Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:40
xileS schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Dit heb ik wel eerder gelezen idd, maar vind ik toch wel een gekke regelgeving. Het lijkt mij niet een heel gek idee dat als de daadwerkelijke extra creditkosten worden doorberekend naar iemand die daar gebruik van wilt maken (een creditcardbetaling is in de meeste gevallen veel duurder dan een pinbetaling). Dit heb ik liever dan dat de winkel alle prijzen voor iedereen maar gaat verhogen omdat de transactiekosten hoger worden. Bij de meeste (kleine) ondernemers zal je in NL ook geen creditcardacceptatie zien.
De verordening beoogd o.a. de keuzevrijheid van consumenten in betaalmogelijkheden te vergroten (overigens niet alleen voor kaartbetalingen maar ook bankoverschrijvingen e.d.). Door geen extra kosten voor betalen toe te staan ongeacht de betaalwijze.
Daarnaast wordt beoogd om de de invloed/macht van de betaalschema's te beperken door opslagen/toeslagen bij creditcard betalingen te beperken (voor consumenten is die dus nul maar de ondernemer wordt nog steeds een percentage in rekening gebracht).

Er is idd iets voor te zeggen dat specifieke kosten toch doorberekend worden om klanten te ontzien die niet met creditcard betalen, maar dan is er ook een casus te maken dat je dat ook voor cash betalingen moet gaan doen, dat is voor de meeste ondernemers namelijk nog duurder.
Online kom ik nog wel regelmatig tegen dat voor creditcard betalingen een toeslag wordt gerekend, wat volgens mij eigenlijk ook niet mag. Ik zag dat bv Thuisbezorgd hier wel netjes aan houdt, maar rekent wel weer extra iDEAL kosten. Beetje gek, want ik zou denken dat een iDEAL betaling juist goedkoper zal zijn.
Online mag idd ook geen toeslag gerekend worden voor creditcardbetalingen, uitgezonderd Amex en zakelijke kaarten.
iDeal zal idd goedkoper zijn, dit lijkt me vooral voor Thuisbezorgd een extra verdienmogelijkheid, omdat vermoedelijk veel klanten alsnog met iDeal betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:04:
[...]

De verordening beoogd o.a. de keuzevrijheid van consumenten in betaalmogelijkheden te vergroten (overigens niet alleen voor kaartbetalingen maar ook bankoverschrijvingen e.d.). Door geen extra kosten voor betalen toe te staan ongeacht de betaalwijze.
Daarnaast wordt beoogd om de de invloed/macht van de betaalschema's te beperken door opslagen/toeslagen bij creditcard betalingen te beperken (voor consumenten is die dus nul maar de ondernemer wordt nog steeds een percentage in rekening gebracht).

Er is idd iets voor te zeggen dat specifieke kosten toch doorberekend worden om klanten te ontzien die niet met creditcard betalen, maar dan is er ook een casus te maken dat je dat ook voor cash betalingen moet gaan doen, dat is voor de meeste ondernemers namelijk nog duurder.

[...]

Online mag idd ook geen toeslag gerekend worden voor creditcardbetalingen, uitgezonderd Amex en zakelijke kaarten.
iDeal zal idd goedkoper zijn, dit lijkt me vooral voor Thuisbezorgd een extra verdienmogelijkheid, omdat vermoedelijk veel klanten alsnog met iDeal betalen.
Op deze manier zal je iig geen grote creditcard acceptatie zien hier. Eerder minder, want iedereen heeft gewoon een debit pas en een creditcard accepteren is onnodig duur. Creditcards verbieden om een percentage te vragen ipv een vast klein bedrag lijkt mij logischer. Alleen zal dit waarschijnlijk niet haalbaar zijn? Als ik buiten EU bv een Mastercard logo zie, dan wordt er volgens mij nooit onderscheid gemaakt tussen Debit of credit. Ik zou bijna denken dat acceptatie van creditcards daar goedkoper is, maar ik heb mij daar niet in verdiept.

Dat cash betalingen ook duur zijn is waar, maar ik betwijfel of cash duurder is dan creditcards. Het is maar net afhankelijk hoe de ondernemer het stort. Vaak kost het iets van ongeveer 6 cent per briefje + kosten per storting. Alleen volgens mij zie je amper cash betalingen nog in NL en gaat meer dan 90% digitaal, dus dan weet ik niet of je creditcardkosten moet gaan vergelijken met cash betalingen ipv met debit/pin betalingen.

Wat betreft de betalingsopties online kies ik gewoon vaak voor het goedkoopste. Bij Thuisbezorgd is dat dus creditcard, gek genoeg. Of soms kies ik alsnog creditcard, als er extra kosten gerekend, voor de eventuele garantie/verzekering die de creditcardmaatschappij biedt (verder geen ervaring mee hoe goed zo'n verzekering is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:42
xileS schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Als ik buiten EU bv een Mastercard logo zie, dan wordt er volgens mij nooit onderscheid gemaakt tussen Debit of credit. Ik zou bijna denken dat acceptatie van creditcards daar goedkoper is, maar ik heb mij daar niet in verdiept.
Het “probleem” in Nederland is dat je allang een werkend betaalsysteem hebt, namelijk PIN, ook is dat inmiddels gewoon Maestro natuurlijk. In andere landen heb je dat niet, en daar vullen creditcards gewoon dat gat in de markt.
[...]
Dat cash betalingen ook duur zijn is waar, maar ik betwijfel of cash duurder is dan creditcards. Het is maar net afhankelijk hoe de ondernemer het stort.
Laat er maar een overval gebeuren waarbij de dagomzet cash wordt buitgemaakt. Dan denken winkeliers er snel anders over. In Almere waren er jaren geleden heel veel ervan en men kwam met een campagne om pinnen te stimuleren. Inmiddels zijn er nog we overvallen, en gek genoeg ook op “pin only” winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
[...]

Op deze manier zal je iig geen grote creditcard acceptatie zien hier. Eerder minder, want iedereen heeft gewoon een debit pas en een creditcard accepteren is onnodig duur. Creditcards verbieden om een percentage te vragen ipv een vast klein bedrag lijkt mij logischer. Alleen zal dit waarschijnlijk niet haalbaar zijn?
De toekomst zal uitwijzen of creditcard acceptatie minder zal gaan worden, ook met het invoeren van MasterCard en visa debit cards.
Ondernemers kunnen door niet te accepteren ook potentiële klanten missen.
Of het verschuift nog meer naar online waar je wel de voordelen van een cc hebt.

Het afdwingen van een vast bedrag ipv percentage is geen gek idee, maar dat wordt alsnog ingewikkeld. Hoe hoog is dat vaste bedrag, wie betaald dan alle voordelen van je creditcard? dan heb ik het niet gelijk over punten of miles of andere luxe perks, maar de basic aankoop verzekering die je bij alle kaarten krijgt.
(…)

Dat cash betalingen ook duur zijn is waar, maar ik betwijfel of cash duurder is dan creditcards. Het is maar net afhankelijk hoe de ondernemer het stort. Vaak kost het iets van ongeveer 6 cent per briefje + kosten per storting. Alleen volgens mij zie je amper cash betalingen nog in NL en gaat meer dan 90% digitaal, dus dan weet ik niet of je creditcardkosten moet gaan vergelijken met cash betalingen ipv met debit/pin betalingen.
Twee zaken, ten eerste:
Ik noem cash omdat we als maatschappij afgesproken hebben dat dit een wettig betaalmiddel is en het raar zou zijn dat je moet betalen om te mogen betalen. We accepteren dus dat daar ook kosten mee gemoeid zijn, ook al gebruik je het niet zelf.
Dit speelt overal in de maatschappij , niet alleen bij betalingen. Het gaat dus vooral om het principe.
Wat betreft de kosten van cash heb ik hier of in een ander draadje al eens wat uitgebreider gepost en ook onderzoek daarnaar gevonden.
Kan het niet zo snel terug vinden. Er zijn in ieder geval meer kosten dan alleen het storten bij de bank. Zoals hiervoor ook genoemd het overval risico en de evt maatregelen daartegen, maar los daarvan moet je ook zorgen dat je wisselgeld in huis hebt (muntrollen bij de bank zijn niet gratis), het kost tijd om het aan te nemen en te testen op echtheid, tijd om wisselgeld terug te geven en uit te tellen. Dagelijks de kas opmaken en tijd om het geld te storten (of wat betreft de grotere ketens op te laten halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-10 22:56
Iemand hier nog helder hoe lang het duurde voordat Amex je upgrade verwerkt had? Ik heb 8 dagen geleden een upgrade naar Platinum aangevraagd. Sta nu op het punt om zeer binnenkort een vliegticket te boeken die ik graag zie tellen voor de benodigde spend voor de 75K punten bonus. Amex chat geeft aan 3 tot 4 weken. Dat lijkt mij wat lang.

Verder nog de vraag hoe het verder werkte. Houd ik hetzelfde kaartnummer? Of moet ik ook met een nieuw kaartnummer Priority Pass en dergelijke opnieuw aanvragen? En hoe werkt het met de extra statussen bij de hotel chains?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:31
donleone83 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:55:
Iemand hier nog helder hoe lang het duurde voordat Amex je upgrade verwerkt had? Ik heb 8 dagen geleden een upgrade naar Platinum aangevraagd. Sta nu op het punt om zeer binnenkort een vliegticket te boeken die ik graag zie tellen voor de benodigde spend voor de 75K punten bonus. Amex chat geeft aan 3 tot 4 weken. Dat lijkt mij wat lang.

Verder nog de vraag hoe het verder werkte. Houd ik hetzelfde kaartnummer? Of moet ik ook met een nieuw kaartnummer Priority Pass en dergelijke opnieuw aanvragen? En hoe werkt het met de extra statussen bij de hotel chains?
Bij mij duurde de upgrade ongeveer 10 tot 15 werkdagen. Kreeg eerst een seintje dat mijn Apple Pay methode was bijgewerkt naar de platinum en een paar dagen daarna ontving ik de fysieke kaart.

Hier krijg je alle voordelen incl de hotel upgrades: https://www.americanexpre...platinum-card/#loyaliteit daar kies je dan aanmelden. Dan wordt je door gelinkt naar de pagina's voor het aanmelden van de hotel en autohuur services en privium.

Daar doorloop je dan alle stappen, het kan een paar werkdagen duren voor de registratie bij de hotel keten is doorgevoerd.

Vergeet ook je niet op te geven voor het dining tegoed.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:44
donleone83 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:55:

Je krijgt een nieuwe kaart met nieuw nummer, met behoud van pincode. Apple Pay wordt automatisch geüpdatet. Priority Pass hoefde ik niks voor te doen, werd automatisch aangepast.

Loyalty programma's moest ik me voor aanmelden. Privium moest ik ook aanvragen (in mijn geval overzetten van individuele lidmaatschap naar amex) - restitutie kreeg ik binnen enkele dagen.

Partner kreeg platinumkaart op hetzelfde moment binnen als ik. Enkele dagen later kreeg ze een mail voor haar priority pass.

Als ik die kaart een maand eerder had, dan had ik de benodigde spend plus extra MR's direct binnen vanwege partner die een tas en sieraad bij bijenkorf heeft gekocht. :') Maar goed, tweemaal een retourtje boeken plus accomodaties voor drie personen helpt ook. :P De 75k punten zijn direct bijgeschreven na verwerking van de 3k spend.

[ Voor 12% gewijzigd door Mawlana op 21-01-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-10 22:56
Dank voor de info! Wel brak dat ik dan overal mijn betalingsinfo weer moet gaan updaten 😂

Fijn om te horen dat Priority Pass automatisch gaat. Ik zag dat je met de Platinum kaart ook in veel andere lounges terecht kan.

De vlucht die ik wil boeken verwacht ik niet per se van dat hij op korte termijn uitverkocht is, dus dan wacht ik nog even een weekje en wacht ik het even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-10 13:09
SpoekGTi schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Bij mij duurde de upgrade ongeveer 10 tot 15 werkdagen. Kreeg eerst een seintje dat mijn Apple Pay methode was bijgewerkt naar de platinum en een paar dagen daarna ontving ik de fysieke kaart.

Hier krijg je alle voordelen incl de hotel upgrades: https://www.americanexpre...platinum-card/#loyaliteit daar kies je dan aanmelden. Dan wordt je door gelinkt naar de pagina's voor het aanmelden van de hotel en autohuur services en privium.

Daar doorloop je dan alle stappen, het kan een paar werkdagen duren voor de registratie bij de hotel keten is doorgevoerd.

Vergeet ook je niet op te geven voor het dining tegoed.
Misschien gekke vraag die ik toch gek genoeg nergens kan vinden. Bij het opgeven voor hilton honors zie ik huidig lidmaatschapsnummer staan. Die is rood omdat ik die niet ingevuld heb. Bedoelen ze daarmee dat ik mij eerst bij hilton moet aanmelden en daarna via Amex nog een keer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpoekGTi
gomaster schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Misschien gekke vraag die ik toch gek genoeg nergens kan vinden. Bij het opgeven voor hilton honors zie ik huidig lidmaatschapsnummer staan. Die is rood omdat ik die niet ingevuld heb. Bedoelen ze daarmee dat ik mij eerst bij hilton moet aanmelden en daarna via Amex nog een keer?
Correct, je zal eerst een Hilton account moeten maken (immers dat is daar je klantnummer) daarna kunnen ze de accounts linken.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windowshero
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-06-2023
Mawlana schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:23:
Bij verschillende Pathé-vestigingen trouwens gehad dat ik niet kan afrekenen met Amex terwijl overduidelijk een Amex-logo staat tussen de betaalmethoden. :')
Was dit bij de zelfscan? Ze zijn namelijk druk bezig achter de schermen om ook die pin automaten te voorzien van Amex hoorde ik.

Over het algemeen zijn er bij de bemande kassa’s altijd acceptatie bij Pathé tenzij het een overgenomen locatie betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
windowshero schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Was dit bij de zelfscan? Ze zijn namelijk druk bezig achter de schermen om ook die pin automaten te voorzien van Amex hoorde ik.

Over het algemeen zijn er bij de bemande kassa’s altijd acceptatie bij Pathé tenzij het een overgenomen locatie betreft.
Zelfscan inderdaad. Bij zowel Pathé Amsterdam Noord, Rotterdam de Kuip en Haarlem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-10 17:30
Zelf zit ik ook te denken om een Amex gold card aan te vragen, vooral vanwege het sparen van punten. Toch heb ik nog wat twijfels:

- wij vliegen ongeveer of 4 tot 6 per jaar. Dit is uitsluitend voor vakantie. Meestal binnen Europa, maar verdere bestemmingen staan op de lijst. Is een good card dan overkill?

- de acceptatie van de kaart is natuurlijk nog niet zoals Visa of Mastercard. Hoe is jullie ervaring hiermee? Wij wonen in Amsterdam dus op zich zijn er genoeg horeca gelegenheden die het accepteren, maar ik weet door mijn ervaring in de hotel branche hoe erg management probeert kosten te drukken van credit card transacties.

- hoe wordt je limiet bepaald? Ik begrijp dat er in principe gekeken wordt naar je uitgave en betalingspatroon. Waar moet ik aan denken als je de kaart net hebt gekregen? Wij gaan in mei naar New York (tickets helaas op gekocht met Visa) dus ik zou graag mijn hotel dan willen betalen met Amex (om en nabij €1500).

Hopelijk kan iemand hier antwoord op geven. Alvast dank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
JP_Frost schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:17:
Zelf zit ik ook te denken om een Amex gold card aan te vragen, vooral vanwege het sparen van punten. Toch heb ik nog wat twijfels:

- wij vliegen ongeveer of 4 tot 6 per jaar. Dit is uitsluitend voor vakantie. Meestal binnen Europa, maar verdere bestemmingen staan op de lijst. Is een good card dan overkill?
Dat ligt eraan of je gebruik kunt maken van de voordelen van de kaart.
Sowieso heb je 4x Loungetoegang via Priority Pass voor de kaarthouder en een gast, en op Schiphol de Loungebox on the go voor de hoofdkaarthouder.
Punten kun je bij 9 airline programma's waaronder Flying Blue inwisselen.
Vooral de reis- en annuleringsverzekering is aantrekkelijk (mits je e.e.a. met de amex kaart betaald).
De hotel benefits is volgens mij een beetje hit and miss, omdat je via amex moet boeken.
Tenslotte het dinertegoed, te gebruiken in de Benelux.
- de acceptatie van de kaart is natuurlijk nog niet zoals Visa of Mastercard. Hoe is jullie ervaring hiermee? Wij wonen in Amsterdam dus op zich zijn er genoeg horeca gelegenheden die het accepteren, maar ik weet door mijn ervaring in de hotel branche hoe erg management probeert kosten te drukken van credit card transacties.
In de hospitality sector en zeker toeristische plekken zit het meestal wel ok qua acceptatie. Maar ook bij de grotere ketens en sommige supermarkten in NL kun je terecht (Hema, Kruidvat, Trekpleister, Jumbo, Dirk, Aldi). Maar bv ook NS en vele tankstations.
Verder kun je Amex koppelen aan PayPal waardoor je op veel websites alsnog de amex kunt gebruiken.
- hoe wordt je limiet bepaald? Ik begrijp dat er in principe gekeken wordt naar je uitgave en betalingspatroon. Waar moet ik aan denken als je de kaart net hebt gekregen? Wij gaan in mei naar New York (tickets helaas op gekocht met Visa) dus ik zou graag mijn hotel dan willen betalen met Amex (om en nabij €1500).
Hoe het precies bepaald wordt weet alleen Amex, maar gebaseerd op posts hier en elders op het internet begin je als nieuwe kaarthouder relatief laag. Denk aan 1.000 euro of wellicht nog minder. Naarmate je uitgaven doet en vooral op tijd de openstaande rekening voldoet, groeit je limiet mee. Mijn ervaring is dat als je een tijd veel uitgeeft de limiet groeit, maar als je een tijdje minder uitgeeft de limiet ook weer wat kan zakken. Dit kun je ook via de website checken door het uit te geven bedrag in te voeren.
Volgens mij kun je wel via de klantenservice regelen dat je als nieuwe kaarthouder een extra betaling doet zodat ze de limiet kunnen verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16:06
JP_Frost schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:17:

Hopelijk kan iemand hier antwoord op geven. Alvast dank.
4/6 keer per jaar dan vind ik persoonlijk gold geen overkill. Je krijgt 4x lounge toegang per jaar dus dat zou mooi uitpakken

Qua acceptatie is het lastiger. Vooral in fysieke winkels is de acceptatie redelijk laag. Als je in een stad woont kom je er meestal nog wel een end mee. Denk aan grote ketens zoals bijenkorf, MediaMarkt, McDonalds, Pathé, die accepteren het. Kleinere winkeltjes en barretjes heb je meestal gewoon je pinpas nodig want amex wordt daar zelden geaccepteerd. Online winkels hebben een grotere acceptatie dan fysieke locaties. Hier kan ik in 90% van de gevallen betalen met mijn amex kaart.

Limiet wordt bepaald door je spendeer gedrag en of je in staat bent je maandtotaal af te lossen. Eerste maand stond mijn limiet op de 1000€ per transactie maar die staat nu al boven de 5000 na een aantal maanden. Je kan altijd even vooraf bellen als je kaart niet direct het hotel kan boeken en dan kan je geld overmaken naar de creditcard om je limiet te verhogen (zoals ook bij bijv. de ING kan) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Wally2002 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:56:
[...]
op Schiphol de Loungebox on the go voor de hoofdkaarthouder.
Is dit onlangs veranderd? Mijn vrouw heeft met d'r extra Goldcard ook altijd een box kunnen meenemen. Of komt dit doordat er geen extra Goldcards meer worden verstrekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Mawlana schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Is dit onlangs veranderd? Mijn vrouw heeft met d'r extra Goldcard ook altijd een box kunnen meenemen. Of komt dit doordat er geen extra Goldcards meer worden verstrekt?
Dat durf ik niet te zeggen. Mogelijk zijn dit nieuwe voorwaarden. De online voorwaarden geven aan dat het alleen voor de hoofdkaart geldig is.
Voor de visuele controle van de naam op de kaart en de boardingpass zal de extra gold kaart zonder problemen geaccepteerd worden lijkt mij. Maar Amex zou achteraf wel 20 euro in rekening kunnen brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:50
Mawlana schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Als je tegenwoordig Gold hebt dan kan je alleen Green card aanvragen als extra kaart, dus ik denk dat je goed zit meg je beredenering.

I don't have dreams, I have goals!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Redondo1982 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Als je tegenwoordig Gold hebt dan kan je alleen Green card aanvragen als extra kaart, dus ik denk dat je goed zit meg je beredenering.
Dit vermoedde ik al toen de nieuwe Goldcard (zonder extra Goldcard) werd aangekondigd...

Het ziet ernaar uit dat die voorwaarden versoberd zijn. Voorheen kon je met je Goldcard (+ extra Goldcard) ieder één box krijgen.

Platinum en extra Platinum geven je recht op een box voor de houder én een gast, dus in totaal 4 stuks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Mawlana schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:15:
[...]

Dit vermoedde ik al toen de nieuwe Goldcard (zonder extra Goldcard) werd aangekondigd...

Het ziet ernaar uit dat die voorwaarden versoberd zijn. Voorheen kon je met je Goldcard (+ extra Goldcard) ieder één box krijgen.

Platinum en extra Platinum geven je recht op een box voor de houder én een gast, dus in totaal 4 stuks.
Ik kreeg zelfs op vertoon van 1 gold card 2 boxen mee, best vreemd. Wel 2 verificatietransacties, maar nooit 20 euro in rekening gebracht ter compensatie o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:30
Wally2002 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 15:11:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Mogelijk zijn dit nieuwe voorwaarden. De online voorwaarden geven aan dat het alleen voor de hoofdkaart geldig is.
Voor de visuele controle van de naam op de kaart en de boardingpass zal de extra gold kaart zonder problemen geaccepteerd worden lijkt mij. Maar Amex zou achteraf wel 20 euro in rekening kunnen brengen.
Bij de punten waar je een lunchbox kunt halen wordt nooit gevraagd om een boarding pass. Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom ze dat doen. Statistieken?

Ik neem het de medewerkers niet kwalijk, maar vaak weten ze ook niet welke kaart recht heeft op wat. Ik vraag me af hoe vaak mensen van deze service gebruik maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
oohh schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:17:
[...]

Bij de punten waar je een lunchbox kunt halen wordt nooit gevraagd om een boarding pass. Ik snap eigenlijk sowieso niet waarom ze dat doen. Statistieken?
Controleren of je vertrekt vanaf Schiphol. Zie de gelinkte voorwaarden:
Het voordeel geldt niet bij aankomst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oohh
Wally2002 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 20:45:
[...]

Controleren of je vertrekt vanaf Schiphol. Zie de gelinkte voorwaarden:

[...]
Bedankt voor je reactie.

Het was meer een algemene vraag - niet per se gerelateerd aan Amex. Heb inmiddels het antwoord gevonden:
Als jij, na de security-check, in de terminal aankopen doet, wordt in principe jouw boardingpass gescand. De reden hiervoor is dat de winkelier moet weten of er belasting moet worden afdragen over jouw aankopen. Indien je buiten de EU vliegt, hoeft hij dat niet. Wanneer je binnen EU blijft, moet er wel belasting worden afgedragen. Dit wordt ook altijd duidelijk vermeld op de kassabon, zodat je dit bij een eventuele douane controle kan tonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
Nog een iets ouder nieuwtje van december 2022 met betrekking tot American Express.

Bij de Geldmaat automaten kun je nu ook je American Express kaart gebruiken.
Niet alleen het opnemen van geld, maar ook wijzigen en deblokkeren van de pincode.

Het mag neem ik aan wel bekend zijn dat bij opname er extra kosten aan verbonden zijn: 3,5% over het op te nemen bedrag met een minimum van 4,50 euro. Ook moet je de mogelijkheid om geld op te nemen (‘Express cash’ genaamd) activeren via de ledenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-10 12:04
hollandje schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:57:
[...]
Kleinere winkeltjes en barretjes heb je meestal gewoon je pinpas nodig want amex wordt daar zelden geaccepteerd.
Ik merk overigens dat dit verbetert, en wel dankzij al die kleine draadloze pinterminals die veel (nieuwe) winkeliers tegenwoordig hebben. Ik ben de naam van de aanbieders even kwijt, maar Stripe biedt ze geloof ik aan, o.a.
Vaak accepteren die alle kaarten. Bij mijn sportclub kan ik tegenwoordig alles met Amex betalen bijvoorbeeld :D

The Absence of a Safe Haven Constitutes the Reign of Terror

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
AntiPasta schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Ik merk overigens dat dit verbetert, en wel dankzij al die kleine draadloze pinterminals die veel (nieuwe) winkeliers tegenwoordig hebben. Ik ben de naam van de aanbieders even kwijt, maar Stripe biedt ze geloof ik aan, o.a.
Vaak accepteren die alle kaarten. Bij mijn sportclub kan ik tegenwoordig alles met Amex betalen bijvoorbeeld :D
Zettle. :)
Accepteert Zettle American Express?
Ja! Met Zettle kun je je klanten de mogelijkheid bieden om met hun American Express-kaart te betalen – de transactiekosten zijn hetzelfde als bij andere kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
oohh schreef op zondag 29 januari 2023 @ 07:50:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Het was meer een algemene vraag - niet per se gerelateerd aan Amex. Heb inmiddels het antwoord gevonden:

[...]
Alleen echt taxfree winkelen bestaat niet op Schiphol?

https://www.schiphol.nl/nl/pagina/taxfree-uitgelegd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Voor de consument niet, maar de retailers betalen dus soms wel (Schengen) en soms geen btw (non-Schengen). Aangezien de prijzen volgens de site hetzelfde zijn, betekent dat waarschijnlijk dat ze een hogere winstmarge op non-Schengen producten hebben. In plaats van korting geven, steken ze het verschil in eigen zak.

Heb weleens prijsvergelijking gedaan, maar het loont naar mijn mening niet vaak om iets op een luchthaven te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
oohh schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 19:58:
Vandaag ook maar even naar Amex gebeld voor de retentiebonus. Ik kreeg na een jaar Platinum gehad te hebben en aanbod van 50k MR punten en de komende drie maanden 2.5 punt per besteedde euro. Volgens mij in lijn met wat anderen hier in de afgelopen maanden ook hebben gekregen.
Ik ontving vrij snel 20k MR punten, maar mis nog 30k. Duurt het altijd zo lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
overigens ook de meeste (of alle) SumUp machinetjes accepteren amex. Zo kan je meestal wel met amex betalen bij die hele kleine tijdelijke winkeltjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 22:57
Ik ga over een paar maanden naar de VS, en alhoewel ik niet persé een heel strak budget heb, probeer ik toch te letten op de kosten. Zo ook van de huurauto.

Nu vind ik de vereiste verzekeringen voor een huurauto aldaar wat complex en over het algemeen vrij risicovol. Hier in Europa heb je standaard bij je huurauto minimaal WA erbij, met eventueel eigen risico. Wat ik altijd doe binnen Europa is een huurauto verzekering afsluiten, zodat exorbitant hoge eigen risico's afgedekt zijn en ik ook met een gerust gevoel de wat minder aangeschreven verhuurders aandurf. De meeste conflicten bij dat soort verhuurders gaat over allerlei kosten van verzekeringen of schadeclaims van verhuurders, al dan niet terecht.

In de VS zit dat allemaal wat anders, bijna alle verschillende facetten van risico's hebben een eigen verzekering zo lijkt het, en de bedragen waarvoor je eventueel aansprakelijk bent liggen ook veel hoger.

Lang verhaal, excuus.

Het idee wat ik nu heb opgevat is een Amex Flying Blue Platinum aan te vragen. Kost nu 27,50 per maand en is dus de goedkoopste Amex mét huurauto verzekering. Als ik die na 1 maand, ik ga 3 weken naar de VS, opzeg, heb ik voor 27,50 een uitstekende huur- reis en weet ik wat nog meer verzekering...

Ik besef me dat ik waarschijnlijk daarna niet succesvol een nieuwe Amex kan aanvragen, maar daar zit ik niet zo mee. Ik heb al een CC van de ING en die is prima en kosteloos.

Andere haken, ogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
_phuturistixxx_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:46:
Het idee wat ik nu heb opgevat is een Amex Flying Blue Platinum aan te vragen. Kost nu 27,50 per maand en is dus de goedkoopste Amex mét huurauto verzekering. Als ik die na 1 maand, ik ga 3 weken naar de VS, opzeg, heb ik voor 27,50 een uitstekende huur- reis en weet ik wat nog meer verzekering...

Ik besef me dat ik waarschijnlijk daarna niet succesvol een nieuwe Amex kan aanvragen, maar daar zit ik niet zo mee. Ik heb al een CC van de ING en die is prima en kosteloos.

Andere haken, ogen?
Om in aanmerking te komen voor de autohuurverzekering en enkele onderdelen van de reisverzekering moet de autohuur en de reis met de amex kaart betaald zijn. Je zou de autohuur reservering wellicht met een andere kaart kunnen betalen, en ter plekke alles op je amex laten belasten.

Beide partijen kunnen de overeenkomst zonder opgaaf van reden opzeggen, voor jou geldt 30 dagen opzegtermijn, dus daar wel mee rekening houden.

Het zou idd kunnen zijn dat je op korte termijn niet nogmaals een amex kaart kan aanvragen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wally2002 op 31-01-2023 21:35 . Reden: verduidelijking m.b.t. reisverzekering dat voor onderdelen met de kaart moet zijn betaald ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
hollandje schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:18:
[...]

overigens ook de meeste (of alle) SumUp machinetjes accepteren amex. Zo kan je meestal wel met amex betalen bij die hele kleine tijdelijke winkeltjes :)
Precies. Voor de winkelier maakt het niet meer uit of je met Amex/Maestro/Mastercard/Visa werkt, want het bedrag dat ie moet afdragen is toch gelijk. Dat komt de kaartacceptatie wel ten goede.

Zelfs bij de Turkse kapper om de hoek kan ik tegenwoordig even € 15 afrekenen met Amex. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10 16:51
_phuturistixxx_ schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:46:
Ik ga over een paar maanden naar de VS, en alhoewel ik niet persé een heel strak budget heb, probeer ik toch te letten op de kosten. Zo ook van de huurauto.

Nu vind ik de vereiste verzekeringen voor een huurauto aldaar wat complex en over het algemeen vrij risicovol. Hier in Europa heb je standaard bij je huurauto minimaal WA erbij, met eventueel eigen risico. Wat ik altijd doe binnen Europa is een huurauto verzekering afsluiten, zodat exorbitant hoge eigen risico's afgedekt zijn en ik ook met een gerust gevoel de wat minder aangeschreven verhuurders aandurf. De meeste conflicten bij dat soort verhuurders gaat over allerlei kosten van verzekeringen of schadeclaims van verhuurders, al dan niet terecht.

In de VS zit dat allemaal wat anders, bijna alle verschillende facetten van risico's hebben een eigen verzekering zo lijkt het, en de bedragen waarvoor je eventueel aansprakelijk bent liggen ook veel hoger.

Lang verhaal, excuus.

Andere haken, ogen?
Ik heb zelf al minimaal 25 keer een huurauto in de VS gehuurd en het is volgens mij simpelweg niet mogelijk om een huurauto zónder cascoverzekering met 0 eigen risico te boeken. Zodra je bij het reserveren aangeeft dat je Nederlands bent dan is dit verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
Is er een manier om automatisch incasseren te veranderen in een credit card betaling? Bijvoorbeeld je energierekening, internetabonnement, etc met je kaart te betalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er zijn diensten die voor een significante fee dit aanbieden. Je gaat er niet op vooruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_Frost
Zr40 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:37:
Er zijn diensten die voor een significante fee dit aanbieden. Je gaat er niet op vooruit ;)
Dat is inderdaad ook niet helemaal de bedoeling. Ging mij meer om het sparen van de Amex punten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De fee kost je meer dan de punten die het zou opleveren waard zijn. Ik geloof dat 3,5% gangbaar is.

Je kan beter zulke vermijdbare kosten vermijden, dan bereik je je doel eerder dan met punten :)

[ Voor 55% gewijzigd door Zr40 op 02-02-2023 17:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
JP_Frost schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:33:
Is er een manier om automatisch incasseren te veranderen in een credit card betaling? Bijvoorbeeld je energierekening, internetabonnement, etc met je kaart te betalen?
Er zijn maar weinig bedrijven die in Nederland de mogelijkheid bieden om met creditcard te betalen, en al helemaal die ook Amex ondersteunen.
Het zijn vooral de abonnementen bij internationale bedrijven zoals Netflix, Amazon prime, Apple etc.

Als je bij een bedrijf via factuur kunt betalen, kun je zoals @Zr40 aangeeft dit via een tussenpartij betalen. Denk aan Billhop. De servicekosten zijn 3,5% en daarmee is het veel duurder dan dat je er in puntenwaarde mee verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
JP_Frost schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:33:
Bij sommige bedrijven kan dit wel. In het verleden bij Vattenfall gedaan bijvoorbeeld. Dat kun je via de support aanvragen. Maar er zijn ook bedrijven die je een korting geven bij automatische incasso / extra kosten bij handmatige betaling, afaik.

In het Plutus topic kwam ook nog voorbij dat je bij sommige gemeentes de belastingen ter plekke aan het loket kan voldoen met een debit (en misschien ook credit) card. Alhoewel ik niet verwacht dat er Amex geaccepteerd wordt.

Je zit in dat laatste geval (voor een heel jaar betalen) natuurlijk ook met opportunity costs: je kunt immers geen rente trekken als je vooruit betaalt :P Geneuzel in de marge, maar ach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOnlyRex
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-10 14:41
Om de reisverzekering van de Gold Card te laten gelden, welk deel van reis moet je dan met je AMEX boeken? De vliegtickets? Of het hotel? Of beide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Beide vziw. Tenzij de aanbieder geen AMEX aanvaardt denk ik niet dat je kans maakt om die verzekering tripjes te laten dekken die je niet met de AMEX betaalt.

Waar zit het probleem? De meeste kaarthouders betalen liever met AMEX dan wat anders voor hun puntjes etc. :P.

[ Voor 26% gewijzigd door Borromini op 03-02-2023 14:25 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:25

Kju

Om dekking op de reisverzekering te hebben gaat het er om dat er ‘iets’ van de reis mee is betaald. Een drankje op Schiphol voor het vliegen of tanken om naar de luchthaven te gaan. Ze zijn daar best flexibel mee. De annuleringsverzekering dekt alleen wat met de kaart is betaald.

PSN: Kjujay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Kju schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:28:
Om dekking op de reisverzekering te hebben gaat het er om dat er ‘iets’ van de reis mee is betaald. Een drankje op Schiphol voor het vliegen of tanken om naar de luchthaven te gaan. Ze zijn daar best flexibel mee. De annuleringsverzekering dekt alleen wat met de kaart is betaald.
Zover ik weet na een gesprek met de verzekeringspartij moet 70% van de reis met Amex betaalt zijn. Kan zo zijn dat dit natuurlijk een verplicht antwoord is vanuit de verzekering en dat ze in de realiteit veel makkelijker zijn

Edit: dit was voor de reisverzekering

[ Voor 3% gewijzigd door hollandje op 03-02-2023 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Ik heb een keer de ticket via supersaver geboekt en kon niet met Amex betalen. Heb toen gebeld en kreeg bovenstaand te horen. Op mijn verzoek had hij wel een case aangemaakt met wat wij besproken hadden. Bij twijfel dus altijd bellen. In het ergste geval neem je een kortlopende verzekering die je na de reis op kan zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:06
@Kju @hollandje: Dat is bij elkaar wel veel onzekerheid voor een reisverzekering waarbij je juist zekerheid wil. Dit probleem speelt niet alleen bij Amex, maar bij alle aan kaarten verbonden verzekeringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hollandje
U123456 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:59:
@Kju @hollandje: Dat is bij elkaar wel veel onzekerheid voor een reisverzekering waarbij je juist zekerheid wil. Dit probleem speelt niet alleen bij Amex, maar bij alle aan kaarten verbonden verzekeringen.
klopt, dan maar op deze manier, visueel vind ik het altijd makkelijker dan per text. Dit is zover ik het heb begrepen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRb2b_dGPE2jWd2ZYINP0zdFVcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0N1zNsZLURKCGqcjq68ApMij.jpg?f=fotoalbum_large

Als je niet met amex kan betalen voor een onderdeel van je reis mag je deze kosten optellen bij je totaal. 'onderdeel van je reis' is een vaag begrip. 8)7 Hier vallen 100% zeker de vervoerskosten onder. Hotelovernachtingen weet ik niet

Amex maakt over het algemeen geen aantekeningen in een dossier dat je niet met amex kon betalen voor een bepaalde reis dus een screenshotje wat aantoont dat het destijds niet mogelijk was om te betalen voor een vliegticket met Amex is voldoende om in aanmerking te kunnen komen voor de 'rode' verzekeringen

Een simpel overzicht is helaas altijd moeilijk voor verzekeringen want er zijn altijd weer uitzonderingen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
kwon schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:40:
[...]

Ik heb zelf al minimaal 25 keer een huurauto in de VS gehuurd en het is volgens mij simpelweg niet mogelijk om een huurauto zónder cascoverzekering met 0 eigen risico te boeken. Zodra je bij het reserveren aangeeft dat je Nederlands bent dan is dit verplicht.
Zelfs niet met een Amex platinum kaart? Daar zit alles al bij toch? Staat nota bene in de voorwaarden van de kaart zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:04
U123456 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:59:
Juist daarom heb ik recent een uitgebreide doorlopende reisverzekering bij Unigarant (ANWB) afgesloten; basisdekking. werelddekking, maximale reisduur van 180 aaneengesloten dagen en medische kosten. Met deze verzekering ben ik ook gedekt bij code oranje én rood, inclusief covid 19 gerelateerde kosten. Het kost wat, maar biedt ook net wat meer zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
_phuturistixxx_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 19:31:
[...]

Zelfs niet met een Amex platinum kaart? Daar zit alles al bij toch? Staat nota bene in de voorwaarden van de kaart zelf.
Je kunt altijd proberen om te boeken en kijken hoe ver je komt zonder verzekering. Ik heb bij meerdere verhuurders in ieder geval nog nooit meegemaakt dat je de WA- en cascoverzekering bij het boeken kon weigeren, ook niet als je met Amex betaalt.

In april huur ik weer voor een lang weekje een auto in de VS (via Alamo) en ook bij deze boeking kon ik het niet weigeren. Dit kostte overigens 391 USD voor 9 dagen, dus ongeveer 44 USD per dag. Dan weet je ongeveer waar je rekening mee moet houden qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwon
whoops, verkeerde knop

[ Voor 94% gewijzigd door kwon op 03-02-2023 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
kwon schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:09:
[...]

Je kunt altijd proberen om te boeken en kijken hoe ver je komt zonder verzekering. Ik heb bij meerdere verhuurders in ieder geval nog nooit meegemaakt dat je de WA- en cascoverzekering bij het boeken kon weigeren, ook niet als je met Amex betaalt.

In april huur ik weer voor een lang weekje een auto in de VS (via Alamo) en ook bij deze boeking kon ik het niet weigeren. Dit kostte overigens 391 USD voor 9 dagen, dus ongeveer 44 USD per dag. Dan weet je ongeveer waar je rekening mee moet houden qua kosten.
Eerst maar eens kijken of ik die Amex kaart krijg, ik voldoe ruim aan de inkomenseis, maar heb ook al een private lease auto en een andere creditcard. Geen idee hoe streng ze zijn.

Trouwens een behoorlijk goede deal die 44 USD p.d., ik kom uit op minimaal 66 EURO per dag, en das de kleinste auto... Maar das een ander topic vermoedelijk. Tips mogen in een PB eventueel _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Heeft iemand recente ervaring met privium via amex platinum? Ik heb twee weken geleden de privium aanvraag gedaan en nog niks van Schiphol gehoord. Hoe lang duurt dit normaal? Heeft het zin daar achteraan te bellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kju

Kju

Je moet bellen, anders gebeurt er niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tgv2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-06 12:55
_phuturistixxx_ schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:38:
[...]

Eerst maar eens kijken of ik die Amex kaart krijg, ik voldoe ruim aan de inkomenseis, maar heb ook al een private lease auto en een andere creditcard. Geen idee hoe streng ze zijn.

Trouwens een behoorlijk goede deal die 44 USD p.d., ik kom uit op minimaal 66 EURO per dag, en das de kleinste auto... Maar das een ander topic vermoedelijk. Tips mogen in een PB eventueel _/-\o_
Tegenwoordig is 1,25 maal het minimumloon al voldoende om een Amex Plat aan te kunnen vragen. De tijden dat Amex stond voor exclusiviteit liggen al lang achter ons. Ik durf de stelling dat je sneller wordt goedgekeurd voor een Amexcard dan voor een simpele ICS card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _phuturistixxx_
tgv2 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Tegenwoordig is 1,25 maal het minimumloon al voldoende om een Amex Plat aan te kunnen vragen. De tijden dat Amex stond voor exclusiviteit liggen al lang achter ons. Ik durf de stelling dat je sneller wordt goedgekeurd voor een Amexcard dan voor een simpele ICS card.
En zo geschiedde, kaart is onderweg.
Vliegticket was al geboekt, maar huurauto en hotels kan ik dan met die kaart doen. Dan kom ik wel in aanmerking voor die reisverzekering etc., als ik bovenstaande afbeelding kan geloven. Laten we hopen dat ik er niet achter hoef te komen 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
ICS gaat ook eindelijk Apple Pay toevoegen. Dat komt vast door mij, want ik heb hem pasgeleden opgezegd en als reden opgegeven dat ze geen Apple Pay hebben :+

Datum nog wel steeds niet bekend haha. Wat een partij joh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgv2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 28-06 12:55
oohh schreef op maandag 30 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Voor de consument niet, maar de retailers betalen dus soms wel (Schengen) en soms geen btw (non-Schengen). Aangezien de prijzen volgens de site hetzelfde zijn, betekent dat waarschijnlijk dat ze een hogere winstmarge op non-Schengen producten hebben. In plaats van korting geven, steken ze het verschil in eigen zak.

Heb weleens prijsvergelijking gedaan, maar het loont naar mijn mening niet vaak om iets op een luchthaven te kopen.
Wel of geen EU heeft te maken met wel of geen BTW. Schengen staat hier volledig los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:56
Ik had sinds 2012 een ABN AMRO Credit Card Mastercard bij ICS met een bestedingslimiet tot €2.500,- credit toegekend.

Ik wilde geen credit meer hebben en ik vond het idee niet waar ik achter sta. Ik maakte altijd geld over naar mijn Credit Card en had daar een vaste bedrag op de kaart staan.

Mijn collega heeft een ANWB VISA GO CARD een credit card met een bestedingslimiet van €0,-. Je moet zelf dus eerst geld opzetten voordat je het kan gebruiken.

Ik heb vorig maand mijn ABN AMRO Credit Card opgezegd en ik heb inmiddels de overstap gemaakt naar ANWB GO CARD. Ik heb €65 betaald voor 3 jaar lang + €15,50,- voor lidmaatschap ANWB

Ik vertelde tegen mijn collega dat de banken nooit over zulke kaarten hebben gehad (zonder credit) en ze willen juist dat jij met credit erop kiest en dat is altijd in hun voordeel.

Ik had goede ervaringen met ABN AMRO. Ik gebruikte de kaart bijna nooit en ik wilde al helemaal geen Credit van iemand. Toen ik de GO CARD zag van mijn collega dacht ik, dat wil ik ook en zonder credit.

Bij ANWB VISA GO CARD zet je zelf geld er op en klaar voor gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVukJAKcFarVG0ev2-LCg9wriP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KxWntEpNhCBu0T28rAe66d8e.jpg?f=fotoalbum_large

Wat gebeurt er na 3 jaar met het kaart en het geld? Ik heb er inmiddels €500 opgezet en raak ik het geld toch niet kwijt na die 3 jaar?

Iemand hier ervaringen met deze GO CARD?

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 07-02-2023 12:55 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mawlana
Van der Berg schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:30:
Ik had sinds 2012 een ABN AMRO Credit Card Mastercard bij ICS met een bestedingslimiet tot €2.500,- credit toegekend.

Ik wilde geen credit meer hebben en ik vond het idee niet waar ik achter sta. Ik maakte heb altijd geld overgemaakt naar mijn Credit Card en had daar een vaste bedrag op de kaart staan.

Mijn collega heeft een ANWB VISA GO CARD een credit card met een bestedingslimiet van €0,-. Je moet zelf dus eerst geld opzetten voordat je het kan gebruiken.

Ik heb vorig maand mijn ABN AMRO Credit Card opgezegd en ik heb inmiddels de overstap gemaakt naar ANWB GO CARD. Ik heb €65 betaald voor 3 jaar lang + €15,50,- voor lidmaatschap ANWB

Ik zei tegen mijn collega dat de banken nooit over dit hebben gehad met mij en ze willen juist dat jij met credit erop kiest in hun voordeel.

Ik had goede ervaringen met ABN AMRO. Ik gebruikte de kaart bijna nooit en ik wilde al helemaal geen Credit van iemand. Toen ik de GO CARD zag van mijn collega dacht ik, dat wil ik ook en zonder credit.

[Afbeelding]

Wat gebeurt er na 3 jaar met het kaart en het geld? Ik heb er inmiddels €500 opgezet en raak ik het geld toch niet kwijt na die 3 jaar?

Er zijn wel meer aanbieders die een prepaidkaart aanbieden. Voor elke storting € 1 transactiekosten betalen zou voor mij op jaarbasis duurder zijn dan de jaarlijkse kosten van de goedkoopste creditcard van ICS, of ik moet direct duizenden euro's erop zetten (waarom zou ik?).

Maar om terug te komen op je vraag:
Geld overboeken
De kosten van geld overboeken vanaf je creditcard zijn 2,5% van het overgeboekte bedrag tenzij je positief saldo terugboekt. Dat kost je uiteraard niets. Boek je geld terug vanaf de ANWB GO Card? Dan kost dit € 1,-
Je kan het geld in ieder geval zelf terugboeken. Geen zin om in de voorwaarden voor je te duiken, maar ik verwacht dat je óf een nieuwe kaart moeten bestellen óf dat je het positieve saldo moet terugboeken na afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Van der Berg schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:30:

Ik wilde geen credit meer hebben en ik vond het idee niet waar ik achter sta. Ik maakte altijd geld over naar mijn Credit Card en had daar een vaste bedrag op de kaart staan.

Ik vertelde tegen mijn collega dat de banken nooit over zulke kaarten hebben gehad (zonder credit) en ze willen juist dat jij met credit erop kiest en dat is altijd in hun voordeel.

[Afbeelding]

Dan kan je toch net zo goed je pinpas, Ideal of Paypal gebruiken. Wat is het voordeel van een prepaid kaart? In mijn optiek kosten voor niks naast datgene wat je al hebt. Of maak je echt gebruik van die aankoopverzekering etc?

En ik ga er vanuit dat je eerst zelf de voor- en nadelen uitzoekt voordat je zo'n kaart neemt. Ik vind het wel belangrijk om te weten wat er daarna met dat geld gebeurd als de drie jaar verstreken is.

[ Voor 5% gewijzigd door Redondo1982 op 07-02-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Redondo1982 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:29:
[...]

Dan kan je toch net zo goed je pinpas, Ideal of Paypal gebruiken. Wat is het voordeel van een prepaid kaart? In mijn optiek kosten voor niks naast datgene wat je al hebt. Of maak je echt gebruik van die aankoopverzekering etc?
Als hij er € 500 opzet en zich afvraagt wat er na drie jaar mee gebeurt betwijfel ik of hij die aankoopverzekering gebruikt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandje
T/m 20 maart krijg je tijdelijk respectievelijk 40.000 en 30.000 punten bij de aanvraag van een nieuwe amex platinum of gold kaart via een referral. Helaas geen korting op de jaarbijdrage, het lijkt erop dat ze dat al een lange tijd niet meer doen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Mawlana schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:46:
[...]

Als hij er € 500 opzet en zich afvraagt wat er na drie jaar mee gebeurt betwijfel ik of hij die aankoopverzekering gebruikt...
Ja, zit ook wat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

tgv2 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:57:
[...]

Centurion is de nieuwe Plat :P
gomaster schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:22:
Heeft iemand recente ervaring met privium via amex platinum? Ik heb twee weken geleden de privium aanvraag gedaan en nog niks van Schiphol gehoord. Hoe lang duurt dit normaal? Heeft het zin daar achteraan te bellen?
Woon/werk je toevallig in de buurt van Schiphol?
hollandje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:46:
T/m 20 maart krijg je tijdelijk respectievelijk 40.000 en 30.000 punten bij de aanvraag van een nieuwe amex platinum of gold kaart via een referral. Helaas geen korting op de jaarbijdrage, het lijkt erop dat ze dat al een lange tijd niet meer doen :X
Verdomme net vorige week een referall aan de haak geslagen :P Voor verlengen geen korting op de jaarbijdrage gekregen hier, maar wel 50k MR en 3 maanden een MR extra per euro.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
Erasmo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:10:
Verdomme net vorige week een referall aan de haak geslagen :P Voor verlengen geen korting op de jaarbijdrage gekregen hier, maar wel 50k MR en 3 maanden een MR extra per euro.
Voor welke kaart en (als je het wil delen) wat is ongeveer je jaarlijkse uitgave op de kaart?
Dit laatste is nogal bepalend voor de extra MR die ze aanbieden is mijn idee.
Dan weet ik waar ik rekening mee kan houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Wally2002 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Voor welke kaart en (als je het wil delen) wat is ongeveer je jaarlijkse uitgave op de kaart?
ik heb gehoord dat als je zo rond de €20k per jaar zit qua uitgaven per jaar dat je meestal een lager retention aanbod krijgt. Meestal rond de 20-30k MR i.p.v. 50k MR met een hoge spend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wally2002 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:29:
[...]

Plat, afgelopen jaar veel dingen aangeschaft voor de zaak, denk een half tonnetje ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ondertussen heb ik de ING een deadline gegeven van een week om te reageren op mijn directieklacht. Als ze na 3 maanden niet kunnen reageren dan houdt het op en ga ik naar het Kifid. Klacht staat klaar: hoef vrijdag alleen even op de verzendknop te drukken :)

Wat een prutsbank en dito creditcard :z

Edit: vrijdag 13:00 geen brief, geen email. Dus "Uw klacht is ingediend." Ben benieuwd hoe snel het kifid reageert: geen ervaring zelf met de doorlooptijd bij deze organisatie. Zal vast sneller zijn dan de ING 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door We Are Borg op 10-02-2023 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
hollandje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:46:
Hoeveel MR krijg ik als de ander Amex Gold neemt ipv Amex Plat? Bij Gold krijgt hij/zij 30k punten (Plat 40k). In beide gevallen gewoon 60k? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
60k voor beide tot een max van 500k per kalenderjaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02JwIK2-sUDu97PWNhPUMOtaWJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fPbmIsnvRNyiWl8Gg0ki2jm5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryostorm
  • Laatst online: 25-07 15:03
Bleh.... Net 1 aangevraagd. Misschien maar even Amex bellen of ik toch niet die 10000 punten extra kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Cryostorm schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:43:
Bleh.... Net 1 aangevraagd. Misschien maar even Amex bellen of ik toch niet die 10000 punten extra kan krijgen.
Iemand die ik de vorige keer had gerefereerd net voor een bonus had ook net naast de boot gevist en helaas kon amex toen niks doen. Hopelijk heb je meer geluk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cryostorm
  • Laatst online: 25-07 15:03
hollandje schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 12:43:
[...]

Iemand die ik de vorige keer had gerefereerd net voor een bonus had ook net naast de boot gevist en helaas kon amex toen niks doen. Hopelijk heb je meer geluk |:(
Ik heb gebeld en helaas heb ik pech. Beetje raar aangezien het echt letterlijk een dag is en ik de pas nog niet eens heb, maar goed volgende keer beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gomaster
Erasmo schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:10:
[...]

Centurion is de nieuwe Plat :P

[...]

Woon/werk je toevallig in de buurt van Schiphol?
Ja. Her en der lees ik dat het mogelijk is zonder afspraak die pas te activeren. Heeft dat een redelijke kans van slagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
gomaster schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:25:
[...]

Ja. Her en der lees ik dat het mogelijk is zonder afspraak die pas te activeren. Heeft dat een redelijke kans van slagen?
Bij mij en mijn partner was het beide keren geen probleem om het direct in de lounge te regelen. Dit was tijdens het hoogtepunt van het Schiphol fiasco vorig jaar in juni/juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joni
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb me twee weken terug aangemeld voor Privium Plus via American Express. Gister kreeg ik een uitnodiging voor het online maken van een afspraak. Online een afspraak maken voor deze week was mogelijk, maar alleen vroeg in de ochtend. Volgende week zijn meer mogelijkheden. Zonder afspraak op goed geluk langsgaan lijkt dus niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Als het niet druk is dan helpen ze je graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anjistha
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-08 15:41
hollandje schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:30:
[...]

ik heb gehoord dat als je zo rond de €20k per jaar zit qua uitgaven per jaar dat je meestal een lager retention aanbod krijgt. Meestal rond de 20-30k MR i.p.v. 50k MR met een hoge spend
Dat klopt. Ik had een jaarlijkse uitgave van $20k. Ik kreeg een retentie aanbod van 25k punten en 1 punt/euro extra voor de komende 3 maanden.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:59
Kun je bij Amex de automatische incasso laten uitzetten? Bepaal liever zelf wanneer ik precies betaal (binnen termijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VodaNL
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-10 09:07
Basekid schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 21:57:
Kun je bij Amex de automatische incasso laten uitzetten? Bepaal liever zelf wanneer ik precies betaal (binnen termijn)
Ja dit is zeker mogelijk, gewoon even bellen en dan is het zo geregeld, dat is in ieder geval mijn ervaring toen ik dit andersom wilde, dus wel automatische incasso in plaats van zelf overmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ABJ
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13:22

ABJ

anjistha schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:12:
[...]

Dat klopt. Ik had een jaarlijkse uitgave van $20k. Ik kreeg een retentie aanbod van 25k punten en 1 punt/euro extra voor de komende 3 maanden.
Ook ter referentie: afgelopen jaar spend van €50k en 50k retentie aanbod.

• Redondo1982
VodaNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:02:
[...]

Ja dit is zeker mogelijk, gewoon even bellen en dan is het zo geregeld, dat is in ieder geval mijn ervaring toen ik dit andersom wilde, dus wel automatische incasso in plaats van zelf overmaken
Behalve zakelijk, dan moet je een ouderwetse brief schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
VodaNL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 22:02:
[...]

Yep. Dit heb ik een paar weken geleden nog gedaan. Wel ervoor zorgen dat het rekeningnummer dat je gebruikt voor de betalingen bekend is bij amex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:59
Net via de chat in 5min geregeld idd. thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsiejjj92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-10 07:37
Ik heb even een vraagje over de AMEX Gold. Wil die aanvragen en tijdelijk gebruiken voor een reis ivm de lounges en de box die je krijgt op Schiphol. Kan je deze na bijv. 2 maanden weer opzeggen en krijg je dan de kaartbijdrage die resterend is terug of zit je er gelijk een jaar aan vast? En kan je die 4 loungebezoeken ook gebruiken voor je partner of moet die perse een eigen Extra Kaart hebben?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
nielsiejjj92 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:44:
Ik heb even een vraagje over de AMEX Gold. Wil die aanvragen en tijdelijk gebruiken voor een reis ivm de lounges en de box die je krijgt op Schiphol. Kan je deze na bijv. 2 maanden weer opzeggen en krijg je dan de kaartbijdrage die resterend is terug of zit je er gelijk een jaar aan vast? En kan je die 4 loungebezoeken ook gebruiken voor je partner of moet die perse een eigen Extra Kaart hebben?

Alvast bedankt!
Er zit een 30 dagen opzegtermijn aan de card. De vergoeding van de card zal gewoon per maand worden ingehouden op de card zelf

https://www.americanexpre...ld-privileges-lounge-club

De extra persoon moet een extra card hebben of die nu van jou is of van henzelf zal niet uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArmyOfQueens
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-10 21:48
nielsiejjj92 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 16:44:

Alvast bedankt!
Je bedoelt of je die 4 loungebezoeken ook kunt besteden als 2x 2 met je partner?
Ja dat kan.
In de Diamond Lounge van Brussel werd mijn QR code van Priority Pass gewoon 2x gescand, 1x voor mij en 1x voor mijn partner :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:27

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
We Are Borg schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:23:
Ervaring met ING credit card :/

Afgelopen zomer een probleem in hotel gehad. Drie dagen geboekt, na 1 dag vertrokken. Geen warm water (onhandig met kids) en bagger hotel waar veel niet klopte. Kan gebeuren. Het hotel had geen annuleringsvoorwaarden. Gewoon niks opgenomen. Alleen zal je net zien dat ik niet mijn amex had gebruikt (kon even niet vinden, waren moe) maar dus mijn backup ING kaartje gebruikt.

Cashback Chargeback aangevraagd want twee nachten niet gebleven en de dame bij de receptie probeerde mij te wijzen op de annuleringsvoorwaarden (die er dus niet waren) om daarna te claimen dat ze het bedrag met het apparaat niet kon terugstorten :z

Nu wijst ING de Cashback Chargeback af want “voorwaarden zijn helder dat annuleren niet kan”. Maar er zijn geen voorwaarden 8)7. Nu gaat het om een hotel in Mexico en mijn Mexicaans recht is niet mijn sterkste kant. Dus even kijken hoe ik mijn bezwaar kan insteken. Gaat mij niet perse om het geld (al afscheid van genomen) maar wel om het hotel die mij met allerlei smoesjes gewoon weg wilde hebben zonder refund en nu ook de ING die claimt dat het “helder” is.

Nu is volgens mij een hotelboeking conform EU recht standaard niet te annuleren. Dus dat zou niet voor mij spreken. Maar het gaat hier om Mexicaans recht EN een contract moet ook duidelijk/transparant zijn. Even over nadenken :)

Hoe dan ook, spijt dat ik niet met Amex heb betaald want ik heb daar in 10 jaar tijd nooit issues gehad bij claims. Kortom, weer even een herinnering waarom ik meer betaal voor amex :)
Quote hierboven gaat het om: heb wat updates. @fopjurist wat mij betreft kan je deze toevoegen aan je signature. Dank voor de hulp :)

Nadat ik de ING directie een deadline had gegeven, waar ze niet op gereageerd hebben, heb ik de klacht ingediend bij het kifid. Afgelopen week kreeg ik de reactie dat de klacht officieel compleet was en in behandeling wordt genomen. En vandaag, 2,5 maand (!) na mijn bezwaar aan de ING directie, krijg ik eindelijk een reactie van de ING zelf :)

Kort samengevat: de ING kan niet tweemaal bij mastercard een claim indienen over dezelfde transactie. Dus het toetsen van mijn hoofdargument (de voorwaarden van mastercard benoemen dat ik recht heb op restitutie bij annulering zonder annuleringsvoorwaarden) konden ze niet formeel doen. De reden dat ze dit wilde toetsen: ik had niet alle nachten geannuleerd, dus wilde de ING weten of de voorwaarden nog wel van toepassing was. Echter, belangrijke klant bla bla :z : we gaan vanuit coulance toch mee met het verzoek en geld staat weer op de CC als positief saldo.

Uiteindelijk kan het hotel het geld dus houden, zijn er idioot veel ING uren verbrand aan een totaalsom van ongeveer 200 euro. Toch blij dat ik het heb doorgezet. Was benieuwd wat het kifid hierin had besloten maar aangezien de klacht nu is afgerond zal die uitspraak niet meer komen. Volgende keer zal ik toch eerst even extra zoeken waar ik mijn amex heb weggestopt voor ik zomaar mijn backup ING CC erbij pak. Ja je betaalt er ook voor bij amex maar wat is de service daar zoveel beter. Deze ervaring met de ING bevestigd dat amex wat mij betreft het meer dan waard is om extra voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-10 22:17
Zijn er hier ondernemers die de jaarbijdrage van hun creditcard als bedrijfskosten/bankkosten opgeven?
Heb dit eigenlijk nog nooit gedaan maar vraag me af of dit überhaupt toegestaan is. En zo ja hoe ver het dan kan gaan.

Doe in mijn geval met mijn AMEX platinum card regelmatig zakelijke betalingen, maar ook privé. In het geval van de jaarbijdrage zou dat al een leuke aftrekpost zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Jdome op 24-02-2023 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik ben geen ondernemer, maar ik meen dat wanneer iets voor een deel zakelijk en voor een deel privé gebruikt wordt, je de kosten van datgene in die verhouding als zakelijk kan beschouwen. Maar controleer dit vooral even bij je boekhouder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redondo1982
Jdome schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:49:
Zijn er hier ondernemers die de jaarbijdrage van hun creditcard als bedrijfskosten/bankkosten opgeven?
Heb dit eigenlijk nog nooit gedaan maar vraag me af of dit überhaupt toegestaan is. En zo ja hoe ver het dan kan gaan.

Doe in mijn geval met mijn AMEX platinum card regelmatig zakelijke betalingen, maar ook privé. In het geval van de jaarbijdrage zou dat al een leuke aftrekpost zijn.
Ja, heb ik gedaan. Alleen wel door de gratis zakelijke kaart die je bij Gold en Plat kan krijgen. De initiële kosten van die kaart boek ik zakelijk. Business Green card (gratis bij Gold) kost normaliter € 85,- en die laat ik zakelijk boeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jdome schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:49:

Heb je de zakelijke companion card bij je Plat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23-10 22:17
Erasmo schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 12:48:
[...]

Heb je de zakelijke companion card bij je Plat?
Nee nog niet, doe alles gewoon met de Platinum (nog nooit iemand over begonnen). Ben wel van plan om de business card erbij aan te vragen binnenkort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandje
Afgelopen week voor het eerst gebruik kunnen maken van de Hilton Gold status die verbonden is aan de amex platinum kaart. Fijn om niet extra te hoeven betalen voor ontbijt voor 3 gasten, helaas geen upgrade beschikbaar in het hotel bij T4 op LHR, maar dat maakt niet zoveel uit.

De andere, extra's vond ik niet heel veel voorstellen zoals een flesje water en een bedankje bij de receptie. Ben benieuwd of de ervaring anders is in de VS aangezien je daar geen ontbijt krijgt maar hotel credit per nacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju

Kju

Aparte check-in als het druk is in de lobby is wel prettig, beter gelegen kamers op verzoek of upgrade naar executive met lounge-toegang (behalve als je suites of familiekamers boekt), ook in Europa. Het is alleen jammer dat de hele Hilton brand met alle franchises in de VS heel erg achteruit is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jdome schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 16:32:
[...]

Nee nog niet, doe alles gewoon met de Platinum (nog nooit iemand over begonnen). Ben wel van plan om de business card erbij aan te vragen binnenkort.
Dan zou ik het sowieso niet doen. Een privé kaart die expliciet alleen als privé gebruikt mag worden als aftrekpost opgeven is slapende honden wakker maken. Als je veel zakelijk doet met de Amex dan kun je beter gewoon een losse Business Card aanvragen en de kosten daarvan aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo1982
Erasmo schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 10:19:
[...]

Dan zou ik het sowieso niet doen. Een privé kaart die expliciet alleen als privé gebruikt mag worden als aftrekpost opgeven is slapende honden wakker maken. Als je veel zakelijk doet met de Amex dan kun je beter gewoon een losse Business Card aanvragen en de kosten daarvan aftrekken.
Je krijgt hem zelfs gratis, dus veel moeite is het niet. Al moet ik zeggen dat Amex er ook niet veel reclame voor maakt, wat ik best raar vind. Ik kwam er bij toeval achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandje
Kju schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:40:
Aparte check-in als het druk is in de lobby is wel prettig, beter gelegen kamers op verzoek of upgrade naar executive met lounge-toegang (behalve als je suites of familiekamers boekt), ook in Europa. Het is alleen jammer dat de hele Hilton brand met alle franchises in de VS heel erg achteruit is gegaan.
Bij ons stond niemand bij die aparte check-in wat ik wel apart vond. En idd, wij hadden een familiekamer dus die vlieger ging helaas niet op O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-03-2023
Ik lees hier vrij recent dat mensen hun Amex Platinum kaart hebben verlengd met een puntenbonus van 50.000 punten. Zelf heb ik de Amex Platinum kaart nu een jaar (destijds van de actie gebruik gemaakt waarbij het maandbedrag het eerste jaar € 30,- bedroeg).
Twee keer contact opgenomen met Amex (tweede keer via optie "annuleren") maar beide keren wordt mij aan de telefoon verteld dat Amex geen kortingen of punten meer mag weggeven aan bestaande klanten en dat dit alleen nog geldt voor nieuwe klanten.
Hebben meerdere mensen deze ervaring? Twijfel nu of ik bij Platinum blijf of toch overstap op Gold.

Laatste vraag: in januari al gebruik gemaakt van € 150 dinertegoed. Als ik nu overstap naar Gold wordt dit dan weer in rekening gebracht of is het gewoon gekregen is gekregen :-)?

Levi (Utrecht)

Pagina: 1 ... 55 ... 96 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Voor ervaringen met frequent flier programs en reward tickets: Reizen met het Vliegtuig - Deel 1