• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45
xileS schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:28:
[...]

Dit heb ik wel eerder gelezen idd, maar vind ik toch wel een gekke regelgeving. Het lijkt mij niet een heel gek idee dat als de daadwerkelijke extra creditkosten worden doorberekend naar iemand die daar gebruik van wilt maken (een creditcardbetaling is in de meeste gevallen veel duurder dan een pinbetaling). Dit heb ik liever dan dat de winkel alle prijzen voor iedereen maar gaat verhogen omdat de transactiekosten hoger worden. Bij de meeste (kleine) ondernemers zal je in NL ook geen creditcardacceptatie zien.
De verordening beoogd o.a. de keuzevrijheid van consumenten in betaalmogelijkheden te vergroten (overigens niet alleen voor kaartbetalingen maar ook bankoverschrijvingen e.d.). Door geen extra kosten voor betalen toe te staan ongeacht de betaalwijze.
Daarnaast wordt beoogd om de de invloed/macht van de betaalschema's te beperken door opslagen/toeslagen bij creditcard betalingen te beperken (voor consumenten is die dus nul maar de ondernemer wordt nog steeds een percentage in rekening gebracht).

Er is idd iets voor te zeggen dat specifieke kosten toch doorberekend worden om klanten te ontzien die niet met creditcard betalen, maar dan is er ook een casus te maken dat je dat ook voor cash betalingen moet gaan doen, dat is voor de meeste ondernemers namelijk nog duurder.
Online kom ik nog wel regelmatig tegen dat voor creditcard betalingen een toeslag wordt gerekend, wat volgens mij eigenlijk ook niet mag. Ik zag dat bv Thuisbezorgd hier wel netjes aan houdt, maar rekent wel weer extra iDEAL kosten. Beetje gek, want ik zou denken dat een iDEAL betaling juist goedkoper zal zijn.
Online mag idd ook geen toeslag gerekend worden voor creditcardbetalingen, uitgezonderd Amex en zakelijke kaarten.
iDeal zal idd goedkoper zijn, dit lijkt me vooral voor Thuisbezorgd een extra verdienmogelijkheid, omdat vermoedelijk veel klanten alsnog met iDeal betalen.

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wally2002 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:04:
[...]

De verordening beoogd o.a. de keuzevrijheid van consumenten in betaalmogelijkheden te vergroten (overigens niet alleen voor kaartbetalingen maar ook bankoverschrijvingen e.d.). Door geen extra kosten voor betalen toe te staan ongeacht de betaalwijze.
Daarnaast wordt beoogd om de de invloed/macht van de betaalschema's te beperken door opslagen/toeslagen bij creditcard betalingen te beperken (voor consumenten is die dus nul maar de ondernemer wordt nog steeds een percentage in rekening gebracht).

Er is idd iets voor te zeggen dat specifieke kosten toch doorberekend worden om klanten te ontzien die niet met creditcard betalen, maar dan is er ook een casus te maken dat je dat ook voor cash betalingen moet gaan doen, dat is voor de meeste ondernemers namelijk nog duurder.

[...]

Online mag idd ook geen toeslag gerekend worden voor creditcardbetalingen, uitgezonderd Amex en zakelijke kaarten.
iDeal zal idd goedkoper zijn, dit lijkt me vooral voor Thuisbezorgd een extra verdienmogelijkheid, omdat vermoedelijk veel klanten alsnog met iDeal betalen.
Op deze manier zal je iig geen grote creditcard acceptatie zien hier. Eerder minder, want iedereen heeft gewoon een debit pas en een creditcard accepteren is onnodig duur. Creditcards verbieden om een percentage te vragen ipv een vast klein bedrag lijkt mij logischer. Alleen zal dit waarschijnlijk niet haalbaar zijn? Als ik buiten EU bv een Mastercard logo zie, dan wordt er volgens mij nooit onderscheid gemaakt tussen Debit of credit. Ik zou bijna denken dat acceptatie van creditcards daar goedkoper is, maar ik heb mij daar niet in verdiept.

Dat cash betalingen ook duur zijn is waar, maar ik betwijfel of cash duurder is dan creditcards. Het is maar net afhankelijk hoe de ondernemer het stort. Vaak kost het iets van ongeveer 6 cent per briefje + kosten per storting. Alleen volgens mij zie je amper cash betalingen nog in NL en gaat meer dan 90% digitaal, dus dan weet ik niet of je creditcardkosten moet gaan vergelijken met cash betalingen ipv met debit/pin betalingen.

Wat betreft de betalingsopties online kies ik gewoon vaak voor het goedkoopste. Bij Thuisbezorgd is dat dus creditcard, gek genoeg. Of soms kies ik alsnog creditcard, als er extra kosten gerekend, voor de eventuele garantie/verzekering die de creditcardmaatschappij biedt (verder geen ervaring mee hoe goed zo'n verzekering is).

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:10
xileS schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:27:
[...]

Als ik buiten EU bv een Mastercard logo zie, dan wordt er volgens mij nooit onderscheid gemaakt tussen Debit of credit. Ik zou bijna denken dat acceptatie van creditcards daar goedkoper is, maar ik heb mij daar niet in verdiept.
Het “probleem” in Nederland is dat je allang een werkend betaalsysteem hebt, namelijk PIN, ook is dat inmiddels gewoon Maestro natuurlijk. In andere landen heb je dat niet, en daar vullen creditcards gewoon dat gat in de markt.
[...]
Dat cash betalingen ook duur zijn is waar, maar ik betwijfel of cash duurder is dan creditcards. Het is maar net afhankelijk hoe de ondernemer het stort.
Laat er maar een overval gebeuren waarbij de dagomzet cash wordt buitgemaakt. Dan denken winkeliers er snel anders over. In Almere waren er jaren geleden heel veel ervan en men kwam met een campagne om pinnen te stimuleren. Inmiddels zijn er nog we overvallen, en gek genoeg ook op “pin only” winkels.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45
[...]

Op deze manier zal je iig geen grote creditcard acceptatie zien hier. Eerder minder, want iedereen heeft gewoon een debit pas en een creditcard accepteren is onnodig duur. Creditcards verbieden om een percentage te vragen ipv een vast klein bedrag lijkt mij logischer. Alleen zal dit waarschijnlijk niet haalbaar zijn?
De toekomst zal uitwijzen of creditcard acceptatie minder zal gaan worden, ook met het invoeren van MasterCard en visa debit cards.
Ondernemers kunnen door niet te accepteren ook potentiële klanten missen.
Of het verschuift nog meer naar online waar je wel de voordelen van een cc hebt.

Het afdwingen van een vast bedrag ipv percentage is geen gek idee, maar dat wordt alsnog ingewikkeld. Hoe hoog is dat vaste bedrag, wie betaald dan alle voordelen van je creditcard? dan heb ik het niet gelijk over punten of miles of andere luxe perks, maar de basic aankoop verzekering die je bij alle kaarten krijgt.
(…)

Dat cash betalingen ook duur zijn is waar, maar ik betwijfel of cash duurder is dan creditcards. Het is maar net afhankelijk hoe de ondernemer het stort. Vaak kost het iets van ongeveer 6 cent per briefje + kosten per storting. Alleen volgens mij zie je amper cash betalingen nog in NL en gaat meer dan 90% digitaal, dus dan weet ik niet of je creditcardkosten moet gaan vergelijken met cash betalingen ipv met debit/pin betalingen.
Twee zaken, ten eerste:
Ik noem cash omdat we als maatschappij afgesproken hebben dat dit een wettig betaalmiddel is en het raar zou zijn dat je moet betalen om te mogen betalen. We accepteren dus dat daar ook kosten mee gemoeid zijn, ook al gebruik je het niet zelf.
Dit speelt overal in de maatschappij , niet alleen bij betalingen. Het gaat dus vooral om het principe.
Wat betreft de kosten van cash heb ik hier of in een ander draadje al eens wat uitgebreider gepost en ook onderzoek daarnaar gevonden.
Kan het niet zo snel terug vinden. Er zijn in ieder geval meer kosten dan alleen het storten bij de bank. Zoals hiervoor ook genoemd het overval risico en de evt maatregelen daartegen, maar los daarvan moet je ook zorgen dat je wisselgeld in huis hebt (muntrollen bij de bank zijn niet gratis), het kost tijd om het aan te nemen en te testen op echtheid, tijd om wisselgeld terug te geven en uit te tellen. Dagelijks de kas opmaken en tijd om het geld te storten (of wat betreft de grotere ketens op te laten halen).

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:30
Iemand hier nog helder hoe lang het duurde voordat Amex je upgrade verwerkt had? Ik heb 8 dagen geleden een upgrade naar Platinum aangevraagd. Sta nu op het punt om zeer binnenkort een vliegticket te boeken die ik graag zie tellen voor de benodigde spend voor de 75K punten bonus. Amex chat geeft aan 3 tot 4 weken. Dat lijkt mij wat lang.

Verder nog de vraag hoe het verder werkte. Houd ik hetzelfde kaartnummer? Of moet ik ook met een nieuw kaartnummer Priority Pass en dergelijke opnieuw aanvragen? En hoe werkt het met de extra statussen bij de hotel chains?

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

donleone83 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:55:
Iemand hier nog helder hoe lang het duurde voordat Amex je upgrade verwerkt had? Ik heb 8 dagen geleden een upgrade naar Platinum aangevraagd. Sta nu op het punt om zeer binnenkort een vliegticket te boeken die ik graag zie tellen voor de benodigde spend voor de 75K punten bonus. Amex chat geeft aan 3 tot 4 weken. Dat lijkt mij wat lang.

Verder nog de vraag hoe het verder werkte. Houd ik hetzelfde kaartnummer? Of moet ik ook met een nieuw kaartnummer Priority Pass en dergelijke opnieuw aanvragen? En hoe werkt het met de extra statussen bij de hotel chains?
Bij mij duurde de upgrade ongeveer 10 tot 15 werkdagen. Kreeg eerst een seintje dat mijn Apple Pay methode was bijgewerkt naar de platinum en een paar dagen daarna ontving ik de fysieke kaart.

Hier krijg je alle voordelen incl de hotel upgrades: https://www.americanexpre...platinum-card/#loyaliteit daar kies je dan aanmelden. Dan wordt je door gelinkt naar de pagina's voor het aanmelden van de hotel en autohuur services en privium.

Daar doorloop je dan alle stappen, het kan een paar werkdagen duren voor de registratie bij de hotel keten is doorgevoerd.

Vergeet ook je niet op te geven voor het dining tegoed.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
donleone83 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:55:

Je krijgt een nieuwe kaart met nieuw nummer, met behoud van pincode. Apple Pay wordt automatisch geüpdatet. Priority Pass hoefde ik niks voor te doen, werd automatisch aangepast.

Loyalty programma's moest ik me voor aanmelden. Privium moest ik ook aanvragen (in mijn geval overzetten van individuele lidmaatschap naar amex) - restitutie kreeg ik binnen enkele dagen.

Partner kreeg platinumkaart op hetzelfde moment binnen als ik. Enkele dagen later kreeg ze een mail voor haar priority pass.

Als ik die kaart een maand eerder had, dan had ik de benodigde spend plus extra MR's direct binnen vanwege partner die een tas en sieraad bij bijenkorf heeft gekocht. :') Maar goed, tweemaal een retourtje boeken plus accomodaties voor drie personen helpt ook. :P De 75k punten zijn direct bijgeschreven na verwerking van de 3k spend.

[Voor 12% gewijzigd door Mawlana op 21-01-2023 11:15]

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:30
Dank voor de info! Wel brak dat ik dan overal mijn betalingsinfo weer moet gaan updaten 😂

Fijn om te horen dat Priority Pass automatisch gaat. Ik zag dat je met de Platinum kaart ook in veel andere lounges terecht kan.

De vlucht die ik wil boeken verwacht ik niet per se van dat hij op korte termijn uitverkocht is, dus dan wacht ik nog even een weekje en wacht ik het even af.

• gomaster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 16:27
SpoekGTi schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:24:
[...]

Bij mij duurde de upgrade ongeveer 10 tot 15 werkdagen. Kreeg eerst een seintje dat mijn Apple Pay methode was bijgewerkt naar de platinum en een paar dagen daarna ontving ik de fysieke kaart.

Hier krijg je alle voordelen incl de hotel upgrades: https://www.americanexpre...platinum-card/#loyaliteit daar kies je dan aanmelden. Dan wordt je door gelinkt naar de pagina's voor het aanmelden van de hotel en autohuur services en privium.

Daar doorloop je dan alle stappen, het kan een paar werkdagen duren voor de registratie bij de hotel keten is doorgevoerd.

Vergeet ook je niet op te geven voor het dining tegoed.
Misschien gekke vraag die ik toch gek genoeg nergens kan vinden. Bij het opgeven voor hilton honors zie ik huidig lidmaatschapsnummer staan. Die is rood omdat ik die niet ingevuld heb. Bedoelen ze daarmee dat ik mij eerst bij hilton moet aanmelden en daarna via Amex nog een keer?

Twitter

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15

SpoekGTi

AMEX vragen? DM!

gomaster schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:04:
[...]

Misschien gekke vraag die ik toch gek genoeg nergens kan vinden. Bij het opgeven voor hilton honors zie ik huidig lidmaatschapsnummer staan. Die is rood omdat ik die niet ingevuld heb. Bedoelen ze daarmee dat ik mij eerst bij hilton moet aanmelden en daarna via Amex nog een keer?
Correct, je zal eerst een Hilton account moeten maken (immers dat is daar je klantnummer) daarna kunnen ze de accounts linken.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• windowshero
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-01 16:43
Mawlana schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:23:
Bij verschillende Pathé-vestigingen trouwens gehad dat ik niet kan afrekenen met Amex terwijl overduidelijk een Amex-logo staat tussen de betaalmethoden. :')
Was dit bij de zelfscan? Ze zijn namelijk druk bezig achter de schermen om ook die pin automaten te voorzien van Amex hoorde ik.

Over het algemeen zijn er bij de bemande kassa’s altijd acceptatie bij Pathé tenzij het een overgenomen locatie betreft.

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:23
windowshero schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:01:
[...]

Was dit bij de zelfscan? Ze zijn namelijk druk bezig achter de schermen om ook die pin automaten te voorzien van Amex hoorde ik.

Over het algemeen zijn er bij de bemande kassa’s altijd acceptatie bij Pathé tenzij het een overgenomen locatie betreft.
Zelfscan inderdaad. Bij zowel Pathé Amsterdam Noord, Rotterdam de Kuip en Haarlem.
Pagina: 1 ... 53 54 55 Laatste

Let op:
Het vragen of aanbieden van referrals is niet de bedoeling, zie ook het beleid.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee