Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-09 23:46
aschja schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:41:
Miles sparen gaat best rap als je boodschappen, online aankopen, Streamingdiensten, buitenland cc betalingen bij elkaar gaat optellen. Dan gaat het hard.

Wat let mij om Gold aan te vragen en na een jaar terug te gaan naar Silver? Dan heb ik immers wel alle voordelen gehad van Gold wat betreft het sparen van miles en de welkomstbonus?

Waar moet ik nog meer rekening mee houden? Wat zijn jullie tips wat betreft bovenstaande?

Dank :)
Let wel dat acceptatie in Nederland nog ver van ideaal is. Dus booschappen betalen lukt alleen als je bij Jumbo, Dirk of Aldi winkelt, elders gaat het niet lukken.

En er houdt je niks tegen om je kaart na een jaar op te zeggen. Als je genoeg gebruik maakt van de kaart kan het zijn dat ze een retentieoffer hebben voor je, dan kan je die nog meenemen en alsnog een downgrade doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-09 13:18
mfkne schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Let wel dat acceptatie in Nederland nog ver van ideaal is. Dus booschappen betalen lukt alleen als je bij Jumbo, Dirk of Aldi winkelt, elders gaat het niet lukken.

En er houdt je niks tegen om je kaart na een jaar op te zeggen. Als je genoeg gebruik maakt van de kaart kan het zijn dat ze een retentieoffer hebben voor je, dan kan je die nog meenemen en alsnog een downgrade doen.
Dat had ik inderdaad al gezien. Al is het ook zo dat je officieel bij de AH niet met CC kan betalen. Maar in mijn vestiging bijv wel. Benieuwd of dit dan alleen gelimiteerd is tot Visa/MC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
aschja schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Dat had ik inderdaad al gezien. Al is het ook zo dat je officieel bij de AH niet met CC kan betalen. Maar in mijn vestiging bijv wel. Benieuwd of dit dan alleen gelimiteerd is tot Visa/MC.
Mij is geen enkele AH bekend waar je met AMEX kan betalen, en Visa Credit en MC Credit worden alleen bij de filialen op Schiphol en volgens mij achter de Dam in Amsterdam geaccepteerd. Elders echt alleen Maestro en Visa Debit of MC Debit. Voor mensen met Visa Credit en MC Credit is er wel een uitkomst door gebruik van Curve, maar voor AMEX bestaat die mogelijkheid dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
mfkne schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Mij is geen enkele AH bekend waar je met AMEX kan betalen, en Visa Credit en MC Credit worden alleen bij de filialen op Schiphol en volgens mij achter de Dam in Amsterdam geaccepteerd. Elders echt alleen Maestro en Visa Debit of MC Debit. Voor mensen met Visa Credit en MC Credit is er wel een uitkomst door gebruik van Curve, maar voor AMEX bestaat die mogelijkheid dus niet.
Al jaren elke week de boodschappen met de creditcard bij de AH. Deze vestiging ligt wel in de buurt van een groot pretpark, dus wellicht dat dit de reden is, maar vooralsnog ver buiten Amsterdam en omstreken.

Zal wel een uitzondering zijn. Wellicht de moeite waard om eens te proberen als ik die kaart heb ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
aschja schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:32:
[...]
Al jaren elke week de boodschappen met de creditcard bij de AH. Deze vestiging ligt wel in de buurt van een groot pretpark, dus wellicht dat dit de reden is, maar vooralsnog ver buiten Amsterdam en omstreken.

Zal wel een uitzondering zijn. Wellicht de moeite waard om eens te proberen als ik die kaart heb ontvangen.
Oh, interessant - weet je zeker dat het een creditcard is en geen debitcard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youtl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 28-09 18:21
mfkne schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Oh, interessant - weet je zeker dat het een creditcard is en geen debitcard?
AH to Go en de grotere AH waar ook veel toeristen komen accepteren vaak ook creditcards naast de debit MasterCard en Visa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Youtl schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:43:
[...]

AH to Go en de grotere AH waar ook veel toeristen komen accepteren vaak ook creditcards naast de debit MasterCard en Visa.
Albert Heijn zegt er zelf over:
In sommige winkels kan je met je creditcard of buitenlandse pre-paid debetkaart betalen: de winkels op Schiphol, veel stationswinkels, de winkel achter het paleis op de Dam in Amsterdam en de winkel aan de Weteringschans in Amsterdam. Bij alle andere winkels kan dit niet.
Ik ken behalve de genoemde AH filialen in Amsterdam en op Schiphol geen enkele volwaardige AH waar ze Visa of MC Credit accepteren, niet eens bij de grootste AH XL van het land in Muiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
mfkne schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:45:
[...]

Albert Heijn zegt er zelf over:

[...]

Ik ken behalve de genoemde AH filialen in Amsterdam en op Schiphol geen enkele volwaardige AH waar ze Visa of MC Credit accepteren, niet eens bij de grootste AH XL van het land in Muiden.
Dit bedoel ik niet vijandig, maar ik kan er niks anders van maken. Ik betaal al jaren met de CC bij mijn AH. Eerst met de Mastercard van de Rabo, nu met de Visa van ASN/ICS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
aschja schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:57:
[...]

Dit bedoel ik niet vijandig, maar ik kan er niks anders van maken. Ik betaal al jaren met de CC bij mijn AH. Eerst met de Mastercard van de Rabo, nu met de Visa van ASN/ICS.
Oh, geen kwaad :) Ik kende het gewoon niet anders, en AH zegt ook dat het niet anders is, maar mooi om te horen, dat het dus ook anders kan! Moet wel een franchisefiliaal zijn dan. Benieuwd of ze dan ook AMEX accepteren daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
mfkne schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:07:
[...]

Oh, geen kwaad :) Ik kende het gewoon niet anders, en AH zegt ook dat het niet anders is, maar mooi om te horen, dat het dus ook anders kan! Moet wel een franchisefiliaal zijn dan. Benieuwd of ze dan ook AMEX accepteren daar!
Ben ik idd ook nieuwsgierig naar. Dit is idd franchise. Hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:26
Ik ben wel benieuwd welke vestiging AMEX accepteerd, die ben ik nog niet tegengekomen. (n=1)
Met de Visa creditcard zijn wel wat vestigingen die dat accepteren, maar voor mij heeft dat geen toegevoegde waarde tov pinnen. In het buitenland kan je bijna altijd bij supermarkten betalen met AMEX. (in Scandinavië, Zuid-Europa en Amerika in elk geval wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-08 18:58

Jeoh

blaat

Ik zoek altijd met CardMapr waar ik terecht kan met AmEx. Die lijst is vrij compleet, soms mist er eentje waar je wel kan betalen.

Meestal probeer ik het gewoon ff (met Apple Pay) en als het niet lukt schakel ik terug op MasterCard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:02
mfkne schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:47:
Let wel dat acceptatie in Nederland nog ver van ideaal is. Dus booschappen betalen lukt alleen als je bij Jumbo, Dirk of Aldi winkelt, elders gaat het niet lukken..
Hema, Trekpleister, Kruidvat, Xenos, zo'n beetje alle tankstations.

We kunnen hier een lijstje maken, of men gaat gewoon even naar https://www.americanexpress.com/nl/voordelen/shopping/ :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Goof2000 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:21:
Ik ben wel benieuwd welke vestiging AMEX accepteerd, die ben ik nog niet tegengekomen. (n=1)
Met de Visa creditcard zijn wel wat vestigingen die dat accepteren, maar voor mij heeft dat geen toegevoegde waarde tov pinnen. In het buitenland kan je bijna altijd bij supermarkten betalen met AMEX. (in Scandinavië, Zuid-Europa en Amerika in elk geval wel)
Als we het over de AH hebben heb ik niet gezegd dat deze vestiging AMEX accepteert. Ik weet alleen dat deze vestiging Visa en Mastercard wel accepteert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Hmmbob schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

We kunnen hier een lijstje maken, of men gaat gewoon even naar https://www.americanexpress.com/nl/voordelen/shopping/ :+
Aangezien Hudsons Bay wordt genoemd, mag het duidelijk zijn dat die pagina niet meer wordt bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Wally2002 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

Aangezien Hudsons Bay wordt genoemd, mag het duidelijk zijn dat die pagina niet meer wordt bijgehouden.
Want omdat er een bedrijf tussen staat wat inmiddels failliet is gegaan, klopt de rest ook niet :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Hmmbob schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:25:
[...]

Want omdat er een bedrijf tussen staat wat inmiddels failliet is gegaan, klopt de rest ook niet :?
Waar zeg ik dat?

ik geef alleen aan dat hij niet bijgehouden wordt.

Of de rest klopt weet ik op een aantal bedrijven na niet.

deze kanttekening leek mij wel waardevol om te vermelden. Er zijn hier in het draadje eerder ook bedrijven gemeld die gestopt zijn met acceptatie van Amex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyNameIs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 11:50
Iemand toevallig ook geupgraded naar Amex Platinum tijdens de laatste actie (geldig t/m 15 aug) en nog niet zijn punten gehad?

Zojuist gebeld naar de helpdesk en blijkbaar krijg ik die punten pas eind januari. Officieel staat in de voorwaarden dat dit zo lang kan duren maar normaal was dit toch wel altijd snel geregeld. Goed om in het achterhoofd te houden voor de volgende keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
MyNameIs schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:44:
Iemand toevallig ook geupgraded naar Amex Platinum tijdens de laatste actie (geldig t/m 15 aug) en nog niet zijn punten gehad?

Zojuist gebeld naar de helpdesk en blijkbaar krijg ik die punten pas eind januari. Officieel staat in de voorwaarden dat dit zo lang kan duren maar normaal was dit toch wel altijd snel geregeld. Goed om in het achterhoofd te houden voor de volgende keer...
Ben benieuwd of dit inderdaad de nieuwe policy is.

Eerder dit jaar wel meerdere keren moeten bellen omdat bonuspunten voor een retention offer niet waren bijgeschreven. Ik merkte duidelijk dat de medewerkers veel minder goed op de hoogte zijn dan de mensen die je 'voor Covid' aan de lijn kreeg.
In mijn geval ging het vermoedelijk mis, doordat ik een negatief puntensaldo had ivm enkele annuleringen. Dit werd pas na het derde telefoontje benoemd, maar ook maar als vermoeden.
de bonuspunten zouden normaal gesproken bij de eerstvolgende betaaltransactie bijgeschreven worden, maar hoogstwaarschijnlijk werd door het negatieve saldo die niet getriggerd.

Zou de klantenservice hier niet simpelweg de voorwaarden quoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyNameIs
  • Laatst online: 16-09 11:50
Wally2002 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Zou de klantenservice hier niet simpelweg de voorwaarden quoten?
Dat zou ook heel goed kunnen. Mocht iemand wel gelijk zijn punten hebben ontvangen dan moet ik nog maar eens gaan bellen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Krijg je de punten niet pas zodra je referral de benodigde uitgaven heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Jeoh schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 23:13:
Krijg je de punten niet pas zodra je referral de benodigde uitgaven heeft gedaan?
Het ging over een upgrade.

Tegenwoordig lijkt het wel zo te zijn dat je bij referrals pas de punten krijgt als de introduce aan de uitgave-eis is gekomen ipv bij acceptatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hmmbob schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

Ook niet alle Hema's. Bij mijn lokale Hema kan ik helaas niet met de Amex terecht, dan maar bestelllen en daar ophalen :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-09 22:29
Hoe zat het ook alweer precies met de 4x per jaar loungetoegang voor Amex Gold?
Is het 4x per kalenderjaar of 4x per lidmaatschapsjaar?
Ben in augustus 2022 lid geworden en heb toen voor 2 personen loungetoegang genomen op Brussel.
Sindsdien geen lounge meer in geweest.
In augustus 2023 is mijn nieuwe lidmaatschapsjaar dus in gegaan.

Moet ik die 4x opmaken voor 31 december 2023 of voor augustus 2024?

Dit bepaalt namelijk of ik komende vakantie zowel heen als terug de lounge in ga of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-09 04:40
Ik ben onlangs naar een Loetje vestiging (Zwolle) geweest en kwam tot de verrassing bij het afrekenen dat mijn Amex Gold niet werd geaccepteerd (alle Amex kaarten). Daar gaat je Dining voordeel. Er zou al langer een storing zijn met hun pinautomaat en men kwam er niet uit aldus de serveerster. Loetje bevestigd per mail dat alle vestigingen Amex accepteren op de site van American Express zelf staat ook Loetje - Alle locaties. Nu probeer ik al een aantal keer Amex te bellen (binnen kantoortijden) echter krijg ik telkens een Engels sprekende medewerker aan de lijn. Nu ben ik niet onbekend in de Engelse taal maar dit uitleggen is toch fijner in het Nederlands. Lijkt wel of ze alle oproepen doorschakelen naar een ander Call Center, wat zijn jullie ervaringen?

[ Voor 3% gewijzigd door nielsiejjj92 op 18-10-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-09 16:10

RSB

nielsiejjj92 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:56:
Ik ben onlangs naar een Loetje vestiging (Zwolle) geweest en kwam tot de verrassing bij het afrekenen dat mijn Amex Gold niet werd geaccepteerd (alle Amex kaarten). Daar gaat je Dining voordeel. Er zou al langer een storing zijn met hun pinautomaat en men kwam er niet uit aldus de serveerster. Loetje bevestigd per mail dat alle vestigingen Amex accepteren op de site van American Express zelf staat ook Loetje - Alle locaties. Nu probeer ik al een aantal keer Amex te bellen (binnen kantoortijden) echter krijg ik telkens een Engels sprekende medewerker aan de lijn. Nu ben ik niet onbekend in de Engelse taal maar dit uitleggen is toch fijner in het Nederlands. Lijkt wel of ze alle oproepen doorschakelen naar een ander Call Center, wat zijn jullie ervaringen?
Dining tegoed nog niet gebruikt maar ik heb tot nu toe altijd een Engels sprekend persoon aan de lijn / in de chat gehad bij Amex. Overigens wel altijd zeer vriendelijk / behulpzaam!

Moet wel zeggen dat ik vandaag meerdere bedrijven gezien heb die de creditcard niet accepteerde terwijl ze dit normaal wel deden maar wellicht komt dat door die storing dan..

[ Voor 7% gewijzigd door RSB op 18-10-2023 17:04 ]

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:43
nielsiejjj92 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:56:
Ik heb geen Amex, ook geen ervaring mee. Ik ben wel eens in een restaurant geweest (geen loetje) waar ze maar 1 pin terminal hadden die creditcards ondersteunde. De medewerker wist dat, en kwam aan met 2 pin terminals, de 1e pakte mijn debit cc niet, de 2e terminal wel. Wellicht heb je niks aan mijn verhaal, misschien ook wel. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

De live chat van AmEx werkt ook erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
Ik vind het vrij ouderwets dat je Amex niet kunt mailen of via andere kanalen contact kan leggen. Op instagram hebben ze wel een officieel account, daar maar een DM gestuurd wie weet krijg ik daar een response. Pin terminal bij Loetje accepteerde wel creditcards alleen specifiek dus geen Amex. Kreeg als melding kaart geweigerd. Livechat kon het issue niet oplossen want die kunnen blijkbaar niet bij alle gegevens. Dank voor de tips, zal even verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
In paar maanden tijd denk ik vier keer gebeld met amex: altijd NL talig. Kortom gewoon vaker proberen als je liever NL wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:39
Ik ben van plan om binnenkort een AmEx Green aan te vragen aanvullend op mijn ICS creditcard puur voor het sparen van punten. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden zoals bepaalde acties of welkomstbonussen om er "het maximale uit te halen"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:59
Lunaticc schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:51:
Ik ben van plan om binnenkort een AmEx Green aan te vragen aanvullend op mijn ICS creditcard puur voor het sparen van punten. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden zoals bepaalde acties of welkomstbonussen om er "het maximale uit te halen"?
Weet het niet zeker, maar voor Green zijn er volgens mij geen referrals beschikbaar.

Met de huidige bonus voor Gold (6000 MR/~25 EUR) heeft het ook weinig zin om voor die kaart (20 EUR p/m) te gaan en later te downgraden. Tenzij je iets langer dan 6 maanden die kaart neemt en de voordelen (100 dinertegoed, loungetoegang, Amazon Prime en loungebox) gebruikt voordat je gaat downgraden naar Green.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:11
Net mijn Platinum verlengd (Amex Spanje). 300 euro cashback gekregen, of 50k MR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nevv
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-08 19:00
Lunaticc schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:51:
Ik vraag me af of je dit eruit haalt. De maandelijkse kosten zijn EUR 6,5 per maand en je mrijgt voor elke bestede euro 1 punt. Een punt is ongeveer 0,02 waard als ik het goed begrijp. Je moet dus 325 p/m uitgeven, op zich wel te doen.

Klopt deze berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:35
nevv schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:21:
[...]

Ik vraag me af of je dit eruit haalt. De maandelijkse kosten zijn EUR 6,5 per maand en je mrijgt voor elke bestede euro 1 punt. Een punt is ongeveer 0,02 waard als ik het goed begrijp. Je moet dus 325 p/m uitgeven, op zich wel te doen.

Klopt deze berekening?
Bij Amex is 1000 punten 4 euro waard en vanaf volgende maand maar 3 euro. En 1 euro uitgeven is 1 punt sparen, dus dan moet je 2166 euro per maand uitgeven met de kaart voor 6,50.

Misschien dat het meer oplevert bij hotel/airlinepartners, of bedoelde je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Laatst online: 11:32
Gisteren goedkeuring van mijn Mastercard Black aanvraag ontvangen.
Aangezien ik zaterdag weer ga vliegen, aanvraag (na ontvangst kaart) van digitale priority pass via ICS of direct bij Priority Pass proberen?

Doet Mastercard Black (itt AMEX) ook mee met de Priority Pass "EAT" locaties zoals op https://www.prioritypass....d-kingdom/london-heathrow T3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 27-09 11:18
remcoboy1479 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 14:23:
Aangezien ik zaterdag weer ga vliegen, aanvraag (na ontvangst kaart) van digitale priority pass via ICS of direct bij Priority Pass proberen?

Doet Mastercard Black (itt AMEX) ook mee met de Priority Pass "EAT" locaties zoals op https://www.prioritypass....d-kingdom/london-heathrow T3?
Amex doet niet mee met de tegoed locaties zover ik weet. De Amerikaanse Chase kaarten volgens mij wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 28-09 20:48

Bij de black kreeg je tot nu toe nooit de digitale PP, je kan alleen de fysieke pas gebruiken. Misschien is het nu aangepast dat je ook de digitale pas krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
  • Laatst online: 11:32
menzo schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:46:
[...]

Bij de black kreeg je tot nu toe nooit de digitale PP, je kan alleen de fysieke pas gebruiken. Misschien is het nu aangepast dat je ook de digitale pas krijgt.
Als ik teruglees is dat@Luco en @nielsiejjj92 wel gelukt en ging @Valinor het ook proberen.
Wellicht kunnen zij mij helpen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsiejjj92
remcoboy1479 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 16:49:
[...]

Als ik teruglees is dat@Luco en @nielsiejjj92 wel gelukt en ging @Valinor het ook proberen.
Ik heb geen MasterCard Black meer dus geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:30

Tenzij er ondertussen iets veranderd is, krijg je bij de ICS Mastercard Black een fysieke PriorityPass van het Prestige level. Dan zou idd die deal gewoon geldig moeten zijn. Alleen gastbezoeken zijn iets van €26 dus die Eat aanbieding is enkel lonend voor jezelf. Duurde volgens mij wel meer dan een week om de PP binnen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luco
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:40
[...]

Nope, toch alleen een fysieke pas gehad. In de app staat ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hoe vraag je eigenlijk het Privium partner abo aan? Heeft je partner dan ook een aparte Amex kaart nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandje
Hmmbob schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:03:
Hoe vraag je eigenlijk het Privium partner abo aan? Heeft je partner dan ook een aparte Amex kaart nodig?
In dezelfde omgeving waar jij die van jou aanvraagt. De partner moet de 2de gratis platinumkaart hebben via jouw account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik dacht dat AMEX ook een soort van verlengde garantie bood op aankopen (1 jaar bovenop de verplichte 2 ofzo in de EU), maar als ik de huidige voorwaarden nalees dan lijkt dat niet (meer) zo te zijn. Of kijk ik erover?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Borromini schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:37:
Ik dacht dat AMEX ook een soort van verlengde garantie bood op aankopen (1 jaar bovenop de verplichte 2 ofzo in de EU), maar als ik de huidige voorwaarden nalees dan lijkt dat niet (meer) zo te zijn. Of kijk ik erover?
Ligt eraan over welk land je het hebt, in Nederland in ieder geval niet. Ik heb al ca. 6 jaar Amex en een verlengde garantie heb ik nooit in NL aangeboden zien worden door Amex.

Het lijkt erop dat het in de USA wel voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

In België hier :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR.V
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03:03
Voor het tanken kan ik bij BP en Shell terecht met AMEX, maar waar voor elektrisch laden? Shell Recharge gebruik ik als standaard laadpas maar heeft geen AMEX betaalmethode. Iemand bekend met een laadpas waarbij ik wel AMEX punten kan sprokkelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-09 13:29

Louw Post

Cerenas

DR.V schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:36:
Voor het tanken kan ik bij BP en Shell terecht met AMEX, maar waar voor elektrisch laden? Shell Recharge gebruik ik als standaard laadpas maar heeft geen AMEX betaalmethode. Iemand bekend met een laadpas waarbij ik wel AMEX punten kan sprokkelen?
In de apps van Fastned, Maingau en Chargemap zie ik wel het AMEX logootje staan als ik een betaalmethode wil toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat een AMEX Flying Blue Gold card binnen is? Ik lees een week voor de autorisatie en een week voor shipping, maar is dat ook de realiteit? Wil graag binnenkort een vlucht en hotel via de kaart boeken.

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Voor een platinum was het dat wel zo ongeveer. Iets sneller denk ik zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hmmbob schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:56:
Voor een platinum was het dat wel zo ongeveer. Iets sneller denk ik zelfs.
Zou mooi zijn als het binnen een week lukt. De vliegtickets zijn net een paar honderd euro goedkoper geworden 😁

Edit: komt maandag binnen! Zaterdag besteld is in dit geval een week later (maandag) binnen. Moet er wel bij zeggen dat ik zakelijk al een AMEX kaart heb, dus misschien ging de verificatie daardoor sneller.

[ Voor 25% gewijzigd door JPtjeeNL op 02-11-2023 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
[...]

Zoals @Luco al aangaf, alleen een fysieke kaart. Niks in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:03
Neem aan dat America Express dan ook de verhoging doorvoert in zijn vergoeding? Of weten anderen meer?
Vanaf 2 november 2023 verandert de prijs van een Amazon Prime lidmaatschap van € 2,99 per maand naar € 4,99 per maand. Als huidig lid betaal je de oude prijs tot 12 december 2023, daarna betaal je de nieuwe prijs vanaf de eerstvolgende betaalperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Laatst online: 11:48
Crasheeee schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:21:
Neem aan dat America Express dan ook de verhoging doorvoert in zijn vergoeding? Of weten anderen meer?

[...]
Dat zal best wel gebeuren, maar hopelijk leidt het in de nabije toekomst niet tot verhoging van de kaart fee haha. Het zou mij iig niet verbazen.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Crasheeee schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:21:

[...]
Wut wut wut, krijg je Prime vergoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Hmmbob schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:18:
[...]

Wut wut wut, krijg je Prime vergoed?
Alleen Gold Card...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Ik ben benieuwd of je ook de kosten terugkrijgt als je een jaarabonnement pakt bij Amazon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zoals de Gold card voorwaarden nu staan, krijg je per maand maximaal 2,99 terug voor de kosten van Prime betaald in een maand. Ga je voor het jaarabonnement, dan heb je maar 1 maand met een betaling en krijg je slechts 1x per jaar 2,99 terug.

Als de actievoorwaarden van Amex niet bijgewerkt worden, dan blijft voor Prime de maandbetaling de goedkoopste optie. Dat komt dan met korting neer op 24 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drazzic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 10:05
ucsdcom schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:50:
[...]

De meeste deelnemende restaurants zijn van het kaliber dat je 150,- met een uitgebreid diner en wat lekkers te drinken al weg is in 1 etentje. En let op: de deelnemende restaurant lijst wijzigt door het jaar heen nogal eens, en je moet vooraf melden dat je deze korting wilt gebruiken.
Was in New York en viel me op er ook gewoon 'veel' gewone restaurants zaten.

Bij de ene rond 100 kwijt, en nog een wijnproeverij kunnen doen in 1 van de restaurants voor 35, dus nog beetje over.

In Nederland inderdaad zijn ze vrij duur, maar zie gold misschien beter opties heeft en wou toch al downgraden dus wellicht een goed moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Zr40 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:31:
Zoals de Gold card voorwaarden nu staan, krijg je per maand maximaal 2,99 terug voor de kosten van Prime betaald in een maand. Ga je voor het jaarabonnement, dan heb je maar 1 maand met een betaling en krijg je slechts 1x per jaar 2,99 terug.

Als de actievoorwaarden van Amex niet bijgewerkt worden, dan blijft voor Prime de maandbetaling de goedkoopste optie. Dat komt dan met korting neer op 24 euro per jaar.
Zoals het er nu staat ja, omdat de kosten ook € 2,99 per maand zijn (geweest). Dat zal binnenkort wel aangepast worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcordon3
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-04 06:35
Mastercard Black biedt een autohuur verzekering tot 50000€ aan maar ze heeft een eigen risico van 75€.
Dat vind ik niet zo nuttig omdat het risico is niet 50,000 maar meestal alleen 900-1200€ (eigen risico).
Bij een autohuur krijg je een volledige autohuur verzekering voor 24€/dag en ook in andere websites voor 7€/d.
Dus MC Black verzekering is niet volledig en je betaal wel 200€/j, tenzij je erg lang en vaak een auto huurt.

Weten jullie waarom ze een eigen risico hebben voor meestal <1000€ verzekering?
Dit is niet normaal en je kan niet zien in Amex platinum of ABN AMRO Visa gold (dit dekt echter geen ruit, wielen, onderkant, etc).

Zonder autohuur voordelen vind ik deze kaart niet zo nuttig, alleen voor PP.

Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Laatst online: 28-09 20:48
rcordon3 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:25:
Mastercard Black biedt een autohuur verzekering tot 50000€ aan maar ze heeft een eigen risico van 75€.
Dat vind ik niet zo nuttig omdat het risico is niet 50,000 maar meestal alleen 900-1200€ (eigen risico).
Bij een autohuur krijg je een volledige autohuur verzekering voor 24€/dag en ook in andere websites voor 7€/d.
Dus MC Black verzekering is niet volledig en je betaal wel 200€/j, tenzij je erg lang en vaak een auto huurt.

Weten jullie waarom ze een eigen risico hebben voor meestal <1000€ verzekering?
Dit is niet normaal en je kan niet zien in Amex platinum of ABN AMRO Visa gold (dit dekt echter geen ruit, wielen, onderkant, etc).

Zonder autohuur voordelen vind ik deze kaart niet zo nuttig, alleen voor PP.

Bedankt
Je kan bij veel maatschappijen ook het totale risico van de auto nemen. Dan is die 50000 zeker handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcordon3
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 27-04 06:35
menzo schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:22:
[...]

Je kan bij veel maatschappijen ook het totale risico van de auto nemen. Dan is die 50000 zeker handig.
Dat is waar maar als je online boekt, kan je nooit de hele CWD weigeren.

Ik heb ook gezien dat sommige bedrijven die dat doen (niet online), de hele risico (deductible 20-30keur) eisen te blokkeren in je kaart. Dat gat niet lukken met MC vanwege de 5k€ max krediet.

Ik ben trouwens nieuwsgierig. In een zwaar schade moet je eerst alles betalen (bjv 20-30keur) en daarna aan MC claimen? Dat is veel geld en tijd als je zelf moet regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

rcordon3 schreef op zondag 5 november 2023 @ 23:06:
[...]

Dat is waar maar als je online boekt, kan je nooit de hele CWD weigeren.
Zeker wel. Maar 50k is dan wel weinig als je graag iets mooiers dan een Fiat 500 huurt ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:07
Ik gebruik American Express via Knab al jaren. Vandaag werd ik door American Express gebeld omdat ik vaker Paypal betalingen doe via de creditcard (paypal gekoppeld met creditcard). Dit mag opeens niet meer. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Zijn het gewone betalingen (bij een webwinkel of zoiets) of zijn het betalingen aan anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Vanwege provisie kosten van Paypal oid?

[ Voor 85% gewijzigd door zx9r_mario op 08-11-2023 16:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Die betalingen aan anderen zijn hoogstwaarschijnlijk het probleem hier. Dat staat namelijk gelijk aan een cash advance. Creditcardmaatschappijen zijn over het algemeen niet blij met het gebruik van diensten die een cash advance op iets anders laten lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
Zijn vaak maandelijkse betalingen (hosting, licentie abonnementen), ik zet de betalingen maar om naar AMEX rechtstreeks ipv Paypal, daar waar het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 21:53
Tip voor de AMEX Gold gebruikers: er is weer een aanbieding dat je 50.000 MR krijgt als je overstapt naar Platinum. Om de MR te krijgen moet je wel minimaal 5000 euro uitgeven met de kaart voor 29 februari 2024.

Je mag eens per 6 maanden upgraden/downgraden. Ikzelf ben eerder dit jaar al gedowngraded van Platinum naar Gold en upgrade nu weer van Gold naar Platinum. Je krijgt dan, afgezien van de vele extra MR's, ook 2x de diner benefits (1x van Gold en 1x van Platinum).

https://www.americanexpre...ld-card-to-platinum-card/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Jdome schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:05:
Tip voor de AMEX Gold gebruikers: er is weer een aanbieding dat je 50.000 MR krijgt als je overstapt naar Platinum. Om de MR te krijgen moet je wel minimaal 5000 euro uitgeven met de kaart voor 29 februari 2024.

Je mag eens per 6 maanden upgraden/downgraden. Ikzelf ben eerder dit jaar al gedowngraded van Platinum naar Gold en upgrade nu weer van Gold naar Platinum. Je krijgt dan, afgezien van de vele extra MR's, ook 2x de diner benefits (1x van Gold en 1x van Platinum).

https://www.americanexpre...ld-card-to-platinum-card/
Hoeveel extra punten krijg je dan bij het down en upgraden? 50k? Want als je eenmaal per jaar belt krijg je bij een spend van EUR 25k+ ook 50k punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-09 21:53
oohh schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:22:
[...]

Hoeveel extra punten krijg je dan bij het down en upgraden? 50k? Want als je eenmaal per jaar belt krijg je bij een spend van EUR 25k+ ook 50k punten.
Bij het downgraden krijg je niks, bij het upgraden af en toe wel, zoals nu.
Ik heb eerder dit jaar (voordat ik had gedowngraded naar Gold) ook 50k MR gekregen als retentieaanbod.
Dus dat levert in totaal al 100k MR dit jaar op en ook nog het dubbele dinertegoed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Zr40 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:00:
Die betalingen aan anderen zijn hoogstwaarschijnlijk het probleem hier. Dat staat namelijk gelijk aan een cash advance. Creditcardmaatschappijen zijn over het algemeen niet blij met het gebruik van diensten die een cash advance op iets anders laten lijken.
Lijkt me hier inderdaad wel het probleem te zijn, alhoewel volgens de uitleg van @zx9r_mario het om betalingen aan bedrijven gaat voor geleverde diensten.
Ben benieuwd wat amex dan aan info meekrijgt van die PayPal-betaling, zou het echt voldoende zijn dat het om een betaling geïnitieerd vanuit de kaarthouder aan derden gaat, ongeacht wie de ontvanger is.

ik zag gisteren in mijn PayPal omgeving, bij het uitvoeren van een 'Friends&Family' betaling, een waarschuwing bij de gekoppelde kaart uitgegeven door ICS dat de kaartmaatschappij mogelijk extra kosten in rekening brengt, het lijkt er dus op dat de maatschappijen er sowieso alerter op zijn en ICS het dan gelijk maar als verdienmodel ziet en zo'n betaling dan als default als cash advance beschouwd. Bij de gekoppelde Amex kaart stond die waarschuwing er niet.

Wellicht dat het periodiek overmaken via PayPal ook wat triggers heeft doen afgaan bij Amex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Jdome schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:26:
[...]

Bij het downgraden krijg je niks, bij het upgraden af en toe wel, zoals nu.
Ik heb eerder dit jaar (voordat ik had gedowngraded naar Gold) ook 50k MR gekregen als retentieaanbod.
Dus dat levert in totaal al 100k MR dit jaar op en ook nog het dubbele dinertegoed :)
Een retentieaanbod kan ook bestaan uit een downgrade met extra punten. Als je eerder al gebruik heb gemaakt van een retentieaanbod met extra punten met behoud van je kaartniveau zul je daarna (binnen een jaar) inderdaad geen extra punten bij een downgrade krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-09 00:16
zx9r_mario schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:05:
Zijn vaak maandelijkse betalingen (hosting, licentie abonnementen), ik zet de betalingen maar om naar AMEX rechtstreeks ipv Paypal, daar waar het kan.
En maar je ook geregeld geld over naar vrienden of andere Paypal gebruikers?

Is een bekend fenomeen dat amex daar op screent zoals @Zr40 aangeeft.
Maar ik gebruik zelf af en toe ook Paypal als ik even te lui ben om mijn Amex uit de portemonnee.

Ben dus wel even nieuwsgierig of je niet ook wat privé betalingen doet?

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wally2002 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:12:
[...]
Lijkt me hier inderdaad wel het probleem te zijn, alhoewel volgens de uitleg van @zx9r_mario het om betalingen aan bedrijven gaat voor geleverde diensten.
De reactie waar ik op reageerde had een andere inhoud op het moment dat ik dat schreef.
Ben benieuwd wat amex dan aan info meekrijgt van die PayPal-betaling, zou het echt voldoende zijn dat het om een betaling geïnitieerd vanuit de kaarthouder aan derden gaat, ongeacht wie de ontvanger is.
In principe bestaan er twee soorten betalingen bij PayPal: zakelijk en persoonlijk.

De zakelijke betaling voor een dienst of product, waarbij de verkoper aan PayPal specificeert waar precies voor betaald wordt. Op basis van die specificatie geeft PayPal aan de kaartuitgever aan wat het doel is van de betaling (de zogeheten Merchant Category Code).

En je hebt de persoonlijke betaling, waarbij een particulier zelf geld stuurt aan een andere ontvanger (of zichzelf) zonder dat daar (officieel) een product of dienst tegenover staat. Dat wordt dus gezien als gelijkwaardig aan een cash advance, omdat je daarmee geld kan sturen naar je vriend die je het contant terug geeft. Het is vast duidelijk dat dit type betalingen vrij risicovol zijn voor de kaartuitgever bij fraude :)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 08-11-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Zr40 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:27:

De zakelijke betaling voor een dienst of product, waarbij de verkoper aan PayPal specificeert waar precies voor betaald wordt. Op basis van die specificatie geeft PayPal aan de kaartuitgever aan wat het doel is van de betaling (de zogeheten Merchant Category Code).
Dank, gaat dus via de MCC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:59
Ik heb twee vragen, gebruiken jullie bij het boeken van tickets voor een vlucht/hotel een creditcard of een debitcard en waarom?

Tweede vraag, ik ga als ik op vakantie ga binnenkort misschien een auto huren. Dit heb ik nooit gedaan en hoor dat een credit card beter is omdat bij een debit een groter bedrag wordt ingehouden? welke Credit card is het beste om te nemen? ik heb namelijk al een ing rekening en zou daar een studenten creditcard kunnen openen, dus dat kan een optie zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

dutchnltweaker schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:50:
Ik heb twee vragen, gebruiken jullie bij het boeken van tickets voor een vlucht/hotel een creditcard of een debitcard en waarom?
Altijd creditcard. Waarom: verzekering (annulering/reisverzekering), punten sparen (amex) en bij dispuut heb je een extra optie (chargeback)
Tweede vraag, ik ga als ik op vakantie ga binnenkort misschien een auto huren. Dit heb ik nooit gedaan en hoor dat een credit card beter is omdat bij een debit een groter bedrag wordt ingehouden? welke Credit card is het beste om te nemen? ik heb namelijk al een ing rekening en zou daar een studenten creditcard kunnen openen, dus dat kan een optie zijn?
Vaak is een creditcard een vereiste en wordt een debit card überhaupt niet geaccepteerd. Even los van extra verzekeringen, eigen risco, etc volstaat elke volwaardige CC (prepaid CC kan issues geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:27
We Are Borg schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:04:
[...]

Vaak is een creditcard een vereiste en wordt een debit card überhaupt niet geaccepteerd. Even los van extra verzekeringen, eigen risco, etc volstaat elke volwaardige CC (prepaid CC kan issues geven)
Al zou een debit card geaccepteerd worden, je moet dan vaak een aardig saldo op de kaart hebben staan omdat de reserveringen flink kunnen oplopen (afhankelijk van het verhuurbedrijf). Dit geldt ook voor hotels en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
[...]

Altijd creditcard. Waarom: verzekering (annulering/reisverzekering), punten sparen (amex) en bij dispuut heb je een extra optie (chargeback)
Een chargeback kun je ook met een debit card doen. Verder geef ik je helemaal gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje

Ikzelf een creditcard om punten te sparen, en voor aankoopverzekeringen. Daarnaast bij autohuur meestal een debetkaart omdat mijn creditcard niet geaccepteerd wordt bij Goldcar. In het verleden met mijn ing studentencreditcard wel autohuur gedaan. Houdt er rekening mee dat je 'deposit' soms hoger kan zijn dan je limiet (was bij mij zo), dan moet je vooraf wat geld.overboeken naar je creditcard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Creditcard vanwege de gekoppelde reis- en annuleringsverzekering, en punten sparen.
Veelal wordt debit niet geaccepteerd. Indien het wel geaccepteerd wordt zal men een reservering op de kaart zetten en die bij einde huurperiode weer vrijgeven (minus eventuele kosten die dan nog verrekend moeten worden). Bij debit gaat die reservering dus gelijk van je saldo af. Dat hoeft geen probleem te zijn als je ruim voldoende saldo hebt.

Als je nog student bent en weinig inkomsten hebt, zou het zomaar kunnen zijn dat je een lage kredietlimiet krijgt en je alsnog extra geld op de creditcard moet storten om de borg/reservering te kunnen betalen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

Update van mijn Cuba geschil met Amex

Kort nog even samengevat: auto in Cuba gehuurd, van alles mis mee, nul support van autoverhuurbedrijf (staatsbedrijf). Claim ingediend voor 50% huurbedrag ter compensatie

1. Eerste afwijzing: "meneer, zie hier dat u getekend heeft voor de autohuur, autorisatie is dus in orde dus claim afgewezen"
2. Tweede afwijzing (nu hebben ze de claim wel gelezen): "meneer, u heeft geen onafhankelijke keuring laten uitvoeren, waar zijn de bonnetjes van de reparaties. Claim afgewezen"
3. Bezwaar bij directie: "meneer, geen bonnetjes => :w "

Toen alles ingediend bij Kifid, want ik had wel degelijk behoorlijk wat bewijs verzameld: foto's van reparaties, foto's van foutmeldingen en het bewijs (via amex door autoverhuurbedrijf zelf geleverd 8)7 ) dat ik wel degelijk had gebeld om hulp maar dat ze er niks mee hadden gedaan.

Maandje geleden bij Kidif ingediend, zojuist een email van Amex: "excuses meneer, ja we hebben eigenlijk wel bonnetjes nodig maar goede klant, bla bla: binnen 5 werkdagen staat het bedrag als credit op de CC".

Kortom, net als mijn vorige claim bij ING die bij het Kifid terecht kwam: geen uitspraak van Kifid want de claim is opgelost. Ook hier komt de leverancier (autoverhuurbedrijf) er dus mee weg want Amex gaat nu na een jaar daar niks meer kunnen halen. Oke, ik moest weer tot de max gaan in dit geval maar uiteindelijk willen ze toch een klant behouden. Wellicht heeft het geholpen dat ik een rekensom had gemaakt wat ik in een jaar tijd voor Amex heb opgeleverd en dat deze claim daar prima uit betaald kan worden.

Autohuur in Cuba voor 2 weken is niet goedkoop dus toch lekker bedrag om zo na een jaar weer terug te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
We Are Borg schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:20:
Wellicht heeft het geholpen dat ik een rekensom had gemaakt wat ik in een jaar tijd voor Amex heb opgeleverd en dat deze claim daar prima uit betaald kan worden.
Dank voor je terugkoppeling!

Had je die rekensom gedeeld met Kifid? En/of met Amex?
En hoe heb je überhaupt bepaald wat jouw uitgaven voor Amex oplevert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Nu online

We Are Borg

@Wally2002 : Kifid heeft alle communicatie van mij en amex, dus ook de rekensom. Maar voor Kifid is die niet relevant: zij moeten naar de casus kijken en dan zijn mijn totale jaarlijkse uitgave voor amex irrelevant.

Je kunt vrij eenvoudig googelen wat het gemiddelde percentage is wat amex overhoudt aan een transactie. Uiteraard is het niet waterdicht, maar een beetje inspelen op klantloyaliteit leek mij wel een goede strategie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:11
De verzekering doet Amex niet zelf, die hebben ze ook weer (deels) weggelegd bij andere partijen. Maar de loyaliteit stroef trekken is altijd wel aan te raden, zeker bij partijen zoals Amex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
[...]

[...]

Kan je als student ook gewoon zonder enig probleem een creditcard aanvragen? Zo ja welke is dan de betere optie (voorwaarden etc). Vanuit ING kan ik een ING studenten creditcard aanvragen. Maar limiet is 1000 euro (zou ik voor auto huur willen gebruiken).

Heb zelf nog wel een Openbank rekening met travel+ en een reisverzekering (apart waar ik zonder creditcard aansprak op kan maken).

[ Voor 16% gewijzigd door dutchnltweaker op 18-11-2023 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Mawlana schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:07:
[...]

Al zou een debit card geaccepteerd worden, je moet dan vaak een aardig saldo op de kaart hebben staan omdat de reserveringen flink kunnen oplopen (afhankelijk van het verhuurbedrijf). Dit geldt ook voor hotels en dergelijke.
Hotels via booking heb is bij mijn debit card in het verleden gewoon heel het bedrag afgeschreven zonder problemen. Ook Airbnb zonder creditcard in het verleden gedaan zonder grote problemen(niks ingehouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
hollandje schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:18:
[...]

Ikzelf een creditcard om punten te sparen, en voor aankoopverzekeringen. Daarnaast bij autohuur meestal een debetkaart omdat mijn creditcard niet geaccepteerd wordt bij Goldcar. In het verleden met mijn ing studentencreditcard wel autohuur gedaan. Houdt er rekening mee dat je 'deposit' soms hoger kan zijn dan je limiet (was bij mij zo), dan moet je vooraf wat geld.overboeken naar je creditcard ;)
Duidelijk, welke creditcard is dan beter voor mij als student zijnde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Wally2002 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:19:
[...]

Creditcard vanwege de gekoppelde reis- en annuleringsverzekering, en punten sparen.

[...]

Veelal wordt debit niet geaccepteerd. Indien het wel geaccepteerd wordt zal men een reservering op de kaart zetten en die bij einde huurperiode weer vrijgeven (minus eventuele kosten die dan nog verrekend moeten worden). Bij debit gaat die reservering dus gelijk van je saldo af. Dat hoeft geen probleem te zijn als je ruim voldoende saldo hebt.

Als je nog student bent en weinig inkomsten hebt, zou het zomaar kunnen zijn dat je een lage kredietlimiet krijgt en je alsnog extra geld op de creditcard moet storten om de borg/reservering te kunnen betalen.
Vluchten en booking.com hotels of Airbnb heb ik tot nu toe altijd met mijn debitcard betaald zonder enige problemen? Reisverzekering heb ik apart altijd gewoon lopen zonder creditcard. Dus is dat dam een grote voordeel?

https://www.icscards.nl/c...nvragen/gocard?aid=GOONGM dit heb ik gevonden bijvoorbeeld, maar weet niet of dit wat is. Hier wordt geen bkr toetsing gedaan, of maakt die toetsing niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ik lees hier trouwens dit https://www.top10creditca...20dit%20inkomen%20geraken
Een typisch bedrag dat minimaal gevraagd wordt is een netto inkomen van €1.150 per maand. Komt nog eens bij dat die €1.150 per maand na aftrek van kosten zoals alimentatie en woonlasten is. Kortom: er vallen heel wat mensen uit de boot die niet aan dit inkomen geraken.
Zijn er dsn weinig opties denk ik? Want heb geen netto inkomen van dat bedrag.

[ Voor 7% gewijzigd door dutchnltweaker op 18-11-2023 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

dutchnltweaker schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:44:
[...]

https://www.icscards.nl/c...nvragen/gocard?aid=GOONGM dit heb ik gevonden bijvoorbeeld, maar weet niet of dit wat is. Hier wordt geen bkr toetsing gedaan, of maakt die toetsing niet uit?
Die GO card is een product dat naar mijn mening misbruik maakt van mensen met een zwakke positie in de samenleving. De jaarbijdrage is omgerekend € 21,66 per jaar en je betaalt ook nog eens € 1 voor iedere opwaardering. Die mensen kunnen in principe prima uit de voeten met een gratis debitcard (of een goedkope creditcard als die voor hen beschikbaar zou zijn). Weliswaar zonder huur van dure auto's, maar dat is in hun positie ook onverstandig :)

Als je student bent, ga voor de studentenkaart van je bank. Als de bestedingsruimte te beperkend is kan je altijd extra geld storten.

[ Voor 18% gewijzigd door Zr40 op 18-11-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:02:
[...]

Die GO card is een product dat naar mijn mening misbruik maakt van mensen met een zwakke positie in de samenleving. De jaarbijdrage is omgerekend € 21,66 per jaar en je betaalt ook nog eens € 1 voor iedere opwaardering. Die mensen kunnen prima uit de voeten met een gratis debitcard (of een goedkope creditcard als die voor hen beschikbaar zou zijn).
Het is maar hoe je er naar kijkt…. Voor sommigen is het gewoon de manier om aan een cc te komen, en zonder risico van overcreditering.

En zo spectaculair zijn die kosten natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:06:
[...]
Het is maar hoe je er naar kijkt…. Voor sommigen is het gewoon de manier om aan een cc te komen, en zonder risico van overcreditering.
In tegenstelling tot de VS heb je in Nederland geen enkele noodzaak om een creditcard te hebben. Met een debitcard kan je alles wat voor lage inkomens van belang is. Zeker nu de standaard betaalpassen Mastercard/Visa debit worden, vervalt zelfs het in het buitenland of online betalen als reden om een creditcard te moeten nemen.
En zo spectaculair zijn die kosten natuurlijk ook niet.
Nouja, als je niet voldoet aan het gestelde minimum maandinkomen van € 1150, dan zijn dit toch best significante bedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Zr40 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:09:
[...]

In tegenstelling tot de VS heb je in Nederland geen enkele noodzaak om een creditcard te hebben. Met een debitcard kan je alles wat voor lage inkomens van belang is. Zeker nu de standaard betaalpassen Mastercard/Visa debit worden, vervalt zelfs het in het buitenland of online betalen als reden om een creditcard te moeten nemen.

[...]

Nouja, als je niet voldoet aan het gestelde minimum maandinkomen van € 1150, dan zijn dit toch best significante bedragen.
Het gaat ervoor mij om, dat ik normaal een auto kan huren. Met een debit card kunnen er toch hogere borg kosten in onderpand gehouden worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op dat gebied zijn er twee verschillen:

1. Bij een creditcard een heb je een hogere bestedingsruimte dan je saldo, waar die bij een debitcard gelijk is aan je saldo.
2. Sommige verhuurders stellen aanvullende eisen als je met een debitcard een dure/luxe auto huurt.

De borg zelf is niet hoger. Ook met een creditcard moet je bestedingsruimte voldoende zijn om de borg te kunnen laten reserveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zr40 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:09:
[...]

In tegenstelling tot de VS heb je in Nederland geen enkele noodzaak om een creditcard te hebben.
Dan vergeet je voor het gemak even de extra services die cc’s wel kunnen bieden en dc’s niet….. en huur maar eens een auto zonder cc, lang niet alles accepteerd daar zomaar een dc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:54:
[...]

Dan vergeet je voor het gemak even de extra services die cc’s wel kunnen bieden en dc’s niet….. en huur maar eens een auto zonder cc, lang niet alles accepteerd daar zomaar een dc.
Je hebt het over luxe services. Die zijn prettig, zeker weten, maar niet noodzakelijk. Iemand met een dusdanig laag inkomen hoeft echt niet extra te betalen voor bijvoorbeeld een inbegrepen reisverzekering waar hij vanwege zijn beperkte budget toch nooit gebruik van zal maken.

En het niet kunnen huren met een debitcard in een land waar die debitcard op andere plekken wel geaccepteerd wordt bestrijd ik. Met een creditcard met bestedingslimiet 1000 heb je dezelfde mogelijkheden als met een debitcard met saldo 1000. Zoals ik hierboven al schreef, wanneer je kiest voor een dure of luxe auto zal de verhuurder aanvullende zekerheden vragen. Ga je voor de goedkope auto (want het gaat immers over mensen met een beperkt budget) dan zal de debitcard met voldoende saldo geen probleem vormen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 18-11-2023 12:04 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 95 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1