat je heel snel gebeld wordt als er iets met de incasso is, in ieder geval op de eerstvolgende werkdag dat ze willen weten wat er aan de hand is.

Roodstaan op je bankrekening is tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk te regelen trouwens, sowieso zijn de limieten al veel kleiner dan vroeger, dit alles ter 'bescherming' van de klant. Sterker nog banken zijn die actief aan het verlagen of de mogelijkheid zelfs te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrafast
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-05 20:07
Wally2002 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:32:
[...]

Spreek je hier uit eigen ervaring?

mijn eigen ervaring is dat je heel snel gebeld wordt als er iets met de incasso is, in ieder geval op de eerstvolgende werkdag dat ze willen weten wat er aan de hand is.

Roodstaan op je bankrekening is tegenwoordig ook niet meer zo makkelijk te regelen trouwens, sowieso zijn de limieten al veel kleiner dan vroeger, dit alles ter 'bescherming' van de klant. Sterker nog banken zijn die actief aan het verlagen of de mogelijkheid zelfs te verwijderen.
Amex zijn gewoon vrij streng als betreft mislukt incasso verbaast dat mij niet. Maar ze mogen idd niet blokkeren tenzij als na 25 dagen (nodig actief denken ivm voorwaarden op 1 januari 2025 aangepast van 30 dagen naar 25 dagen) nog niet steeds betaald ...

Roodstaan is makkelijk aan te vragen en banken wijst alleen erop dat rood staan geld kost wat eigenlijk wilt vermijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultrafast op 27-09-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zit zo eens te kijken naar de hotelvoordelen van de platinum Amex kaart, maar ik zie ze niet echt? Als ik bijvoorbeeld een random Hilton bekijk die deel uit maakt van The Hotel Collection, dan kan ik deze via Amex boeken voor € 264,29 per nacht. Maar rechtstreeks bij Hilton vragen ze slechts € 257 per nacht en dat is zelfs de flexible rate.

Wat mis ik hier? Heeft het uberhaupt nut om hier een hotel op te selecteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

@Zr40 ik heb ook nog nooit een voordeel gezien van via de amex site boeken. Als plat heb je een status bij verschillende hotel ketens, maar ook die status vond ik in de praktijk erg mager qua voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Zr40 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:12:
Ik zit zo eens te kijken naar de hotelvoordelen van de platinum Amex kaart, maar ik zie ze niet echt? Als ik bijvoorbeeld een random Hilton bekijk die deel uit maakt van The Hotel Collection, dan kan ik deze via Amex boeken voor € 264,29 per nacht. Maar rechtstreeks bij Hilton vragen ze slechts € 257 per nacht en dat is zelfs de flexible rate.

Als het goed is krijg je hotel voordelen als je via Amex boekt (Fine Hotels en Resorts)
Vaak (niet altijd zag ik als ik een hotel zocht) krijg je:
- Vroege check-in van 12:00
- Kamerupgrade indien beschikbaar
- Ontbijt voor 2
- Late uitcheck vanaf 16:00

Nou vraag ik mij ook wel af of dit speciale deals zijn die je ook niet gewoon tegen een kleine meerprijs ook zelf kan afnemen bij het hotel maar het zal afhangen van hetgeen de consument nodig heeft/wilt/

Hetzelfde geld voor de hotel status die je krijgt als Platinum lid, leuke toevoeging als je naar de betreffende hotels gaat.

Het internationale airline program is wel interessant omdat ik hier al een paar keer 10-15% korting kon krijgen op Premium Eco/Business class tickets via Amex :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Zr40 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 20:12:

Bij THC krijg je bij minimaal twee nachten ook nog $100 of €100 tegoed dat je kunt gebruiken voor eten, spa, etc. Verder de door anderen genoemde voordelen. Vaak zijn de prijzen ongeveer hetzelfde, maar het kan ook goedkoper zijn.

Ook kun je tegelijk loyalty punten van de desbetreffende keten sparen, wat normaal niet kan als je via een OTA boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

oohh schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 21:56:
[...]

Bij THC krijg je bij minimaal twee nachten ook nog $100 of €100 tegoed dat je kunt gebruiken voor eten, spa, etc. Verder de door anderen genoemde voordelen. Vaak zijn de prijzen ongeveer hetzelfde, maar het kan ook goedkoper zijn.

Ook kun je tegelijk loyalty punten van de desbetreffende keten sparen, wat normaal niet kan als je via een OTA boekt.
Afgezien van dat tegoed vind ik de genoemde voordelen niet zo veel waarde hebben, althans in het Hilton voorbeeld dat ik bekeek. Met de Gold status is het ontbijt ook gratis, krijg je standaard die upgrade indien beschikbaar, en die ruimere tijden.

Ondertussen heb ik nog wat meer rondgekeken en ik heb er één gevonden die daadwerkelijk goedkoper lijkt, dankzij een '3e nacht gratis' aanbieding via FHR die rechtstreeks bij het hotel niet wordt aangeboden. Maar na inloggen is de member rate zichtbaar, wat het verschil weer nagenoeg teniet doet (zeker bij meer dan 3 nachten).

Maar zelfs al is er wel een voordeel, dit via een OTA regelen voelt voor mij als meer gedoe. Ik denk dat ik niets mis als ik dit Amex voordeel gewoon negeer. Waarschijnlijk hoor ik niet tot de doelgroep :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-05 20:28

g0tanks

Moderator CSA
Vraagje voor de mensen met een Priority Pass via ICS Mastercard Black.

Ik heb laatst in mijn eentje de Plaza Premium Lounge bezocht in Heathrow Terminal 4. Op dezelfde dag kreeg ik een afschrijving op mijn CC genaamd 'Gastbezoek airport lounge' van €25,02.

Dat lijkt mij een foutje/onterecht, toch?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cderidder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-05 22:38
g0tanks schreef op zondag 29 september 2024 @ 02:19:

Ik heb laatst in mijn eentje de Plaza Premium Lounge bezocht in Heathrow Terminal 4. Op dezelfde dag kreeg ik een afschrijving op mijn CC genaamd 'Gastbezoek airport lounge' van €25,02.

Weet je zeker dat het dat bezoek betreft? Het is uitzonderlijk dat je op dezelfde dag al een afschrijving krijgt. Meestal gaan daar weken overheen bij de PP van ICS. Sinds 2023 valt de lounge weer onder het programma dus als het wel dat bezoek betreft lijkt het mij een administratief foutje bij PP of ze hebben per ongeluk een gast aangeslagen bij binnenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

g0tanks schreef op zondag 29 september 2024 @ 02:19:

lijkt mij idd niet correct...heb zelf amex platinum priority pass maar die staat er bij mij op in Priority pass.
misschien Mastercard Black even bellen? zal vast gerectificeerd kunnen worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-05 20:28

g0tanks

Moderator CSA
cderidder schreef op zondag 29 september 2024 @ 08:48:
[...]

Weet je zeker dat het dat bezoek betreft? Het is uitzonderlijk dat je op dezelfde dag al een afschrijving krijgt. Meestal gaan daar weken overheen bij de PP van ICS. Sinds 2023 valt de lounge weer onder het programma dus als het wel dat bezoek betreft lijkt het mij een administratief foutje bij PP of ze hebben per ongeluk een gast aangeslagen bij binnenkomst.
Je hebt gelijk, afschrijving was van een loungebezoek 6 weken eerder. Weten we dat ook weer. :)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spendex
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:20
Hoi allen,

Ik wil graag jullie mening en/of advies over situatie met mijn AMEX green card.

Recentelijk ben ik teruggestapt van een Flying Blue gold naar een reguliere green card omdat ik de extra kosten te hoog vond. Ik kon mijn account/bestedingslimiet niet meenemen en moest van AMEX even nieuwe aanvraag doen.

Ik reis zo nu en dan voor het werk, en moet dan e.a. voorschieten zoals hotel en huurauto.
Echter tijdens mijn eerste reis met de nieuwe kaart, werd direct de betaling van het hotel (1 nacht) afgewezen. Dit omdat ze zeiden dat het uitstaand saldo hoger was dan dat ze gewend zijn. Nu is het limiet heel laag, betalingen van 50+ euro worden afgekeurd.

Ik heb reeds een poging gedaan om mijn bestedingslimiet te verhogen, maar het wordt nu afgewezen omdat ze zeggen dat ik dit voor zakelijke doelen zou willen gebruiken. Normaliter moet ik mijn reiskosten voorschieten en kan ik het achteraf declareren. Dit zou toch geen zakelijke doeleinden zijn?

Wat is nu wijsheid? AMEX is hier heel moeilijk over te bereiken en ze geven geen duidelijk antwoord.

Dank jullie wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

@spendex waarom vind je dat dit geen zakelijke kosten zijn? Je zegt het zelf: je reist voor je werk, het hotel is voor werk dus zakelijke kosten. Dat je het voorschiet maakt het niet minder zakelijk :)

Al vind ik wel dat amex voorwaarden aan het combineren is in het antwoord aan jou. Zakelijk met privé kaart mag officieel niet (al is het bij mij nooit een issue geweest) maar als die hotelovernachting wel privé was, dan was het ook afgekeurd vanwege jouw persoonlijke limiet blijkbaar. Wist niet dan downgrade van gold naar green ook betekende dat je je limiet weer compleet moet gaan opbouwen.

Hoezo zijn ze hier heel moeilijk over te bereiken? Bellen en je krijgt iemand aan de lijn. Ik zou bellen en het over een andere boeg gooien (dus het voorbeeld achterwege laten): hoe kan ik de CC gebruiken als betalingen van 50+ euro al worden afgekeurd.

[ Voor 5% gewijzigd door We Are Borg op 01-10-2024 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

We Are Borg schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:54:
Wist niet dan downgrade van gold naar green ook betekende dat je je limiet weer compleet moet gaan opbouwen.
Dit is niet een gewone downgrade, maar een overstap van een FB kaart naar een reguliere kaart. Dat is in feite een opzegging + nieuwe aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

@Zr40 ah ja natuurlijk niet bedacht dat het twee losse producten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spendex
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:20
We Are Borg schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:54:
@spendex waarom vind je dat dit geen zakelijke kosten zijn? Je zegt het zelf: je reist voor je werk, het hotel is voor werk dus zakelijke kosten. Dat je het voorschiet maakt het niet minder zakelijk :)

Al vind ik wel dat amex voorwaarden aan het combineren is in het antwoord aan jou. Zakelijk met privé kaart mag officieel niet (al is het bij mij nooit een issue geweest) maar als die hotelovernachting wel privé was, dan was het ook afgekeurd vanwege jouw persoonlijke limiet blijkbaar. Wist niet dan downgrade van gold naar green ook betekende dat je je limiet weer compleet moet gaan opbouwen.

Hoezo zijn ze hier heel moeilijk over te bereiken? Bellen en je krijgt iemand aan de lijn. Ik zou bellen en het over een andere boeg gooien (dus het voorbeeld achterwege laten): hoe kan ik de CC gebruiken als betalingen van 50+ euro al worden afgekeurd.
Ik zit in loondienst, dus een business kaart is geen oplossing of mijn werkgever moet dit corporatief regelen. Deze kaart gebruik ik natuurlijk ook nog voor persoonlijke aankopen. Vind het inderdaad een beetje voorwaardes combineren.

Voorheen heb ik hier geen van gehad, heb 5 jaar lang een FB gold kaart gehad. Via de telefoon probeer ik dit uit te leggen, maar ik wordt van representative naar representative gestuurd. Leidinggevende aan de telefoon krijgen werkt ook niet. Heb een lange tijd in de wachtrij gezeten en ben ook al enkele keren eruit geschopt. Ze houden een dossier bij, en heb al twee mensen aan de lijn gehad die hetzelfde verhaaltje herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
spendex schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 14:31:
[...]

Ik zit in loondienst, dus een business kaart is geen oplossing of mijn werkgever moet dit corporatief regelen. Deze kaart gebruik ik natuurlijk ook nog voor persoonlijke aankopen. Vind het inderdaad een beetje voorwaardes combineren.

Voorheen heb ik hier geen van gehad, heb 5 jaar lang een FB gold kaart gehad. Via de telefoon probeer ik dit uit te leggen, maar ik wordt van representative naar representative gestuurd. Leidinggevende aan de telefoon krijgen werkt ook niet. Heb een lange tijd in de wachtrij gezeten en ben ook al enkele keren eruit geschopt. Ze houden een dossier bij, en heb al twee mensen aan de lijn gehad die hetzelfde verhaaltje herhalen.
Een optie is om een storting doen zodat je bestedingsruimte omhoog gaat. Hiervoor zal je Amex toch even moeten contactten voor de juiste rekening nr etc. Lijkt me slim om dat als een 'los' verzoek te doen en niet te verwijzen naar eerdere contactmomenten.

Als je slecht en met verschillende antwoorden wordt 'geholpen' zou je ook nog een formele klacht bij Amex kunnen indienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wat een gedoe zeg. Zie je bij AMEX dus niet hoeveel je bestedingslimiet (nog) is? Dan weet je ook niet waar je aan toe bent en of je een betaling kunt doen of niet. En of je moet bijstorten of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:21:
Wat een gedoe zeg. Zie je bij AMEX dus niet hoeveel je bestedingslimiet (nog) is? Dan weet je ook niet waar je aan toe bent en of je een betaling kunt doen of niet. En of je moet bijstorten of niet.
Dat is juist een van de selling points van Amex. Een variabele limiet die meestijgt met je (af)betaalgedrag. Je kunt wel gewoon je bestedingsruimte checken online. Alleen in het begin is je bestedingsruimte heel erg laag. Bij mij was er ook iets misgegaan waardoor zelfs 1 euro daar niet doorheen kwam, toen is er bij de klantenservice iets aangepast waarna ik in mijn eerste maand 500 euro had. De maand erna was 3k al geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

@xileS dat is iets te kort door de bocht. Online kan je checken op basis van een zelf in te vullen bedrag of dat zou kunnen qua betaling

Daarnaast is het limiet bij amex juist een voordeel: het groeit mee. Als ik nu 30k in een maand wil uitgeven via de kaart, is dat geen probleem. Succes om zoiets met een andere credit card te doen: dan gaat je niet lukken.

Edit: wat @finsdefis zegt dus :P

[ Voor 4% gewijzigd door We Are Borg op 01-10-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Wally2002 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:35:
[...]

Een optie is om een storting doen zodat je bestedingsruimte omhoog gaat. Hiervoor zal je Amex toch even moeten contactten voor de juiste rekening nr etc. Lijkt me slim om dat als een 'los' verzoek te doen en niet te verwijzen naar eerdere contactmomenten.

Als je slecht en met verschillende antwoorden wordt 'geholpen' zou je ook nog een formele klacht bij Amex kunnen indienen.
Normaliter hoef je geen contact te leggen om bij te storten. Je kunt gewoon deze instructies volgen.

Maar omdat zelfs 50 euro mislukte zou ik wel even nagaan of dat überhaupt helpt. En Amex is niet zo'n fan van positief saldo. Lijkt me niet logisch dat je initiële bestedingslimiet minder dan 50 euro is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
We Are Borg schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:29:
@xileS dat is iets te kort door de bocht. Online kan je checken op basis van een zelf in te vullen bedrag of dat zou kunnen qua betaling

Daarnaast is het limiet bij amex juist een voordeel: het groeit mee. Als ik nu 30k in een maand wil uitgeven via de kaart, is dat geen probleem. Succes om zoiets met een andere credit card te doen: dan gaat je niet lukken.

Edit: wat @finsdefis zegt dus :P
Het zou dan handig zijn als je limiet dan in je app gelijk kan zien (tenzij dat al zo is). Dat je ergens een pagina moet vinden en steeds een bedrag moet invoeren of een betaling gaat lukken is niet erg handig ;p.

Vooral als je net zo'n pas hebt en dus nauwelijks limiet heb begrijp ik.

Als je met een andere creditcard 30k wilt uitgeven, dan neem ik aan dat je dat ook wel kan betalen en dus 30k erbij kunt storten. Tenzij daar ook een limiet op zit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:13
Dat je op een pagina kan zien (beperkt aantal keer per dag) of een betaling wel of niet doenbaar is, is juist een veel natuurlijker proces dan een geforceerd bedrag, want zie maar eens een echt grote line of credit te krijgen bij ICS (>20k).

En ja, dat hele verhaal met "dan bel je vooraf je CC maatschappij en maak je geld over" vind ik juist het hele punt van een CC teniet doen. Gaat mij erom dat ik in een noodgeval flinke bedragen kan aftikken zonder papierwerk vooraf. Of niet eens een noodgeval, maar gewoon al naar gelang de situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ICS daarentegen heeft een bankvergunning en zij mogen daarom wel tegoeden van klanten aanhouden. Ze maken het dan ook eenvoudig om vooraf extra te storten, en dat willen ze graag want ze betalen zelfs rente over het tegoed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
finsdefis schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Dat is juist een van de selling points van Amex. Een variabele limiet die meestijgt met je (af)betaalgedrag. Je kunt wel gewoon je bestedingsruimte checken online. Alleen in het begin is je bestedingsruimte heel erg laag. Bij mij was er ook iets misgegaan waardoor zelfs 1 euro daar niet doorheen kwam, toen is er bij de klantenservice iets aangepast waarna ik in mijn eerste maand 500 euro had. De maand erna was 3k al geen probleem.
Het zal best een selling point zijn van Amex. Maar ik zie zo gauw niet in wat hier zo goed aan is waardoor ik een Amex CC zou moeten nemen. Ik heb bij Visa gewoon direct 5000 euro gekregen (via ICS).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

@Frame164 zolang die 5k voor jou voldoende is, dan heeft het amex limiet inderdaad geen toegevoegde waarde voor jou. Maar het is lastig als je bij de autoverhuur staat en je CC weigert omdat je aan je 5k zit. Ja je kunt bijstorten / aflossen maar dat is niet bij alle CCs real time.

Ik zou niet meer zonder amex willen vanwege dit hoge limiet. En dan nog heb ik een backup mastercard en visa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
AMEX heeft zeker zijn voordelen, maar nadeel is nog steeds wel dat het altijd nog aangeraden is om een backup Mastercard/Visa te hebben. Andersom heb je geen backup AMEX nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Op reis is de amex van mijn vrouw de backup kaart :P

Maar als je veel reist zijn backup kaarten altijd verstandig. Zowel CC als pin. Ik spreid mijn kansen zodat ik “nooit zonder zit”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Frame164 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:36:
[...]

Het zal best een selling point zijn van Amex. Maar ik zie zo gauw niet in wat hier zo goed aan is waardoor ik een Amex CC zou moeten nemen. Ik heb bij Visa gewoon direct 5000 euro gekregen (via ICS).
Dat klopt. Amex moet het naast de veel hogere limiet (beperkte use case) vooral van de perks hebben. Dat is eigenlijk de enige reden voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
xileS schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:40:
[...]

Het zou dan handig zijn als je limiet dan in je app gelijk kan zien (tenzij dat al zo is). Dat je ergens een pagina moet vinden en steeds een bedrag moet invoeren of een betaling gaat lukken is niet erg handig ;p.
Het lijkt dan ook een bewuste keuze van Amex te zijn dat je steeds handmatig de gewenste uitgave moet invoeren en daar alleen een ja of nee uitkomt.

Mogelijk wordt het gebruik hiervan meegenomen in het bepalen van je limiet. (Veelvuldig gebruik geeft misschien aan dat je maximaal wil lenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eames
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-05 18:12
Op dit moment heb ik een American Express Flying Blue Gold kaart met een jaarlijkse spend van ongeveer 40-50k, en ik overweeg te upgraden naar Flying Blue Platinum danwel de standaard platinum. Afgezien van de bijkomende voordelen, heeft iemand berekend vanaf welk punt deze upgrade het waard zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Eames schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:42:
Op dit moment heb ik een American Express Flying Blue Gold kaart met een jaarlijkse spend van ongeveer 40-50k, en ik overweeg te upgraden naar Flying Blue Platinum danwel de standaard platinum. Afgezien van de bijkomende voordelen, heeft iemand berekend vanaf welk punt deze upgrade het waard zou zijn?
Ik heb dat zelf in het verleden wel op een rijtje gezet, en nog wel meer tweakers hier.
Lijkt me kwestie van een simpele Excel?

M.b.t. de miles is het een snelle rekensom met je verwachte omzet, hoeveel miles dit oplevert. Voor de reguliere Amex maakt het niet uit Plat of Gold, daar is het aantal membership rewards dat je spaart bij platinum verlaagd en gelijk aan gold.
De flying blue miles kun je, afhankelijk hoe je die verzilvert, ook een bepaalde waarde geven.

De overige voordelen zijn zeker bij de Platinum kaarten juist onderscheidend en kun je zelf ook een bepaalde waarde geven, afhankelijk of je gebruik ervan kan/wil maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je alleen naar de miles kijkt, dan levert de FB Platinum ten opzichte van FB Gold een halve extra FB mile op per uitgegeven euro. Bij een spend van 40k levert je dat 20k miles op voor een meerprijs van 462 euro, oftewel 2,3 cent per mile. Dat zijn dure miles :) maar wellicht in combinatie met de extra XP kan het je dat misschien waard zijn.

Standaard platinum is een compleet ander product en is niet een op een te vergelijken. Je krijgt 1 MR per uitgegeven euro en dat is 0,8 FB miles waard, ten opzichte van 1,5 miles (+ 0,5 bij KLM/AF/Hertz bestedingen) met de FB Platinum kaart. Dus in dat opzicht is het een achteruitgang. Maar daar tegenover staat dat je met de MR niet gebonden bent aan FB, en je mogelijk meer baat hebt bij de reisvoordelen zoals loungetoegang en hotel loyaltystatus.

Welke upgrade in jouw situatie beter is, dat is niet in zijn algemeenheid te bepalen. Ieders situatie en wensen zijn uniek. Zoals @Wally2002 al zegt, zet voor jezelf op een rijtje welke voordelen voor jou nuttig zijn en welke niet, en probeer daarmee voor jezelf in te schatten wat beter is. Misschien kom je wel tot de conclusie dat niet upgraden beter is :)

Houd er wel rekening mee dat je niet rechtstreeks kan upgraden van FB Amex naar standaard Amex, dat zijn verschillende productlijnen. Een overstap betekent dat je feitelijk een nieuw account opent en de oude sluit. De bestedingslimiet met de nieuwe kaart kan in de eerste periode lager zijn dan je met je huidige kaart gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-05 23:19
Ik ben aan het kijken of ik een american express wil aanschaffen. Ik zie dat er steeds vaker evenementen zij. Waar je als amex kaarthouder voorrang hebt. Dus ik dacht om die reden de goedkoopste kaart te pakken, volgens mij is dat de flying blue entry. Voor de rest verwacht ik niet veel uitgaven te gaan doen met deze kaart. Gaat dit zo werken op deze manier, of zie ik dan dingen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Wat voor evenementen ? Vroeger was dat met concerten wel zo, maar dat is een behoorlijke tijd geleden verdwenen. Soms zie ik wel eens verdwaalde marketing erover maar in de praktijk nooit meer een pre sale meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
We Are Borg schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:44:
Wat voor evenementen ? Vroeger was dat met concerten wel zo, maar dat is een behoorlijke tijd geleden verdwenen. Soms zie ik wel eens verdwaalde marketing erover maar in de praktijk nooit meer een pre sale meegemaakt.
Inderdaad niet heel vaak. Toevallig was er op 17 september wel eentje voor tickets om naar Dua Lipa te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
We Are Borg schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:44:
Twee weken geleden nog bij Dua Lipa een presale. En een tijd geleden ook bij Billie Eilish. Gekke is wel dat ik er nauwelijks marketing van ontvangen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Ik kwam er inderdaad op doordat ik kaarten voor mijn dochter probeerde te krijgen voor Dua Lipa.
En ik weet dat voor Wimbledon kaarten verkocht worden via Amex.

Maar ik weet ook niet precies hoe vaak dit voorkomt. Ik probeer die informatie naar boven te halen, maar dat lukt me niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ad6922 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:31:
Ik ben aan het kijken of ik een american express wil aanschaffen. Ik zie dat er steeds vaker evenementen zij. Waar je als amex kaarthouder voorrang hebt. Dus ik dacht om die reden de goedkoopste kaart te pakken, volgens mij is dat de flying blue entry. Voor de rest verwacht ik niet veel uitgaven te gaan doen met deze kaart. Gaat dit zo werken op deze manier, of zie ik dan dingen over het hoofd?
Ik zou eerder kiezen voor de reguliere Blue kaart. Die blijft gratis als je de 3k spend haalt, en anders is 'ie na het eerste gratis jaar toch nog een euro per jaar goedkoper dan de FB Entry kaart.

Ik neem aan dat je verder niet vliegt (althans niet met KLM of Air France) en dus geen nuttig doel hebt voor de FB miles die je spaart. Met een niet-FB kaart krijg je Membership Rewards punten in plaats van miles, en die kan je inwisselen voor een rekeningtegoed. Een heel klein tegoed weliswaar met de Blue kaart en weinig uitgaven, maar per € 600 aan uitgaven bespaart je dat een euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ad6922
Ah, goeie tip. Die had ik over het hoofd gezien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Nu online
ad6922 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:06:
Ik kwam er inderdaad op doordat ik kaarten voor mijn dochter probeerde te krijgen voor Dua Lipa.
En ik weet dat voor Wimbledon kaarten verkocht worden via Amex.

Maar ik weet ook niet precies hoe vaak dit voorkomt. Ik probeer die informatie naar boven te halen, maar dat lukt me niet erg.
Download the Amex Experience App, te vinden in de App Store en play store. Die kan je gebruiken zonder account. Dan kan je per pas de benefits zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eames
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-05 18:12
Thanks @Wally2002 en @Zr40 !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:21
Ik heb niet opgelet, daardoor is mijn ANWB (ICS) Creditcard opgezegd. Ik moest voor 1 oktober mijn keuze doorgeven om mijn CC te behouden, heb ik niet gedaan.

Ik kan een nieuwe CC bij ANWB aanvragen, maar misschien een moment de CC aanbieders te vergelijken.

Ons huisbank is ING en ABN Amro.

Waar ik het voornamelijk voor gebruik:
- Hotels binnen Europa
- Autohuur binnen Europa
- Abonnementen (Youtube Premium, Adobe, Easypark)
- Aankopen in het buitenland, maar binnen Europa
- Vliegtickets

Ik wil er betalingen mee doen tot +/- 5000 euro.

Als ik een paar paginas terug lees lijkt het alleen maar over Amex, vliegtickets en vliegvelden te gaan.

Zo heel veel vlieg ik niet, hooguit 2 keer per jaar.

Gewoon weer vertrouwd naar de ANWB gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:23
c-nan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:48:
Ik heb niet opgelet, daardoor is mijn ANWB (ICS) Creditcard opgezegd. Ik moest voor 1 oktober mijn keuze doorgeven om mijn CC te behouden, heb ik niet gedaan.

Ik kan een nieuwe CC bij ANWB aanvragen, maar misschien een moment de CC aanbieders te vergelijken.

Ons huisbank is ING en ABN Amro.

Waar ik het voornamelijk voor gebruik:
- Hotels binnen Europa
- Autohuur binnen Europa
- Abonnementen (Youtube Premium, Adobe, Easypark)
- Aankopen in het buitenland, maar binnen Europa
- Vliegtickets

Ik wil er betalingen mee doen tot +/- 5000 euro.

Als ik een paar paginas terug lees lijkt het alleen maar over Amex, vliegtickets en vliegvelden te gaan.

Zo heel veel vlieg ik niet, hooguit 2 keer per jaar.

Tip: Als je bij abn klant bent kan je een gratis upgrade naar gold card krijgen van ze zolang je preferred banking klant bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:06
c-nan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 16:48:
Ik heb deze kaart aangevraagd van ICS (daar is je ANWB kaart ook van meen ik) https://www.euroclixmastercard.nl/ . Dat hele spaarprogramma interesseert mij niet. Maar het eerste jaar gratis en daarna €15 (al zijn ze daarover in gesprek zie ik). Al is het een jaar voor niks en dan weer iets nieuws ben ik al blij. Ik betaal nu bij een grootbank €2,05 en dat gaat naar €2,15. Dus dat is al makkelijk €25 bespaard. ICS app werkt prima. Aanvraag/goedkeuren/ontvangen ging vlot.

[ Voor 21% gewijzigd door PLAE op 04-10-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praseodymium
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:02
ING heeft ook een prima creditcard. ICS is in mijn ervaring vrij log geregeld, aanvraag duurde weken en wijzigingen moeten met PDF-formulieren die je nog net niet op de post hoeft te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:23
Alle ICS is hetzelfde kan je net zo goed deze pakken:
1e jaar gratis ICS kaart met 35 euro tegoed
https://www.icscards.nl/aio/personal?param1=SKICRD

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Kodess schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 21:36:
Alle ICS is hetzelfde kan je net zo goed deze pakken:
1e jaar gratis ICS kaart met 35 euro tegoed
https://www.icscards.nl/aio/personal?param1=SKICRD
Is dit nog steeds het geval? Ik kan deze voorwaarden niet meer terugvinden op de site van de ski vereniging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
Wally2002 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 06:10:
[...]

Is dit nog steeds het geval? Ik kan deze voorwaarden niet meer terugvinden op de site van de ski vereniging
Volgens Pepper afgelopen maand nog werkend:
https://nl.pepper.com/aan...ard-nskiv-324306#comments

Hier staan de voorwaarden voor alle ICS kaarten:
https://www.icscards.nl/ics-info/algemene-voorwaarden
Staat niets bij over tegoeden en gratis

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Even een vraag over Avis/Hertz via American Express Platinum.
Wanneer ik inlog op Avis Preferred zie ik op mijn Digitale Kaart wel Avis President's Club staan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2x8_nMdFyCTKL-ikTg4rwFx4AQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jMUsm3Mn50j4BlUhMp10l3tY.png?f=fotoalbum_large

ik dacht dat het alleen een Avis Preferred was, maar blijkbaar is het Avis President's Club.
dit plaatje had ik nog gevonden op de amex website dus het is blijkbaar toch de hoogste Tier van Avis
Kan iemand anders dit ook confirmen?

Zou je hiermee dan de Hertz President's Circle kunnen laten matchen? heb het nog niet geprobeerd trouwens...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INTsll0QBJengUc3NN0Q6tLGh_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GQuRFFQDjzVqbHZTEK9HOViV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Lostson op 06-10-2024 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
Lostson schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:15:
Even een vraag over Avis/Hertz via American Express Platinum.

ik dacht dat het alleen een Avis Preferred was, maar blijkbaar is het Avis President's Club.
dit plaatje had ik nog gevonden op de amex website dus het is blijkbaar toch de hoogste Tier van Avis
Kan iemand anders dit ook confirmen?
Avis Preferred is het loyaliteitsprogramma. Presidents club is hierin het hoogste niveau.
Zou je hiermee dan de Hertz President's Circle kunnen laten matchen? heb het nog niet geprobeerd trouwens...
Neem aan van wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:24

Kju

Ik ben vorige week met Avis President's Club nog gematched bij Hertz naar Presidents Circle. Avis Presidents Club had ik via een andere status match gekregen. Ik had niet door dat ja van AMEX nu Avis Presidents Club krijgt, voorheen was het alleen Preferred plus.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:33
Kju schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:30:
Ik ben vorige week met Avis President's Club nog gematched bij Hertz naar Presidents Circle. Avis Presidents Club had ik via een andere status match gekregen. Ik had niet door dat ja van AMEX nu Avis Presidents Club krijgt, voorheen was het alleen Preferred plus.
Dit wist ik ook niet, voorheen was het inderdaad alleen Preferred plus.
Zojuist contact opgenomen met de AMEX chat en ze hebben mij een link gegeven om mijn bestaande AVIS account te upgraden naar President's Club. Voor de geïnteresseerden: https://www.avis-preferred.com/amex/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

Kju schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:30:
ik heb met succes mijn Hertz Gold Plus Rewards kunnen matchen naar Hertz President's Circle status.
je moest wel bewijzen dat je de Avis President's Club card had (Screenshot van je apple wallet en Profiel was genoeg)

In ieder geval goed om te weten dat je nu Avis President's Club krijgt bij Amex platinum.
Enigste waar je rekening mee moet houden is 1x per 2 jaar iets huren anders vervalt je status

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
En dan moet je waarschijnlijk rechtstreeks bij Avis & Hertz ipv via een tussenpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

xileS schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:23:
En dan moet je waarschijnlijk rechtstreeks bij Avis & Hertz ipv via een tussenpartij.
ja waarschijnlijk wel maar opzicht niet zo'n probleem toch?
ik weet dat je ook vaak via booking/agoda kunt boeken maar geen idee of het dan goedkoper is ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Lostson schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:51:
[...]

ja waarschijnlijk wel maar opzicht niet zo'n probleem toch?
ik weet dat je ook vaak via booking/agoda kunt boeken maar geen idee of het dan goedkoper is ofzo...
Ben er ook geen expert in, maar volgens mij kom je via verschillende vergelijkingsites juist wel wat voordeliger uit vaak. En je hebt dus meer keus en hoeft dan niet alleen bij Avis en Hertz te kijken.

Als ik ff snel kijk op site van Hertz dan komt er best wel een bedrag bij als je kiest voor SuperCover verzekering en dan ben je behoorlijk duurder uit via EasyTerra (site waar ik vaker geboekt heb, maar geen idee wat het verschilt met andere sites) met hun Worry-Free opties. Er zullen vast wat verschillen zijn in de voorwaarden. Tot nu toe heb ik iig zelf geen problemen mee gehad en geen gezeur bij het inleveren. Ik heb het idee dat ze auto langer checken als je helemaal geen verzekeringen heb afgesloten en dan kans groter is dat ze "iets" vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Avis direct is eigenlijk alleen interessant als je een goed AWD-nummer hebt, de meerwaarde van PC is extreem beperkt.

Voorbeeld zonder AWD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HC7RQHmgUgrwRsl5kUd5nJIbuOI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JjpKNJUXuyDDEb460t3EzSNb.png?f=fotoalbum_large

Met AWD:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-6MUX0oD97bhMI5rPk0y16ePcw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ULDSQiXXrsvZ5X73tpXrkTbM.png?f=fotoalbum_large

offtopic:
Nee die AWD kan ik niet delen :P

[ Voor 78% gewijzigd door fsfikke op 07-10-2024 11:47 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

xileS schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:14:
[...]

Ben er ook geen expert in, maar volgens mij kom je via verschillende vergelijkingsites juist wel wat voordeliger uit vaak. En je hebt dus meer keus en hoeft dan niet alleen bij Avis en Hertz te kijken.

Als ik ff snel kijk op site van Hertz dan komt er best wel een bedrag bij als je kiest voor SuperCover verzekering en dan ben je behoorlijk duurder uit via EasyTerra (site waar ik vaker geboekt heb, maar geen idee wat het verschilt met andere sites) met hun Worry-Free opties. Er zullen vast wat verschillen zijn in de voorwaarden. Tot nu toe heb ik iig zelf geen problemen mee gehad en geen gezeur bij het inleveren. Ik heb het idee dat ze auto langer checken als je helemaal geen verzekeringen heb afgesloten en dan kans groter is dat ze "iets" vinden.
je hebt gelijk. Prijsverschil is best fors idd...
ik heb zelf ook een beetje gekeken op Easyterra
een auto zoals een Honda Civic (Groot auto) zie ik voor 5 dagen te huur staan voor 262 euro (Worryfree label)

een vergelijkbare auto (groot auto bijv Toyota Camry) bij Avis zie ik te huur staan voor 409,78 euro. waarschijnlijk ook nog eens exclusief verzekeringen

Hertz daartegen zit dan wel meer tegen de prijzen aan van Easyterra 270 euro voor een vergelijkbare auto zoals de Honda Civic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26
fsfikke schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:28:
Avis direct is eigenlijk alleen interessant als je een goed AWD-nummer hebt, de meerwaarde van PC is extreem beperkt.

Voorbeeld zonder AWD:
[Afbeelding]

Met AWD:
[Afbeelding]

offtopic:
Nee die AWD kan ik niet delen :P
Dat is niet de Amex Platinum AWD, gok ik?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Hmmbob schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Dat is niet de Amex Platinum AWD, gok ik?
Nee, dan kom je hier op uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxDzSU_e3MHAf2_y02E2aRZ79KU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/teIhlDJR7x1mQ9l9xZBIIYw7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:26
Idd, hele diepe discounts zie ik niet in Europa met de Avis CDW. In Amerika ging Hertz een goed stuk omlaag met de CDP van Amex Platinum, dat zie ik hier in Europa ook niet heel sterk.

Ik kwam overigens met de huurauto via Amex Travel goedkoper uit dan allerlei andere prijsvergelijkers, tipje misschien.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Lostson schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:34:
[...]

je hebt gelijk. Prijsverschil is best fors idd...
ik heb zelf ook een beetje gekeken op Easyterra
een auto zoals een Honda Civic (Groot auto) zie ik voor 5 dagen te huur staan voor 262 euro (Worryfree label)

een vergelijkbare auto (groot auto bijv Toyota Camry) bij Avis zie ik te huur staan voor 409,78 euro. waarschijnlijk ook nog eens exclusief verzekeringen

Hertz daartegen zit dan wel meer tegen de prijzen aan van Easyterra 270 euro voor een vergelijkbare auto zoals de Honda Civic.
beetje off-topic misschien, maar mocht je gebruik van Easyterra maken. Ze sturen altijd zo’n InsuranceWaiver.pdf (in meerdere talen) mee, die ik altijd geprint meeneem. Ook al heb je al verzekering afgesloten, dan proberen ze je vaak een eigen verzekering aan te smeren. Ze houden dan pas op als ik dit formulier laat zien :') .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

ik heb even gegoogled wat AWD voor staat ik kwam uit op Avis Worldwide Discount?
hoe kom je aan zo'n status precies?

afgezien van Normal Avis verhuur en Avis preferred zijn er geen andere loyaliteitsprogramma's toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

xileS schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:57:
[...]

beetje off-topic misschien, maar mocht je gebruik van Easyterra maken. Ze sturen altijd zo’n InsuranceWaiver.pdf (in meerdere talen) mee, die ik altijd geprint meeneem. Ook al heb je al verzekering afgesloten, dan proberen ze je vaak een eigen verzekering aan te smeren. Ze houden dan pas op als ik dit formulier laat zien :') .
ja dat aansmeren van verzekeringen had ik ook in gran canaria een keer ze zeiden dat ik dat perse moest nemen...maar goed idd je niet gek laten maken vaak zitten die verzekeringen al in dat worry free label.
maar goeie tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lostson schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:28:
[...]

ik heb even gegoogled wat AWD voor staat ik kwam uit op Avis Worldwide Discount?
hoe kom je aan zo'n status precies?

afgezien van Normal Avis verhuur en Avis preferred zijn er geen andere loyaliteitsprogramma's toch?
Een AWD code is een soort discount code die een bedrijf kan krijgen. Amex heeft bijv. een deal met Avis dat hun platinum kaarthouders korting krijgen. Avis geeft dan een beetje korting, hoopt daardoor op meer omzet en zal wat centjes van Amex krijgen. Als jij een zakelijk contract met een autoverhuurder hebt omdat je vaak auto's huurt krijg je ook zo een code. De voorwaarden/korting die je kan bedingen hangt natuurlijk van je omzet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

fsfikke schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:33:
[...]

Een AWD code is een soort discount code die een bedrijf kan krijgen. Amex heeft bijv. een deal met Avis dat hun platinum kaarthouders korting krijgen. Avis geeft dan een beetje korting, hoopt daardoor op meer omzet en zal wat centjes van Amex krijgen. Als jij een zakelijk contract met een autoverhuurder hebt omdat je vaak auto's huurt krijg je ook zo een code. De voorwaarden/korting die je kan bedingen hangt natuurlijk van je omzet af.
ik heb even jouw voorbeeld in avis gegooid en ik kom idd op de prijs uit van een non AWD versie.
maar goed je hebt nog altijd Easyterra I guess :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jdome schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:37:
[...]

Dit wist ik ook niet, voorheen was het inderdaad alleen Preferred plus.
Zojuist contact opgenomen met de AMEX chat en ze hebben mij een link gegeven om mijn bestaande AVIS account te upgraden naar President's Club. Voor de geïnteresseerden: https://www.avis-preferred.com/amex/
Het is inderdaad aangepast, ik heb mij aangemeld via https://www.americanexpre...liteitsprogramma-avis-txt (met bestaand Avis preferred account).

Op https://secure.avis.nl/loyaliteitsoverzicht heb ik nu status: Avis Preferred en op https://secure-member.avisworld.com/dashboard heb ik status: Avis President's club. Nou ja heb de volgende huur in november staan. Merk het wel.

Over het algemeen verwacht ik weinig van status bij autoverhuurders (de service is ontzettend inconsistent per locatie). Kan het alleen maar meevallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij mij zie ik bij de eerste Avis President's Club en bij de tweede... ES501 - Sorry, we're experiencing a systems error. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
En via https://secure-one.avisworld.com/en_GB/CarhireBA (samenwerking BA/Avis) kom je weer net goedkoper uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3kqiMSR8OiMVX1kTQTnbWyYXvk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k4iJjDCY5rB88KBhd3s0tXsE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:33
Ik heb laatst geboekt via deze site: https://one.avisworld.com/en_GB/Avis-Amex/
Scheelde ook aardig wat geld met de "normale" AVIS site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lostson

Lostson

PolarBear schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:09:
[...]

Het is inderdaad aangepast, ik heb mij aangemeld via https://www.americanexpre...liteitsprogramma-avis-txt (met bestaand Avis preferred account).

Op https://secure.avis.nl/loyaliteitsoverzicht heb ik nu status: Avis Preferred en op https://secure-member.avisworld.com/dashboard heb ik status: Avis President's club. Nou ja heb de volgende huur in november staan. Merk het wel.

Over het algemeen verwacht ik weinig van status bij autoverhuurders (de service is ontzettend inconsistent per locatie). Kan het alleen maar meevallen :+
ik heb precies andersom eerste staat er Avis President's Club en op je tweede link Avis Preferred LOLS je hebt wel gelijk op inconsistentie ook op de profielen en accounts haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Bizar...

Dit weekend had ik het met mijn familie over creditcards, ik vroeg even wat de limiet van mijn vrouw ook alweer was, die ging het checken en zag dat er 2 dagen daarvoor toevallig 2 afschrijven van ~€650 gedaan waren. Afschrijvingen die zeker niet door haar zijn gedaan. Ze gebruikt die kaart amper, en had hem voor zover ze weet maar bij 1 website opgeslagen ivm een doorlopend abonnement. Kans is dus groot dat daar iets gelekt is.
Heb haar verteld om nooit meer op te laten slaan, enkel bij bijv. Paypal en dan via Paypal te betalen.

Maarja, heeft het nog zin om die webshop te mailen hierover? Ook al weten we niet 100% zeker dat het daar gelekt is?

Kaart direct geblokkeerd en bank gebeld, dus ik verwacht dat het wel goed komt, maar vind het toch bizar dat dit zo ineens gebeurde.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
Angeloonie schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 16:41:
Bizar...

Dit weekend had ik het met mijn familie over creditcards, ik vroeg even wat de limiet van mijn vrouw ook alweer was, die ging het checken en zag dat er 2 dagen daarvoor toevallig 2 afschrijven van ~€650 gedaan waren. Afschrijvingen die zeker niet door haar zijn gedaan. Ze gebruikt die kaart amper, en had hem voor zover ze weet maar bij 1 website opgeslagen ivm een doorlopend abonnement. Kans is dus groot dat daar iets gelekt is.
Heb haar verteld om nooit meer op te laten slaan, enkel bij bijv. Paypal en dan via Paypal te betalen.

Maarja, heeft het nog zin om die webshop te mailen hierover? Ook al weten we niet 100% zeker dat het daar gelekt is?

Kaart direct geblokkeerd en bank gebeld, dus ik verwacht dat het wel goed komt, maar vind het toch bizar dat dit zo ineens gebeurde.
Kan inderdaad gelekt zijn, misschien dat een webshop die ooit gebruikt is een data lek had of een random succes (mensen doen random kaartnummers genereren en soms wil dat werken heb ik mij laten vertellen).

De webshop hoef je niet te mailen hierover het is een fraude betaling en de bank pakt het verder op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Jdome schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 15:36:
Ik heb laatst geboekt via deze site: https://one.avisworld.com/en_GB/Avis-Amex/
Scheelde ook aardig wat geld met de "normale" AVIS site.
Die is dan wel weer 50 euro duurder dan de BA/Avis variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:03
Youtl schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 17:37:
[...]

Kan inderdaad gelekt zijn, misschien dat een webshop die ooit gebruikt is een data lek had of een random succes (mensen doen random kaartnummers genereren en soms wil dat werken heb ik mij laten vertellen).

De webshop hoef je niet te mailen hierover het is een fraude betaling en de bank pakt het verder op.
Random kaartnummers lijkt mij een ongeloofwaardig verhaal, aangezien het niet alleen heel veel cijfers lang is, maar ook moet matchen met naam, vervaldatum en veiligheidscode…. Ben benieuwd hoe dat dan zou werken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuniq
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:35
Citroentjuh schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:07:
[...]

Random kaartnummers lijkt mij een ongeloofwaardig verhaal, aangezien het niet alleen heel veel cijfers lang is, maar ook moet matchen met naam, vervaldatum en veiligheidscode…. Ben benieuwd hoe dat dan zou werken?
Dit wordt een BIN-attack genoemd en komt zeker wel eens voor. Zie hier https://thepointsguy.com/...s/bin-attack-credit-card/. Toevallig ken ik iemand die dit had met de BILT kaart genoemd in dit artikel.

Het is vrij zeldzaam - dus waarschijnlijker dat het ergens gelekt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:03
Tuniq schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 18:14:
[...]

Dit wordt een BIN-attack genoemd en komt zeker wel eens voor. Zie hier https://thepointsguy.com/...s/bin-attack-credit-card/. Toevallig ken ik iemand die dit had met de BILT kaart genoemd in dit artikel.

Het is vrij zeldzaam - dus waarschijnlijker dat het ergens gelekt is.
Thnx, interessant! Bij mijn CC moet ik bij online transacties eigenlijk altijd bevestigen in de bank app, zou dat hier (voldoende) tegen beschermen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuniq
Citroentjuh schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 19:17:
[...]

Thnx, interessant! Bij mijn CC moet ik bij online transacties eigenlijk altijd bevestigen in de bank app, zou dat hier (voldoende) tegen beschermen?
Bij Nederlandse/Europese winkel is 3DS verificatie gebruikelijk. Voordeel voor de winkelier is dat het risico op chargeback kleiner wordt. Echter mist de winkel wellicht ook wat transacties hierdoor en betaald een klein percentage/ fee gerelateerd aan 3DS. Een winkelier kan er dus voor kiezen dat betaalgemak de voorkeur heeft. In de EU is geregeld dat 3DS verplicht is (boven EUR 30 en met nog wat uitzonderingen), ik woon zelf in de US en hier gebruiken maar weinig winkels deze verificatie is mijn ervaring.

Ik weet even niet hoe het zit als je een EU kaart buiten de EU gebruikt, maar ik zou zomaar verwachten dat je dan inderdaad alleen de CVC hoeft te geven in gevallen waar in EU 3DS verplicht zou zijn. Aangezien het geen verplichting is voor de winkelier, en in US en andere landen wellicht ook vooral betaalgemak prevaleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:32
Mijn Spaanse Amex Platinum is per 24/10 gelimiteerd tot 20 Priority Pass lounge-bezoeken per jaar. Is dat ook gewijzigd bij de Nederlandse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuniq
wibblemoo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 19:13:
Mijn Spaanse Amex Platinum is per 24/10 gelimiteerd tot 20 Priority Pass lounge-bezoeken per jaar. Is dat ook gewijzigd bij de Nederlandse?
Ik heb dit bij mijn Amerikaanse kaart nog niet gezien. Overall valt me ook wel op dat de voorwaarden van de Amerikaanse kaarten wat beter zijn vs. rest van de wereld. Ongetwijfeld omdat er minder competitie is buiten US. Wel zie je de laatste jaren een trend is dat veel aanbieders zaken als priority pass inperken (minder gasten/aantal keer per jaar/geen priority pas restaurants). Dat heeft denk ik ook wel weer te maken dat je tegenwoordig vaak wachtrijen ziet bij dit soort lounges en ze dat een beetje willen terugdringen (weer exclusiever maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Tuniq schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:09:
[...]

Ik heb dit bij mijn Amerikaanse kaart nog niet gezien. Overall valt me ook wel op dat de voorwaarden van de Amerikaanse kaarten wat beter zijn vs. rest van de wereld. Ongetwijfeld omdat er minder competitie is buiten US. Wel zie je de laatste jaren een trend is dat veel aanbieders zaken als priority pass inperken (minder gasten/aantal keer per jaar/geen priority pas restaurants). Dat heeft denk ik ook wel weer te maken dat je tegenwoordig vaak wachtrijen ziet bij dit soort lounges en ze dat een beetje willen terugdringen (weer exclusiever maken).
In de VS mag je met Platinum geen gasten meer meenemen naar de Centurion lounge. In dat opzicht kun je beter een Nederlandse kaart hebben. We hebben hier alleen geen Centurion lounge, al heb ik vernomen dat dat wel op de planning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuniq
oohh schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 20:17:
[...]

In de VS mag je met Platinum geen gasten meer meenemen naar de Centurion lounge. In dat opzicht kun je beter een Nederlandse kaart hebben. We hebben hier alleen geen Centurion lounge, al heb ik vernomen dat dat wel op de planning staat.
Yes dat klopt inderdaad; al is dat een beetje een sigaar uit eigen doos imo (ze hebben vast ingecalculeerd dat een Nederlandse kaarthouder niet zo vaak een centurion lounge bezoekt). Wanneer er een centurion lounge in Nederland komt, zou het me niet verbazen als ze dit terugschroeven. Het probleem in de US was dat toen je nog gasten mee mocht nemen, de lounges altijd vol zaten, veel vaker wachtrijen.

In de US heb je een aantal vergelijkbare kaarten zoals een Chase Sapphire Reserve, Venture X en nog wel wat anderen. Die competitie zorgt er denk ik gemiddeld voor dat de voorwaarden op creditcards in de US in het algemeen beter zijn. Natuurlijk ligt ook gebruik en acceptatie hier hoger.

In een kleine overall vergelijk zou denk ik de US versie voordeliger zijn voor velen:
- Fee USD 695 vs. EUR 780
- Bijna alle transfer partners 1:1 instant transfers met regelmatig 25% bonussen (i.e. voor Flyingblue). In NL 0.8
- Hogere welkomstbonussen
- Geen foreign transaction fees
- Multiplier 5x op vluchten en 1x op de rest; NL alles 1x
- Credits geven je vrij makkelijk de annual fee terug. Voor de NL blijft dit toch een wat lastige propositie als je Privium niet zo hoog waardeert en het restaurant tegoed is vrij gelimiteerd. In US heb je 200 Airline credit, 200 Uber cash, 240 Disney plus credit, 200 hotel credit (deze is wel wat gelimiteerd imo), 100 dollar Six Fifth Avenue (soort Bijenkorf), 200 dollar clear credit (soort privium voor US airports), Walmart+ 155 dollar per jaar, 120 dollar global entry (1 keer per 4 jaar). Je kan deze credits niet allemaal op face value waarderen, maar het is denk ik toch een stuk makkelijker om je fee 'terug te verdienen'.

Ik ben wel benieuwd of in de toekomst en ook met de nieuwe regels in 2025 omtrent Visa/MC het creditcard gebruik omhoog zal gaan in NL en er wellicht ook een beter productaanbod komt.
Pagina: 1 ... 82 ... 92 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1